All,
Met hulp van deze topic ben ik al een heel eind met het maken van keuzes voor mijn toekomstige PV avontuur op het aluminium Kalzip dak.
Onderkant van de luchtfoto is Zuid, voor de kijker links is west en rechts is oost. De opzet is dus oost-west.
Panelen landscape op het bevestigingssysteem van van der Valk.
Dit is zo'n beetje het idee. 20 panelen van 360 Wp ca. 175 x 104 cm op het ronde dak en nog 4 of 5 op de platte strook aan de westkant. (ja weet het, niet aan te komen op dit moment maar dat is van later zorg). Samen goed voor 8640 à 9000 Wp. Alle panelen voorzien van micro omvormers vanwege de verschillende hoeken waaronder de panelen komen.

De grijze plaat onder aan het plaatje is een balkon, dus geen panelen. Gevel mag ook niet van de gemeente.

In deze doorsnede hierboven staan nog 5 panelen getekend, maar dat gaat waarschijnlijk net niet passen en een paneel helemaal plat lijkt mij ook niet ideaal ivm regen/sneeuw. Dat gaat dus waarschijnlijk nog wel een paar centimeter verschuiven naar de nok. Dus symmetrisch 2 oost 2 west. De hoeken worden dan nog wat flauwer. Zeg 20/10 graden aan weerszijde.
Ik reken op een opbrengst van rond 7000 kWh/jr. uit 24 panelen. Daarmee kan ik precies mijn verbruik op jaarbasis dekken (ja saldering wordt afgebouwd, maar dat boeit voor dit moment even niet).
Tot zover het plan. Maar nu ben ik geen elektricien. Maar als ik het goed begrijp kan je met micro's vanaf het dak met netstroomniveau naar de meterkast. Ik heb een 3 x 25A aansluiting. Alle groep 16A dus 3600W. Dat brengt mij tot de conclusie dat ik met twee afzonderlijke kabels (7000/2) naar de meterkast moet en daar twee groepen van 16A moet laten bijmaken.
Of slaat mijn leken redenering nergens op?
Hoe moet het dan wel o.b.v. bovenstaand plan?
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp