Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Laden op het werk mag bij ons niet. Dat zien ze als verkapt loon tegenwoordig. Daarnaast mag ik sowieso niet parkeren op het werk, aangezien ik maar 3,5 kilometer er vandaan woon. 9 minuten fietsen dus iedere dag. Helaas moeten we tot eind van het jaar thuiswerkenassje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:33:
[...]
Ik zeg ook niet dat het persé goedkoper is maar in ieder geval dat het niet persé duurder is. Onlangs de Citigo in de aanbieding voor €199,-/maand voor 10.000km, daar komt dan nog €31/maand elektriciteit bij als je op eigen oprit kunt laden.
Met een oud gebakje en een beetje geluk kan je goedkoper uit zijn maar met een enigszins vergelijkbare auto eigenlijk niet. Het wordt lastig met een ICE van <10 jaar goedkoper uit te zijn (en die is dan nog altijd niet vergelijkbaar qua luxe en rust).
Mijn Ioniq in eigendom (gekocht met 2 jaar oud) kost (volgens inschatting) ongeveer €300-€350/maand in TCO voor 25kkm/jaar, dat is €0,15-€0,17/km, dat ga je met een ICE heel moeilijk verslaan. Vanuit mijn N=1 persoonlijke ervaring kan dus zowel lease als koop voordeliger zijn dan een ICE (waarbij de gekochte Ioniq nogal vals speelt aangezien ik gratis laad op het werk).
[...]
Ik woon gewoon in het centrum van een stad, niet in de randstad overigens. Je kan hier op 1 salaris wel een modern huis met eigen oprit en garage kopen voor net boven de 4 ton. Dat gaat mij op mijn salaris inderdaad niet lukken in Utrecht als ik daar 8 ton voor moet neertellen.daemonix schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:55:
[...]
Als je in een dorp buiten de randstad woont wel ja, anders gaat het toch echt niet lukken. Rijtjeshuizen worden hier al voor 500k verkocht, en in Utrecht al voor 800k (zonder oprit!).
Inderdaad. Afhankelijk van de wijk overleeft de vuilnisman dat waarschijnlijk niet.JeroenE schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:30:
[...]
Zelfde als op de stoep. Officieel mag het niet.
Of dat dan allemaal gehandhaafd wordt is een ander verhaal. Als Nederland meedoet met voetballen verschijnen ook overal en nergens vlaggetjes over de weg terwijl dat niet zo maar mag. Meestal gebeurd er niets mee, behalve als ze zo laag hangen dat de vuilnisauto ze kapot rijdt.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Oooo nu wordt langzaam duidelijk dat je gewoon helemaal geen realistische kijk op dingen hebt.fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:29:
[...]
Je kan hier op 1 salaris wel een modern huis met eigen oprit en garage kopen voor net boven de 4 ton.
"Ja als je gewoon een EV kan kopen, kun je toch makkelijk een huis van 4 ton kopen? anders ben je gewoon een pauper die in een ICEcar moet blijven rijden, plebs!"
Nou ja ik kijk wat ik zelf kan betalen en heb gekocht en ik heb echt geen exorbitant hoog salaris.Prullenbak84 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:43:
[...]
Oooo nu wordt langzaam duidelijk dat je gewoon helemaal geen realistische kijk op dingen hebt.
"Ja als je gewoon een EV kan kopen, kun je toch makkelijk een huis van 4 ton kopen? anders ben je gewoon een pauper die in een ICEcar moet blijven rijden, plebs!"
Hier niet. Kansloos. Kansloos in de hele randstad, en dat is toch waar het merendeel van de bevolking in Nederland woont. De meerderheid van de huizen in Nederland hebben helemaal geen oprit maar zijn gewoon rijtjeshuizen, dus de stelling dat je, als je een EV van 30+k kan kopen, je ook een huis met oprit kunt kopen is volkomen, maar dan ook volkomen onzinnig. Ook in de binnensteden van niet-randstad. Probeer het maar eens in Eindhoven of Tilburg. En dat is nog afgezien van hoogbouw...fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:29:
[...]
Ik woon gewoon in het centrum van een stad, niet in de randstad overigens. Je kan hier op 1 salaris wel een modern huis met eigen oprit en garage kopen voor net boven de 4 ton. Dat gaat mij op mijn salaris inderdaad niet lukken in Utrecht als ik daar 8 ton voor moet neertellen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Als je een nieuwe auto kan kopen van 30k, ga ik er vanuit dat je minimaal datzelfde bedrag ook op je spaarrekening nog over hebt en daarnaast een groot deel van je huis cash betaald hebt. Het is niet alsof je zoiets koopt van je laatste spaarcenten.daemonix schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:46:
[...]
Hier niet. Kansloos. Kansloos in de hele randstad, en dat is toch waar het merendeel van de bevolking in Nederland woont. De meerderheid van de huizen in Nederland hebben helemaal geen oprit maar zijn gewoon rijtjeshuizen, dus de stelling dat je, als je een EV van 30+k kan kopen, je ook een huis met oprit kunt kopen is volkomen, maar dan ook volkomen onzinnig. Ook in de binnensteden van niet-randstad. Probeer het maar eens in Eindhoven of Tilburg. En dat is nog afgezien van hoogbouw...
Je moet niet je eigen(?) situatie als norm stellen voor anderen. Dat is gewoon niet realistisch. Laat iedereen voor zich zelf de afweging maken hoe hij iets financiert.fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:50:
[...]
Als je een nieuwe auto kan kopen van 30k, ga ik er vanuit dat je minimaal datzelfde bedrag ook op je spaarrekening nog over hebt en daarnaast een groot deel van je huis cash betaald hebt. Het is niet alsof je zoiets koopt van je laatste spaarcenten.
Ben blij dat een verkoper niet gaat vragen of ik mijn huis al voor de helft cash betaald heb voordat ik een auto mag kopen.
[ Voor 17% gewijzigd door Slasher op 18-06-2020 16:57 ]
Elect a clown, expect a circus.
Toe maar. Ik denk dat de meesten hier leasen i.p.v. kopen, laat staan dat ze 30k op de bank hebben en het huis half hebben afbetaald. Ik weet niet in welke wereld jij leeft maar niet in die van de gemiddelde poster hier.fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:50:
[...]
Als je een nieuwe auto kan kopen van 30k, ga ik er vanuit dat je minimaal datzelfde bedrag ook op je spaarrekening nog over hebt en daarnaast een groot deel van je huis cash betaald hebt. Het is niet alsof je zoiets koopt van je laatste spaarcenten.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Of iemand maakt andere keuzes en heeft een ander leven dan jij. Zou dat ook mogelijk kunnen zijn?fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:50:
[...]
En dan nog steeds heb je geen antwoord gegeven op de vraag waarom iemand perse groter zou moeten gaan wonen, puur omdat ie elektrisch wil rijden.
fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:50:
[...]
De meeste mensen hebben gewoon een hypotheek met nauwelijks eigen geld erin dus neem alsjeblieft niet je eigen situatie als maatgevend. En los van of ze een auto van 30k kopen (wat ook velen niet zomaar doen) is een huis toch hele andere koek. De bedragen die voor huizen gevraagd worden daar is een EV helemaal niks bij. Ook is het kopen van een auto stukken eenvoudiger dan het kopen van een huis. Ik ben blij dat wij een eigen huis hebben dat nog minder dan de helft van de looptijd te gaan heeft tot het vrij is, maar ik koop helemaal niets voor de waarde van het huis op dit moment tenzij we ver buiten stedelijk gebied gaan wonen en daar werken we nu eenmaal niet. Ik benijd de starters en jongere mensen op dit moment helemaal niet. Onze woningmarkt is tientallen jaren kunstmatig opgepompt met de hypotheekrenteaftrek.
Ik heb maar gewoon een hoekhuis in een rijtje (wel ruim qua oppervlak) en zou eventueel als ik zou willen naar twee-onder-een-kap kunnen, maar vrijstaand is niet te doen in Utrecht, dan ga je al heel snel over het miljoen heen. We hebben totaal geen zin om maandelijks veel meer kwijt te zijn voor nauwelijks een verbetering.
[ Voor 17% gewijzigd door Luiaard op 18-06-2020 17:12 ]
Import van EVs
Volgens mij ben je redelijk wereldvreemd als je denkt dat een salaris van 75k normaal is. Het is geen exorbitant hoog salaris nee, maar wel een hoog salaris.fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:46:
[...]
Nou ja ik kijk wat ik zelf kan betalen en heb gekocht en ik heb echt geen exorbitant hoog salaris.
De meeste huishoudens kunnen wel een huis kopen van 400k, maar bijna geen enkele kan dit op 1 inkomen, tenzij er een significant deel ergens anders vandaan komt, zoals uit schenking of overwaarde vorige woning.
Voor die 400k heb je in de Randstad meestal geen eigen parkeerplaats, tenzij het een appartement is met parkeergarage. Dus openbaar laden zal voor het grootste deel van de bevolking gewoon de norm zijn. Heeft verder niks met elektrische auto's te maken, maar meer met het algemeen laden topic.
Hahaha I wish.... van m'n spaarrekening kan ik amper 1 winterband kopen.fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:50:
[...]
Maar los daarvan, ik ga -als ik naar mijn persoonlijke situatie kijk- 'gewoon' private leasen. En ja, dat is goedkoper dan aanschaf heb ik uitgerekend en ja daar moet nog wél een paaltje bij komen.. maar dat lost zich ook wel weer op.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Dat verschilt dus per persoon. Dashboard samen met het stuur was de reden dat de 208 afviel voor mijn vrouw en mij voordat we het verschil in prijs hoorden. Er zit nogal een rare knik in waardoor het erg diep ligt. De knopjes vond ik persoonlijk behoorlijk lelijk. De tellerunit was fraai, echter niet helemaal vloeiend in animaties. En ik moest continu over het stuur heenkijken. Deurgreep van de GT was wel beter en het feit dat er achter ook interieur verlichting was. Grappig trouwens dat de Corsa ouderwets is, terwijl de stuurhendels en de radiobediening al heel oud zijn in de 208PeterZ(on) schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:13:
[...]
Ik denk dat het er mij ook niet van zou weerhouden. De Peugeot heeft dan wel een mooier dashboard maar daar moet je weer onhandig over het stuur heen kijken wat je weer beperkt in je zitpositie.
Wat ik wel jammer vindt aan beide is dat er een mooi 10inch scherm in zit, maar dat carplay daar niet full screen op werkt. Hopelijk nog een keer met een update.
Voor ons is de Corsa-E in GS-line de betere keus geweest, vinden wij beide mooier.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Dat vroeg hij ook niet. Hij vroeg wel wat voor een werk ik deed. Dat doen ze wel om te kijken of je een serieuze klant bent neem ik aan.Slasher schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:55:
[...]
Je moet niet je eigen(?) situatie als norm stellen voor anderen. Dat is gewoon niet realistisch. Laat iedereen voor zich zelf de afweging maken hoe hij iets financiert.
Ben blij dat een verkoper niet gaat vragen of ik mijn huis al voor de helft cash betaald heb voordat ik een auto mag kopen.
Ik had het dan ook niet over leasers of leners, maar over kopers. Ik snap heus wel dat de gemiddelde EV rijder geen koper is.PeterZ(on) schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:56:
[...]
Toe maar. Ik denk dat de meesten hier leasen i.p.v. kopen, laat staan dat ze 30k op de bank hebben en het huis half hebben afbetaald. Ik weet niet in welke wereld jij leeft maar niet in die van de gemiddelde poster hier.
Van alle reacties die er zijn, neem je alleen dit om op te reageren? Serieus?fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:24:
[...]
Dat vroeg hij ook niet. Hij vroeg wel wat voor een werk ik deed. Dat doen ze wel om te kijken of je een serieuze klant bent neem ik aan.
Eerder zei je nog dat de gemiddelde EV-rijder makkelijke en groot huis met oprit kon kopen, omdat je anders ook geen auto van 30k kon kopen...Spreek je jezelf toch mooi een beetje tegen.Ik had het dan ook niet over leasers of leners, maar over kopers. Ik snap heus wel dat de gemiddelde EV rijder geen koper is.
Hier ook, hoor. Dit is volgens mij ook gewoon een hele normale gang van zaken. Ik kan gewoon juist lekker sparen omdat mijn hypotheek niet zo hoog is, en dan eens in de zoveel tijd kan ik me eens een nieuwe auto veroorloven, of iets anders moois.Luiaard schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:04:
[...]
Ik geef binnenkort een soortgelijk bedrag aan een auto uit, maar dan is de spaarrekening goeddeels leeg. Ik heb ervoor gespaard en gewerkt dus dat geeft niet, maar er zijn heel veel mensen die veel minder te besteden hebben. Bovendien weet ik wat ik opzij kan zetten en is er over een tijdje weer een leuk bedrag om iets anders mee te doen.
Als er dan iemand hier komt roeptoeters dat je niet moet zeuren omdat je gewoon even een groter huis van 4 ton moet kopen als je thuis wil laden...
[ Voor 21% gewijzigd door Prullenbak84 op 18-06-2020 17:38 ]
Import van EVs
EensZ___Z schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:10:
Volgens mij ben je redelijk wereldvreemd als je denkt dat een salaris van 75k normaal is. Het is geen exorbitant hoog salaris nee, maar wel een hoog salaris.
Dat betwijfel ik dan weer, dit gaat alleen op als je het centrum van de grote steden als randstad ziet. Ik woon ook nog in het ruime begrip van de randstad en hier koop je voor €400k een riant vrijstaand huis. Een tussenwoning zoals ik heb met garage/parkeerplaats lukt nog wel onder de €250k.Voor die 400k heb je in de Randstad meestal geen eigen parkeerplaats, tenzij het een appartement is met parkeergarage. Dus openbaar laden zal voor het grootste deel van de bevolking gewoon de norm zijn. Heeft verder niks met elektrische auto's te maken, maar meer met het algemeen laden topic.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling
met een jaarsalaris van boven de 70k zat je in 2018 in de top 2% van huishoudinkomens, niet eens individueel.
edit: zoals hieronder werd opgemerkt, gaat het hier over gestandaardiseerd inkomen, niet over bruto salaris, maar het geeft wel een beeld.
[ Voor 21% gewijzigd door IVIaarten op 18-06-2020 18:04 ]
Net zo offtopic maar let op dat het hier om gestandarizeerd inkomen gaat, dat is iets heel anders dan bruto inkomenIVIaarten schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:00:
Met het gevaar op off-topic, laat ik deze hier toch even achter in de inkomensdiscussie;
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling
met een jaarsalaris van boven de 70k zat je in 2018 in de top 2% van huishoudinkomens, niet eens individueel.
Het gaat hier om het gestandaardiseerd inkomen: het besteedbaar inkomen gecorrigeerd voor grootte en samenstelling van het huishouden. Dit wordt ook wel koopkracht genoemd.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
correct, maar geeft wel een beeld, ik zal mijn vorige post even verduidelijken.assje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:01:
[...]
Net zo offtopic maar let op dat het hier om gestandarizeerd inkomen gaat, dat is iets heel anders dan bruto inkomen
[...]
Ik post woensdag wel een fotootje met de nieuwe aanwinst.

een elektrische smart met 400.000km op de teller waarbij alleen de accu ergens halverwege werd vervangen
https://www.eqpassion.de/...th_a_smart_ED_convertible
lang niet zo slecht. ben zelf iets over de kwart van dat met mijn smartje, dus hopelijk nog genoeg rijplezier te beleven
[ Voor 11% gewijzigd door Coasterfreak op 18-06-2020 18:12 ]
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Ik wil het ook niet laten ontsporen, maarrrrr, funda: gemeente Utrecht, welgeteld 1 huis met enige vorm van eigen oprit te koop onder de 400.000 euro. Gezien de doorlooptijden is die al lang verkocht (ons huis heeft 2,5 uur te koop gestaan voor een bedrag ver daarboven en is niet eens in de gemeente Utrecht). Laatste wat ik er over schrijf.fisherman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:07:
Om het niet verder te laten ontsporen laat ik het maar bij deze verder wel interessante discussie.
Ik post woensdag wel een fotootje met de nieuwe aanwinst.
Grappig, die Smart!
[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 18-06-2020 18:24 ]
Ik zit aan de goeie (aardbevingvrije) kant van Groningen.. 220.000 twee onder 1 kap, aangebouwde garage, oprit, 5 minuten van de snelweg.. 😶 wat een bedragen worden hier geroepen hey....daemonix schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:23:
[...]
Ik wil het ook niet laten ontsporen, maarrrrr, funda: gemeente Utrecht, welgeteld 1 huis met enige vorm van eigen oprit te koop onder de 400.000 euro. Gezien de doorlooptijden is die al lang verkocht (ons huis heeft 2,5 uur te koop gestaan voor een bedrag ver daarboven en is niet eens in de gemeente Utrecht). Laatste wat ik er over schrijf.
Grappig, die Smart!
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
en ook @Prullenbak84India Sierra schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:09:
[...]
Wat is er precies ouderwets dan? Enige wat ik kan zeggen van het dashboard etc dat het praktischer is bij de Opel. Buitenkant is een kwestie van smaak, vind beide wel mooi maar goed. Een bewust verouderde ev, interesting.
Het verschil van de buitenkant bij Corsa-e en e-208 kan mij eigenlijk niet deren. Wel direct zichtbaar dat het de nieuwe Peugeot-face heeft, met die verticale DRL.
Die 'verouderde look' kwam voor mij direct bij instappen:
Instrumentenpaneel: e-208 heeft een 3D paneel; superscherp en klinkt gimmicky, maar als je ervoor zit, voor mij twee weken terug de eerste keer, begrijp je meerwaarde: meer info zichtbaar, duidelijker wat belangrijk is. Het is ook een groter display dan de Corsa-e.
Stuur: klein compact stuurtje bij e-208 [kende ik al van de 508], ligt goed in de hand, maar wat zenuwachtig op de snelweg. De flippers zitten compact bij het stuur. Bij de Corsa-e moest ik écht wennen aan de flippers, die zitten een stukje dieper en in een andere hoek en minder stevig.
infotainment: Scherm is breder, waar meer info op zichtbaar is, met onderaan een ergonomische rand zodat je touchscreen makkelijker kan bedienen. Is een klein beetje richting bestuurder gericht, dus daarmee nóg eens makkelijker te bedienen. Ook is het scherm flink hoger gepositioneerd, zodat je daar beter op kan kijken, meer in gezichtsveld.
Ik vond de stoelen in de Corsa echter wel significant beter, maar dat kon aan de uitvoering liggen (Peugeot e-208 in Allure Premiere editie, niet de GT/GT Premiere en de Corsa-e in e-Elegance met de beste stoelen.
Vering en demping van Corsa-e was enigszins zachter/comfortabeler ingesteld.
Ik heb ze direct na elkaar gereden, en allebei flinke afstand afgelegd: e-208 voor ruim 130 km (gecombineerd met afspraak in Amsterdam), Corsa-e voor iets van 60 km.
[ Voor 5% gewijzigd door nannoe op 18-06-2020 19:00 ]
Dat is dan toch persoonlijk. Ik vond het juist onoverzichtelijk. Veel meer kleuren waardoor je juist niet snel kon zien wat wat was. Ja het 3D effect was leuk voor even, zeker. Echter de animaties waren niet vloeiend maar een beetje schokkerig. Reageerde niet vloeiend op wisselen van pagina. Vond ik al bij de 3008 van mijn vader, inmiddels zou je toch verwachten dat dat wat vloeiender zou moeten kunnen. Bij de Corsa is wel jammer dat het niet helemaal gevuld is ja.nannoe schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:56:
[...]
en ook @Prullenbak84
Het verschil van de buitenkant bij Corsa-e en e-208 kan mij eigenlijk niet deren. Wel direct zichtbaar dat het de nieuwe Peugeot-face heeft, met die verticale DRL.
Instrumentenpaneel: e-208 heeft een 3D paneel; superscherp en klinkt gimmicky, maar als je ervoor zit, voor mij twee weken terug de eerste keer, begrijp je meerwaarde: meer info zichtbaar, duidelijker wat belangrijk is. Het is ook een groter display dan de Corsa-e.
Flippers? Die heb ik niet gezien, volgende keer kijkenStuur: klein compact stuurtje bij e-208 [kende ik al van de 508], ligt goed in de hand, maar wat zenuwachtig op de snelweg. De flippers zitten compact bij het stuur. Bij de Corsa-e moest ik écht wennen aan de flippers, die zitten een stukje dieper en in een andere hoek en minder stevig.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/63yyQTk2mVm9xsKNmpAF4Gf4.jpg?f=user_large)
?? Allure heeft het 10 inch scherm, dit heeft de Corsa-E met premium pakket ook. Of had je er 1 met het 7 inch scherm (zonder knoppen onder het scherm?)infotainment: Scherm is breder, waar meer info op zichtbaar is, met onderaan een ergonomische rand zodat je touchscreen makkelijker kan bedienen. Is een klein beetje richting bestuurder gericht, dus daarmee nóg eens makkelijker te bedienen. Ook is het scherm flink hoger gepositioneerd, zodat je daar beter op kan kijken, meer in gezichtsveld.
Stoelen van de GT zaten ook echt goed overigensIk vond de stoelen in de Corsa echter wel significant beter, maar dat kon aan de uitvoering liggen (Peugeot e-208 in Allure Premiere editie, niet de GT/GT Premiere en de Corsa-e in e-Elegance met de beste stoelen
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik zou me eerder storen aan dat enorme zwarte vlak boven te tellersOphidian schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:35:
[...]
Dat is dan toch persoonlijk. Ik vond het juist onoverzichtelijk. Veel meer kleuren waardoor je juist niet snel kon zien wat wat was. Ja het 3D effect was leuk voor even, zeker. Echter de animaties waren niet vloeiend maar een beetje schokkerig. Reageerde niet vloeiend op wisselen van pagina. Vond ik al bij de 3008 van mijn vader, inmiddels zou je toch verwachten dat dat wat vloeiender zou moeten kunnen. Bij de Corsa is wel jammer dat het niet helemaal gevuld is ja.
[...]
Flippers? Die heb ik niet gezien, volgende keer kijkenStuurgrootte vind ik niet zo belangrijk. Echter dat ik continu tegen het stuur aankeek en en niet de hele tellerunit zag, heel irritant:
[Afbeelding]
[...]
?? Allure heeft het 10 inch scherm, dit heeft de Corsa-E met premium pakket ook. Of had je er 1 met het 7 inch scherm (zonder knoppen onder het scherm?)
[...]
Stoelen van de GT zaten ook echt goed overigens
Ik zit graag met m’n armen op de arm steunen en dan met m’n handen aan het stuur. Dat is onmogelijk als het stuur klein is. Het lijkt dat deze zit positie überhaupt alleen mogelijk is vanaf het D segment. Weet eigenlijk niet zo goed waarom dat is
Is het nieuwe Head Up Blind Spot systeem, super praktisch. Wat je niet ziet, is er nietZ___Z schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:25:
[...]
Ik zou me eerder storen aan dat enorme zwarte vlak boven te tellers![]()
Ik zit graag met m’n armen op de arm steunen en dan met m’n handen aan het stuur. Dat is onmogelijk als het stuur klein is. Het lijkt dat deze zit positie überhaupt alleen mogelijk is vanaf het D segment. Weet eigenlijk niet zo goed waarom dat is
Het instrumentenpaneel bij de Corsa is zeker ietwat karig, maar bij de Peugeot vind ik het gewoon too much, persoonlijk. Ook nog een keer die rand die er dan een beetje voor hangt, wat net een handvat is...Als je die foto van @Ophidian alleen al bekijkt, zie je gelijk zoveel lijnen en gaten en hoeken en verschillende vormen en materialen...ze hebben bij Peugeot 5 mooie dashboards ontworpen en ze ook allemaal in de auto gestoptnannoe schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:56:
[...]
Ik weet niet wat je bedoelt met flippers, maar dit zou kunnen. Ik heb verder niet met de Peugeot gereden dus ik heb hier verder geen mening over. Ik vond alles in de Corsa prima degelijk aanvoelen en op een logische plek zitten. Komt misschien een beetje omdat ik Opel redelijk gewend ben, maar het voelde wel als thuiskomen.Stuur: klein compact stuurtje bij e-208 [kende ik al van de 508], ligt goed in de hand, maar wat zenuwachtig op de snelweg. De flippers zitten compact bij het stuur. Bij de Corsa-e moest ik écht wennen aan de flippers, die zitten een stukje dieper en in een andere hoek en minder stevig.
Volgens mij is het infotainment hetzelfde en zijn er bij allebei in een 7 of 10" variant? Ik vind zo'n los schermpje bovenop het dashboard helemaal niks (ervoor, zoals bijv bij de nieuwe Zoe, is al veel beter). De Corsa wint dit echt. Maar wederom: dit is smaak.infotainment: Scherm is breder, waar meer info op zichtbaar is, met onderaan een ergonomische rand zodat je touchscreen makkelijker kan bedienen. Is een klein beetje richting bestuurder gericht, dus daarmee nóg eens makkelijker te bedienen. Ook is het scherm flink hoger gepositioneerd, zodat je daar beter op kan kijken, meer in gezichtsveld.
Ik heb in de elegance elektrisch gereden en in de gs-line op benzine, en ik vond juist de wat sportievere stoelen in de gs-line juist wel fijn. Zo heeft iedereen gelukkig zijn voorkeur.Ik vond de stoelen in de Corsa echter wel significant beter, maar dat kon aan de uitvoering liggen (Peugeot e-208 in Allure Premiere editie, niet de GT/GT Premiere en de Corsa-e in e-Elegance met de beste stoelen.
Het zijn allebei mooie auto's maar hebben gewoon duidelijk een andere insteek en dat is maar goed ook, toch? Belangrijker is misschien wel: wat is uiteindelijk de keuze geworden? (of heb je dat al gezegd en heb ik er even over heen gelezen?)
Kijk, dat is dan wel nog ff een groot niet-eerder-benoemd voordeel van de Zoe. Korte levertijd. Lekker!DigitalExorcist schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:30:
Zo. Papierwerk voor de Zoe is de deur uit. Nog een maandje (5 weken om precies te zijn) en dan zou ie er moeten zijn..... 😎
Ah, bij Renault Stam gekocht dus? De manager van de EV fleet heeft op alle 350 voorbestellingen die hij in november 2019 deed dat Pack aangevinkt, omdat hij niet tegen koude vingers kan; dus krijgen zijn klanten geen keuze bij voorraadauto's.DigitalExorcist schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:52:
@Prullenbak84 Yep, er staan er wat op voorraad. Nadeel is wel, kost een paar euro extra want ze hebben allemaal het Pack Winter erin zitten. Dus tóch nog de stoel- en stuurverwarming erbij gekregen... 🤪
Haha! Geen idee, gewoon bij een Renault dealer hier in de buurt (noorden v Nederland). Die kijken in een algemene database van Renault wat er zoal op voorraad is.nannoe schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:18:
[...]
Ah, bij Renault Stam gekocht dus? De manager van de EV fleet heeft op alle 350 voorbestellingen die hij in november 2019 deed dat Pack aangevinkt, omdat hij niet tegen koude vingers kan; dus krijgen zijn klanten geen keuze bij voorraadauto's.
Ik ga mogelijk een smart forfour uit 2017 kopen. Is jouw smart van dezelfde generatie? Ik veronderstel dat het kleine rijbereik voor jou geen probleem is?Coasterfreak schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:10:
lang niet zo slecht. ben zelf iets over de kwart van dat met mijn smartje, dus hopelijk nog genoeg rijplezier te beleven
Is ook wel heel praktisch bij een electrische auto, want het scheelt flink in de stroom die je nodig hebt voor de verwarming in de winter. Door de stuur- en stoelverwarming voelt het al snel behaaglijk zonder dat de hele auto meteen op 20 graden verwarmd hoeft te worden. Is dus goed voor je range!DigitalExorcist schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:52:
@Prullenbak84 Yep, er staan er wat op voorraad. Nadeel is wel, kost een paar euro extra want ze hebben allemaal het Pack Winter erin zitten. Dus tóch nog de stoel- en stuurverwarming erbij gekregen... 🤪
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
Aaah kijk! Dát is informatie waar ik op gehoopt had. Ik had al eens eerder de vraag gesteld in hoeverre stoel- en stuurverwarming 'nodig' was om de auto te verwarmen, maar de conclusie was (vorige week) dat het meer een luxe dan noodzaak was. Heb je een idee hoevéél het scheelt qua range of % ?Wesco schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:12:
[...]
Is ook wel heel praktisch bij een electrische auto, want het scheelt flink in de stroom die je nodig hebt voor de verwarming in de winter. Door de stuur- en stoelverwarming voelt het al snel behaaglijk zonder dat de hele auto meteen op 20 graden verwarmd hoeft te worden. Is dus goed voor je range!
Dat hangt natuurlijk van een heleboel zaken af (buitentemperatuur, merk en model, wat je zelf instelt qua verwarming) maar in elk geval voldoende om het standaard in veel electrische auto's te monteren. In mijn Opel Ampera-e zit het standaard, alleen de stoelverwarming achter zit als extra in de duurdere uitvoering. Stoelverwarming voor kun je per stoel op vier niveaus instellen (uit, laag, midden, hoog).DigitalExorcist schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:16:
[...]
Aaah kijk! Dát is informatie waar ik op gehoopt had. Ik had al eens eerder de vraag gesteld in hoeverre stoel- en stuurverwarming 'nodig' was om de auto te verwarmen, maar de conclusie was (vorige week) dat het meer een luxe dan noodzaak was. Heb je een idee hoevéél het scheelt qua range of % ?
Misschien scheelt het 5 tot 10% op je range in de winter, je kunt de geschatte invloed ervan op je range ook wel zien als je de verschillende verwarmingsopties in- of uitschakelt. Als het koud is moet je nog wel iets van verwarming aanzetten om de ramen niet te laten beslaan en je neus niet te laten bevriezen. Sommige modellen hebben ook een warmtepomp voor een efficiëntere verwarming.
Let op met de Ampera-e: die app gaat binnenkort vervallen waarna die functionaliteit verdwijnt, je kunt hem dan niet meer voorverwarmen.
joepie de p schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:27:
[...]
De stoel en stuurverwarming zou ik zo voor kiezen. Desnoods aftermarket inbouwen. DDevoorverwarmfunctie heb ik niet kunnen gebruiken, maar anderen hier wel. Ik kan er niets zinnigs over zeggen. De e-Niro is doorgaans snel met opwarmen.als je gaat rijden. En met warmte in de rug en kont is dat dus van minder belang.
trippelb schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:37:
[...]
Het is dan misschien een luxe, maar zonder stoel of stuurverwarming zou ik nooit een EV-kopen. Het is een van je meest praktische “range extenders” bij koud weer. Zeker als je niet aan de paal hebt gestaan om te klimatiseren. Waarschijnlijk voor 95% van de ritten een luxe product, maar voor die andere 5% toch verdomd prettig.
kdeboois schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:37:
[...]
Noodzaak als het koud is, en er niet genoeg energie over is om de cabine te verwarmen. Maar ook dan kan je in een skibroek in de auto gaan zitten.
annespruit1980 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:54:
[...]
[...]
De verwarming in de 40kWh zoe van ons is niet super goed, en daar zou stoel verwarming wel iets aan comfort toevoegen. Hoe dat in de 50 versie is weet ik niet.
[/quote]Deveon schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:56:
[...]
Wat mij betreft net zo luxe als de radio (in een EV). Het scheelde bij mij aanzienlijk het verbruik met de cabine op 18 graden en stoel verwarming aan als ik het koud krijg.
Dan heb je vorige week niet goed gelezen....DigitalExorcist schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:16:
[...]
Aaah kijk! Dát is informatie waar ik op gehoopt had. Ik had al eens eerder de vraag gesteld in hoeverre stoel- en stuurverwarming 'nodig' was om de auto te verwarmen, maar de conclusie was (vorige week) dat het meer een luxe dan noodzaak was. Heb je een idee hoevéél het scheelt qua range of % ?
De voorverwarm functie is in de winter erg handig om het ijs van de ramen te halen.Dieken Taffert schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:51:
je kunt veel EVs ook via de app voorverwarmen terwijl ie op de oprit staat, zodat je met ene warme auto weg kunt rijden. Dat scheelt ook range.
Let op met de Ampera-e: die app gaat binnenkort vervallen waarna die functionaliteit verdwijnt, je kunt hem dan niet meer voorverwarmen.
Onze Outlander PHEV is weliswaar geen echte EV maar de voorverwarm functie werkt hetzelfde en is echt iets wat ik niet meer zou willen missen -> nooit meer krabben en wegrijden in een warme auto!
Daarbij moet ik wel opmerken dat ik bij wegrijden de verwarming uit heb staan want bij de Outlander kost het elektrisch verwarmen tijdens het rijden dermate veel vermogen dat de auto bij vrij weinig gas geven de ICE aanzet en dat wil ik graag vermijden (mits ik de rit volledig in EV kan halen).
De airco inschakelen kost al een derde van de actieradius, dus die blijft ook vaak uit.
Precies! En de Ampera-e hoeft er niet eens voor aan de laadpaal te staan. De afstandsbediening via de sleutel zou tot een meter of 60 moeten werken volgens de handleiding.jbubels schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:20:
De Ampera-e kun je ook zonder app voorverwarmen. Je kunt met de sleutel op afstand starten en dan verwarmt die 20 minuten voor met je laatste klimaatinstellingen. Die 20 minuten kun je ook nog een keer met je sleutel verlengen.
Stel: Ik ben ergens een avondje op visite midden in de winter, heb een vrijwel volle accu maar ben maar 25 km van huis, en heb geen zin om te krabben of in een koude auto te stappen?
edit:
Ah, dat is al 1 voorbeeldPrecies! En de Ampera-e hoeft er niet eens voor aan de laadpaal te staan.
[ Voor 18% gewijzigd door Prullenbak84 op 19-06-2020 10:30 ]
Net zoveel als dat je instapt in een koude auto en gaat rijden.Prullenbak84 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:29:
Kun je dit voorverwarmen ook doen als 'ie niet aan de stroom staat? En hoeveel stroom kost dat voorverwarmen me dan?
Hangt af van de auto en het type verwarming. In mijn Leaf met 'stand kachel' van 4 kW kost het me in een half uur dus zo'n 2 kWh. In de Leaf scheelt dat dus ongeveer 10 km range.Prullenbak84 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:29:
Kun je dit voorverwarmen ook doen als 'ie niet aan de stroom staat? En hoeveel stroom kost dat voorverwarmen me dan?
Stel: Ik ben ergens een avondje op visite midden in de winter, heb een vrijwel volle accu maar ben maar 25 km van huis, en heb geen zin om te krabben of in een koude auto te stappen?
edit:
[...]
Ah, dat is al 1 voorbeeld
dat is eigenlijk logisch natuurlijkDeveon schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:32:
[...]
Net zoveel als dat je instapt in een koude auto en gaat rijden.
Hoeft niet aan de lader te staan. Hij gebruikt de laatste instellingen van de verwarming / airco dus het verbruik hangt daar van af + de buitentemperatuur.Prullenbak84 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:29:
De voorverwarming haalt wel wat van je range af natuurlijk maar dat is misschien 5 tot 10% als het koud is. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je accu half of helemaal leeg getrokken wordt.
1e reactie: "zou ik zo voor kiezen".. leuk, maar waarom?
2e reactie: "misschien een luxeproduct voor 95% van de rittten, voor 5% prettig"
3e reactie: "Noodzaak als het koud is en er niet genoeg energie over is om de cabine te verwarmen" ja, ok, maar dat zegt me nog niks, als er wél genoeg energie is hoeft het dus niet
4e reactie: "zou comfort toe kunnen voegen" ok maar is dus puur als luxe
5e reactie: "net zo luxe als een radio". Maar wél met de toevoeging dat het aanzienlijk in verbruik scheelt ja, dat is een relevante opmerking.
Dus welgeteld 1 relevante opmerking op de vraag van de 5. Sorry als ik die nou net toevallig gemist had...
mijn smart fortwo electric drive komt uit 2014 en behoort tot de 3e generatie (451) smarts.Horla schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:00:
[...]
Ik ga mogelijk een smart forfour uit 2017 kopen. Is jouw smart van dezelfde generatie? Ik veronderstel dat het kleine rijbereik voor jou geen probleem is?
een smart forfour electric drive uit 2017 behoort tot de 4e generatie (453) smarts en heeft precies dezelfde accu als in de vorige generatie: 17.6 kwh.
met dat kleine bereik kom ik overal uit de voeten in mijn geval.
een smart forfour electric drive uit 2017 heeft hoogstwaarschijnlijk een 4.6kw boordlader. verder heeft het de aandrijflijn van een renault zoe R90, maar met een beperkte output, dus ipv 90pk heb je 80pk ofzoiets want de accu kan niet meer kracht leveren zonder dat de kwaliteit van de accu achteruit gaat.
in de winter kom je ongeveer 70-90km ver gebaseerd op rijstijl, in de zomer 90-130km ook gebaseerd op rijstijl. prima autotje, maar is in feite een rebadged twingo.

geen accuhuur, zeer goedkope auto om rond te rijden alleen zouden 9 van de 10 mensen je liever een zoe/leaf aansmeren voor hetzelfde geld voor meerdere redenen.
verder hebben smarts electric tussen 2017-2019 een probleem met het instrumentencluster, en dan vooral de klok die niet 100% functioneert voor het pre-koelen/verwarmen van de auto. na een tijdje weet de auto ook niet meer hoe laat het is en zal de auto niet vooraf koelen/verwarmen. oplossing: hele instrumentencluster vervangen. soms zal een update in plaats gegeven worden maar heb je niets aan.
en héél soms kan een smart gemaakt tussen 2017-2018 een foutmelding geven dat er een motorstoring is, wat niet het geval is. kwartier de auto met rust laten lost het op.
het kan wellicht een idee zijn om te wachten tot de officiele renault twingo Z.E. op de markt komt. is precies hetzelfde als een smart forfour electric drive maar dan met een iets grotere accu en 22kw boordlader.
Ah ok, dat is nieuws voor mij. Kun je ook voorkoelen bij warm weer? Als je klimaatsysteem op koelen stond toen je de auto uitschakelde?Wesco schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:29:
[...]
Precies! En de Ampera-e hoeft er niet eens voor aan de laadpaal te staan. De afstandsbediening via de sleutel zou tot een meter of 60 moeten werken volgens de handleiding.
Je klimaatsysteem staat toch gewoon op een bepaalde temperatuur? Als die koeler is dan de huidigere temperatuur zal die gaan koelen lijkt me.Dieken Taffert schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:27:
[...]
Ah ok, dat is nieuws voor mij. Kun je ook voorkoelen bij warm weer? Als je klimaatsysteem op koelen stond toen je de auto uitschakelde?
LET OP: De Renault Zoe kan niet geladen worden met de [werkgever]-laadpalen. De technische uitvoering van de Zoe verschilt van andere elektrische voertuigen. De [werkgever] laadpalen van onze leverancier EVbox reageren daarop met als gevolg dat de installatie wordt uitgeschakeld uit 'veiligheidsoverwegingen.'
Iemand enig idee wat aan de Renault Zoe dit veroorzaakt? Ik heb in dit topic hier nog niet eerder wat over gelezen, dus ik vind het nogal een vreemd verhaal.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Nu nog een nieuwe ice wagen kopen wil ik niet doen (ik zou er minstens 15 jaar mee moeten rijden voor ik op een voor mij aanvaardbare afschrijving zit) en tweedehands is het aanbod momenteel bedroevend als ik kijk wat ik 10 jaar geleden betaalde voor de Jazz. In België is private lease niet echt ingeburgerd en belachelijk duur in vergelijking met Nederland. In België is er quasi geen aanbod van de elektrische smart op de 2dehands markt en dus niet veel vergelijkingsmateriaal. Hij zou ideaal zijn om 3-5 jaar te overbruggen om dan te kijken naar een elektrische wagen zonder compromissen.
Dat lijkt me ook, maar ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik ken voorvoorwarmen wel, standkachel bestaat al heel lang, maar pre-cooling is voor mij een heel nieuw concept.fisherman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:30:
[...]
Je klimaatsysteem staat toch gewoon op een bepaalde temperatuur? Als die koeler is dan de huidigere temperatuur zal die gaan koelen lijkt me.
Lijkt me heerlijk in een hittegolf.
[ Voor 4% gewijzigd door Dieken Taffert op 19-06-2020 11:34 ]
Volgens mij konden hybride auto's dat voorheen al zelfs.Dieken Taffert schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:32:
[...]
Dat lijkt me ook, maar ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik ken voorvoorwarmen wel, standkachel bestaat al heel lang, maar pre-cooling is voor mij een heel nieuw concept.
Alleen van hun accu, dacht ik. Voor de duidelijkheid: ik heb het over het interieur.fisherman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:35:
[...]
Volgens mij konden hybride auto's dat voorheen al zelfs.
Over Ampera-e lees ik dit in de handleiding:
"New MyOpel app helps fully exploit the advantages of an electric car, e.g. by pre-heating or pre-cooling the Ampera-e or by enabling the location of charge stations to be considered in route-planning (with Apple CarPlay and Android Auto)."
" In combination with an active OnStar subscription, the app delivers information such as charge status or vehicle location and helps fully exploit the advantages of an electric car; using the app and Bluetooth Low Energy, the Ampera-e can be preheated or pre-cooled no matter whether it is parked at a charging station or not, thus enabling passengers to get into a perfectly acclimatized car no matter what the weather. "
Pre-heating en pre-cooling via de app, volgens mij. En/of "Bluetooth Low Energy", whatever that may be/do.
[ Voor 61% gewijzigd door Dieken Taffert op 19-06-2020 11:41 ]
Het lijkt mij dat het voor een EV helemaal niks komma nul uitmaakt of ie nou moet verwarmen of koelen. Kost allebei stroom, en dat is het enige dat 'ie heeft. Dus ik zie geen reden waarom voorkoelen niet zou kunnen?Dieken Taffert schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:36:
[...]
Alleen van hun accu, dacht ik. Voor de duidelijkheid: ik heb het over het interieur.
Iemand met praktijkervaring die dit kan bevestigen of ontkrachten?
De model 3 heeft trouwens ook dog mode, toch? Dan houdt ie de temperatuur en ventilatie netjes zodat je je hond veilig achter kan laten, ook al is het warm buiten.
[ Voor 14% gewijzigd door Prullenbak84 op 19-06-2020 11:42 ]
Tesla en BMW doet dat al een tijdje. Zeker met leer heerlijk om voor te koelen. Toen ik de Model 3 net had liet hij de temperatuur nooit boven de 40 graden uit komen, maar na een update opeens niet meer. Van 40 naar 20 koelen werkte veel veter dan vanaf 60 omdat alles in de auto dan nog steeds warm is.Dieken Taffert schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:36:
[...]
Alleen van hun accu, dacht ik. Voor de duidelijkheid: ik heb het over het interieur.
Het is van de Zoe bekend dat ie nogal gevoelig is voor de aarde bij AC laden, toen wij hem net hadden was het in A'dam ongeveer bij 50% van de palen mis, behoorlijk frustrerend, hoe het nu is weet ik niet maar wij hebben hieromheen gepland nadien...MrAngry schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:31:
Ik zit me al enige tijd een beetje te orienteren op elektrisch rijden, maar waarschijnlijk vanwege de coronacrisis en het toegenomen thuiswerken kan het voorlopig niet goed uit. Ik ben echter wel even in de mogelijkheden voor laden op het terrein van mijn werkgever gedoken en nu kom ik het volgende tegen:
LET OP: De Renault Zoe kan niet geladen worden met de [werkgever]-laadpalen. De technische uitvoering van de Zoe verschilt van andere elektrische voertuigen. De [werkgever] laadpalen van onze leverancier EVbox reageren daarop met als gevolg dat de installatie wordt uitgeschakeld uit 'veiligheidsoverwegingen.'
Iemand enig idee wat aan de Renault Zoe dit veroorzaakt? Ik heb in dit topic hier nog niet eerder wat over gelezen, dus ik vind het nogal een vreemd verhaal.
Oké misschien zonde van mijn moeite maar jij stelde de vraag of stoelverwarming een nuttige optie is, vervolgens geven prompt vijf mensen een reactie waarom dat we degelijk een goed idee is.DigitalExorcist schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:38:
@trippelb
2e reactie: "misschien een luxeproduct voor 95% van de rittten, voor 5% prettig"
3e reactie: "Noodzaak als het koud is en er niet genoeg energie over is om de cabine te verwarmen" ja, ok, maar dat zegt me nog niks, als er wél genoeg energie is hoeft het dus niet
5e reactie: "net zo luxe als een radio". Maar wél met de toevoeging dat het aanzienlijk in verbruik scheelt ja, dat is een relevante opmerking.
Dus welgeteld 1 relevante opmerking op de vraag van de 5. Sorry als ik die nou net toevallig gemist had...
Jij bent vervolgens de gene die kiest om hier niks mee te doen.
En ja je verliest wat nuance online maar als ik in het dagelijks leven “verdomd prettig” gebruik is dat nagenoeg hetzelfde als onmisbaar.
Succes met je zoe ik denk oprecht dat de auto je een plezier gaat doen (als rijdersauto is elke ev zowiezo een plezier) echter denk ik dat je jezelf een plezier doet om de volgende keer dat je ergens om advies komt de reacties en adviezen wat serieuzer en behulpzamer op te vatten. Ik krijg nu sterk het gevoeld dat je andere mensen verwijt/aanvalt als ze je proberen te helpen.
Stoel- en stuurverwarming hebben veel minder stroom nodig om het je als chauffeur & bijrijder behaaglijk (= warm genoeg) te maken, dus het scheelt range t.o.v. hele interieur verwarmen. Met het hele gezin erin heb je ook stoelverwarming achter nodig.DigitalExorcist schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:38:
@trippelb
Of het prettiger aanvoelt dan gewone verwarming, daarover verschillen de meningen.
En de vraag is hoe het zich qua energiezuinigheid verhoudt t.o.v. een auto met warmtepomp; tenzij je stuur- en stoelverwarming ook via de WP kunnen gaan, maar ik zou zeggen van niet.
[ Voor 13% gewijzigd door Dieken Taffert op 19-06-2020 11:55 ]
En wederom selectief quoten...in 3 van de 5 quotes wordt er letterlijk iets gezegd over range of verbruik, en dan zelfs dan nu nog negeren.trippelb schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:48:
[...]
Oké misschien zonde van mijn moeite maar jij stelde de vraag of stoelverwarming een nuttige optie is, vervolgens geven prompt vijf mensen een reactie waarom dat we degelijk een goed idee is.
En ja je verliest wat nuance online maar als ik in het dagelijks leven “verdomd prettig” gebruik is dat nagenoeg hetzelfde als onmisbaar.
Succes met je zoe ik denk oprecht dat de auto je een plezier gaat doen (als rijdersauto is elke ev zowiezo een plezier) echter denk ik dat je jezelf een plezier doet om de volgende keer dat je ergens om advies komt de reacties en adviezen wat serieuzer en behulpzamer op te vatten. Ik krijg nu sterk het gevoeld dat je andere mensen verwijt/aanvalt als ze je proberen te helpen.
Wat is er toch zo moeilijk aan "o dat wist ik niet, sorry niet goed gelezen, gemist in de discussie, mijn fout, bedankt voor de moeite!"
??
Met die insteek zou je kunnen zeggen dat een zelfrijdende auto ook verdomd handig is, en Autopilot van Tesla welhaast onmisbaar. De vraag was volgens mij alleen maar in hoeverre het 'onmisbaar' is omdat de verwarming van een EV nou eenmaal niet zo effectief zou kunnen zijn als bij een ICE-voertuig.trippelb schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:48:
[...]
Oké misschien zonde van mijn moeite maar jij stelde de vraag of stoelverwarming een nuttige optie is, vervolgens geven prompt vijf mensen een reactie waarom dat we degelijk een goed idee is.
Tussen de regels door lees ik nu dat een warmtepomp efficiënter werkt dan ?het alternatief? (waarvan ik niet precies weet wát het alternatief is). Een Zoe heeft een warmtepomp, dus wat dát betreft ... afijn, zo kun je nog even doorgaan
Maakt ook niet uit verder. De keus voor een auto -ongeacht wélke- ligt niet aan één feature die mist of juist ingebouwd is. Je verkiest geen Mercedes boven een BMW omdat de kleur van de bekleding mooier is dan bij de ander. Je kiest een auto op een totaalplaatje, een mix van wensen en eisen
Een autopilot is niet onmisbaar voor een EV. De praktische actieradius van een EV wordt niet significant beïnvloed door een autopilot. (Of een hippere Adaptive cruisecontrol for that matter)
De verwarmingsmethode van je EV heeft daarentegen wel significant invloed op je bereik. (Lees voor de grap maar eens wat terug in het e-golf topic) hierover wordt genoeg vermeld daar. Bij een e-golf is namelijk zowel de stoelverwarming als de warmtepomp een optie.
Gevoelsmatig (maar dat kan ik niet staven met harde data) is bij een temperatuur onder het vriespunt een warmtepomp minder efficiënt dan stoelverwarming met name door de sterk gereduceerde COP van een warmtepomp bij lagere temperaturen.
Ten slotte, natuurlijk koop je een auto op het totaalplaatje en zoals gezegd denk ik, gezien je reacties, je zeer tevreden gaat zijn met je Zoë.
De feedback die ik (en volgens mij een aantal anderen ook) je proberen te geven in onze laatste posts gaat ook al lang niet mee over de keuze van je auto (dat zit we goed) maar over de manier waarop je op dit forum communiceert. Met je posts kom je op mij agressief en betweterig over en niet openstaand voor opmerkingen van anderen. Mijn motivatie om je te helpen raakt daardoor minder en mijn reacties worden ook (soms onbedoeld) botter en kortaf. Doe met deze feedback wat je wilt, ik denk dat je met een iets andere toon meer (en opbouwendere) reacties krijgt.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Zowel airco als verwarming werkt ook via de sleutel bij de Ampera-e, quote uit de NL handleiding:Dieken Taffert schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:32:
[...]
Dat lijkt me ook, maar ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik ken voorvoorwarmen wel, standkachel bestaat al heel lang, maar pre-cooling is voor mij een heel nieuw concept.
"Starten op afstand
Activeert de verwarming of de airco en de achterruitverwarming van buiten de auto. Het klimaatregelsysteem gaat standaard naar de laatste klimaatstand. Als de ventilator uit is of alleen ventilator was geselecteerd, wordt zonodig de airco of de verwarming ingeschakeld.
Als de auto verwarmde stoelen heeft en de stand Persoonlijke instellingen ingeschakeld is, kunnen de
verwarmde stoelen met afstandsbediening ook aan gaan."
Ik zal het binnenkort maar eens gaan proberen.
Volgens mij wordt er niet getrollt...Volgens mij had ie een beetje last van twijfel of de Zoe wel de goede keuze was en was vooral op zoek naar validatie (een flinke dosis cognitieve dissonantie, eigenlijk). Die validatie kreeg ie wel, maar niet genoeg naar zijn zin, en deed er dus alles aan om de kanttekeningen te negeren en zijn keuze recht te praten (terwijl er eigenlijk helemaal niet zoveel recht te praten viel, want de keuze is prima)PeterZ(on) schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:27:
Don't feed the trolls
Achteraf toegeven dat je misschien inderdaad niet helemaal lekker in de wedstrijd zat, is voor iedereen moeilijk. Dus dan maar vol erin blijven gaan met "ik heb gelijk en jullie zijn niet duidelijk"
[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 19-06-2020 12:35 ]
Het is hier in Nederland voornamelijk handig in de winter ... Als die voor de deur aan de oplader hangt de airco/verwarming aan .. zodat je auto warm is .. en je ramen ontdooid etc.SanderL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:45:
Maar is het op voorhand koelen (airco) geen enorme verspilling als je auto uren in de volle zon heeft gestaan? Zeker als ik hier lees dat sommigen hun verwarming en/of airco weinig aanzetten omdat je range anders inkakt. Wat je imho altijd best doet, is de ramen even open zetten vooraleer je je airco aanslingert. Gezien dat vanop afstand nogal moeilijk is, lijkt het me dus een zinloze optie. Tenzij het temperatuurverschil niet groot is, maar dan kan je even goed ook twee minuten wachten.
Kan je lekker snel en veilig weg rijden.
Dan zou er een vloeistof door het stuur en stoel moeten gaan en dat is meestal niet het geval. Resistente verwarming is dan veel effectiever (en niet efficiënter). Een warmtepomp is namelijk juist efficiënt en niet zo zeer effectief (duurt langer om op te warmen).Dieken Taffert schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:53:
[...]
En de vraag is hoe het zich qua energiezuinigheid verhoudt t.o.v. een auto met warmtepomp; tenzij je stuur- en stoelverwarming ook via de WP kunnen gaan, maar ik zou zeggen van niet.
Die warmte moet je er toch uit krijgen of je dat doet voordat je gaat rijden of tijdens het rijden maakt geen verschil. Sterker als je pre-condition't zal de airco mogelijk op een efficiënter vermogen kunnen draaien dan met de blazers op standje 304.SanderL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:45:
Maar is het op voorhand koelen (airco) geen enorme verspilling als je auto uren in de volle zon heeft gestaan? Zeker als ik hier lees dat sommigen hun verwarming en/of airco weinig aanzetten omdat je range anders inkakt. Wat je imho altijd best doet, is de ramen even open zetten vooraleer je je airco aanslingert. Gezien dat vanop afstand nogal moeilijk is, lijkt het me dus een zinloze optie. Tenzij het temperatuurverschil niet groot is, maar dan kan je even goed ook twee minuten wachten.
Ramen open is inderdaad ook een optie bij een hittegolf, maar 60+ graden interieur koelen met 30 graden buitenlucht schiet ook niet echt op hoor. Daarnaast scheelt pre-conditionen ook dat je brand aan gordels en dergelijk. Zeker met de Model 3 zou ik liever langs een snellader rijden dan in een warmte auto stappen. In de winter is toch anders aangezien je op kou kan kleden en paar minuutjes met stoelverwarming voorkomt dat de stoel je warmte onttrekt. Uiteindelijk is dat het enige waar je direct in contact mee bent (en het stuur, die wil je eigenlijk nog liever verwarmd hebben). Interessant is ook dat Tesla ook de stoelverwarming mee neemt in het voorverwarmen. Je gaat dus niet zitten in een koude stoel die door cabine opgewarmd hoeft te worden.
Er is ook nog de situatie dat je auto bijvoorbeeld thuis (vol) aan de stekker staat. Dan kost voorkoelen danwel -verwarmen je geen actieradius. Onderweg koelen of verwarmen wel.SanderL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:45:
Dus als het buiten 26 graden is, en de auto heeft opgeladen, maar staat nog aangesloten, kan even vooraf koelen echt wel lekker en handig zijn.
Ik had hier voor vandaag nog nooit over nagedacht, maar ik wordt zodoende steeds blijer met mijn aanschaf
[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 19-06-2020 13:11 ]
Een 60+ graden interieur koel je echt wel met 35 graden buitenlucht. Ik zeg niet tot diezelfde 35 graden maar je haalt er wel snel het heetste uit. Gratis. Moest ik de aircopomp zijn, zou ik liever van 35 naar ~25 graden koelen dan van 60+ naar 25. Het verschil is gewoon groot wat logischerwijs veel meer energie vraagt en rechtstreeks van toepassing is op je range. En aangezien dat laatste hét punt is met elektrisch rijden, lijkt het me niet onverstandig. Maar goed, ieder zijn ding.Deveon schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:01:
Ramen open is inderdaad ook een optie bij een hittegolf, maar 60+ graden interieur koelen met 30 graden buitenlucht schiet ook niet echt op hoor.
Als je toch aan de stekker zit, ben ik het volledig met je eensPrullenbak84 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:08:
[...]
Er is ook nog de situatie dat je auto bijvoorbeeld thuis (vol) aan de stekker staat. Dan kost voorkoelen danwel -verwarmen je geen actieradius. Onderweg koelen of verwarmen wel.
Dus als het buiten 26 graden is, en de auto heeft opgeladen, maar staat nog aangesloten, kan even vooraf koelen echt wel lekker en handig zijn.
Ik had hier voor vandaag nog nooit over nagedacht, maar ik wordt zodoende steeds blijer met mijn aanschaf
Het koelt wel, maar schiet niet op. Het wordt pas echt effectief wanneer je wat rijwind hebt. Dit in tegenstelling tot de airco die je zorgeloos 15 minuten voor vertrek kan aanzetten. Ik laat namelijk liever niet mijn auto onbeheerd met de ramen open staan en het is erg prettig dat de auto al gekoeld is als je instapt. Het kost misschien wat range, maar dat corrigeer ik dan liever met de rijsnelheid of bij een snellader.SanderL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:15:
[...]
Een 60+ graden interieur koel je echt wel met 35 graden buitenlucht. Ik zeg niet tot diezelfde 35 graden maar je haalt er wel snel het heetste uit. Gratis. Moest ik de aircopomp zijn, zou ik liever van 35 naar ~25 graden koelen dan van 60+ naar 25. Het verschil is gewoon groot wat logischerwijs veel meer energie vraagt en rechtstreeks van toepassing is op je range. En aangezien dat laatste hét punt is met elektrisch rijden, lijkt het me niet onverstandig. Maar goed, ieder zijn ding.
Een broertje, zelfde kleur als wij hebben. Ik heb tot nu toe één andere elektrische Citigo gezien in het wild (een witte).Slasher schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:12:
Vanmorgen mijn elektrische Citigo opgehaald
7 maanden wachten maar dan heb je ook wat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, en dan het dak open werkt nog beter. Maar dan moet je dat wel hebben.Deveon schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:24:
[...]
Het koelt wel, maar schiet niet op. Het wordt pas echt effectief wanneer je wat rijwind hebt. Dit in tegenstelling tot de airco die je zorgeloos 15 minuten voor vertrek kan aanzetten. Ik laat namelijk liever niet mijn auto onbeheerd met de ramen open staan en het is erg prettig dat de auto al gekoeld is als je instapt. Het kost misschien wat range, maar dat corrigeer ik dan liever met de rijsnelheid of bij een snellader.
importeren uit het buitenland? keuze zat als je even over de grens kijkt als de belgische ev occasionmarkt bedroevend is.Horla schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:32:
@Coasterfreak : Bedankt voor de info. Wachten tot volgende jaar is niet echt een optie. Net voor de corona ben ik aan 50km/u geslipt op een oliespoor. Daardoor heb ik voor minstens €2000 kosten aan mijn Honda Jazz uit 2006. Een economische "perte total" zoals ze hier in België zeggen. Aangezien ik 80% van de tijd met de fiets naar het werk ga, mijn vrouw full-time thuis moest werken en de hobby's van de kinderen stil lagen was dit geen probleem. Nu echter mijn vrouw terug af- en toe naar kantoor en klanten moet en de kinderen hun hobby's terug starten, is die 2de auto nodig (zeker als ik zelf ook nog eens mijn hobby's wil opstarten).
Nu nog een nieuwe ice wagen kopen wil ik niet doen (ik zou er minstens 15 jaar mee moeten rijden voor ik op een voor mij aanvaardbare afschrijving zit) en tweedehands is het aanbod momenteel bedroevend als ik kijk wat ik 10 jaar geleden betaalde voor de Jazz. In België is private lease niet echt ingeburgerd en belachelijk duur in vergelijking met Nederland. In België is er quasi geen aanbod van de elektrische smart op de 2dehands markt en dus niet veel vergelijkingsmateriaal. Hij zou ideaal zijn om 3-5 jaar te overbruggen om dan te kijken naar een elektrische wagen zonder compromissen.
Wat een apart verhaal. Als ik op https://evbox.com/nl-nl/e...autos/renault/renault-zoe kijk, nota bene van EVbox zélf, staat er vrij letterlijk:MrAngry schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:31:
Ik zit me al enige tijd een beetje te orienteren op elektrisch rijden, maar waarschijnlijk vanwege de coronacrisis en het toegenomen thuiswerken kan het voorlopig niet goed uit. Ik ben echter wel even in de mogelijkheden voor laden op het terrein van mijn werkgever gedoken en nu kom ik het volgende tegen:
EVBox 3-fase, 16A 11 kW 3u45m Dit is de beste laadpaal voor deze auto! (thuisgebruik)
EVBox 3-fase, 32A 22 kW 1u50m Dit is de beste laadpaal voor deze auto! (kantoorgebruik)
Dus als ik het zo lees wordt zelfs die paal letterlijk áángeraden voor zakelijk gebruik....
Dat ga ik waarschijnlijk dit weekend eens bekijken maar mijn Duits is 20 jaar oud (op school 2 uur in de week voor 2 jaar), mijn Frans is (ook al ben ik Belg) hilarisch slecht voor de uren dat ik het heb gehad op school en ik vermoed dat de Nederlandse tweedehandsprijzen met jullie subsidie ook wel wat naar omhoog zullen zijn gegaan.Coasterfreak schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:08:
[...]
importeren uit het buitenland? keuze zat als je even over de grens kijkt als de belgische ev occasionmarkt bedroevend is.
Ik heb ook het geld niet liggen om een nieuwe auto van 30K af te tikken maar of private leasen voordeliger is vraag ik me af? Tuurlijk als je een nieuwe auto koopt en je rijdt bij de dealer weg heb je zo al een paar K afgeschreven. Zelf zou ik niet zo snel voor private lease kiezen, dan liever een wat oudere auto. Bij Private lease moet de tussen maatschappij er ook op verdienen natuurlijk en daar heb ik niet zoveel trek inDigitalExorcist schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:16:
[...]
Hahaha I wish.... van m'n spaarrekening kan ik amper 1 winterband kopen.
Maar los daarvan, ik ga -als ik naar mijn persoonlijke situatie kijk- 'gewoon' private leasen. En ja, dat is goedkoper dan aanschaf heb ik uitgerekend en ja daar moet nog wél een paaltje bij komen.. maar dat lost zich ook wel weer op.
Een bedrijf kan (vaak) extra korting bedingen waardoor de auto goedkoper is, en dus minder afschrijving in je maandbedrag zit. Zo kan een PL dus goedkoper zijn dan zelf iets kopen. Al is dat per case verschillend. Als je een auto koopt, en die op rijdt dan is dat goedkoper dan elke 4 jaar een nieuwe rijden via PL. Maar koop je zelf ook om de 3/4 jaar een nieuwe kan PL zeker aantrekkelijk zijn.Road-runner83 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:30:
[...]
Ik heb ook het geld niet liggen om een nieuwe auto van 30K af te tikken maar of private leasen voordeliger is vraag ik me af? Tuurlijk als je een nieuwe auto koopt en je rijdt bij de dealer weg heb je zo al een paar K afgeschreven. Zelf zou ik niet zo snel voor private lease kiezen, dan liever een wat oudere auto. Bij Private lease moet de tussen maatschappij er ook op verdienen natuurlijk en daar heb ik niet zoveel trek in
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Klopt. Ik bedoelde eigenlijk meer dat private lease (iets) voordeliger is dan dezelfde auto financieren via, in mijn geval, Renault (maar in beide gevallen heb je het over een nieuwe auto).Road-runner83 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:30:
[...]
Ik heb ook het geld niet liggen om een nieuwe auto van 30K af te tikken maar of private leasen voordeliger is vraag ik me af? Tuurlijk als je een nieuwe auto koopt en je rijdt bij de dealer weg heb je zo al een paar K afgeschreven. Zelf zou ik niet zo snel voor private lease kiezen, dan liever een wat oudere auto. Bij Private lease moet de tussen maatschappij er ook op verdienen natuurlijk en daar heb ik niet zoveel trek in
Feit is wel dat je bij private lease *alles* erin hebt zitten: verzekering, onderhoud, beurten .. beurten en onderhoud kun je via financiering ook wel weer afkopen maar da's toch alweer enkele tientjes extra. Verzekering ook nog eens.
Bij financiering van Renault kan je wel €900 terugkrijgen op een laadpaal, bij private lease weer niet, maar de verzekering kost je méér per jaar (iets van 7 tientjes in de maand in mijn geval, all-risk). Dus dat zet ook geen zoden aan de dijk. Korting bij aanschaf heb je bij lease weer niet. Maar goed, bij de eerste de beste reparatie buiten garantietijd ..... en ga zo maar door. Onder de streep was financieren 100 euro per maand duurder dan PL voor dezelfde auto.
Een occassion is altijd goedkoper ja, dat klopt. Ik ben alleen kláár met tweedehands ondertussen. Het gemak en als er wat is naar de garage kunnen en zeggen 'zoek maar uit wat het is en laat maar weten als ie klaar is, succes ermee' is toch wel prettig.
EDIT: Oh ja, en pechhulp! Bij lease inbegrepen, bij normale koop niet!
[ Voor 18% gewijzigd door DigitalExorcist op 19-06-2020 15:46 ]
Dat is ook de reden waarom ik PL heb gepakt. Verzekeren is gewoon vrij duur en inbegrepen bij PL. Onderhoud is er bijna niet bij EVs dus dat argument valt weg. Maar inderdaad, ik rijd graag in een nieuwe auto ivm luxe en safety. Het goedkoopste blijft denk ik een oud barrel kopen met nog 1 jaar apk en rijden tot ie er mee stoptInspired schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:35:
[...]
Een bedrijf kan (vaak) extra korting bedingen waardoor de auto goedkoper is, en dus minder afschrijving in je maandbedrag zit. Zo kan een PL dus goedkoper zijn dan zelf iets kopen. Al is dat per case verschillend. Als je een auto koopt, en die op rijdt dan is dat goedkoper dan elke 4 jaar een nieuwe rijden via PL. Maar koop je zelf ook om de 3/4 jaar een nieuwe kan PL zeker aantrekkelijk zijn.
Andere reden in mijn ogen was de onzekerheid van restwaarde. Een ICE zie ik sowieso niet bijster veel in om nu nog nieuw te gaan kopen maar ook een EV kan wel eens slecht uitpakken. Wie weet wat er over een jaar of 5 op de markt komt qua accu techniek, snelladers en andere zaken. Blijft koffiedik kijken natuurlijk. Maar het zal imho altijd beter zijn dan een ICE
Wat?! Hoezo betaal je zoveel verzekering dan? Dat moet echt goedkoper kunnen hoor.DigitalExorcist schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:36:
[...]
maar de verzekering kost je méér per jaar (iets van 7 tientjes in de maand in mijn geval, all-risk).
All-risk + inzittenden en evt rechtsbijstand, zit je zo aan.fisherman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:43:
[...]
Wat?! Hoezo betaal je zoveel verzekering dan? Dat moet echt goedkoper kunnen hoor.
Ik betaal ongeveer hetzelfde bedrag aan premie voor mijn gloednieuwe EV als voor mijn 10 jaar oude oude ICE. Het scheelt 2 euro. Ik betaal all risk zonder eigen risico 40 euro per maand voor mijn Ampera e.India Sierra schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:40:
[...]
Dat is ook de reden waarom ik PL heb gepakt. Verzekeren is gewoon vrij duur en inbegrepen bij PL. Onderhoud is er bijna niet bij EVs dus dat argument valt weg. Maar inderdaad, ik rijd graag in een nieuwe auto ivm luxe en safety. Het goedkoopste blijft denk ik een oud barrel kopen met nog 1 jaar apk en rijden tot ie er mee stopt![]()
Andere reden in mijn ogen was de onzekerheid van restwaarde. Een ICE zie ik sowieso niet bijster veel in om nu nog nieuw te gaan kopen maar ook een EV kan wel eens slecht uitpakken. Wie weet wat er over een jaar of 5 op de markt komt qua accu techniek, snelladers en andere zaken. Blijft koffiedik kijken natuurlijk. Maar het zal imho altijd beter zijn dan een ICE
Goedkoopste volgens Independer op basis van de Renault Zoe R135 Intens incl Accu is 61 euro, de duurste zit rond de 90..fisherman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:43:
[...]
Wat?! Hoezo betaal je zoveel verzekering dan? Dat moet echt goedkoper kunnen hoor.
Ben wel benieuwd naar die PL berekening trouwens. 100 euro verschil lijkt mij wel heel veel. Of lease je niet bij Renault zelf?
Misschien komt het omdat ik vrij jong ben (24) en in een stad als Eindhoven woon. Ik zie dat de prijzen nu lager zijn, wss omdat ik ouder ben dan de vorige keer toen ik keek. Toen was ik 21 en toen was het echt onbetaalbaar, 100 euro voor een peugeot 108. Nu valt het idd wel mee, 60-70 euro.fisherman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:46:
[...]
Ik betaal ongeveer hetzelfde bedrag aan premie voor mijn gloednieuwe EV als voor mijn 10 jaar oude oude ICE. Het scheelt 2 euro. Ik betaal all risk zonder eigen risico 40 euro per maand voor mijn Ampera e.
Ontopic: Opel zal wel gek van me worden, kijk elke dag meerdere keren op de myOpel site voor een update
[ Voor 8% gewijzigd door India Sierra op 19-06-2020 16:06 ]
DigitalExorcist schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:36:
[...]
Klopt. Ik bedoelde eigenlijk meer dat private lease (iets) voordeliger is dan dezelfde auto financieren via, in mijn geval, Renault (maar in beide gevallen heb je het over een nieuwe auto).
Feit is wel dat je bij private lease *alles* erin hebt zitten: verzekering, onderhoud, beurten .. beurten en onderhoud kun je via financiering ook wel weer afkopen maar da's toch alweer enkele tientjes extra. Verzekering ook nog eens.
Bij financiering van Renault kan je wel €900 terugkrijgen op een laadpaal, bij private lease weer niet, maar de verzekering kost je méér per jaar (iets van 7 tientjes in de maand in mijn geval, all-risk). Dus dat zet ook geen zoden aan de dijk. Korting bij aanschaf heb je bij lease weer niet. Maar goed, bij de eerste de beste reparatie buiten garantietijd ..... en ga zo maar door. Onder de streep was financieren 100 euro per maand duurder dan PL voor dezelfde auto.
Een occassion is altijd goedkoper ja, dat klopt. Ik ben alleen kláár met tweedehands ondertussen. Het gemak en als er wat is naar de garage kunnen en zeggen 'zoek maar uit wat het is en laat maar weten als ie klaar is, succes ermee' is toch wel prettig.
EDIT: Oh ja, en pechhulp! Bij lease inbegrepen, bij normale koop niet!
Ik zal PL eens onderzoeken, zou eerst voor de Mustang gaan (leasen) maar aangezien die volgend jaar komt heb ik die geannuleerd. Nu toch maar zelf weer een auto, XC60 van 9jr oud met 2,5ton op de teller (diesel) gekochtIndia Sierra schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:40:
[...]
Dat is ook de reden waarom ik PL heb gepakt. Verzekeren is gewoon vrij duur en inbegrepen bij PL. Onderhoud is er bijna niet bij EVs dus dat argument valt weg. Maar inderdaad, ik rijd graag in een nieuwe auto ivm luxe en safety. Het goedkoopste blijft denk ik een oud barrel kopen met nog 1 jaar apk en rijden tot ie er mee stopt![]()
Ik ga dus deze hele discussie niet meer opnieuw voeren, maar wat ik hier wil bijdragen is dat private lease en nieuw kopen vaak aan elkaar gewaagd zijn, en gebruikt kopen meestal heel wat goedkoper is dan private leasen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat er regelmatig private lease-aanbiedingen zijn die het gat met tweedehands kunnen verkleinen of gelijktrekken.
Een goed voorbeeld is de huidige aanbieding van MG voor de ZS EV, gecombineerd met de SEPP-subsidie. Voor de luxury versie betaal je bij een looptijd van 60 maanden en 10k km, inclusief subsidie, 4 jaar lang 286€ en 1 jaar 369€. Gemiddeld is dit 302,6€ per maand. Laten we uitgaan van 10k km, een verbruik van 17kWh/100km en een elektriciteitsprijs van gemiddeld 27cent (vooral thuisladen).
Laten we vergelijken met een Prius 3 van 2010, een van de auto's op de markt met de laagste operationele kosten doordat ze zo zuinig en betrouwbaar zijn. Een exemplaar met pakweg 200k kilometers (niet veel voor een Prius) staat nu te koop voor zo'n 7500€. Laten we uitgaan van afschrijving van 20%, verbruik van 5,3l per 100km, een benzineprijs van 1,45€, 80€ verzekering, 180€ pechhulp, MRB van 169€ per kwartaal (Brabant) en 500€ jaarlijks onderhoud.
Als je de vergelijking maakt in de autokostentool uit de startpost zie je dat de TCO voor de MG uitkomt op 20.451€, en voor de Prius 20.464€. Nipte winst voor de MG.
Je moet net geluk hebben dat je een goede aanbieding treft, en de subsidie maakt het plaatje natuurlijk veel aantrekkelijker, maar als je je ogen openhoudt en goed rekent is het zeker mogelijk om met private lease ergens tussen nieuw en gebruikt kopen te landen. Waar precies hangt van de scherpte van de aanbieding af.
ik weet niet wat precies je eisen/budget is, maar als je even laat weten wat je use cases zijn kunnen de mensen op dit fora wel veel opties aanbieden. korte greep van wat er ongeveer mogelijk is voor de prijs van bijv een 2e hands smart forfour van laag naar hoog gebaseerd op de nederlandse markt:Horla schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:11:
[...]
Dat ga ik waarschijnlijk dit weekend eens bekijken maar mijn Duits is 20 jaar oud (op school 2 uur in de week voor 2 jaar), mijn Frans is (ook al ben ik Belg) hilarisch slecht voor de uren dat ik het heb gehad op school en ik vermoed dat de Nederlandse tweedehandsprijzen met jullie subsidie ook wel wat naar omhoog zullen zijn gegaan.
renault zoe (met huur accu)
mitsubishi i miev / citroen c zero / peugeot ion (drieling)
nissan leaf
smart fortwo electric drive (ipv forfour
vw e-up
fiat 500e (import)
bmw i3
vw egolf
kia soul ev
hyundai ioniq
auto's die meer dan 5 jaar oud zijn wat goedkoper als de auto's die jonger zijn dan 5 jaar want gunstige bijtelling in nederland.
occasions in overige landen zoals duitsland en frankrijk zijn snel wat goedkoper want een berg subsidie eroverheen die de kosten drukken.
voor als je je frans een beetje wilt oppoetsen een overzicht van de renault zoe's in frankrijk: https://occasion.renault....rtKey=pvTtc&sortOrder=ASC
kleine accu zijn redelijk goedkoop. rond de 11k~ ofzo kun je ook eentje krijgen met een 41kwh accu, maar is allemaal met een huuraccu dat gemiddeld €100/maand kost.
De e-Niro heeft zelfs een eigen topic, maar ook daar wordt z'n broertje bijna niet vernoemd.
Ik heb hem vorige week toch maar besteld bij ANWB Private Lease. Voor €499 op 48 maanden (nog exclusief de subsidie) durf ik dit wel aan na nu een jaar met een 40kWh Leaf te hebben gereden.
De Leaf heb ik vorig jaar via de Consumentenbond kunnen leasen waarbij je het contract na een jaar kosteloos mag opzeggen. Dit was vooral met het elektrisch rijden in de praktijk proberen, en met de aankomende subsidie in het achterhoofd, dus dat kwam mooi uit.
Na afgelopen weekend een proefrit te hebben gemaakt voelt de e-Soul toch wel echt als een upgrade op alle gebieden tov m'n huidige Leaf N-Connecta. Nog een iets hogere zit dan bij de Leaf (de lage zit stond me totaal niet aan bij de Niro destijds), een flink groter bereik (ik hoor van veel mensen dan 400+km best te halen is), en letterlijk elke optie die je maar kunt bedenken, ACC met stuurhulp, geventileerde stoelen, beter audiosysteem, grotere schermen, krachtigere motor. En niet onbelangrijk, CCS laden ipv CHAdeMO, dat zie ik nog wel snel verdwijnen bij de snelladers. En over 6-8 weken geleverd.
De kofferbak is volgens de specs een stuk kleiner (~315L vs 435L), maar dit is met de dubbele laadvloer omhoog. Zou me niks verbazen als er zo 100L bij komt met de laadvloer naar beneden.
Toch wel apart om op deze auto uit te komen uiteindelijk na en jaar te hebben gekeken naar alle nieuwe 50kWh opties, maar als je puur naar private lease kijkt zou ik nu niet weten hoe je een andere 50kWh+ auto kunt overwegen. De e-Corsa, e-208, Zoe zijn me zo duur gebleken, zeker voor wat je krijgt. Die auto's zijn echt nog wel een hele maat kleiner, standaard kaler uitgerust.
Vergelijkbare 64kWh auto's kosten allemaal minstens €100 per maand meer met hetzelfde optiepakket.
Ik weet nog dat ik anderhalf jaar geleden amper opties had voor m'n gevoel, en nu is er ineens een weelde aan keuze waarbij er ook nog best wat uit voorraad te leveren is. Toch fijn om te zien.
Tesla Model Y RWD (2024)
veel mensen vinden de nieuwe (ook de oude trouwens) kia soul ev lelijk en rijden liever in een auto dat "normaal" eruit ziet. de soul is een prima auto en zn formaat kan soms ook handig zijn. ze hebben allemaal toch precies dezelfde aandrijflijn en bijna zelfde interieur dus kan niet mis zijn--MeAngry-- schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:30:
Ligt het aan mij of lees je hier heel weinig over de "nieuwe" Kia e-Soul?
De e-Niro heeft zelfs een eigen topic, maar ook daar wordt z'n broertje bijna niet vernoemd.
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
:strip_exif()/f/image/FOwOSrrNe3LGJNNhEyLFuFcp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nf9e0ZuXNRvSFQs3KehGU9r1.jpg?f=fotoalbum_large)