Korte update:
Januari zuid (plat dak)
7 maart west (schuin dak voor)
14 maar oost ( schuin dak achter, kant dakkapel)
@
Andre1973
Ik heb je advies gevolgd. Met 22 mm speedboor in de nokbalk een gaatje geboord. Kon daarmee de stekker van optimizer tot optimizer verbinden zonder 3th party verlengstekker ertussen. (en dus afknippen vanwege brandgevaar) Helaas paste de stekker niet door een 19 mm pijpje.
Overigens, overal waar ik (19mm)pijpjes heb gebruikt, heb ik met een stanley mes de scherpe randen eraf gehaald. Ik wil uiteraard niet dat de pijp in de kabel gaat snijden.
uiteindelijk dus veel tijd met de kabels en de nok kwijt geweest. Wilde het super netjes en zonder kans op schade in de toekomst installeren.
Hieronder een paar foto's van de installatie. Thanks voor alle tips de afgelopen maanden (van oriëntatie tot installatie).
Het begon allemaal met dit topic:
Zonnepanelen keuze tav zuid / oost / west situatie
Om 18:30 wilde ik nog mijn optimizers scannen. (installatie draaide voorheen op 8 panelen). Helaas na 2 stopte hij ermee. Ik hoop dat het te maken heeft met het weinige daglicht en dat er niet een ander issue is.
De nok van @
Andre1973
p.s. m'n ketel heb ik november vervangen vanwege de uitzending van Radar. (ik had zo'n levens gevaarlijke ketel) Vandaag maar gelijk netjes de rookgasafvoer gebeugeld. Want zo hoort dat uiteraard niet.
p.s. 2 Ik ben ooit begonnen met 6 offertes.
Aangezien veel van mijn vragen slecht werden beantwoorden realiseerde ik me dat ik het beter zelf kon gaan doen.
Ik heb 4 legplannen gehad.
Geen van die legplannen was realiseerbaar op zuid (het platte dak).
Uiteindelijk is het resultaat dus hetgeen hierboven op de foto staat. Gelukkig is het uiteindelijk allemaal goed gekomen.
[
Voor 74% gewijzigd door
Moffin op 14-03-2020 23:21
. Reden: Foto rapportage ]