ApC_IcE schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:25:
[...]
Ja dus en nee.
Als je 6000Wp op zuid hebt en je sluit het aan op een 3600 is dat niet helemaal zo. Je hebt een aardig deel van de dagen dat hij boven de 6000 piekt (en dat zijn er best veel op zuid) dat je met een 3600 gewoon veel stroom weggooit. Kan je al beter een 6000 omvormer nemen die misschien 200-300 duurder is.
Ik heb zelfs 13 panelen op een 3 fase solar edge.
Niet vervelend bedoelt maar zoals je weet zit ik er midden in en de rest van je verhaal heeft zeker goede punten.
Ik val puur over je 'advies' van een 3600 omvormer met 6000Wp. Dat gaat gewoon niet gebeuren op zuid. Als je het aftoppen op deze grootte uitrekent (mag een ander helemaal uitschrijven) is met een jaar of 5 al terug verdient.

nop, het is geen 2015 meer, het is 2020 geworden.
een 1 Wp koop je tegenwoordig voor 0,30€/Wp.
zolang je maar genoeg dak ruimte hebt gooi die maar vol, en scoor de leukste omvormer die je kunt gebruiken.
als je die goedkope panelen gebruikt,dan is zelfs een solaredge optimizer bijna de helft van het paneel.
en dan heb je nog een best dure omvormer nodig er bij ook.
laat staan dat je naar 3fase gaat, allemaal kosten die je niet nodig hebt na het einde van salderen.
gooi dan maar 6kWp op een 3kW omvormer, dan kun je altijd nog over gaan op een hybride als je dat mischien wil na 2030 einde saldering.
gewoon omdat Wp flink goedkoper is als accu.
wel leuk dat je natuurlijk een grotere omvormer kunt gebruiken.
en ook leuk dat je het terug kunt verdienen.
maar wel of niet onderdimensioneren heeft meer met je bloeddruk te maken van de eigenaar als dat het een technisch probleem is.
meer Wp blijft meer kWh, het loopt alleen niet meer lineair mee omhoog.
(heb zelf geëxperimenteerd met 5760Wp op een 3kW omvormer.
verlies per jaar was maar 150kWh. pinda's)
Aan welke kant van het spectrum zit je? Advies? of installeer je ook zelf?
100% hobbyist, maar mijn dak is wel aardig vol, dus alleen voor lieve mensen leg ik dan wel eens een setje aan.
(vrouw heeft mij een quotum gegeven van 2 per jaar)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)