Een collega van mij (niet actief op tweakers) heeft mij gevraagd om mee te denken over zijn PV mogelijkheden. Omdat installateurs tot 2x toe een (in mijn optiek) rare en dure installatie voorstellen denk ik dat er hier betere ideeën naar voren zullen komen.
De situatie:
De afmetingen van de dakpannen zijn 34 cm hoog en 19cm breed.
Hierbij is google maps met Noord boven en een boom ten zuiden van het huis, hoogte ergens tussen nok en dakrand.
Tot nu toe zijn er 2 aanbieders geweest die allebei SolarEdge aanbieden waarbij zowel de garage en het huis in 1 string lange zitten waarbij er dus een DC kabel tussen beiden moet komen. Goedkoopste was 13x315Wp voor €5771 incl. BTW (€1,41/Wp), de ander was 14x325Wp voor €6824 (€1,49/Wp). Daarbij zitten er dan afhankelijk van de aanbieder 7 of 8 aan de voorkant van het huis en 6 op de garage:

Aan de ene kant kan ik SolarEdge wel begrijpen ivm de boom aan de voorkant van het huis, maar wanneer de panelen aan de voorkant goed in de zon komen ligt de garage in de schaduw waardoor het minimum aantal panelen wellicht in het geding komt (5 indien P404 (80V) op 1 fase omvormer (380V) ).
De grootste vragen zijn uiteindelijk:
De situatie:
![]() | ![]() | ![]() |
De afmetingen van de dakpannen zijn 34 cm hoog en 19cm breed.
Hierbij is google maps met Noord boven en een boom ten zuiden van het huis, hoogte ergens tussen nok en dakrand.
Tot nu toe zijn er 2 aanbieders geweest die allebei SolarEdge aanbieden waarbij zowel de garage en het huis in 1 string lange zitten waarbij er dus een DC kabel tussen beiden moet komen. Goedkoopste was 13x315Wp voor €5771 incl. BTW (€1,41/Wp), de ander was 14x325Wp voor €6824 (€1,49/Wp). Daarbij zitten er dan afhankelijk van de aanbieder 7 of 8 aan de voorkant van het huis en 6 op de garage:

Aan de ene kant kan ik SolarEdge wel begrijpen ivm de boom aan de voorkant van het huis, maar wanneer de panelen aan de voorkant goed in de zon komen ligt de garage in de schaduw waardoor het minimum aantal panelen wellicht in het geding komt (5 indien P404 (80V) op 1 fase omvormer (380V) ).
De grootste vragen zijn uiteindelijk:
- Mijn tellingen lijken te laten zien dat 8 op het huis krap wordt, net als 6 op de garage. Enig idee wat hier wellicht nog beter zou passen?
- Hoe zouden jullie de strings verdelen over de omvormers? Zelf zat ik gewoon aan 2 losse string omvormers te denken om niet met de DC kabel te moeten klooien door de tuin en het huis. Zeker op de garage is zonder schaduw, het huis is er wel iets, maar niet als de zon hoog staat.
[ Voor 48% gewijzigd door Rimco op 18-02-2020 23:10 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW