Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.980 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:56
LEX63 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:57:
Ik heb het uiteindelijk gevonden.

Je gebruikt momenteel 0B opslagruimte. Er is nog 228MB vrije ruimte beschikbaar. Selecteer een map of maak een nieuwe aan om afbeeldingen up te loaden.

228MB opslag, dat is weinig?

Ik ga wel even googelen.
Mupload.nl kan je ook gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

228 MB is ruim voldoende voor tientallen foto's en screenshots.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-10 01:37

Copitano

Hoorn NH

Rol-Co schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:54:
@ApC_IcE @Tsurany

Ik heb iemand gevraagd in de groothandel te kijken online (2 bekende) en nagenoeg niets in de voorraad. Div winkels nu gevraagd en slechts 1 enkele heeft ze echt liggen en leverbaar.
Wie?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ApC_IcE schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:33:
[...]

Ik weet niet over welke panelen je het hebt. Maar dat er voorraden op raken dat gaat zeker gebeuren.
Van alle goedkope merken de 325- 360Wp

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit eraan te denken om panelen van 2m bij 1m aan te schaffen (deze).
Wat ik me afvraag, is of je deze panelen horizontaal kunt monteren met alleen ondersteuning aan de zijkanten. Je hebt dus een wat grotere overspanning dan normale panelen. Kan dat problemen opleveren?

En is er een optimizer die met deze panelen (144 cellen, 405 Wp) overweg kan? Of zijn het stiekem twee panelen met 72cellen in één en kun je er dan twee optimizers opzetten (al weet ik niet of het dan nog gunstig is)

(Heb een eigen topic waaruit deze vraag komt: Zonnepanelen op badkamer dak over een dakkoepel)

[ Voor 18% gewijzigd door Jelte op 18-02-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs_nl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-09-2020
Iemand hier al bezig om met een eigen te bouwen off-grid accupack, en met X management module , stroom voor de nacht op te slaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:47
Buiten de accu's heb je ook nog een prijzige DC-AC inverter nodig, want ik zou toch enkel een fatsoenlijke sinus aan mijn apparaten willen aanbieden en niet een mislukte blokgolf die uit goedkope inverters komt.

De inverter moet synchroniseren met het net of je moet volledig off-grid gaan.

Voorlopig saldeer ik wel lekker verder, iets anders kan op dit moment absoluut niet uit in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34

twain4me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:11
Dass heel veel werk, kan je beter een aantal Winston LiFeYP04 cellen van 60Ah tot 1000Ah in serrie zetten..als mij AGM's accu's de geest geven gaan die er komen… *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:40

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Weer even een brainstorm gevraagd tussendoor: PV met driehoeken :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rol-Co schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:58:
[...]

Ik ben al flink wat bedrijven aan het vragen maar niemand heeft ze op voorraad, kennis van me heeft in de groothandels gekeken en ook daar grote schaarste behalve lg panelen van 250,-..
Blijmetzonnepanelen zegt dat het door corona komt maar zo'n schip met spullen is 2 maanden onderweg en die schaarste was er al volgens mijn kennis, corona komt nog straks.....nog schaarser.

Misschien dat @Andre1973 dit kan bevestigen?
Schaarst is er zeker, en de grote partijen zijn al hevig aan het reserveren. als je veel mensen hebt lopen en moet betalen, en niet stil kan staan dan zal je wat moeten, en groothandels zullen die voorrang geven.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Atomic2005 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:52:
[...]

Nee, geen platdak. Een pannendak op zuid. Platdak (leggen)heb ik zelf ook ervaring mee, dat was geen probleem.
Bedrijf bestaat nog gewoon, bij mijn weten geen faillissement tussendoor gehad.

Zo, bedrijf gebeld, word opgepakt. Komende 8weken word alles doorgemeten, van het dak afgetrokken en opnieuw aangesloten.
Luxe! en onder garantie?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oner
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-02-2024
Hallo allemaal,

Ik zit hier met een dilemma.
We hebben momenteel 14 panelen (10x305wp en 4x310wp)
De 10 panelen zitten aangesloten op een growatt 3000mtls. De 4x310 panelen op een growatt 1500s.
De buurman heeft een dakkapel laten plaatsen waardoor bij de set van 10 panelen 2 panelen langdurig is de schaduw blijven liggen. (helaas allebei op verschillende strings) Ik heb gelezen dat je met een tigo optimizer dit probleem zou kunnen oplossen is dat ook zo?
De set van 4 panelen start veel later op dan de andere set kan dit komen doordat de omvormer te zwaar is? Beide systemen zijn door installateurs geplaatst.

kampenpower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
oner schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 02:01:
Hallo allemaal,

De 10 panelen zitten aangesloten op een growatt 3000mtls. De 4x310 panelen op een growatt 1500s.
De buurman heeft een dakkapel laten plaatsen waardoor bij de set van 10 panelen 2 panelen langdurig is de schaduw blijven liggen. (helaas allebei op verschillende strings) Ik heb gelezen dat je met een tigo optimizer dit probleem zou kunnen oplossen is dat ook zo?
Doe geen moeite, de extra kosten van een optimizer haal je er niet uit. Panelen die in de schaduw liggen worden via dioden overgeslagen. De spanning daalt daardoor. Als je omvormers trackers hebben is het ok.
De set van 4 panelen start veel later op dan de andere set kan dit komen doordat de omvormer te zwaar is? Beide systemen zijn door installateurs geplaatst.
Waar het om gaat is of de panelen iets opleveren. Bij een lage opbrengst wordt het grootste deel of alles gebruikt door de omvormer zelf. Het wordt pas nuttig als de omvormer een netto "winst" gaat vertonen van meer dan enkele tientallen Watts. Als je de omvormer te vroeg aan laten schakelen (lees: bij een te lage spanning), dan houdt dat alleen de omvormer bezig, is er geen of nauwelijks opbrengst en slijt de omvormer nodeloos.

Later inschakelen is dus niet meteen een nadeel. Het kan juist een voordeel zijn. Let vooral op de opbrengst en kijk of die vanaf het begin al voldoende oplevert of in het begin en het einde laag is. Begint het opleveren als de omvormer aangaat binnen een kwartier met enkele tientallen Watts, dan zit je waarschijnlijk goed.

Het duurde bij mij ook een tijdje voordat ik tot deze inzichten kwam. Ik heb ook schaduw 's-morgens en 's-avonds, maar daar maak ik me inmiddels niet meer druk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
oner schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 02:01:
Hallo allemaal,

Je zegt helaas op twee strings. Betekend het dat die tien panelen verdeeld zijn in 2×5?

Of bedoel je één paneel van de tien en eentje van de vier panelen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-10 16:53
Het kan gewoon via Google foto, gratis als je een Google account hebt.
Ik moest alleen even uitzoeken hoe. Nu zonder vermelding van privé gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://am3pap001files.storage.live.com/y4pZIBcmxkI1sE02aUYGVYcxURdxLSJ-yIt4USki3aZo1cxaglUAnngIlrXfDKx-MboQAOxTTuyXmhRdr6s5lvsEs5r4aVpFUvOu_g2xpRdTPjRRSuw3VeqS6XxbbvE7qyz0H8tXxEiDLXvXmW9s_ygtYykGQtTwWcmvgifuIHgJ7RbjYY17kPiqqm5u-mlCigSDU0YCg3QTbyaCzxr7HTFM6IRFPyf0ONU8sFOkngbuT8/P1020677.JPG?psid=1&width=652&height=869

hier een foto van mijn accubank. 12x 6v 3x24v 225Ah Trojan T105 totaal aangesloten als een grote accubank totaal 24volt 675 Ah.

Informatie van mijn 6 zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://am3pap001files.storage.live.com/y4pBCls1i4ZBI29eXzQrFf1Lr1gqM6grrWT7oYCdxEPLyNOL5OypjYQQxrHcPNEUPoBJPWMG_qm3evsp3jUdXRShaDkTgtAJxD6EL1ILecvrnEulR1WLeZvGzZWKI8CjTyJb-0SUx9Rs1QpQUxIQmX6Ud-DKJojBbaLwbicTYNylNECop3zLCGa3k-b_apXjLIdaja-ze2XNHoVYw4Tl8ViZ47iLc4PWC42PYO2IZiuveQ/P1020876.JPG?psid=1&width=1319&height=879
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:43:
[...]

Mupload.nl kan je ook gebruiken

[ Voor 89% gewijzigd door LEX63 op 20-02-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oner
reneeke1970 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 04:59:
[...]

Je zegt helaas op twee strings. Betekend het dat die tien panelen verdeeld zijn in 2×5?

Of bedoel je één paneel van de tien en eentje van de vier panelen?
ja de 10 panelen zijn verdeeld over 2x5 en van beide staat er 1 in de schaduw door dakkapel

kampenpower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een android app waarmee je het pad van de zon kunt bepalen gedurende het jaar. En dan natuurlijk vooral zien van welke schaduw je last hebt.

Er zijn er genoeg, maar voor de fancy optie moet je natuurlijk betalen. Geen probleem, maar voor €8,50 wil ik graag wat meer info.

Heeft iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
oner schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:08:
[...]

ja de 10 panelen zijn verdeeld over 2x5 en van beide staat er 1 in de schaduw door dakkapel
Weet je het voltage van de panelen? Of aflezen uit omvormer, bv pv1 is 160 volt.
Ik vermoed namelijk dat het beter is voor rendement om er 1×10 van te maken.
Als er dan twee schaduw krijgen heeft je omvormer daar waarschijnlijk weinig last van. Als je in logging ziet van wel kun je het inderdaad met tigo oplossen, als je denkt dat het verlies de 2×50 euro waard is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jelte schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:55:
Ik ben op zoek naar een android app waarmee je het pad van de zon kunt bepalen gedurende het jaar. En dan natuurlijk vooral zien van welke schaduw je last hebt.

Er zijn er genoeg, maar voor de fancy optie moet je natuurlijk betalen. Geen probleem, maar voor €8,50 wil ik graag wat meer info.

Heeft iemand tips?
suncalc.org gebruik ik daarvoor. Werkt wel met satellietbeelden, schaduw zul je een beetje zelf moeten doen. maar met de graden van de zon is dat prima te bedenken (vind ik).

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oner
reneeke1970 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:25:
[...]

Weet je het voltage van de panelen? Of aflezen uit omvormer, bv pv1 is 160 volt.
Ik vermoed namelijk dat het beter is voor rendement om er 1×10 van te maken.
Als er dan twee schaduw krijgen heeft je omvormer daar waarschijnlijk weinig last van. Als je in logging ziet van wel kun je het inderdaad met tigo oplossen, als je denkt dat het verlies de 2×50 euro waard is.
Helaas kan ik alleen via de omvormer per string uitlezen. Ik zal er eens goed voor gaan zitten op een zonnige dag wat het scheelt in de opbrengst dan zou ik er een berekening op los kunnen laten.

de 2de set die ik met de Growatt 1500S en 4x310wp aan panelen (1240WP) start ook veel later op dan de andere set terwijl de ligging in de ochtend in de zon is. Hij start pas op op het moment dat de omvormer al ongeveer 50w terugleverd. Zou het verstandig zijn om daar een extra oanneel bij te zetten? volgens mij start de omvormer dan sneller op omdat hij meer V krijgt door de ene paneel extra.

sorry voor deze vragen hoor maar ben een beetje onzeker over mijn opstelling, heb idee dat de installateur niet 1 van de beste was... Wist niet eens hoe de ophangstysteem werkte die hij zelf heeft meegenomen..

kampenpower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:27:
[...]

suncalc.org gebruik ik daarvoor. Werkt wel met satellietbeelden, schaduw zul je een beetje zelf moeten doen. maar met de graden van de zon is dat prima te bedenken (vind ik).
Voor gebouwen is dat wel te doen. Maar voor details met bomen een stuk lastiger.
Vandaar de android app met live view functie. Kun je door de camera zien waar de zon zit. Dat is erg handig.

Maar ja welke app is dan het beste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
@LEX63 Je foto's zijn nog niet te zien, komt wellicht nog, 4serie x3paralel dat is een aardig batterij bankje, vraag wel om goed onderhoud.

Ik hoop wel dat je batterij balancer's gebruikt omdat dergelijke opstellingen nogal de neiging hebben om uit balans te geraken met alle gevolgen vandien, mensen onderschatten dit en nieuwe batterijen zijn duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:16
@oner welke panelen heb je op je dak liggen? Want zoals @reneeke1970 al aangaf, is 1 string van 10 misschien wel een betere oplossing. je growatt 3000mtls heeft 150v nodig om op te starten, met 5 panelen van 60 cells is dit aan de krappe kant.

Je andere growatt heeft aan 70v genoeg om te starten. dan zou de 4 panelen wel voldoende kunnen zijn.
Maar als we weten welke panelen je hebt liggen en het liefst ook de hoek en oriëntatie, dan zou dat al veel helpen.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
oner schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:04:
[...]

Helaas kan ik alleen via de omvormer per string uitlezen. Ik zal er eens goed voor gaan zitten op een zonnige dag wat het scheelt in de opbrengst dan zou ik er een berekening op los kunnen laten.

de 2de set die ik met de Growatt 1500S en 4x310wp aan panelen (1240WP) start ook veel later op dan de andere set terwijl de ligging in de ochtend in de zon is. Hij start pas op op het moment dat de omvormer al ongeveer 50w terugleverd. Zou het verstandig zijn om daar een extra oanneel bij te zetten? volgens mij start de omvormer dan sneller op omdat hij meer V krijgt door de ene paneel extra.

sorry voor deze vragen hoor maar ben een beetje onzeker over mijn opstelling, heb idee dat de installateur niet 1 van de beste was... Wist niet eens hoe de ophangstysteem werkte die hij zelf heeft meegenomen..
Inderdaad is vier panelen veel te weinig, kan beter alles samen voegen en 2×7 van maken op één omvormer. 1×14 is net teveel spanning.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
De accubank is van september 2015 dit jaar dus 5 jaar oud, ik houd hem altijd vol, om de 2 maanden vul ik de accu's even bij met gedistilleerd water. Ik ga binnenkort alle accu verbindingen weer eens schoonmaken en inspuiten met zuurvrije vaseline.

Ik hoop tot 2025 met de accubank te kunnen doen als het even kan nog langer. Het was toen aan aanbieding ik heb €100,- per accu betaald, nu betaal je voor een Trojan T105 minimaal €149,-

Nee ik gebruik geen batterij balancers, ik heb er dan drie nodig en die belancer van Victron kost €250,- per stuk, kassa. Zo gaat het ook goed. Laatst alle accu's nog gemeten geen grote verschillen in spanning.
Habana schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:59:
@LEX63 Je foto's zijn nog niet te zien, komt wellicht nog, 4serie x3paralel dat is een aardig batterij bankje, vraag wel om goed onderhoud.

Ik hoop wel dat je batterij balancer's gebruikt omdat dergelijke opstellingen nogal de neiging hebben om uit balans te geraken met alle gevolgen vandien, mensen onderschatten dit en nieuwe batterijen zijn duur.

[ Voor 10% gewijzigd door LEX63 op 19-02-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10 12:40

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

LEX63 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:32:
Het kan gewoon via Google foto, gratis als je een Google account hebt.
Ik moest alleen even uitzoeken hoe. Nu zonder vermelding van privé gegevens.

[Afbeelding]

hier een foto van mijn accubank. 12x 6v 3x24v 225Ah Trojan T105 totaal aangesloten als een grote accubank totaal 24volt 675 Ah.

Informatie van mijn 6 zonnepanelen.

[Afbeelding]

[...]
Foto's zijn niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:43

timovd

Voorsprong door techniek

Even checken.. ik wil één Tigo optimizer installeren onder een 395Wp (10,23A kortsluitstroom) paneel. Monitoring e.d. is niet nodig. Het gaat alleen om de schaduw op dit paneel geen invloed te laten hebben op de rest van de string.
Moet ik daarvoor de TS4-A-O hebben? (dus niet de TS4-R?)

[ Voor 0% gewijzigd door timovd op 19-02-2020 17:56 . Reden: TS4-A-O bedoelde ik. ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
timovd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:30:
Even checken.. ik wil één Tigo optimizer installeren onder een 395Wp (10,23A kortsluitstroom) paneel. Monitoring e.d. is niet nodig. Het gaat alleen om de schaduw op dit paneel geen invloed te laten hebben op de rest van de string.
Moet ik daarvoor de TS4-A hebben? (dus niet de TS4-A?)
A is het nieuwe model. Wil je er optimalisatie bij moet je de A-O hebben of het oude model de R-O

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:43

timovd

Voorsprong door techniek

Dank @reneeke1970! Die bedoelde ik. Op veel webshops is het erg onduidelijk aangegeven welke versie aangeboden wordt. Inmiddels een gevonden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
timovd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:01:
Dank @reneeke1970! Die bedoelde ik. Op veel webshops is het erg onduidelijk aangegeven welke versie aangeboden wordt. Inmiddels een gevonden.
En over de warboel aan data sheet maar niet te spreken pfff

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oner
insomniac schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:24:
@oner welke panelen heb je op je dak liggen? Want zoals @reneeke1970 al aangaf, is 1 string van 10 misschien wel een betere oplossing. je growatt 3000mtls heeft 150v nodig om op te starten, met 5 panelen van 60 cells is dit aan de krappe kant.

Je andere growatt heeft aan 70v genoeg om te starten. dan zou de 4 panelen wel voldoende kunnen zijn.
Maar als we weten welke panelen je hebt liggen en het liefst ook de hoek en oriëntatie, dan zou dat al veel helpen.
bedankt voor je reactie:
de growatt 3000mtls heeft naar mijn mening geen problemen met opstarten die start altijd vrij snel op wanneer de zon opkomt. het zijn idd 60cells JA Solar 305WP panelen. dakhelling is 40 graden en de richting is zuid-west
vandaag ging deze opstelling om 08:04 aan met 0.4w

de andere 1500S omvormer heeft 4x JA Solar 310WP panelen (weet niet hoeveel cells die zijn) dakhelling 40% richting noord-oost. (niet de best mogelijke richting maar had aan de andere kant geen plek meer).
Vandaag ging deze opstelling om 08:11 aan met 29.5w (deze opstelling heeft smorgens de zon.dus zou ook eerder op moeten starten in mijn beleving)

kampenpower

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
oner schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:57:
[...]

bedankt voor je reactie:
de growatt 3000mtls heeft naar mijn mening geen problemen met opstarten die start altijd vrij snel op wanneer de zon opkomt. het zijn idd 60cells JA Solar 305WP panelen. dakhelling is 40 graden en de richting is zuid-west
vandaag ging deze opstelling om 08:04 aan met 0.4w

de andere 1500S omvormer heeft 4x JA Solar 310WP panelen (weet niet hoeveel cells die zijn) dakhelling 40% richting noord-oost. (niet de best mogelijke richting maar had aan de andere kant geen plek meer).
Vandaag ging deze opstelling om 08:11 aan met 29.5w (deze opstelling heeft smorgens de zon.dus zou ook eerder op moeten starten in mijn beleving)
De spanning van vijf panelen is simpelweg te weinig om voor de tracker iets aan schaduw beheer te doen. Opstarten zal omvormer best doen.
Het omzetten naar 230 volt ac gaat ook moeilijker voor hem dus het kost je één of twee procent rendement

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

timovd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:01:
Oude
https://static.webshopapp...0702-935877125.1582140702

Nieuwe
https://stralendgroen.nl/...19/10/TS4-A-datasheet.pdf

Zeer onduidelijk inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Matthijs_nl schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:32:
Iemand hier al bezig om met een eigen te bouwen off-grid accupack, en met X management module , stroom voor de nacht op te slaan ?
@Oilman
Habana schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:17:
[...] Dass heel veel werk, kan je beter een aantal Winston LiFeYP04 cellen van 60Ah tot 1000Ah in serrie zetten..als mij AGM's accu's de geest geven gaan die er komen… *O*
Dat raakt aan (potentieel onderdeel van) Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 20-02-2020 00:42 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• LEX63
Ik heb mijn foto's net aangepast 17:45

[ Voor 255% gewijzigd door LEX63 op 20-02-2020 17:59 ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
Een vraagje voordat ik mij echt mag voegen in dit topic. Ik zit met een dilemma.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k1GORa3.png
Het derde huis van links is het onderwerp van discussie, die met dat blokje, dat is een dakraam :P.
Zoals je ziet, goed gepositioneerd voor zonnepanelen.
Maar we willen ook een dakkapel plaatsen (net als onze linkerburen). Helaas wordt voor een dakkapel heel moeilijk. We willen hem zo breed mogelijk maar de gemeente werkt erg tegen. (Huis is van binnen maar 4.8m breed en ze zeggen '"officieel" mag maar 1/3 van de breedte'. Dus een dakkapel van 1.5m...)
Achter plaatsen kan zonder problemen, maar kan effect hebben op mijn zonnepaneel plan.

Kortom: Stel ik plaats achter een dakkapel van 4m, wat voor effect heeft dat op de hoeveelheid en efficientie van te plaatsen zonnepanelen.

(Dak vlak is officieel 5.1m x 5.1m)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Tsja, een dakkapel staat inderdaad in de weg...

Wij hebben op onze dakkapel (op west) een schans gebruikt, met de panelen op 15 graden in portrait. Als we de schans hadden doorgetrokken tot de nok had er nog wel een rijtje bij gepast.

Let er op dat je de dakkapel voldoende dragend laat uitvoeren, voor panelen plus ballast. Bij ons sluiten de ramen daar nu slecht.

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/zonnepanelen.jpg

l'art pour l'art

• onetime
  • Niet online
@Kodess Iets ingrijpender dan een dakkapel; de zolder ombouwen, voor de helft?, tot een gewone volledige verdieping? Zou dat iets zijn?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
onetime schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:41:
@Kodess Iets ingrijpender dan een dakkapel; de zolder ombouwen, voor de helft?, tot een gewone volledige verdieping? Zou dat iets zijn?
Nog niet aangedacht :P

Ben bang dat dat hem sowieso niet wordt, kosten, doorlooptijd en vergunning.

Stel, we doen een dakkapel op de achterkant (ZuidWest achtig). In theorie kan je dan onder, op en boven de dakkapel zonnepanelen plaatsen toch? Als er genoeg ruimte is. Onder en op lijkt me wel, erboven twijfel ik nog.

Mijn grootste dilemma is dat ik genoeg stroom wil opwekken voor de toekomst (auto, warmtepomp). We hebben een begane grond uitbouw waar ook een rijtje op kan in principe. En op noord kan ook als het echt moet....

[ Voor 15% gewijzigd door Kodess op 20-02-2020 16:14 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Kodess schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:11:
[...]

Nog niet aangedacht :P

Ben bang dat dat hem sowieso niet wordt, kosten, doorlooptijd en vergunning.

Stel, we doen een dakkapel op de achterkant (ZuidWest achtig). In theorie kan je dan onder, op en boven de dakkapel zonnepanelen plaatsen toch? Als er genoeg ruimte is. Onder en op lijkt me wel, erboven twijfel ik nog.

Mijn grootste dilemma is dat ik genoeg stroom wil opwekken voor de toekomst (auto, warmtepomp). We hebben een begane grond uitbouw waar ook een rijtje op kan in principe. En op noord kan ook als het echt moet....
Laat een kapel plaatsen waarvan voorkant in één lijn doorloopt totaan de nok, gewoon met pannen. Kun je het alsnog helemaal vol leggen. En panelen op noord doen ook nog gauw 55 procent rendement halen....

1 PVoutput . Dongen NB

• LEX63
ApC_IcE schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Ik heb de afbeeldingen aangepast als het goed is moet je ze nu kunnen zien.

• onetime
  • Niet online
@art Jammer dat je niet een 2e rij panelen op de dakkapel hebt.
Nu kan je de panelen beter zo dicht mogelijk tegen de nok plaatsen, voor de minste windvang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:15

Pixelmagic

Ubergeek

Zo, mijn vervanging van panelen is klaar, 2760Wp vervangen voor 4950Wp en daarmee van 12 naar 15 stuks gegaan.

Pixelmagic in "Solar panelen vervangen ?"

Iedereen hier bedankt voor het meedenken en de adviezen, de nieuwe pvoutput link volgt nog.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Rol-Co

Rol-Co

Weet iemand nog een leverancier die wel 350-360Wp (liefst de longi solar 360) kan leveren, vanmiddag belde budget solar af..... :(

@Rol-Co Natec?
En anders neem je toch deze?

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2020 20:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

Ja dat is nog een eind optie, die blijven ook wel denk ik aangezien die uit korea komen.

Tigo's zijn wel binnen, dat is dan wel gelukt. :)

Weet iemand of je 60 cel en 72 cel door elkaar in 1 string kan zetten met tigo? @reneeke1970 @PClop
Heb nog een (iets groter en duurder) plan >:)

• LEX63
Ik heb de foto's opnieuw geplaatst met andere foto server.
ApC_IcE schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:20:
[...]

Ja dat is nog een eind optie, die blijven ook wel denk ik aangezien die uit korea komen.

Weet iemand of je 60 cel en 72 cel door elkaar in 1 string kan zetten met tigo? @reneeke1970 @PClop
Als de optimiser het technisch aan kan is alles te combineren

1 PVoutput . Dongen NB

• onetime
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:20:
[...] Ja dat is nog een eind optie, die blijven ook wel denk ik aangezien die uit korea komen.

Als je binnen de specs blijft, spanning en stroom van de Tigo's, passen de Tigo's de spanning van de panelen met de minste stroom omlaag aan met hun buck-converters om de stroom van de hoogste-stroom panelen te kunnen matchen. Dus het meest optimaal is slechts een klein verschil in Imp van de panelen.
Als je geen schaduw hebt zou je alleen Tigo's op de panelen met de laagste Imp nodig hebben.

edit: ik herinner mij dat er panelen zijn uit een bepaalde serie met dezelfde cellen, maar met verschillende aantalen. Ik dacht dat Uijtdehaag weet welke serie dat is. Misschien zijn er meer zulke series...

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 20-02-2020 21:00 ]

• Rol-Co

Rol-Co

onetime schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:46:
[...]

Als je binnen de specs blijft, spanning en stroom van de Tigo's, passen de Tigo's de spanning van de panelen met de minste stroom omlaag aan met hun buck-converters om de stroom van de hoogste-stroom panelen te kunnen matchen. Dus het meest optimaal is slechts een klein verschil in Imp van de panelen.
Als je geen schaduw hebt zou je alleen Tigo's op de panelen met de laagste Imp nodig hebben.
Dus bijv 8x 2 meter paneel 72 cel met 5x 1m62 paneel 60 cel is geen probleem.

Beide 37v maar wel 9A en 11A, beide 45Voc

• onetime
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:06:
[...] Dus bijv 8x 2 meter paneel 72 cel met 5x 1m62 paneel 60 cel is geen probleem.

Beide 37v maar wel 9A en 11A, beide 45Voc
Geen eigen ervaring, maar volgens mijn electronica kennis moet dat kunnen.
Maar ik geef in mijn vorige reactie al aan dat panelen met 9A en 30V en 37V beter combineren.
Je moet in ieder geval de Voc van alle panelen in de string voor de Vmax van de omvormer meetellen.

9/11 * 37 = 30,27 zal dan de Vmp van de 9A panelen na de Tigo's moeten zijn.
Je hebt in dit voorbeeld alleen Tigo's op de 9A panelen nodig, bij gelijke oriëntatie.

• Rol-Co

Rol-Co

onetime schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:23:
[...]

Geen eigen ervaring, maar volgens mijn electronica kennis moet dat kunnen.
Maar ik geef in mijn vorige reactie al aan dat panelen met 9A en 30V en 37V beter combineren.
Je moet in ieder geval de Voc van alle panelen in de string voor de Vmax van de omvormer meetellen.

9/11 * 37 = 30,27 zal dan de Vmp van de 9A panelen na de Tigo's moeten zijn.
Je hebt in dit voorbeeld alleen Tigo's op de 9A panelen nodig, bij gelijke oriëntatie.
Orientatie is niet gelijk, hoek ook niet en wat schaduw.... maar geen probleem voor de tigo, heb er 13.

Ik wil 5x deze 340 combineren met 8x deze 405

4940Wp

• onetime
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:39:
[...] Orientatie is niet gelijk, hoek ook niet en wat schaduw.... maar geen probleem voor de tigo, heb er 13.

4940Wp
Welke Tigo's heb je precies? Ik zag ergens 10A max...

• Rol-Co

Rol-Co

• onetime
  • Niet online
Dat moet met jouw gekozen panelen lukken.

Ik heb nog panelen die in 2S2P met 4 erop aangesloten zouden moeten kunnen worden. Alleen 800Wp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:39
Rol-Co schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:39:
[...]

Orientatie is niet gelijk, hoek ook niet en wat schaduw.... maar geen probleem voor de tigo, heb er 13.

4940Wp
Deze panelen kunnen niet in serie volgens Sun-Solar zelf. Ik had eerst ook een offerte gekregen waarin ze dat wel deden, maar daar kwam hij later op terug omdat 'bij deze nieuwe techniek de extra cellen parallel erbij gekomen zijn' en de stroom dus niet gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

onetime schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:26:
@art Jammer dat je niet een 2e rij panelen op de dakkapel hebt.
Nu kan je de panelen beter zo dicht mogelijk tegen de nok plaatsen, voor de minste windvang.
Het argument van de leverancier was dat ze op deze plek het meest ongelemmerd profiteren van diffuus licht.

l'art pour l'art

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:23
Rol-Co schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:03:
Weet iemand nog een leverancier die wel 350-360Wp (liefst de longi solar 360) kan leveren, vanmiddag belde budget solar af..... :(
Ik loop ook tegen steeds meer beperkingen aan(leveranciers hebben het gewoon niet meer), door het corona virus is het allemaal lastiger leverbaar. 1 leverancier gaf al aan geen Trina meer te hebben voorlopig. Van Longi kan ik nu alleen nog maar de 315WP bestellen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
art schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:20:
[...]
Het argument van de leverancier was dat ze op deze plek het meest ongelemmerd profiteren van diffuus licht.
Theoretisch heeft hij gelijk, praktisch maakt het weinig uit. Wmb 2e rij panelen op schans tussen nok en rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Indiaan706 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:16:
[...] Deze panelen kunnen niet in serie volgens Sun-Solar zelf. Ik had eerst ook een offerte gekregen waarin ze dat wel deden, maar daar kwam hij later op terug omdat 'bij deze nieuwe techniek de extra cellen parallel erbij gekomen zijn' en de stroom dus niet gelijk is.
Je vergeet / mist dat er Tigo optimizers tussen komen, die passen alles op elkaar aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Indiaan706 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:16:
[...]

Deze panelen kunnen niet in serie volgens Sun-Solar zelf. Ik had eerst ook een offerte gekregen waarin ze dat wel deden, maar daar kwam hij later op terug omdat 'bij deze nieuwe techniek de extra cellen parallel erbij gekomen zijn' en de stroom dus niet gelijk is.
Ok, al zou je dat wel denken inderdaad, maar de pdf lijken soms niet te kloppen.
Maar ik zou ze dan met ieder een eigen optimizer plaatsen in de hoop dat het dan wel gaat.
Begint alleen een dure happening te worden ipv een paar longi solars. Maar hobby mag ggeld kosten zeggen ze. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34

twain4me

Rol-Co schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:03:
kak, ik krijg je ze ook niet meer te pakken (voor mijn zus) heb je al een alternatief?

Ik sprak trouwens een vriendelijk persoon die de huidige tekorten niet bij corona direct neer legt , maar bij bouwbedijven die hamsteren omdat ze als de dood zijn woningen zonder "dak" te moeten opleveren.

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 21-02-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 22:15

Pixelmagic

Ubergeek

Weer een mooi stukje journalistiek : https://www.ninefornews.n...woningbrand-zonnepanelen/

Omdat er geprutst word door sommige zijn er "berichten van de afgelopen weken" waaruit blijkt dat de zonnepanelen brandgevaarlijk zijn

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Laatst online: 19-10 23:56
Pixelmagic schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:42:
Weer een mooi stukje journalistiek :
Verwijzen naar een alu-hoedjes site (voorheen niburu) is nou niet echt 'journalistiek'. ;)
Had je de panelen maar in de Schumann frequentie moeten laten werken of op een plek zonder aardstralen moeten leggen. (en alleen als je chacra's daarmee synchroon lopen of anders alleen bij volle maan). Raar trouwens dat ze het daar over zonnepanelen hebben. Ze geloven in vrije energie (zeropoint energie) |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-10 15:50
Vraagje: kijken jullie (tegenwoordig) nog naar het merk? En is er dan een voorkeur voor bepaalde merken? Of is eender welk goedkoop Chinees zonnepaneel al wel voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Kwakkel Als het goedkoop genoeg is vindt ik het ok als het er goed uitziet. Tot nu zelf liefst 2e hands ivm prijs. Ik leg het zelf. De set uit mijn .sig (MAGE) begonnen in 2013, gaat goed en al terugverdient...
Net 10x 250Wp voor €450 opgehaald. ~Dubbele kosten voor compleet aangesloten. Op 450 op noord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:26:
[...]

kak, ik krijg je ze ook niet meer te pakken (voor mijn zus) heb je al een alternatief?
Ja de q-cel 345-350 maar die laatste is ook moeilijk.
Ik sprak trouwens een vriendelijk persoon die de huidige tekorten niet bij corona direct neer legt , maar bij bouwbedijven die hamsteren omdat ze als de dood zijn woningen zonder "dak" te moeten opleveren.
Is ook geen corona, die tekorten waren er al, zo'n schip is een maand of 2 maanden onderweg, toen was er nog geen corona. Die crisis komt nog over een tijdje, dan is het nog gekker.

Bouwbedrijven kopen geen 350-360 maar eerder een 300-315 paneeltje voor 85,- inkoop, de hogere wattages zijn altijd al schaars of klein in aantal en moet je op wachten, een enkeling heeft hem op voorraad.

Hier ook wel leuke info
https://en.pvinfolink.com/post-view.php?ID=158

@AUijtdehaag
Natec ook niets, gaat nog maanden duren volgens hun, alleen standaard paneeltje is er nog hier en daar maar zijn ook gereserveerd voor vaste klanten (installateurs)

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 21-02-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co Nou dan maar gaan voor de 2e keus
Er liggen er nog 50

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-02-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
onetime schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:55:
Net 10x 250Wp voor €450 opgehaald. ~Dubbele kosten voor compleet aangesloten. Op 450 op noord...
Zit je daar continue Marktplaats voor af te struinen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:21:
@Rol-Co Nou dan maar gaan voor de 2e keus
Er liggen er nog 50
Wedden als ik ze wil dat ze er niet zijn? het is echt slecht, wat op de websites staat kan je gerust met 10Wp verlagen, die hoge hebben ze allemaal niet, bang dat het 2 weken later minder kost waarschijnlijk.
Sunsolar heeft wel yingli maar is ook al de prijs aan het verhogen, ik denk dat het wachten word tot later.
Het is niet anders, er is niks....

Edit:
Nieuw plan

@kabeltjekabel
Dat struinen hoeft niet hoor, 75 paginas aan panelen op mp :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 21-02-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:20:
[...]

Wedden als ik ze wil dat ze er niet zijn? het is echt slecht, wat op de websites staat kan je gerust met 10Wp verlagen, die hoge hebben ze allemaal niet, bang dat het 2 weken later minder kost waarschijnlijk.
Sunsolar heeft wel yingli maar is ook al de prijs aan het verhogen, ik denk dat het wachten word tot later.
Het is niet anders, er is niks....

Edit:
Nieuw plan

@kabeltjekabel
En die 154 euro panelen 405 wp dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:39:
[...]

En die 154 euro panelen 405 wp dan?
Die passen niet zoals ik eerst van plan was, nu nieuw plan als ze te leveren zijn.

8x405Wp en 5x340Wp = 4940Wp dus 260Wp meer zelfs dan de 360's.
2x4 portrait plus 2x landscape op de carport, 3 landscape op zuid.

Kan ook all black maar dan met phono solar 385Wp-320Wp, of met denim 380Wp-320Wp met zelfde aantallen als de ja-solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:24
Mag je een string van oude panelen uitbreiden door er bijkomende, andere en nieuwe panelen bij aan te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:20:
[...]
@kabeltjekabel
Waarvan waarschijnlijk 40% reeds verkocht, 40% absurde vraagprijs en 10% niet-reagerende verkoper zoals meestal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:25:
[...]

Waarvan waarschijnlijk 40% reeds verkocht, 40% absurde vraagprijs en 10% niet-reagerende verkoper zoals meestal?
Het zal je nog verbazen, meestal veel reacties maar niemand echt gekomen..... vergeet niet dat 300Wp standaard is en 100,- dus een 250Wp paneel voor 45 loopt nog niet eens storm hoor.
HyperBart schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:37:
Mag je een string van oude panelen uitbreiden door er bijkomende, andere en nieuwe panelen bij aan te hangen?
Als je een paneel zoekt met nagenoeg het zelfde voltage en amperage wel. Heb ik ook op zuid.

[ Voor 27% gewijzigd door Rol-Co op 21-02-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:27

Toppe

Oké ✅

Wellicht niet helemaal het juiste topic maar hiervoor een nieuw topic openen voelt vrij zinloos.

Ze gaan aankomende dinsdag bij ons aan het elektra net werken en ze geven aan dat je tussen 08:00 en 15:00 mogelijk geen elektra hebt.

Is het verstandig om de panelen (en dus de omvormer) op voorhand al uit te schakelen? In de brief staat namelijk hierover niets vermeld.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Toppe Die stopt vanzelf met leveren als de spanning wegvalt.
En start weer wanneer de spanning er weer is.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@AUijtdehaag dus mijn plan om de servers op de fase van de zonnepanelen te zetten en zo bij stroomuitval bij zonneschijn de servers toch te laten draaien, heeft geen zin?
Dat is jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jelte Kan wel hoor.
https://www.photovoltaik4...an-batteriewechselrichter

Maar zoek eerst wat meer dak op.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:48:
[...] Zit je daar continue Marktplaats voor af te struinen ofzo?
Jaloers? Gewoon rondkijken, na een tip hier.
HyperBart schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:37:
Als ze dezelfde specs hebben, vooral qua Imp, kan je dat doen met een klein beetje effeciëncy verlies.
Bij grotere verschillen zou je Tigo optimizers moeten gaan toepassen op de panelen met lagere Imp.
En vergeet niet dat de som van de Voc+10% van alle panelen binnen de Vmax van de omvormer moet vallen, en de som van de Vmp van de panelen (ook met Tigo) binnen het Mppt bereik van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-10 14:34
Hmm, dit filmpje van een dak brand.
https://www.youtube.com/watch?v=F7do44o4JEo

Mits de brand in het filmpje is ontstaan door PV.
Zou het het afschakelen van de zonnepanelen zoals bij SolarEdge dit kunnen voorkomen?

Het lijkt met tevens een nadeel van indak systemen. Je dak is minder beschermd zonder pannen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mgroen81
Volgens dit bericht kan het alsnog 30 seconden duren, voordat het gedetecteerd wordt
205Gutmann in "SolarEdge of juist niet?"
Dan kan het brandbare materiaal eronder al in de fik staan. Beste is gewoon pannen inderdaad.
Er is bij vlamboog, een redelijk grote warmteontwikkeling. Denk aan lassen.

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:54
Die hdm cs1v-ms (2e genoemd, van Canadian Solar) zijn het eerste paneel dat ik weet van ca 165 bij 80 cm (ipv 100cm breed); zou interessant zijn om mijn dak om te bouwen van de huidige 14 stuks poly 165*100

of zijn daar meer voorbeelden van ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hannibal2206 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:32:
[...]

Die hdm cs1v-ms (2e genoemd, van Canadian Solar) zijn het eerste paneel dat ik weet van ca 165 bij 80 cm (ipv 100cm breed); zou interessant zijn om mijn dak om te bouwen van de huidige 14 stuks poly 165*100

of zijn daar meer voorbeelden van ?
Vanwege de maat? 1,65x0.80m er zijn al 345W in 1m62 x 100 hoor, maar jouw poly zijn denk ik geen 100 breed.

Die suntech zijn ook 82cm ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 22-02-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
onetime schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Jaloers? Gewoon rondkijken, na een tip hier.

[...]
Nee, gewoon benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mgroen81 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:48:
Hmm, dit filmpje van een dak brand.
https://www.youtube.com/watch?v=F7do44o4JEo

Mits de brand in het filmpje is ontstaan door PV.
Zou het het afschakelen van de zonnepanelen zoals bij SolarEdge dit kunnen voorkomen?

Het lijkt met tevens een nadeel van indak systemen. Je dak is minder beschermd zonder pannen.
Als ik die film bekijk en zie (waar die brandweer er 2 panelen af hakt ) wat er onder zit vraag ik mij gelijk af hoe dat waterdicht is dan?
Bij in dak heb ik een beeld waar eerst een kunststof bak op het dak komt met daaromheen pannen en er in panelen, ik vraag mij af hoe ze dat nu doen? Iemand die dit systeem kent/herkent, geen junction box? Of heel hoog, sticker aan de zijkant.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ba1tc9.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co Is het geen GSE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik denk het niet, teveel verschillen, het lijkt ook wel of je bijna geen kabels ziet maar die panelen met een soort van stekker verbinding in het frame vallen, maar weet niet of dat bestaat.

Desalniettemin zou ik nooit zoiets bouwen toch? Gedoemd om te mislukken zeg, ook panelen worden bloedheet, ik zou het risico niet durven nemen om daar even gezellig een dikke laag isolatie en kurkdroog hout onder te houden. Pffff.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qwytmd1z.jpeg

En dan ook nog op vrijdag de 13e :P :'(

https://hulpverlenersuith...et-zonnepanelen-in-eemnes

[ Voor 30% gewijzigd door Rol-Co op 22-02-2020 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
@Rol-Co Het lijkt toch GSE te zijn, als ik zo deze PDF bekijkt..

Lijkt er veel op,maar als ik goed bekijk toch net iets anders denk ik..

https://www.4blue.nl/medi...atiehandleiding_V10.2.pdf

Zoals @205Gutmann onder al aangeeft Easy Roof van IRFTS, filmje net bekeken, not so Easy als je het mij vraagd..

[ Voor 39% gewijzigd door Habana op 22-02-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:54:
[...]

Als ik die film bekijk en zie (waar die brandweer er 2 panelen af hakt ) wat er onder zit vraag ik mij gelijk af hoe dat waterdicht is dan?
Bij in dak heb ik een beeld waar eerst een kunststof bak op het dak komt met daaromheen pannen en er in panelen, ik vraag mij af hoe ze dat nu doen? Iemand die dit systeem kent/herkent, geen junction box? Of heel hoog, sticker aan de zijkant.

[Afbeelding]
Liggen er hier honderden in de wijk, werd gewoon in elkaar geschoven, nou ja.... Flink op getrapt en met de knie BAM BAM, maar kwam geen kabel aan te pas. Waren ook panelen zonder frame

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:53
@Rol-Co Volgens mij is dit het easy roof systeem van IRFTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

205Gutmann schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:08:
@Rol-Co Volgens mij is dit het easy roof systeem van IRFTS.
Dat lijkt het te zijn ja, maar toch gewoon met kabels als ik deze film kijk. Echter leggen ze in de film wel eerst een doek onder (delta) wat misschien brandvertragend of beveiligend is. Easy is het niet als je de film kijkt. :)

YouTube: Montage EASY ROOF EVOLUTION (anglais)

@reneeke1970
Frame hebben ze hier wel, het lijken gewone panelen behalve dat je geen junction box ziet en sticker uit de midden.

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 22-02-2020 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:54:
[...]

Dat lijkt het te zijn ja, maar toch gewoon met kabels als ik deze film kijk. Echter leggen ze in de film wel eerst een doek onder (delta) wat misschien brandvertragend of beveiligend is. Easy is het niet als je de film kijkt. :)

YouTube: Montage EASY ROOF EVOLUTION (anglais)

@reneeke1970
Frame hebben ze hier wel, het lijken gewone panelen behalve dat je geen junction box ziet en sticker uit de midden.
Oke deze hier niet, werd eerst brede strip op dak geschroefd, daar kwamen die zwabber panelen op, en daarna klikte ze op die strip weer een afdek strip, zo klemde hij vast.
Zijkanten van dakrand ook kunststof plaat, en zo een gehele blok zonder pannen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:53
Rol-Co schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:54:
[...]

@reneeke1970
Wellicht zijn het panelen met half-cut cellen met een junction box aan de boven en onderzijde.
Bij deze panelen zijn de junction boxen een stuk kleiner.

Dat ene paneel wat omgedraaid ligt lijkt namelijk nog wel ergens aan te blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

205Gutmann schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:25:
[...]

Wellicht zijn het panelen met half-cut cellen met een junction box aan de boven en onderzijde.
Bij deze panelen zijn de junction boxen een stuk kleiner.

Dat ene paneel wat omgedraaid ligt lijkt namelijk nog wel ergens aan te blijven hangen.
Ja dat probeer ik te traceren maar op de foto hier kan ik het niet ontdekken en vind ik het er raar uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Ik vind de energie opbrengst van februari tegen vallen.

Vorig jaar had ik veel meer kWh geladen. tot nu toe 19.2 kWh

[ Voor 12% gewijzigd door LEX63 op 22-02-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:07

BlueTooth76

Let the sun shine!

LEX63 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:43:

3x een storm in 3 weken helpt ook niet echt mee denk ik ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Jelte schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:23:
@AUijtdehaag dus mijn plan om de servers op de fase van de zonnepanelen te zetten en zo bij stroomuitval bij zonneschijn de servers toch te laten draaien, heeft geen zin?
Dat is jammer.
Nee, niet op die manier. Neem een ups en bij netuitval de panelen overschakelen naar een mppt accu lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:31
LEX63 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:43:

In totaal? Ik zit op 156.6 kWh. Beste dag was 7-2 met 18.8 kWh.
Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw