Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
topic warning:
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 03:19
Pakhaas schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:25:
Wij hebben 2 dakvlakken met zonnepanelen, beide met dezelfde oriëntatie, maar verschillende hellingshoek.

Platte dak 8x 335wp (2680wp) met een hellingshoek van ongeveer 7 graden.
Schuine dak 20x 170wp (3400wp) SF met een hellingshoek van 35 graden.

In het verleden heb ik met de schuine panelen wel een jaarlijks rendement gehaald van 1.24. Voor het platte dak reken ik 0.92. Dan zou ik op 3400x1.24 = 4216 en 2680x0.92 = 2465. Totaal 6681kwh.

Maar nu vind ik het lastig om dit toe te rekenen naar maand opbrengst. De gemiddelde % per maand zijn wel bekend (zie hieronder). Maar ik heb ook nog eens te maken met vrij platte panelen. Dus bij laag staande zon doen die in verhouding veel minder dan in de zomer wanneer de zon hoog staat. Dus in de zomer neemt de opbrengst van die panelen veel meer toe door de combinatie langere dagen + hogere zon. Kan ik dan wel uitgaan van onderstaande verdeling in %?
[Afbeelding
In sunny design zit een "grafiek energie yield percentage per month" bij mij is de sunny design grafiek nagenoeg gelijk aan de werkelijkheid (7 maanden) en wijkt iets af van de standaard grafiek welke we allemaal kennen en jij post, dus ik denk dat ze het beter weten te benaderen. maargoed N=1 dus het kan toeval zijn. :+

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:43
Pakhaas schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:25:
Wij hebben 2 dakvlakken met zonnepanelen, beide met dezelfde oriëntatie, maar verschillende hellingshoek.

Platte dak 8x 335wp (2680wp) met een hellingshoek van ongeveer 7 graden.
Schuine dak 20x 170wp (3400wp) SF met een hellingshoek van 35 graden.

In het verleden heb ik met de schuine panelen wel een jaarlijks rendement gehaald van 1.24. Voor het platte dak reken ik 0.92. Dan zou ik op 3400x1.24 = 4216 en 2680x0.92 = 2465. Totaal 6681kwh.

Maar nu vind ik het lastig om dit toe te rekenen naar maand opbrengst. De gemiddelde % per maand zijn wel bekend (zie hieronder). Maar ik heb ook nog eens te maken met vrij platte panelen. Dus bij laag staande zon doen die in verhouding veel minder dan in de zomer wanneer de zon hoog staat. Dus in de zomer neemt de opbrengst van die panelen veel meer toe door de combinatie langere dagen + hogere zon. Kan ik dan wel uitgaan van onderstaande verdeling in %?
[Afbeelding]
Misschien kun je hier wat mee. Per dakvlak uitvoeren.
Het is een benadering natuurlijk. Onderin komt een tabel. Wellicht kun je daar wat betere percentages uithalen en het verschil met je andere dakvlak bekijken.
En anders in https://www.sunnydesignweb.com. Ergens in de rapporten staat ook zo'n tabel (of kan je exporteren). Dat je geen SMA hebt maakt niet zoveel uit.

• Pakhaas
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 20-02 09:48
jobr schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:13:
[...]

Het is een benadering natuurlijk. Onderin komt een tabel. Wellicht kun je daar wat betere percentages uithalen en het verschil met je andere dakvlak bekijken.
En anders in https://www.sunnydesignweb.com. Ergens in de rapporten staat ook zo'n tabel (of kan je exporteren). Dat je geen SMA hebt maakt niet zoveel uit.
Bedankt. Ga er naar kijken. Ik heb wel een SMA omvormer.

6080 Wp op SMA-5000 TL-21: Live PVoutput

• Flanky
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 23:55
DjAntoon schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:21:
[...]

Ik mag hopen dat de professional dit niet gezegd heeft.
Ik neem aan dat het over de lekstroom gaat naar aarde, en ja die zal bij normaal bedrijf altijd onder de 300mA blijven (maar is niet 0). De omvormer kan in een fout situatie een veel grotere lekstroom hebben, daarvoor is je beveiliging en die moet er dan bij een waarde hoger als 300mA uit gaan.
Bedankt de aardlekautomaat moet er inderdaad bij meer dan 300mA uitgaan, nu staan er echter 2 aardlekken in serie en dat is niet gewenst.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• ApC_IcE
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:08

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Flanky schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:46:
[...]

Bedankt de aardlekautomaat moet er inderdaad bij meer dan 300mA uitgaan, nu staan er echter 2 aardlekken in serie en dat is niet gewenst.
Aardlek achter aardlek is inderdaad niet gewenst.

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Ik heb hier toch nog eens over nagedacht en zo'n slecht idee is dit natuurlijk nog niet. Kun je het water door middel van zonnepanelen en dan een warmtepomp of warmtepompboiler dermate verwarmen dat je het kunt gebruiken ter ondersteuning van bijvoorbeeld je radiatoren?

We hebben een oud huis dus een warmtepomp is voor het verwarmen met hoge temperatuur radiatoren is (voor nu) nog niet interessant. Als ik een of andere grote tank kan verwarmen en dat vervolgens kan gebruiken om het circuit van radiatorwater kan verwarmen zou dat natuurlijk wel al schelen. Als je dat op 55 graden kunt houden hoeft een eventuele warmtepomp minder bij te verwarmen om tot die 65-70c te komen.
@De_Bastaard
Boven de 45 graden is het toch al niet zo interessant meer om met een warmtepomp te verwarmen.
De COP zal dan al gehalveerd zijn, naar een 2 / 2,5

Het voordeel van dit verwarmingselement is dat het direkt gebruik maakt van de geproduceerde zonne energie, door te kijken hoeveel er terug geleverd wordt en daarop te sturen.
Als je dat met een warmtepomp zou moeten doen is dat al lastiger. (alhoewel Nibe wel een systeem heeft, zeggen ze)
Ik moedig niet aan, om te verwarmen met cop=1, maar erg makkelijk is het wel zo.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:07:
@De_Bastaard
Boven de 45 graden is het toch al niet zo interessant meer om met een warmtepomp te verwarmen.

Het voordeel van dit verwarmingselement is dat het direkt gebruik maakt van de geproduceerde zonne energie, door te kijken hoeveel er terug geleverd wordt en daarop te sturen.
Als je dat met een warmtepomp zou moeten doen is dat al lastiger. (alhoewel Nibe wel een systeem heeft, zeggen ze)
Ik moedig niet aan, om te verwarmen met cop=1, maar erg makkelijk is het wel zo.
Thanks. Ik moet maar eens goed nadenken over hoe we ons huis in de toekomst gaan verwarmen. We stoken nu nog op olie en dat gaan ze hier in Duitsland over X-periode ook flink extra belasten. Ze gaan nu wel gas 'promoten' want dat is iets schoner als olie, maar nog niet je van het.

Ik denk dat het wellicht toch een warmtepomp wordt maar dan i.c.m. aanzielijke isolatie en/of andere oplossingen. Dat de stroomrekening dan duurder wordt is dan maar zo. Misschien is dat nog wel deels te verlagen door nóg meer panelen neer te leggen..

• LEX63
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23-02 15:57
Goeden middag allemaal.

Ik heb op mijn boot 6 SunSolar 48 volt 260W panelen liggen. Ik heb een Epsolar ET6415BND laadregelaar een joekel van een apparaat, dat een grote 24 volt 675 AH accubank oplaad

Tot voor kort deed hij het prima. Sinds enkele dagen regelt hij niet meer terug ik schok me rot toen ik zag dat de batterij voltage over de 32 volt ging.

Zodra de 28.9 volt word overschreden verandert de batterijstatus in overcharge.

Ik functioneer nu zelf als laadregelaar. Ik heb al een reset gegeven naar fabriek instellingen. Het mag allemaal niet meer baten. Ik vermoed dat hij kaduuk is. Ik heb alle laadkabels gecontroleerd alles ziet er normaal uit.

Ik zoek een betaalbaar reparatie adres.

LEX63 wijzigde deze reactie 19-02-2020 07:47 (123%)

• Zwerius
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23-02 16:13
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:07:
@De_Bastaard

Ook al heb je stroom over, dan nog blijf ik het altijd jammer vinden om een waardevolle vorm van energie zoals elektriciteit domweg via een weerstandselement in warmte om te zetten. Je kunt in veel gevallen toch ook gewoon een warmtepomp sturen om het overschot op te maken?

Zwerius Kriegsman

• Habana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23-02 14:41
@LEX63 Heb je al contact opgenomen met https://zonnepanelenopdeboot.nl/contact, die verkopen dat spul en kunnen je waarschijnlijk wel verder helpen, ik heb zelf enkel ervaring met Victron..
@Zwerius De stroom komt direkt van het dak af.
Je kan ook de mensen aanspreken zonder zonnepanelen. Die verbruiken energie!

We spreken elkaar in 2030 nog eens. (met dat scenario, ben ik nu aan het testen, daar zijn we tweaker voor toch?)
Edit: en uiteindelijk is het een zonne batterij (in de vorm van warm water). Scheelt weer dat mijn 11 kW doorstroomverwarmer, nog veel minder hoeft te doen, tijdens "de top piek" in de ochtend.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-02-2020 17:49 (28%)

• Pakhaas
  • Laatst online: 20-02 09:48
jobr schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:13:
[...]

Die eerste link zit er echt heel ver naast.
Ik heb orientatie ingevuld 180. 3400wp en 35 graden dakhelling (mijn huidige setup voordat ik het platte dak vol heb gelegd). Hiermee heb ik jaarlijks tussen de 3968kwh en 4317kwh opgewekt. Volgens die site is mijn verwachte opbrengst 3291 8)7

6080 Wp op SMA-5000 TL-21: Live PVoutput

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:57
Doorvoer DC bekabeling door dakpannen?

Ik moet de doorvoer van de DC bekabeling door de dakpannen nog oplossen. Ik zit te denken om net als bij de dakhaken een stukje uit de pannen te slijpen en daar dan de DC-bekabeling (voorzien van een stukje tuinslang als extra bescherming) doorheen te leiden. Ongeveer zoals op deze foto, maar dan uiteraard de plus en min gescheiden:

Is dat wat, of heeft iemand nog een beter idee?
Pakhaas schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:26:
[...]
Die eerste link zit er echt heel ver naast.
Ik heb orientatie ingevuld 180. 3400wp en 35 graden dakhelling (mijn huidige setup voordat ik het platte dak vol heb gelegd). Hiermee heb ik jaarlijks tussen de 3968kwh en 4317kwh opgewekt. Volgens die site is mijn verwachte opbrengst 3291 8)7
Bij mij zit PVcalc structureel zo'n 9% lager dan Sunny Design Web. Dat staat trouwens ook als note op de site: "De berekeningen hierna zijn louter indikatief en onderschatten de werkelijke opbrengst waarschijnlijk een beetje. Voor een preciesere berekening ga naar JRC."
PVCalc is een hele mooie tool om te zien wat de orientatie van een Oost-West systeem doet met de opbrengst en hoe dan die opbrengst over de dag verdeeld is. Zeker omdat je zo mooi een datum kunt kiezen.

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 00:52

Copitano

Hoorn NH

Ik overweeg Longi Solar 360 wp zonnepanelen aan te schaffen. Zijn hier mensen die ervaring hebben met Longi paneeltjes? Ga er 25 leggen, hoofdzakelijk op mijn ligt gebogen aluminium dak. Daar zijn gelukkig speciale bevestigingsklemmen voor.

EDIT: Het is een Kalzip felsdak.

Copitano wijzigde deze reactie 16-02-2020 15:58 (6%)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:09
Andrehj schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:44:

Ik moet de doorvoer van de DC bekabeling door de dakpannen nog oplossen. Ik zit te denken om net als bij de dakhaken een stukje uit de pannen te slijpen en daar dan de DC-bekabeling (voorzien van een stukje tuinslang als extra bescherming) doorheen te leiden. Ongeveer zoals op deze foto, maar dan uiteraard de plus en min gescheiden:
[Afbeelding]
Daar zit ik ook een beetje mee, alleen heb ik Eterniet golfplaten, daar lost slijpen niets op; maar hoe doe je dat dan wèl?
Met warterdichte wartels (1 per kabel natuurlijk) op/bij de bovenkant van een paar golven, of op 1 golf onder elkaar?
Plaatje?

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• LEX63
Habana schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:31:
@LEX63 Heb je al contact opgenomen met https://zonnepanelenopdeboot.nl/contact, die verkopen dat spul en kunnen je waarschijnlijk wel verder helpen, ik heb zelf enkel ervaring met Victron..
Bedankt voor de reactie.

Ik heb contact opgenomen met mijn leverancier maar die kan hem niet repareren "een echte dozen schuiver".
Ik probeer de importeur te achterhalen van EPsolar en EPever. tot nu toe geen succes op google.

Ik ga hier maandag mee verder. voorlopig mijn accu's maar een beetje leeg houden zodat de voltage niet te hoog kan oplopen.

• ApC_IcE

ApC_IcE

[Afbeelding]

[...]

Bij mij zit PVcalc structureel zo'n 9% lager dan Sunny Design Web. Dat staat trouwens ook als note op de site: "De berekeningen hierna zijn louter indikatief en onderschatten de werkelijke opbrengst waarschijnlijk een beetje. Voor een preciesere berekening ga naar JRC."
PVCalc is een hele mooie tool om te zien wat de orientatie van een Oost-West systeem doet met de opbrengst en hoe dan die opbrengst over de dag verdeeld is. Zeker omdat je zo mooi een datum kunt kiezen.
Prima oplossing toch.
Ligt ook aan je kabel.
Als het een dubbel gemantelde/geïsoleerde kabel is, is die tuinslang niet nodig.
Als je onder de panelen dit doet hoef je ook niet een hoekje uit je pan te slaan. Al heb je een waterkering in je pan dan zou ik het wel doen anders staat de pan teveel open.

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 00:54

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[Afbeelding]

[...]

Meestal leg ik ze onder de panelen tusen de pannen door en dan daar waar een haak zitm daar staat de pan toch al een stukje open, en onder de panelen waait t niet zo, zodat klapperen van pannen niet voorkomt.

@Naalroc bij golfplaten is meestal naar de nok toe werken een optie, en dan daar met een vastgezette slagvaste buis er tussen uit komen en binnen daarmee opvangen, zo datje schuren tegen de randjes voorkomt.

Andre1973 wijzigde deze reactie 15-02-2020 12:38 (7%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Jur
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Toch maar alles een kwart slag gedraaid 8)7 ,Ik had beter meteen naar jullie kunnen luisteren.
Maar ach ik heb een nieuwe hobby erbij gekregen grindtegels sjouwen op een puntdak, kan het iedereen aanraden.

Vanaf de straat is het nu niet eens meer zichtbaar, is de 5% minder opbrengst wel waard

https://tweakers.net/ext/f/bz2juHFSU2HvChKYrH4nkWGc/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/uPCflTDkncbWRySCovjD9A2f/thumb.jpg

Heb er wel een dakrail met haken bijgeplaats omdat de hoge kant nu op west staat, alles gezekerd met een staalkabel door alle panelen en het frame heen.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ben op zoek naar installateur(s) die totaal-oplossingen aanbieden met een zonneschans. Het zal gaan om 4 breed en 3 hoog, 12 panelen in totaal. Heb toch de indruk dat zo'n setup minder gangbaar is bij installateurs?

Als namen noemen niet gewenst is dan mag je ook per DM een reactie geven natuurlijk :*)

Regio Westland.

westlandsolar.nl al geprobeerd maar die doen geen installaties bij particulieren.

Wolly wijzigde deze reactie 15-02-2020 15:27 (14%)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:33

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Zwerius schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:53:
[...]

Ook al heb je stroom over, dan nog blijf ik het altijd jammer vinden om een waardevolle vorm van energie zoals elektriciteit domweg via een weerstandselement in warmte om te zetten. Je kunt in veel gevallen toch ook gewoon een warmtepomp sturen om het overschot op te maken?
Tja, directer kan niet zou ik zeggen, ok het is COP 1 maar ook weer geen koelgas fabricage en stroom uit een centrale.
Kan je een berekeningetje op los laten natuurlijk maar iets zegt me dat het minstens net zo goed/slecht is uit 2 kwaden.

20 jaar geleden was dit er al, alleen zonder de pv en was het gas wat het moest worden, gas is nu ook niet goed, dus wie weet wat we over 20 jaar weer roepen. Voor nu vind ik het wel een deugdelijke oplossing.
:)

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

Jur schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:38:
Toch maar alles een kwart slag gedraaid 8)7 ,Ik had beter meteen naar jullie kunnen luisteren.
Maar ach ik heb een nieuwe hobby erbij gekregen grindtegels sjouwen op een puntdak, kan het iedereen aanraden.

Vanaf de straat is het nu niet eens meer zichtbaar, is de 5% minder opbrengst wel waard

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb er wel een dakrail met haken bijgeplaats omdat de hoge kant nu op west staat, alles gezekerd met een staalkabel door alle panelen en het frame heen.
Nou dit blijft wel twintig jaar staan. En zeker stuk mooier voor de overburen....

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:57
Wolly schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:42:
Ben op zoek naar installateur(s) die totaal-oplossingen aanbieden met een zonneschans. Het zal gaan om 4 breed en 3 hoog, 12 panelen in totaal. Heb toch de indruk dat zo'n setup minder gangbaar is bij installateurs?
Als namen noemen niet gewenst is dan mag je ook per DM een reactie geven natuurlijk :*)
Ik zou er even bij zetten waar je woont. Ik neem aan dat er weinig installateurs uit Den Helder in Maastricht 12 paneeltjes willen leggen...
Andrehj schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Ik zou er even bij zetten waar je woont. Ik neem aan dat er weinig installateurs uit Den Helder in Maastricht 12 paneeltjes willen leggen...
Hoezo? Drie uur heen rijden, twee uur monteren en weer drie uur terug is toch een hele normale werkdag?

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:56
reneeke1970 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:41:
[...]

Hoezo? Drie uur heen rijden, twee uur monteren en weer drie uur terug is toch een hele normale werkdag?
Alleen leg je geen 12 paneeltjes in twee uur...

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl PVoutput van mijn 4950Wp

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07:00

ericplan

5180 Wp PV

Rol-Co schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:46:
[...]

Tja, directer kan niet zou ik zeggen, ok het is COP 1 maar ook weer geen koelgas fabricage en stroom uit een centrale.
Kan je een berekeningetje op los laten natuurlijk maar iets zegt me dat het minstens net zo goed/slecht is uit 2 kwaden.

20 jaar geleden was dit er al, alleen zonder de pv en was het gas wat het moest worden, gas is nu ook niet goed, dus wie weet wat we over 20 jaar weer roepen. Voor nu vind ik het wel een deugdelijke oplossing.
:)
Bovendien geen transportverliezen en uiterst simpele techniek. Had ik al gezegd dat een elektrische boiler nauwelijks onderdelen heeft? En dat hij niet gevuld is met (broeikas)gassen?

ZonPHP PVOutput

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Tejoh schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:16:
Dankzij @Possible heb ik afgelopen weekend eindelijk de knoop doorgehakt. Even een kijkje bij hem genomen en me goed laten informeren. (Nogmaals bedankt!)

'Kant-en-klare' oplossingen partijen (Zonneplan, enz.) hebben geadviseerd om een (prijzige) SolarEdge oplossing te nemen ivm een pijpje op mijn dak (dak op WZW, pijpje ongeveer 60cm hoog, dak precies 45 graden). De week daarvoor tot de conclusie gekomen dat op het meest ongunstige moment (lage zonhoogte precies om 12:00) de maximale schaduw ongeveer 1.50m lang is en dat dit ongeveer 30 minuten duurt. Daarna komt de schaduw vrijwel zeker niet meer op de panelen. Om hier nou optimizers of een SolarEdge te nemen is prijstechnisch niet rendabel. (Dan kan ik bijna beter 2 panelen extra nemen qua investering.)

Uiteindelijk ben ik bij Solar-outlet.nl uitgekomen en heb een offerte laten maken voor:
  • Longi Solar Mono 320WP Black White PERC x12
  • SMA Sunnyboy 3.6 incl. Wifi/LAN
  • Clickfit EVO 4 panelen portrait x3
  • Volledige installatie (in Friesland)
Voor in totaal €3862,05 incl. BTW.

Oftewel precies €1,00 in de btw. Wat vrij netjes is volgens mij.

Gisteren de aanvraag voor een duurzaamheidslening aangevraagd, dit wordt dan €35 in de maand. Dit alles bij een verbruik van ongeveer 3100kWh per jaar (55 euro in de maand).

Ik ben tevreden!
Ik overweeg ook Longi Solar panelen te laten installeren op mijn dak. 24 stuks van 360 Wp met Enphase IQ7 micro omvormers. Ik heb enkele vragen:
1) Ben jij nog steeds tevreden over de panelen en de service van de Solar-outlet?
2) Is het allemaal netjes uitgevoerd?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

@Copitano Moeten die niet op een IQ7+ ?

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

• DjaRoel
  • Laatst online: 22:23
Iemand met wat meer expertise nog even zin en tijd om van mijn nieuwe setup wat te vinden:

Zonnepanelen op L vormig dak

1440Wp , Growatt 1500s, Zuid / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Basement
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:05

[Afbeelding]
Ik zou voor mussenpan of ventalitiepan gaan, deze is meestal wel voor elk type pan te krijgen of te maken.

Je kunt het gat waar de kabels doorlopen, na het leggen dichtkitten of purren.

Basement wijzigde deze reactie 15-02-2020 19:03 (5%)

• hnq
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19:31
In de handleiding (ook van Solar Bouwmarkt) staan vreemd genoeg andere gegevens:
https://tweakers.net/ext/f/QeLO4camiKuOj7OhPT5x5PuP/thumb.png

Heb net URE panelen Perc 330 met Enphase (aangeschaft bij Solar Bouwmarkt) geinstalleerd. Advies van Solar Bouwmarkt was IQ7+. Nadat ik de spullen binnen had zag ik deze tabel in de handleiding. Heb het maar zo gelaten in de veronderstelling dat het geen kwaad kan😏.

• LEX63
Hoi

Ik hoop dat ik het probleem gevonden heb. Dit was vanmorgen om 8 uur.

De accu temperatuur sensor is kapot deze gaf 96 graden aan toen ik de stekker van de temperatuur sensor eruit trok veranderde de temperatuur in 25 de standaard waarde.

De sensor is aangevreten door de accuzuur vermoedelijk is er sluiting in die temperatuur sensor. Nu even afwachten of de laadregelaar weer normaal gaat functioneren.

LEX63 wijzigde deze reactie 18-02-2020 16:38 (182%)

LEX63 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:28:
[Afbeelding]

Hoi

Ik hoop dat ik het probleem gevonden heb. Dit was vanmorgen om 8 uur.

De accu temperatuur sensor is kapot deze gaf 96 graden aan toen ik de stekker eruit trok was dit naar de standaard waarde van 25 graden gezet.

Vermoedelijk is er sluiting in die temperatuur sensor. Nu even afwachten of de laadregelaar weer normaal gaat functioneren.
Als accu warm word gaat hij normaal al terug regelen, dus ik ben bang dat het niet je probleem is

• LEX63
Bedankt voor de reactie.

Het is normaal als de accu warm word dat de laadregelaar teruggaat regelen.
De accubank is helemaal niet warm eerder koud 12 graden.

Er zit sluiting in de temperatuur ik heb deze net gecontroleerd het is aangevreten door de accuzuur. gemonteerd op een verkeerde plek.
reneeke1970 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 09:48:
[...]

Als accu warm word gaat hij normaal al terug regelen, dus ik ben bang dat het niet je probleem is

LEX63 wijzigde deze reactie 16-02-2020 10:21 (3%)

LEX63 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:10:
Bedankt voor de reactie.

Het is normaal als de accu warm word dat de laadregelaar teruggaat regelen.
De accubank is helemaal niet warm eerder koud 12 graden.

Er zit sluiting in de temperatuur sensor deze is aangevreten door de accuzuur. gemonteerd op een verkeerde plek.

[...]
Zal het niet zo zijn dat je lader niet juist meet welke accu er aan hangt, en dat hij over gaat op 24 volt accu laden? Dan behoort hij naar 28/29 te gaan.

• LEX63
De acculader staat ingesteld op 24 volt. het is een 24 volt stroom systeem.

Ik heb vanmorgen de stekker van de Temperatuursensor eruit getrokken en het is nu gewoon afwachten wat er gaat gebeuren.

Vermoedelijk sluiting in de Temperatuursensor wat de regelaar heeft beïnvloed.

Zodra ik meer weet dan meld ik het.
reneeke1970 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:15:
[...]

Zal het niet zo zijn dat je lader niet juist meet welke accu er aan hangt, en dat hij over gaat op 24 volt accu laden? Dan behoort hij naar 28/29 te gaan.

LEX63 wijzigde deze reactie 19-02-2020 07:12 (3%)

LEX63 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:27:
Geen idee de acculader staat ingesteld op 24 volt.

Ik heb vanmorgen de stekker van de Temperatuursensor eruit getrokken en het is nu gewoon afwachten wat er gaat gebeuren.

Vermoedelijk sluiting in de Temperatuursensor wat de regelaar heeft beïnvloed.

Zodra ik meer weet dan meld ik het.

[...]
Heb je 24 volt accu dan? Dan snap ik nu even niet wat het probleem is.....

• LEX63
Ja ik heb een 24 volt stroomsysteem.

Ik ga zo de accubank volladen met de generator en dan wachten op een licht bewolkte of zonnige dag.
reneeke1970 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:44:
[...]

Heb je 24 volt accu dan? Dan snap ik nu even niet wat het probleem is.....

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:42
Pixelmagic schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:19:
[...]

Alleen leg je geen 12 paneeltjes in twee uur...
Als het montage materiaal ligt; leg je er 24 in 2 uur met 2 man. ;-) tenminste gisteren is dat gelukt.
Crazy- schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:51:
[...]

Als het montage materiaal ligt; leg je er 24 in 2 uur met 2 man. ;-) tenminste gisteren is dat gelukt.
Kun je nagaan als ze met vieren komen, eentje elektra, eentje materiaal sjouwen en twee op dak.

• twain4me
reneeke1970 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:42:
[...]

Kun je nagaan als ze met vieren komen, eentje elektra, eentje materiaal sjouwen en twee op dak.
En een 5e die met draaiende motor zit te wachten? >:)

• Habana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23-02 14:41
@LEX63 Ik gebruik zelf ook een 24Volt- 200Amp installatie op de volkstuin, mijn advies is om als eerste je Accu's los te koppelen en elke Accu apart te testen, zijn beiden goed bevonden dan deze parralel te koppelen en opladen op 12Volt zodat ze ook de kans krijgen om goed te balanceren, of gebruik een batterij balancer.

Nooit nieuwe Accu met oude combineren, dan krijg je balans problemen.

Hou er rekening meer indien je AGM Accu's gebruikt je laadspanning minimaal 14.6 Volt moet zijn per accu, dit is hoger dan met gewone loodaccu's, en die zijn sowieso eigenlijk niet geschikt voor Solar opslag vanwege de hoge interne weerstand..

Je tempsensor zou behalve als beveiliging voor je accu's, geregeld door je Solar-charger verder geen invloed mogen hebben op het regelen van je panelen, Temp-Sensor los koppelen en je Charger zou gewoon moeten werken.. of hij is defect natuurlijk, maar loop alles eens systematische rustig door.

Oh btw. ik had je gisteren al een persoonlijk bericht gestuurd...

Habana wijzigde deze reactie 16-02-2020 12:40 (3%)

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:42:
[...]

Bij mijn zwager, 48 panelen oost west schuin dak met omvormer op zolder, kabel naar de meterkast met automaat 3 fase.

9 uur beginnen en even voor 15:00 draaien, met 3 man. (Stijlhoeve)

Ik vond het knap :)

• LEX63
Bedankt voor je advies.

Ik ben de accubank nu aan het vol laden, bij eerste zonnige of licht bewolkte dag dan weet ik meer.
Mijn accubank geeft een goede voltage.

UPDATE de accubank is inmiddels volgeladen morgen word het een zonnige dag als het weerbericht juist is dan kan ik de regelaar testen.

De accu's heb ik oktober bijgevuld en doorgemeten. De accuspanning is goed.
Habana schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:36:
@LEX63 Ik gebruik zelf ook een 24Volt- 200Amp installatie op de volkstuin, mijn advies is om als eerste je Accu's los te koppelen en elke Accu apart te testen, zijn beiden goed bevonden dan deze parralel te koppelen en opladen op 12Volt zodat ze ook de kans krijgen om goed te balanceren, of gebruik een batterij balancer.

Nooit nieuwe Accu met oude combineren, dan krijg je balans problemen.

Hou er rekening meer indien je AGM Accu's gebruikt je laadspanning minimaal 14.6 Volt moet zijn per accu, dit is hoger dan met gewone loodaccu's, en die zijn sowieso eigenlijk niet geschikt voor Solar opslag vanwege de hoge interne weerstand..

Je tempsensor zou behalve als beveiliging voor je accu's, geregeld door je Solar-charger verder geen invloed mogen hebben op het regelen van je panelen, Temp-Sensor los koppelen en je Charger zou gewoon moeten werken.. of hij is defect natuurlijk, maar loop alles eens systematische rustig door.

LEX63 wijzigde deze reactie 19-02-2020 07:14 (10%)

• Rol-Co

Rol-Co

Wolly schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:42:

Regio Westland.

westlandsolar.nl al geprobeerd maar die doen geen installaties bij particulieren.
https://solargarant.nl/mo...aal/plat-dak/zonneschans/

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

je hoeft niet te posten als je niets te melden hebt

teacher wijzigde deze reactie 17-02-2020 12:13 (90%)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Ruud888
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 23:03
Zoals het er nu uit ziet gaan de panelen en omvormers flink duurder worden omdat het merendeel van de fabrieken in China dicht zijn. Dan zal heel de markt daar last van krijgen. Ze zijn nu grote voorraden in de EU aan het aanspreken. Enkele leveranciers hebben hier al voor gewaarschuwd.

• DjaRoel
  • Laatst online: 22:23
Iemand die voor mij op kan meten hoeveel afstand er tussen het paneel zit aan de lage zijde en het dak met de dual betonvoeten? Op de foto lijkt het een centimeter of 5?

https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

1440Wp , Growatt 1500s, Zuid / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

DjaRoel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:32:
Iemand die voor mij op kan meten hoeveel afstand er tussen het paneel zit aan de lage zijde en het dak met de dual betonvoeten? Op de foto lijkt het een centimeter of 5?

Kun je zelf bepalen door te schuiven over de voet

• LEX63
Ik had gehoopt dat de regelaar weer goed ging werken maar, ik heb dus domme pech.

Vermoedelijk heeft de temperatuursensor sluiting gemaakt en iets kapot gemaakt in de regelaar.

Ik heb op de website van Epsolar een adres in Duitsland gevonden, ik weet nog niet of ik hem daar naartoe ga sturen.

Ik wil alvast iedereen bedanken voor het meedenken.

LEX63 wijzigde deze reactie 19-02-2020 07:16 (41%)

reneeke1970 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:35:
[...]

Kun je zelf bepalen door te schuiven over de voet
Of een paar stoeptegels eronder.

• LooneyTunes
  • Laatst online: 01:51
Of rubber tegels (evt op maat te snijden)
Mijn 10-e paneel (op eigen gebouwde schans i.v.m. portrait) staat ook op 6 stukjes rubber tegel.

• twain4me
Ik snap niet zo goed wat je wil weten. Of alle panelen de komende 20 jaar even goed door gaan komen weet niemand, dus daar krijg je alvast geen antwoord op. Gebruiks gemak oid bestaat niet bij het plaatsen van zonnepanelen, ze zijn allemaal groot en onhandig. :+

twain4me wijzigde deze reactie 17-02-2020 13:17 (15%)

• AMDFreak
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-02 20:36

AMDFreak

Intel is zo..

4 jaar geleden 15 zonnepanelen laten plaatsen op m'n dak.
Afgelopen periodes niet echt naar de logging omgekeken omdat het toch niet zoveel is.

Van de week toen ik in logde schetste mijn verbazing dat 1 zonnepaneel toch wel heeel ver achterblijft met de rest. Ik heb inmiddels mijn installateur hiervan op de hoogte gebracht.

Ben benieuwd waar de fout in zit.

15x Jinko 260Wp = 3900Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23-02 11:16
Jur schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Welke platdak montage set is dit?

13 x Trina 300 = 3900 wp op Solax omvormer, dak zuid | PVOutput

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

twain4me schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:57:
[...]

Ik snap niet zo goed wat je wil weten. Of alle panelen de komende 20 jaar even goed door gaan komen weet niemand, dus daar krijg je alvast geen antwoord op. Gebruiks gemak oid bestaat niet bij het plaatsen van zonnepanelen, ze zijn allemaal groot en onhandig. :+
neuhhh, dat snap ik. Dat zal voor de meeste panelen gelden. Vroeg mij af of het merk een eendaags vlieg is en of de panelen doen wat ze beloven. Inmiddels heb ik er in het weekend al meer over kunnen vinden. Ze lijken best goed en tegen een scherpe prijs en de fabrikant bestaat ook al een tijdje. Het 360 Wp paneel staat inmiddels boven aan mijn verlanglijstje. Ze zijn net iets langer dan gebruikelijk (1,77 m) dus net nog 7 cm onhandiger dan de 1,69 m panelen. _O- Als het weer wat rustiger is nog wel ff het dak op om precies uit te meten of er twee landscape naast elkaar passen. Volgens de bouwtekening moet het kunnen. :)

AMDFreak schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:57:
4 jaar geleden 15 zonnepanelen laten plaatsen op m'n dak.
Afgelopen periodes niet echt naar de logging omgekeken omdat het toch niet zoveel is.

Van de week toen ik in logde schetste mijn verbazing dat 1 zonnepaneel toch wel heeel ver achterblijft met de rest. Ik heb inmiddels mijn installateur hiervan op de hoogte gebracht.

Ben benieuwd waar de fout in zit.
[Afbeelding]
Een defecte optimizer?
Laat het hier even weten... Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:09
DjaRoel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:32:

Van het weekend in mijn handen gehad bij een kennis, op een van de foto's lijkt het bijna 2x zo dik als de 35mm van het paneel wat er op ligt. Ongeveer 6 tot 7 cm dus.
LooneyTunes schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:20:
[...]

Of rubber tegels (evt op maat te snijden)
Mijn 10-e paneel (op eigen gebouwde schans i.v.m. portrait) staat ook op 6 stukjes rubber tegel.
Geen pvc dak toch?
Zonnepanelen op plat PVC dak: Wat voor beschermmatjes?

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23-02 16:43

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Gister gaf het pv systeem bij mijn ouders een "insulation error". Het is in 2013 gelegd door een bedrijf, met 10jaar productgarantie.

Wat te doen? Accepteren dat dit "een keer" kan gebeuren, of direct actie ondernemen?

Bij de systemen die ik zelf heb gelegt werkt het uiteraard anders..

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@AUijtdehaag Jij hebt toch SMA (micro) omvormers. Zijn dat deze? Die lijken te licht voor 360 Wp panelen of zie ik dat verkeerd?

@Copitano Die worden niet meer verkocht. Gewoon een stringomvormer nemen, en geen beperking.
Edit: laat maar Copitano in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-02-2020 16:28 (77%)

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Mmmm, dan blijft wat SMA betreft alleen optimizers met een grotere omvormer een optie t.o.v. de Enphase IQ7+ micro-omvormers. Of zie ik iets over het hoofd?
Als ik google op micro omvormers zijn die Enphase 'all over the place' en van andere merken maar heel weining of Ali omvormers. En die laatste wil ik niet op mijn dak _O-

@Copitano Er is ook nog APS.
(maar ik zou toch ook enphase prefereren, als het moet)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-02-2020 16:30 (8%)

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

AUijtdehaag schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:29:
Dan weet ik genoeg ;) Het wordt Enphase.

• TFHfony
  • Laatst online: 23:21

TFHfony

Professional Weirdo

AUijtdehaag schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:29:
Mwoah... Nog steeds best tevreden met mijn APS'en ;-)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Atomic2005 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:16:
Gister gaf het pv systeem bij mijn ouders een "insulation error". Het is in 2013 gelegd door een bedrijf, met 10jaar productgarantie.

Wat te doen? Accepteren dat dit "een keer" kan gebeuren, of direct actie ondernemen?

Direct melding maken en laat ze de isolatieweerstand maar nameten. Het probleem wordt alleen maar erger.

Sowieso met garantie altijd zo snel mogelijk melden.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 00:04
Als ie niet defect is ook natuurlijk, als alleen mensen die problemen hebben zich daar melden zal het uitvalpercentage nogal hoog worden ;)

[removed]

Paneeltjes aan het overlijden?
Is dat toevallig dat systeem, dat het niet zo best al meer doet?
Edit: nee dat was een omnik die ik bedoelde...Of heeft Atomic"Dad" nu ook een SMA 8)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 17-02-2020 16:54 (6%)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:44:
[...]

Paneeltjes aan het overlijden?
Is dat toevallig dat systeem, dat het niet zo best al meer doet?
Edit: nee dat was een omnik die ik bedoelde...Of heeft Atomic"Dad" nu ook een SMA 8)
AtomicDad is het idd.. is een Omnik 4.0, geen SMA.

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Speedfightserv schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:31:
[...]

Welke platdak montage set is dit?
Chiko

https://atonex.nl/products-category/platdak-zonneschansen/

Ik heb 'm besteld bij Sellect

https://www.sellectzonnepanelen.nl/

Daar waren nog een paar 15 graden schansen beschikbaar, deze worden (volgens Sellect) uitgefaseerd omdat er steeds zwaardere stormen komen, 10 graden schijnt de norm te worden.

• Rol-Co

Rol-Co

Ruud888 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:32:
Zoals het er nu uit ziet gaan de panelen en omvormers flink duurder worden omdat het merendeel van de fabrieken in China dicht zijn. Dan zal heel de markt daar last van krijgen. Ze zijn nu grote voorraden in de EU aan het aanspreken. Enkele leveranciers hebben hier al voor gewaarschuwd.
Inderdaad, het lijkt er op dat die mooie aanbiedingen er al niet eens zijn, zoek de 360Wp longi solar panelen.
Of ze duurder worden weet ik niet, wel schaars.

@Copitano

Kan je ze krijgen? Blijmetzonnepanelen heeft ze niet? Solar outlet ook niet.

Ga zelfde doen, 13x en tigo

Rol-Co wijzigde deze reactie 17-02-2020 22:12 (9%)

• LooneyTunes
  • Laatst online: 01:51
Jaren 70 bitumen (bouwjaar '78) waar al die tijd grind op heeft gelegen.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Rol-Co schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:31:
[...]

Inderdaad, het lijkt er op dat die mooie aanbiedingen er al niet eens zijn, zoek de 360Wp longi solar panelen.

@Copitano

Zover was ik nog niet. Eerst vergeleken en een selectie gemaakt van componenten. Had ze wel gevonden bij Solar Outlet, maar als die ze niet meer heeft...….Volgende stap: in ieder geval ff checken bij de constructeur of de panelen niet met mijn Kalzip-dak en al in het Markermeer beland met wind zoals de laatste dagen. Zit maar met enge klipjes vast op dakdozen en pakt toch wat meer wind dan een glad dak :X Maar hoop toch echt dat ze wel leverbaar zijn of weer worden. Zodra dat gedoe ik China weer voorbij is en de productie weer volop kan gaan draaien zal het na verloop van tijd toch wel meevallen met die prijsstijgingen :?

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 00:54

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Denk dat dat onder installatie garantie valt en dat is meestal 2 jaar.
maar je kan een poging wagen.
Bestaat dat bedrijf nog wel, zonder faillissement tussendoor?
Plat dak systeem op zuid? dan zou ik zelf gaan kijken, en stekkers opbinden als je die vind.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Rol-Co

Rol-Co

Copitano schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:19:
[...]

Zover was ik nog niet. Eerst vergeleken en een selectie gemaakt van componenten. Had ze wel gevonden bij Solar Outlet, maar als die ze niet meer heeft...….Volgende stap: in ieder geval ff checken bij de constructeur of de panelen niet met mijn Kalzip-dak en al in het Markermeer beland met wind zoals de laatste dagen. Zit maar met enge klipjes vast op dakdozen en pakt toch wat meer wind dan een glad dak :X Maar hoop toch echt dat ze wel leverbaar zijn of weer worden. Zodra dat gedoe ik China weer voorbij is en de productie weer volop kan gaan draaien zal het na verloop van tijd toch wel meevallen met die prijsstijgingen :?
Ik ben al flink wat bedrijven aan het vragen maar niemand heeft ze op voorraad, kennis van me heeft in de groothandels gekeken en ook daar grote schaarste behalve lg panelen van 250,-..
Blijmetzonnepanelen zegt dat het door corona komt maar zo'n schip met spullen is 2 maanden onderweg en die schaarste was er al volgens mijn kennis, corona komt nog straks.....nog schaarser.

Misschien dat @Andre1973 dit kan bevestigen?

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:58:
[...]

Ik ben al flink wat bedrijven aan het vragen maar niemand heeft ze op voorraad, kennis van me heeft in de groothandels gekeken en ook daar grote schaarste behalve lg panelen van 250,-..
Blijmetzonnepanelen zegt dat het door corona komt maar zo'n schip met spullen is 2 maanden onderweg en die schaarste was er al volgens mijn kennis, corona komt nog straks.....nog schaarser.

Misschien dat @Andre1973 dit kan bevestigen?
Vergeet niet dat grote partijen massaal gaan inkopen bij dreigende tekorten om levering op lange termijn te garanderen. Zo'n schip kan al volledig verkocht zijn voor ze gaan lossen.

• Rol-Co

Rol-Co

Tsurany schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:05:
[...]

Vergeet niet dat grote partijen massaal gaan inkopen bij dreigende tekorten om levering op lange termijn te garanderen. Zo'n schip kan al volledig verkocht zijn voor ze gaan lossen.
Er komt atm niets uit china, er word ook niets gemaakt, dus japans of vietnamees misschien nog. Boviet en panasonic?

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23-02 11:16
Rol-Co schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:31:
[...]

@Copitano

Trina 340WP is nog wel genoeg te krijgen, is dat geen optie? Prijzen liggen rond de 140-150 ex. BTW

13 x Trina 300 = 3900 wp op Solax omvormer, dak zuid | PVOutput

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Nu het zwikje hardware matig ligt ben ik natuurlijk benieuwd naar het rendement van alles.
Mijn inverter heeft een export mogelijkheid naar excel welke ik nu aan het bekijken ben, ik vraag mij af hoe het rendement te berekenen:

Wanneer total "Total DC Input Power(W)" = 764 en
"AC Output Total Power (Active)(W)" = 744
is mijn verlies in de DC->AC conversie dan 20W (97,4%) of moet ik kijken naar de
"Power Grid Total Apparent Power(VA)" deze is op dat moment 682 (of is daar dan weer het verbruik van dat moment vanaf ?)

https://tweakers.net/ext/f/Oe5jHxT3SFdvdbyvkoeBq1dn/thumb.png

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:38
Heb je een aparte kWh meter? Data volgens de inverter zijn vaak aan de rooskleurige kant. Althans die ervaring heb ik met Growatt.

• borft
  • Laatst online: 21-02 13:47
Jur schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:17:
Nu het zwikje hardware matig ligt ben ik natuurlijk benieuwd naar het rendement van alles.
Mijn inverter heeft een export mogelijkheid naar excel welke ik nu aan het bekijken ben, ik vraag mij af hoe het rendement te berekenen:

Wanneer total "Total DC Input Power(W)" = 764 en
"AC Output Total Power (Active)(W)" = 744
is mijn verlies in de DC->AC conversie dan 20W (97,4%) of moet ik kijken naar de
"Power Grid Total Apparent Power(VA)" deze is op dat moment 682 (of is daar dan weer het verbruik van dat moment vanaf ?)

[Afbeelding]
Weet je omvormer je huidige verbruik in je huis? (if so, hoe?) Ik denk dat je eerste berekening klopt, hier vergelijk je vermogens met elkaar. de 682VA houdt volgens mij geen rekening met fase verschillen tussen stroom en spanning als gevolg van bv inductieve lasten.

• Rol-Co

Rol-Co

Speedfightserv schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:24:
[...]

Trina 340WP is nog wel genoeg te krijgen, is dat geen optie? Prijzen liggen rond de 140-150 ex. BTW
Heb liever een 360Wp voor 132,-
https://www.solar-outlet....ck-white-half-cut-pe.html

• ApC_IcE

ApC_IcE

Tsurany schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:05:
[...]

De schepen zijn allang verkocht.
Voorraden zijn al aangelegd.
Als je daar nu als bedrijf over nadenkt ben je echt te laat.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
ApC_IcE schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:34:
[...]

De schepen zijn allang verkocht.
Voorraden zijn al aangelegd.
Als je daar nu als bedrijf over nadenkt ben je echt te laat.
Toch denk ik dat heel veel kleine installateurs hier onvoldoende over hebben nagedacht waardoor al hun leveranciers straks aangeven niks meer te kunnen leveren omdat de grotere partijen het al opgekocht hebben.

• Rol-Co

Rol-Co

@ApC_IcE @Tsurany

Ik heb iemand gevraagd in de groothandel te kijken online (2 bekende) en nagenoeg niets in de voorraad. Div winkels nu gevraagd en slechts 1 enkele heeft ze echt liggen en leverbaar.

• LEX63
Nu is het gelukt de afbeelding.

Mijn laadregelaar werkt gelukkig weer na een harde reset.

Ik heb de laadregelaar een paar uur losgekoppeld en weer aangesloten, en nu werkt hij weer.

De accu is inmiddels weer geheel volgeladen.

Ik wil iedereen bedanken voor het mee denken, ik wil onetime even bedanken hij had aangeboden om mijn laadregelaar te repareren wat ik zeer waardeer.

LEX63 wijzigde deze reactie 20-02-2020 17:55 (183%)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Andre1973 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:38:
[...]

Denk dat dat onder installatie garantie valt en dat is meestal 2 jaar.
maar je kan een poging wagen.
Bestaat dat bedrijf nog wel, zonder faillissement tussendoor?
Plat dak systeem op zuid? dan zou ik zelf gaan kijken, en stekkers opbinden als je die vind.
Nee, geen platdak. Een pannendak op zuid. Platdak (leggen)heb ik zelf ook ervaring mee, dat was geen probleem.
Bedrijf bestaat nog gewoon, bij mijn weten geen faillissement tussendoor gehad.

Zo, bedrijf gebeld, word opgepakt. Komende 8weken word alles doorgemeten, van het dak afgetrokken en opnieuw aangesloten.

LEX63 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:35:
https://photos.google.com...HfmDJAG9PcnpJ5tLEvaK0vn4p
[...]
De accu is inmiddels weer geheel volgeladen zie de foto "link".

Ik wil iedereen bedanken voor het mee denken, ik wil onetime even bedanken hij had aangeboden om mijn laadregelaar te repareren wat ik zeer waardeer.
Ik kan je foto niet bekijken, ik heb geen google account. Is dat het probleem?
Aanbieden een poging te doen is toch net wat anders. Ik kan niet alles.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Tsurany schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:31:
[...]

Toch denk ik dat heel veel kleine installateurs hier onvoldoende over hebben nagedacht waardoor al hun leveranciers straks aangeven niks meer te kunnen leveren omdat de grotere partijen het al opgekocht hebben.
Dat gaat zeker gebeuren. Dat zie ik nu al in de markt. het wordt heel snel heel krap met aantallen.
Gelukkig hebben wij daar nog geen last van omdat we heel groot inkopen maar toch. Het zal wel zijn effect gaan hebben.
Rol-Co schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:54:
@ApC_IcE @Tsurany

Ik heb iemand gevraagd in de groothandel te kijken online (2 bekende) en nagenoeg niets in de voorraad. Div winkels nu gevraagd en slechts 1 enkele heeft ze echt liggen en leverbaar.
Ik weet niet over welke panelen je het hebt. Maar dat er voorraden op raken dat gaat zeker gebeuren.

• LEX63
Ik dacht dat ik google foto als foto server kon gebruiken Hmmm zag ook me naam staan niet echt wenselijk ik ga de afbeeldingen weg halen.

ik had eerst photobucket maar die ging opeens geld vragen heel veel geld.

Weet iemand een goede maar vooral betrouwbare gratis foto server.
onetime schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:28:
[...]

Ik kan je foto niet bekijken, ik heb geen google account. Is dat het probleem?
Aanbieden een poging te doen is toch net wat anders. Ik kan niet alles.

• twain4me
LEX63 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:37:
Ik dacht dat ik google foto als foto server kon gebruiken Hmmm zag ook me naam staan niet echt wenselijk ik ga de afbeeldingen weg halen.

ik had eerst photobucket maar die gingen opeen geld vragen heel veel geld.

Weet iemand een goede maar vooral betrouwbare gratis foto server.

[...]
tweakers fotoalbum ;)

Even actieveren in de Karmastore, met karma waar jij genoeg van hebt 8)

twain4me wijzigde deze reactie 18-02-2020 16:41 (7%)

• LEX63
Bedankt voor de tip, Heb even een link kan het niet 123 vinden.
twain4me schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:38:
[...]

tweakers fotoalbum ;)

Even actieveren in de Karmastore, met karma waar jij genoeg van hebt 8)

• borft
  • Laatst online: 21-02 13:47
LEX63 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:44:

[...]
klik op je profiel (username rechtsboven), en kies karmastore :)

• twain4me
LEX63 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:44:

[...]
In de rode tweakers balk bovenin het scherm staat je "naam" daaronder zitten zowel het tapje fotoalbum als de karmastore.

edit: plaatje klikken voor groot.

twain4me wijzigde deze reactie 18-02-2020 16:52 (23%)
Reden: plaatje

• LEX63
Ik heb het uiteindelijk gevonden.

Je gebruikt momenteel 0B opslagruimte. Er is nog 228MB vrije ruimte beschikbaar. Selecteer een map of maak een nieuwe aan om afbeeldingen up te loaden.

228MB opslag, dat is weinig?

Ik ga wel even googelen.

LEX63 wijzigde deze reactie 18-02-2020 16:59 (46%)

Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True