Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-10 19:57
Na vorig jaar wat ervaring opgedaan te hebben met het neerleggen van wat panelen op een afdakje wil ik dit jaar doorgaan om de rest van het (platte) dak te voorzien van zonnepanelen :9

Een paar uitgangspunten:

-Ik heb al een bestaande set-up met 4 panelen op een Growatt omvormer, en ik zou dus graag weer gebruik maken van een Growatt omvormer of omvormers.
-Links staat een grote boom welke schaduw geeft halverwege de middag denk ik zo, de schaduw hiervan is op de Google maps foto ook te zien alleen staat de zon hier meer zuid, ik denk dat deze boom ook in de zomer schaduw zal werpen over het linkse dakdeel en als hij lager staat over het gehele dak, dat zou ik nog even moeten controleren.
-Ik heb thuis een drie fase aansluiting met 3x35A en heb zelf een installatie technische achtergrond dus aansluiten is geen probleem, groepje meer om minder ook niet, er gaan drie 19mm buizen vanaf de meterkast richting de waskamer, waar ik de omvormers wil plaatsen en de dakdoorvoer is rond 90mm dacht ik, in ieder geval ruim genoeg.
-De obstakels op het bovenaanzicht zijn van boven naar beneden, de dakdoorvoer zelf, de afzuiging van de badkamer en de solar tube van de badkamer, de schotel gaat weg deze is niet meer nodig.
-Het dak is voorzien van EPDM.
-De voorkeur gaat uit naar een 1 fase omvormer, of omvormers, we willen graag een warmtepomp en dit zal een 1 fase model worden, gezien de toekomst met salderen geeft mij dat meer mogelijkheden om eigen verbruik van opgewekte stroom zo hoog mogelijk te krijgen.

Ik had zelf al een beetje een legplan gemaakt om tot zoveel mogelijk panelen en Wp te komen, aangegeven in de rode kaders op de layout, met op het kleine dakdeel 6 grote panelen van 1x2 meter in O-W opstelling, en op het grote dakdeel zouden er precies 12 normale maten moeten passen in O-W opstelling. Hierbij leek Flatfix Fusion mij een eenvoudig montage systeem.

Hetgeen waar ik een beetje tegenaan loop is hoe de panelen te verdelen over de omvormer, of omvormers. Ik had voor ogen om een losse omvormer te gebruiken voor de 6 stuks grote panelen op het kleine dak, en een omvormer met 2 mppt trackers voor de 12 panelen op het grote dak. Alleen de spanning per string is dan misschien niet ideaal. Met schaduw kom ik dan misschien wel weer aardig weg, al hangt dat even af van de hoogte van de boom. Dan zou smiddags het kleine dakdeel wegvalen maar het grote dakdeel gewoon door kunnen lopen zonder gebruik te maken van optimizers :)

Nog een kleine voetnoot, de dakrand is nogal hoog langs de oost zijde, wat dat betreft is het gunstig als de panelen daar zo ver mogelijk vanaf liggen, ook te zien op de foto's.

Omdat plaatjes meer zeggen als woorden, hieronder een boven aanzicht met mijn paint skills 8)

Daklayout

Een aanzichtje van Google

GGEarth

En nog twee foto's van het dak in close, up

Dak 2

Dak 1

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

aller eerst vraag i me af hoe hard eb je die 3x35 nodig t.o.v. 3x25? Je bent zelf installateur lees ik, maar van 3x35 terug naar 3x25 geeft een leuke besparing als dat kan.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
Andre1973 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 23:58:
aller eerst vraag i me af hoe hard eb je die 3x35 nodig t.o.v. 3x25? Je bent zelf installateur lees ik, maar van 3x35 terug naar 3x25 geeft een leuke besparing als dat kan.
Dat heeft er altijd zo in gezeten, onze woning dateert uit 1924. We betalen niet meer vast recht als iemand met een lichtere aansluiting, dus er valt niks op te besparen 🙂

Ik ben zelf geen installateur maar heb wel de kennis vanwege mijn opleiding en eerdere functies qua werk.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik snap je O/W beschrijving niet zo.

Op het ene vlak zou ik 6 (of 7) 2x1mtr plaatsen richting zuid in portrait
Edit: Of 2x4 panasonic in landscape op dual betonvoeten

En het andere vlak zou ik 2x 6 panasonic (1590 x 1053) op dual betonvoeten in landscape richting west plaatsen. (als je de schotel weghaalt, past er misschien "net" 2x 7, anders met schotel ook wel 1x7 en 1x6)

Dat past dan op 2x 1-fase omvormers

Je kan de 12x 1640 niet kwijt denk ik.
6*1640 = 9840 en je geeft aan 9800
Komt er nog bevestiging bij (betonvoeten)
Panelen van 1m60 bestaan niet (behalve panasonic)

Edit2: ook ik verbaas me, dat ik telkens bij P****sonic uit kom 8)

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2020 11:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
AUijtdehaag schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:44:
Ik snap je O/W beschrijving niet zo.

Op het ene vlak zou ik 6 (of 7) 2x1mtr plaatsen richting zuid in portrait
Edit: Of 2x4 panasonic in landscape op dual betonvoeten

En het andere vlak zou ik 2x 6 panasonic (1590 x 1053) op dual betonvoeten in landscape richting west plaatsen. (als je de schotel weghaalt, past er misschien "net" 2x 7, anders met schotel ook wel 1x7 en 1x6)

Dat past dan op 2x 1-fase omvormers

Je kan de 12x 1640 niet kwijt denk ik.
6*1640 = 9840 en je geeft aan 9800
Komt er nog bevestiging bij (betonvoeten)
Panelen van 1m60 bestaan niet (behalve panasonic)

Edit2: ook ik verbaas me, dat ik telkens bij P****sonic uit kom 8)
Dat is ook een mooie oplossing, en er is dan geen gewicht nodig de voeten vervullen een dubbel functie. En de string spanning is met de Panasonic panelen ook gelijk weer wat hoger 👌

Ik ga dat eens doorrekenen, bedankt voor het meedenken vast. Ze zijn wel kostbaar in de aanschaf, maar ze leveren op een plat zwart dak vanwege de temperatuur coëfficiënt misschien wel weer significant meer op als panelen met een vergelijkbaar vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project, vul lokatie in en en ga rechts onder naar de configuratie van de pvinstallatie
Dan kies je de fabrikant van het paneel, het paneel zelf, aantal en vult de ligging in, hellingshoek en richting.
Met "automatische configuratie" komt er dan een omvormer uit met bijbehorende stringverdeling

Het wordt 2x 4 (over 2 mppt zou ik doen)
en 2x 7 (of 1x 7 en 1x 6) over 2 mppt
En je kan ook mixen, zodat je gelijkmatiger over de 2 fase teruglevert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HOiOBabm2aKoE3MIrrFxTDVH/thumb.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
@AUijtdehaag Ik ben even aan het puzzelen geweest, ik heb twee dakvlakken beschikbaar van 8-9 meter bij 2 meter, als ik gebruik maak van de betonvoeten.

Dat betekent dat ik 2x 2x5 Panasonic (N330) panelen kwijt kan, of 2x 2x4 1 meter bij 2 meter panelen Ja Solar (405Wp), of 1x 2x5 en 1 x 2x4 normale panelen Ja Solar als voorbeeld (340Wp)

Ik heb het even op een rijtje gezet.

De Panasonic's zouden totaal op 6600 Wp uitkomen, en kosten totaal inc. 4400,- uitgaande van 220 euro per paneel. 66.6 cent per watt piek.
De Ja Solar 405Wp zouden totaal op 6480Wp uitkomen, en kosten totaal 2864,- uitgaande van 179 euro per paneel. 44.2 cent per watt piek.
De Ja Solar 340Wp zouden totaal op 6120Wp uitkomen, en kosten dan 2682,- uitgaande van 149 euro per paneel. 43.8 cent per watt piek.

Dat scheelt onder de streep toch best een hoop geld, en het theoretisch potentieel qua opwekking ligt niet zo ver uit elkaar. Misschien dat dat in de praktijk meer uitmaakt vanwege de veel gunstigere temperatuur- coëfficiënt, iemand die dat kan onderbouwen? Of cijfers heeft met een enigzins eerlijk vergelijk.

Voor nu is het eigen verbruik ruim afgedekt, dat zal zo'n 4500kw per jaar zijn, alleen in de toekomst met een warmtepomp is elk Wp welkom. Keuzes, keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:54
DjaRoel schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:19:

-Ik heb thuis een drie fase aansluiting met 3x35A

-De voorkeur gaat uit naar een 1 fase omvormer, of omvormers, we willen graag een warmtepomp en dit zal een 1 fase model worden, gezien de toekomst met salderen geeft mij dat meer mogelijkheden om eigen verbruik van opgewekte stroom zo hoog mogelijk te krijgen.
Bij verbruik worden altijd de 3 fases eerst bij elkaar geteld, en het zelfde gebeurt met opwek.
Dus voor salderen of niet, en eigen verbruik maakt 1 of 3 fase niet uit.
Zou ook niet slim zijn want dan word het net steeds minder netjes verdeelt over de 3 fases belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
DjAntoon schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:35:
[...]

Bij verbruik worden altijd de 3 fases eerst bij elkaar geteld, en het zelfde gebeurt met opwek.
Dus voor salderen of niet, en eigen verbruik maakt 1 of 3 fase niet uit.
Zou ook niet slim zijn want dan word het net steeds minder netjes verdeelt over de 3 fases belast.
Ja, tot iedereen een drie fase aansluiting heeft, ze een firmware update toepassen in je slimme meter en het toch los gaan verrekenen. Dat zie ik er nog wel een keer van komen, zoals het nu is werken ze scheve belasting van het net alleen maar in de hand het maakt immers toch niet uit hoe je het aansluit.

Dus qua kosten maakt het (nu) niet uit inderdaad, en ik heb met drie omvormers straks zelf de keuze hoe ik terug lever, qua aanschaf kosten maakt het niet veel uit, en ik heb drie apparaten dus bij een defect niet direct alle opwek kwijt :)

Edit, ik had het aanvankelijk iets anders moeten formuleren :)

"gezien de toekomst met salderen geeft mij dat meer mogelijkheden om eigen verbruik van opgewekte stroom zo hoog mogelijk te krijgen" niet alleen economisch maar ook praktisch dan ;)

[ Voor 11% gewijzigd door DjaRoel op 18-02-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Qua prijs verliest panasonic het (wellicht).
Maar levensduur kan je niet van tevoren bepalen.
De panasonic hebben 25 jaar produktgarantie (die je dus al betaalt hebt)
Inderdaad. Keuzes, keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Ik heb het door gerekend, maar het prijs verschil van "goedkope" panelen vs de Panasonic panelen is mij te groot.

Ik ga voor 12 stuks betonvoeten, 20 stuks 330 wp panelen en twee Growatt 3000s omvormers, met al het toebehoren kost me dat iets meer als 4400 euro. De kostprijs van alleen de Panasonic panelen zou al op dat bedrag uitkomen. Dat is financieel niet te verantwoorden 🙂

De opstelling ga ik maken met 10 panelen in één string op Zuid en 10 op West in één string.

Ik heb een prijs aangevraagd bij SunSolar voor de betonvoeten en de vraag of ze voor een meer concurrerende prijs panelen erbij kunnen leveren, helaas is hun aanbod daarin beperkt en ik bestel liever alles bij één aanbieder.

Pagina: 1