De buren inderdaad. De hoog genomen foto is vanuit ons huis (badkamer). Je ziet ons rieten dak nog in beeld.
Aan de achterkant zien de buren over een half jaartje alleen nog haag. Is nu wat ruim weggeschoren voor montageruimte, maar dat is minder dan één groeiseizoen. Pas vanuit hun bovenramen kunnen de buren straks nog wat zien (en minder dan wij, daar het van hen af gekanteld wegloopt).
De buren zijn trouwens sowieso enthousiast en hebben als bonus dat wij zeker weten nooit meer de haag hoger zullen laten groeien (ten koste van licht in hun tuin), zoals de vorige bewoner wel had gedaan.
Ik heb een 2 meter hoge schutting lang de noord/oost kant lopen Dat is daar rond de 200 cm minimaal en maximaal 2,62 meter breed. Achter onze garage is dat, doen we niets, staan wat bloempotten en de zakken met zout voor de water ontharder etc. Daan zou ik een dak van PV panelen langs kunnen maken die net onder de schuttingrand vallen en vrij vlak liggen. Waterdicht of niet maakt niet uit. Er moet alleen een constructie onder zodat het blijft staan.
Op de noord(oost) kant van je tuin zullen je panelen naar je toe gekanteld liggen, dus zie jij wat de foto's tonen. [Edit.. als er niets voor staat natuurlijk, zoals bij ons: onze haag staat NNO zijde van de tuin, dus de panelen liggen richting ZZW. Uit de foto's van jouw specifieke situatie verderop begrijp ik dat je de panelen ook in NO richting wilt leggen.] Staat er geen haag onder, dan heb je alleen niet die regendeflector onderaan nodig. (Die houdt het water in de haag.)
Het is zo'n opstelling:
https://terratechs.nl/lan...stelling-meervoudige-rij/ . Maar i.v.m. de haag hoger dan gebruikelijk en voorzien van die (door mij verzonnen) deflector. Helaas is enkelvoudig landscape wel de per paneel duurste opstelling (relatief veel onderstel per paneel).
Zeg trouwens vooral dat je via ons op 't idee kwam; ze hebben flink werk aan deze custom gehad! (Willen daar vast nog wel wat beter over voelen. "
Haag" zegt alles; deden zij ook niet eerder.)
Dus vandaar de interesse hoe het er aan de achterkant uitziet.
Zonder haag kijk je naar het frame en onder de panelen van die kant. Deze LGs zijn wit van onder.
Rol-Co schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:50:
@
Gwaihir
Heb je er optimisers aan hangen? Of SE? Ik kan mij voorstellen dat die laatste 2 paneeltjes in de bocht de opbrengst kunnen dempen door de andere orientatie. Ook als er een paar pluimen voor de panelen groeien heb je dat.
Meer nog: er staan forse bomen naast het einde van de rij, bij de bocht. (Daarom stoppen we daar, ook vanwege de bocht zelf en omdat we dan dicht bij de straat komen.) SolderEdge optimizers inderdaad.
Haag groeit jaarlijks 35 - 40 cm. Onze tuinman verwacht er het best 2x per jaar een kleine 20 cm af te kunnen scheren aan de voorzijde (direct onderaan de panelen). Hij zal dan net onder de deflector door scheren. Die deflector zorgt er dus ook voor dat het er voor ons jaarrond netjes uit blijft zien.
P.S. In ander nieuws: onze buffervaten zijn (eindelijk) aangekomen. Later in de week begint de montage.
[
Voor 4% gewijzigd door
Gwaihir op 25-01-2020 10:07
]