Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.827 views

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

THxZ0NE schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:43:
edit: zijn bijzondere afmetingen... maargoed misschien wel interessant voor anderen.

Ik zie de Yingli 370WP niet veel voorbij komen, iemand hier ervaring mee? Een mooie opbrengst voor een nette prijs lijkt mij? In feite heb je ook minder materiaal nodig om tot een X WP te komen.

https://www.sun-solar.nl/...-btw-in-juli-op-voorraad/
Het viel mij ook op dat Yingli zo'n 8 jaar geleden een top A-merk was, maar nu hoor en zie je er nog nauwelijks iets over.

Is er imagoschade geweest of zijn de mono's, in verhouding, minder goed dan de toenmalige poly's?

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord27 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:55:
[...]

2 jaar geleden was het nog rendabel toen ze SF's aanboden voor zeer gunstige prijzen en mensen er nog niet teveel naar omkeken. Inmiddels heb je voor hetzelfde geld splinternieuwe panelen met volle garantie. Paar maanden terug BVA in de gaten gehouden en er zaten zelfs veilingen tussen waarbij mensen meer betaalden als de huidige nieuwprijs (en zonder garantie)..
En er wordt meegeboden door bva zelf, 100%, al meerdere keren getest.
Veilen is het nieuwe marktplaats met verplichting.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:07
Rol-Co schreef op woensdag 18 september 2019 @ 07:50:
[...]

En er wordt meegeboden door bva zelf, 100%, al meerdere keren getest.
Veilen is het nieuwe marktplaats met verplichting.
Dat gebeurt in mijn ogen al langer, ik doe pro audio en we zien wel eens wat leuks staan. Ga je bieden met je max prijs in gedachten gaat er iemand overheen, dat kan gebeuren. Echter staat het 3 maanden later weer gewoon op de veiling site. Yeah right hier trappen wij niet meer in.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Rol-Co

Rol-Co

habbekrats schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:11:
[...]

Dat gebeurt in mijn ogen al langer, ik doe pro audio en we zien wel eens wat leuks staan. Ga je bieden met je max prijs in gedachten gaat er iemand overheen, dat kan gebeuren. Echter staat het 3 maanden later weer gewoon op de veiling site. Yeah right hier trappen wij niet meer in.
Ik heb met diverse dingen getest, panelen, scooters enz, advertenties waar dagen niet op geboden was deed ik een iets hoger bod en was ik de hoogste, binnen 10 min was ik overboden.
Dit heb ik bij de scooters gedaan tot 12x en elke keer binnen 10 min was ik overboden, ze stoppen als ze een minimum prijs hebben gehaald maar dat is al marktconform.
Ik kon er gewoon op wachten.

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:02
THxZ0NE schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:43:
edit: zijn bijzondere afmetingen... maargoed misschien wel interessant voor anderen.

Ik zie de Yingli 370WP niet veel voorbij komen, iemand hier ervaring mee? Een mooie opbrengst voor een nette prijs lijkt mij? In feite heb je ook minder materiaal nodig om tot een X WP te komen.

https://www.sun-solar.nl/...-btw-in-juli-op-voorraad/
Ik heb er 7 stuks van liggen op Oost. Tja wat kan ik er over zeggen, ze zien er netjes uit en ze werken goed :+

https://gathering.tweaker...message/59486952#59486952

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
fjux schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:37:
Kan iemand mij vertellen hoe "optitrac global peak" van SMA werkt?

En of het werkt ;)

ik kan op het internet nergens vinden hoe dat nou werkt.
En van mijn kant dan: waarom doet de rest dit niet als dit er voor zorgt dat je geen optimisers nodig hebt?

maar ik kan nergens een verschil of zo iets vinden tussen optitrac en op "probleem panelen" een tigo optimiser te plaatsen.
Andere omvormers hebben dit tegenwoordig ook... Shadow tracking heet het bij Goodwe en de meest recente Omniks hebben het ook.
Door de MPP periodiek naar beneden te duwen worden bij de panelen met schaduw de bypass diodes (eerder) geactiveerd zodat een beschaduwde string van 20 of 24 cellen volledig uitgeschakeld wordt en de rest ongestoord kan leveren. Dit is ook het verschil met een optimizer, daar blijven ook de beschaduwde cellen nog (iets) leveren. Maar goed, die kost ook weer de nodige centjes. Bij een harde / volledige schaduw kan een optimizer ook niets meer uit het paneel krijgen en werkt schaduw tracking ook prima.

In een australische blog (https://mcelectrical.com.au/inverters-micro-inverters-optimisers/) werd gesteld dat bypass diodes door schaduw tracking eerder de geest zouden kunnen geven. Met een optimizer worden de diodes niet of nauwelijks meer aangesproken.

In het vorige topic (deel 7) is hier een uitgebreide discussie over gevoerd.

[ Voor 4% gewijzigd door exroosje op 18-09-2019 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:37

BlueTooth76

Let the sun shine!

exroosje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:56:
[...]

Andere omvormers hebben dit tegenwoordig ook... Shadow tracking heet het bij Goodwe en de meest recente Omniks hebben het ook.
Door de MPP periodiek naar beneden te duwen worden bij de panelen met schaduw de bypass diodes (eerder) geactiveerd zodat een beschaduwde string van 20 of 24 cellen volledig uitgeschakeld wordt en de rest ongestoord kan leveren. Dit is ook het verschil met een optimizer, daar blijven ook de beschaduwde cellen nog (iets) leveren. Maar goed, die kost ook weer de nodige centjes. Bij een harde / volledige schaduw kan een optimizer ook niets meer uit het paneel krijgen en werkt schaduw tracking ook prima.

In een australische blog (https://mcelectrical.com.au/inverters-micro-inverters-optimisers/) werd gesteld dat bypass diodes door schaduw tracking eerder de geest zouden kunnen geven. Met een optimizer worden de diodes niet of nauwelijks meer aangesproken.

In het vorige topic (deel 7) is hier een uitgebreide discussie over gevoerd.
Klopt, heb ik toen ook gevolgd.

Hij heeft ook de uitval van SolarEdge optimizers en omvormers onder de loep genomen:

https://mcelectrical.com.au/blog/solaredge-inverter-optimiser-review/

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Gekke vraag waar ik al even mee loop.
2018 was een topjaar: berichten in de pers dat de zonnepaneelbezitters zo'n 10% hogere opbrengst hadden als de jaren ervoor.
Nu bleek in oktober 2018 dat mijn panelen verkeerd aangesloten waren, waardoor deze stopten rond de 2100 W opbrengst (dankzij topic hier op Tweakers achter gekomen en gecorrigeerd).
Dus ik hou dit jaar de opbrengsten van mijn panelen natuurlijk meer in de gaten.

Natuurlijk zijn de individuele opbrengsten hoger dan vorig jaar, maar over het hele jaar genomen zie ik (tot 1 september) een behoorlijke stijging ten opzichte van vorig jaar: dat scheelt bijna 200 KW (zo'n 7,1%). Vraag ik me dus af: zijn de eerste 8 maanden zonniger (of bijna net zo zonnig) geweest als vorig jaar of ligt deze extra opbrengst nu volledig aan het correct aansluiten van de panelen?
Als ik wat systemen vergelijk in de buurt die ook op PVoutput zitten lijken die wat hoger te zitten dan vorig jaar. Maar helemaal vertrouwen daarop doe ik niet, aangezien logging niet bij iedereen even consequent gebeurt. Vandaar hier even de check-vraag bij de experts :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
De opbrengst van dit jaar blijft maar ietsje achter bij vorig jaar. Vorig jaar hadden we super Mei en Juli, maar vielen Juni en vooral Augustus een beetje tegen. Dit jaar is wat gelijkmatiger, waardoor we de facto niet zo ver achterblijven. Zeker minder als 10% . Want ik zie al diverse installaties dfie al bijna op 90% van vorig jaar zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Pietervs schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:04:
Gekke vraag waar ik al even mee loop.
2018 was een topjaar: berichten in de pers dat de zonnepaneelbezitters zo'n 10% hogere opbrengst hadden als de jaren ervoor.
Nu bleek in oktober 2018 dat mijn panelen verkeerd aangesloten waren, waardoor deze stopten rond de 2100 W opbrengst (dankzij topic hier op Tweakers achter gekomen en gecorrigeerd).
Dus ik hou dit jaar de opbrengsten van mijn panelen natuurlijk meer in de gaten.

Natuurlijk zijn de individuele opbrengsten hoger dan vorig jaar, maar over het hele jaar genomen zie ik (tot 1 september) een behoorlijke stijging ten opzichte van vorig jaar: dat scheelt bijna 200 KW (zo'n 7,1%). Vraag ik me dus af: zijn de eerste 8 maanden zonniger (of bijna net zo zonnig) geweest als vorig jaar of ligt deze extra opbrengst nu volledig aan het correct aansluiten van de panelen?
Als ik wat systemen vergelijk in de buurt die ook op PVoutput zitten lijken die wat hoger te zitten dan vorig jaar. Maar helemaal vertrouwen daarop doe ik niet, aangezien logging niet bij iedereen even consequent gebeurt. Vandaar hier even de check-vraag bij de experts :)
Ik heb zelf zonnepanelen liggen sinds 2011
Deze hebben een ligging op het zw.
Genormeerd brachten deze op
2011 885Kwh/Kwp
2012 852Kwh/Kwp
2013 861Kwh/Kwp
2014 856Kwh/Kwp
2015 919Kwh/Kwp
2016 881Kwh/Kwp
2017 869Kwh/Kwp
2018 925Kwh/Kwp
2019 t/m gisteren 786Kwh/Kwp
Als ik het vergelijk met vorig jaar zat ik toen op 785Kwh/Kwp.
Dus de hoeveelheid energie die bij mij op de zonnepanelen terecht is gekomen is vergelijkbaar met vorig jaar. Dat je nu dus 200 Kwh meer hebt opgewekt is dus ontstaan door het op de juiste manier aansluiten. Mooi toch (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@exroosje @zonnefreak dank voor jullie input!
Goed om te weten dat ze nu dus optimaal presteren. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Gevolgen belastingplannen internet.
Energiebelastingen op m3 gasverbruik fors omhoog.
Forse compensatie, niet in verlaging in energiebelasting per kilowatt maar wel in de vaste 'Vermindering energiebelasting'
ODE heffing wordt voortaan voor 33,3% bij particulieren geheven en 66,7% bij bedrijven (was 50/50)

Resultaat. Redelijk positief voor saldering zonnepanelen. Slecht voor grote gasgebruikers

Ik schat dat de gemiddelde energierekening er 80 - 100 euro minder per jaar lager uit zal zien ook voor eigenaren zonnepanelen. 150 - 180 euro of meer lager voor mensen die al van het gas af zijn.

energiebelasting 2020 infografic

[ Voor 13% gewijzigd door TWyk op 18-09-2019 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:05
Bovenstaande afbeelding lijkt gebaseerd te zijn op de vooraankondiging (of uitgelekte plannen) en daarmee niet volledig correct.

In 2020 is er namelijk nog geen spraken van verlaging van de belasting op elektriciteit, die gaat juist ietsje omhoog doordat we meer mogen betalen voor ODE. Het tarief in 2019 is: € 0,0189 per kWh. En het wordt in 2020 € 0,0273 per kWh.

In 2021 wordt een kWh 0.49 cent goedkoper, in 2022 gaat er maar 0.36 cent af, in 2023 0.35 cent per kWh. Enige vraagteken is nog hoe het salderen afgebouwd gaat worden, maar met deze wijzigingen heeft iedereen met zonnepanelen geen reden tot klagen. Ipv de grote lumpsum die je nu als korting krijgt hadden ze ook de belasting per kWh fors kunnen verlagen en dat was veel minder gunstig geweest voor iedereen met PV.

Bron: https://www.rijksoverheid...0voorstel%20van%20wet.pdf
En de beter leesbare versie: https://www.rijksoverheid...e%20van%20toelichting.pdf

• habbekrats
Oilman schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:18:
Bovenstaande afbeelding lijkt gebaseerd te zijn op de vooraankondiging (of uitgelekte plannen) en daarmee niet volledig correct.

In 2020 is er namelijk nog geen spraken van verlaging van de belasting op elektriciteit, die gaat juist ietsje omhoog doordat we meer mogen betalen voor ODE. Het tarief in 2019 is: € 0,0189 per kWh. En het wordt in 2020 € 0,0273 per kWh.

In 2021 wordt een kWh 0.49 cent goedkoper, in 2022 gaat er maar 0.36 cent af, in 2023 0.35 cent per kWh. Enige vraagteken is nog hoe het salderen afgebouwd gaat worden, maar met deze wijzigingen heeft iedereen met zonnepanelen geen reden tot klagen. Ipv de grote lumpsum die je nu als korting krijgt hadden ze ook de belasting per kWh fors kunnen verlagen en dat was veel minder gunstig geweest voor iedereen met PV.

Bron: https://www.rijksoverheid...0voorstel%20van%20wet.pdf
En de beter leesbare versie: https://www.rijksoverheid...e%20van%20toelichting.pdf
Ach niets is zeker, in 2021 zijn er weer verkiezingen en begint het hele circus weer opnieuw.
Eerst 2020 maar doorkomen en dan is het weer prinsjesdag met nieuwe plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Er ontstaat in 2020 de bizarre situatie dat puur het hebben van een aansluiting op elektriciteit gewoon geld oplevert omdat de vermindering van de energiebelasting is gekoppeld aan het hebben van elektriciteitsaansluiting (voor particulieren) en zo'n aansluiting goedkoper is dan die vermindering energiebelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Oilman schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:18:
Hier is de bron:
https://www.rijksoverheid...-klimaat/energiebelasting

• exroosje
TWyk schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:56:
Er ontstaat in 2020 de bizarre situatie dat puur het hebben van een aansluiting op elektriciteit gewoon geld oplevert omdat de vermindering van de energiebelasting is gekoppeld aan het hebben van elektriciteitsaansluiting (voor particulieren) en zo'n aansluiting goedkoper is dan die vermindering energiebelasting.
Doet u mij er dan nog maar een paar!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@TWyk Dat is toch al jaren zo? Wat is er dan precies veranderd?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• reneeke1970
  • Laatst online: 21:52
exroosje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:10:
[...]

Doet u mij er dan nog maar een paar!
Moet je je netbeheerder bellen, die komen er zo een paar hangen hoor......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Proton_ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:14:
@TWyk Dat is toch al jaren zo? Wat is er dan precies veranderd?
In 2020 gaat de "Vermindering energiebelasting" korting op je energierekening van 257,54 euro naar 435,68 euro (ex btw).

Ik betaal nu 252,41 aan netwerkkosten (Liander) en 59,88 vaste leverkosten (budgetenergie) dus een vast bedrag van 312,29 op de elektriciteitsaansluiting.
Best fors minder dan wat ik aan belastingkorting terugkrijg.

Vanwege mijn zonnepanelen betaal ik al geen elektriciteitskosten dus alle 'winst' gaat naar het financieren van mijn gas aansluiting en verbruik (dat natuurlijk 4 cent per m3 duurder wordt).

Een warmtepomp is nu nog lastig in mijn oude huis maar financieel wordt het nu wel echt aantrekkelijker.

[ Voor 35% gewijzigd door TWyk op 18-09-2019 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TWyk schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:53:
Gevolgen belastingplannen internet.
Energiebelastingen op m3 gasverbruik fors omhoog.
Forse compensatie, niet in verlaging in energiebelasting per kilowatt maar wel in de vaste 'Vermindering energiebelasting'
ODE heffing wordt voortaan voor 33,3% bij particulieren geheven en 66,7% bij bedrijven (was 50/50)

Resultaat. Redelijk positief voor saldering zonnepanelen. Slecht voor grote gasgebruikers

Ik schat dat de gemiddelde energierekening er 80 - 100 euro minder per jaar lager uit zal zien ook voor eigenaren zonnepanelen. 150 - 180 euro of meer lager voor mensen die al van het gas af zijn.

[Afbeelding: energiebelasting 2020 infografic]
Met 0 verbruik en geen gas ga ik er 215,- op voorruit volgens millieucentraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik dacht dat er en plan was dat die korting energiebelasting inkomens afhankelijk werd, maar dat zie ik nog niet terug (gelukkig) misschien is dit meer wat voor de duurzame kroeg.

[ Voor 16% gewijzigd door Andre1973 op 18-09-2019 17:25 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:18:
Ik dacht dat er en plan was dat die korting energiebelasting inkomens afhankelijk werd, maar dat zie ik nog niet terug (gelukkig) misschien is dit meer wat voor de duurzame kroeg.
Of dit topic :)
Energiebelastingen 2020 Miljoenennota

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:53
Mijn ouders hebben sinds 2 jaar PV

Ze hebben een Fronius Symo 8.2-3-M omvormer met daarachter 8260WP.

Nu hebben ze al 2 x gehad (februari dit jaar, en eerder deze week) dat er 0,0 productie is.

Ze krijgen een mail / melding dat er 24 uur geen opbrengst is geweest.

Ook de omvormer zelf geeft de melding "OPM - Status 509", wat volgens de documentatie "Geen levering aan het net de afgelopen 24 uren " betekent.

Verder geen melding of oorzaak, het omhalen van de werkschakelaar bij de omvormer, en weer aanzetten lost het probleem op.

Iemand enig idee waar dit te zoeken :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

@Grolsch
Nog meer foutcodes?
State Code - #509
Description: No energy has been fed into the grid in the last 24 hours.

What to do: Check for any other state code, if none, contact your solar installer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Grolsch
Nee, dat is dus ook het gekke......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Grolsch schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:55:
Nee, dat is dus ook het gekke......
Ha, nog één, ik heb een Fronius (12k5) vervangen onder garantie die 7 maart 2019 is uitgegaan en op 8 maart niet meer aan, ook code 509. ben daar eind maart langs geweest, omvormer stond nog steeds uit, AC en DC nagemeten, geen afwijkingen gevonden, omvormer weer terug geplaatst, en deze deed het weer. Er is contact geweest met Oostenrijk, maar daar konden ze ook niet vinden, uiteindelijk is de omvormer onder garantie vervangen in juni dit jaar.
Ik denk dus dat het een bug is.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Weet iemand of er ook kleine omvormers (100-200W) zijn met een MC4 aansluiting? Ik ben bezig met wat panelen voor de warme kant van het koninkrijk, echter hebben ze het daar helaas nog niet zo op de burger die zelf zonnepanelen installeert(yay monopoly).
Nu zijn er zat ~100W semiflexibele panelen te vinden met MC4 touwtjes maar een geschikte omvormer ben ik nog niet tegengekomen, het meeste rond die range is toch een laadregelaar voor accu's. Waarom 100W? Dat is voor import en transport per paneel veel gemakkelijker ivm de afmetingen, en het opgewekte vermogen is laag genoeg om onder de radar te blijven bij het elektriciteitsbedrijf terwijl je toch een flinke hap uit het verbruik van oa. de airco. Met slechts 100W zal de opgewekte stroom waarschijnlijk direct daarheen gaan en nooit in de buurt van de meter komen :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Erasmo schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:31:
Weet iemand of er ook kleine omvormers (100-200W) zijn met een MC4 aansluiting? Ik ben bezig met wat panelen voor de warme kant van het koninkrijk, echter hebben ze het daar helaas nog niet zo op de burger die zelf zonnepanelen installeert(yay monopoly).
Nu zijn er zat ~100W semiflexibele panelen te vinden met MC4 touwtjes maar een geschikte omvormer ben ik nog niet tegengekomen, het meeste rond die range is toch een laadregelaar voor accu's. Waarom 100W? Dat is voor import en transport per paneel veel gemakkelijker ivm de afmetingen, en het opgewekte vermogen is laag genoeg om onder de radar te blijven bij het elektriciteitsbedrijf terwijl je toch een flinke hap uit het verbruik van oa. de airco. Met slechts 100W zal de opgewekte stroom waarschijnlijk direct daarheen gaan en nooit in de buurt van de meter komen :P
Alle micro omvormers van 250 tot 500 watt hebben dat toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 14:22
Andre1973 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:37:
[...]

Ha, nog één, ik heb een Fronius (12k5) vervangen onder garantie die 7 maart 2019 is uitgegaan en op 8 maart niet meer aan, ook code 509. ben daar eind maart langs geweest, omvormer stond nog steeds uit, AC en DC nagemeten, geen afwijkingen gevonden, omvormer weer terug geplaatst, en deze deed het weer. Er is contact geweest met Oostenrijk, maar daar konden ze ook niet vinden, uiteindelijk is de omvormer onder garantie vervangen in juni dit jaar.
Als het een HW swap onder garantie is lijkt het me geen SW bug. Weet je op welke versie de oude en de nieuwe draait?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Cable_boy schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:39:
[...]

Als het een HW swap onder garantie is lijkt het me geen SW bug. Weet je op welke versie de oude en de nieuwe draait?
Misschen een bug die geen (te verhelpen) SW bug is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Gewoon een micro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Die flexibele panelen zijn vaak 12 of 24 V en veel gebruikt voor opladen boot en caravan accu's.
Jij zoekt een omvormer die je aan het stroomnet kan hangen.
Als je zoekt op bijvoorbeeld "grid tie 24V micro inverter" vind je er vermoedelijk zat.
De goedkope zijn vaak niet al te efficiënt.
Let op dat ze inderdaad aan het grid gehangen kunnen worden.
En goed opletten of je panelen in serie of parallel aansluit (passend bij het voltage van de omvormer).

In nederlandse huizen worden vaak enphase microomvormers toegepast. Dat kan wel maar waarschijnlijk wel met dan bijvoorbeeld 3 van de flexibele 12 V panelen in serie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
TWyk schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:52:
[...]

Die flexibele panelen zijn vaak 12 of 24 V en veel gebruikt voor opladen boot en caravan accu's.
Als je zoekt op bijvoorbeeld "grid tie 24V micro inverter" vind je er vermoedelijk zat.
En goed opletten of je panelen in serie of parallel aansluit (passend bij het voltage van de omvormer).

In nederlandse huizen worden vaak enphase microomvormers toegepast. Dat kan wel maar waarschijnlijk wel met dan bijvoorbeeld 3 van de flexibele 12 V panelen in serie
Ze zijn geschikt om 12 volt mee te laden omdat ze de mooie spanning hebben van 17 volt voor de pwm laders.
Heb hier getest en een aps500 doet het prima met 17 volt. (135wp paneel )

1 PVoutput . Dongen NB

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:54
Als het niet terug het net op mag dan kan je ook voor een omvormer gaan met regelbare uitgang, deze meet het vebruikt en duwt (bijna) net zo veel terug als je verbruik is.

Alleen als je voor enkel een 100W paneeltje gaat dan lijkt mij een micro omvormer zoals eerder is gemeld de meest voorliggende keuze.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• TWyk
Poly's naar 22,8 procent wafer efficiency

https://www.pv-tech.org/n...n-efficiency-breakthrough

Nou ja poly's...

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Nieuw kan je ze niet meer krijgen, maar is de Soladin 120 een optie? Zelf heb ik jaren de 54 cells versie gehad met een 60 cells paneel (255 Wp). Had er zelf voor de zekerheid nog een beveiliging op gemaakt dat de spanning niet boven de 35 of 38 Volt kon komen. Er is ook een versie voor 72 cells panelen en nog een ander type.

Je zal er wel zelf een verloopje bij moeten kopen naar MC4. Je bent er al als je een kant en klare verlangkabel met 2× MC4 (female+male) door midden knipt. Moet je ze wel zien te vinden met <=2,5mm2

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 19-09-2019 12:20 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

reneeke1970 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:47:
[...]

Alle micro omvormers van 250 tot 500 watt hebben dat toch?
Klopt maar ik zoek iets wat meer in de range van 100W per systeem zit, omdat je die makkelijk kan ophangen en binnen halen als er een orkaan aan komt en omdat het vermogen daarvan laag genoeg is om wat van de rekening af te kunnen halen zonder dat je teruglevert.
Maar die heb ik dus nog niet kunnen vinden rond de 100W.
TWyk schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:52:
[...]

Ik heb al op die termen gezocht, helaas krijg je dan alleen accu-omvormers te zien, en die hebben geen MC4 plug maar belangrijker ook geen kabel met stekker en dat is wel een eis ivm de elektrische veiligheid(de eindgebruiker moet zelf het systeem kunnen ontkoppelen en naar binnen halen). Als ik een merk oid heb dan is het al makkelijker zoeken voor mij.
Dre schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:17:
[...]

Nieuw kan je ze niet meer krijgen, maar is de Soladin 120 een optie? Zelf heb ik jaren de 54 cells versie gehad met een 60 cells paneel (255 Wp). Had er zelf voor de zekerheid nog een beveiliging op gemaakt dat de spanning niet boven de 35 of 38 Volt kon komen. Er is ook een versie voor 72 cells panelen en nog een ander type.

Je zal er wel zelf een verloopje bij moeten kopen naar MC4. Je bent er al als je een kant en klare verlangkabel met 2× MC4 (female+male) door midden knipt. Moet je ze wel zien te vinden met <=2,5mm2
Dat is inderdaad de formfactor die ik zoek! Het liefste met MC4 maar als ik de DC kabels op een andere manier goed weg kan werken is dat eventueel ook een optie. Wat ik inderdaad zoek is in een Soladin met bij voorkeur MC4 en als het kan een iets nieuwe ontwerp :P

Een plug and play paneel met geïntegreerde omvormer is natuurlijk ook een optie maar die ben ik nog niet tegengekomen tegen redelijke prijzen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Erasmo Enphase of APS omvormers zouden kunnen werken, maar zijn al gauw te groot.
In principe kan elke omvormer die een terugleverbeveiliging ondersteunt. Dit regel je dan met een tussenmeter bij je aansluitpunt.
Een andere aanvliegroute is een accugekoppeld systeem, dat door de lage spanning beter past bij kleine panelen en een extra bonus heeft op een eiland dat geteisterd wordt door orkanen :)
Een losse (800W, powerassist) Victron Multiplus + mppt charge controller is nog redelijk betaalbaar en kan je voeden met een oude autoaccu (het gaat je tenslotte niet om de UPS functionaliteit, maar om solar bedrijf zonder teruglevering).
Omdat de mppt lader los van de omvormer zit, kan je daar iets goedkoops voor nemen wat goed aansluit op het paneel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TWyk
Erasmo schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:10:
[...]
Ik heb al op die termen gezocht, helaas krijg je dan alleen accu-omvormers te zien, en die hebben geen MC4 plug maar belangrijker ook geen kabel met stekker en dat is wel een eis ivm de elektrische veiligheid(de eindgebruiker moet zelf het systeem kunnen ontkoppelen en naar binnen halen). Als ik een merk oid heb dan is het al makkelijker zoeken voor mij.
10 seconden zoeken en dan vind ik zoiets:
https://nl.aliexpress.com/item/32921491015.html

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
Ik heb een opvallende constatering gedaan vandaag. Mijn Growatt 5000mtl-s met een nominaal vermogen van 4600watt leverde vandaag 20,1A bij 246V, netto zo'n 4950watt. Vraag die bij me opkwam is hoe een omvormer aftopt. Is dat op vermogen of op stroom? Oplettende lezers kunnen namelijk aflezen dat 230V x 20A = 4600W. Echter omdat de spanning oploopt, loopt ook het vermogen op naar in dit geval bijna 5000W. Theoretisch zou deze omvormer dan bij 253V x 20A = 5060W kunnen leveren. Is dit waarom het nominaal vermogen genoemd wordt? En kan daarmee geconcludeerd worden dat er op stroomwaarde geregeld wordt?

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@DARKviper123
Vermogen en stroom. Zowel AC als DC.

Hetzelfde zie ik hier met Effekta 4200 en Effekta 5000. Kortstondig kunnen deze omvormers pieken verwerken van meer dan 120% van wat op het typeplaatje staat. Het komt door een traag regelgedrag van de stroom- en vermogensbegrenzing. Het duurt een paar seconden voordat het setpoint weer gehaald is.

De StecaGrid 4200 daarentegen begrenst keihard het vermogen en komt er niks boven.

Effekta heeft dus minder piekverliezen dan de StecaGrid.

Of het een bug of een feuture is weet ik niet, maar het feit is dat sommige omvormers wat minder strikt zijn bij kortstondige overbelastingen. Zie hier een voorbeeld van verschillende PID regelaars: YouTube: Hardware Demo of a Digital PID Controller

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Proton_ schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:36:
@Erasmo Enphase of APS omvormers zouden kunnen werken, maar zijn al gauw te groot.
In principe kan elke omvormer die een terugleverbeveiliging ondersteunt. Dit regel je dan met een tussenmeter bij je aansluitpunt.
Een andere aanvliegroute is een accugekoppeld systeem, dat door de lage spanning beter past bij kleine panelen en een extra bonus heeft op een eiland dat geteisterd wordt door orkanen :)
Een losse (800W, powerassist) Victron Multiplus + mppt charge controller is nog redelijk betaalbaar en kan je voeden met een oude autoaccu (het gaat je tenslotte niet om de UPS functionaliteit, maar om solar bedrijf zonder teruglevering).
Omdat de mppt lader los van de omvormer zit, kan je daar iets goedkoops voor nemen wat goed aansluit op het paneel.
Bedankt voor de suggestie, maar een accu toevoegen is op dit moment helaas nog te complex zowel qua prijs als installatie. Ik heb inderdaad ook gekeken naar Enphase ed maar die zijn helaas nog iets te duur, gelukkig staat hieronder een andere goede kandidaat. Dit is meer iets voor fase 2 :P Ik wil nu liever meer richting kleine installaties om de stroomkosten overdag iets in te perken en om draagvlak te creëren voor zonnestroom.
Kijk nu kan ik verder met zoeken! Ik heb niet gedacht aan de term PV connector, nu kan ik veel gerichter zoeken, dank je wel! Wel fijn om te zien dat er ook in het <€100 segment wat te vinden valt.

• reneeke1970
Erasmo schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:18:
[...]

Bedankt voor de suggestie, maar een accu toevoegen is op dit moment helaas nog te complex zowel qua prijs als installatie. Ik heb inderdaad ook gekeken naar Enphase ed maar die zijn helaas nog iets te duur, gelukkig staat hieronder een andere goede kandidaat. Dit is meer iets voor fase 2 :P Ik wil nu liever meer richting kleine installaties om de stroomkosten overdag iets in te perken en om draagvlak te creëren voor zonnestroom.

[...]

Kijk nu kan ik verder met zoeken! Ik heb niet gedacht aan de term PV connector, nu kan ik veel gerichter zoeken, dank je wel! Wel fijn om te zien dat er ook in het <€100 segment wat te vinden valt.
Een gebruikte aps is niet veel duurder, zolang het paneel maar 100 watt is zal hij ook niet meer er uit gooien. Een aps werkt al vanaf 2 watt, ook een voordeel voor je....

1 PVoutput . Dongen NB

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

reneeke1970 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:26:
[...]

Een gebruikte aps is niet veel duurder, zolang het paneel maar 100 watt is zal hij ook niet meer er uit gooien. Een aps werkt al vanaf 2 watt, ook een voordeel voor je....
Oh ik zal ook eens op MP kijken of er wat te vinden valt, het spul van APS is in principe wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Grolsch schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:21:
Mijn ouders hebben sinds 2 jaar PV

Ze hebben een Fronius Symo 8.2-3-M omvormer met daarachter 8260WP.

Nu hebben ze al 2 x gehad (februari dit jaar, en eerder deze week) dat er 0,0 productie is.

Ze krijgen een mail / melding dat er 24 uur geen opbrengst is geweest.

Ook de omvormer zelf geeft de melding "OPM - Status 509", wat volgens de documentatie "Geen levering aan het net de afgelopen 24 uren " betekent.

Verder geen melding of oorzaak, het omhalen van de werkschakelaar bij de omvormer, en weer aanzetten lost het probleem op.

Iemand enig idee waar dit te zoeken :?
Je weet ook van het bestaan van het hidden menu met Access code 37767?
Misschien kun je daar nog iets meer achterhalen.
@Erasmo Als je buurman geen radio amateur is. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:10:
[...]

Klopt maar ik zoek iets wat meer in de range van 100W per systeem zit, omdat je die makkelijk kan ophangen en binnen halen als er een orkaan aan komt en omdat het vermogen daarvan laag genoeg is om wat van de rekening af te kunnen halen zonder dat je teruglevert.

[...]

Maar die heb ik dus nog niet kunnen vinden rond de 100W.

[...]

[...]

Dat is inderdaad de formfactor die ik zoek! Het liefste met MC4 maar als ik de DC kabels op een andere manier goed weg kan werken is dat eventueel ook een optie. Wat ik inderdaad zoek is in een Soladin met bij voorkeur MC4 en als het kan een iets nieuwe ontwerp :P

Een plug and play paneel met geïntegreerde omvormer is natuurlijk ook een optie maar die ben ik nog niet tegengekomen tegen redelijke prijzen.
Is een steca 300 iets voor je? Met verloopjes van mc3 naar mc4, ik heb hem vanaf zaterdag over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Andre1973 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:37:
[...]

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb beide keren de storing zelf opgelost, maar na de storing van de laatste keer toch ff contact gezocht met de installateur.

Hij gaf aan het ook heel vreemd te vinden, hij kon in solarweb ook niets vreemds of foutmeldingen vinden. Als de storing weer voor kwam, niet resetten maar direct bellen en hij stuurt dan direct een monteur om zelf e.e.a. te meten en te controleren.

Aangezien er nog volledige garantie op het systeem zit lijkt het me niet verstandig dat ik hier zelf mee ga "kloten".
jobr schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:00:
[...]

Je weet ook van het bestaan van het hidden menu met Access code 37767?
Misschien kun je daar nog iets meer achterhalen.
Code kende ik niet, ik zal er naar kijken! Tnx voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Grolsch schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:16:
[...]

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb beide keren de storing zelf opgelost, maar na de storing van de laatste keer toch ff contact gezocht met de installateur.

Hij gaf aan het ook heel vreemd te vinden, hij kon in solarweb ook niets vreemds of foutmeldingen vinden. Als de storing weer voor kwam, niet resetten maar direct bellen en hij stuurt dan direct een monteur om zelf e.e.a. te meten en te controleren.

Aangezien er nog volledige garantie op het systeem zit lijkt het me niet verstandig dat ik hier zelf mee ga "kloten".

[...]

Code kende ik niet, ik zal er naar kijken! Tnx voor de tip
Ja, uit en aan zetten in een oplossing, maar zoals aangegeven, wij (totaal 20+ jaar ervaring met PV) en ook Fronius zelf konden niets vinden. Ik zou aandringen op vervangen, en gezien ze dit vanaf Fronius zelf hebben aangeboden bij ons, zullen ze het geval wel willen onderzoeken. 509 betekend dat ie het niet doet, en dat zou kunnen komen door sneeuw, oid, maar dat lag er niet op, en spanning AC en DC waren ook goed, en de 20K Fronius die er naast hing op dezelfde aansluiting deed het gewoon.

[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 20-09-2019 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Andre1973 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:50:
[...]

Ja, uit en aan zetten in een oplossing, maar zoals aangegeven, wij (totaal 20+ jaar ervaring met PV) en ook Fronius zelf konden niets vinden. Ik zou aandringen op vervangen.
Mijn leverancier kennende zal hij dat zelf ook opperen. Hij is altijd supernetjes met dit soort dingen, maar tnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
fjux schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:26:
[...] ps. Heeft er iemand nog ideeën over het onderdimensioneren van de omvormer gezien ze op het noorden liggen?

En hoe kijken jullie aan tegen het 1fase/3fase verhaal?
ik ga sowieso naar 3fasen vanwegen de elektrische auto. is het dan verstandiger om ook voor een 3 fase omvormer te gaan?

met 17 panelen met totaal 4800wP ligt het redelijk op het omslag punt.....
Wat is de hellingshoek van het dak? Aannemende dat de zon maximaal recht boven de aarde staat op het hoogste punt in de zomer, kan je de cosinus van de hellinghoek van het dak nemen voor de vermenigvuldigins faktor voor de maximale opbrengst voordat je eventuele andere onder- of overdimensionering gaat toepassen.

Als 1 fase je beter uitkomt moet je dat doen. De netbeheerder schijnt liefst niet meer dan 5kW onbalans in de invoeding te hebben maar noemt het zelf een advies.
Voor 3fase aansluitingen mag je volgens hun eigen advies in totaal tot je aansluitwaarde terugleveren, dus als je nog plannen hebt voor uitbreiding is 3fase waarschijnlijk een beter idee. Ook heb je bij 3fase een lager verlies in je netaansluiting van je omvormer. Maar niet zodanig dat dit andere argumenten om 1fase aan te sluiten buiten spel zet.
Zie mij .sig; 28x 195Wp / 5,5kWp op enkel fase 4,2kVA omvormer 20A gezekert(5mm2) op 25A aansluiting.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 16:59
onetime schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:56:
[...]

Wat is de hellingshoek van het dak? Aannemende dat de zon maximaal recht boven de aarde staat op het hoogste punt in de zomer, kan je de cosinus van de hellinghoek van het dak nemen voor de vermenigvuldigins faktor voor de maximale opbrengst voordat je eventuele andere onder- of overdimensionering gaat toepassen.

Als 1 fase je beter uitkomt moet je dat doen. De netbeheerder schijnt liefst niet meer dan 5kW onbalans in de invoeding te hebben maar noemt het zelf een advies.
Voor 3fase aansluitingen mag je volgens hun eigen advies in totaal tot je aansluitwaarde terugleveren, dus als je nog plannen hebt voor uitbreiding is 3fase waarschijnlijk een beter idee. Ook heb je bij 3fase een lager verlies in je netaansluiting van je omvormer. Maar niet zodanig dat dit andere argumenten om 1fase aan te sluiten buiten spel zet.
Zie mij .sig; 28x 195Wp / 5,5kWp op enkel fase 4,2kVA omvormer 20A gezekert(5mm2) op 25A aansluiting.
hellingshoek is 20 graden, maar dan dus wel op het noorden (-170 graden)

ik zat te twijfelen voor 1 of 3 fasen meer omdat dat de saldering regeling straks stopt/veranderd.
en mijn terugverdien tijd toch ook voor een aardig deel daar in zal vallen.

Als mijn huis op 3 fasen draait en de panelen maar 1 fase terug leveren kan het dus zijn dat ik en aan het inkopen ben en aan het verbruiken tegelijk, en dat concept is stom.

Maar ik zag al wel dat de 3 fase's omvormers wel wat 'lastiger' zijn met de panelen zelf. dan moet ik even goed uitzoeken hoe dat zit met die ingang voltages en spanningen op de DC strings.

als ik nu zit te kijken kom ik met 18 panelen (moet hopelijk passen) ook weg met een 3.6kW omvormer.

Redenering:
340Wp x 18 = 6120Wp
opbrengst om 20graden helling en -170 graden azimuth = 65% max

6120 x0.65 = 3978Wp

Denk dat ik dan wel met een Sunny boy 3.6 goed zit.
Wat dus ook weer mooi op een 16A zekering past.

of zit ik nu helemaal fout te rekenen?

ps. ik wil ook nog 5 panelen op de schuur gaan leggen, maar denk dat het gemakkelijker is om daar een kleine omvormer te hangen dan allemaal DC kabels te gaan trekken door de tuin en het huis.

of zou ik toch beter kunnen kijken naar een 3 fasen omvormer om de teruglevering ook netjes te verdelen over de 3 fases?
verder uitbreiden dan dit kan niet echt, alles ligt hier mee al vol, of ik moet ze op de gevel gaan plakken.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:38
cville schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:20:
[...]

Ik bedoel hier het IP adres van de ethernet NIC die net zoals het WiFi interface een eigen en bij mij bekend MAC adres heeft. Ik kan de WiFi uitzetten maar weet vrij zeker dat ik ze allebei tegelijk werkend had. Er moet iets aan de hand zijn want vorige week liet het systeem 192.168.178.113 in het configuratiescherm zien en 192.168.178.110 onderaan de home page. De 2e was gewoon fout en kon ook niet gepingd worden.

Ik overweeg om voor mijn andere inverter een web interface te kopen. Dan moet ik de UTP kabel die nu voor de STP6 gebruikt wordt, voor de SB3000 gebruiken en heb ik dus op de STP6 WiFi nodig en dat werkt ineens niet meer terwijl het adres wel pingable is.
Helaas, ik kan je niet helpen, maar ik heb soortgelijke problemen met een SB3.6AV40. Verbinding via Wifi was altijd al wisselvallig (omvormer staat buiten op het platte dak), dus uiteindelijk een kabel getrokken. Daar is de verbinding ook drama:
- pingen werkt soms (moet nog eens wat gedetailleerder over langere tijd testen)
- webinterface is onbereikbaar
- Modbus over TCP/IP werkt soms ( goed genoeg om te loggen, maar soms ligt dat er opeens ook een dag uit)
Al met al best wel knudde, ook de respons van de helpdesk is vooralsnog 0.0...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DARKviper123
fjux schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:55:
[...]

hellingshoek is 20 graden, maar dan dus wel op het noorden (-170 graden)

ik zat te twijfelen voor 1 of 3 fasen meer omdat dat de saldering regeling straks stopt/veranderd.
en mijn terugverdien tijd toch ook voor een aardig deel daar in zal vallen.

Als mijn huis op 3 fasen draait en de panelen maar 1 fase terug leveren kan het dus zijn dat ik en aan het inkopen ben en aan het verbruiken tegelijk, en dat concept is stom.
Dit klopt technisch, wil het niet dat een 3-fase slimme meter intern saldeert over de fases. Dus ook al lever je op 1 fase en verbruik je op een andere fase. Dit wordt al voor/in de meter tegen elkaar weggestreept en komt dus nooit bij de energieleverancier terecht.
Maar ik zag al wel dat de 3 fase's omvormers wel wat 'lastiger' zijn met de panelen zelf. dan moet ik even goed uitzoeken hoe dat zit met die ingang voltages en spanningen op de DC strings.

als ik nu zit te kijken kom ik met 18 panelen (moet hopelijk passen) ook weg met een 3.6kW omvormer.
Tenzij een B16 automaat je heilig is (om redenen die ik niet begrijp), waarom zou je geen 4,0/4,2 of 4,6kW omvormer ophangen? B20 Alamat kost je vrijwel hetzelfde. Let wel even op de diameter van je AC-bedrading. Ik zou denk ik altijd minimaal 4mm² kiezen. Dit ook in verband met verliezen.
Redenering:
340Wp x 18 = 6120Wp
opbrengst om 20graden helling en -170 graden azimuth = 65% max

6120 x0.65 = 3978Wp

Denk dat ik dan wel met een Sunny boy 3.6 goed zit.
Wat dus ook weer mooi op een 16A zekering past.

of zit ik nu helemaal fout te rekenen?

ps. ik wil ook nog 5 panelen op de schuur gaan leggen, maar denk dat het gemakkelijker is om daar een kleine omvormer te hangen dan allemaal DC kabels te gaan trekken door de tuin en het huis.
Zeker, meest eenvoudige/voordelige is gewoon een kleine omvormer.
of zou ik toch beter kunnen kijken naar een 3 fasen omvormer om de teruglevering ook netjes te verdelen over de 3 fases?
verder uitbreiden dan dit kan niet echt, alles ligt hier mee al vol, of ik moet ze op de gevel gaan plakken.......
Dat zou je dan alleen doen om de netbeheerder te pleasen, maar de vraag is of jij het verschil maakt. Terwijl er nog legio aansluitingen maar 1-fasig zijn. Laat de netbeheerder dit managen. Dit zal ook autonoom gebeuren, doordat mensen waarbij de omvormer uitgaat op overspanning automatisch een andere fase zullen proberen (mits ze een 3-fase aansluiting hebben, natuurlijk). Anders moeten de netbeheerders maar als service moeten aanbieden om de meeste geschikte fase te komen selecteren. Tot die tijd, hang hem gewoon aan een fase... of meet even op een zonnig dagje de 3-fases en kies degene met de laagste spanning ;)

Ik beredeneerde destijds dat wanneer salderen echt ophoud te bestaan je waarschijnlijk toch moet gaan werken met een accu en dan moet je hoogstwaarschijnlijk overstappen op een andere omvormer. Dus nu gewoon kiezen voor meest economische oplossing (ofwel: kortste terugverdientijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
@DARKviper123
ik wou graag onder de 16A blijven van wegen selectiviteit. met een 3 fase aansluiting krijg ik 3x25A.
dus zou een 16A er nog mooi binnen vallen.

en ik wist niet dat de slimme meters gewoon alle fases bij elkaar optellen om te meten! dus ook als salderen vervalt/minder wordt maakt het dus niets uit! thanks! dan ga ik sowieso niet klooien met 3 fasen als het niet hoeft.

via de SMA project planner kwam ik uit op een 3.6kw omvormer met 18 panelen, dus vandaar dat ik die had aangehouden.
Helaas laat die niet helemaal de berekening zien waarom die.

als ik het zo lees zou jouw advies dus wel zijn om naar 4kw te gaan en dan een 20A automaat?

ps. misschien een hele stomme vraag, maar zit er standaard in alle omvormers DC lekstroom beveiliging?
ik ben ook aan het kijken met mijn elektrische auto en daar hameren ze er best veel op, maar bij PV zie ik er niet veel van terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 02-10 20:00
DRAFTER86 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:50:
[...]

Helaas, ik kan je niet helpen, maar ik heb soortgelijke problemen met een SB3.6AV40. Verbinding via Wifi was altijd al wisselvallig (omvormer staat buiten op het platte dak), dus uiteindelijk een kabel getrokken. Daar is de verbinding ook drama:
- pingen werkt soms (moet nog eens wat gedetailleerder over langere tijd testen)
- webinterface is onbereikbaar
- Modbus over TCP/IP werkt soms ( goed genoeg om te loggen, maar soms ligt dat er opeens ook een dag uit)
Al met al best wel knudde, ook de respons van de helpdesk is vooralsnog 0.0...
Sinds ik eerder deze week de spanning van de inverter heb afgehaald, is de situatie wel zeer stabiel; fout maar stabiel.

Speedwire: ping, web interface en MODbus OK
WiFi: ping, MODbus OK maar geen webinterface

Van de helpdesk krijg ik ondanks beloften, geen antwoord (sinds april). Zo is mijn normale operationele status altijd "DERATING" (vanaf de eerste seconde), terwijl ik zeker weet dat er geen enkele limiet overschreden wordt. Wat zie jij als normale operating status? (web interface of MODbus)

TOEVOEGING: er recent nieuwe firmware uitgekomen: 3.0.5.R Heb je die al geïnstalleerd?

[ Voor 3% gewijzigd door cville op 20-09-2019 15:20 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DARKviper123
fjux schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:32:
@DARKviper123
ik wou graag onder de 16A blijven van wegen selectiviteit. met een 3 fase aansluiting krijg ik 3x25A.
Ik snap je beredenatie, maar die is vanuit een generieke groep beredeneert. Ofwel: wat is de kans dat jij met je omvormer (het enige apparaat op de groep) een overstroom beveiliging tript? Die kans is nul, de kans dat jij de beveiliging tript bestaat alleen uit een fout in het apparaat of in de bekabeling. Sluiting of sluimersluiting. De vraag is of het daarbij interessant is of je PV-groep tript of dat het ook acceptabel is dat je hierbij je 25A hoofdzekering aanspreekt. Hierbij nog als kanttekening dat een harde sluiting (boormachine door kabel of iets dergelijks) een B16 zeker niet selectief is op de C25 van de netbeheerder, dan gaan ze gewoon allebei. Alleen op een ouderwetse smeltzekering heb je nog enige kans op selectiviteit bij sluiting, dus voor wat betreft een PV-omvormer op zijn eigen groep is het zonder meer te onderbouwen dat je hierbij niet persé probeert selectief te zijn.
en ik wist niet dat de slimme meters gewoon alle fases bij elkaar optellen om te meten! dus ook als salderen vervalt/minder wordt maakt het dus niets uit! thanks! dan ga ik sowieso niet klooien met 3 fasen als het niet hoeft.

via de SMA project planner kwam ik uit op een 3.6kw omvormer met 18 panelen, dus vandaar dat ik die had aangehouden.
Helaas laat die niet helemaal de berekening zien waarom die.

als ik het zo lees zou jouw advies dus wel zijn om naar 4kw te gaan en dan een 20A automaat?
Nee hoor dit probeer ik niet te zeggen, als voor jou situatie 3,6kW voldoende is, dan gewoon een omvormer van 3,6kW ophangen en inderdaad dan is een B16 automaat (al zou ik een automaat met aardlek toepassen, zogenaamde alamat) voldoende. Wel zou ik dan wellicht alsnog 4mm² leggen, puur voor de verliezen en de minimale meerkosten. Dit natuurlijk als je nog geen verbinding hebt liggen.
ps. misschien een hele stomme vraag, maar zit er standaard in alle omvormers DC lekstroom beveiliging?
ik ben ook aan het kijken met mijn elektrische auto en daar hameren ze er best veel op, maar bij PV zie ik er niet veel van terug komen.
Dit zou je even voor je geselecteerde omvormer moeten bekijken, maar volgens mij voldoen de meeste aan de een bepaalde lekstroom detectie die voorkomt dat je een type B aardlekbeveiliging moet plaatsen. Wel vereisen sommige omvormers een iets ruimere aardlekbeveiliging (mocht je die willen toepassen) omdat ze anders een 30ma aardlekbeveiliging toch zouden kunnen aanspreken. Zo heb ik mijn Growatt achter een B20-100ma alamat gehangen, omdat de manual van Growatt aangeeft dat je minimaal 100ma moet toepassen. Conform de norm hoef je geen aardlek te hanteren op een PV-omvormer, welke met een eigen groep direct verbonden is aan de meterkast, maar baat het niet, dan schaad het zeker niet. Dus mijn advies, plaats in ieder geval een alamat, danwel 30ma (als je omvormer dat toelaat), anders 100ma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:30
Nu ik mijn installatie een tijdje in bedrijf heb wordt het me wel duidelijk dat panelen zonder saldering helemaal niet zo'n goede deal zijn. Op een bewolkte dag heb ik nu een paar honderd Watt aan opgewekt vermogen. Dat is natuurlijk leuk om het continuverbruik in huis af te dekken, maar daar draai je geen wasmachine of vaatwasser op. De installatie is ook weer dusdanig groot dat er bij zonniger weer regelmatig anderhalve kW terug het net op gaat waar ik zelf niks mee doe en waar ik met een kale stroomprijs straks ook maar weinig voor terug ga zien. Kortom: je eigen opwek zoveel mogelijk zelf gebruiken is echt maar zeer beperkt te doen. Ik heb maar beperkt vieze was en lampen gaan pas aan als het donker is buiten.

Dat roept bij mij de vraag op: waarom zou je na het ophouden van de salderingsregeling nog willen investeren in een PV-installatie :? ? Economisch gezien lijkt het me dan namelijk simpelweg niet meer interessant om investeringsrisico te nemen, plus dat geklus aan huis altijd met gedoe komt. Ik vind het geinig spul, maar ik zou het niet opnieuw doen.

Een andere vraag: volgens mij wek je de meeste stroom op tijdens piekuren en neem je de meeste stroom af tijdens daluren. Is het dan niet voordelig om met een PV-installatie daar dubbeltarief te gaan?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DARKviper123
Bananenplant schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 15:15:
Nu ik mijn installatie een tijdje in bedrijf heb wordt het me wel duidelijk dat panelen zonder saldering helemaal niet zo'n goede deal zijn. Op een bewolkte dag heb ik nu een paar honderd Watt aan opgewekt vermogen. Dat is natuurlijk leuk om het continuverbruik in huis af te dekken, maar daar draai je geen wasmachine of vaatwasser op. De installatie is ook weer dusdanig groot dat er bij zonniger weer regelmatig anderhalve kW terug het net op gaat waar ik zelf niks mee doe en waar ik met een kale stroomprijs straks ook maar weinig voor terug ga zien. Kortom: je eigen opwek zoveel mogelijk zelf gebruiken is echt maar zeer beperkt te doen. Ik heb maar beperkt vieze was en lampen gaan pas aan als het donker is buiten.

Dat roept bij mij de vraag op: waarom zou je na het ophouden van de salderingsregeling nog willen investeren in een PV-installatie :? ? Economisch gezien lijkt het me dan namelijk simpelweg niet meer interessant om investeringsrisico te nemen, plus dat geklus aan huis altijd met gedoe komt. Ik vind het geinig spul, maar ik zou het niet opnieuw doen.
Thuis-accuutje erbij en je bent alweer een stuk flexibeler. Wellicht is er over x-jaar al een ontwikkeling waarmee je met je pv-systeem waterstof produceert. Welke je vervolgens weer kunt gebruiken voor verwarming, electriciteit en mobiliteit. Je weet t niet. Daarom flexibel blijven. Die pv-installatie asap terug verdienen en je dan laten verrassen door de toekomst.
Een andere vraag: volgens mij wek je de meeste stroom op tijdens piekuren en neem je de meeste stroom af tijdens daluren. Is het dan niet voordelig om met een PV-installatie daar dubbeltarief te gaan?
Ligt eraan hoe je leverancier saldeert. Een aantal aanbieders salderen per telwerk en dus is een overschot op 1 van beide telwerken ongunstig, want daarvoor krijg je vrijwel niks terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
@DARKviper123 thanks voor de antwoorden!

Ik was sowieso voor een combinatie aardlek + groep gegaan.
ik had niet in de gaten dat een Aardlekautomaat afgekort een Alamat heet. dat is een stuk makkelijker typen ;)

@Bananenplant
De salderings regeling verandert misschien maar je zal altijd geld terug krijgen voor het leveren van stroom.
een energie centrale verdient uiteraard ook gewoon geld.

daarnaast kun je altijd nog kijken naar accu's.

je terugverdien tijd is alleen wat langer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
DARKviper123 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:53:
Conform de norm hoef je geen aardlek te hanteren op een PV-omvormer, welke met een eigen groep direct verbonden is aan de meterkast
In de meeste huizen is de aardverspreidingsweerstand > 25/In en is een aardlek dus altijd verplicht al of niet vast aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@fjux
Je kan het beste een 100 mA aardlekautomaat aansluiten.
https://www.superflink.nl...ala_foutstroom=149&cat=46

Hoewel ik de laatste tijd weinig problemen ondervind met een aardlekautomaat van 30 mA en SMA, zit je met 100 mA (enkel voor PV) aan de veilige kant.

SMA kijkt ook naar DC lekstromen inderdaad. (continu meting in de omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fjux
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:56:
@fjux
Je kan het beste een 100 mA aardlekautomaat aansluiten.
https://www.superflink.nl...ala_foutstroom=149&cat=46

Hoewel ik de laatste tijd weinig problemen ondervind met een aardlekautomaat van 30 mA en SMA, zit je met 100 mA (enkel voor PV) aan de veilige kant.

SMA kijkt ook naar DC lekstromen inderdaad. (continu meting in de omvormer)
Thanks!

Al moet ik toegeven dat ik waarschijnlijk veel te hard van stapel aan het lopen ben..
kan pas in december het huis in, verwacht dat ik dan nog even wat andere prio's heb dan PV. maar het is en blijft leuk om al plannen te maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
DARKviper123 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 15:28:
[...]

Thuis-accuutje erbij en je bent alweer een stuk flexibeler. Wellicht is er over x-jaar al een ontwikkeling waarmee je met je pv-systeem waterstof produceert. Welke je vervolgens weer kunt gebruiken voor verwarming, electriciteit en mobiliteit.
Of wellicht ook niet. Wellicht komt men over x jaar tot de conclusie dat kernenergie een goede manier is om van het gas af te komen en wordt stroom vervolgens spotgoedkoop.
Je weet t niet. Daarom flexibel blijven. Die pv-installatie asap terug verdienen en je dan laten verrassen door de toekomst.
Voor mezelf zie ik het nut wel, maar ik zou echt niet weten hoe een nieuwe PV-installatie na het afbouwen van de salderingsregeling nog een interessante investering is. Zelfs al zou de tvt gelijk blijven: dat zou namelijk betekenen dat de opbrengsten na het terugverdienen van je installatie vergeleken met nu ook nog maar een kwart zijn. Of laten we optimistisch zeggen: een derde.

Een installatie van EUR 1400 (dat zou die van mij dan kosten) zou dan in 21 jaar EUR 2800 winst opleveren, als er niks mis/stuk gaat. Dat is per maand 11 euro. Een ontsierende installatie op je huis met een vergroot brandrisico voor een maandelijks voordeel ter waarde van een Netflixabonnement totdat je de boel moet vervangen. Dat is toch helemaal geen goede deal? Of zie ik iets over het hoofd?

Eigenlijk heb ik nu een nog slechtere deal dan het bovenstaande scenario omdat ik voor eenzelfde voordeel de prijs van nu geïnvesteerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

fjux schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:32:
@DARKviper123
Hou er rekening mee dat 16A achter 25A niet selectief is. Zoals reeds aangegeven is dat voor de meeste mensen acceptabel. Zie:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 20-09-2019 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
fjux schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:04:
..........
ik had niet in de gaten dat een Aardlekautomaat afgekort een Alamat heet. dat is een stuk makkelijker typen ;)
.......................
Dat is niet helemaal het geval, zoals @DARKviper123 schreef is het correct:
(al zou ik een automaat met aardlek toepassen, zogenaamde alamat)
Een combi, dus.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat zal wel meevallen op Curaçao :P
Rol-Co schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:16:
[...]

Is een steca 300 iets voor je? Met verloopjes van mc3 naar mc4, ik heb hem vanaf zaterdag over.
Ik heb lichte interesse, maar ik moet eerst even kijken of ie geschikt is voor het grid+de geplande panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fjux
Naalroc schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:25:
[...]

Dat is niet helemaal het geval, zoals @DARKviper123 schreef is het correct:

[...]

Een combi, dus.
Yes een combi, officieel genoemd aardlekautomaat:

Wikipedia: Aardlekautomaat

Anders heet het een aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:32
Bij ons komen er panelen op het dak en op de carport/schuur. Daar zit een meter of 6 tussen. Onze installateur geeft aan dat als je met 1 omvormer gaat werken, de DC-kabels van schuur naar huis (of andersom) niet ingegraven mogen worden, omdat ze niet geaard zijn. Die moeten dus in een buisje bovengronds naar het huis geleid worden. Ik had me dit nooit eerder gerealiseerd, of van gehoord.. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:56:

Een 30mA aardlek is toch een stuk veiliger dan een 100mA?
Of bedoel je dat de kans op uitval van je omvormer kleiner is met een 100mA aardlek?
Dat heeft niks met veiligheid te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Bananenplant schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:33:
[...]
Of wellicht ook niet. Wellicht komt men over x jaar tot de conclusie dat kernenergie een goede manier is om van het gas af te komen en wordt stroom vervolgens spotgoedkoop.
Gelukkig is dat niet het geval, er is een paar jaar geleden geprobeerd een nieuwe energiemaatschappij op te zetten op basis van atoom stroom, en en dat kan niet uit, is gewoon te duur. De kosten van de bouw van kerncentrales loopt overal in het westen giga uit de klauwen, en de sloop ervan is nog veel duurder. Gelukkig moeten ze daar tegenwoordig geld voor reserveren, voorheen was dat een taak van de overheid (en de kosten vielen dus aan de belastingbetaler).
Er komt elk jaar meer PV bij, en ook steeds meer wind energie bij. we zijn net over het punt dat beide zonder subsidie kunnen, en dat opent veel deuren van grote investeerders, die 10 jaar geleden het nog als linkse hobby zagen, zien nu in dat er goed geld te verdienen valt, end at ze om moeten willen ze over 20 jaar nog wat te verkopen hebben. Het gezeur dat er niet genoeg wind / zon is op de goede tijden is onzin, want dat was er voorheen met kolen gas en kernenergie ook niet, vandaar dat we al die dikke kabels hebben liggen naar andere landen. We kunnen elektriciteit omzetten naar zowel syngas, H2, waterkracht en seizoenswarmte. Helaas zitten zoals altijd de overheden die hun mond vol hebben van we moeten dit en dat, vaak de uitvoering in de weg met hun regelgeving. lokale overheden zijn nog bezig PV aan te moedigen dat allang op eigen benen staat, en zou juist nieuwere onbekendere technieken moeten aanmoedigen en de ruimte geven, maar daar ontbreekt vaak de kennis voor. Wij lopen tegen zaken aan waar de politiek zolang de tijd neemt om een SDE+ project te starten dat de tijd tot dat er werkelijk geproduceert moet worden bijna verstreken is. Ze zijn trots op een project dat "al" binnen 3 jaar gerealiseerd is, waar wij andere vergelijkbare projecten waar de overheid (gemeente) niet mee bemoeit binnen 3 maanden draaien. Ook mag ik hier lokaal niet een laadpaal plaatsen op gemeentegrond ondanks toezeggingen van mijn kant eventueel een pacht / borgsom te betalen voor herstel / verwijdering. Waardoor ik genoodzaakt ben om bij het hebben van een elektrich voertuig te laden voor 33 cent per kWh en tegelijk mijn zonnestroom moet verkopen tegen 11 cent per kWh.(ik kan het voertuig, net als velen met mij, helaas niet op eigen grond plaatsen) Als de overheid zich eerste een bezig gaat houden met wat er nodig word geacht door mensen die in de duurzame techniek werken, i.p.v. zich door te dure advies bureau's zich bejaard advies aan te laten praten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Moons schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:01:
Bij ons komen er panelen op het dak en op de carport/schuur. Daar zit een meter of 6 tussen. Onze installateur geeft aan dat als je met 1 omvormer gaat werken, de DC-kabels van schuur naar huis (of andersom) niet ingegraven mogen worden, omdat ze niet geaard zijn. Die moeten dus in een buisje bovengronds naar het huis geleid worden. Ik had me dit nooit eerder gerealiseerd, of van gehoord.. Klopt dit?
Als je ze in een geschikte buis (dikwandige mantelbuis voor in de grond) in de grond legt mogen ze volgens mij gewoon ingegraven worden, dat mag je met AC kabel ook doen voor zover ik weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:41
Moons schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:01:
Omdat ze niet geaard zijn? Bedoel je misschien omdat ze niet gearmeerd (gewapend) zijn?

• Bananenplant
@Andre1973 ik probeer slechts aan te geven dat "wellicht is er straks wel..." net zo goed een ontwikkeling kan zijn die PV-installaties onaantrekkelijk maakt.

Ik probeer echt te bedenken hoe ik als huiseigenaar met een paar paneeltjes significant kan besparen door mijn eigen opwek te gebruiken zodra de salderingsregeling afgeschaft is, maar ik zie gewoon niet hoe. Zo'n elektrische auto is ook leuk, maar die staat overdag bij de baas, dus die met eigen stroom opladen gaat ook niet. Een accu heeft volgens mij ook maar beperkt nut, die gaat me nooit helpen om het donkere najaar door te komen. Waterstof genereren om mijn CV-ketel op te stoken klinkt enorm inefficiënt.

Kortom: anders dan vanuit ideologie zie ik niet in waarom je als huiseigenaar straks nog in panelen zou investeren omdat ze economisch gezien slechts een paar kruimels zullen opleveren. Welke gouden use case zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bananenplant
Ik zou echt niet meer terugwillen naar een situatie zonder eigen panelen.

Je ziet het te zwart/wit?
Een wp-boiler voor 200 euro, die elke dag gratis voor warm water zorgt.
Je hebt geen wasmachine/vaatwasser/wasdroger met uitgestelde timer?
Een sluipverbruik overdag van 100 watt, welke weggewerkt wordt.
Die e-auto staat in het weekend thuis? Toch 28% van de 7 dagen.
Stel dat je die zou kunnen gebruiken voor nachtstroom ook.

Tel alles eens op...

Edit: stroom wordt nooit goedkoper. Nieuwe melkkoe van de regering qua belastingen ter compensatie van belasting op fossiele brandstoffen.
Wellicht komt men over x jaar tot de conclusie dat kernenergie een goede manier is om van het gas af te komen en wordt stroom vervolgens spotgoedkoop.
Draai het eens om. Iedereen is van het gas af en stroom wordt .....?

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2019 09:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
Bananenplant schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 07:52:
@Andre1973 ik probeer slechts aan te geven dat "wellicht is er straks wel..." net zo goed een ontwikkeling kan zijn die PV-installaties onaantrekkelijk maakt.

Ik probeer echt te bedenken hoe ik als huiseigenaar met een paar paneeltjes significant kan besparen door mijn eigen opwek te gebruiken zodra de salderingsregeling afgeschaft is, maar ik zie gewoon niet hoe. Zo'n elektrische auto is ook leuk, maar die staat overdag bij de baas, dus die met eigen stroom opladen gaat ook niet. Een accu heeft volgens mij ook maar beperkt nut, die gaat me nooit helpen om het donkere najaar door te komen. Waterstof genereren om mijn CV-ketel op te stoken klinkt enorm inefficiënt.

Kortom: anders dan vanuit ideologie zie ik niet in waarom je als huiseigenaar straks nog in panelen zou investeren omdat ze economisch gezien slechts een paar kruimels zullen opleveren. Welke gouden use case zie ik over het hoofd?
Waar we dus naar toe moeten is dat je auto ergens anders staat te laden dit toch verekend wordt met je opwekking. Je zou het laden dus moeten onderbrengen bij de zelfde energie leverancier als van je huis.
Betaal je alleen transport kosten.

Toch draai ik ondanks een dubbele meter voor dag en nacht steeds meer zaken overdag. Ik heb mijn panelen nu 4 jaar bijna en weet aan hand van de weer berichten hoeveel er binnen komt. Dan programmeren we de vaatwasser en wasmachine overdag start 11 uur en 14 uur.

Thuis batterijen worden al steeds goedkoper echter zolang je kunt salderen niet van toepassing. Ik heb in de nacht ongeveer 3 kwh nodig. Bij een thuis batterij moet ik in de winter wel flink panelen leggen om de batterij op te laden en voldoende voor eigen gebruik te hebben.

Wat ik nog wel van plan ben is om naast de zonnenboiler een elektraboiler erbij te zetten, afhankelijk van overschot kan ik de boiler dan aanzetten.
Volgens jaar krijg een kapschuur met een mooi dal vlak van 3 meter x 7 meter. unnen dus mooi panelen op.

Als je voldoende geld op de bank hebt met rente 0,01% kun je beter investeren denk ik.
Mijn huidige installatie heb ik volgend jaar terug verdiend gerekend met 0,20€/kwh ligt er dan 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 04-10 13:31
DARKviper123 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:51:
[...]

Dit klopt technisch, wil het niet dat een 3-fase slimme meter intern saldeert over de fases. Dus ook al lever je op 1 fase en verbruik je op een andere fase. Dit wordt al voor/in de meter tegen elkaar weggestreept en komt dus nooit bij de energieleverancier terecht.
Het schijnt dat niet alle SM intern salderen. Met het huidige beleid is dat geen probleem. Als het salderen stopt of wordt versoberd kan het wel een probleempje worden.

http://www.zonnepanelen.w...r-in-de-3-fase-meterkast/

En het vervolg

http://www.zonnepanelen.w...in-de-3-fase-meterkast-2/

Ook op dit forum is dit bij een paar personen opgevallen. En een 3-fase omvormer gaat dit ook niet oplossen.

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 21-09-2019 09:50 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-10 12:18
Hier ook een vraag over optimale locatie PV panelen:

Het betreft een nieuwbouwhuis met een oost-west orientatie schuin dak, ongeveer 50 graden helling.

Bouwer heeft 16x 320wp panelen ingetekend - maar allemaal op oost, wat eigenlijk zelfs nog een beetje naar het noorden gericht is. Zie het blauwe vlak hieronder.

Op de westkant zit een dakkapel (grote groene vlak) en een dakraam (klein groen vlak). Er zit een grote schoorsteen tot de nok (oranje) die schaduw zal werpen op de achterkant. Echter, er is ruimte voor minstens 8 panelen boven het dakraam op de westkant, waarbij er 8 op de oostkant houdt, en je zou zelfs nog 8 panelen onder het dakraam kwijt kunnen. Zou ook het huidige pakket kunnnen uitbreiden met 8 panelen op de westkant boven dakraam. Wat denken jullie? Zal het veel schelen in opbrengst om de westkant ook te gebruiken?

Tekening:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4LqR5Ko.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:23

BTS

@nel!s , ik zou sowieso kiezen voor een oost west situatie.
Thuis ook gedaan en het verschil met een buurman die enkel zuid heeft is aanzienlijk. Omvormer start eerder op en stopt veel later dan bij die meneer.

www.highflow.nl

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022

Het plaatsen van zonnepanelen op Nederlandse daken kun je beter gezamenlijk financieren door het plaatsen van diverse grote PV parken in deels zuid Spanje en andere zonnige landen.
Hier bedoel ik mee dat elk huishouden/ persoon die PV wil zijn aandeel mee financiert in die parken en geen PV op zijn woning laat plaatsen.
Met name als je in een flat/ appartement woont zonder eigen dak is dit zeer interessant.

Met de verkoop van die stroom (je eigen aandeel) in die landen krijg je veel meer geld terug om je jaarlijkse stroomrekening (netstroom) te betalen.
Over 10-15 jaar kan dat wel eens de norm worden, dus ook dat er dan nog maar weinig zonnepanelen in Nederland worden geplaatst ( eerder afname dan toename van het totaal aantal panelen).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

nel!s schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:52:

Het betreft een nieuwbouwhuis met een oost-west orientatie schuin dak, ongeveer 50 graden helling.

Bouwer heeft 16x 280wp panelen ingetekend - maar allemaal op oost, wat eigenlijk zelfs nog een beetje naar het noorden gericht is. Zie het blauwe vlak hieronder.

Op de westkant zit een dakkapel (grote groene vlak) en een dakraam (klein groen vlak). Er zit een grote schoorsteen tot de nok (oranje) die schaduw zal werpen op de achterkant. Echter, er is ruimte voor minstens 8 panelen boven het dakraam op de westkant, waarbij er 8 op de oostkant houdt, en je zou zelfs nog 8 panelen onder het dakraam kwijt kunnen. Zou ook het huidige pakket kunnnen uitbreiden met 8 panelen op de westkant boven dakraam. Wat denken jullie? Zal het veel schelen in opbrengst om de westkant ook te gebruiken?

Tekening:
[Afbeelding]
De vraag is ook wat je bij de bouwer betaald.
Vaak ben je heel veel meer kwijt bij een aannemer dan bij een zonnepanelen bedrijf.
280Wp? zijn dat dan ook blauwe? of maakt het je niet uit hoe het eruit ziet?
Tegenwoordig is 300Wp wel een beetje het minimale met zwarte dan.
Wat voor merk komt erop en wat voor omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DARKviper123
drielp schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:47:
[...]

Het schijnt dat niet alle SM intern salderen. Met het huidige beleid is dat geen probleem. Als het salderen stopt of wordt versoberd kan het wel een probleempje worden.

En het vervolg

Ook op dit forum is dit bij een paar personen opgevallen. En een 3-fase omvormer gaat dit ook niet oplossen.
Dit schijnt idd te zijn voorgekomen, maar is in tegenstrijd met de meetcode. Mocht je dit hebben, dan kun je direct een nieuwe meter eisen. Mijn Iskra meter saldeert gelukkig netjes intern over alle fases, waarbij de tellers dus niet oplopen bij verbruik fase 1 en teruglevering op fase 2 of 3, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
DARKviper123 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 10:23:
[...]

Dit schijnt idd te zijn voorgekomen, maar is in tegenstrijd met de meetcode. Mocht je dit hebben, dan kun je direct een nieuwe meter eisen. Mijn Iskra meter saldeert gelukkig netjes intern over alle fases, waarbij de tellers dus niet oplopen bij verbruik fase 1 en teruglevering op fase 2 of 3, etc.
Elders op forum gelezen dat het software fout is en dat netbeheerder op afstand kan herstellen. Je moet het wel eerst zelf door hebben en melden anders.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Bouwer heeft 16x 280wp panelen ingetekend - maar allemaal op oost, wat eigenlijk zelfs nog een beetje naar het noorden gericht is. Zie het blauwe vlak hieronder.

Tekening:
[Afbeelding]
Als ik het zo zie, dan heb je genoeg plek op west. Ik zou dus zeer zeker voor oost+west gaan. Dat levert meer op dan alleen oost of alleen west, doordat je zowel de ochtend als avondzon hebt.
Ik zou dan ook voor panelen kiezen met een zo hoog mogelijke WP, zodat je het bij 16 panelen kan laten (althans, als je niet genoeg hebt aan zo'n 3500kWh stroomverbruik).

Je kiest daarbij overigens voor een omvormer met 2 uitgangen.

Dit is wat ik 7 jaar heb laten plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OYVT28d8ayvEP0E5AVFlRTzI/full.jpg

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:47:
[...]

En het vervolg

Een software update wel, zover ik weet is dat ook gebeurd bij een persoon hier op het forum. Dus een kwestie van de netbeheerder bellen. Het hoort iedergeval te salderen.
BTS schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 10:03:
@nel!s , ik zou sowieso kiezen voor een oost west situatie.
Thuis ook gedaan en het verschil met een buurman die enkel zuid heeft is aanzienlijk. Omvormer start eerder op en stopt veel later dan bij die meneer.
Start niet eerder maar is sneller up tempo in de ochtend en gaat later naar beneden, maar de zuid set van je buurman piekt hoger rond half 2 :)
Ook moet je het verschil eens zien in performance vanaf oktober ;) maar jij hebt meer eigengebruik met oost west.

[ Voor 27% gewijzigd door Rol-Co op 21-09-2019 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
@ApC_IcE sorry, is inderdaad 320wp en zwart. De looks zijn zeker van belang!

Is inderdaad duur om extra panelen via de bouwer te nemen. Ik ga dus kijken of ze (vrijwel) kosteloos het huidige pakket kunnen splitsen, dus 8x oost en 8x west kunnen tekenen, met twee serieschakelingen (geen last van schaduw). Dank voor de tips allen!

We hebben een flinke warmtepomp en wellicht tzt een elektrische auto, dus misschien nog de moeite waard om toch uit te breiden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTS

BTS

Rol-Co schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:10:
[...]

Een software update wel, zover ik weet is dat ook gebeurd bij een persoon hier op het forum. Dus een kwestie van de netbeheerder bellen. Het hoort iedergeval te salderen.

[...]

Start niet eerder maar is sneller up tempo in de ochtend en gaat later naar beneden, maar de zuid set van je buurman piekt hoger rond half 2 :)
Ook moet je het verschil eens zien in performance vanaf oktober ;) maar jij hebt meer eigengebruik met oost west.
Je hebt gelijk, voordeel is dat ik eerder mijn apparatuur op zonnestroom heb lopen en die piek om half 2 is dan wat lager maar nog steeds voldoende voor vaatwasser of wasmachine.

En in de winter heeft mijn buurman een voorsprong. We hebben beide Solar Edge dus goed te vergelijken.
Tevens heb ik geen dakvlak georiënteerd op Zuid dus ik moet het maar gewoon met oost en west doen.

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Rol-Co schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:10:
[...]

[...]

https://www.liander.nl/ni...er-landis-gyr-e360-smr-50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS

BTS

nel!s schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:19:
@ApC_IcE sorry, is inderdaad 320wp en zwart. De looks zijn zeker van belang!

Is inderdaad duur om extra panelen via de bouwer te nemen. Ik ga dus kijken of ze (vrijwel) kosteloos het huidige pakket kunnen splitsen, dus 8x oost en 8x west kunnen tekenen, met twee serieschakelingen (geen last van schaduw). Dank voor de tips allen!

We hebben een flinke warmtepomp en wellicht tzt een elektrische auto, dus misschien nog de moeite waard om toch uit te breiden?
Anders een idee om niet te splitsen, te wachten tot de bouw voltooid is en enkel een loze leiding naar je dak te laten lopen.
Dan heb je 16 x op de ene zijde en kan je makkelijker uitbreiden op de andere zijde met een installateur naar keuze.

www.highflow.nl

• nel!s
BTS schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:24:
[...]

Anders een idee om niet te splitsen, te wachten tot de bouw voltooid is en enkel een loze leiding naar je dak te laten lopen.
Dan heb je 16 x op de ene zijde en kan je makkelijker uitbreiden op de andere zijde met een installateur naar keuze.
Helemaal geen gek idee. Ik weet niet wat voor omvormer er op komt maar dan moet ik zorgen dat ik een slag groter pak met een open ingang. Waar zou de loze leiding heen moeten? Heb ik die extra 8x320WP wel nodig?

Aannemer biedt extra panelen a €550 (!!!) per stuk, maar dat is dan uiteraard wel met installatie, omvormer capaciteit en het is een in-dak systeem (na onderzoek is dat m.i. veilig mits goed geïnstalleerd)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ja, dat was ook waar de hele regering op heeft (mis)gegokt, vandaar dat er jaren lang beleid is geweest om niet perse te isoleren maar om de gasbel zo snel mogelijk leeg te verkopen, voordat kernenergie "to cheap to meter" zou worden, want als kernenergie eenmaal heel goedkoop zou zijn dan was dat gas niks meer waard.

Ik verwacht dat er in wijken accustations komen (word al een tijdje in duitsland mee proefgedraaid) waar dan wel overdag zonnestroom in word opgeslagen voor de hele buurt dat 's avonds kan worden gebruikt, dan wel 's nachts kan worden vol geladen met wind / ergens anders opgeslagen stroom. Daarvoor gebruiken ze o.a. gebruikte accu's van e-auto's die na een jaar of 4 gebruik een lagere energie dichtheid per kg hebben gekregen, maar voor stationair gebruik nog best een tijdje mee kunnen. (proeven zijn er nu met de accu van opel Ampera)

Er zijn ook nu al momenten dat stroom internationaal een negatieve prijs heeft, als je dat meeneemt en daar waterstof van gaat maken op dat moment, dan kan dat snel uit, zeker tegen een stijgende aardgas prijs.
Als er geen tekort is aan energie, en het word duurzaam opgewekt dan kan er een hoop. dat is het begrip "Happy energy" van Wubbo Ockels.

Een jaar of wat geleden moest er subsidie bi om de TVT van een PV systeem onder de 12 jaar te krijgen, als je nu uit gaat van een systeem op huizen van E1,00 per Wp (1kWh/Y) dan kom je met een vergoeding van 11 cent per kWh als je alles verkoopt al onder de 10 jaar uit, en maakt alles wat je zelf direct gebruikt de case alleen maar beter.
Hoe hoger de prijs voor gas en kolen stroom word, hoe meer de PV stroom waard zal worden in combinatie met meer gebruik ook overdag. Maar goed, dit is eigenlijk meer wat voor de duurzame kroeg.

• drielp
  • Laatst online: 04-10 13:31
@Andre1973
Een H2 fabriek neerzetten op waterstof te maken als de electriciteitsprijd negatief is klink misschien leuk, maar dat zal niet echt uit kunnen.
Ik zie niet zo snel gebeuren dat een bedrijf hier geld in steekt.
Dan zie ik eerder grootschalige opslag in accu's gebeuren.

[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 21-09-2019 13:17 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• onetime
  • Niet online
@drielp Je kiest voor zo een fabriek natuurlijk een bepaald prijspunt waaronder je hem laat draaien.
Behalve afhankelijk van vraag en aanbod aan de stroom-kant gaat dat natuurlijk net zo hard op voor de waterstof-kant. Die kant bepaald hoeveel je bereid bent te betalen voor de electra. [/offtopic]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• onetime
  • Niet online

Ken je Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) al?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
@Rebunted Ik heb je posts even naar een eigen topic gemoved: Zonnepanelen op schuurtje
Een algemene post/korte vraag is prima, maar voor het bespreken van individuele aankoopadviezen zien we liever een eigen topic. Zie ook de topicwarning

• jobr
Zou ook het huidige pakket kunnnen uitbreiden met 8 panelen op de westkant boven dakraam. Wat denken jullie? Zal het veel schelen in opbrengst om de westkant ook te gebruiken?
Met https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home kun je wat spelen en de diverse configuraties doorrekenen. Dat geeft je een idee. Maakt niet uit dat je geen SMA omvormer krijgt. Gaat om het idee.

• Bananenplant
Even bekeken. Het sterkt me vooral in het idee dat een stroomnet een stuk efficiënter en effectiever voor dit soort dingen is dan micromanagement in je eigen huis. Die vaatwasser en vaatwasser moeten in de praktijk toch ook vaak aan als het donker of grauw is buiten.

Post-saldering PV op het dak vind ik al met al toch vooral een hobby voor believers. Hoewel ik me kan voorstellen dat het met elektrisch verwarmen wel interessanter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Op solar-bouwmarkt staat nu ook een zonnepanelentest van de panelen die ze verkopen.

Die dure HIT Kuro valt wel een beetje tegen ;)
@jobr
Moet je ze ook niet aan een micro omvormer hangen, die gecapt is.
Maar aan eenzelfde stringomvormer.

En misschien zit er wel verschil in die IQ7+ en de IQ7X ? Totaal verschillende specs.
Niet objectieve test, zoals ze zelf al aangeven.

Ze mogen ook de opbrengst nog delen door de paneel oppervlakte om zo tot een eerlijke vergelijking te komen. Opbrengst per Wp per m2
Die qcells zouden hier niet passen en dus minder panelen dan de panasonics.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2019 19:59 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw