Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.679 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Speedfightserv schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:53:
[...]

Mijn leverancier gaf aan dat hij binnen 6 tot 8 weken 10 containers weer binnen krijgt (trina panelen)

Hopelijk loopt t allemaal wel los :)
Er schijnen nog enkele schepen onderweg te zijn met oudere voorraad.
De Sharp die in China gemaakt word kan niet geleverd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Interessant leesvoer voor de mensen in orkaangebied en installateurs in het algemeen: hoe bouw je PV dat orkanen overleeft?
https://rmi.org/insight/solar-under-storm/
RMI, in partnership with Clinton Foundation and FCX Solar, set out to answer the question of why some solar PV systems survive hurricanes virtually unscathed while others suffer extensive damage. The Solar Under Storm reports discuss the root causes of PV system failures from hurricanes and describe recommendations for building more resilient solar PV systems.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:28:
Interessant leesvoer voor de mensen in orkaangebied en installateurs in het algemeen: hoe bouw je PV dat orkanen overleeft?
https://rmi.org/insight/solar-under-storm/ [...]
Interessant, maar je moet weer je gegevens achterlaten.
Kan iemand de download gewoon beschikbaar maken?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ruud888 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:27:
[...]

Meestal standaard spul. En meeste is verkocht.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 15:04
Herr.Flick schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:10:
[...]

Inderdaad, typfoutje, moet 2300kwh zijn en dus ook 7000kwh...

Beide daken liggen vrijwel geheel vrij van schaduw, pieken van 2500w+ (op zuid) heb ik waargenomen in september (ben pas online gegaan in de laatste middag van augustus)

Ik heb nog even zitten stoeien met sunny design, maar een oost/west opstelling kan ik niet kiezen, althans dat lukt mij niet. :/
Het kan echt: definieer een apart oost en een apart west array. Zie screenshot: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yElq6WsGQCPdsMC1RUzOoyID/thumb.png

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:18
onetime schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:31:
[...]

Interessant, maar je moet weer je gegevens achterlaten.
Kan iemand de download gewoon beschikbaar maken?
Je hoeft niet je echte gegevens achter te laten om toegang tot de download te krijgen.
hierbij vast de conclusies:

"Generating energy with solar PV is a cost-effective and reliable solution for power generation in the Caribbean. Incorporation of the best available engineering, design, delivery, and operational practices can increase the reliability and survival rates from extreme wind loading.
This paper is limited in its ability to be omniscient of all failure modes and all corrective actions, and cannot guarantee the efficacy of any recommended action. However, it provides a set of best practices regarding specifications of equipment and procedures along with a framework for continued collaboration within a community of practice.
Specifications include:

Specify high-load (up to 5,400 Pa uplift) PV modules, based on structural calculations; these are currently available from a number of Tier-1 module manufacturers.

Require structural engineering in accordance with ASCE 7 and site conditions, with sealed calculations for wind forces, reactions, and attachment design (ground-mount foundation).

Confirm with racking manufacturer that actual site conditions comply with their base condition assumptions from wind-tunnel testing.

Specify bolt QA/QC process: there were several instances of inadequate torqueing of bolts in the investigation—a workmanship and oversight issue.

Specify bolt hardware locking solution.

Specify through bolting of modules as opposed to top-down or T clamps, or if top clamping is required, use clamps that hold modules individually or independently.

Require structural engineer review of lateral loads due to racking and electrical hardware—often lateral loads are missed and recent failures have proven them to be a critical source of weakness (e.g., combiner boxes attached to end solar array posts caused increased loading and led to failure).

Do not recommend trackers for projects in Category 4 or higher wind zones.

Specify all hardware be sized based on 25 years (or project life) of corrosion.

Do not recommend any self-tapping screws.

Specify dual post fixed tilt ground mounts, which significantly reduce foundation failure risk.
Likely the most effective strategies for improving system survival rates are communicating clear market signals to suppliers and upstream equipment providers and coordinating closely among practitioners.
This includes:

Collaboration with module suppliers for implementation of static and dynamic load tests representative of Category 5 hurricane winds.

Collaboration with racking suppliers for full scale and connection test representative of Category 5 winds.

Collaboration with equipment suppliers to document material origin and certificate of grade and coating consistent with assumptions used in engineering calculations.
If successful, this paper will be one of the early actions that triggers more effective coordination across supply chains and the community of practice."

Ben zelf geinteresseerd omdat ik wat paneeltjes ga leggen op letterlijk 100 meter afstand van de Noordzee.

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Voor de tigo liefhebbers nog een tip.

https://www.ebay.de/itm/T...1dcdba:g:Lp0AAOSwlsteMGFN

Je kan flink koehandel doen met die gast kwa optimizer prijs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:27
Rol-Co schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:06:
[...]

Voor de tigo liefhebbers nog een tip.

https://www.ebay.de/itm/T...1dcdba:g:Lp0AAOSwlsteMGFN

Je kan flink koehandel doen met die gast kwa optimizer prijs. ;)
Mijn ervaring is anders, misschien zit ie inmiddels in geld nood haha

Oh toch niet, binnen twintig sec bod afgewezen haha

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 26-02-2020 21:18 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:16:
[...]

Mijn ervaring is anders, misschien zit ie inmiddels in geld nood haha
Of jij trekt hem teveel het vel over zijn neus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:18:
[...]

Of jij trekt hem teveel het vel over zijn neus. ;)
Doet hij toch ook, iets wat hier 45 kost durft ie 60 voor te vragen, de groeten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Doet hij toch ook, iets wat hier 45 kost durft ie 60 voor te vragen, de groeten
Waar koop je de A-O voor 45 hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:23:
[...]

Waar koop je de A-O voor 45 hier?
Link gaf je zelf toch met 47.

En anders zonder a ,maakt ook al niet uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-04 00:14
Nu wil ik ca 4000/4500kw meer stroom gaan opwekken, is het verstandiger om overcapaciteit te hebben of is het beter om een hier een omvormer te nemen die bij max 4200wp mag hebben?
Is er nog verschil qua opbrengst tussen een 1 of 3 fase omvormer?

De kabel naar mijn garage is een 5x6mm2, ca 30m lang, na de hoofdzekering zit een krachtzekering van 20a (c20), dan gaat de kabel naar de 2e meterkast in de garage. Aan 1 fase van deze kabel hangt dus al mijn 1e PV van 2750WP (2300WP). Dit zou toch moeten mogen en kunnen, of vergeet ik nog iets?

Wat gebeurd er als een omvormer van 4000WP soms meer WP krijgt aangeboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Herr.Flick schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:46:
Nu wil ik ca 4000/4500kw meer stroom gaan opwekken, is het verstandiger om overcapaciteit te hebben of is het beter om een hier een omvormer te nemen die bij max 4200wp mag hebben?
Is er nog verschil qua opbrengst tussen een 1 of 3 fase omvormer?

De kabel naar mijn garage is een 5x6mm2, ca 30m lang, na de hoofdzekering zit een krachtzekering van 20a (c20), dan gaat de kabel naar de 2e meterkast in de garage. Aan 1 fase van deze kabel hangt dus al mijn 1e PV van 2750WP (2300WP). Dit zou toch moeten mogen en kunnen, of vergeet ik nog iets?

Wat gebeurd er als een omvormer van 4000WP soms meer WP krijgt aangeboden?
Met de omvormer gebeurt niks, die begrenst gewoon al hang je er 100 wp aan, hij kan alleen wat warmer worden van langdurig vol vermogen draaien.
Voor de verdeling van je aansluiting is het denk ik het mooiste als je er twee keer 1 fase omvormer bij neemt, dan kun je op iedere fase eentje hangen.
Heb je als voordeel ook twee keer zoveel aansluitingen voor verschillende string

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:10

Kluus

Gang is alles

Zojuist de opdracht de deur uit gedaan voor 15 315Wp panelen van het merk URE (met halfcut cellen) op mijn dak met zuid orientatie. Omvormer wordt een Growatt 5000MTL-S.

Ik ben benieuwd wat de opbrengst gaat worden, hopelijk kunnen ze snel geplaatst worden zodat ik straks in de lente de zonneuurtjes kan gaan meepikken :).

Bedankt voor de adviezen hier een aantal pagina's terug!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 19:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Kluus schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:52:
Zojuist de opdracht de deur uit gedaan voor 15 315Wp panelen van het merk URE (met halfcut cellen) op mijn dak met zuid orientatie. Omvormer wordt een Growatt 5000MTL-S.

Ik ben benieuwd wat de opbrengst gaat worden, hopelijk kunnen ze snel geplaatst worden zodat ik straks in de lente de zonneuurtjes kan gaan meepikken :).

Bedankt voor de adviezen hier een aantal pagina's terug!
plaatjes als ze liggen :P

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 16:56
onetime schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:38:
[...]

Als de panelen er goed uit zien, en dan bedoel ik materiaal technisch, dan maakt mij het merk niet uit.
Er zijn weinig bedrijven die meer dan 5 jaar garantie waar kunnen maken, en ook claimen zal niet simpel zijn.
Waar je wel op kan letten is de opbrengst per m2, als je weinig ruimte hebt.
Dan mag het iets duurder worden omdat je anders zo-ie-zo meer electra moet inkopen.
.
Materiaal technische bedoel je dan de zaken zoals maximale belasting (zowal erop (sneeuw) als langszij (wind))? Of eerder andere zaken?

• onetime
  • Niet online
Kwakkel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:15:
[...] Materiaal technische bedoel je dan de zaken zoals maximale belasting (zowal erop (sneeuw) als langszij (wind))? Of eerder andere zaken?
Ik heb het idee dat ik een beetje kan zien of de gebruikte materialen en afwerking van kwaliteit getuigen...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 16:56
onetime schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:25:
[...]

Ik heb het idee dat ik een beetje kan zien of de gebruikte materialen en afwerking van kwaliteit getuigen...
Met wat ervaring gaat dat voor jou vast op.
Als ik zelf op zoek ga, is dat helaas niet het geval. Zo is er bvb 1 leverancier die 3 merken kan leveren: een huismerk (geen idee welk merk daar achter zit) van 330Wp met vermogensgarantie van 90% na 10 jaar en 80% na 25 jaar en productgarantie van 25 jaar, Akcome 315Wp met vermogensgarantie van 90% na 10 jaar en 80% na 25 jaar of Longi Solar van 300 Wp met vermogensgarantie van 90% na 10 jaar en 85% na 25 jaar.
Los van het vermogen, zou ik niet weten welke van deze panelen de beste kwaliteit geven. En, op welk niveau ze verschillen van de zogenaamde Tier 1 merken (Panasonic, e.a.)

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:55
Vraag is beantwoord in mijn eigen subforum.

[ Voor 94% gewijzigd door stijn1309 op 27-02-2020 16:25 ]

• reneeke1970
stijn1309 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:47:
Ik heb zo nog even een belletje met één van de zonnepanelen boeren.
Die geeft aan dat een zwaardere omvormer (alvast) niet kan, omdat die ook meer start vermogen heeft etc.

Nu heb ik in de sheet zitten kijken en bij de zwaardere omvormer is dit ook gewoon 100V (zelfde als die hun hebben voorgesteld).

Enige verschil dat ik in de technical sheet kan vinden is het Full load dc Voltage range.
Van de zwaardere is dit 190v-500v en van de gene die zij voorstellen is 130v-450v.

Wat houd die full load dc voltange range in? Werkt dan de omvormer op zijn best?
Op zijn best werkt ie ongeveer in het midden. Dit zijn min en max waarden.
Soms zit er ook een rendement grafiek bij, kun je het beter zien. Hoge waarden zijn niet zo erg, maar in de onder grens is het vaak treurig gesteld

1 PVoutput . Dongen NB

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Ruud888 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:27:
[...]

Sprak net nog een leverancier, die zei ook al dat er voorraad onderweg is maar daarna is het allemaal onzeker -O-

Krijg zelf nog een aantal panelen binnen volgende week, hopelijk komt het wel weer op gang want heb al meerdere verzoeken liggen voor het leveren van panelen, wordt lastig zo :/

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedfightserv schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:54:
[...]

Sprak net nog een leverancier, die zei ook al dat er voorraad onderweg is maar daarna is het allemaal onzeker -O-

Krijg zelf nog een aantal panelen binnen volgende week, hopelijk komt het wel weer op gang want heb al meerdere verzoeken liggen voor het leveren van panelen, wordt lastig zo :/
Q-cell heeft toch geen last? Of wel? Verder lees ik nog wat ja-solar en jinko op voorraad en dan houd het op.
Ik heb nog wat extra in de bestelling, ben benieuwd of het geleverd word, maandag komen de eerste als het goed is.

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 10:30
revolution-nl schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:01:
Mannen ik heb even wat praktijkervaring nodig. Onze nieuwbouwwoning wordt bijna opgeleverd, men heeft echter bedacht de pijpjes op het zuid dak te plaatsen :F.

Ik wil 3x 6 panelen plaatsen (vind ik esthetisch het mooist) . De platte dak doorvoer(riool ontluchting) is denk ik niet zo probleem, daar kan wel een paneel overheen. Ik moet echter een oplossing verzinnen voor de mechanische ventilatie.

Heeft een iemand een oplossing? Zat er zelf aan te denken om de pijp gewoon af te zagen O-) , gezien de doorvoer verwacht ik geen probleem met water, hooguit condens van de onderzijde van een paneel

[Afbeelding]

Andere optie
https://www.groene-energi...tilatiekap-antraciet.html

Wie heeft ervaring?
en
revolution-nl schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:33:
[...]

Mooi man dat SolarEdge spul :F.

Doe mij maar een mooie SMA String omvormer met optitrac _/-\o. Goedkoper, net zo goed bij eenvoudige schaduw en makkelijk vervangbaar bij defecten.

Don't beleave the hype.
Wat zijn je ervaringen van de verlaagde dakdoorvoer? Ik zat zelf ook te denken aan aanzagen. Daarmee behoud de afvoer iig zijn luchtafvoer capaciteit.

Hoe is de afvoer capaciteit van hetgeen @AUijtdehaag heeft geadviseerd?

Is er niet meer geluid ontstaat bij het afvoeren van lucht op de hoogste stand?

Ik ga er even van uit dat AUitdehaag dit niet thuis heeft toegepast, anders kan je net zo goed de vraag ook zelf beantwoorden :)

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Kwakkel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:33:
[...] Met wat ervaring gaat dat voor jou vast op.
Als ik zelf op zoek ga, is dat helaas niet het geval. Zo is er bvb 1 leverancier die 3 merken kan leveren: een huismerk (geen idee welk merk daar achter zit) van 330Wp met vermogensgarantie van 90% na 10 jaar en 80% na 25 jaar en productgarantie van 25 jaar, Akcome 315Wp met vermogensgarantie van 90% na 10 jaar en 80% na 25 jaar of Longi Solar van 300 Wp met vermogensgarantie van 90% na 10 jaar en 85% na 25 jaar.
Los van het vermogen, zou ik niet weten welke van deze panelen de beste kwaliteit geven. En, op welk niveau ze verschillen van de zogenaamde Tier 1 merken (Panasonic, e.a.)
Dat kan ik zo op afstand niet beoordelen; stel (jezelf) eens deze vragen:
wie geeft de garantie? hoe kan je die claimen? wie zegt / zorgt dat de claim wordt afgehandeld?
na 5 jaar? 10? 24,5?
Hebben de antwoorden op deze vragen voor jou een extra waarde voor een merk / type opgeleverd?
Tel die extra door jou toegekende waardering op bij de prijs per paneel, de montage materiaal kosten per paneel, reken alle overige kosten voor de totale set uit en deel door Wp-totaal.
Is er dan een reden niet voor de goedkoopste te gaan? (je garantie waardering kan je ook aan het eind in de overweging betrekken, na eerst de systeem prijzen uitgerekent te hebben.)
Ik zou zelf made in Europe iets extra waarderen. De wereldhandel zou zomaar kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Moffin schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:44:
Wat zijn je ervaringen van de verlaagde dakdoorvoer? Ik zat zelf ook te denken aan aanzagen. Daarmee behoud de afvoer iig zijn luchtafvoer capaciteit.

Ik ga er even van uit dat AUitdehaag dit niet thuis heeft toegepast, anders kan je net zo goed de vraag ook zelf beantwoorden :)
Wij hebben doorvoeren die daar op lijken
Carport

Ik zou na moeten vragen welke het precies zijn, want de instalateur zou eerst hele andere vragen welke er nooit zijn gekomen vanwege de constructie.

Er hangen 2 itho HRU-300 units aan, en de onderste is riool ontluchting.

Er liggen geen panelen overheen omdat het noord/oost dak is, en dat heeft niet zo’n geweldig rendement met 60 graden dakhoek.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Helemaal top! Ik neem aan dat je geen suizend geluid hoort rondom de afvoeren (aan de binnenkant) van het huis?

Dan ga ik die ook maar eens bestellen.

Dan kan ik bij het plaatsen van de overige 10 panelen volgend weekend het mezelf maken.
Zag er al tegen op om alle afvoeren weer te moeten gaan verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Moffin schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:15:
Helemaal top! Ik neem aan dat je geen suizend geluid hoort rondom de afvoeren (aan de binnenkant) van het huis?

Dan ga ik die ook maar eens bestellen.

Dan kan ik bij het plaatsen van de overige 10 panelen volgend weekend het mezelf maken.
Zag er al tegen op om alle afvoeren weer te moeten gaan verleggen.
Niet boven de HRU unit uit, als die 300 m3/uur aan het blazen is.
En buiten ben ik niet als we in de avond douchen, dat kan ik je niet vertellen. Ik ben wel eens in de ruimte als de HRU opgetoerd is, en het geluid is me nooit negatief opgevallen

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
jacovn schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:37:
[...]

Niet boven de HRU unit uit, als die 300 m3/uur aan het blazen is.
En buiten ben ik niet als we in de avond douchen, dat kan ik je niet vertellen. Ik ben wel eens in de ruimte als de HRU opgetoerd is, en het geluid is me nooit negatief opgevallen
Bedankt voor je reactie. Het gaat me idd met name om binnenshuis, aangezien ik en mijn vrouw grenzend aan de ruimte van de ventilatorbox slapen.

[ Voor 8% gewijzigd door Moffin op 28-02-2020 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Moffin schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 07:40:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het gaat me idd met name om binnenshuis, aangezien ik en mijn vrouw grenzend aan de ruimte van de ventilatorbox slapen.
Bij ons staat het een verdieping hoger, maar we horen meer fibratie en gebrom van de Itho HRU en nooit lucht geruis uit de inblaas (3e setje ventielen) of die aan of afvoer.

En meer ontopic, ik hoor de Solaredge inverter ook niet die in dezelfde ruite hangt.

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 28-02-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
verkeerd topic of compleet misplaatst bericht

[ Voor 120% gewijzigd door _ferry_ op 28-02-2020 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik wil eens automatisch proberen te gaan berekenen wat mijn besparing nu is met zonnepanelen.
Daar loop ik tegen 1 vraag aan waarop ik het antwoord nog zoek.

Stel contract startdatum 1-4-2019 en einddatum 31-3-2020.
Teruglevering 2000 kWh, import 3000 kWh.
Na salderen dus 1000 kWh te betalen aan de energieleverancier.

Nu is bijv de energiebelasting in 2019 (fictief) 0,10 euro per kWh en in 2020 0,16 euro per kWh.

Hoe wordt nu de energiebelasting berekend voor die 1000 kWh ?

Misschien dat iemand die voldoet aan bovenstaande eens kan kijken op zijn jaarnota hoe dat wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jobr Er wordt op 1-1-2020 een tellerstand uitgelezen/gegokt.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:48:
@jobr Er wordt op 1-1-2020 een tellerstand uitgelezen/gegokt.
Wordt er dan apart over 2019 en 2020 gesaldeerd ipv het hele contractjaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jobr Er wordt apart gerekend per periode.
Als je een mailadres doorgeeft via PM, kan ik wel de factur(en) sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
jobr schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:35:
Ik wil eens automatisch proberen te gaan berekenen wat mijn besparing nu is met zonnepanelen.
Daar loop ik tegen 1 vraag aan waarop ik het antwoord nog zoek.

Stel contract startdatum 1-4-2019 en einddatum 31-3-2020.
Teruglevering 2000 kWh, import 3000 kWh.
Na salderen dus 1000 kWh te betalen aan de energieleverancier.

Nu is bijv de energiebelasting in 2019 (fictief) 0,10 euro per kWh en in 2020 0,16 euro per kWh.

Hoe wordt nu de energiebelasting berekend voor die 1000 kWh ?

Misschien dat iemand die voldoet aan bovenstaande eens kan kijken op zijn jaarnota hoe dat wordt gedaan.
lol dit staat niet op je jaar nota en hangt ook nog af met wat voor meter het is gemeten.
oude methode:
er zijn referentie tabellen met kwartier waardes die aan geven hoeveel gemiddeld word gebruikt die dag.
gewoon omdat in de winter is het eerder donker als in de zomer, dus grote kans dat je meer kWh hebt gebruikt in een winter dag als een zomer dag.
daar mee worden waardes terug gerekend en krijg je een gedeelte afrekening van de 1000kWh tegen tarief 1 en tarief 2.
nieuwe methode (slimme meter):
er word rond 1-1-2020 een meting genomen, en mischien even een paar dagen nog wel iets berekend op de oude methode mits nodig.

het lijkt erg op gokken en schatten, maar is het net niet.
(en helemaal omdat je geen inzicht kunt krijgen in de gebruikte tabellen, dan lijkt het wel schatten/gokken.)

dus 1-4-2019 = 91 dagen
31-3-2020 = 174 dagen

1000/365x91=250kWh x 0,16
1000/365x174=750kWh x 0,10

gaat dus niet op, dit is berekend zonder de tabellen.
dan moet je schatten welke dagen de meeste donkere dagen hadden.
(uit het hoofd weet ik nog wel iets van de tabellen en kom je uit op:
1000/365x91=295kWh x 0,16
1000/365x174=705kWh x 0,10
ongeveer :? .)

in hoeverre elke leverancier ook nog echt de tabellen gebruikt?
nu zoveel leveranciers dat het niet meer te overzien is. ;)
jobr schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:53:
[...]
Wordt er dan apart over 2019 en 2020 gesaldeerd ipv het hele contractjaar?
saldering blijft over het hele jaar gewoon gebeuren. ;)
dus die eerst uitrekenen, alleen de rest kWh word berekend volgens boven staande.
soms kom je dan leuker uit soms niet, maar dit is centen werk. ;)
(met een feraris meter kun je dit beïnvloeden als je heel handig bent, maar pas op je maakt zo een foutje. ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 28-02-2020 15:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommie3636
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-01 23:12
Is het mogelijk/verstandig om 4 zonnepanelen landscape achter elkaar te monteren op twee horizontale rails?
Dus dat je ze klemt aan de korte zijdes van het paneel. Of zorgt dat voor een te grote belasting bij wind en moet je ze altijd vastzetten via de lange zijde?

--Opgelost: installatievoorschriften van de meeste leveranciers schrijven alleen montage aan de lange zijde voor.

[ Voor 17% gewijzigd door tommie3636 op 28-02-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:47
Net nog gevonden op de camera van afgelopen zomer.

Foto's van details van sommige panelen op mijn dak.
Een aantal hebben een kleine vorm van verkleuring.
Iemand enig idee of dit normaal is voor panelen uit 2013?
Afbeeldingslocatie: http://www.upl.co/uploads/Detail-rand1582926599.jpg
De rand (onder)

Afbeeldingslocatie: http://www.upl.co/uploads/Detail-hoek1582926637.jpg
Hoekpunten waar een lichte verkleuringszweem te zien is

Afbeeldingslocatie: http://www.upl.co/uploads/hoekje1582926674.jpg
Van een iets andere hoek:
Het is niet afhankelijk van de kijkhoek, maar zo is het wel duidelijk te zien.
(foto's van juli '19)

Zo te zien is/was er geen zichtbare/meetbare verandering te zien in de opbrengst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Kom hier ook meekijken, sinds 28 januari DMEGC panelen full black, totaal 3840 Wp pal op het zuiden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9TOk2Nj.jpg

In het midden zat een veluxraam, dat heb ik laten weghalen omdat ik het niet mooi vind om panelen om eromheen te bouwen, wordt het een beetje rommelig van.
Daarnaast is de zolder niet echt in gebruik, alleen voor opslag.

Mocht daar ooit verandering komen dan laten we een dakkapel of raam monteren op het noorden, is ook een stuk minder warm.

Het was flink passen en meten en er is een paar cm gesmokkeld in de no-go zone maar uiteindelijk hebben ze alles passend kunnen monteren :)

Totaal 191 kWh opgewekt, best tevreden gezien het weer.

Vind wel dat de omvormer 's ochtends bij weinig zon tijdens het opstarten vrij veel geluid maakt.
Een soort jankend geluid wat afhankelijk van de hoeveelheid zon wel 15 minuten kan aanhouden.
Nu slaapt er niemand op zolder dus het is voor de rest geen probleem maar mocht dat wel ooit zo zijn dan moeten we daar een oplossing voor zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door -Junkiexp- op 28-02-2020 23:30 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
LooneyTunes schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:02:

[Afbeelding]
De rand (onder)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(foto's van juli '19)

Zo te zien is/was er geen zichtbare/meetbare verandering te zien in de opbrengst.
Om te beginnen staan je panelen wel erg laag met de lage kant. Zelfs die kleine plantjes staan er al "voor".
Ook ziet de onderrand er wel een beetje vies uit. Voorzichtig schoonmaken. Groene zeep, veel water en zacht doekje. Steeds schoon stukje! Niet krassen...

De productie van panelen wordt steeds beter, dat wil zeggen gelijkmatiger. De coatings en daarmee de kleuren daarmee ook. Ik heb wel voornamelijk oudere panelen met kleur verschillen gezien. Dit zou eventueel een "opdroog" ongelijkheid van het "bak-proces" kunnen zijn. (de cellen worden ingegoten/ingesmolten)

Belangrijkste vraag: Hoe waren de panelen in het begin? (2013). Als ze toen egaal waren gaat er op vermoedelijk een termijn van jaren degradatie optreden. (Ik verwacht een langzaam toenemende lekstroom die zich bij lage opbrengst het meest laat gelden.) Hoelang en hoeveel is niet te zeggen. Was de andere kleur van de rand er toen ook al?
Zo ja, dan zie ik geen reden om niet nog heel lang te genieten van de opbrengst van deze panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Junkiexp- schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:28:
Kom hier ook meekijken, sinds 28 januari DMEGC panelen full black, totaal 3840 Wp pal op het zuiden.

[Afbeelding]

In het midden zat een veluxraam, dat heb ik laten weghalen omdat ik het niet mooi vind om panelen om eromheen te bouwen, wordt het een beetje rommelig van.

Mocht daar ooit verandering komen dan laten we een dakkapel of raam monteren op het noorden, is ook een stuk minder warm.

Het was flink passen en meten en er is een paar cm gesmokkeld in de no-go zone maar uiteindelijk hebben ze alles passend kunnen monteren :)

Totaal 191 kWh opgewekt, best tevreden gezien het weer.

Vind wel dat de omvormer 's ochtends bij weinig zon tijdens het opstarten vrij veel geluid maakt.
Een soort jankend geluid wat afhankelijk van de hoeveelheid zon wel 15 minuten kan aanhouden.
Nu slaapt er niemand op zolder dus het is voor de rest geen probleem maar mocht dat wel ooit zo zijn dan moeten we daar een oplossing voor zoeken.
Welk merk/type omvormer?
En is het 1x12 aangesloten hoop ik?
Kan je stringvoltages uitlezen?
Dakramen eruit, altijd goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Laatst online: 01:47
onetime schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 01:02:
Om te beginnen staan je panelen wel erg laag met de lage kant.
Standaard hoogte flatfix. (het linker/bovenste paneel met nog 6mm trespa)
Daarna is het grind weer terug geschoven. (ligt erg veel)
Zelfs die kleine plantjes staan er al "voor".
Die groeien er vanzelf ;)
Maar komen niet boven de 2-4 centimeter. En als de zon lager komt, zijn de plantjes ook weer weg.(en heb ik schaduw van de rij er voor)
Ook ziet de onderrand er wel een beetje vies uit. Voorzichtig schoonmaken. Groene zeep, veel water en zacht doekje. Steeds schoon stukje! Niet krassen...
Dit was voor de schoonmaak. ;) (meestal ergens in maart en in oktober.
Vorige zomer heb ik er een extra paneel bij geplaatst op een eigen gebouwde schans (portrait) en was daarom op het dak.
Afbeeldingslocatie: http://www.upl.co/uploads/overzicht1582947659.jpg
(in de cirkel is de verkleuring)

Daarna weer met de tuinslang en zeep aan de gang gegaan. (al werd die groene zeep her en der afgekeurd, maar alle 'speciale', al dan niet biologische reinigingsproducten die ik zie, zijn voornamelijk op alcohol basis. Lijkt me ook niet lekker voor de coating.)
De productie van panelen wordt steeds beter, [.....] Hoelang en hoeveel is niet te zeggen. Was de andere kleur van de rand er toen ook al?
Zo ja, dan zie ik geen reden om niet nog heel lang te genieten van de opbrengst van deze panelen.
Dit fenomeen doet zich bij 2 panelen voor. (voor zover het me opviel).
Bij het "dweilen" van de rest van de panelen is me niets opgevallen.
Maar gelukkig bestaat de zonneboer nog, en is de 10 jaar garantie nog niet voorbij :)

Dit zijn de panelen (245Wp). (pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LooneyTunes schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:02:

[Afbeelding]
De rand (onder)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(foto's van juli '19)

Vocht!
Doordat er water op blijft staan trekt er wat vocht in bij de rand, dat gaat heel langzaam maar heb het ook gezien hier bij poly panelen van 165Wp.
Nieuwere panelen worden volledig verlijmd op glas en folie maar de oudere niet, dat is alleen luchtdicht tussen cel en glas.

Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen met garantie op een poly paneel, maar ik denk dat de installateur de kosten draagt voor die 6 tientjes inkoop van een 270Wp poly deze dagen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:26
De Stem vandaag: Zonnepanelen verstoren C2000 systeem.
.......soms......niet volgens de richtlijnen of verkeerd geïnstalleerd.......
Opvolger van het zendamateur dossier.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dapdodo schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 08:46:
De Stem vandaag: Zonnepanelen verstoren C2000 systeem.
.......soms......niet volgens de richtlijnen of verkeerd geïnstalleerd.......
Opvolger van het zendamateur dossier.......
Hier het artikel: https://www.bndestem.nl/b...netwerk-politie~aed43488/
Wisten wij allang toch? Radiostoring door microomvormers
https://www.pc5e.nl/emc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

[Afbeelding]

[...]
Dat velux raam had vast dubbel glas. Jammer dat je dat gietijzer(enkel glas) raampje wel hebt laten zitten.
Dan hadden er nog 3 panelen bij gepast en had je behoorlijk minder warmte verlies gehad.
Wel mooi dat je het voordeel van panelen boven een dakraam ziet. Dakraam had op noord gekunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
onetime schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:45:
[...]

Dat velux raam had vast dubbel glas. Jammer dat je dat gietijzer(enkel glas) raampje wel hebt laten zitten.
Dan hadden er nog 3 panelen bij gepast en had je behoorlijk minder warmte verlies gehad
Ik dacht iets anders: Ik zou het Velux raam op de plaats van het oude gietijzeren raampje hebben gezet. Ben je gelijk van de condens af die je altijd op zo'n raampje hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@AUijtdehaag
SAJ r5-4k-s2
Is een omvormer van Zonneplan.

Er komen van het dak 2x rood en 2x zwart binnen dus ik neem aan dat het 2 strings zijn dan.
Is 1 string beter?

Stringvoltages weet ik niet, ik lees de omvormer nu uit via een app van Zonneplan zelf.
Dat gaat met een 4G stick die er inzit, mij niet bekend waarom dit niet via Wifi gaat overigens.
Zit overigens wel iets van een data poort op, ik moet dat nog eens uitzoeken wat er precies mee mogelijk is.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@onetime

Had gekund, maar er zit ter hoogte van waar de panelen zitten een scheidingsmuur, en en richting de noordkant ook.

Onder het dakraam staan wasmachine's, droger en een ketel.
Wel fijn als daar daglicht is.

Het dakraam wordt deze lente vervangen door een nieuwe Velux raam met HR++ glas.

In de grote ruimte waar nu de panelen liggen komt een dakraam of dakkappel op noord als we die ruimte functioneel gaan gebruiken.

@Andrehj

Zat oud dubbelglas in en was lek.
Tevens was dat oude raam iets te groot, dus zoals hierboven vermeld komt er geheel nieuw raam in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Junkiexp- schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:53:
@AUijtdehaag
SAJ r5-4k-s2
Is een omvormer van Zonneplan.

Er komen van het dak 2x rood en 2x zwart binnen dus ik neem aan dat het 2 strings zijn dan.
Is 1 string beter?

Stringvoltages weet ik niet, ik lees de omvormer nu uit via een app van Zonneplan zelf.
Dat gaat met een 4G stick die er inzit, mij niet bekend waarom dit niet via Wifi gaat overigens.
Zit overigens wel iets van een data poort op, ik moet dat nog eens uitzoeken wat er precies mee mogelijk is.
Dan is het deze?
https://www.saj-electric....40f0af6bf82ca5918a4c.html
Nominal DC Voltage[V]: 360
12 x 32 Vmpp = 384 Vmpp, 1 string is beter inderdaad voor het rendement.
Je kan er 1 string van maken "binnen" (mc4 stekkers neem ik aan?)
Soms wordt het niet gedaan, als de mppt ingang, niet het volle vermogen kan leveren.
(is soms het geval bij sommige chinese omvormers)

Maar een passend voltage is wel beter nog voor het rendement vd omvormer.

Hoor je iets van coil-whine bij het opstarten ofzo? Misschien door het lage voltage?

Maar lijkt me dat zonneplan dit moet fixen?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-02-2020 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Is dit ook wat je wilde aan vermogen? 5390Wp past ook op dat dak zonder het kleine raampje weg te halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:03:
[...]

Dan is het deze?
https://www.saj-electric....40f0af6bf82ca5918a4c.html
Nominal DC Voltage[V]: 360
12 x 32 Vmpp = 384 Vmpp, 1 string is beter inderdaad voor het rendement.
Je kan er 1 string van maken "binnen" (mc4 stekkers neem ik aan?)
Soms wordt het niet gedaan, als de mppt ingang, niet het volle vermogen kan leveren.
(is soms het geval bij sommige chinese omvormers)

Maar een passend voltage is wel beter nog voor het rendement vd omvormer.

Hoor je iets van coil-whine bij het opstarten ofzo? Misschien door het lage voltage?

Maar lijkt me dat zonneplan dit moet fixen?
Volgens mij wel:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mNJyAYB.jpg

Dit zijn de panelen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qjvmPQK.jpg

Geen stekkers, de kabels gaan direct de omvormer in.
Tenzij er daar stekkers zitten binnenin maar dat lijkt mij stug.

Edit: er zitten wel stekkers aan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dU5JhZB.jpg

Maar als het beter is voor het rendement begrijp ik niet dat zonneplan dat niet gedaan heeft, zou dat een kwestie zijn van kennis die mist?
In de PDF van de fabrikant staat dat er wel grind monitoring op zit trouwens.

Het geluid bij opstarten is een soort van whining inderdaad, zeker bij bewolkt weer duurt het best lang voordat het over is.
Bij zonnig weer gaat het volgens mij een stuk beter, zal er eens opletten.

Maar daar moet ik nog contact over opnemen, ik dacht eigenlijk dat het normaal was, geen ervaring verder met PV.

[ Voor 5% gewijzigd door -Junkiexp- op 29-02-2020 18:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Rol-Co schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:45:
[...]

Is dit ook wat je wilde aan vermogen? 5390Wp past ook op dat dak zonder het kleine raampje weg te halen. :)
Was precies wat wij wilde, jaarverbruik zit op 2400 kWh.
Naast het raampje hadden ook nog 3 panelen gekund, maar ik vereiste was dat alles uit één vlak bestond ;)
En dit kwam ook goed uit qua budget.

Wellicht komt er nog wel een warmtepomp, maar ik kan op het schuurdak op zuid ook nog wat kwijt mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 21:41
Begin april wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Is NOM en zitten al 24x 320 Wp panelen op met waarschijnlijk een Solaredge driefase omvormer.

Nu het volgende: ik wil op de garage nog 12 zonnepanelen met waarschijnlijk driefase APS micro omvormers neerleggen in verband met elektrisch rijden. Ik kan de elektriciteitskabel van deze set mooi in de meterkast laten uitkomen. Hier komt natuurlijk ook de kabel van de bestaande Solaredge set uit.

Nu dan eindelijk de vraag. Mijn eenvoudige, niet technische verstand zegt dat in de meterkast de kabel van de uitbreidingsset en de bestaande set bij elkaar kunnen komen en dan daarmee beide op de al gemonteerde aparte groep voor de bestaande set kunnen aangesloten worden. Of denk ik te simpel en moet er toch een aparte groep aangemaakt worden voor de uitbreidingsset? In dat geval moet ik die opdracht nog uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Magpie schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:43:
Begin april wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Is NOM en zitten al 24x 320 Wp panelen op met waarschijnlijk een Solaredge driefase omvormer.

Nu het volgende: ik wil op de garage nog 12 zonnepanelen met waarschijnlijk driefase APS micro omvormers neerleggen in verband met elektrisch rijden. Ik kan de elektriciteitskabel van deze set mooi in de meterkast laten uitkomen. Hier komt natuurlijk ook de kabel van de bestaande Solaredge set uit.

Nu dan eindelijk de vraag. Mijn eenvoudige, niet technische verstand zegt dat in de meterkast de kabel van de uitbreidingsset en de bestaande set bij elkaar kunnen komen en dan daarmee beide op de al gemonteerde aparte groep voor de bestaande set kunnen aangesloten worden. Of denk ik te simpel en moet er toch een aparte groep aangemaakt worden voor de uitbreidingsset? In dat geval moet ik die opdracht nog uitzetten.
Het kan bij elkaar ja,mits de grootte van ampere toereikend is van huidige automaat, maar mooier is het als je ze apart uit kunt schakelen, dus als er ruimte is voor extra automaat zou ik dat doen. Beide omvormers kunnen wel achter dezelfde aardlekschakelaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Magpie schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:43:

Lekker op een eigen automaat zetten, de huidige set heeft meer dan 7 kW er op aangesloten zitten, en alle apparaten groter dan 2 kW krijgen hun eigen groep.
En ook als er wat is, dan kan je ze apart uit zetten.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zou ze niet op dezelfde aardlek zetten
Maar ieder op een eigen aardlekautomaat.

Staan die APS te verzuipen op je platdak, heb je in ieder geval nog opbrengst van de SE >:)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2020 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-Junkiexp- schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:54:
[...]
Volgens mij wel:

[Afbeelding]

Dit zijn de panelen:

[Afbeelding]

Geen stekkers, de kabels gaan direct de omvormer in.
Tenzij er daar stekkers zitten binnenin maar dat lijkt mij stug.

Edit: er zitten wel stekkers aan:

[Afbeelding]

Maar als het beter is voor het rendement begrijp ik niet dat zonneplan dat niet gedaan heeft, zou dat een kwestie zijn van kennis die mist?
In de PDF van de fabrikant staat dat er wel grind monitoring op zit trouwens.

Het geluid bij opstarten is een soort van whining inderdaad, zeker bij bewolkt weer duurt het best lang voordat het over is.
Bij zonnig weer gaat het volgens mij een stuk beter, zal er eens opletten.

Maar daar moet ik nog contact over opnemen, ik dacht eigenlijk dat het normaal was, geen ervaring verder met PV.
Ze "moeten" naar 1 string, ik zie geen problemen om dat te doen met je huidige omvormer. (mag qua spanningen en stromen gewoon)
Ik heb het ingevoerd in sunnydesignweb (kies nieuw project, vul lokatiegegevens in en ga naar de pvconfiguratie)

Omvormer rendement 95,4% met 2x 6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hk5UpEK0mQs2MqpUIYebKNP2/thumb.jpg

Omvormer rendement 96,1% met 1x 12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S3xkHiHQPOy0SA5YOqlHA8lq/thumb.jpg

Opmerking: Officieel "mag" je de plus (rood) en de min (zwart) niet meer bij elkaar doen in 1 buis, vanwege sluiting gevaar / arc flash. Neemt niet weg dat het wel gewoon gedaan wordt....

Het zit nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ztjEzYNchC6ix9JdItUWXK3o/thumb.jpg

Ik ga niet vertellen hoe het moet, want ik denk dat je niet zo ervaren bent met deze hoge spanningen.
Kun je een flinke opdonder van krijgen als je een fout maakt.
Dus graag zonneplan kontakteren. (met mijn plaatjes)

Laat ze ook even een extra wartel zetten in de werkschakelaar voor de aardingsdraad. Erg slordig vind ik het nu. Desnoods met een verloop naar kleinere maat wartel
Een wartel is toch ook een trekontlasting...en maakt de werkschakelaar wat minder inwendig vatbaar voor vuil en water.
Misschien wordt de coil whine ook minder met hogere Vmpp. (maar een omvormer hoort gewoon stil te zijn)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
e

[ Voor 184% gewijzigd door -Junkiexp- op 01-03-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@-Junkiexp- Er komt dan een mppt ingang vrij inderdaad.
Die 3 panelen dienen dan wel voldoende spanning te leveren, minimale Vmpp van de omvormer is 90 V volgens typeplaatje.
Dus dat worden dan 96 cell panelen, genaamd Panasonic hit. (die leveren 59 Vmpp per stuk en dan zit je al op 177 Vmpp)

4800 Wp gaat prima, echter de omvormer levert max 4000 watt AC.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2020 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@AUijtdehaag

Thanks, de omvormer topt het dan af begrijp ik.
Dus op hele zonnige dagen misschien minder gunstig, maar in de winter en bij slechter weer wel interessant.

Ik zou eens moeten meten, ik denk dat 4 ook wel past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@-Junkiexp- Je hoeft natuurlijk niet alles naar het zuiden te leggen.
Dan heb je op andere momenten opwek.

Zo heb ik noordpanelen. >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/87NW3gnKC7mCRMIo4gRL5zFp/thumb.jpg
(doet maar 55% op jaarbasis van zuid, maar het kan)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2020 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb op noord-oost panelen op 10 graden en 12.5 graden helling. Valt in de winter en diffuus licht niet tegen.

Je moet het doen met het dak wat je hebt (en wat van de partner mag) Zo heb ik nog een zuid/oost dak waar een veto op zit 😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

jacovn schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:44:
Je moet het doen met het dak wat je hebt (en wat van de partner mag) Zo heb ik nog een zuid/oost dak waar een veto op zit 😭
:'( We voelen met je mee...

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@AUijtdehaag

Dat is zo, maar het noorddak is niet zo geschikt, sowieso komt daar een dakkapel en er staat een hele grote boom in de straat.

Maar schuurtje op zuid is wel leuk natuurlijk, en prima zelf te doen.
Schuurtje zit ook aan het huis vast dus qua bekabeling naar de zolder ook geen grote uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
jacovn schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:44:
Ik heb op noord-oost panelen op 10 graden en 12.5 graden helling. Valt in de winter en diffuus licht niet tegen.

Een veto nog wel :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
_/-\o_ dank jullie wel. Heel erg is het overigens niet.

Morgen wordt in de gmeenteraad het voorstel tot tuinuitbreiding behandeld.
Verder wil mijn vrouw een tuinhuis.
Door een foute tekening heb ik de schutting achter 40 cm om moeten zetten, en voor 95 cm. Voorkant is herbestraat. Achter is kunstgras 40 cm te smal.

Als er 3 meter bij komt denk ik er 6 of 7 meter lang tuinhuis op te zetten. Daar kunnen dan weer 6 panelen op ;)
Dat staat dan over de missende stroom kunstgras.

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 01-03-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:16:
[...]

_/-\o_ dank je wel. Heel erg is het overigens niey.

Morgen wordt in de gmeenteraad het voorstel tot tuinuitbreiding behandeld.
Dan wil mijn vrouw een tuinhuis.
Door een foute tekening heb ik de schutting achter 40 cm om moeten zetten, en voor 95 cm. Voorkant is herbestraat. Achter is kunstgras 40 cm te smal.

Als er 3 meter bij komt denk ik er 6 of 7 meter lang tuinhuis op te zetten. Daar kunnen dan weer 6 panelen op ;)
Gooi een veranda in de groep.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Rol-Co schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:23:
[...]

Gooi een veranda in de groep.....
Die hebben we al aan huis.. dat is het veranda plat dak achter huis bij de trampoline.

Maar daar komt weinig zon op, dus het wordt een stukje tuinhuis, en een stukje veranda samen.

]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9uUCggD68DjLOeu23yxXRSUR/full.png
Foto eind december rond 15:00

Het tuinhuisje komt dan op de plaats van het hoek plat dak midden boven (ruimte staat net niet op deze foto) dus het stuk gras wat je ziet (nu 4 meter) wordt dan 7 meter en er zit ook nog 30 cm grind), dus totaal 7,30 meter achter de tegels die rondom huis liggen.
Dat is dan zuid-west gericht en heeft minder last dan de plat dak achter ons huis.

Dat zuid/oost dak is de onderkant, de straat kan wil mijn vrouw geen panelen. Tevens zouden er met moeite 3 onder de dakramen passen. Erg mooi staat dat waarschijnlijk niet, dus die vergeet ik maar..

[ Voor 21% gewijzigd door jacovn op 02-03-2020 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Nu de nieuwe panelen op het dak liggen word het tijd het plan van het herplaatsen definitief te maken. Ze komen als overkapping te hangen boven een stuk van de tuin.

Uiteindelijk zal ik ook wat MC4 connectors moeten krimpen, is er misschien iemand in de buurt van Zevenbergen van wie ik een krimptang kan lenen/huren ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Pixelmagic Mijn tang is uitgeleend (en krijg ik niet meer terug)
Maar hier heb je geen gereedschap voor nodig?
https://www.elektramat.nl...wei-pv-connector-set-m-f/

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2020 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:16
Pixelmagic schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:09:
Nu de nieuwe panelen op het dak liggen word het tijd het plan van het herplaatsen definitief te maken. Ze komen als overkapping te hangen boven een stuk van de tuin.

Uiteindelijk zal ik ook wat MC4 connectors moeten krimpen, is er misschien iemand in de buurt van Zevenbergen van wie ik een krimptang kan lenen/huren ?
Ali voor nog geen 12 euro. https://i.imgur.com/eTcXCjF.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-04 00:14
Omvormer aangeschaft voor de nieuwe installatie, een heuse goodwe gw-4000dt.

Nu nog panelen aanschaffen, alleen blijf ik moeite houden met het bepalen hoeveel panelen in nu nodig heb met de oost-west situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Heb je een directe link naar product voor me ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Pixelmagic schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:23:
[...]

Heb je een directe link naar product voor me ?
Dat wordt maandag. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Pixelmagic
Hier de link voor de MC4 tang.

https://nl.aliexpress.com...42311.0.0.a77b4c4dUKESYGd

Hj is helaas iets duurder geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En een maand wachten, dit gaat sneller

https://link.marktplaats.nl/m1390414076

@Pixelmagic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

De Chinezen zijn inderdaad nog niet op gang aan het komen, normaal is Ali verzenden twee weken. Maar ik heb geen haast, moet nog beginnen met bouwen van frame, dus geef dat tientje wel aan andere onderdelen uit. :+

Bedankt beide in ieder geval !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Moffin schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:44:
[...]

en

[...]

Ik heb de afvoer ordinair afgezaagd en ingekort, de "deksel" (bovenkant afvoer) ligt onder de panelen geklemd op de afvoer zodat er niets inregent in het kanaal en de resterende buis heb ik grote gaten geboord voor de luchtafvoer.

Ik heb geen toename in geluid of een vermindering in de afzuigcapaciteit waargenomen

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 02-03-2020 10:13 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
Waarschijnlijk is het al gevraagd of besproken alleen kan ik dit niet zo snel vinden.

Ik ben in gesprek met wat leveranciers van panelen inclusief de installatie ervan.

Ik wil eigenlijk gebruik maken van Enphase micro omvormers. Alleen worden deze bij de meeste leveranciers afgeraden en geven ze aan dat je het beste voor een vaste omvormer kan kiezen en eventueel met Optimizers als je (zoals ik) de monitoring per paneel belangrijk vindt.

Veel geven aan dat het uitval percentage hoog is van de micro omvormers even als de hoge stroom die op je dak loopt.

Hoe zien jullie dit wat zijn jullie voors en tegens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 16:07
g00gle schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:09:
Waarschijnlijk is het al gevraagd of besproken alleen kan ik dit niet zo snel vinden.

Ik ben in gesprek met wat leveranciers van panelen inclusief de installatie ervan.

Ik wil eigenlijk gebruik maken van Enphase micro omvormers. Alleen worden deze bij de meeste leveranciers afgeraden en geven ze aan dat je het beste voor een vaste omvormer kan kiezen en eventueel met Optimizers als je (zoals ik) de monitoring per paneel belangrijk vindt.

Veel geven aan dat het uitval percentage hoog is van de micro omvormers even als de hoge stroom die op je dak loopt.

Ik denk dat ze (de leveranciers) de microomvormers niet in het gamma hebben en/of er onbekend mee zijn en daarom een centrale omvormer aanraden.
Ik heb wel eens snel de voor en tegens van micro's afgezet tegen optimizers + bijbehorende omvormer, maar echt grote verschillen zijn er niet (ja micro's die 25 jaar garantie hebben tov Solaredge omvormers die 12 jaar garantie hebben)
Nadeel bij micro's: je moet het dak op bij problemen, communicatie tussen relais en Envoy kan problematisch zijn.
Voordeel micro's: geen brommende omvormer in huis, garantie, naderhand simpel om te bouwen naar 3 fase (andere kabel + relais), overige panelen blijven leveren als 1 micro het af laat weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
g00gle schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:09:

Hoge uitval is alleen bij solar edge. Maar dit valt toch onder tien jaar garantie dus...
Enphase of aps gaat zelden kapot. En je kunt ook nog optimiser tigo gebruiken voor paneel log.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:23:
[...]

Hoge uitval is alleen bij solar edge. Maar dit valt toch onder tien jaar garantie dus...
Enphase of aps gaat zelden kapot. En je kunt ook nog optimiser tigo gebruiken voor paneel log.
https://www.solaredge.com..._warranty_jan_2020_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Na een paar keer uitval van mijn aardlekschakelaar 25A - 30mA overweeg ik een nieuwe aardlekschakelaar te plaatsen.
Kunnen jullie mij vertellen of de volgende aardlekautomaat voldoet?
https://www.groepenkastbe...kautomaat-c-20a-300ma-1pn

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
Flanky schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 00:11:
Na een paar keer uitval van mijn aardlekschakelaar 25A - 30mA overweeg ik een nieuwe aardlekschakelaar te plaatsen.
Volgens mij heb je normaal gesproken B karakteristiek nodig, die jij linkt is C karakteristiek.
Hier staat ook wat uitleg:
https://www.groepenkastbe...il-tussen-b-kar-en-c-kar/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Alleen een 30mA aardlek voldoet dus alle andere die je er tussen knoopt niet. ;) wat voor omvormer? Heeft hij eigen groep met eigen ALS of zit er nog meer op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

SniperGuy schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:21:
[...]

Ik denk dat ze (de leveranciers) de microomvormers niet in het gamma hebben en/of er onbekend mee zijn en daarom een centrale omvormer aanraden.
Ik heb wel eens snel de voor en tegens van micro's afgezet tegen optimizers + bijbehorende omvormer, maar echt grote verschillen zijn er niet (ja micro's die 25 jaar garantie hebben tov Solaredge omvormers die 12 jaar garantie hebben)
Nadeel bij micro's: je moet het dak op bij problemen, communicatie tussen relais en Envoy kan problematisch zijn.
Voordeel micro's: geen brommende omvormer in huis, garantie, naderhand simpel om te bouwen naar 3 fase (andere kabel + relais), overige panelen blijven leveren als 1 micro het af laat weten.
Niet helemaal:
  • optimizers 25 jaar garantie
  • omvormer 12 jaar (binnen 24 maanden uitbreidbaar naar 20 of 25 jaar voor x bedrag) zie solaredge.com/warranty
  • https://www.solaredge.com...xtension-pricelist-nl.pdf (prijslijst)
  • Brommende omvormers niet echt een ding bij Solar edge
  • Bij Solar Edge ga je bij een accu van DC naar AC (1x omvormen), bij Nphase moet je bij een accu: AC->DC->AC (dus 2x omvormen)
Wat ligt er precies op het dak (of belangrijker: welke omvormer?)
Je gaat nu van een 25A 30mA naar een C20-300mA?
Vanwaar de keuze voor een kleinere juist?
Gaat de Alamat/groep uit door aardlek of door overspanning?

[ Voor 18% gewijzigd door ApC_IcE op 03-03-2020 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
ApC_IcE schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:41:
[...]

Niet helemaal:
  • optimizers 25 jaar garantie
  • omvormer 12 jaar (binnen 24 maanden uitbreidbaar naar 20 of 25 jaar voor x bedrag) zie solaredge.com/warranty
  • https://www.solaredge.com...xtension-pricelist-nl.pdf (prijslijst)
  • Brommende omvormers niet echt een ding bij Solar edge
  • Bij Solar Edge ga je bij een accu van DC naar AC (1x omvormen), bij Nphase moet je bij een accu: AC->DC->AC (dus 2x omvormen)
[...]

Wat ligt er precies op het dak (of belangrijker: welke omvormer?)
Je gaat nu van een 25A 30mA naar een C20-300mA?
Vanwaar de keuze voor een kleinere juist?
Gaat de Alamat/groep uit door aardlek of door overspanning?
Garantie bijkopen = geen garantie, maar een verzekering die je afsluit :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Rol-Co schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:27:
[...]

Alleen een 30mA aardlek voldoet dus alle andere die je er tussen knoopt niet. ;) wat voor omvormer? Heeft hij eigen groep met eigen ALS of zit er nog meer op?
Bedankt voor jullie antwoorden, ik wil kiezen voor een c karakteristiek vanwege de piekbelasting als de zonnepanelen uit de schaduw komen, nu vliegt de aardlek eruit met die pieken.
Tevens is een C trager in reageren.
Ik wil kiezen voor 300mA omdat de omvormer naar het schijnt een kortsluitstroom kan maken van 150 mA
De omvormer is een Growatt 4200 MTL-S, zie sig
De omvormer zit op een eigen groep met een aardlekschakelaar B karakteristiek van 25A en 30 mA
Ik zou willen kiezen voor een C karakteristiek 20A en 300 mA zodat deze er niet zo snel uitvliegt.
Mijn vraag is of ik dit zo kan doen in verband met de veiligheid en eisen?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:43
ik ga naast mijn al 6 panelen op het dak nog 2 panelen erbij leggen dmv een mini omvormer (APS YC600). Nu ben ik een beetje aan het dubben over de dakdoorvoer. Nu heb ik een 16mm flexibele slang door de zijkant van mijn dakraam waar 2x 4mm DC kabels door heen gaan. Ik heb nu twee opties:

1 - Nieuw gat boren en een XMVK buitenkabel erdoorheen leggen (ik moet naar mijn skylight via een verlaagd plafond waar zeer weinig ruimte is).
2 - Een 2x 1mm (600W heeft in principe 0.75mm2 nodig?) flexibele kabel meetrekken met de al liggende flexibele slang, en de aarde van mijn andere panelen afhalen.

Heeft iemand ervaring met flexibele kabels? ik dacht als ik er een adereindhulsje omheen doe kan ik deze gewoon in lasklemmen plaatsen, maar heb dit nooit gedaan en vraag graag jullie mening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

djoenez schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:03:.

Heeft iemand ervaring met flexibele kabels? ik dacht als ik er een adereindhulsje omheen doe kan ik deze gewoon in lasklemmen plaatsen, maar heb dit nooit gedaan en vraag graag jullie mening!
Nee, geen adereind hulsjes, flex of flex/vd combi kan/mag je aansluiten/lassen in deze dingen.
https://www.allekabels.nl...3yGwGTEAQYBCABEgJJ5vD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Flanky schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:45:
[...]

Bedankt voor jullie antwoorden, ik wil kiezen voor een c karakteristiek vanwege de piekbelasting als de zonnepanelen uit de schaduw komen, nu vliegt de aardlek eruit met die pieken.
Ik wil kiezen voor 300mA omdat de omvormer naar het schijnt een kortsluitstroom kan maken van 150 mA
De omvormer zit op een eigen groep met een aardlekschakelaar B karakteristiek van 25A en 30 mA
Ik zou willen kiezen voor een C karakteristiek 20A en 300 mA zodat deze er niet zo snel uitvliegt.
Het mag eigenlijk helemaal niet, in woonhuizen mag je alleen 30mA. Kennis van me heeft ook een growatt maar die zit gewoon op 30mA en is een 5000 mtl-s, is er niets mis met dat ding of in de aansluitingen?

Wat je dan misschien nog legaal mag doen is hem vast aansluiten aan de kabel zonder aardlek, maar ik beveel het niet aan omdat de kast van de growatt van staal is.
Kan je de installateur niet vragen voor een andere omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

SniperGuy schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:11:
[...]

Garantie bijkopen = geen garantie, maar een verzekering die je afsluit :>
Warranty extension heet het.
Geen Warranty Insurance.

Je sluit het ook niet af bij een verzekeraar/tussenpersoon/adviseur maar rechtstreeks bij Solar Edge.
Ze verkopen geen verzekeringen.

Maar goed poteto potato

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Rol-Co schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:14:
[...]

Het mag eigenlijk helemaal niet, in woonhuizen mag je alleen 30mA. Kennis van me heeft ook een growatt maar die zit gewoon op 30mA en is een 5000 mtl-s, is er niets mis met dat ding of in de aansluitingen?
Heb je een bron?
Wat je dan misschien nog legaal mag doen is hem vast aansluiten aan de kabel zonder aardlek, maar ik beveel het niet aan omdat de kast van de growatt van staal is.
Omvormer zonder aardlek aansluiten?
Installateur vragen om andere omvormer?

Wat zijn dit voor bijzondere uitspraken 8)7
Flanky schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:45:
[...]

Kan je eerst antwoord geven op de vragen?
Dan kunnen we kijken hoe en wat.
een 4200 MTL hoort al niet op een 25A maar op een 20A. En dat hoort dan een B20 met 300mA aardlek alamat te zijn en niet samen met ander spul op dezelfde aardlek maar op een eigen aardlek. O-)

[ Voor 41% gewijzigd door ApC_IcE op 03-03-2020 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Wikipedia: Aardlekschakelaar
Nederland

De toepassing van aardlekschakelaars in nieuwe en gewijzigde huisinstallaties is sinds 1975 in Nederland volgens NEN 1010 verplicht. Ze worden veelal in de groepenkast opgenomen.

Sinds 1 september 2005 is het verplicht, om in woningen waarvan de bouwvergunning is afgegeven na deze datum, uitsluitend aardlekschakelaars toe te passen met een aanspreekstroom van maximaal 30 mA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zelfde pagina:
Eindgroepen die uitsluitend toestellen voeden die vast zijn aangesloten, dat wil zeggen niet door middel van een wandcontactdoos, behoeven niet te zijn beveiligd door 30 mA aardlekschakelaars, mits de aarde voldoende laag voor een woning is dat ongeveer 1,5 a 2 ohm.
;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
[...]

.............
SMA schrijft hierover het volgende in de installatie instructies:

Vroeger adviseerde SMA om TL omvormers niet achter een 30 mA aardlekbeveiliging te plaatsen omdat deze onbedoeld kan springen. In onze installatie handleidingen adviseerden wij om een 100 mA aardlek te gebruiken per TL­-omvormer.

Met de Sunny Tripower TL­20 reeks is dit verleden tijd. Het geldt wel enkel voor Sunny Tripower TL­-20 omvormers. Voor alle andere omvormers geldt de aanbeveling nog steeds.

Om achter een 30 mA aardlekschakelaar geïnstalleerd te kunnen worden, moet een parameterwijziging in de omvormer plaatsvinden. Dit betekent dat bij een 30 mA aardlek de schakelaar niet onbedoeld zal springen. De efficiëntie van de omvormer wordt bij bijzondere omstandigheden iets verminderd (0,1-­0,2 % bij hoge DC spanningen én regenachtig weer).
Let op: dit geldt enkel voor dit type omvormer. Alle andere SMA omvormers kunnen tot 100mA genereren.

En mijn installateur wil een SMA8.0 op een 300mA aardlekautmaat aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 03-03-2020 13:18 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Dat is de NEN1010 2015 als bron.

C1 is het wijzigings document en zegt:
"Deze toevoeging wordt gewijzigd in: “Op een toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA mogen ten hoogste vier eindgroepen zijn aangesloten. Het aansluiten van eenfase-eindgroepen op een vierpolig toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA wordt afgeraden.”"

https://www.nen.nl/NEN-Sh...eerd-bij-NEN-10102015.htm

Nu weet ik niet 100% zeker of dit ook over andere varianten (of uberhaupt over omvormers/opwekkers gaat) telt zoals een 3 fase omvormer.

Nen1010 blijft lastig maar ik heb meerdere experts van de NEN1010 gesproken en die geven aan dat bij zonnepanelen een 300mA mag.
Dat is ook de reden dat een omvormer op een EIGEN 300mA aardlek zit (of 30mA waar dat kan) en niet op een GEDEELDE.

[ Voor 20% gewijzigd door ApC_IcE op 03-03-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Hier een Growatt 6000MTL-3S ook gewoon achter een 30mA schakelaar, tot op heden nog 0 problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:32

timovd

Voorsprong door techniek

Voor de DIY-ers; wat is een fijne maat voor zelfborende schroeven om bijvoorbeeld aardedraad en optimisers te bevestigen op de rails of op het frame? Mijn gevoel zegt korte (<20mm) en dunne (zo'n 3,5mm) schroeven.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw