onetime schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:56:
[...]
Wat is de hellingshoek van het dak? Aannemende dat de zon maximaal recht boven de aarde staat op het hoogste punt in de zomer, kan je de cosinus van de hellinghoek van het dak nemen voor de vermenigvuldigins faktor voor de maximale opbrengst voordat je eventuele andere onder- of overdimensionering gaat toepassen.
Als 1 fase je beter uitkomt moet je dat doen. De netbeheerder schijnt liefst niet meer dan 5kW onbalans in de invoeding te hebben maar noemt het zelf een advies.
Voor 3fase aansluitingen mag je volgens hun eigen advies in totaal tot je aansluitwaarde terugleveren, dus als je nog plannen hebt voor uitbreiding is 3fase waarschijnlijk een beter idee. Ook heb je bij 3fase een lager verlies in je netaansluiting van je omvormer. Maar niet zodanig dat dit andere argumenten om 1fase aan te sluiten buiten spel zet.
Zie mij .sig; 28x 195Wp / 5,5kWp op enkel fase 4,2kVA omvormer 20A gezekert(5mm2) op 25A aansluiting.
hellingshoek is 20 graden, maar dan dus wel op het noorden (-170 graden)
ik zat te twijfelen voor 1 of 3 fasen meer omdat dat de saldering regeling straks stopt/veranderd.
en mijn terugverdien tijd toch ook voor een aardig deel daar in zal vallen.
Als mijn huis op 3 fasen draait en de panelen maar 1 fase terug leveren kan het dus zijn dat ik en aan het inkopen ben en aan het verbruiken tegelijk, en dat concept is stom.
Maar ik zag al wel dat de 3 fase's omvormers wel wat 'lastiger' zijn met de panelen zelf. dan moet ik even goed uitzoeken hoe dat zit met die ingang voltages en spanningen op de DC strings.
als ik nu zit te kijken kom ik met 18 panelen (moet hopelijk passen) ook weg met een 3.6kW omvormer.
Redenering:
340Wp x 18 = 6120Wp
opbrengst om 20graden helling en -170 graden azimuth = 65% max
6120 x0.65 = 3978Wp
Denk dat ik dan wel met een Sunny boy 3.6 goed zit.
Wat dus ook weer mooi op een 16A zekering past.
of zit ik nu helemaal fout te rekenen?
ps. ik wil ook nog 5 panelen op de schuur gaan leggen, maar denk dat het gemakkelijker is om daar een kleine omvormer te hangen dan allemaal DC kabels te gaan trekken door de tuin en het huis.
of zou ik toch beter kunnen kijken naar een 3 fasen omvormer om de teruglevering ook netjes te verdelen over de 3 fases?
verder uitbreiden dan dit kan niet echt, alles ligt hier mee al vol, of ik moet ze op de gevel gaan plakken.......