Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen op badkamer dak over een dakkoepel

Pagina: 1
Acties:

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het wordt nu toch echt tijd voor een paar zonnepanelen. Al regelmatig door mijn hoofd geschoten, maar tot nu toe waren er belangrijkere zaken om te doen aan dit klushuis uit 1912. Dilemma was altijd welk dak gaan we gebruiken voor de zonnepanelen. Zoals op de foto's te zien zal zijn is het schuine dak op het Oost-Zuid-Oost misschien de beste locatie, maar we hebben er niet zomaar rode dakpannen op laten leggen. Het liefst hebben we de panelen uit het zicht.

Het badkamer dak dus. Dat is ongeveer 6,4 bij 3 m en bevat middenin een dakkoepel en heeft in een hoek de rookgasafvoer van de ketel staan. Dakhoogte is iets van 3m, meer zal het niet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qG19jMvIelaNrr7GuZnHyE32/full.png

Schaduw valt gelukkig mee, er staat wel een boom pal oost, maar dan is de zon vaak nog veel te laag, dus die heeft weinig invloed. Ook is de opbouw van de buren aardig hoog (9m) daar heeft het dak in de winter vermoedelijk schaduw van in de namiddag, maar leek me weinig uit te maken omdat de zon in de winter toch niet veel schijnt. De overige seizoenen ligt dit dak vol in de zon.

Ook is dit dakvlak het makkelijkst om panelen zelf neer te leggen. Goed te bereiken en plat, dus geen lastige montage.

Tot nu toe zat ik met die dakkoepel in mijn maag. Dat ding zorgt ervoor dat ik hooguit 4 panelen kwijt zou kunnen en dat vond ik de moeite niet echt waard. Maar in deze post van @Rol-Co staat een link naar deze betonnen houders. Dat lost een boel op.

Mijn plan is als volgt:
* 4 van die betonnen voeten kopen (twee links, twee rechts van de dakkoepel)
* 6 panelen erop óver de dakkoepel
* Kabel door dak of langs dakrand en dan door gevel naar omvormer in de bijkeuken (ketel, wasmachine, droger)
* 1 fase omvormer (en zorgen dat de basislast op die fase zit), want 3 fasen thuis) (uitleesbaar)
* Zelf leggen met hulp van wat sterke vrienden (behalve eventueel dakdoorvoer)
Schatting kosten < €2.000,- totaal

In een later stadium zou ik op het schuine dak altijd nog panelen bij kunnen plaatsen, die dan misschien op een andere fase gezet kunnen worden. Of is het slimmer om nu een 3 fase omvormer te kopen?

Hoogte van de dakkoepel is 30 cm en als ik de aanbevolen 20cm van de rand af houd is de hoek tot top dakkoepel 12 graden. Dat lijkt me wel te overbruggen door de betonnen voeten ergens op te leggen toch?

Het liefst ga ik natuurlijk voor zoveel mogelijk Wp om het beperkte aantal van 6 panelen zo nuttig mogelijk in te zetten, of is dat wel zo natuurlijk?

Zie ik mogelijk zaken over het hoofd? Ik begin net pas met echt onderzoek en moet de startpost van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 nog goed doorlezen.

Foto's ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uuMpSUqVzqHQz7o23o3OyAbL/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T1P3t80b0IvvJoRSz7dwUHZF/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XpVj3KcfsH1JM9VIZhm2VIJ5/thumb.jpg
Sataliet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Wi2sAkwN099USoE3W8oWxxp2/thumb.png

(negeer het platte dak achter de badkamer onder die boom, dat is van een schuur die op invallen staat en gesloopt gaat worden)

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 19-02-2020 20:41 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

6x 405Wp :)

https://www.solar-bouwmarkt.nl/405wp-perc-silver-frame.html

Vraag eerst naar levertijd, er is weinig op voorraad atm.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jelte
  • Niet online
405? Dat is veel. Wordt dat dan ook gehaald en is de prestatie bij minder zon ook nog goed? Ik heb wel geleerd dat blindstaren op max piek niet altijd het beste is.
2

edit: Ah, hij is ook breder. Dat is eigenlijk wel gunstig, want 4 panelen van 1,6 passen net niet. En 3 van 2m waarschijnlijk wel. Snap ik ook gelijk het hogere vermogen.

[ Voor 35% gewijzigd door Jelte op 17-02-2020 21:23 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Jelte schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:22:
405? Dat is veel. Wordt dat dan ook gehaald en is de prestatie bij minder zon ook nog goed? Ik heb wel geleerd dat blindstaren op max piek niet altijd het beste is.
De panelen hebben flashdata, dus de waarde moet kloppen.
edit: Ah, hij is ook breder. Dat is eigenlijk wel gunstig, want 4 panelen van 1,6 passen net niet. En 3 van 2m waarschijnlijk wel. Snap ik ook gelijk het hogere vermogen.
Paneel is iets breder en bijna 2 meter ipv de standaard 1m68, maar dat heb je ook nodig, anders kom je slecht over je koepel, nu begin je links en zit je koepel precies onder je 2e paneel, plus dat er 3 in landscape op je 6 meter passen.
:)

• Jelte
  • Niet online
Is het dan nog nuttig om micro omvormers te pakken per paneel? Zoals de Enphase IQ7X. Zal altijd wat schelen maar of ik de €300 terugverdien? Maar misschien is het beter voor de levensduur van de omvormers? En dan kan ik mogelijk de helft van de panelen op 1 fase zetten en de andere op de andere.

UItlezen is voor mij trouwens wel een verieste. Dat lukt met de SMA's zeker zie ik al. Die micro's van Enphase zie ik nog niet direct. edit: Ah, daar heb je nog een extra apparaat voor nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door Jelte op 17-02-2020 21:43 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Jelte schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:33:
Is het dan nog nuttig om micro omvormers te pakken per paneel? Zoals de Enphase IQ7X. Zal altijd wat schelen maar of ik de €300 terugverdien? Maar misschien is het beter voor de levensduur van de omvormers? En dan kan ik mogelijk de helft van de panelen op 1 fase zetten en de andere op de andere.

UItlezen is voor mij trouwens wel een verieste. Dat lukt met de SMA's zeker zie ik al. Die micro's van Enphase zie ik nog niet direct. edit: Ah, daar heb je nog een extra apparaat voor nodig.
Goodwe 2500 of een growatt 3000-s
https://www.solar-bouwmarkt.nl/growatt-3000-s.html

Wifi stick en klaar of wil je naar pvoutput?

Ja met de micro's en optimizers heb je vaak ook een basis (gateway) nodig, maar kan je wel op paneel niveau loggen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan je er geen 8 van deze kwijt (2x4 in landscape) (1463 x 1053)
Voldoende voltage voor SMA shadefix in ieder geval

Ja ze zijn prijzig...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dqCJNTpmUWlrL41WTL06hnjK/thumb.jpg
https://snapshot.raintank...Jo2d3F8tqTNUvJlaUJANq9dwO

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2020 22:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jelte
  • Niet online
@AUijtdehaag dan zijn die panelen van 2m handiger, want goedkoper en net zoveel Wp totaal.

Zat me wel af te vragen of dat hoekje van het dak van de keuken (ligt iets hoger dus) dan niet te vroeg voor schaduw gaat zorgen. Dat moet ik even uit gaan zoeken. Maar dat is bij meer breedte dan 6 van 1.6m mogelijk een issue. Dan moet ik haast zeker voor micro controllers of een optimizer gaan.

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:18
Rol-Co schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:26:
[...]

De panelen hebben flashdata, dus de waarde moet kloppen.

[...]

Paneel is iets breder en bijna 2 meter ipv de standaard 1m68, maar dat heb je ook nodig, anders kom je slecht over je koepel, nu begin je links en zit je koepel precies onder je 2e paneel, plus dat er 3 in landscape op je 6 meter passen.
:)
Mogen die panelen over de lengte gemonteerd worden? Of wordt dat in de praktijk gewoon gedaan?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Rol-Co

Rol-Co

DjaRoel schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:50:
[...]

Mogen die panelen over de lengte gemonteerd worden? Of wordt dat in de praktijk gewoon gedaan?
Dat laatste denk ik, al ben ik met je eens dat 2 meter een eind is. Wel iets om over na te denken met sneeuw, misschien nog iets onder maken in het midden.

• Jelte
  • Niet online
@Rol-Co Dat zou dan lastig worden met de dakkoepel. Ik ga het wel navragen. Als ze ondersteunt moeten worden is het misschien slimmer om voor normale panelen te gaan.

Of misschien 4 grote en twee normale. Waarbij de twee normale over de dakkoepel gaan.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die 2x1 mtr panelen zijn halfcell toch? En 2 gedeeltes? Werkt dat een beetje?
Anders verlies je bij schaduw 1/3 van het geheel. (doorkruizen van banen met cellen cq diodes)
(de panasonic verlies je 1/4 van het geheel)

• Jelte
  • Niet online
@AUijtdehaag ik heb geen idee wat je zegt. Ik moet dus nog wat bijleren :)

edit: Als ik het goed begrijp (bron) zit er in beide panelen al een soort optimizer ingebakken, waardoor je mogelijk minder vermogens drop hebt op een paneel.

[ Voor 64% gewijzigd door Jelte op 18-02-2020 19:29 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jelte Eigenlijk hoef je geen rekening te houden met de dakkoepel als je een beetje creatief te werk gaat.
Je kan ook een aantal betonvoeten nemen en daar 4 gewone rails op maken.
Zo kan je de voeten plaatsen waar je wilt, want de panelen komen op de rails te liggen.

Dat documentje verklaart het een en ander, wat ik probeerde uit te leggen hierboven.
Als je dus een halfcel paneel hebt, die bestaat uit 2 losse helften. Dan heeft de schaduw op het halve paneel, geen effect op de andere helft van het paneel. Het paneel doet dan nog 50%.
Heb je een "normaal" paneel, dan zal het paneel 0% meer doen.
Dat kun je goed uit de plaatjes halen.

Als je dus 6 normale panelen hebt, en er valt schaduw op de korte kant van het paneel, doet het paneel niets meer. Dus 1/3 van het geheel (bij 2x 3 in landscape) valt uit.
Kun je 8 panasonic kwijt, dan verlies je maar 1/4 van het geheel (bij 2x 4 in landscape)
Zijn het 6 halfcellen, verlies je maar 1/6 meer. (mits de schaduw niet verder rijkt dan een 1/2 paneel)

Die panelen die @Rol-Co in zijn signature heeft staan, die werken prima, met schaduw op de korte kant.
Echter 10 panelen (2x5) is maar 1700 Wp (+10% >:) )

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2020 20:10 ]

• Jelte
  • Niet online
@AUijtdehaag Dank voor je uitleg :)
Ik vond de bteonnen houders wel erg fijn, want eenvoudig. Als er toch weer rails op moeten, maakt het dat wat ingewikkelder.
Ik vind de prijs voor die panasonics een struikelpunt.

Als ik dit blog over Tigo optimizers lees, is het ook mogelijk om op de panelen die in de schaduw kunnen komen kunt optimizen. Dat klinkt ook wel aanlokkelijk. Voor de meerprijs van de panasonic kan ik makkelijk de optimizers aanschaffen.
edit: Owh wacht, die Tigo gaat maar tot 72 cellen. En dat 2m bij 1m paneel heeft 144 cellen. Dat werkt dus niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Jelte op 18-02-2020 20:27 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jelte schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:13:
@AUijtdehaag Dank voor je uitleg :)

Ik vind de prijs voor die panasonics een struikelpunt.
Ik snap het.

oh ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X6dcU7e7ZbQA7PrA5D764nxZ/thumb.jpg

ah :>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B5omW9TstFxbRHJC8E87c3KA/thumb.jpg

Verdien je dat verschil ooit terug...nope
Is het leuk....yep

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2020 20:29 ]

• Jelte
  • Niet online
@AUijtdehaag Wat wil je zeggen met die screenshot van PVOutput?

edit: Ah, na je edit snap ik het. Het kost wat om bovenaan te staan ;)
Dat is niet mijn doel. (Ziet de post eronder:) Haha
Ik hoef niet te bewijzen dat ik de langste heb ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Jelte op 18-02-2020 20:30 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jelte wie de langste heeft... ;)
krom gezegd...
kWh/kWp is de efficiency.... (aan kWh heb je meer hoor)

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2020 20:31 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:06:
@Jelte Eigenlijk hoef je geen rekening te houden met de dakkoepel als je een beetje creatief te werk gaat.
Je kan ook een aantal betonvoeten nemen en daar 4 gewone rails op maken.
Zo kan je de voeten plaatsen waar je wilt, want de panelen komen op de rails te liggen.
Chips! Goed idee, kwam nog paar centimeters tekort, maar dit is een oplossing inderdaad. Tnx :)
Dat documentje verklaart het een en ander, wat ik probeerde uit te leggen hierboven.
Als je dus een halfcel paneel hebt, die bestaat uit 2 losse helften. Dan heeft de schaduw op het halve paneel, geen effect op de andere helft van het paneel. Het paneel doet dan nog 50%.
Heb je een "normaal" paneel, dan zal het paneel 0% meer doen.
Dat kun je goed uit de plaatjes halen.

Als je dus 6 normale panelen hebt, en er valt schaduw op de korte kant van het paneel, doet het paneel niets meer. Dus 1/3 van het geheel (bij 2x 3 in landscape) valt uit.
Kun je 8 panasonic kwijt, dan verlies je maar 1/4 van het geheel (bij 2x 4 in landscape)
Zijn het 6 halfcellen, verlies je maar 1/6 meer. (mits de schaduw niet verder rijkt dan een 1/2 paneel)
Het is toch een half cut cel? Vandaar de 144 cellen, 72x2, al staat dat er niet bij.
Of deze half cut cel
https://www.solar-outlet....ck-white-half-cut-pe.html

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

heb niet alles gelezen, maar zag de montage vraag, asl het geod is moet je die info, waar en hoe te klemmen / monteren kunnen vinden in de specs van een paneel.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 00:08:
heb niet alles gelezen, maar zag de montage vraag, asl het geod is moet je die info, waar en hoe te klemmen / monteren kunnen vinden in de specs van een paneel.
Ja klopt, en dat is natuurlijk met betonvoeten niet helemaal, daar liggen ze op de uiteinden. Wel kan je eerst rails op maken natuurlijk en dan is het wel goed.

Zo dus
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

• Jelte
  • Niet online
Andre1973 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 00:08:
Als ik het goed lees, zitten de mounting holes 1600 uit elkaar, dus dan komt het sowieso goed toch? Dan hoeft er geen rails toegepast worden toch? Tenminste, als er gaten met een afstand van 945 op die betonnen houders zitten. Maar dat kan ik niet terugvinden op hun site. Alhoewel ik er dan wel twee betonnen houders per set van 2 panelen moet aanschaffen (6 dus ipv 4, dat is te overzien)

https://cdn.webshopapp.co...t-jam72s10-mr-395-415.pdf

Toch snap ik iets nog niet aan dit paneel. Het is een paneel met gedeelde cellen, dus 2 keer 72 (144 cellen). Is het dan eigenlijk een paneel wat bestaat uit twee panelen? Heb je dus ook twee stekkers aan dit ding zitten. En zou je er dus ook twee optimzers aan kunnen hangen (indien nodig/gewenst)?
Als ervaren gebruiken weet je dit @Rol-Co ?

Hier is dat Ja Solar paneel van 405Wp maar €154. Al vind ik het maar een vage website.

[ Voor 29% gewijzigd door Jelte op 19-02-2020 19:27 ]

• Rol-Co

Rol-Co

@Jelte

Een rij van 3x2 st op betonvoeten heb je er 4 nodig, als de overspanning van 2 meter te gek is i.v.m sneeuw enz zou je kunnen overwegen om op die betonvoeten 4 rails van 4 meter te maken, dat gaat vrij simpel.
Op die rails komen dan weer de panelen, ook niet geheel op spec. omdat je vaak de panelen niet op de korte kant vast mag zetten maar het is een stuk steviger voor een pak sneeuw of wind bijv. Een lengte rails kost 40,- ongeveer en is 6 meter, dus je hebt er 3 nodig en een paar verbindingen.
Verder is het wel een mooie oplossing en nog steeds goedkoop, kijk maar naar andere systemen.

Het paneel heeft 144 halve cellen wat het zelfde is als 72 hele. Een cel is normaal 0,5v x 72 en dus nu 0,25 x 144.
Heeft gewoon 2 kabels, alleen wel over de breedte van het paneel.

• Jelte
  • Niet online
@Rol-Co Heeft 'gewoon' twee kabels? Dat hebben alle panelen dus?
Het zijn dus niet twee panelen in één en je kunt er dus niet twee optimizers opzetten. Voor zover ik kan zien zijn er geen optimizers voor 144cell, alhoewel ze het vermogen allemaal prima aan kunnen. Zou het dan stiekem toch kunnen zo'n Tigo optimizer op deze panelen?

• Rol-Co

Rol-Co

Jelte schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:39:
@Rol-Co Heeft 'gewoon' twee kabels? Dat hebben alle panelen dus?
Het zijn dus niet twee panelen in één en je kunt er dus niet twee optimizers opzetten. Voor zover ik kan zien zijn er geen optimizers voor 144cell, alhoewel ze het vermogen allemaal prima aan kunnen. Zou het dan stiekem toch kunnen zo'n Tigo optimizer op deze panelen?
Wacht
Anders.

Of ik zet 72 cellen in serie en heb 36v of ik zet 144 halve cellen in serie en heb 36v , welke optimizer kan dat verschil zien denk je?
Ik ga gewoon 13 tigo onder mijn 360Wp half cut cel panelen zetten, ik laat je weten ;) (maar denk niet dat het een probleem word)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jettel
Ik zou die 2x1 mtr panelen in portrait plaatsen, indien je enkel schaduw op de lange kant krijgt.
Maar dan wordt 7 betonvoeten prijzig (en past niet met je dakkoepel
Dan wel rails op betonvoeten en overspanning is dan ook gewoon 1 mtr ipv 2

• Jelte
  • Niet online
@AUijtdehaag ik zou natuurlijk de panelen over de dakkoepel in landscape kunnen zetten en de andere 4 in portrait. Want alleen de panelen links en rechts zullen mogelijk alleen in de schaduw komen te liggen. Als de middelste schaduw krijgen, hebben de andere dat ook.
Kost me 6 houders, geen rails én kan ik goed gebruik maken van de diodes :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jelte Nou bestel maar...

Edit: let ook even op de lengte van de 2 kabels (met stekkers)
https://cdn.webshopapp.co...t-jam72s10-mr-395-415.pdf
Erg kort.. (bij andere plaatsing dan portrait)
Dus kost je ook nog wat mc4 stekkers, een mc4 tang, en wat dc kabels

[ Voor 96% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-02-2020 20:11 ]

• Jelte
  • Niet online
@AUijtdehaag Ja dat is de volgende stap. Bedenken welke zaken ik allemaal nodig heb om de panelen daadwerkelijk aan te sluiten ;)

Daar moet ik me nog op inlezen. Heb je een tip?

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://www.groepenkastbe...p?Show=Search&KeyWord=mc4
https://www.elektramat.nl/catalogsearch/result/?q=mc4

Bij de SMA zitten al (toolles) sunclix stekkers inbegrepen voor op de omvormer :*)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-02-2020 20:16 ]

• Jelte
  • Niet online
Als ik het goed zie, kan ik het volgende doen:
* Van omvormer naar eerste paneel een dc kabel met aan beide zijde een MC4 stekker (male en female)
* Van 1 naar 2 (portrait) kan met de stekkers op de panelen zelf
* Van 2 naar 3 (boven) met een dc kabel van circa 1.5 M met aan beide zijde een MC4 stekker
* Van 3 naar 4 (boven naar beneden) met de stekkers van de panelen zelf
* Van 4 naar 5 met 1,5M dc kabel met twee MC4 stekkers
* Van 5 naar 6 met de stekkers op de panelen zelf
* Van 6 terug naar de omvormer met een lange DC kabel met twee MC4 stekkers

Dus:
* 6 JA Solar panelen = €1074
* 1 omvormer (met wifi stick) €462
* 6 betonnen houders = €378.3
* 8 setjes van male/female MC4 stekkers
* Aantal meter DC kabel
* Alles wat nodig is om de omvormer direct op een al aanwezige groep in de groepenkast aan te sluiten door een loze leiding (dat is gesneden koek voor mij).

Mis ik nog wat?

• Rol-Co

Rol-Co

• Jelte
  • Niet online
@Rol-Co DIe site is me wel zo vaag als wat. Hoe bestel je op die site?

• Rol-Co

Rol-Co

Jelte schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:19:
@Rol-Co DIe site is me wel zo vaag als wat. Hoe bestel je op die site?
Ja beetje wel he? Vraag anders zo even.
http://www.solarwindbioshop.com/SolarFormule_6.htm

Paneelprijs is wat gunstiger.

• Jelte
  • Niet online
@Rol-Co Gedaan, eens zien wat hieruit komt.
Vage site, hopelijk is het iemand die meer aandacht besteed aan zijn klanten dan aan zijn site :)

Ga toch voor die Omnik, want dan kan ik lokaal de data uitlezen met Home Assistant en doorsturen naar PV Output als ik dat wil. Bij die Growatt gaat dat via de server van Growatt. En wil graag zoveel mogelijk binnen het netwerk houden.

Bedankt voor alle hulp al tot nu toe! Erg fijn. Had niet gedacht dat ik in 2 dagen al een uitgewerkt plan zou hebben :)

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:49:
[...] Wacht . . . . . . Anders.

Of ik zet 72 cellen in serie en heb 36v of ik zet 144 halve cellen in serie en heb 36v , welke optimizer kan dat verschil zien denk je?
Ik ga gewoon 13 tigo onder mijn 360Wp half cut cel panelen zetten, ik laat je weten ;) (maar denk niet dat het een probleem word)
Het zijn geen 144 cellen in serie; het zijn 2x (72 halve cellen in serie) parallel.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Rol-Co

Rol-Co

onetime schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:31:
[...]

Het zijn geen 144 cellen in serie; het zijn 2x (72 halve cellen in serie) parallel.
Ergens een voorbeeld? Het voltage en amperage is namelijk gelijk t.o.v een 72 cel paneel toch? Parallel zou het amperage verdubbelen.

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:18
Rol-Co schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:42:
[...]

Ergens een voorbeeld? Het voltage en amperage is namelijk gelijk t.o.v een 72 cel paneel toch? Parallel zou het amperage verdubbelen.
Nee want de cellen leveren per cel maar de helft van het normale vermogen 🙂

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:42:
[...] Ergens een voorbeeld? Het voltage en amperage is namelijk gelijk t.o.v een 72 cel paneel toch? Parallel zou het amperage verdubbelen.
(72cellen in serie) parallel aan (72cellen in serie) is dezelfde spanning als (72cellen in serie).
De cellen zijn half zo groot, dus halve stroom. Dat 2x en je hebt 2x 1/2 = 1...

bekijk deze maar, staat hier boven ook al.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Rol-Co

Rol-Co

onetime schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:50:
[...]

(72cellen in serie) parallel aan (72cellen in serie) is dezelfde spanning als (72cellen in serie).
De cellen zijn half zo groot, dus halve stroom. Dat 2x en je hebt 2x 1/2 = 1...

bekijk deze maar, staat hier boven ook al.
Ja die twinpeak zat ik net te kijken op youtube inderdaad. Ok parallel dus intern, geeft niks omdat het over de optimizer ging en die heeft er geen last van.

• Jelte
  • Niet online
Toch de panelen maar bij Solar Bouwmarkt besteld. Die andere site is me te vaag en er wordt (niet binnen een paar dagen) gereageerd op de mail.
Ook ga ik ervanuit dat er nu nog een beetje voorraad is van de chinese panelen, maar dat dat snel minder wordt met het Corona gedoe. Dus ik wil die dingen hebben ;)

Heb de betonnen voeten ook besteld, maar daar weet ik zo geen levertijd van en ik hoor dat meneer van SunSolar niet de vlotste is.
Ook moet ik nog montagemateriaal bestellen. Maar dat doe ik wel als ik het allemaal heb en precies weet wat ik nodig heb. Dan ren ik even naar Warmteservice hier in de buurt en haal ik wat ik nodig heb :)

Ben benieuwd.

• Rol-Co

Rol-Co

Jelte schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:38:
Toch de panelen maar bij Solar Bouwmarkt besteld. Die andere site is me te vaag en er wordt (niet binnen een paar dagen) gereageerd op de mail.
Ook ga ik ervanuit dat er nu nog een beetje voorraad is van de chinese panelen, maar dat dat snel minder wordt met het Corona gedoe. Dus ik wil die dingen hebben ;)

Heb de betonnen voeten ook besteld, maar daar weet ik zo geen levertijd van en ik hoor dat meneer van SunSolar niet de vlotste is.
Ook moet ik nog montagemateriaal bestellen. Maar dat doe ik wel als ik het allemaal heb en precies weet wat ik nodig heb. Dan ren ik even naar Warmteservice hier in de buurt en haal ik wat ik nodig heb :)

Ben benieuwd.
Betonvoeten zijn op voorraad dus zal je snel hebben, panelen weet ik niet, er staat 2-5 dagen maar ik heb nog geen antwoord op mijn mail of ze voorradig zijn, jij wel?
Ik bestel niets meer voordat ik dat weet, en betaal al helemaal niet.

• Jelte
  • Niet online
@Rol-Co Ja ik heb ze besteld en betaald. Geld terug kan altijd en misgelopen rente is nihil. Dus weinig risico. Daarnaast vermoed ik dat ze eerder reageren op iemand die al besteld/betaald heeft dan iemand die alleen om info vraagt.

We gaan het merken.

edit: Ook mailtje gehad met verzoek tot het aangeven van de bezorgdag. Zal wel geautomatiseerd zijn maar ze zeggen zelf:
Indien je Zonnepanelen, omvormers en/of montagemateriaal hebt besteld vragen wij je het onderstaande goed door te lezen en als reactie op deze mail aan te geven op welke werkdag (ma-vr. Minimaal 2 werkdagen na het geven van de reactie) je thuis kan zijn om de goederen in ontvangst te nemen.
Dat impliceert dat de 2-5 dagen niet liggen aan hun leverancier, maar meer aan ons als klant en tijd om transport in te plannen.

[ Voor 52% gewijzigd door Jelte op 23-02-2020 14:35 ]

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:19
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Rol-Co

Rol-Co

Jelte schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:56:
@Rol-Co Ja ik heb ze besteld en betaald. Geld terug kan altijd en misgelopen rente is nihil. Dus weinig risico. Daarnaast vermoed ik dat ze eerder reageren op iemand die al besteld/betaald heeft dan iemand die alleen om info vraagt.

We gaan het merken.

edit: Ook mailtje gehad met verzoek tot het aangeven van de bezorgdag. Zal wel geautomatiseerd zijn maar ze zeggen zelf:

[...]

Dat impliceert dat de 2-5 dagen niet liggen aan hun leverancier, maar meer aan ons als klant en tijd om transport in te plannen.
Standaard mail, kreeg ik ook van budget solar die ik maar gevraagd heb mijn betaling terug te storten, zitten ook in almere dus heb weinig hoop op voorraad.
:'(

• Jelte
  • Niet online
@Rol-Co Zojuist mailtje gehad dat ze volgende week woensdag worden bezorgt. Prima dus :)

En de bandjes liggen klaar. Die kan ik dus ook gaan halen.

• Rol-Co

Rol-Co

Jelte schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:08:
@Rol-Co Zojuist mailtje gehad dat ze volgende week woensdag worden bezorgt. Prima dus :)

En de bandjes liggen klaar. Die kan ik dus ook gaan halen.
Super! Mijne komen de 3e :) ik ga de bandjes pas regelen als ze er fysiek zijn.
Heb ook nog een lijntje 410Wp staan, dus misschien worden het die nog.

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:06
Vergeet ook niet de rookgasafvoer voldoende te (laten?) verlengen. Je wil geen onvolledige verbranding van de ketel!

• Jelte
  • Niet online
@Simba nee dat wil ik zeker niet. Eens kijken hoe de afvoer wordt geblokkeerd door de panelen. Kan daarna altijd nog een verlenging monteren :)

• Rol-Co

Rol-Co

@Jelte
Al nieuws over je betonvoeten?

Ik heb besloten ze maar zelf te maken, kan best voor die 700,- denk ik.

• Jelte
  • Niet online
@Rol-Co ze liggen voor me klaar. Kan ze zo ophalen. Ik wacht even tot de zonnepanelen er zijn (komende woensdag)

• Rol-Co

Rol-Co

Jelte schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:01:
@Rol-Co ze liggen voor me klaar. Kan ze zo ophalen. Ik wacht even tot de zonnepanelen er zijn (komende woensdag)
Sb heeft netjes geleverd. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2oqhbty5w1.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/urv2fqnvgnuwv.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ahptrg7u6.jpeg

Grote krengen, ga het niet alleen doen hoor!

• Jelte
  • Niet online
@Rol-Co ook niet alleen met een hondje (meubeltransporter) de panelen naar achteren brengen?

Op het dak zal ik niet doen ;)

• Rol-Co

Rol-Co

@Jelte

Gaat meer om de onhandige grootte dan om het gewicht, past al niet rechtop door een deur bijv.

• Jelte
  • Niet online
@Rol-Co Dan komt het wel goed. De deuren hier zijn ook hoger dan 2m ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Binnen? Dat zal wel toch?@Jelte

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 05-03-2020 20:52 ]

• Jelte
  • Niet online
@Rol-Co Zeker, ze liggen in de schuur. Nu nog iemand regelen om de bandjes op te halen in Oss en ze op het dak te krijgen. De rest lukt wel :)

• Jelte
  • Niet online
Zo tang binnen, morgen kabels, zaterdag met een collega de banden ophalen en de panelen gelijk op het dak leggen.

Ook zie ik dat de panelen nu niet meer leverbaar zijn. Mooi op tijd geweest dus :)

Edit: MC4 stekkers aan de kabel monteren is ook eenvoudig klusje. Zo gebeurd.

[ Voor 16% gewijzigd door Jelte op 11-03-2020 17:09 ]

• Jelte
  • Niet online
Gisteren met hulp van twee collega's de betonnen houders opgehaald op het dag gehesen en de zonnepanelen gelegd.
Daarna heb ik ze zelf aangesloten en vanaf 17:15 werd er stroom geleverd. Bijna niets natuurlijk, want de zon was al weg.
Maar nu draait het geheel lekker. Wel wat ruzie met de wifi stick van GroWatt, door de lekker duidelijke handleidingen (moet een dipswitch omzetten, maar die zit niet op de plek waar die zou moeten zitten). Maar volgens mij kan ik de stappen in de app wel volgen als ik weer thuis ben.

Ging lekker vlot allemaal. Erg blij mee!

• Rol-Co

Rol-Co

Jelte schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:01:
Gisteren met hulp van twee collega's de betonnen houders opgehaald op het dag gehesen en de zonnepanelen gelegd.
Daarna heb ik ze zelf aangesloten en vanaf 17:15 werd er stroom geleverd. Bijna niets natuurlijk, want de zon was al weg.
Maar nu draait het geheel lekker. Wel wat ruzie met de wifi stick van GroWatt, door de lekker duidelijke handleidingen (moet een dipswitch omzetten, maar die zit niet op de plek waar die zou moeten zitten). Maar volgens mij kan ik de stappen in de app wel volgen als ik weer thuis ben.

Ging lekker vlot allemaal. Erg blij mee!
Dat vraagt om foto's natuurlijk :)

@Jelte
:?

• Jelte
  • Niet online
@Rol-Co heb alleen foto's waar ik zelf opsta. Zal vanmiddag kijken of ik foto's kan maken. Zal zeker wat posten.
Ziet er vooral optimaal uit voor dat dakvlak. Ligt van links naar rechts helemaal vol. Met net genoeg speling naast de panelen om je voeten neer te zetten en voor de wind.
Die tip van de 2 bij 1 panelen was goud.

• Jelte
  • Niet online
Even een update, want er was nog een foto tegoed :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlWBDtyxGXbJoiwlHRnFeeiBDNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlSq7V1aIXHB9U03Z5QhLmII.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem draait prima. Mede natuurlijk door de flinke zonneschijn de laatste maanden. Het draait nu op één string en dat gaat best goed. Wil nog eens proberen het toch weer op twee strings te zetten, maar denk dat dat toch niet het beste is.

Wel doen de zonnepanelen het allemaal goed volgens de specificaties. Op momenten dat de zon achter de wolken vandaan komt leveren de panelen meer dan de specificaties. Max zou 6 * 405 = 2430W zijn. Zojuist werd er 2558W geleverd en kwam er 2509W uit de omvormer. Die doet het dus ook tot zijn max vermogen :)

Boom op de foto is wat gesnoeid paar weken terug en dat scheelde ook weer wat.

Ga het systeem vast een keer iets veranderen door er wat meer een Oost-West opstelling van te maken. Maar heel veel opties daarvoor heb ik niet helaas. Ik ga wel een keer rekenen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jelte op 11-05-2020 14:07 ]

Pagina: 1