Zonnepanelen keuze tav zuid / oost / west situatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 10:30
Graag zou ik nog dit jaar zonnepanelen bestellen, maar ik loop tegen een aantal vragen aan.

Situatie
1 fase aansluiting (35 a)
-Oost 6 panelen (325wp per paneel) (1950 wp totaal)
-West 5 panelen (325wp per paneel) (1625 wp totaal)
-Zuid 7 panelen (325wp per paneel) (2275 wp totaal)

Totaal 5850 wp Ik overweeg ook 320 wp panelen waardoor ik op 5760 wp kom.

Financieel
Graag zou ik de installatie voor wat langere termijn plaatsen. Nu dat de salderingsregeling er nog is, vind ik het niet erg om iets extra's te investeren. Als het rendement van de set maar optimaal draait.

Foto 3d situatie:
https://photos.app.goo.gl/i3M1rcgqe7j4YZp48

Voorstel legplan
https://photos.app.goo.gl/2QdbfXjf5Cfwh3EV6

Ik heb zelf al enig zoekwerk gedaan en kom op de volgende oplossing.

Voorstel
In het voorstel heb ik nu staan: solar edge met optimizers
SE4000H met P370 op 1 string

Datasheets:
paneel
https://cdn.webshopapp.co...b-60cells-datasheet-w.pdf

omvormer
https://www.solaredge.com...r-setapp-datasheet-nl.pdf

optimizers
https://static.webshopapp...ge-p300-p500-optimzer.pdf

In het generiek zonnepanelen topic heb ik al het een en ander geplaatst:
migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Ikzelf twijfel erg tussen het rendements voordeel van alle op 1 string of alles op 2 strings.

Het laatste bericht dat ik plaatste voordat ik er eigenlijk achter kwam dat ik beter een eigen topic kon openen.
Moffin schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:13:
Als ik kijk naar de datasheet van de solar edge SE4000H
https://www.solaredge.com...r-setapp-datasheet-nl.pdf
zie ik

Maximaal DC spanning van 480 volt
Wanneer je 18 panelen van 40 volt aansluit kom je op 720 volt.
Het lijkt me dat je dit dan dient uit te splitsen in twee strings (bij de solar edge is dit een verloop van single naar parallel.
Dat betekent 7 maal zuid is 280
En 11 maal oost/west is 440.

De nominale DC spanning is 380 volt.

Nu wordt dit veelal op 1 string aangeboden. Is dit niet wat gek?

Ik zie overigens in de datasheet staan de maximale DC stroom 11,5 ampere is. Terwijl de panelen al 10 ampere doen. Dan zie je met een parallelle situatie toch altijd rond de 20 ampere. Of is in de datasheet dit per string bedoeld?
en
migjes schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:14:
[...]

ik zou alles gewoon op 1 string zetten.
door dat het niet alleen oost-west is maar ook zuid, is de kans gewoon erg groot dat het wel werkt.
die paar momenten dat het toch niet zo is, dat verlies is niet al te groot.
2 stringen ondanks andere optimizers maakt het probleem alleen maar groter. ;)

maar ik vind al je plannen tot nu toe aardig suboptimaal.
gooi solaredge er uit, en vervang dat voor tigo optimizers.
dan als omvormer b.v. een fronius primo nemen.
dan kun je alles in 1 string zetten.
voordeel is dat de fronius primo al werkt bij 80Vmpp, dus 3 panelen die werken en je hebt al opbrengst.
en hij gaat gewoon door tot de 800Vmpp (1000Voc) dus je kunt gewoon alles in 1 string hebben.
ook duur, net zo als solaredge, maar dan niet suboptimaal. ;)
en ook logging per paneel. (voor als dat iets uit maakt, voor mij niet meer als een speeltje wat even leuk is. :? )

maar mischien nog slimmer.
probeer eens een eigen topic te maken, met de juiste gegevens bij elkaar.
met foto's van je dak en zo.
dan is er vast iets te verzinnen met een gewone string omvormer.
dat is gewoon weg goedkoper, kan minder aan kapot.
en om de korte stringen voor elkaar te krijgen kun je zelfs panasonic gebruiken.
je kunt beter geld in goede panelen stoppen als in optimizers, dus het hoeft niet te duur te zijn. ;)

(en niet te vergeten dat er onder aan dit toptic staat:
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic. :Y
in toch vrij grote letters. )

[ Voor 14% gewijzigd door Moffin op 29-11-2019 14:53 ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:09
@Moffin
kijk, dit is duidelijk, en dan zie ik meteen de beste oplossing. ;)

dit gaat niet lekker werken:
-Oost 6 panelen (325wp per paneel) (1950 wp totaal)
-Zuid 7 panelen (325wp per paneel) (2275 wp totaal)

maar je kunt er vrij gemak dit van maken:
-Oost 5 panelen (325wp per paneel) (1625 wp totaal)
-Zuid 8 panelen (325wp per paneel) (2600 wp totaal)

mpp1:
de oost-west panelen, moet je dan uitvoeren met panasonic.
anders heb je gewoon weg niet genoeg Vmpp.
(of toch even kijken of je niet meer panelen oost en west kunt doen.)
dat soort panelen leveren +/-55Vmpp en 5Ampp
dus die kun je zonder problemen parallel op 1 mpp zetten.
(voor parallel is het belangrijk dat je in beide serieel stringen even veel cellen hebt zitten.)

mpp2:
de andere mpp:
en dan kun je het beste jouw (of anders 60cellen van 6") paneel gebruiken.
8x33Vmpp met 9Ampp is best goed te noemen.

dit hang je dan weer aan een simpele gewone string omvormer met 2x een mpp.
goedkoop simpel, en levert meer op.

hier zijn nog wel wat variaties op te verzinnen, maar solaredge is eigenlijk al een overenginering.
dat heb je gewoon weg niet nodig. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Op de 3d foto zie je links een 3 etage hoge flat staan. Ik ben even benieuwd hoe dit presteert wanneer er schaduw op de zuid panelen komen. Geldt in jouw situatie dezelfde beargumentatie als bij een solar edge?

Ik woon hier nog maar 1 maand, dus kan niet zo goed de impact bepalen van schaduw. Wel staat me bij dat ook op de westkant schaduw aanwezig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Moffin schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:10:
Op de 3d foto zie je links een 3 etage hoge flat staan. Ik ben even benieuwd hoe dit presteert wanneer er schaduw op de zuid panelen komen. Geldt in jouw situatie dezelfde beargumentatie als bij een solar edge?

Ik woon hier nog maar 1 maand, dus kan niet zo goed de impact bepalen van schaduw. Wel staat me bij dat ook op de westkant schaduw aanwezig is.
die schaduw van de flat, tja hij is er.
maar dat gaat geen grote deuk in je opbrengst geven.
en het is een harde schaduw, dus zelfs optimizers maken er dan geen zonlicht van.
dus als je gewoon met een string omvormer oplost en laat je de diodes die in panelen zitten het verder oplossen, dan lukt het al. ;)

(optimizers zijn eigenlijk pas effectief als je schaduw hebt van b.v. bomen.
dat geeft half schaduw en dan werkt het wel lekker.)

even een leuke variant:
je kunt de 8x op zuid, ook nog parallel aan 8x op de muur doen. >:)

die op het platte dak doen het goed in de zomer, die tegen de muur doen het goed in de winter.
oost doet het goed in de ochtend, en west doet het goed in de avond.

dan heb je een set die het eigenlijk altijd wel goed doet.
achten, avond, winter of zomer, altijd opbrengst.
(winter zal altijd een flink stuk minder zijn, maar ach dat boeit niet.)

ondanks dat je dan:
-Oost 5 panelen (325wp per paneel) (1625 wp totaal)
-Zuid muur 8 panelen (325wp per paneel) (2600 wp totaal)
= 8450Wp hebt.
kun je dit gewoon op b.v. deze omvormer hangen:
https://www.winkelman-zon...4/?display=tiles&merk=SMA
die kan dat gewoon aan, en gaat er echt niet kapot van. ;)
oke het topt wat af, maar ach dat heeft meer met je bloeddruk te maken als echt verlies. ;)

goedkoper kan het niet verzonnen worden. ;)

maar ik zeg al, er is nog wel meer te schuiven.
normaal willen 1fase omvormers het liefst 12 panelen per mpp.
dus hoeveel krijg je op dat lage dakje?

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 29-11-2019 15:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zat aan dezelfde constructie te denken als Migjes. (behalve muur, want dat is niet zo fraai)

5 oost, 5 west Panasonic hit kuro (er is ook 330 WP)
7 zuid, Jasolar 340 (bijvoorbeeld)
1x SMA 4.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vmGNrrXY29OqEzwooniD3qzJ/thumb.jpg

Als er een flatgebouw aan schaduw voorbij komt zeilen, dan heb je aan losse optimizers ook weinig.
Dan ligt de boel binnen een kwartier in de schaduw, dus die optimizers verdien je niet meer terug (met de schaduwbeperking)
Hoe breed is je dak?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2019 15:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Mmm, wel interessant, met de solar edge in combinatie met optimizers etc. kom ik 300 in de btw duurder uit. (inclusief alle tangen kabels en de hele rataplan) dan de panasonic panelen en de omvormer (los van de kabels etc) Waarom is gekozen voor dit specifieke paneel?

Ik neig toch nog naar die solar edge, maar wordt graag overtuigd.

Als de schaduw van de flat half op zuid valt, want dat i denk ik in de zomer wat er rond 4 -5 gebeurt. Dan heeft dat geen invloed qua opbrengsten ten aanzien van de solar edge oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt 2 onafhankelijke mppt's, dus schaduw van zuid heeft geen invloed op de oost/west.
De panasonics leveren voldoende spanning zoals migjes al aangaf, 59 Vmpp, 96 cell tov 32 Vmpp, 60 cell.
Dus 5 in 1 string is al voldoende.
Op zuid kan je ook Panasonic toe passen, echter is dat een afwijkende maat, en niet alle bevestigingsmateriaal is daarvoor geschikt. Tenzij je betonvoeten neemt.

Waarom geen solaredge?
Zoekt en ge zult vinden...
En wat er niet zit, kan ook niet kapot.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2019 15:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@AUijtdehaag
lol, de muur iets te, ach ik vond hem juist wel gaaf.
lekker veel Wp, dus bij bewolkt weer nog leuk opleveren.
of toch nog lekker wat kWh's naar binnen graaien zelfs als het februari is.
maar oke, het ziet er mischien niet mooi uit.
(dus wel een mooi paneeltje er voor gebruiken, mischien.)
persoonlijk natuurlijk, wat je er verder van vind.

@Moffin
de panelen die je hebt uit gekozen verteld het verhaal zo slecht.
(omdat ze je geen gegevens geven van NOCT)

dus ik leg het uit aan de hand van de panasonic:

die panelen zijn 320Wp en kunnen dus 320W leveren.
maar dan moeten ze wel koud zijn, en de zon moet er recht op schijnen (1 uur per dag?).
en het moet strallend blauwe lucht zijn.
dit gebeurd gewoon weg niet veel per jaar.
dus je moet ook kijken naar de NOCT waarde van een paneel, en dan zie dat dit maar 250W levert per paneel.

niet dat we zeggen, je moet 30% onder dimensioneren.
maar bekijk het wel wat relatief, op zuid en 30% meer Wp als W omvormer vermogen, het is geen ramp.
(een grotere omvormer is vaak zo weinig extra geld dat onderdimensioneren niet altijd even slim is.)

zoals al gezegt:
panasonic omdat die meer Vmpp leveren per paneel.
dus een korte string van maar 5 panelen is dan mogenlijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Moffin
een alternatief voor als je geen panasonic wil gebruiken.

je kunt zonder problemen ook nog 3 panelen onder het dakkapel leggen.
en dit ook nog op west doen.
dan heb je:
-Oost 8 panelen (325wp per paneel) (2600 wp totaal)
-West 8 panelen (325wp per paneel) (2600 wp totaal)

kun je nog kiezen welke stringen je parallel wil doen.
(ik zou oost-west kiezen.)

schaduw, dakkapel, ppffff daar hoef je niet bang voor te zijn.
angst is een slechte raadgever. ;)

hier mijn opbrengst van mijn dak:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwhkwp.jpg
dan kun je wel schatten wanneer ik voor panasonic heb vervangen. ;)
dus die zou ik wel kiezen, maar het hoeft niet. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 29-11-2019 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
@Moffin ik denk dat de tip met Pansonic panelen op oost en west wel prima is met een string omvormer als de genoemde SMA

Met Solaredge moet je niet helemaal de reclame geloven.
Als alles in een string zit beinvloed een schaduw paneel simpelweg een paneel wat nog in de zon zit. Als ze dat ontkennen liegen ze en zijn het niet al te slimme instalateurs zeg maar..
Met SE en meerdere orientaties moet je eigenlijk genoeg panelen in een orientatie hebben om de benodigde spanning op te brengen (aantal is dan afhankelijk van type optimizer)

Doe je oost/west met een 45 graden hoek, krijg je de opbrengst zoals @migjes vaak laat zien, 2 verschoven bulten. Je kunt dan je omvormer undersizen (of het een SE of een string omvormer is)

Met een SE systeem houdt een 45 graden dakhoek ongeveer in dat je een groot gedeelge van het jaar en de dag alleen maar Oost of West in de zon hebt zitten en de andere kant in harde schaduw.
Dan is het simpelweg dom om aantal te weinig panelen of verkeerde optimizers te nemen en maar hopen dat het goed gaat.

Als je 5 panelen oost en 5 panelen west doet met een P370 dan heb je in de ochtend max 300 volt van oost, en moet west nog 80 volt opbrengen, wat dan 16 volt is. Het vermogen zal zeg 10 watt op west zijn.
Stel een oost paneel doet 200 watt. Dan is de stroom 5x200+5x10 watt / 380 volt = 2,67 A
Dan moet de omzetter op west 2.67 A leveren met 10 watt uit paneel en dat kan met 3.62 volt.
Oost paneel zou dan met 200 watt en 2.67 A en dat zou 72 volt zijn. Helaas voor de P370 kan dat niet en heb je maar 60 volt max. Dan krijg je voltage clipping en limiteert dus het schaduw paneel het zon paneel.

Vandaar de p404 optimizers met beperkt aantal panelen per orientatie. Want die kunnen in voorbeeld met 5 panelen de complete spanning voor de omvormer wel leveren (als in 5 x 85 volt)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

jacovn schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:06:
....
Als je 5 panelen oost en 5 panelen west doet met een P370 dan heb je in de ochtend max 300 volt van oost, en moet west nog 80 volt opbrengen, wat dan 16 volt is. Het vermogen zal zeg 10 watt op west zijn.
Stel een oost paneel doet 200 watt. Dan is de stroom 5x200+5x10 watt / 380 volt = 2,67 A
Dan moet de omzetter op west 2.67 A leveren met 10 watt uit paneel en dat kan met 3.62 volt.
Oost paneel zou dan met 200 watt en 2.67 A en dat zou 72 volt zijn. Helaas voor de P370 kan dat niet en heb je maar 60 volt max. Dan krijg je voltage clipping en limiteert dus het schaduw paneel het zon paneel.

Vandaar de p404 optimizers met beperkt aantal panelen per orientatie. Want die kunnen in voorbeeld met 5 panelen de complete spanning voor de omvormer wel leveren (als in 5 x 80 volt)
De P370 heeft een 'mppt operating range' van 8 - 60 volt
die 3.62 volt die jij noemt kan hij dus niet leveren.
De P404 heeft een 'mppt operating range' van 12.5 - 80 volt , en maakt de zaak dus nog erger want hij kan niet laag genoeg komen !

Zie: https://www.waardevolt.nl...r-optimizer-datasheet.pdf

Ik vermoed dat de West-optimizers uit jouw voorbeeld de stroom opgewekt door de Oost-optimizers gewoon laten passeren (vrije doorgang geven), en freewheelen totdat ze voldoende kunnen bijdragen.

Overigens een pluim, want je geeft een fatsoenlijke uitleg.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Moffin Ik zie nogal wat tegenstrijdige verhalen in dit topic staan.
Er zijn 2 kampen: Mensen die Solaredge geweldig vinden en mensen die het helemaal niks vinden. Je zult zelf moeten bedenken waar je voorkeur naar uitgaat.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van SolarEdge, en aangezien het bij mij in eerste instantie niet goed werkte snap ik nu precies hoe het werkt. Als je snapt hoe het werkt dan weet je ook wat wel en niet goed werkt.
De mensen die hier problemen hebben met Solaredge komt doorgaans doordat de installateur niet gesnapt heeft hoe Solaredge werkt en denkt dat je alles zomaar aan kunt sluiten en dat het dan werkt. Dat is niet zo.

In jouw geval gaat je plan uit de openingspost helemaal goed uitwerken.
Belangrijk is dat je een 1-fase omvormer neemt, met een 3-fase omvormer gaat je legplan niet werken.
Een 1-fase omvormer heeft nominaal 380V nodig (afhankelijk van je netspanning).

Jij hebt op elke richting 5 panelen. Op elk moment van de dag kunnen de panelen met de meeste zon dus 300Volt leveren. Dat betekent dat de overige 13 panelen slechts 380-300/13 = 6 Volt hoeven bij te dragen aan de stringspanning. Dat lukt nagenoeg altijd wel. Indirect licht is daar voldoende voor.
Dat gaat dus ook gewoon werken met de P370, je hoeft niet naar de (iets) duurdere P404/P505.
FD2 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:10:
[...]

De P370 heeft een 'mppt operating range' van 8 - 60 volt
die 3.62 volt die jij noemt kan hij dus niet leveren.
De P404 heeft een 'mppt operating range' van 12.5 - 80 volt , en maakt de zaak dus nog erger want hij kan niet laag genoeg komen !
Dat gaat om de INgangs-spanning, het MPTT-bereik dat de optimizer aan de kant van het paneel gebruikt.
De UITgangsspaning is bij de P370 0-60V.

Ik heb hier genoeg metingen waarbij panelen in de schaduw slechts een paar Volt bijdragen, maar ze doen wel gewoon mee.

[ Voor 19% gewijzigd door ocaj op 29-11-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

ocaj schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:14:

[...]

Dat gaat om de INgangs-spanning, het MPTT-bereik dat de optimizer aan de kant van het paneel gebruikt.

Ik heb hier genoeg metingen waarbij panelen in de schaduw slechts een paar Volt bijdragen, maar ze doen wel gewoon mee.
Nog een keer die datasheet bekeken, en Je hebt gelijk !
Sorry.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
FD2 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:39:
[...]

Nog een keer die datasheet bekeken, en Je hebt gelijk !
Sorry.
Ik heb dus een 3 fase SE systeem met ‘problemen’

Het is ook niet zo dat ik het niet een goed systeem vindt, maar hun reclame klopt niet helemaal, en instalateurs vertellen je ook niet goed genoeg hoe het werkt.

En ik blijf erbij dat een schaduw paneel in een string een zon paneel negatief beïnvloeden kan.
In de voorbeelden doet Solaredge net of het niets uit maakt, en dat klopt wel zo als er 1 paneel met wat blaadjes erop komt in een string die lang genoeg is voor 1 schaduw paneel.

Met meer orientaties werkt het systeem ook soms op een manier die je niet verklaren kan.
Ik heb 8 panelen op 10 graden elevatie en 7 op 60 graden. Wel in dezelfde orientatie.
Ik zie uitgangs voltage van die 8 panelen redelijk vlak blijven gedurende de dag en de 60 graden op en neer gaan. Heeft denk ik te maken met rendement panelen en de hoek van de zon instraling

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@jacovn Dat meende ik me inderdaad te herinneren dat jij een 3-fase omvormer hebt. Dat maakt het een stuk uitdagender, omdat die 750V behoorlijk wat meer is dan de 380 die de 1-fase nodig heeft.

Bij een 3-fase omvormer moet je dus nog beter opletten.

1 paneel dat in de schaduw ligt is juist waar SE goed in is: Die optimizer krijgt gewoon een hele lage uitgansspanning. Dus die telt misschien maar voor een paar V mee met de stringspanning, maar kan dus wel het beetje vermogen dat het paneel levert aan de string leveren. Alleen als je niet aan de totale stringspanning kunt komen gaan de zonpanelen/optimizers aftoppen. Vandaar mijn opmerking: hoe meer panelen/optimizers in een string hoe beter.

@Moffin Een aanrader om te snappen hoe het werkt is deze uitleg van solaredge: https://www.solaredge.com..._fixed_string_voltage.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

@Moffin
Ik heb naar je legplan gekeken.
Volgens mij kan het op de garage beter.

Panelen in portrait opstellen tegen de zijgevel van de bovenverdieping.
of
2 Rijen panelen in landscape tegen de zijgevel van de bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Ik heb ook eens naar je foto gekeken maar waarom niet op je west dak tien of twaalf panelen.
En dan op oost boven kapel vijf stuks, en op je garage dak zeven stuks op het oosten gericht met tigo optimisers eventueel (kan later altijd nog erbij ).
Dan heb je twee string van 2×10/12 oost en west, kan op willekeurige string omvormer met 2×mpp.
Dan ben je toch simpel klaar?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
ocaj schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:14:
@Moffin Ik zie nogal wat tegenstrijdige verhalen in dit topic staan.
Er zijn 2 kampen: Mensen die Solaredge geweldig vinden en mensen die het helemaal niks vinden. Je zult zelf moeten bedenken waar je voorkeur naar uitgaat.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van SolarEdge, en aangezien het bij mij in eerste instantie niet goed werkte snap ik nu precies hoe het werkt. Als je snapt hoe het werkt dan weet je ook wat wel en niet goed werkt.
De mensen die hier problemen hebben met Solaredge komt doorgaans doordat de installateur niet gesnapt heeft hoe Solaredge werkt en denkt dat je alles zomaar aan kunt sluiten en dat het dan werkt. Dat is niet zo.

In jouw geval gaat je plan uit de openingspost helemaal goed uitwerken.
Belangrijk is dat je een 1-fase omvormer neemt, met een 3-fase omvormer gaat je legplan niet werken.
Een 1-fase omvormer heeft nominaal 380V nodig (afhankelijk van je netspanning).

Jij hebt op elke richting 5 panelen. Op elk moment van de dag kunnen de panelen met de meeste zon dus 300Volt leveren. Dat betekent dat de overige 13 panelen slechts 380-300/13 = 6 Volt hoeven bij te dragen aan de stringspanning. Dat lukt nagenoeg altijd wel. Indirect licht is daar voldoende voor.
Dat gaat dus ook gewoon werken met de P370, je hoeft niet naar de (iets) duurdere P404/P505.

[...]

Ik weet niet waarom, maar ik neig idd meer naar solar edge. Ik woon hier goed en wel 4 maanden en verwacht dat de schaduw op delen van de panelen gaat staan vanwege de flat die links van mijn woning staat. Ik zou het zonde vinden als ik dagelijks delen schaduw pak, waardoor strings wegvallen (vandaar solard edge) En qua prijs valt het verschil ook beste allemaal mee.

Als ik met 325 panelen werk kom ik op 5850 wp ( 1 string bij solar edge mag maximaal 5700wp bevatten.

Ik twijfel dus om gewoon p404's te nemen op alle panelen en dan toch in 1 string te plaatsen. Mocht dat problemen geven, dan kan ik altijd nog naar 2 strings (parallel). Met de p370, heb ik namelijk opstart problemen wanneer ik 1 string oost(6 panelen) / west (5 panelen) en zuid 7 ga werken.

Ik weet alleen niet goed wat de nadelige effecten zijn wanneer ik op 1 string 18 panelen aansluit met de p404's

(uiteindelijk gaat het om misschien 3 euro voor een p404 ipv 370). Daar ga ik ook niet dood van ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
FD2 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 20:18:
@Moffin
Ik heb naar je legplan gekeken.
Volgens mij kan het op de garage beter.

Panelen in portrait opstellen tegen de zijgevel van de bovenverdieping.
of
2 Rijen panelen in landscape tegen de zijgevel van de bovenverdieping.
Goede opmerking. Ik was eerst in de veronderstelling dat 10 graden beter was. Maar idd portrait zou misschien ook kunnen. Dan ga ik zelfs meer richting de 40 graden lijkt me (en dat is volgens mij optimaler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:50:
Ik heb ook eens naar je foto gekeken maar waarom niet op je west dak tien of twaalf panelen.
En dan op oost boven kapel vijf stuks, en op je garage dak zeven stuks op het oosten gericht met tigo optimisers eventueel (kan later altijd nog erbij ).
Dan heb je twee string van 2×10/12 oost en west, kan op willekeurige string omvormer met 2×mpp.
Dan ben je toch simpel klaar?
Op zicht zou ik met de huidige opstelling wel in de buurt van mijn verbruik komen (4600kw) .

Ik kan altijd nog panelen bijleggen, indien ik nog wat extra's wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Ik ben nog wel even benieuwd welke omvormer slim is om te kopen. Je hebt de SE4000H en de SE5000H (let in de link vooral op de H, is een ander type)

https://www.solaredge.com..._inverters_efficiency.pdf

De SE5000H presteert beter dan de SE4000H? Ik dacht dat onder dimensioneren juist ervoor zorgt dat de omvormer eerder start. In de bijlage lijkt dit bij de solar edge HD niet op te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
jacovn schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:06:
@Moffin ik denk dat de tip met Pansonic panelen op oost en west wel prima is met een string omvormer als de genoemde SMA

Met Solaredge moet je niet helemaal de reclame geloven.
Als alles in een string zit beinvloed een schaduw paneel simpelweg een paneel wat nog in de zon zit. Als ze dat ontkennen liegen ze en zijn het niet al te slimme instalateurs zeg maar..
Met SE en meerdere orientaties moet je eigenlijk genoeg panelen in een orientatie hebben om de benodigde spanning op te brengen (aantal is dan afhankelijk van type optimizer)

Doe je oost/west met een 45 graden hoek, krijg je de opbrengst zoals @migjes vaak laat zien, 2 verschoven bulten. Je kunt dan je omvormer undersizen (of het een SE of een string omvormer is)

Met een SE systeem houdt een 45 graden dakhoek ongeveer in dat je een groot gedeelge van het jaar en de dag alleen maar Oost of West in de zon hebt zitten en de andere kant in harde schaduw.
Dan is het simpelweg dom om aantal te weinig panelen of verkeerde optimizers te nemen en maar hopen dat het goed gaat.

Vandaar de p404 optimizers met beperkt aantal panelen per orientatie. Want die kunnen in voorbeeld met 5 panelen de complete spanning voor de omvormer wel leveren (als in 5 x 80 volt)
Ik heb gekeken naar het under sizen ( de SE4000h vs de SE5000H), wat me opvalt is de de SE5000H eerder optimaal draait dan de SE4000H. Of lees ik dit verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Moffin schreef op zondag 1 december 2019 @ 00:04:
Ik ben nog wel even benieuwd welke omvormer slim is om te kopen. Je hebt de SE4000H en de SE5000H (let in de link vooral op de H, is een ander type)

De SE5000H presteert beter dan de SE4000H? Ik dacht dat onder dimensioneren juist ervoor zorgt dat de omvormer eerder start. In de bijlage lijkt dit bij de solar edge HD niet op te gaan?
Succes met vergelijken, SE heeft de schaal van de meeste grafieken verschillend gemaakt.
Als ik ze snel vergelijk lijkt bij lage vermogens de SE500H iets efficienter te zijn.

Ik heb ooit voor de optimizers het proberen af te meten uit die grafieken (met lineaal) en in een excel spreadsheet gezet en weer geplot. Dat was ook een van de redenen om een p500 boven een p404 te kiezen (en zeker geen p505)

Se optimizer rendement
Moffin schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:41:
Goede opmerking. Ik was eerst in de veronderstelling dat 10 graden beter was. Maar idd portrait zou misschien ook kunnen. Dan ga ik zelfs meer richting de 40 graden lijkt me (en dat is volgens mij optimaler)
De optimale hoek zou iets van 38 graden moeten zijn. Als het je voor het uiterlijk niet uit maakt zou ik ze inderdaad op 30-40 graden zetten. Dan heb je vooral in de kortere maanden de panelen op zuid het gunstigst staan t.o.v. de zon. In na salderen tijdperk zou je denk ik gezien elke dag je eigen verbruik zo veel mogelijk moeten proberen af te dekken..

[ Voor 28% gewijzigd door jacovn op 01-12-2019 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Moffin schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:40:
[...]
Als ik met 325 panelen werk kom ik op 5850 wp ( 1 string bij solar edge mag maximaal 5700wp bevatten.
Dat is wel iets om op te letten ivm garantie. Die 5700Wp max geldt voor de 3680H, je zou dus minimaal een SE4000H moeten nemen, daar mag 6200Wp op.
Dat kan nu makkelijk op een 20A-aansluiting omdat je een 35A hoofdzekering hebt. Mocht je in de toekomst ooit op 3-fase overstappen (doorgaans 3x25A, want 3x35A is erg duur), dan ben je niet meer selectief t.o.v. de hoofdzekering.
Of dat erg is, is op tweakers al genoeg over gediscussieerd, maar als je het laat aanleggen dan zijn er aardig wat installateurs die het simpelweg weigeren zo aan te sluiten.
Maar na 1 jaar weet je wel wat je piek-opbrengst is. Mogelijk valt het met die 3 windrichtingen wel mee (kan ik niet helemaal inschatten, er zijn natuurlijk 's zomers rond de middag momenten dat ze alle 18 in de zon liggen...)
Moffin schreef op zondag 1 december 2019 @ 00:04:

Dat lees ik ook zo en dat is met name fijn in de winter: Op grijze dagen is de opbrengst toch al laag, en in de winter is je verbruik meestal wat hoger, dus als het dan wat efficiënter kan is dat mooi meegenomen.
Als het prijsverschil tussen de 4000H en de 5000H niet al te groot is zou ik daar ook voor gaan. Zeker met je 35A hoofdzekering is dat niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 07:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Je kan ook gewoon de 5000h nemen en hem intern begrenzen op 24A als je ooit 3 fase neemt.
En ivm garantie kan je uitbreiden. (Heb niet alles gelezen in dit topic) met een deel op oost/west/zuid zal die nooit boven die 20A pieken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
[quote]ocaj schreef op zondag 1 december 2019 @ 08:15:
[...]

Dat is wel iets om op te letten ivm garantie. Die 5700Wp max geldt voor de 3680H, je zou dus minimaal een SE4000H moeten nemen, daar mag 6200Wp op.

[...]

Bij alle andere modellen is SE4000H en SE5000H geldt bij 1 string ook 5700 wp. (anders moet je over gaan op 2 strings)

Ik ben dus benieuwd of die 5850 netjes op 5700 wordt afgetopt indien ik voor 1 string kies

[ Voor 3% gewijzigd door Moffin op 01-12-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Moffin Het was even zoeken waar je die informatie vandaan haalt, maar ik heb het gevonden...

Op de datasheet van de omvormer staat een maximaal DC-vermogen in Watt in "paneel STC", ook wel Wp genoemd. Op zich een vreemde eis, want als je ze - zoals jij - in meerdere richtingen hebt liggen haal je dat nooit.

Op de datasheet van de optimizers staat een maximaal vermogen per string van 5700 Watt.
Hier lijkt het wel te gaan om daadwerkelijk vermogen en niet om aangesloten paneelcapaciteit (Wp).

Zoals ik het lees zou je dus inderdaad die 5850 wel op 1 string aan mogen sluiten, maar lijkt me verstandig om het daar met je leverancier over te hebben, zodat je er geen gedoe mee krijgt mocht er ooit een garantieclaim nodig zijn.
In jouw opstelling ga je nooit 5700W produceren (tenzij de zon ineens wat feller wordt of zo...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Ik kon het zelf ook niet meer terugvinden in de datasheet. Blijkbaar zijn er oude en nieuwe pdf's

Voor de geïnteresseerde. Hierin staat maximaal per string 5700 maximaal vermogen.

https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moffin
Ik sta op het moment om een keuze te maken:

Het wordt toch solar edge

18 maal P404
18 panelen 320 wp (9,94 stc)
se 5000H

Bewust voor de p404 gekozen. Mocht ik later toch meer panelen willen, dan kan ik de strings verkleinen en heb ik de P404 nodig voor het platte en eventueel hellende dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Lijkt me een prima keuze!

We zijn t.z.t. benieuwd naar je grafiekjes die laten zien dat het allemaal ruim past.
Mooie van de P404 is dat je op safe speelt en dat je dan in de grafieken toch kunt zien of de optimizers ooit boven de 60V uitkomen, of er altijd onderblijven. Dat is wellicht nog leuk voor de geïnteresseerde lezers hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moffin
Absoluut. Ga ik ook zeker doen. En ga hem gewoon 1 jaar op single string draaien en jaar 2 parallel. En dan vergelijken wat het doet.

Heb alles besteld om beide situaties te kunnen toetsen. Bedankt voor alle meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De P370 heeft met een Vmpp paneel op 35 volt min of meer >99% rendement. (onder 25 watt is het iets minder)
De P404 heeft met een Vmpp paneel op 35 volt een rendement van bijna 99.5% (boven de 80 watt)

Lees het zelf af en bepaal zelf verschil: https://www.solaredge.com...optimizers_efficiency.pdf

Als je dat ziet lijkt een P404 nog iets efficienter dan een P370
Voor een Vmpp paneel van dik 50 volt is hij wat minder efficient.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moffin
Om het topic af te ronden. Hierbij het resultaat:

Korte update:

Januari zuid (plat dak)
7 maart west (schuin dak voor)
14 maar oost ( schuin dak achter, kant dakkapel)

[Met 22 mm speedboor in de nokbalk een gaatje geboord. Kon daarmee de stekker van optimizer tot optimizer verbinden zonder 3th party verlengstekker ertussen. (en dus afknippen vanwege brandgevaar) Helaas paste de stekker niet door een 19 mm pijpje.

Overigens, overal waar ik (19mm)pijpjes heb gebruikt, heb ik met een stanley mes de scherpe randen eraf gehaald. Ik wil uiteraard niet dat de pijp in de kabel gaat snijden.

Uiteindelijk dus veel tijd met de kabels en de nok kwijt geweest. Wilde het super netjes en zonder kans op schade in de toekomst installeren.

Hieronder een paar foto's van de installatie. Thanks voor alle tips de afgelopen maanden (van oriëntatie tot installatie).
Het begon allemaal met dit topic: Zonnepanelen keuze tav zuid / oost / west situatie

Om 18:30 wilde ik nog mijn optimizers scannen. (installatie draaide voorheen op 8 panelen). Helaas na 2 stopte hij ermee. Ik hoop dat het te maken heeft met het weinige daglicht en dat er niet een ander issue is.

Opmerkingen

p.s. m'n ketel heb ik november vervangen vanwege de uitzending van Radar. (ik had zo'n levens gevaarlijke ketel) Vandaag maar gelijk netjes de rookgasafvoer gebeugeld. Want zo hoort dat uiteraard niet.

p.s. 2 Ik ben ooit begonnen met 6 offertes. Omdat niemand mijn vragen kon beantwoorden realiseerde ik me dat ik het beter zelf kon gaan doen. Ik heb 4 legplannen gehad. Geen van die legplannen was realiseerbaar op zuid (het platte dak). Uiteindelijk is het resultaat dus hetgeen hierboven op de foto staat. Gelukkig is het uiteindelijk allemaal goed gekomen.

PV output:

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=81719

Foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdokEQ5lk34RhKt6psMxAXEZmFY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/UjLyjXUNXCK3qNda2ut8jkfr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_xO8fklG3Vr-8QDLBCK95jJfbo=/800x/f/image/0LQZ5veu7tiEb1r8FOk8NYeW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJPQS278p5XlpPzG1JY_YOcBdec=/800x/filters:strip_icc()/f/image/pnALnjmIfqtnqAfFnQwCqMHa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9OxOjEPs_ps2AJ9qH7IH5UYeFs=/800x/filters:strip_icc()/f/image/YHuMi8nRZfrw46hFxdeFHGYx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7Iv5MbzW2qfIHwpzGP9vVgx0yE=/800x/filters:strip_icc()/f/image/bT0OH4De3RsPazcvJw4Sj44n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YcE93IPYybKXWRXO72xc-vVqPs=/800x/filters:strip_icc()/f/image/4I1qraRYva4jzmgGNASCTY6A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5e_8N5KKYLD_6etQN26aa_ArMo4=/800x/filters:strip_icc()/f/image/lsNQqulSFtWlWM26PThbmPt7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPWz5SFC8C3DSGWE49O2X11_Y6k=/800x/filters:strip_icc()/f/image/15lHihZr9vcAQUwBfduER2Xv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_m-tVYOBmDIdlR8oPbGoUIuFlw=/800x/filters:strip_icc()/f/image/eRPOM16xDCD2mCAqn8txU7Ri.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFSUwuArE5-l5R_sYkdq-rV-RMM=/800x/filters:strip_icc()/f/image/LiUFSzknnYygoEkOcPT63nGC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9dqGPmdtxUQ2ghhK5XcCL0Y6RI=/800x/filters:strip_icc()/f/image/3q4nPAbmBVCViSgWRcADzr9t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Moffin op 14-03-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

je moet idd redelijk wat licht hebben om de optimizers te vinden. heb je gemeten (1 - 1,1 V controle spanning o de string)?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

wanneer komen doe andere panelen op de voorkant? :-)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moffin
@Andre1973 , ik heb de installatie nu 1 maand draaien en het is verslavend. Gezien de terugverdientijd vanwege de salderingsregeling, kan ik beter nu uitbreiden.

De vrouw vind het allemaal overdreven nog meer panelen. Ik heb dus nog wat te managen thuis ;)
Stiekem denk ik dat ze het ook wel waardeer als ik soms even tijd en aandacht aan het gezin besteed. (ben nu vanaf mei vorig jaar non stop aan het klussen geweest)

Maar, sluit niet uit dat ik aan de voorkant er nog 4 bij leg en achter op de dakkapel 3 in portrait en dan 1 naast het dakkapel. Ik merk vooral dat oost en zuid het super goed doen en aansluit bij de behoefte (energie afname). In west heb ik iets vroeger dan verwacht geen licht meer op de panelen. (flat van 3 hoog). Wellicht eerst een dakkapel aan de voorkant opperen en daarop 3 panelen onder 10 graden leggen.Dat lijkt me rendementstechnisch het interessantste gezien de situatie.

Nogmaals thanks voor alle hulp, ben er super blij mee.

Pagina: 1