Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.970 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
@timsel zelfs een panasonic kuro is niet egaal zwart.

Ik heb 2 types Sunpower liggen:
- x21 black en afhankelijk van de hoek van licht zie je de cellen.
- p19 en die zien er ook heel mooi zwart uit behalve van dichtbij..

Zo is er altijd wel wat. Alleen dunne film panelen zijn egaler maar daar waren weer kleur problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 21-01-2020 06:20 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
timsel schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:42:
Hi, ik ga binnenkort ook zonnepanelen aanschaffen voor oost / west en ben nog aan het kijken voor welk merk ik ga.

Vind de panasonics heel mooi maar prijzig of zal ik gaan voor een Qcell - NSP enz..

Waar ik mee zit is dat er bij ons vlakbij een woning 24 panelen heeft laten plaatsen maar het er niet uit ziet. Je ziet lijnen lopen maar niet evenredig, soms 3 lijnen afwisselend met geen lijnen, ander paneel weer 5 lijnen en dan weer niets en verder alle combinatie's.

Heb je dit probleem bij een bepaald merk of jullie weten of heb je deze kans altijd bij 'goedkopere' panelen?

Probeer van de week wel even foto te maken

Bedankt in ieder geval voor alle informatie die ik uit de fora weet te halen!!
Echt slechte panelen zijn er niet meer tekoop alle doorgewinterde merken leveren iets vergelijkbaars. trina JA solar Csun longi etc. er zijn verschillen in hoe de opbrengst garantie wordt berekend en waar en hoe die is verzekerd.
Er is verschil in de kleur selectie De LG's en panasonics van mijn schoonvader zijn van dichtbij mooier egaal van kleur dan mijn Csun's op het dak merk je daar niets van.
Er is een verschil in opbrengst per m2.
Er is een verschil in garantie. Veel mensen denken dat het daarom een beter product is, dat is natuurlijk larikoek het betekend dat een deel van de centjes die je betaald naar een verzekeraar gaat die die garantie verzekerd, danwel voor dat zelfde doel opzij wordt gezet.

al met al vind ik de duurdere panelen doorgaans vooral interesant voor kleine daken en de goedkopere vooral voor grote daken. maar het blijft een lastige afweging.

persoonlijk heb ik nog iets anders mee laten wegen. Ik plaatste mijn panelen in de onzekere tijd als het gaat om de toekomst van salderen, ik wilde persee dat de instaltie in 3,5 jaar (einde huidige regeling) was terug verdiend. en dat was onmogelijk met panasonic of LG panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timsel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-11-2024
twain4me schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:03:
[...]

Echt slechte panelen zijn er niet meer tekoop alle doorgewinterde merken leveren iets vergelijkbaars. trina JA solar Csun longi etc. er zijn verschillen in hoe de opbrengst garantie wordt berekend en waar en hoe die is verzekerd.
Er is verschil in de kleur selectie De LG's en panasonics van mijn schoonvader zijn van dichtbij mooier egaal van kleur dan mijn Csun's op het dak merk je daar niets van.
Er is een verschil in opbrengst per m2.
Er is een verschil in garantie. Veel mensen denken dat het daarom een beter product is, dat is natuurlijk larikoek het betekend dat een deel van de centjes die je betaald naar een verzekeraar gaat die die garantie verzekerd, danwel voor dat zelfde doel opzij wordt gezet.

al met al vind ik de duurdere panelen doorgaans vooral interesant voor kleine daken en de goedkopere vooral voor grote daken. maar het blijft een lastige afweging.

persoonlijk heb ik nog iets anders mee laten wegen. Ik plaatste mijn panelen in de onzekere tijd als het gaat om de toekomst van salderen, ik wilde persee dat de instaltie in 3,5 jaar (einde huidige regeling) was terug verdiend. en dat was onmogelijk met panasonic of LG panelen.
Oke, ja ik ga dan denk voor AEG Ultra Full black 300, heb denk ik mooie aanbieding voor 18 panelen met goodwe 4200 voor 5900 incl BTW.

Edit:

De schaduw van het pijpje op de volgende afbeelding is dat voldoende voor tigo's of is dat heel minimaal schaduwval. Wil er 8 plaatsen aan de achterzijde:

Foto genomen op 18-02 om 13:52

https://imgur.com/a/mO7B6H0

[ Voor 8% gewijzigd door timsel op 20-01-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Nog een vraagje over die betonvoeten ,ziet er goed uit! Heb je constructie nog extra gezekerd aan de dakpannen? Volgens de meeste sites moet je met zo'n 50Kg per m2 als ballast rekenen, is de 150 kilo welke je nu gebruikt voldoende? Of kan ik er beter 4 bestellen en er dan 2 per paneel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:55
voor mijn vader aan het kijken naar zonnepanelen. Het stukje zuid dak is redelijk beperkt (3 panelen max) op plat dak kunnen 8 over 2 rijen en 2 nog in een hoekje (wel redelijk wat schaduw na 4 uur).

De opties zijn micro omvormers of een solaredge, maar kwa prijzen is het nogal stevig vind ik (laten doen btw).
Voor de solaredge SE3000h 13 panelen (p19-325) met P370 is het 1,45 euro excl /wp.
Voor de solaredge SE2200h 10 panelen (p19-325) met P370 is het 1,60 euro excl /wp.
Voor de Enphase IQ7 10 panelen (p19-325) is het 1,65 euro excl/wp

Gemoelsmatig is Solaredge met 13 panelen (3 op dak op het zuid) de rest op 25 graden lichtjes richting zuiden het meest optimale. Door mogelijke schaduw etc is de Enphase IQ7 wel het 'interessantste' omdat ook al liggen een deel volledig in het schaduw heb ik geen last van minimum opstart voltage.

Tevens omdat het Belgie is weet ik niet hoe dat de mini omvormers Enphase 'proconsumpten'tarief berekend wordt.. Verbruik is rond de 4000kwh dus de 13 panelen zouden 100% moeten coveren en moest het ooit nodig zijn kunnen er nog 8 panelen op zuid met solaredge toegevoegd kunnen worden..

[ Voor 8% gewijzigd door Icekiller2k6 op 20-01-2020 15:24 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Onze panelen liggen, 15x ZZW boven de haag :). Volgens mijn vrouw hebben we nu de groenste haag van Nederland (van mij mag hij nog wel 'n beetje dichtgroeien).

Vanaf ooghoogte:
PV - ooghoogte

Bovenaanzicht (in vogelvlucht):
PV - bovenaanzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gwaihir schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:41:
Onze panelen liggen, 15x ZZW boven de haag :). Volgens mijn vrouw hebben we nu de groenste haag van Nederland (van mij mag hij nog wel 'n beetje dichtgroeien).

Vanaf ooghoogte:
[Afbeelding: PV - ooghoogte]

[Afbeelding: PV - bovenaanzicht]
Dat ziet er nog eens mooi uit d:)b

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Tsurany Dank je. Dat hebben we de gemeente behoorlijk uitgebreid uit moeten leggen ;). Want hoe zonnig ons dak ook ligt, we vonden toch dat je 't niet even op/in het riet plempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jur schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:11:
[...]

Nog een vraagje over die betonvoeten ,ziet er goed uit! Heb je constructie nog extra gezekerd aan de dakpannen? Volgens de meeste sites moet je met zo'n 50Kg per m2 als ballast rekenen, is de 150 kilo welke je nu gebruikt voldoende? Of kan ik er beter 4 bestellen en er dan 2 per paneel gebruiken.
Zit extra bevestigd aan het dak met wat haken.
Dat is meer omdat er een bed onder staat, en ze nu -min-of-meer- niet door de dakkapel heen kunnen zakken. ;-)
En het is op 7 a 8 mtr hoogte en steekt boven de nok uit.
Beter safe then sorry. Of het nodig is? mwah. is al zwaar genoeg van zichzelf.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-10 20:15

Vanaf ooghoogte:
[Afbeelding: PV - ooghoogte]

[Afbeelding: PV - bovenaanzicht]
Pas maar op dat ze niet gejat worden. Deze liggen wel heel makkelijk voor het grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwlekkerkerk
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 13:42
Goedenavond,

ik heb al 2 jaar een mooie installatie naar volle tevredenheid:

15x295WP panelen met 10 Graden op het zuiden op plat dak.
Growatt 3000 MTL-S ondergedimensioneerde omvormer.

Deze heb ik ingevoerd op 1x aardlekautomaat 16A.
Hoofdzekering 1x 40A
Monitoring via Zon op TOOn.

Nu heb ik 10 panelen erbij gekocht 305WP en een SMA sunnyboy 3000TL. Gaan ook op het zuiden op plat dak met 10 graden. Verwacht daar dus nooit de 3000W te gaan benutten.

Heb al wat research gedaan op internet maar kom er niet helemaal uit omdat ik niet precies mijn situatie tegen kom.
Ik twijfel nu of ik een tweede aardlekautomaat erbij moet plaatsen van weer 16A (met het nadeel dat ik daar dus geen zon op toon monitoring op kan doen want dat kan maar 1x) Of dat ik deze bestaande aardlekautomaat vervang door 1x 25A. Daar zou officieel dan 5760W op mogen maar daar verwacht ik niet aan te komen.

Mag dat trouwens, 25A op 1 fase?
En kan die zon op toon voor 1 fase op een 25A zekering en kan dat op 1 fase achter een 40A hoofdzekering? (want die is toch 3 fase?)

Ik hoor graag jullie adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:20
@pwlekkerkerk De netbeheerders hebben liever niet dat je meer dan 5kVA invoed per fase en dus naar meerdere fases moet. Dan is de aardlekautomaat ook gelijk beantwoord. Maar dan is zon op Toon alleen mogelijk door je kWh meter te vervangen van 1 fase naar 3 fase. Bij nieuw scheelt het 100 euro, maar ben bang bij ombouw het volle pond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
morm schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:39:
[...]

Pas maar op dat ze niet gejat worden. Deze liggen wel heel makkelijk voor het grijpen.
Vind je? Het is niet lager of meer in beeld dan op een garage / schuurtje / etc. en de plek is niet enorm zichtbaar.

Ach, ook niet elke vrije veldopstelling wordt gejat.. En er zijn toch veel mooiere grote solarparken ondertussen om ze te gaan halen dan deze paar paneeltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@pwlekkerkerk
Waarschijnlijk mogen je omvormers niet groter gezekerd worden dan X Ampère. 25A is te hoog denk ik? Of je moet een onderverdeler gaan plaatsen. Dus 1×25A in de meterkast en 2×16A in een kastje ernaast.

Elektrische auto's worden ook gewoon geladen met 32A op een enkele fase (onder andere Kia E-niro 2019). Uren lang.

Er zijn genoeg alternatieven voor je logging, dat je niet gebonden zit aan toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Netjes hoor, maar hoe ziet de achterkant eruit waar je in kijkt vanuit je huis?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jacovn schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 06:16:
[...]

Netjes hoor, maar hoe ziet de achterkant eruit waar je in kijkt vanuit je huis?
De buren bedoel je?

@Gwaihir

Heb je er optimisers aan hangen? Of SE? Ik kan mij voorstellen dat die laatste 2 paneeltjes in de bocht de opbrengst kunnen dempen door de andere orientatie. Ook als er een paar pluimen voor de panelen groeien heb je dat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Nee het huis achter de panelen is denk ik hun eigen huis. Dan zou je vanuit de woonkamer naar de hoge kant kijken en dan is het denk ik wel belangrijk hoe de achterkant eruit ziet.

Edit: dus niet...

Ik heb een 2 meter hoge schutting lang de noord/oost kant lopen Dat is daar rond de 200 cm minimaal en maximaal 2,62 meter breed. Achter onze garage is dat, doen we niets, staan wat bloempotten en de zakken met zout voor de water ontharder etc. Daan zou ik een dak van PV panelen langs kunnen maken die net onder de schuttingrand vallen en vrij vlak liggen. Waterdicht of niet maakt niet uit. Er moet alleen een constructie onder zodat het blijft staan.

Dus vandaar de interesse hoe het er aan de achterkant uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Icekiller2k6 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:24:
voor mijn vader aan het kijken naar zonnepanelen. Het stukje zuid dak is redelijk beperkt (3 panelen max) op plat dak kunnen 8 over 2 rijen en 2 nog in een hoekje (wel redelijk wat schaduw na 4 uur).

De opties zijn micro omvormers of een solaredge, maar kwa prijzen is het nogal stevig vind ik (laten doen btw).
Voor de solaredge SE3000h 13 panelen (p19-325) met P370 is het 1,45 euro excl /wp.
Voor de solaredge SE2200h 10 panelen (p19-325) met P370 is het 1,60 euro excl /wp.
Voor de Enphase IQ7 10 panelen (p19-325) is het 1,65 euro excl/wp

Gemoelsmatig is Solaredge met 13 panelen (3 op dak op het zuid) de rest op 25 graden lichtjes richting zuiden het meest optimale. Door mogelijke schaduw etc is de Enphase IQ7 wel het 'interessantste' omdat ook al liggen een deel volledig in het schaduw heb ik geen last van minimum opstart voltage.

Tevens omdat het Belgie is weet ik niet hoe dat de mini omvormers Enphase 'proconsumpten'tarief berekend wordt..
Aan een p19-325 zou een iq7+ moeten volgens mij.

Is dat niet aantal micro inverters maal continue vermogen van elke ?
Iq7 240 VA
Iq7+ 290 VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
De buren inderdaad. De hoog genomen foto is vanuit ons huis (badkamer). Je ziet ons rieten dak nog in beeld.
jacovn schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:56:
[...]
Nee het huis achter de panelen is denk ik hun eigen huis. Dan zou je vanuit de woonkamer naar de hoge kant kijken en dan is het denk ik wel belangrijk hoe de achterkant eruit ziet.
Aan de achterkant zien de buren over een half jaartje alleen nog haag. Is nu wat ruim weggeschoren voor montageruimte, maar dat is minder dan één groeiseizoen. Pas vanuit hun bovenramen kunnen de buren straks nog wat zien (en minder dan wij, daar het van hen af gekanteld wegloopt).

De buren zijn trouwens sowieso enthousiast en hebben als bonus dat wij zeker weten nooit meer de haag hoger zullen laten groeien (ten koste van licht in hun tuin), zoals de vorige bewoner wel had gedaan.
Ik heb een 2 meter hoge schutting lang de noord/oost kant lopen Dat is daar rond de 200 cm minimaal en maximaal 2,62 meter breed. Achter onze garage is dat, doen we niets, staan wat bloempotten en de zakken met zout voor de water ontharder etc. Daan zou ik een dak van PV panelen langs kunnen maken die net onder de schuttingrand vallen en vrij vlak liggen. Waterdicht of niet maakt niet uit. Er moet alleen een constructie onder zodat het blijft staan.
Op de noord(oost) kant van je tuin zullen je panelen naar je toe gekanteld liggen, dus zie jij wat de foto's tonen. [Edit.. als er niets voor staat natuurlijk, zoals bij ons: onze haag staat NNO zijde van de tuin, dus de panelen liggen richting ZZW. Uit de foto's van jouw specifieke situatie verderop begrijp ik dat je de panelen ook in NO richting wilt leggen.] Staat er geen haag onder, dan heb je alleen niet die regendeflector onderaan nodig. (Die houdt het water in de haag.)

Het is zo'n opstelling: https://terratechs.nl/lan...stelling-meervoudige-rij/ . Maar i.v.m. de haag hoger dan gebruikelijk en voorzien van die (door mij verzonnen) deflector. Helaas is enkelvoudig landscape wel de per paneel duurste opstelling (relatief veel onderstel per paneel).

Zeg trouwens vooral dat je via ons op 't idee kwam; ze hebben flink werk aan deze custom gehad! (Willen daar vast nog wel wat beter over voelen. "Haag" zegt alles; deden zij ook niet eerder.)
Dus vandaar de interesse hoe het er aan de achterkant uitziet.
Zonder haag kijk je naar het frame en onder de panelen van die kant. Deze LGs zijn wit van onder.
Rol-Co schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:50:

@Gwaihir
Heb je er optimisers aan hangen? Of SE? Ik kan mij voorstellen dat die laatste 2 paneeltjes in de bocht de opbrengst kunnen dempen door de andere orientatie. Ook als er een paar pluimen voor de panelen groeien heb je dat.
Meer nog: er staan forse bomen naast het einde van de rij, bij de bocht. (Daarom stoppen we daar, ook vanwege de bocht zelf en omdat we dan dicht bij de straat komen.) SolderEdge optimizers inderdaad.

Haag groeit jaarlijks 35 - 40 cm. Onze tuinman verwacht er het best 2x per jaar een kleine 20 cm af te kunnen scheren aan de voorzijde (direct onderaan de panelen). Hij zal dan net onder de deflector door scheren. Die deflector zorgt er dus ook voor dat het er voor ons jaarrond netjes uit blijft zien.

P.S. In ander nieuws: onze buffervaten zijn (eindelijk) aangekomen. Later in de week begint de montage. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 25-01-2020 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Gwaihir schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:30:
De buren inderdaad. De hoog genomen foto is vanuit ons huis (badkamer). Je ziet ons rieten dak nog in beeld.

Aan de achterkant zien de buren over een half jaartje alleen nog haag. Is nu wat ruim weggeschoren voor montageruimte, maar dat is minder dan één groeiseizoen. Pas vanuit hun bovenramen kunnen de buren straks nog wat zien (en minder dan wij, daar het van hen af gekanteld wegloopt).

De buren zijn trouwens sowieso enthousiast en hebben als bonus dat wij zeker weten nooit meer de haag hoger zullen laten groeien (ten koste van licht in hun tuin), zoals de vorige bewoner wel had gedaan.

[...]

Op de noord(oost) kant van je tuin zullen je panelen naar je toe gekanteld liggen, dus zie jij wat de foto's tonen. Staat er geen haag onder, dan heb je alleen niet die regendeflector onderaan nodig. (Die houdt het water in de haag.)

Het is zo'n opstelling: https://terratechs.nl/lan...stelling-meervoudige-rij/ . Maar i.v.m. de haag hoger dan gebruikelijk en voorzien van die (door mij verzonnen) deflector. Helaas is enkelvoudig landscape wel de per paneel duurste opstelling (relatief veel onderstel per paneel).

Zeg trouwens vooral dat je via ons op 't idee kwam; ze hebben flink werk aan deze custom gehad! (Willen daar vast nog wel wat beter over voelen. "Haag" zegt alles; deden zij ook niet eerder.)

Zonder haag kijk je naar het frame en onder de panelen van die kant. Deze LGs zijn wit van onder.
Aha, mooi dat de buren het goed vinden dat de haag aan de achterkant iets onder de panelen blijven en minder schaduw in de tuin krijgen.

Bij mij zou het wel een uitdaging worden. Ik woon op een hoek van de straten en het is als definitie de voortuin. Bij ons is de voorkant naar een straat en dit is dan de zijkant naar de zijstraat waar een blinde garagemuur op de grens van bebouwing staat.

Dus ik vrees dat alles vergunning plichtig is, en ik nooit een vergunning krijgen ga..
Sterker nog, beoogd tuinhuis staat ook niet in achtererf gebied.

Dan geldt de regel: maximalen daknokhoogte(m) = (afstand daknok tot de perceelgrens m x 0,47) + 3.
Als zijn zonnepanelen niet iets als een tuinhuis.

Kun je iets vertellen of je met de gemeente issues had zulk een opstelling te plaatsen en of dit vergunning plichtig was ?
Dat is denk ik wel interessant voor andere mensen die zoiets wel zien zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 21-01-2020 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@jacovn Haag aan achterzijde t/m bovenzijde panelen (wanneer bijgegroeid). Zo zien ze er niets van.

Vergunning.. praat me er niet van. Gek genoeg schijnt 't voor de buren allemaal achtertuin te zijn, maar voor ons deels voortuin. Veel gedoe gehad met vergunning. Loopt deels nog (bezwaar, want het staat er nu met een dure ontheffingsroute waar gemeente volgens ons onterecht naar gegrepen heeft).

Lijkt erop dat we (ondanks recentelijke vernieuwing ervan) ook nog 'ns een verouderd bestemmingsplan hebben wat helemaal niets zegt over afdakjes, carporten, pergola's e.d. terwijl er landelijk al veel vergunningvrij is. En wat nieuw is - zoals deze schroefpalen - wordt vrijwel automatisch als slecht of uitzondering gezien. Lang werk. Veel voorkauwen en dus ook meer uit (laten) tekenen dan je voor zoiets doorgaans doet. Wethouder (duurzaamheid) erbij getrokken.. Langs de deuren gestuurd om een heel ruim aantal buren expliciet te laten instemmen! Dan nog - in de vergunning zelf - proberen in te dekken!

Ik ken jouw situatie natuurlijk niet, dus ik kan werkelijk niet beoordelen over het vergund zou moeten worden. Ik kan wel zeggen dat ik dit onterecht veel werk en kosten vond - vandaar ons bezwaar. Deze last moeten we elkaar niet aandoen als we menen duurzaam te willen worden.

[ Voor 53% gewijzigd door Gwaihir op 21-01-2020 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Mijn situatie is wel heel specifiek, maar goed deze problemen zullen ook meer mensen hebben.

steegje

Links is de voorkant huis met de straat waaraan we wonen
Onder is de zijkant huis (net stukje aan boven kant foto te zien)
Die straat aan de onderkant is de ontsluitende weg. Er komt daar 80 cm beplanting en dan 8 parkeervakken (in lengte richting naar ons huis)

De schutting staat verkeerd en moet naar de rode lijn toe. De afstanden worden dan zoals in de groene pijlen staat (dat is wel buitenkant schutting dus reeel -10 cm

Bouwen zou ik volgens de algemene definitie alleen achter het huis (achtererf gebied) mogen en dan totaan de lijn van de garage, niet meer naar de onderkant omdat dit voorerf gebied is.

Ik zou dan een overkapping willen maken over die 7 meter lengte (gele pijl) en dan is het 2 meter minimaal. Dat zou dan achter de schutting moeten vallen en daar moet dan een palen constructie komen.

Alleen kun je er dan niet meer goed onder door lopen. een rijtje van 4 panelen zouden wel in landscape passen en dan de helft van de ruimte innemen en heb ik een afdakje voor wat spullen.

Een uitbreiding carport zou helemaal mooi zijn, maar daar is de bouwvergunning ooit op afgeknapt omdat ik deze tot de erfgrens had laten tekenen >:) Om daar weer iets te gaan maken is denk ik niet erg verstandig.

Ik ga wel een vergunning aanvraag doen voor tuinhuis omdat ik die niet in midden tuin wil hebben maar aan de noord/oost kant. Daar zal ik een ontheffing voor moeten vragen.

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 21-01-2020 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@jacovn Hmm.. los van de schutting lijkt niet enorm voor de hand te liggen. http://morrensolar.nl/ maakt zulke opstellingen. Maar, toen ik 'm een jaar geleden sprak deed hij in verband met drukte niet echt veel maatwerk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:30
Vorige week zijn de zonnepanelen hier op het dak gelegd.

Nu kan ik in de app netjes zien wat er binnen komt. Maar het is mij niet duidelijk hoe ik PV1 en PV2 moet lezen.

Dit zijn als ik het goed heb 2 strings? Echter alleen bij PV1 heb ik een voltage van nu ongeveer 240V. Bij PV2 is dit ongeveer 120V.

Kijk ik dan bij ingaande stroom zie ik bij PV1 netjes een grafiekje. Echter bij PV2 blijft deze op 0 staan.

Ik heb werkelijk geen verstand ervan, maar vraag mij af of het wel goed is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:02
Highfive95 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:35:
Vorige week zijn de zonnepanelen hier op het dak gelegd.

Nu kan ik in de app netjes zien wat er binnen komt. Maar het is mij niet duidelijk hoe ik PV1 en PV2 moet lezen.

Dit zijn als ik het goed heb 2 strings? Echter alleen bij PV1 heb ik een voltage van nu ongeveer 240V. Bij PV2 is dit ongeveer 120V.

Kijk ik dan bij ingaande stroom zie ik bij PV1 netjes een grafiekje. Echter bij PV2 blijft deze op 0 staan.

Ik heb werkelijk geen verstand ervan, maar vraag mij af of het wel goed is aangesloten.
Zonder aantal panelen en welk merk/type paneel voor de Vmpp en Voc (datasheet?) te weten is hier weinig zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rouske Highfive95 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
https://www.bespaarbazaar...iksol-3k-4k-5k-TL2-EN.pdf

Uitgaande van 14 panelen en spanning van @Highfive95 van 240 en 120 V, zitten er 7 panelen op PV1 (240/33= 7 panelen) en 4 panelen op PV2
Zijn ze 3 panelen "vergeten" aan te sluiten?

Heb je altijd 120 V (als het licht is) en geen stroom op PV2 ?
Dan mogen ze nog eens terugkomen...

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@Rouske

Er ligt 14x Ja Solar 310WP op het dak. En de omvormer is een omnik 4k tl3.

@AUijtdehaag
Als het licht is staat er inderdaad altijd 120V op.
Er komt vanaf begin geen stroom binnen op PV2. Wel voltage van 120V.

Als er maar 4 aangesloten zijn dan is voltage te laag om stroom op te wekken? Want op PV2 komt helemaal niks binnen.

PV1 zit iedere dag op 240/250V en komt wel wat op binnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Highfive95 op 21-01-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Highfive95 120 Vmpp is de "grens" tussen wel of niet leveren van die string op ingang 2. (zie datasheet omvormer, Vmpp begint bij 120 V en er is zelfs 150 V nodig om hem te starten)
Ik "zou denken" dat er dus maar 4 panelen op zitten aangesloten en er 3 zijn "vergeten" in de string.
Of er is iets goed mis....met panelen of omvormer. Een defekte ingang zou ook nog kunnen.

Edit: gewetensvraag: Hebben ze eerst een string van 14 proberen te maken en aangesloten?
Dan kan het al mis gaan met de omvormer. (Voc is dan "mogelijk" hoger geweest dan max 590 V)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:56
@Highfive95 probeer eens overdag de omvormer uit te zetten, met aardig licht, daarna weer aanzetten en gelijk nog voordat de omvormer in werking komt, de spanning van 1 en 2 af te lezen.

Als je het zelf kunt en durft kun je ook nog eens één en twee verwisselen, misschien is wel één aansluiting defect...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@Highfive95 JA Solar 310WP, maar dan kan het een 60-cells paneel zijn of een 72-cells paneel, er zit enig verschil tussen.
60-cell: Voc 40,3 en Vmpp 32,6
72-cell: Voc 45,5 en Vmpp 36,7

@AUijtdehaag ik had geen zin om te zoeken naar eerdere berichten :O
Die 120V is dat dan niet Voc, want geen stroom. Dan zouden het zelfs maar 3 panelen van 60-cellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:41:
@Highfive95

Edit: gewetensvraag: Hebben ze eerst een string van 14 proberen te maken en aangesloten?
Dan kan het al mis gaan met de omvormer. (Voc is dan "mogelijk" hoger geweest dan max 590 V)
Geen idee. Volgens installateur zouden het 2 strings moeten zijn. Dus ik neem aan 7 om 7. Of mogelijk 8 om 6 omdat er 6 op een andere plek liggen.

Wel is het legplan op de dag zelf aangepast. Dus wellicht is het daar mis gegaan met aansluiten. Zat namelijk een ventilatiepan in de weg. Daardoor liggen ze anders dan gepland.

@Rouske
Ik heb geen idee hoeveel cells oanelen het zijn. In offerte staat alleen JA Solar 310WP.

Als ik het goed begrijp zou voltage van 2 strings totaal 560V moeten zijn? Verdeeld 280V over twee strings?

Er mist nu 200V. En het zou dan kunnen dat er 5 niet aangesloten zijn. Toevallig liggen er 5 apart van de rest.

[ Voor 15% gewijzigd door Highfive95 op 21-01-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Highfive95 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:00:
[...]

Geen idee. Volgens installateur zouden het 2 strings moeten zijn. Dus ik neem aan 7 om 7. Of mogelijk 8 om 6 omdat er 6 op een andere plek liggen.

Wel is het legplan op de dag zelf aangepast. Dus wellicht is het daar mis gegaan met aansluiten. Zat namelijk een ventilatiepan in de weg. Daardoor liggen ze anders dan gepland.

@Rouske
Ik heb geen idee hoeveel cells oanelen het zijn. In offerte staat alleen JA Solar 310WP.

Als ik het goed begrijp zou voltage van 2 strings totaal 560V moeten zijn? Verdeeld 280V over twee strings?

Er mist nu 200V. En het zou dan kunnen dat er 5 niet aangesloten zijn. Toevallig liggen er 5 apart van de rest.
Ik denk dat er wat mensen terug moeten komen! ik zou nog niet de hele rekening betalen voordat het helemaal werkt. De volle rekening betalen betekend lang wachten op service.
Misschien even een eigen topic openen (en de link hier posten) met wat foto's? van wat er op het dak ligt een een foto van de display?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@Andre1973

Ik heb de rekening nog niet eens ontvangen :+ Maar deze ga ik niet betalen voordat ze terug zijn.

Wat ik vreemd vind is dat het Maximum Power Voltage(Vmp) [V] van de panelen 32,6V is. Als ik bij PV1 kijk is het voltage tussen de 230/240V. Dus dat zouden 7 panelen kunnen zijn.

Kijk ik bij de 2e string is het voltage tussen de 110/120V. Dat zijn dan 3 of 4 panelen :?

Ik heb de installateur al gebeld en ze gaan het even uitzoeken. Maar dat er iets niet goed is, is wel duidelijk.

Je zou maar "domme" consument zijn en dit niet in de gaten hebben. Dan liggen er dus panelen op het dak voor niks. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@Highfive95
om een domme fout te voorkomen. (het zal deze wel niet zijn, maar niet gecheckt is ook niet handig.)

de software van dat soort omvormers is soms een beetje simpel.
kijk jij mischien naar de output van de omvormer?
ondanks dat het een 1fase omvormer is, dan geeft hij nog aan dat er mischien 3 fase zijn.
zie je mischien PV1 en PV2 en PV3? (of L1,l2,l3?)
dan hoort er bij PV1 ook 230/240V te staan, en de rest is dan 0 of het minimum aantal wat de software aangeeft. (120?)

zijn het er niet 3, maar 2, dan kijk je wel op de juiste plaats. ;)
(en kloppen natuurlijk de eerdere tips die je krijgt.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@migjes
Dit zijn de gegevens die ik nu zie.
PV1 = 223V
PV2 = 110V
PV3 = 0V

L1 = 232V
L2 = 0V
L3 = 0V

Dus dan gaat het via 1 fase toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Highfive95
je kijkt dus goed, en maakt geen domme fout. ;)

PV1 lijkt goed te gaan.
PV2 dat is een te lage Vmpp. dus een grote kans dat er panelen niet zijn aangesloten.

en jep, L1 = +/- 230V en dat is dus 1fase.
je haalt ze niet door elkaar in ieder geval.

succes met oplossen.
(dit gaat wel lukken, dit gebeurd wel vaker, je bent niet de enige die dit verhaal mee maakt. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@migjes
Ik ben ook niet bang dat het niet opgelost gaat worden. Heb nog een factuur achter de hand :+

Ik snap dat zoiets kan gebeuren, maar wel slecht dat dit niet beter gecontroleerd wordt. Voor hetzelfde geldt merk je niks en denk je dat alles goed functioneert. En dan kom je er na 10/15 jaar achter dat de helft van de panelen maar werkt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Highfive95
het gebeurd helaas.

maar als de installateur een beetje goed is, dan doet die een Voc meting voor dat hij weer weg is.

Voc meting is erg simpel, multimeter op de + en de - van de panelen zetten en in jouw geval delen door 41V, dan weet je dat er 7 panelen in de string zitten.

maar het kan zijn dat ze pas klaar waren toen het al donker was, en dan kun je de Voc meting niet meer doen.
dus ja, fouten kunnen gebeuren, niemand is perfect. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@migjes

Even voor mijn beeldvorming.

Als er 7 panelen aangesloten zitten op 1 string wat moet het voltage dan zijn op PV1? Kijk ik dan naar Vmp of naar Voc? De Vmp van de panelen is 32,6V en Voc is 40,3. Bij Vmp zou het voltage ongeveer 228V zijn.

Bij Voc zou het dan 282V moeten zijn bij 7 panelen.

Als het Voc is dan zou het betekenen dat er maar 6 panelen op de string zitten. In plaats van 7 stuks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@Highfive95
Voc = Voltage Open Clem.
of de V uit de panelen als er geen omvormer aanhangt en ze verder niks doen.

Vmpp(t) = Voltage Multi Point Power (tracker) (ja sommige merken noemen dit Vmp)
of de V uit de panelen als hij is aangesloten op de omvormer en ze aan het werk zijn.

de Voc en Vmpp zijn wel afhankelijk van wat de temperatuur van de cellen zijn op het moment van meten.
lage temperatuur is hoge Voc en Vmpp.
hoge temperatuur is lage Voc en Vmpp.

het is koud buiten dus ik verwacht een iets hoger Vmpp/Voc op dit moment.
in de zomer worden je panelen wel weer boven de 90 graden heet, en dan zie je vaak dat jouw type panelen dan kan zakken naar +/-28Vmpp. (dan weet je die voor komende zomer ook vast. 7x28=196V heb je als het bloed heet is buiten)

duidelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 22-01-2020 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:58
Geschat verbruik en opwekking zit aardig op peil. Sinds september een EV in gebruik en sinds juli uitbreiding op de PV gedaan. Van 7160 naar 9950Wp.

Alle voorschotten en de heffingskorting, gaan dus voor een flinke negatieve rekening zorgen. Ook voor 2020; de heffingskorting is zelfs gestegen! Opwekking zal stijgen, alsmede het verbruik (door de EV).

#all-electric!
#hoezo is een WP niet rendabel voor een 30 jaar oude woning..

>:) >:) >:)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/uqvlagkjz8k5c.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door Noord27 op 22-01-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@migjes
Duidelijk ;)

Zijn er dus waarschijnlijk gewoon 7 op de string die wel werkt.

Inmiddels reactie van de installateur. Ze hebben de data even bekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat het dus niet goed functioneert. Als het goed is komen ze deze week nog om het probleem te verhelpen.

Ben benieuwd wat het probleem nu is.

*edit

Mijn dagopbrengst per Wp is nu per vandaag verdubbeld aangezien er maar 1 string aan het werk is. :*)

[ Voor 14% gewijzigd door Highfive95 op 22-01-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Highfive95 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:24:
@Andre1973

Ik heb de rekening nog niet eens ontvangen :+ Maar deze ga ik niet betalen voordat ze terug zijn.

Wat ik vreemd vind is dat het Maximum Power Voltage(Vmp) [V] van de panelen 32,6V is. Als ik bij PV1 kijk is het voltage tussen de 230/240V. Dus dat zouden 7 panelen kunnen zijn.

Kijk ik bij de 2e string is het voltage tussen de 110/120V. Dat zijn dan 3 of 4 panelen :?

Ik heb de installateur al gebeld en ze gaan het even uitzoeken. Maar dat er iets niet goed is, is wel duidelijk.

Je zou maar "domme" consument zijn en dit niet in de gaten hebben. Dan liggen er dus panelen op het dak voor niks. 8)7
Dat gebeurd helaas te vak hoor, we zijn wel panelen tegen gekomen die vooral de dakgoot op een bijna levens gevaarlijke spanning zetten. Elke keer als we van de steiger stapten kregen we een oplazer, als deze tegen de goot stond. tijd voor een onderzoekje!

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:17

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Blackraven schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:30:
o<:) Kerst-tip: standaard staat de stick op 5 minuten data doorgeven ingesteld, dit kun je terugzetten naar 1 minuut. Op de Growatt website zie je dit niet terug, die blijft met 5 minuten interval werken, maar als je net als ik ook Domoticz gebruikt, zie je de waardes daar wel per 1 minuut terug.
Ik heb zowel online als op lokale IP van de ShineLAN zitten kijken, maar ik heb niet kunnen vinden waar ik die interval van 5 minuten kan verlagen. Waar zou ik dit moeten kunnen?

Edit: nvm, het kan wel nadat ik lokaal met admin/admin inlog in plaats van <leeg>/<leeg>

[ Voor 7% gewijzigd door Rimco op 22-01-2020 21:20 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:07

Managelorian

“This is the workflow.”

De OP stelt: "Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok. "

Top! Bij deze mijn casus: Is deze PV opzet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01 16:51
Ik lees "Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.". bij deze:
PV aanbieding op plat dak

Ik zou dankbaar zijn voor jullie gedachten/input.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:37
*O* *O* *O* En vandaag zijn de 40 stuks 320Wp panelen op het huis gelegd. *O* *O* *O*

Er zijn 19 dakpannen gesneuveld (Had er 21 in reserve liggen) en alles was net klaar op tijd klaar zodat er nog ruim 1 minuut genoeg licht was om de omvormers op te starten een stringspanningen te zien van ~335 Volt en om vervolgens weer na 1 minuut uit te gaan.

Morgen gaan we zien of het allemaal echt werkt :D

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@PentaClover Dat is ineens dan snel gegaan ;) (Zegt degene die eind december nog snel 20x320Wp Panasonics HIT Kuro's heeft laten leggen voor een spotprijs :P)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Rimco schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:52:
@PentaClover Dat is ineens dan snel gegaan ;) (Zegt degene die eind december nog snel 20x320Wp Panasonics HIT Kuro's heeft laten leggen voor een spotprijs :P)
Ja, er was een installatie uitgevallen die verschoven moest worden en aangezien ik alles net voorbereid had konden ze zo aan de slag, anders was het pas begin maart geworden.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@PentaClover Wat was uiteindelijk de prijs/Wp incl. BTW en installatie? Ik kwam uit op 1,05 hier, maar dat kwam ook door Panasonics en 2 losse omvormers (12 Z en 8 O/W fysiek te ver uit elkaar).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PentaClover
@Rimco Uiteindelijk kwam het op €0.84 per Wp, het helpt heel erg dat ik het totale bedrag door 12800 Wp kan delen :D

En speciaal voor @AUijtdehaag een paar foto's omdat het anders niet gebeurd is :D

PV West
PV Oost
PV Zuid

[ Voor 60% gewijzigd door PentaClover op 23-01-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:12
Heb net het Collective Inkoop aanbod gekregen.
Valt best mee moet ik zeggen. 8 Canadian Solar panelen van 305Wp met GoodWe omvormer voor € 3.126 incl btw.
Bij 12 panelen is het 4302 incl btw.
Voor zo'n laag aantal best prima volgens mij. Of was rond de 1 euro per Wp een goede prijs bij inclusief btw ipv exclusief :X

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Kodess Mijn 1,05 was incl installatie en BTW. Ik ga er vanuit bij @PentaClover hetzelfde, met nog een betere deal dus ;)

12x320Wp van mijn totaal was op pannendak (goedkoopste van de 2) en was in totaal 3725 incl.

[ Voor 29% gewijzigd door Rimco op 23-01-2020 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-10 16:44
Noord27 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:19:
Geschat verbruik en opwekking zit aardig op peil. Sinds september een EV in gebruik en sinds juli uitbreiding op de PV gedaan. Van 7160 naar 9950Wp.

Alle voorschotten en de heffingskorting, gaan dus voor een flinke negatieve rekening zorgen. Ook voor 2020; de heffingskorting is zelfs gestegen! Opwekking zal stijgen, alsmede het verbruik (door de EV).

#all-electric!
#hoezo is een WP niet rendabel voor een 30 jaar oude woning..

>:) >:) >:)

[Afbeelding]
Welke app is dat?

Zit zelf weer te kijken naar een nieuwe PV-installatie ivm verhuizing naar nieuwbouwwoning. Huidige set (Solaredge met LG panelen) zou ik kunnen meenemen, maar ik denk dat ik ze laat zitten en voor een nieuwe set met >335 Wp panelen ga. Geen schaduw dus Solaredge is ook niet meer nodig :+ Jaarlijks verbruik schat ik straks op zo'n 6500 kWh (incl. warmtepomp).

Was wel benieuwd naar de TVT van een nieuwe set, dus heb even 2 opties uitgewerkt. Eentje met 14x Qcells 335 Wp en eentje met 20x Qcells 335 Wp, beide op een SMA omvormer. Ook de afbouwende salderingsregeling meegenomen hierin, maar het is viel me alleszins mee hoeveel dit uitmaakt. Voor de TVT in ieder geval niet, omdat je nog een paar jaar vol kan salderen en het daarna ook pas langzaam wordt afgebouwd. Wel is het zo dat over 10 jaar ik 400 euro per jaar minder bespaar als met de huidige regeling, maar dat hoop ik deels op te vangen door het eigen gebruik te verhogen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/c6q6ey36.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:39

Matis

Rubber Rocket

Ik heb een aanbod ontvangen voor zonnepanelen van Vereniging Eigen Huis. Zouden jullie er naar willen kijken?
Matis in "Twijfels opbrengst zonnepanelen en eventuele uitbreiding"

Alvast bedankt _O_

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
HKP32 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 00:18:
[...]

Welke app is dat?

Zit zelf weer te kijken naar een nieuwe PV-installatie ivm verhuizing naar nieuwbouwwoning. Huidige set (Solaredge met LG panelen) zou ik kunnen meenemen, maar ik denk dat ik ze laat zitten en voor een nieuwe set met >335 Wp panelen ga. Geen schaduw dus Solaredge is ook niet meer nodig :+ Jaarlijks verbruik schat ik straks op zo'n 6500 kWh (incl. warmtepomp).

Was wel benieuwd naar de TVT van een nieuwe set, dus heb even 2 opties uitgewerkt. Eentje met 14x Qcells 335 Wp en eentje met 20x Qcells 335 Wp, beide op een SMA omvormer. Ook de afbouwende salderingsregeling meegenomen hierin, maar het is viel me alleszins mee hoeveel dit uitmaakt. Voor de TVT in ieder geval niet, omdat je nog een paar jaar vol kan salderen en het daarna ook pas langzaam wordt afgebouwd. Wel is het zo dat over 10 jaar ik 400 euro per jaar minder bespaar als met de huidige regeling, maar dat hoop ik deels op te vangen door het eigen gebruik te verhogen.

[Afbeelding]
Hmm, je zegt dat de afbouwende salderingsregeling erin is verwerkt, maar dan heb ik een paar vraagjes:
- ik mis dan even een paar knikken in de grafiek, immers, zodra we gaan afbouwen, ga je elk jaar minder terug verdienen (dus ik zou elk jaar na 2023 een knik verwachten, immers je gaat steeds langzamer terug verdienen)
- van welk percentage eigen verbruik ben je uitgegaan (als in, opgewekte stroom die direct in je huis verbruikt wordt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 19:36
Even wat anders:
Met het risico dat ik hier iets aan de orde stel wat hier niet thuis hoort, toch even het volgende, omdat het wèl met opwekking met PV te maken heeft:
Ik wil de, nog aan te schaffen omvormer monitoren via een UTP kabel, omdat de afstand tussen de omvormer en de groepenkast te groot is, en er ook al wel zo'n kabel ligt.

Nu is het zo dat ik dit zeker op mijn desktop PC wil kunnen zien; die heeft nu een bedrade verbinding met mijn Zyxel T-50 modem, dus de internetwerk aansluiting op mijn PC is bezet.
Hoe doe ik dat dan met die UTP kabel die van de omvormer komt? ik heb geen WiFi op mijn PC,en wens dat eigenlijk ook niet omdat ik nu wel een snelle glasvezel verbinding heb die veel trager zal zijn via wifi.

Wat moet hier tussen? Een switch? Een router, splitter, of wat?
En als iemand een link weet naar een betere afdeling van Tweakers (of elders) dan houd ik me aanbevolen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-10 16:44
borft schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:29:
[...]

Hmm, je zegt dat de afbouwende salderingsregeling erin is verwerkt, maar dan heb ik een paar vraagjes:
- ik mis dan even een paar knikken in de grafiek, immers, zodra we gaan afbouwen, ga je elk jaar minder terug verdienen (dus ik zou elk jaar na 2023 een knik verwachten, immers je gaat steeds langzamer terug verdienen)
- van welk percentage eigen verbruik ben je uitgegaan (als in, opgewekte stroom die direct in je huis verbruikt wordt)?
Die knikken zit er wel in, maar zijn heel subtiel. Heb het even duidelijker gemaakt met 2 extra lijnen die de situatie weergeven met huidige salderingsregeling.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/sx9aomh0mjxn.png

Als we er 20 jaar van maken, worden de verschillen wat duidelijker :+

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pr28rn6i.png

Eigen verbruik heb ik uit Sunny Design gehaald en was zo rond de 32% bij 14 panelen en 27% bij 20 panelen, deels Z en deels W. Ik heb nu 14x320 Wp op het dak (ook deels Z en deels W) en heb een eigen verbruik van rond de 30%, met de kanttekening dat ik nu 0 moeite doe om dat percentage zo hoog mogelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 19-10 00:37
Ik kon het in de OP niet zo snel vinden, maar ik zag dat google compass niet meer te gebruiken is tenzij je jezelf registreert met een api van google maps.

Bestaat er op dit moment nog een app of website waar je de ligging van het dak kunt nakijken

offtopic:
Wellicht is het al ergens genoemd, maar kon het niet vinden

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 22:04

Pixelmagic

Ubergeek

Mag ik hier nogmaals vriendelijk om aandacht vragen op mijn vervang topic ?

Pixelmagic in "Solar panelen vervangen ?"

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MdO82 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:29:
Ik kon het in de OP niet zo snel vinden, maar ik zag dat google compass niet meer te gebruiken is tenzij je jezelf registreert met een api van google maps.

Bestaat er op dit moment nog een app of website waar je de ligging van het dak kunt nakijken

offtopic:
Met een kompas? al dan niet een app. persoonlijk heb ik gewoon de hoek opgemeten van het kadaster kaartje en ooit de muur nagemeten met een kompas, zat geen verschil in.
Later bedacht ik mij dat ik een digitale situatie tekeningen heb van het hele dorp.. dus ook van mijn eigen huis. *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske

offtopic:
Via Google maps zie Rouske in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

edit: ik zie dat dit ook al eerder een reactie op jouw vraag was, blijkbaar niet onthouden 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Rouske op 24-01-2020 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

https://www.suncalc.org/ is ook nog een optie, daar kan je de richting van de zon uitlijnen met je dak en aflezen wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Rimco schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:13:
https://www.suncalc.org/ is ook nog een optie, daar kan je de richting van de zon uitlijnen met je dak en aflezen wat het is.
Dan moet je huis daar wel juist ingetekend zijn, in mijn geval klopt de oriëntatie van de straat wel, maar die van het huis niet, scheelt 5°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 12:24
Naalroc schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:34:
Even wat anders:
Met het risico dat ik hier iets aan de orde stel wat hier niet thuis hoort, toch even het volgende, omdat het wèl met opwekking met PV te maken heeft:
Ik wil de, nog aan te schaffen omvormer monitoren via een UTP kabel, omdat de afstand tussen de omvormer en de groepenkast te groot is, en er ook al wel zo'n kabel ligt.

Nu is het zo dat ik dit zeker op mijn desktop PC wil kunnen zien; die heeft nu een bedrade verbinding met mijn Zyxel T-50 modem, dus de internetwerk aansluiting op mijn PC is bezet.
Hoe doe ik dat dan met die UTP kabel die van de omvormer komt? ik heb geen WiFi op mijn PC,en wens dat eigenlijk ook niet omdat ik nu wel een snelle glasvezel verbinding heb die veel trager zal zijn via wifi.

Wat moet hier tussen? Een switch? Een router, splitter, of wat?
En als iemand een link weet naar een betere afdeling van Tweakers (of elders) dan houd ik me aanbevolen.
Ten eerste wat is UTP . Dat is maar een kabel. Ik neem aan dat je bedoelt dat je de omvormer met een UTP ethernet kabel aan wilt sluiten, want je wil geen wifi op je PC. Op zich staan die 2 dingen los van elkaar. Je omvormer wordt met Wifi of ethernet aan je router gekoppeld en je PC is ook al aan deze gekoppeld (via ethernet.) Of je de omvormer via wifi of ethernet aan de router koppelt maakt voor de PC niet uit. En de data volumes van een omvormer zijn dusdanig laag dat het niks uitmaakt, dus als deze in het wifi bereik van je router ligt kuis wifi de makkelijkste en snelste weg.

Als je toch ethernet wilt gebruiken zul je de omvormer aan de router aansluiten op een van de vrije poorten van je router . Is er geen poort vrij dan zul je een hubje moeten tussen plaatsen (is meestal ook een switch.)

Wat ook nog kan is dat een UTP kabel voor een seriele connectie gebruikt wordt om data te collecten naar bv een raspberry pie, die op zijn beurt weer met ethernet aan je router verbonden moet worden.

Je omvormer rechtstreeks aan je PC hangen komt eigenlijk niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Rouske schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:21:
[...]

Dan moet je huis daar wel juist ingetekend zijn, in mijn geval klopt de oriëntatie van de straat wel, maar die van het huis niet, scheelt 5°.
Je kan rechtsboven het type kaart selecteren, ik gebruik altijd de satellietbeelden. Tuurlijk werkt dat ook alleen als het een keer is gefotografeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:45

offtopic:
OSMCompass, via google kom je op de juiste link.
Er zijn er 2 op de site, en maar 1 van de 2 laat je ook daadwerkelijk buiten de UK komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 19:36
exroosje schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:44:
...........
Ten eerste wat is UTP . Dat is maar een kabel. Ik neem aan dat je bedoelt dat je de omvormer met een UTP ethernet kabel aan wilt sluiten, want je wil geen wifi op je PC.
Ja dat weet ik en begrijp ik nog
Op zich staan die 2 dingen los van elkaar. Je omvormer wordt met Wifi of ethernet aan je router gekoppeld en je PC is ook al aan deze gekoppeld (via ethernet.) Of je de omvormer via wifi of ethernet aan de router koppelt maakt voor de PC niet uit. En de data volumes van een omvormer zijn dusdanig laag dat het niks uitmaakt, dus als deze in het wifi bereik van je router ligt kuis wifi de makkelijkste en snelste weg.
Nee, de wifi gaat het niet worden, de afstand is ca 60 meter, en zou door 5 muren moeten gaan, dus dat zie ik niet zitten; mijn opmerking sloeg dus op het feit dat de PC bedraad moet blijven, maar zie nu dat, bij een kleinere afstand, alleen de verbinding tussen de omvormer en de router via de wifi zou kunnen lopen. Verhelderend!
Als je toch ethernet wilt gebruiken zul je de omvormer aan de router aansluiten op een van de vrije poorten van je router . Is er geen poort vrij dan zul je een hubje moeten tussen plaatsen (is meestal ook een switch.)
dat gaat het dan dus worden.
Ik heb nog wel wat oude spullen liggen, en weet niet meer waarvoor ik die heb gebruikt: een switch, dacht ik: Asus GX1008B en een TP-Link TL-D ( ja een wifi Gigabit router) zijn die hiervoor te gebruiken?
Want mijn poorten op de modem zijn al bezet.
Wat ook nog kan is dat een UTP kabel voor een seriele connectie gebruikt wordt om data te collecten naar bv een raspberry pie, die op zijn beurt weer met ethernet aan je router verbonden moet worden.
Dat gaat het ook niet worden, al zou ik dat graag willen, maar gaat me boven m'n pet.
Je omvormer rechtstreeks aan je PC hangen komt eigenlijk niet voor.
Dank voor de info; nog aanwijzingen betreffende de onderdelen die ik heb liggen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:12
Rimco schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:35:
@Kodess Mijn 1,05 was incl installatie en BTW. Ik ga er vanuit bij @PentaClover hetzelfde, met nog een betere deal dus ;)

12x320Wp van mijn totaal was op pannendak (goedkoopste van de 2) en was in totaal 3725 incl.
Andere provincie zeker :9
Mijn deal was bij 365zon in Best. Die hebben volgens mij het gebied rond Eindhoven 'gewonnen'

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-10 16:11
Kodess schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Mijn deal was bij 365zon in Best. Die hebben volgens mij het gebied rond Eindhoven 'gewonnen'
Via 040energie? Vriend van me in Eindhoven had via hen in ieder geval goede collectiviteitskorting gekregen bij 365zon.

Voor adres buiten Eindhoven (en dus zonder die korting) paar weken terug ook offerte aangevraagd bij 365zon, was ook iets van 3180 voor Goodwe + 8 panelen. All black Seraphim van 325Wp, mss dat je die panelen met hoger vermogen ook kunt krijgen.
Is het hier niet geworden omdat ze panelen van andere afmetingen niet gunstig konden leveren (en de offerte van Sun-Solar sowieso scherper was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:23
<knip>

zouden jullie eens een blik kunnen werpen op mijn PV situatie voor op een dak gericht op het noorden?
PV op noorden?

[ Voor 95% gewijzigd door fjux op 24-01-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@fjux
lol, vrijwillige verplaatsing.
dus <knip> ook maar.

[ Voor 95% gewijzigd door migjes op 24-01-2020 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Kodess schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Grappig genoeg in Eindhoven. Was installateur (Benelux solar) uit Groningen, maar omdat ik samen met iemand anders in 1 deal had afgesproken waren de voorrijkosten gedeeld. Ben niet te spreken over de installateur en zijn aanpak/afwerking (verkeerde panelen en omvormer geïnstalleerd bij de ander, geen aarding van de frames, kabels los en zonder dakdoorvoer onder een dakpan door), maar het werkt tenminste (had geen tijd om het zelf te doen). Dit is in lijn met de reviews die je online kan vinden, dus ik heb gezorgd dat ik pas betaalde nadat het allemaal redelijk op orde was.

Voor mij was vooral van belang dat ik de Panasonics had omdat ze anders niet (netjes) zouden passen. Daarnaast met 6 panelen per string een mooie spanning voor 1 fase en met 4xO/4xW ook genoeg, dat zou met een lagere Vmp anders moeilijk worden. Deze partij had de beste prijs voor deze panelen inclusief installatie, dus daarom toch voor hen gekozen. Met andere panelen had ik waarschijnlijk goedkoper uit kunnen komen bij een andere partij met minder gedoe. Als je dus geen Panasonics nodig hebt kan je beter iets doen zoals @PentaClover, hij was ook goedkoper uit (al waren dat wel meer panelen, maar ook in NB).

Nu we toch bezig zijn, dan ook maar wat foto's:

PV SchuurPV Dak

Op het dak moet het dakraam nog worden vergroot en er komt er symmetrisch nog 1 bij, vandaar het gat in de panelen. Dak is op Z(Z)O, garage dus op ongeveer O/W.

[ Voor 4% gewijzigd door Rimco op 24-01-2020 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Naalroc schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:11:
Ik heb nog wel wat oude spullen liggen, en weet niet meer waarvoor ik die heb gebruikt: een switch, dacht ik: Asus GX1008B en een TP-Link TL-D ( ja een wifi Gigabit router) zijn die hiervoor te gebruiken?
Want mijn poorten op de modem zijn al bezet.
Je haalt 1 bestaande kabel uit je router. Die druk je in de Asus GX1008B. Extra kabel in de Asus GX1008B en die druk je in je bestaande router. Kabel van de omvormer druk je ook in de Asus GX1008B.

Eigenlijk net zoals een verlengsnoer in het stopcontact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Rimco schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 23:35:
Inderdaad, dat was inclusief installatie en BTW.
Rimco schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:25:
[...]
Als je dus geen Panasonics nodig hebt kan je beter iets doen zoals @PentaClover, hij was ook goedkoper uit (al waren dat wel meer panelen, maar ook in NB).
Brabant inderdaad, tussen Eindhoven en Den Bosch in. De panelen, omvormer en rails kwamen bij de Solar Bouwmarkt vandaan, de installatie via de Solar Bouwmarkt door zelfstandigen die met ze samenwerken en hun installaties doen.

Er is netjes gewerkt, alles geaard, op 1 plek door het dak zodat er binnen geen bossen kabels lopen, er is me gewezen op kapotte dakpannen aan de andere kant van het dak waar ze zelf niet hoefde te komen en ze vroegen, toen ze zagen dat ik de werkschakelaars met 6mm2 op de meterkast had aangesloten, of ik nog een stuk kabel overhad zodat ze de omvormers ook met 6 mm2 op de werkschakelaar konden aansluiten i.p.v. met de 4 mm2 die ze zelf bij zich hadden. Altijd fijn als er meegedacht wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 19-10 00:37
Rouske schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:10:
[...]

Via Google maps zie Rouske in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

edit: ik zie dat dit ook al eerder een reactie op jouw vraag was, blijkbaar niet onthouden 8)7
Ik kon mij dus niet meer herinneren dat ik het gevraagd had.
Maar goed heb hem nu bookmarked

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Naalroc schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:41:
Een vraag over kabel berekening van de DC kabels
Er staat een reken tooltje hier:
https://www.zonnepaneel-info.nl/nl/leidingdiameter.html

Moet ik bij de lengte van de kabels OOK rekening houden met de kabels van de panelen, of alleen met de kabels van de panelen "naar beneden"

stel, ik wil 9 panelen naast elkaar neer leggen in portrait, en daaronder nog eens 4 in portrait, dan zijn de kabels van de 13 panelen (die ik op het oog heb) al 13 x 2 x 1,2 meter lang, en die zijn 4 mm2, dat is dus 31,2 meter, daar komen dan de kabels naar de omvormer bij: horizontaal 1 x 8 + 2x 4 meter= 16 meter.
als ik dat invul op het tooltje dan heb ik dus 47 m DC kabel
Als de neergaande kabel ook 4 mm2 is, en E-MPP=33,4 en I-MPP=9,58 dan komt daar een verlies uit van 6,2%
Dat is dus totaal onacceptabel, maar als ik alleen al de paneel kabels reken,dus 31,2 meter, dan zit ik al op 4,12 % verlies.
Toch heb ik dan maar een totale spanningmax van 13x33,4V =434V.
Als ik nog meer panelen in dezelfde string zet, dan worden de kabel verliezen nog veel groter!

Hoe zit dat nu, of doe ik iets heel verkeerd?
Ik denk dat de paneel specs aan het uiteinde van de eraan gemonteerde kabels worden gemeten / opgegeven.
Ik denk dus dat je de kabel aan de panelen niet mee moet rekenen.
Daar komt nog bij dat met meer panelen in de string het verlies per definitie kleiner wordt.
De stroom blijft gelijk, maar de spanning en daarmee ook het vermogen neemt toe.
Het verlies is evenredig met de stroom, dus meer panelen in serie om het verlies over te verdelen leidt tot lager relatief verlies. Ook als je de paneel kabels mee zou rekenen, en niet alleen de kabel naar de omvormer.
Naalroc schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:51:
[...] De conclusie is dan dus dat het tooltje waarnaar ik verwees,
https://www.zonnepaneel-info.nl/nl/leidingdiameter.html gewoon de prullenbak in kan?
En voor huishoudelijke toepassingen altijd 4 mm2 voldoende is?
6mm2 kost weinig meer, en zal zich over de levensduur van het systeem ruim terug verdienen...
Supershiva schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:34:
[...] Ik lees mee omdat ik deze materie graag wil begrijpen, maar ben nog een enorme noob op dit gebied...

Dit verhaal over verlies, ivm 4mm2 of 6mm2 kabel dat speelt zich af in het gedeelte vanaf de panelen tot de omvormer toch? Niet na de omvormer?

Onze hele woning wordt nu verbouwd alles ligt nu open en daarom heeft de elektricien al vast ter voorbereiding voor zonnepanelen een 5x 2.5mm2 kabel van ongeveer 30 meter van de meterkast naar zolder / omvormer getrokken.

Meterkast is 3 fase 25A hoofdaansluiting en omvormer zal waarschijnlijk een Goodwe GW5000-DT 3 fase worden voor een opstelling van 16x 320w panelen

Is dat ok, of moet er een andere kabel van de meterkast naar de omvormer?
Jammer dat die 5x 2,5mm2 er al in zit, maar ik betwijfel of het de moeite / kosten waard is om te vervangen. Zoals in de topicstart staat: de meer kosten om het meteen goed te doen verdien je wel terug, maar zeker als je moet laten doen, is dat maar zeer de vraag of dat bij vervangen wel het geval is. Afwachten of het problemen geeft (te hoge spanning bij de omvormer) en dan eventueel alsnog...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

5000w wordt over 3 fasen verdeeld.
Dus 30m 5x2.5mm2 is gewoon prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:00
Tja, ik zou toch iig. kijken of de buis geschikt is voor 4mm2. Nu ligt alles nog open, maar als je er achteraf achter komt dat het toch niet goed werkt of je toch meer panelen wilt leggen en je de kabel niet aan kunt passen kost het nog veel meer. En als het past is een kabel er doorheen trekken ook zo gedaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
pwlekkerkerk schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:52:
Goedenavond,

ik heb al 2 jaar een mooie installatie naar volle tevredenheid:

15x295WP panelen met 10 Graden op het zuiden op plat dak.
Growatt 3000 MTL-S ondergedimensioneerde omvormer.

Deze heb ik ingevoerd op 1x aardlekautomaat 16A.
Hoofdzekering 1x 40A
Monitoring via Zon op TOOn.

Nu heb ik 10 panelen erbij gekocht 305WP en een SMA sunnyboy 3000TL. Gaan ook op het zuiden op plat dak met 10 graden. Verwacht daar dus nooit de 3000W te gaan benutten.

Heb al wat research gedaan op internet maar kom er niet helemaal uit omdat ik niet precies mijn situatie tegen kom.
Ik twijfel nu of ik een tweede aardlekautomaat erbij moet plaatsen van weer 16A (met het nadeel dat ik daar dus geen zon op toon monitoring op kan doen want dat kan maar 1x) Of dat ik deze bestaande aardlekautomaat vervang door 1x 25A. Daar zou officieel dan 5760W op mogen maar daar verwacht ik niet aan te komen.

Mag dat trouwens, 25A op 1 fase?
En kan die zon op toon voor 1 fase op een 25A zekering en kan dat op 1 fase achter een 40A hoofdzekering? (want die is toch 3 fase?)

Ik hoor graag jullie adviezen!
Om te beginnen zou ik meer panelen oost-west plaatsen, op 200. Niet op zuid.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
En de meter van Toon zou ik voor de 2 16A automaten zetten, dan heb je het totaal gewoon in beeld.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

redwing schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 03:19:
Tja, ik zou toch iig. kijken of de buis geschikt is voor 4mm2. Nu ligt alles nog open, maar als je er achteraf achter komt dat het toch niet goed werkt of je toch meer panelen wilt leggen en je de kabel niet aan kunt passen kost het nog veel meer. En als het past is een kabel er doorheen trekken ook zo gedaan.
Tja misschien past 10mm2 ook wel maar is het nodig voor de 7,5A ? 20A is zelfs geen probleem voor 2,5mm2 en dat x3 hebben we het over bijna 15000Wp aan pv.
Meer dan genoeg denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:07:
[...]

Tja misschien past 10mm2 ook wel maar is het nodig voor de 7,5A ? 20A is zelfs geen probleem voor 2,5mm2 en dat x3 hebben we het over bijna 15000Wp aan pv.
Meer dan genoeg denk ik.
En het gebeurd maar zelden dat het volle Wp vermogen er overheen gaat. zelfs boven de 80% is maar af en toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Rol-Co schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:07:
[...]
Meer dan genoeg denk ik.
Het is ook geen probleem voor de 2.5mm2 maar kan het wel zijn voor de omvormer die daardoor kan afslaan. Zeker omdat er steeds meer mensen zonnepanelen krijgen is de kans dat de netspanning wat hoger is ook groot. Je kunt dan net pech hebben dat je omvormer bij mooi weer af gaat slaan. De spanningsval gaat met 4mm2 al heel sterk omlaag dus waarom zou je het risisco nemen? En als je nu er simpelweg een andere draad in kan leggen verdien je het sowieso terug door de mindere verliezen.

Dus echt nodig is het zeer waarschijnlijk niet, maar als je alles nog open hebt liggen zie ik niet in waarom je het niet gelijk goed zou doen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik heb voor iemand die het aandurft 161 stuks Kyroof (versie uit 2016) railtjes liggen van Robisol.
Is ooit een paar weken deels gemonteerd geweest op een dak, wat toch te krom was voor dit systeem.
Ik heb er een werktekening en een handleiding bij. Was voor een systeem van 40 panelen (elk paneel krijgt 4 railtjes voorgemonteerd aan het frame). Dit is dus een indak systeem.

Het gaat mij er niet om om er veel aan te verdienen, maar wie weet heeft iemand er wat aan, die zijn systeem wil uitbreiden.
Ik heb het zelf nooit geplaatst, wel gedemonteerd, ik kan je enkel wat foto's en eventueel een handleiding toesturen.

[ Voor 26% gewijzigd door Andre1973 op 25-01-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:45
Ik heb inmiddels besloten mijn huidige PV set te houden, 13x 255WP, deze gaan verhuizen naar het platte dak op zuid. Op het schuine oost en west dak komt 2x 14x330WP
Mijn eerste insteek was, de huidige omvormer een SMA SB3600 te houden voor mijn huidige panelen 3315WP en dan een SMA Tripower 8000 (of vergelijkbaar) voor de 2x 4620WP.

Wellicht is het economisch interessant om voor een omvormer met 3x MPP te gaan? Bvb een
Kostal Plenticore 8.5 of 10.0. zoals ook @NielsOo heeft. De huidige SB3600 verkoop ik dan.

Enige nadeel wat ik tot nog toe kan bedenken is dat wanneer deze omvormer defect is dat je dan niets meer hebt, met 1x 1fase omvormer en een 1x een 3fase omvormer loop je hier niet snel tegenaan.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door jobr op 25-01-2020 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
redwing schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 14:49:
[...]

Het is ook geen probleem voor de 2.5mm2 maar kan het wel zijn voor de omvormer die daardoor kan afslaan. Zeker omdat er steeds meer mensen zonnepanelen krijgen is de kans dat de netspanning wat hoger is ook groot. Je kunt dan net pech hebben dat je omvormer bij mooi weer af gaat slaan. De spanningsval gaat met 4mm2 al heel sterk omlaag dus waarom zou je het risisco nemen? En als je nu er simpelweg een andere draad in kan leggen verdien je het sowieso terug door de mindere verliezen.

Dus echt nodig is het zeer waarschijnlijk niet, maar als je alles nog open hebt liggen zie ik niet in waarom je het niet gelijk goed zou doen.
Als een omvormer afslaat vanwege te hoge spanning is de oorzaak een shit netwerk in je straat, dunne kabel heeft nauwelijks invloed.

Anders mogen ze wasmachines ook wel dikkere kabel geven dan.1.5mm2

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
reneeke1970 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:34:
[...]

Als een omvormer afslaat vanwege te hoge spanning is de oorzaak een shit netwerk in je straat, dunne kabel heeft nauwelijks invloed.

Dan snap je het niet helemaal. Er valt altijd spanning over jouw kabel. Als de spanning op het netwerk plus de spanning over jouw kabel boven 253 komt slaat je omvormer af. Zeker in het noorden van het land waar veel zonnepanelen liggen in bep. gebied liggen is dit een probleem.

Het is ook simpel, veel opwekking en weinig gebruik=hogere netspanning. Daar kun je verder weinig aan doen en het is slim om je erop voor te bereiden. Dus weinig spanningsval onder je eigen kabel is altijd goed(dus dikkere kabel), ook natuurlijk voor je verliezen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
reneeke1970 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:34:
[...]

Bij mij in de straat hebben ze iedereen op dezelfde fase gezet, daardoor was ik degene met te hoge spanning en dus continue uitval.

Na wat onderzoek en hulp uit dit topic, heb ik ze zover gekregen dat ze mijn installatie omgezet hebben op een andere fase, en daarmee is het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 13:42
@Segafreak83 Fijn dat je netbeheerder hier aan mee wilde werken, wie is je netbeheerder?
Wij hebben hier Liander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 13:42
.

[ Voor 100% gewijzigd door Supershiva op 25-01-2020 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

redwing schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:02:
[...]

Dan snap je het niet helemaal. Er valt altijd spanning over jouw kabel. Als de spanning op het netwerk plus de spanning over jouw kabel boven 253 komt slaat je omvormer af. Zeker in het noorden van het land waar veel zonnepanelen liggen in bep. gebied liggen is dit een probleem.

Het is ook simpel, veel opwekking en weinig gebruik=hogere netspanning. Daar kun je verder weinig aan doen en het is slim om je erop voor te bereiden. Dus weinig spanningsval onder je eigen kabel is altijd goed(dus dikkere kabel), ook natuurlijk voor je verliezen.
Mijn vrouw las het en riep, "zeker een mannen dingetje? De man met de dikste kabel wint" :X :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De mijne is 3×240mm2 >:) . Ok, ok, met aluminium is het een beetje vals spelen :P

@redwing
Waarom niet 5×70mm2 trekken als je de boel toch open hebt liggen.

5000 Watt 3 fase = 7,2A per fase
De nul wordt niet belast dus je hebt de helft spanningsval ten opzichte van een fase-nul systeem (1 fase).

Jij geeft aan: 3-fase 7,2A is 4mm2 toepassen. In geval van 1-fase belasting van 7,2A zou je naar 8mm2 moeten gaan voor dezelfde spanningsval. Een omvormer van 230V × 7,2A = 1656 Watt aansluiten op 8mm2 aansluiten lijkt me een beetje overdreven vind je niet?

Hier pomp ik gewoon 18 Ampère door 2,5mm2. Heen en terug omdat ik 1-fase heb. Conform jou voorstel zou ik de StecaGrid 4200 moeten aansluiten met 20mm2. Ik denk niet dat je een elektricien kan inhuren die dat voor elkaar krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 25-01-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
redwing schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:02:
[...]

Uiteraard heb je spannings val, maar als je 253 nadert heb je gewoon slecht netwerk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Segafreak83 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:13:
[...]

Bij mij in de straat hebben ze iedereen op dezelfde fase gezet, daardoor was ik degene met te hoge spanning en dus continue uitval.

Na wat onderzoek en hulp uit dit topic, heb ik ze zover gekregen dat ze mijn installatie omgezet hebben op een andere fase, en daarmee is het opgelost.
Mooi dat het opgelost is, maar oorzaak is nog steeds slecht netwerk. Hier ligt hele wijk met 800 huizen vol met panelen. 200 ervan compleet PV dak. Ik pomp ook het vermogen van tien normale huizen het net op en ik kom hooguit tot 232 volt. Netwerk is alles, die paar extra volt spanning val boeit niet zo.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Rimco schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:25:
[...] Nu we toch bezig zijn, dan ook maar wat foto's:

[Afbeelding: PV Schuur][Afbeelding: PV Dak]

Op het dak moet het dakraam nog worden vergroot en er komt er symmetrisch nog 1 bij, vandaar het gat in de panelen. Dak is op Z(Z)O, garage dus op ongeveer O/W.
Zo te zien heb je wel last van vogel grafitty, dat zal de opbrengst nogal beperken. Kan je daar iets tegen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@onetime Wachten op regen ;) Ik heb er namelijk weinig van gezien een paar dagen later (ik ben op het platte dak geweest). Kan ook zijn dat de eerste regen (dit was net na installatie) er wat onregelmatig uit ziet. Ik zal kijken wanneer het langere tijd droog is of ik inderdaad graffiti heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Rimco op 26-01-2020 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
reneeke1970 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:08:
[...]

Uiteraard heb je spannings val, maar als je 253 nadert heb je gewoon slecht netwerk
Of veel zonnepanelen in de buurt :)
Rol-Co schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:33:
[...]

Mijn vrouw las het en riep, "zeker een mannen dingetje? De man met de dikste kabel wint" :X :+
Mij maakt het geen bal uit wat iemand doet eerlijk gezegd. Ik heb straks ook 35 meter 2.5mm2 op 7500W(3 fase). Zal vast wel goed gaan, maar als alles nog open had gelegen had ik er toch 4 of 6mm2 in gelegd. Geeft minder verliezen en minder kans op storingen.

@Dre Zinvol om dingen gelijk naar het extreme te trekken d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 26-01-2020 09:55 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@redwing

Kijk, nu is het zinnig, jij hebt het over 35m, dan zou ik misschien wel verzwaren vanwege de lengte, al is dat boven 45m.
In de meeste huizen is die kabel niet langer dan een 10 meter en heeft het voor 7,5A per fase echt geen zin om dat dikker te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
reneeke1970 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:13:
[...]

Mooi dat het opgelost is, maar oorzaak is nog steeds slecht netwerk. Hier ligt hele wijk met 800 huizen vol met panelen. 200 ervan compleet PV dak. Ik pomp ook het vermogen van tien normale huizen het net op en ik kom hooguit tot 232 volt. Netwerk is alles, die paar extra volt spanning val boeit niet zo.
Uiteraard is het slecht netwerk. Het ergste is nog, alles is compleet nieuw?! En ze wisten dat overal panelen kwamen te liggen..

Blijkbaar boeit die extra paar volt wel, anders ging mijn systeem niet offline. Maargoed, de producent heeft de webportal de nek omgedraaid, dus ik kan nu sowieso niets meer zien.. ;(.
Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw