Aardlekschakelaar sluit uit na PV Verdeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:50
Mijn vraag:

Afgelopen jaar bij mijn moeder zonnepanelen laten plaatsen. Direct ook door, andere partij, een nieuwe groepenkast laten plaatsen. Alle groepen zijn nu beveiligd met 2 aardlekschakelaars (ABB FH202A 40A 0,03a) type A schakelaars.

De zonnepanelen zijn aangesloten middels een PV verdeler. Inpandig dus met 2,5 mm aangesloten, de afstand tussen de omvormer en PV verdeler is max 20 cm. Bekabeling naar omvormer is uiteraard DC bekabeling, geen idee van de diameter. Deze kabels komen binnen via ventilatiepijp van garage. Daar is direct de omvormer geplaatst met dus PV verdeler van EATON. Met 40A 0,03a type B schakelaar (zie foto)

Nu is er bij veel regen en wind (zoals afgelopen dagen) bij mijn moeder het probleem dat de ABB aardlek uitslaat. Omdat de PV verdeler er voorzit vermoede ik eerst andere dingen (tuin, zonnescherm etc etc) maar dat hebben wij de afgelopen 5 maanden kunnen uitsluiten. Enige wat nog actief op de ABB aardlek zit is wasmachine + droger + woonkamer. Die laatste 2 uit, woonkamer geen enkel 'nat' apparaat.

Ik zie dus geen andere mogelijkheid meer dan dat het door de zonnepanelen moet komen. Alleen omdat de groepenkast nieuw is door partij A en zonnepanelen ook nieuw door partij B wil ik het min of meer 99,9% zeker weten zodat ik de juiste partij kan laten langskomen voor garantie. Welke stappen kan ik nog meer doorlopen, en klinkt het plausibel dat de ABB gevoeliger is en daarom eerder uitslaat dan de EATON PV Verdeler. Iemand ervaringen met een dergelijke situatie, en tips of tricks? Eventueel extra tips om vast te stellen dat het de panelen zijn is ook welkom (voor nu laat ik mijn moeder de aardlek bij de panelen uitschakelen met weer als gisteren, alleen dan blijft het gokken als de ABB niet uitgaat of dit dan inderdaad voorkomen is).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wK3h6Tr/d3d481d3-0641-4279-866a-cafcf1c794bd.jpg

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Beste antwoord (via Freakie1NL op 12-02-2020 16:06)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:48
Freakie1NL schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:09:
Alle groepen zijn nu beveiligd met 2 aardlekschakelaars (ABB FH202A 40A 0,03a) type A schakelaars.

Daar is direct de omvormer geplaatst met dus PV verdeler van EATON. Met 40A 0,03a type B schakelaar (zie foto)
Ik zie op de foto alleen maar type A aardlekschakelaars. ;) In de PV verdeler zijn het type A aardlekautomaten met B-karakteristiek (dit laatste heeft te maken met de magnetische kortsluitbeveiliging en niet met de aardlekbeveiliging).

Als het een rechtstreekse leiding is van meterkast naar PV verdeler, geheel dubbel geïsoleerd (dus geen oude stalen leidingen oid), is de kans op een aardfout in de leiding nihiel. Je hoeft deze leiding dan ook niet per sé met een aardlekschakelaar te beveiligen. Dat zou mijn oplossing nu ook zijn: sluit de groep in de hoofdverdeler buiten de aardlekschakelaar om aan.

Blijft de aardlekschakelaar dan toch uitschakelen? Dan weet je dat het niet met de PV te maken heeft.
Zijn er geen storingen meer? Prima, dan is het opgelost. ;)
Of schakelt nu de aardlekautomaat in de PV verdeler uit? Dan weet je welke partij je moet laten komen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Welk merk/type omvormer gaat het om en wat staat in de handleiding met betrekking tot aardlek?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Freakie1NL schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:09:
Alle groepen zijn nu beveiligd met 2 aardlekschakelaars (ABB FH202A 40A 0,03a) type A schakelaars.

Daar is direct de omvormer geplaatst met dus PV verdeler van EATON. Met 40A 0,03a type B schakelaar (zie foto)
Ik zie op de foto alleen maar type A aardlekschakelaars. ;) In de PV verdeler zijn het type A aardlekautomaten met B-karakteristiek (dit laatste heeft te maken met de magnetische kortsluitbeveiliging en niet met de aardlekbeveiliging).

Als het een rechtstreekse leiding is van meterkast naar PV verdeler, geheel dubbel geïsoleerd (dus geen oude stalen leidingen oid), is de kans op een aardfout in de leiding nihiel. Je hoeft deze leiding dan ook niet per sé met een aardlekschakelaar te beveiligen. Dat zou mijn oplossing nu ook zijn: sluit de groep in de hoofdverdeler buiten de aardlekschakelaar om aan.

Blijft de aardlekschakelaar dan toch uitschakelen? Dan weet je dat het niet met de PV te maken heeft.
Of schakelt nu de aardlekautomaat in de PV verdeler uit? Dan weet je welke partij je moet laten komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
Rukapul schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:17:
Welk merk/type omvormer gaat het om en wat staat in de handleiding met betrekking tot aardlek?
Omvormer betreft Zeversolar Zeverlution 3680. Geen idee met betrekking tot aardlek, de gehele installatie is door een nette partij gedaan.
Xander schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:22:
[...]

Ah Type A met B-karakteristiek (weer wat geleerd) .

Betreft een nieuwe rechtstreekse leiding (te samen met groepenkast deze leiding laten vernieuwen) in PVC buis. Is dus inderdaad wel een slimme oplossing. Zijn wel allemaal ABB steekautomaten, dus moet ik daar weer iets voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Freakie1NL schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:36:
Ah Type A met B-karakteristiek (weer wat geleerd) .
Een aardlekautomaat combineert een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één component. In dit geval dus:
- Een 30mA type A aardlekschakelaar
- Een 16A installatieautomaat met B-karakteristiek (B16)

Beide componenten vindt je los ook in de andere groepenkast.
Betreft een nieuwe rechtstreekse leiding (te samen met groepenkast deze leiding laten vernieuwen) in PVC buis.
Leiding helemaal nieuw gelegd? Waarom dan de PV-verdeler? Had je beter 2 leidingen kunnen laten leggen, stuk goedkoper. :)
Is dus inderdaad wel een slimme oplossing. Zijn wel allemaal ABB steekautomaten, dus moet ik daar weer iets voor kopen.
Tenzij je toevallig een busboard met 3 segmenten van 4 modulen in die kast hebt zitten, dan zou je 1 segment rechtstreeks achter de hoofdschakelaar kunnen aansluiten (en de andere 2 segmenten achter beide aardlekschakelaars). Maar waarschijnlijk zit er een busboard met 2 segmenten van 6 modulen in...

Is alsnog snel opgelost: https://www.sandervunderi...allatieautomaat-1p-n.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
Xander schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:43:
[...]

Leiding helemaal nieuw gelegd? Waarom dan de PV-verdeler? Had je beter 2 leidingen kunnen laten leggen, stuk goedkoper. :)

[...]

Tenzij je toevallig een busboard met 3 segmenten van 4 modulen in die kast hebt zitten, dan zou je 1 segment rechtstreeks achter de hoofdschakelaar kunnen aansluiten (en de andere 2 segmenten achter beide aardlekschakelaars). Maar waarschijnlijk zit er een busboard met 2 segmenten van 6 modulen in...

Is alsnog snel opgelost: https://www.sandervunderi...allatieautomaat-1p-n.html
Nieuwe VD draad is bestaande leiding. Foutje.

Betreft inderdaad, volgens mij, 2 segmenten bushboard.

Losse automaat is inderdaad wel een slim idee. De wasmachine zit in de WCD doos van de PV verdeler dus daar beveiligd. Zou anders een van de twee vervangen met 300mA een optie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:42
@Freakie1NL Volgens de NEN1010 moeten in serie geschakelde aardlek beveiligingen selectief zijn ten opzichte van elkaar. De juiste oplossing is in de meterkast een selectieve aardlekschakelaar te plaatsen, hierachter plaats je dan weer een normale B16 automaat.
De goedkope oplossing is de bestaande installatieautomaat van de PV verdeler vervangen door een 300mA aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Freakie1NL schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:47:
Zou anders een van de twee vervangen met 300mA een optie zijn?
Hoe bedoel je, één van de twee? In de PV-verdeler? Geen idee of dat een optie is, dan moet je dit misschien eens uitzoeken:
Rukapul schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:17:
;)

Maar ik zou daar überhaupt niet zelf iets aan gaan veranderen. Als de aardlekschakelaar in de PV-verdeler tript dan mag de leverancier van de zonnepanelen dat mooi komen oplossen toch? :)
205Gutmann schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:45:
@Freakie1NL Volgens de NEN1010 moeten in serie geschakelde aardlek beveiligingen selectief zijn ten opzichte van elkaar. De juiste oplossing is in de meterkast een selectieve aardlekschakelaar te plaatsen
Maar er is toch helemaal geen noodzaak om hier aardlekbeveiligingen in serie te schakelen? Waarom zou er aan het begin van deze leiding een aardlekschakelaar moeten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
Ik ga inderdaad voor de oplossing die @Xander heeft aangedragen, groep vervangen door groep direct achter de hoofdschakelaar. ALS voor de wasmachine en de zonnepanelen zitten dan in de PV verdeler.

Voor aansluiting vanuit de hoofdschakelaar plan ik 6mm. Past dat goed in een automaat of toch beter 4mm? Beide kant en klaar dus met hulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Xander schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:57:

[...]

;)

Maar ik zou daar überhaupt niet zelf iets aan gaan veranderen. Als de aardlekschakelaar in de PV-verdeler tript dan mag de leverancier van de zonnepanelen dat mooi komen oplossen toch? :)
Mijn idee, maar de installatiehandleiding even opzoeken kan zelf nog wel. In de handleiding van mijn omvormer (SMA 3600TL-21) staat of geen aardlek of een 300mA aardlek. En na het geprobeerd te hebben met een 30mA aardlek weet ik waarom ;) bij onweerachtig weer is er kans dat een 30mA aardlek getriggerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:52
@Freakie1NL
https://kwx.eu/nieuws/mee...romen-en-pv-installaties/

Dit al gelezen?

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon_1984 op 12-02-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-03 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Je MOET een aardlek (daarvoor een 100mA of een 300mA kiezen, i.c.m. een B16 automaat gezien er 2,5 mm2 draad aan zit) plaatsen in de MK voor de bekabeling naar de pv verdeler, daar aangekomen sluit je die kabel aan op een hoofdschakelaar. dan sluit je na de hoofdschakelaar een B16 automaat aan en daarop de PV, en ook op de hoofdschakelaar in de PV verdeler sluit je een B16/ 30 mA aan, en daarop zet je de wasmachine WCD('s). Zo is de PV met B16 en 300 mA beveiligd, en de wasmachine die via dat vrij toegankelijke WCD met B16/30 mA. de 2e WCD sluit je pparalle aan op die B16/30 mA, gewoon voor het gemak dat je niet stekkers hoeft te trekken. De draad vanaf de MK naar de pv verdeer moet ook voorzien zijn van AL, indien de hele MK voorzien is van AL, en in sommige gevallen moet het niet, maar is het wel heel verstandig

Je mag alleen een aardlek weglaten als je zeker weet dat de aardverspreidings weerstand lager is dan 1 Ohm, en dan nog is het link omdat die door allerlei oorzaken kan veranderen die jij nog in de hand hebt, nog kan weten.

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 12-02-2020 23:18 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Andre1973 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:16:
Je MOET een aardlek (daarvoor een 100mA of een 300mA kiezen, i.c.m. een B16 automaat gezien er 2,5 mm2 draad aan zit) plaatsen in de MK voor de bekabeling naar de pv verdeler
Nee. Dat moet niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-03 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Weet jij dan wat de aardverspreidingsweerstand is van de desbetreffende woning?
Je kan niet zomaar een aardlek weglaten zonder deze waarde te weten en dan nog is het toepassen van een aardlek veiliger.
[...]Maar er is toch helemaal geen noodzaak om hier aardlekbeveiligingen in serie te schakelen? Waarom zou er aan het begin van deze leiding een aardlekschakelaar moeten zitten?
Zodat als er iemand door de leiding heen boort ie ook blijft leven.

[ Voor 81% gewijzigd door Andre1973 op 12-02-2020 23:25 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 10:47
Andre1973 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:19:
[...]

In principe wil je geen aardlekschakelaar achter een aardlekschakelaar. In dit geval zou de aardlekschakelaar beneden in de kast zijn voor lekstromen in de leiding naar de pv verdeler, en de vraag id of dat nodig is als deze bv compleet in de muur is weggewerkt. Als je die leiding al wilt beveiligen, zou je daar een selectieve aardlekschakelaar voor moeten gebruiken. De lekstromen op zolder vang je daar op, met de aardlekschakelaar in de pv verdeler.

Selectieve aardlekschakelaars
Selectieve aardlekschakelaars worden gekenmerkt door het
symbool S. Ze bezitten een vertraagd afschakelgedrag en
werken zodoende selectief in combinatie met nageschakelde
aardlekschakelaars van 30 mA.
De schakelaars zijn stootstroomvast tot 5 kA, waardoor ze
voldoen aan de normen omtrent het afschakelen van pulsvormige
foutstromen.

Uit een document van hager over aardlekschakelaars.

[ Voor 24% gewijzigd door Basement op 12-02-2020 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Andre1973 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:19:
[...]

Nee, maar waarom zou je die willen weten??

Ik gok om te bepalen of je voldoet aan de eisen gesteld in NEN1010 "automatische uitschakeling van de voeding (rubriek 411)"? Dit is echter niet de enige toegestane beschermingsmaatregel en dit stukje installatie voldoet al aan een andere: "dubbele of versterkte isolatie (rubriek 412)"
Je kan niet zomaar een aardlek weglaten zonder deze waarde te weten
In dit geval: Jawel.

Ging die leiding nou niet naar een dubbel geïsoleerde verdeelkast met daarin aardlekbeveiliging voor alle eindgroepen, maar bijvoorbeeld rechtstreeks naar een klasse I omvormer, of was het een grondkabel met staalscherm, ofzo, ja dan werd het een ander verhaal.
en dan nog is het toepassen van een aardlek veiliger.
Dat is natuurlijk sowieso waar. Raad TS dan ook meteen vlamboogbeveiliging enzo aan, onveiliger wordt het er zeker niet van!
Zodat als er iemand door de leiding heen boort ie ook blijft leven.
Maar als de aardverspreidingsweerstand voldoende laag is zie je geen problemen met het weglaten van de aardlekbeveiliging? Dan kun je toch net zo goed in de problemen komen als je door de leiding boort hoor, tenzij je toevallig tegelijkertijd zowel de fasegeleider als de beschermingsleiding weet te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dit schrijft Eaton zelf trouwens over die PV-verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SPZy74S5uF4mUVzbOpqWB4jE/full.jpg
http://www.eaton.nl/ecm/i...Vaw26-OWuk2GM_7HOq20aZqlB

Lijkt me toch een helder verhaal... al mis ik daar wel wat nuance. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 12-02-2020 23:53 ]

• 205Gutmann

Maar er is toch helemaal geen noodzaak om hier aardlekbeveiligingen in serie te schakelen? Waarom zou er aan het begin van deze leiding een aardlekschakelaar moeten zitten?
Die noodzaak is er niet, maar zo is het nu wel aangesloten, als je dan toch een 300mA aardlek gaat plaatsen zou ik deze in de meterkast voor de PV zetten.
Ombouwen naar een distributiegroep is de beste oplossing in deze.

• Ramon_1984
205Gutmann schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:03:
[...]

Die noodzaak is er niet, maar zo is het nu wel aangesloten, als je dan toch een 300mA aardlek gaat plaatsen zou ik deze in de meterkast voor de PV zetten.
Ombouwen naar een distributiegroep is de beste oplossing in deze.
Er zijn nog geen foto's van de installatie geplaatst.
Wellicht kan te dit nog doen, want er loopt een lekstroom en die moet weg kunnen via de pe , en daar zit vermoedelijk het probleem.

• 205Gutmann
Ramon_1984 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:46:
[...]

Er zijn nog geen foto's van de installatie geplaatst.
Wellicht kan te dit nog doen, want er loopt een lekstroom en die moet weg kunnen via de pe , en daar zit vermoedelijk het probleem.
Mijn ervaring is dat de aardlek niet tript door een lekspanning. Als je er een HI aardlek van 30mA voorzet zal deze niet uitvallen, een te hoge lekspanning zou ook de 30mA HI aardlekschakelaar laten trippen.

• Basement
205Gutmann schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:38:
[...]

Mijn ervaring is dat de aardlek niet tript door een lekspanning. Als je er een HI aardlek van 30mA voorzet zal deze niet uitvallen, een te hoge lekspanning zou ook de 30mA HI aardlekschakelaar laten trippen.
Dan ben ik wel benieuwd wat jou ervaringen dan wel zijn, volgens mij IS de functie van een aardlekschakelaar, afschakelen bij een lekspanning.

• Ramon_1984
205Gutmann schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:38:
[...]

Mijn ervaring wel, zeker met trafo loze omvormers.
Je hebt gewoon een goede vereffening nodig, en dat wordt vaak half of niet gedaan.

Je hoort ook wel eens op verjaardagen of in de kroeg dat een automaat erin de ochtend uren eruit vliegt, buiten is het dan nog een beetje vochtig en dan is het ook bingo.

[ Voor 15% gewijzigd door Ramon_1984 op 13-02-2020 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
Ik ga er inderdaad een distributie groep van maken. In de meterkast pas ik verder geen aardlek aan die zijn nu allemaal 30mA en geheel up to date. Dat laat ik zo. Zal een automaat rechtstreeks na de hoofdschakelaar plaatsen. Dan neemt de PV verdeler de aardlek functies van deze verdere groep over.

In de groepenkast betreffen het splinternieuwe ABB automaten, die willen van horen ook nog wel eens afschakelen met 15mA. Dat zou ook verklaren waarom de PV verdeler niet uitslaat.

Mocht dit het probleem niet oplossen dan kan in de PV verdeler altijd nog 1 van de automaten een 100 of 300 mA automaat van gemaakt worden. Dan haal ik wel het daaraan gekoppelde stopcontact weg. Dan blijven alle stopcontacten afgeschakeld op 30mA.

Zal de installateur even contacten en voorstellen dat ze de materiaal kosten op zich nemen. Het installeren doe ik dan zelf wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
Basement schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:59:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd wat jou ervaringen dan wel zijn, volgens mij IS de functie van een aardlekschakelaar, afschakelen bij een lekspanning.
Precies wat ik zeg, de aardlek tript niet door een lekspanning, wat wel de oorzaak is kan ik niet verklaren. Om hier achter te komen zou je voor langere tijd een power quality analyzer op een installatie moeten aansluiten.

Mijn ervaring is niet gebaseerd op één geval.
Ik werk bij een installateur welke voor een paar honderd woningen per jaar de elektra aanlegt. Wij werden regelmatig geconfronteerd met aardleks welke uitvallen door de PV, sinds we zijn overgestapt op HI aardleks hebben we geen problemen meer.

• Ramon_1984
Freakie1NL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:14:
Ik ga er inderdaad een distributie groep van maken. In de meterkast pas ik verder geen aardlek aan die zijn nu allemaal 30mA en geheel up to date. Dat laat ik zo. Zal een automaat rechtstreeks na de hoofdschakelaar plaatsen. Dan neemt de PV verdeler de aardlek functies van deze verdere groep over.

In de groepenkast betreffen het splinternieuwe ABB automaten, die willen van horen ook nog wel eens afschakelen met 15mA. Dat zou ook verklaren waarom de PV verdeler niet uitslaat.

Mocht dit het probleem niet oplossen dan kan in de PV verdeler altijd nog 1 van de automaten een 100 of 300 mA automaat van gemaakt worden. Dan haal ik wel het daaraan gekoppelde stopcontact weg. Dan blijven alle stopcontacten afgeschakeld op 30mA.

Zal de installateur even contacten en voorstellen dat ze de materiaal kosten op zich nemen. Het installeren doe ik dan zelf wel.
Zou je misschien wat meer foto's willen plaatsen?

• Freakie1NL
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qJ1NWVX/IMG-20191215-WA0012.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Qj3c9JS/IMG-20191215-WA0013.jpg

• Freakie1NL
@Ramon_1984

Foto's zijn geplaatst. Gaat om groep 9 blauwe ALS.

• Xander
Freakie1NL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:14:
Ik ga er inderdaad een distributie groep van maken. In de meterkast pas ik verder geen
Huh, wat? Ik mag toch hopen dat beide WCD's op één aardlekautomaat zijn aangesloten en de PV op de andere?

Een WCD en de omvormer achter dezelfde automaat is natuurlijk niet de bedoeling. Voor die situaties hebben ze nou juist die PV verdelers uitgevonden, anders had de omvormer gewoon parallel aan de originele wasmachine WCD aangesloten kunnen worden...

• Ramon_1984

• Freakie1NL
Xander schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:05:
[...]

Huh, wat? Ik mag toch hopen dat beide WCD's op één aardlekautomaat zijn aangesloten en de PV op de andere?

Een WCD en de omvormer achter dezelfde automaat is natuurlijk niet de bedoeling. Voor die situaties hebben ze nou juist die PV verdelers uitgevonden, anders had de omvormer gewoon parallel aan de originele wasmachine WCD aangesloten kunnen worden...
Geen idee hoe het binnenwerk van de verdeler er uit ziet. Zoals je het zegt is het logisch, de 2 wcd's achter één aparte aardlek. En de andere aardlek voor alleen de zonnepanelen. Maar dat is wel iets wat ik dan dubbel check dat bedoel ik ermee.
Zit in OP. Of waar ben je naar opzoek?

[ Voor 3% gewijzigd door Freakie1NL op 13-02-2020 16:09 ]

• Basement
Volgens mij heeft de pv geen eigen aardlekschakelaar, maar is ie gewoon bij de rest van het huis gezet. Gevalletje hoe het niet moet.

Je kunt het aan de kleuren zien, de groene aardlek pakt groep 1 t/m 6 van het buschboard en de blauwe pakt groep 7 t/m 12 van het buschboard. Dus groep 7 en 8 knallen er ook uit, als de pv eruit aardlek van de pv eruit klopt.

[ Voor 46% gewijzigd door Basement op 13-02-2020 16:44 ]

• Ramon_1984
Freakie1NL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:09:
[...]

Geen idee hoe het binnenwerk van de verdeler er uit ziet. Zoals je het zegt is het logisch, de 2 wcd's achter één aparte aardlek. En de andere aardlek voor alleen de zonnepanelen. Maar dat is wel iets wat ik dan dubbel check dat bedoel ik ermee.

[...]

Zit in OP. Of waar ben je naar opzoek?
Van de omvormer, pv panelen en van het frame.
Kap van de verdeler mag er ook af en foto plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
Basement schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:40:
Volgens mij heeft de pv geen eigen aardlekschakelaar, maar is ie gewoon bij de rest van het huis gezet. Gevalletje hoe het niet moet.

Je kunt het aan de kleuren zien, de groene aardlek pakt groep 1 t/m 6 van het buschboard en de blauwe pakt groep 7 t/m 12 van het buschboard. Dus groep 7 en 8 knallen er ook uit, als de pv eruit aardlek van de pv eruit klopt.
Gaarne de boel nog even goed lezen.

• Basement
Freakie1NL schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:51:
[...]

Gaarne de boel nog even goed lezen.
Yep, ik heb idd over je eigen oplossing heen gelezen.
Pagina: 1