Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 01-04 22:17
PentaClover schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:53:
[...]

Ik heb toen zelf de rails ge-aard, door via de dakhaken te aarden (click-fit EVO), recent zijn bij de panelen op het dak ook de rails ge-aard, maar ik heb niet gevraagd hoe ze dat gedaan hebben, de aarddraad die ze gebruikt hebben is flex draad, dus ik denk dat ze de draad met een kabelschoentje met een ringetje direct aan de rails hebben geschroefd.
Heb je dan aan elke rail een aarddraad aan zitten ?

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl PVoutput van mijn 4950Wp

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13:27
PentaClover schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:53:
[...]
Ik heb toen zelf de rails ge-aard, door via de dakhaken te aarden (click-fit EVO), recent zijn bij de panelen op het dak ook de rails ge-aard, maar ik heb niet gevraagd hoe ze dat gedaan hebben, de aarddraad die ze gebruikt hebben is flex draad, dus ik denk dat ze de draad met een kabelschoentje met een ringetje direct aan de rails hebben geschroefd.
Initieel zal dat best wel werken, maar na een paar jaar in weer en wind?

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 07:13

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

PClop schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:42:
[...]

Je zou in dit Duits forum even kunnen lezen of posten wat zij zo al doen met installaties zonder EEG
Ze zijn er daar wel mee aan de loop om er iets non EEG leuks van te maken.
https://www.photovoltaikf...d/156-pv-anlage-ohne-eeg/
Cool, thanks! Zal ik op m'n gemak deze week eens lezen.

Een accu oplossing lijkt me voor alsnog de enige interessante (als we geld over zouden hebben) oplossing. Ik ben benieuwd wat de stroomprijs de komende jaren gaat doen aangezien ze hier in Duitsland alle kolencentrales willen gaan sluiten. Als die natuurlijk flink omhoog gaat dan verdient het zich allemaal eerder terug.

Zoals ik het nu uit m'n hoofd bereken is break even pas op 10 jaar tenzij de stroomprijs gekke sprongen maakt of je op een goedkopere manier een accu kunt krijgen :+.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:30
Wat is het punt eigenlijk: het aarden van de rails?

Als er + DC op komt te staan, voel je dat niet, en als er -DC op komt, voel je dat ook niet.
En als ze er beiden tegelijk op komen te staan, dan heb je kortsluiting, en zal er ergens wel iets doorsmelten.
Of?

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• Andrehj
Naalroc schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:36:

Als er + DC op komt te staan, voel je dat niet, en als er -DC op komt, voel je dat ook niet.
En als ze er beiden tegelijk op komen te staan, dan heb je kortsluiting, en zal er ergens wel iets doorsmelten.
Of?
Hier en hier wordt het uitgelegd.
En een filmpje met uitleg:
(maar die is al uit 2016, weet niet in hoeverre dit inmiddels achterhaald is)

Edit: Bijzonder is dat in het artikel van 30 nov 2017 (2e link) letterlijk staat dat de panelen dubbel geisoleerd zijn en daarom niet geaard hoeven te worden, terwijl dit volgens de kerel uit het filmpje (in hetzelfde artikel) wel moet... 8)7 :?
Ook interessant is dat ie uitlegt dat je wel degelijk een aardlekschakelaar type A kunt en mag gebruiken, mits dat volgens de fabrikant van de omvormer kan.

[Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 10-02-2020 20:54]

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 01-04 20:49
Pixelmagic schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:23:
[...]
Heb je dan aan elke rail een aarddraad aan zitten ?
Ja, die zijn allemaal doorgelust.
Andrehj schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:29:
[...]
Initieel zal dat best wel werken, maar na een paar jaar in weer en wind?
We gaan het zien.

16400 Wp - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 06:22

Of?
dit is alleen bij transformator omvormers, hier is het DC net meestal zwevend en kun je de + of - aanraken zonder directe gevolgen. Bij 99% van de transformatorloze omvormers hang de dc gewoon aan het 230V net en kan je een flinke opdonder krijgen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Andrehj schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:38:
[...]

Thanks. Dat roept gelijk weer vragen op:
  • Zijn de panelen geaard of de rails?
  • Je weet niet toevallig welk type kabel er gebruikt is?
  • Hoe is de kabel bevestigd aan de rails of panelen? Met kabelschoentjes? Of anders?
[...]

Ja, maar de kabel is ook van koper. Dus in bij de overgang van kabel naar schoentje komen dan weer twee verschillende materialen bij elkaar. Is ook weer niet goed. En waar vind je aluminium kabelschoentjes?
Ik blijf het wonderlijk vinden dat hier geen fatsoenlijke oplossing voor is...
Aluminium klemmen vind je in auto shop, daar knijpen ze die dingen aan accu kabels Enzo.

Dat winkeliers het niet veel verkopen vind ik logisch. De regel is bedacht zodat een schilder niet schrikt van klein schokje en van dak af valt. Bij mij komt niemand op dak, dus geen aarding want ik vind het heel dom om de bliksem uit te nodigen om binnen te komen. Maar ieder zijn ding....

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:19

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

reneeke1970 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:17:
[...]

Aluminium klemmen vind je in auto shop, daar knijpen ze die dingen aan accu kabels Enzo.

Dat winkeliers het niet veel verkopen vind ik logisch. De regel is bedacht zodat een schilder niet schrikt van klein schokje en van dak af valt. Bij mij komt niemand op dak, dus geen aarding want ik vind het heel dom om de bliksem uit te nodigen om binnen te komen. Maar ieder zijn ding....
Exact de reden dat ik het ook niet heb, ik meet de frames wel even als ik ze moet aanraken, dan weet ik het ook.
Kabelschoentjes zijn zelden aluminium, veelal vertint koper, maar gebeurd niks mee op alu hoor, eventueel een kunststof ringetje er onder, boutje of parker met een veerringetje.

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• Pixelmagic
reneeke1970 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:17:
[...]

Je zou dan bijna denken dat niet geaard de meest ideale vorm van diefstal preventie is 8)

Gevoelsmatig zou ik inderdaad denken dat je een uithangbord voor de bliksem word, wij hebben hier alleen laagbouw waardoor een dak vrijwel altijd het hoogste punt is. Nog nergens bliksem afleiders gezien dus gevoel dat als je het gaat aarden al snel de weg van de minste weerstand bent.

Net even snel een google gedaan en lees nogal wat verschillende uitspraken wanneer wel of niet wettelijk verplicht. Wel vrijwel overal het dubbel geïsoleerd zijn van de panelen waardoor het dus alleen de bevestiging zou zijn.

• Naalroc
habbekrats schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:08:
[...]

dit is alleen bij transformator omvormers, hier is het DC net meestal zwevend en kun je de + of - aanraken zonder directe gevolgen. Bij 99% van de transformatorloze omvormers hang de dc gewoon aan het 230V net en kan je een flinke opdonder krijgen.
en @Andrehj :
Eigenlijk gaat het in de normgeving dus helemaal niet om de mogelijkheid dat er DC op het frame komt te staan (omdat ze dubbel geïsoleerd zijn).
Het gaat dus alleen/hoofdzakelijk over bliksem afleiders, en de nabijheid daarvan.
Nu heb ik geen bliksem afleiders, het gebouw is maar 5 meter hoog, en er staan vele grote (> 25 meter) eiken in de directe nabijheid, dus, ook al gezien de andere commentaren, laat ik die aarding van de rails maar achterwege.
Denk ik.

• Rol-Co

Rol-Co

habbekrats schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:08:
[...]

Huh? En waarom zou je een dc kabel eerst in de omvormer prikken en dan aan de andere kant aanraken? 8)7
Stekkers bij de omvormer zijn de laatste te doen. Vanaf de panelen 1 voor 1 maken en eventueel de laatste stekker op dak nog even los, dan is het alleen op volgorde in klikken na het meten of je plus en min goed hebt.
Ben je echt bang maak je ze als het donker is en zie je de volgende dag of je alles goed gedaan hebt, ik doe veranderingen heel vaak na zons ondergang.

• Wodan89
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 29-03 09:48
Job_04 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:27:
[...]

Kwam ze tegen via marktplaats, daar bieden ze, ex btw dat 380WP paneel aan voor 115 euro, wat natuurlijk erg interessant is. Ga er even over nadenken of ik zo'n aliexpres paneel zie zitten
Heb er laatst 30 bij een collega geïnstalleerd, afgelopen week 48 kwh op een zonnige dag

9500wp Solaredge, 6Kw wp pana

• Rol-Co

Rol-Co

Wodan89 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:15:
[...]

Heb er laatst 30 bij een collega geïnstalleerd, afgelopen week 48 kwh op een zonnige dag
2 meter paneel?

padoempats schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:40:
Heb een vraag over het aarde(draad) van mn nieuw te plaatsen zonnepanelenframe. [...]
Echter, ik wil 8 nieuwe panelen plaatsen op mn garagedag en aansluiten op mppt2. Mn vraag is hoe ik dit het beste kan aarden. Standaard wordt 6mm2 draad aangegeven, maar vanaf de omvormer naar groepenkast is maar 2,5mm2 aardedraad, dus ik denk dat 6mm2 weinig zin heeft?
[...] Plan is dus DC + en - 4mm2 en aardedraad 6mm2 bij elkaar in ruimte flex pvc, deze via ventilatiebuis de garage in schuiven (ong 2 meter), pvc via gat uit ventilatiebuis en dan kabels aansluiten op de omvormer. Omvormer (SMA 3.6 2 mppt's) gaat vervolgens over ± 10m naar de meterkast met 2,5mm2 draden. [...]
DC kabels door ventilatiebuis is niet ideaal, maar ook niet permanente oplossing. Als CV-ketel ooit wordt vervangen met warmtepomp in garage, dan heb ik een mooie dakdoorvoer tot mn beschikking.
Ik ben er van overtuigt dat die 6mm2 voor de degelijkheid is, dat hij niet zo snel doorbreekt.
Voor vereffenig is het goed, als bliksemafleider zou het buitenom moeten. Maar dat staat toch nergens?

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Lord Anubis
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11:23

Of?
Ik heb toch echt een opdonder gehad. Of het nu DC, of statische elektriciteit of de verbinding intern met 240 of wat dan ook.
Ik heb ze iets later toch geaard. En adviseer iedereen dat toch te doen.

Je kan aardkabels kopen in de zelfde kwaliteit als de 4mm2 en de 6mm2 DC kabels. Heb indertijd een rol van 100m gekocht.

• habbekrats
Rol-Co schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:03:
[...]

Huh? En waarom zou je een dc kabel eerst in de omvormer prikken en dan aan de andere kant aanraken? 8)7
Stekkers bij de omvormer zijn de laatste te doen. Vanaf de panelen 1 voor 1 maken en eventueel de laatste stekker op dak nog even los, dan is het alleen op volgorde in klikken na het meten of je plus en min goed hebt.
Ben je echt bang maak je ze als het donker is en zie je de volgende dag of je alles goed gedaan hebt, ik doe veranderingen heel vaak na zons ondergang.
Normaal wel, maar stel dat door ondeskundige aanleg de kabel beschadigd en tegen het frame aan schuurt. In Ongeaarde frames kan op een droog dak best goed gaan zonder dat de aardlek tript. Tot het moment dat de schoorsteenveger of andere dakhaas het frame even als steun gebruikt.

• Wodan89
200x100cm 380wp full black,
gekozen voor p505 optimizers in 2 strings op een se10K omvormer

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:59
Wodan89 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 06:13:
[...]

200x100cm 380wp full black,
gekozen voor p505 optimizers in 2 strings op een se10K omvormer
Kost de optimizer veel meer dan de helft van het paneel >:)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 06:54:
[...]

Optimisers staan soms ook op mp voor minder per doos.

• BlakHawk
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 00:13
Okee een noob vraag... Ik ben niet helemaal thuis in de materie...

Hoe zit het met stroom opwekken vs leveren.

We hebben een 1x40A aansluiting. Maar eigenlijk wil ik zo veel mogelijk panelen neerleggen. Dit beketent aan twee zijden:
ZO:16 panelen (max haalbaar)
NW: 10 panelen (gewoon omdat het kan)

Als ik 310WP all black panelen neem, dan zit ik toch maximaal (nooit haalbaar door gescheiden opstelling) op 35A terugleveren? Dus binnen de 40A aansluiting mogelijk?

Mag je ten alle tijden verbruik van je opbrengst aftrekken? Of moet je het er ook wel eens bij optellen ofzo?
Wat ik hiermee bedoel, we koken elektrisch, ik hoef met terugleveren toch nooit rekening te houden met de vraag naar energie?

Hoe is het gebruikelijk om de teruglevering aan te sluiten, via aanwezige groepen, of worden er altijd nieuwe kabels getrokken?

We hebben twee 16A groepen naar zolder liggen. Één voor de wasmachine, de ander voor de droger. 10 panelen op de NW kant, komen theoretich nooit boven de 14A, dus in theorie, kunnen die op één van die groepen toch? Wat gebeurt er vervolgens als je de wasmachine of droger op die groep gaat gebruiken? Kan dat gewoon?

Met 16 panelen kom ik op 22A uit, dat kan dus niet op een 16A groep.

Of is het gebruikelijk, alle opbrengst te bundelen en alles op aparte kabels naar beneden te brengen buiten bestaande groepen om?

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:34

BlueTooth76

Let the sun shine!

BlakHawk schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:40:

We hebben een 1x40A aansluiting. Maar eigenlijk wil ik zo veel mogelijk panelen neerleggen. Dit beketent aan twee zijden:

Als ik 310WP all black panelen neem, dan zit ik toch maximaal (nooit haalbaar door gescheiden opstelling) op 35A terugleveren? Dus binnen de 40A aansluiting mogelijk?

Mag je ten alle tijden verbruik van je opbrengst aftrekken? Of moet je het er ook wel eens bij optellen ofzo?
Wat ik hiermee bedoel, we koken elektrisch, ik hoef met terugleveren toch nooit rekening te houden met de vraag naar energie?

Hoe is het gebruikelijk om de teruglevering aan te sluiten, via aanwezige groepen, of worden er altijd nieuwe kabels getrokken?

We hebben twee 16A groepen naar zolder liggen. Één voor de wasmachine, de ander voor de droger. 10 panelen op de NW kant, komen theoretich nooit boven de 14A, dus in theorie, kunnen die op één van die groepen toch? Wat gebeurt er vervolgens als je de wasmachine of droger op die groep gaat gebruiken? Kan dat gewoon?

Of is het gebruikelijk, alle opbrengst te bundelen en alles op aparte kabels naar beneden te brengen buiten bestaande groepen om?
Je omvormer bepaalt hoeveel stroom er teruggeleverd wordt, niet het aantal panelen.

En je kan natuurlijk het beste een nieuwe groep aanleggen en een kabel naar de omvormer trekken. Er zijn maar weinig situaties waar je niet een extra kabel van je zolder naar beneden kan krijgen.

Verbruik en opwek staan op zich los van elkaar qua aansluitwaarde, ik heb hier ook 2x 8kW omvormers (3-fase) met 68 panelen en verder ook nog een 90cm 3-fase kookplaat, 14kW warmtepomp, etc.

Als ik me niet vergis kan je met die 40A maximaal een 5750Watt omvormer plaatsen en die afzekeren op 25A (40 / 1,6) al zijn er die zeggen dat je hoger mag gaan. Hoe belangrijk die 1,6x selectiviteit is laat ik aan de professionals.

Je kan als je nog veel meer panelen kwijt kan (en wil) eventueel ook nog voor 2 omvormers gaan en die apart afzekeren, dan kan je binnen de 40A blijven en toch 2x 20A (4600Watt) omvormers plaatsen (maar ook daar laat ik het eindoordeel aan de pro's hier).

En voor een oost/west of noord/zuid opstelling kan je natuurlijk sowieso met een veel lichtere omvormer toe aangezien we maar 1 zon hebben en die nooit tegelijk aan 2 kanten van het dak staat ;)

Kan je op NW hetzelfde aantal kwijt? Ik zou er gewoon ook 16 leggen als ik toch bezig was.
Dan heb je ook aan het eind van de dag nog een mooie opbrengst, juist handig als je thuis komt uit je werk.
Zeker met het oogpunt op "afbouw salderen" verhoog je dan je directe verbruik.

En als het bewolkt is doen alle panelen even veel (of weinig), dus dan zijn extra panelen ook wel fijn.

[Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-02-2020 16:12]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004

De nen is veranderd ( http://www.eaton.nl/ecm/g...s/content/pct_1621376.pdf pagina 8 ) en je mag een droger ook gewoon op een bestaande groep zetten. (zolder groep bijvoorbeeld) dan kan je de groep van je droger gebruiken voor de omvormer.

Je mag een groep verzwaren naar 20A maar praktisch kom je bijna nooit boven de 20A, Je moet gewoon het vermogen van de omvormer aanhouden, niet die van de panelen.

13 x Trina 300 = 3900 wp op Solax omvormer, dak zuid | PVOutput

• stijn1309
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14:31
Vaak al in het topic meegelezen, 2 jaar geleden al een keer op het punt gestaan panelen te nemen maar toen om redenen toch niet van gekomen.

Nu heb ik zojuist een topic aangemaakt voor de ontvangen offerte m.b.t. het collectief wat hier in de Gemeente is gestart. Ben benieuwd naar jullie meningen en of jullie het zouden doen of niet:

Offerte Zonnepanelen

Alvast bedankt!

• BlakHawk
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 00:13
Speedfightserv schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:21:
[...]

De nen is veranderd ( http://www.eaton.nl/ecm/g...s/content/pct_1621376.pdf pagina 8 ) en je mag een droger ook gewoon op een bestaande groep zetten. (zolder groep bijvoorbeeld) dan kan je de groep van je droger gebruiken voor de omvormer.

Je mag een groep verzwaren naar 20A maar praktisch kom je bijna nooit boven de 20A, Je moet gewoon het vermogen van de omvormer aanhouden, niet die van de panelen.
Maar met 26 panelen kom je toch altijd boven de 20A uit? Of moet je dan naar 2 omvormers toe?

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006

BlueTooth76

Let the sun shine!

BlakHawk schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:57:
[...]

Maar met 26 panelen kom je toch altijd boven de 20A uit? Of moet je dan naar 2 omvormers toe?
Nogmaals (hierboven ook getypt):

Je omvormer bepaalt het vermogen, niet het aantal panelen.

Je kan op een omvormer gerust meer panelen aansluiten, zeker als het een oost/west of noord/zuid opstelling is.

Daar zit natuurlijk wel een limiet aan, bij de ene omvormer is dat 135% van het vermogen en bij de andere 150% of zelfs 200%.

Bij 135% kan je dan op een 5kW omvormer x 1,35 = 6,75Wp aan panelen aansluiten.
Bij 150% zit je dan zelfs al op 7500Wp aan panelen.

Je zou dan ook kunnen kiezen voor een wat betere spreiding van de panelen over de 2 dakvlakken, bijvoorbeeld 12 aan iedere kant (dus 2 strings van 12 panelen).

[Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-02-2020 17:22]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

@BlakHawk lees de openingspost eens, daar staat het allemaal uitgelegt. Vragen daarna welkom.
Met voldoende dakhelling kan je beide dakhelften op verschillende mppt's van dezelfde 5kVA omvormer aansluiten. Wel de juiste omvormer nemen, ze kunnen dit niet allemaal, vol vermogen op één mppt.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Tweeke
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 01-04 12:20
Heb de laatste 2 dagen 2x een uitschakelende aardlekautomaat gehad. Daarvoor is dat 1 maal eerder voorgekomen (ook met vochtig weer). Gaat om een 25A type C 30ma, zekert een SMA SB 5.0 af. Is het de moeite om het eens met een 100ma exemplaar te proberen? Of meteen 300ma?

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Pixelmagic
Tweeke schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:25:
Heb de laatste 2 dagen 2x een uitschakelende aardlekautomaat gehad. Daarvoor is dat 1 maal eerder voorgekomen (ook met vochtig weer). Gaat om een 25A type C 30ma, zekert een SMA SB 5.0 af. Is het de moeite om het eens met een 100ma exemplaar te proberen? Of meteen 300ma?
Ik lees overal dat een 300ma aanbevolen word en dat is dus wat er hier ligt te wachten op installatie voor dezelfde omvormer als jij hebt. Kost wel een paar centen overigens, dus zou niet eerst gokken op een 100ma persoonlijk.

Nu nog even die wind weg ;)

• Andrehj
Tweeke schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:25:
Bij SMA kun je ergens in de instellingen aangeven dat er een 30mA aardlek voor zit. Staat dat goed ingesteld?
En waarom gebruik je een type C voor een omvormer? Dat lijkt bijzonder onlogisch.

• Tweeke
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 01-04 12:20
Andrehj schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:40:
[...]

Bij SMA kun je ergens in de instellingen aangeven dat er een 30mA aardlek voor zit. Staat dat goed ingesteld?
En waarom gebruik je een type C voor een omvormer? Dat lijkt bijzonder onlogisch.
Niet mijn keuze geweest maar van de installateur. Ik lees bij SMA dat de instelling waar je op doelt alleen beschikbaar is voor bepaalde 3-fase omvormers.

Daar staat ook dat andere SMA omvormers tót 100ma kunnen genereren. Installateur heeft hier dus de verkeerde keuze gemaakt.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Naalroc
Andrehj schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:40:
[...]

Eén installateur die bij mij is geweest met een offerte, en die een SMA wil leveren, zei heel nadrukkelijk dat er een 300mA automaat in mijn kast moest, terwijl ik al had voorbereid met een 30mA unit.

• GabrielZ
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 11:55
passen de grotere 405WP panelen met deze afmetingen: 2018 x1048 x 40 mm ook gewoon in het flatfusion systeem voor een platdak?
of in de eerder genoemde betonvoet bevestiging?

Ik zit te kijken hoe ik zo efficient mogelijk zoveel mogelijk panelen kwijt kan, mijn platdak is 9.86x3.20

zo niet welke alternatieven zijn er?

[Voor 20% gewijzigd door GabrielZ op 11-02-2020 21:06]

• Hardware Junk
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:37
Flatfix Fusion heeft ook materiaal voor 2 meter panelen. De ballastbak / windblocker is hier dus groter.

[Voor 7% gewijzigd door Hardware Junk op 11-02-2020 21:06]

3360 Wp zuid + 2KWh accu + 2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• GabrielZ
Hardware Junk schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:05:
Flatfix Fusion heeft ook materiaal voor 2 meter panelen. De ballastbak / windblocker is hier dus groter.
de 196x100 versie bedoel je?
https://www.solar-outlet....tom%5B5882412%5D=47845534
In het systeem van Patrick van zonnekompas utrecht past zo een beetje alles.
https://tweakers.net/ext/f/h4qKMO6JojeqlHvKYZ9g9apQ/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/tDH1gYBuLeKK6QH9ToyHpN60/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/2J33r0ScMirAfz5j4D1T8zgI/thumb.jpg

[Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2020 21:14]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Hardware Junk
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:37
Jawel maar het ballastprofiel / winddeflector bepaald de breedte. En Esdec heeft ze in alle maten. Echter zie je bij het gros van de standaard PV boeren enkel 1.64.

Er is keuze voor 1200 1500 1600 1700 1900 en 2000

https://www.esdec.com/wp-...tFix-Fusion-NL-082019.pdf

3360 Wp zuid + 2KWh accu + 2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Wodan89
jacovn schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 06:54:
[...]

Dat zeker! dakoppervlak was de grootste beperking.

Solaredge bied ook een stukje veiligheid en dat speelde ook mee.

• GabrielZ
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:12:
In het systeem van Patrick van zonnekompas utrecht past zo een beetje alles.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik lees dat ze officieel minimaal 1 meter uit de kant moeten liggen, zoals op de foto's kan dus ook gewoon prima?

Aangezien mijn dak 9.86x3.20 is wil ik er eigenlijk 2 rijen van 5 panelen naast elkaar hebben te liggen in landscape, er moet ook nog genoeg ruimte tussen de 2 rijen blijven ivm de schaduw..

Zou dit goed gaan lukken?
Fotos zijn Solar Frontier en mogen in portrait op de korte kant schaduw hebben.
Dat is met gewone panelen alleen in landscape toegestaan. (op de lange kant)

Hoogte = afstand tot de dakrand, dus waar komt die 1 mtr vandaan?

Ligt alles naar zuid of oost/west?
Ik ben een plaatjes mens.... ;)

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2020 21:25]

• GabrielZ
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:23:
Fotos zijn Solar Frontier en mogen in portrait op de korte kant schaduw hebben.
Dat is met gewone panelen alleen in landscape toegestaan.

Hoogte = afstand tot de dakrand, dus waar komt die 1 mtr vandaan?

Ligt alles naar zuid of oost/west?
Uit de handleiding van flatfusion haha

Alles richting zuid was de bedoeling, dat is me geadviseerd.
Hier een foto van de situatie, de helft van het dak is van mij, de bovenste helft..
https://www.mupload.nl/im...gle.android.apps.docs.jpg

[Voor 20% gewijzigd door GabrielZ op 11-02-2020 21:30]

GabrielZ schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:26:
[...]

Uit de handleiding van flatfusion haha

Alles richting zuid was de bedoeling, dat is me geadviseerd.
Hier een foto van de situatie, de helft van het dak is van mij, de bovenste helft..
https://m.imgur.com/gallery/klnW8PE
Zoinks! You've taken a wrong turn.

• GabrielZ
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:27:
[...]

Zoinks! You've taken a wrong turn.
Nu werkt de link, excuses :)
https://www.mupload.nl/im...gle.android.apps.docs.jpg

[Voor 15% gewijzigd door GabrielZ op 11-02-2020 21:32]

Je bedoelt op zuid dus.
Er bestaan berekeningen hoe groot de afstand is, tussen de rijen.
Maar je zit met de hoogte inderdaad aan de achterkant(echter aan jouw kant en zijkant.

Misschien panasonic op oost/west? (duur he?)
1463 x 1053 (300 wp)
1590 x 1053 (330 Wp)
Edit: 2 rijen in landscape op zuid kan ook. Hoogte is instelbaar bij zonnekompas

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2020 21:50]

• GabrielZ
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:41:
[...]

Je bedoelt op zuid dus.
Er bestaan berekeningen hoe groot de afstand is, tussen de rijen.
Maar je zit met de hoogte inderdaad aan de achterkant(echter aan jouw kant en zijkant.

Misschien panasonic op oost/west? (duur he?)
1463 x 1053 (300 wp)
1590 x 1053 (330 Wp)
Edit: 2 rijen in landscape op zuid kan ook. Hoogte is instelbaar bij zonnekompas
Ik wou met enphase micro optimizers gaan werken in eerste instantie omdat er een of 2 panelen erg kort voor een gedeelte in de schaduw komen te liggen.
Daarom dacht ik ongeveer 8x405 wp panelen.
Omdat een systeem met micro optimizers vaak iets duurder is kan je mijn mijn inziens beter een iets groter paneel nemen omdat je dan meer WP uit minder panelen haalt en dus ook minder optimizers nodig bent?

Correct me if i'm wrong..

• Basement
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 13:36
GabrielZ schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:05:
[...]

Ik wou met enphase micro optimizers gaan werken in eerste instantie omdat er een of 2 panelen erg kort voor een gedeelte in de schaduw komen te liggen.
Daarom dacht ik ongeveer 8x405 wp panelen.
Omdat een systeem met micro optimizers vaak iets duurder is kan je mijn mijn inziens beter een iets groter paneel nemen omdat je dan meer WP uit minder panelen haalt en dus ook minder optimizers nodig bent?

Correct me if i'm wrong..
Niet om heel lullig te doen, maar sinds wanneer heeft Enphase micro optimizers?

• trinite_t
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 01-04 12:18
Op moment ben ik bezig met het bouwen van een schuur aan de achterkant van mijn tuin. Het nieuwe dak heeft een oppervlakte van ongeveer 50 m2 (5.7*8.5).
Aangezien dit dak mooi midden tussen de huizen staat lijkt het mij efficiënt om hier zonnepanelen op te gaan plaatsen. Het plan is om de montage en het aansluiten zelf te gaan doen.

Waar ik zelf nog niet uit kom is de plaatsing van de panelen. Het dak ligt op het noord-westen. Met aan de zuidkant een (eigen) boom in het witte vlak onder het dak. Deze word in de winter helemaal teruggesnoeid tot onder de dakrand.
Ik kan zelf nog geen uitsluitsel vinden over zuid of oost/west montage. Ook het bepalen van de goede hoek voor de panelen kom ik nog niet uit.

Hieronder een afbeelding van de situatie. Het rode vlak is het nieuwe dak.
https://cloud.gbmb.nl/s/yHibyeDdPQwnCCF/preview

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• GabrielZ
Basement schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:07:
[...]

Micro omvormer , my bad .. maar je snapte vast wat ik bedoelde ;)

• Basement
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 13:36
GabrielZ schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:41:
[...]

Nee dat deed ik niet, vandaar mijn reactie. Tis nog niet gezegd dat de micro's van Enphase dit paneel al aankunnen. Welk 405wp paneel hebben we het hier over?

[Voor 6% gewijzigd door Basement op 11-02-2020 22:48]

• Rol-Co

Rol-Co

GabrielZ schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:41:
[...]

Psst 1m62

https://www.sun-solar.nl/...-e-172-incl-btw-sunsolar/

4 rijen van 6 landscape.

[Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 11-02-2020 22:51]

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 31-03 22:23

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Tweeke schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:35:
[...]

Niet mijn keuze geweest maar van de installateur. Ik lees bij SMA dat de instelling waar je op doelt alleen beschikbaar is voor bepaalde 3-fase omvormers.

Daar staat ook dat andere SMA omvormers tót 100ma kunnen genereren. Installateur heeft hier dus de verkeerde keuze gemaakt.
En waarom denk je dat de installateur daarvoor gekozen heeft? $$$
Vaak gaat het wel goed op 30 mA, maar soms ook niet. en soms kan 2 keer per jaar zijn, maar ook 4 keer in de week.
100 mA staat in het boekje, maar daar waar 100 mA mag, mag 300 mA meestal ook, en 300 mA aardlek is gangbaarder dan 100mA en dus meestal goedkoper.

[Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 11-02-2020 22:58]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Rol-Co

Rol-Co

trinite_t schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:19:
Op moment ben ik bezig met het bouwen van een schuur aan de achterkant van mijn tuin. Het nieuwe dak heeft een oppervlakte van ongeveer 50 m2 (5.7*8.5).
Aangezien dit dak mooi midden tussen de huizen staat lijkt het mij efficiënt om hier zonnepanelen op te gaan plaatsen. Het plan is om de montage en het aansluiten zelf te gaan doen.

Waar ik zelf nog niet uit kom is de plaatsing van de panelen. Het dak ligt op het noord-westen. Met aan de zuidkant een (eigen) boom in het witte vlak onder het dak. Deze word in de winter helemaal teruggesnoeid tot onder de dakrand.
Ik kan zelf nog geen uitsluitsel vinden over zuid of oost/west montage. Ook het bepalen van de goede hoek voor de panelen kom ik nog niet uit.

Hieronder een afbeelding van de situatie. Het rode vlak is het nieuwe dak.
[Afbeelding]
Als ik de foto zo bekijk en de andere daken met panelen ligt het dak zuid-oost, zo zou ik dan ook de rijen panelen doen.
3 panelen landscape naast elkaar en dan 5-6 rijen op 8-10 graden.

• Flanky
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 30-03 23:35
Vorige week maandag is mijn automaat in de meterkast voor de zonnepanelen eruit gevlogen.
Vandaag om 14.15 u is hij er weer uit gegaan
installatie is oost 8 x 270 wp, paralel met west 8 x 275 wp
8 x 270 wp op andere tracker
Omvormer Growatt 4200 mtl-s

Data tijdens uitval:
Vpv1(V) tussen 285-302, normaal tussen 220-260
Vpv2(V) tussen 283-292 normaal tussen 210-250
P Bus Voltage (V) tussen 291-305 normaal 358-359

Automaat is een B25, 30 ma

Iemand een idee waarom de automaat er uit is gevlogen?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• Naalroc
Wat voor automaat? 300mA?
Zie ook hier:
Andre1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

[Voor 68% gewijzigd door Naalroc op 11-02-2020 23:15]

• Andre1973

Andre1973

Flanky schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:12:
Vorige week maandag is mijn automaat in de meterkast voor de zonnepanelen eruit gevlogen.
Vandaag om 14.15 u is hij er weer uit gegaan
installatie is oost 8 x 270 wp, paralel met west 8 x 275 wp
8 x 270 wp op andere tracker
Omvormer Growatt 4200 mtl-s

Data tijdens uitval:
Vpv1(V) tussen 285-302, normaal tussen 220-260
Vpv2(V) tussen 283-292 normaal tussen 210-250
P Bus Voltage (V) tussen 291-305 normaal 358-359

Iemand een idee waarom de automaat er uit is gevlogen?
Mijn glazen bol is ff naar de APK, dus moet je even laten weten wat voor automaat er uit is, en als het een ALA is of ie er uit is gegaan op aardlek of overstroom (dat kan je bij de betere merken zien aan de kleur van het "vlaggetje")

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Flanky
Bedankt automaat net aangepast is een B25

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• Naalroc
Andre1973 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:14:
................... of ie er uit is gegaan op aardlek of overstroom (dat kan je bij de betere merken zien aan de kleur van het "vlaggetje")
He, vertel André: ik heb een automaat van Schneider, en als ik die test krijg ik een geel venstertje; dat is dus aardlek test; wat krijg je daar bij sluiting?
En is dat bij diverse merken hetzelfde. of ieder zijn eigen 'vlag'kleur?

• Rol-Co

Rol-Co

Naalroc schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:19:
[...]

He, vertel André: ik heb een automaat van Schneider, en als ik die test krijg ik een geel venstertje; dat is dus aardlek test; wat krijg je daar bij sluiting?
Rood denk ik

https://www.123groepenkast.nl/Schneider-Domae-Multi9-19798

[Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 11-02-2020 23:29]

• Naalroc
Flanky schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:19:
[...]

Bedankt automaat net aangepast is een B25
Ik ging er van uit (mogelijk fout dus) dat dit om een aardlek automaat ging, want dan zijn er 2 mogelijkheden; maar als het een zekering automaat is, dan is het een ander verhaal; laat ik aan anderen over.... ;)

• Andre1973

Andre1973

Naalroc schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:19:
[...]

Zou ik ook moeten opzoeken, maar weten dat je daar wat aan kan aflezen is al weer een stap vooruit, iets waar ik ook pas laat achter kwam.
Ik denk groen, dat krijg je als je de hevel omzet, maar ik weet t niet zeker, en is vast ook weer per merk verschillend. Heb net hier geprobeerd, maar de ABB geeft bij aardlek test en de hevel beide een groen vlakje te zien.

Edit: een B25 moet er niet uit kunnen vliegen met een 4200 W omvormer.

[Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 11-02-2020 23:27]

• Flanky
Andre1973 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:14:
[...]

Mijn glazen bol is ff naar de APK, dus moet je even laten weten wat voor automaat er uit is, en als het een ALA is of ie er uit is gegaan op aardlek of overstroom (dat kan je bij de betere merken zien aan de kleur van het "vlaggetje")
De zekering automaat is een B25, 30 ma, apart voor de zonnepanelen, aardlek blijft er gewoon in alleen de zonepanelen zekering vliegt eruit.
Vlaggetje heb ik niet op gelet, zal de volgende keer kijken, overstroom lijkt mij niet de omvormer levert max 4200 watt en de automaat moet 5750 watt kunnen hebben.
Het is mij een compleet raadsel waarom hij eruit is gegaan de panelen leverden op dat moment 463 watt en na de storing 671 watt.

@Flanky Merk en type automaat en omvormer en leeftijd?
De automaat is te vaak te warm geweest?
De omvormer (eindtrap) is aan het overlijden?
Twee mogelijkheden die uit mijn mistige glazenbol komen...

• Flanky
onetime schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:30:
@Flanky Merk en type automaat en omvormer en leeftijd?
De automaat is te vaak te warm geweest?
De omvormer (eindtrap) is aan het overlijden?
Twee mogelijkheden die uit mijn mistige glazenbol komen...
De omvormer is 2,5 jaar oud
merk automaat is SEP, 25 A, 30 mA

• Naalroc
Flanky schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:26:
[...]

De zekering automaat is een B25, 30 ma, apart voor de zonnepanelen, aardlek blijft er gewoon in alleen de zonepanelen zekering vliegt eruit.
Dan is het dus TOCH een aardlekautomaat, en die kan er uit vliegen omdat het een 30 mA type is.
Zie hierboven: een 300 mA zou dit dus oplossen.

• Flanky
Bedankt voor je antwoord maar was hier geen spraken van een aardlekautomaat?
Geld die 300 mA ook voor een zekering automaat?

• Naalroc
:O Nee, de verwarring wordt wel steeds groter, sorry... :O

• Flanky
Naalroc schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:47:
:O Nee, de verwarring wordt wel steeds groter, sorry... :O
Het betreft hier een zekeringsautomaat van 25 A, er staat ook 30 mA op en B25 merk SEP.
Hierachter zit een aardlek automaat van 40A, LaN 0,03 A

• Naalroc
Als er 30 mA op staat, dan is het volgens mij een aardlek.
Zit er ook een test knopje op?

• Andre1973

Andre1973

Flanky schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:57:
[...]

Het betreft hier een zekeringsautomaat van 25 A, er staat ook 30 mA op en B25 merk SEP.
Hierachter zit een aardlek automaat van 40A, LaN 0,03 A
Dan is het dus een aardlekautomaat met een aardlekschakelaar er achter.. Beide van 30 mA.
Die 25A is dat ie daarbij ook uitschakeld, en die 40 (waar geen B Cof D voor staat) is wat ie door mag laten en welke stroom die dus ook uit KAN schakelen, maar hij schakel dus niet de stroom uit bij meer dan 40A.
Die B25/0,03 is er waarschijnlijk uit gegaan op aardlek, waarschijnlijk niet op overstroom. Vervangen dus door een B25 / 0,3 of een B20/0,3. Maar ik zou er iemand bij halen met wat kennis die er met een open blik, en gezoend verstand naar kijkt. Want hoe dik de de bedrading? en 2 ALS achter elkaar zetten van dezelfde waarde is nogal raar.

ZO:16 panelen (max haalbaar) NW: 10 panelen (gewoon omdat het kan)

Je hebt even tijd gehad om de openingspost te lezen.
1fase, 25A automaat op 4mm2 draden van de groepenkast naar 5kVA omvormer, met 2mppt zoals sma, die per mppt totale Pmax kan verwerken, op één mppt 2 strings van 8 panelen parallel, als het kan op de andere ook, maar tot ongeveer 11 panelen kan het meestal wel in één string. Liever ook 2x 8=16. (=32x 310 = 9920Wp op 5kVA omvormer, helemaal goed!)
Wasmachine en droger kunnen op één groep, de andere moet zoals hier beschreven vervangen worden, zonder problemen op 1x 40A. De rest blijft gelijk.
Als je verder vragen hebt, maak even een eigen topic met foto's etc. en hier een verwijzend bericht.

• Flanky
Andre1973 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 00:06:
[...]

Dan is het dus een aardlekautomaat met een aardlekschakelaar er achter.. Beide van 30 mA.
Die 25A is dat ie daarbij ook uitschakeld, en die 40 (waar geen B Cof D voor staat) is wat ie door mag laten en welke stroom die dus ook uit KAN schakelen, maar hij schakel dus niet de stroom uit bij meer dan 40A.
Die B25/0,03 is er waarschijnlijk uit gegaan op aardlek, waarschijnlijk niet op overstroom. Vervangen dus door een B25 / 0,3 of een B20/0,3. Maar ik zou er iemand bij halen met wat kennis die er met een open blik, en gezoend verstand naar kijkt. Want hoe dik de de bedrading? en 2 ALS achter elkaar zetten van dezelfde waarde is nogal raar.
Ik heb nog even gekeken het is inderdaad een aardlekautomaat met een aardlekschakelaar daarachter beide 30 mA, er zit een testknop op de aardlekautomaat.
De bekabeling is 4 mm2
Als ik de aardlekautomaat vervang door een zekeringsautomaat van 20 A heb ik natuurlijk het risico dat de aardlek eruit gaat van 30 mA
Wat is wijsheid?
En sorry ik ben geen deskundige

@Flanky Kan iemand de lekstroom controleren? Het is 2x dezelfde die eruit gaat...

• habbekrats
@Flanky Met het weer van de afgelopen dagen is er best kans op vocht in de panelen/ bekabeling. Meten kan door iemand met de juiste tools gedaan worden. Mijn eigen Omnik zit achter een B20 100 mA aardlek automaat. Bij mij ging de aardlek eruit bij vriezend droog weer..

• trinite_t
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 01-04 12:18
Rol-Co schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:58:
[...]

Als ik de foto zo bekijk en de andere daken met panelen ligt het dak zuid-oost, zo zou ik dan ook de rijen panelen doen.
3 panelen landscape naast elkaar en dan 5-6 rijen op 8-10 graden.
Wat is het voordeel van een zuid-oost opstelling ten opzichte van een zuid-west/noord-oost. Ik weet dat je met de laatste wat meer opbrengst heb 's ochtends en 's avonds (wanneer we de electriciteit gebruiken). Als ik naar de relatieve instralingshoek kijk, dan zit je wel op de "oost" kant met een 10% minder opbrengst.
Klopt dit?

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:59
trinite_t schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:50:
[...]

Wat is het voordeel van een zuid-oost opstelling ten opzichte van een zuid-west/noord-oost. Ik weet dat je met de laatste wat meer opbrengst heb 's ochtends en 's avonds (wanneer we de electriciteit gebruiken). Als ik naar de relatieve instralingshoek kijk, dan zit je wel op de "oost" kant met een 10% minder opbrengst.
Klopt dit?
richting zuid/oost met 8-10 graden hoek maakt dat niet heel veel meer uit.
Ik neem aan dat @Rol-Co bedoeld je er zo veel meer kwijt kan op het dak dat een paar % opbrengst per paneel ingehaald wordt door een aantal panelen meer.

Met een Oost/West setup in de richting Noord-Oost / Zuid-West heb je marginaal eerder en later opbrengst.

Maar .. In de ochtend (winter) staat de zon zo laag dat je wellicht in de noord/oost richting de zon pas later op dat vlak krijgt door de huizen eromheen.

Ik heb een dak op 2 hoog met een Noord-Oost / Zuid-West georienteerde Oost/West setup.
Ik heb daar schaduw van buurhuis op paar van de panelen, schaduw van mijn eigen dakluik en ook nog schaduw van de panelen op elkaar.
32 panelen

Per paneel ziet het er voor 07-02-2020 (hele dag zon bij ons) zo uit:
power per paneel 07-02-2020

Links op onderste afbeelding is Boven op de bovenste afbeelding.
Bij de bovenste afbeelding is zuid Linksboven, en noord rechst onder.

Ik ben er niet zeker van dat alle panelen juist in het plaatje liggen. Ik heb 3 soorten panelen en in de solaredge app hebben ze allemaal dezelfde naam. Luiheid van de instalateur vrees ik..
Ik heb ze zelf per orientatie veranderd zodat de schaduw logisch impact heeft.

[Voor 17% gewijzigd door jacovn op 12-02-2020 09:39]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• GabrielZ
Dit gaat nooit passen op een plat dak van 9.86x3.20 lijkt me🙄
Hooguit 2 rijen van 5..
Hoe dicht is aan te raden om 2 rijen achter elkaar te plaatsen?
Ik zou namelijk wel weg graag 2 rijen achter elkaar willen plaatsen richting zuid op 9.86x3.20m

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:50
Zag hier boven een aantal posts i.v.m uitslaan van aardlek schakelaar. Mijn moeder zit met een zelfde soort probleem. Hier heb ik een topic voor aangemaakt; Aardlekschakelaar sluit uit na PV Verdeler

Alle tips zijn welkom.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

GabrielZ schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:46:
[...]

Hooguit 2 rijen van 5..
Ik zou namelijk wel weg graag 2 rijen achter elkaar willen plaatsen richting zuid op 9.86x3.20m
1. dit is afhankelijk van de hoek die je ze wil hebben.
hoe platter de hoek, de dichter ze bij elkaar kunnen.
(voor de opbrengst maakt het bijna niet uit welke hoek je gebruikt.
je wil alleen graag een hoek zodat ze schoon spoelen in de regen.
maar verder geheel plat kan ook gewoon.)

2. als je even opzoekt hoe de diodes de cellen splitsen in het paneel.
dan kun je ze heel dicht tegen elkaar aan zetten.
(een diode schakelt een gedeelte van het paneel uit als het in de schaduw is.
dus die goed op de juiste plaats hebben, betekend dat je ze heel dicht tegen elkaar kunt zetten zonder problemen.)

maar dit kan natuurlijk ook:
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
of:
Geert h in "zelf zonnepanelen plaatsen"

of maak een oost-west of zuid-noord met een kleine hoek kan dit zonder problemen.
de richting die ze kijken is niet zo heel belangrijk meer als vroeger.
dan is 2x9x340Wp zelfs mogenlijk op maar 9.86x3.20m.
(2x162cm=324cm, maar doordat het schuin staat is dat niet de vloer oppervlakte, dus passend te krijgen.
9x107=963 hier komen nog wat klemmen bij, maar die heb je ook vrij dun.
komt wel op de cm nauwkeurig uit, maar er zijn panelen die een paar cm korter of smaller zijn voor als het moet.)
dit hang je dan weer op een "maar" 16A 1 fase TL omvormer en het werkt perfect.
(zelfs 2x een mpp is niet nodig, kan gewoon parallel op de omvormer, maar 2x mpp dat hebben die omvormers eigenlijk al bijna standaard in deze range.)
niet te moeilijk denken, het kan allemaal met de huidige prijzen. ;)

gebruik je fantasie, en er is een oplossing.
een zelf bouwer krijgt daar wel een goede 6kWp op dat dak en dan nog een goede 5000kWh er uit krijgen. ;)

[Voor 15% gewijzigd door migjes op 12-02-2020 13:38]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

[...]
Hooguit 2 rijen van 5..
Volgens sunnydesignweb, haal met een oost/west toch wel wat meer binnen.
Edit: maar huizen die schaduw werpen?
Eis is wel de kortere panasonic panelen (zoals ik al eerder aangaf)

https://tweakers.net/ext/f/UMwnljRjx0VMBEgQYR6fcA1u/thumb.jpg
Edit: kan ook op een 3-fase omvormer met 2x 8

https://tweakers.net/ext/f/xpof2tyf0bde01GsXCfIPHlA/thumb.jpg
Edit: deze op dual betonvoeten kan ook. (wordt wel krap op 10 mtr)
Edit2: 12 panas kan ook op dual betonvoeten. Is 2x 6 op een 1-fase omvormer, dus 2 mppt's

Als je maar 2 panelen hebt die schaduw krijgen, kan je ook met een tigo (dual) uit de voeten. (maar wss niet eens nodig als je SMA kiest, want die heeft shadefix)
Niet nodig om alle panelen dan te voorzien van micro omvormers.
En ja. Panasonic is ook niet goedkoop. :D

Je wilt vanuit je tuin ook niet tegen de achterkant vd panelen aankijken toch?

[Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2020 14:21]

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Nu online
Hoe kan ik in sunnydesign een omvormer kiezen? Ik kan alleen uit de 'Sunny' omvormers kiezen en ik weet toch zeker dat ik eerst meer opties had?

[removed]

redwing schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:44:
Hoe kan ik in sunnydesign een omvormer kiezen? Ik kan alleen uit de 'Sunny' omvormers kiezen en ik weet toch zeker dat ik eerst meer opties had?
sunnydesign is gemaakt door SMA, daar staan alleen maar SMA omvormers in. :?

(ik even kijken of ze iets hebben veranderd, maar wat is hij weer eens traag)

edit:
heb toch het idee dat de normale lijst SMA omvormers er gewoon in staan. ;)
(wel een vinkje voor alleen actuele omvormers.)

[Voor 13% gewijzigd door migjes op 12-02-2020 15:01]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• redwing
  • Nu online
migjes schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:51:
[...]

sunnydesign is gemaakt door SMA, daar staan alleen maar SMA omvormers in. :?

(ik even kijken of ze iets hebben veranderd, maar wat is hij weer eens traag)

edit:
heb toch het idee dat de normale lijst SMA omvormers er gewoon in staan. ;)
(wel een vinkje voor alleen actuele omvormers.)
Ja, dat het alleen SMA is snap ik, maar ik zie nu alleen omvormers van 75kW en hoger :? En dat terwijl alle filters uit staan. Dus b.v. degene uit de posting van @AUijtdehaag is bij mij onvindbaar.

[removed]

redwing schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:10:
[...]

Ja, dat het alleen SMA is snap ik, maar ik zie nu alleen omvormers van 75kW en hoger :? En dat terwijl alle filters uit staan. Dus b.v. degene uit de posting van @AUijtdehaag is bij mij onvindbaar.
dan doe je toch iets fout's.
(een dingetje kan zijn dat je b.v. nu een dunnefilm paneel hebt gekozen en daar door krijg je alleen trafo omvormers te zien krijgt en geen TL omvormers, veel trafo omvormers zullen bij SMA niet meer zijn denk ik dan.
maar kan ook aan iets anders liggen, zoals teveel filters uitgezet hebben.
nog dat ik ga terug lopen zoeken wat @AUijtdehaag heeft gezegd, die post net zoveel als ik en dat controleer ik eigenlijk niet omdat ik toch wel weet dat het grof weg wel klopt.
dus geen idee wat die heeft aangeraden, succes. ;) )

• fjux
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 01-04 20:28
redwing schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:10:
[...]

check even wat je hebt opgegeven als je main power.

Die opties reageren soms wat vreemd. (als in, 1 fase, 3 fase, en het voltage)

ik selecteerde eerst 480V, maar moest 3x 230 invullen

[Voor 10% gewijzigd door fjux op 12-02-2020 15:41]

• redwing
  • Nu online
fjux schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:40:
[...]

check even wat je hebt opgegeven als je main power.

Die opties reageren soms wat vreemd. (als in, 1 fase, 3 fase, en het voltage)

ik selecteerde eerst 480V, maar moest 3x 230 invullen
Nu ik daarmee aan het spelen ben zie ik inderdaad andere opties. Straks thuis eens verder mee spelen.

Over een maandje komen de panelen dus ik wilde nog eens kijken of sunny-design nog steeds overeen komt met wat ze voorspellen.
Daarnaast vraag ik me af hoe ze de panelen straks precies (vast)leggen. Het zijn panelen van 1m breed en het schuine stuk waar ze op komen te liggen is 2.20 (dus in landscape houd je totaal 20cm over) . Nu is het wel een mansardedak, dus niet rechtstreeks naar een muur, maar lijkt me alsnog aardig krap. Meestal pak je minstens 20cm aan zowel boven- als onderkant.

[Voor 37% gewijzigd door redwing op 12-02-2020 16:17]

[removed]

• Gman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09:28
Ik heb een installateur gevonden maar die levert weer "al een paar jaar geen SMA", die wil alleen Goodwe doen, de reden:

"Het installatieproces is een stuk gebruikersvriendelijker dan bij SMA."

Ik wil er niet op blijven doorzagen bij hem. Is het het configureren van de omvormer/app/etc?
Ik vind het maar een raar verhaal. Is dat niet achterhaald?
Een paar jaar verder is de app en ingebruikname procedure wellicht een stuk beter.

[Voor 17% gewijzigd door Gman op 12-02-2020 16:21]

@Gman b***shit.
En liever meld je de sma omvormer zelf aan met je eigen wachtwoord.
Installatiewizard zelf even doorlopen, via de eigen webpagina van SMA.
Kind kan de was doen.
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0
(als ie dat al niet snapt, zou ik een andere installateur opzoeken)

[Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2020 16:28]

• Gman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09:28
Precies wat ik dacht. Ze zijn heel scherp in de prijs dus ik denk dat ze bulk inkopen op een paar merken en daarom geen uitzonderingen maken. Dan maar weer verder zoeken.

• Naalroc
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:22:
@Gman b***shit.
En liever meld je de sma omvormer zelf aan met je eigen wachtwoord.
Installatiewizard zelf even doorlopen, via de eigen webpagina van SMA.
Kind kan de was doen.
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0
Bookmarked... :) _/-\o_

• Rol-Co

Rol-Co

trinite_t schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:50:
[...]

Klopt dit?
Meer naar zuid doe je meer in de winter en de tijd er naartoe, je hebt minder last van kortere dagen. Dat het iets naar oost staat maakt niet zo uit.

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Hooguit 2 rijen van 5..
3,20? Ik zag dit dak! , die was toch van jou? Of heb je maar de helft ?

https://www.mupload.nl/img/vq7ftdkmjn0.google.android.apps.docs.jpg

Dan kan je 2 x 6 stuks 340Wp in landscape (6x1,62m=9,72) op dual montage materiaal kwijt, geen ruimte ertussen nodig.
Grote lijnen 12x172,- +7x55,- +675,- + zelf doen. ;) 8)

• GabrielZ
Rol-Co schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 17:54:
[...]

3,20? Ik zag dit dak! , die was toch van jou? Of heb je maar de helft ?

[Afbeelding]

Dan kan je 2 x 6 stuks 340Wp in landscape (6x1,62m=9,72) op dual montage materiaal kwijt, geen ruimte ertussen nodig.

Grote lijnen 12x172,- +7x55,- +675,- + zelf doen. ;) 8)
Bedankt voor je reactie!
De helft is inderdaad van mij..
Welk montage systeem raad je aan?
Omdat je zegt dual montage zonder ruimte ertussen

• Rol-Co

Rol-Co

GabrielZ schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:17:
[...]

Bedankt voor je reactie!
De helft is inderdaad van mij..
Welk montage systeem raad je aan?
Omdat je zegt dual montage zonder ruimte ertussen
7x deze bijvoorbeeld en is gelijk ballast. (50kg)
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
Ga ze zelf ook gebruiken.

maar je hebt ook van der valk met stenen als ballast.
https://solargarant.nl/mo...uble-2-panelen-landscape/

Basement schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:07:
[...]

Niet om heel lullig te doen maar je komt toch best lullig over.....

• Flanky
habbekrats schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 06:32:
@Flanky Met het weer van de afgelopen dagen is er best kans op vocht in de panelen/ bekabeling. Meten kan door iemand met de juiste tools gedaan worden. Mijn eigen Omnik zit achter een B20 100 mA aardlek automaat. Bij mij ging de aardlek eruit bij vriezend droog weer..
Ik moet iedereen bedanken die hier geantwoord heeft op mijn vraag.
Door het combineren van de antwoorden kom ik tot de conclusie dat ik een aardlekautomaat ga installeren van 20A en 300 mA, vervolgens word de aardlekschakelaar omzeilt.
De omvormer kan volgens de "professional" een kortsluitstroom generen van maximaal 100 mA dus met een 300 zou het probleem opgelost zijn, hopelijk :))

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 01-04 18:24
Flanky schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:16:
[...]

De omvormer kan volgens de "professional" een kortsluitstroom generen van maximaal 100 mA dus met een 300 zou het probleem opgelost zijn, hopelijk :))
Ik mag hopen dat de professional dit niet gezegd heeft.
Ik neem aan dat het over de lekstroom gaat naar aarde, en ja die zal bij normaal bedrijf altijd onder de 300mA blijven (maar is niet 0). De omvormer kan in een fout situatie een veel grotere lekstroom hebben, daarvoor is je beveiliging en die moet er dan bij een waarde hoger als 300mA uit gaan.

• Pakhaas
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 14:26
Wij hebben 2 dakvlakken met zonnepanelen, beide met dezelfde oriëntatie, maar verschillende hellingshoek.

Platte dak 8x 335wp (2680wp) met een hellingshoek van ongeveer 7 graden.
Schuine dak 20x 170wp (3400wp) SF met een hellingshoek van 35 graden.

In het verleden heb ik met de schuine panelen wel een jaarlijks rendement gehaald van 1.24. Voor het platte dak reken ik 0.92. Dan zou ik op 3400x1.24 = 4216 en 2680x0.92 = 2465. Totaal 6681kwh.

Maar nu vind ik het lastig om dit toe te rekenen naar maand opbrengst. De gemiddelde % per maand zijn wel bekend (zie hieronder). Maar ik heb ook nog eens te maken met vrij platte panelen. Dus bij laag staande zon doen die in verhouding veel minder dan in de zomer wanneer de zon hoog staat. Dus in de zomer neemt de opbrengst van die panelen veel meer toe door de combinatie langere dagen + hogere zon. Kan ik dan wel uitgaan van onderstaande verdeling in %?
https://www.zelfstroom.nl/assets/uploads/2018/08/Opbrengst-zonnepanelen-per-maand-480x197.png
@Pakhaas Heb je één of twee omvormers; heb je geen detail logging? Dan kan je het uitrekenen.

• Pakhaas
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 14:26
onetime schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:53:
@Pakhaas Heb je één of twee omvormers; heb je geen detail logging? Dan kan je het uitrekenen.
Ik heb 1 omvormer SMA 5000TL-21. Ene ingang op schuine dak en andere op platte dak. Ik zou aparte ligging kunnen hebben via pv output, maar dit is niet gelukt om te programmeren.

• timterhorst
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 01-04 08:43

timterhorst

2280+2640+4095 Wp; 2xSMA3600

<verhuisd naar topic Datalogging>

[Voor 95% gewijzigd door timterhorst op 13-02-2020 17:28. Reden: topic warning]

Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True