Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.672 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:44
Andre1973 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:17:
[...]

Met die app op je telefoon / tablet.
Ja. SetApp.

Draait nu als een zonnetje :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 10:30
Morgen installeer ik de resterende 10 panelen op oost/west. Nu las ik dat de montagebeugels van ClickFit Evo ook gebruikt kunnen worden om te aarden.

https://www.solar-bouwmar...moduleklem-aluminium.html

Als ik de beugel bekijken is het lastig te ontdekken hoe dit bedoelt is te werken. Ook de documentatie van ClickFit is voor mij niet toereikend.

Iemand van jullie ervaringen daarmee?

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Een deel van mijn bestelling PV panelen is vanmorgen afgeleverd.
Daarbij zitten ook 4 paar stekkers, waarvan ik de aansluiting zo niet een-twee-drie kan ontdekken. zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKS8-BkG25WSbKABtR4LIIczw5I=/800x/filters:strip_icc()/f/image/rabZkLFGJe5IqoTHTqf0H009.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat geen merknaam op, maar wel een merk teken, dat staat op papier rechts onderaan. Welk merk is dit?

De bevestiging van de DC kabel zie ik echter niet, want hij gaat niet verder uit elkaar als aan de linker kant op de foto.
Ik heb een sterk vermoeden, dat dit een insteek klem is, zoals ook op het moderne schakelmateriaal is, en op VD draad connectors.
Dus even proberen is er niet bij, want dan is het ook niet meer losneembaar.

Mij werd wel gezegd, dat ik van de eindpanelen elk 1 stekker moest afknippen, en vervangen door een bijgeleverde, kennelijk passen ze niet op elkaar; dus het zijn dan niet de MC4 connectors die op de panelen zitten, van Stäubli, volgens de documentatie.
Overigens, de panelen zijn QCells QPeak Duo 315Wp.

Edit: Wat is er veranderd hier op het forum, ik kan opeens geen foto's meer toevoegen????En de kop van het tekstveld is ook veranderd...Uiteindelijk toch gelukt, maar heel anders als voorheen....

[ Voor 12% gewijzigd door Naalroc op 06-03-2020 10:24 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moffin
Naalroc schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:21:
Daarbij zitten ook 4 paar stekkers, waarvan ik de aansluiting zo niet een-twee-drie kan ontdekken. zie plaatje:
[Afbeelding]

Er staat geen merknaam op, maar wel een merk teken, dat staat op papier rechts onderaan. Welk merk is dit?

De bevestiging van de DC kabel zie ik echter niet, want hij gaat niet verder uit elkaar als aan de linker kant op de foto.
Ik heb een sterk vermoeden, dat dit een insteek klem is, zoals ook op het moderne schakelmateriaal is, en op VD draad connectors.

Mij werd wel gezegd, dat ik van de eindpanelen elk 1 stekker moest afknippen, en vervangen door een bijgeleverde, kennelijk passen ze niet op elkaar; dus het zijn dan niet de MC4 connectors die op de panelen zitten, van Stäubli, volgens de documentatie.

Edit: Wat is er veranderd hier op het forum, ik kan opeens geen foto's meer toevoegen????En de kop van het tekstveld is ook veranderd...Uiteindelijk toch gelukt, maar heel anders als voorheen....
Qua connectoren afknippen: zie hier in het artikel de verwijzing naar het onderzoek. Dit schets wat context.
https://www.rtlnieuws.nl/...randgevaarlijk-daksysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Heel interessant, maar dat is dus niet het antwoord op mijn vraag: ik ben met name geïnteresseerd in het merk en type van de connector die mij geleverd is, juist omdat ik kwaliteits spul wil gebruiken.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Naalroc schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:49:
Heel interessant, maar dat is dus niet het antwoord op mijn vraag: ik ben met name geïnteresseerd in het merk en type van de connector die mij geleverd is, juist omdat ik kwaliteits spul wil gebruiken.
Excuus. Ik zat te veel in de oplossingensfeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Naalroc schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:21:
[Afbeelding]

Zijn weidmuller mc4 connectoren. Heb je geen tang nodig om te bevestigen. (Is dus insteek idd)

Zie:
https://www.vekto.nl/pv-s...female-push-in-connection

Goed de handleiding lezen, komt heel precies
Je heb alleen kans dat je ze nu gesloopt heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, ik heb ze niet gesloopt, want alleen van 1 de wartel er af gedraaid, en dat is geen probleem; maar ik heb na een poosje zoeken al wèl het juiste merk gevonden, en idd, het is de Weidmuller "PV-Stick".
de instructie staat hier
https://www.weidmueller.c...taic_connectors/index.jsp

Maar er staat nergens of je deze al dan niet kunt combineren met de Stäubli MC4
Enige info hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Naalroc schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:49:
Nee, ik heb ze niet gesloopt, want alleen van 1 de wartel er af gedraaid, en dat is geen probleem; maar ik heb na een poosje zoeken al wèl het juiste merk gevonden, en idd, het is de Weidmuller "PV-Stick".
de instructie staat hier
https://www.weidmueller.c...taic_connectors/index.jsp

Enige info hierover?

Volgens mij beantwoord je hiermee je eigen vraag 🙂

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Naalroc schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:49:

Enige info hierover?
In principe moeten MC4 stekkers op elkaar passen.
Toch wordt er regelmatig voor gewaarschuwd, om niet anders dan uitsluitend stekkers van hetzelfde merk met elkaar te verbinden.
Kennelijk zijn de toleranties in de productie zo groot, dat als je verschillende merken combineert, je soms behoorlijke overgangsweerstanden kunt creëren.
Dat zou de oorzaak zijn van verscheidene branden in PV-installaties.
Ik zou er dus de voorkeur aan geven om uitsluitend stekkers van hetzelfde merk met elkaar te verbinden.
Installateurs doen dat soms toch liever niet, omdat ze dan de eerste en laatste stekker van een string moeten afknippen en er een andere aan moeten zetten. Daarmee kan de garantie op die 2 panelen verspeeld worden.
Nog mooier is natuurlijk als de leverancier van de panelen ook identieke losse stekkers kan meeleveren, die dan gebruikt kunnen worden voor de kabel(s) naar de omvormer(s).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Zwerius schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:25:
Daarmee kan de garantie op die 2 panelen verspeeld worden. [1]

Nog mooier is natuurlijk als de leverancier van de panelen ook identieke losse stekkers kan meeleveren, die dan gebruikt kunnen worden voor de kabel(s) naar de omvormer(s). [2]
Ad 1: precies, daarom heb ik ook mijn twijfels om dit te doen.
en
Ad 2: dat ga ik proberen te regelen, anders kan ik elder altijd nog losse Stäubli kopen, maar ervaring van prof's is altijd belangrijk, omdat fabrikanten het mixen 'natuurlijk' niet willen propageren (eigen belang).
Maar in dit geval gaat het, als ik op de merknamen af ga, om 2 Duitse leveranciers; als de MC4 een DIN-standaard heeft dan moeten de toleranties toch ook binnen dezelfde grenzen liggen.
Zou ik denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 15:15
Naalroc schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:39:
[...]
Maar in dit geval gaat het, als ik op de merknamen af ga, om 2 Duitse leveranciers; als de MC4 een DIN-standaard heeft dan moeten de toleranties toch ook binnen dezelfde grenzen liggen.
Zou ik denken.
En dat is het probleem, zo ver als ik gezocht heb is er geen norm te vinden. Iemand heeft hem verzonnen, en de rest kopieert hem...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb contact gezocht met Weidmueller Benelux in Hilversumen gevraagd hoe zij er in staan, betreffende aansluitmogelijkheden/vereisten.
Het volgende is een klein deel van het antwoord:
Puur juridisch gezien zouden ze af geknipt moeten worden, omdat NEN1010 zegt dat alleen hetzelfde merk connectoren op elkaar aangesloten mogen worden.
Technisch gezien is dit absoluut niet nodig daar de Weidmüller connectoren en de originele MC4 van Stäubli perfect op elkaar af gestemd zijn.
Beide merken van gerenommeerde fabrikanten, en gezien hun technisch commentaar laat ik ze maar lekker zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

MC komt van multi contact. Er is MC 3 en MC4.
Helaas zijn er ook hele goedkope MC4 stekkers op de markt, en ik dank dat er fabrikanten zijn die willen vermijden dat men die goedkope zooi gaat aansluiten op hun panelen, met gedoe achteraf, ze eisen dat ze worden aangesloten met dezelfde soort stekkers.
Bij een aantal merken krijg je er dan ook stekkers bij, maar de vraag is of dat voldoende is dan, omdat jij misschien wel verleng kabels nodig hebt.
Knip je de stekker van het paneel af, dan verlies je de garantie op dat paneel (word er gezegd), maar in de praktijk hoef je zelden een paneel retour te sturen bij een garantie geval, is gewoon te duur. maar misschien willen ze wel foto's van iets.
Zelf denk ik dat zolang je ven een gerenommeerd merk stekkers koopt het wel mee zal vallen, er zijn duizenden systemen zo geplaatst.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Moffin schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:01:
Morgen installeer ik de resterende 10 panelen op oost/west. Nu las ik dat de montagebeugels van ClickFit Evo ook gebruikt kunnen worden om te aarden.

https://www.solar-bouwmar...moduleklem-aluminium.html

Als ik de beugel bekijken is het lastig te ontdekken hoe dit bedoelt is te werken. Ook de documentatie van ClickFit is voor mij niet toereikend.

Iemand van jullie ervaringen daarmee?
Je hebt t over een beugel, maar plaatst een link van een (tussen) klem.
Ik zou gewoon een oogje maken aan de aarde draad en die met een zelfborende schroef in de rail zetten.
En dan van elke rij panelen een rail zo daar aan vast zetten.

Je zou bij de beugel de schroef voor de hoogte instelling van de beugel / rail daarvoor kunnen misbruiken, maar de beugel maakt naar mijn idee niet byzonder goed elektrisch contact met de rail en op de rail liggen weer de panelen, en die wil je denk ik aarden.

[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 06-03-2020 16:47 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik heb net op een hier bekende verkoop website van PV materialen gezien dat de JA 340 w panelen 22 euro duurder zijn geworden, én dat de voorraad beperkt is, Corona?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

frisianstar schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:05:
Ik heb net op een hier bekende verkoop website van PV materialen gezien dat de JA 340 w panelen 22 euro duurder zijn geworden, én dat de voorraad beperkt is, Corona?
Yep, komt niets uit china, geen productie.
https://solarmagazine.nl/...epanelen-door-coronavirus

https://solarmagazine.nl/...k-tekort-aan-zonnepanelen

https://www.hln.be/geld/c...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

https://www.solarsolution...oor-coronavirus-68AB.html

https://www.tijd.be/onder...nelen-hoger/10207031.html

Maar hier slechts 8,-
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jpbj08x26.jpeg

En niet alleen panelen
https://www.ad.nl/binnenl...s-schuldige-aan~a637c014/

[ Voor 46% gewijzigd door Rol-Co op 07-03-2020 09:33 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Dat is balen, de bouw van mijn huis start over 2 weken, de PV wilde ik instaleren als er nog steigers rond het huis staan, grote kans dat ik met lege handen sta...

Kan uiteraard wel het montage systeem Clickfit Evo plaatsen, als ik echter op Youtube naar montage video's zoek zijn er maar twee: één verkoop video van Clickfit zelf en een Franstalige video...

Wie weet er meer instructie video's voor het Clickfit Evo systeem?

Edit: vorig jaar had ik de prijs berekend van de PV installatie ivm met de hypotheek; prijs per 340 watt paneel: 130 euro.
Edit 2: foto's toevoegen is nu eindelijk voor mij ook mogelijk! *O* _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door frisianstar op 07-03-2020 10:00 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 08:46
frisianstar schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:48:
Dat is balen, de bouw van mijn huis start over 2 weken, de PV wilde ik instaleren als er nog steigers rond het huis staan, grote kans dat ik met lege handen sta...

Kan uiteraard wel het montage systeem Clickfit Evo plaatsen, als ik echter op Youtube naar montage video's zoek zijn er maar twee: één verkoop video van Clickfit zelf en een Franstalige video...

Edit: vorig jaar had ik de prijs berekend van de PV installatie ivm met de hypotheek; prijs per 340 watt paneel: 130 euro.
Edit 2: foto's toevoegen is nu eindelijk voor mij ook mogelijk! *O* _/-\o_
Ik heb zojuist gekeken bij Solarchamp waar ik in januari een pakket heb besteld en geleverd gekregen. Niks op de site over vertraagde leveringen. Missch goed om er naartoe te bellen om dit uit te vragen voordat je besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 17:53
frisianstar schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:48:

Montage videos zijner inderdaad niet veel, heb je de montagehandleiding al eens doorgenomen?
Heel moeilijk is het niet, uit de calculator komt een rapport hoeveel haken je moet plaatsen. Er zijn regels hoever een haak maximaal vanaf het einde van de rail gemonteerd mag worden.
Je schuift een pan omhoog, haak om de pan en panlat, schroef aandraaien tot de haak vastzit en klaar. Als de pannen te ver openstaan kun je overwegen om ze in te slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bongoarnhem schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:17:
[...]

Ik heb zojuist gekeken bij Solarchamp waar ik in januari een pakket heb besteld en geleverd gekregen. Niks op de site over vertraagde leveringen. Missch goed om er naartoe te bellen om dit uit te vragen voordat je besteld.
Nee dat staat nergens tot je besteld, zelfs van te voren vragen ging het nog mis, maar @frisianstar als je snel bent kan je ze nog scoren bij winkelman of solarbouwmarkt, die hebben de 340Wp en de 405-410Wp op voorraad, maar hoe lang dat duurt.......
wil je geen all black dan? Dat is denk ik nog moeilijker te krijgen atm.

Op edit
Was zeker ex btw die berekening.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 07-03-2020 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Rol-Co schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:27:
[...]

Nee dat staat nergens tot je besteld, zelfs van te voren vragen ging het nog mis, maar @frisianstar als je snel bent kan je ze nog scoren bij winkelman of solarbouwmarkt, die hebben de 340Wp en de 405-410Wp op voorraad, maar hoe lang dat duurt.......
wil je geen all black dan? Dat is denk ik nog moeilijker te krijgen atm.

Op edit
Was zeker ex btw die berekening.
Die 130 euro per stuk voor een JA 340 watt paneel die ik in de calculatie had genoteerd was mét btw, totaal bedrag zonder btw had ik er achter gezet, zal wel met korting en verwachte lagere prijs zijn geweest, maakt alles wel 480 euro (met btw) duurder, ik ben ook al meer dan 3000 euro 'kwijt' geraakt doordat de subsidie op de warmtepompen is stop gezet.
Maar om nu al voor dat er op de bouwplaats wordt gegraven een palet vol panelen onbewaakt neer te zetten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

frisianstar schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:17:
[...]

Die 130 euro per stuk voor een JA 340 watt paneel die ik in de calculatie had genoteerd was mét btw, totaal bedrag zonder btw had ik er achter gezet, zal wel met korting en verwachte lagere prijs zijn geweest, maakt alles wel 480 euro (met btw) duurder, ik ben ook al meer dan 3000 euro 'kwijt' geraakt doordat de subsidie op de warmtepompen is stop gezet.
Maar om nu al voor dat er op de bouwplaats wordt gegraven een palet vol panelen onbewaakt neer te zetten...
Nee dat is geen plan, maar ik neem aan dat je niet in een kartonnen doos slaapt nu? :+
Staan er hier ook 21 in de schuur omdat ik straks niet mis wil grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:56
Wie o wie kan mij helpen aan die lijst/grafiek met een vergelijking van PV panelen? Ik heb op van alles en nog wat gezocht maar zie hem niet meer :F

[ Voor 28% gewijzigd door Appie Heijn op 07-03-2020 16:19 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:56
Thanks dat is hem, kan ik hem vervolgens altijd weer terug vinden nu :)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:03

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb wel eens gehoord/gelezen dat je geen verlengkabels mag gebruiken bij optimisers. Hoe moet je deze dan bevestigen aan de rails of paneel als je 72 (144 half) cells panelen hebt met korte kabels. Die kabels gaan nooit passen. Is er een andere manier mogelijk om te bevestigen zonder verlengstuk?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

timovd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:36:
Ik heb wel eens gehoord/gelezen dat je geen verlengkabels mag gebruiken bij optimisers. Hoe moet je deze dan bevestigen aan de rails of paneel als je 72 (144 half) cells panelen hebt met korte kabels. Die kabels gaan nooit passen. Is er een andere manier mogelijk om te bevestigen zonder verlengstuk?
Waarom zou dat niet mogen? Misschien moet je even kijken welk merk stekker er aan de optimizer zit, en welke aan het paneel, dan kan je zelf verlengkabels maken, er worden ook standaard verlengkabels verkocht, maar daarbij heb je volgens mij niet de keuze in stekkers (is gewoon MC 4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Andre1973, misschien was het alleen bij Solaredge. Het gaat om Tigo's met normale MC4's.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

timovd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:18:
@Andre1973, misschien was het alleen bij Solaredge. Het gaat om Tigo's met normale MC4's.
Wat is normaal he? sinds kort is het gebruikelijk om aan de panelen en de stringkabels hetzelfde merk MC4 te gebruiken. Dus je zou kunnen kijken wat voor stekker er aan het paneel zit en wat voor stekker er aan de tigo zit, en dan verlengkabels maken.
Is wel en klussie voor 72 panelen.
Vaak kan je dat paneel ook krijgen met langere kabels,maar of dat op dit moment lukt?

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 07-03-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Het gaat om één 72-cells paneel waar een optimizer tussen moet. Dus dat moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00
timovd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:26:
Het gaat om één 72-cells paneel waar een optimizer tussen moet. Dus dat moet wel lukken.
Heb er hier een paar tot wel 12 meter verlengd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

timovd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:18:
Neem je toch de Ts4-A-O optimisers, dan is er niets aan de hand.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Rol-Co, die heb ik. De korte kabels moeten naar de panelen en dan is er niet genoeg ruimte om te bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

timovd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:48:
@Rol-Co, die heb ik. De korte kabels moeten naar de panelen en dan is er niet genoeg ruimte om te bevestigen.
Getest voor je op een 144 cel ;) past prima zo te zien en kan overal.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xyrkfxohd09h.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Rol-Co, dat is zeker geen JA Solar met korte kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

timovd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:07:
@Rol-Co, dat is zeker geen JA Solar met korte kabels?
Hoe kan ik dat zien? Het zijn deze.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ie8by7dpw.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Rol-Co, bij een vriend heb ik ook de S10 gelegd (395Wp), vreemd dat de (jouw) 410Wp wel normale lengte kabels heeft. De kabels van de 395 hebben zo'n 10cm speling als je de panelen naast elkaar aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

timovd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:12:
@Rol-Co, bij een vriend heb ik ook de S10 gelegd (395Wp), vreemd dat de (jouw) 410Wp wel normale lengte kabels heeft. De kabels van de 395 hebben zo'n 10cm speling als je de panelen naast elkaar aansluit.
Zonder optimizer? En in portrait? Of landscape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Rol-Co de S10 395's liggen in portrait naast elkaar. Ze liggen er al een tijdje, maar één paneel vangt schaduw in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

timovd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:22:
@Rol-Co de S10 395's liggen in portrait naast elkaar. Ze liggen er al een tijdje, maar één paneel vangt schaduw in de ochtend.
Maar als de kabels bij elkaar kunnen komen is het goed toch? Dan kan je daar de optimiser aan de rail maken midden onder het paneel, de optimiser kabels halen het wel naar de buitenkant.

@timovd dit staat in de pdf van het paneel.

Remark: customized frame color and cable length available upon request
https://cdn.webshopapp.co...t-jam72s10-mr-395-415.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 07-03-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Rol-Co, bedankt, maar dit gaat echt niet passen. Er moet dus een verlengkabel tussen, aangezien ik de optimizer niet ga vasttapen aan het paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

timovd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:46:
@Rol-Co, bedankt, maar dit gaat echt niet passen. Er moet dus een verlengkabel tussen, aangezien ik de optimizer niet ga vasttapen aan het paneel.
Nee niet tapen aan het paneel, de rail loopt er toch ook onderdoor? 2x zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 17:53
timovd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:46:
Ja solar heeft voor deze panelen standaard verlengkabels in de handel. Ik heb deze ook al meermaals toegepast bij projecten. De connectoren aan de panelen zijn geen Stäubli MC4 connectoren maar van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
acehighhugo schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:43:
Binnenkort wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en op ons dak zitten een 6-tal panellen. Extra panellen bijplaatsen was een extra optie, maar rete-duur.

Ik heb nu toch een beetje spijt dat we dat niet hebben gedaan, dus ik ben benieuwd naar wat nu de mogelijkheden zijn. Na wat graven weet ik inmiddels dat dit onze panellen zijn: Eco Delta ECO-300M Black 300Wp (https://www.blijmetzonnep...lta-eco-300m-black-300wp/).

Ook hebben we een 'GoodWe 1-fase omvormer', het typenummer staat er niet bij maar heb ik aangevraagd.

Nu mijn vraag: wat is hier handig om te doen? Welke partij kan ik het beste vragen extra panellen te plaatsen, en aan welke kosten moet ik ongeveer denken? Is de omvormer goed genoeg voor meerdere panellen, of moet deze ook vervangen worden?

Thanks!
Je laat noodzakelijke informatie weg om je iets zinnigs te kunnen zeggen.
Oriëntatie? Hellingshoek? Ruimte voor panelen. Schaduw. Per dakdeel.
Exacte specs van panelen en omvormer. Net aansluiting? 1fase? A? 3fase 25A? Eigen topic?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Er zijn panelen op de markt met korte kabels, die zijn 30-40 cm lang, en prima voor plaatsing met de lange kant aan elkaar. Maar voor plaatsen met optimizer of tigo (die gaat in de hoek) kan dat lastig / onmogelijk zijn om dat zonder verlengkabel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:52:
Er zijn panelen op de markt met korte kabels, die zijn 30-40 cm lang, en prima voor plaatsing met de lange kant aan elkaar. Maar voor plaatsen met optimizer of tigo (die gaat in de hoek) kan dat lastig / onmogelijk zijn om dat zonder verlengkabel te doen.
Maar haal je de rail dan ook niet? die zit veel meer naar het midden van het paneel. Nieuwe tigo kan je overigens overal op het paneel drukken, hoeft niet in de hoek, handig met de betonvoeten omdat de oude daar in de weg zou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op zondag 8 maart 2020 @ 00:44:
[...]

Maar haal je de rail dan ook niet? die zit veel meer naar het midden van het paneel. Nieuwe tigo kan je overigens overal op het paneel drukken, hoeft niet in de hoek, handig met de betonvoeten omdat de oude daar in de weg zou zitten.
De kabels die er aan zitten zijn bijzonder kort. ik heb ze een paar keer geplaatst voor een klant van mij die ze had verkocht, en toen niet de juiste kon krijgen. Erg veel verlengkabels gebruikt op die klus. het was dat of die klus kon niet doorgaan. heb ze niet gebruikt i.c.m. tigo of SE optimizer, maar in string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 8 maart 2020 @ 00:44:
[...]

Vind de nieuwe toch beetje zwak met eenzijdige bevestiging. De hoek is veel steviger. En de oude zit in het paneel he, komt er niet onderuit, dan heb je hem op zijn kop. Dus kan voor je beton voet niet in de weg zitten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 08:59:
[...]

Vind de nieuwe toch beetje zwak met eenzijdige bevestiging. De hoek is veel steviger. En de oude zit in het paneel he, komt er niet onderuit, dan heb je hem op zijn kop. Dus kan voor je beton voet niet in de weg zitten.
De beugel zit op de hoek erbij dus die ligt daar op de betonvoet wat het paneel niet vlak laat liggen, maar ook betwijfel ik of je de kast raakt met zo'n voet. Zo ja moet je hem alsnog eenzijdig vast zetten.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zfchy707q6.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:13:
[...]

De beugel zit op de hoek erbij dus die ligt daar op de betonvoet wat het paneel niet vlak laat liggen, maar ook betwijfel ik of je de kast raakt met zo'n voet. Zo ja moet je hem alsnog eenzijdig vast zetten.

[Afbeelding]
Denk niet dat het erg is dat hij 1 mm opgetild word. Jou hoogte verschil tussen twee voeten is waarschijnlijk groter.
Heb je al een voetje klaar intussen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:11:
[...]

Denk niet dat het erg is dat hij 1 mm opgetild word. Jou hoogte verschil tussen twee voeten is waarschijnlijk groter.
Heb je al een voetje klaar intussen?
Gaat niet om die 1 milimeter maar je vervormd je paneel als je gaat klemmen toch? En ik denk dat de voet er tegenaan komt met de zijkant.

Mijn voeten zijn op 0.5mm nauwkeurig het zelfde. >:)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3j8odbx1.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/btjtjq8.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/03vl4n9.jpeg

Wachten......

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 08-03-2020 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Bouwbedrijf ROL&Co
d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:46:
[...]

Gaat niet om die 1 milimeter maar je vervormd je paneel als je gaat klemmen toch? En ik denk dat de voet er tegenaan komt met de zijkant.

Mijn voeten zijn op 0.5mm nauwkeurig het zelfde. >:)

[Afbeelding]

Wachten......
De voeten zelf wel, maar niet nadat ze op rubbers op dak staan. Nee frame vervormd niet, en alleen die RVS klem strip zeg maar is de verdikking.

Mooi malletje, doe mij er maar een stuk of veertig haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

All,

Kent iemand deze panelen en het bedrijf dat ze aanbiedt?
YMX-60PD-365M Big Cells
YMX-60PE-365M
YMX-72PE-440M
Wel aantrekkelijk geprijsd als waar gemaakt wordt wat ze beloven.
Is het een goede keus dus?

[ Voor 10% gewijzigd door Copitano op 08-03-2020 15:54 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Copitano schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:53:
All,

Kent iemand deze panelen en het bedrijf dat ze aanbiedt?
YMX-60PD-365M Big Cells
YMX-60PE-365M
YMX-72PE-440M
Wel aantrekkelijk geprijsd als waar gemaakt wordt wat ze beloven.
Is het een goede keus dus?
105 bij 211,5 cm 😲
http://zonnepanelenaanbie...alf-cut-perc-module_c.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 08-03-2020 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ja die onderste van 440 wp wel. De andere zijn net iets onder 1,80. Passen er precies twee landscape naast elkaar. Constructeur heeft gerekend. Het kan!!! :9~

[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 08-03-2020 16:00 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Copitano schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:59:
[...]

Ja die onderste van 440 wp wel. De andere zijn net iets onder 1,80. Passen er precies twee landscape naast elkaar.
Ja deze

Zijn 1m78 bij 105, verder ook gewoon chinees dus ja... dat zijn de meeste...., als je er goedkoop aan kan komen is het een optie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
GioStyle schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:34:

Dus binnenkort 500Wp paneeltjes? oOo
Nog even geduld denk ik dan maar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Rol-Co schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:02:
[...]

Ja deze

Zijn 1m78 bij 105, verder ook gewoon chinees dus ja... dat zijn de meeste...., als je er goedkoop aan kan komen is het een optie toch?
€ 114 per stuk incl. BTW
En deze € 124 incl. BTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Copitano schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:08:
[...]

€ 114 per stuk incl. BTW
En deze € 124 incl. BTW
Op jouw dak heb je misschien wel voordeel van die bifacial i.v.m reflectie. Duur zijn ze niet iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 09:33
Haha, ik ga hier niet meer lurken. Al die vooruitgang die ik hier zie, vind het mooi om te zien. Ik heb al 7300Wp liggen, maar helaas geen plek meer, zou graag nog meer willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:21:
Haha, ik ga hier niet meer lurken. Al die vooruitgang die ik hier zie, vind het mooi om te zien. Ik heb al 7300Wp liggen, maar helaas geen plek meer, zou graag nog meer willen.
Ja dat dacht ik ook, toch weer 1500Wp "gevonden" en weet er nog 1180 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Rol-Co schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:11:
[...]

Op jouw dak heb je misschien wel voordeel van die bifacial i.v.m reflectie. Duur zijn ze niet iedergeval.
Inmiddels offerte gevraagd voor de hele hap😊.
Ben benieuwd of ze voor de installatie ook een nette prijs vragen🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Wel rare Vmpp spanning met 96 cellen, iets van 48-50 volt. Andere 96 cell leveranciers zitten 10 volt hoger.
Wel intersant voor een afdakje op noord/oost wat ik wellicht wil. Ben je met 7 panelen al aan de 350 volt

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:37:
[...]

Wel rare Vmpp spanning met 96 cellen, iets van 48-50 volt. Andere 96 cell leveranciers zitten 10 volt hoger.
Wel intersant voor een afdakje op noord/oost wat ik wellicht wil. Ben je met 7 panelen al aan de 350 volt
Ja geen idee, ik heb hier de 144 cel 410Wp en als ik dat voltage door trek kom je ook daar uit. Ik poste hem al eens hier.
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Ik vind het formaat van de 500 wel onhandelbaar, 195x131 ipv 201x99.
Portrait op dak zou het 4x500 zijn of 5x410, is de laaste toch meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Rol-Co schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:13:
[...]

Ja geen idee, ik heb hier de 144 cel 410Wp en als ik dat voltage door trek kom je ook daar uit. Ik poste hem al eens hier.
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Ik vind het formaat van de 500 wel onhandelbaar, 195x131 ipv 201x99.
Portrait op dak zou het 4x500 zijn of 5x410, is de laaste toch meer :)
Ik wil wel goedkope panalen voor een soort afdakje te maken op noord/oost naast onze garage van het huis.

Het is een huis wat op een hoek van straten staat. Dat heeft dan helaas 2x voortuin waar je niet zo maar wat hoog mag zetten zonder vergunning denk ik.

Het is overal al >2 meter breed. De lengte is 7 meter

steegje

Oude foto, en de ingetekende maten zijn de corecte maten nu.

Dus kan ik er 7 panelen van 2x1 meter gebruiken. Dus met een 1 fase omzetter zou het dan 350/7=50 Voc panelen hebben.
Die panelen die jij heb hebben ook rond 50 Voc _/-\o_

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@jacovn

Of 10x SF in landscape als dak zoals @mb1 gedaan heeft.
mb1 in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"

Ik weet iemand die er nog een paar heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rol-Co Die kunnen niet samen met SE >:)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Huh wa? Moet dat dan? Tis noord, moet cheap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Rol-Co schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:41:
@jacovn

Ja die zijn wel mooi zwart natuurlijk, zolang ze het blijven .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:46:
[...]

Ja die zijn wel mooi zwart natuurlijk, zolang ze het blijven .
Zijn hier al een tijd zwart hoor, waren één van de laatste 170-s , @AUijtdehaag heeft de rest van de pallet en zijn ook nog zwart zover ik weet.

@jacovn
410 is niet zwart.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 08-03-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Rol-Co schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:57:
[...]

Zijn hier al een tijd zwart hoor, waren één van de laatste 170-s , @AUijtdehaag heeft de rest van de pallet en zijn ook nog zwart zover ik weet.
Mooi, maar 10x170 = 1700 watt
Maar die 410 watt panelen x 7 wordt dan 2870 watt.

De panelen worden dan in de winter haast niet in zon gekregen. In eind maart wel tot 10:30/11:00
Dus het wordt meer afdak dan zinvolle zonnepanelen..

Zal er eerst nog maar eens goed over nadenken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:13:
[...]

Mooi, maar 10x170 = 1700 watt
Maar die 410 watt panelen x 7 wordt dan 2870 watt.

De panelen worden dan in de winter haast niet in zon gekregen. In eind maart wel tot 10:30/11:00
Dus het wordt meer afdak dan zinvolle zonnepanelen..

Zal er eerst nog maar eens goed over nadenken..
En denk je dat mijn noord in de winter in de zon ligt? :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/z6kine0.jpeg

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

Gisteren was een mooi dagje om het dak op te gaan; de voorkant voorzien van 10x 315Wp Jinko & 3x zonnecollectoren van 2,5m2.

Was even passen en meten; de “schoorsteen” zit meer in de weg vanaf de onderkant/zijkant dan gedacht (10cm) en daardoor was net niet 2x 5 mogelijk.

Er liggen er nog 10 in de schuur voor de andere kant van de woning ;-)

solar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kyyb17giA8jLVzLInE_tvsixBjM=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/hFp4Sw2MM3ZjdotGyDfPcK6V.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zacHwnUIBnHt-rf3Hjgl4tBojY=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/CDa7Hhk344nsQFQD5CQjv7Es.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlTgzhic4kAiPy1LenE2sN0d7ig=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/gaHxnTCWdOfiDpEeuvflhrGs.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZzcDRCGWXzODVqxOg1AmNbeXHA=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/QLbSJDq6gi6EkDC6WGeJApbc.jpg?f=fotoalbum_small

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
Rol-Co schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:28:
[...]

En denk je dat mijn noord in de winter in de zon ligt? :)

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hNiCfmNdnnDgrOmksaBkQ1YJMQ=/234x176/f/image/pPt2ifKtbKDocIgzYV6xSKzH.png?f=fotoalbum_medium

Kijk, directe zon is maar tot 10:00.

De panelen die op het platte dak liggen hebben ook last van mijn huis, maar stuk later in de zomer.

Het zou zo iets voor het idee moeten worden dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtQb9ybB87ESaS1vvED8OmeAqgc=/234x176/f/image/wEAsVRlp6DzJscgEWh2znFW5.png?f=fotoalbum_medium

Dan zie je ook gelijk dat het stuk lager moet komen dan de garage hoog is.
- er zit weer een schuttingdeel naast de deur inmiddels.. Dit was toen de schutting omgezet werd omdat we initieel de maat verkeerd hadden (foutje op tekening bouwer)

Wellicht ze compleet aan de muur hangen, maar de meeste beugels daarvoor zijn landscape.
Half muur en half palen is een slecht idee, alles zakt hier dus dan moet het een los staand iets worden.
Rol-Co schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:46:
[...]

Huh wa? Moet dat dan? Tis noord, moet cheap...
Nee het hoeft niet op mijn SE systeem, en dat zit nu ook vol als in bijna 135% STC op de SE8K

Zou met mico's of met een string inverter moeten.
Had al met Enphase rekening gehouden voor mijn achterdak, dus dat afdakje zou ik dan ook maar met Enphase doen.
Dat zou dan afdak, achter plat dak en tuinhuisje moeten worden uiteindelijk.

7x + 6x + 6x paneel maar wel in 3 orientaties. Geen SE meer, dat werkt niet met dat aantal en die verschillende orientties ben ik achter gekomen.

[ Voor 28% gewijzigd door jacovn op 09-03-2020 07:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Crazy- schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:31:
Gisteren was een mooi dagje om het dak op te gaan; de voorkant voorzien van 10x 315Wp Jinko & 3x zonnecollectoren van 2,5m2.

Was even passen en meten; de “schoorsteen” zit meer in de weg vanaf de onderkant/zijkant dan gedacht (10cm) en daardoor was net niet 2x 5 mogelijk.

Er liggen er nog 10 in de schuur voor de andere kant van de woning ;-)

solar
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Chapeau !
Wat een gedoe met die pannen zeg ! Heb je ze ook nog allemaal in moeten slijpen?

Was het niet mogelijk om gewone clickfit te gebruiken zodat die om de panlat valt?

@jacovn
Directe zon voor mijn 45 graden pal noord is alleen hoog zomer in de morgen en avond, hooguit voor een 60 dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 09-03-2020 08:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op maandag 9 maart 2020 @ 06:49:
[...]

[Afbeelding]

Kijk, directe zon is maar tot 10:00.

De panelen die op het platte dak liggen hebben ook last van mijn huis, maar stuk later in de zomer.

Het zou zo iets voor het idee moeten worden dan:
[Afbeelding]

Dan zie je ook gelijk dat het stuk lager moet komen dan de garage hoog is.
- er zit weer een schuttingdeel naast de deur inmiddels.. Dit was toen de schutting omgezet werd omdat we initieel de maat verkeerd hadden (foutje op tekening bouwer)

Wellicht ze compleet aan de muur hangen, maar de meeste beugels daarvoor zijn landscape.
Half muur en half palen is een slecht idee, alles zakt hier dus dan moet het een los staand iets worden.

[...]

Nee het hoeft niet op mijn SE systeem, en dat zit nu ook vol als in bijna 135% STC op de SE8K

Zou met mico's of met een string inverter moeten.
Had al met Enphase rekening gehouden voor mijn achterdak, dus dat afdakje zou ik dan ook maar met Enphase doen.
Dat zou dan afdak, achter plat dak en tuinhuisje moeten worden uiteindelijk.

7x + 6x + 6x paneel maar wel in 3 orientaties. Geen SE meer, dat werkt niet met dat aantal en die verschillende orientties ben ik achter gekomen.
Snap niet waar je moeilijk om doet, die blauwe lijn vervangen door Douglas balken die op schutting rusten en vol met panelen erop. Zo heb ik er tientallen. Doen zeker meer dan 60 procent rendement halen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
reneeke1970 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:29:
[...]

Snap niet waar je moeilijk om doet, die blauwe lijn vervangen door Douglas balken die op schutting rusten en vol met panelen erop. Zo heb ik er tientallen. Doen zeker meer dan 60 procent rendement halen
Dat zou het makkelijkst zijn, echter huis is onderheid, de rest zakt,,

De eerder aangehaalde link van betoenvoeten tot op 80 cm diep maken met een M16 draadeinde en dan daar een paal met interne schroefdraad op is wellicht de beste oplossing. Dan zakt dat met de bestrating en de schutting mee, of iets minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even een basale vraag, waar ik denk ik het antwoord wel op weet, maar toch even zeker wil weten.
Je hebt aan de zonnepanelen een kabel met stekker aan de + en de - kant. Aansluiten op een volgend paneel is niet moeilijk, want dat past maar op één manier: + op -.
Maar de DC-kabels naar de omvormer ga ik zelf maken. Logischerwijs sluit je de plus kant van het laatste paneel aan op de plus kant van de Omvormer (+ op +). Maar dat is precies andersom dan bij het aansluiten van panelen op elkaar (+ op -).

Klopt het dat je de pluszijde van het laatste paneel op de plus van de omvormer aansluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Jelte schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:24:
Even een basale vraag, waar ik denk ik het antwoord wel op weet, maar toch even zeker wil weten.
Je hebt aan de zonnepanelen een kabel met stekker aan de + en de - kant. Aansluiten op een volgend paneel is niet moeilijk, want dat past maar op één manier: + op -.
Maar de DC-kabels naar de omvormer ga ik zelf maken. Logischerwijs sluit je de plus kant van het laatste paneel aan op de plus kant van de Omvormer (+ op +). Maar dat is precies andersom dan bij het aansluiten van panelen op elkaar (+ op -).

Klopt het dat je de pluszijde van het laatste paneel op de plus van de omvormer aansluit?
Ligt er aan hoe je begin :)

Stel je pak de omvormer, de stekker die op de plus past van de omvormer moet tegenovergesteld aan de andere kant van het draad zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Speedfightserv Dus ik maak gewoon kabels met aan iedere zijde een andere stekker (man/vrouw) en dan proberen aan te sluiten? Dan komt het vanzelf goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jelte schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:31:
@Speedfightserv Dus ik maak gewoon kabels met aan iedere zijde een andere stekker (man/vrouw) en dan proberen aan te sluiten? Dan komt het vanzelf goed.
Als je beide kabels maakt wel beide kanten een andere stekker, als ze ergens doorheen en of langs moeten 1 voor 1 maken ivm fouten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
Jelte schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:31:
Klopt, hou rekening met evt. gaten waar ze door heen moeten.

Zelf gebruik ik ook altijd gekleurd draad, Rood voor de plus en Zwart voor de min.

Dan wordt het gelijk een stuk makkelijker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Speedfightserv Heb precies daarom een rol zwart en rood besteld.

Dank voor de tips :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jelte schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:48:

Let ook op, dat de vrouw uitziende stekker het mannelijke pennetje heeft. ;) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:14:
[...]

Dat zou het makkelijkst zijn, echter huis is onderheid, de rest zakt,,

De eerder aangehaalde link van betoenvoeten tot op 80 cm diep maken met een M16 draadeinde en dan daar een paal met interne schroefdraad op is wellicht de beste oplossing. Dan zakt dat met de bestrating en de schutting mee, of iets minder.
Nee daar helpt niks tegen, als bodem zakt dan zakt de beton ook. Maar is toch niet erg, word helling hoek wat steiler haha. Anders je schutting palen op verstelbare lange draad einden zetten, zet je hem ieder jaar cm omhoog.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Laatst online: 10:24
Rol-Co schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:41:
@jacovn

you've got mail }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:55
frisianstar schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:05:
Dat zou zomaar kunnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
reneeke1970 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:29:
[...]

Nee daar helpt niks tegen, als bodem zakt dan zakt de beton ook. Maar is toch niet erg, word helling hoek wat steiler haha. Anders je schutting palen op verstelbare lange draad einden zetten, zet je hem ieder jaar cm omhoog.
Snel even wat bij elkaar gezocht. Voor 6 meter breed kom ik rond de €600 uit om het mij mooi genoeg op te lossen. Dat zijn dan verstelbare poeren, hoek, verleng en dwarsverbinding stukken en zwart 90x90 mm hout. Dan is het een pergola idee van 6x2 meter
Zijn dan vakken van 3x2 meter naast elkaar. Daar kan dan makkelijk 2 maal 6.x meter rails op liggen op de juiste afstand voor paneel.

Worden het maar 6 panelen i.p.v. 7, hang ik ze wel aan micro inverters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:06:
[...]

Snel even wat bij elkaar gezocht. Voor 6 meter breed kom ik rond de €600 uit om het mij mooi genoeg op te lossen. Dat zijn dan verstelbare poeren, hoek, verleng en dwarsverbinding stukken en zwart 90x90 mm hout. Dan is het een pergola idee van 6x2 meter
Zijn dan vakken van 3x2 meter naast elkaar. Daar kan dan makkelijk 2 maal 6.x meter rails op liggen op de juiste afstand voor paneel.

Worden het maar 6 panelen i.p.v. 7, hang ik ze wel aan micro inverters.
Kun je rails niet achterwege laten en de balken uitkienen dat daar panelen op liggen?
Zo doe ik het

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:50
reneeke1970 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:46:
[...]

Kun je rails niet achterwege laten en de balken uitkienen dat daar panelen op liggen?
Zo doe ik het
Zou ik ook doen, kun je daar gelijk zorgen dat je wat ruimte hebt zodat bij het verzakken er niets beschadigd kan raken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:52:
[...]

Chapeau !
Wat een gedoe met die pannen zeg ! Heb je ze ook nog allemaal in moeten slijpen?

Was het niet mogelijk om gewone clickfit te gebruiken zodat die om de panlat valt?.
Ben grote fan van van der Valk; wel specifieke beugel gebruikt voor deze Platte pannen. niet hoeven te slijpen hierdoor.

Sloot allemaal daardoor mooi aan.

Ben nog even aan het bedenken hoe ik electra op zolder ga herinrichten.

Meterkast: 3x 25A hoofdaansluiting
Er loopt een loze buis van 15mm naar zolder; of nou ja daar zit nu 3x2,5mm in, maar daar ga ik 5x 2,5mm2 in doen.

Mijn eerste idee:

1x 3F-20A schakelaar (5x2,5mm2 VD) naar de zolder

Op zolder verdeelkast:

1x 16A aardlekautomaat/300mA tbv omvormer (5k; Max 7A per fase)
4x 16A aardlekautomaat (2x warmtepomp, 1x e-boiler, 1x reserve)

Heb nog even gedacht aan 1x 40A-aardlek & 4x 16A automaat; maar ivm de 3 zwarte systemen erachter ivm water niet de voorkeur)

[ Voor 39% gewijzigd door Crazy- op 09-03-2020 20:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Jelte schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:48:

En meten! (voordat je de steiger weg haalt, je zal niet de eerste zijn die de steiger heeft afgebroken en er achter komt dat er geen spanning is.) voorzichtig dat je geen sluiting maakt. neem de open klemspanning van het paneel (tegen de 40 V) en vermenigvuldig dat met het aantal panelen. Dat zou op je string moeten staan als de paneel cellen 25 graden celcius. paneel kouder, dan is de spanning wat hoger etc.
mooiste is als je 2 strings hebt, even vergelijken spanning moet recht evenredig zijn met het aantal panelen.
Ik tape de uiteindes binnen altijd even af met isolatie tape, en prik daar de meetpen doorheen. dan zijn de draden geisoleerd tijdens het aanleggen, en maak je met meten minder kans op sluiting. Let met meten met multimeter ook even op dat de rode in de V aansluiting zit en de zwarte in de com. Dat is bij AC een weerstandmetingen geen probleem, maar hier wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 09-03-2020 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Crazy- schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:49:
[...]

Ben grote fan van van der Valk; wel specifieke beugel gebruikt voor deze Platte pannen. niet hoeven te slijpen hierdoor.

Sloot allemaal daardoor mooi aan.

Ben nog even aan het bedenken hoe ik electra op zolder ga herinrichten.

Meterkast: 3x 25A hoofdaansluiting
Er loopt een loze buis van 15mm naar zolder; of nou ja daar zit nu 3x2,5mm in, maar daar ga ik 5x 2,5mm2 in doen.

Mijn eerste idee:

1x 3F-20A schakelaar (5x2,5mm2 VD) naar de zolder

Op zolder verdeelkast:

1x 16A aardlekautomaat/300mA tbv omvormer (5k; Max 7A per fase)
4x 16A aardlekautomaat (2x warmtepomp, 1x e-boiler, 1x reserve)

Heb nog even gedacht aan 1x 40A-aardlek & 4x 16A automaat; maar ivm de 3 zwarte systemen erachter ivm water niet de voorkeur)
officieel mag je in een 16 mm buis niet 5x2,5 mm2 stoppen, dan met je naar 19mm. En je verdeel kast begin je met een hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Andre1973 gelukkig is het een makkelijk bereikbaar plat dak :)

Maar meten kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andre1973 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:13:
[...]

officieel mag je in een 16 mm buis niet 5x2,5 mm2 stoppen, dan met je naar 19mm. En je verdeel kast begin je met een hoofdschakelaar.
Dan heb ik officieel een probleem...
maar een andere optie heb ik helaas niet 😬

Hoofdschakelaar 40A: scherp... vergeten! 🤦🏼‍♂️

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 09-03-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Crazy- schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:18:
[...]

Dan heb ik officieel een probleem...
maar een andere optie heb ik helaas niet 😬
Tja, zeker met de hoeveelheid die je er achter gaat zetten en de duur dat dat spul staat ingeschakeld, je warmtepompen zullen ook geregeld langdurig draaien, dus warme draden veroorzaken. Soms is het even zoeken. Heb hier ook een kabel deels over het dak lopen onder de pannen door omdat er geen fraaie weg binnendoor te vinden was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andre1973 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:21:
[...]

Tja, zeker met de hoeveelheid die je er achter gaat zetten en de duur dat dat spul staat ingeschakeld, je warmtepompen zullen ook geregeld langdurig draaien, dus warme draden veroorzaken. Soms is het even zoeken. Heb hier ook een kabel deels over het dak lopen onder de pannen door omdat er geen fraaie weg binnendoor te vinden was.
Hmmm ik ga nog eens goed kijken; de wasmachine & droger zijn beide apart aangelegd van de meterkast; het LIJKT er op dat die buizen wel 19mm zijn...

Dan is het kwestie van omwisselen :-)

Edit:

In een 16mm gladde buis mogen 5 draden van 1,5mm2 of 4 draden van 2,5mm2.

In een 19mm gladde buis mogen maximaal 5 draden 2,5mm2

4x2,5mm mag dus.... dan kan ik de aarde apart doen...?

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 09-03-2020 22:42 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw