Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.688 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xennar
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-06-2022
Beste Tweakers.

Het zijn onzekere tijden, en een backup voor als het stroomnet wegvalt lijkt verstandig. Ik heb een vrij groot plat dak waar wel de nodige panelen op passen en een loze groep vlak in de buurt. Wel wat schaduw 's morgens maar daar valt vast wel mee te leven.

Alleen heb ik inmiddels begrepen dat een standaard omvormer zichzelf automatisch uitschakelt als hij detecteert dat het stroomnet is weggevallen. Dus geen backup!

Nou kan ik natuurlijk een off-grid omvormer kopen,maar die kan weer niet terugleveren en da's zonde van de stroom (en van het geld).

Mijn vraag is of daar een mouw aan te passen is.

Zijn er omvormers op de markt die beide kunnen?

Kun je de PV-omvormer voor de gek houden door bijv. een accu met zo'n 12V (auto)omvormer aan te sluiten? Of, zou je een kleine off-grid PV-omvormer kunnen combineren met een grote waarbij de kleine de grote wijsmaakt dat er netstroom is? Iemand een idee?

Natuurlijk gaat in zo'n scenario de hoofdschakelaar in de meterkast op UIT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:16
xennar schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:17:
Beste Tweakers.

Het zijn onzekere tijden, en een backup voor als het stroomnet wegvalt lijkt verstandig. Ik heb een vrij groot plat dak waar wel de nodige panelen op passen en een loze groep vlak in de buurt. Wel wat schaduw 's morgens maar daar valt vast wel mee te leven.

Alleen heb ik inmiddels begrepen dat een standaard omvormer zichzelf automatisch uitschakelt als hij detecteert dat het stroomnet is weggevallen. Dus geen backup!

Nou kan ik natuurlijk een off-grid omvormer kopen,maar die kan weer niet terugleveren en da's zonde van de stroom (en van het geld).

Mijn vraag is of daar een mouw aan te passen is.

Kun je de PV-omvormer voor de gek houden door bijv. een accu met zo'n 12V (auto)omvormer aan te sluiten? Of, zou je een kleine off-grid PV-omvormer kunnen combineren met een grote waarbij de kleine de grote wijsmaakt dat er netstroom is? Iemand een idee?

Natuurlijk gaat in zo'n scenario de hoofdschakelaar in de meterkast op UIT.
Hoe vaak is de afgelopen 2 jaar de stroom uitgevallen en als dat gebeurde voor hoelang?
Wat is het je waard om dat te overbruggen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het zijn onzekere tijden, en een backup voor als het stroomnet wegvalt lijkt verstandig
Het zijn helemaal geen onzekere tijden, het stroomnetwerk is nog nooit zo stabiel geweest. Je gaat duizenden euro's besteden aan een situatie die in de meeste huishoudens eens in de paar jaar voorkomt.
Er zijn diverse aanbieders, snelle Google zoektocht vind deze partij als eerste: https://simply-solar.nl/off-grid-zonnepanelen-accu/
Heeft u een groter vermogen nodig, of wilt u ook de mogelijkheid hebben om aan te sluiten op het stroomnet? Dan is een Easysolar set met 4 tot 12 panelen interessant voor u. Het hart van deze sets bestaat uit een Victron Easysolar, die in één apparaat een batterijlader, omvormer en aardlekschakelaar combineert. De Easysolar sets zijn beschikbaar in 1300W, 2500W en 4000W.

[ Voor 24% gewijzigd door Tsurany op 24-02-2020 08:39 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Copitano schreef op maandag 24 februari 2020 @ 00:24:
[...]

Kan de omvormer ook buiten hangen? Bijvoorbeeld op het bovenste balkon.
Ja de meesten kunnen dat. Alleen mogen ze niet rechtstreeks in de regen hangen dus een klein afdakje is verplicht :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Beste Tweakers.

Het zijn onzekere tijden,
Niet echt.
Een zaklamp en een paar kaarsen is wel voldoende om je door de enkele stroomstoring te komen die er in Nederland plaatstvind.

Als je echt een stroombackup wil omdat je per sé iets moet laten draaien of koelen dan is een losse generator de eenvoudigste optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 20:24
Rol-Co schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:51:
[...]

De kans is groot dat je een meter krijgt inderdaad maar hoeft niet, het is immers nog steeds 1 fase. Meterkast hebben ze niets van doen.
Maar je kan dan wel een 25A alamat in de meterkast plaatsen die op de verdeelblokken of hoofdschakelaar terug levert, kom je niet in de knoop met je aardlekschakelaars.
:)
Dat klopt niet helemaal, de maximale stroom wordt nergens door beperkt.
De hoofdzekering is 35A als je een omvormer van 25A hierbij aansluit kan de installatie 60 ampère trekken zonder dat er een beveiliging aanspreekt.
Als je 4 16 ampère groepen achter 1 aardlekschakelaar hebt zitten kan er door diezelfde aardlek theoretisch gezien 64 ampère lopen.

Je kunt dit oplossen door de aardleks voor te beveiligen met een B40 automaat.
Je sluit dan de voeding vanaf de hoofdschakelaar onderop de automaat aan, de PV groep sluit je ook onder op de automaat aan, vanaf de bovenzijde ga je dan de rest van de kast voeden. Op die manier zal de stroom nooit langdurig boven de 40 ampère uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:27
205Gutmann schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:10:
[...]

De hoofdzekering is 35A als je een omvormer van 25A hierbij aansluit kan de installatie 60 ampère trekken zonder dat er een beveiliging aanspreekt.
Als je 4 16 ampère groepen achter 1 aardlekschakelaar hebt zitten kan er door diezelfde aardlek theoretisch gezien 64 ampère lopen.

Je sluit dan de voeding vanaf de hoofdschakelaar onderop de automaat aan, de PV groep sluit je ook onder op de automaat aan, vanaf de bovenzijde ga je dan de rest van de kast voeden. Op die manier zal de stroom nooit langdurig boven de 40 ampère uitkomen.
Waarom een aard lek beveiligen? Nominaal toch 40 en pieken van 100 A ofzo.
Een 40 automaat springt ook pas tegen de 50 aan dus wat schiet je daar mee op?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
reneeke1970 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:58:
[...]

Waarom een aard lek beveiligen? Nominaal toch 40 en pieken van 100 A ofzo.
Een 40 automaat springt ook pas tegen de 50 aan dus wat schiet je daar mee op?
Omdat in een standaard verdeelkast de aardleks en de kammen vaak maar geschikt zijn tot 40 ampère. Je moet ergens in de verdeler de maximale stroom begrenzen, of je moet 63 ampère aardlekschakelaar gebruiken, de maximale stroom kan in theorie oplopen tot 60 ampère.
In plaats van een 40 ampère automaat zou je er ook een van 35 ampère kunnen nemen.

Een verdeelkast zwaarder belasten dan waar deze voor geschikt is is sowieso een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
205Gutmann schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:27:
[...]

Omdat in een standaard verdeelkast de aardleks en de kammen vaak maar geschikt zijn tot 40 ampère. Je moet ergens in de verdeler de maximale stroom begrenzen, of je moet 63 ampère aardlekschakelaar gebruiken, de maximale stroom kan in theorie oplopen tot 60 ampère.
In plaats van een 40 ampère automaat zou je er ook een van 35 ampère kunnen nemen.

Een verdeelkast zwaarder belasten dan waar deze voor geschikt is is sowieso een slecht idee.
Nogmaals, ik lees overal 40 nominaal.
Dus waarom beveiligen tegen theoretisch 60 wat helemaal niet voor kan komen. Wie kan er tegelijk vier verbruikers aan zetten van 3700 watt. ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 07:52
Beste Tweakers.

Het zijn onzekere tijden, en een backup voor als het stroomnet wegvalt lijkt verstandig.
Wat is dit nou voor bangmakerij. Waarom zijn het onzekere tijden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 205Gutmann
reneeke1970 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:31:
[...]

Nogmaals, ik lees overal 40 nominaal.
Dus waarom beveiligen tegen theoretisch 60 wat helemaal niet voor kan komen. Wie kan er tegelijk vier verbruikers aan zetten van 3700 watt. ?
Die 40 nominaal kan bij zonnig weer 60 nominaal worden.
Lees deze informatie maar.
Er wordt tegenwoordig steeds meer elektrische apparatuur in huis geplaatst.
Die 40 ampère ga je in een all-electric woning best snel halen.
Kookplaat van 7,4kW, hierbij nog een oven, Quooker en een ander groepje en je gaat er al overheen. Onzin? Ik denk het niet, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
205Gutmann schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Kookplaat van 7,4kW, hierbij nog een oven, Quooker en een ander groepje en je gaat er al overheen. Onzin? Ik denk het niet, maar dat is mijn mening.
Als ie de combinatie noemt van veel PV vermogen op een kerstdag dan haak ik af.
Plaats jij maar een extra automaat hoor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
reneeke1970 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:43:
[...]

Als ie de combinatie noemt van veel PV vermogen op een kerstdag dan haak ik af.
Plaats jij maar een extra automaat hoor.
Hahaha, mooie dit hoor:
“Op een zonnige kerstdag komt een familie bij elkaar, de kalkoen staat in de oven, de frituurpan wordt veelvuldig gebruikt evenals een grillplaat en dat ene familielid dat altijd klaagt over koude voeten, zoekt warmte bij een straalkacheltje.

Als de oven, de frituurpan en de grilplaat aanstaat in je jaren 80 huis dan is het er al bloedheet, als je dan kouwe voeten heb moet je sloffen kopen. de vloer isoleren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

205Gutmann schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:10:
[...]

Je hebt gelijk :) we zijn gewend aan de 4 groepen per ALS wat dan 2 moet worden of allemaal alamatjes met voldoende dikte aangesloten kan je dan zelfs die 50A trekken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 205Gutmann
Rol-Co schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:56:
[...]

Je hebt gelijk :) we zijn gewend aan de 4 groepen per ALS wat dan 2 moet worden of allemaal alamatjes met voldoende dikte aangesloten kan je dan zelfs die 50A trekken.
Gelukkig zijn er ook mensen die de theorie wel snappen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xennar
padoempats schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:32:
[...]

Wat is dit nou voor bangmakerij.
Kijk eens naar de beelden uit Wuhan en stel je eens voor dat die situatie zich over de wereld verspreidt.
Waarom zijn het onzekere tijden?
Ik loop al wat langer rond op deze aardkloot, maar zo'n pandemie heb ik nog nooit meegemaakt. Daar word ik een beetje zenuwachtig van... Is dat bangmakerij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 03:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
xennar schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:22:
[...]

Kijk eens naar de beelden uit Wuhan en stel je eens voor dat die situatie zich over de wereld verspreidt.

[...]

Ik loop al wat langer rond op deze aardkloot, maar zo'n pandemie heb ik nog nooit meegemaakt. Daar word ik een beetje zenuwachtig van... Is dat bangmakerij?
Mexicaanse griep, sars, ebola, om maar wat te noemen. Het enige verschil is de hysterische media berichtgeving, dus ja, het is bangmakerij.

Waar je bang van zou kunnen zijn is denken dat het elektra-net minder betrouwbaar wordt waneer we het mede door warmtepompen zonnepanelen en EV's anders gaan belasten. Politieke keuzes die hierin worden gemaakt zullen ons volgens deze gedachte gang dan ofwel behouden op het nivo waar we nu zitten ofwel richting een derde wereld land drukken qua betrouwbaarheid. Maar gezien een betrouwbare infrastructuur extreem belangrijk is voor de economie hoef je je daar bij dit kabinet niet heel druk over te maken denk ik. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 07:52
xennar schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:22:
[...]

[...]

Ik vind het echt een vreemd verband. Je verbindt beelden uit Wuhan met een potentieel instabiel elektriciteitsvoorziening van je woning. Dat slaat echt nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xennar
twain4me schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:58:
[...]

Mexicaanse griep, sars, ebola, om maar wat te noemen. Het enige verschil is de hysterische media berichtgeving, dus ja, het is bangmakerij.

Waar je bang van zou kunnen zijn is denken dat het elektra-net minder betrouwbaar wordt waneer we het mede door warmtepompen zonnepanelen en EV's anders gaan belasten. Politieke keuzes die hierin worden gemaakt zullen ons volgens deze gedachte gang dan ofwel behouden op het nivo waar we nu zitten ofwel richting een derde wereld land drukken qua betrouwbaarheid. Maar gezien een betrouwbare infrastructuur extreem belangrijk is voor de economie hoef je je daar bij dit kabinet niet heel druk over te maken denk ik. ;)
Ik help het je hopen.. Maar afgezien van de bangmakende intro. Iemand een idee of je een gewone PV installatie zo kan aanpassen dat hij in voorkomende gevallen als vervanging voor het stroomnet kan dienen? Laten we zeggen uit technische interesse, we zijn tenslotte Tweakers toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
xennar schreef:
[...]

Het zijn onzekere tijden, en een backup voor als het stroomnet wegvalt lijkt verstandig.

[en]

edited: xennar was me zelf net voor met verduidelijken van zijn vraag

De hele "onzekere tijden" discussie is misschien onnodig (en off-topic). Xennar noemde het misschien enkel om te onderbouwen waarom zijn eigenlijke vraag geen gekke vraag is. En dat is, lijkt me, de vraag hoe/of een PV installatie/omvormer een backup kan vormen voor de 230V voorziening in huis als het net uitvalt.

Weet iemand wat daarvoor nodig is aan (extra spullen en kosten?). Een (kleine) generator (op brandstof) werd als oplossing genoemd (kosten minimaal paar honderd euro), wat doet vermoeden dat de kosten om je PV installatie uit te breiden tot 'generator" op fotonen hoger liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door AzertyNL op 24-02-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 03:18

twain4me

xennar schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:28:
[...]

Ik help het je hopen.. Maar afgezien van de bangmakende intro. Iemand een idee of je een gewone PV installatie zo kan aanpassen dat hij in voorkomende gevallen als vervanging voor het stroomnet kan dienen? Laten we zeggen uit technische interesse, we zijn tenslotte Tweakers toch?
Dat heet een eiland systeem
https://www.sma.de/en/pro...y-island-44m-60h-80h.html
Je kan ook een powerwall oid gebruiken. maar starten met een lege accu is dan wellicht lastiger.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 24-02-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

ja, dat is met wat extra toevoeging altijd werkend te krijgen op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:32

ericplan

5180 Wp PV

[...]
De vraag komt hier met enige regelmaat langs en eigenlijk is het antwoord: het kan niet.
Met name het borgen van een veilige situatie kost veel.

En dan moet je je afvragen wat de kans is dat jouw stroomstoring samenvalt met een zonnige periode overdag. De afgelopen dagen had je weinig profijt gehad van je offgrid-installatie

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:39

Proton_

Team Welles

Ik heb in 2014 een dag offgrid gedraaid met 540 Wp aan een steca 500 en een 2 kVA APC Smart-UPS toen Stedin groot onderhoud deed in de straat.
Niet gekoppeld aan het net, met een haspel door het huis :)
Handmatig de SoC van de UPS in de gaten gehouden en boven de 90% de Steca losgekoppeld.
Dat waren nog eens tijden, toen mocht je een kleine omvormer nog gewoon met een stekker in het stopcontact doen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
Er is weinig nodig om een stroomstoring te veroorzaken. Bij mij al drie keer in anderhalve maand tijd. Iedere keer door een rat _O-

https://omroepflevoland.n...omstoring-rat-liander-3-0

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-04 00:14
Andere vraag..
Mijn huidige installatie is 2750WP (10x275) op zuid, 1 fase aansluiting, ik wil mijn oost-west dak gaan benutten om in totaal op ca ca7000WP netto uit te komen, huisaansluiting meterkast 3x25a.

Hoe bereken ik nu hoeveel panelen ik nodig heb en welke omvormer het meest geschikt is?
Ik begrijp dat je voor zuid het WP x 0.85 moet doen, maar hoe zit dat dan met oost-west (42 graden)

De 2750WP is dan 2300WP, hoe zit het bij dat ander dak? :?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/c7bphwfgs3ih.jpg

Het huidige dak 1 staat er op de foto nog niet op, de balken zien je wel net langs de "1" liggen.

[ Voor 26% gewijzigd door Herr.Flick op 24-02-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
Herr.Flick schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:20:
Andere vraag..
Mijn huidige installatie is 2750WP (10x275) op zuid, 1 fase aansluiting, ik wil mijn oost-west dak gaan benutten om in totaal op ca ca7000WP netto uit te komen, huisaansluiting meterkast 3x25a.

Hoe bereken ik nu hoeveel panelen ik nodig heb en welke omvormer het meest geschikt is?
Ik begrijp dat je voor zuid het WP x 0.85 moet doen, maar hoe zit dat dan met oost-west (42 graden)

Vul je data in in Sunny Design en je weet het. Bij mij is mijn oost-west 90%/Wp van mijn zuid systeem. Helling is 13 graden.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
cville schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:24:
[...]

Vul je data in in Sunny Design en je weet het. Bij mij is mijn oost-west 90%/Wp van mijn zuid systeem. Helling is 13 graden.
Ik ken het niet, ik zal het straks eens gaan bekijken!
Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 21-09 16:37
Herr.Flick schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:32:
[...]

Ik ken het niet, ik zal het straks eens gaan bekijken!
Dank je
Er bestaat een web versie. Zie hier. De uitkomsten van dit programma zijn vrij conservatief en worden in mijn geval altijd overtroffen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 20:27
205Gutmann schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Het is ook geen onzin, het staat zelfs vermeld in het handboek zonne-energie.
Wanneer de PV-installatie aan de voedende zijde van de verdeelinrichting wordt aangesloten wordt er een nieuwe groep in de verdeelinrichting toegevoegd. De automaat en de bekabeling van de groep moeten worden gedimensioneerd zodat deze groep goed beveiligd is tegen eventuele kortsluiting en overbelasting volgens de normen in NEN 1010 (deel 4).
Door het aansluiten van een PV-systeem op een bestaande verdeelinrichting wordt een extra voedingsbron toegevoegd aan de verdeelinrichting. Daardoor ontstaat de situatie dat er in de verdeelinrichting hogere stromen kunnen lopen dan waarmee tijdens het oorspronkelijke ontwerp rekening is gehouden. De verdeelinrichting voldoet dan niet meer aan de NEN-EN-61439. Er zijn twee zaken die altijd vooraf gecontroleerd dienen te worden:

-Is de nominale stroom waar de componenten in de verdeelinrichting geschikt voor zijn groot genoeg? -
-Is de interne bedrading in de verdeelinrichting voldoende zwaar?

Dit laatste is lang niet altijd het geval bij het toevoegen van een extra groep voor een PV-systeem zoals blijkt uit het volgende voorbeeld.
Voorbeeld

Een verdeelinrichting is oorspronkelijk ontworpen op een netaansluiting van 3 x 35 A en 8 enkelfasige eindgroepen van ieder 16 A. De hoofdschakelaar is 40A en de eindgroepen zijn per 4 beveiligd met een
enkelfasige aardlekschakelaar 40 A/30 mA, type A. De twee aardlekschakelaars zijn elk op een eigen fase verbonden met de hoofdschakelaar. De verdeelkast is intern bedraad met 6 mm2.
Er wordt een PV-systeem met een 7 kW 3-fase omvormer aangesloten op de verdeelrichting. De omvormer levert maximaal 3 x 10 A. Voor het PV-systeem wordt een 3-fase aardlekautomaat B16 A/30 mA toegevoegd aan de verdeelinrichting. De totale stroom onder normale omstandigheden kan in de verdeelinrichting nu oplopen tot 35 A + 10 A = 45 A. De 4 eindgroepen van 16 A achter één aardlekschakelaar kunnen nu gezamenlijk 45 A stroom trekken zonder dat er een beveiliging in werking treedt. In dit geval zijn de aardlekschakelaars met een nominale stroom van 40 A na aansluiting van het PV-systeem ondergedimensioneerd. Deze zouden vervangen moeten worden door types van bijvoorbeeld 63 A. De oorpronkelijke 6 mm2 bedrading van in de verdeelkast kan na aansluiting van de omvormer onder normale omstandigheden 45 A voeren. Daar is nu minimaal 10 mm2 nodig.
Bovenstaand voorbeeld illustreert dat er zelfs bij een normale huisinstallatie al aanpassingen nodig kunnen zijn in de verdeelinrichting. Ook bij het toevoegen van een tweede PV-installatie aan een al bestaande installatie komt deze situatie vaak voor. In geval van grootschalige PV-systemen is een vooronderzoek door een adviseur of installateur met ervaring op dit gebied absoluut noodzakelijk om onveilige situaties zoals brandgevaar te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andere vraag..

[Afbeelding]

Het huidige dak 1 staat er op de foto nog niet op, de balken zien je wel net langs de "1" liggen.
Oost of west zal je rendement een 75/80 procent zijn. Zuid haalt wel 100 tot 110 hoor.
Het gezamenlijke vermogen van je oost west zal een 60/65 procent zijn van je totale wp.
Dus 10000 wp doet max 6500 watt produceren en je opbrengst zal zijn een 7500/8000 kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:08

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb in mijn nieuwe woning een Omnik omvormer. Nu probeer ik de logging via de Omnik portal aan de gang te krijgen. Alleen krijg ik de melding dat het serienummer al geregistreerd is. Klopt ook, vorige bewoner had hem aan zijn account gekoppeld.
Nu heeft hij hem bij hem uit het account gegooid, maar hij geeft bij het aanmaken van mijn account nog steeds de melding. Moet ik gewoon langer wachten tot het gesynchroniseerd is? Of kan ik nog andere acties ondernemen?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Heeft iemand wel eens een leuke montage gezien voor een 2 meter paneel in portrait?

Betonvoeten ken ik natuurlijk maar dan zou ik voor de 2x4 panelen 10 stuks nodig hebben. Dat is ook niet erg maar wel 500kg plus 8x 23kg paneel is bijna 700kg op het houten dak van de carport voor de 8 en dan komen er nog 2 bij op 3 korte voeten en dus 140kg. Totaal 850kg zeg maar. Of wegen de voeten geen 50 misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dan boeit lekkage amper.
Zou ik zeker kijken naar directe montage (vast schroeven) of zelfs 'in-dak'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:07:
Heeft iemand wel eens een leuke montage gezien voor een 2 meter paneel in portrait?

Betonvoeten ken ik natuurlijk maar dan zou ik voor de 2x4 panelen 10 stuks nodig hebben. Dat is ook niet erg maar wel 500kg plus 8x 23kg paneel is bijna 700kg op het houten dak van de carport voor de 8 en dan komen er nog 2 bij op 3 korte voeten en dus 140kg. Totaal 850kg zeg maar. Of wegen de voeten geen 50 misschien?
Leg twee aluminium kokers op dak, steuntje ertussen om één kant omhoog te zetten. Paar trottoir bandjes over de kokers leggen en gebeurt niks mee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
blitzkrieg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:38:
Ik heb in mijn nieuwe woning een Omnik omvormer. Nu probeer ik de logging via de Omnik portal aan de gang te krijgen. Alleen krijg ik de melding dat het serienummer al geregistreerd is. Klopt ook, vorige bewoner had hem aan zijn account gekoppeld.
Nu heeft hij hem bij hem uit het account gegooid, maar hij geeft bij het aanmaken van mijn account nog steeds de melding. Moet ik gewoon langer wachten tot het gesynchroniseerd is? Of kan ik nog andere acties ondernemen?
Nee je moet een mailtje sturen naar service@omnik-solar.com en dan vragen of ze jou omvormer willen vrij geven aan de hand van je serienummer. Als je mazzel hebt is dat vanavond nog gepiept. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@TheGhostInc

Nou? Het is gewoon een balken dak met dakleer en deels het dak van de schuur, dus lekkage maakt wel uit.

@reneeke1970
En hoe dacht je de panelen vast te zetten dan? En moet wel iets ballast hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:24:
@TheGhostInc

Nou? Het is gewoon een balken dak met dakleer en deels het dak van de schuur, dus lekkage maakt wel uit.

@reneeke1970
En hoe dacht je de panelen vast te zetten dan? En moet wel iets ballast hebben toch?
Gewoon simpel beugeltje met Parker of zelf tapper. Kokers liggen op meter afstand dus daar kan trottoir bandje dwars over liggen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 21:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

TheGhostInc schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:15:
[...]

Dan boeit lekkage amper.
Zou ik zeker kijken naar directe montage (vast schroeven) of zelfs 'in-dak'.
Wat een antwoord.. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:33:
[...]

Gewoon simpel beugeltje met Parker of zelf tapper. Kokers liggen op meter afstand dus daar kan trottoir bandje dwars over liggen
En ik wilde nu juist een beetje deugdelijk >:)

Ik heb het over 2x4 stuks oost west maar wel 2 meter bij 99 lappen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Rol-Co schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:24:
@TheGhostInc

@reneeke1970
Quickslide heeft speciale ankers welke je in kunt (laten) branden in het dakleer.
Op deze stokeinden kun je bijvoorbeeld een Solarconstruct rail monteren doormiddel van een L beugel en Hamer kop bouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:36:
[...]

En ik wilde nu juist een beetje deugdelijk >:)

Ik heb het over 2x4 stuks oost west maar wel 2 meter bij 99 lappen. :)
Oh jij kunt niet deugdelijk knutselen, ja dan moet je het gewoon in de winkel bestellen als je daar meer vertrouwen in hebt haha

Oh de Mig methode kan ook nog, op vier emmers met beton erin en draad eind.

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 24-02-2020 20:47 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

205Gutmann schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:38:
[...]

Quickslide heeft speciale ankers welke je in kunt (laten) branden in het dakleer.
Op deze stokeinden kun je bijvoorbeeld een Solarconstruct rail monteren doormiddel van een L beugel en Hamer kop bouten.
Deze bedoel je?
http://www.dakverkoop.nl/index.php/nl/

En dan zou het deze steun moeten worden, alle andere kan ik niet zien welke maat ze zijn, dubbel landscape lijkt me lang genoeg voor een 2 meter paneel.
https://solarstell.nl/product/dubbellandscape-steun/
reneeke1970 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:45:
[...]

Oh jij kunt niet deugdelijk knutselen, ja dan moet je het gewoon in de winkel bestellen als je daar meer vertrouwen in hebt haha

Oh de Mig methode kan ook nog, op vier emmers met beton erin en draad eind.
Tuurlijk kan ik dat wel, maar iets origineels lijkt me ook leuk :) je kan ook 3 betonvoeten met 2 clickfit rails er op en daar de panelen op schroeven. Dan heb je nog 150kg ballast.

[ Voor 34% gewijzigd door Rol-Co op 24-02-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Skipper-93 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:04:
Er is weinig nodig om een stroomstoring te veroorzaken. Bij mij al drie keer in anderhalve maand tijd. Iedere keer door een rat _O-

https://omroepflevoland.n...omstoring-rat-liander-3-0
Nou ik ben benieuwd wat voor supergeleider rat dat dan geweest is. Of zou hij een kooi van Faraday om zich heen hebben gehad. |:(

Weet je hier geloof ik dus echt geen ene fluit van eerlijk gezegd. Ze zijn waarschijnlijk bang voor schadeclaims en verzinnen dan zo iets.

Stel dat zo beestje het voor elkaar krijgt om de fase en nul tegelijkertijd aan te raken. Met 10000 volt is dat dan toch 1 grote steekvlam en klaar of vergis ik me nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@zonnefreak
En wat als hij tussen 2 fase rails gaat staan denk je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Rol-Co schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:46:
[...]

Deze bedoel je?
http://www.dakverkoop.nl/index.php/nl/

En dan zou het deze steun moeten worden, alle andere kan ik niet zien welke maat ze zijn, dubbel landscape lijkt me lang genoeg voor een 2 meter paneel.
https://solarstell.nl/product/dubbellandscape-steun/
Ik bedoel deze.
Hier kun je een normale rail voor pannendak aan monteren doormiddel van de bijbehorende hamerkop bouten.
Het nadeel is wel dat je wat beperkt bent in de hellingshoek welke je kunt creëren.
Je helling wordt immers beperkt door de lengte van het draadeind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Rol-Co schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:55:
@zonnefreak
En wat als hij tussen 2 fase rails gaat staan denk je? :)
Ik denk flits :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@205Gutmann
Ja dat is wat te laag denk ik maar daar wringt ook niet de schoen, het is meer de montage van een 2 meter paneel op welke steun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Rol-Co Is dit wat je zoekt? Ik weet alleen niet wat de benodigde ballast is, maar door de relatief lage hoek zal dit bij oost-west niet heel veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

205Gutmann schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:14:
@Rol-Co Is dit wat je zoekt? Ik weet alleen niet wat de benodigde ballast is, maar door de relatief lage hoek zal dit bij oost-west niet heel veel zijn.
Ja dat zou mooi zijn inderdaad, nu nog een leverancier, ik zie nergens portrait, of samenstellen.
https://www.solar-nu-webs...prosouth-en-east-west.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:07
Rol-Co schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:29:
[...]

Ja dat zou mooi zijn inderdaad, nu nog een leverancier, ik zie nergens portrait, of samenstellen.
https://www.solar-nu-webs...prosouth-en-east-west.pdf
Ik lees in de oorspronkelijke vraag dat het gaat om panelen van 2 meter. Hou er dan rekening mee dat de liggende profielen (=dakdragers in de pdf, zoals 741802300) ook langer moeten worden. De zijkanten kunnen dan niet meer dicht worden gemaakt.
En als je ondanks portrait opstelling geen hoge opstelling wil, kan je in plaats van de P10 achtervoet de L10 achtervoet gebruiken, die komen niet zo hoog. Voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

m_rick schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:00:
[...]

Ik lees in de oorspronkelijke vraag dat het gaat om panelen van 2 meter. Hou er dan rekening mee dat de liggende profielen (=dakdragers in de pdf, zoals 741802300) ook langer moeten worden. De zijkanten kunnen dan niet meer dicht worden gemaakt.
Ja het gaat om 2 meter panelen dus 2x de dakdrager 2300 of 1x de 4200 maar die zie ik bijna nergens.
En als je ondanks portrait opstelling geen hoge opstelling wil, kan je in plaats van de P10 achtervoet de L10 achtervoet gebruiken, die komen niet zo hoog. Voorbeeld
Dit is dus de L ? En ik zie ook achterplaten? Die heb je nodig?

Dus een deel van 4 portrait heeft nodig:
Drager 4x
Rubber tegeldragers 16x
Voor voet midden 2x en eind 2x
Achtervoet midden 2x en eind 2x
Achterplaat 4x

Nog meer? Mis ik iets?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/k13k0fea.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 24-02-2020 22:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Copitano schreef op maandag 24 februari 2020 @ 00:24:
[...]

Heb ik wel, maar die ligt op de muur :X sowieso geen fijne constructie, maar ja... zit er nou eenmaal. Kan de omvormer ook buiten hangen? Bijvoorbeeld op het bovenste balkon.
[Afbeelding]
Op papier (IP 65) kan een omvormer buiten hangen, maar doe het niet onbeschermd, bouw er i.i.g een kast omheen. Ze hebben daar veel te leiden. Zeker de omvormers met RVS bouten en allu kasten.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xennar
Proton_ schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:59:
Ik heb in 2014 een dag offgrid gedraaid met 540 Wp aan een steca 500 en een 2 kVA APC Smart-UPS toen Stedin groot onderhoud deed in de straat.
Handmatig de SoC van de UPS in de gaten gehouden en boven de 90% de Steca losgekoppeld.
Dat waren nog eens tijden, toen mocht je een kleine omvormer nog gewoon met een stekker in het stopcontact doen :)
Bedankt voor de info!

UPS is sowieso een goed idee voor mijn server en netwerkapparatuur. Bovendien aftrekbaar als zakelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Proton_ schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:59:
Leuke oplossing. Jammer dat je dan DC -> AC -> DC -> AC hebt. Dat moet efficiënter kunnen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 16:56
onetime schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:55:
@Kwakkel Als het goedkoop genoeg is vindt ik het ok als het er goed uitziet. Tot nu zelf liefst 2e hands ivm prijs. Ik leg het zelf. De set uit mijn .sig (MAGE) begonnen in 2013, gaat goed en al terugverdient...
Net 10x 250Wp voor €450 opgehaald. ~Dubbele kosten voor compleet aangesloten. Op 450 op noord...
Ok, thanks. Dus dan maakt het niet echt uit welk merk het is?
2de hands ga ik wellicht niet doen, maar vroeg me af of Panasonic en SunPower bvb hun meerprijs waard zouden zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Kwakkel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:39:
[...]

Ok, thanks. Dus dan maakt het niet echt uit welk merk het is?
2de hands ga ik wellicht niet doen, maar vroeg me af of Panasonic en SunPower bvb hun meerprijs waard zouden zijn :)
Die 2 merken koop je ook als ze net passen qua ruimte of het uiterlijk (Sunpower black) je aan staan.
Ook een reden kan de hogere Vmpp spanning zijn doordat het 96 (Sunpower tegenwoordig 108) cellen zijn en ze dus hoog in de 50 volt zitten. Dit betekent minder panelen om optimale string spanning te krijgen.

Voor korte terugverdientijd hoef je het niet te doen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
Rol-Co schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:46:
[...]

Ja het gaat om 2 meter panelen dus 2x de dakdrager 2300 of 1x de 4200 maar die zie ik bijna nergens.
Je kan ze aan elkaar koppelen dus geen probleem
Dit is dus de L ? En ik zie ook achterplaten? Die heb je nodig?
Yes dit zijn de "korte" dragers. In mijn geval 5 panelen naast elkaar, daarom heb ik 3 achterplaten van 165cm bijbesteld. Dit heb ik met name gedaan om hem stevigheid te geven. Ik heb in die achterplaten wel losse gaten moeten boren.
Dus een deel van 4 portrait heeft nodig:
Drager 4x
Rubber tegeldragers 16x
Voor voet midden 2x en eind 2x
Achtervoet midden 2x en eind 2x
Achterplaat 4x

Nog meer? Mis ik iets?
Die achterplaten zijn 165 x (plusminus) 25cm, dus voor 4 panelen in portrait naast elkaar dus 3 achterplaten (met een behoorlijke overlap)

Het aantal dakdragers voor 4 panelen moet zijn 5. Teken maar uit op een briefje :)
En dan heb je 2 hoekvoeten en 3 middenvoeten nodig.
Rubber tegeldragers, voor een dakdrager van 2300mm zijn twee stuks wel voldoende, dus heb je er 10 nodig
Aanvulling: Die achterplaten die op jou offerte staan matchen niet de lage "L10" voeten.

[ Voor 3% gewijzigd door m_rick op 25-02-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@jacovn Ik was eerder aan het denken omwille van het hoger rendement, de langere garantie en het beperktere vermogensverlies?

[ Voor 4% gewijzigd door Kwakkel op 25-02-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
zonnefreak schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:50:
[...]

Nou ik ben benieuwd wat voor supergeleider rat dat dan geweest is. Of zou hij een kooi van Faraday om zich heen hebben gehad. |:(

Weet je hier geloof ik dus echt geen ene fluit van eerlijk gezegd. Ze zijn waarschijnlijk bang voor schadeclaims en verzinnen dan zo iets.

Stel dat zo beestje het voor elkaar krijgt om de fase en nul tegelijkertijd aan te raken. Met 10000 volt is dat dan toch 1 grote steekvlam en klaar of vergis ik me nou?
Ik denk dat de ratten niet in aanraking kwamen met de middenspanning, maar dat ze laagspaningskabels aangevroten hebben.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Kwakkel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:27:
@jacovn Ik was eerder aan het denken omwille van het hoger rendement, de langere garantie en het beperktere vermogensverlies?
Jij geloofd in verkoop praatjes.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:48:
[...]

Jij geloofdt in verkoop praatjes.....
Niet blindelings - daarom kom ik hier even horen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Kwakkel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Niet blindelings - daarom kom ik hier even horen ;)
Je moet ze kopen als je ze nodig hebt vanwege afmeting of technische aspecten.
En anders zijn er legio goedkopere oplossingen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Kwakkel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:27:
Alleen sunpower maxeon heeft hoger rendement wellicht. Dat van panasonic is niet bijzonder meer met 20/21%.

Rendement verlies is wel top op papier bij sunpower maxeon. (92% na 25 jaar) Maar voor de meerprijs kun je ook nieuwe panelen kopen na aantal jaar natuurlijk
Panasonic heeft iets van 87% na 25 jaar.

Ik heb panasonic op mijn 2 hoog plat dak gelegd vanwege de maat. Normale maat panelen past niet, komt op die 10 cm verschil aan (maal 4 panelen past er nu een rij meer)
Sunpower had ook gepast, die waren nog iets korter (toen ze 96 cellen hadden) maar €130/140 per paneel meer en dat maal 16 was mij te veel.

Op mijn zijdak wel Sunpower X21-350 black laten plaatsen. Dat ging om uiterlijk, je ziet geen bushbars (wel een beetje de cellen in bepaalde lichtval)
Andere zijdak Sunpower P19 ook vanwege uiterlijk. Die zijn stuk goedkoper dan Maxeon en voor die plek ook zwart genoeg.

[ Voor 34% gewijzigd door jacovn op 25-02-2020 12:08 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
m_rick schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:26:
[...]

[...]

Yes dit zijn de "korte" dragers. In mijn geval 5 panelen naast elkaar, daarom heb ik 3 achterplaten van 165cm bijbesteld. Dit heb ik met name gedaan om hem stevigheid te geven. Ik heb in die achterplaten wel losse gaten moeten boren.

[...]

Die achterplaten zijn 165 x (plusminus) 25cm, dus voor 4 panelen in portrait naast elkaar dus 3 achterplaten (met een behoorlijke overlap)

Het aantal dakdragers voor 4 panelen moet zijn 5. Teken maar uit op een briefje :)
Rubber tegeldragers, voor een dakdrager van 2300mm zijn twee stuks wel voldoende, dus heb je er 10 nodig
Aanvulling: Die achterplaten die op jou offerte staan matchen niet de lage "L10" voeten.
Voor een oost west opstelling heb je toch geen achterlaten nodig, enkel de optionele zijplaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Copitano schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:18:
[...] Hmmm, misschien moet ik dan toch maar voor drie fase gaan. Het plan was toch al om het oude gaskooktoestel te vervangen voor inductie. Dat zal dan ook niet kunnen op de huidige aansluiting.
Ik heb op 2 adressen de inductie kookplaat, wel volledig bedraad, op 1x 16A afgezekert vanwege 25A hoofdzekering. Gaat eventueel eerst de kookplaat uit, voordat het donker wordt... Gaat al jaren goed.
In plaats van dat de kookplaat voluit het huis in het donker zet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 20:08
hannibal2206 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:13:
[...]

Ik zoek dus andere panelen (liefst full black) van 160-165 cm hoog en 60-80 cm breed; had eerder begrepen dat die niet bestaan maar hou me aanbevolen voor suggesties !
iemand suggesties ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Canadian solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 20:08
Welke types dan ? Wat ik vind is allemaal 99-100 cm breed; ik zoek rond 80 cm breed ...

Edit: deze gevonden:
https://www.winkelman-zon...j25/51828/?display=detail

[ Voor 25% gewijzigd door hannibal2206 op 25-02-2020 14:36 ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35

RvV

Ik heb die ook nog nooit gezien van Canadian. Ze gebruiken wel cellen van 166x83mm in de HiKu. :+

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
205Gutmann schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:06:
[...]
Voor een oost west opstelling heb je toch geen achterlaten nodig, enkel de optionele zijplaten.
Ja inderdaad, dat is waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@Noord27 Nog steeds tevreden met de gevelpanelen? Jij had ze zelf gemonteerd toch?
Wij gaan binnenkort verhuizen en op de nieuwe woning is het platte dak 1 groot dakterras. Nu komt er later nog wel een zonneveranda oid maar dat is iets voor de langere termijn. Voor die tijd hebben we wel een mooie rechte voorgevel die bijna op het zuiden ligt, dus dat is wel een mooie optie om wat panelen te plaatsen :9

Zo'n VdV systeem heeft persoonlijk de voorkeur alleen ik vrees dat de WAF en vergunningsafgifte makkelijker zal zijn met montage parallel aan de gevel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Inmiddels berichten gekregen dat de zonnepanelen voorraad vanaf April compleet onderuit gaat. Ze maken nu de havenvoorraad op. Er vertrekken geen nieuwe schepen vanuit China. Dus de complete markt zal onder druk komen te staan. Al zal door de waarschijnlijk beginnende Economischecrisis de vraag afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Ruud888 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:14:
Inmiddels berichten gekregen dat de zonnepanelen voorraad vanaf April compleet onderuit gaat. Ze maken nu de havenvoorraad op. Er vertrekken geen nieuwe schepen vanuit China. Dus de complete markt zal onder druk komen te staan. Al zal door de waarschijnlijk beginnende Economischecrisis de vraag afnemen.
Mijn leverancier gaf aan dat hij binnen 6 tot 8 weken 10 containers weer binnen krijgt (trina panelen)

Hopelijk loopt t allemaal wel los :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:08

blitzkrieg

Whoop Whoop!

zonnefreak schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:21:
[...]

Nee je moet een mailtje sturen naar service@omnik-solar.com en dan vragen of ze jou omvormer willen vrij geven aan de hand van je serienummer. Als je mazzel hebt is dat vanavond nog gepiept. :)
Thanks, net gemaild, we zullen zien hoe snel ze zijn.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hannibal2206 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:53:
[...]

Welke types dan ? Wat ik vind is allemaal 99-100 cm breed; ik zoek rond 80 cm breed ...

Edit: deze gevonden:
https://www.winkelman-zon...j25/51828/?display=detail
Deze, maar lijkt niet in nederland te koop aangeboden.
https://canadiansolar.co..../CS1V-260-265MS_v5.56.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Rol-Co schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:07:

Betonvoeten kun je ook zelf maken. Kun je ze zo zwaar maken als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

m_rick schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:26:
[...]

Wist ik, echter mogen ze niet uitsteken buiten de panelen aan de lage kant, kan dat ook? Of moet ik ze afslijpen.

Moet dit ook volgens de fabrikant? Bij mij komen de hoge kanten tegen elkaar dus je ziet ze niet meer.
Ja klopt, foutje, ik had ook 5 betonvoeten namelijk. Hoekvoeten hoog en laag dan bedoel je toch? Dus 2 hoekvoet hoog, 2 laag, 3 middenvoet hoog en 3 laag. Dat x2 voor oost west.
X2 is 20 dus, dakdragers 10 delen van 2300.
Maar ik heb P10 achter voeten...geen L
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jobr schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:33:
[...]

Betonvoeten kun je ook zelf maken. Kun je ze zo zwaar maken als je wilt.
Zijn voeten van 2 meter niet altijd zwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

onetime schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:16:
[...]

Ik heb op 2 adressen de inductie kookplaat, wel volledig bedraad, op 1x 16A afgezekert vanwege 25A hoofdzekering. Gaat eventueel eerst de kookplaat uit, voordat het donker wordt... Gaat al jaren goed.
In plaats van dat de kookplaat voluit het huis in het donker zet.
Hahahaha, maar dan maar koud eten😉

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Rol-Co schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:43:
[...]

Zijn voeten van 2 meter niet altijd zwaar?
Dat hangt ervan af hoeveel beton je erin stopt. Je kunt toch ook gedeeltes weglaten. Zie hier voor wat plaatjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jobr schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:57:
[...]

Dat hangt ervan af hoeveel beton je erin stopt. Je kunt toch ook gedeeltes weglaten. Zie hier voor wat plaatjes.
Mooi, wat wegen die van jou denk je? Wel leuk om te doen denk ik en geeft voldoening. :)

Wat voor beton? Grind er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Speedfightserv schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:53:
[...]

Mijn leverancier gaf aan dat hij binnen 6 tot 8 weken 10 containers weer binnen krijgt (trina panelen)

Hopelijk loopt t allemaal wel los :)
De leveranciers waar ik zaken mee doe hebben op dit moment al grote moeite om alle klanten te bedienen, een grote internationale partij kan op dit moment geen panelen uit het lagere segment leveren, enkel LG en Panasonic zijn nog ruim voorradig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Rol-Co schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:10:
[...]

Mooi, wat wegen die van jou denk je? Wel leuk om te doen denk ik en geeft voldoening. :)

Wat voor beton? Grind er in?
Iets van 32 kg. Voor normale panelen in portrait.
Ik heb dit gebruikt. Water er bij, even roeren en klaar :-)
Anders ook nog een pootje in het midden, dan verdeel je de belasting. Of wat hout erin ter opvulling.

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 25-02-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jobr schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:12:
[...]

Iets van 32 kg. Voor normale panelen in portrait.
Ik heb dit gebruikt. Water er bij, even roeren en klaar :-)
Anders ook nog een pootje in het midden, dan verdeel je de belasting. Of wat hout erin ter opvulling.
Dank je, karwei zit hier vlakbij, tien stuks maken is wel een klusje natuurlijk maar vooral wachten, ik zou geloof ik geen dingen ingieten voor de montage maar er later in boren, pluggen of chemisch anker bijv.
Wel een stuk betonijzer er in, of een rvs rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
@Rol-Co

Zoek je kant- en klare betonvoeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:31:
@Rol-Co

Zoek je kant- en klare betonvoeten?
Nou, ik vind het wel strak staan op een plat dak maar die van sunsolar zijn 50kg zegt de website, voor 8x een 2 meter paneel in oost west heb je er dus 10 nodig wat 500kg is plus 23kg per paneel en optimiser, komt er nog 2x normaal paneel bij landscape op korte voeten van 35kg ps plus paneel 20 is dan een behoorlijk gewicht op het dak.
Dat heeft 1 kant wel 2 muren van de schuur, andere kant 2 steunpalen van ijzer op betonpoeren maar vind het nogal een gewicht.

En zelf maken is ook wel leuk natuurlijk, ben alleen niet zo'n bouwvakker met hout en beton, geef mij maar ijzer, rvs en draadjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ah zo, ik heb 8 stuks 2m panelen met dual betonvoeten op oost. Weegt volgens mij 43kg per stuk. Onder de betonvoeten twee betontegels per voet om het gewicht beter op het dak te verdelen en aan de achterkant van de schans nog eens metalen platen om de wind tegen te houden.

Betonvoeten: 43kg x 5 = 215kg
Betontegels: 26kg x 10 = 260kg
Panelen: 24kg x 8 = 192kg
Totaal: 215 + 260 + 192 = 667kg

Die betontegels doen natuurlijk niets aan ballast, maar de set heeft tot op heden alle ‘stormen’ doorstaan.

Ter compensatie heb ik wel al het dakgrind (ongeveer 1000kg) weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Andere vraag..
Mijn huidige installatie is 2750WP (10x275) op zuid, 1 fase aansluiting, ik wil mijn oost-west dak gaan benutten om in totaal op ca
ca7000WP netto uit te komen, huisaansluiting meterkast 3x25a.

De 2750WP is dan 2300WP [...]
Om met het laatste te beginnen, -nee-. De verwachte jaaropbrengst is ~2300kWh.
Daar slaat die factor 0,85 op. En voor de andere oriëntaties de factor die daar bij hoort.

Als de zon echt recht boven de panelen kan komen te staan kan je maar beter de omvormer niet al te ver onder de Wp van die panelen kiezen. Als dat 450 Oost is, dan past er wel een identieke set op West bij op die zelfde omvormer. Ze staan dan onder een hoek van 900, cos(90)= 0 gelijktijdigheid...

Ik denk dan ook dat je ~7000kWh wilt opwekken. Anders is het antwoord simpel; 7000 / WPpaneel=aantal.
Kijk in de tabel in de topicstart welk rendement je ongeveer van je panelen kunt verwachten voor jouw oriëntaties. Maar beter leg je je dak zo vol mogelijk en gebruik je een eventueel overschot om gas e/o benzine de deur uit te doen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Waar kan ik informatie vinden over de kwaliteit van omvormers? Ik heb nu een Fronius IG30 (10jaar) en 2x Omniksol 3TL (8 jaar).

(met 4 strings: resp. 12 60cells, 2x9 45 cells en 1x10 45 cells panelen)

Er zou er zomaar 1 mee kunnen stoppen dus wil me orienteren op een eventuele nieuwe.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:57:
Ah zo, ik heb 8 stuks 2m panelen met dual betonvoeten op oost. Weegt volgens mij 43kg per stuk. Onder de betonvoeten twee betontegels per voet om het gewicht beter op het dak te verdelen en aan de achterkant van de schans nog eens metalen platen om de wind tegen te houden.

Betonvoeten: 43kg x 5 = 215kg
Betontegels: 26kg x 10 = 260kg
Panelen: 24kg x 8 = 192kg
Totaal: 215 + 260 + 192 = 667kg

Die betontegels doen natuurlijk niets aan ballast, maar de set heeft tot op heden alle ‘stormen’ doorstaan.

Ter compensatie heb ik wel al het dakgrind (ongeveer 1000kg) weggehaald.
Hier ligt geen grind op, komt oost west en een graad of 10 dus echt veel ballast heb ik niet nodig, de SF lag hier gewoon los.
Ik zou nog 3 voeten kunnen doen per kant en daar dan clickfit rails op maken waar dan de panelen op liggen, dan heb ik er 6 nodig en 4 x 4 meter rails.
Voordeel is dat je dan clickfit klemmen en schroeven kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
onetime schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:18:
[...]

Om met het laatste te beginnen, -nee-. De verwachte jaaropbrengst is ~2300kWh.
Daar slaat die factor 0,85 op. En voor de andere oriëntaties de factor die daar bij hoort.

Als de zon echt recht boven de panelen kan komen te staan kan je maar beter de omvormer niet al te ver onder de Wp van die panelen kiezen. Als dat 450 Oost is, dan past er wel een identieke set op West bij op die zelfde omvormer. Ze staan dan onder een hoek van 900, cos(90)= 0 gelijktijdigheid...

Ik denk dan ook -+dat je 7000kWh wilt opwekken. Anders is het antwoord simpel; 7000 / WPpaneel=aantal.
Kijk in de tabel in de topicstart welk rendement je vongeveer van je panelen kunt verwachten voor jouw oriëntaties. Maar beter leg je je dak zo vol mogelijk en gebruik je een eventueel overschot om gas e/o benzine de deur uit te doen.
Inderdaad, typfoutje, moet 2300kwh zijn en dus ook 7000kwh...

Beide daken liggen vrijwel geheel vrij van schaduw, pieken van 2500w+ (op zuid) heb ik waargenomen in september (ben pas online gegaan in de laatste middag van augustus)

Ik heb nog even zitten stoeien met sunny design, maar een oost/west opstelling kan ik niet kiezen, althans dat lukt mij niet. :/

[ Voor 6% gewijzigd door Herr.Flick op 25-02-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Rol-Co schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:28:
[...]

Hier ligt geen grind op, komt oost west en een graad of 10 dus echt veel ballast heb ik niet nodig, de SF lag hier gewoon los.
Ik zou nog 3 voeten kunnen doen per kant en daar dan clickfit rails op maken waar dan de panelen op liggen, dan heb ik er 6 nodig en 4 x 4 meter rails.
Voordeel is dat je dan clickfit klemmen en schroeven kan gebruiken.
Hoezo heb je die ClickFit rails nodig? Met 3 betonvoeten per zijde kan je 8 panelen in totaal kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:20:
[...]

Hoezo heb je die ClickFit rails nodig?
Om 4 panelen te monteren op 3 voeten ipv 5.
Met 3 betonvoeten per zijde kan je 8 panelen in totaal kwijt?
Wel met 3 per kant en de rails ja, zonder niet dan zijn het er 5 per kant.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 25-02-2020 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Kwakkel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:39:
[...] Ok, thanks. Dus dan maakt het niet echt uit welk merk het is?
Als de panelen er goed uit zien, en dan bedoel ik materiaal technisch, dan maakt mij het merk niet uit.
Er zijn weinig bedrijven die meer dan 5 jaar garantie waar kunnen maken, en ook claimen zal niet simpel zijn.
Waar je wel op kan letten is de opbrengst per m2, als je weinig ruimte hebt.
Dan mag het iets duurder worden omdat je anders zo-ie-zo meer electra moet inkopen.
.
BarryH schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:27:
Waar kan ik informatie vinden over de kwaliteit van omvormers? Ik heb nu een Fronius IG30 (10jaar) en 2x Omniksol 3TL (8 jaar).

(met 4 strings: resp. 12 60cells, 2x9 45 cells en 1x10 45 cells panelen)

Er zou er zomaar 1 mee kunnen stoppen dus wil me orienteren op een eventuele nieuwe.
Hoe lang een omvormer mee gaat hangt meer van de omstandigheden af.
Fronius lijkt mij een goed merk, Omnik wat minder. De temperatuur die ze hebben meegemaakt heeft volgens mij meer invloed op de levensduur. Als er geen elco's in zouden zitten maar solidstate of polypropyleen oid, dan zouden ze wel potentieel langer mee kunnen gaan. Gemiddeld.
Maar ja dan moet je weten welke onderdelen ze in welke kwaliteit bij welke leverancier inkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Rol-Co schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:34:
[...]

Om 4 panelen te monteren op 3 voeten ipv 5.

[...]

Wel met 3 per kant en de rails ja, zonder niet dan zijn het er 5 per kant.
Moeten de panelen in portrait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
[...]
komt oost west en een graad of 10 dus echt veel ballast heb ik niet nodig,
Dan heb je het over 16cm hoogte door de hoek. Maar door de betonvoeten komt er nog 10?cm bij. Dan is een stokschroef veel lager en pak je minder wind.
Aangezien de wind voor het grootste gedeelte op de zijkant grip heeft zou ik dit wel overwegen. Gewicht in het midden doet minder en de rails zorgt ervoor dat het 1 geheel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 00:53:
[...]

Moeten de panelen in portrait?
Eigenlijk wel ivm de schaduwval, ook 2 meter overbruggen naar de andere voet lijkt me veel en niet zo goed voor het paneel.
Bijv met sneeuw.

@TheGhostInc

Het is gewoon een plat dak net als een huis, met dakbedekking enz dus "iets" in het dak schroeven is geen optie.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/brrmh721yal.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:52:
[...]

Eigenlijk wel ivm de schaduwval, ook 2 meter overbruggen naar de andere voet lijkt me veel en niet zo goed voor het paneel.
Bijv met sneeuw.

@TheGhostInc

Het is gewoon een plat dak net als een huis, met dakbedekking enz dus "iets" in het dak schroeven is geen optie.
[Afbeelding]
Waarom knoop je de rails niet vast aan die stapel tegels? Hebben meerdere hier op forum gedaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
@Rol-Co ik bedoelde dan wel eentje met waterkering ;)

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.dakenmarkt.nl/images/stories/virtuemart/product/montageanker-voor-zonnepanelen1.png
Zijn niet voor niks, maar dan kun je je panelen wel mooi laag houden.
Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw