Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:23
ik lees al een poosje mee in het topic Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 , en zit nu toch echt te twijfelen om een beetje te gaan proeven met PV.

Het grote nadeel van mijn woning is: alle daken staan op het noorden.
Nu is het voordeel wel weer dat de hellingshoek maar 20 graden is. en van wat ik zo kan vinden valt het nog mee met de mindere opbrengst. (zeker gezien het feit dat mijn andere optie is: geen PV)

omdat ik het toch wel een beetje een risico vind zit ik te denken om eerst klein te beginnen. de resultaten te bekijken en daarna groter te gaan.

Ik kan namelijk als eerste mijn schuur gaan voorzien van panelen. Deze heeft de zelfde helling hoek als het dak van mijn huis. maar is dus een stuk kleiner ;)

Mijn eerste vraag is dus: wat is jullie advies? gewoon doen, of is het toch niet echt aan te raden met deze condities?

Wat ik nu heb berekend om te doen: (alles ex. BTW)

Eerst klein stukje situatie van mijn schuur:
windrichting azimuth: -170 graden
hellingshoek: 20 graden

oppervlakte dak:
210x560 (cm)

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1lOmQVnNhdZiuZth6cTz11So/thumb.jpg

wat ik dan dacht te doen:
5x 200x100 cm paneel landscape (https://www.winkelman-zon...halve-cellen-405wp/51792/)
en een simpele omvormer hiervoor:
https://www.winkelman-zon...ncl-wifi-dc-switch/51855/

dan zit ik op 2025Wp. ik denk dat ik wel wegkom met een 1500W omvormer vanwege de ongunstige hoek.

Als ik die gegevens invul op https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html kom ik op een berekende opbrengst van: 1340KwH per jaar (met 0.22 euro: 295,- per jaar)

totale kosten zouden dan uitkomen op: €975,- (exclusief installatie materiaal)
dus een terugverdien tijd van 3,3 jaar.

Installatie materiaal is ook niet al te duur zo te zien. alles in landscape mode. met 5 panelen is een set van evoclick €110,-
dan is de terugverdien tijd: 3.7 jaar. alsnog heel kort!

Gezien de terug verdien tijd zo snel is heb ik het gevoel dat ik iets gemist heb ergens.

ps. als ik dit door ga zetten wil ik kijken om het zelf te installeren. het is allemaal niet echt bepaald hoog dus risico valt mee. op het dak van het huis is dat wel weer een ander geval.......

dus klopt mijn berekening een beetje? of kijk ik er te zonning naar (phun intended)

ps. op de foto zie je wel een aardige schaduw. dit komt omdat de foto vroeg op de dag is gemaakt. Als je naar het volgende dak kijkt zie je de lange schaduw ook van de schoorsteen. ik denk niet dat dit al te veel impact zal hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door fjux op 24-01-2020 16:10 . Reden: laat = vroeg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:04
De schaduw van de bomen gaat nog veel meer roet in het eten gooien dan de verkeerde orientatie.
Ik zou beginnen met je eigen dak, en dan pas de schuur als het goed bevalt.
Afgaande op de foto staat je eigen dak hoger + verder weg van schaduwrijke bomen. (al zal deze foto vroeg in de ochtend gemaakt zijn, gezien de zon recht in het oosten staat)

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 24-01-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
99ruud99 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 15:57:
De schaduw van de bomen gaat nog veel meer roet in het eten gooien dan de verkeerde orientatie.
Ik zou beginnen met je eigen dak, en dan pas de schuur als het goed bevalt.
Afgaande op de foto staat je eigen dak hoger + verder weg van schaduwrijke bomen.
Net ook een stukje over neer gezet.
ik zal nog een foto maken van buiten (als is alles nu kaal) maar de foto is nogal vroeg op de dag gemaakt toen te zon heel laag stond.

Maar ik hoor graag ervaringen over hoeveel impact het heeft!

[ Voor 0% gewijzigd door fjux op 24-01-2020 16:09 . Reden: laat = vroeg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@fjux
je krijgt een dubbel antwoord, maar begrijp beide punten. ;)

1. noord dat is goed te doen, opbrengst is wat minder maar dat drukt de pret niet.
terug verdienen is geen probleem, zelfs niet met de lagere opbrengst.
je hoeft je niet in te houden, vol gooien die hap. kan met gemak. ;)

2. noord, doe die niet te duur.
je kunt beter niet naar dure mono perc kijken, maar kijk of je geen goedkopere (halfcell) poly kunt scoren.
voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...cell/51751/?display=tiles
belangrijkste met noord is dat de € per Wp niet te hoog word.
de panelen die jij aandraagt zijn: 142,98€ / 405Wp = 0.35€/Wp
die ik aandraag zijn: 85,95€ / 290Wp = 0,30€/Wp.
dus goedkoper en sneller terug verdiend.
(maar pas op, je moet de bevestiging spullen er ook bij rekenen, en dan kunnen jouw panelen mischien toch beter zijn, maar die mag je zelf uit rekenen, heb ik even geen zin in om voor je te doen. ;) )

maar los van die 2 punten, leg gewoon 8x405Wp als dat kan.
de groter je gaat de goedkoper het word in €/Wp. ;)
gewoon omdat deze omvormer wel 2x zoveel W doet.
https://www.winkelman-zon...isplay=detail&merk=Goodwe
maar niet 2x zoveel kost. ;)

een omvormer zoals de GW700-XS of GW1500-XS of GW3000-XS, die hebben allemaal precies de zelfde grens aan hoeveel Wp je er aan kan hangen.
die kunnen met jouw gekozen 405Wp panelen allemaal 8 stuks hebben.
(8x50Voc=400Voc + 10% temperatuur coëfficiënt = ruim binnen marge ;) )
maar voor noord hoeft het geen Wp = W omvormer te zijn.
(ik raad een 30% kleinere omvormer aan als richt lijn, mits mogenlijk.)

edit:
lol je verplaatsten hem al, deze had eigenlijk van mij wel in het hoofd topic gemogen.
maar hier ook goed. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Huh, je zegt dat het dak naar het noorden wijst, dus naar onder is noord, dan is naar rechts West, dus de zon staat hier op oost. Dat lijkt me vooral heel vroeg op de dag, of kijk ik naar het verkeerde dak? De lange schaduw viel me ook al op.

Wat betreft terugverdientijd: dit gaat langer zijn dan 3.5 jaar. Hou daar vast rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
99ruud99 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:01:
Huh, je zegt dat het dak naar het noorden wijst, dus naar onder is noord, dan is naar rechts West, dus de zon staat hier op oost. Dat lijkt me vooral heel vroeg op de dag, of kijk ik naar het verkeerde dak? De lange schaduw viel me ook al op.

Wat betreft terugverdientijd: dit gaat langer zijn dan 3.5 jaar. Hou daar vast rekening mee.
ook goedemorgen. de foto is al een poosje geleden gemaakt.

Ja dit is in de ochtend......
op de foto kijk je naar het zuiden.

over je opmerking over de terugverdien tijd: is dat gebaseerd op het feit van de schaduw? of op iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@fjux
mijn schuur is 4x190Wp=760Wp op steca 500 (500W) omvormer.
hier een foto van mijn panelen op noord:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%204%20klein.jpg
eigenlijk geeft noord mij minder verlies, als dat het laag tussen hogen gebouwen staan. ;)

ik weet de jaar opbrengst nog niet van de schuur.
installatie datum 1-5-2019
maar die staat nu op 440kWh en dat is toch niet slecht voor een 500W omvormer. ;)
ik hoop dat ik wel over de 500kWh heen ga komen in een jaar.

edit:
mijn TVT is ongeveer 1 jaar met noord.
maar dat is niet eerlijk, omvormer had ik nog liggen en was al getvted, en dat geld ook voor de panelen.
voor mij dus alleen de kosten bevestiging materiaal. (waar verzend kosten de grote hap van nam.)
dus niet te vergelijken. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 24-01-2020 16:15 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-10 16:44
Je lijkt nog wat installatie/elektra spul te vergeten, te weten: solar kabels, YMvK kabel, MC4 stekkers, aardekabel, MC4 tang, MC4 spanners en een aardlekautomaat. Dus je kan hier nog wel een paar honderd euro bovenop tellen ;) Zoals hierboven wordt gezegd is het daardoor handiger om het meteen wat groter aan te pakken, want deze kosten (+ omvormer) maak je toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
@migjes
ik had met panelen shoppen vooral gekeken naar: goedkoopste Wp per m2.
zeker op de schuur wilde ik zo veel mogelijk Wp leggen omdat de opbrengst juist al lager is.
Of zit ik dan echt met een flinke denkfout.

de reden voor deze panelen was ook het formaat. want ik zie niet hoe ik 8x 2x1m kwijt kan. Dan zit ik op het dat van de schuur van de buurman. denk niet dat hij het daar zo mee eens gaat zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
HKP32 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:13:
Je lijkt nog wat installatie/elektra spul te vergeten, te weten: solar kabels, YMvK kabel, MC4 stekkers, aardekabel, MC4 tang, MC4 spanners en een aardlekautomaat. Dus je kan hier nog wel een paar honderd euro bovenop tellen ;) Zoals hierboven wordt gezegd is het daardoor handiger om het meteen wat groter aan te pakken, want deze kosten (+ omvormer) maak je toch al.
de kabels had ik inderdaad nog niet mee gerekend. thanks.

Maar juist de reden van de schuur was dat dan de kabels e.d. nog niet zo lang hoeven te zijn als op het dak van mijn huis.
en voor deze Wp was ik niet van plan om een nieuwe kabel naar mijn schuur te trekken maar een verdeelkast in de schuur te gaan maken. (en ja die kosten zitten er nu ook nog niet in)

ik wilde eerste het PV stuk duidelijk krijgen voor me zelf. en de mogelijkheden voor ik door ging denken aan het elektra stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@fjux
nop je maakt geen denk fout, bent zelfs goed bezig. ;)

ik weet alleen niet in hoeverre je het allemaal al berekend hebt.
wil alleen aangeven dat je ook kabels en bevestiging materiaal moet mee nemen.
en groter is goedkoper.
en dat moet je even goed uit rekenen wat het beste werkt.

en daarna moet je de hele berekening weg gooien, en het dak gewoon vol leggen.
8x405 lukt niet, dan is 6x290Wp mischien wel mogenlijk.
of een andere manier, ik weet geen maten. (groter(meer Wp) = goedkoper(€) = handig op noord.)

(mijn schuurtje is 3 meter, daar zit 4x80cm op, dus ja dit is een beetje over het dak van de buren.
ik compenseer ze daar voor, door een paar weken met een kabel op hun stroom voorziening te hangen.
voor mij is toch al elke kWh er uit gratis.
er is ook nog een tijd na de TVT en daar zit ik al ruim in. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
De kostenberekening die je maakte an sich was juist, maar je vergat hoop kosten, vandaar dat je te laag uit kwam. Ik zei dat die 3.5 jaar niet kon kloppen, omdat ik meer uit ervaring weet dat mensen al blij mogen zijn alles terug te hebben in 5 jaar... En dat is dan voor daken op het zuiden, dat zal toch altijd wel iets schelen.

Het zou goed zijn om te kijken hoeveel uur er tussen zonsopgang en "geen schaduw op dak van schuur" zit.
Morgen komt de zon op om half 9, dus je kan lekker uitslapen en elk half uur even kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-10 12:02

FD2

fjux schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 16:15:

.......

de reden voor deze panelen was ook het formaat. want ik zie niet hoe ik 8x 2x1m kwijt kan. Dan zit ik op het dat van de schuur van de buurman. denk niet dat hij het daar zo mee eens gaat zijn....
Gooi eens een balletje op bij die buurman.
Misschien heeft hij helemaal geen plannen in die richting en vindt hij het prima dat jij zijn schuurdak beschermt tegen de zon.

En als hij wel plannen heeft kunnen jullie misschien wat combineren.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Meet al je dakdelen op en leg ze vol. Nu verdien je er nog het meest aan. Door je ongunstige ligging kan je met een iets kleinere omvormer toe, zoals al eerder aangegeven. Maar leg je dak meteen vol.

Ik had de mazzel dat ik door toen eigenlijk nog een stukje onkunde voor 7 panelen toch meteen de juiste omvormer voor nu 28 panelen had genomen. Zie mijn .sig.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
onetime schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:46:
Meet al je dakdelen op en leg ze vol. Nu verdien je er nog het meest aan. Door je ongunstige ligging kan je met een iets kleinere omvormer toe, zoals al eerder aangegeven. Maar leg je dak meteen vol.

Ik had de mazzel dat ik door toen eigenlijk nog een stukje onkunde voor 7 panelen toch meteen de juiste omvormer voor nu 28 panelen had genomen. Zie mijn .sig.
Probleem daarvan een beetje is de financiële kwestie 8)7

als ik het dak van mijn huis vol leg kan ik aardig wat panelen kwijt. helaas zit daar uiteraard ook een kostenplaatje aanvast.....
Op het dak heb ik 6,40x6,20m aan ruimte. helaas lopen de kosten dan al snel richting de 5k voor alleen de spullen....
dus vandaar dat ik dacht ik begin nu klein, en als het bevalt gooi ik zodra het financieel kan het dak ook vol.

helaas was gisteren het weer niet echt geweldig om te kijken hoeveel impact de boom heeft, en was ik vandaag niet thuis (nu was het weer er wel voor)
de foto komt dus nog.

Wel even voor jullie een indicatie foto van de situatie. misschien dat ik er een berekening op los kan laten vanaf welke maand ik er geen last meer van heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BmQly6aCpEFWkoDWZhd8Hrdf/thumb.jpg

dak van de buren daar gebruiken is geen optie. het stuk naast mijn schuur is opgedeeld in 2 stukken voor 2 verschillende buurmannen, daar heb ik niet zo veel trek in. dus moet het gewoon doen met de orginele maten.
Maar 3x 1,7m kan ook in de lengte, dus dan zou ik 6 "normale" panelen ophangen, of 5 grote.
even kijken naar de Wp....

@99ruud99 thanks! ik ga zeker goed kijken naar die boom, want die gaat anders wel roet in het eten gooien.
ik snap dat je het zecht vanuit ervaring, ik wil graag kijken hoe ik zo dichtbij mogelijk kan komen met een berekening. zeker omdat dit voor mij een proef is voordat ik mijn hele dak wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
fjux schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:42:
[...] Probleem daarvan een beetje is de financiële kwestie 8)7

als ik het dak van mijn huis vol leg kan ik aardig wat panelen kwijt. helaas zit daar uiteraard ook een kostenplaatje aanvast.....
Op het dak heb ik 6,40x6,20m aan ruimte. helaas lopen de kosten dan al snel richting de 5k voor alleen de spullen....
dus vandaar dat ik dacht ik begin nu klein, en als het bevalt gooi ik zodra het financieel kan het dak ook vol.
[...]
Ga uit van alles vol voor je omvormer, en zorg dat hij ook goed werkt met wat je in het begin legt...
Dan voorkom je meerkosten door klein te beginnen als je alles zelf doet.
Zie mijn .sig en kijk terug naar het begin en de opbouw naar steeds meer panelen, als je de spanningen gaat bekijken zie je ook tests met andere manieren van aansluiten...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
fjux schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:42:
[...]

Probleem daarvan een beetje is de financiële kwestie 8)7

Denk er dan om als je de BTW wilt aftrekken voor de 2de keer dat dit niet mogelijk is in de volgende 3 jaar (dacht ik) na het jaar waarin je de eerste set hebt aangeschaft.
Dus eerste in 2020 dan 2de set ook in 2020 of pas in 2024 of later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@fjux
Je kan ook beginnen met gebruikte panelen, 900,- voor 5000Wp (heeft er 24)

http://link.marktplaats.nl/m1477268861

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@fjux sorry, ik weet dat het lastig inschatten is, maar als ik het zo zie is de boom niet heel lastig.
Hoe zit het met de lente / zomer (hoogseizoen zonnepanelen)? Is de boom net gesnoeid en daardoor "klein", dus groeit hij straks veel in omvang?
Hoe zit het met de blaadjes in de herfst? Zonnepanelen vinden bladeren minder leuk (moet je zo "snel" mogelijk weghalen :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
@jobr Thanks! daar had ik nog niet aan gedacht! heel scherp!

@Rol-Co ik weet het niet zo met 2e hands panelen. misschien een tik van me, maar ik wil zo veel mogelijk uitrekenen van te voren, en bij die panelen is het niet te zeggen hoeveel nu nog over is van de 250Wp per paneel. Al ziet het er uit als een goede deal.

@99ruud99 helaas woon ik er nog maar net, dus weet het niet exact. maar aan de foto's word hij niet echt groter, maar wel lekker groen in de zomer.....

Blijft toch lastig dus...

@onetime als ik de 2 systemen ga doen ga ik ook met 2 omvormers werken. de schuur ligt wat te ver weg om alles met DC kabels te moeten gaan doen. dus wou voor de schuur met een simpele kleine omvormer gaan werken en dan als ik mijn dak ga doen een grotere omvormer ophangen voor het dak.

Maar nog maar eens goed gaan kijken naar die boom, helaas ziet het weer er de komende dagen niet echt denderend uit om het te controleren.....

Maar om voor 5 of 6 panelen op de schuur nu een solar edge te hangen lijkt me ook weer overdreven.
Al zou dit misschien nog een optie kunnen zijn dan:
https://www.winkelman-zon...ser/51648/?display=detail

Al is het verschil tussen basic en extended mij nog niet echt duidelijk...

Overigens nog 1 extra vraag:
Hoe kijken jullie er tegenaan om ze zelf te installeren? het installeren zelf is volgens mij geen rocket science, maar op een dak van minimaal 6m hoog staat me wel een beetje tegen....

[ Voor 7% gewijzigd door fjux op 27-01-2020 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@fjux
die boom, dat is een knotwilg.
die word 1x per 3(soms 5) jaar helemaal terug gesnoeid tot de knot zelf.
daar heb je zo weinig last van, hoef je geen rekening mee te houden, zonde van het geld. :)

zelf installeren is erg simpel, en goed te doen.
zeker de schuur.
wil je hoger werken, dan is een paar extra handen erg makkelijk.
dus vind wel een bouw maatje.
(ik doe het samen met de vrouw, die vind het ook leuk om op dak te klimmen.
maar goed dat soort vrouwen zijn vrij zeldzaam)

ik vind het helemaal geen slecht plan om gewoon deze in +/-maart eens te beginnen met de schuur.
(in maart begint het pas lekker op te leveren, daarvoor is het nog een stuk minder. winter ;) )
waarschijnlijk moet die toch op een aparte omvormer, en geeft je lekker ervaring over hoe het moet.
dan kun je altijd nog kijken hoe je het dak gaat doen van het huis. ;)

je plan was 5x405Wp, dat geeft +/-5x40Vmpp=200Vmpp.
dit is een beetje laag, maar kan goed op een TL omvormer zoals een Goodwe GW1500-XS.
(ondanks noord mag je een 2kW omvormer pakken, maar de 1,5kW is ook wel oke.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
fjux schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:54:
[...] @Rol-Co ik weet het niet zo met 2e hands panelen. misschien een tik van me, maar ik wil zo veel mogelijk uitrekenen van te voren, en bij die panelen is het niet te zeggen hoeveel nu nog over is van de 250Wp per paneel. Al ziet het er uit als een goede deal.
[...]
@onetime als ik de 2 systemen ga doen ga ik ook met 2 omvormers werken. de schuur ligt wat te ver weg om alles met DC kabels te moeten gaan doen. dus wou voor de schuur met een simpele kleine omvormer gaan werken en dan als ik mijn dak ga doen een grotere omvormer ophangen voor het dak.
[...]
Maar om voor 5 of 6 panelen op de schuur nu een solar edge te hangen lijkt me ook weer overdreven.
Al zou dit misschien nog een optie kunnen zijn dan:
https://www.winkelman-zon...ser/51648/?display=detail
[...]
Overigens nog 1 extra vraag:
Hoe kijken jullie er tegenaan om ze zelf te installeren? het installeren zelf is volgens mij geen rocket science, maar op een dak van minimaal 6m hoog staat me wel een beetje tegen....
De 28 panelen uit mijn .sig zijn 2e hands, anders had ik destijds niet zo snel zoveel panelen kunnen leggen.
Zeker met de besparing van gasloos al ruim terug verdient.

Als je 2 gescheiden gebouwen hebt zou ik inderdaad 2 aparte omvormers gebruiken.
Bij kleine systemen zou ik eerder naar micro omvormers gaan. Zelf instaleren is simpel. Doen.
Ik heb zelf eerst een hoofdschakelaar geplaatst voor ik in de groepenkast verder ging reorganiseren.
Zorg dat iedereen bij je uit de buurt blijft en je weet wat je doet. Dan verder niet zo spannend >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@fjux

Het is noord dus niet teveel in investeren, ook valt er niets uit te rekenen van te voren, ken jij iemand met zonnepanelen die precies weet hoeveel hij op wekt? Nieuw of gebruikt.

In dit geval heb je dan 5000Wp wat op zuid gewoon 1150,- per jaar binnen harkt, gezien jij op noord orrientatie zit zal dat 60% zijn hooguit van deze waarde. Dus een krappe 700,- per jaar.
Neem je 5000Wp nieuw hebben we het over 5000,- /700,- =7 jaar tvt waar het gebruikte systeem minder dan de helft aan tijd is.
Just food for thought :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
@onetime zo had ik het nog niet bekeken.
het gaat natuurlijk gewoon om de terug verdien tijd.

overigens ging het installeren mij meer om dat ik dan op het dak moet zijn.
als een echte tweaker ben ik niet bang voor de elektra ;) (wel voor van het dak afkukelen)

het vastmaken van de panelen is niet al te ingewikkeld inderdaad. het werken op het dak heb ik nog niet zo veel ervaring mee...

@Rol-Co thanks voor je ervaring, het opent inderdaad wat ogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-10 13:30
Fjux, eventueel kun je ook een duurzaamheidslening overwegen tegen 1.6 procent rente om een grotere installatie te bekostigen. Je kunt kosteloos tussentijds aflossen.

[ Voor 17% gewijzigd door knights16 op 27-01-2020 20:53 ]

PVoutput

Pagina: 1