PSP123 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:50:
Zijn er ook mensen die de Opel Ampera-e overwegen i.v.m. de flink afprijzing en 2k subsidie? Ik zie deze namelijk maar weinig terugkomen in het topic, waarschijnlijk met een reden. ;-)
Het grootste nadeel wat ik heb gevonden is het max 3.6 Kwh laden op 3x25A en het snelladen gaat met max 50KwH bij een snellaadstation met eerder een uitschieter richting de 35KwH dan de 65KwH. En Onstar gaat er eind dit jaar uit.
Zie ik nog iets over hoofd?
Wij hebben sinds maart een Ampera-e, en die is zeker met de huidige korting en subsidie-mogelijkheid een prima auto, met vooral een grote batterij en range.
Het is een 1-fase lader dus afhankelijk van de laadpaal (16-20-25-32A) kan het AC-laden lang duren. Snelladen (DC) gaat ook relatief traag ten opzichte van bv. een Hyundai Kona, maar het is de vraag hoe vaak je dat gaat gebruiken. Wat soms een beetje over het hoofd wordt gezien is dat je met een langere laadtijd dan ook meer kWh en dus km's laadt dan auto's met een kleinere batterij.
Voor Onstar lijkt geen vervanging te komen, ik heb niet eens meer de moeite genomen om het te activeren. Voor navigatie en andere zaken kun je prima gebruik maken van Apple Carplay of Android Auto in combinatie met je smartphone, dit werkt heel prettig op het grote scherm.
Niet iedereen is even enthousiast over de stoelen, ik vind ze prima zitten maar mis op echt lange ritten iets van een lendesteun. Maar dat is met een extra kussentje eventueel op te lossen.
En niet iedereen is gecharmeerd van het lichte dashboard, dit heeft niet echt een premium-uitstraling en spiegelt wat in de voorruit, maar niet hinderlijk.
De bagageruimte is redelijk maar niet overdadig, maar de binnenruimte is vooral achterin bovengemiddeld, zodat ook volwassenen en lange kinderen daar prima zitten op lange ritten.
De Opel Amera-e is altijd een beetje onbekend gebleven omdat hij eerst best duur was (richting 50k), en vooral ook slecht leverbaar was. Opel heeft ze nu in de uitverkoop gedaan omdat de auto's bij GM in de VS gebouwd worden (het is eigenlijk een Chevrolet Bolt), en Opel nu onderdeel is van de PSA-groep.
Ze hebben nog een laatste partij Ampera-e's uit de VS laten komen om nu aan de Europese emissie-targets te kunnen voldoen (in afwachting van de Corsa-e), en deze worden nu tegen zeer schappelijke prijzen uitverkocht.
Ik zat al een tijdje te twijfelen om misschien een apart Opel Ampera-e topic te maken, al dan niet in combinatie met de Opel Ampera (plugin hybride) en/of de Opel Corsa-e. Misschien toch een goed idee?