• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13
@marvel27

Ik ben geen tegenstander van PL, verre van, echter je berekening slaat de plank volledig mis. Overigens was ik specifiek benieuwd naar de berekening van DigitalExorcist, omdat de PL van de Zoe al best prijzig is.

Je pechhulp is veel te hoog, kan NL en EU voor 110 per jaar bij Alliance. 80 euro per maand voor een prius van dat bouwjaar? Dat kan voor zo'n 25-30 euro.

Verder schrijf je de Prius compleet af in 5 jaar. Prima, maar die levert nog steeds wat op aan het eind, terwijl je bij de MG hem mag inwisselen en niks hebt. De subsidie moet je nog maar te pakken zien te krijgen. Er zullen zeker wat mensen teleurgesteld gaan worden...

Nogmaals absoluut niks tegen PL, echter je rekent nu wel heel erg in het voordeel van de PL. Doet verder niks af aan de aanbieding van de MG die zeker mooi is.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De e-Soul is al een aantal keer voorbij gekomen hoor. Met het huidige weer zal je bereik al richting 500 km per lading gaan. En de aanbieding van ANWB is uitermate scherp.

@marvel27 een elektriciteitsprijs van 21 cent/kWh is realistischer.

[ Voor 32% gewijzigd door daemonix op 19-06-2020 16:45 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:35
Ophidian schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:38:
@marvel27

Ik ben geen tegenstander van PL, verre van, echter je berekening slaat de plank volledig mis. Overigens was ik specifiek benieuwd naar de berekening van DigitalExorcist, omdat de PL van de Zoe al best prijzig is.

Je pechhulp is veel te hoog, kan NL en EU voor 110 per jaar bij Alliance. 80 euro per maand voor een prius van dat bouwjaar? Dat kan voor zo'n 25-30 euro.

Verder schrijf je de Prius compleet af in 5 jaar. Prima, maar die levert nog steeds wat op aan het eind, terwijl je bij de MG hem mag inwisselen en niks hebt. De subsidie moet je nog maar te pakken zien te krijgen. Er zullen zeker wat mensen teleurgesteld gaan worden...

Nogmaals absoluut niks tegen PL, echter je rekent nu wel heel erg in het voordeel van de PL. Doet verder niks af aan de aanbieding van de MG die zeker mooi is.
Je kan natuurlijk spelen met de precieze cijfers, afhankelijk van je persoonlijke situatie. Pechhulp had ik niet gecheckt, gewoon het standaardbedrag in de tool overgenomen. Verzekering (WA+Casco met in mijn geval 0 schadevrije jaren door lease en wonen in het buitenland) komt volgens independer uit op 60 tot 70€ per maand, afhankelijk van de precieze aanbieder. Laten we 65€ nemen.

Dat de Prius nog een restwaarde heeft maakt hier niet uit, het gaan om de kost van de afschrijving over de 5 jaar in de berekening.

Met 65€ verzekering en 110€ pechhulp kom ik uit op 19.214€. In dit geval wint de Prius inderdaad (afhankelijk van de kosten van onderhoud in die 5 jaar) maar is dit de plank volledig misslaan? Lijkt me wat kort door de bocht, vind je zelf ook niet?

Al wint de Prius met 1000€, mijn punt is dat het mogelijk is om met PL-aanbiedingen in de buurt te komen van een tweedehandse auto, met bijkomend voordeel dat je met peace of mind in een nieuwe auto rijdt, en geen spaargeld moet inleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door marvel27 op 19-06-2020 17:04 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44
Goed nieuws bij onze Oosterburen:
https://www.electrive.com...s-building-superchargers/

• Ophidian
marvel27 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:54:
[...]

Je kan natuurlijk spelen met de precieze cijfers, afhankelijk van je persoonlijke situatie. Pechhulp had ik niet gecheckt, gewoon het standaardbedrag in de tool overgenomen. Verzekering (WA+Casco met in mijn geval 0 schadevrije jaren door lease en wonen in het buitenland) komt volgens independer uit op 60 tot 70€ per maand, afhankelijk van de precieze aanbieder. Laten we 65€ nemen.

Dat de Prius nog een restwaarde heeft maakt hier niet uit, het gaan om de kost van de afschrijving over de 5 jaar in de berekening.

Met 65€ verzekering en 110€ pechhulp kom ik uit op 19.214€. In dit geval wint de Prius inderdaad (afhankelijk van de kosten van onderhoud in die 5 jaar) maar is dit de plank volledig misslaan? Lijkt me wat kort door de bocht, vind je zelf ook niet?
Je schrijft hem nooit 100% af. Ook als schroot is hij nog wat waard. Dus als je van 6800 --> 1000 gaat, scheelt dat toch al weer. Verder is die 65 euro belachelijk hoog, maar vooruit. En neem je ook de aanschaf van de laadpaal mee voor je MG en de BKR registratie van zo'n 14k euro die niet van de subsidie uitgaat?

Nogmaals, niks tegen PL. Immers heb ik zelf ook een dergelijke constructie omdat het in mijn geval goedkoper was, zeker gezien ik de afschrijving moeilijk in te schatten vindt op een benzine SUV. Maar de Prius doet volgens die site 18.133,5 (nog even goede verzekering zoeken en scheelt 1000 euro) en de MG 20.415. Echter moet daar nog een laadpaal (minimaal zo'n 1200-1500 euro) bij en als je buiten de boot valt heb je die 4k subsidie niet.

Voor onze nieuwe Corsa-EV was PL absoluut niet interessant in dit geval :+

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:12
India Sierra schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:02:
[...]

Misschien komt het omdat ik vrij jong ben (24) en in een stad als Eindhoven woon. Ik zie dat de prijzen nu lager zijn, wss omdat ik ouder ben dan de vorige keer toen ik keek. Toen was ik 21 en toen was het echt onbetaalbaar, 100 euro voor een peugeot 108. Nu valt het idd wel mee, 60-70 euro.

Ontopic: Opel zal wel gek van me worden, kijk elke dag meerdere keren op de myOpel site voor een update :+
Het zal inderdaad met leeftijd en schadevrije jaren te maken hebben. Ik heb sinds mijn 25e een eigen auto. Nog wel 2 jaar van een bedrijf waar ik werkte een leaseauto gehad in het begin, maar altijd een eigen auto ernaast gehad. Ik ben nu 40 en heb daardoor best wat schadevrije jaren.

• fisherman
Weet iemand trouwens hoe een airco in een EV werkt? Is die te vergelijken met mijn split unit thuis? Of is die toch meer te vergelijken met een airco van een ICE? Een ICE heeft een multiriem voor aandrijving van de compressor.
Moet een airco van een EV ook om de paar jaar opnieuw gevuld worden?

• daemonix
  • Niet online
fisherman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:50:
Weet iemand trouwens hoe een airco in een EV werkt? Is die te vergelijken met mijn split unit thuis? Of is die toch meer te vergelijken met een airco van een ICE? Een ICE heeft een multiriem voor aandrijving van de compressor.
Moet een airco van een EV ook om de paar jaar opnieuw gevuld worden?
Is te vergelijken met een (split) airco thuis. Er is immers elektriciteit voorhanden en een stationair draaiende motor mist (gelukkig).

Alle airco's hebben onderhoud nodig, zowel thuis als in de auto.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een EV-airco heeft net als een huiswarmtepomp een hermetisch gesloten compressor. Hierdoor mag je minder koudemiddellekkage verwachten.
Maar er kan atijd iets gebeuren en gas is zo weg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• fisherman
daemonix schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:52:
[...]

Is te vergelijken met een (split) airco thuis. Er is immers elektriciteit voorhanden en een stationair draaiende motor mist (gelukkig).

Alle airco's hebben onderhoud nodig, zowel thuis als in de auto.
Diegene die de airco geïnstalleerd heeft woont bij mij in de straat en werkt bij de leverancier, die zegt dat een split unit eigenlijk geen onderhoud nodig heeft, alleen filters even schoonmaken. Onderhoud is alleen nodig als hij niet goed zou koelen.
Dat zou dus ook zo moeten zijn bij een airco van een EV.

• fisherman
Proton_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:56:
Een EV-airco heeft net als een huiswarmtepomp een hermetisch gesloten compressor. Hierdoor mag je minder koudemiddellekkage verwachten.
Maar er kan atijd iets gebeuren en gas is zo weg.
Zoiets hoopte ik al, een split unit verliest inderdaad geen koudemiddel als er geen lekkage is.

• daemonix
  • Niet online
Een ICE airco is toch ook een hermetisch gesloten circuit mag ik hopen?

• fisherman
daemonix schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:24:
Een ICE airco is toch ook een hermetisch gesloten circuit mag ik hopen?
In theorie wel, maar die verliest ieder jaar behoorlijk wat koudemiddel. Dat komt meen ik door de afdichting bij de aandrijving. Zeker bij een stilstaande airco van een ICE verdwijnt het middel vrij snel. Normaal dacht ik al iets van minimaal 10 procent. Hoe minder koudemiddel hoe minder smering, wat het lekken alleen maar erger kan maken.

• daemonix
  • Niet online
Bij beide is er een pomp aanwezig, de ene is elektrisch aangedreven, de andere mechanisch. De pomp is min of meer hetzelfde, de afdichting zou gelijk moeten zijn. Ik zie het verschil niet zo en volgens mij is er een instructie om het koude middel bij een auto jaarlijks te controleren, of dat nu een ICE of een EV is.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

De verwarring gaat denk ik over wel- en niet gekoppelde airco's.

Vroeger, toen alles nog prachtig was en ik nog jong was, hadden ICE airco's een pomp die keihard aan de multiriem vastzat. De pomp was typisch een zuigerpomp met bypassventiel en elektrisch bediende klep. De pomp draaide continu en was in feite altijd een klein beetje koudemiddel van de ene kant naar de andere kant van de zuiger aan het pompen, en als er geen airco nodig was ging dat koelmiddel via het bypassventiel linea recta terug naar de ingang van de pomp. Als er wel airco nodig was, werd de klep opengemaakt en kon het koelmiddel door de condensor heen.

Sinds, zeg, 2010 oid? hebben zelfs de goedkoopste ICE auto's wel een airco met koppeling. De goedkoopste zitten nog wel aan een accessoireriem of -ketting vast, maar hebben een kleine koppeling die elektrisch bediend kan worden.

Een pomp die continu koelmiddel in rondjes laat draaien, zelfs wanneer je dezelfde pakkingen en dichtingen hebt, zal proportioneel meer lekken dan een pomp die alleen aanstaat wanneer hij moet.

Maar ook de multiriem-airco's lekken veel meer dan EV/elektrische airco's. Doordat de pomp even hard moet draaien als de auto ongeacht warmtevraag, zal zeker bij hogere toeren de condensor oververhitten en de verdamper condenseren of beijzen. Dit betekent dat het koelmiddel een lagere viscositeit en onnodig veel hogere druk heeft in de verdamper, wat een groot effect heeft op de mate van lekkage. Ook zorgt dit voor snellere corrosie onder de motorkap.

In EVs en de wat luxere auto's met een elektrische aircopomp, kan de airco - net als bij een split-unit thuis - de motor moduleren bij minder dan maximale warmtevraag, en staat de pomp alleen aan wanneer het nodig is. Dus heb je praktisch geen lekkage. De koelmiddeldruk in mijn Nissan Leaf uit december 2011 is nog identiek aan de vuldruk. Het zal me verbazen als ik die ooit moet bijvullen.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-01 16:31
fisherman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:42:
[...]

In theorie wel, maar die verliest ieder jaar behoorlijk wat koudemiddel. Dat komt meen ik door de afdichting bij de aandrijving. Zeker bij een stilstaande airco van een ICE verdwijnt het middel vrij snel. Normaal dacht ik al iets van minimaal 10 procent. Hoe minder koudemiddel hoe minder smering, wat het lekken alleen maar erger kan maken.
Niet mijn ervaring. Ik heb 2 jaar geleden - voor de zekerheid - voor het eerst in 15 jaar een airco beurt laten doen (Peugeot 307SW 2003). Er moest 35 gram bij.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-01 09:35

uFx

Weet iemand wellicht de status van de Corri-Door laders in Frankrijk? Staan de meeste nog steeds uit?

Als dat het geval is dan kan ik denk ik een ritje naar midden Frankrijk wel vergeten met m'n Ioniq (28 kWh).

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:04
uFx schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:17:
Weet iemand wellicht de status van de Corri-Door laders in Frankrijk? Staan de meeste nog steeds uit?

Als dat het geval is dan kan ik denk ik een ritje naar midden Frankrijk wel vergeten met m'n Ioniq (28 kWh).
90%van die laders staan niet alleen uit, maar worden verwijderd...Er zijn wel laders bijgekomen maar niet bij Corri-Door...

https://www.izivia.com/en/unavailability-on-corri-door

[ Voor 13% gewijzigd door MarcelGo op 19-06-2020 22:17 ]

• Ophidian
Ik ben ook heel nieuwsgierig hoe snel de subsidie er doorheen gaat.

Ik heb eens wat cijfers op een rijtje gezet. Bij het RDW kan je opvragen welke auto's op kenteken zijn gezet. Echter daarvan kan je niet zien hoeveel daarvan ook nog zakelijk lease is en hoeveel gekocht. Heb een selectie gedaan van alle elektrische personenauto's tot 45.000 euro vanaf januari 2019 die zouden voldoen aan de subsidie eisen tot en met vandaag.

Totaal verkocht = Totaal aantal verkochte voertuigen in NL
Elektrisch = Aandeel elektrische auto's die voldoen aan de subsidie regels

20192020
Totaal verkochtElektrischTotaal verkochtElektrisch
Januari47.1641.95744.0161.061
Februari29.78099629.6651.878
Maart38.50888529.3851.727
April32.70177615.325704
Mei36.60276814.934726
Juni41.026612nnb364
Juli33.541631
Augustus33.723671
September37.706677
Oktober33.778719
November39.1491.109
December42.4363.883
Totaal[/d]446.11413.684133.3256.460

Opvallend veel E-golfjes in de maanden mei en april, vermoedelijk nog van de lease actie van eind 2019. Tevens kan je niet zien wat er op kenteken gezet is bij de dealers als voorraad auto's. Het blijft gissen, maar moet misschien toch goedkomen met de subsidie :+ Corona zal zeker ook nog invloed hebben, vermoed dat er ook zeker mensen nu geen nieuwe auto kopen ivm mogelijk onzekere toekomst.

Was er wel even mee bezig ivm in eerste instantie 76.982 entries ;)

Bron:
https://www.bovag.nl/Bova...-tm-mei-2020.pdf?ext=.pdf
https://opendata.rdw.nl/browse

[ Voor 4% gewijzigd door Ophidian op 19-06-2020 21:40 ]

• BarryHarry
  • Laatst online: 31-12-2025
zijn dat allemaal prive aanschaf of ook zakelijk?

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20
BarryHarry schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:20:
Vraag ik me ook af, de rdw site ligt er uit maar die december 2019 piek kan ik alleen verklaren door de bijtelling run, waarom zoveel verkopen aan particulieren?

• marvel27
Enig idee wat de cut-off datum was voor die 300+ auto's in juni? Maakt een groot verschil,
gelet op het feit dat Van Mossel de actie pas een tiental dagen geleden heeft aangekondigd. Nissan en Renault waren nog later. Gezien de stormloop bij van mossel op de twee keer dat in de showroom in Breda was denk dat het aantal geregistreerde auto's een veelvoud zal zijn.

Tenzij er verkoopcijfers van juni publiek worden gemaakt kunnen we niet weten hoeveel auto's er op naam zijn gezet, en zullen we op 1 juli om 00.00 of 9u klaar moeten staan ;)

• CopyCatz
In principe zijn die 300 natuurlijk op kenteken gezet, de handtekening is al veel eerder geplaatst, dus het zegt nog niet veel. En on a sidenote, waarom moet data van een overheidsinstantie op een Amerikaans platform staan wat ook nog eens tijdens NL prime time onderhoud scheduled?

[ Voor 37% gewijzigd door CopyCatz op 19-06-2020 22:32 ]

• Ophidian
BarryHarry schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:20:
Dit is op kenteken gezet. Dus beide.

In december 2019 bijvoorbeeld 1/3e MG ZS ongeveer. Dat is ook allemaal zakelijk geweest waarschijnlijk.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:26
Een particulier zal niet gauw in december kopen maar juist in januari want een jaar jonger.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Ophidian
marvel27 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:26:
Enig idee wat de cut-off datum was voor die 300+ auto's in juni? Maakt een groot verschil,
gelet op het feit dat Van Mossel de actie pas een tiental dagen geleden heeft aangekondigd. Nissan en Renault waren nog later. Gezien de stormloop bij van mossel op de twee keer dat in de showroom in Breda was denk dat het aantal geregistreerde auto's een veelvoud zal zijn.

Tenzij er verkoopcijfers van juni publiek worden gemaakt kunnen we niet weten hoeveel auto's er op naam zijn gezet, en zullen we op 1 juli om 00.00 of 9u klaar moeten staan ;)
Data is tot en met 17 juni 2020.

• CopyCatz
Hier ook meer info: https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers

In de eerste 4 maanden zijn er 10.000 EV's op kenteken gezet en dat zijn vrijwel allemaal lease/bedrijfswagens mag ik aannemen. Mijn hyundai dealer kon de verkopen aan particulieren van de laatste maanden op 1 hand tellen, maar goed je bent als particulier wel gek om voor 4 juni een EV te kopen. De vraag blijft of er nu een stormloop aan de hand is, zucht..

• Ophidian
PeterZ(on) schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:33:
Een particulier zal niet gauw in december kopen maar juist in januari want een jaar jonger.
Ook dat. Maar je kan ook gewoon niet zien welk aandeel nog zakelijk is en dus ook geen subsidie zou hebben. Maar dit zijn iig alle auto's tot 45.000 euro die aan de subsidie richtlijnen voldoet. Wat veelzeggender dan dat 14% van de verkochte auto's elektrisch is.

@CopyCatz. Ja maar vergeet ook niet de uitermate populaire e-Golf actie eind december en Nissan Leaf actie van de ANWB begin van dit jaar!

[ Voor 13% gewijzigd door Ophidian op 19-06-2020 22:41 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:26
Ophidian schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:39:
[...]

Ook dat. Maar je kan ook gewoon niet zien welk aandeel nog zakelijk is en dus ook geen subsidie zou hebben. Maar dit zijn iig alle auto's tot 45.000 euro die aan de subsidie richtlijnen voldoet. Wat veelzeggender dan dat 14% van de verkochte auto's elektrisch is.
Ik hou mij niet zo bezig met de verkoopaantallen en wie wat koopt, maar als je bij de RDW op kenteken zoekt kun je wel zien of het zakelijk of particulier is. Geen idee of dat ook in overzichten te zien is.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Ophidian
Vanaf 1 januari tot en met 17 juni zijn het 1071 e-Golfjes geweest, 1341 Ampera-e's, 358 Leafs, 205 MG ZS,237 Kia Soul, 480 Kona's, etc. ;)

• Ophidian
PeterZ(on) schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:43:
[...]

Ik hou mij niet zo bezig met de verkoopaantallen en wie wat koopt, maar als je bij de RDW op kenteken zoekt kun je wel zien of het zakelijk of particulier is. Geen idee of dat ook in overzichten te zien is.
Ja, maar bij de ene private lease staat ie op zakelijk en bij de ander op prive.Terwijl dat wel een particuliere "aanschaf" is.

Maar het klopt dat nog een heel deel zakelijk is! :+

[ Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 19-06-2020 22:51 ]

• CopyCatz
Ugh, selectiecriteria in de RDW database voor een electrische auto: aantal cylinders is leeg en cylinderinhoud is leeg.. 8)7

• fisherman
Ophidian schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:35:
Ik ben ook heel nieuwsgierig hoe snel de subsidie er doorheen gaat.

Ik heb eens wat cijfers op een rijtje gezet. Bij het RDW kan je opvragen welke auto's op kenteken zijn gezet. Echter daarvan kan je niet zien hoeveel daarvan ook nog zakelijk lease is en hoeveel gekocht. Heb een selectie gedaan van alle elektrische personenauto's tot 45.000 euro vanaf januari 2019 die zouden voldoen aan de subsidie eisen tot en met vandaag.

Totaal verkocht = Totaal aantal verkochte voertuigen in NL
Elektrisch = Aandeel elektrische auto's die voldoen aan de subsidie regels

20192020
Totaal verkochtElektrischTotaal verkochtElektrisch
Januari47.1641.95744.0161.061
Februari29.78099629.6651.878
Maart38.50888529.3851.727
April32.70177615.325704
Mei36.60276814.934726
Juni41.026612nnb364
Juli33.541631
Augustus33.723671
September37.706677
Oktober33.778719
November39.1491.109
December42.4363.883
Totaal[/d]446.11413.684133.3256.460

Opvallend veel E-golfjes in de maanden mei en april, vermoedelijk nog van de lease actie van eind 2019. Tevens kan je niet zien wat er op kenteken gezet is bij de dealers als voorraad auto's. Het blijft gissen, maar moet misschien toch goedkomen met de subsidie :+ Corona zal zeker ook nog invloed hebben, vermoed dat er ook zeker mensen nu geen nieuwe auto kopen ivm mogelijk onzekere toekomst.

Was er wel even mee bezig ivm in eerste instantie 76.982 entries ;)

Bron:
https://www.bovag.nl/Bova...-tm-mei-2020.pdf?ext=.pdf
https://opendata.rdw.nl/browse
Bij gewone auto's wordt slechts 1 van de 10 door particulieren gekocht. Bij een EV zal dat nog lager liggen.
De grootste vraag is dan of het totale bedrag wat een private leaser uiteindelijk krijgt gereserveerd gaat worden van het bedrag dat nu beschikbaar komt voor subsidie, of wordt alleen wat daadwerkelijk uitgekeerd wordt aan subsidies in mindering gebracht op wat nog over is. Een leaser krijgt iedere maand slechts een klein beetje van die subsidie.

• MarcelGo
fisherman schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 00:56:
[...]

Bij gewone auto's wordt slechts 1 van de 10 door particulieren gekocht. Bij een EV zal dat nog lager liggen.
De grootste vraag is dan of het totale bedrag wat een private leaser uiteindelijk krijgt gereserveerd gaat worden van het bedrag dat nu beschikbaar komt voor subsidie, of wordt alleen wat daadwerkelijk uitgekeerd wordt aan subsidies in mindering gebracht op wat nog over is. Een leaser krijgt iedere maand slechts een klein beetje van die subsidie.
Dat lijkt me wel erg weinig, 10% privé aankopen. Heb je daar een bron van? Bij de garage gaan ze er wel altijd van uit dat mijn auto een lease is...moet altijd erbij zeggen dat ie van mijn zuurverdiende spaarcenten is.
In een normaal jaar is de verhouding 50% als ik google. Bij EVs zal het percentage wel wat anders zijn. Verhouding zal dit jaar wat anders zijn. Kan me voorstellen dat het aandeel lease groter is dan normaal over alle verkopen dit jaar.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• fisherman
MarcelGo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 07:34:
[...]

Dat lijkt me wel erg weinig, 10% privé aankopen. Heb je daar een bron van? Bij de garage gaan ze er wel altijd van uit dat mijn auto een lease is...moet altijd erbij zeggen dat ie van mijn zuurverdiende spaarcenten is.
Ik heb het in het verleden weleens gelezen. Ook ken ik mensen die in de autobranche gewerkt hebben. De meeste mensen hebben ook niet het spaargeld om er zomaar een te kopen (mediaan gezien staat er net minder dan 10k op de rekening van de Nederlanders).
Daarnaast zijn de auto's die particulier nieuw gekocht worden gemiddeld goedkoper dan 20k.

Ik koop ook alleen auto's van spaargeld, daar spaar ik dus gewoon voor. Zo ben ik opgevoed, het lijkt een uitzondering.

• fisherman
Inspired schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 07:50:
In een normaal jaar is de verhouding 50% als ik google. Bij EVs zal het percentage wel wat anders zijn. Verhouding zal dit jaar wat anders zijn. Kan me voorstellen dat het aandeel lease groter is dan normaal over alle verkopen dit jaar.
Jij hebt het alleen over lease, dat is inderdaad net wat meer dan de helft. Die andere 40 procent is private lease of een andere vorm van lenen.
fisherman schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 08:02:
[...]

Jij hebt het alleen over lease, dat is inderdaad net wat meer dan de helft. Die andere 40 procent is private lease of een andere vorm van lenen.
Nee, die 50% is inclusief PL. Hoeveel mensen lenen of ander vorm van financiering hebben weet ik niet.

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
2500 nieuwe elektrische auto's particuliere verkoop tussen 4 juni en 1 juli is veel. Ik heb goede hoop dat het potje niet meteen leeg is. Maar we moeten onszelf ook niet te snel rijk rekenen. Wordt dus spannend :P

• fisherman
Inspired schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 08:18:
[...]

Nee, die 50% is inclusief PL. Hoeveel mensen lenen of ander vorm van financiering hebben weet ik niet.
Dan zal die 40 procent dus een andere vorm van lenen zijn.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-01 23:51
SanderL schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:16:
[...]

Als je toch aan de stekker zit, ben ik het volledig met je eens :) Als je het comfort kan hebben, waarom niet.
Als je thuis komt met je benzine/diesel auto en over een half uur weer weg moet, laat je dan de motor van je auto dat half uur lopen, omdat je interieur dan nog lekker koel blijft? Nee? Waarom niet? Als je dat comfort kunt hebben?

Antwoord van de meesten: nee dat kost benzine/diesel.

Nou dan nu de grote verrassing: je auto voorkoelen of verwarmen kost je electriciteit. In dit geval uit de laadpaal. Die moet betaald worden. Voorkoelen/voorverwarmen telt dus wel op bij je electriciteitskosten en dus je maandelijkse kosten voor je EV. Het maaktonder de streep het sommetje meerprijs voor een EV versus een verbrandingsmotor weer ongunstiger. Wel is het comfort. En het kan best zijn dat je daar ook Euro’s voor over hebt.

Begrijp mij niet verkeerd: ik koop een EV wetend dat een voordeel onder andere het niet meer hoeven krabben door voorverwarmen in de winter is. Het kost je aan de laadpaal geen range. Maar dat is niet gratis.
Grappig dat men iets als gratis voelt aan de laadpaal, terwijl men het wel uit zijn hoofd zou laten als je daarvoor met euro’s naar een kassa moet.

• Prullenbak84
ucsdcom schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Als je thuis komt met je benzine/diesel auto en over een half uur weer weg moet, laat je dan de motor van je auto dat half uur lopen, omdat je interieur dan nog lekker koel blijft? Nee? Waarom niet? Als je dat comfort kunt hebben?

Ik zou in zo'n situatie denk ik ook mijn ev niet laten staan koelen. Probeer hem dan gewoon ff in de schaduw te parkeren.
Nou dan nu de grote verrassing: je auto voorkoelen of verwarmen kost je electriciteit. In dit geval uit de laadpaal. Die moet betaald worden. Voorkoelen/voorverwarmen telt dus wel op bij je electriciteitskosten en dus je maandelijkse kosten voor je EV. Het maaktonder de streep het sommetje meerprijs voor een EV versus een verbrandingsmotor weer ongunstiger. Wel is het comfort. En het kan best zijn dat je daar ook Euro’s voor over hebt.

Begrijp mij niet verkeerd: ik koop een EV wetend dat een voordeel onder andere het niet meer hoeven krabben door voorverwarmen in de winter is. Het kost je aan de laadpaal geen range. Maar dat is niet gratis.
Grappig dat men iets als gratis voelt aan de laadpaal, terwijl men het wel uit zijn hoofd zou laten als je daarvoor met euro’s naar een kassa moet.
Nee, gratis is het niet. Maar als ik de auto straks op een warme zonnige dag (dat zal dus wel volgende zomer worden :+ ) aan het huis met zonnepanelen heb hangen, dan koelt de zon mijn auto. Het is inderdaad niet helemaal gratis, want ik had die kilowatturen anders "verkocht", maar het is wel logisch dat het gratis voelt :P
[...]

Bij een ICE zou ik dat minder snel doen om de volgende redenen;

- Sleutel moet erin blijven dus auto is open en iedereen kan zo de auto even lenen.
- Hij maakt veel meer herrie en geeft uitlaatgassen.
- Slecht voor de motor.

Vorige auto's waren ICE en met tankpas. Dus qua kosten was geen issue. Ik liet hem wel eens op de oprit warm worden in de winter met de motor aan zodat ik niet hoefde te krabben. Maar goed, de laatste jaren is dit sowieso bijna niet meer nodig met de huidige "winters".

Mijn EV laat ik ook niet een half uur lekker voor niks koelen. Ook omdat hij binnen 5 minuten gewoon koel is, ook al is hij 60+. In de winter zet ik hem ook doorgaans 5 minuten van tevoren aan. Als hij dicht gevroren is iets langer wellicht.

Stroom is voor mij gratis. Ik doe het puur voor comfort/luxe/gemak en niet zozeer voor range aangezien ik doorgaans niet meer dan 20km per dag rij. Maar onnodig laten koelen/verwarmen doe ik niet.

Bij een EV is het ook gewoon veel handiger om hem te koelen/verwarmen vooraf. Tenminste, als je een EV met app hebt waarmee je de climate kunt bedienen. Bij mijn EV is het gewoon super makkelijk te doen inclusief stoelverwarming. Daarnaast is het ook mogelijk op vertrektijd hem automatisch voor te laten verwarmen. Dit laatste kan helaas nog niet via de app.

fisherman schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Dan zal die 40 procent dus een andere vorm van lenen zijn.
Lijkt wel Amerika hier..

• Proton_
  • Laatst online: 20:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

mux schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:37:
De verwarring gaat denk ik over wel- en niet gekoppelde airco's.
Nu ben ik ook verward.
Een elektrische airco heeft de aandrijving binnen de drukschil, de motor zit in een dichte 'tank', alleen de stroomdraden en koudemiddelleidingen komen daar uit.
Zeg maar wat je onder een koelkast ziet. Er zijn dus geen aspakkingen die naar de atmosfeer kunnen lekken.

Een compressor die van 'buiten' wordt aangedreven (multiriem met of zonder koppeling) heeft een onderbreking van de drukschil waar een draaiende as doorheen moet. Dat is praktisch onmogelijk lek- en onderhoudsvrij te maken.

Dacht ik. Of niet?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Proton_ schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:13:
[...]

Nu ben ik ook verward.
Een elektrische airco heeft de aandrijving binnen de drukschil, de motor zit in een dichte 'tank', alleen de stroomdraden en koudemiddelleidingen komen daar uit.
Zeg maar wat je onder een koelkast ziet. Er zijn dus geen aspakkingen die naar de atmosfeer kunnen lekken.

Een compressor die van 'buiten' wordt aangedreven (multiriem met of zonder koppeling) heeft een onderbreking van de drukschil waar een draaiende as doorheen moet. Dat is praktisch onmogelijk lek- en onderhoudsvrij te maken.

Dacht ik. Of niet?
Dat speelt ook mee, maar is niet de belangrijkste reden voor lekkage. Ook zijn er aardig wat elektrische compressoren in EVs die niet intern zijn, mede omdat ze op 400V ipv 12V lopen.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:00
[...]

Ik denk dat dat niet het antwoord van de meesten zal zijn. Wie wil er nou een kwartier lang een puffende auto voor de deur om zes uur 's ochtends? Toen ik nog een klein jongetje was werd dit trouwens massaal gedaan bij ons in de straat, even de auto warm laten draaien. De tractor van mijn vader (een E200 Mercedes diesel) die lekker voor mijn raam stond warm te lopen zal ik nooit vergeten :)
Dit vind ik één van de meest briljante dingen aan EV's, je kunt lekker de pre-conditioning aanzetten en het gebeurt in alle stilte.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-01 23:51
Prullenbak84 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:03:
[...]

Ik zou in zo'n situatie denk ik ook mijn ev niet laten staan koelen. Probeer hem dan gewoon ff in de schaduw te parkeren.

[...]

Nee, gratis is het niet. Maar als ik de auto straks op een warme zonnige dag (dat zal dus wel volgende zomer worden :+ ) aan het huis met zonnepanelen heb hangen, dan koelt de zon mijn auto. Het is inderdaad niet helemaal gratis, want ik had die kilowatturen anders "verkocht", maar het is wel logisch dat het gratis voelt :P
Goede reactie! Zonnepanelen helpen een hoop. In de schaduw zetten en kort voor koelen doen genoeg. Al is de tip om bij warmte toch eerste even een minuutje de deuren open te zetten en te luchten natuulijk nooit verkeerd.

In de winter zijn er fabrikanten die sowieso adviseren om voor te verwarmen. Niet zozeer voor het comfort, dat is bijvangst, maar eerder om het batterijpakket voor vertrek op temperatuur te brengen voor optimale prestaties en ter voorkoming van degradatie. Dat doe je ook liever nog aan de laadpaal dan onderweg. Al mag je verwachten dat je accu pack ook al geconditioneerd is voor het laden om schade aan de cellen te minimaliseren.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik snap dat airco en verwarming belangrijk zijn in een auto, zeker nu het warmer wordt. Maar op zich heeft het niet direct iets met elektrisch rijden te maken en is daarmee dus offtopic.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Prullenbak84
deepbass909 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:57:
[mbr]Ik snap dat airco en verwarming belangrijk zijn in een auto, zeker nu het warmer wordt. Maar op zich heeft het niet direct iets met elektrisch rijden te maken en is daarmee dus offtopic.[/]
oh, wauw. Ik zou denken dat het verschil in gebruik van je auto (en ervaringen van EV rijders) en hoe dit allemaal technisch in elkaar zit bij een EV juist ontzettend On Topic was.
Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.
En geen andere praktische zaken, dus. Check.

• CopyCatz
Mijn auto komt pas over een maand, maar ik heb al wel het vermoeden dat ik met een verwarming en een airco te maken ga krijgen. 8)

• runner83
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-01 12:15
Wat een drukte was vandaag niet normaal bij MG. Maar de kogel is door de kerk vrouwlief heeft een gekozen voor een MG sv ev waarschijnlijk mag ze hem over 2 weken ophalen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Prullenbak84 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:59:
[...]

oh, wauw. Ik zou denken dat het verschil in gebruik van je auto (en ervaringen van EV rijders) en hoe dit allemaal technisch in elkaar zit bij een EV juist ontzettend On Topic was.

[...]

En geen andere praktische zaken, dus. Check.
Als je het hebt over voorverwarmen van een accupack, ja. Als je het hebt over standkachel/airco en algemene werking niet meer. Dit topic is voor de specifieke dingen die bij elektrisch rijden horen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-01 15:21
Toch denk ik dat het nuttig is om de verschillen qua verwarming en -koeling met EVs ten opzichte van ICE te benoemen. Juist omdat we nog niet allemaal jaren ervaring hebben met EVs en de ervaringen kunnen uitwisselen.

Maar goed.... het zal wel bijzaak zijn. Ben benieuwd hoe dat gaat als het 30*C wordt komende week.

[ Voor 3% gewijzigd door DigitalExorcist op 20-06-2020 20:12 ]

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• Ophidian
deepbass909 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:11:
[...]

Als je het hebt over voorverwarmen van een accupack, ja. Als je het hebt over standkachel/airco en algemene werking niet meer. Dit topic is voor de specifieke dingen die bij elektrisch rijden horen.
Huh, wat een rare reactie? Als er iets belangrijk is bij elektrisch rijden is het juist verwarming\airco en de standkachel. De verwarming heeft een grotere invloed op het bereik van de auto dan bij een standaard benzine\diesel auto. Zeker gezien er varianten zijn zonder warmtepomp (e-Golf), of zonder voorverwarming (MG), hoort dat bij het elektrisch rijden.

Dan kunnen we het praten over de subsidie en de aanbiedingen van de dealers op dit moment ook wel laten zitten. Heeft ook weinig met het puur elektrisch rijden te maken...

Hier nog geen bericht binnen van Opel overigens, ben benieuwd wanneer onze bestelling in MyOpel gaat verschijnen. :)

• daemonix
  • Niet online
@deepbass909 Heb je zelf wel een EV, gewoon ter informatie?

Zo nee, dan snap ik je reactie. Zo ja, dan verbaast je reactie me ten zeerste gezien het belang en het verschil tussen ICE en EV ten aanzien van verwarming, koeling en de mogelijkheid om dat stilstaand voor te bereiden.

[ Voor 64% gewijzigd door daemonix op 20-06-2020 21:33 ]

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:03
MarcelGo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:27:
[...]

90%van die laders staan niet alleen uit, maar worden verwijderd...Er zijn wel laders bijgekomen maar niet bij Corri-Door...

https://www.izivia.com/en/unavailability-on-corri-door
Dan lijkt een EV trip naar Frankrijk best spannend te worden, heeft iemand recente live ervaring met Frankrijk trips?

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:48
Marko72 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:55:
[...]

Dan lijkt een EV trip naar Frankrijk best spannend te worden, heeft iemand recente live ervaring met Frankrijk trips?
Lees hier, mooi blog https://goedkoperrijden.blogspot.com/

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• Prullenbak84
runner83 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:07:
Wat een drukte was vandaag niet normaal bij MG. Maar de kogel is door de kerk vrouwlief heeft een gekozen voor een MG sv ev waarschijnlijk mag ze hem over 2 weken ophalen.
Hey hoe het bij de dealer was, heeft niet strikt met het rijden van een EV te maken, dus off topic. Doe eens niet.

Geintje natuurlijk :) Veel plezier met je aankoop!
Lekker snel ook, 2 weken.

• fisherman
Daar zit niet heel veel verschil in inderdaad.
Veel mensen hier lenen op een heel ongezonde manier.

• fisherman
[...]

Met overschot aan opgewekte stroom is het zeker wel voordelig.

• runner83
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-01 12:15
Prullenbak84 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:24:
[...]

Hey hoe het bij de dealer was, heeft niet strikt met het rijden van een EV te maken, dus off topic. Doe eens niet.

Geintje natuurlijk :) Veel plezier met je aankoop!
Lekker snel ook, 2 weken.
Klopt helemaal 😇 ik zal mij weer gedragen.
Maar door de subsidies die op het moment aan particulieren wordt aangeboden ziet men toch echt weer een extreme run op EVs onder de 45k.
Dus stiekem heeft de drukte bij dealers er wel iets mee te maken 😊

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:47
fisherman schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:51:
[...]

Met overschot aan opgewekte stroom is het zeker wel voordelig.
Overschot in de saldering periode wel.

Daarna is er (denk ik) in de meeste gevallen géén overschot meer.
In de winter heb je nauwelijks genoeg opwek voor je huis en zéker niet s'nachts |:(

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Prullenbak84
Hansieo schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:40:
[...]

Overschot in de saldering periode wel.

Daarna is er (denk ik) in de meeste gevallen géén overschot meer.
In de winter heb je nauwelijks genoeg opwek voor je huis en zéker niet s'nachts |:(
Als salderen uitgefaseerd wordt, gaat het over het algemeen naar verwachting juist voordeliger worden om je overschot op te slaan in bijvoorbeeld een auto of andere accu. Dat je in de winter gewoon net als iedereen stroom moet kopen, staat daar een beetje los van, want dat is nu ook het geval.

• CopyCatz
Prullenbak84 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Als salderen uitgefaseerd wordt, gaat het over het algemeen naar verwachting juist voordeliger worden om je overschot op te slaan in bijvoorbeeld een auto of andere accu. Dat je in de winter gewoon net als iedereen stroom moet kopen, staat daar een beetje los van, want dat is nu ook het geval.
Helemaal mee eens. Is een beetje hetzelfde als zeggen "zonne-energie heb je 's nacht niks aan". Ik bekijk het over een heel jaar, op het moment verdien ik 500 euro per jaar terug en ben ik bijna uit de aanschafkosten (7 a 8 jaar). Als ik daarna van die 500 euro bijna 16k kilometers per jaar kan rijden aan stroom is dat mooi meegenomen. Ik had al uitgerekend dat wij met de 64kWh accu van een Kona een week stroomverbruik kunnen afvangen, dus het zou mooi zijn als dat ding in de toekomst kan terugleveren :)

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 11:24
CopyCatz schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:28:
[...]

Helemaal mee eens. Is een beetje hetzelfde als zeggen "zonne-energie heb je 's nacht niks aan". Ik bekijk het over een heel jaar, op het moment verdien ik 500 euro per jaar terug en ben ik bijna uit de aanschafkosten (7 a 8 jaar). Als ik daarna van die 500 euro bijna 16k kilometers per jaar kan rijden aan stroom is dat mooi meegenomen. Ik had al uitgerekend dat wij met de 64kWh accu van een Kona een week stroomverbruik kunnen afvangen, dus het zou mooi zijn als dat ding in de toekomst kan terugleveren :)
Je zet de auto gewoon op een rollende weg met generatoren.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• MarcelGo
Goed nieuws voor de subsidie.... :)

In afwijking van het derde lid geldt voor een volledige aanvraag die is ingediend nadat het subsidieplafond voor het betreffende jaar is bereikt, 1 januari van het daaropvolgende jaar als tijdstip van indiening.

• Delta737
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:42
Dat zou wel goed nieuws zijn, maar waar heb je dat vandaan?

• MarcelGo
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html

Artikel 1.8

[ Voor 9% gewijzigd door MarcelGo op 22-06-2020 16:43 ]

• marvel27
Uit de wettekst:
Artikel 1.8 Aanvraag algemeen
3. Als tijdstip van indiening van een aanvraag geldt de datum van ontvangst van de volledige aanvraag.

4. In afwijking van het derde lid geldt voor een volledige aanvraag die is ingediend nadat het subsidieplafond voor het betreffende jaar is bereikt, 1 januari van het daaropvolgende jaar als tijdstip van indiening
Overigens: de aanvragen die binnenkomen op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt worden in een pot gegooid, en de uiteindelijke volgorde wordt via loting bepaald. Als het maximale aantal aanvragen reeds de eerste dag bereikt is, wordt door loting bepaald welke van de 2500+ aanvragen de subsidie echt krijgt.
Vraag is: worden degenen die dan uit de boot vallen doorgeschoven naar 1 januari van het volgende jaar? Zij hebben immers hun aanvraag ingediend voordat het subsidieplafond werd bereikt, zodat lid 4 niet van toepassing is, maar door loting werd bepaald dat zij geen aanspraak op de subsidie konden maken.

Als ze toch worden doorgeschoven, krijgen zij in de nieuwe subsidieronde dan voorrang t.o.v. mensen die op 1 januari een aanvraag doen?

Nog heel wat vragen :)

[ Voor 11% gewijzigd door marvel27 op 22-06-2020 16:47 ]

• Delta737
En als je het kenteken nog niet hebt, dan moet je aanvraag in 2 stappen. Wanneer is het dan een ¨volledige aanvraag¨?

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:10

WhySoSerious

Be the change.

Ik heb hier net even contact over gehad met het RVO. De beste man was hier onbekend mee, was ook een uitzonderlijk onderdeel die niet vaak voorkomt. Hij gaat dit intern navragen en mij hierover laten terugbellen. Hij was er niet 100% zeker van of dit voor 1 juli ging gebeuren in verband met drukte. Als ik hier iets over hoor, zal ik dit gelijk melden

Tip die ik wel meekreeg is om al een keer in te loggen op het e-loket van het RVO (waar je de aanvraag SEPP gaat doen straks). Je moet hier een profiel aanmaken, en dat kost natuurlijk even tijd.

Overigens gaat op 1 juli om 9.00 pas mogelijk zijn om aanvraag te doen.

• Prullenbak84
marvel27 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:44:
Uit de wettekst:

[...]

Overigens: de aanvragen die binnenkomen op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt worden in een pot gegooid, en de uiteindelijke volgorde wordt via loting bepaald. Als het maximale aantal aanvragen reeds de eerste dag bereikt is, wordt door loting bepaald welke van de 2500+ aanvragen de subsidie echt krijgt.
Want? Ik maak eruit op dat nummer 1 t/m 2500 de subsidie krijgen, en nummer 2501 en verder, doorgeschoven worden (in willekeurige volgorde, wellicht, maar is dat zeker? kan ook allemaal met tijdstip 01-01-2021 00:00:00 zijn)
Vraag is: worden degenen die dan uit de boot vallen doorgeschoven naar 1 januari van het volgende jaar?
Dat lijkt me, ja.
Zij hebben immers hun aanvraag ingediend voordat het subsidieplafond werd bereikt, zodat lid 4 niet van toepassing is, maar door loting werd bepaald dat zij geen aanspraak op de subsidie konden maken.
Nee, aanvraag 2501+ is niet ingediend voordat het budgetplafond werd bereikt, maar (enkele minuten/uren/dagen/weken/wie-zal-het-zeggen erna)
Als ze toch worden doorgeschoven, krijgen zij in de nieuwe subsidieronde dan voorrang t.o.v. mensen die op 1 januari een aanvraag doen?
Daar lijkt het wel op, maar in ieder geval voorrang op iedereen die op 2 januari een aanvraag doet.
marvel27 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:44:
Vraag is: worden degenen die dan uit de boot vallen doorgeschoven naar 1 januari van het volgende jaar?
Lijkt mij van wel. De 2500 gelukkigen krijgen de subsidie en de rest heeft hun aanvraag dan ingediend nadat het subsidieplafond (door de loting) is bereikt.

Als je enkel naar de tijdsvolgorde van binnenkomst kijkt en dus kan bepalen wanneer het subsidieplafond is bereikt is een een loting niet nodig. Maar ze bekijken het dus per dag en degene die op de dag van het bereiken van het plafond de aanvraag doen doen mee aan de loterij of ze mee doen of doorschuiven naar volgend jaar.
Dat staat nergens. Wellicht wordt er dan weer geloot en als je pech hebt kan je weer een jaar doorschuiven.

• marvel27
WhySoSerious schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:53:
Ik heb hier net even contact over gehad met het RVO. De beste man was hier onbekend mee, was ook een uitzonderlijk onderdeel die niet vaak voorkomt. Hij gaat dit intern navragen en mij hierover laten terugbellen. Hij was er niet 100% zeker van of dit voor 1 juli ging gebeuren in verband met drukte. Als ik hier iets over hoor, zal ik dit gelijk melden

Tip die ik wel meekreeg is om al een keer in te loggen op het e-loket van het RVO (waar je de aanvraag SEPP gaat doen straks). Je moet hier een profiel aanmaken, en dat kost natuurlijk even tijd.

Overigens gaat op 1 juli om 9.00 pas mogelijk zijn om aanvraag te doen.
Bedankt voor de info, goede tip van het aanmaken van een account. Ik had ook al gehoord van de RVO vernomen dat het loket pas om 9u open ging. Maar ik ga voor de zekerheid toch al wat vroeger klaarzitten :) Misschien al eens om 00.01 proberen.

Maar over welk punt precies gingen ze je nog terugbellen?

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:10

WhySoSerious

Be the change.

marvel27 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:57:
[...]

Bedankt voor de info, goede tip van het aanmaken van een account. Ik had ook al gehoord van de RVO vernomen dat het loket pas om 9u open ging. Maar ik ga voor de zekerheid toch al wat vroeger klaarzitten :) Misschien al eens om 00.01 proberen.

Maar over welk punt precies gingen ze je nog terugbellen?
Of het daadwerkelijke zo is dat wanneer je op 1 juli naast de pot piest, je aanvraag automatisch door wordt geschoven naar 1 januari 2021. Oftewel, heb je meerdere kansen...

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-01 22:55
WhySoSerious schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:58:
[...]

Of het daadwerkelijke zo is dat wanneer je op 1 juli naast de pot piest, je aanvraag automatisch door wordt geschoven naar 1 januari 2021. Oftewel, heb je meerdere kansen...
Het is toch eigenlijk de kneuterigheid ten top.
In vergelijking met andere omringende landen is het totaal subsidiebedrag in Nederland zeer laag.

Maar er wordt wel veel ophef over gemaakt.

• marvel27
Hmm, interessant dat jullie een andere lezing hebben dan mij. Hier het relevante artikel:
Artikel 1.6 Verdelingsregime
1. De Minister verdeelt de in de betreffende subsidieperiode beschikbare gelden op volgorde van ontvangst van de aanvragen.

2. Indien een aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag en met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt, de dag waarop de aanvraag voldoet aan de wettelijke voorschriften, als datum van ontvangst.

3. Indien de Minister op de dag dat het subsidieplafond is bereikt, meer dan één volledige aanvraag heeft ontvangen, stelt hij de onderlinge rangschikking vast door middel van loting.
Stel dat er op 1 juli in totaal 3000 aanvragen binnenlopen. In mijn lezing zegt lid 3 het volgende: het subsidieplafond is dan op 1 juli bereikt, en de Minister heeft in dat geval meer dan één volledige aanvraag ontvangen. De volgorde van alle ontvangen aanvragen gaat dan op de schop, en door loting worden 2500 plekken verdeeld over de 3000 aanvragen. 500 mensen vallen uit de boot.

Wat gebeurt er met deze 500? Hopelijk doorgeschoven naar het jaar erop, en nog hopelijker met voorrang ;)

Maar jullie lezing is dus dat de eerste 2500 aanvragers hun positie behouden. Er wordt niet geloot, en gezien na nummer 2500 het plafond bereikt werd, worden de overige 500 doorgeschoven naar 1 januari. Dat wijkt volgens mij af van de letterlijke tekst van de wet.

Misschien moeten we dit eens checken bij de RVO.

• Prullenbak84
marvel27 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:57:
[...]

Als het daadwerkelijk zo is dat ze "alle aanvragen van de dag waarop het plafond bereikt wordt" doorschuiven, dan heeft dit dus helemaal geen zin. Het tijdstip waarop je je aanvraag doet zou in dat geval niet relevant zijn...heel vreemd allemaal.

Want in dat geval zouden ze ook nu de aanvragen al open kunnen doen, en gewoon zeggen "we gooien alle aanvragen op 1 juli in de grabbelton".

• Prullenbak84
marvel27 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:06:
Hmm, interessant dat jullie een andere lezing hebben dan mij. Hier het relevante artikel:

[...]

Stel dat er op 1 juli in totaal 3000 aanvragen binnenlopen. In mijn lezing zegt lid 3 het volgende: het subsidieplafond is dan op 1 juli bereikt, en de Minister heeft in dat geval meer dan één volledige aanvraag ontvangen. De volgorde van alle ontvangen aanvragen gaat dan op de schop, en door loting worden 2500 plekken verdeeld over de 3000 aanvragen. 500 mensen vallen uit de boot.

Wat gebeurt er met deze 500? Hopelijk doorgeschoven naar het jaar erop, en nog hopelijker met voorrang ;)
Doorgeschoven sowieso. Maar welke 500 er doorgeschoven worden, de laatste of willekeurige, dat is nog de vraag volgens mij. Daarnaast is ook nog onduidelijk of die dan willekeurig worden doorgeschoven, op volgorde, of wat dan ook . En als er wordt gemixt, wanneer wordt dat gedaan? Op 31 december, tezamen met alle andere aanvragen van 2-7 t/m 31-12?
Maar jullie lezing is dus dat de eerste 2500 aanvragers hun positie behouden. Er wordt niet geloot, en gezien na nummer 2500 het plafond bereikt werd, worden de overige 500 doorgeschoven naar 1 januari.
Dit lijkt mij het eerlijkst, maar of dat er nu staat...geen idee :D

Het gaat natuurlijk allemaal nog veel verder. Want stel dat inderdaad ergens in de eerste week van juli die pot op is, dan gaan alle aanvragen van de rest van 2020, in wt voor volgorde dan ook, naar januari 2021, maar als het echt zo snel gaat, dan zit je toch binnen no-time weer aan het plafond, voordat het jaar überhaupt begonnen is?

[ Voor 20% gewijzigd door Prullenbak84 op 22-06-2020 17:12 ]

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-01 19:51
Inspired schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 07:50:
In 2019 was 61% lease van de nieuw gekochte auto's en bestelauto's (zo'n 320K vd 525K).

Private lease is ongeveer 2% (190K) van het totale rijdende Lease wagenpark in Nederland (1,2miljoen), maar groeit jaar-op-jaar erg hard!
Qua private leasers heeft 50% een maandtarief onder de 300 en 75% 400, dus dan zie je waarom EV nog niet erg in trek is. Nu met de subsidie en vele nieuwe modellen komt het al aardig in de buurt.

Bron is de VNA

[ Voor 7% gewijzigd door Giant87 op 22-06-2020 17:21 ]

marvel27 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:06:
Waarom zouden die 500 niet doorgeschoven worden? Mensen die een dag later aanvragen worden namelijk wel opgeschoven naar 1 januari volgend jaar. Dan zou je dus wel bijzonder slecht behandeld worden als je gelijk uit de boot valt als je bent uitgeloot.
Maar jullie lezing is dus dat de eerste 2500 aanvragers hun positie behouden.
Mijn lezing is dat de 2500 hun subsidie krijgen en de rest wordt doorgeschoven naar 1 januari.

En dan is het afhankelijk van wat er gebeurd op 1 januari hoe het dan gaat. Als er dan geld is voor 2500 auto's en er zijn maar 500 aanvragen krijgen die gewoon de subsidie. Als er dan echter 5000 aanvragen (want: alles na 1 juli wordt automatisch op 1 januari gezet) zijn komt er wederom een loting etc.

• marvel27
Ik hoop inderdaad dat het verloopt zoals jij het schetst, dat lijkt mij de eerlijkste manier van het verdelen va nde subsidie. Maar als ze puur de wettekst volgen zou het wel eens anders kunnen lopen, zie lid 3 van artikel 1.6:
3. Indien de Minister op de dag dat het subsidieplafond is bereikt, meer dan één volledige aanvraag heeft ontvangen, stelt hij de onderlinge rangschikking vast door middel van loting.
Letterlijk betekent dat: als er op de dag dat het plafond wordt bereikt meer dan 1 aanvraag binnenloopt, zal de rangschikking van die aanvragen bepaald worden door een loting.

Bij het schrijven van die zin hadden ze waarschijnlijk een scenario in gedachten waarbij pakweg het plafond op 18 oktober bereikt worden, en er die dag nog 3 aanvragen binnenlopen. Maar als het plafond op dag 1 al bereikt en overschreden wordt, is dat een probleem. Want de wet zegt niet dat in dat geval de volgorde op basis van timestamp bepaald wordt, maar zegt expliciet dat er dan een loting plaatsvindt.

[ Voor 67% gewijzigd door marvel27 op 22-06-2020 17:32 ]

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:51

hnq

JeroenE schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:23:
[...]
En dan is het afhankelijk van wat er gebeurd op 1 januari hoe het dan gaat. Als er dan geld is voor 2500 auto's en er zijn maar 500 aanvragen krijgen die gewoon de subsidie. Als er dan echter 5000 aanvragen (want: alles na 1 juli wordt automatisch op 1 januari gezet) zijn komt er wederom een loting etc.
Volgens mij is het budget voor de volgende jaren nog niet bekend. En dat zal zijn reden hebben.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-01 18:47
Vandaag de VER nieuwsbrief ontvangen met de milleucentraal test of een EV iets voor mij is.
(ik rijdt al bijna een jaar elektrisch, maar overweeg tweede auto ook elektrisch)
Tot mijn stomme verbazing komt uit de test dat voor mijn rijwensen er geen EV beschikbaar is.
en dat terwijl ik dus al bijna een jaar naar volle tevredenheid elektrisch rijdt. _/-\o_ 8)7
Benieuwd hoe dit bij jullie is: Wordt jouw volgende auto elektrisch?

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 22-06-2020 17:47 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:47
*snip* offtopic rant

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 22-06-2020 21:56 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• DigitalExorcist
Ja je zou een ontbindende voorwaarde in je (koop/lease)contract op kunnen laten nemen dat als de subsidie niet doorgaat, je er van af kan zien.

Maar ja..... als de subsidie alleen een leuk extraatje is moet je zelf afwegen of dat interessant is.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• marvel27
Waarom reageer je er dan op? Maak gewoon een topicreport. Reacties op slechte posts geven ons alleen maar meer werk.

[ Voor 84% gewijzigd door Señor Sjon op 22-06-2020 21:57 ]

• Prullenbak84
Waarom reageer je er dan op? Maak gewoon een topicreport. Reacties op slechte posts geven ons alleen maar meer werk.
eltron schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:45:
Vandaag de VER nieuwsbrief ontvangen met de milleucentraal test of een EV iets voor mij is.
(ik rijdt al bijna een jaar elektrisch, maar overweeg tweede auto ook elektrisch)
Tot mijn stomme verbazing komt uit de test dat voor mijn rijwensen er geen EV beschikbaar is.
en dat terwijl ik dus al bijna een jaar naar volle tevredenheid elektrisch rijdt. _/-\o_ 8)7
"Ja, bij jouw rijgedrag past een elektrische auto met een klein bereik"

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 22-06-2020 21:57 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:31
Ja een beetje ontmoedigende enquete.
Zal ik mn EV nu inruilen (na 100k km in 2,5jr met veel tevredenheid) :?

O nee, vanochtend nog 170 km naar de klant gereden en met 60 km over aangekomen.
Lang leve de 100km/u, en dat met een 28kWh accu

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 22-06-2020 18:39 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27

PeaceNlove

Deugleuter

eltron schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:45:
Nee, helaas voor mij ook niet geschikt. Ik heb geen zin om binnen Nederland 20 minuten aan de snellader te staan en heb dat dus ook ingevuld met Nee. 10 minuten is wel ok, maar niet de vraag :+ . En met mijn e-Niro, woonplaats centraal in Nederland en max 100 is snelladen ook helemaal niet nodig 8)

• daemonix
  • Niet online
PeaceNlove schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:10:
[...]

Nee, helaas voor mij ook niet geschikt. Ik heb geen zin om binnen Nederland 20 minuten aan de snellader te staan en heb dat dus ook ingevuld met Nee. 10 minuten is wel ok, maar niet de vraag :+ . En met mijn e-Niro, woonplaats centraal in Nederland en max 100 is snelladen ook helemaal niet nodig 8)
Voor mij wel geschikt, auto met middelgroot bereik. De Kona rijdt verder dan de meeste ev's, en die bevalt prima. Nooit stoppen bij een laadpaal, hoef ook niet op werk op te laden ondanks de 110 km enkele reis. De weging van factoren is 'niet zo goed'. ;)

marvel27 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:26:
Letterlijk betekent dat: als er op de dag dat het plafond wordt bereikt meer dan 1 aanvraag binnenloopt, zal de rangschikking van die aanvragen bepaald worden door een loting.
Dat snap ik wel, maar daarna gaan we waarschijnlijk uit de pas lopen. Mijn insteek is dan dat de eerste 2500 mensen die getrokken worden de subsidie krijgen en de andere dan in de categorie "aangevraagd nadat plafond is bereikt" vallen. Maar jij denkt dus dat die mensen dan gewoon dikke vette pech hebben en zowel niet mee mogen doen met dit jaar en ook niet mee mogen doen met volgend jaar? Dat zou toch pas echt vreemd zijn.

Want mensen die op dag 2 t/m 150 de aanvraag indienen mogen immers wel doorschuiven naar volgend jaar.

Dat die 500 buiten de boot vallen is volkomen onlogisch en -lijkt mij- ook niet de bedoeling van deze loting.

De bedoeling van een dergelijke loting is dat op de dag dat het plafond bereikt wordt het niet uitmaakt of je dit om 00:01 of om 23:59 hebt aangevraagd. Dan kan je dit dus 'gewoon' rustig doen op een moment dat je wakker bent en hoef je niet erg laat op te blijven of extreem vroeg op te staan etc.
er die dag nog 3 aanvragen binnenlopen
Het maakt voor de werking van de regels toch niet uit of er tussen 3 aanvragen 1 plek verloot moet worden of tussen 3000 aanvragen 2500 plekken?
hnq schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:39:
Volgens mij is het budget voor de volgende jaren nog niet bekend. En dat zal zijn reden hebben.
Ik weet het in ieder geval niet, maar ook dat maakt op zich voor de werking van de regels niet zo veel uit. Misschien komt er volgend jaar wel dubbel budget omdat het dan voor ene heel jaar is ipv een half jaar :*)

• Ophidian
DigitalExorcist schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:50:
Ja je zou een ontbindende voorwaarde in je (koop/lease)contract op kunnen laten nemen dat als de subsidie niet doorgaat, je er van af kan zien.

Maar ja..... als de subsidie alleen een leuk extraatje is moet je zelf afwegen of dat interessant is.
Bij Opel en Peugeot geldt dat sowieso al. Dan hoeft het niet in je koopcontract. Bij de andere kan ik er niet veel over terugvinden.

• Delta737
Denken jullie dat er een dag 2 t/m 150 komt? Ik denk dat je de regeling niet meer kan aanvragen, zodra de pot leeg is. Althans, niet eerder weer dan 1 januari 2021 (en voor contracten tot max 60 dagen voor 1 januari). Dat is dan ook niet zo´n probleem meer, aangezien de klanten dan geïnformeerd (kunnen) zijn over dat de subsidie op is. De enige onzekerheid zit bij de kopers tussen 4 juni en 1 juli (waaronder ondergetekende - en Van Mossel wou niet aan een ontbindende voorwaarde... :/ ), oh ja en aan het eind van het jaar dan weer

[ Voor 10% gewijzigd door Delta737 op 22-06-2020 20:26 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Is toch enorm markt verstorend dat er een cap op de subsidie zit. Gelijke monniken gelijke kappen lijkt me toch. En 4K is op een auto onder de 45k echt geen kleinigheidje, maar gewoon het 1e jaar afschrijving. Gecombineerd met de onzekerheid dat je pas na de koop de subsidie kan aanvragen is deze subsidie gewoon erg slecht opgezet. Het zet ook geen zoden aan de dijk als er jaarlijks 450k auto’s worden verkocht en er budget is voor maar 2500 auto’s subsidie. Dan kan je net zo goed geen subsidie geven.

• DigitalExorcist
Z___Z schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:39:
Is toch enorm markt verstorend dat er een cap op de subsidie zit. Gelijke monniken gelijke kappen lijkt me toch. En 4K is op een auto onder de 45k echt geen kleinigheidje, maar gewoon het 1e jaar afschrijving. Gecombineerd met de onzekerheid dat je pas na de koop de subsidie kan aanvragen is deze subsidie gewoon erg slecht opgezet. Het zet ook geen zoden aan de dijk als er jaarlijks 450k auto’s worden verkocht en er budget is voor maar 2500 auto’s subsidie. Dan kan je net zo goed geen subsidie geven.
Het gaat om volledig elektrische personenauto’s voor particulier gebruik en alleen via een dealer gekocht of privé geleased en tot een bepaald maximum vanaf een bepaald minimum...

Dan vallen er een hele hoop verkopen en zakelijke leaseauto’s al buiten die regeling...

Zakelijke en hybride wagens zijn nog altijd het meest verkocht.. wellicht naast particuliere verkoop dan..

[ Voor 9% gewijzigd door DigitalExorcist op 22-06-2020 21:05 ]

• daemonix
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:03:
[...]

Het gaat om personenauto’s voor particulier gebruik en alleen via een dealer gekocht of privé geleased.

Dan vallen er een hele hoop verkopen en zakelijke leaseauto’s al buiten die regeling...
Net zo goed als de Tesla's en de duurdere varianten van de Kona, Niro en consorten. De subsidie is wat dat betreft best goed ingestoken.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
20% van de markt was vorig jaar particulier. Dus dat zijn 90k auto’s. Daar zitten veel A en B segment auto’s is, maar, de meeste nieuwe auto’s worden particulier gekocht door bejaarden met dik pensioen. Die kopen meestal cross-overs, want hoge instap, maar ook redelijk dure auto’s. Daarnaast kopen veel particulieren jong gebruikte auto’s. Die kan je ook verleiden tot een nieuwe EV.
Ik denk dat de totale vraag naar nieuwe EV’s die in de subsidie categorie vallen veel hoger is dan de 2500 auto’s. Al zou maar 10% van de particuliere nieuwkomers een EV overwegen, zit je al op 9000 auto’s.

Bron 20% particulier nieuw verkoop.
https://www.autointernati...overkopen-nederland-2019/

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-12-2025
Z___Z schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:13:
20% van de markt was vorig jaar particulier. Dus dat zijn 90k auto’s. Daar zitten veel A en B segment auto’s is, maar, de meeste nieuwe auto’s worden particulier gekocht door bejaarden met dik pensioen. Die kopen meestal cross-overs, want hoge instap, maar ook redelijk dure auto’s. Daarnaast kopen veel particulieren jong gebruikte auto’s. Die kan je ook verleiden tot een nieuwe EV.
Ik denk dat de totale vraag naar nieuwe EV’s die in de subsidie categorie vallen veel hoger is dan de 2500 auto’s. Al zou maar 10% van de particuliere nieuwkomers een EV overwegen, zit je al op 9000 auto’s.

Bron 20% particulier nieuw verkoop.
https://www.autointernati...overkopen-nederland-2019/
je spreekt nu over een heel jaar, ik geloof nooit dat 1 juli al 2500 auto's worden aangemeld ev

Bekijk mijn site: Remko.me

Pagina: 1 ... 111 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic