Supershiva schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:34:
[...]
Ik lees mee omdat ik deze materie graag wil begrijpen, maar ben nog een enorme noob op dit gebied...
Dit verhaal over verlies, ivm 4mm2 of 6mm2 kabel dat speelt zich af in het gedeelte vanaf de panelen tot de omvormer toch? Niet na de omvormer?
nop, dit is voor de omvormer en na de omvormer.
maar zelfs ook zo voor gewone gebruikers in huis.
je wasmachine van 2000W b.v. kun je op 1,5mm of 2,5mm of 4mm aansluiten.
(1,5mm word afgeraden voor een wasmaschien, maar dat terzijde)
hoe dikker de kabel de minder verlies de zuiniger je wasmachine is, dus eigenlijk zou je overal in huis 4mm kabel willen.
maar de hoeveelheid besparing die je dan doet op je wasmachine is natuurlijk maar minimaal.
die staat maar 1 of max 2 uur per week aan, dus je bespaart amper. en dat is ook voor de rest van het huis zo.
met PV is dat weer een iets ander verhaal, die kan in de zomer 14 uur per dag aan staan, ongeveer een 100uur per week.
en dan tikt het iets harder aan, maar dan nog is het kosten effectief, soms lastig te bepalen.
(en word er hier niet te veel mieren seksueel mishandeld.

)
dan heb je ook nog mensen die willen 6mm kabel gebruiken om van panelen naar omvormer te gaan.
tja zinnig?
als je 16 panelen ophangt, dan heb je vaak al 16x2m kabel van 4mm aan de panelen zelf zitten, die paar meter naar de omvormer gaat dus niet heel veel doen als je daar 6mm van maakt, maar soms moet je lange afstanden af leggen naar de omvormer en kan het handig zijn om het wel te doen.
ach de 1 wil het wat meer puristischer als de ander, geen probleem.
ieder heeft zijn afweging.
Onze hele woning wordt nu verbouwd alles ligt nu open en daarom heeft de elektricien al vast ter voorbereiding voor zonnepanelen een 5x 2.5mm2 kabel van ongeveer 30 meter van de meterkast naar zolder / omvormer getrokken.
Meterkast is 3 fase 25A hoofdaansluiting en omvormer zal waarschijnlijk een Goodwe GW5000-DT 3 fase worden voor een opstelling van 16x 320w panelen
Is dat ok, of moet er een andere kabel van de meterkast naar de omvormer?
het is maar een 5000W omvormer (niet precies opgezocht) en die verdeelt ook nog over 3 kabels.
dus 5000/3= 1666W per kabel.
dit gaat natuurlijk zonder problemen met 2,5mm.
tip, probeer 1/2 cel panelen te gebruiken, die kunnen vaak 2Vmpp meer leveren en dat vind die omvormer net iets leuker.
ook wil die omvormer het liefst 16 panelen in 1 string, om zo een hogere Vmpp te hebben.
met 2x8 verdeeld over de mpp's zit je te laag.
maar 18 panelen met gewone 6"cellen kun je ook er aanhangen.
(ik weet niet of je de 2x mpp bij die omvormer moet samen voegen tot 1 mpp en wat je dan daarvoor zou moeten doen, die mag je zelf opzoeken. )
(van mij mag zelfs 16x320Wp gewoon op een 1 fase gehangen worden.
dan een omvormer met 2x een mpp.
3fase omvormer hier voor vind ik soms al overkill.
de meter verrekent het over de fase, dus geen probleem, maar dan is een 3x4mm kabel mischien wel nodig.
maar je zou dit zelfs op een 1fase 16A omvormer kunnen hangen en dan kun je nog 3x2,5mm gebruiken ook.
maar als je dit schrijft op het forum begint er altijd wel een purist te piepen: dat is teveel onderdimensioneren, of als je het anders om schrijft, begint er een sloddervos te piepen dat het krapper kan.
in een grotere groep is het altijd wel bij iemand niet goed, lol.

)
je zou
https://www.sunnydesignweb.com/ kunnen gebruiken er voor als je wil.
(die gaat mij soms wel iets te ver, maar is wel oke.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)