• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:54
aicaramba schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:14:
Op dit moment wordt er over elektrische auto's geen MRB betaalt. In 2025 wordt er 25% MRB betaalt en in 2026 100%. Maar ik kan er niet achter komen t.o.v. welk tarief het 100% is. Er is ook een verschil in wegenbelasting tussen LPG, diesel en benzine. Welk tarief zouden EV eigenaren moeten gaan betalen? Een van de bestaande tarieven? Zo ja, welke? Of krijgt het een eigen tarief en hoeveel zou dit zijn?

Edit: Gevonden. 360 euro over alle voertuigen. (Ik neem aan over 3 maanden?)
Ik heb al een paar keer een km heffing voorbij zien komen. Vast nog niet definitief, maar het lijkt er op dat het die kant op gaat voor elektrische auto's...
Luiaard schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:15:
Ik wilde net zeggen, dan is de e-Soul niet veel beter qua kofferbak -edit oh wacht je hebt een extender. En @haaibaa2 let op met trekhaak, zoals vrijwel alle andere EV's is er geen trekgewicht, dus je kunt die eronder maken en een fietsendrager gebruiken, maar officiëel mag je niks trekken (aanhanger). Ik ben ook wel naar de stort gereden een paar km hier vandaan, maar veel meer dan dat zou ik niet doen hoewel het technisch prima mogelijk is.
O, dat van die trekhaak bedoel ik over de E-Soul he, die van de Leaf mag niks trekken, maar dat de E-Soul dat ook had, had ik nog niet begrepen. Ik zag dat je hem bij de ANWB private lease gewoon aan kon vinken, dus ik dacht, dan zal het wel officieel zijn.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:35
Op dit moment wordt er over elektrische auto's geen MRB betaalt. In 2025 wordt er 25% MRB betaalt en in 2026 100%. Maar ik kan er niet achter komen t.o.v. welk tarief het 100% is. Er is ook een verschil in wegenbelasting tussen LPG, diesel en benzine. Welk tarief zouden EV eigenaren moeten gaan betalen? Een van de bestaande tarieven? Zo ja, welke? Of krijgt het een eigen tarief en hoeveel zou dit zijn?

Vroeg ik mij ook af! Niet echt iets over kunnen terugvinden. In 2025 25% van het bedrag, in vanaf 2026 100%, maar van welk bedrag heb ik nergens kunnen vinden. Een medetweaker wees er een of twee pagina's geleden op dat er in het Klimaatakkoord sprake is van rekeningrijden, maar dit staat nog niet vast. Heb je een bron voor die 360€ per wagen?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 15:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het tarief voor benzineauto's is de standaard (Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 artikel 23.1). Diesel en LPG betaalt een toeslag op dat tarief.
Dus het lijkt me dat het tarief voor benzineauto's als 100% gezien wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 16-06-2020 11:27 ]

Signatures zijn voor boomers.

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-01 15:29
marvel27 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:23:
[...]

Vroeg ik mij ook af! Niet echt iets over kunnen terugvinden. In 2025 25% van het bedrag, in vanaf 2026 100%, maar van welk bedrag heb ik nergens kunnen vinden. Een medetweaker wees er een of twee pagina's geleden op dat er in het Klimaatakkoord sprake is van rekeningrijden, maar dit staat nog niet vast. Heb je een bron voor die 360€ per wagen?
https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/klimaatakkoord
Vrijstelling van BPM en MRB tot en met 2024.

Nog een goede reden om voor een elektrische auto te gaan: je betaalt als particuliere rijder nog tot en met 2024 geen BPM (aanschafbelasting) en motorrijtuigenbelasting (ook wel MRB of wegenbelasting genoemd). Voor BPM geldt dat vanaf 2025 een vast bedrag van € 360 wordt gerekend voor elke auto. De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto’s. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
Oeps. Nog niet goed gelezen. Dit gaat om de BPM. De aanschafbelasting. Niet de MBR oftewel wegenbelasting. Excuus.

[ Voor 41% gewijzigd door aicaramba op 16-06-2020 11:28 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Politiek gezien is 2026 een eeuw (en verkiezingen) verder. Je kunt daar nu gewoon geen uitspraken over doen, afgezien van de waarschijnlijkheid van rekening rijden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• marvel27
Maasluip schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:26:
[...]

Het tarief voor benzineauto's is de standaard (Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 artikel 23.1). Diesel en LPG betaalt een toeslag op dat tarief.
Dus het lijkt me dat het tarief voor benzineauto's als 100% gezien wordt.
Dat zou ik ook denken, maar het staat nergens met die woorden zo aangegeven. Dat doet mij dus denken dat de belastingbasis nog niet vaststaat. Het volgende kabinet zal daar dus een beslissing over moeten nemen.

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

daemonix schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:35:
Politiek gezien is 2026 een eeuw (en verkiezingen) verder. Je kunt daar nu gewoon geen uitspraken over doen, afgezien van de waarschijnlijkheid van rekening rijden.
Eens, maar met de nadere kanttekening: de multisectorale afspraken binnen Klimaatakkoord geven wel een vast kader, waar een nieuw kabinet na verkiezingen niet onderuit kan.

Ik citeer uit Nota naar aanleiding van het verslag Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord, bovenaan pagina 15 - https://www.rijksoverheid...aatregelen-klimaatakkoord
Voor de jaren na 2025 is een herziening van het stelsel van autobelastingen voorzien waarbij het streven naar 100% nulemissie wordt meegenomen. Voor het kabinet is randvoorwaarde dat de fiscale stimulering zo wordt gedoseerd dat over- en onderstimulering wordt voorkomen en dat het budgettaire beslag binnen het budgettaire kader van het Klimaatakkoord blijft.

• Maasluip
  • Laatst online: 13-01 15:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

marvel27 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:38:
[...]

Dat zou ik ook denken, maar het staat nergens met die woorden zo aangegeven. Dat doet mij dus denken dat de belastingbasis nog niet vaststaat. Het volgende kabinet zal daar dus een beslissing over moeten nemen.
Nou ja, "Voor een personenauto bedraagt de belasting:" lijkt me duidelijk. Alles extra of minder wordt aangegeven. Als er nu wordt gezegd "25% minder dan het normale tarief", dan is dat op dat tarief, niet op het tarief dat al verhoogd is met toeslagen omdat het bijvoorbeeld een diesel is.

Signatures zijn voor boomers.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:26
Als ik 120 euro in de maand aan wegenbelasting moet betalen dan gaat de EV gauw de deur uit maar tegen die tijd zal 100% wel een ander tarief zijn en ga je toeslagen betalen voor de ICE. Met kilometerheffing zit ik helemaal goed met die paar duizend km per jaar.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
Dat voordeel op de BPM is natuurlijk al jaren een wassen neus, want die tellen de importeurs gewoon vrolijk bij de adviesprijs op, en verdwijnt dus vrolijk in hun zak.

Gelukkig ging dit met de aanschafsubsidie niet meer lukken, omdat van veel EV's de prijzen al bekend waren (al kun je ook niet uitsluiten dat er alvast rekening mee gehouden was).

En als we over 5 jaar wegenbelasting (sorry, elektromotor-rijtuigenbelasting) moeten gaan betalen, zou op zich ook wel redelijk terecht zijn, toch? Het is toch uiteindelijk de bedoeling dat we over een XX aantal jaar allemaal elektisch rijden over goed onderhouden wegen...

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De kans dat je zwaargewond raakt is drie keer zo groot, zo schrijft het FD. Dat komt doordat bestuurders gemiddeld veel harder rijden en optrekken en omdat een gemiddelde elektrische auto 250 kilo zwaarder is dan een met benzine of diesel.

https://www.telegraaf.nl/...en-door-elektrisch-rijden
De lobby is weer druk bezig. Waarom was het extra gewicht van een diesel tov een benzine motor nooit een probleem voor verkeersveiligheid en banden slijtage?

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:13
Deveon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:06:
[...]

De lobby is weer druk bezig. Waarom was het extra gewicht van een diesel tov een benzine motor nooit een probleem voor verkeersveiligheid en banden slijtage?
Idd echt Telegraaf journalistiek. Je hoort/hoorde ook niks over de dikke (bezine-diesel) suv’s.

• Deveon
  • Niet online
haaibaa2 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:20:
[...]

Ik heb al een paar keer een km heffing voorbij zien komen. Vast nog niet definitief, maar het lijkt er op dat het die kant op gaat voor elektrische auto's...

[...]
Meeste logisch, maar dat zegt nog niets. Ze hebben al aangeven om met km heffing aan de slag te gaan waarvan één vorm enkel voor elektrische auto’s is.

Hiermee kunnen ze toch een slag slaan uit de lage operationele kosten van een EV (wanneer aanschafprijs in lijn komt met ICE). Daarnaast voorkomt het dat mensen meer gaan rijden omdat het zo voordelig is en pakken ze ook de zakelijke rijders mee die buiten de energiebelasting om (kunnen) laden (groot zakelijke aansluitingen).

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ben ook wel benieuwd waar ze dat veel harder rijden vandaan halen. De meeste EV's die ik tegenkom zoeven rustig over de middelste of rechter rijbaan. Echt nauwelijks over de linker.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-01 09:12

greatgonzo

schit-te-rend!

dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door greatgonzo op 16-06-2020 13:13 ]

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Net voor de 2e keer een lange proefrit gemaakt in de Soul, maar hij gaat het niet worden (ondanks de 4000 euro premie en de mogelijke 4000 euro subsidie, hij was in het zwart binnen 2 weken leverbaar), mist echt net de verfijning van onze e-Golf, nu afwachten hoe de Mach E is.

Voor de lange vakantie rit hebben we hem dit jaar toch niet nodig ;(

[ Voor 11% gewijzigd door MarcelGo op 16-06-2020 13:18 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]

De telegraaf verwijst naar het FD:
https://fd.nl/futures/134...en-door-elektrisch-rijden
Het FD heeft geen onderbouwing
Hoeveel mensen jaarlijks zwaargewond raken of overlijden door een aanrijding met een elektrische auto wordt landelijk niet geregistreerd.
en verwijst naar Automotive Insiders:
Het rapport bedraagt 64 pagina’s met maar liefst 80 grafieken waardoor men makkelijk inzicht krijgt in de historische data en de berekende trends.

De prijs van het rapport is 1995 euro excl. btw en hier is desgewenst ook een persoonlijke toelichting op uw locatie bij inbegrepen.

Interesse? Stuur een mail naar ***@automotiveinsiders.nl
Mijn bullshitdetector staat in het rood. Als het aantal grafieken de belangrijkste kwaliteit van je onderzoek is, dan heb je het niet best gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 16-06-2020 13:44 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• India Sierra
  • Laatst online: 22-12-2025

India Sierra

Learn by failure

MarcelGo schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:17:
Net voor de 2e keer een lange proefrit gemaakt in de Soul, maar hij gaat het niet worden (ondanks de 4000 euro premie en de mogelijke 4000 euro subsidie, hij was in het zwart binnen 2 weken leverbaar), mist echt net de verfijning van onze e-Golf, nu afwachten hoe de Mach E is.

Voor de lange vakantie rit hebben we hem dit jaar toch niet nodig ;(
Wat voor verfijning mis je dan?

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• MarcelGo
  • Nu online
Bijvoorbeeld de Active lane assist, die van de Golf neemt je positie over, dus rij je rechts in de rijstrook dan doet ie dat ook en hij haalt niet rechts in tenzij je even het stroompedaal aanraakt. (de Kia rijdt in het midden, zelfs iets links daarvan, en als dat niet wilt blijft ie voorzicht corrigeren en oh ergernis geluid maken)

De blindspot detectie reageert in de Kia ook als je in de 1e rijstrook wil gaan inhalen en er in de 3e baan iemand rijdt.

Het afremmen gaat "smoother" dan in de Kia onafhankelijk van de stand.

Begrijp me niet verkeerd hoor de Kia Soul is echt een hele goede auto, wij zijn alleen nogal kritisch ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MarcelGo op 16-06-2020 13:45 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 11:24
India Sierra schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:36:
[...]

Wat voor verfijning mis je dan?
De Koreanen maken een knop die het doet, VAG gaat met een panel maandenlang testen met verschillende knoppen en bepalen aan de hand van de druk beleving welke knop het gaat worden.

Zoiets gok ik.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:44:
[...]

De Koreanen maken een knop die het doet, VAG gaat met een panel maandenlang testen met verschillende knoppen en bepalen aan de hand van de druk beleving welke knop het gaat worden.

Zoiets gok ik.
Kunnen ze die tijd niet beter in hun infotainment stoppen?
Vb1: in de Golf 8 bedien je de verlichting met softtouch knoppen, stop het dan in een touchscreen.
Vb2: De Taycan heeft fysieke roosters voor de HVAC maar bediening gaat via het touchscreen.
Vb3: Wat minder recent mijn 2016 Passat die niet de vorige view oppakt nadat die opnieuw start.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:26:
[...]

Meeste logisch, maar dat zegt nog niets. Ze hebben al aangeven om met km heffing aan de slag te gaan waarvan één vorm enkel voor elektrische auto’s is.

Hiermee kunnen ze toch een slag slaan uit de lage operationele kosten van een EV (wanneer aanschafprijs in lijn komt met ICE). Daarnaast voorkomt het dat mensen meer gaan rijden omdat het zo voordelig is en pakken ze ook de zakelijke rijders mee die buiten de energiebelasting om (kunnen) laden (groot zakelijke aansluitingen).
KM heffing is ook niks logisch aan. Auto's die stil staan kosten ook openbare ruimte (ja ook als hij op je eigen oprit staat). Dus lage vaste kosten zorgt er alleen maar voor dat er meer 2e/3e en 4e auto's in gezinnen komen. MRB zorgt er juist voor dat dit minder gebeurt en is daarom een prima belasting.

Wat het tarief moet zijn is discutabel. Als het benzinetarief op EV's wordt toegepast, worden 2e auto's wel erg duur en worden dit dus allemaal weer ICE auto's.

• Prullenbak84
Z___Z schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:23:
[...]

KM heffing is ook niks logisch aan. Auto's die stil staan kosten ook openbare ruimte (ja ook als hij op je eigen oprit staat). Dus lage vaste kosten zorgt er alleen maar voor dat er meer 2e/3e en 4e auto's in gezinnen komen. MRB zorgt er juist voor dat dit minder gebeurt en is daarom een prima belasting.

Wat het tarief moet zijn is discutabel. Als het benzinetarief op EV's wordt toegepast, worden 2e auto's wel erg duur en worden dit dus allemaal weer ICE auto's.
Een combinatie zou natuurlijk ook kunnen. Kilometerheffing (vroempoen :P) en een lage standaard belasting (alhoewel ik het belasten van bezig raar vindt, maar vooruit, je hebt wel een punt dat een parkeerplaats ook gewoon openbaar terrein is. Dat oprit-verhaal ga ik even niet in mee)

• kdeboois
Deveon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:10:
[...]

Vb1: in de Golf 8 bedien je de verlichting met softtouch knoppen, stop het dan in een touchscreen.
Vb2: De Taycan heeft fysieke roosters voor de HVAC maar bediening gaat via het touchscreen.
Vb3: Wat minder recent mijn 2016 Passat die niet de vorige view oppakt nadat die opnieuw start.
Ik was slechts aan het gokken. Voor klachten over VAG moet je bij VAG zijn. Ik rij een Koreaan en mis alleen mijn open dak en super geluid uit de A3 e-tron.

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:44
Deveon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:10:
[...]

Vb1: dat is juist onhandig als je geen automatische verlichting gebruikt. Nu zit hij direct op een knop links van je stuur net als mistlicht. (duidelijk dus, en geen 3 menu's door ploeteren en met auto verlichting gebruik je ze gewoon niet)
Vb2: die snap ik niet? Natuurlijk zijn er fysieke roosters die je kan richten neem ik aan? Bediening qua hoeveelheid lucht en temp gaat via touchscreen.
Vb3: Gek, dit deden al mijn VAG modellen wel gewoon. (Seat/Audi/Volkswagen) Mijn huidige E-tron ook.

• Z___Z
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:33:
[...]

Een combinatie zou natuurlijk ook kunnen. Kilometerheffing (vroempoen :P) en een lage standaard belasting (alhoewel ik het belasten van bezig raar vindt, maar vooruit, je hebt wel een punt dat een parkeerplaats ook gewoon openbaar terrein is. Dat oprit-verhaal ga ik even niet in mee)
Als je geen oprit had, kon je daar een auto op straat parkeren. Oprit is toch wel minimaal 3 meter breed :Y)

Je kan wel een punt hebben als je parkeert in een parkeergarage. Die staat meestal volledig op eigen grond en de inrit van de parkeergarage is verwaarloosbaar groot, gezien hoeveel auto's je in die garage kwijt kan.

Als de MRB te laag wordt (vaste kosten), dan heb je weer hetzelfde probleem. Een auto heeft namelijk sowieso vaste kosten naast MRB, in onderhoud en verzekering.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:28
Z___Z schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:02:
[...]

Als je geen oprit had, kon je daar een auto op straat parkeren. Oprit is toch wel minimaal 3 meter breed :Y)
En de gemiddelde auto is een Smart of Aixam? (ik neem aan dat parkeren in de lengterichting van de straat gaat)

[ Voor 10% gewijzigd door Luiaard op 16-06-2020 15:09 ]

Import van EVs

• Deveon
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:43:
[...]

Vb1: dat is juist onhandig als je geen automatische verlichting gebruikt. Nu zit hij direct op een knop links van je stuur net als mistlicht. (duidelijk dus, en geen 3 menu's door ploeteren en met auto verlichting gebruik je ze gewoon niet)
Behalve dat 99% op automatische verlichting rijdt en als je het dan nodig hebt moet je alsnog kijken waar de knopjes zitten. Overigens ken ik geen enkel merk waar je 3 menu’s door moet voor verlichting, al zou mij dat van VAG dan weer niet verbazen om het op die manier te implementeren.
Vb2: die snap ik niet? Natuurlijk zijn er fysieke roosters die je kan richten neem ik aan? Bediening qua hoeveelheid lucht en temp gaat via touchscreen.
Nee niet dus.. je richt ze vanuit het touchscreen.
Vb3: Gek, dit deden al mijn VAG modellen wel gewoon. (Seat/Audi/Volkswagen) Mijn huidige E-tron ook.
Het scherm achter het dashboard schiet elke keer terug van het ACC scherm naar hoeveel kilometers ik nog kan rijden of het verbruik. Standaard inzicht in wat de auto ziet is niet mogelijk en dus na elke keer starten moet je daar heen. Niet verschrikkelijk, maar kom op dat is niet gebruiksvriendelijk.

Daarnaast op het hoofdscherm krijg ik elke keer als ik naar voertuig info ga krijg ik eerst elke keer te zien hoeveel potentieel extra kilometers is kan halen halen als ik de elektrische aandrijflijn gebruik en een mooie afbeelding van de auto. Waarom niet gewoon het laatste scherm laten zien wat ik gebruikte voordat ik de auto uitzet?

Tot slot als ik van hybride wissel naar volledig elektrisch dan moet ik daarna CarPlay handmatig opstarten.

Nu ben ik niet ontrevreden over de auto en zijn het maar kleine dingetjes, maar ze lijken heel veel moeite te stoppen in het traditionele te perfectioneren en minimaal in de nieuwe technieken. Zeker als het om technieken gaan die over de gehele lineup ingezet kunnen worden. Gelukkig maakt de (semi) elektrische aandrijflijn erg veel goed.

• Prullenbak84
Z___Z schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:02:
[...]

Hehe :) Maar een oprit is gewoon eigen grond. Of iemand daar nou zijn auto parkeert, of een bloemenperkje aanlegt, dat maakt natuurlijk geen fluit uit. Ik zie ook geen bloemenperkjes-belasting "want als jij daar geen bloemenperkje had gemaakt, kon je je auto daar parkeren nu parkeer jij je auto op openbare grond en dat scheelt openbare ruimte".

Volgens mij zit dat al in de ozb en al dat soort ongein prima verrekend :)

[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 16-06-2020 15:15 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 14:06
Prullenbak84 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:33:
[...]

Een auto op de oprit kan en zal ook gebruikt worden, dus de verkeersdruk zal dan hoger worden. We weten allemaal dat een iets hogere prijs per km de reislustigheid van mensen niet zal drukken, dat heeft een hogere benzineprijs ook nooit gedaan.

Ik ben voorstander van het huidige wegenbelastingsstelsel. Km heffing zie ik niks in, omdat het geen enkele incentive is om zuiniger met energie om te springen. Ik zie meer in het belasten van de energie. Voor mij is er weinig verschil in of iemand het gebruikt voor een auto of een waterkoker. Als grootzakelijk een probleem is dan kunnen die aansluitingen bij de laadpaal belast worden lijkt me. Voor die paar cent zie ik zakelijke gebruikers geen granny charger uitrollen.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Pierz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:41:
[...]

Een auto op de oprit kan en zal ook gebruikt worden, dus de verkeersdruk zal dan hoger worden. We weten allemaal dat een iets hogere prijs per km de reislustigheid van mensen niet zal drukken, dat heeft een hogere benzineprijs ook nooit gedaan.

Ik ben voorstander van het huidige wegenbelastingsstelsel. Km heffing zie ik niks in, omdat het geen enkele incentive is om zuiniger met energie om te springen. Ik zie meer in het belasten van de energie. Voor mij is er weinig verschil in of iemand het gebruikt voor een auto of een waterkoker. Als grootzakelijk een probleem is dan kunnen die aansluitingen bij de laadpaal belast worden lijkt me. Voor die paar cent zie ik zakelijke gebruikers geen granny charger uitrollen.
De energiebelasting is imho al vrij hoog voor particulieren, relatief hoger dan die van een liter benzine bijvoorbeeld (kostprijs benzine is 34% van de totaalprijs , kostprijs kWh is 23,5% van de totaalprijs). Er zit echter een heffingskorting op energie omdat het een basishoefte betreft, maar toch.

Kromme is dat wanneer je >10k kWh gebruikt op jaarbasis de belasting siginifant omlaag gaat en het voordeliger wordt om bijv 11k kWh per jaar te gebruiken dan 9k kWh. Bovendien betalen de grootverbruikers zoals bedrijven ook (geen?) minder belasting over de energie terwijl daar juist een soort "co2 tax" het meest zou helpen in mijn ogen.

Maar goed, los daar van, zie ik zelf meer in een soort van basis wegenbelasting met een toevoeging van "vroempoen" tijdens bijv de spits, zoiets als in stockholm gedaan wordt. En de heffing per km is dan afhankelijk van de uitstoot van je auto (ook voor EVs als je met grijze / groene stroom rijdt perhaps). Maar dat is allemaal vrij ingewikkeld en ik betwijfel of onze politiek zoiets voor elkaar zou krijgen.

Van de andere kant, dat de een meer rijdt dan de ander en dus voor het gevoel meer zou moeten betalen aan wegenbelasting dan de ander klinkt logisch. In de zorg doen we echter exact hetzelfde (en daar zullen ook vast wel mensen over klagen), een goed systeem imho.

Ontopic: Ik had toestraks nog met Opel nederland gebeld ipv de dealer over de leverdatum, ook zij weten niets anders dan "midden/eind augustus". Toch raar dat ik dan nu al een mail krijg dat hij "shortly" geproduceerd zal worden. Vraag me af wat er zo veel tijd kost in het proces. Of Opel en ik hebben een andere mening over wat "shortly" betekent :X

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:38
India Sierra schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:14:
[...]

Ontopic: Ik had toestraks nog met Opel nederland gebeld ipv de dealer over de leverdatum, ook zij weten niets anders dan "midden/eind augustus". Toch raar dat ik dan nu al een mail krijg dat hij "shortly" geproduceerd zal worden. Vraag me af wat er zo veel tijd kost in het proces. Of Opel en ik hebben een andere mening over wat "shortly" betekent :X
Omdat er tussen elke stap een hoop tijd zit.

Als je een beetje ruw naar de stappen kijkt zal het ongeveer zoiets zijn:
De fabriek houd een buffer aan zodat ze constant op volle toeren kunnen draaien.
De parkeerplaats is dan ook weer een buffer plek om er voor te zorgen dat die niet ineens ramvol of helemaal leeg komt te staan.
De vervoerder buffert ook weer het werk zodat de vrachtwagens constant en ook efficient rijden.
Daarna moet ie waarschijnlijk vanuit een centrale plek in nederland weer naar de dealer toe vervoerd worden waar dus ook weer een buffer zit.
Dan bij de dealer weer checken of alles in orde is, registreren en jou en vele anderen weer inplannen om de auto op te halen, uit te leggen etc.

Zou je hier maar weinig marge in aanhouden dan gaat door het minste of geringste oponthoud de hele planning in de soep en gaan de kosten omhoog. Door de bulk gaat het rete efficient maar duurt het wel lang voordat jou specifieke auto er is.

Vandaar ook dat een Tesla met de getallen die ze er door heen gooi(d)en de auto's de boot uit rijd en de mensen hun auto laat op halen, daarmee win je ontzettend veel tijd.

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
assje schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Klopt dat niet gewoon dan? De 12V wordt niet continue/standaard gevoed vanuit de tractieaccu, ik vermoed dus dat als het contact uitstaat dit niet gebeurt en dan gaat de relatief kleine accu van een EV snel leeg.

Ik weet het niet zeker maar ik ga er vanuit dat dit gewoon een bewuste en kloppende melding is. Het is niet zo dat omdat er een gigantische accu in je auto zit je vanzelfsprekend probleemloos lichten/radio aan kan laten.
Toch hoeft dit niet per definitie zo te zijn. Als je als fabrikant out-of-the-box denkt, kun je dit ook anders ontwerpen:

Bij een Tesla bijvoorbeeld houdt de auto de spanning van de 12V-accu in de gaten. Als die te laag wordt, zet hij zelf de DC-DC-converter aan om de 12V-accu vanuit de tractieaccu bij te laden. Ook als de auto ergens geparkeerd staat; hoeft de gebruiker verder niets aan te doen. Slim als je het mij vraagt..

En een i3 houdt ook zelf zijn 12V in de gaten. Als die te laag wordt zet hij zoveel mogelijk stroomverbruikers uit (OBD-plug krijgt bijv. geen stroom meer). Dit om te voorkomen dat die leeg raakt en je de auto niet meer kan starten. Om de 12V op de OBD weer 'wakker' te maken druk je de knop van de achterklep in (!), of open je de auto met de sleutel.

Verwijderd

[...]

Kromme is dat wanneer je >10k kWh gebruikt op jaarbasis de belasting siginifant omlaag gaat en het voordeliger wordt om bijv 11k kWh per jaar te gebruiken dan 9k kWh.
Klopt dit wel? Werkt toch hetzelfde als met belasting, behalve dat het tarief hier omlaag gaat?

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 19:19

Shapeshifter

Get it over with

[...]

De energiebelasting is imho al vrij hoog voor particulieren, relatief hoger dan die van een liter benzine bijvoorbeeld (kostprijs benzine is 34% van de totaalprijs , kostprijs kWh is 23,5% van de totaalprijs). Er zit echter een heffingskorting op energie omdat het een basishoefte betreft, maar toch.

Kromme is dat wanneer je >10k kWh gebruikt op jaarbasis de belasting siginifant omlaag gaat en het voordeliger wordt om bijv 11k kWh per jaar te gebruiken dan 9k kWh. Bovendien betalen de grootverbruikers zoals bedrijven ook (geen?) minder belasting over de energie terwijl daar juist een soort "co2 tax" het meest zou helpen in mijn ogen.

Maar goed, los daar van, zie ik zelf meer in een soort van basis wegenbelasting met een toevoeging van "vroempoen" tijdens bijv de spits, zoiets als in stockholm gedaan wordt. En de heffing per km is dan afhankelijk van de uitstoot van je auto (ook voor EVs als je met grijze / groene stroom rijdt perhaps). Maar dat is allemaal vrij ingewikkeld en ik betwijfel of onze politiek zoiets voor elkaar zou krijgen.

Van de andere kant, dat de een meer rijdt dan de ander en dus voor het gevoel meer zou moeten betalen aan wegenbelasting dan de ander klinkt logisch. In de zorg doen we echter exact hetzelfde (en daar zullen ook vast wel mensen over klagen), een goed systeem imho.

Euhm, volgens mij werkt dat met schalen en worden alleen de kilowatturen boven de 10MWh goedkoper.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
internet4me schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:13:
[...]

Idd echt Telegraaf journalistiek. Je hoort/hoorde ook niks over de dikke (bezine-diesel) suv’s.
Autoweek inmiddels ook overgenomen inclusief reacties

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
[...]

Toen ik de Corsa-E gisteren bestelde was de levertijd Q3, begin Q4. Dus september\oktober. Echter bij Peugeot zeiden ze dat de 208 eind van het jaar zou zijn met 3 fase lader. Dus ben benieuwd wat het gaat worden.

Hoe snel na bestelling had jij bericht in MyOpel? Ben als het goed is aangemeld, nu nog wachten tot er wat verschijnt. Ben benieuwd hoe die app gaat zijn, heb een Grandland net na Opel Onstar en net voor Opel Connect en dan kan je er amper wat mee.

De Proximity keyless entry in de 208 werkte behoorlijk goed overigens. Ik zag in de handleiding van de Corsa staan dat hij dit ook moet hebben. Dat in eerste instantie de lampen aangaan, vervolgens als je dichterbij komt dat hij open gaat. Maar is mij bij de proefrit Corsa niet opgevallen dat hij dat deed. Dus ben benieuwd wanneer dat erin komt.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

Verwijderd

[...]

En ik werd voor gek verklaard toen ik zei dat de MSM anti-EV zou zijn een paar maanden geleden. 8)7

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-01 15:47
Pierz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:41:
[...]

Politiek heeft bewezen (lange historie) dat logische /beste /eerlijkste regelingen het nooit NOOIT zullen halen.

Ga er maar vanuit dat er een regeling aankomt waarvan iedereen (op de politiek na...) zal zeggen : WAT een belachelijke regeling!!

En het feit dat "ze" er nog niet openlijk over durven te praten (en dan bedoel ik niet ideetjes..en ballonnetjes..)
wéten ze al dat zodra "iedereen" in een EV gepraat is (subsidie-tje) dat ze dat dan euro's EURO'S met BAKKEN weer uit je achterzak terug gaan trekken.
Mark my words... ;w

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:33:
[...]

En ik werd voor gek verklaard toen ik zei dat de MSM anti-EV zou zijn een paar maanden geleden. 8)7
Dat is gewoon een symptoom van “snelle” media die negatief nieuws brengt wat mensen graag willen hoor om zo clicks en views binnen te halen voor hun advertenties of klanten niet tegen het zere been te schoppen en hun abonnement opzeggen.

De auto en olie lobby speelt daar graag op in en hun belang is zo groot dat ze hier en daar ook wat onderzoeken sturen naar een conclusie.

Het aantal betrouwbare onderzoeksjournalisten zijn erg beperkt. Hasan Minhaj had daar laatst ook nog een leuke stukje over (local media).

Verwijderd

Deveon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:42:
[...]

Dat is gewoon een symptoom van “snelle” media die negatief nieuws brengt wat mensen graag willen hoor om zo clicks en views binnen te halen voor hun advertenties of klanten niet tegen het zere been te schoppen en hun abonnement opzeggen.

De auto en olie lobby speelt daar graag op in en hun belang is zo groot dat ze hier en daar ook wat onderzoeken sturen naar een conclusie.

Het aantal betrouwbare onderzoeksjournalisten zijn erg beperkt. Hasan Minhaj had daar laatst ook nog een leuke stukje over (local media).
Ik denk dat het een beetje van beide is. Vergeet ook niet dat bijvoorbeeld Business Insider een partnership heeft met Porsche, die hun marge nog steeds van hun ICE moet halen.

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:48
Renault (Zoe) en Nissan verdubbelen de ev-subsidie, mooie ontwikkeling https://www.autoweek.nl/a...-verdubbelen-ev-subsidie/

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
mcmiles schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:20:
Renault (Zoe) en Nissan verdubbelen de ev-subsidie, mooie ontwikkeling https://www.autoweek.nl/a...-verdubbelen-ev-subsidie/
Er gaan zoveel ongelukkige mensen bij zitten :+ Die subsidie gaat na 1 dag al op zijn.
Maar Renault / Nissan / MG hebben toch leuk een hoop extra orders bij :+

Hoe werkt het trouwens met 1 januari? Als je dit jaar uit de boot bent gevallen, kan je dan daar nog proberen voor je subsidie? Of moet je op 1 januari een bestelling open hebben staan, die nog niet geleverd is? Of binnen een bepaalde termijn al besteld hebben?

• MarcelGo
  • Nu online
je moet binnen 60 dagen na bestelling subsidie aanvragen

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:48
bottom line schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:28:
[...]

Er gaan zoveel ongelukkige mensen bij zitten :+ Die subsidie gaat na 1 dag al op zijn.
Maar Renault / Nissan / MG hebben toch leuk een hoop extra orders bij :+

Hoe werkt het trouwens met 1 januari? Als je dit jaar uit de boot bent gevallen, kan je dan daar nog proberen voor je subsidie? Of moet je op 1 januari een bestelling open hebben staan, die nog niet geleverd is? Of binnen een bepaalde termijn al besteld hebben?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er dit jaar 2500 aanvragen gehonoreerd kunnen worden

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• bottom line
mcmiles schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er dit jaar 2500 aanvragen gehonoreerd kunnen worden
Heb het gevoel dat we al aan dat aantal zitten.

• Z___Z
  • Niet online
Hoe zit het als je al wel besteld hebt en toch buiten de boot valt? Ik zou die clausule zwart op wit in het koopcontract willen hebben.

• bottom line
Z___Z schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:44:
Hoe zit het als je al wel besteld hebt en toch buiten de boot valt? Ik zou die clausule zwart op wit in het koopcontract willen hebben.
Hoe wil je dat doen als je auto al geleverd is en je toch geen subsidie krijgt? (Wat je misschien pas weet na 2 maand na de aanvraag)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:33:
[...]
MSM = alle media die je het niet met je eens zijn ofzo?

NRC, Volkskrant, de Kijk zijn vrij mainstream en over het algemeen positief over EVs.
De media waar je je op kunt abonneren en die journalisten een mate van vrijheid geven zijn enorm waardevol.
Daar valt ook de Telegraaf onder, al trekken die een bepaald soort journalist...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:13

WhySoSerious

Be the change.

Z___Z schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:44:
Ik heb gekocht bij een bedrijf dat een 14 dagen niet goed geld terug-optie aanbiedt. Ik koop de auto op 29-06, wordt op naam gezet die dag. Op 1 juli vraag ik de subsidie aan, wat ik hopelijk binnen 4 weken te horen krijg. Val ik buiten de boot en hoor ik dat vóór 31 juli, kan ik er nog kosteloos van af. Doet de overheid er langer over en val ik buiten de boot heb ik pech.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:39:
[...]

Klopt dit wel? Werkt toch hetzelfde als met belasting, behalve dat het tarief hier omlaag gaat?
Shapeshifter schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:06:
[...]

Euhm, volgens mij werkt dat met schalen en worden alleen de kilowatturen boven de 10MWh goedkoper.
Hmm, volgens mij zat ik er idd naast. :+
Ophidian schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:25:
[...]

Toen ik de Corsa-E gisteren bestelde was de levertijd Q3, begin Q4. Dus september\oktober. Echter bij Peugeot zeiden ze dat de 208 eind van het jaar zou zijn met 3 fase lader. Dus ben benieuwd wat het gaat worden.

Hoe snel na bestelling had jij bericht in MyOpel? Ben als het goed is aangemeld, nu nog wachten tot er wat verschijnt. Ben benieuwd hoe die app gaat zijn, heb een Grandland net na Opel Onstar en net voor Opel Connect en dan kan je er amper wat mee.

De Proximity keyless entry in de 208 werkte behoorlijk goed overigens. Ik zag in de handleiding van de Corsa staan dat hij dit ook moet hebben. Dat in eerste instantie de lampen aangaan, vervolgens als je dichterbij komt dat hij open gaat. Maar is mij bij de proefrit Corsa niet opgevallen dat hij dat deed. Dus ben benieuwd wanneer dat erin komt.
Ik had 2 dagen na de aanmelding van My Opel een update dat de order geaccepteerd was door de fabriek.

Ben idd benieuwd naar alle features! Niet alles werkte bij de proefrit

• Z___Z
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:45:
[...]

Hoe wil je dat doen als je auto al geleverd is en je toch geen subsidie krijgt? (Wat je misschien pas weet na 2 maand na de aanvraag)
Weet ik niet, maar je gaat behoorlijk het schip in als je die 4K niet krijgt. Dat is meer dan de stijging van 4 naar 8% bijtelling en lang niet zo gunstig als zakelijk tegen 8% bijtelling rijden (korting van 14% op de bijtelling, wat op 5 jaar en 45k catalogusprijs maximaal 17,5k netto belastingkorting oplevert).

• daemonix
  • Niet online
Hoe kom je aan die 17,5 k belasting korting? De cataloguswaarde blijft hetzelfde, net als de 8% bijtelling.

En subsidie is toch ook alleen voor particulieren. Dus hoe kun je 17.5k voordeel mislopen door het niet krijgen van 4k? Of bedoel je max voordeel voor zakelijke rijders tov subsidie.

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 16-06-2020 23:01 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• daemonix
  • Niet online
Precies, die 4k is alleen voor particulieren of die nu kopen of private leasen.

• marvel27
mcmiles schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:20:
Goed om te weten: in tegenstelling tot de actie van MG gelden de verdubbelingen van Nissan en Renault enkel voor aankoop, niet voor private lease.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 21:36

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:39:
[...]

Nee, het zijn staffels, echter, je betaald het volle pond over de eerste 10MWh, en het gereduceerde tarfief over alles daarboven, en na 50MWh weer minder energie belasting.

Het is niet zo dat 11MWh verbruik goedkoper is dan 9MWh in dit geval.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:12
marvel27 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:33:
[...]

Goed om te weten: in tegenstelling tot de actie van MG gelden de verdubbelingen van Nissan en Renault enkel voor aankoop, niet voor private lease.
Het zal wel meevallen met die stormloop. Zeker mensen die überhaupt zelf een auto betalen zal slechts een procent of 5 van de bevolking zijn.

On topic:
Ik heb gisteren een gloednieuwe EV gekocht van mijn spaarcentjes. Een voorraadmodel Opel ampera e. Ik wilde niet meer wachten op de ID3. Volgende week kan ik hem ophalen.
Aangezien ze waarschijnlijk vanwege administratieve redenen de voorraadmodellen op kenteken gezet hebben, zit er slechts 2000 euro subsidie op, maar moment geeft de betreffende dealer 4000 extra korting.

• Z___Z
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:59:
En subsidie is toch ook alleen voor particulieren. Dus hoe kun je 17.5k voordeel mislopen door het niet krijgen van 4k? Of bedoel je max voordeel voor zakelijke rijders tov subsidie.
Ik bedoel inderdaad dat voor een particulier die 4K mislopen een stuk significanter is dan de zakelijke rijder die net het jaareinde mist en daardoor van 8% naar 12% bijtelling gaat. Daarmee maak ik een vergelijking hoeveel korting de zakelijke rijder maximaal krijgt op de IB, en dat dit nog steeds vele malen hoger is dan de subsidie voor particulieren.

Die 17,5k is berekend door (22%-8%)*55,5%*45k*5 die je als korting krijgt op de standaard bijtelling bij een inkomen van 68k+

Toch vreemd dat er geen cap op de bijtellingskorting zit, maar wel op de particuliere subsidiepot.
Z___Z schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:38:
[...]

Ik bedoel inderdaad dat voor een particulier die 4K mislopen een stuk significanter is dan de zakelijke rijder die net het jaareinde mist en daardoor van 8% naar 12% bijtelling gaat. Daarmee maak ik een vergelijking hoeveel korting de zakelijke rijder maximaal krijgt op de IB, en dat dit nog steeds vele malen hoger is dan de subsidie voor particulieren.

Die 17,5k is berekend door (22%-8%)*55,5%*45k*5 die je als korting krijgt op de standaard bijtelling bij een inkomen van 68k+

Toch vreemd dat er geen cap op de bijtellingskorting zit, maar wel op de particuliere subsidiepot.
Ja, de 10m is eigenlijk (te) weinig. Ook kun je toch moeilijk verkopen dat er nu mensen een auto kopen en dan te horen krijgen dat de pot leeg is? Zakelijke rijders hebben eigenlijk al heel lang veel voordeel gekregen. Had dan gewoon een regeling afgegeven voor 2020 & 2021 oid. Zonder cap. Het is ook niet dat de staat daar falliet op gaat.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Wellicht een heel simpele vraag, maar hoe bereken je de "zuinigheid" van een elektrische auto als het in kw/h aangeduid word?

Elect a clown, expect a circus.

Slasher schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:19:
Wellicht een heel simpele vraag, maar hoe bereken je de "zuinigheid" van een elektrische auto als het in kw/h aangeduid word?
Hoe bedoel je? Kwestie van gebruikte kWh per 100km bijvoorbeeld uitdrukken? Of bedoel je iets anders?

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Inspired schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:22:
[...]

Hoe bedoel je? Kwestie van gebruikte kWh per 100km bijvoorbeeld uitdrukken? Of bedoel je iets anders?
Als je boordcomputer 15kwh/100km aangeeft hoe bereken je dan je "zuinigheid" van autorijden

Slasher schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:24:
[...]

Als je boordcomputer 15kwh/100km aangeeft hoe bereken je dan je "zuinigheid" van autorijden
Wat is je definitie van "zuinigheid"? 15kWh/100km is een goede indicatie van verbruik. Net zoals 6 liter benzine op de 100km.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Inspired schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:26:
[...]

Wat is je definitie van "zuinigheid"? 15kWh/100km is een goede indicatie van verbruik. Net zoals 6 liter benzine op de 100km.
Als je 15kwh/100km verbruikt op een accu van 38kw is dat dan een efficiënt/zuinig verbruik?

Vind het op dit moment lastig om zoiets in te schatten, met een benzine auto is het makkelijk, je deelt 100 door 6 en dan weet je of je zuinig rijdt ja of nee :)

Slasher schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:32:
[...]

Als je 15kwh/100km verbruikt op een accu van 38kw is dat dan een efficiënt/zuinig verbruik?

Vind het op dit moment lastig om zoiets in te schatten, met een benzine auto is het makkelijk, je deelt 100 door 6 en dan weet je of je zuinig rijdt ja of nee :)
15kWh/100km is voor een EV redelijk zuinig als gecombineerd gebruik ja. Al is dat in de winter een stuk lastiger te halen bij de meeste auto's. Ook zit er een flink verschil tussen de verschillende modellen. Naar welke auto kijk je?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:34
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Inspired schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:35:
[...]

15kWh/100km is voor een EV redelijk zuinig als gecombineerd gebruik ja. Al is dat in de winter een stuk lastiger te halen bij de meeste auto's. Ook zit er een flink verschil tussen de verschillende modellen. Naar welke auto kijk je?
Ik ga vrijdag een Skoda Citigo-E ophalen :)

Slasher schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:38:
[...]

Ik ga vrijdag een Skoda Citigo-E ophalen :)
Nice! Volgens EV-DB zit het verbruik rond de 166 Wh/km. Als je hem daar onder weet te houden rij je zuinig. Ook hangt het samen met temperatuur (kouder is hoger verbruik) en snelheid. (hoger is natuurlijk onzuiniger)

Zie ook; https://ev-database.nl/auto/1190/Skoda-CITIGOe-iV#range voor een indicatie. Obv van die getallen kun je weer uitrekenen wat ongeveer het verbruik zal zijn op snelweg/stad/zomer/winter.

• Z___Z
  • Niet online
kWh/100 km lijkt me de meest logische eenheid voor verbruik. Je betaalt namelijk je energie in kWh en je rijdt kilometers. Wh/km is een vreemde eenheid, want Wh moet je omrekenen voordat je kosten eruit kan halen.

Qua zuinigheid zat ik voor COVID-19 rond de 19 kWh/100 km, terwijl ik nu op 16 kWh/100 km zit. Dit komt vooral omdat je nu nog maar 100 mag rijden op de snelweg.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
Inspired schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:42:
Volgens EV-DB zit het verbruik rond de 166 Wh/km. Als je hem daar onder weet te houden rij je zuinig.
In de winter ja, in de zomer zou ik dit extreem onzuinig vinden. Gisteren had ik 400+ range op de Citigo, blijkbaar toch wel een optimistische GOM want mijn verbruik zit nu zo rond de 9-11kWh/100km (voornamelijk snelweg), met een 32,3kWh bruikbaar kom ik dan maar op zo'n 323 range. Dit is wel voornamelijk op de rechterbaan plakken, ga ik gewoon Vmax rijden dan gaat het meer richting de 12-13kWh/100km.

Wel grappig om te zien dat in de winter mijn Ioniq meer range heeft in de praktijk maar dat in de zomer de Citigo het wint (vooral impact van de warmtepomp waarschijnlijk).

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 17-06-2020 10:36 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-01 09:20
Zijn er ook mensen die de Opel Ampera-e overwegen i.v.m. de flink afprijzing en 2k subsidie? Ik zie deze namelijk maar weinig terugkomen in het topic, waarschijnlijk met een reden. ;-)

Het grootste nadeel wat ik heb gevonden is het max 3.6 Kwh laden op 3x25A en het snelladen gaat met max 50KwH bij een snellaadstation met eerder een uitschieter richting de 35KwH dan de 65KwH. En Onstar gaat er eind dit jaar uit.
Zie ik nog iets over hoofd?

• kdeboois
Al een proefrit gedaan ? Rijdt best goed, maar de auto paste mij niet goed. Stoelen zijn erg klein, dashboard was mijn smaak niet en de bagageruimte was onpraktisch.

• Sonicfreak
  • Laatst online: 13-01 18:56
Mar.tin schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:38:
[...]

Hangt van de auto af. 150Wh/km is een mooi gemiddelde denk ik.
Je kan het ook andersom rekenen natuurlijk maar dat is minder gebruikelijk: 150Wh/km = +- 6,6km/kWh

Ik vind Wh/km erg makkelijk. Hoe lager = hoe zuiniger.
En je verbruikte kWh's is gemakkelijk terugrekenen: Wh/km * Gereden km's.

Onze Model 3 verbruikt over de afgelopen 40.000km gemiddeld 165Wh/km met overal de snelheidslimiet rijden.
Ik gebruik in mijn Leaf de afgelopen 45.000km gemiddeld 129Wh/km met vrijwel altijd een vrachtwagen kleven :).
Hangt inderdaad van de auto af. Ik rijd in de Ioniq 28 kWh versie voornamelijk snelweg 100 km/h (CC op 110 km/h) en had eerst een verbruik van 13.5 kWh/100 km met regeneratie op stand 1. Nu heb ik de laatste 2 weken regeneratie op stand 0 staan en mijn verbruik is gedaald naar 12.8 kWh/100 km.

• Prullenbak84
[...]

Het verbruik van een benzine-auto reken je in liters/100km of in km/liter. Dus een auto die 6 liter op de 100 kilometer rijdt (6l/100km, oftewel 60ml/km) , rijdt om en nabij de 16 kilometer per liter (oftewel: "1 op 16"). Ik was altijd gewend om op die laatste manier te rekenen, want hoe hoger het laatste getal, hoe beter je het deed. Maar omrekenen is niet heel moelijk. Een kwestie van 100 delen door het getal en je hebt het omgedraaid inderdaad.

Met EV's werkt het net zo: Als je een beetje rondkijkt, zitten de meeste gemiddelde EV's zo rond de 16kWh per 100km (of: 160Wh/km). Dit kun je omrekenen naar "1 op 6" (1 kWh op de 6 km). Dit klinkt in eerste instantie een stuk onzuiniger dan de benzinevariant hierboven, maar let op dat een kWh veel goedkoper is dan een liter benzine (en een liter benzine bevat veel meer kWh chemisch gezien, maar dat volledig terzijde).

Zowel bij een benzine als bij een EV doet de grootte van de accu of tank er niet toe voor de zuinigheid. Alleen de actieradius is natuurlijk afhankelijk van verbruik en de hoeveelheid energie die je bij je hebt.

• PSP123
kdeboois schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:57:
Al een proefrit gedaan ? Rijdt best goed, maar de auto paste mij niet goed. Stoelen zijn erg klein, dashboard was mijn smaak niet en de bagageruimte was onpraktisch.
Ja ik heb reeds een proefrit gedaan, ok ikzelf ben 1.78 wellicht ligt het daar aan dat ik het nadeel van de stoelen niet heb ondervonden? Dashboard is inderdaad veel plastic, echter zit hij nu in een hele andere prijsrange dan 1j terug 48k voor de business executive.
Bagageruimte is idd minder praktisch ook als je de banken neerklapt.

Ben benieuwd hoeveel marge nu nog op die auto zit voor de dealer.

• GeeMoney
PSP123 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:06:
[...]

Ja ik heb reeds een proefrit gedaan, ok ikzelf ben 1.78 wellicht ligt het daar aan dat ik het nadeel van de stoelen niet heb ondervonden? Dashboard is inderdaad veel plastic, echter zit hij nu in een hele andere prijsrange dan 1j terug 48k voor de business executive.
Bagageruimte is idd minder praktisch ook als je de banken neerklapt.

Ben benieuwd hoeveel marge nu nog op die auto zit voor de dealer.
Neem ook even mee dat ze stoppen met de Ampera-E in in ieder geval NL en ik dacht zelfs Europa.
Samen met de andere nadelen die je zelf noemt lees ik maar 1 voordeel en dat is de prijs. Ik denk dat je je moet afvragen of dat opweegt tegen alle nadelen. Voor mij persoonlijk zou dat niet het geval zijn :).

• fisherman
PSP123 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:50:
Zijn er ook mensen die de Opel Ampera-e overwegen i.v.m. de flink afprijzing en 2k subsidie? Ik zie deze namelijk maar weinig terugkomen in het topic, waarschijnlijk met een reden. ;-)

Het grootste nadeel wat ik heb gevonden is het max 3.6 Kwh laden op 3x25A en het snelladen gaat met max 50KwH bij een snellaadstation met eerder een uitschieter richting de 35KwH dan de 65KwH. En Onstar gaat er eind dit jaar uit.
Ik heb er gisteren toevallig prive een gekocht. Er zit normaal trouwens 4000 euro subsidie op, maar de dealer had in mijn geval dus alle voorraadmodellen in februari al op kenteken gezet. Dus op papier is het dan geen nieuwe auto meer en krijg je 2000 euro subsidie.

Hij kan inderdaad maar op 1 fase laden. Maar op zich zou snachts laden geen probleem moeten zijn als je hem iedere dag nodig zou hebben. Volgens mij zit hij met een 22kwh 32A lader in 9 uur helemaal vol, als hjj helemaal leeg zou zijn.
Als je hem aansluit geeft hij ook weer hoe lang het duurt, voordat hij weer vol is. Je hoeft dus in principe geen app te hebben, om te weten hoe vol hij is. Verdere functies van OnStar en de app voegen weinig toe.
fisherman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:12:
[...]

Ik heb er gisteren toevallig prive een gekocht. Er zit normaal trouwens 4000 euro subsidie op, maar de dealer had in mijn geval dus alle voorraadmodellen in februari al op kenteken gezet. Dus op papier is het dan geen nieuwe auto meer en krijg je 2000 euro subsidie.

Hij kan inderdaad maar op 1 fase laden. Maar op zich zou snachts laden geen probleem moeten zijn als je hem iedere dag nodig zou hebben. Volgens mij zit hij met een 22kwh 32A lader in 9 uur helemaal vol, als hjj helemaal leeg zou zijn.
Als je hem aansluit geeft hij ook weer hoe lang het duurt, voordat hij weer vol is. Je hoeft dus in principe geen app te hebben, om te weten hoe vol hij is. Verdere functies van OnStar en de app voegen weinig toe.
Hij kan tot max 230V / 1x32A 7.4 kW laden. Geen 22kW dus. Kun je ook gewenste SoC instellen via de app? Of gaat hij altijd naar 100%?

• fisherman
GeeMoney schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Neem ook even mee dat ze stoppen met de Ampera-E in in ieder geval NL en ik dacht zelfs Europa.
Samen met de andere nadelen die je zelf noemt lees ik maar 1 voordeel en dat is de prijs. Ik denk dat je je moet afvragen of dat opweegt tegen alle nadelen. Voor mij persoonlijk zou dat niet het geval zijn :).
Waarom zou een model waarmee ze gestopt zijn een naderl zijn? Mijn oude auto wordt ook al lang niet meer geproduceerd. Er zijn zoveel auto's die niet meer geproduceerd worden en nog steeds rondrijden.

• fisherman
Inspired schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:14:
[...]

Hij kan tot max 230V / 1x32A 7.4 kW laden. Geen 22kW dus. Kun je ook gewenste SoC instellen via de app? Of gaat hij altijd naar 100%?
Ja klopt, het is een derde van die 22kwh. Inderdaad 7.4kwh. Daarmee laadt je hem van leeg naar vol in 9 uur.

Wat is soc?
Je kan instellen dat je oo een berg woont, beetje een vage optie. Dan laadt hij tot 90 procent.
Ik weet niet of je andere percentages kan instellen

[ Voor 18% gewijzigd door fisherman op 17-06-2020 11:18 ]

• Prullenbak84
fisherman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:16:
[...]

Je kan instellen dat je oo een berg woont, beetje een vage optie. Dan laadt hij tot 90 procent.
Ik denk dat het idee is dat je dan al regenererend naar beneden kan rijden en dan kom je met meer dan 90% bij de voet van de berg aan. Dus boven op een berg met 100% beginnen is zonde van de energie?

Wel grappig bedacht, eigenlijk :)

• daemonix
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:02:
kWh/100 km lijkt me de meest logische eenheid voor verbruik. Je betaalt namelijk je energie in kWh en je rijdt kilometers. Wh/km is een vreemde eenheid, want Wh moet je omrekenen voordat je kosten eruit kan halen.

Qua zuinigheid zat ik voor COVID-19 rond de 19 kWh/100 km, terwijl ik nu op 16 kWh/100 km zit. Dit komt vooral omdat je nu nog maar 100 mag rijden op de snelweg.
Omrekenen van Wh/km naar kWh/100 km is uiterst eenvoudig. Deel door 10 en je bent klaar. (Wh naar kWh is /1000 en /km naar /100 km is *100. 100/1000 is 0,1).

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 17-06-2020 11:32 ]

• daemonix
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat het idee is dat je dan al regenererend naar beneden kan rijden en dan kom je met meer dan 90% bij de voet van de berg aan. Dus boven op een berg met 100% beginnen is zonde van de energie?

Wel grappig bedacht, eigenlijk :)
Ja zeker! Misschien zelfs minder dan 90% laden, hangt van de hoogte van de berg af.

SoC is state of charge, oftewel, hoe vol is de accu. :)
GoM staat voor Guess o' Meter, bij sommige auto's geeft dat ding maar wat aan, meestal te veel (Leaf), bij andere is het een heel nauwkeurige schatting van het bereik (Ioniq, Kona).

[ Voor 21% gewijzigd door daemonix op 17-06-2020 11:29 ]

• GeeMoney
fisherman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:15:
[...]

Waarom zou een model waarmee ze gestopt zijn een naderl zijn? Mijn oude auto wordt ook al lang niet meer geproduceerd. Er zijn zoveel auto's die niet meer geproduceerd worden en nog steeds rondrijden.
Het is in ieder geval geen voordeel :P .
Het zal uiteindelijk betekenen dat mogelijk onderhoud/onderdelen wat duurder wordt of langer duurt. Zeker omdat specifieke EV onderdelen/kennis nog geen algemeen goed is en je dus ook niet zomaar iets van de Corsa-E straks in die Amerpa-E kwijt kan (bij wijze van, iets wat met ICE bijna altijd wel het geval is).

• Prullenbak84
daemonix schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:25:
[...]

Omrekenen van Wh/km naar kWh/100 km is uiterst eenvoudig. Vermenigvuldig met 10 en je bent klaar. (Wh naar kWh is *1000 en /km naar /100 km is delen door 100. 1000/100 is 10).
Je bedoelt delen door 10, denk ik. (Wh naar kWh is /1000 en km naar 100km is *100)

160 Wh/km is 16 kWh/100km.

B)

• Wesco
  • Laatst online: 09-01 15:05

Wij hebben sinds maart een Ampera-e, en die is zeker met de huidige korting en subsidie-mogelijkheid een prima auto, met vooral een grote batterij en range.

Het is een 1-fase lader dus afhankelijk van de laadpaal (16-20-25-32A) kan het AC-laden lang duren. Snelladen (DC) gaat ook relatief traag ten opzichte van bv. een Hyundai Kona, maar het is de vraag hoe vaak je dat gaat gebruiken. Wat soms een beetje over het hoofd wordt gezien is dat je met een langere laadtijd dan ook meer kWh en dus km's laadt dan auto's met een kleinere batterij.

Voor Onstar lijkt geen vervanging te komen, ik heb niet eens meer de moeite genomen om het te activeren. Voor navigatie en andere zaken kun je prima gebruik maken van Apple Carplay of Android Auto in combinatie met je smartphone, dit werkt heel prettig op het grote scherm.

Niet iedereen is even enthousiast over de stoelen, ik vind ze prima zitten maar mis op echt lange ritten iets van een lendesteun. Maar dat is met een extra kussentje eventueel op te lossen.
En niet iedereen is gecharmeerd van het lichte dashboard, dit heeft niet echt een premium-uitstraling en spiegelt wat in de voorruit, maar niet hinderlijk.

De bagageruimte is redelijk maar niet overdadig, maar de binnenruimte is vooral achterin bovengemiddeld, zodat ook volwassenen en lange kinderen daar prima zitten op lange ritten.

De Opel Amera-e is altijd een beetje onbekend gebleven omdat hij eerst best duur was (richting 50k), en vooral ook slecht leverbaar was. Opel heeft ze nu in de uitverkoop gedaan omdat de auto's bij GM in de VS gebouwd worden (het is eigenlijk een Chevrolet Bolt), en Opel nu onderdeel is van de PSA-groep.

Ze hebben nog een laatste partij Ampera-e's uit de VS laten komen om nu aan de Europese emissie-targets te kunnen voldoen (in afwachting van de Corsa-e), en deze worden nu tegen zeer schappelijke prijzen uitverkocht.

Ik zat al een tijdje te twijfelen om misschien een apart Opel Ampera-e topic te maken, al dan niet in combinatie met de Opel Ampera (plugin hybride) en/of de Opel Corsa-e. Misschien toch een goed idee?

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• daemonix
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:30:
[...]

Je bedoelt delen door 10, denk ik. (Wh naar kWh is /1000 en km naar 100km is *100)

160 Wh/km is 16 kWh/100km.

B)
Klopt natuurlijk. Aangepast. :P

• assje
Wesco schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:31:
Wij hebben sinds maart een Ampera-e, en die is zeker met de huidige korting en subsidie-mogelijkheid een prima auto, met vooral een grote batterij en range.
In de zomer dan, in de winter komt een Ioniq waarvan de accu de helft kleiner is bijna even ver. Dat zou ik zien als grootste nadeel van de Ampera, maar, als die grotere accu zich niet vertaalt in een hogere prijs maakt dat niet zoveel uit natuurlijk.
Afmeting van de accu zegt niets over de efficientie/zuinigheid. Mijn persoonlijke referentie voor zuinigheid in de zomer:
  • 8kWh/100km : world class
  • 10kWh/100km : zeer zuinig
  • 12kWh/100km : zuinig
  • 14kWh/100km: normaal
  • 16kWh/100km: enigzins onzuinig
  • 18kWh/100km: onzuinig
  • 20kWh/100km: extreem onzuinig zou verboden moeten zijn
In de winter dan al deze waarden +25%. Maar, vervolgens hangt haalbaarheid nogal af van type auto en verwarming, volgens deze benadering zou een model X bijvoorbeeld verboden moeten zijn :P Voor de Citigo en Ioniq zou dit mijn referentie zijn in de zomer, in de winter red de Citigo het niet met deze waarden +25% (en is dus relatief iets minder zuinig).

EV database heeft ook nog een "brandstofequivalent" vermeld staan, waar deze precies op gebaseerd is weet ik niet maar voor de Citigo is dit 1,9L/100km (1:53) wat dan bij een verbruik van 16,6kWh/100km zou zijn.

Beste universele vergelijking qua zuinigheid/efficientie die ik zou weten is gewoon versus de waarden die daar gegeven worden:
  • Stad - Winter 166 Wh/km
  • Snelweg - Winter 239 Wh/km
  • Gecombineerd - Winter 196 Wh/km
  • Stad - Zomer 108 Wh/km
  • Snelweg - Zomer 185 Wh/km
  • Gecombineerd - Zomer 144 Wh/km
Als je dat verslaat ben je relatief zuinig/efficient.

[ Voor 66% gewijzigd door assje op 17-06-2020 12:23 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Wesco
Inspired schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:14:
[...]

Je kunt de max. SoC in de Ampera-e instellen op elke gewenst %, in stappen van 5% of 10% (zou ik even moeten nakijken).

• Wesco
assje schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:33:
[...]

In de zomer dan, in de winter komt een Ioniq waarvan de accu de helft kleiner is bijna even ver. Dat zou ik zien als grootste nadeel van de Ampera, maar, als die grotere accu zich niet vertaalt in een hogere prijs maakt dat niet zoveel uit natuurlijk.
De oude Ioniq 28 kWh is natuurlijk de top qua efficientie en stroomlijn, en de Ampera-e is minder zuinig, maar het lijkt me sterk dat de Ampera-e een bijna twee keer zo hoog verbruik zou hebben in de winter. Ik heb zelf nog niet in de winter gereden en heb ook niet zoveel behoefte aan een wedstrijdje verplassen, maar mij lijkt dat 'bijna even ver' een beetje gechargeerd. ;)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:26
Wesco schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:52:
[...]

De oude Ioniq 28 kWh is natuurlijk de top qua efficientie en stroomlijn, en de Ampera-e is minder zuinig, maar het lijkt me sterk dat de Ampera-e een bijna twee keer zo hoog verbruik zou hebben in de winter. Ik heb zelf nog niet in de winter gereden en heb ook niet zoveel behoefte aan een wedstrijdje verplassen, maar mij lijkt dat 'bijna even ver' een beetje gechargeerd. ;)
Ook al is het geen winter dan nog gaat de Ampera-e het lastig krijgen. Voor de liefhebber van de race tussen Bjorn en Pawel, YouTube: Ampera-e vs Ioniq part 2 Niet meer gekeken maar Pawel verloor met de Ampera-e tegen Bjorn met de Ioniq.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PSP123
fisherman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:12:
[...]

Dank voor je reactie!
Ja ze hebben ze allemaal inderdaad op kenteken gezet, welke utivoering heb jij gekozen ik twijfel over de gedeeltelijke lichte kleur van de Business + uitvoering t.o.v. het leer in de Business Executive.
Volgens mijn zijn de andere verschillen, stoelverwarming achter, achteruit camera en automatisch inparkeren.

Welke aansluiting heb jij thuis liggen? Ik zou namelijk maar max 3.7kwh met een 3 fasen aansluiting.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:34
[verwijderd]

[ Voor 132% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

• kdeboois
Zo blij dat iedereen de eenheden juist heeft in de laatste posts.

• fisherman
PSP123 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:18:
[...]

Dank voor je reactie!
Ja ze hebben ze allemaal inderdaad op kenteken gezet, welke utivoering heb jij gekozen ik twijfel over de gedeeltelijke lichte kleur van de Business + uitvoering t.o.v. het leer in de Business Executive.
Volgens mijn zijn de andere verschillen, stoelverwarming achter, achteruit camera en automatisch inparkeren.

Welke aansluiting heb jij thuis liggen? Ik zou namelijk maar max 3.7kwh met een 3 fasen aansluiting.
Ik heb nog geen aansluiting thuis, die moet ik nog aanschaffen. Ik heb gekozen voor de business+.
Overigens moet ik de wagen nog afhalen, komende week heb ik hem pas.

• assje
Wesco schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:52:
Ik heb zelf nog niet in de winter gereden en heb ook niet zoveel behoefte aan een wedstrijdje verplassen, maar mij lijkt dat 'bijna even ver' een beetje gechargeerd. ;)
Zo was het ook niet bedoeld, en je hebt gelijk. Mijn referentie was vooral zoals hierboven dat de praktische bruibkaarheid op lange trippen erg tegenvalt (en ik haalde mijn referentie van de 40kWh Leaf door de war waar dit wel ongeveer op gaat).

Puur op range blijft het verschil fors ook op de snelweg in de winter (74% meer range voor de Ampera met een 107% grotere accu):
Ioniq 28kWh
  • Real Energy Consumption 98 - 207 Wh/km
  • Real range 135 - 285 km
Ampera-e 58kWh
  • Real Energy Consumption 115 - 247 Wh/km
  • Real range 235 - 505 km
Onbedoeld inderdaad sterk gechargeerd dus.
Mar.tin schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:18:
Hier moet vast nog ergens het getal 100 tussen, of een 0 erbij en een k weg. :+ Anders zou ik ze allemaal klassificeren als extreem tot zeer extreem onzuinig.
kdeboois schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:21:
Zo blij dat iedereen de eenheden juist heeft in de laatste posts.
Juiste eenheden maar verkeerde waarde :+ bijna goed

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 18-06-2020 12:44 ]

• PSP123
assje schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Ampera-e 58kWh
  • Real Energy Consumption 115 - 247 Wh/km
  • Real range 235 - 505 km
Onbewust inderdaad sterk gechargeerd dus.
Ik heb de auto eens als leenauto mee gehad en in de winter moet je gewoon slim met de instellingen omgaan.
Je auto verwarmen kan ook zonder de airco, met sportstand uit haalde ik met gemak 200Wh/km met 115km/h.

Ik weet wel dat de accu vloeistof gekoeld is, maar volgens mij zit er geen warmtepomp in waardoor het verbruik ook wat hoger is.

• PSP123
fisherman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Ik heb nog geen aansluiting thuis, die moet ik nog aanschaffen. Ik heb gekozen voor de business+.
Overigens moet ik de wagen nog afhalen, komende week heb ik hem pas.
Ben jij of wellicht iemand anders bekend met deze transformator/converter? Wellicht iets om toch met 7.2Kwh te laden in de Opel Ampera-e met een 3x25A aansluiting.
https://cdn.webshopapp.co...870-1962372710.1591313870

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 14:06

Ja je eenheden! Je laadt in kW. Je accu capaciteit, of de hoeveelheid die je laadt wordt in kWh uitgedrukt. Als je met 50 kW laadt, heb je na een uur 50 kWh geladen.

Maar om even op je echte vraag in te gaan: Je moet de Ampera-e even in het echt gaan bekijken en de kofferbak open doen.
Pagina: 1 ... 108 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic