Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.676 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 16:07
ApC_IcE schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:41:
[...]

Dat is de NEN1010 2015 als bron.

C1 is het wijzigings document en zegt:
"Deze toevoeging wordt gewijzigd in: “Op een toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA mogen ten hoogste vier eindgroepen zijn aangesloten. Het aansluiten van eenfase-eindgroepen op een vierpolig toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA wordt afgeraden.”"

https://www.nen.nl/NEN-Sh...eerd-bij-NEN-10102015.htm

Nu weet ik niet 100% zeker of dit ook over andere varianten (of uberhaupt over omvormers/opwekkers gaat) telt zoals een 3 fase omvormer.

Nen1010 blijft lastig maar ik heb meerdere experts van de NEN1010 gesproken en die geven aan dat bij zonnepanelen een 300mA mag.
Dat is ook de reden dat een omvormer op een EIGEN 300mA aardlek zit (of 30mA waar dat kan) en niet op een GEDEELDE.
Die passage gaat volgens mij over 1 fase groepen achter een 3 fase ALS hangen (mocht wel, toen niet en toen weer wel, maar niet aan te raden)
Leuker kunnen ze het bij de nen1010 niet maken, makkelijk ook niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
timovd schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:42:
Voor de DIY-ers; wat is een fijne maat voor zelfborende schroeven om bijvoorbeeld aardedraad en optimisers te bevestigen op de rails of op het frame? Mijn gevoel zegt korte (<20mm) en dunne (zo'n 3,5mm) schroeven.
Ik gebruik altijd Esdec Fasteners 6,3X32 doosje van 200 kost nog geen 16 euro.
Korter is niet handig omdat er een zelf tap gedeelte aan zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfightserv op 03-03-2020 12:25 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-04 00:14
foutje...

[ Voor 96% gewijzigd door Herr.Flick op 03-03-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 15:04
Deze heb ik ook en bleek een zeer solide en prettige tang te zijn.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:17
En hier liggen de zonnepanelen er nu ook op :) Het is een oost-west opstelling met 24 panelen van 325W geworden (12 op oost, 12 op west) met optimizers en een 3-fase 6kW omvormer. Allemaal in 1 string aangesloten.
Uiteindelijk toch maar gekozen voor optimizers vooral voor de monitoring, maar daarnaast omdat er wat gebouwen in de buurt staan die bij het opkomen en neergaan van de zon zorgen voor gedeeltelijke schaduw. Wat opbrengst betreft verwacht ik niet dat dat zoveel uitmaakt, maar het zorgt er ook voor dat mocht 1 van de buren een keer een boom krijgen die net te hoog is dat niet de hele opbrengst omlaag brengt. (oftewel zowel ik als de vrouw vinden monitoring leuk... :P.)

Gelukkig is er vandaag wel wat zon zodat we gelijk kunnen zien of alles nu goed werkt :)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

In een huis installatie mag je alleen achter 30 mA gebruiken indien er WCD's voor algemeen gebruik worden aangesloten en of verlichting.
Je mag tot 300 mA gaan indien de aardverspreidingsweerstand en keten totaal minder dan 166 Ohm bedraagt. (I=u/r) I=50 (maximaal veilig geachte wisselspanning)/166 (keten weerstand) (edit) =0,300 = 300 mA
MAAR die mag je dus niet toepassen voor boven aangegeven afnemers, maar wel voor vast aangesloten toestellen, zelfs met WCD die daarvoor bedacht is, dus een WCD die achter de afwasmachine is geplaatst, en alleen kan worden bereikt door die weg te halen

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:41
Hier liggen de panelen er intussen ook op. Na wat opstart perikelen met een defecte omvormer loopt het nu perfect. Ik heb ook gekozen voor Optimizers vanwege diverse bomen rondom de woning en ook vanwege de monitoring. Ik zie dat ik vandaag al 15kWh heb opgewekt. :)

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:37
SniperGuy schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:21:
[...]

Ik denk dat ze (de leveranciers) de microomvormers niet in het gamma hebben en/of er onbekend mee zijn en daarom een centrale omvormer aanraden.
Ik heb wel eens snel de voor en tegens van micro's afgezet tegen optimizers + bijbehorende omvormer, maar echt grote verschillen zijn er niet (ja micro's die 25 jaar garantie hebben tov Solaredge omvormers die 12 jaar garantie hebben)
Nadeel bij micro's: je moet het dak op bij problemen, communicatie tussen relais en Envoy kan problematisch zijn.
Voordeel micro's: geen brommende omvormer in huis, garantie, naderhand simpel om te bouwen naar 3 fase (andere kabel + relais), overige panelen blijven leveren als 1 micro het af laat weten.
Toch vind ik het raar dat je zoveel verschillende verhalen hoort. De ene leverancier zegt dat je er niet aan moet beginnen door de hoge stroom op je dak. De ander zegt dat ze het niet leveren.

Ik had een leverancier die geen SolarEdge levert door de "hoge" uitval, hij doet alleen maar SMA.
Nou maakt het mij opzich niet heel veel uit van welk merk het allemaal is alleen heb ik 3 eisen.
- Hoogst mogelijk rendement
- Monitoring per paneel (om te kunnen zien of er een gaar paneel tussen zit, ook op termijn & vindt ik interessant)
- Betrouwbare oplossing, waar ik geen omkijken meer naar heb. En 10 tot 20 jaar garantie op heb.

Hebben jullie enig advies, is bijvoorbeeld SolarEdge met optimizers prima, of zou een Enphase systeem een hoger rendement geven. Of zal dit elkaar niet veel ontlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Andre1973 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:15:
In een huis installatie mag je alleen achter 30 mA gebruiken indien er WCD's voor algemeen gebruik worden aangesloten en of verlichting.
Je mag tot 300 mA gaan indien de aardverspijdingsweerstand en keten totaal minder dan 166 Ohm bedraagt. (I=u/r) I=50 (maximaal veilig geachte wisselspanning)/166 (keten weerstand).
MAAR die mag je dus niet toepassen voor boven aangegeven afnemers, maar wel voor vast aangesloten toestellen, zelfs met WCD die daarvoor bedacht is, dus een WCD die achter de afwasmachine is geplaatst, en alleen kan worden bereikt door die weg te halen
@SniperGuy lees je mee?

Ik kon alleen niet vinden waar het staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
g00gle schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Toch vind ik het raar dat je zoveel verschillende verhalen hoort. De ene leverancier zegt dat je er niet aan moet beginnen door de hoge stroom op je dak. De ander zegt dat ze het niet leveren.

Ik had een leverancier die geen SolarEdge levert door de "hoge" uitval, hij doet alleen maar SMA.
Nou maakt het mij opzich niet heel veel uit van welk merk het allemaal is alleen heb ik 3 eisen.
- Hoogst mogelijk rendement
- Monitoring per paneel (om te kunnen zien of er een gaar paneel tussen zit, ook op termijn & vindt ik interessant)
- Betrouwbare oplossing, waar ik geen omkijken meer naar heb. En 10 tot 20 jaar garantie op heb.

Hebben jullie enig advies, is bijvoorbeeld SolarEdge met optimizers prima, of zou een Enphase systeem een hoger rendement geven. Of zal dit elkaar niet veel ontlopen?
Ik ben net als jij ook allerlei verschillende verhalen tegengekomen en heb uiteindelijk toch voor SolarEdge gekozen. Juist vanwege het feit dat als er problemen mee zijn deze zeer correct, snel en adquaat opgelost worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ApC_IcE schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:41:
[...]

Dat is de NEN1010 2015 als bron.

C1 is het wijzigings document en zegt:
"Deze toevoeging wordt gewijzigd in: “Op een toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA mogen ten hoogste vier eindgroepen zijn aangesloten. Het aansluiten van eenfase-eindgroepen op een vierpolig toestel voor aardlekbeveiliging met een toegekende aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA wordt afgeraden.”"

https://www.nen.nl/NEN-Sh...eerd-bij-NEN-10102015.htm

Nu weet ik niet 100% zeker of dit ook over andere varianten (of uberhaupt over omvormers/opwekkers gaat) telt zoals een 3 fase omvormer.

Nen1010 blijft lastig maar ik heb meerdere experts van de NEN1010 gesproken en die geven aan dat bij zonnepanelen een 300mA mag.
Dat is ook de reden dat een omvormer op een EIGEN 300mA aardlek zit (of 30mA waar dat kan) en niet op een GEDEELDE.
Ik zie dat je de wiki al hebt ;) , het mag nooit achter een 100 of 300mA , wat ze hierboven in je citaat bedoelen is dat je enkelfase apparaten niet op een 3 fase aardlek moet zetten, tenminste, het wordt afgeraden.
Verder is alles 30mA.
Het was op mijn werk ook afgekeurd bij een machine die alleen achter een 300mA kan, de keurmeester gaf op dat je dit kan oplossen door de wcd hoger dan 2m50 kan hangen,wcd met een ander klokgetal, of vast aansluiten.

En wat vind je vreemd aan een andere omvormer vragen? Er kan ook iets zijn met dat ding toch, ik hoor het nooit met een growatt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Rol-Co schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Ik zie dat je de wiki al hebt ;) , het mag nooit achter een 100 of 300mA , wat ze hierboven in je citaat bedoelen is dat je enkelfase apparaten niet op een 3 fase aardlek moet zetten, tenminste, het wordt afgeraden.
Verder is alles 30mA.
Het was op mijn werk ook afgekeurd bij een machine die alleen achter een 300mA kan, de keurmeester gaf op dat je dit kan oplossen door de wcd hoger dan 2m50 kan hangen,wcd met een ander klokgetal, of vast aansluiten.

En wat vind je vreemd aan een andere omvormer vragen? Er kan ook iets zijn met dat ding toch, ik hoor het nooit met een growatt.
Dat zeg je goed. Met een wcd!
Dan is de max 30mA aardlek.
Omvormer zit niet op een wcd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ApC_IcE schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:17:
[...]

Dat zeg je goed. Met een wcd!
Dan is de max 30mA aardlek.
Omvormer zit niet op een wcd.
Maar op een werkschakelaar? Dat is vast aangesloten dus hoeft hij helemaal geen ALS, ook geen 300 mA, maar dat vond je raar.
Maar het gaat over bedrijfsmatig, huis installaties moet alles 30mA >:)

Maakt mij niet uit he, al knoop je het met een verlichting snoertje aan elkaar maar die ALS zit er om jou en andere mensen te beschermen, stroom is namelijk behoorlijk schadelijk vanaf 0,1A dus dan kan je er net zo goed niets tussen zetten.

Kan die omvormer niet op 30mA is het zaak uit te zoeken waarom, het is niet de normale gang van zaken. Bij sma weet ik geven ze het bij sommige typen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

timovd schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:42:
Voor de DIY-ers; wat is een fijne maat voor zelfborende schroeven om bijvoorbeeld aardedraad en optimisers te bevestigen op de rails of op het frame? Mijn gevoel zegt korte (<20mm) en dunne (zo'n 3,5mm) schroeven.
M'n installateur gebruikte zelftappers van een fors formaat, met een zeskant, die zich zonder probleem in het aluminium vraten.

Dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/43JfkHb.jpg

De optimizers zaten goed vast iig ;)

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-03-2020 14:58 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
redwing schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:56:
En hier liggen de zonnepanelen er nu ook op :) Het is een oost-west opstelling met 24 panelen van 325W geworden (12 op oost, 12 op west) met optimizers en een 3-fase 6kW omvormer. Allemaal in 1 string aangesloten.
Uiteindelijk toch maar gekozen voor optimizers vooral voor de monitoring, maar daarnaast omdat er wat gebouwen in de buurt staan die bij het opkomen en neergaan van de zon zorgen voor gedeeltelijke schaduw. Wat opbrengst betreft verwacht ik niet dat dat zoveel uitmaakt, maar het zorgt er ook voor dat mocht 1 van de buren een keer een boom krijgen die net te hoog is dat niet de hele opbrengst omlaag brengt. (oftewel zowel ik als de vrouw vinden monitoring leuk... :P.)

Gelukkig is er vandaag wel wat zon zodat we gelijk kunnen zien of alles nu goed werkt :)
Is dat een Solaredge Setup ?

Je kunt je altijd nog melden in het Solaredge probleem topic mocht er wat zijn.
g00gle schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:29:
Solaredge reclame is vaak iets mooier dan de praktijk en het hangt helemaal af van hoe veel van je panelen in welke schaduw gaan is mijn ervaring.

Zuiver theoretisch zou een mpp tracker per paneel beter moeten zijn. Voor rendement zou je ergens een vergelijk met 2 setups moeten vinden die Solaredge en Enphase hebben en op zelfde dak liggen met dezelfde schaduw problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door jacovn op 03-03-2020 15:01 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
jacovn schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:57:
[...]

Is dat een Solaredge Setup ?

Je kunt je altijd nog melden in het Solaredge probleem topic mocht er wat zijn.
Yup, P370 optimizers en een SE6K omvormer. Alles werkt iig voorlopig prima :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
redwing schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:00:
[...]

Yup, P370 optimizers en een SE6K omvormer. Alles werkt iig voorlopig prima :)
Dat is mooi, maar 12 panelen met P370 levert maar 720 van de 750 volt op, en alle panelen in de string hebben dezelfde stroomsterkte.

Dus met een Oost/West dak met enige hellingshoek heb je 2x per dag een dak wat niet meer in de zon ligt. Helaas remmmen schaduw panelen dan zon panelen af.

[ Voor 19% gewijzigd door jacovn op 03-03-2020 15:04 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
jacovn schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:03:
[...]

Dat is mooi, maar 12 panelen met P370 levert maar 720 van de 750 volt op, en alle panelen in de string hebben dezelfde stroomsterkte.
Als ik het goed lees zijn alle panelen in 1 string gelegd. Dus 24 panelen in 1 string.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
EdwinC schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:04:
[...]

Als ik het goed lees zijn alle panelen in 1 string gelegd. Dus 24 panelen in 1 string.
jawel, dus alle 24 optimizers hebben dezelfde uitgangs stroom en verschillende spanning.
12 in de zon met hoge spanning, maar maximaal 60 volt per stuk, dus 12 x 60 = 720
12 in de schaduw die samen 30 volt moeten opleveren, dus 2.5 volt per stuk.

Ook al staat een zon paneel haaks op de zon met een steenkoud paneel.. Als het schaduw paneel maar een watt of 10 doet (geen diffus licht, in schaduw van dak) dan zal de stroomsterkte 10/2.5 = 4A kunnen zijn. Optimizer van paneel in de zon KAN dan niet meer dan 4A x 60 volt is 240 Watt in de string injecteren.

Maar ja als er nog 20 watt geleverd wordt is het 8A en kun je 480 watt leveren. Hij moet met admin rechten gewoon wat grafieken bekijken wat het systeem doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
jacovn schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:09:
[...]

jawel, dus alle 24 optimizers hebben dezelfde uitgangs stroom en verschillende spanning.
12 in de zon met hoge spanning, maar maximaal 60 volt per stuk, dus 12 x 60 = 720
12 in de schaduw die samen 30 volt moeten opleveren, dus 2.5 volt per stuk.

Ook al staat een zon paneel haaks op de zon met een steenkoud paneel.. Als het schaduw paneel maar een watt of 10 doet (geen diffus licht, in schaduw van dak) dan zal de stroomsterkte 10/2.5 = 4A kunnen zijn. Optimizer van paneel in de zon KAN dan niet meer dan 4A x 60 volt is 240 Watt in de string injecteren.

Maar ja als er nog 20 watt geleverd wordt is het 8A en kun je 480 watt leveren. Hij moet met admin rechten gewoon wat grafieken bekijken wat het systeem doet.
Het is een dak van 35 graden en wat ik er vandaag van zag is dat de 'schaduwpanelen' zo goed als de gehele tijd genoeg licht krijgen om nog een aardige opbrengst te hebben. Dit zal dus hooguit helemaal aan het begin en eind van de dag spelen en op die tijden is er schaduw van gebouwen er omheen en zit je toch al aan een lagere opbrengst.

Maar over een tijdje als ik wat meer opbrengstdagen heb zal ik eens wat grafieken maken/bekijken om te zien of dit echt speelt. Ik verwacht echter dat het amper invloed heeft op de opbrengst.

-edit : Aangezien het 325W panelen zijn heb je een max stroom van 325/60=5.4A en bij 5.4A en 2.5V heb je dus 13.5W nodig (dit klopt zo toch?). Zodra de ene helft vol in de zon ligt en max produceert valt er altijd genoeg op de rest om die 13.5W te leveren.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:56:
@redwing Hiermee kan je misschien gemakkelijk vergelijken met systemen in je buurt.
https://pvoutput.org/help.html#autoupload-solaredge
Thanks !

[ Voor 16% gewijzigd door redwing op 03-03-2020 15:59 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@redwing Hiermee kan je misschien gemakkelijk vergelijken met systemen in je buurt.
https://pvoutput.org/help.html#autoupload-solaredge

Er is ook een tweakers "team", aanmelden bij > 5 outputs (dagen)
Tweakers PVOutput lijst

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2020 16:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:31:
[...]

Maar op een werkschakelaar? Dat is vast aangesloten dus hoeft hij helemaal geen ALS, ook geen 300 mA, maar dat vond je raar.
Maar het gaat over bedrijfsmatig, huis installaties moet alles 30mA >:)

Maakt mij niet uit he, al knoop je het met een verlichting snoertje aan elkaar maar die ALS zit er om jou en andere mensen te beschermen, stroom is namelijk behoorlijk schadelijk vanaf 0,1A dus dan kan je er net zo goed niets tussen zetten.

Kan die omvormer niet op 30mA is het zaak uit te zoeken waarom, het is niet de normale gang van zaken. Bij sma weet ik geven ze het bij sommige typen op.
Kun je mij dan uitleggen hoe er word afgeschakeld als er geen ALS aanwezig is en er is een aardverspreidingsweerstand van tussen de 1 en 166 Ohm? als de aardketen 100 ohm bedraagt en er staat 230V op, dan staat de behuizing onder spanning, loopt er 2,3A en schakelt ie niet af. fijn als je m vastpakt.

Die 0,1 of 0,3 A ALS schakelt de boel af op het moment dat er een storing komt waardoor er spanning op de behuizing komt te staan die geaard is. Daarbij ga je ervan uit dat je dat toestel, het gaat om een apparaat dat je niet vast hebt, maar vast is opgesteld, niet perse vast hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 03-03-2020 17:50 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:46:
[...]

Kun je mij dan uitleggen hoe er word afgeschakeld als er geen ALS aanwezig is en er is een aardverspreidingsweerstand van tussen de 1 en 166 Ohm? als de aardketen 100 ohm bedraagt en er staat 230V op, dan staat de behuizing onder spanning, loopt er 2,3A en schakelt ie niet af. fijn als je m vastpakt.

Die 0,1 of 0,3 A ALS schakelt de boel af op het moment dat er een storing komt waardoor er spanning op de behuizing komt te staan die geaard is. Daarbij ga je ervan uit dat je dat toestel, het gaat om een apparaat dat je niet vast hebt, maar vast is opgesteld, niet perse vast hebt.
André

Lees even mijn 3e zin en de laatste 2 nog een keer. :) en de laatste 2 hier.
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Ik support het niet, maar vast en een 300 is in mijn ogen het zelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:30:
[...]

André

Lees even mijn 3e zin en de laatste 2 nog een keer. :) en de laatste 2 hier.
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Ik support het niet, maar vast en een 300 is in mijn ogen het zelfde.
No offence @Rol-Co , mare, ik ben hartstikke dislekt, als het gewoon geschreven staat dan moet ik soms al 2x lezen, als het dan een soort puzzel word hou ik op. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:43:
[...]

No offence @Rol-Co , mare, ik ben hartstikke dislekt, als het gewoon geschreven staat dan moet ik soms al 2x lezen, als het dan een soort puzzel word hou ik op. :-)
Ok, geeft niets, we zeggen het zelfde alleen vind ik een 100 en 300 ook niks en jij wel, bij sommige sma bevelen ze het aan maar zou ik ook niks vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
Ik heb hier een Growatt 1500TL en een Growat 5500MTL-S achter 30mA aardlekschakelaars (van Attema). Nooit uitval gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Rol-Co schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:53:
[...]
Ok, geeft niets, we zeggen het zelfde alleen vind ik een 100 en 300 ook niks en jij wel, bij sommige sma bevelen ze het aan maar zou ik ook niks vinden.
Tja, het enige voordeel bij 100/300 is dat ze bij een goede lekstroom alsnog afslaan. Het nadeel is dat als de lekstroom beperkt is het alsnog levensgevaarlijk kan zijn zonder dat ie afslaat.

@Flanky Maar waar het hier uiteindelijk om gaat is dat je moet kijken of het logisch is dat een 30mA eruit gaat. In dit geval lijkt dat me niet en dus moet je niet het symptoom aanpakken (aardlek verhogen/vertragen), maar de oorzaak verhelpen (waarom gaat er meer dan 30mA lekstroom lopen?)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@GioStyle @redwing

Ja zoals ik al schreef, het is niet normaal, dus er zit iets niet goed of die omvormer/installatie is wat mee, zelfs een falende Alamat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
ApC_IcE schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:19:
[...]

Heb je een bron?

[...]

Omvormer zonder aardlek aansluiten?
Installateur vragen om andere omvormer?

Wat zijn dit voor bijzondere uitspraken 8)7

[...]

Kan je eerst antwoord geven op de vragen?
Dan kunnen we kijken hoe en wat.
een 4200 MTL hoort al niet op een 25A maar op een 20A. En dat hoort dan een B20 met 300mA aardlek alamat te zijn en niet samen met ander spul op dezelfde aardlek maar op een eigen aardlek. O-)
Is een alamat niet al een aardlekautomaat en schakelautomaat in 1 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Maar wat zeg je dan over de beschikbaarheid van 100 en 300 mA alamats?
En waarom mogen die überhaupt verkocht worden dan. En waarom een Duitse fabrikant (SMA) die zelf zegt een 100 mA te installeren, en een installateur daarvan, die al zo'n 15 jaar actief is in mijn regio, die alleen aan een 300mA wil aanknopen?
En waar en op welk punt is die installatie dan onveilig in jouw ogen voor de omgeving?

[ Voor 12% gewijzigd door Naalroc op 03-03-2020 19:04 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

engelbertus schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:01:
[...]

staat er een beetje apart maar dat bedoel ik ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
engelbertus schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:01:
[...]

Nee, een alamat = een aardlekautomaat.
en dat is dan weer een combinatie van een aardlekschakelaar en een zekeringautomaat
Als ik het goed heb.... :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Naalroc schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:03:
En waarom mogen die überhaupt verkocht worden dan. En waarom een Duitse fabrikant (SMA) die zelf zegt een 100 mA te installeren, en een installateur daarvan, die al zo'n 15 jaar actief is in mijn regio, die alleen aan een 300mA wil aanknopen?
En waar en op welk punt is die installatie dan onveilig in jouw ogen voor de omgeving?
Er zijn wel redenen om 100 en 300 mA alamats te gebruiken bij b.v. grote apparaten. Voor thuisgebruik is dat echter niet het geval. Daarnaast is het voor de installateur wel handig omdat een 100/300mA er niet zo snel uitgaat.

En waarom het onveilig is lijkt me logisch. 30mA is al gevaarlijk, 100mA is dodelijk. Dus als je een apparaat vastpakt dat door een defect onder spanning staat en er gaat een stroom van 250mA lopen heb jij een goede kans om dat niet te overleven terwijl de 300mA aardlek vrolijk aan blijft. Gebeurt hetzelfde met een 30mA aardlek schakelt ie uit en levert het je alleen een korte schok op.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etwintje
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 15:54
Volgens mij lopen er hier een aantal zaken door elkaar. Wandcontactdozen in huis moeten verplicht een aardlek hebben met een aanspreekstroom van maximaal 30mA. Bij vast aangesloten apparaten, dus ook via een werkschakelaar, is er geen verplichting om een aardlekschakelaar te gebruiken. Dit is natuurlijk wel aan te bevelen, waarde moet zover ik weet minder dan 500mA zijn. Een aantal fabrikanten van inverters schrijft voor dat er een aarlekschakelaar van minimaal 100 of 300mA moet worden gebruikt indien er voor wordt gekozen om hem te gebruiken. Bijvoorbeeld Solaredge schrijft dit ook voor. Het is soms mogelijk om de configuratie van de inverter zo aan te passen dat een 30mA aardlekschakelaar gebruikt kan worden maar dit zorgt wel voor een lager rendement.

Gelukkig hangen inverters ook aan de randaarde, en die 100 of 300mA gaat dus niet direct door je lichaam.

En een alamat is inderdaad een aardlekautomaat, combinatie van aardlekschakelaar en zekeringsautomaat.

Edit: zie bijvoorbeeld https://www.solaredge.com...note_ground_fault_rcd.pdf
Edit2: Voor achtergrondinfo: https://cdn.shopify.com/s...s_in_PV_Installations.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door etwintje op 03-03-2020 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 18:20
Naalroc schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:03:
Een wandcontactdoos voor specifiek gebruik, hetzij een wasmachine of een PV-omvormer mag achter een 300mA aardlekschakelaar aangesloten worden.
In zo'n geval is het een bestemde eindgroep en vervalt de eis voor aanvullende bescherming, in dit geval is foutbescherming voldoende.
Dit kun je op 2 manieren oplossen, en voldoende lage circuit impedantie zonder aardlekschakelaar, of doormiddel van het plaatsen van een 300 / 100 / 30mA aardlekschakelaar.

Overigens ben ik wel van menig dat je in een woonhuis groepen welke achter een 300mA aardlekschakelaar zitten beter vast kunt aansluiten.

Mijn ervaring is dat SMA en SolarEdge omvormers prima achter een 30mA aardlekschakelaar functioneren. Goodwe, Solax en Zeversolar weet ik uit ervaring dat deze niet werken achter een 30mA aardlekschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
205Gutmann schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:24:
[...]

Mijn ervaring is dat SMA en SolarEdge omvormers prima achter een 30mA aardlekschakelaar functioneren. Goodwe, Solax en Zeversolar weet ik uit ervaring dat deze niet werken achter een 30mA aardlekschakelaar.
En desondanks schrijven beide bedrijven voor sommige modellen voor om een hogere dan 30 mA te installeren, dat heeft vast en zeker een reden; en dat van de gerenommeerde merken nota bene!
En waar is het gevaar voor de gebruiker, zoals hierboven werd gesuggereerd @redwing : de kast is evengoed grondig geaard, toch, dus waar is het gevaar bij zo'n vaste aansluiting? ook vlgs. @etwintje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 18:20
@Naalroc Zolang je aardverspreidingsweerstand <166 Ohm is hoef je je weinig zorgen ze maken met een 300mA aardlekschakelaar, deze schakelt binnen de gestelde uitschakeltijd uit.

Het feit dat de gerenommeerde merken een 100mA aardlekschakelaar voorschrijven ligt deels aan de constructie van de omvormer, er is geen galvanische scheiding tussen het AC en DC circuit.
Kees Compaan van KWx heeft een blog geschreven over dit fenomeen.
Overigens schrijven ook alle fabrikanten voor dat je aan de lokale regelgeving moet voldoen, een handleiding is geen vrijbrief om niet aan de regels te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:19
Voor de verschillende Solax X3 (4.0T, 5.0T) omvormers worden in de specificaties waardes voor MPPT voltage range [V] (full load) en Operating voltage range [V] genoemd. De laatste is voor alle gelijk (160-780 V), de eerste verschilt voor de 4.0T (190-750V) en de 5.0T (240-750V). Wat is nu het opstartvoltage?

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etwintje
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 15:54
205Gutmann schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:48:
@Naalroc Zolang je aardverspreidingsweerstand <166 Ohm is hoef je je weinig zorgen ze maken met een 300mA aardlekschakelaar, deze schakelt binnen de gestelde uitschakeltijd uit.

Het feit dat de gerenommeerde merken een 100mA aardlekschakelaar voorschrijven ligt deels aan de constructie van de omvormer, er is geen galvanische scheiding tussen het AC en DC circuit.
Kees Compaan van KWx heeft een blog geschreven over dit fenomeen.
Overigens schrijven ook alle fabrikanten voor dat je aan de lokale regelgeving moet voldoen, een handleiding is geen vrijbrief om niet aan de regels te voldoen.
100 en 300mA gelden voor zover ik weet officieel inderdaad niet als persoonsbeveiliging maar als brandbeveiliging. En inderdaad, er zijn meerdere redenen waarom er een hogere lekstroom kan zijn, dit is niet perse het gevolg van een slecht ontwerp of veroorzaakt door problemen.

Gelukkig is in dit geval NEN1010 het wel eens met Solaredge (of andersom, dat mag ook) :)

Overigens nog wel een ander interessant onderwerp wat hier tegenaan schuurt. Zover ik weet schrijft de NEN1010 voor dat de aarde draad minstens net zo dik moet zijn als de dikste stroomdoorvoer in het te beveiligingen circuit, op zich ook logisch. Bij PV is dit dus vaak 4 of 6 mm2. Ik heb dit onlangs zelf ook zo hier aangesloten maar het is mij wel opgevallen dat dit bij veel andere installaties niet het geval is. Ben ik nou te rechtlijnig of voldoen installateurs niet aan de richtlijnen (en ja ik weet dat het richtlijnen zijn)?
Ik heb zelf een 6mm2 kabel aangesloten op alle dakrails en via een tussenaardrail onder de omvormer rechtstreeks naar de aardrail in de groepenkast. De omvormer zit nu met een YMvK kabel aangesloten waarbij de aarde draad daarin op de omvormer zit aangesloten. Heb nog even zitten twijfelen om de aarde draad in de YMvK kabel niet te gebruiken en de omvormer ook op de tussenrail aan te sluiten maar ik verwacht eigenlijk niet dat dit enig voordeel of nadeel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Naalroc schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:30:
[...]

En desondanks schrijven beide bedrijven voor sommige modellen voor om een hogere dan 30 mA te installeren, dat heeft vast en zeker een reden; en dat van de gerenommeerde merken nota bene!
En waar is het gevaar voor de gebruiker, zoals hierboven werd gesuggereerd @redwing : de kast is evengoed grondig geaard, toch, dus waar is het gevaar bij zo'n vaste aansluiting? ook vlgs. @etwintje
Als je een directe sluiting naar nul hebt gaat je gewone zekering eruit, daar is ie ten slotte voor. Als jij echter om wat voor reden dan ook de verbinding naar aarde bent wordt het wat lastiger. Dit kan b.v. gebeuren als er een draad los zit of de kabel beschadigd is. En daarvoor is die aardlek, je hebt zelf een redelijke weerstand en in combinatie met niet goed geleidende schoenen kan er zomaar een stroom gaan lopen die meer is dan wat je zelf kunt hebben maar te weinig is om je 100/300mA aardlek er uit te laten gaan.

Een aardlek kijkt dus naar een verschil in heen en teruggaande stroom (tussen N en L), een zekering zorgt voor beveiliging bij kortsluiting (te grote stroom). 2 verschillende problemen die beide onafhankelijk voor kunnen komen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Stel je hiermee, dat je een lek naar de kast kunt hebben > 300mA, en dat de aarde niet zorgt voor voldoende beveiliging?

En eerder is gemeld (@205Gutmann, dat je je geen zorgen hoeft te maken als de aardverspreidingsweerstand > ..< 166 ohm is, maar een niet-prof heeft daarvoor geen instrumenten, dus dat kan ik nooit weten.
Of?

Trouwens, betreffende de aarding van de rail op het dak, ik heb er moeite mee om die rails op de aarde van mijn huis aan te sluiten. Mijn panelen komen op het dak van een schuur, en verbonden met de groepenkast met 60 meter 5 x 6 mm2.
Bij bliksem inslag in de panelen, wil ik dat liever buitenshuis houden, en niet op de aarde van de omvormer naar binnen leiden.
Oplossing hiervoor een aparte aardpen bij de schuur?
Op zandgrond moet je dan wel diep, neem ik aan

[ Voor 44% gewijzigd door Naalroc op 03-03-2020 21:34 . Reden: typo > is < ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Naalroc schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:40:
Stel je hiermee, dat je een lek naar de kast kunt hebben > 300mA, en dat de aarde niet zorgt voor voldoende beveiliging?
Nee, ik stel dat als je een defect hebt waardoor er een open spanning ontstaat, je aardlek je beschermt als je die spanning aanraakt.
En eerder is gemeld (@205Gutmann, dat je je geen zorgen hoeft te maken als de aardverspreidingsweerstand > 166 ohm is, maar een niet-prof heeft daarvoor geen instrumenten, dus dat kan ik nooit weten.
Of?
Het is lager dan 166 ohm en dat moet ie zijn ongeacht de aardlekschakelaar die gebruikt wordt. Maar dit is bedoelt voor als je een sluiting naar b.v. je geaarde kast hebt. Als er dan 300mA gaat lopen (aardlek van 300mA valt net niet uit) staat er 50V op de kast (166*300mA=50V) wat nog als veilig wordt gezien. Maar deze weerstand kun je zelf inderdaad niet makkelijk zelf meten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 22:52
Vraagje. Als ik op de SMA portal van de omvormer data probeer te exporteren, dan wordt de button greyed out en er komt geen csv. In het begin werkte het wel. Als ik in de data directory kijk, staat bij 5 min values wel de dagelijkse CSVs, maar die lijken andere data te bevatten en niet de opwek in W. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

redwing schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:56:
[...]

Tja, het enige voordeel bij 100/300 is dat ze bij een goede lekstroom alsnog afslaan. Het nadeel is dat als de lekstroom beperkt is het alsnog levensgevaarlijk kan zijn zonder dat ie afslaat.
Als er spanning komt te staan op de behuizing en de aarde is goed (totale kring is kleiner dan 166 Ohm) dan kan er dus geen gevaarlijke spanning komen te staan op de behuizing.
Stel er loopt 299 mA, en de keten is 165 Ohm (=worst case), dan staat er dus (U=I*R) 0,299*165=49,33V op de behuizing van de omvormer, en dat kan ieder mens vastpakken zonder er blijvend letsel aan over te houden.
300 mA door jou heen is idd zeer levensbedreigend, maar je kan er vanuit gaan dat de meeste sluitingen ontstaan wanneer je het toestel niet vasthoud. Dus er ontstaat een sluiting van een spanningsvoerend deel met de kast, er loopt een foutstroom die groter is dan de waarde van de ALS en er word afgeschakeld.
Stel dat je m vasthoud, dan mag je er vanuit gaan dat jouw weerstand ongeveer 30 k Ohm is en de aardings route 166 Ohm, dan komt dat op ongeveer 1,66 mA die door jou heen gaat voor minder dan 20 mS (verplichte maximale uitschakeltijd van een ALS)
Effect van stroom door het lichaam is gevolg van de stroomsterkte en de tijdsduur. De tijd is dus heel kort, maar kan wel effect hebben.
6 mA door het menselijk lichaam word geacht dodelijk te kunnen zijn door dat het hart van slag raakt.

Een natte huid kan de weerstand erg verlagen, vandaar dat er in een badkamer allerlei zones zijn aangegeven waar je een beperking hebt voor het gebruik van elektriciteit, en je nooit een hogere ALS mag toepassen dan 30 mA.
redwing schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:12:
[...]
En waarom het onveilig is lijkt me logisch. 30mA is al gevaarlijk, 100mA is dodelijk. Dus als je een apparaat vastpakt dat door een defect onder spanning staat en er gaat een stroom van 250mA lopen heb jij een goede kans om dat niet te overleven terwijl de 300mA aardlek vrolijk aan blijft. Gebeurt hetzelfde met een 30mA aardlek schakelt ie uit en levert het je alleen een korte schok op.
Een apparaat dat defect is, is dus of uitgeschakeld of er staat minder dan 50V op de behuizing.
En aan een open apparaat moet je natuurlijk niet sleutelen, dan ben je zelf fout, wel is het van belang de de aarde deugdelijk is aangebracht.
Ik loop intussen al een tijdje mee, en er zijn idd omvormers die het jaren achtereen goed doen op een 30 mA ALS, of af en toe eens uitvallen (vaak onweer en dunne film panelen (SF)), maar er zijn er ook die meerdere keren per week uit gaan.
De aanbeveling van 100 of 300 mA van de fabrikant is juist om een onveiligere situatie te voorkomen.
Wat er in de praktijk blijkt is dat bij systemen waarbij er vaker onterecht een beveiliging in werking treed, dat de beveiliging zal worden gesaboteerd (= overbruggen, ik heb ze gezien, helaas geen foto van; 3 fasen ALS met aan de ene kant 10 mm2 en aan de andere kant 6 mm2, overbrugd, echt recht over de automaat heen 4 x met 4 mm2 aarde draad (dus ook niets zat echt lekker vast, zeker niet zoals voorgeschreven), en er was daar al een keer eerder brand geweest door een storing in de elektriciteit) waar door er een nog gevaarlijkere situatie ontstaat.

[ Voor 38% gewijzigd door Andre1973 op 03-03-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Wat ligt er precies op het dak (of belangrijker: welke omvormer?)
Je gaat nu van een 25A 30mA naar een C20-300mA?
Vanwaar de keuze voor een kleinere juist?
Gaat de Alamat/groep uit door aardlek of door overspanning?
[/quote]

Op het dak ligt zie sig 24 panelen 16 270 wp, 8 275 wp, ik ga van 25 naar 20 omdat er toch nooit meer geleverd kan worden op een 4200 mtl-s en de hoofdzekering is 3x 25A
aardlekautomaat gaat er uit door aardlek

[ Voor 45% gewijzigd door Flanky op 03-03-2020 23:18 ]

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
ApC_IcE schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:19:
[...]

Heb je een bron?

[...]

Omvormer zonder aardlek aansluiten?
Installateur vragen om andere omvormer?

Wat zijn dit voor bijzondere uitspraken 8)7

[...]

Kan je eerst antwoord geven op de vragen?
Dan kunnen we kijken hoe en wat.
een 4200 MTL hoort al niet op een 25A maar op een 20A. En dat hoort dan een B20 met 300mA aardlek alamat te zijn en niet samen met ander spul op dezelfde aardlek maar op een eigen aardlek. O-)
Ik zal dit maar gaan doen, 20A, B20, 300 mA _/-\o_
Bij nader inzien kies ik misschien toch betre voor een 100 mA
Ik vermoed dat de geïnstalleerde aardlekautomaat niet helemaal goed is, de monter die de zaak aansloot grabbelde wat in zijn doos met diverse iets tevoorschijn en heeft dit aangesloten.......
Iemand nog een andere mening?

[ Voor 16% gewijzigd door Flanky op 03-03-2020 23:49 ]

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Andre1973 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:08:
[...]

Als er spanning komt te staan op de behuizing en de aarde is goed (totale kring is kleiner dan 166 Ohm) dan kan er dus geen gevaarlijke spanning komen te staan op de behuizing.
Stel er loopt 299 mA, en de keten is 165 Ohm (=worst case), dan staat er dus (U=I*R) 0,299*165=49,33V op de behuizing van de omvormer, en dat kan ieder mens vastpakken zonder er blijvend letsel aan over te houden.
300 mA door jou heen is idd zeer levensbedreigend, maar je kan er vanuit gaan dat de meeste sluitingen ontstaan wanneer je het toestel niet vasthoud. Dus er ontstaat een sluiting van een spanningsvoerend deel met de kast, er loopt een foutstroom die groter is dan de waarde van de ALS en er word afgeschakeld.
Stel dat je m vasthoud, dan mag je er vanuit gaan dat jouw weerstand ongeveer 30 k Ohm is en de aardings route 166 Ohm, dan komt dat op ongeveer 1,66 mA die door jou heen gaat voor minder dan 20 mS (verplichte maximale uitschakeltijd van een ALS)
Effect van stroom door het lichaam is gevolg van de stroomsterkte en de tijdsduur. De tijd is dus heel kort, maar kan wel effect hebben.
6 mA door het menselijk lichaam word geacht dodelijk te kunnen zijn door dat het hart van slag raakt.

Een natte huid kan de weerstand erg verlagen, vandaar dat er in een badkamer allerlei zones zijn aangegeven waar je een beperking hebt voor het gebruik van elektriciteit, en je nooit een hogere ALS mag toepassen dan 30 mA.
Tja, het hele verhaal klopt, maar als er een kabeltje aan de buitenkant om wat voor reden dan ook beschadigt raakt kun je alsnog tegen een hoge spanning komen. En dan heb je niet te maken met een korte tijd, maar kun je een paar honderd mA door je heen hebben zonder dat hij afslaat.
[...]
Een apparaat dat defect is, is dus of uitgeschakeld of er staat minder dan 50V op de behuizing.
En aan een open apparaat moet je natuurlijk niet sleutelen, dan ben je zelf fout, wel is het van belang de de aarde deugdelijk is aangebracht.
Ik loop intussen al een tijdje mee, en er zijn idd omvormers die het jaren achtereen goed doen op een 30 mA ALS, of af en toe eens uitvallen (vaak onweer en dunne film panelen (SF)), maar er zijn er ook die meerdere keren per week uit gaan.
De aanbeveling van 100 of 300 mA van de fabrikant is juist om een onveiligere situatie te voorkomen.
Wat er in de praktijk blijkt is dat bij systemen waarbij er vaker onterecht een beveiliging in werking treed, dat de beveiliging zal worden gesaboteerd (= overbruggen, ik heb ze gezien, helaas geen foto van; 3 fasen ALS met aan de ene kant 10 mm2 en aan de andere kant 6 mm2, overbrugd, echt recht over de automaat heen 4 x met 4 mm2 aarde draad (dus ook niets zat echt lekker vast, zeker niet zoals voorgeschreven), en er was daar al een keer eerder brand geweest door een storing in de elektriciteit) waar door er een nog gevaarlijkere situatie ontstaat.
Ik snap ook wel waarom je een hogere aardlek wilt gebruiken. Je moet je alleen altijd eerst afvragen of je dat doet omdat er iets fout gaat of omdat het een eigenschap van het apparaat is (b.v. door de opstartstroom). Is het een eigenschap van het apparaat kun je een hogere arrdlek pakken. Is het niet te verwachten moet je uitzoeken waarom het toch gebeurt. Vaak is er dan nl. wat meer aan de hand.

Maarre deze discussie is niet zo heel zinvol, we weten allebei wel hoe het werkt :) Voornaamste wat ik wilde zeggen is dat een aardlek een andere functie heeft dan een zekering en beide aanvullingen zijn op elkaar.
Flanky schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:23:
[...]

Ja, kijken of een 100mA niet ook werkt ;) Voor de veiligheid wil je een zo laag mogelijke aardlek hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 03-03-2020 23:41 ]

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Bij nader inzien kies ik misschien toch betre voor een 100 mA
Ik vermoed dat de geïnstalleerde aardlekautomaat niet helemaal goed is, de monter die de zaak aansloot grabbelde wat in zijn doos met diverse iets tevoorschijn en heeft dit aangesloten.......
Misschien niet de goedkoopste oplossing maar zet er eerst eens een nieuwe merk b16 of b20 30mA tussen en kijk nog eens aan wat er gebeurd, misschien was dit al een probleem ding onder uit de gereedschap wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 17:28
Binnenkort wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en op ons dak zitten een 6-tal panellen. Extra panellen bijplaatsen was een extra optie, maar rete-duur.

Ik heb nu toch een beetje spijt dat we dat niet hebben gedaan, dus ik ben benieuwd naar wat nu de mogelijkheden zijn. Na wat graven weet ik inmiddels dat dit onze panellen zijn: Eco Delta ECO-300M Black 300Wp (https://www.blijmetzonnep...lta-eco-300m-black-300wp/).

Ook hebben we een 'GoodWe 1-fase omvormer', het typenummer staat er niet bij maar heb ik aangevraagd.

Nu mijn vraag: wat is hier handig om te doen? Welke partij kan ik het beste vragen extra panellen te plaatsen, en aan welke kosten moet ik ongeveer denken? Is de omvormer goed genoeg voor meerdere panellen, of moet deze ook vervangen worden?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
acehighhugo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:43:
Binnenkort wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en op ons dak zitten een 6-tal panellen. Extra panellen bijplaatsen was een extra optie, maar rete-duur.

Ik heb nu toch een beetje spijt dat we dat niet hebben gedaan, dus ik ben benieuwd naar wat nu de mogelijkheden zijn. Na wat graven weet ik inmiddels dat dit onze panellen zijn: Eco Delta ECO-300M Black 300Wp (https://www.blijmetzonnep...lta-eco-300m-black-300wp/).

Ook hebben we een 'GoodWe 1-fase omvormer', het typenummer staat er niet bij maar heb ik aangevraagd.

Nu mijn vraag: wat is hier handig om te doen? Welke partij kan ik het beste vragen extra panellen te plaatsen, en aan welke kosten moet ik ongeveer denken? Is de omvormer goed genoeg voor meerdere panellen, of moet deze ook vervangen worden?

Thanks!
Type nummer staat aan de zijkant van de omvormer. Gezien het 6x 300WP panelen zijn zal het wel een GW2000 NS of XS zijn. ( https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe )

Heb je foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als jij niet weet welke omvormer het is kunnen wij niet zeggen of er capaciteit over is. Maar je kan er redelijk vanuit gaan dat ze voor het minimale gegaan zijn en je dus geen capaciteit over hebt. Dat wordt of een nieuwe omvormer of een extra omvormer plaatsen.

Wat daarbij verstandig is hangt echt van de woning af, de ruimte die je hebt en de oriëntatie van je daken. Zo kan je prima nog zes panelen plaatsen op een aparte omvormer maar je kan ook de huidige omvormer verkopen en alles op een enkele, zwaardere, omvormer aansluiten. Wellicht wil je op een andere dakhelft panelen plaatsen, dan moet je daar ook rekening houden met de juiste omvormer. Last van schaduw? Optimizers of micro-omvormers.

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 04-03-2020 08:28 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 17:28
Speedfightserv schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:08:
[...]

Type nummer staat aan de zijkant van de omvormer. Gezien het 6x 300WP panelen zijn zal het wel een GW2000 NS of XS zijn. ( https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe )

Heb je foto's?
Nog niet, krijg over een paar weken pas de sleutel! Ik wilde me hier alvast in verdiept hebben zodat we meteen kunnen doorpakken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
acehighhugo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:26:
[...]

Nog niet, krijg over een paar weken pas de sleutel! Ik wilde me hier alvast in verdiept hebben zodat we meteen kunnen doorpakken!
Als je een zelfde string kunt maken van 6 van die panelen, of in ieder geval zes stuks die dezelfde spanning hebben, dan kun je dat parallel aansluiten als 2×6 op je omvormer. Nu word dat waarschijnlijk te zwaar voor je omvormer, mits je de tweede string in totaal andere richting kunt zetten naar oost of west. De zon schijnt nooit vanuit twee richtingen tegelijk. Dus als die zes panelen op je schuurtje of zo zouden passen is dit de goedkoopste oplossing want dit kun je zelf zodra je hier drie weken mee leest.
Je zult er dan geen hoog rendement uit halen, maar iets wat weinig geld kost is heel snel terug verdient.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:46
Ik kom eigenlijk regelmatig het woord PERC tegen, maar als ik het hele topic doorzoek dan kan ik eigenlijk niet opmaken of dit duurzaam is of niet. Hoe zit dat nu exact?

Ook in de TS zie ik weinig over de huidige types van panelen en een inschatting daarvan, misschien moeten we dat er eens bij (laten) zetten?

[ Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 04-03-2020 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
HyperBart schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:25:
Ik kom eigenlijk regelmatig het woord PERC tegen, maar als ik het hele topic doorzoek dan kan ik eigenlijk niet opmaken of dit duurzaam is of niet. Hoe zit dat nu exact?

Ook in de TS zie ik weinig over de huidige types van panelen en een inschatting daarvan, misschien moeten we dat er eens bij (laten) zetten?
Het is een techniek om meer opbrengst uit dezelfde cell te halen, harde cijfers ken ik niet, maar meer opbrengst uit dezelfde grondstoffen is de eerste stap naar duurzamer. dan hangt natuurlijk ook nog e.e.a. af van de productie methodes. maar ook meer opbrengst van een m2 is duurzamer te noemen als je dak vol ligt ..

https://fritts.nl/perc-zonnecellen/

edit: bij nader inzien bedoel je misschien met duurzaam de bouwkwaliteit?

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 04-03-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:46
twain4me schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:31:
[...]

Het is een techniek om meer opbrengst uit dezelfde cell te halen, harde cijfers ken ik niet, maar meer opbrengst uit dezelfde grondstoffen is de eerste stap naar duurzamer. dan hangt natuurlijk ook nog e.e.a. af van de productie methodes. maar ook meer opbrengst van een m2 is duurzamer te noemen als je dak vol ligt ..

https://fritts.nl/perc-zonnecellen/

edit: bij nader inzien bedoel je misschien met duurzaam de bouwkwaliteit?
Inderdaad, ik ben benieuwd naar alle huidige technologieën van panelen waar PERC er eentje van is, want daar moet ik toegeven dat ik weinig/niks van alle technieken ken.

Maar het was nu vooral ook gericht op de duurzaamheid bouwkwaliteit ja. Maar laat zeker de ene vraag de andere niet uitsluiten, ik heb graag veel informatie. Maar als ik het woordje PERC nu ergens lees gaat er altijd een belletje af "niet doen, is niet zo betrouwbaar".

Concreet gaat het nu over een offerte van Viesmann panelen die een familielid heeft gehad en onder die impuls ik wat meer info over PERC en alle andere technologieën wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
[...]

Ik heb net de user manual van jouw (Growatt 4200 MTL-S volgens je sig) eens bekeken. Namelijk deze: https://www.ginverter.com...2019/06/5cf8855d37baf.pdf.
Daarin staat in hoofdstuk 6.2 in 'fijn engrish'
NOTE:The inverter is equipped with integrated RCM(Residual currentoperatedmonitor)andRCD(Residualcurrentandprotective device) which are used for preventing from being electric shock. An external built RCD in fact is not necessary . If the network operator stipulate an external built RCD,you must choose a residual-current protective device that triggers in the event of residual current more than 300mA
Zelf ben ik GEEN expert, maar het lijkt er dus op dat een 30mA (of 100mA) aardlekschakelaar dus volgens de fabrikant niet voldoende hoog is (als je onterecht afschakelen wilt voorkomen)

In deze context vond ik ook deze tekst, (bron: https://www.zonnefabriek....iliging-hoe-zit-het-toch/ )
Voor veel transformatorloze omvormers geldt, dat ze beter niet achter een aardlekbeveiliging van 30 mA (milli-Ampère) kunnen worden gezet, omdat die te snel gaat springen, zeker bij vochtig weer, omdat vocht op panelen de capaciteit vergroot. De <leverancier> kiest er dan vaak voor, om de omvormer achter een aardlekbeveiliging van 300 mA te zetten. Hiermee wordt de kabel toch beschermd tegen lekstromen, zonder dat de aardlekbeveiliging nodeloos geactiveerd wordt.
De alinea's direct daarna in die laatste link zijn m.i. ook wel interessant (over het al dan niet verplicht zijn van maximaal 30mA).

(ik post dit zodat de mensen met meer kennis mogelijk tot een duidelijker oordeel kunnen komen. Er lijken nu twee discussie door elkaar te lopen, de eerste: wat is nodig (en toegestaan op basis van de (NEN) veiligheidseisen, en de tweede: wat is verstandig in verband met de veiligheid van de persoon die AC kabels 'raakt'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
AzertyNL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:00:
[...]
Ik heb net de user manual van jouw (Growatt 4200 MTL-S volgens je sig) eens bekeken. Namelijk deze: https://www.ginverter.com...2019/06/5cf8855d37baf.pdf.
Daarin staat in hoofdstuk 6.2 in 'fijn engrish'
[...]

Zelf ben ik GEEN expert, maar het lijkt er dus op dat een 30mA (of 100mA) aardlekschakelaar dus volgens de fabrikant niet voldoende hoog is (als je onterecht afschakelen wilt voorkomen)
Mooi, deze was ik gisteren ook aan het zoeken maar toen kon ik alleen niet werkende linkjes vinden....
Maar lijkt me dus duidelijk dat deze omvormer intern al een afdoende beveiliging heeft. Extern wil je dan een beveiliging die pas later uitschakelt. En dan is een 300mA voldoende. Wel aan een dedicated aansluiting.stopcontact leggen en je voldoet aan alle regels.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
Ik probeer uit te zoeken of Q Cells panelen goed zijn. Of dat dit een paneel is waar je niet aan moet beginnen en beter voor een JA solar kunt kiezen of een ander merk.

Ik las ergens dat in het verleden er problemen waren met de betrouwbaarheid van Q Cells, maar dat dit ook weer opgelost is. Zijn er hier mensen met Q Cells en kunnen die misschien vertellen over hoe het tot nu toe ermee gaat.

Ik sta namelijk voor de keuze van een paneel, maar er zijn leveranciers die aangeven niet te willen beginnen aan Q Cells. Terwijl er bij Solar-Bouwmarkt op dit paneel bijvoorbeeld 25 jaar garantie wordt geboden:
https://www.solar-bouwmar...-black-25jr-garantie.html

Ik ben benieuwd naar wat ervaringsverhalen over deze panelen. Ik zie ze wel veel langs komen in dit topic maar weinig informatie over of het kwalitatief in orde is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
PERC techniek werd vaak vergezeld van LeTID https://www.mcelectrical....-solar-panels-technology/

Qcells heeft het volgens dat artikel opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-09 16:12

RvV

Los van kleurverschil in sommige QCells all-black panelen is er volgens mij weinig mis mee.

foto

-Wat betreft LeTID heb ik afgelopen jaar behoorlijk veel google werk verricht. QCells was die eerste die dit onder controle zei te hebben en daar zijn ze zeeeer trots op. Andere merken zoals Jinko/Canadian Solar/LONGi/REC zijn hier later mee gekomen maar lopen daar niet mee te pronken en vermelden het ook niet in de datasheets. En de meeste fabrikanten doen alsof LeTID nooit heeft bestaan en zeggen er geen woord over. :X

[ Voor 54% gewijzigd door RvV op 04-03-2020 14:44 ]

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ohw leuk de 30mA discussie is er weer, je gaat er bijna van naar de leiding verliezen discussie verlangen. :+

Wat ik eigenlijk een beetje mis is: Wat zijn de aandachtspunten, wat kan je zelf doen om te voorkomen dat 30mA te weinig is.
Onderstaande 3 oorzaken zijn vaker voorbij gekomen. (en heb ik gebruikt om ellende te voorkomen.)

Brakke ALS
Vocht in connectoren
Kabels in het water

Maar is er nog meer ?
RvV schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:32:
Los van kleurverschil in sommige QCells all-black panelen is er volgens mij weinig mis mee.

foto
Dat is best een nette oplossing ondanks dat horizontaal en vertikaal door elkaar zijn gebruikt (y)

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 04-03-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

@twain4me
Slechte (goedkope Ali) connectoren.
Verschillende type connectoren die slecht op elkaar aansluiten.

Beide vallen beetje onder het kopje "Vocht in connectoren"

En vergeet natuurlijk niet, verkeerde montage.
Niet goed krimpen of aandrukken van de connectoren.

[ Voor 22% gewijzigd door Helhond op 04-03-2020 15:07 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
g00gle schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:22:
Ik probeer uit te zoeken of Q Cells panelen goed zijn. Of dat dit een paneel is waar je niet aan moet beginnen en beter voor een JA solar kunt kiezen of een ander merk.

Ik las ergens dat in het verleden er problemen waren met de betrouwbaarheid van Q Cells, maar dat dit ook weer opgelost is. Zijn er hier mensen met Q Cells en kunnen die misschien vertellen over hoe het tot nu toe ermee gaat.

Ik sta namelijk voor de keuze van een paneel, maar er zijn leveranciers die aangeven niet te willen beginnen aan Q Cells. Terwijl er bij Solar-Bouwmarkt op dit paneel bijvoorbeeld 25 jaar garantie wordt geboden:

Ik ben benieuwd naar wat ervaringsverhalen over deze panelen. Ik zie ze wel veel langs komen in dit topic maar weinig informatie over of het kwalitatief in orde is of niet.
liggen hier al bijna 2 jaar op het dak, doet het prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
twain4me schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:59:
Ohw leuk de 30mA discussie is er weer, je gaat er bijna van naar de leiding verliezen discussie verlangen. :+
Die is allang opgelost, bij mij ligt het aangesloten en alles werkt prima met 40meter kabel van 2.5mm² :) Spanningsverlies is nu 0.6V dus met max belasting komt dat uit rond de 1.4V Aangezien de netspanning netjes 230V is zal dat ook in de zomer wel goed komen.
Wat ik eigenlijk een beetje mis is: Wat zijn de aandachtspunten, wat kan je zelf doen om te voorkomen dat 30mA te weinig is.
Onderstaande 3 oorzaken zijn vaker voorbij gekomen. (en heb ik gebruikt om ellende te voorkomen.)

Brakke ALS
Vocht in connectoren
Kabels in het water

Maar is er nog meer ?
Nope, je zult alleen met apparaten met grote spoelen erin altijd hebben dat de ALS er uit knalt. Het kan dus zijn dat een apparaat dus een 100/300mA ALS voorschrijft.
g00gle schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:22:

Ik heb deze net op mijn dak laten leggen. Wat ik kon vinden is dat er inderdaad betrouwbaarheidsproblemen in het verleden waren maar dat die nu zijn opgelost. Aangezien het om een duidelijk probleem ging en dat probleem is aangepast zie ik weinig reden om ze niet te kiezen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick
Als er op een omvormer max input dc 800v staat, en deze heeft 2 strings, is dat dan per string gemeten of het totaal van beide strings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Herr.Flick schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:44:
Als er op een omvormer max input dc 800v staat, en deze heeft 2 strings, is dat dan per string gemeten of het totaal van beide strings?
Dat is per string

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr.Flick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
  • Laatst online: 21-08 18:23
Ik werd al tureluurs van al die offertes en technische gegevens maar na dit bericht gelezen te hebben twijfel ik nog meer en ga ik het plan om zonnepanelen te laten leggen maar voor minstens een half jaar in de ijskast zetten denk ik. Heb geen zin om nu door schaarste 10% meer te betalen als er binnenkort N-type panelen op de markt komen die beter en goedkoper zijn. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
Je mist dan wel het dikste half jaar opbrengst. Lijkt me meer waard dan de mogelijke 10% duurdere panelen. Je weet ook niet hoe lang het duurt voor het herstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

rismaster schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:00:
[...]

Ik werd al tureluurs van al die offertes en technische gegevens maar na dit bericht gelezen te hebben twijfel ik nog meer en ga ik het plan om zonnepanelen te laten leggen maar voor minstens een half jaar in de ijskast zetten denk ik. Heb geen zin om nu door schaarste 10% meer te betalen als er binnenkort N-type panelen op de markt komen die beter en goedkoper zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Als je snel bent kan het nog best, de keuze is misschien wat minder. Over een half jaar is dit nog niet goed vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

rismaster schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:00:
[...]

Herkenbare gedachte, heb ik ook gehad. Vervolgens besloten om zelf een set samen te stellen, los te bestellen wat ik op dat moment wilde hebben en vervolgens iemand (hier) gevonden die het heeft geplaatst. Daarna niet meer achterom kijken en alleen lachend naar je productie kijken :)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
Pixelmagic schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:25:
[...]

Herkenbare gedachte, heb ik ook gehad. Vervolgens besloten om zelf een set samen te stellen, los te bestellen wat ik op dat moment wilde hebben en vervolgens iemand (hier) gevonden die het heeft geplaatst. Daarna niet meer achterom kijken en alleen lachend naar je productie kijken :)
Nog een variant😉
Klinkt wel als een mooie oplossing. Ik word gek van al die verschillende verkooppraatjes. Ik wil gewoon een goed op elkaar afgestemde set zonnepanelen en omvormer. Inmiddels wel zover, ook door hier, om volledige dak te gaan benutten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

rismaster schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:35:
[...]

Nog een variant😉
Klinkt wel als een mooie oplossing. Ik word gek van al die verschillende verkooppraatjes. Ik wil gewoon een goed op elkaar afgestemde set zonnepanelen en omvormer. Inmiddels wel zover, ook door hier, om volledige dak te gaan benutten.
Mijn verhaal staat hier

Bepaal hoeveel ruimte je hebt, vertaal dat naar aantal panelen en kies een betaalbaar paneel van boven de 300Wp. Merk heb ik me niet aan gestoord. Dan heb je een hoeveelheid watt wat je inverter moet hebben, ik ben bewust voor SMA gegaan op aanraden van vele.

En dan gewoon bestellen :)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
Ik kan 24 standaard panelen kwijt of 20 iets bredere zoals de panasonics of yingli solars. Die moeten dan gecombineerd worden met een stp6k of een stp8k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Binnenkort wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en op ons dak zitten een 6-tal panelen. Extra panelen bijplaatsen was een extra optie, maar rete-duur.

Nu mijn vraag: wat is hier handig om te doen? Welke partij kan ik het beste vragen extra panelen te plaatsen, en aan welke kosten moet ik ongeveer denken? Is de omvormer goed genoeg voor meerdere panelen, of moet deze ook vervangen worden?

Thanks!
Je zou bij buren, ik neem aan de het niet 1 huis is dat er gebouwd gaat worden maar meerdere, briefjes in de bus kunnen gooien met een aanbieding van jouw panelen, tegen een iets lagere prijs als dat jou werd aangeboden en dan van de opbrengst zelf een set kopen waarmee je je dak vol legt. Ik neem dan even aan dat er ook wel 12 panelen op het huis passen.
Uitbreiden van een "verplicht" setje op je dan is idd meestal achterlijk duur. E500,00 per paneel is geen uitzondering, en de overhead is al betaald.
Je hoeft niet de panelen te laten plaatsen, ergens hier staat dat je de verplichting tot plaatsen (EPC waarde) kan overnemen en dan binnen 2 jaar dacht ik moet hebben voldaan. Eventueel wel de panelen afnemen maar niet laten plaatsen is ook nog een optie, scheelt toch weer een 1/2 dagje werk.

Ga er vanuit dat de omvormer niet geschikt is voor heel veel meer panelen dan er liggen. Dus die zal moeten worden vervangen of je plaatst een 2e omvormer waaraan je de 2e set hangt. Dan is i.v.m. monitoring als je dat via de portal van de omvormer fabrikant wilt doen het handig hetzelfde merk te kiezen. je kan ook gaan werken met een losse Kwh meter en PV output, daar kunnen ze je hier wel mee helpen.

Voor extra panelen van hetzelfde merk gewoon naar de lokale PV installateur gaan, die helpt je goed en kan vast met een beetje moeite die panelen wel regelen, en een lokale installateur zal waarschijnlijk wat meer moeite voor je doen om de juiste panelen te vinden dan een grote landelijke online aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijmen0000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 02:10
Dag allemaal, Even brainstormen. Ik denk dat er geen probleem is, maar misschien heb ik zelf ergens niet aan heb gedacht. Is het mogelijk om mijn bestaande systeem uit te breiden? Ik heb nu 16x SF170S op een Sofar solar 2700TL omvormer. Alle panelen staan nu op west 60 graden helling. Die staat nu 4x4 parallel. Is het mogelijk om op oost nog 2x4 panelen toe te voegen zonder dat de omvormer hier problemen mee krijgt? Hiermee spaar ik een nieuw systeem met omvormer uit, bovendien minder problemen met schaduw. Max input van de omvormer is 13,5A. Immp van de Sf170S is 1,95A, x6 is 11,7A. En is het een probleem om 4x4 SF170S op west te combineren met 2x4 SF150S op oost? Iemand nog SFs-panelen in de aanbieding? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
Andre1973 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 01:11:
[...]

Je hoeft niet de panelen te laten plaatsen, ergens hier staat dat je de verplichting tot plaatsen (EPC waarde) kan overnemen en dan binnen 2 jaar dacht ik moet hebben voldaan.
Dit is de link die je zoekt: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Iemand bekend met de Solaredge installateur monitoring portal?
Heb bij familie panelen geplaatst alleen had hij het AC gedeelte nog niet voor elkaar, dus panelen, optimizers en omvormer hangen,
Nu hangt het systeem aan het AC net en een netwerkkabel is gekoppeld aan de omvormer,

kan ik via het het installateurs platform de optimizers inleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Speedfightserv schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:49:
Je kunt op de inverter wel de optimizers koppelen. Toen mijn string uitgebreid is was het te donker om de nieuwe in te leren.
Dat heb ik op de inverter zelf aangezet, en toen werden ze keurig ingeleerd.
Op de monitoring portal moet je het inderdaad met instalateur rechten in orde maken voor zover ik weet.

Ik heb wat oost/west panelen omgedraaid zitten die in de layout veranderd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
jacovn schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:02:
[...]

Je kunt op de inverter wel de optimizers koppelen. Toen mijn string uitgebreid is was het te donker om de nieuwe in te leren.
Dat heb ik op de inverter zelf aangezet, en toen werden ze keurig ingeleerd.
Op de monitoring portal moet je het inderdaad met instalateur rechten in orde maken voor zover ik weet.

Ik heb wat oost/west panelen omgedraaid zitten die in de layout veranderd moeten worden.
Ik heb installateur rechten (ben installateur) , kan overal bij in principe. Inverter zelf heeft geen scherm, ik kan er langs gaan om met de app de klieren maar als het op afstand kan zou dat top zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
Speedfightserv schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:06:
[...]
Ik heb installateur rechten (ben installateur) , kan overal bij in principe. Inverter zelf heeft geen scherm, ik kan er langs gaan om met de app de klieren maar als het op afstand kan zou dat top zijn.
Dat kun je remote doen, althans mijn instalatuer vertelde me dat wel in de komende dagen te gaan doen toen hij in de avond weg ging.

Ik kon er slecht tegen dat er panelen lagen die niet mee deden, dus maar in het menu van de inverter gezocht en daar zit koppelen ook bij. Dus maar zelf gedaan en doorgegeven dat alles gekopeld zit.

Overigens heb ik 3 smaken panelen, en in de SE portal is elk paneel van hetzelfde merk. Ik vrees dat dat komt door gemakzucht bij de instalateur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
Een bedrijf biedt Austa 320 panelen aan icm SMA.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/apjvs9zdtf3.png

Qua formaat passen er 18 (landscape drie rijen van zes) van deze op mijn dak.
De Vmp is 32,84. Als ik het goed begrepen heb dan dien ik idealiter op 580-590V uit te komen. Dat zou 18 panelen in serie betekenen. In Sunnyweb kom ik deze panelen helaas niet tegen.
Wat zou je met deze panelen doen, het bij 18 laten in 1 string, kan dat eigenlijk?
Of 12 in 1 string en de overige 6, de rij naast dakkapel van buren die minimaal schaduw veroorzaakt, op een eigen string of blijft de spanning dan te laag?
Of wat @AUijtdehaag gedaan heeft door ze diagonaal aan te sluiten, 2 keer 9.
Dit zou nog op een 1-fase omvormer kunnen maar aangezien ik 3x25A heb neig ik eerder naar een 3-fase omvormer. In dit geval zou dat met een 5k moeten kunnen.

[ Voor 22% gewijzigd door rismaster op 05-03-2020 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
jacovn schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:12:
[...]

Dat kun je remote doen, althans mijn instalatuer vertelde me dat wel in de komende dagen te gaan doen toen hij in de avond weg ging.

Overigens heb ik 3 smaken panelen, en in de SE portal is elk paneel van hetzelfde merk. Ik vrees dat dat komt door gemakzucht bij de instalateur..
Dat kan idd remote, en dat komt inderdaad door een lakse installateur

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Tijmen0000 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 01:18:
Dag allemaal, Even brainstormen. Ik denk dat er geen probleem is, maar misschien heb ik zelf ergens niet aan heb gedacht. Is het mogelijk om mijn bestaande systeem uit te breiden? Ik heb nu 16x SF170S op een Sofar solar 2700TL omvormer. Alle panelen staan nu op west 60 graden helling. Die staat nu 4x4 parallel. Is het mogelijk om op oost nog 2x4 panelen toe te voegen zonder dat de omvormer hier problemen mee krijgt? Hiermee spaar ik een nieuw systeem met omvormer uit, bovendien minder problemen met schaduw. Max input van de omvormer is 13,5A. Immp van de Sf170S is 1,95A, x6 is 11,7A. En is het een probleem om 4x4 SF170S op west te combineren met 2x4 SF150S op oost? Iemand nog SFs-panelen in de aanbieding? :)
SF 150 en SF 170 hebben een andere spanning. Die moet je niet parallel zetten. Maar je hebt toch al 170 zo te zien (4x4 had je al), dus dan 170 er bij zoeken, die zijn best veel verkocht.
Daarnaast moet je een stringbox of string zekeringen gaan toepassen bi meer dan 3 strings parallel. Combineren van O+W is geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Speedfightserv schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:49:
Iemand bekend met de Solaredge installateur monitoring portal?
Heb bij familie panelen geplaatst alleen had hij het AC gedeelte nog niet voor elkaar, dus panelen, optimizers en omvormer hangen,
Nu hangt het systeem aan het AC net en een netwerkkabel is gekoppeld aan de omvormer,

Je zal er waarschijnlijk sowieso langs moeten met de app o.a. om m op de juiste landcode etc in te stellen (denk ik). Ik dacht dat dat niet op afstand kan. Ik weet niet wat die doet als je m niet op landcode insteld, bij SMA gaat ie dan draaien in een soort veilige modus (dus binnen de grenzen van alle landcodes) en gaat ie uit bij 248 VAC, terwijl ie in NL door mag tot 253. Dat hoeft nu nog geen probleem te zijn, maar kan het wel worden. (laatst 15x 15/17K) omvormers anders moeten instellen die om en om uit gingen bij mooi PV weer).
Meestal kan je m maar een x aantal uren na in bedrijf stelen de landcode nog veranderen juist om sabotage (landcode instellen met hogere VAC output) te voorkomen op termijn, en wil je dan nog veranderen heb je een gridguard code nodig en die krijg je niet zomaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Andre1973 op 05-03-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Andre1973 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:21:
[...]

Je zal er waarschijnlijk sowieso langs moeten met de app o.a. om m op de juiste landcode etc in te stellen (denk ik). Ik dacht dat dat niet op afstand kan. Ik weet niet wat die doet als je m niet op landcode insteld, bij SMA gaat ie dan draaien in een soort veilige modus (dus binnen de grenzen van alle landcodes) en gaat ie uit bij 248 VAC, terwijl ie in NL door mag tot 253. Dat hoeft nu nog geen probleem te zijn, maar kan het wel worden. (laatst 15x 15/17K) omvormers anders moeten instellen die om en om uit gingen bij mooi PV weer).
Meestal kan je m maar een x aantal uren na in bedrijf stelen de landcode nog veranderen juist om sabotage (landcode instellen met hogere VAC output) te voorkomen op termijn, en wil je dan nog veranderen heb je een gridguard code nodig en die krijg je niet zomaar.
Portal zegt dat hij op dit moment niets doet, ik ga er vanmiddag gewoon even langs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Speedfightserv schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Portal zegt dat hij op dit moment niets doet, ik ga er vanmiddag gewoon even langs. :)
Met die app op je telefoon / tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Even een vraag waar ik zo 123 het antwoord niet op kan vinden, wij hebben momenteel een Solaredge SE3500 waar 12x300WP panelen op aangesloten zijn (zuid-oost setting) nu zitten we er aan te denken om ook een aantal te gaan plaatsen op de andere zijde van onze woning (noord-west), nu kan ik alleen zo 123 niet vinden hoeveel panelen ik nog aan kan sluiten op de huidige omvormer.

Iemand enig idee ?

Edit: het doel is om er 4 of 6 bij te plaatsen a 325WP

[ Voor 6% gewijzigd door LightStar op 05-03-2020 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

timovd

Voorsprong door techniek

@LightStar, maximaal 500 Volt. Ik schat in dat je er niet meer dan 18 op kunt doen, maar ik ken de panelen niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 19:47
LightStar schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:26:
Even een vraag waar ik zo 123 het antwoord niet op kan vinden, wij hebben momenteel een Solaredge SE3500 waar 12x300WP panelen op aangesloten zijn (zuid-oost setting) nu zitten we er aan te denken om ook een aantal te gaan plaatsen op de andere zijde van onze woning (noord-west), nu kan ik alleen zo 123 niet vinden hoeveel panelen ik nog aan kan sluiten op de huidige omvormer.

Iemand enig idee ?
Heb je zelf al gezocht? Eerste hit op google: je mag tot 155% overdimensionseren. Dat is dus 5425W

Of de datasheet opzoeken, zelfde verhaal.

Nog zo'n 1825W te gaan voordat hij ontploft dus.

Edit: inderdaad, ook nog maximaal 480V (geen 500, zie datasheet). Even kijken wat je paneel max levert dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Ravocs op 05-03-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Ravocs schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:36:
[...]

Heb je zelf al gezocht? Eerste hit op google: je mag tot 155% overdimensionseren. Dat is dus 5425W

Of de datasheet opzoeken, zelfde verhaal.

Nog zo'n 1825W te gaan voordat hij ontploft dus.

Edit: inderdaad, ook nog maximaal 480V (geen 500, zie datasheet). Even kijken wat je paneel max levert dus.
Ik had zelf al wel gezocht alleen is het me niet geheel duidelijk of er een max aan panelen op aangesloten kan worden.

Als ik het zo dan lees worden het er max 4 bij 1300W of 6 van dezelfde die er nu ook op liggen (1800W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 08:38
Volgens de regels van het topic een apart topic aangemaakt voor mijn specifieke situatie, maar ik zal het linkje hier even droppen:
Zonnepanelen op zuid-oost plat dak (BE)

Alle input is welkom! Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

timovd

Voorsprong door techniek

@Ravocs, De nieuwere HD-Wave kan klaarblijkelijk een minder hoge spanning aan dan de oude SE.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravocs
timovd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:53:
@Ravocs, De nieuwere HD-Wave kan klaarblijkelijk een minder hoge spanning aan dan de oude SE.
Ja, blijkbaar... Maar hij kan wel weer 155% overgedimensioneerd worden ipv 135%? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

spanning regelt de SE zelf, je kan max 25 optimizers aansluiten.
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

[ Voor 43% gewijzigd door Andre1973 op 05-03-2020 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
@timovd en @Ravocs
Max string voltage heeft er niks mee te maken, dat regelen de SolarEdge optimizers.
Maximale stringlengte (power optimizers) 25 voor een 1-fase omvormer

@LightStar het is een SE3500 en geen HD-wave?
Want de HD-Wave mag inderdaad tot 155%, maar een oudere SE3500 mag maar tot 4700W aan panelen volgens de datasheet welke vast ook in de handleiding staat.

Maar 4 of 6 panelen in een andere oriëntatie in dezelfde string geeft mogelijk wel problemen (de 4 of 6 panelen in de zon die mogelijk beperkt worden in vermogen als de andere kant in de schaduw ligt) , neem aan dat je nu p370 of p300 optimizers hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door Rouske op 05-03-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Rouske schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:59:

Want de HD-Wave mag inderdaad tot 155%, maar een oudere SE3500 mag maar tot 4700W aan panelen volgens de datasheet welke vast ook in de handleiding staat.
Het is een HD-Wave (de versie met nog het schermpje), dus in feite de SE3500H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
Rouske schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:59:
@timovd en @Ravocs
Max string voltage heeft er niks mee te maken, dat regelen de SolarEdge optimizers.
Maximale stringlengte (power optimizers) 25 voor een 1-fase omvormer

Dank, weer wat geleerd. En ik had inderdaad een "H" bij het typenummer verzonnen. Dus inderdaad max 135% overdimensionering :)

Edit: dat had ik er dus toevallig goed bij verzonnen. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Ravocs op 05-03-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

En er kan wel meer op een Solar Edge 3500H, alleen de datasheet is er duidelijk over. max 25 optimizers in een string! en de 3500H heeft maar 1 poort. vanaf de 4000 2 poorten. Echter geven ze maar garantie op de omvormer aan WP wat er in de datasheet staat dus.
Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw