Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Raar eigenlijk, de overheid geeft op EV's bijna 10% korting op de aanschafprijs en Renault, Nissan, MG en misschien wel anderen gooien er nog een 4000 Euro bij. Dat lijkt me toch aan te geven dat er behoorlijk wat marge op die auto's zitten en dat ze misschien wel te duur zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-10 21:33
JeroenK schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:53:
Raar eigenlijk, de overheid geeft op EV's bijna 10% korting op de aanschafprijs en Renault, Nissan, MG en misschien wel anderen gooien er nog een 4000 Euro bij. Dat lijkt me toch aan te geven dat er behoorlijk wat marge op die auto's zitten en dat ze misschien wel te duur zijn?
Ik denk dat automakers hun EV quota proberen te halen. Als ze er niet genoeg verkopen in verhouding tot hun ICE wagens krijgen ze een flinke boete van de EU. Nu is natuurlijk goede timing met wat gratis EV publiciteit d.m.v. die subsidie. Ik geloof eigenlijk nog niet dat er zoveel marge op zit. Dat komt later vast nog wel .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De Aziaten willen gewoon marktaandeel. Goedkope marketing om auto’s op de straat te krijgen. Hoe Renault en Nissan ervoor staan weet ik niet. Die lijken niet echt beperkt te zijn in productie maar hoofdzakelijk in de vraag (langdurig korte levertijden). De enige die echt geld lijkt te verdienen is Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delta737 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:24:
Denken jullie dat er een dag 2 t/m 150 komt?
Ik mag hopen dat de wereld niet vergaat binnenkort :o
Ik denk dat je de regeling niet meer kan aanvragen, zodra de pot leeg is. Althans, niet eerder weer dan 1 januari 2021 (en voor contracten tot max 60 dagen voor 1 januari).
Dat is niet wat er staat. Als je aanvraagt nadat het plafond is bereikt dan schuift je aanvraag door naar volgend jaar.

Maar goed, eerlijk gezegd weet ik dat ook niet precies te rijmen met de regel dat je de (volledige) aanvraag binnen 60 dagen na ondertekening moet indienen. Immers: je koopt een auto op 15 juli en dient op 30 juli de volledige aanvraag in. Dat is dan binnen de 60 dagen. Maar als op 30 juli het plafond is bereikt wordt je aanvraag aangepast en geld als indiendatum 1 januari 2021. Dat is dan weer ruim over de 60 dagen na ondertekening heen.

Mag je dan nog mee doen volgend jaar? Of val je dan toch weer buiten de boot vanwege die 60 dagen? Maar waarom dan zo'n lastige constructie met doorschuiven naar 1 januari volgend jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:50
De overheidssubsidie staat los van hoeveel marge er op een auto zit.
Ik heb er geen verstand van maar vermoed dat de marge op een auto van 40K toch echt wel meer is dan 10%, dus ook bij 4K korting verdient men er nog aan.

Daarnaast is deze korting slechts tijdelijk en vooral bij EV's noodzakelijk om vooroordelen te counteren.
Als het meer "normaal" wordt om een EV te rijden zal de marge die erop zit ook kunnen stijgen (wat weer goed is om verminderde inkomsten door minder onderhoud te kunnen compenseren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28
Ik ben denk ik veel te simpel, volgens mij is deze aanpassing bedoeld om te voorkomen dat de verkoop stil valt tot begin november en komt iedereen die een aanvraag indient binnen 60 dagen na ondertekening contract op de lijst en dus subsidie tenzij de pot voor volgend jaar ook al leeg is...in dat geval jippie komen er lekker veel elektrische auto's bij!

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-10 13:05
Wat de overheid doet maakt niet zoveel uit voor de marge die Renault (of MG of Nissan) rekent. Die 4000 korting zie je wel vaker.. ja, auto's zijn duur, maar als je 2 auto's voor de volle mep verkoopt of 10 auto's met wat korting, dan verdienen ze nog steeds meer aan die 10 auto's.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:31
Jaguar I-pace krijgt een upgrade:

https://media.jaguar.com/...ected-and-faster-charging

Kort: 11kW 3 fase laden, en infotainment verbeteringen.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:18
rijssel schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:54:

Dat hadden ze bij introductie moeten doen.
Het maakt hem wel een veel beter model. Grootste klachten waren ontbreken van 3-fase laden en de infotainment is echt traag vergeleken met concurrenten. Prima upgrades dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:33
Ik denk persoonlijk dat er in een goede maand (plus nog wat mensen die een nieuwe overeenkomst kunnen regelen met een nieuwe datum...) geen 2500 nieuwe EV's particulier verkocht danwel geleast gaan worden, en dat de kans dat je er op 1 juli gewoon bij zit, heel groot is.

Dat zou namelijk een heel erg grote stijging in verkopen zijn, en dan werkt de subsidie wel heel erg goed. Terwijl veel hogere subsidies in het buitenland het ook niet zo goed doen.

Maar dit kan ook gewoon wishful thinking zijn en dat ik er compleet naast zit. We gaan het zien. Ik zit in ieder geval voor de zekerheid op 1 juli gewoon klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:28
JeroenE schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:29:
[...]
Dat snap ik wel, maar daarna gaan we waarschijnlijk uit de pas lopen. Mijn insteek is dan dat de eerste 2500 mensen die getrokken worden de subsidie krijgen en de andere dan in de categorie "aangevraagd nadat plafond is bereikt" vallen. Maar jij denkt dus dat die mensen dan gewoon dikke vette pech hebben en zowel niet mee mogen doen met dit jaar en ook niet mee mogen doen met volgend jaar? Dat zou toch pas echt vreemd zijn.

Want mensen die op dag 2 t/m 150 de aanvraag indienen mogen immers wel doorschuiven naar volgend jaar.

Dat die 500 buiten de boot vallen is volkomen onlogisch en -lijkt mij- ook niet de bedoeling van deze loting.

De bedoeling van een dergelijke loting is dat op de dag dat het plafond bereikt wordt het niet uitmaakt of je dit om 00:01 of om 23:59 hebt aangevraagd. Dan kan je dit dus 'gewoon' rustig doen op een moment dat je wakker bent en hoef je niet erg laat op te blijven of extreem vroeg op te staan etc.
Ik snap je insteek, en dat is volgens mij de meest eerlijke manier om de subsidie te verdelen. Maar dit staat niet zo in de wet. De wet zegt expliciet dat er uit alle aanvragen van de dag waarop het plafond is bereikt wordt geloot. Als er op dag 1 3000 aanvragen zijn betekent dat dus dat ook die 2500 eerste aanvragers niet zeker zijn van subsidie.

De regel over 'aanvragen op de dag van het bereiken van het plafond' maakt de zaak wat moeilijk. Wanneer zal de RVO bepalen dat het plafond is bereikt: na aanvraag nummer 2500, of om 23u59 op de dag waarop aanvraag 2500 is ingediend?

In situatie 1 hebben de laatste 500 hun aanvraag ingediend nadat het plafond is bereikt. Hiermee voldoen ze aan de voorwaarden om doorgeschoven te worden naar 1 januari.
In situatie 2 hebben alle 3000 aanvragers hun aanvraag gedaan voor het plafond werd bereikt. 2500 worden uitgeloot, en 500 niet. Wat is nu de status van die 500? Ze voldoen feitelijk niet aan de voorwaarde om doorgeschoven te worden, want aanvraag was binnen voor het bereiken van het plafond. Dit hadden ze kunnen verduidelijken in het artikel over de loting.

Mijn punt is eigenlijk dat de wet een aantal gaten lijkt te bevatten. Dit kan gebeuren, voorspellen is altijd moeilijk, zeker als het over de toekomst gaat. Je kan niet op voorhand alle mogelijk situaties voorzien. De RVO en de politiek zouden kunnen beslissen om de regels wat aan te passen om dergelijke situaties te vermijden. Maar ik kom oorspronkelijk uit België, en heb nog te weinig inzicht in hoe flexibel de Nederlandse overheid met zo'n situaties omgaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:37
rijssel schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:54:

Damn, daar gaan de plannen om een gebruikte I-Pace over twee jaar voor minder dan 45K te kopen :) Wat betekent eigenlijk een dergelijke refresh voor de oude generatie auto's als het om restwaarde gaat? Met een ICE auto maakt een tussentijdse refresh niet zo heel veel uit, maar ik neem aan dat bij BEV dit een enorme klap betekent voor de restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:18
mister_S schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:28:
[...]

Damn, daar gaan de plannen om een gebruikte I-Pace over twee jaar voor minder dan 45K te kopen :) Wat betekent eigenlijk een dergelijke refresh voor de oude generatie auto's als het om restwaarde gaat? Met een ICE auto maakt een tussentijdse refresh niet zo heel veel uit, maar ik neem aan dat bij BEV dit een enorme klap betekent voor de restwaarde.
Mwah, als je use-case er geen last van hebt kan je alsnog voor de oude gaan.
Ik heb alleen laatst die infotainment "aan het werk" gezien en dat was inderdaad werken :p . Komt wel omdat ik hem naast mijn E-tron zag. Mijn vriend is er op zich nu aan gewend al blijft hij het wel jammer vinden en hij klaagde over de navigatie, traag en soms de weg kwijt en geen up-to-date laders dacht ik.
En in mijn geval is het gebrek aan 3-fase laden ook geen optie.
Als je capaciteit van de accu gelijk blijft (en dat lijkt het geval) dan zal het wellicht nog meevallen met de restwaarde drop.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 23-06-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 20:57
Het gaat puur om volumes schuiven. Dat kan VanMossel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Renault heeft het voordeel dat de ontwikkelkosten van de Zoe al wel redelijk terugverdiend zijn, denk ik? Dat model bestaat in de basis al een hele tijd.

De MG is een chinese auto van 12k met 10k accu's erin gepropt. Die verkopen ze nu voor 27k.

En zelfs al zouden ze er niks aan verdienen: ze willen die auto's op de weg hebben. Ik denk dat ieder merk wel aan het einde van deze maand bovenaan het lijstje met meest verkochte EV's wil staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:37
@GeeMoney trage infotainment kan ik mee leven, het gaat vooral om 3-fase laden. Thuis zal het niet zo veel uitmaken, maar 11Kw bij een openbare paal is wel een grote stap vooruit. Ik neem aan dat de mensen die zulke auto's kopen wat nerdy zijn (niet slecht bedoelt ben ik ook), dus de kans dat een tweedehands 1st gen I-Pace in waarde onderuit gaat lijkt me best hoog. 3-fase laden én een stuk betere infotainment systeem? Wie gaat de 1st gen kopen?
Ik rijd geen EV momenteel trouwens, het kan zijn dat ik 3-fase laden zwaar overschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
mister_S schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:45:
@GeeMoney trage infotainment kan ik mee leven, het gaat vooral om 3-fase laden. Thuis zal het niet zo veel uitmaken, maar 11Kw bij een openbare paal is wel een grote stap vooruit. Ik neem aan dat de mensen die zulke auto's kopen wat nerdy zijn (niet slecht bedoelt ben ik ook), dus de kans dat een tweedehands 1st gen I-Pace in waarde onderuit gaat lijkt me best hoog. 3-fase laden én een stuk betere infotainment systeem? Wie gaat de 1st gen kopen?
Als je de keuze hebt, wel ja. Maar het is aannemelijk dat die "oude" 1-fase-modellen ook eerder op de tweedehandsmarkt komen. Een nieuwere 2e hands is duurder dan een oudere. Dat is altijd al zo geweest.
Ik rijd geen EV momenteel trouwens, het kan zikn dat ik 3-fase laden zwaar overschat.
Is heel erg afhankelijk van je eigen situatie. 3-fase laden is erg handig als je een eigen oplaadpunt hebt met 3-fase-aansluiting (en thuis niet atlijd hele nachten de tijd hebt om te laden), of als je veel aan de openbare laadpaal staat. Maar voor een hoop mensen is 1-fase ook genoeg.
Ik heb zelf ook wel vrij bewust voor 3-fase gekozen, juist omdat ik mijn praktijk met een EV nog niet weet, wilde ik alle opties open houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:45:
[...]

Renault heeft het voordeel dat de ontwikkelkosten van de Zoe al wel redelijk terugverdiend zijn, denk ik? Dat model bestaat in de basis al een hele tijd.

De MG is een chinese auto van 12k met 10k accu's erin gepropt. Die verkopen ze nu voor 27k.

En zelfs al zouden ze er niks aan verdienen: ze willen die auto's op de weg hebben. Ik denk dat ieder merk wel aan het einde van deze maand bovenaan het lijstje met meest verkochte EV's wil staan.
Dat is met alle auto's zo. Productiekosten overstijgen vrijwel nooit de helft van de netto catalogusprijs. De andere 50% moet verdeeld worden tussen de fabrikant, importeur, dealer. Alle 3 maken ze nog kosten om de auto bij de eindklant te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Z___Z schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:50:
[...]

Dat is met alle auto's zo. Productiekosten overstijgen vrijwel nooit de helft van de netto catalogusprijs. De andere 50% moet verdeeld worden tussen de fabrikant, importeur, dealer. Alle 3 maken ze nog kosten om de auto bij de eindklant te krijgen.
Snap ik, maar bij die "chinese auto van 12k" bedoelde ik de verkoopprijs voor een soortgelijke auto met benzinemotor. En 'ietwat' gechargeerd natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-10 21:29
Remko.me schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:43:
[...]

je spreekt nu over een heel jaar, ik geloof nooit dat 1 juli al 2500 auto's worden aangemeld ev
als ik zie in de mg zs ev topic hoeveel mensen er prive eentje willen aanschaffen en vanmossel spreekt over 4000 mg zs ev die klaar staan om opgehaald te worden is dat potje zo op

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:16
€4.000 euro korting voor de consument is niet gelijk aan € 4.000 omzetderving. De BTW die de consument betaalt is voor de dealer/importeur niet relevant. De netto korting die men geeft is dus ongeveer € 3.306.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
marvel27 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:28:
De regel over 'aanvragen op de dag van het bereiken van het plafond' maakt de zaak wat moeilijk. Wanneer zal de RVO bepalen dat het plafond is bereikt: na aanvraag nummer 2500, of om 23u59 op de dag waarop aanvraag 2500 is ingediend?
Dat maakt toch helemaal niets uit? Of ze nu om 10u aanvraag 2500 binnenkrijgen en dan verzinnen dat dit de dag is dat het plafond is bereikt of pas om 23:59 gaan kijken of het vandaag de dag is dat het plafond is bereikt maakt voor de bepaling welke dag dat is helemaal niets uit.

In beide gevallen heeft iedereen de aanvraag ingediend op de dag dat het plafond werd bereikt en vallen alle aanvragen onder dezelfde regel dat er geloot gaat worden voor de onderlinge rangschikking.

Vervolgens bepaalt de loting de rangschikking van die dag. Dus van alle 3000 aanvragen worden er 2500 aanvragen getrokken voor nummer 1 t/m 2500. Dan is het plafond bereikt en iedereen die over is wordt doorgeschoven naar 1 januari volgend jaar omdat zij dus zijn ingediend nadat het plafond is bereikt.

Het enige wat die loterij doet is er voor zorgen dat het niet uitmaakt of je om 08u of om 23u de aanvraag doet op de dag dat het plafond wordt bereikt. Het kan best zijn dat een aanvraag van 23u wordt ingeloot en een aanvraag van 08u uitgeloot. Je weet in het geval van de loterij dus pas (veel?) later of je subsidie krijgt of doorschuift naar volgend jaar.

Ik vind het wat dat betreft veel onduidelijker of je volgend jaar nu weer mee mag doen of dat men dan zegt: "sorry, 1 januari 2021 is meer dan 60 dagen na de overeenkomst van 23 juni".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Snap ik, maar bij die "chinese auto van 12k" bedoelde ik de verkoopprijs voor een soortgelijke auto met benzinemotor. En 'ietwat' gechargeerd natuurlijk ;)
Ja, ik geef je ook wel gelijk hoor. De MG ZS kan je in China kopen voor minder dan 100k RMB, wat zo'n 12k Euro is. Dus plus BTW en BPM zou dat in Nederland misschien 18k zijn. Dan nog is 24k voor de EV versie geen slechte deal. Maar, als je in China bent zie je dat mensen die het kunnen betalen geen Chinese auto kopen, maar buitenlandse merken kopen. Dus de kwaliteit zal misschien discutabel zijn, hoewel de Chinese fabrikanten grote stappen maken.

Zo'n 2e hands i-Pace lijkt me ook wel wat. Ze staan nu te koop vanaf 45k ex. btw. Volgend jaar zal dus 45k incl. btw zeker mogelijk moeten zijn, tenzij er veel ZZP'ers interesse hebben in de i-Pace met 4% bijtelling. Want dat is de reden dat dure EVs nog redelijk waardevast zijn de 1e 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-10 21:06
Prullenbak84 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:50:
[...]

Is heel erg afhankelijk van je eigen situatie. 3-fase laden is erg handig als je een eigen oplaadpunt hebt met 3-fase-aansluiting (en thuis niet atlijd hele nachten de tijd hebt om te laden), of als je veel aan de openbare laadpaal staat. Maar voor een hoop mensen is 1-fase ook genoeg.
Ik heb zelf ook wel vrij bewust voor 3-fase gekozen, juist omdat ik mijn praktijk met een EV nog niet weet, wilde ik alle opties open houden.
Bedenk wel dat er ook veel 32A/22kW openbare laadpalen zijn waar je met een een-fase lader dus met 7,4 kW kunt laden. En in een thuissituatie met een-fase kun je eventueel ook tot 25A / 5,8 kW laden met loadbalancing dacht ik.

Dus als je een EV hebt met een flinke accu zoals de I-pace moet je wel een specifieke situatie hebben waarbij je (semi-) dagelijks laat thuis komt en vroeg weer weg moet en dan elke dag lange afstanden moet rijden waarvoor je (bijna) de hele accu-capaciteit leegrijdt zonder tussendoor te kunnen of willen laden. Vooral in die situaties is een drie-fase lader natuurlijk heel praktisch, en eventueel voor je eigen gemoedsrust.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
joepie de p schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:56:
€4.000 euro korting voor de consument is niet gelijk aan € 4.000 omzetderving. De BTW die de consument betaalt is voor de dealer/importeur niet relevant. De netto korting die men geeft is dus ongeveer € 3.306.
Ja precies, en dan gaat het van de winst af, dat ook weer 25% belast is, dus kost het netto nog maar 2479. Willen de aandeelhouders het geld prive gebruiken ipv investeren in de holding dan kost het ook nog dividendbelasting, zijn de totale kosten voor de aandeelhouders nog lager.

Als ze meer afnemen in China krijgen ze waarschijnlijk een hogere staffelkorting, betaalt dit zichzelf weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Ja, ik geef je ook wel gelijk hoor. De MG ZS kan je in China kopen voor minder dan 100k RMB, wat zo'n 12k Euro is. Dus plus BTW en BPM zou dat in Nederland misschien 18k zijn. Dan nog is 24k voor de EV versie geen slechte deal. Maar, als je in China bent zie je dat mensen die het kunnen betalen geen Chinese auto kopen, maar buitenlandse merken kopen. Dus de kwaliteit zal misschien discutabel zijn, hoewel de Chinese fabrikanten grote stappen maken.
En nog 10% importheffing en transportkosten. Er blijft dan nog weinig marge over. Ik denk dat Van Mossel het echt van de kickback fee moet hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 23-06-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:54
Bij de afweging tussen 1 en 3 fasen laden komt zoveel kijken; ik was oorspronkelijk van plan een Ioniq (1 fase lader aan boord) te kopen, maar ben geswitcht naar een Kona (3 fasen aan boord). Dus ga je kijken naar het ombouwen van 1 fase huisaansluiting naar 3, kost iets van 200 euro dus te doen. Maar onze omvormer is 1 fase, niet de bedoeling op een 3 fase net, dus nieuwe 3 fase omvormer nodig. Dan zit je snel aan 1000 euro extra kosten, dat is al een hoop stroom. Ik ben dus maar voor een 1 fase lader gegaan met dus 5,5 kw laden, we rijden 100km retour woon-werk dus alle tijd om te laden. Met een Zappi laadpunt gaan we nu gedurende de week als er veel zon is de auto bijladen, en aangezien de Zappi de stroom intelligent omleidt kan dat toch niet meer zijn dan de panelen opleveren (3k watt max). Dus ja 3 fasen thuis is leuk, maar vooral als je binnen een paar uur na 300 km gereden te hebben opeens weer zo'n eind moet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik kan je verhaal over omvormer niet volgen, wat bedoel je daarmee? Welke omvormer?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16
Deveon schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:15:
[...]

En nog 10% importheffing en transportkosten. Er blijft dan nog weinig marge over. Ik denk dat Van Mossel het echt van de kickback fee moet hebben.
Van Mossel koopt ze natuurlijk niet in voor de Chinese consumentenprijs... Bovendien zijn ze én importeur én dealer, dus ze hebben de middleman eruit gehaald. Geloof mij maar, er is nog steeds marge voor hen.

Meer algemeen, als je kijkt wat er in het buitenland aan kortingen gegeven kan worden op nieuwe auto's dan loopt dat voor sommige modellen op tot boven de 20%. Uiteraard kost het hebben van een dealerschap geld: locatiekosten, personeel. De pest van die EV's voor een dealer is dat ze zo weinig geld aan onderhoud in het laatje brengen.

[ Voor 26% gewijzigd door Luiaard op 23-06-2020 12:46 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Coasterfreak schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:56:
[...]
en vanmossel spreekt over 4000 mg zs ev die klaar staan om opgehaald te worden is dat potje zo op
Als er 4000 auto's op voorraad staan, en ze geven bakken met reclamegeld en kortingen weg dan zou je ook kunnen concluderen dat de verkoop nog niet loopt zoals ze t gehoopt hadden.

Ik hoop overigens van harte dat er bergen EV's verkocht gaan worden, hoor. Van welk merk dan ook. Maar dan zit ik wel op 1 juli graag bij de eerste 2500 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

mister_S schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:45:
Ik rijd geen EV momenteel trouwens, het kan zijn dat ik 3-fase laden zwaar overschat.
@GeeMoney en @Prullenbak84

Denk dat je je verkijkt over de 'nerdy'-achtergrond van kopers: alles in 2018 is gekocht door personen die nog even 4% bijtelling wilden voor een hele dikke leasewagen. Jaguar/Tata heeft toen snel geschakeld en de complete voorraad naar NL doorgeschoven om aan die vraag te kunnen voldoen.

Het voordeel is nu dat de Jaguar I-Pace een dikke auto is, met een upgrade, maar waar de financiële kenmerken tegenvallen: je mag over de helft van de prijs de volle mep bijtelling betalen [zakelijk] én te duur voor aankoopsubsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Ze zijn nog relatief nieuw en onbekend. Je moet dit zien in het kader van naam maken en marktaandeel kopen zodat als serieuze speler gezien gaan worden. Zou mij niet verbazen als ze gewoon breakeven draaien hierop. Wel priceless media-aandacht, zeker als de subsidie veel sneller dan verdeeld is, en jouw merk de grote slokop is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
daemonix schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:41:
Ik kan je verhaal over omvormer niet volgen, wat bedoel je daarmee? Welke omvormer?
Sorry, van de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:49
@CopyCatz Een 1fase omvormer kan prima op 1 van de 3 fases aangesloten worden. Hoef je niet speciaal een nieuwe omvormer voor aan te schaffen.

Hier een Solaredge 3 fase omvormer die netjes de opbrengst over de fases verdeelt. Daarnaast in aanbouw enkele QS1 die op de tweede fase zitten met gemiddeld het laagste voltage. De eerste QS1 is aangesloten en zie netjes dat op L2 meer teruggeleverd wordt. :)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ok, even een rekensom gedaan. (getallen zijn allemaal van verschillende bronnen, maar wel telkens maar 1 bron...dus graag uw eigen korreltjes zout meenemen)

Vorig jaar zijn er ongeveer 62000 BEV's geregistreerd. Hiervan waren er om en nabij de 45000 Tesla Model 3 en S. Voor het gemak ga ik er maar even van uit dat die sowieso allemaal zakelijk zijn gekocht/geleased. Dan blijven er nog 17000 auto's over.
Van het totale wagenpark schijnt 88% van particulieren te zijn. Ik denk dat dat bij nieuwe EV's wat lager ligt, dus laten we - nattevingerwerk- 60% pakken, maar ik denk dat dat hoog geschat is.

60% van 17000 is ongeveer 10000 nieuwe EV's voor particulieren. Delen door 12 is om en nabij de 850 auto's per maand. Als de subsidie dat verdrievoudigt, zitten we nog steeds veilig.

fingers crossed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:09
Z___Z schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Chinezen kopen buitenlandse auto’s in de eerste plaats als statussymbool, dat heeft niks met kwaliteit te maken. Daarom zie je eigenlijk alleen BMW en Mercedes, maar geen Opel. Ze geven ook kapitalen uit aan nummerborden met zoveel mogelijk 8-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Prullenbak84 waarom schatten? Je kan de cijfers opzoeken.
Ophidian schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:35:
Ik ben ook heel nieuwsgierig hoe snel de subsidie er doorheen gaat.

Ik heb eens wat cijfers op een rijtje gezet. Bij het RDW kan je opvragen welke auto's op kenteken zijn gezet. Echter daarvan kan je niet zien hoeveel daarvan ook nog zakelijk lease is en hoeveel gekocht. Heb een selectie gedaan van alle elektrische personenauto's tot 45.000 euro vanaf januari 2019 die zouden voldoen aan de subsidie eisen tot en met vandaag.

Totaal verkocht = Totaal aantal verkochte voertuigen in NL
Elektrisch = Aandeel elektrische auto's die voldoen aan de subsidie regels

20192020
Totaal verkochtElektrischTotaal verkochtElektrisch
Januari47.1641.95744.0161.061
Februari29.78099629.6651.878
Maart38.50888529.3851.727
April32.70177615.325704
Mei36.60276814.934726
Juni41.026612nnb364
Juli33.541631
Augustus33.723671
September37.706677
Oktober33.778719
November39.1491.109
December42.4363.883
Totaal[/d]446.11413.684133.3256.460

Opvallend veel E-golfjes in de maanden mei en april, vermoedelijk nog van de lease actie van eind 2019. Tevens kan je niet zien wat er op kenteken gezet is bij de dealers als voorraad auto's. Het blijft gissen, maar moet misschien toch goedkomen met de subsidie :+ Corona zal zeker ook nog invloed hebben, vermoed dat er ook zeker mensen nu geen nieuwe auto kopen ivm mogelijk onzekere toekomst.

Was er wel even mee bezig ivm in eerste instantie 76.982 entries ;)

Bron:
https://www.bovag.nl/Bova...-tm-mei-2020.pdf?ext=.pdf
https://opendata.rdw.nl/browse

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:23
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Pierz schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:00:
[...]

Chinezen kopen buitenlandse auto’s in de eerste plaats als statussymbool, dat heeft niks met kwaliteit te maken. Daarom zie je eigenlijk alleen BMW en Mercedes, maar geen Opel. Ze geven ook kapitalen uit aan nummerborden met zoveel mogelijk 8-en.
Mwa valt wel mee hoor. BMW, Mercedes en Audi zijn ook duur in China. Vaak duurder nog dan in Nederland. En een C-klasse wordt bijna niet verkocht. Het zijn vooral X5, GLE, 7-serie en S-klasse die veel verkocht worden. Instap modellen zijn ook voor paupers daar.

De meeste buitenlandse auto's zijn VW, Buick (Opel) en Toyota's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ophidian schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:03:
@Prullenbak84 waarom schatten? Je kan de cijfers opzoeken.

[...]
Ik heb alleen het percentage hoeveel nieuwe EV's particulieer zijn geschat/gegokt. De rest kwam van het CBS en een paar andere sites. De cijfers komen ook wel overeen, grotendeels, denk ik, want ik heb nog geen rekening gehouden met de prijs van de auto's, dus of ze voldoen aan de regels.

Als we mijn - slecht geinformeerde gok van - 60% particulier loslaten op jouw 14000 EV's, dan komt het allemaal nog een stuk lager uit, maar de conclusie blijft dat we op 1 juli hopelijk wellicht misschien wel goed zitten ;)

2500 particulier verkochtte EV's is echt heel veel. Natuurlijk is het op een zaterdag druk bij die dealer, maar de rest van de week zal dat minder zijn. Op zaterdag moet het - kan ik me zo voorstellen - voor zo'n dealer gebeuren. Ik kan me hier heel moeilijk een voorstelling van maken, maar zo'n Van Mossel verkoopt toch niet zomaar ff honderden auto's per week aan particulieren?
Mar.tin schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:03:
[...]

offtopic:
850 * 3 is volgens mij >2500. :9
hahaha ja helemaal waar, maar het was ook eigenlijk 833 ofzo, maar dat kwam net ff te mooi uit :P

[ Voor 40% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-06-2020 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
Voor wat betreft de drukte bij de dealer; mijn dealer gaf in de week van 4 juni toen wij kochten aan dat hij dit jaar max 5 EV's aan een particulier heeft verkocht. Als in het nieuws is dat je 4K subsidie krijgt op een auto, dan verwacht ik dat ook een hoop zunnige hollanders naar de garage gaan om te profiteren, en zich dan pas gaan verdiepen in de praktijk en kosten van een EV. Wat ik ook in het ioniq topic zie is dat veel mensen een 2e handse pakken, wat uit de pot van 7 miljoen komt. Maar goed, ik blijf het maar recht lullen, nog 1 week piekeren en we gaan het zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
CopyCatz schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:52:
[...]

Sorry, van de zonnepanelen.
Zoals @Ophidian al schrijft maakt dat helemaal niet uit. Sterker nog, dan zou je nooit een enkelfase auto bij een 3 fase net mogen opladen... En dat doen wij met 2 enkelfase auto's op 2 verschillende fasen op verschillende momenten. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
Prullenbak84 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:47:
[...]

Als er 4000 auto's op voorraad staan, en ze geven bakken met reclamegeld en kortingen weg dan zou je ook kunnen concluderen dat de verkoop nog niet loopt zoals ze t gehoopt hadden.

Ik hoop overigens van harte dat er bergen EV's verkocht gaan worden, hoor. Van welk merk dan ook. Maar dan zit ik wel op 1 juli graag bij de eerste 2500 O-)
voorraad heeft meer te maken met het feit dat de mg zs ev aankomt via nederland en nog niet al te veel wordt verkocht in het buitenland + corona enz.

dus dan staat er voorraad dat al klaarstaat in nederland. kan of in nederland blijven of nog lang genoeg wachten voor het buitenland..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
daemonix schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:35:
[...]

Zoals @Ophidian al schrijft maakt dat helemaal niet uit. Sterker nog, dan zou je nooit een enkelfase auto bij een 3 fase net mogen opladen... En dat doen wij met 2 enkelfase auto's op 2 verschillende fasen op verschillende momenten. :+
De netbeheerder vindt het geen probleem als 1 van de 3 fasen max 5kW uit balans is. Dat zou betekenen dat ik best mijn 3kW omvormer aan 1 van de drie fasen kan hangen, maar dat alleen de apparaten aan die fase gebruik kunnen maken van die stroom. Dat maakt nu met het salderen niet uit (los van het feit dat sommige slimme meters dan niet goed tellen, geen zin om gedoe mee te krijgen), maar na 2023 wel. Ik blijf nog maar even op 1 fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
CopyCatz schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:45:
[...]

De netbeheerder vindt het geen probleem als 1 van de 3 fasen max 5kW uit balans is. Dat zou betekenen dat ik best mijn 3kW omvormer aan 1 van de drie fasen kan hangen, maar dat alleen de apparaten aan die fase gebruik kunnen maken van die stroom. Dat maakt nu met het salderen niet uit (los van het feit dat sommige slimme meters dan niet goed tellen, geen zin om gedoe mee te krijgen), maar na 2023 wel. Ik blijf nog maar even op 1 fase.
Ook als het salderen weg valt maakt het niets uit. Het totaal van de 3 fases wordt geregistreerd als verbruik. Dus als 1 fase op een bepaald moment 4kW verbruikt en een andere juist 4kW teruglevert is het totaal wat geregistreerd wordt op de meter alsnog 0.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
daemonix schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:35:
[...]

Maar wacht even.. dat is wel een dingetje... ik wil ook een 3-fase installatie hebben om 11KW te kunnen laden. Heb ook zonnepanelen en een 1-faseomvormer eraan hangen.

Hoe zit dat straks als ik naar 3 fasen ga en een paaltje daar aan hang? Want L1, L2 en L3 worden dan gebruikt .. maar die omvormer zit daar óók aan... ??

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29

CyBeRSPiN

sinds 2001

DigitalExorcist schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Maar wacht even.. dat is wel een dingetje... ik wil ook een 3-fase installatie hebben om 11KW te kunnen laden. Heb ook zonnepanelen en een 1-faseomvormer eraan hangen.

Hoe zit dat straks als ik naar 3 fasen ga en een paaltje daar aan hang? Want L1, L2 en L3 worden dan gebruikt .. maar die omvormer zit daar óók aan... ??
Het grote "thuis laden van je EV" topic. please..
En nee, het is geen dingetje, dat gaat gewoon prima werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
In het MG ZS EV-topic worden er wat filters losgelaten op de bijna real-time RDW-data i.v.m. gekentekende auto's. Data is up to date tot en met 22/06.

Als je filtert op:
  • Voertuigsoort: Personenauto
  • Cilinderinhoud is leeg
  • Datum tenaamstelling is groter dan 20200603
  • Datum eerste toelating is groter dan 20200603
  • Catalogusprijs is minder dan 45000
  • Aantal zitplaatsen is groter dan 2
  • (ivm Nissan ENV200 die zakelijk wordt gebruikt)
dan kom je op 560 auto's. Hier zitten mogelijk nog zakelijk gekochte auto's bij.

De komende week nog even in de gaten houden, maar het lijkt erop dat het wel goed komt met de subsidie op 1 juli, en dat de hele discussie over een loting gelukkig slechts theoretisch blijkt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door marvel27 op 23-06-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Z___Z schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:04:
[...]

Mwa valt wel mee hoor. BMW, Mercedes en Audi zijn ook duur in China. Vaak duurder nog dan in Nederland. En een C-klasse wordt bijna niet verkocht. Het zijn vooral X5, GLE, 7-serie en S-klasse die veel verkocht worden. Instap modellen zijn ook voor paupers daar.

De meeste buitenlandse auto's zijn VW, Buick (Opel) en Toyota's.
Ik ken de verkoopcijfers niet, maar uit ervaring weet ik dat de keuze voor een auto in China vooral gebaseerd is op status en niet op objectieve kwaliteit. Ik was het daarom niet eens met je initiële reactie waarin je de conclusie trekt dat Chinese auto's van mindere kwaliteit zijn gebaseerd op het aankoopgedrag van de Chinese automobilist. Ik zou die conclusie ook niet trekken op basis van Nederlands aankoopgedrag overigens.

Het kan nog steeds crap zijn natuurlijk, dat weten we pas als Sandy Munro er een uit elkaar schroeft ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:21

WhySoSerious

Be the change.

Ik ben zojuist gebeld door het RVO.

De regeling omvat inderdaad dat wanneer op 1 juni er bijv. 3000 aanvragen zijn terwijl er maar 2500 goedgekeurd kunnen worden, de 500 automatisch meedingen op 1 januari 2021 (en voorrang hebben). Zo verloopt de 60 dagen-voorwaarde niet.

Stukje extra geruststelling dus :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Nou, het heugelijke moment is daar. Leasecontract getekend en de dealer was zo vrij geweest de auto alvast maar te laten verschepen naar hun toe, die staat dus ook al klaar :P enige is dat we nog moeten wachten totdat de ander uit de lease gaat zo'n beetje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
WhySoSerious schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:18:

De regeling omvat inderdaad dat wanneer op 1 juni er bijv. 3000 aanvragen zijn terwijl er maar 2500 goedgekeurd kunnen worden, de 500 automatisch meedingen op 1 januari 2021 (en voorrang hebben). Zo verloopt de 60 dagen-voorwaarde niet.

Nou, dat wordt dan dus water & brood de rest van het jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10 21:26
WhySoSerious schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:18:

Dus degene van 1 januari zijn dan gekloot met andere woorden? Want de spaarpot is dan sowieso al kleiner. Stel je voor dat er op 1 juni 5000 aanvragen zijn, dan kan er voor de volgende anderhalf jaar geen enkele subsidie meer volgen voor een nieuwe koper _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:08
Prullenbak84 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:00:

Van het totale wagenpark schijnt 88% van particulieren te zijn. Ik denk dat dat bij nieuwe EV's wat lager ligt, dus laten we - nattevingerwerk- 60% pakken, maar ik denk dat dat hoog geschat is.
Het percentage lease auto's is voor zakelijk en private lease samen 50 procent van de markt. Daarnaast leent 80 procent van de mensen bij het kopen van een auto. Daarvan zal het percentage voor nieuwe auto's hoger liggen dan 80 procent.
Kortom, minimaal 90 procent van alle nieuwe auto's is of geleased of gefinancierd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

ik ga vanmiddag een proefrit maken in de nieuwe renault zoe. Mede door de subsidie (en de verdubbeling van renault) een interessante keuze worden.
Echter lees ik hier wel wat haken en ogen aan de subsidie dat het dus pas mogelijk januari wordt voor je je geld krijgt. Dat zou wel erg zuur zijn.

Ben benieuwd vanmiddag. Ook moet er nog een laadpaal komen via de gemeente dan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Dennis1812 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:42:
ik ga vanmiddag een proefrit maken in de nieuwe renault zoe. Mede door de subsidie (en de verdubbeling van renault) een interessante keuze worden.
Echter lees ik hier wel wat haken en ogen aan de subsidie dat het dus pas mogelijk januari wordt voor je je geld krijgt. Dat zou wel erg zuur zijn.
Waarom zuur?
Je krijgt teminste nog een subsidie als je snel bent. Voor hetzelfde geld krijg je gewoon niets meer omdat de spaarpot op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

bottom line schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:59:
[...]

Waarom zuur?
Je krijgt teminste nog een subsidie als je snel bent. Voor hetzelfde geld krijg je gewoon niets meer omdat de spaarpot op is.
Nou, ik heb hem nog niet gekocht. Ga een proefrit maken.
Dus als de pot op 1 juli al op zou zijn heb ik mogelijk ook gewoon pech en maakt de overheid je blij met een dode mus.
Want alles wat ze nu niet kunnen betalen schuift door naar januari, maar als t budget uit januari ook op is.
Well.. you get my point.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:59
Het lijkt hier wel het grote subsidie- en financierings topic.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Dennis1812 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:04:
[...]

Nou, ik heb hem nog niet gekocht. Ga een proefrit maken.
Dus als de pot op 1 juli al op zou zijn heb ik mogelijk ook gewoon pech en maakt de overheid je blij met een dode mus.
Want alles wat ze nu niet kunnen betalen schuift door naar januari, maar als t budget uit januari ook op is.
Well.. you get my point.
Maakt niet uit, want jij krijgt voorrang. Degene die nu de auto kopen in de 2de helft van 2020 hebben pas pech

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 24-06-2020 08:23 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29

CyBeRSPiN

sinds 2001

PeterZ(on) schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:12:
Het lijkt hier wel het grote subsidie- en financierings topic.
Mogen de particulieren nu ook eens na jarenlang bijtelling- en leasediscussies in deze topicreeks? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
fisherman schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:01:
[...]

Het percentage lease auto's is voor zakelijk en private lease samen 50 procent van de markt. Daarnaast leent 80 procent van de mensen bij het kopen van een auto. Daarvan zal het percentage voor nieuwe auto's hoger liggen dan 80 procent.
Kortom, minimaal 90 procent van alle nieuwe auto's is of geleased of gefinancierd.
"geleased of gefinancierd" zegt niks over of t privebezit is, of zakelijk.

Volgens het CBS:
Begin 2019 bestond twee derde van de Nederlandse wegvoertuigen uit personenauto’s. In totaal waren er op 1 januari ruim 8,5 miljoen personenauto’s, 1,9 procent meer dan een jaar eerder. Van deze personenauto’s was 88 procent eigendom van een particulier.
Zoals ik al aangaf, zegt dit dan ook weer niks over het aandeel van particulieren bij nieuw aangeschafte auto's, laat staan bij nieuwe EV's...Dus vandaar mijn "laat dat dan eens hoog uitvallen met 60%"-gok.

Maar goed, het doet er al niet meer zoveel toe, want ook @Ophidian had al een andere rekensom gemaakt, met ongeveer dezelfde conclusie: Het zou allemaal best wel eens goed kunnen komen volgende week. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Prullenbak84 op 24-06-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
fisherman schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:01:
[...]

Ja maar als van die 50% nou zo'n 90% zakelijk lease is en 10% private lease.. en dan moet het nog een privé aangekochte, nieuwe EV zijn, geen tweedehands. En bovendien vanaf een bepaald minimum en tot een bepaald maximum, dus Lexus/Tesla etc vallen al af, en bovendien aangekocht vanaf begin juni of iets dergelijks... ik denk dat 2500 auto's weinig is maar niet zó weinig dat je gelijk misgrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
PeaceNlove schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:10:
[...]

Nee, helaas voor mij ook niet geschikt. Ik heb geen zin om binnen Nederland 20 minuten aan de snellader te staan en heb dat dus ook ingevuld met Nee. 10 minuten is wel ok, maar niet de vraag :+ . En met mijn e-Niro, woonplaats centraal in Nederland en max 100 is snelladen ook helemaal niet nodig 8)
Beetje late reactie wellicht maar ik heb die enquete voor de grap ook gedaan: voor mij geschikt met middelgroot bereik. Berekening klopt aardig.. alleen bij privé aanschaf zie ik niet of ze nu batterijhuur of -koop meerekenen. Ook de pechhulp die bij private lease vaak inbegrepen zit (ligt eraan waar je leased denk ik, maar neem bijv. ANWB) is niet meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
marvel27 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:41:
In het MG ZS EV-topic worden er wat filters losgelaten op de bijna real-time RDW-data i.v.m. gekentekende auto's. Data is up to date tot en met 22/06.

Als je filtert op:
  • Voertuigsoort: Personenauto
  • Cilinderinhoud is leeg
  • Datum tenaamstelling is groter dan 20200603
  • Datum eerste toelating is groter dan 20200603
  • Catalogusprijs is minder dan 45000
  • Aantal zitplaatsen is groter dan 2
  • (ivm Nissan ENV200 die zakelijk wordt gebruikt)
dan kom je op 560 auto's. Hier zitten mogelijk nog zakelijk gekochte auto's bij.

De komende week nog even in de gaten houden, maar het lijkt erop dat het wel goed komt met de subsidie op 1 juli, en dat de hele discussie over een loting gelukkig slechts theoretisch blijkt ;)
Update: met de auto's van 23/06 zitten we aan 607 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Ach, het komt sowieso goed. En anders in januari. Verwacht toch niet dat mijn Corsa eerder geleverd wordt dan dat. :9

Vandaag toevallig langs de Opel dealer gefietst en ze Hadden nu een GS line staan. Waren nog niet zeker over de bekleding, dus op de gok besteld. In het echt zijn die stoelen stuk mooier dan op de foto’s, dus erg blij mee. Op de foto’s is het rood erg fel, terwijl dat erg meevalt. Zeker die zwarte hemelbekleding met panoramadak maakt het af :D alleen jammer dat ie niet open kan :p

Wachten, wachten, wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-10 14:56

India Sierra

Learn by failure

Ophidian schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:16:
Ach, het komt sowieso goed. En anders in januari. Verwacht toch niet dat mijn Corsa eerder geleverd wordt dan dat. :9

Vandaag toevallig langs de Opel dealer gefietst en ze Hadden nu een GS line staan. Waren nog niet zeker over de bekleding, dus op de gok besteld. In het echt zijn die stoelen stuk mooier dan op de foto’s, dus erg blij mee. Op de foto’s is het rood erg fel, terwijl dat erg meevalt. Zeker die zwarte hemelbekleding met panoramadak maakt het af :D alleen jammer dat ie niet open kan :p

Wachten, wachten, wachten.
Ik vond juist die rare streep niet mooi in de GS :+

En met je eens, jammer dat het dak niet open kan

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
marvel27 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:59:
[...]

Update: met de auto's van 23/06 zitten we aan 607 8)
En nog steeds heb je niet heel veel aan de tenaamstellingen van juni. Tenzij je aanneemt dat over een bepaalde maand bestelde auto's ook in ongeveer in 1 maand op naam worden gezet, en dat er in iedere maand ongeveer evenveel auto's besteld worden, en het nieuws van de subsidie geen invloed heeft gehad.

Wat ik bedoel te zeggen is: dit zijn 607 EV's die "ergens in het afgelopen jaar ofzo" besteld zijn. En dat zegt helemaal niks over hoeveel er vanaf 4 juni besteld zijn. Behalve dan misschien dat 2500 best wel veel is.

[ Voor 18% gewijzigd door Prullenbak84 op 24-06-2020 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
India Sierra schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Ik vond juist die rare streep niet mooi in de GS :+

En met je eens, jammer dat het dak niet open kan
Op basis van de foto’s waren wij ook niet onder de indruk en wilde zelfs voor Elegance gaan. Echter van de 208 wist ik wel dat de sportstoelen veel beter zitten. Samen met de zwarte hemelbekleding en het iets andere buitenkant toch besloten wel GS line te nemen. Nu ik het in het echt gezien heb vind ik het persoonlijk wel mooi. Grappig hoe een foto desondanks iets niet goed kan weergeven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ophidian schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:43:
[...]

Op basis van de foto’s waren wij ook niet onder de indruk en wilde zelfs voor Elegance gaan. Echter van de 208 wist ik wel dat de sportstoelen veel beter zitten. Samen met de zwarte hemelbekleding en het iets andere buitenkant toch besloten wel GS line te nemen. Nu ik het in het echt gezien heb vind ik het persoonlijk wel mooi. Grappig hoe een foto desondanks iets niet goed kan weergeven :p
Ik vond het alleen wat minder mooi bij de standaard oranje kleur. Zodra je de deur open doet, valt toch op dat er iets niet helemaal klopt, ofzo. Verder vind ik het dashboard van de GS ook net wat vlotter.

Over dashboards gesproken: Een beetje jaloers op de nieuwe Mokka kunnen we, als toekomstig Corsa-rijders, wel zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Prullenbak84 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:32:
[...]
Wat ik bedoel te zeggen is: dit zijn 607 EV's die "ergens in het afgelopen jaar ofzo" besteld zijn. En dat zegt helemaal niks over hoeveel er vanaf 4 juni besteld zijn. Behalve dan misschien dat 2500 best wel veel is.
Wel, je kan dit getal dan als de bovenkant van de range zien. Er zitten inderdaad ook auto's in die voor 4 juni besteld zijn, en auto's die zakelijk gereden worden. Dus het lijkt mij erg sterk dat we de 2500 snel gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta737
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-10 16:06
Ik hoop toch niet dat die MRB-vrijstelling eerder op de schop gaat... :-(
https://www.nu.nl/auto/60...eel-elektrische-auto.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 17:34
Delta737 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:28:
Volgens mij gaat het in het artikel over de bijtelling en niet over de motorrijtuigenbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:36
(jarig!)
Sonicfreak schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Volgens mij gaat het in het artikel over de bijtelling en niet over de motorrijtuigenbelasting.
Het gaat ook over MRB en BPM en dat zijn allemaal fiscale voordelen.

[ Voor 21% gewijzigd door kdeboois op 24-06-2020 15:50 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 17:34
kdeboois schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:49:
[...]

Het gaat ook over MRB en BPM en dat zijn allemaal fiscale voordelen.
My bad, ik had alleen het artikel van nu.nl gelezen. In het rapport wordt inderdaad gesproken over BPM en MRB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Delta737 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:28:
Ook bestelwagens op diesel gebruiken die regeling. Hm. Als we die nou eens 200% gaan belasten en EV's vrij blijven stellen. Win-win.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• fisherman
Gisteren opgehaald bij de dealer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYsJrHe3NeJn5PU939uqgrMBT5U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxT4KNx9w4qJWgivAixjgajJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeGaImR55farAeqI_ZdXGJWNFro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rADTcIfU0PADJ3GXnGfnnca8.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
(jarig!)
Gefeliciteerd! Kijk uit naar je ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
Die GOM is wel interessant met een minimale en maximale range. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen of die waarden een beetje betrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pierz schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:39:
[...]

Die GOM is wel interessant met een minimale en maximale range. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen of die waarden een beetje betrouwbaar zijn.
Maar wel een zeer groot verschil moet ik zeggen. Ik hoop dat dat ding bij kan leren om zo de marge hopelijk wat kleiner te maken bij een volle batterij.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
kdeboois schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:55:
[...]

Gefeliciteerd! Kijk uit naar je ervaringen.
Pierz schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:39:
[...]

Bedankt. Ik zal zeker ervaringen posten.
Je kunt overigens makkelijk zien of je de bovengrens gaat halen of de ondergrens. Links ervan kan je dat makkelijk zien aan de balk die naar beneden of boven kleurt.

Zoals je ziet kleurt hij nu een beetje naar boven, wat betekent dat je eerder die bovengrens gaat halen dan de ondergrens.

[ Voor 8% gewijzigd door fisherman op 25-06-2020 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:01:
[...]

Maar wel een zeer groot verschil moet ik zeggen. Ik hoop dat dat ding bij kan leren om zo de marge hopelijk wat kleiner te maken bij een volle batterij.
+-20% is 16 kWh/100 km tot 24 kWh/100 km als het gemiddelde 20 kWh/100 km is. Dat lijkt me een realistische range tussen super zuinig provinciale wegen rijden, of super onzuinig 130+ op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het warme weer heeft veel invloed op het bereik, ik bleef zelfs bij 130 km/h (gps) onder de 200 Wh/km, effectief 19,6 Wh/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
We gaan binnenkort electrisch rijden. Vraag van mijn vrouw waar ik het antwoord niet op wist: wat doet filerijden eigenlijk met je range? Verbruik je bovengemiddeld door het vele starten uit stilstand, of juist ondergemiddeld omdat de gemiddelde snelheid erg traag is? Wat doet urenlang stilstaan (bv als de snelweg versperd is door een ongeval) met airco en radio aan met je range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
(jarig!)
Door de lage snelheid heeft het vaak een gunstig effect, zo lang je niet te dicht op je voorganger komt zodat je kan uitrollen. Regeneratief remmen is ook een optie maar dat kost meer energie. Mechanisch remmen vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:17

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

dat ligt natuurlijk heel erg aan de auto. en hoe hard de airco aan het werk is.
Als het buiten gewoon 20 graden is en de airco dus niet aanstaat, en alleen de radio en de verlichting. dan zal het super zuinig zijn, ligt erook aan hoeveel je regeneratief remt in de file.
Ik merk in mijn tesla een groot verschil als ik auto pilot aan heb staan in de file.
Die computer gebruikt nogal een energie, dat is geen probleem als je toch al aan het rijden bent. maar in de file telt dat in verhouding heel erg op, zeker als je 2 uur lang aan het file rijden bent.

tevens is dat verschil in mijn beleving nog altijd klein en hoef ik er geen rekening mee te houden.
Ik haal zo'n 400km op mijn accu, dat is zo'n 4 uur 100km/u rijden... met auto pilot aan. dus 8 uur in de file staan is echt geen probleem voor mijn auto :).

Laatst op vakantie in de file gestaan rond Hamburg. maar door de file (snelheid tussen de 10 en 50km/u 2 uur lang), kon ik toch een oplaad punt later pakken dan gepland. :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marvel27 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:32:
We gaan binnenkort electrisch rijden. Vraag van mijn vrouw waar ik het antwoord niet op wist: wat doet filerijden eigenlijk met je range? Verbruik je bovengemiddeld door het vele starten uit stilstand, of juist ondergemiddeld omdat de gemiddelde snelheid erg traag is? Wat doet urenlang stilstaan (bv als de snelweg versperd is door een ongeval) met airco en radio aan met je range?
Over het algemeen heeft file een positief effect. Hoe groot het effect is hangt van vele factoren af. Maar de lagere snelheid betekend sowieso een lager verbruik. Deze ochtend nog eens gemerkt in de file. En zoals anderen aangeven: het vermijden van de remmen nodig te hebben helpt dat nog verder.

De radio heeft geen impact, de airco heeft wel degelijk een impact. Maar opnieuw, dat hangt van vele factoren af zoals hoe groot het temperatuursverschil is dat je tracht te bekomen. Als je binnen 23° wenst terwijl het buiten maar 25° is heb je niet veel energie nodig, is het buiten 35° dan zal het al wat meer energie kosten. Je zal de batterij er niet snel mee leegtrekken, maar als je uren stilstaat met airco aan, dan is het echt niet verwaarloosbaar. Gewoon je range in het oog houden en op tijd de airco uitschakelen als je de volgende snellader niet meer dreigt te halen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Blokker_1999 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:58:
[...]
Gewoon je range in het oog houden en op tijd de airco uitschakelen als je de volgende snellader niet meer dreigt te halen.
Of gewoon bij de lader gaan staan, totdat de file weg is _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbubels
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-06-2024
Gefeliciteerd Fisherman,

Mijn ervaring is dat je met dit weer makkelijk 400 km haalt. Heb sinds ik de Ampera-e heb (9 juni gekregen) er al 1500 km opzitten. Ik laad hem elke keer 100% op.
Gisteren en vandaag samen 365 km gereden en nog 105 km bereik over. Dit met meer dan 50% snelweg en regelmatig gebruik van de airco (die trouwens uitstekend werkt). De 105 km is trouwens zonder airco, met airco wordt dit 81 km.

6 juli laat ik een afneembare trekhaak monteren voor een fietsendrager. Ben benieuwd wat fietsen achterop voor invloed op het bereik heeft.

Veel plezier met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
jbubels schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:53:
Gisteren en vandaag samen 365 km gereden en nog 105 km bereik over. Dit met meer dan 50% snelweg en regelmatig gebruik van de airco (die trouwens uitstekend werkt). De 105 km is trouwens zonder airco, met airco wordt dit 81 km.
Heb je gisteren en vandaag dus zonder airco gereden?

Ben je gek?? ;) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbubels
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-06-2024
Nee hoor regelmatig airco gebruikt. Toen ik thuis was en de airco uitreed sprong het bereik van 81 naar 105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
jbubels schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:53:
Gefeliciteerd Fisherman,

Mijn ervaring is dat je met dit weer makkelijk 400 km haalt. Heb sinds ik de Ampera-e heb (9 juni gekregen) er al 1500 km opzitten. Ik laad hem elke keer 100% op.

6 juli laat ik een afneembare trekhaak monteren voor een fietsendrager. Ben benieuwd wat fietsen achterop voor invloed op het bereik heeft.

Veel plezier met de auto.
Dank je. Trekhaak voor fietsen wil ik inderdaad tzt ook. Eerst een laadpaal voor thuis, zodat ik groen kan laden.
Goed om te lezen dat je ook met airco nog een flink bereik hebt.
Heb je hem op automatisch staan? Ik heb hem gewoon op 22 graden automatisch staan met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-10 13:22

Blonde Tux

<advertisement>

Gezien gisteren mijn huidige auto zo goed al total loss is verklaard, vandaag maar eens serieus gaan oriënteren op een ZOE.

Nu probeer ik een beetje een eenduidige beeld te vormen, maar blijf vooral verzuipen in de naamstellingen en de range van deze verschillende versies.
Zit te dubben om een R90 of een Q90 te halen, maar zie ook dat er voor zachtere prijzen een Q210 en R240 te koop staan. Gemiddeld doe ik net geen 100 km per dag, (92) aan woon werk verkeer (90% snelweg), waarbij ik eigenlijk voornamelijk op werk wil laden.

Maar ik kom er niet lekker uit mbt bereik. Idealiter, zou ik 100km dus willen doen op 1 lading; zit je dan nog steeds goed met een Q210/Q240 of moet je daarvoor uitwijken naar een R/Q90 om dat zonder geknepen billetjes te behalen?

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Blonde Tux schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:11:

Maar ik kom er niet lekker uit mbt bereik. Idealiter, zou ik 100km dus willen doen op 1 lading; zit je dan nog steeds goed met een Q210/Q240 of moet je daarvoor uitwijken naar een R/Q90 om dat zonder geknepen billetjes te behalen?
Als ik zo naar de specs kijk is alleen een r/q90 nog een optie. De 210/240 hebben een bereik van 140/150 km, een paar jaar oud betekent in het meest optimistische geval een teruggang van 5% op de accu. En met wat je over houdt zou ik een 100km enkele reis in de winter met vrieskou niet aandurven. Ok je kan ingepakt in de auto zitten met alle climate spul uit, maar dan nog is het een gevalletje samengeknepen billen soms.. Da's geen leuke ervaring voor je eerste EV, beginnen met range anxiety. Als het retour is en je kan op het werk laden dan gaat het, maar is die paal altijd vrij?

[ Voor 5% gewijzigd door CopyCatz op 26-06-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
(jarig!)
CopyCatz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:22:
[...]

Als ik zo naar de specs kijk is alleen een r/q90 nog een optie. De 210/240 hebben een bereik van 140/150 km, een paar jaar oud betekent in het meest optimistische geval een teruggang van 5% op de accu. En met wat je over houdt zou ik een 100km enkele reis in de winter met vrieskou niet aandurven. Ok je kan ingepakt in de auto zitten met alle climate spul uit, maar dan nog is het een gevalletje samengeknepen billen soms.. Da's geen leuke ervaring voor je eerste EV, beginnen met range anxiety. Als het retour is en je kan op het werk laden dan gaat het, maar is die paal altijd vrij?
En angstzweet door de beslagen ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Dat lijkt mij met een Q210 of R240 niet aan te raden. Eventueel kan je ook naar een i3, Ioniq of eGolf kijken die net iets meer bereik hebben. Wil je wat meer range dan zijn er aantrekkelijke private lease aanbiedingen. Met subsidie (als de pot niet leeg gaat) kan dat ook wel eens interessant zijn. Met name de MG en Zoë zijn aantrekkelijk geprijsd, maar ook de Ampera-e is scherp (gebruikte auto’s kunnen vaak ook via private lease).

Tot slot kunnen de Volt, Ampera, Outlander en GTE’s ook interessant zijn, maar dat zijn wel hybrides met een stekker.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 26-06-2020 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 101% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:08
Mar.tin schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:35:
Op basis van eigen ervaring met 3 / 4 smaken Leaf zou ik, de 22kWh smaken overslaan en een 40+kWh model kopen.

Je hebt dan altijd, nu en in de toekomst, makkelijk 100km rijbereik, ook met hard rijden, verwarming en airco, korte stukjes, enzovoort. Je hoeft minder na te denken hoe wat waar en wanneer je moet stekkeren.

Geeft gewoon peace of mind.
Ik zou zeggen >28kWh zeggen met uitsluiting van de 30kWh Leaf i.v.m. degradatie. Of andersom, >35kWh met uitzondering voor de 28kWh i.v.m. efficientie.

Anders voel ik me gediscrimineerd B)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:21

WhySoSerious

Be the change.

Gezien gisteren mijn huidige auto zo goed al total loss is verklaard, vandaag maar eens serieus gaan oriënteren op een ZOE.

Nu probeer ik een beetje een eenduidige beeld te vormen, maar blijf vooral verzuipen in de naamstellingen en de range van deze verschillende versies.
Zit te dubben om een R90 of een Q90 te halen, maar zie ook dat er voor zachtere prijzen een Q210 en R240 te koop staan. Gemiddeld doe ik net geen 100 km per dag, (92) aan woon werk verkeer (90% snelweg), waarbij ik eigenlijk voornamelijk op werk wil laden.

Ligt er een beetje aan. Als je budget inc. accukoop is zijn er toch wel wat alternatieven. Als je 7 a 8k hebt + genoegen neemt met de maandelijkse accuhuur heb je niet echt een keus ben ik bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak

met een R240 heb je 20km meer bereik als in een Q210, maar een Q210 kan weer ongeveer 35kw ac "snel"laden en een R240 22kw ac als dat je enigszins wat boeit. Voor de rest kun je met beide wss wel de dagelijkse woon-werk ritten doen maar moeilijk meer dan dat.

als dat een probleem is, dan een r90/q90 voor rond de 12-13k ophalen bij de renault zoe boer bleeker bv in purmerend. daarop nog 2k subsidie verrekenen en heb je een degelijke ev voor "weinig" geld. verder nog de accuhuur bijrekenen. als je geen accuhuur wilt of paar duizend erbij betalen om de accu te kopen of een hyundai ioniq, kia soul ev, egolf 350, bmw i3 90ah, nissan leaf 40kwh of fiat 500e die 100+km bieden

VOORBEELD:
in de klasse 100km range
- https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr 10k exclusief subsidie, geen accuhuur
- https://www.autoscout24.n...52-ee581c96b246?cldtidx=1 8k exclusief subsidie, maandelijks accuhuur

200km range
- https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr 12.7k exclusief subsidie, maandelijks accuhuur

300km range
- https://www.autoscout24.n...26-f38e4f35a2e1?cldtidx=2 17.5k exclusief subsidie, maandelijks accuhuur

[ Voor 20% gewijzigd door Coasterfreak op 26-06-2020 14:32 ]

Pagina: 1 ... 112 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic