Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-10 21:07

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Ik wil binnenkort zonnepanelen kopen en zelf plaatsen. Ik heb me redelijk ingelezen, met winkels contact gehad en heb nu zelf een rijtje spullen uitgezocht bij Winkelman. Graag hoor ik van jullie of ik iets over het hoofd zie, of dat ik plannen heb die beter kunnen.

Allereerst mijn situatie met voorstel van plaatsing panelen:

Situatie

- Dakvlak boven dakkapel met afmetingen (hxb) +/- 3.6m x 6.0m
- Dakorientatie ZZO
- Dakhelling 51 graden
- In de meterkast zitten meerdere 16A groepen en 1 25A groep. Deze 25A groep gaat met 4mm2 draden naar zolder waar een 2e meterkastje zit met 2 16A groepen. Dit meterkastje kan worden uitgebreid met 1 extra 16A automaat en zit direct achter het dakvlak waar de zonnepanelen zullen komen. Deze extra automaat zou dan (exclusief) voor de omvormer zijn.
- Pannendak met pannen die vrij strak op elkaar liggen
- Voorgesteld legplan is twee rijen van 5 panelen portrait (panelen van 1,5 bij 1,0 meter). Volgens mij is dit het maximaal haalbare en ligt mijn dak hierdoor vol.
- Op de foto lijkt het mogelijk alsof er een boom voor staat die schaduw zal maken op de panelen, maar dit is gezichtsbedrog.
- Rechtsboven in het dakvlak zit de rookgasafvoer van de CV ketel. Deze zal ongeveer vanaf 9 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags een schaduw op het naburige paneel werpen.

Mijn eisen/voorkeuren:
- Kwalitatief goede omvormer, want ik heb geen zin in ellende hiermee. Omvormer moet tevens stil zijn en behoorlijk effecient, want naast de ruimte van de omvormer is een slaapkamer en herrie en extra warmte t.g.v. omvormerverliezen zijn onwenselijk.
- Montagesysteem moet makkelijk zijn en stelmogelijkheden hebben om fouten op te vangen. Ik heb redelijk wat kluservaring, maar heb nog nooit zonnepanelen gemonteerd.
- Er moet een monitoringssysteem aanwezig zijn, het liefst geïntegreerd in de omvormer. Voor monitoring heeft een ethernetaansluiting de voorkeur boven wifi.

Voorgesteld boodschappenlijstje:
10x Jinko JKM315M-60B Cheetah Full Black 315Wp = EUR1390
2x Clickfit EVO complete set rij van 5 panelen portret pannedak met zwarte klemmen = EUR260
1x SMA Sunny Boy SB3.0-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi = EUR904
1x Tigo Optimizer TS4-A-O, 1000VUL/TUV, 1m Kabel, MC4 = EUR53
Totaal incl. BTW: EUR2607
(N.B. er zal installatiemateriaal bij moeten komen, maar dit komt later; eerst de basiscompenenten)

Vragen:
1. Is het verstandig/rendabel om bij het paneel rechtsboven een Tigo Optimizer TS4-A-O te plaatsen? Of is in het geval van een SMA inverter de zgn. SMA ShadeFix feature al voldoende?
2. Is het bij de DC aansluiting van de omvormer logisch om twee paralelle strings te maken van elk 5 panelen?
3. Er zijn veel merken omvormers, maar het is me niet 100% duidelijk welke merken kwaliteitsmerken zijn. SolarEDGE en SMA lijken hier sowieso onder te vallen en ik heb een (voorlopige) keuze gemaakt voor de SMA Sunny Boy SB3.0-1AV-41 . Afgezien van de schijnbaar goede naam in de markt zijn hiervoor de belangrijkste redenen: stil, efficient, ethernetpoort en monitoringsoptie. Helaas maar 5 jaar garantie. Een alternatief zou kunnen zijn de SolarEdge 3000 HD-Wave SE3000H. Belangrijkste redenen: zelfde als bij de SMA, maar dan met 12 jaar garantie. Helaas stelt de installatiehandleiding wel dat alle panelen optimizers a EUR45 moeten hebben, waardoor deze optie ongeveer EUR100 duurder zal zijn dan de SMA optie. Zijn er andere omvormers die in dit segment de moeite waard zijn om te bekijken?
4. Als ik het goed begrijp kan een 3000 W omvormer inderdaad gebruikt worden voor een totaal Wp vermogen van 3150 W (zoals ik nu heb uitgezocht). Klopt dit?
5. Als de omvormer op zijn eigen groep zal zitten waarbij de aardlekautomaat direct naast de omvormer zit, is een extra werkschakelaar tussen omvormer en aardlekautomaat dan niet nodig? Ook niet vanuit eventuele NEN-normen?
6. Ik heb gekozen voor Jinko JKM315M-60B Cheetah Full Black 315Wp panelen, want:
- Goedkoop
- 10 jaar garantie
- Mooi zwart
Zijn dit fatsoenlijke panelen, of zijn er mensen die hier hele andere ideeen over hebben?
7. Zie ik iets belangrijks over het hoofd?

[ Voor 0% gewijzigd door Managelorian op 24-01-2020 08:29 . Reden: Nummering van de vragen klopte voor geen meter ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-10 15:54
Op de rest van je vragen heb ik zo 123 geen antwoord, maar je haken zo dicht onder je nokpan plaatsen gaat een uitdaging worden. Nokpannen zitten vast (geschroefd of zelfs gemetseld), de pannen hier direct onder kan je dus niet omhoog schuiven om de haak over de panlat te plaatsen. Het wordt normaal gesproken ook afgeraden je panelen zo dicht bij de nok te plaatsen ivm windlast. Overigens zou ik het sowieso laten installeren door een professional, het lijkt allemaal erg simpel maar branden bij PV-installaties ontstaan nagenoeg altijd door foutief installeren. Daarnaast kan een professional een stuk veiliger zijn werk doen op je dak. (panelen zijn groot en zwaar!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:33
jeroen... schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:12:
Op de rest van je vragen heb ik zo 123 geen antwoord, maar je haken zo dicht onder je nokpan plaatsen gaat een uitdaging worden. Nokpannen zitten vast (geschroefd of zelfs gemetseld), de pannen hier direct onder kan je dus niet omhoog schuiven om de haak over de panlat te plaatsen. Het wordt normaal gesproken ook afgeraden je panelen zo dicht bij de nok te plaatsen ivm windlast. Overigens zou ik het sowieso laten installeren door een professional, het lijkt allemaal erg simpel maar branden bij PV-installaties ontstaan nagenoeg altijd door foutief installeren. Daarnaast kan een professional een stuk veiliger zijn werk doen op je dak. (panelen zijn groot en zwaar!)
de haken komen niet direct bij de nok, deze liggen waarschijnlijk minimaal een paar rijen lager. Deze nokpannen zitten niet gemetseld.
En geschroeft, je moet toch het dak op, dan maken die paar schroefjes niet uit.
De wind is buiten hoogbouw en de kustregio geen issue, al helemaal niet met 50Graden dakhoek.

Het grootste issue is de spierpijn in je kuiten bij 50 graden dakhoek :-)

de panelen wegen ook niks (20 Kg ofzo)

Verder gewoon goed valbeveiliging gebruiken.

Ik heb een Oost en West zijde gedaan bij 55 graden dakhoek.... grootste issue was de spierpijn in de kuiten :P

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
De haken komen inderdaad een paar rijen onder de nok, dus ik verwacht dat ik de pannen waar deze tussen komen gewoon eraf kan pakken. Nokpannen zitten (blind) vastgeschroefd, dus zelfs als er iets af moet zou dat waarschijnlijk wel kunnen.

Bijkomend voordeel van de constructie met de dakkapel is dat ik een plek vlakbij heb waar ik af en toe kan staan om uit te rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-10 08:58
Het is een vies woord om hier op tweakers te roepen maar met jou eisen zou ik me eens in micro-omvormers verdiepen.

Die voldoen op bepaalde punten perfect aan je wensen.
Mijn eisen/voorkeuren:
- Kwalitatief goede omvormer, want ik heb geen zin in ellende hiermee. Omvormer moet tevens stil zijn en behoorlijk effecient, want naast de ruimte van de omvormer is een slaapkamer en herrie en extra warmte t.g.v. omvormerverliezen zijn onwenselijk.
Je hebt minder verliezen met micro's dan met een string omvormer, Micro's zijn effecienter, maken geen herrie, en produceren geen extra warmte in huis.
- Er moet een monitoringssysteem aanwezig zijn, het liefst geïntegreerd in de omvormer. Voor monitoring heeft een ethernetaansluiting de voorkeur boven wifi.
De monitoring van Enphase micro-omvormers, de Envoy heeft een lan aansluiting.

[ Voor 67% gewijzigd door Basement op 23-01-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou de tigo laten zitten. (kan altijd nog, kijk het eerst aan, zonder)

Sunnydesignweb (kies nieuw project, vul lokatiegegevens in, en ga naar de pvconfiguratie)
komt met een SMA 2.5 advies.
Daarmee een iets hoger rendement.
(uitgezonderd piekenweer, valt het aftoppen wel erg mee verwacht ik, met 3150 Wp)

SMA2.5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NPmjhBH8b1sDgO20WeVcBHgc/thumb.jpg

SMA3.0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9mU4ht6iFgQ4w7PqvcoDTbW4/thumb.jpg

Indien je nog wat panelen op het platte dak wilt leggen, of onder de dakkapel, kies je wel de 3.0
Op het platdak moet dan op een aparte mppt ingang (en panasonic hoge Vmpp van 59 Vmpp)
En mogen geen schaduw geven op de panelen erboven

Je kan de CV pijp niet verplaatsen en panelen van 992 breed nemen in portrait? Passen er mischien 12 dan.
Of 9 panelen van 2x 1 mt in landscape? Dan heb je nog 60 cm vrij voor de platdakpanelen ivm schaduw

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2020 20:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Dank je wel voor het invoeren van de gegevens in Sunnywebdesign; ik ga hier zeker zelf ook nog even mee spelen.

Ik had niet verwacht dat een lichtere omvormer toch meer opbrengst zou geven. Blijkbaar gaat het rendement omhoog wanneer je gemiddeld dichter bij het maximum komt. Panelen op het platte dak van de dakkapel ga ik trouwens niet doen, want dat krijg ik niet door de welstandscommissie hier thuis (wat mij betreft trouwens niet helemaal onterecht).

CV pijp verplaatsen zou in theorie kunnen, maar vereist wel dat ik bij de ketel een muurdoorvoer in de rechter gevel plaats. Kan wel in theorie, maar daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in. Het argument om wel een Tigo bij het rechterbovenpaneel te plaatsen lijkt daar trouwens wel een beetje op: als er een redelijke kans is dat het iets toevoegt, dan geef ik die EUR53 liever meteen uit dan dat ik later het dak weer op moet, rechter twee panelen weer verwijder en die Tigo er tussen plaats. Dus eigenlijk gaat het om de vraag: is de kans groot dat die Tigo iets toevoegt? Kan het kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
@Basement : Dank, ik ga daar zeker naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:08:
Ik zou de tigo laten zitten. (kan altijd nog, kijk het eerst aan, zonder)

Sunnydesignweb (kies nieuw project, vul lokatiegegevens in, en ga naar de pvconfiguratie)
komt met een SMA 2.5 advies.
Daarmee een iets hoger rendement.
(uitgezonderd piekenweer, valt het aftoppen wel erg mee verwacht ik, met 3150 Wp)

SMA2.5
[Afbeelding]

SMA3.0
[Afbeelding]

Indien je nog wat panelen op het platte dak wilt leggen, of onder de dakkapel, kies je wel de 3.0
Op het platdak moet dan op een aparte mppt ingang (en panasonic hoge Vmpp van 59 Vmpp)
En mogen geen schaduw geven op de panelen erboven

Je kan de CV pijp niet verplaatsen en panelen van 992 breed nemen in portrait? Passen er mischien 12 dan.
Of 9 panelen van 2x 1 mt in landscape? Dan heb je nog 60 cm vrij voor de platdakpanelen ivm schaduw
8x 405Wp ja solar in landscape, 2 ipv 3 in de bovenste rij en dan kan het pijpje blijven. 3240Wp en 400Voc.
Op een 3,6 sma met shadefix.... klaar. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Dat zou inderdaad ook nog kunnen, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar ik moet zeggen dat de meerwaarde t.o.v. de 3150 beperkt is (vooral als je -denk ik- meerekent dat je iets meer montagemateriaal nodig hebt). Tenzij de JA Solar kwalitatief betere panelen maakt natuurlijk, dan is dat weer wel een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Managelorian schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:18:
Dat zou inderdaad ook nog kunnen, daar had ik nog niet aan gedacht. Maar ik moet zeggen dat de meerwaarde t.o.v. de 3150 beperkt is (vooral als je -denk ik- meerekent dat je iets meer montagemateriaal nodig hebt). Tenzij de JA Solar kwalitatief betere panelen maakt natuurlijk, dan is dat weer wel een voordeel.
Meer montage materiaal? 4x 3m07 en 2x 2m05, 22 dakhaken, 12 eindklemmen, 10 middenklemmen.
Minder kan bijna niet. :)

Ja solar is prima bang for buck, dat 405Wp paneel kost 179,- maar misschien kan je de 415Wp ook vinden voor een nette prijs, dan ga je naar 3320Wp.
Werk blijft het zelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En ik maar denken dat het mooie zwarte moeten zijn.

Landscape geeft wel wat voordeel met het pijpje met de bypassdiodes en de panelen kunnen iets zakken

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@AUijtdehaag
Alleen het frame niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je kunt idd haken op de 2e rij pannen plaatsen, heb ik ook gedaan.
Je lijkt een redelijk goede invulling te hebben gevonden, op alle punten. (geen SolarEdge!)
Maar mis ik iets? Ik zie geen exacte maten.
Je zou eventueel ook een rij portrait en een rij landscape kunnen overwegen.
Maar ja, dat hangt af van de exacte maten van dak en panelen...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Geen SolarEdge? Ik kreeg aan de hand van discussies op forums het idee dat dit toch ook best een redelijk merk is. Heb je hier andere ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Oordeel zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Zeker geen SolarEdge als je geen schaduw hebt. Kan alleen maar kapot gaan. Misschien zelfs een goedkopere omvormer dan SMA. En nog 3 panelen met tigo's onder de dakkapel?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
onetime schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:10:
Maar mis ik iets? Ik zie geen exacte maten.
Het dakvlak boven de dakkapel is 3.6m x 6.0m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Managelorian schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:15:
[...] Het dakvlak boven de dakkapel is 3.6m x 6.0m
Daar zouden 12 panelen van net iets minder dan 1m bij 1m65 of zo op kunnen. Gaat echt om de cm's.
Al enig idee wat voor panelen je wilt? Dan kunnen de aantallen weer helemaal veranderen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Naar aanleiding van alle reacties heb ik nog eens nagedacht en besloten dat ik niet voor alternatieve opstellingen wil gaan om zodoende zo veel mogelijk wattpiek te genereren. Ik wil 10 standaard formaat panelen in 2 portrait rijen van 5 panelen doen. Buren hebben dit ook en ik vind dit het mooist staan. Wel heb ik mijn oog laten vallen op 340 Wp panelen van JA Solar, waardoor mijn opzet nu is geworden:

10x JA Solar JAM60S-10-340-MR-BF 340Wp Mono Perc Zwart Frame, EUR1360
1x SMA Sunny Boy SB3.0-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi, EUR904
1x Tigo Optimizer TS4-A-O, 1000VUL/TUV, 1m Kabel, MC4, EUR53
Clickfit EVO, 4 rails a 5m, met haken, EUR260

Totaal EUR2179 ex BTW, EUR2637 incl. BTW

Waar ik nog wel over twijfel is het vermogen voor de omvormer. Bij een SMA 2.5kW omvormer krijg ik de volgende resultaten (incl. soort van foutmelding over onderdimensionering):
2.5kW omvormer
En bij een SMA 3.0 kW omvormer krijg ik geen foutmeldingen en de volgende resulaten:
3.0kW omvormer
De opbrengst is nagenoeg hetzelfde, maar de zwaardere omvormer kost wel EUR130 meer. Alleen die lastige foutmelding....

[ Voor 34% gewijzigd door Managelorian op 30-01-2020 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Is geen lastige foutmelding.
Het kan beide.

Alleen moet je, ervan bewust zijn dat je wat zal aftoppen met de SMA 2.5
3400 Wp op 2500 watt omvormer is gewoon ondergedimensioneerd.
Op jaar basis zal het wel meevallen qua minder opbrengst (zie het resultaat in sunny designweb)
Echter moet je er tegen kunnen. (je gaat denken dat je wat laat liggen qua opbrengst)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
gewoon die 2.5 kopen, is voor de BV nederland op de lange duur beter.
tevens, 13 kWh verschil in opbrengst is krap 3 euro per jaar. Terugverdientijd van de duurdere SMA is daarmee 40 jaar. Ik zou de 2.5 kopen. vergeet die waarschuwing zoals @AUijtdehaag terecht al zegt

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@Managelorian
oke 10x340Wp=3400Wp

geen probleem om dit te doen op een 2,5kW omvormer.
ook geen probleem om dit te doen op een 3 of 3.6 of 4kW omvormer.
dus kies maar. ;)

een kleine tip: voor die 130€ extra heb je een 3kW omvormer, maar krijg je ook 2x een mpp.
dus dan kun je later als je toch merkt dat je meer gaat gebruiken (elektra auto of warmtepomp etc etc..)
toch nog een setje bij laten plaatsen voor erg weinig geld, want je hebt al een afdoende omvormer.
(een paar panasonics op of onder het dakkapel b.v.)
de 3,6kW omvormer kan ook nog op een 16A groep, dus kost verder niks extra, maar dan ben je helemaal toekomst voorbereid voor weinig kosten.
het zit allemaal zo dicht bij elkaar, het maakt eigenlijk niet veel uit wat je doet. ;)
(hell, voor de prijs van een SMA 2,5 koop je met gemak een goodwe/omnik/solis en dan heb je 2x mpp en 3,6kW met gemak. zo slecht zijn die dingen niet dus dat kan ook.)

het gevaar is eigenlijk: begin niet aan PV, het is verslavend. je wil straks meer Wp of je het nu nodig hebt of niet. je bent gewaarschuwd >:)

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 31-01-2020 12:06 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Lardman schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:02:
gewoon die 2.5 kopen, is voor de BV nederland op de lange duur beter.
tevens, 13 kWh verschil in opbrengst is krap 3 euro per jaar. Terugverdientijd van de duurdere SMA is daarmee 40 jaar. Ik zou de 2.5 kopen. vergeet die waarschuwing zoals @AUijtdehaag terecht al zegt
Dat de terugverdientijd niet uit kan ben ik het helemaal mee eens. Maar wat bedoel je met "is voor de BV nederland op de lange duur beter"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Een 2,5 omvormer zal op de momenten dat de hele wijk stroom levert met de panelen 500 watt minder het net op drukken, maar zal het net zo goed tot marginaal beter doen als er nauwelijks zon is. Minder pieken is beter voor de bv Nederland 😊

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Ah, zo. Ja, dat is zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Managelorian schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:23:
[...]

Dat de terugverdientijd niet uit kan ben ik het helemaal mee eens. Maar wat bedoel je met "is voor de BV nederland op de lange duur beter"
nop, en ja ik kan dit backen met meet gegevens.
1 jaar gedraaid met 3000Wp op een 2000W mpp.
1 jaar gedraaid met 3000Wp op een 3000W mpp.
verschil was toch een goede 130kWh (met correctie van allerlei factoren er al in.).
(die 130kWh is natuurlijk erg weinig als je weet dat ik een +/-6000kWh doe met al mijn setjes samen. ;) )

130kWh maken we even 115kWh van, en dan 115 x0,22€ = 25€
130€ extra = 130 / 25 = 6 jaar TVT.
dus kan gewoon zonder problemen. ;)

het is niet voor niks dat ik zeg:
geen probleem om dit te doen op een 2,5kW omvormer.
ook geen probleem om dit te doen op een 3 of 3.6 of 4kW omvormer.
dus kies maar.
maar ik vind die discussie elke keer zo dom, een duurdere omvormer kost zo weinig extra.
maar als je voor een goodwe/omnic/solis of nog iets anders gaat, dan is het zelfs niet eens duurder als een SMA 2,5. ;)
(er zijn soms wel reden om juist wel voor een 2,5kW te gaan, zoals in België er een belasting is van 100€ per kW omvormer per jaar. ;) )

dus kies maar wat je wil is echt het verstandigste wat er gezegd kan worden.
later nog wat extra panelen bij willen leggen, het kan nu zonder dat het straks extra duurder word.
alles is mogenlijk, niet teveel proberen voor een dubbeltje op de 1ste rang te zitten. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 31-01-2020 17:02 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nog een tip:
SMA kan je zelf uitlezen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:29:
het gevaar is eigenlijk: begin niet aan PV, het is verslavend. je wil straks meer Wp of je het nu nodig hebt of niet. je bent gewaarschuwd >:)
Ik vrees dat het al bezig is: ik ben nu aan het kijken wat de financiële gevolgen zijn van 6 extra panelen op het noorden. Op het noorden brengen de panelen volgens Sunny Design echt veel minder op, maar aangezien de meerkosten voor de omvormer zeer beperkt zijn, kan het volgens mij toch uit. Ik kom op de volgende berekening:
- EUR130 extra voor 3.0kW omvormer ipv 2.5kW
- EUR816 voor 6x JA Solar JAM60S-10-340-MR-BF 340Wp Mono Perc
- EUR233 montagemateriaal
- EUR30 kabels

Totaal EUR1209 incl. BTW, na teruggave van BTW, maar verhoogd forfait blijft hier EUR1039 van over. Sunny Design geeft aan dat deze 2040 Wp slechts 920 kWh op jaarbasis oplevert, maar dit is bij 22cent/kWh toch EUR202, dus een terugverdientijd van ongeveer 5 jaar.

Zie ik iets over het hoofd waardoor bovenstaande berekening niet klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik heb het niet nagerekent, maar het principe klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Managelorian
nop, je berekening is vrij aardig op orde.
(negeer alleen de opbrengst cijfers van SMA, die is vaak een 10-15% te laag.)

maar deze mag je ook mee nemen.
een sma 3.0 is iets duurder, maar je kunt ook de 3,6 krijgen.
die kan ook mooi op een 16A groep, dus no prob.
10x340Wp = toch nog een 3400Wp. en geeft je +/- 2600 NOCT.
als je dan 6x noord er bij hebt maakt een 3,6 nog net lekker om te hebben.
dus bereken die ook even. ;)

ik denk trouwens dat je nog wel beter kunt doen als noord.
er past vast een paneel of 4 of 5? onder het dakapel.
nadeel is wel dat je dan erg weinig Vmpp hebt.
dus beter een paar extra panasonic panelen er bij leggen. ;)

of:

een paar panelen op het dakkapel, ook panasonic.
door steiler op het dak en erg plat op dakkapel heb je ook een spreiding van de opbrengst.
dit niet op 1 dag, maar wel in de zomer als de zon hoog aan de hemel staat en in de lente/herfst als hij lager staat.

dus je kunt best wel een paar leuke opschuivingen doen die ook erg leuk zijn.
je eigen creativiteit is de grens, niet de kosten, die vallen erg mee. ;)

check ook even of je niet een goodwe/omnic/solax zou kunnen gebruiken.
(die hebben vaak wel een beperking wat ze aan kunnen per mpp, dus pas een beetje op of laat je plannen weten.)

ik gebruik zelf een power-one van 4000VA, dit geeft mij een +/-17,8A, maar dat kan ook nog op een 16A groep zonder problemen. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 05-02-2020 10:24 ]

Pagina: 1