• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PSP123 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:41:
[...]

Ben jij of wellicht iemand anders bekend met deze transformator/converter? Wellicht iets om toch met 7.2Kwh te laden in de Opel Ampera-e met een 3x25A aansluiting.
https://cdn.webshopapp.co...870-1962372710.1591313870
Ja die werkt op zich (ik weet niet of de Opel ondersteund wordt). Het is een dure oplossing, 1800 euro voor alleen het ding. https://www.laadkabeldisc...-transformer-charger.html

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 17-06-2020 12:58 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 15:05
[...]

Ben jij of wellicht iemand anders bekend met deze transformator/converter? Wellicht iets om toch met 7.2Kwh te laden in de Opel Ampera-e met een 3x25A aansluiting.
Die Ratio converter verbruikt zelf ook stroom, dus je stroomkosten gaan hoger worden. En voor die prijs moet je je goed afvragen hoe vaak je 's avonds met een bijna lege batterij thuis komt en de volgende ochtend weer vroeg weg moet met een volledig opgeladen batterij.
Als dat maar een enkele keer voorkomt kun je dan beter ergens een korte snellaadsessie inlassen. Als dat regelmatig voor gaat komen dan kun je beter een auto kiezen met een normale 3-fase lader aan boord (bv. nieuwe Hyundai Kona).
Evt. kun je als goedkopere tussenoplossing beter met een aparte 20A of 25A groep voor je laadpaal je oplaadtijd nog wat verkorten dan met zo'n converter te gaan lopen knoeien.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:12
[...]

Nee, ik ben niet bekend met een dergelijke omvormer.
Ik heb alleen (micro)omvormers op het dak liggen 😉

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Thuis laden met 3,7 kW is voor de meesten geen probleem, tenzij je meerdere dagen achter elkaar 300+ km rijdt. Deze discussie kan je teruglezen in dit topic, maar sneller AC laden is vooral handig buiten de deur. Daar helpt deze niet bij: https://cdn.webshopapp.co...870-1962372710.1591313870

De Ampera-e lijkt mij een prima auto, zolang je er niet mee op vakantie gaat naar zuid Europa. De test versus de Ioniq is een beetje onzinnig IMHO. Je hebt met de Ampera-e gewoon veel minder vaak een snellader nodig dan met de Ioniq. Het voordeel van een grote accu is dan ook vooral dat je meer ritten binnen de range van je accu krijgt. Dus een keer retourtje Maastricht kan je doen zonder snelladen. Dan is het leuk dat de Ioniq sneller kan laden, maar niet snelladen is nog altijd veel sneller dan wel snelladen.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:24
Z___Z schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:09:
Thuis laden met 3,7 kW is voor de meesten geen probleem, tenzij je meerdere dagen achter elkaar 300+ km rijdt. Deze discussie kan je teruglezen in dit topic, maar sneller AC laden is vooral handig buiten de deur. Daar helpt deze niet bij: https://cdn.webshopapp.co...870-1962372710.1591313870

De Ampera-e lijkt mij een prima auto, zolang je er niet mee op vakantie gaat naar zuid Europa. De test versus de Ioniq is een beetje onzinnig IMHO. Je hebt met de Ampera-e gewoon veel minder vaak een snellader nodig dan met de Ioniq. Het voordeel van een grote accu is dan ook vooral dat je meer ritten binnen de range van je accu krijgt. Dus een keer retourtje Maastricht kan je doen zonder snelladen. Dan is het leuk dat de Ioniq sneller kan laden, maar niet snelladen is nog altijd veel sneller dan wel snelladen.
Retourtje Maastricht red ik niet zonder een Type 1 discharge dus een beetje snelladen zit er altijd wel in >:)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:56
Wesco schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:56:
[...]

Die Ratio converter verbruikt zelf ook stroom, dus je stroomkosten gaan hoger worden. En voor die prijs moet je je goed afvragen hoe vaak je 's avonds met een bijna lege batterij thuis komt en de volgende ochtend weer vroeg weg moet met een volledig opgeladen batterij.
Als dat maar een enkele keer voorkomt kun je dan beter ergens een korte snellaadsessie inlassen. Als dat regelmatig voor gaat komen dan kun je beter een auto kiezen met een normale 3-fase lader aan boord (bv. nieuwe Hyundai Kona).
Evt. kun je als goedkopere tussenoplossing beter met een aparte 20A of 25A groep voor je laadpaal je oplaadtijd nog wat verkorten dan met zo'n converter te gaan lopen knoeien.
Mee eens, je kunt beter een aparte groep aan laten leggen speciaal voor de auto. Voor de Ioniq 28 kWh heb ik in mijn huidige huis een groep van 25A laten aanleggen omdat we nu op 3x25A aansluiting zitten. Bij mijn oude huis laadde ik maximaal met 32A op een 1x 50A aansluiting met load balancing.
De laadtijd is niet heel veel langer geworden (uurtje maar of zo) bij mijn huidige huis en ik kan de volgende ochtend gewoon weer met een volle accu op pad.

• daemonix
  • Niet online
Een Ioniq 28 kWh laad je sowieso binnen de 8 uur op, ook met een 16 A aansluiting...

• Sonicfreak
daemonix schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:45:
Een Ioniq 28 kWh laad je sowieso binnen de 8 uur op, ook met een 16 A aansluiting...
Dat is waar, maar om even aan te geven dat de oplossing voor een aparte 25A groep een beter idee is dan zo'n omvormer. :)

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-01 09:20
Sonicfreak schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:51:
[...]

Dat is waar, maar om even aan te geven dat de oplossing voor een aparte 25A groep een beter idee is dan zo'n omvormer. :)
Top dat een aparte groep aanleggen van 25A een passendere oplossing is kijkende naar o.a. de prijs. Welke laadsnelheid zou je theoretisch gezien dan halen bij een Ampera-e? Kan ik dat in de overweging meenemen.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

• daemonix
  • Niet online
PSP123 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:08:
[...]

Top dat een aparte groep aanleggen van 25A een passendere oplossing is kijkende naar o.a. de prijs. Welke laadsnelheid zou je theoretisch gezien dan halen bij een Ampera-e? Kan ik dat in de overweging meenemen.
25*230=5750 W oftewel 5,7 kW. In 12 uur dus 69 kWh inclusief de laadverliezen.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:52
daemonix schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:12:
[...]

25*230=5750 W oftewel 5,7 kW. In 12 uur dus 69 kWh inclusief de laadverliezen.
Mag dat wel, een 25A groep? Selectiviteit zegt max. 16A denk ik?

• Mar.tin
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

• Sonicfreak
BasvanS schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:19:
[...]

Mag dat wel, een 25A groep? Selectiviteit zegt max. 16A denk ik?
Mag volgens mij gewoon hoor, het is bij mij door de elektricien van een bedrijf gedaan.

• Sonicfreak
Mar.tin schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:21:
[...]

Lang verhaal uit pagina's laadpalentopic kort:
Ja. (Met een balancer.)
Bij mij zit de load balancer niet eens aangesloten. Was niet nodig volgens de elektricien omdat het laadpunt al afgezekerd is op 25A.

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-01 22:55
Ik zag gisteren een vreemde auto rijden.
Bij nader inzien was het een BYD.
Het was een taxi.

Volgens mij rijden er niet veel in Nederland?

• Wesco
Z___Z schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:09:

Oh ja, met dat retourtje Maastricht was ook nog een akkefietje :)
https://www.autoweek.nl/a...-rijbereik-opel-ampera-e/

Het hangt er vanaf van waar je vertrekt natuurlijk, en het weer, en de belading en hoe je rijdt enzo.

Maar in de praktijk rijden wij nu met ons vieren probleemloos Utrecht - Oldenzaal v.v. en dan hebben we nog 20 - 25 % range over. Binnenkort eens kijken of Utrecht - Leeuwarden v.v. ook lukt zonder te laden, ik verwacht dat dat makkelijk lukt zonder range anxiety (zeg minder dan 10 % SoC).

• PSP123
Wesco schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:31:
[...]

Het is een 1-fase lader dus afhankelijk van de laadpaal (16-20-25-32A) kan het AC-laden lang duren. Snelladen (DC) gaat ook relatief traag ten opzichte van bv. een Hyundai Kona, maar het is de vraag hoe vaak je dat gaat gebruiken. Wat soms een beetje over het hoofd wordt gezien is dat je met een langere laadtijd dan ook meer kWh en dus km's laadt dan auto's met een kleinere batterij.
Het 'langzamer' laden brengt ook voordelen met zich kijkende naar het minimaliseren van batterij degradatie. Afgaande op resultaten die ik terugvind over dit onderwerp op Redit.
[...]

Voor Onstar lijkt geen vervanging te komen, ik heb niet eens meer de moeite genomen om het te activeren. Voor navigatie en andere zaken kun je prima gebruik maken van Apple Carplay of Android Auto in combinatie met je smartphone, dit werkt heel prettig op het grote scherm.
Jammer, dat er geen vervanging komt, maar inderdaad nog te overkomen. Het voorverwarmen van het interieur is volgens mij ook te regelen vanaf binnenshuis met één druk op de knop op je autosleutel?
[...]

Niet iedereen is even enthousiast over de stoelen, ik vind ze prima zitten maar mis op echt lange ritten iets van een lendesteun. Maar dat is met een extra kussentje eventueel op te lossen.
En niet iedereen is gecharmeerd van het lichte dashboard, dit heeft niet echt een premium-uitstraling en spiegelt wat in de voorruit, maar niet hinderlijk.
Heb je de stoffen of leren stoelen, ik vind de stoffen stoelen zelf de meeste ondersteuning bieden.
[...]

De Opel Amera-e is altijd een beetje onbekend gebleven omdat hij eerst best duur was (richting 50k), en vooral ook slecht leverbaar was. Opel heeft ze nu in de uitverkoop gedaan omdat de auto's bij GM in de VS gebouwd worden (het is eigenlijk een Chevrolet Bolt), en Opel nu onderdeel is van de PSA-groep.

Ze hebben nog een laatste partij Ampera-e's uit de VS laten komen om nu aan de Europese emissie-targets te kunnen voldoen (in afwachting van de Corsa-e), en deze worden nu tegen zeer schappelijke prijzen uitverkocht.
Klopt, voor dat geld was een Tesla Model 3 SR+ een stuk aantrekkelijker. Weet jij toevallig of de lak die is gebruikt aan de eisen van de EU voldoet nu ze zijn geproduceerd in de VS? Je hebt vast wel al gehoord over lakproblemen bij Tesla, wat te maken heeft met gebruik van chemicaliën. Of dit de reden is of bij Tesla het probleem ligt is een tweede.
[...]

Ik zat al een tijdje te twijfelen om misschien een apart Opel Ampera-e topic te maken, al dan niet in combinatie met de Opel Ampera (plugin hybride) en/of de Opel Corsa-e. Misschien toch een goed idee?
Lijkt mij een goed idee, momenteel kan ik alleen gedetailleerde info terugvinden via Redit over degradatie, rijbereik, verbruik etc m.b.t. deze auto. Kortom de details die een tweaker wilt weten. ;-)

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:47
RonaldPr schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:44:
Ik zag gisteren een vreemde auto rijden.
Bij nader inzien was het een BYD.
Het was een taxi.

Volgens mij rijden er niet veel in Nederland?
Dit merk staat op mijn shortlist. ( BYD Tang 600D ) (of kleine kanshebber in mijn geval HAN EV)
https://www.autointernati...opa-binnen-via-noorwegen/

Noorwegen gaat de eerste "serieuze" BYD krijgen (de Tang) als sprong van China naar Europa.
Slaat het daar aan, dan nemen ze de rest van EU over... _/-\o_

Ik zit op het puntje van mijn (auto)stoel... 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Hansieo op 17-06-2020 15:02 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:09
volgens mij zijn er in Rotterdam ergens In 2015 iets van 30 ingezet, op Schiphol rijden bussen van dat merk en ik weet dat de ervaringen niet onverdeeld positief zijn...ruim niet gehaald bereik en fatsoenlijke ondersteuning ontbreekt...ik zou maar zorgen voor een goede garantie, alleen hoe dat moet als ze geen dealers hebben?

Op een persoonlijke noot, kan de EV subsidie niet ingezet worden met als voorwaarde Europese fabrikanten?

[ Voor 14% gewijzigd door MarcelGo op 17-06-2020 15:22 ]

• daemonix
  • Niet online
MarcelGo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:18:
volgens mij zijn er in Rotterdam ergens In 2015 iets van 30 ingezet, op Schiphol rijden bussen van dat merk en ik weet dat de ervaringen niet onverdeeld positief zijn...ruim niet gehaald bereik en fatsoenlijke ondersteuning ontbreekt...ik zou maar zorgen voor een goede garantie, alleen hoe dat moet als ze geen dealers hebben?

Op een persoonlijke noot, kan de EV subsidie niet ingezet worden met als voorwaarde Europese fabrikanten?
Tesla doet het toch ook zonder dealers? ;)

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:47
MarcelGo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:18:

Ik ga eerste de "kat uit de Noorwegen" kijken :9

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Wesco
PSP123 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:56:
[...]

Het 'langzamer' laden brengt ook voordelen met zich kijkende naar het minimaliseren van batterij degradatie. Afgaande op resultaten die ik terugvind over dit onderwerp op Redit.
Ja, absoluut, snel(ler)laden zorgt voor meer batterijdegradatie. Al lees ik hier bij de Ampera-e eigenlijk geen klachten over gelukkig, het batterijmanagement lijkt goed in elkaar te zitten (in tegenstelling tot bv. Nissan Leaf)
[...]

Jammer, dat er geen vervanging komt, maar inderdaad nog te overkomen. Het voorverwarmen van het interieur is volgens mij ook te regelen vanaf binnenshuis met één druk op de knop op je autosleutel?
Ja dat dacht ik wel maar dan moet de auto wel aan de laadpaal staan geloof ik. Wij hebben geen oprit en dus geen eigen laadpaal maar er staat er wel een vlakbij.
[...]

Heb je de stoffen of leren stoelen, ik vind de stoffen stoelen zelf de meeste ondersteuning bieden.
Wij hebben de Business + dus met de stoffen bekleding, deze vond ik ook steviger zitten dan de leren bekleding van de proefrit-auto.
[...]

Klopt, voor dat geld was een Tesla Model 3 SR+ een stuk aantrekkelijker. Weet jij toevallig of de lak die is gebruikt aan de eisen van de EU voldoet nu ze zijn geproduceerd in de VS? Je hebt vast wel al gehoord over lakproblemen bij Tesla, wat te maken heeft met gebruik van chemicaliën. Of dit de reden is of bij Tesla het probleem ligt is een tweede.
Als er EU-eisen voor zijn dan zal hij daar zeker aan voldoen, hij is officieel geimporteerd in Nederland en Noorwegen en het zijn geen cowboys daar bij Opel. En GM maakt natuurlijk al heel lang auto's in de VS, dus dat hebben ze wel op orde lijkt me.
[...]

Lijkt mij een goed idee, momenteel kan ik alleen gedetailleerde info terugvinden via Redit over degradatie, rijbereik, verbruik etc m.b.t. deze auto. Kortom de details die een tweaker wilt weten. ;-)
Ik zal eens informeren bij de moderators of een apart Opel Ampera-e topic wordt toegestaan, lijkt me handiger dan het integreren met het grote Opel-topic waar het toch vooral gaat over het pimpen van je oude Opel Kadett ;)

Er is trouwens ook een besloten Facebook-groep 'Opel Ampera-E rijders NL/BE' waar je lid van kunt worden.

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:16
[...]

Wij hebben sinds maart een Ampera-e, en die is zeker met de huidige korting en subsidie-mogelijkheid een prima auto, met vooral een grote batterij en range.

Het is een 1-fase lader dus afhankelijk van de laadpaal (16-20-25-32A) kan het AC-laden lang duren. Snelladen (DC) gaat ook relatief traag ten opzichte van bv. een Hyundai Kona, maar het is de vraag hoe vaak je dat gaat gebruiken. Wat soms een beetje over het hoofd wordt gezien is dat je met een langere laadtijd dan ook meer kWh en dus km's laadt dan auto's met een kleinere batterij.

Voor Onstar lijkt geen vervanging te komen, ik heb niet eens meer de moeite genomen om het te activeren. Voor navigatie en andere zaken kun je prima gebruik maken van Apple Carplay of Android Auto in combinatie met je smartphone, dit werkt heel prettig op het grote scherm.

Niet iedereen is even enthousiast over de stoelen, ik vind ze prima zitten maar mis op echt lange ritten iets van een lendesteun. Maar dat is met een extra kussentje eventueel op te lossen.
En niet iedereen is gecharmeerd van het lichte dashboard, dit heeft niet echt een premium-uitstraling en spiegelt wat in de voorruit, maar niet hinderlijk.

De bagageruimte is redelijk maar niet overdadig, maar de binnenruimte is vooral achterin bovengemiddeld, zodat ook volwassenen en lange kinderen daar prima zitten op lange ritten.

De Opel Amera-e is altijd een beetje onbekend gebleven omdat hij eerst best duur was (richting 50k), en vooral ook slecht leverbaar was. Opel heeft ze nu in de uitverkoop gedaan omdat de auto's bij GM in de VS gebouwd worden (het is eigenlijk een Chevrolet Bolt), en Opel nu onderdeel is van de PSA-groep.

Ze hebben nog een laatste partij Ampera-e's uit de VS laten komen om nu aan de Europese emissie-targets te kunnen voldoen (in afwachting van de Corsa-e), en deze worden nu tegen zeer schappelijke prijzen uitverkocht.

Ik zat al een tijdje te twijfelen om misschien een apart Opel Ampera-e topic te maken, al dan niet in combinatie met de Opel Ampera (plugin hybride) en/of de Opel Corsa-e. Misschien toch een goed idee?
Goed idee, zoals eerder vermeld heb ik er ook ondanks een privé gekocht! Wordt volgende week geleverd. Heb eerder een Ioniq zakelijk gereden. Ik pas er ook goed in, en was juist onder de indruk van het dashbord. Manlief had een ontzettende hekel aan het dashbord van de Ioniq, wat hij nooit onder de knie heeft gekregen. We zijn verder blij met de hoge instap van de Ampera-e.

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
Wesco schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:28:
[...]
Ik zal eens informeren bij de moderators of een apart Opel Ampera-e topic wordt toegestaan, lijkt me handiger dan het integreren met het grote Opel-topic waar het toch vooral gaat over het pimpen van je oude Opel Kadett
Misschien is een opel-e topic wel handig? Alhoewel we ook al aardig aan het integreren zijn in het opel topic ;)

• Mar.tin
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hansieo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:01:
[...]

Dit merk staat op mijn shortlist. ( BYD Tang 600D ) (of kleine kanshebber in mijn geval HAN EV)
https://www.autointernati...opa-binnen-via-noorwegen/

Noorwegen gaat de eerste "serieuze" BYD krijgen (de Tang) als sprong van China naar Europa.
Slaat het daar aan, dan nemen ze de rest van EU over... _/-\o_

Ik zit op het puntje van mijn (auto)stoel... 8)
Hopelijk sluit Xpeng dan ook aan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• PSP123
Wesco schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:28:
[...]

Ja dat dacht ik wel maar dan moet de auto wel aan de laadpaal staan geloof ik. Wij hebben geen oprit en dus geen eigen laadpaal maar er staat er wel een vlakbij.

Er is trouwens ook een besloten Facebook-groep 'Opel Ampera-E rijders NL/BE' waar je lid van kunt worden.
Heb je al geprobeerd om de kabel over de stoep te leggen of doen je buren daar moeilijk over?

De subsidie + 4k van Opel en een overschot op mijn zonnepanelen maken het voor mij als particulier ook een interessante deal!

Dank voor de tip van de besloten FB groep ik heb mij aangemeld.

• Wesco
PSP123 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:11:
[...]

Heb je al geprobeerd om de kabel over de stoep te leggen of doen je buren daar moeilijk over?

De subsidie + 4k van Opel en een overschot op mijn zonnepanelen maken het voor mij als particulier ook een interessante deal!

Ik heb wel een keer de kabel van de granny charger uit het keukenraam gehangen om deze te testen maar hier in Utrecht is het niet toegestaan om een kabel over de stoep te leggen, dus ga ik niet investeren in een eigen laadpaal naast de voordeur. Met een overschot uit je zonnepanelen wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Ik verwacht van de buren geen problemen maar met een publieke laadpaal vlakbij is het ook niet zo'n probleem. Voor de kosten van zo'n laadpaal kun je heel wat publieke kWh laden. En mijn vrouw kan hem ook op haar werk opladen als ze weer naar het kantoor zou mogen, zelf ga (ging) ik op de fiets.

• fisherman
PSP123 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:11:
[...]

Er zijn dealers die nu zelfs een gecombineerd voordeel geven van 6000 euro.

• daemonix
  • Niet online
fisherman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:45:
[...]

Er zijn dealers die nu zelfs een gecombineerd voordeel geven van 6000 euro.
Dat is toch precies wat @PSP123 nu ook krijgt.

• PSP123
daemonix schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:52:
[...]

Klopt 4k via Opel en 2k via de overheid omdat de Opel al sinds jan/feb op kenteken staat.

• PSP123
Wesco schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Ik heb wel een keer de kabel van de granny charger uit het keukenraam gehangen om deze te testen maar hier in Utrecht is het niet toegestaan om een kabel over de stoep te leggen, dus ga ik niet investeren in een eigen laadpaal naast de voordeur. Met een overschot uit je zonnepanelen wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Ik verwacht van de buren geen problemen maar met een publieke laadpaal vlakbij is het ook niet zo'n probleem. Voor de kosten van zo'n laadpaal kun je heel wat publieke kWh laden. En mijn vrouw kan hem ook op haar werk opladen als ze weer naar het kantoor zou mogen, zelf ga (ging) ik op de fiets.
Ok, ik geloof dat het niet mag een kabel over de stoep, maar zie hier genoeg kabels liggen wel met zo'n rubbermat erover. Zal dus inderdaad erg afhankelijk van je buren zijn.

Je laadt waarschijnlijk met Maingau voor 0.35 cent per Kw verder op in de straat?

• fisherman
daemonix schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:52:
[...]

Daar had ik dan even overheen gelezen.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 14:06
-edit-

[ Voor 99% gewijzigd door Pierz op 18-06-2020 07:21 ]

• Prullenbak84
PSP123 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:09:
[...]

Ok, ik geloof dat het niet mag een kabel over de stoep, maar zie hier genoeg kabels liggen wel met zo'n rubbermat erover. Zal dus inderdaad erg afhankelijk van je buren zijn.
Het is ook afhankelijk van de gemeente, volgens mij. Hier mag het officieel ook niet, maar je ziet het wel gebeuren, en ik ga het ook gewoon doen. Het is net 1,5 meter ongeveer van mijn tuin naar een parkeervak. Netjes een mat erover en dan moet dat goed komen.

Ik vraag me sowieso af hoe lang gemeenten dit kunnen blijven verbieden. Ze zijn er op den duur bij gebaat dat mensen zelf nette laad-oplossingen hebben, anders moeten de gemeenten zelf de komende jaren heel veel laadpalen neer laten zetten.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:11:
[...]

Het is ook afhankelijk van de gemeente, volgens mij. Hier mag het officieel ook niet, maar je ziet het wel gebeuren, en ik ga het ook gewoon doen. Het is net 1,5 meter ongeveer van mijn tuin naar een parkeervak. Netjes een mat erover en dan moet dat goed komen.

Ik vraag me sowieso af hoe lang gemeenten dit kunnen blijven verbieden. Ze zijn er op den duur bij gebaat dat mensen zelf nette laad-oplossingen hebben, anders moeten de gemeenten zelf de komende jaren heel veel laadpalen neer laten zetten.
Ik heb aan mijn buren gevraagd of ze het problematisch vonden als ik een gele kabeldrempel op het trottoir neer zou leggen en ze vonden het geen probleem. ik ga het niet aan de gemeente vragen want wil geen slapende honden wakker maken.

Elect a clown, expect a circus.

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:35
Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:11:
[...]

ik denk dat je dan als ze iets gaan goedkeuren moet denken aan een buis in de grond. denk niet dat al die kabels + matten voor slechtziende/blinde personen nou zo fijn zijn over de stoep

• Wesco
PSP123 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:09:
[...]

Je laadt waarschijnlijk met Maingau voor 0.35 cent per Kw verder op in de straat?
Ik zie hier in de buurt ook wel eens een kabel met matje over de stoep liggen naar een Outlander, maar dat is op een granny charger denk ik. Als ik een laadpaal aan mijn gevel maak wekt dat ook de indruk dat ik dan daar moet kunnen parkeren om te kunnen laden. En de parkeerdruk in onze straat is wel zodanig dat je lang niet altijd voor je eigen voordeur kunt parkeren.

Voor mij geen probleem, maar je kunt je de potentiële situaties bij de Rijdende Rechter wel voor de geest halen. Ik denk dat gemeenten er daarom moeilijk over doen. En ik snap dat het gevaarlijk zou kunnen zijn voor slechtzienden of pakketbezorgers, maar daar zag ik laatst een slim idee voor, nl. stoeptegels met een ingebouwde kabelgoot: https://dongen.nieuws.nl/...kabels-elektrische-autos/

Wij laden trouwens nu met een Travelcard met € 500 laadtegoed die we bij onze Ampera-e kregen in februari (dat was een tijdelijke actie), maar hebben ook een Vattenfall-pas voor de laadpaal bij ons die ook van Vattenfall (voorheen Nuon) is, dan betaal je € 0,3267 per kWh. En voor Fastned etc. heb ik al een Maingau-pasje inderdaad...

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:06
Barbapapa852 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:20:
[...]

ik denk dat je dan als ze iets gaan goedkeuren moet denken aan een buis in de grond. denk niet dat al die kabels + matten voor slechtziende/blinde personen nou zo fijn zijn over de stoep
https://dongen.nieuws.nl/...kabels-elektrische-autos/

• Prullenbak84
Barbapapa852 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:20:
[...]

Bij een drempel kan ik me dat heel erg voorstellen, maar over een kabelmat moet je echt meoite doen om over te struikelen. Iedereen die weleens op een festival geweest is en tienduizenden halfdronken mensen in het donker over honderden kabelmatten, -gootjes en ook -drempels heeft zien wandelen, zonder ook maar 1 keer te struikelen, weet dat het prima kan. :)

Ik begrijp dat je er in het begin als slechtziende misschien even van schrikt, maar dat zal ook wennen (als in: ze weten op een gegeven moment hoe zo'n mat aan voelt en dan wordt dat gewoonte en een normaal iets op de stoep.) Zo'n mat is echt veiliger dan een beetje een scheve tegel. Daarnaast staan er op de stoep ook (lantaarn)palen, elektriciteitskastjes, kinderfietsjes, bloempotten, etc en daar hoor ik ook niet dagelijks van dat slechtzienden er tegenaan lopen.

• kdeboois
Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Bij een drempel kan ik me dat heel erg voorstellen, maar over een kabelmat moet je echt meoite doen om over te struikelen. Iedereen die weleens op een festival geweest is en tienduizenden halfdronken mensen in het donker over honderden kabelmatten, -gootjes en ook -drempels heeft zien wandelen, zonder ook maar 1 keer te struikelen, weet dat het prima kan. :)

Ik begrijp dat je er in het begin als slechtziende misschien even van schrikt, maar dat zal ook wennen (als in: ze weten op een gegeven moment hoe zo'n mat aan voelt en dan wordt dat gewoonte en een normaal iets op de stoep.) Zo'n mat is echt veiliger dan een beetje een scheve tegel. Daarnaast staan er op de stoep ook (lantaarn)palen, elektriciteitskastjes, kinderfietsjes, bloempotten, etc en daar hoor ik ook niet dagelijks van dat slechtzienden er tegenaan lopen.
Rolstoelgebruikers en mensen met rollator niet vergeten. Die vervloeken dit soort obstakels.

• Prullenbak84
kdeboois schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:49:
[...]

Rolstoelgebruikers en mensen met rollator niet vergeten. Die vervloeken dit soort obstakels.
Ook hier geldt weer: bij een drempel heel logisch. Maar bij zo'n mat, echt niet. Ga op een markt kijken en tel het aantal kabelmatten en het aantal rollators. Mensen merken het niet eens.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:56:
[...]

Ook hier geldt weer: bij een drempel heel logisch. Maar bij zo'n mat, echt niet. Ga op een markt kijken en tel het aantal kabelmatten en het aantal rollators. Mensen merken het niet eens.
Ik heb laatst ergens een stukje gelezen over iemand die zo'n kabeldrempel niet gezien had en daarover viel toen het regende. Die maakte er een zaak en stelde de eigenaar van de kabeldrempel aansprakelijk maar verloor uiteindelijk omdat de rechter aangaf dat ook het slachtoffer beter had moeten kijken en zelf ook verantwoordelijk was.

• Z___Z
  • Niet online
Bij mij is de stoep onderdeel van de VVE en de parkeerplaats aan deze stoep ook. Er ligt dus een kabelmat over de kabel vanaf de laadpaal aan m'n voorgevel tot aan de parkeerplaats. Als het verboden wordt in onze gemeente, kan mijn situatie gewoon blijven neem ik aan, want het is prive terrein. Sowieso legt onze gemeente geen openbare paal aan als je een eigen parkeerplaats hebt.

• Prullenbak84
Slasher schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:00:
[...]

Ik heb laatst ergens een stukje gelezen over iemand die zo'n kabeldrempel niet gezien had en daarover viel toen het regende. Die maakte er een zaak en stelde de eigenaar van de kabeldrempel aansprakelijk maar verloor uiteindelijk omdat de rechter aangaf dat ook het slachtoffer beter had moeten kijken en zelf ook verantwoordelijk was.
O wauw. dat is dan wel weer bijzonder. Ik las juist overal dat gemeenten die zeiden "mag niet, want wij zijn verantwoordelijk" er naast zaten, omdat de eigenaar van de kabel aansprakelijk is, en dat dit bezwaar van de gemeenten dus best wel ongegrond was.

Ook wel weer logisch aan de andere kant. Overdreven voorbeeld: als ik tegen een auto aan fiets, die in de openbare ruimte geparkeerd staat, is t ook niet de schuld van de gemeente, of van de auto-eigenaar. Of even de eneco aanklagen als ik met mijn been tegen een elektriciteitskastje stoot...

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:55
Kijkende naar de sterke groei van EV's en hernieuwbare energiebronnen zou het goed zijn voor gemeenten om te beginnen nadenken over oplossingen om thuisladen toch mogelijk te maken voor mensen zonder oprit bij wie de kabel over de stoep moet. De oplossing die ze in Dongen hebben bedacht die een paar posts terug is gedeeld lijkt een erg interessante optie.

Als Vehicle to grid ingeburgerd geraakt is het in hun voordeel dat er zoveel mogelijk auto's ingeplugd staan om het netwerk op lokaal gebied te helpen stabiliseren. Die paar laadpalen per wijk zetten dan niet zo heel veel zoden aan de dijk.

Hier lijkt mij een belangrijke rol weggelegd voor verenigingen van EV-rijders. Weet iemand of hier al rond gewerkt wordt?

• India Sierra
  • Laatst online: 22-12-2025

India Sierra

Learn by failure

Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:04:
[...]

O wauw. dat is dan wel weer bijzonder. Ik las juist overal dat gemeenten die zeiden "mag niet, want wij zijn verantwoordelijk" er naast zaten, omdat de eigenaar van de kabel aansprakelijk is, en dat dit bezwaar van de gemeenten dus best wel ongegrond was.

Ook wel weer logisch aan de andere kant. Overdreven voorbeeld: als ik tegen een auto aan fiets, die in de openbare ruimte geparkeerd staat, is t ook niet de schuld van de gemeente, of van de auto-eigenaar. Of even de eneco aanklagen als ik met mijn been tegen een elektriciteitskastje stoot...
Inderdaad, ik dacht dat het hele argument van de gemeente hierover was dat zij dan aansprakelijk of zelfs jij dan aansprakelijk zou zijn. Maar van de andere kant inderdaad, als ik tegen een lantaarnpaal loop is dat toch echt mijn eigen schuld. Als je struikelt over een fel gele mat ..

Over die kabelgoot stoeptegel ben ik mijn gemeente al een tijd (februari ..) aan het mailen. Er lijkt schot in de zaak te zitten en er komt wss een pilot in Eindhoven. Hopelijk mag ik meedoen en krijg ik die tegel, zou ideaal zijn.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:04:
[...]

Ik heb gezocht naar een link naar het artikel maar kon het niet meer vinden jammer genoeg.

• Prullenbak84
marvel27 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:13:
Kijkende naar de sterke groei van EV's en hernieuwbare energiebronnen zou het goed zijn voor gemeenten om te beginnen nadenken over oplossingen ...
Tja... :P

Ik begrijp gewoon niet zo goed dat gemeenten niet zeggen: "het mag, tot x meter, mits je er een nette mat overheen legt. Verder ben je zelf aansprakelijk als er iets mis gaat". Sommige gemeenten zeggen dit wel, en volgens mij ben je dan van heel veel gedoe af. Nu zitten we in de rare situatie dat het op de ene plek wel mag, op de andere niet, maar soms wordt het oogluikend toegestaan, en dan weet je niet wie aansprakelijk is...allemaal gedoe door onduidelijkheid.

[ Voor 16% gewijzigd door Prullenbak84 op 18-06-2020 10:31 ]

• fisherman
Ik denk dat autorijden in de toekomst niet meer voor iedereen weggelegd is. Dus parkeren voor eigen deur voor mensen zonder eigen oprit zal makkelijker worden.
Overigen ben ik van mening dat mensen zonder eigen oprit niet thuis zouden moeten laden en daarbij anderen hinderen. Er is vast ergens een openbare laadpaal te vinden in de buurt.
Het zal per gemeente verschillen welk beleid tot hinderen van openbaar terrein van toepassing is.

• kdeboois
Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:56:
[...]

Ga eens in een rolstoel zitten en probeer er over heen te komen. Het is gewoon een obstakel.

• Z___Z
  • Niet online
fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:34:
Ik denk dat autorijden in de toekomst niet meer voor iedereen weggelegd is. Dus parkeren voor eigen deur voor mensen zonder eigen oprit zal makkelijker worden.
Overigen ben ik van mening dat mensen zonder eigen oprit niet thuis zouden moeten laden en daarbij anderen hinderen. Er is vast ergens een openbare laadpaal te vinden in de buurt.
Het zal per gemeente verschillen welk beleid tot hinderen van openbaar terrein van toepassing is.
Waarom denk je dat auto rijden in de toekomst niet meer voor iedereen weggelegd is? Lijkt me alleen een trend in de grote steden op dit moment.
kdeboois schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Ga eens in een rolstoel zitten en probeer er over heen te komen. Het is gewoon een obstakel.
Zolang nog niet alle stoepen voorzien zijn van op en afritten voor rolstoelgebruikers lijkt me zo’n kabelmat nog het minst van de problemen. Zo’n laadkabel is echt niet zo dik dat je er met een rolstoel niet overheen komt. Ik denk dat rollators meer last hebben, omdat ze veel kleinere wielen hebben.

• Prullenbak84
kdeboois schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Toevallig heb ik helaas zowel uit eerste als uit tweede hand best veel te maken gehad met rolstoelen en krukken, ook in de context van festivals en evenementen. En geloof me: een mat is echt geen probleem. van die drempels zijn met een rolstoel wel de hel natuurlijk.
Zolang nog niet alle stoepen voorzien zijn van op en afritten voor rolstoelgebruikers lijkt me zo’n kabelmat nog het minst van de problemen. Zo’n laadkabel is echt niet zo dik dat je er met een rolstoel niet overheen komt. Ik denk dat rollators meer last hebben, omdat ze veel kleinere wielen hebben.
Ja. Rolstoelgebruikers moeten soms jaren zeuren voor ze een fatsoenlijk opritje krijgen van de gemeente. Maar zodra je een matje wil neerleggen dan springen de gemeenten ineens voor de rolstoelgebruikers in de bres.
Overigen ben ik van mening dat mensen zonder eigen oprit niet thuis zouden moeten laden en daarbij anderen hinderen.
De gemeente is helemaal trots dat hier een prijswinnende duurzame 0-op-de-meter-wijk staat, en dan mag ik niet milieuvriendelijk laden? En wie zegt dat ik mensen "hinder"? Ik doe er toch juist van alles aan om dat niet te doen?

[ Voor 48% gewijzigd door Prullenbak84 op 18-06-2020 10:50 ]

• jbubels
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-06-2024
Even voorstellen, heb heel lang alleen gelezen, maar heb na lange tijd getwijfeld te hebben nu de knoop doorgehakt en gebruik gemaakt van de grote kortingen op de Ampera-e. Ben 67 jaar, mijn vrouw en ik zijn beiden gepensioneerd, maar rijden nog veel om op kleinkinderen te passen.

Voordat we naar de Ampera keken hebben we proefgereden in achtereenvolgens, een Renault Zoe, een Hyundi Ioniq, BMW I3 en een Tesla model 3. Overal haden ofwel mijn vrouw of ik twijfels, na het proefrijden in de Ampera, was na een paar km al de knoop doorgehakt. Rijdt heerlijk, zit lekker hoog en wij vonden de auto comfortabel. Voor het "one pedal driving" is in de Ampera geweldig. Veel beter geïmplementeerd dan bij de BMW I3. Ook kan de auto indien nodig indrukwekkend snel optrekken..Het bereik betekent dat we in 99% van de gevallen kunnen volstaan met alleen in de avond opladen op onze eigen parkeer plaats. Het verbruik, heeft ons enorm verrast, we kunnen gemiddeld zo een 7,5 km op één kWh rijden, is dus 13,3 kW per 100 km en dat met ongeveer 50% snelweg. (Natuurlijk nu mooi weer en we zitten nu nog maar op zo een 700 km en opp de snelweg reden we tussen de 100 en 110 op de teller). Onstar stopt inderdaad, maar dat missen niet. Voor het laden hebben we een Juice Phaser aangeschaft, die twee fasen samenvoegt waardoor we met 5,8 kW/H kunnen laden, dus altijd tussen 7 en 10 uur weer volgeladen. Android auto werkt ook heel goed, alleen je telefoon inpluggen en Android auto start meteen op, nooit meer kaarten die niet meer actueel zijn. In het najaar willen we er, mits Corona perikelen het toelaten, mee naar Wenen rijden. Overigens batterijdegradatie, schijnt bij de Ampera, maar in zeer geringe mate voor te komen. Bekijk de video's maar van "News Coulomb", die er al 120000 mijl met de Chevy Bolt heeft gereden. Al met al, zijn we heel blij met onze Ampera-e. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWBsvsp6hxgGsOXrRdfb7Bm4KsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IolegSaMrPypMNh4gqBDatpI.jpg?f=fotoalbum_large

• marvel27
fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:34:
Kan ik inkomen met de huidige stand van zaken, maar nog beter is als er wordt nagedacht over manieren waarop thuisladen wél kan zonder overlast te geven. Dat voorbeeld van Dongen is erg goed, maar mogelijk zijn er nog veel andere opties. Tot nu toe lijkt de houding van de meeste gemeenten erg defensief en star te zijn.

• fisherman
Z___Z schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:45:
[...]

Waarom denk je dat auto rijden in de toekomst niet meer voor iedereen weggelegd is? Lijkt me alleen een trend in de grote steden op dit moment.
Ik denk dat het onhoudbaar is dat mensen op deze manier zo leven en dat autorijden weer exclusiever wordt. Het is te bereikbaar geworden voor veel mensen.
Ik denk dat het elektriciteitsnet het ook niet eens aan zou kunnen als iedereen een EV zou hebben.
Er zijn sowieso alternatieven in de vorm van dichterbij het werk wonen en thuiswerken. Dan hebben velen ook niet een een (eigen) auto nodig.

• Prullenbak84
fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat het onhoudbaar is dat mensen op deze manier zo leven en dat autorijden weer exclusiever wordt. Het is te bereikbaar geworden voor veel mensen.
Ik denk dat het elektriciteitsnet het ook niet eens aan zou kunnen als iedereen een EV zou hebben.
Er zijn sowieso alternatieven in de vorm van dichterbij het werk wonen en thuiswerken. Dan hebben velen ook niet een een (eigen) auto nodig.
Ik vind hier wel het een en ander van, en is een interessante discussie, maar we begeven ons weillicht al op off-topic-glad-ijs door het over thuisladen te hebben terwijl daar een apart topic voor is, en nu gaan we ernstig richting de "Alternatieve brandstoffen, zin en onzin van elektrisch rijden, etc etc" dus misschien moeten we dat niet doen. Niet hier in ieder geval :)

• kdeboois
Z___Z schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:45:
[...]
Precies het punt waarom ik reageer. Er zijn al zo veel obstakels voor die mensen en als er straks straten komen waar om de 6 á 7 meter er een nieuw obstakel bij komt is het hek van de dam. Gewoon niet doen.

De meeste rolstoelen hebben een combi van een klein en een groot wiel.

• Mar.tin
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

• PSP123
Mar.tin schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:12:
Ik zat vanmorgen in de auto nog te denken dat ik het bijzonder vind dat Opel nu zo een beetje blijft zitten met zijn Ampera-E's.

Ten tijde van aankondiging werd iedereen er wild van, veel bereik voor relatief weinig geld, maar zéér beperkte leveringen.

En nu, staan ze overal en nergens voor "een appel en een ei" te koop omdat ze niet meer zo gewild zijn? Toch wel bijzonder.

Nu met de subsidie worden ze duidelijk weer populairder in dit topic, en/of het is een combo dat de dealers ervanaf willen omdat ze liquiditeit nodig hebben in deze tijden.
Ja ik sta er ook van te kijken, geeft ook wel aan hoe snel de markt verandert. Auto's met alleen 1-fase laden verdwijnt ook snel kijkende naar wat er nu allemaal op de markt komt. Dus bij jezelf kijken of dit een issue is, maar ik kan mij als dealer wel voorstellen dat ze denken, het is nu of nooit.

Als ik naar mijn Excel sheet kijk schrijf ik de auto in 8j i.v.m. batterij garantie volledig af. Het zou gaan om een particuliere aanschaf.

[ Voor 6% gewijzigd door PSP123 op 18-06-2020 11:21 ]

• Prullenbak84
Ik zat vanmorgen in de auto nog te denken dat ik het bijzonder vind dat Opel nu zo een beetje blijft zitten met zijn Ampera-E's.

Ten tijde van aankondiging werd iedereen er wild van, veel bereik voor relatief weinig geld, maar zéér beperkte leveringen.

En nu, staan ze overal en nergens voor "een appel en een ei" te koop omdat ze niet meer zo gewild zijn? Toch wel bijzonder.

Nu met de subsidie worden ze duidelijk weer populairder in dit topic, en/of het is een combo dat de dealers ervanaf willen omdat ze liquiditeit nodig hebben in deze tijden.
Volgens mij hebben ze er een aantal ingekocht bij het afscheid van GM, omdat ze nog even wat uitstoot-doelen moesten halen. En nu zitten ze er een beetje mee, ja. Maar eigenlijk zijn het nog altijd prima auto's (Wat gaat de techniek toch razendsnel vooruit he?) en met de kortingen en de subside, is er wat te halen bij de dealer...

• kdeboois
Ik weet vrij zeker dat aan het einde van de 8% bijtelling er geen Ampera-e onverkocht is.

• Sonicfreak

Ik wilde een Ampera-e zakelijk gaan leasen toen hij net uitkwam, maar kreeg al snel te horen dat de levertijd 1 jaar was. Toen ben ik snel afgehaakt en voor een Hyundai Ioniq 28 kWh Premium gegaan. Die was qua bijtelling ook nog eens iets van 70 euro netto per maand goedkoper uit mijn hoofd.
Bij de Ioniq was de levertijd 3 maanden toen ik bestelde en is uiteindelijk 6 maanden geworden voor ik 'm had. Maar goed, dat is nog steeds veel korter dan 1 jaar en uiteindelijk is de Ioniq voor mij netto een stuk goedkoper.
Het kortere bereik van de Ioniq is voor mij nog nooit een probleem geweest. Alhoewel ik met de Ampera-e waarschijnlijk sommige ritten had kunnen maken zonder te moeten (snel)laden.

• Prullenbak84
kdeboois schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:09:
[...]

Precies het punt waarom ik reageer. Er zijn al zo veel obstakels voor die mensen en als er straks straten komen waar om de 6 á 7 meter er een nieuw obstakel bij komt is het hek van de dam. Gewoon niet doen.

De meeste rolstoelen hebben een combi van een klein en een groot wiel.
Losse kabels zijn heel vervelend voor een rolstoel, die drempels zijn min of meer onmogelijk, maar nogmaals: een kabelmat is voor een rolstoel echt geen probleem (ze zijn hier min of meer voor bedacht), en al helemaal geen "obstakel". Een scheve tegel is al lastiger. En "Dan komt dit er ook nog eens bij" gaat echt niet op, want er komt dus niks bij.

• kdeboois
Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:17:
[...]

Losse kabels zijn heel vervelend voor een rolstoel, die drempels zijn min of meer onmogelijk, maar nogmaals: een kabelmat is voor een rolstoel echt geen probleem (ze zijn hier min of meer voor bedacht), en al helemaal geen "obstakel". Een scheve tegel is al lastiger. En "Dan komt dit er ook nog eens bij" gaat echt niet op, want er komt dus niks bij.
Ik ga hier geen discussie over voeren, maar ik weet uit tweede hand dat zowel die scheve tegel als een kabel (zeker een 3-fase 22 kW kabel) wel een probleem zijn. Die heeft een diameter van 2 cm. Stevige hobbel.

Ga in een woonwijk gewoon bij een publieke paal staan, dan heeft niemand last van je laadkabel.

[ Voor 10% gewijzigd door kdeboois op 18-06-2020 12:25 ]

• fisherman
Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:47:
[...]

De gemeente is helemaal trots dat hier een prijswinnende duurzame 0-op-de-meter-wijk staat, en dan mag ik niet milieuvriendelijk laden? En wie zegt dat ik mensen "hinder"? Ik doe er toch juist van alles aan om dat niet te doen?
Iets ergens neerleggen op openbaar terrein is potentieel hinderen van anderen. Ik ga er vanuit dat dat in de toekomst ook gewoon verboden gaat worden in de meeste gemeenten.
Waarom niet gewoon een huis met een oprit als men zo nodig dichtbij huis wil parkeren. Als je duizenden euro’s voor een EV kan neertellen, dan kan je waarschijnlijk ook best een huis met een eigen oprit betalen is mijn redenering.

• fisherman
jbubels schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:47:
Even voorstellen, heb heel lang alleen gelezen, maar heb na lange tijd getwijfeld te hebben nu de knoop doorgehakt en gebruik gemaakt van de grote kortingen op de Ampera-e. Ben 67 jaar, mijn vrouw en ik zijn beiden gepensioneerd, maar rijden nog veel om op kleinkinderen te passen.

Voordat we naar de Ampera keken hebben we proefgereden in achtereenvolgens, een Renault Zoe, een Hyundi Ioniq, BMW I3 en een Tesla model 3. Overal haden ofwel mijn vrouw of ik twijfels, na het proefrijden in de Ampera, was na een paar km al de knoop doorgehakt. Rijdt heerlijk, zit lekker hoog en wij vonden de auto comfortabel. Voor het "one pedal driving" is in de Ampera geweldig. Veel beter geïmplementeerd dan bij de BMW I3. Ook kan de auto indien nodig indrukwekkend snel optrekken..Het bereik betekent dat we in 99% van de gevallen kunnen volstaan met alleen in de avond opladen op onze eigen parkeer plaats. Het verbruik, heeft ons enorm verrast, we kunnen gemiddeld zo een 7,5 km op één kWh rijden, is dus 13,3 kW per 100 km en dat met ongeveer 50% snelweg. (Natuurlijk nu mooi weer en we zitten nu nog maar op zo een 700 km en opp de snelweg reden we tussen de 100 en 110 op de teller). Onstar stopt inderdaad, maar dat missen niet. Voor het laden hebben we een Juice Phaser aangeschaft, die twee fasen samenvoegt waardoor we met 5,8 kW/H kunnen laden, dus altijd tussen 7 en 10 uur weer volgeladen. Android auto werkt ook heel goed, alleen je telefoon inpluggen en Android auto start meteen op, nooit meer kaarten die niet meer actueel zijn. In het najaar willen we er, mits Corona perikelen het toelaten, mee naar Wenen rijden. Overigens batterijdegradatie, schijnt bij de Ampera, maar in zeer geringe mate voor te komen. Bekijk de video's maar van "News Coulomb", die er al 120000 mijl met de Chevy Bolt heeft gereden. Al met al, zijn we heel blij met onze Ampera-e. [Afbeelding]
Leuk om te lezen. Ik ben zelf ook gezwicht voor de Ampera e. Het was met name doordat hij privé zo aantrekkelijk is om te kopen moet ik toegeven. Ik wilde eerst voor de ID3 gaan, maar het scheelt behoorlijk wat spaargeld in vergelijking met de VW waarschijnlijk als je dezelfde specs wil als de Ampera e.
Die van mij kan ik aankomend woensdag afhalen :-).

Ik ben overigens wel wat jaartjes jonger, 40 om precies te zijn, maar een hogere instap is ook gewoon voor iedereen prettig.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Iets ergens neerleggen op openbaar terrein is potentieel hinderen van anderen. Ik ga er vanuit dat dat in de toekomst ook gewoon verboden gaat worden in de meeste gemeenten.
Waarom niet gewoon een huis met een oprit als men zo nodig dichtbij huis wil parkeren. Als je duizenden euro’s voor een EV kan neertellen, dan kan je waarschijnlijk ook best een huis met een eigen oprit betalen is mijn redenering.
In private lease is een corsa-e enkele tientjes per maand duurder dan een gelijk uitgerust benzine model ... En dan is de corsa nog niet eens de goedkoopste. Een MG is met financiering denk ik wel extreem goedkoop. Nog niet te spreken over een 2de handse leaf die niet bijster duur zijn..

Begrijp me niet verkeerd, ik zou zeker graag een huis willen kopen met een oprit. Die mogelijkheid is er nu iig niet. Een oprit maken bij mijn bestaande huis is ook geen optie want alhoewel ik een groot genoege voortuin er voor heb zal de gemeente het niet goedkeuren omdat er een openbare parkeerplaats door verloren gaat (dat ik daar meestal sta maakt verder niets uit natuurlijk).

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

PSP123 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:50:
Zijn er ook mensen die de Opel Ampera-e overwegen i.v.m. de flink afprijzing en 2k subsidie? Ik zie deze namelijk maar weinig terugkomen in het topic, waarschijnlijk met een reden. ;-)

Het grootste nadeel wat ik heb gevonden is het max 3.6 Kwh laden op 3x25A en het snelladen gaat met max 50KwH bij een snellaadstation met eerder een uitschieter richting de 35KwH dan de 65KwH. En Onstar gaat er eind dit jaar uit.
Zie ik nog iets over hoofd?
Je eenheden zijn helemaal fout. Je laadt met xx kW, je batterij is in xx kWh groot.

Waar je met de Ampera-E eerder aan moet denken is de ondersteuning. Dit is een GM-product (een omgekatte Chevrolet Bolt), en Opel is overgenomen door PSA. Ja, ze moeten vanuit Europese wetgeving fabrieksgarantie leveren, maar naar ik meen is die technologie niet overgenomen door PSA, enkel de verkoopverplichting van voorraad. En als je geen problemen hebt, is nog maar de vraag waar je je regulier onderhoud moet doen tegen welke prijs, om aanspraak te kunnen blijven houden op garanties.

Wie daar meer info over heeft, hoor ik graag, want het kan wel eens zijn dat de Ampera-E een fantastische koop zal zijn, maar evengoed een deal die te mooi blijkt om waar te zijn.

De Corsa-e is een e-208 met een (bewust) verouderd uiterlijk fabriek-af (stuur, middenconsole, instrumentenpaneel, aanwijzers), omdat de Opelrijder dat gewend is.

• fisherman
kdeboois schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:27:
Ik weet vrij zeker dat aan het einde van de 8% bijtelling er geen Ampera-e onverkocht is.
Volgens de dealer waar ik was werd de Ampera e in tegenstelling tot andere EV’s relatief vaak privé verkocht.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Als je duizenden euro’s voor een EV kan neertellen, dan kan je waarschijnlijk ook best een huis met een eigen oprit betalen is mijn redenering.
Die redenatie volg ik niet, een elektrische auto is in sommige gevallen juist zo'n beetje de goedkoopst mogelijke manier om een auto te rijden. Dan kan je het argument nog wel omdraaien, omdat je geld bespaart door een elektrische auto te rijden kan je wellicht een huis met eigen oprit betalen.

In ieder geval denk ik dat in de toekomst huizen met oprit relatief meer waard gaan worden en dat er snel een Funda-filter zal zijn voor "laadgelegenheid elektrische auto".

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 18-06-2020 12:44 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• fisherman
India Sierra schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:37:
[...]

In private lease is een corsa-e enkele tientjes per maand duurder dan een gelijk uitgerust benzine model ... En dan is de corsa nog niet eens de goedkoopste. Een MG is met financiering denk ik wel extreem goedkoop. Nog niet te spreken over een 2de handse leaf die niet bijster duur zijn..

Begrijp me niet verkeerd, ik zou zeker graag een huis willen kopen met een oprit. Die mogelijkheid is er nu iig niet. Een oprit maken bij mijn bestaande huis is ook geen optie want alhoewel ik een groot genoege voortuin er voor heb zal de gemeente het niet goedkeuren omdat er een openbare parkeerplaats door verloren gaat (dat ik daar meestal sta maakt verder niets uit natuurlijk).
Als je hem inderdaad niet bezit en dus niet gekocht hebt is het een ander verhaal. Maar als je hem zoals ik koopt kan ik met niet voorstellen dat je geen eigen oprit hebt.
Zelfs al was er voor je huis geen parkeerplek, dan moet je over een stuk stoep heen welke niet dient als oprit. Ook daar moet je toestemming voor hebben van de gemeente volgens mij.
Ik heb gelukkig een eigen oprit naast het huis, anders zou het ook moeilijk zijn om in de garage te komen. Maar ik moet nog wel gaan bepalen welke plek het beste uitkomt om de auto te gaan opladen. Ook rekening houdend met de toekomst.

• fisherman
assje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:39:
[...]

Die redenatie volg ik niet, een elektrische auto is in sommige gevallen juist zo'n beetje de goedkoopst mogelijke manier om een auto te rijden. Dan kan je het argument nog wel omdraaien, omdat je geld bespaart door een elektrische auto te rijden kan je wellicht een huis met eigen oprit betalen.

In ieder geval denk ik dat in de toekomst huizen met oprit relatief meer waard gaan worden en dat er snel een Funda-filter zal zijn voor "laadgelegenheid elektrische auto".
Dat geldt alleen als je er zelf geen koopt natuurlijk, anders is het niet perse goedkoper nog dan een ICE.
De reden dat ik een EV gekocht heb, is dat ik een nieuwe auto wilde. Mijn oude auto is 10 jaar oud en heeft al 113k gelopen. Als ik nu een ICE auto zou kopen, dan verwacht ik dat deze over een aantal jaar veel harder af gaat schrijven dan een elektrische variant.
Daarnaast rijdt het natuurlijk ook fijner dan een ICE.

• Prullenbak84
[...]

Die redenering raakt alleen kant nog wal.

Ten eerste: "Je hebt geld voor een EV dus je zal wel geld hebben als water" is natuurlijk onzin. Dat ik nu een paar duizend euro over heb om een EV ipv benzine-auto te kopen (die ik weer terugverdien in de komende jaren), betekent totaal niet dat ik ook tien tot honderden duizenden euro's over heb om een groter huis met oprit te kopen (of dat ik wil verhuizen, of groter zou moeten gaan wonen...)

Daarnaast: Mijn zonnepanelen maken juist dat elektrisch rijden goedkoop (en duurzaam) kan. Ik wil niet perse dichtbij huis parkeren. Ik wil mijn auto opladen met mijn eigen stroom, en ik wil niet bij een paal voor 40 cent per kWh grijze stroom in mijn auto pompen.

• assje
  • Nu online
fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:48:
Dat geldt alleen als je er zelf geen koopt natuurlijk, anders is het niet perse goedkoper nog dan een ICE.
Ik zeg ook niet dat het persé goedkoper is maar in ieder geval dat het niet persé duurder is. Onlangs de Citigo in de aanbieding voor €199,-/maand voor 10.000km, daar komt dan nog €31/maand elektriciteit bij als je op eigen oprit kunt laden.

Met een oud gebakje en een beetje geluk kan je goedkoper uit zijn maar met een enigszins vergelijkbare auto eigenlijk niet. Het wordt lastig met een ICE van <10 jaar goedkoper uit te zijn (en die is dan nog altijd niet vergelijkbaar qua luxe en rust).

Mijn Ioniq in eigendom (gekocht met 2 jaar oud) kost (volgens inschatting) ongeveer €300-€350/maand in TCO voor 25kkm/jaar, dat is €0,15-€0,17/km, dat ga je met een ICE heel moeilijk verslaan. Vanuit mijn N=1 persoonlijke ervaring kan dus zowel lease als koop voordeliger zijn dan een ICE (waarbij de gekochte Ioniq nogal vals speelt aangezien ik gratis laad op het werk).
Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:31:
Daarnaast: Mijn zonnepanelen maken juist dat elektrisch rijden goedkoop (en duurzaam) kan. Ik wil niet perse dichtbij huis parkeren. Ik wil mijn auto opladen met mijn eigen stroom, en ik wil niet bij een paal voor 40 cent per kWh grijze stroom in mijn auto pompen.
Eens dat het financieel pijnlijk is om overcapaciteit te hebben op je woning maar vervolgens aan de straat op te moeten laden. Maar, qua duurzaamheid en groen/grijs maakt het natuurlijk geen ene bal uit, de stroom uit die laadpaal is net zo goed jouw zonnestroom als dat je hem aan je huis oplaadt.

Ik ben wel extreem verwend, ik heb een eigen oprit/laadpaal maar vervolgens gebruik ik hem zelden om onze twee auto's op te laden aangezien ik dat liever gratis op het werk doe :P

[ Voor 37% gewijzigd door assje op 18-06-2020 13:45 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Prullenbak84
kdeboois schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Ik ga hier geen discussie over voeren, maar ik weet uit tweede hand dat zowel die scheve tegel als een kabel (zeker een 3-fase 22 kW kabel) wel een probleem zijn. Die heeft een diameter van 2 cm. Stevige hobbel.
Moet ik nog 25 keer zeggen dat losse kabels inderdaad een probleem zijn? Met een mat is het geen hobbeltje van 2 cm meer, maar een heuveltje in de straat dat je met een rolstoel niet merkt.

Maar dat wordt een welles-nietes verhaal. De eerste rolstoel moet hier trouwens nog langskomen, in een praktisch doodlopende straat aan de rand van het dorp.
Ga in een woonwijk gewoon bij een publieke paal staan, dan heeft niemand last van je laadkabel.
Nee, en nu (nou ja...straks) ook niet.

• Prullenbak84
assje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:33:
[...]

Maar, qua duurzaamheid en groen/grijs maakt het natuurlijk geen ene bal uit, de stroom uit die laadpaal is net zo goed jouw zonnestroom als dat je hem aan je huis oplaadt.
Ja, als je t helemaal strikt bekijkt is dat waar, omdat je zou kunnen stellen dat mijn dan teruggeveerde zonne-stroom ergens anders goed besteed wordt. Ik geef toe dat dat groen/grijs meer een gevoelsmatig ding is.

Maar het financiële verhaal is gewoon wel waar: Ik lever een kWh terug voor ongeveer 25-30% van de prijs wat het kost aan de paal. Ik ben toch zeker sinterklaas niet? :)

• kdeboois
Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:35:
[...]

Moet ik nog 25 keer zeggen dat losse kabels inderdaad een probleem zijn? Met een mat is het geen hobbeltje van 2 cm meer, maar een heuveltje in de straat dat je met een rolstoel niet merkt.

Maar dat wordt een welles-nietes verhaal. De eerste rolstoel moet hier trouwens nog langskomen, in een praktisch doodlopende straat aan de rand van het dorp.

[...]

Nee, en nu (nou ja...straks) ook niet.
Nee met een mat is de hobbel nog hoger maar wel makkelijker te nemen.

Ik begreep eerst niet dat je zelf de kabel met mat op de stoep wil leggen. Daar komt de weerstand dus vandaan.

Mijn opmerking was in eerste instantie bedoeld om het plaatje van mensen die daar hinder aan ondervinden compleet te krijgen. Blinden, rollator en rolstoel gebruikers.

Hoe jouw situatie is en of dat wel of geen probleem is laat ik aan jezelf en je omgeving, maar ik het algemeen is het hinderlijk en vormt het een obstakel en is mijn welgemeende advies om het niet te doen en aan de publieke paal te gaan staan.

EV zijn anders en wij moeten ons aanpassen aan de huidige situatie en niet andersom.

• Prullenbak84
kdeboois schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Nee met een mat is de hobbel nog hoger maar wel makkelijker te nemen.
En volgens mij is dat de essentie: Ik moet ervoor zorgen dat mijn kabel geen obstakel vormt. En ik denk dat dat met een mat, waardoor ie dus makkelijk te nemen is, geregeld is.
Ik begreep eerst niet dat je zelf de kabel met mat op de stoep wil leggen. Daar komt de weerstand dus vandaan.

Mijn opmerking was in eerste instantie bedoeld om het plaatje van mensen die daar hinder aan ondervinden compleet te krijgen. Blinden, rollator en rolstoel gebruikers.
en ik ben het er 100% mee eens dat we daar rekening mee moeten houden. En dat ben ik dus ook van plan.
Hoe jouw situatie is en of dat wel of geen probleem is laat ik aan jezelf en je omgeving, maar ik het algemeen is het hinderlijk en vormt het een obstakel en is mijn welgemeende advies om het niet te doen en aan de publieke paal te gaan staan.

EV zijn anders en wij moeten ons aanpassen aan de huidige situatie en niet andersom.
Ik denk dat EV rijden de norm gaat worden en dus dat de huidige situatie (nu al) niet meer werkt en wel degelijk aangepast moet worden en dat we met zijn allen (gemeenten praktisch voorop) naar oplossingen moeten zoeken.

• fisherman
Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:31:
[...]

Die redenering raakt alleen kant nog wal.

Ten eerste: "Je hebt geld voor een EV dus je zal wel geld hebben als water" is natuurlijk onzin. Dat ik nu een paar duizend euro over heb om een EV ipv benzine-auto te kopen (die ik weer terugverdien in de komende jaren), betekent totaal niet dat ik ook tien tot honderden duizenden euro's over heb om een groter huis met oprit te kopen (of dat ik wil verhuizen, of groter zou moeten gaan wonen...)

Over het algemeen als je 30k of meer aan een auto uit kan geven kan je ook wel een huis met een oprit betalen hoor. Dat is echt geen onzin verhaal. Veel mensen die een eigen oprit hebben, kunnen zelfs niet eens een eigen EV kopen. Maar goed, het is inderdaad duurder wonen dan een huis zonder oprit en bijbehorende garage.
Het overschot wat ik zelf aan stroom produceer is ook inderdaad wel een van de redenen dat ik voor een EV gekozen heb, dat had ik nog niet vermeld. Je kan inderdaad met ee publieke laadpaal niet salderen.
Maar goed, het is geen recht om een kabel over de stoep de mogen leggen en dat zal het ook niet gaan worden.

• daemonix
  • Niet online
fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:52:
[...]

Over het algemeen als je 30k of meer aan een auto uit kan geven kan je ook wel een huis met een oprit betalen hoor. Dat is echt geen onzin verhaal. Veel mensen die een eigen oprit hebben, kunnen zelfs niet eens een eigen EV kopen. Maar goed, het is inderdaad duurder wonen dan een huis zonder oprit en bijbehorende garage.
Het overschot wat ik zelf aan stroom produceer is ook inderdaad wel een van de redenen dat ik voor een EV gekozen heb, dat had ik nog niet vermeld. Je kan inderdaad met ee publieke laadpaal niet salderen.
Maar goed, het is geen recht om een kabel over de stoep de mogen leggen en dat zal het ook niet gaan worden.
Als je in een dorp buiten de randstad woont wel ja, anders gaat het toch echt niet lukken. Rijtjeshuizen worden hier al voor 500k verkocht, en in Utrecht al voor 800k (zonder oprit!).

• assje
  • Nu online
Over het algemeen als je 30k of meer aan een auto uit kan geven kan je ook wel een huis met een oprit betalen hoor. Dat is echt geen onzin verhaal.
Het is gewoon een onzinnige statement aangezien er ook elektrische auto's van €10k zijn, er private lease bestaat en €30k voor een habbekrats te financieren is. En zelfs als dit allemaal niet het geval zou zijn is het onzinnig om te stellen dat omdat iemand een hoge aanschafwaarde kan/wil veroorloven hij ook maar over de brug moet komen voor een dure woning.

• Prullenbak84
[...]

Over het algemeen als je 30k of meer aan een auto uit kan geven kan je ook wel een huis met een oprit betalen hoor. Dat is echt geen onzin verhaal.
Dat is het gewoon wel. Je kan niet in mijn, of anderen, hun portemonnee kijken of voor iemand bepalen dat ze wel een groter huis met oprit moeten/kunnen kopen en je weet niet wat voor keuzes ik wel of niet maak om de auto die ik wil te kunnen kopen of hoe lang ik daarvoor heb moeten sparen, je weet mijn gezinssituatie niet, etc etc. Ik kan je wel vertellen dat ik geen groter huis nodig heb, of kan betalen, dat k niet kan of wil verhuizen en dat dat prima is. Ik heb een fatsoenlijk nieuwbouwhuis met zonnepanelen en zet daar graag een bescheiden opel corsa voor de deur van mijn eerlijk verdiende spaargeld. Ik heb niks te klagen, maar dat maakt mij niet een of andere rijke gast die zich de stoep toe-eigent terwijl ie makkelijk een huis met oprit kan betalen.
Veel mensen die een eigen oprit hebben, kunnen zelfs niet eens een eigen EV kopen. Maar goed, het is inderdaad duurder wonen dan een huis zonder oprit en bijbehorende garage.
Omdat zij andere keuzes maken dan ik. Bijvoorbeeld een groter huis kopen. Of misschien gaan zij vaker met vakantie.
Ah, maar mij gun je dat niet. Logisch wel.
Het is inderdaad nu geen recht, maar ik hoop/verwacht dat daar op de een of andere manier verandering in moet/gaan komen al wordt EV rijden de norm. En tot die tijd zoeken we fatsoenlijke praktische oplossingen.
Wat is daar in vredesnaam mis mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 18-06-2020 14:05 ]

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-01 15:21
Ik zie hier in de straat ook gewoon een Leaf staan met iemand die 'm aan de granny hangt, kabel over de stoep. OK nu woon in in een dorp ver buiten de randstad (goddank) dus dat zal wel wat makkelijker zijn dan.

Gewoon uitkijken waar je je po voeten neerzet, niks aan de hand. Niemand die zich er druk over maakt.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• marvel27
DigitalExorcist schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:15:
Ik zie hier in de straat ook gewoon een Leaf staan met iemand die 'm aan de granny hangt, kabel over de stoep. OK nu woon in in een dorp ver buiten de randstad (goddank) dus dat zal wel wat makkelijker zijn dan.

Gewoon uitkijken waar je je po voeten neerzet, niks aan de hand. Niemand die zich er druk over maakt.
Wel met een mat of iets dergelijks hopelijk? Anders vind ik het best wel asociaal.

• Prullenbak84
marvel27 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:20:
[...]

Wel met een mat of iets dergelijks hopelijk? Anders vind ik het best wel asociaal.
Die mat is een pluspunt (ook omdat ik het netter, en minder asociaal, vind ogen en omdat ik mijn kabel graag heel houd). Het lijkt me een kleine moeite, met potentieel groot plezier (met alle vandaag eerder genoemde redenen).

Maar ik zie ook hier in het dorp regelmatig gewoon de kabel over de stoep. En zoals @DigitalExorcist zegt: Niks aan de hand. Niemand zegt er wat van.

@DigitalExorcist hey zie ons het eens even met elkaar eens zijn :w Zo kan t dus ook :)

[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 18-06-2020 14:26 ]

• DigitalExorcist
marvel27 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:20:
[...]

Neuh, dat ding ligt er gewoon. Niemand die er moeilijk over doet. En ook niet dagelijks.. valt me gewoon op dat als er thuis geladen wordt, die kabel er ligt. En het is een stukje van pakweg 80 centimeter hoor, breder is het stoepje niet.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:28
Wij hebben aan de achterzijde van de huizen een straat (eigendom gezamenlijk) die doodloopt bij mijn eindwoning. Iedereen (behalve ik en de achterburen) heeft een parkeerplek op eigen terrein naast nog gewone openbare parkeerplaatsen aan de voorkant. Ik heb dan ook een laadpunt aan mijn schuur gemaakt waardoor ik de auto kan opladen aan de achterzijde van het huis, dan staat deze achter mijn tuin, maar niemand heeft er last van omdat daar niemand hoeft te komen. Als hij geladen is, haal ik hem daar bovendien weg.

Ik wil later in het jaar een deel van de tuin als parkeerplaats gaan gebruiken en hier een carport met eventueel nog extra zonnepanelen plaatsen zodat de auto volledig op eigen terrein kan staan en opladen. Dit deel van de tuin achteraan naast de schuur gebruiken wij eigenlijk verder niet, dus dat kan prima. Het lijkt mij ook een meerwaarde voor het huis. Op die plek ga ik trouwens eerst een regenwatertank ingraven, zodat ik regenwater kan opvangen en gebruiken voor tuin en wc's.

[ Voor 6% gewijzigd door Luiaard op 18-06-2020 14:31 ]

Import van EVs

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-12-2025
Even een vraag over die kabel en stoep enzo.
Wat zijn de regels over hoog boven de stoep van een kabel?
Weet iemand dat?
Dus, zoiets als een horizontale stang op b.v. 3 meter hoogte waar de kabel aan hangt.
En die dan weg te draaien is als het laden klaar is.
Ik heb het niet nodig, eigen oprit enzo, maar gewoon als eventuele oplossing.

• DigitalExorcist
annespruit1980 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:42:
Even een vraag over die kabel en stoep enzo.
Weet iemand dat?
Dus, zoiets als een horizontale stang op b.v. 3 meter hoogte waar de kabel aan hangt.
En die dan weg te draaien is als het laden klaar is.
Ik heb het niet nodig, eigen oprit enzo, maar gewoon als eventuele oplossing.
Geen idee, misschien bij de gemeente informeren. Moet geen hinder opleveren voor verkeer (zal op een stoep wel meevallen...) maar ook niet voor werkzaamheden aan begroeiïng, dus als de gemeente moet snoeien of maaien of whatnot..

• marvel27
Dat is misschien een goede out of the box oplossing, maar ik weet niet hoe blij je buren zullen zijn met zo'n oplossing :) een lange stang met een kabel is denk ik niet echt bevordelijk voor het uitzicht in de straat.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

nannoe schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:37:
[...]

...

De Corsa-e is een e-208 met een (bewust) verouderd uiterlijk fabriek-af (stuur, middenconsole, instrumentenpaneel, aanwijzers), omdat de Opelrijder dat gewend is.
Wat is er precies ouderwets dan? Enige wat ik kan zeggen van het dashboard etc dat het praktischer is bij de Opel. Buitenkant is een kwestie van smaak, vind beide wel mooi maar goed. Een bewust verouderde ev, interesting.

• Wesco
nannoe schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:37:
[...]

Waar je met de Ampera-E eerder aan moet denken is de ondersteuning. Dit is een GM-product (een omgekatte Chevrolet Bolt), en Opel is overgenomen door PSA. Ja, ze moeten vanuit Europese wetgeving fabrieksgarantie leveren, maar naar ik meen is die technologie niet overgenomen door PSA, enkel de verkoopverplichting van voorraad. En als je geen problemen hebt, is nog maar de vraag waar je je regulier onderhoud moet doen tegen welke prijs, om aanspraak te kunnen blijven houden op garanties.

Wie daar meer info over heeft, hoor ik graag, want het kan wel eens zijn dat de Ampera-E een fantastische koop zal zijn, maar evengoed een deal die te mooi blijkt om waar te zijn.
Ik maak me hier geen zorgen over. De auto's worden door Opel Nederland geleverd via een selecte groep dealers die extra training hebben gekregen en extra faciliteiten hebben zoals laadpalen, en zij moeten wettelijk het onderhoud doen, de garantie geven en eventuele reparaties uitvoeren. Dit is dus een andere situatie dan bv. de oude Fiat 500e die hier via parallel-import verkocht wordt.

Hooguit kan het zijn dat over een aantal jaren er minder onderdelen op voorraad liggen bij Opel in Nederland of elders in Europa, en dat die door Opel uit de VS gehaald moeten worden bij GM (waar de Chevrolet Bolt gewoon doorgeproduceerd wordt).

• Prullenbak84
India Sierra schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:09:
[...]

Wat is er precies ouderwets dan? Enige wat ik kan zeggen van het dashboard etc dat het praktischer is bij de Opel. Buitenkant is een kwestie van smaak, vind beide wel mooi maar goed. Een bewust verouderde ev, interesting.
Ach de corsa oogt van binnen wel wat behoudender, natuurlijk. Die 208 gaat helemaal los en ziet op het eerste gezicht heel mooi uit, maar al gauw vond ik t teveel van het goede. Van buiten is het gewoon een andere stijl, maar weet niet of ik de ene koets moderner zou noemen dan de andere. Voor mij persoonlijk wint ook hier de corsa het wel. De Corsa is "gewoon een prima auto" en de 208 schreeuwt "kijk mij een mooie auto zijn! Vind je dit niet mooi? En dit? En deze lampen? en dit dashboard? En deze zwarte wielkasten!?! Kijk mij!".

Dat behoudendere, bescheidene van de Corsa, is natuurlijk wel een beetje de aard van het merk Opel, dus ik snap @nannoe in dat opzicht wel.
annespruit1980 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:42:
Zelfde als op de stoep. Officieel mag het niet.

Of dat dan allemaal gehandhaafd wordt is een ander verhaal. Als Nederland meedoet met voetballen verschijnen ook overal en nergens vlaggetjes over de weg terwijl dat niet zo maar mag. Meestal gebeurd er niets mee, behalve als ze zo laag hangen dat de vuilnisauto ze kapot rijdt.

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-12-2025
marvel27 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:50:
Dat is misschien een goede out of the box oplossing, maar ik weet niet hoe blij je buren zullen zijn met zo'n oplossing :) een lange stang met een kabel is denk ik niet echt bevordelijk voor het uitzicht in de straat.
Het is een mogelijke oplossing, waarvan ik me dus afvraag of het mag.
In ieder geval ligt het dan niet in de weg.
En als je het een beetje mooi aankleed, dan hoeft het niet eens zo storend te zijn.
Verder misschien met een veer automatisch weglaten draaien als het laden klaar is.
Als ik in de stad zou wonen zou ik dat zeker overwegen om thuis te laden.
Maar zoals gezegd, is niet voor mezelf.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:11
India Sierra schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:09:
[...]

Ik heb de Corsa-e een paar maal in een video voorbij zien komen maar ik vind het display achter het stuur er nog al amateuristisch uit zien met die passtukken aan de zijkant. Een beetje bij elkaar gezocht en passend gemaakt i.p.v. smaakvol ontworpen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Prullenbak84
PeterZ(on) schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:07:
[...]

Ik heb de Corsa-e een paar maal in een video voorbij zien komen maar ik vind het display achter het stuur er nog al amateuristisch uit zien met die passtukken aan de zijkant. Een beetje bij elkaar gezocht en passend gemaakt i.p.v. smaakvol ontworpen.
Hier ben ik het dan wel weer mee eens, dat is wel een nadeel. Maar niet zo groot dat het mij weerhield om er één te kopen ;)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:11
Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:10:
[...]

Hier ben ik het dan wel weer mee eens. Wel een nadeel, maar niet zo groot dat het mij weerhield om er één te kopen ;)
Ik denk dat het er mij ook niet van zou weerhouden. De Peugeot heeft dan wel een mooier dashboard maar daar moet je weer onhandig over het stuur heen kijken wat je weer beperkt in je zitpositie.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Pagina: 1 ... 109 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic