Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Hoi beste mensen,

Ik zag ik het zonnepanelen topic dat ik een eigen topic moest maken als ik vragen had over een aanbieding.
Er is zoveel mogelijk en ik ben een persoon die eigenlijk altijd de beste techniek wil maar het gaat ook om best veel geld. Daarom wil ik graag rationeel advies wat financieel en esthetisch de beste oplossing is.
Ik kreeg van vereniging eigen huis een brief dat ze een aanbieding hadden die 22% goedkoper was dat gebruikelijke investering.
Hieronder het aanbod voor 20 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUYp0gBAsPvTbETBd2yNRnHOjzU=/800x/f/image/XA01cZ4SVfAZHLFknaDhmyiK.png?f=fotoalbum_large
Link naar de productbeschrijving.

Ik kan upgraden naar zwarte panelen wat ik zeker overweeg maar dan is het voordeel alweer een stuk minder.
Ook gelezen op de site dan ik zou kunnen kiezen voor omvormers voor elk paneel maar dan komt er € 80 per paneel bij.
Mijn dak zit aardig in de zuidoost zon met misschien wat schaduw van een paar bomen.
De techneut in mij zegt aparte omvormers en zwarte panelen en misschien zelfs een accu om het overschot van overdag op te slaan.
Misschien zelfs een accu om te traden op de APX, heb ik van gehoord en dat is in de toekomst met meer negatieve stroomprijzen wellicht extra interessant.

Graag dus rationeel advies of dit een mooie aanbieding is en of de meerprijs van de zwarte panelen het waard zijn?

Groet,
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:23
Zolang je zo weinig specificaties aangeeft kan je weinig ermee.
Dat is zoiets als "ik ga fruit kopen op markt, en betaal 1 euro per stuk" . Voor watermeloen is dat goedkoop, voor bramen behoorlijk duur.

Wat zit er verder bij de zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:16
Ik lees in de pdf dat ze goodwe leveren als omvormer en clickfit evo voor op het schuinedak.
Allebei gewoon goed.
Echter welke omvormer staat er niet bij.
Het aantal Wpiek van de 20 panelen is voor een 1 fase omvormer wat aan de hoge kant 5600 of 6300.

Je schrijft zuid-oost maar is het een schuin of platdak?

Als ik even snel bij de bekende winkels wat bij elkaar klikt, 3fase goodwe, 20st 315Wp panelen all black en click vit evo plus installatie, dan zit ik net op €5000,- ex btw.

Zolang we mogen salderen is een accu niet rendabel.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:20
Ik heb ook een Eigenhuis offerte ontvangen en vond hem erg summier.
Bovendien bleek de uitvoerende partij wisselende resultaten te leveren en vooral op het gebied van service.
https://nl.trustpilot.com/review/www.solarnrg.nl

Ja goedkoop, maar alleen als service en ondersteuning je weinig boeien en je goed tot 10 kan tellen zou ik het doen*

*persoonlijke kwestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
SniperGuy schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:56:
Ik heb ook een Eigenhuis offerte ontvangen en vond hem erg summier.
Bovendien bleek de uitvoerende partij wisselende resultaten te leveren en vooral op het gebied van service.
https://nl.trustpilot.com/review/www.solarnrg.nl

Ja goedkoop, maar alleen als service en ondersteuning je weinig boeien en je goed tot 10 kan tellen zou ik het doen*

*persoonlijke kwestie
Persoonlijke kwestie die ik met je deel, word alleen aan jou verdient. Ze kiezen voor laag tarief lokale panelen schuiver die het op je dak gooit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

clemento schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:51:
Hoi beste mensen,

Ik zag ik het zonnepanelen topic dat ik een eigen topic moest maken als ik vragen had over een aanbieding.
Er is zoveel mogelijk en ik ben een persoon die eigenlijk altijd de beste techniek wil maar het gaat ook om best veel geld. Daarom wil ik graag rationeel advies wat financieel en esthetisch de beste oplossing is.
Ik kreeg van vereniging eigen huis een brief dat ze een aanbieding hadden die 22% goedkoper was dat gebruikelijke investering.
Hieronder het aanbod voor 20 panelen:
[Afbeelding]
Link naar de productbeschrijving.

Ik kan upgraden naar zwarte panelen wat ik zeker overweeg maar dan is het voordeel alweer een stuk minder.
Ook gelezen op de site dan ik zou kunnen kiezen voor omvormers voor elk paneel maar dan komt er € 80 per paneel bij.
Mijn dak zit aardig in de zuidoost zon met misschien wat schaduw van een paar bomen.
De techneut in mij zegt aparte omvormers en zwarte panelen en misschien zelfs een accu om het overschot van overdag op te slaan.
Misschien zelfs een accu om te traden op de APX, heb ik van gehoord en dat is in de toekomst met meer negatieve stroomprijzen wellicht extra interessant.

Graag dus rationeel advies of dit een mooie aanbieding is en of de meerprijs van de zwarte panelen het waard zijn?

Groet,
Jan
Jan

Begin eerst eens te kijken naar watt peak i.p.v aantal panelen, je kan van mij 30 panelen op je dak krijgen voor dat geld maar is dat dan een betere deal? Nee helaas, het gaat om watt peak op dak, 20x280Wp of 20x340Wp maakt nogal een verschil... 1100 of 2 liter motor in je auto.... naja je snapt het, maar ik erger me altijd zo aan die figuren die roepen "hoeveel platen heb jij op je dak" ? Of dat iets zegt.

Verder moet je incl installatie en btw wel op een euro per watt peak uit kunnen komen in zwart op een schuin dak, speciaaltjes daar gelaten wat rare hoeken, vreemde dakbedekkingen en verschillende orientaties betreft.

Zou ik deze deal doen? Nee, gewoon wat offertes opvragen of kijken via de topics hier wat er mogelijk is en een installateur vragen dat te leggen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clemento
Okay dank voor de feedback.
Het is my idd wel duidelijk dat het verschil maakt wat voor panelen je op je dak legt.
Het aanbod is 280Wp en tegen een meerprijs kan je 315Wp kiezen.

Het is overigens een schuin dak zuidoost georiënteerd en met 20 panelen ligt het dak wel zo'n beetje vol en is de opbrengst ongeveer gelijk aan wat we per jaar gebruiken.

Ook goed te weten dat die 20 panelen misschien iets teveel zijn voor 1 omvormer.
Wel goed idee om nog een paar offertes te vragen om te kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:09
clemento schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:17:
Het is my idd wel duidelijk dat het verschil maakt wat voor panelen je op je dak legt.
280Wp en 315Wp, dat begint aardig oud spul te worden. ;)
boven de 315Wp is eigenlijk meer gangbaar.
(elk jaar worden de panelen een 10 tot 20Wp meer en blijft de prijs vrijwel gelijk, de techniek verbeterd nog steeds een beetje.)
Het is overigens een schuin dak zuidoost georiënteerd en met 20 panelen ligt het dak wel zo'n beetje vol en is de opbrengst ongeveer gelijk aan wat we per jaar gebruiken.
voor de fun:
heb je een zuid-oost, dan heb je ook een noord-west. (grote kans.)
dan kun je ook hier over nadenken.
maak een oost/west achtige setup. (ja zuid-oost/noord-west is heft de zelfde opbrensgt als oost-west)
ik heb zelf 6430Wp op een 4kW omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neW_3vSB5bzs1_M6L7EojOe1w9s=/800x/filters:strip_icc()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
ik vind niet dat je een oost-west moet doen, maar wel dat spullen zo goedkoop zijn geworden de afgelopen jaren.
dan zelfs de vreemdste oplossingen nog leuk kunnen zijn. ;)

door dat ik nu flink meer kWh opwek dan dat ik nodig heb.
kan ik vrijwel gratis een warmtepomp(met subsidie te verkrijgen) laten draaien.
hier door heb ik een lage elektra rekening en een lage gas rekening.
of mischien wil je een elektrische auto in de toekomst.
(of als je geld wil verdienen, wek te veel op en verkoop het.
levert je niet het volle pont op, maar is nog steeds leuk mogenlijk. ;) )
Ook goed te weten dat die 20 panelen misschien iets teveel zijn voor 1 omvormer.
20 panelen van 100Wp per stuk is een beetje weinig voor een omvormer van 4kW, 20x300Wp is wel weer wat veel voor een 4kW omvormer.
maar dat is vrij onzinnig om te zeggen zonder de juiste waardes te vermelden.
(er zijn gewoon omvormers die het pas lekker doen met 34 tot 40 panelen 3fase omvormer b.v.
met 1 fase omvormers zit je eerder rond de 20 tot 24 panelen om ze lekker te laten werken.
maar net wat je nodig hebt en je kunt op je dak.)

vraag zeker meer offertes of nog beter verzin zelf een leuk systeem voor je dak.
info genoeg te vinden hier. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

clemento schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:17:

Een voorbeeldje

https://www.winkelman-zon...-ns/52013/?display=detail

Dan is er nog wel wat ruimte voor installatie en installatie materieel. :)

Of 3 fase met een SMA
https://www.winkelman-zon...ifi/52069/?display=detail

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 10-03-2020 14:28 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Naar aanleiding van ons gesprek ontvangt u bijgaand de offerte bestaande uit 16 Sunpower 325wp full black zonnepanelen inclusief de micro-omvormers van Enphase.
https://enphase.com/nl-nl...-services/micro-omvormers

Krijg nog twee offertes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLCvYHFhBzrCFF2nxmDkJ-ghCTk=/f/image/3954QCbjzQgNLcaln2qDrUQ8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8CR3hNR5cI_v6puguWdXgUT130=/f/image/wtBDctBYsc3VdPopPotBDIw2.png

Sunpower zou wel de beste panelen zijn die er te krijgen zijn.
Hele systeem 25 jaar garantie.

edit:
Ik heb nu 4 offertes zie onderstaande overzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17Cq6EnG0Q0i8Tl8va1Onzlp_Ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fWCLPgkmQPweYBagSXYuTujb.png?f=fotoalbum_large

De ExaSun panelen worden in Nederland geproduceerd en hebben 30 jaar garantie!
Het verhaal er achter spreekt mij aan en ik overweeg deze serieus.
De andere keuze is Solargroep Twente die een heel mooi aanbod doet en ook goede service.

Ik begrijp het prijsverschil maar is dat niet iets te groot?
De Q-cells zijn min of meer in dezelfde klasse of Sunpower voor mijn gevoel.
Iemand nog een goede tip om de knoop door te kunnen hakken?

Groet,
Jan

[ Voor 39% gewijzigd door clemento op 24-03-2020 18:03 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Ik zou even kWp erbij zetten ipv kWh
Het is aannemelijk dat microomvormers een wat hogere opbrengst geven, echter bij deze meerprijs heeft dat geen zin EN je zit met het risico dat ze na 6 jaar stuk gaan en dan moet er iemand het dak op, panelen loshalen, etc........
Verder is het een kwestie van smaak.
Ik heb de goedkoopste oplossing met zwarte panelen gekocht.
De eigen huis offerte is met zwarte panelen even duur in eurp/kWp. Daar zou ik voor gaan

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 13:42
Zwarte panelen is mooier inderdaad. GoodWe is erg goed.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
BarryH schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:15:
Ik zou even kWp erbij zetten ipv kWh
..
De eigen huis offerte is met zwarte panelen even duur in eurp/kWp. Daar zou ik voor gaan
Staat bij merk.

Heb nog even gekeken naar Eigenhuis black en dat is € 5200 met 18 panelen.
Heb bij Solargroep Twente wel beter gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Sunpower is echt wel het A++ merk, en Qcell's is een heel commercieel aantrekkelijk merk.
Sunpower en Benq woren meestal toegepast als je een bepaald aantal kWh /Y wilt halen met een beperkt dak oppervlak, en geld in mindere mate een rol speelt.

Eigenhuis besteed e boel du uit aan solar NRG, die (voor zover ik weet) vooral groothandel is een wat eigen monteurs heeft, maar ook veel klanten die ook installeren, en dus dit werk uitvoeren. Vandaar de verschillen.
Vorige "winnaars" van zulke projecten zijn vaak failliet gegaan doordat ze een keer voor eigenhuis / natuurmankementen / etc. het voor een jaar hadden gewonnen, veel mensen moesten aanemen en grote voorraden aanleggen en het het volgende jaar niet wonnen, en dan stond de hel zooi bij BVA.
Die clubs die ermee adverteren (eigen huis) vangen daarvoor een aanbreng fee, hun eigen leden naaien dus.
Daarnaast is vaak het prijsbeleid trager dan de markt, en de keuze beperkt.
En ik zie 2 kolommen an 2x4 panelen, waarom niet door leggen / vol leggen?
En heb je 3 fasen in huis?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Andre1973 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:25:
..
En ik zie 2 kolommen an 2x4 panelen, waarom niet door leggen / vol leggen?
En heb je 3 fasen in huis?
Het idee daar achter is dat 16 panelen nu voldoende is en ik er 8 tussen kan leggen als ik een warmtepomp ga aanschaffen of een EV.
Ik heb 3 fasen.
Die Q-cells zijn dus wel aantrekkelijk.
Ze hebben ook nog wat meer vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Altijd de boel in een keer vol leggen als je budget het toelaat.
Als je een 2e keer aan de gang moet kost dat meer tijd (overhead) en het is lastig om panelen te krijgen die precies hetzelfde er uit zien en hetzelfde formaat zijn. binnen een jaar zijn ze vaak al heel lastig voor een prettige prijs verkrijgbaar.
Ik zie dat je 4 rijen boven elkaar wilt plaatsen, dus ongeveer 4 meter hoog, waarom pak je niet "2 meter" panelen?
Landscape op een pannendak is of lastig vanwege verticale rails, of duur met horizontale rail. En 2meter panelen zijn 20% groter en dus gebruiken iets minder dan 20% minder montage materiaal, en je bent met 2 rijen ook 4 meter hoog.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clemento
Andre1973 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:08:
Altijd de boel in een keer vol leggen als je budget het toelaat.
Ga ik denk ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:55

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@traden op de apx: dan moet je minimaal 2 MW kunnen leveren of zo =1000 waterkokers tegelijk

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clemento
prein2 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:14:
@traden op de apx: dan moet je minimaal 2 MW kunnen leveren of zo =1000 waterkokers tegelijk
Is een beetje offtopic en voor de korte termijn ook zeker niet mijn ambitie.
Maar ik was community lijder van EnergyCoin en wellicht kun je als straat/buurt/community wel voldoende vermogen bundelen en deze aanbieden op de APX en de verdeling van opbrengsten laten lopen via de blockchain. Naast kWh leveren zonnepanelen ook nog GvO's (Garantie van Oorsprong) , die nu aan je energie leverancier toekomen maar wellicht is dat ook een interessante handel met een community.

Mochten er Tweakers zijn die iets zien in bundelen van kWh/GvO dan hoor ik dat graag.

Ik ga nu gewoon € 0.11 ontvangen op mijn overschot.

Heb vandaag nog deze opstelling ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W45VxPvEUGYNAgaVOzrnbwQktmE=/f/image/zOiy2Ahy99TtoRw3np2aRN12.png
Er zijn 13 pannen van 29 cm tot schoorsteen waardoor dus net niet 4x6 panelen mogelijk zouden zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door clemento op 26-03-2020 17:04 . Reden: typo ]

Pagina: 1