Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.966 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:39
Solasurus schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:28:
Een vraag tussendoor, is er al iemand die een stroommeter (3fase) in de AC kabel heeft zitten die instelbaar een relais kan schakelen? Ik zou graag bij een opwek van hoger dan ongeveer 10 ampère een elektrische boiler willen inschakelen als voorverwarming van mijn SWW. Afgezien dat natuurlijk niet heel rendabel is vind ik het een interessante tweak. We zijn onlangs verhuisd en ben van plan ca. 5500Wp op oost en 5800Wp op west te plaatsen aan een 8kw omvormer.
Ali verkoopt van die printjes voor tientje zoiets....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Solasurus Arm (knipper) relais.
Je kan zoiets beter automatiseren met domotica. Dan kun je er nog wat voorwaarden aan stellen.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-01-2020 23:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solasurus
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-07-2024

Solasurus

Noordoostpolder

AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 23:06:
@Solasurus Arm (knipper) relais.
Je kan zoiets beter automatiseren met domotica. Dan kun je er nog wat voorwaarden aan stellen.
Klopt met Sonoff zal ik mijn pelletketel schakelen middels een DS18B20 sensor. Zoiets zoek ik dus voor de electrische boiler. Heb je een idee hoe zo’n schakelaar in vaktermen heet?

O 4800Wp / W 8000Wp + LG Therma V 16kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ApC_IcE schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 02:07:
[...]

Niet vervelend bedoelt maar reken je nu gewoon naar je eigen voorbeeld toe? :')
nee dat doe ik niet :)

Natuurlijk zijn er betere panelen dan die (fictieve) sma's, maar die zijn ook beter met een 3.6 omvormer ;) en sunny design is altijd een paar % aan de voorzichtige kant in percentage verschil zal het ongeveer het zelfde zijn, heel misschien dat je de 170 aantikt, maar veel meer zal het niet zijn en daarmee zal het dus nooit de door jou geoperde 60 euro per jaar halen. (300 euro in 5 jaar terug verdienen) Zelfs niet tegen volledig salderings tarief. (waar je met de kennis van nu hoe dan ook niet zomaar mee zou moeten rekenen in mij ogen, maar dat staat hier los van. )
Maar het gaat dus niet over mijn situatie, het gaat over de situatie van @Kluus hij gebruikt 4000kWh/jaar en dus is alles daarboven terugleveren.
ApC_IcE schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 08:56:
[...]

Ik moet het nog zien in 2023.
Ga er maar vanuit dat het gaat veranderen op de manier zoals het is gepresenteerd. dit keer staat het in het regeerakkoord, dat is van een hele andere orde dan de bekende kamp brief. :+
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:37:
[...]

Ali verkoopt van die printjes voor tientje zoiets....
Wat voor zoekwoorden gebruik je dan, of heb je misschien een linkje :+
Ik hoop het eigenlijk via domotica te regelen ooit, maar ik ben wel benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
@twain4me deze komt van @wizzopa ,die heeft hem ook.

€ 12,26 | DC 5V Stroom Detector Sensor Module AC/Kortsluiting Detectie Max AC 50A Digitale Uitgang
https://a.aliexpress.com/KIEhtNDYR

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Een vraag tussendoor, is er al iemand die een stroommeter (3fase) in de AC kabel heeft zitten die instelbaar een relais kan schakelen? Ik zou graag bij een opwek van hoger dan ongeveer 10 ampère een elektrische boiler willen inschakelen als voorverwarming van mijn SWW. Afgezien dat natuurlijk niet heel rendabel is vind ik het een interessante tweak. We zijn onlangs verhuisd en ben van plan ca. 5500Wp op oost en 5800Wp op west te plaatsen aan een 8kw omvormer.
Ik denk dat je vooral naar een combinatie van vermogen en stroom richting wilt kijken door de AC kabel tussen je hoofdschakelaar en de rest van de MK.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-10 13:55
Ja maar dan excl de groep waar de boiler op zit. Anders krijg je een knipperlichtrelatie.
Overigens is stroom meten voldoende, spanning is ongeveer bekend en het vermogen dus ook.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:30

Kluus

Gang is alles

twain4me schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:27:
van de zonneplan site:

[...]

Hoe kan je dit advies nu oprecht noemen... Opbrengst exact afstemmen op verbruik is al jaren geen goed idee. En met het afbouwen van de salderingsregeling zelfs slecht advies te noemen.
Ik ben natuurlijk relatief leek nog, maar dat gevoel had ik dus ook toen ik het advies kreeg. Aan de hand van wat ik onder andere hier lees wil ik het gewoon voleggen maar zonneplan gaf expliciet ander advies. Inmiddels heb ik ook andere offertes voor volleggen voor gelijkwaardige prijs als zonneplan, dus komt goed. In ieder geval fijn om de bevestiging hier te krijgen dat mijn eerste gevoel klopte.
ApC_IcE schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:40:
Is je dak alleen zuid georiënteerd? Of anders gezegt: liggen alle panelen naar 1 kant toe?
Het dak is zuid/zuidoost gesitueerd, alle platen komen op hetzelfde vlak te liggen. Er is geen schaduw, er staan wel een paar pijpjes, maar volgens sun-solar, die bij mij thuis is komen kijken, ga ik daar geen hinder van ondervinden. Redelijk ideaal dus volgens mij.

Inmiddels heb ik van die laatste een offerte voor 18 310 Wp (5580 Wp totaal) panelen van Yingli met een Growatt 5500MTL-S omvormer, het prijsverschil van de omvormer ten opzichte van een iets kleinere (waarvan ik bij dezelfde partij ook een offerte heb) vind ik zeker geen struikelblok.

Mede nav de ideeen hier denk ik dan dat het dit of in ieder geval soortgelijk systeem gaat worden, dus een vol dak met een correct gedimensioneerde omvormer. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
twain4me schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 23:16:
[...]

nee dat doe ik niet :)

Natuurlijk zijn er betere panelen dan die (fictieve) sma's, maar die zijn ook beter met een 3.6 omvormer ;) en sunny design is altijd een paar % aan de voorzichtige kant in percentage verschil zal het ongeveer het zelfde zijn, heel misschien dat je de 170 aantikt, maar veel meer zal het niet zijn en daarmee zal het dus nooit de door jou geoperde 60 euro per jaar halen. (300 euro in 5 jaar terug verdienen) Zelfs niet tegen volledig salderings tarief. (waar je met de kennis van nu hoe dan ook niet zomaar mee zou moeten rekenen in mij ogen, maar dat staat hier los van. )
Maar het gaat dus niet over mijn situatie, het gaat over de situatie van @Kluus hij gebruikt 4000kWh/jaar en dus is alles daarboven terugleveren.

[...]

Ga er maar vanuit dat het gaat veranderen op de manier zoals het is gepresenteerd. dit keer staat het in het regeerakkoord, dat is van een hele andere orde dan de bekende kamp brief. :+

[...]

Wat voor zoekwoorden gebruik je dan, of heb je misschien een linkje :+
Ik hoop het eigenlijk via domotica te regelen ooit, maar ik ben wel benieuwd
Zo iets 😉
https://m.nl.aliexpress.c...02a21325b704fc83c1&is_c=Y

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-10 21:07
Niet gefundeerd onderbuikgevoel: dit is een beveiligingsrelais die waarschijnlijk maar 1 keer afschakelt als de stroom te hoog wordt. Stroom daalt daarna = spanning blijft weg, tot je een handmatige reset geeft.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:41
Weet niet welke omvormer je gaat kiezen (of al hebt (gekozen)), maar er zijn omvormers met relais uitgangen die op basis van opwek schakelen.

Voorbeeld, let op! 36MB download: https://www.kostal-solar-...plenticore-plus_ba_en.pdf

Pagina 164-166

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AquaPlanning schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:50:
[...]

Niet gefundeerd onderbuikgevoel: dit is een beveiligingsrelais die waarschijnlijk maar 1 keer afschakelt als de stroom te hoog wordt. Stroom daalt daarna = spanning blijft weg, tot je een handmatige reset geeft.
Ze zijn er in meerder smaken 😉

https://www.domotica-shop...relay-voor-contactor.html

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 12-01-2020 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Solasurus/@wizzopa/@AquaPlanning: Ik vertrouw veel van Ali, maar dit soort dingen zou ik liever niet in de huisinstallatie willen hebben met grote stromen.

Ik zou dan eerder een van deze adviseren:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1kG4gKXXXXXaKXFXXq6xXFXXXA/SDM120-Modbus-1-phase-2-wire-0-25-5-45-A-230V-RS485-Modbus-kwh-kvarh.jpg

https://www.aliexpress.com/item/32720452305.html
https://www.aliexpress.com/item/32503313371.html

Dit zijn DIN-rail KWh meters, met puls of modbus uitgang (en gecalibreerd (MID) als je wil). Die kan je netjes aansluiten op de groep van de omvormer en met domotica bepalen wanneer de boiler aangaat. Er zijn ook 3-fase varianten indien nodig.

Shelly's kunnen ook handig zijn (en zijn van goede kwaliteit), ik zou dan wel adviseren om direct bij de fabrikant te kopen: https://shop.shelly.cloud/, scheelt nogal in de prijs als je het niet binnen 24u nodig hebt. Een Shelly 1PM zou al kunnen volstaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Rimco op 12-01-2020 10:11 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rimco Dat is ook maar te hopen dat het werkt
jellevictoor in "Uitlezen Eastron kwh meters via Modbus"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@AUijtdehaag Nog niet eerder gezien, maar ik zal het in de gaten houden voor ik ze daadwerkelijk zelf ga kopen ;)

Aan de andere kant zag ik recentelijk PentaClover in "Uitbreiding Zonnepanelen, na de garage nu ook het huis." met succes.

[ Voor 40% gewijzigd door Rimco op 12-01-2020 10:16 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rimco Hier hebben ze nog voorraad (via huifkar service)
Helaas geen modbus. (die heb ik allemaal opgekocht :+ )

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-01-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@AUijtdehaag Een van mijn links is ook de simpele met enkel puls uitgang, die zou dan gelijkwaardig moeten zijn. Ik ga er redelijk wat nodig hebben bij het vernieuwen van de meterkast, dus ik heb ze al een tijdje in mijn winkelwagen staan voor de toekomst. Daarbij zal het een mix worden van puls en MID-modbus om de kosten te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:51
Ik zou graag bij een opwek van hoger dan ongeveer 10 ampère een elektrische boiler willen inschakelen als voorverwarming van mijn SWW.
Ik heb de extra koeling van de omvormer geschakeld via een spoel (5 windingen 6² --> schakelt bij +/-4A) en een reed-contact (aan de DC zijde) en een timer-relais (Kemo.M113A) zodat ik 'naloop' heb.
Aan dat relais zou je natuurlijk ook een andere last kunnen hangen (boiler).
Heerlijk analoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
LooneyTunes schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:14:
[...]

Ik heb de extra koeling van de omvormer geschakeld via een spoel (5 windingen 6² --> schakelt bij +/-4A) en een reed-contact (aan de DC zijde) en een timer-relais (Kemo.M113A) zodat ik 'naloop' heb.
Aan dat relais zou je natuurlijk ook een andere last kunnen hangen (boiler).
Heerlijk analoog ;)
Intressant, doe eens een schemaatje aub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
wizzopa schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:23:
Intressant, doe eens een schemaatje aub.
Astu:
Principe-schema (ooit in '13 gemaakt).
Mijn huidige situatie is iets anders, omdat de kemo-module niet tegen een blijvende "ingedrukte"-aan kan. (en na afvallen niet meer opkomt)
Afbeeldingslocatie: http://www.upl.co/uploads/schema-721578832711.png
"Timer" is dus de Kemo M113A module.

Ik ga nog eens een écht schema maken :) .

[ Voor 5% gewijzigd door LooneyTunes op 12-01-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
LooneyTunes schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:42:
[...]

Astu:
Principe-schema (ooit in '13 gemaakt).
Mijn huidige situatie is iets anders, omdat de kemo-module niet tegen een blijvende "ingedrukte"-aan kan. (en na afvallen niet meer opkomt)
[Afbeelding]
"Timer" is dus de Kemo M113A module.

Ik ga nog eens een écht schema maken :) .
De 5 windingen 6mm2 is dat in de kabel vanaf de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
ApC_IcE schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:25:
[...]

Ja dus en nee.
Als je 6000Wp op zuid hebt en je sluit het aan op een 3600 is dat niet helemaal zo. Je hebt een aardig deel van de dagen dat hij boven de 6000 piekt (en dat zijn er best veel op zuid) dat je met een 3600 gewoon veel stroom weggooit. Kan je al beter een 6000 omvormer nemen die misschien 200-300 duurder is.

Ik heb zelfs 13 panelen op een 3 fase solar edge.
Niet vervelend bedoelt maar zoals je weet zit ik er midden in en de rest van je verhaal heeft zeker goede punten.

Ik val puur over je 'advies' van een 3600 omvormer met 6000Wp. Dat gaat gewoon niet gebeuren op zuid. Als je het aftoppen op deze grootte uitrekent (mag een ander helemaal uitschrijven) is met een jaar of 5 al terug verdient. O-)
nop, het is geen 2015 meer, het is 2020 geworden.
een 1 Wp koop je tegenwoordig voor 0,30€/Wp.
zolang je maar genoeg dak ruimte hebt gooi die maar vol, en scoor de leukste omvormer die je kunt gebruiken.

als je die goedkope panelen gebruikt,dan is zelfs een solaredge optimizer bijna de helft van het paneel.
en dan heb je nog een best dure omvormer nodig er bij ook.
laat staan dat je naar 3fase gaat, allemaal kosten die je niet nodig hebt na het einde van salderen.

gooi dan maar 6kWp op een 3kW omvormer, dan kun je altijd nog over gaan op een hybride als je dat mischien wil na 2030 einde saldering.
gewoon omdat Wp flink goedkoper is als accu. ;)

wel leuk dat je natuurlijk een grotere omvormer kunt gebruiken.
en ook leuk dat je het terug kunt verdienen.
maar wel of niet onderdimensioneren heeft meer met je bloeddruk te maken van de eigenaar als dat het een technisch probleem is. ;)
meer Wp blijft meer kWh, het loopt alleen niet meer lineair mee omhoog.
(heb zelf geëxperimenteerd met 5760Wp op een 3kW omvormer.
verlies per jaar was maar 150kWh. pinda's)
Aan welke kant van het spectrum zit je? Advies? of installeer je ook zelf?
100% hobbyist, maar mijn dak is wel aardig vol, dus alleen voor lieve mensen leg ik dan wel eens een setje aan.
(vrouw heeft mij een quotum gegeven van 2 per jaar)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:52

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Goed verhaal, maar ik denk dat ik je niet kan overtuigen.

150kwh = ongeveer 30 euro. en je koopt een omvormer van 150 euro meer en dan heb je geen verlies.
Dat is toch dan 5 jaar.
Jeetje is dat dan echt zo moeilijk uit te rekenen voor je?

En je opmerking dat het geen 2015 meer is :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
wizzopa schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:05:
De 5 windingen 6mm2 is dat in de kabel vanaf de panelen.
Yep. 5 Windingen installatiedraad zonder isolatie (om een schroevendraaier gedraaid) met het reed-contact in de 'kern'. en na testen het geheel "ingegoten" in hot-glue en gesoldeerd in de DC-aanvoer. (nu zou ik een losse meetspoel maken met (MC-4) stekkers zodat het demontabel is. Maar ach, het werkt nog steeds ;))

Het testen heb ik gewoon met een losse voeding gedaan. (Elex 1990 ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zaterdag zijn er 21 x Jinko Solar Cheetah 315 WP all black geplaatst icm een Growatt 6000TL3-S, ben benieuwd.

[ Voor 7% gewijzigd door Viper® op 12-01-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:09
Ik heb een lieftallige tweaker gevonden die wat connectoren voor me kan krimpen. Ik moest alleen wel zelf voor de MC4 connectoren zorgen. Wat is nu een goede prijs voor die dingen? Ik zie deze set van 5 paren bijv. op Bol (ik heb nog cadeaukaarten) voor € 17,58.
https://www.bol.com/nl/p/...a-1000v/9200000100094319/

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
ApC_IcE schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:48:
Goed verhaal, maar ik denk dat ik je niet kan overtuigen.

150kwh = ongeveer 30 euro. en je koopt een omvormer van 150 euro meer en dan heb je geen verlies.
Dat is toch dan 5 jaar.
Jeetje is dat dan echt zo moeilijk uit te rekenen voor je?
het is geen 0,22€/kWh ;)
het is dan vooruit kijken naar 2030.
en in dit geval ook nog overproductie dus dat begint al in 2020. ;)
150kWh = 150x0,09 = 13.5€

dus onder dimensionering, no prob.
dat doe ik ook met mijn oost-west.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 12-01-2020 16:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:04
CurlyMo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:20:
Ik heb een lieftallige tweaker gevonden die wat connectoren voor me kan krimpen. Ik moest alleen wel zelf voor de MC4 connectoren zorgen. Wat is nu een goede prijs voor die dingen? Ik zie deze set van 5 paren bijv. op Bol (ik heb nog cadeaukaarten) voor € 17,58.
https://www.bol.com/nl/p/...a-1000v/9200000100094319/
Dat is afgaande op AliExpress prijzen best duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:03:
[...]

Dat is afgaande op AliExpress prijzen best duur :)
Met bijbehorende levertijd. Ik heb ze vrijdag nodig. Dus als iemand nog kwalitatieve Ali's heeft liggen, dan wil ik er ook best wat overnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
CurlyMo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:22:
Dus als iemand nog kwalitatieve Ali's heeft liggen, dan wil ik er ook best wat overnemen :)
Ik heb nog 4 (Ali) setjes liggen. (M-F)
Kan ze morgen op de bus gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CurlyMo Dat liever dan een afgefikt huis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-10 16:08
Hi allen, ik ben op zoek naar een warmtepomp installateur, regio noord holland noord.
dit is niet de bedoeling hier, tweakers is geen werkspot oid.

[ Voor 68% gewijzigd door teacher op 12-01-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Of gewoon een tweaker met een tang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:38:
[...]

Of gewoon een tweaker met een tang :)
Is nog steeds geen garantie voor een foutloze verbinding.... :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2EBrpw2zdviBlTRWFsNm2I9z/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luuk9 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:38:
Hi allen, ik ben op zoek naar een warmtepomp installateur, regio noord holland noord.
...
@koevlaas2 ?

[ Voor 55% gewijzigd door teacher op 12-01-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
.....

[ Voor 37% gewijzigd door teacher op 12-01-2020 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:44:
[...]

[Afbeelding]
Haha dit is toch wel hele grote dombo geweest. Zit er ook seconde lijm in hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:44:
[...]

[Afbeelding]
100% garantie heb je nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:56:
[...]

100% garantie heb je nooit.
De goeie hebben van die verende busjes in de pennen zitten wat een speling vrije verbinding geeft. Op droge hoge plek hangen en klaar.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:00:
[...]

De goeie hebben van die verende busjes in de pennen zitten wat een speling vrije verbinding geeft. Op droge hoge plek hangen en klaar.....
Ook degene die hier worden aangeduid als de Ali stekkers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:00
Koevlaas2 werkt iedere dag van de week en nog kan hij het niet bolwerken.

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 12-01-2020 20:33 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
NielsOo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:59:
[...]

Weet niet welke omvormer je gaat kiezen (of al hebt (gekozen)), maar er zijn omvormers met relais uitgangen die op basis van opwek schakelen.
Mijn Fronius kan dat ook zo te zien (fronius load management IO). Je kan ook de duur en thresholds instellen.
Gebruik het zelf niet.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 12-01-2020 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
CurlyMo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:07:
[...]

Ik zou wegblijven bij die Ali meuk, ik heb ook eens een setje besteld, als je deze cross matcht met een setje van Staubli kun je merken dat het allemaal net niet lekker past.
Ga voor kwaliteit en veiligheid en bestel de 'originele' MC4 connectoren van Staubli.
Bij de groothandel kosten ze circa 90 cent per stuk excl. BTW, 18 euro voor 5x male en 5x female lijkt me dan ook geen onaardige prijs.
Ik weet niet precies waar je woont, maar ik heb er nog voldoende liggen in regio Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:07:
[...]

Die van mij wel voor 80 cent.....
Grote kans dat bol ze daar ook haalt......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
205Gutmann schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:26:
[...]

Ik zou wegblijven bij die Ali meuk, ik heb ook eens een setje besteld, als je deze cross matcht met een setje van Staubli kun je merken dat het allemaal net niet lekker past.
Ga voor kwaliteit en veiligheid en bestel de 'originele' MC4 connectoren van Staubli.
Bij de groothandel kosten ze circa 90 cent per stuk excl. BTW, 18 euro voor 5x male en 5x female lijkt me dan ook geen onaardige prijs.
Ik weet niet precies waar je woont, maar ik heb er nog voldoende liggen in regio Eindhoven.
Als de passing niet helemaal lekker is moet je de andere ook gewoon vervangen. Dit probleem houd je altijd met verschillende merken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:31:
[...]

Die van mij wel voor 80 cent.....
Grote kans dat bol ze daar ook haalt......
Op ik laat de omvormer nog even hangen tot de CV ketel weg is. Omvormer komt dan alleen achter de WPB te hangen naast de CV ketel. Als de CV ketel weg is, kan hij op die plek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
koevlaas2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:23:
[...]

Koevlaas2 werkt iedere dag van de week en nog kan hij het niet bolwerken.
Goeie business dit in deze tijden zo zeg! ;) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk9 op 12-01-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Luuk9 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:36:
[...]

Goeie business dit in deze tijden zo zeg! ;) :)
Hij schaft te lang denk hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:35:
[...]

Op ik laat de omvormer nog even hangen tot de CV ketel weg is. Omvormer komt dan alleen achter de WPB te hangen naast de CV ketel. Als de CV ketel weg is, kan hij op die plek komen.
Oftewel hij hoeft niet verplaatst te worden....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:38:
[...]

Oftewel hij hoeft niet verplaatst te worden....
Behalve dat ik er dan niet goed bij kan. Je kent me een beetje met mijn eindeloze afwegingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:34:
[...]

Als de passing niet helemaal lekker is moet je de andere ook gewoon vervangen. Dit probleem houd je altijd met verschillende merken
Dat weet jij, dat weet ik, maar de gemiddelde hobbyist waarschijnlijk niet.
De meeste mensen denken "een stekker is toch een stekker" en gebruiken achteloos verschillende merken door elkaar.
De slechte pasvorm zie je pas als je de losse hulzen in elkaar steekt, de behuizing zal waarschijnlijk toch wel een stevige 'klik' geven als je 2 verschillende connectoren in elkaar klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@205Gutmann Stuur er maar wel alvast een paar op, dan heb ik ze vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:40:
[...]

Behalve dat ik er dan niet goed bij kan. Je kent me een beetje met mijn eindeloze afwegingen ;)
Ja je vrouw ziet best met je af denk ik haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:01:
[...]

Ja je vrouw ziet best met je af denk ik haha
Nee hoor, mijn partner hoort alleen mijn conclusies, maar heeft wel met jullie te doen: :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:05:
[...]

Nee hoor, mijn partner hoort alleen mijn conclusies, maar heeft wel met jullie te doen: :(:)
Oh jij denkt hardop....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solasurus

Solasurus

Noordoostpolder

Rimco schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:07:
@Solasurus/@wizzopa/@AquaPlanning: Ik vertrouw veel van Ali, maar dit soort dingen zou ik liever niet in de huisinstallatie willen hebben met grote stromen.

Ik zou dan eerder een van deze adviseren:
[Afbeelding]

https://www.aliexpress.com/item/32720452305.html
https://www.aliexpress.com/item/32503313371.html

Dit zijn DIN-rail KWh meters, met puls of modbus uitgang (en gecalibreerd (MID) als je wil). Die kan je netjes aansluiten op de groep van de omvormer en met domotica bepalen wanneer de boiler aangaat. Er zijn ook 3-fase varianten indien nodig.

Shelly's kunnen ook handig zijn (en zijn van goede kwaliteit), ik zou dan wel adviseren om direct bij de fabrikant te kopen: https://shop.shelly.cloud/, scheelt nogal in de prijs als je het niet binnen 24u nodig hebt. Een Shelly 1PM zou al kunnen volstaan.
De grote stromen worden geschakeld met een potentiaalvrij relais. De stroommeter komt dus alleen om de 3 (of 1 is al voldoende) om de stroomsterkte door 1 fase te meten. Uitgaande dat de omvormer zijn stroom netjes verdeeld is 1 draad dus 1/3 van de totale stroom. De stroommeter zal dus instelbaar een relais moeten schakelen die vervolgens de wcd van de boiler activeert. De spanning van het net en de kans op het knipperen van het relais is uitgesloten omdat de stroom gemeten wordt tussen de omvormer en de groepenkast. Als de boiler in zou schakelen veranderd de stroom vanuit de omvormer natuurlijk niet. Ik had gehoopt om een standaard apparaatje die dat zou kunnen. Lijkt mij dat er buiten de PV markt genoeg toepassingen voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solasurus

Solasurus

Noordoostpolder

NielsOo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:59:
[...]

Voorbeeld, let op! 36MB download: https://www.kostal-solar-...plenticore-plus_ba_en.pdf

Pagina 164-166
Een goedkope goodwe of growatt... de toepassing van de stroomsterkte gestuurde schakeling aan de boiler zal zolang er gesaldeerd kan worden niks uithalen en kan de electrische boiler ook gewoon zomers aanstaan zodat de pelletketel niet hoeft te branden voor SWW.

[ Voor 3% gewijzigd door Solasurus op 12-01-2020 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Solasurus de experts over dat onderwerp (het opmaken van je PV stroom) zitten hier: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
In dit topic gaat het over het opwekken van PV stroom :)

Er zijn een hoop oplossingen mogelijk, maar als je niet wilt solderen of programmeren kom je het beste uit met een fatsoenlijke omvormer die dit out of the box kan. Fronius, SMA of de bovengenoemde Kostal (en vast vele anderen, maar net geen growatt of goodwe).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Solasurus schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:28:
[...]

De grote stromen worden geschakeld met een potentiaalvrij relais. De stroommeter komt dus alleen om de 3 (of 1 is al voldoende) om de stroomsterkte door 1 fase te meten. Uitgaande dat de omvormer zijn stroom netjes verdeeld is 1 draad dus 1/3 van de totale stroom. De stroommeter zal dus instelbaar een relais moeten schakelen die vervolgens de wcd van de boiler activeert. De spanning van het net en de kans op het knipperen van het relais is uitgesloten omdat de stroom gemeten wordt tussen de omvormer en de groepenkast. Als de boiler in zou schakelen veranderd de stroom vanuit de omvormer natuurlijk niet. Ik had gehoopt om een standaard apparaatje die dat zou kunnen. Lijkt mij dat er buiten de PV markt genoeg toepassingen voor zijn?
SMA heeft een home manager, daarmee schijn je dit soort dingen te kunnen doen. heb ze wel eens geplaatst, (tussen de hoofdschakelaar en de rest van de MK) maar nooit ingesteld, oid.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-10 19:44
Ik ben inmiddels weer wat verder in mijn zoektocht naar zonnepanelen. Inmiddels meerdere offertes ontvangen. Ik twijfel nu nog tussen twee aanbieders.

Wat me opvalt is dat ze natuurlijk vol lof zijn over hun eigen producten maar ook fel naar de competitie. Één van de aanbieders biedt een omvormer van sma aan en is redelijk negatief over solar edge, althans meer kans op storing, veel uitval van de optimizers, niet de extra investering waard en ook nog een artikel over straling.

Die van solar edge geeft aan dat je met andere opstellingen een stuk minder rendement gaat halen. Vanwege schaduw en andere zaken.

Nu heb ik echter een dak met geen schaduw. Misschien over 20 jaar maar dan moeten er eerst bomen geplant worden.

SMA heeft volgens de leverancier een software matige schaduw oplossing opti track. Wat ook zijn werk zou moeten doen.

Het gaat om een zo/zw opstelling met op zo 9 panelen en op zw 8.

Wat is wijsheid de offerte van sma is aantrekkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Geen SolarEdge en geen SMA als het aan mij ligt.

Optimizers heb je veel meer kwetsbare componenten die ook nog eens op een lastig bereikbare plek liggen. Alleen met schaduw zijn optimizers zinvol. SMA is te duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

Er staat nergens dat hij een goedkoper alternatief wilt. :)
Bij een dak zonder schaduw zou ik zeker de SMA nemen tov de SE.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

KraveN schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:25:
Ik ben inmiddels weer wat verder in mijn zoektocht naar zonnepanelen. Inmiddels meerdere offertes ontvangen. Ik twijfel nu nog tussen twee aanbieders.

Wat me opvalt is dat ze natuurlijk vol lof zijn over hun eigen producten maar ook fel naar de competitie. Één van de aanbieders biedt een omvormer van sma aan en is redelijk negatief over solar edge, althans meer kans op storing, veel uitval van de optimizers, niet de extra investering waard en ook nog een artikel over straling.

Die van solar edge geeft aan dat je met andere opstellingen een stuk minder rendement gaat halen. Vanwege schaduw en andere zaken.

Nu heb ik echter een dak met geen schaduw. Misschien over 20 jaar maar dan moeten er eerst bomen geplant worden.

SMA heeft volgens de leverancier een software matige schaduw oplossing opti track. Wat ook zijn werk zou moeten doen.

Het gaat om een zo/zw opstelling met op zo 9 panelen en op zw 8.

Wat is wijsheid de offerte van sma is aantrekkelijker.
Als je geen schaduw hebt is de meerwaarde van per paneel minder belangrijk.
Heb je dat stralingsdocument? ben ik wel benieuwd naar. Veel uitval optimizers is al jaren niet meer zo. Was ook maar 1 serie. de P405 icm Solar Frontier panelen (te hoog Voltage).
En je ziet het vaak in de branche (ook hier) dat de aanbieders anti Solar Edge of serieel zijn. En het leuke is dat diegene die zo anti Solar Edge zijn vaak wel Solar Edge aanbieden bij daken met schaduw (is mijn ervaring).
Dre schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:43:
Geen SolarEdge en geen SMA als het aan mij ligt.

Optimizers heb je veel meer kwetsbare componenten die ook nog eens op een lastig bereikbare plek liggen. Alleen met schaduw zijn optimizers zinvol. SMA is te duur.
Mag je vinden hoor! maar hard roepen dat Fiat of Seat niet jouw merk is voegt niet zoveel toe. Wat zou je dan wel aanraden?

Over dat je meer kwetsbare dingen hebt is ook niet echt een argument vind ik.
Dat zou betekenen dat je ook maar een paar dingen in je computer bouwt want dan kan er ook minder stuk?
Of koop je liever een auto zonder electronica want dan kan er minder stuk?
Er zit 25 jaar garantie op die optimizers en bij de juiste bedrijven worden die ook kosteloos vervangen + de gemiste opbrengst. En wat helemaal mooi is, is dat de rest van het systeem er geen last van heeft.

Niet persoonlijk bedoelt hoor maar ik hoor dit soort argumenten zo vaak en ik vind ze niet even correct.
De prijs daarentegen snap ik wel. Als je de meerprijs van Solar Edge niet wilt uitgeven. Geen monitoring per paneel wilt etc. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13
Heb hier ook inmiddels ook een aantal offertes liggen. Dak op zuidwest, 16x Heckert 320WP panelen. Twijfel nog over de omvormer: of SolarEdge SE5K + optimizers (€6999 incl.) of 16x Enphase IQ7 + Enphase Envoy (€7650). Heb wel voorkeur voor de micro-omvormers (evt. makkelijker uitbreidbaar, geen lawaai van de omvormer in huis), maar prijsverschil is toch wel redelijk.

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
  • Laatst online: 18-10 19:44
ApC_IcE schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:17:
[...]

Als je geen schaduw hebt is de meerwaarde van per paneel minder belangrijk.
Heb je dat stralingsdocument? ben ik wel benieuwd naar. Veel uitval optimizers is al jaren niet meer zo. Was ook maar 1 serie. de P405 icm Solar Frontier panelen (te hoog Voltage).
En je ziet het vaak in de branche (ook hier) dat de aanbieders anti Solar Edge of serieel zijn. En het leuke is dat diegene die zo anti Solar Edge zijn vaak wel Solar Edge aanbieden bij daken met schaduw (is mijn ervaring).

[...]

Mag je vinden hoor! maar hard roepen dat Fiat of Seat niet jouw merk is voegt niet zoveel toe. Wat zou je dan wel aanraden?

Over dat je meer kwetsbare dingen hebt is ook niet echt een argument vind ik.
Dat zou betekenen dat je ook maar een paar dingen in je computer bouwt want dan kan er ook minder stuk?
Of koop je liever een auto zonder electronica want dan kan er minder stuk?
Er zit 25 jaar garantie op die optimizers en bij de juiste bedrijven worden die ook kosteloos vervangen + de gemiste opbrengst. En wat helemaal mooi is, is dat de rest van het systeem er geen last van heeft.

Niet persoonlijk bedoelt hoor maar ik hoor dit soort argumenten zo vaak en ik vind ze niet even correct.
De prijs daarentegen snap ik wel. Als je de meerprijs van Solar Edge niet wilt uitgeven. Geen monitoring per paneel wilt etc. O-)
Het is wel hetzelfde voorbeeld alleen kon ik het artikel niet vinden op de website
https://www.veron.nl/nieu...nnepanelen-in-amersfoort/
Het gaat dan over storingen bij zendamateurs door optimizers. Er wordt niet echt een merk genoemd en het is een vrij specifieke situatie.

Volgens mij is het niet de vraag of je de meerprijs van Solar Edge wil uitgeven maar of je die gaat terugverdienen. Inzicht is natuurlijk mooi. Maar aangezien ik de panelen niet zelf ga plaatsen is degene die dat gaat doen ook verantwoordelijk voor de werking. Als één paneel het slechter doet zul je dat terug kunnen zien in de opbrengst en dan is het aan de installateur om het op te lossen. Daarnaast zal ik in het begin wat vaker kijken naar de opbrengst, maar op een gegeven moment kijk je daar niet eens meer naar. Althans dat zie ik bij de mensen om mij heen met panelen.

Dus ik verwacht in mijn situatie geen schaduw van objecten in de buurt. geen hoge bomen, geen gebouwen, geen schoorstenen of iets dergelijks. Tenzij de zon heel laag staat natuurlijk. Is dan een meerprijs van ongeveer 1000 euro te verantwoorden. Je hebt meer inzicht, misschien meer opbrengst op het moment dat je last heb van wolken. Maar dat zou een opti-track ook moeten tackelen volgens SMA. En misschien lijkt het erop dat ik een voorkeur heb voor SMA maar ik hoor eigenlijk weinig argumenten los van inzicht per paneel en betere schaduw afhandeling voor Solar Edge.

Ik kan ook weinig vergelijking vinden tussen de twee. Je zou zeggen iemand kan toch wel ergens een twee testopstelling neerzetten evt. gesponsord met verschillende omvormers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@ApC_IcE
Statisch gezien gaat SolarEdge gewoon vaker stuk. Het systeem is inherent kwetsbaarder dan een single string inverter.

Garantie is leuk, maar dan is het hopen dat de ZZP beun om de hoek (installateur) over 25 jaar nog bestaat en idem voor SolarEdge zelf. Ze zullen niet de eerste fabrikant zijn van omvormers die failliet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 10:45
KraveN schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:52:
[...]

Ik kan ook weinig vergelijking vinden tussen de twee. Je zou zeggen iemand kan toch wel ergens een twee testopstelling neerzetten evt. gesponsord met verschillende omvormers.
Geen testopstelling maar wel een gedetailleerde review van beide merken:
SMA en Solar Edge Ik heb voor SMA gekozen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Dre schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:55:
@ApC_IcE
Statisch gezien gaat SolarEdge gewoon vaker stuk. Het systeem is inherent kwetsbaarder dan een single string inverter.

Garantie is leuk, maar dan is het hopen dat de ZZP beun om de hoek (installateur) over 25 jaar nog bestaat en idem voor SolarEdge zelf. Ze zullen niet de eerste fabrikant zijn van omvormers die failliet gaan.
En hoe weet je dit? Of gok je dit?
Vergelijk je het met alle seriele omvormers of een specifiek merk?

En wie heeft het over beunhazen? Lees mijn post anders nog een keer.
KraveN schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:52:
[...]

Het is wel hetzelfde voorbeeld alleen kon ik het artikel niet vinden op de website
https://www.veron.nl/nieu...nnepanelen-in-amersfoort/
Het gaat dan over storingen bij zendamateurs door optimizers. Er wordt niet echt een merk genoemd en het is een vrij specifieke situatie.

Volgens mij is het niet de vraag of je de meerprijs van Solar Edge wil uitgeven maar of je die gaat terugverdienen. Inzicht is natuurlijk mooi. Maar aangezien ik de panelen niet zelf ga plaatsen is degene die dat gaat doen ook verantwoordelijk voor de werking. Als één paneel het slechter doet zul je dat terug kunnen zien in de opbrengst en dan is het aan de installateur om het op te lossen. Daarnaast zal ik in het begin wat vaker kijken naar de opbrengst, maar op een gegeven moment kijk je daar niet eens meer naar. Althans dat zie ik bij de mensen om mij heen met panelen.

Dus ik verwacht in mijn situatie geen schaduw van objecten in de buurt. geen hoge bomen, geen gebouwen, geen schoorstenen of iets dergelijks. Tenzij de zon heel laag staat natuurlijk. Is dan een meerprijs van ongeveer 1000 euro te verantwoorden. Je hebt meer inzicht, misschien meer opbrengst op het moment dat je last heb van wolken. Maar dat zou een opti-track ook moeten tackelen volgens SMA. En misschien lijkt het erop dat ik een voorkeur heb voor SMA maar ik hoor eigenlijk weinig argumenten los van inzicht per paneel en betere schaduw afhandeling voor Solar Edge.

Top thanx voor de link. Die ga ik eens lezen.
Ik denk dat je je keuze al gemaakt hebt. Ik denk dat er ook geen foute keuze is hier tussen SMA en de SE.

[ Voor 60% gewijzigd door ApC_IcE op 13-01-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:31:
[...]

Geen testopstelling maar wel een gedetailleerde review van beide merken:
SMA en Solar Edge Ik heb voor SMA gekozen.
Leest ook makkelijker uit en geen gedoe met rechten. (dus je bent "echt" de eigenaar van de omvormer)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2020 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
AUijtdehaag schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:39:
[...]

Leest ook makkelijker uit en geen gedoe met rechten.
Klopt; heb nog overwogen om dat er bij te zetten maar wilde het er niet te diep inwrijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dre schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:55:
@ApC_IcE

Ik kwam ergens een keer een artikel tegen over Solar Edge en optimizers, daaruit bleek dat deze best snel/vaak stuk gaan, weet niet meer of die link hier vandaan kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:40

BlueTooth76

Let the sun shine!

Viper® schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:33:
[...]

Ik kwam ergens een keer een artikel tegen over Solar Edge en optimizers, daaruit bleek dat deze best snel/vaak stuk gaan, weet niet meer of die link hier vandaan kwam.
Die misschien?

Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers met doorlink naar https://www.mcelectrical....nverter-optimiser-review/

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-01-2020 16:53 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-10 12:14
Viper® schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:33:
[...]

Mark Cavanagh, van MCelectrical, heeft een uitgebreide analyse gemaakt van het Solaredge systeem. En zich hierbij ook heel wat op de hals gehaald, voor alle ins en out check zijn blog
Let wel dit is in het Australische klimaat, wat zich wellicht niet 1:1 naar het klimaat in Nederland vertaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Is ook lastig omdat denk ik alleen Solar Edge die data heeft hoeveel er stuk gaan.
Om een goed beeld te schetsen moeten we van elk merk de kapotte spullen dan gaan vastleggen.
Lijkt me erg lastig te doen.

Over het Klimaat daar en hier is al wat te zeggen. Maar ook hoe heeft hij vastgesteld bij ALLE klanten hoe dat is. En dat geld hier net zo. Ik kom ook regelmatig kapotte SMA's tegen of andere merken.
Ik weet niet zo goed welke ik moet geloven.

Op de site van waar wordt gelinkt verkopen ze ook alle merken behalve Solar Edge. Dus zijn voordeel lijkt me ook duidelijk.

Het topic waar gelinkt wordt zie ik meer positieve verhalen dan negatief 8)

Kortom: We blijven met zijn allen gissen naar de echte getallen en voor mij is Solar Edge een fantastisch systeem met de vele duizenden projecten maar ook de seriële projecten zijn goed.
SMA is een pracht van een omvormer waar ook wat dingetjes mee gebeurd zijn. Zo hebben we nog wat merken die heel goed zijn. :>

[ Voor 37% gewijzigd door ApC_IcE op 13-01-2020 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:10

twain4me

AUijtdehaag schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:39:
[...]

Leest ook makkelijker uit en geen gedoe met rechten. (dus je bent "echt" de eigenaar van de omvormer)
Toen ik daar achter kwam was solaredge al helemaal geen optie meer.

Mijn 3 x N=1 solar edge ervaring
  1. Er was stroomstoring geweest daarna start de boel bij mij vanzelf op, de solar edge van de buren was de kluts kwijt en daar moesten de pro's bij komen. Met het dringende advies, (waarvan is gezegd dat het van solaredge vandaan kwam) om de volgende keer de groep uit te zetten als er stroomstoring is. Net alsof je dan thuis bent. 8)7
  2. Mijn schoonvader heeft solar edge en heeft al 3 nieuwe optimizers en 1 nieuwe omvormer (3 verschillende service momenten) Het hangt er nu ongeveer 9 maanden
  3. Ik heb 2 (verschillende) verkopers hier gehad die solaredge probeerde te verkopen, en die stonden gewoon glashard te liegen. Ik heb solaredge hierop gewezen en niet eens een inhoudelijk antwoord terug gekregen.
Voor mij is dat bedrijf volledig af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) daar kan je nog wat ideeën vinden.
Ik denk dat je eigenlijk teruglevering in je boiler wilt stoppen ipv bij hoge opbrengst rücksichtslos inschakelen.
Misschien kan je een prioriteitsschakelaar aanpassen als simpele oplossing.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@ApC_IcE
Alles gaat een keer stuk. Een systeem met SolarEdge bevat gewoon meer onderdelen en zal per onderdeel dus veel betrouwbaar moeten zijn om het gehele systeem op dezelfde betrouwbaarheid te krijgen als een string inverter. De website van mcelectrical (kende ik nog niet) legt dit uit.

SolarEdge optimizers voegt leuke dingen toe als monitoring per paneel en optimalisatie per paneel, maar dat maakt het systeem in principe minder betrouwbaar, door toevoeging van deze optimizers.

Montage van electronica in weer en wind is ondanks IP rating niet een garantie dat het goed gaat. Bron
En 25 jaar garantie als de fabrikant failliet gaat is ook lastig.

Ik zeg niet dat SolarEdge onbetrouwbaar is, maar het heeft gewoon niet de meest gunstige uitgangspunten ten opzichte van een string inverter. Een kwaliteitscontrole op inkomende componenten en de uitgaande producten zou al een goed begin zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 13-01-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Dre schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:05:
@ApC_IcE
Alles gaat een keer stuk. Een systeem met SolarEdge bevat gewoon meer onderdelen en zal per onderdeel dus veel betrouwbaar moeten zijn om het gehele systeem op dezelfde betrouwbaarheid te krijgen als een string inverter. De website van mcelectrical (kende ik nog niet) legt dit uit.
Blijkbaar kom ik in een of andere discussie over betrouwbaarheid?
Wat een non-argument! Dus alle toegevoegde electronica in een auto moeten we maar als onbetrouwbaar bestempelen omdat het simpelweg meer electronica is? Dus meer electronica = onbetrouwbaarder dan minder? Nee sorry, hier besluit ik dat ik het niet eens ben met je.
SolarEdge optimizers voegt leuke dingen toe als monitoring per paneel en optimalisatie per paneel, maar dat maakt het systeem in principe minder betrouwbaar, door toevoeging van deze optimizers.
Zelfde als hierboven
Montage van electronica in weer en wind is ondanks IP rating niet een garantie dat het goed gaat. Bron
En 25 jaar garantie als de fabrikant failliet gaat is ook lastig.
Dat hoor je mij ook niet zeggen. Die garantie dat wanneer het stuk gaat dat het gratis wordt vervangen zeg ik. Ook panelen gaan ooit stuk, omvormers ook die gewoon binnen hangen.
Dat linkje over een kapotte micro omvormer heeft hier niet zoveel mee te maken? of zijn alle systemen met micro omvormers ook onbetrouwbaarder dan string omvormers omdat ze meer componenten hebben?
Ik wil best een tiental linkjes sturen met kapotte omvormers van alle merken (ook Solar Edge) en dan zegt dat ook niets of dat een afspiegeling is van de werkelijkheid.

Wat als je een omvormer hebt met veel electronica, en eentje met minder? is die met minder electronica dan betrouwbaarder? Ik denk niet dat het zo werkt.
Ik zeg niet dat SolarEdge onbetrouwbaar is, maar het heeft gewoon niet de meest gunstige uitgangspunten ten opzichte van een string inverter. Een kwaliteitscontrole op inkomende componenten en de uitgaande producten zou al een goed begin zijn.
Nee je zegt dat Solar Edge onbetrouwbaarder is dan alle string omvormers dus?
Bijzondere uitspraak. Of bedoel je alleen bepaalde merken? en zo ja? welke dan.

Ik kan met je meekomen dat wanneer je meer electronica op een dak monteert er meer stuk kan gaan. Alleen vind ik dat dan weer geen argument om iets niet te kopen afwegende de voordelen die het bied. (nog even los van de schaduw etc).

Zullen we de discussie over betrouwbaarheid stoppen tot iemand met echte cijfers komt?
Iemand neemt iets aan omdat 1 iemand dit ergens heeft gepost. Niet heel er realistisch.
En misschien wel hoor en zit ik er compleet naast. Dat kan ook. Echter ben ik nog niet overtuigd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

De combinatie SF en SE P405 is berucht. daar is geen twijfel over mogelijk. Vandaag er ook weer 3 vervangen, en ik heb nog een paar dozen te gaan, (mooi als opvul klus als de dakdekker verstek laat gaan en te laat klaar is)
Bij een grote installateur waar ik voor werk was ik denk 1,5 jaar gelden meer dan 6,5% defect aan SE P405 i.c.m. SF. Daar zijn ze gestopt met SE. Maar de naweeën zullen nog wel 25-30 jaar aanhouden. Met SE zijn ze toen ook gestopt (er werd bijna alleen maar SF geplaatst).
Nu worden vaak de Core1's gebruikt door de 6 MPPT's kan je dan goed om schaduw heen werken / de slechte posities bij elkaar plaatsen.
Naar mij idee geeft SE met "gewone" panelen veel minder gedoe, maar die zie ik in verhouding vrij weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@ApC_IcE
Onder een paar schaduwpanelen van mij heb ik optimizers zitten van merk X. Ik zie niet in hoe het toevoegen van deze optimizers bij mij ervoor zorgt dat mijn systeem betrouwbaarder zou moeten werken? De panelen zijn hetzelfde en de string inverter is hetzelfde. Alleen voeg ik optimizers toe die óók stuk kunnen gaan. Net als dat de panelen en string inverter stuk kunnen gaan, en ook ooit stuk zullen gaan.

De kans van het falen van mijn systeem is:
[faalkans string omvormer] + [faalkans panelen] + [faalkans optimizer].

Idem dito met dit voorbeeld systeem die op 3 manieren gebouwd kan worden:
  1. 20 panelen + string inverter
  2. 20 panelen + 20 microinverter
  3. 20 panelen + 20 optimizers + 1 string inverter
Je moet wel heel betrouwbare microinverters/optimizers hebben wil je kunnen tippen aan systeem 1. Het kan zeker betrouwbaarder zijn, maar de start condities zijn gewoon slechter.

@Andre1973
6,5% in 1,5 jaar is veel natuurlijk. Dat zijn alleen de optimizers en dus nog zonder string inverter neem ik aan?
Heb je ter vergelijking nog wat cijfers van andere merken (string, optimizers, microinverters, etc).

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 13-01-2020 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Dre schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:57:
@ApC_IcE
@Andre1973
6,5% in 1,5 jaar is veel natuurlijk. Dat zijn alleen de optimizers en dus nog zonder string inverter neem ik aan?
Heb je ter vergelijking nog wat cijfers van andere merken (string, optimizers, microinverters, etc).
Even een kleine correctie, die aanbieder is nu zo'n 5,5 jaar bezig en is toen kleine op een zolderkamer begonnen, en doet nu vooral grote installaties (100-10.000 panelen).
De installaties waar ik het over heb zijn tussen de 100 en 500 panelen groot.
En 1,5 jaar geleden was ie helemaal klaar met SE, vooral dus omdat we toen voor 90+% SF plaatsten.

De meeste (75+%) string omvormers die ik kapot heb gezien zijn installatie fouten. Op diverse schroeven niet goed aangedraaid (die van Fronius onderin links en rechts als ie net in zijn achterkant hangt zijn berucht 10+ x gehad, door snelle jongens opgehangen) Daar kunnen ze niet goed tegen.
Natuurlijk ook de AC kabel met geschroefde stekker is berucht. Te veel DC spanning (t waren 10 spannende en ook dure seconden).

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 13-01-2020 23:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 12:24
Dus alle toegevoegde electronica in een auto moeten we maar als onbetrouwbaar bestempelen omdat het simpelweg meer electronica is? Dus meer electronica = onbetrouwbaarder dan minder? Nee sorry, hier besluit ik dat ik het niet eens ben met je.
Nee, want deze electronica vervangt nog onbetrouwbaardere mechanica als carburateurs. (en overigens, deels is de Laguna-II een berucht voorbeeld waar dit wel degelijk voor geldt).

Als je kijkt naar een solar installatie waar er tenminste een omvormer is en de panelen incl de bypass /junction box, dan kan het toevoegen van optimizers alleen maar leiden tot meer onbetrouwbaarheid, tenzij deze de betrouwbaarheid van de omvormer of de panelen / bypass verbetert. Maar dat is een lastige opgave, want optimizers hangen in weer en wind en een omvormer meestal niet. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de SE omvormer veel betrouwbaarder is als bv een SMA, juist omdat de optimizers daar het werk doen.

Dan nog kan het toevoegen van een optimizer een goed idee zijn, bv bij schaduw. Maar dat is dan een afweging van belangen. Bij panelen die op een schuin dak zitten is het bovendien lastig een optimizer te vervangen . Op een plat dak is het al weer een stuk kleiner issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Laatst online: 16-10 15:41

cky

ik ben eigenlijk op zoek naar een klein paneel, nieuw of tweedehands met de maten 1,58 x 0,81 (in die buurt) met een opbrengst van 200-230 watt.

Er zijn zoveel panelen op de markt en kan niet echt ergens gemakkelijk zoeken op maat i.c.m. opbrengst? iemand een idee?

Wat extra info: ik wil het dak van mijn houthok vervangen door een drietal panelen. Deze met een micro-omvormer direct terug laten leveren via stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-10 12:02

FD2

Dre schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:57:
@ApC_IcE

.....

Idem dito met dit voorbeeld systeem die op 3 manieren gebouwd kan worden:
  1. 20 panelen + string inverter
  2. 20 panelen + 20 microinverter
  3. 20 panelen + 20 optimizers + 1 string inverter
Je moet wel heel betrouwbare microinverters/optimizers hebben wil je kunnen tippen aan systeem 1. Het kan zeker betrouwbaarder zijn, maar de start condities zijn gewoon slechter.

.....
Hier ben je toch wel heel raar aan het praten.
Ja, systeem 2 (met 20 microinverters) heeft een grotere kans dat er zich een storing voordoet.
Maar, ... dan valt maar 1/20 van het systeem uit. De andere 19 blijven gewoon door werken.

Met de optimzers net zo. Het moet al een hele rare storing zijn wil de kapotte optimizer de rest van de string lam leggen.

Met systeem 1 heb je inderdaad minder storingspunten, maar als het dan fout gaat is het ook gelijk goed mis. Dan ligt jouw systeem gewoon plat.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-10 12:02

FD2

cky schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:45:
ik ben eigenlijk op zoek naar een klein paneel, nieuw of tweedehands met de maten 1,58 x 0,81 (in die buurt) met een opbrengst van 200-230 watt.

Er zijn zoveel panelen op de markt en kan niet echt ergens gemakkelijk zoeken op maat i.c.m. opbrengst? iemand een idee?

Wat extra info: ik wil het dak van mijn houthok vervangen door een drietal panelen. Deze met een micro-omvormer direct terug laten leveren via stopcontact.
U word op Uw wenken bediend:

https://www.winkelman-zon...iles&merk=Panasonic%20HIT

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

dank u! maar gaat 3*250 geen problemen opleveren? ik mag maar 600 via het net terugleveren bijv via de APS QS1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
cky schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:07:
[...]

dank u! maar gaat 3*250 geen problemen opleveren? ik mag maar 600 via het net terugleveren bijv via de APS QS1.
Je haalt haast nooit het STC vermogen en als het een keer in een piek wel zo zou zijn (koud en zon vanachter een wolk) dat topt een inverter gewoon wat af.

Je moet eigenlijk de NOCT waarde van een paneel opzoeken en daar mee rekenen.
Van dat Panasonic paneel is dat 191 watt en dat maal 3 valt keurig binnen de 600.

Als je aan die maat gebonden bent is het een van de beste panelen.
Wel opletten met de hogere Voc (53,2 V) en Vmp (44,3 V) die is wel vrij hoog bij Panasonic, maar deze heeft minder cellen dus het zou moeten gaan.

volgens datahseet QS1:
MPPT Spannings bereik 22V-48V
Bedrijfsspannings bereik 16V-55V
Maximale ingangsspanning 60V
Opstartspanning 20V

[ Voor 32% gewijzigd door jacovn op 14-01-2020 14:36 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

En daarnaast doet een QS1 toch 1000 of 1200W?

Y'24

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10 14:28

Helhond

Grunn

Dit legt misschien nog het een en ander uit:
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

jacovn schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:29:
[...]

Je haalt haast nooit het STC vermogen en als het een keer in een piek wel zo zou zijn (koud en zon vanachter een wolk) dat topt een inverter gewoon wat af.

Je moet eigenlijk de NOCT waarde van een paneel opzoeken en daar mee rekenen.
Van dat Panasonic paneel is dat 191 watt en dat maal 3 valt keurig binnen de 600.

Als je aan die maat gebonden bent is het een van de beste panelen.
Wel opletten met de hogere Voc (53,2 V) en Vmp (44,3 V) die is wel vrij hoog bij Panasonic, maar deze heeft minder cellen dus het zou moeten gaan.

volgens datahseet QS1:
MPPT Spannings bereik 22V-48V
Bedrijfsspannings bereik 16V-55V
Maximale ingangsspanning 60V
Opstartspanning 20V
Bedankt voor je reactie, ik ben inderdaad aan de maat gebonden. Dus dit lijkt me inderdaad een mooi paneel!
RvV schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:30:
En daarnaast doet een QS1 toch 1000 of 1200W?
Is die 1000w een probleem als je in de praktijk binnen de 600 watt blijft? Of zijn er betere oplossingen voor een micro-omvormer voor drie panelen? (bij directe teruglevering via stopcontact aan net)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

FD2 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:47:
[...]

Hier ben je toch wel heel raar aan het praten.
Ja, systeem 2 (met 20 microinverters) heeft een grotere kans dat er zich een storing voordoet.
Maar, ... dan valt maar 1/20 van het systeem uit. De andere 19 blijven gewoon door werken.

Met de optimzers net zo. Het moet al een hele rare storing zijn wil de kapotte optimizer de rest van de string lam leggen.

Met systeem 1 heb je inderdaad minder storingspunten, maar als het dan fout gaat is het ook gelijk goed mis. Dan ligt jouw systeem gewoon plat.
Qua opbrengst heb je gelijk.
De keuze is dan, of dat de monteur 20× langs moet komen om elke keer een microinverter te vervangen of 1× langs komt om de string inverter te vervangen.

Gemiste opbrengst is inderdaad bij een string omvormer X dagen helemaal geen opbrengst uit de stringinverter. Versus microinverters 20× X dagen uit 1/20 van je installatie. Volgens mij ontloopt dat elkaar niet zoveel in gemiste energie. Tenzij het vervangen van 20 microinverters meer tijd kost dan het vervangen van 1 string inverter.

Hierbij doe ik de aanname dat de MTTF per inverter bij microinverters buitenshuis gelijk is aan de stringinverter binnenshuis.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 14-01-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ik ben er in principe nu uit dat ik 24 325W panelen (SE) op een O-W opstelling ga leggen, alleen komen deze op het dak van een bijgebouw dat zo'n 30 meter van de meterkast staat. Er ligt nu een 3-fase aansluiting welke in 2.5mm2 is uitgevoerd. Ik lees op meerdere plekken dat er voor deze afstand aangeraden wordt om 4mm2 of zelfs nog dikker te leggen. Aangezien ik geen zin heb om de hele tuin weer open te leggen vroeg ik me af hoe groot het risico is dat dit ook echt problemen gaat opleveren?

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10 14:28

Helhond

Grunn

redwing schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:08:
Ik ben er in principe nu uit dat ik 24 325W panelen (SE) op een O-W opstelling ga leggen, alleen komen deze op het dak van een bijgebouw dat zo'n 30 meter van de meterkast staat. Er ligt nu een 3-fase aansluiting welke in 2.5mm2 is uitgevoerd. Ik lees op meerdere plekken dat er voor deze afstand aangeraden wordt om 4mm2 of zelfs nog dikker te leggen. Aangezien ik geen zin heb om de hele tuin weer open te leggen vroeg ik me af hoe groot het risico is dat dit ook echt problemen gaat opleveren?
Zover ik weet is het niet onveilig maar zit je meer met het feit wat je een toelaatbaar kabelverlies vind.

Met 7800 Wp en 30 meter kabel bij 2.5mm² over 3fase, (Kabellengte zal effectief nog wel langer zijn)
Zit je op 2.06% max kabelverlies en een jaarverlies van 0,91%. op jaarbasis zal het je een kleine ±75 kWh kosten.

Als je naar 4mm² gaat zal je verlies ongeveer halveren.

https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
redwing schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:08:
Behalve wat @Helhond schreef, moet je je ook realiseren dat je door de extra spanningsval, een iets grotere kans hebt om de 253V aan te tippen. Dat is de spanning waarbij de inverter uitschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-10 08:51
reneeke1970 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 07:20:
[...]

Growat is prima, ontloopt elkaar niks.
Zou me eerder zorgen maken om die andere vier, wat komt daar nu voor omvormer aan dan?
Dat is inmiddels bekend, een SolarEdge SE1500m. Even nagekeken, dat is een set met een omvormer en 1 optimizer met 4 MPPT trackers, speciaal voor kleine sets (van 4 of 8 ) panelen.
Technisch gezien dus prima voor mijn set van 4 staande panelen op de uitbouw, die 1 voor 1 in de schaduw zullen vallen.

Alleen, ik trok de doos open: die optimizer is een flinke unit, 150 x 211 x 60mm, en wij hebben een indaksysteem. Ik schat dat die optimizer net onder onze panelen past. Hij ligt dan op de dakfolie... Ik kan het zo niet nazien, maar er is denk ik weinig tot geen ruimte om hem "boven" de dakfolie te monteren.
Ik denk dat er niet veel meer dan 7 cm ruimte onder onze panelen is (dat moet vrijdag bij de montage blijken dan..)

Hij is voorzien van flinke koelribben.

https://www.solaredge.com...ential_solution_ds_nl.pdf

Is dat wel verstandig qua koeling aan de ene zijde (grote unit onder hete panelen in de zon) en hitte (bloedhete unit op de dakfolie)?

Volgens de afbeeldingen is het iig de bedoeling dat de M2640 optimizer onder de panelen geplaatst wordt, maar of dat ook bedoeld is voor indaksystemen ben ik wel even benieuwd naar.
Bij montage zonder indaksysteem is er meer ruimte EN meer ventilatie

edit: Ik heb om eerlijk te zijn twijfel of de leverancier hier bij stilgestaan heeft. Als ik het bij hem navraag is het antwoord vrij zeker "geen probleem" maar ik vertrouw hem hier niet (meer) in

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 15-01-2020 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 06:46
@stefijn

Ik ben wel benieuwd als er maar 1 paneel in de zon is of de M2640 dan 340 volt DC uitstuurt naar de Inverter.

Het probleem met Solaredge is altijd als er niet genoeg panelen met optimizers in de zon zitten de optimizers van die zon panelen door voltage cliiping beperkt worden in hun productie.

Nu zijn er 8 ingangen met 4 MPP trackers, dus zijn het 4 klasieke optimizers in 1 behuizing en doen ze allemaal maximaal 340/4 = 85 volt per stuk. Dus met 4 panelen en 3 in schaduw, werk het systeem dan nog ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

cky schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:17:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik ben inderdaad aan de maat gebonden. Dus dit lijkt me inderdaad een mooi paneel!

[...]

Is die 1000w een probleem als je in de praktijk binnen de 600 watt blijft? Of zijn er betere oplossingen voor een micro-omvormer voor drie panelen? (bij directe teruglevering via stopcontact aan net)
Kijk bij welke omvormer dan ook eerst naar de spanning, zowel MPP als openklem en reken daar met 10% + en -. daarmee moet je binnen de grenzen blijven.
Ook naar de stroom die een MPP aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-10 08:51
jacovn schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:07:
@stefijn

Ik ben wel benieuwd als er maar 1 paneel in de zon is of de M2640 dan 340 volt DC uitstuurt naar de Inverter.

Het probleem met Solaredge is altijd als er niet genoeg panelen met optimizers in de zon zitten de optimizers van die zon panelen door voltage cliiping beperkt worden in hun productie.

Nu zijn er 8 ingangen met 4 MPP trackers, dus zijn het 4 klasieke optimizers in 1 behuizing en doen ze allemaal maximaal 340/4 = 85 volt per stuk. Dus met 4 panelen en 3 in schaduw, werk het systeem dan nog ?
Geen idee wat je allemaal zegt, maar nu ben ik zowel benieuwd naar mijn eerste vraag als ook dit issue.
Ik expliciet gewisseld van een systeem zonder optimizers naar 1 met

De leverancier heeft al diverse steken laten vallen vandaar dat het vertrouwen een beetje weg is

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 15-01-2020 12:34 ]

Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw