Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 08:38
Tweakers,

Ook wij willen in 2020 nog zonnepanelen plaatsen op onze renovatiewoning in BE, wegens de wegvallende terugdraaiende teller, etc.

Verbruik
Ons huidig verbruik (appartement, 2 personen) zat op een goede 2000kWh. In onze nieuwe woning die aanzienlijk groter is en meer toestellen zal hebben gok ik momenteel op een 3000kWh jaarlijks.

Woning
Plat dak, 9m hoogte, zuid-oost georiënteerd. Toekomstig-vrouwlief wil graag nog op de voorkant (noorden) een dakterras maken, dus enkel de achterkant van het huis is beschikbaar. Zoals op de foto (gemaakt van noord naar zuid) te zien staan er wat schouwen op het dak (waar ik rond wil werken) alsook een appartementsblok (rechts, rode steen) op enige afstand dat net wat hoger is dan ons huis (1 verdieping ongeveer).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cJvkjOYuIdJgnfEzf0W8arV0vU=/800x/filters:strip_icc()/f/image/44N1LwVZCEwIRkOs7luFkdGU.jpg?f=fotoalbum_large

Elektrisch:
3-fase (zonder N! delta netwerk dus): 3 x 40 A

Configuratie
Om meer panelen op het dak te krijgen, zonder vol in de schaduw te staan, wil ik de panelen in dezelfde richting als het dak plaatsen: zuid-oost. Om ook niet teveel plek te verliezen in de lengte / schaduw op de panelen te hebben, ben ik van plan om alle panelen op een "zonneschans" te plaatsen. 3 breed in portrait, met 2 van de 3 rijen 4 panelen hoog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7z7Bi7IRF-y5NG6Nb1KxRyGCk9w=/800x/filters:strip_icc()/f/image/R9LnIKyqpoeYAHxiPFKjxq6f.jpg?f=fotoalbum_large

Dat komt ook enigszins overeen met de "best geschikte" stukken aldus de Vlaamse overheid (grote gele vlak is ons terras op de 1e verdieping, dat is wat lastig voor panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3MVQ7SLXK6qzm5hajuy6nldqWs=/f/image/YJcjG0cZzJ5nXicRWda8gy2C.jpg

Zelf uitgedokterd voorstel:
- Onderstel: "Zonneschans" met een hoek van 10 graden
- Panelen: 10 x 340 (Yingli) / 350 (Longi) Wp Full Black Monokristallijn
- Omvormer: Growatt 3000S / SMA SB 3.0 / Solaredge SE3000H omvormer met alle panelen in serie
- Geen optimizers want weinig/geen schaduw
- Meterkast in de garage (gelijkvloers), omvormer kan geplaatst worden in garage of op het dak zelf (af te raden naar ik had begrepen).
- DC kabel ongeveer 20/25m van dak naar meterkast.
- 16/20A zekering (beiden zouden moeten voldoen)

Op basis van de prijzen die ik online heb gevonden kom ik uit op ongeveer 3000 EUR voor het volledige pakket, vooral de zonneschanzen zijn kostelijk. Ondertussen ook een paar offertes opgevraagd, specifiek ook bij een BE verkoper i.v.m. lagere BTW voor renovaties in BE (6%) t.o.v. die in NL.

Ik heb een 3kW omvormer geselecteerd omdat die mij het beste gepast leek, met 3,4/3.5kWp in een zuid-oost opstelling kom ik uit op een maximum vermogen van net 3kW (10% verlies gerekend wegens niet-zuid + plaatsing onder 10 graden helling). Op de website van de EC heb ik ook al even een simulatie gedaan met de beschikbare informatie en daar kom ik uit op een opbrengst dicht bij ons geschatte verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJryHgNDz0GUYpS1MTXY5syhe24=/800x/filters:strip_icc()/f/image/UjFflOZyjZCOryeEFiGRLVm9.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen:
Wat denken jullie van deze opstelling? Zie ik iets over het hoofd / kan er iets beter?
Zijn er andere panelen de moeite waard (prijs/kwaliteit/opbrengst)?

Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door theredone51 op 06-03-2020 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
De schans lijkt mij de beste oplossing om zoveel mogelijk op te wekken op dit stuk dak, met het hogere gebouw erbij. Optimizers zijn niet nodig, dus is ook de SolarEdge omvormer niet zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Geen SolarEdge, kan je echt niet meer Wp kwijt? Anders 2k5VA omvormer ivm belasting? 16A groep.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
onetime schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:46:
Geen SolarEdge, kan je echt niet meer Wp kwijt? Anders 2k5VA omvormer ivm belasting? 16A groep.
Bedankt voor je input, ondertussen het plan herzien naar een opstelling van 7 panelen (wegens niet voldoende afstand tot de dakranden), bestaande uit:
- 7x JA Solar 405Wp panelen = 2835Wp
- 1x SMA SB 2.5

Daarmee kom ik, rekening houdende met plaatsing etc. uit op een opbrengst van net geen 2600kWh per jaar. All-in is dat dan ongeveer 0.9 EUR/Wp inclusief de benodigde zonneschans, etc. Als ik voor een Growatt 2500 zou kiezen zou de prijs uiteraard nog een stuk dalen, dan zit ik op net onder de 0,8 EUR/Wp.

Het volledige dak is een 65m2 groot, dus op de voorkant van het huis is er inderdaad nog genoeg plek, maar zoals aangegeven is dat geen optie omdat vrouwlief daar een dakterras wil hebben O+

[ Voor 7% gewijzigd door theredone51 op 11-03-2020 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
@theredone51
oke een :)B dus die regels.

10x340Wp=3400Wp, en in nederland is het helemaal niet gek om dit op een 3kW of 3,6kW omvormer te hangen.
maar belgie heeft andere regels, daar kan het soms handiger zijn om dit op een 1,5 of 2kW omvormer te hangen.

knelle, nu schrijf je iets anders, dus oke opnieuw. (lol)
7x405Wp=2835Wp, en in Nederland is het helemaal niet gek om dit op een 2,5kW of 3kW omvormer te hangen.
maar België heeft andere regels, daar kan het soms handiger zijn om dit op een 1kW of 2kW omvormer te hangen.

zeker als je 100€ per kW belasting moet betalen. :-(
dit maakt zeer onefficiënt onder dimensioneren efficiënt.
(dus zoek de regels even goed uit die voor jouw gelden.)

lees dus ook even:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
dus mogenlijkheden genoeg.

ook een 1kW omvormer die heeft vaak totaal geen probleem om er 3,6kWp aan panelen aan te hebben.
dus technisch allemaal geen probleem. (mits je natuurlijk de juiste keuze neemt. Wp is geen grens, de Vmpp en Voc zijn de grens. ;) )

edit:
lees ook:
Zonnepanelen Oost-West (BE)

edit2:
tja als de vrouw dat niet wil, dan heb je wel een probleem.
met de Belgische regels raad ik eerder een 6x330Wp op oost(achtig) en dan 6x330Wp op west(achtig) aan.
(helaas wel panasonic panelen(die zijn wat duurder), omdat je anders een te lage Vmpp krijgt.)
en dit dan op een +/-2kW omvormer.
kan dit niet, dan zou ik erg gaan twijfelen of je wel zonnepanelen zou moeten nemen.
centen technisch word het dan een erg slecht verhaal. ;)

edit3:
geplaatst op een schans zo als dit (of ander 2 panelen schans systeem):
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
hoeft het niet duur te zijn om het met de (duurdere) panasonic panelen op te lossen. ;)
en dan voor de vrouw de tip: een dakterras tussen de panelen is ook lekker uit de tocht.
zit je lekkerder als op een winderig dak. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door migjes op 11-03-2020 12:43 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
theredone51 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:53:
[...]

Bedankt voor je input, ondertussen het plan herzien naar een opstelling van 7 panelen (wegens niet voldoende afstand tot de dakranden), bestaande uit:
- 7x JA Solar 405Wp panelen = 2835Wp
- 1x SMA SB 2.5

Daarmee kom ik, rekening houdende met plaatsing etc. uit op een opbrengst van net geen 2600kWh per jaar. All-in is dat dan ongeveer 0.9 EUR/Wp inclusief de benodigde zonneschans, etc. Als ik voor een Growatt 2500 zou kiezen zou de prijs uiteraard nog een stuk dalen, dan zit ik op net onder de 0,8 EUR/Wp.

Het volledige dak is een 65m2 groot, dus op de voorkant van het huis is er inderdaad nog genoeg plek, maar zoals aangegeven is dat geen optie omdat vrouwlief daar een dakterras wil hebben O+
Ik zou voor deze setup een 2kVA omvormer nemen in :)B
Kijk verder of je nog suggesties van @migjes kunt gebruiken.
En neem een relatief kleine omvormer ivm belasting. Je verliest minder opbrengst dan dat je minder belasting hoeft te betalen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@theredone51
ik heb nog een grafiek van de oude situatie bij mij thuis.
dit was toen 2x10x190Wp=3800Wp. (1900Wp per kant dus.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEwgn1dJXaPcvkwxF3Bqem3GL9A=/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg
dat lijkt wel erg veel op het plan om 2x6x330Wp te doen.

(let wel op dit is 2x45 graden, jij zult vast wel platter gaan op een plat dak.
probeer 2x15graden te doen, hoe groter de hoek de verder uit elkaar oost en west top zit en de minder je aftopt.)

ik heb niet alle maten van je dak maar het lijkt er wel op dat je best een leuk dak nestje tussen de panelen zou kunnen maken voor de vrouw.
tussen de panelen zitten heb je gewoon iets meer privé, als ik die flats rond je huis zo zie.

check als je zelf een schans wil bouwen eens:
Geert h in "zelf zonnepanelen plaatsen"
maak er dan nog een extra rand omheen, en je hebt best een leuk nestje voor vertoeving op het dak. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
migjes schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:02:
knelle, nu schrijf je iets anders, dus oke opnieuw. (lol)
Mea culpa :>
7x405Wp=2835Wp, en in Nederland is het helemaal niet gek om dit op een 2,5kW of 3kW omvormer te hangen.
maar België heeft andere regels, daar kan het soms handiger zijn om dit op een 1kW of 2kW omvormer te hangen.

zeker als je 100€ per kW belasting moet betalen. :-(
dit maakt zeer onefficiënt onder dimensioneren efficiënt.
(dus zoek de regels even goed uit die voor jouw gelden.)
Precies zoals boven al aangegeven, maar in mijn geval 88EUR/kW.
lees dus ook even:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
dus mogenlijkheden genoeg.

ook een 1kW omvormer die heeft vaak totaal geen probleem om er 3,6kWp aan panelen aan te hebben.
dus technisch allemaal geen probleem. (mits je natuurlijk de juiste keuze neemt. Wp is geen grens, de Vmpp en Voc zijn de grens. ;) )
Klopt helemaal, de SB 1.5 kan volgens de datasheet 3000Wp aan, geen probleem dus voor de beoogde setup. Ik had uiteraard al wat simulaties gedaan (met gelijkblijvende energieprijzen, wat weinig realistisch is en dus normaal de terugverdientijd nog verder zal verkorten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wl7Fa2TtS1lA7AUlHe7VjlWbJs=/800x/filters:strip_icc()/f/image/SrRWfBThD7Nsom1Y3UHaMWOy.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals te zien is de netto winst / jaar het grootste met de SB 2.5, uiteraard is die ook wat duurder waardoor de terugverdientijd wat langer is, maar de uiteindelijke winst na 20 jaar (er van uitgaande dat alles zo lang blijft meegaan, etc.) ook hoger uit komt.

Ook dezelfde simulatie gedaan met een Growatt omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omXRYH0Svu1-xtYzyoVfqlAAAI0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/mZN6WdxOGWvgTv83StHe1IxP.jpg?f=fotoalbum_large

Door de lagere aanschafprijs uiteraard een kortere terugverdientijd, dus meer winst aan het eind, maar dat is er van uitgaande dat het rendement van de Growatt precies hetzelfde is als die van de SB's (of dat realistisch is..?). Alsook het feit dat, aldus de datasheets van de Growatt omvormers, enkel de 2000 en 2500 volstaan voor het aangesloten vermogen.
edit:
lees ook:
Zonnepanelen Oost-West (BE)

edit2:
tja als de vrouw dat niet wil, dan heb je wel een probleem.
met de Belgische regels raad ik eerder een 6x330Wp op oost(achtig) en dan 6x330Wp op west(achtig) aan.
(helaas wel panasonic panelen(die zijn wat duurder), omdat je anders een te lage Vmpp krijgt.)
en dit dan op een +/-2kW omvormer.
kan dit niet, dan zou ik erg gaan twijfelen of je wel zonnepanelen zou moeten nemen.
centen technisch word het dan een erg slecht verhaal. ;)
Dat topic, inclusief je reactie, had ik ook al doorgenomen, waarvoor dank. Jammer genoeg gaat een oost-west opstelling weinig succes hebben op de achterkant van mijn dak, dan kan ik zo goed als geen panelen kwijt + gaat enkel oost veel nut hebben. Voor de locatie van ons pand, zie: https://goo.gl/maps/F7LoBDJwpYV3xDSo7

Met de onderkant van de foto op zuid gericht (zoals al aangegeven is het pand NW->ZO geplaatst) ziet mijn voorstel er dus zo uit met 7 panelen (rood kader) en het toekomstige terras (geel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9YZFK70LX4t3wnikqdsMjecxvc=/f/image/zINpO6UGbopp8ddVYUUoPq85.jpg

In theorie zou ik in het oranje stuk nog 2 panelen naast elkaar kwijt kunnen zodat het totaal op 3645Wp komt, daarmee zou ik uitkomen op met SB's (vanaf de 2.5 i.v.m. voltage van 9 panelen in 1 string):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM5ksITOla_u5uHnDPWKphAv9Rk=/800x/filters:strip_icc()/f/image/HLVom7o3HmlRFgOIa1RCWtHX.jpg?f=fotoalbum_large

Of met Growatt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suTQF_e47-CYuQhyxIOmVX8Su6Q=/800x/filters:strip_icc()/f/image/IgKLROEmhz2K6z3bVCXM6IhN.jpg?f=fotoalbum_large
In die gevallen zou het dus inderdaad wel logisch zijn om 1 maat kleiner te gaan in omvormer, bij een opstelling met 7 panelen zou het theoretisch gezien het beste zijn om wel naar de grootste te gaan (toevallig ook de 2.5).

Correct me if I'm wrong! ;)
migjes schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:19:
(let wel op dit is 2x45 graden, jij zult vast wel platter gaan op een plat dak.
probeer 2x15graden te doen, hoe groter de hoek de verder uit elkaar oost en west top zit en de minder je aftopt.)

ik heb niet alle maten van je dak maar het lijkt er wel op dat je best een leuk dak nestje tussen de panelen zou kunnen maken voor de vrouw.
tussen de panelen zitten heb je gewoon iets meer privé, als ik die flats rond je huis zo zie.
Zoals opgegeven, dat krijg ik niet weg i.v.m. torentjes, dakvensters, etc. Voor het dakterras moet er nog een trap komen (geen plek voor panelen), afstand van de rand bewaren, ... Aan de voorkant van het huis hebben we geen "inkijkers" en het appartementenblok heeft geen ramen aan de zijkant. De achtergelegen school uiteraard wel (richting het zuid-oosten vanaf het dak), maar tijdens de schooluren zullen we er toch niet zitten. Aan de voorkant zijn de eerstvolgende buren op 100m ofzo, dus het idee is dat dat wel goed komt wat betreft privé ;)
check als je zelf een schans wil bouwen eens:
Geert h in "zelf zonnepanelen plaatsen"
maak er dan nog een extra rand omheen, en je hebt best een leuk nestje voor vertoeving op het dak. ;)
Had hem tegen gekomen, maar met de verbouwing nog in volle gang heb ik daar geen tijd voor :X

Pffft, flinke post geworden zo, bedankt voor de input allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@theredone51
jep flinke post, moet ik ook op gaan puzzelen, dus daar voor iets geduld. ;)

sma vs goodwe.
bij gelijke installatie, lever die 2 vrijwel gelijk aantal kWh op.
(verschil is zo klein, dat het niet te zien is welke beter is.)
wel zijn het verschillende omvormers, waardoor soms voor bepaalde toepassingen een sma wat beter is als een goodwe of anders om.
(probleem bij goodwe is dat de datasheet's soms wel erg veel fouten bevat. dus pas daar een beetje mee op.)

je maakt een opbrengst schatting?
hoe doe je die en waarmee?
(hij ziet er niet heel slecht uit op het eerste gezicht, maar dat schut ik ook niet even snel uit de mouw.
zal ik later nog wel een keer naar kijken, maar extra info is wel welkom.)

hier mijn oost-west voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neW_3vSB5bzs1_M6L7EojOe1w9s=/800x/filters:strip_icc()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
wil het niet over oost-west hebben, maar over aftoppen.
de set die ik gebruikte toen was: 2x7x190Wp oost en 10x300Wp west.
de omvormer die ik had kan 3300VA aan, maar per mpp maar 2000VA. :-(
dus het stukje tussen 15:30 en 17:30, dat is aftoppen op 2000VA (hij gaat dan zwabberen tussen de 2000 en de 2100, heb ik voor de grafiek er maar een beetje uitgefilterd.)

dan de opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJWnaDzLZjWBjB6DvhR3uEdPZL8=/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg
van maart 2016 tot maart 2017 had ik dus de 3300VA omvormer (met zijn beperking)
daar na maart 2017 tot 2018 vervangen voor 4000VA omvormer. (die per mpp 3000VA aan kan)
veel verschil hé in opbrengst tussen de 2 omvormers >:)
(niet te zien, ik bereken virtueel met de beste schatting die ik voor elkaar krijg 138kWh minder verlies. ;) )

na juni 2018 heb ik de 2x7x190Wp vervangen voor panasonic.
jep dat doet meer kWh per Wp, en die is wel zichtbaar.
(eigenlijk moet ik de grafiek nog even vervangen voor een nieuwe, de lijn is iets gedaald nu 840kWh/kWp is waar hij wel stabiel op blijft door gaan.)
dit maakt de dure prijs van panasonic nog niet goed.
(maar geld is niet zo belangrijk voor mij, kWh van mijn dak wel, de warmtepomp slobbert het zo op.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
@migjes
migjes schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:07:
@theredone51
jep flinke post, moet ik ook op gaan puzzelen, dus daar voor iets geduld. ;)
Geen probleem! _/-\o_
wel zijn het verschillende omvormers, waardoor soms voor bepaalde toepassingen een sma wat beter is als een goodwe of anders om.
(probleem bij goodwe is dat de datasheet's soms wel erg veel fouten bevat. dus pas daar een beetje mee op.)
SMA is beter bij lichte schaduw had ik begrepen, ook de uitlezing van de module zou interessanter (local server) zijn t.o.v. Growatt. Voor die paar euro's heb ik dan wellicht liever de SMA.
je maakt een opbrengst schatting?
hoe doe je die en waarmee?
(hij ziet er niet heel slecht uit op het eerste gezicht, maar dat schut ik ook niet even snel uit de mouw.
zal ik later nog wel een keer naar kijken, maar extra info is wel welkom.)
Sunnydesign van SMA, op basis van correcte plaats/azimuth/hoek van de panelen, etc. met alle panelen in 1 string. Wegens ontbreken van berekingstool van Growatt heb ik de opbrengst 1-op-1 overgenomen voor de Growatt omvormer om zo enkel het resultaat op de prijs te simuleren bij theoretisch dezelfde opbrengst.
wil het niet over oost-west hebben, maar over aftoppen.

(maar geld is niet zo belangrijk voor mij, kWh van mijn dak wel, de warmtepomp slobbert het zo op.)
Als ik de waarden vanuit Sunnydesign mee neem in de prijsberekening incl. belastingen etc. dan besluit ik daaruit dat voor 7 panelen het in principe financieel weinig uit maakt. De 1.5kW t.o.v. de 2.5kW scheelt op het einde van de rit (20 jaar) een tientje per jaar in het voordeel van de 2.5kW. Dat gaat het verschil niet maken, maar ik krijg wel 400kWh per jaar extra uit de installatie (ongeveer 19%) wat met eventuele stijging van de energieprijs alleen maar positief zal uitdraaien voor de 2.5kW omvormer.

Voor de setup met 9 panelen daarentegen is het verschil in opbrengst per jaar maar een 30kWh (oftewel 7.8 EUR winst dus door het niet moeten aftoppen van de 3kW omvormer bij ideale omstandigheden), waardoor in die situatie het juist wel logisch zou zijn om voor 1 maat kleiner te gaan, wat net geen 45 EUR/jaar "minder verlies" geeft aan belasting op het omvormervermogen. :9

Edit 12/03/20:
Gisteravond nog even op het dak gekropen om te kijken wat er eventueel mogelijk zou zijn met betrekking tot andere opstellingen, als ik bij zuid-oost opstelling blijf dan kan netjes 9 panelen kwijt zonder teveel schaduwproblemen te krijgen volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ga09J-FGARRbqDYp_nE-HP8XljA=/f/image/YQymqVvKF3XOLBqdkc7TZc5v.jpg

Zoals geopperd heb ik ook een poging gedaan om een NO-ZW opstelling in te passen, ik heb het aantal panelen daarbij verhoogd naar 12 stuks. 6 per string, voor een omvormer met 2 MPPT's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdDClm7Z-DOYtJky8vZ0qxuSmy8=/f/image/qJVgpjQdd4s6OzDBs6PfucUK.jpg
1 paneel heb ik in het grijs gezet, dit gaat een probleempje worden i.v.m. schaduw omdat hij gedeeltelijk achter 1 van de schouwen zal komen.

En uiteraard even financieel uitgewerkt, de 3899kWh is een getal op basis van deze link zonder aftoppen gerekend. Ik heb even gekeken en een 3,6kW omvormer lijkt het meeste geschikt, al vanaf april gaat de installatie immers boven de 3kW. Daarmee kom ik uit op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TvKXDtOJxmz6gx89uERf_DBBhA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/fnBFGKC6zWh6egePUl4IBotE.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard, meer winst, maar ook een stuk duurdere opstelling. Probleem met schaduw, 2 strings, etc. Als iemand mij kan overtuigen van dat dat toch de ideale opstellling zou zijn, be my guest. Persoonlijk leun ik momenteel naar de opstelling met 9 panelen (7 vooraan, 2 achteraan), op een 2,5kW omvormer. Dat lijkt de simpelste/netste opstelling te zijn, met weinig/geen problemen met schaduw en toch een leuke terugverdientijd/winst met een output van net boven de 3000kWh op jaarbasis.

[ Voor 32% gewijzigd door theredone51 op 12-03-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Extra optie:
Heb je apparaten die je met gelijkstroom kan voeden? Of die je altijd aan wilt hebben zodat ze op een ups staan? Dan kan je de voeding op het moment van zon van de panelen halen en op andere momenten aanvullen met netstroom. Op die manier kan je, afhankelijk van het op deze manier te verbruiken vermogen en eventueel accu capaciteit nog 1 of meer panelen zonder netkoppeling plaatsen en zo de belasting ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
onetime schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 23:43:
Extra optie:
Heb je apparaten die je met gelijkstroom kan voeden? Of die je altijd aan wilt hebben zodat ze op een ups staan? Dan kan je de voeding op het moment van zon van de panelen halen en op andere momenten aanvullen met netstroom. Op die manier kan je, afhankelijk van het op deze manier te verbruiken vermogen en eventueel accu capaciteit nog 1 of meer panelen zonder netkoppeling plaatsen en zo de belasting ontwijken.
Ik heb een Raspberry Pi draaien met HomeAssistant en een NAS waarvan het fijn is dat ze werken. Maar dat zijn niet de grote verbruikers, dan is het leuker om de opgewekte gelijkspanning om te zetten in wisselspanning en het zo te gebruiken denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theredone51
@migjes @onetime , ik wil jullie graag nog even bedanken voor jullie input. Afgelopen weekend heb ik samen met mijn vriendin de installatie op het dak gezet en gisteren de eerste dag kunnen draaien :9

Installatie is uiteindelijk geworden:
- 7 x Canadian Solar CS3L-365MS (2555W in totaal)
- Goodwe GW2000-XS omvormer
- ValkPro+ P10 systeem

En dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n45-RGJ51H-yCvSjXf7pX4qZHqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9JcAvKVAq9QC0wu9B7dcgGJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlMviL7o0oUTepawP0DbBUJJSkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3P207CmrYUyNJtcFwoHvkjXD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e23D2LAGIVZY48pNj4a4BNfF6Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdcz8hx9ij5sepeezBZMYtus.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren dus de eerste volledige dag (afgezien van een uurtje 's ochtends omdat ik de bekabeling in de kast nog even goed moest aansluiten) kunnen draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz6DVoT-4uHM9Axo0dNZLi5vMEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jUI6gWjKZsYhvOSQftjwTVMs.png?f=fotoalbum_large

In totaal 16,8kWh met 2,555kW aan panelen geeft 6,58 kWh/kWp, me dunkt dat dat ook nog wel over de 7 moet kunnen gaan >:) Voor de mensen die de investering interessant vinden: uiteindelijk 2250 EUR betaald voor de hele installatie (incl. BTW, die kunnen we hier niet inbrengen in BE..) voor een berekende opbrengst van net geen 2500kWh op jaarbasis zou de installatie daarmee terugverdiend moeten zijn op 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Mooi! Toch nog even een tweak-opmerking: kan je ze nog iets uit de schaduw (zie 1e foto) schuiven?
Gratis meer opbrengst. En zou dat een 8e paneel mogelijk maken? Alleen extra kosten voor dat paneel, de schaduw is dan minder een probleem, en je hebt wel extra opbrengst. (Wel Voc en Vmppt controleren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
onetime schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:47:
Mooi! Toch nog even een tweak-opmerking: kan je ze nog iets uit de schaduw (zie 1e foto) schuiven?
Gratis meer opbrengst. En zou dat een 8e paneel mogelijk maken? Alleen extra kosten voor dat paneel, de schaduw is dan minder een probleem, en je hebt wel extra opbrengst. (Wel Voc en Vmppt controleren)
Verder naar links schuiven (uit de schaduw van de CV toren in de late middag) gaat jammer genoeg niet omdat het onderstel dan op/uit/voor de afvoer van het dak komt. Als ik hem nog verder naar links schuif, dan komt de installatie uit op het dak van de buurvrouw.. Met andere woorden, technisch past het maar net :p

Ohja, niet te vergeten: op de Goodwe mag niet meer dan 2600W worden aangesloten (nu 2555W)..

De schaduw is ook zichtbaar op de grafieken denk ik (vanaf 15u35 ongeveer zie je een soort van dip in de curve:
https://pvoutput.org/intr...722&sid=76000&dt=20200519

Morgen kruip ik rond die tijd even het dak op om te kijken of dat inderdaad zo is. Indien ja, dan wil ik eens testen met de schaduw functie op de omvormer om te zien of dat veel verschil maakt.
Pagina: 1