Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.825 views
@fjux
De lengte van DC kabel maakt weinig uit. Dat heeft minder verliezen dan AC kabel.
Het is meer, hoe kun je vanaf het dak vd schuur naar je omvormer of van het dak van je huis naar de omvormer. (hier hangt de omvormer in de schuur, prima samen straks met batterijopslag, echter DC kabel goed afgeschermd weggewerkt)

Panasonic hit levert 59 Vmpp. 5 panelen is dan al voldoende Vmpp op een 3-fase omvormer, om erbij te doen op de andere vrije ingang. Vandaar.
En het scheelt je een omvormer.

sunnydesignweb, kies nieuw project.

Ik heb ook noordpanelen. Mijn helling is 35 graden, doet 55% op jaarbasis, van wat zuid doet.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=37091
Jouw helling vh dak op het huis, is (denk ik) vlakker, dus iets betere opbrengst.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2019 15:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:36:
@fjux
De lengte van DC kabel maakt weinig uit. Dat heeft minder verliezen dan AC kabel.
Het is meer, hoe kun je vanaf het dak vd schuur naar je omvormer of van het dak van je huis naar de omvormer. (hier hangt de omvormer in de schuur, prima samen straks met batterijopslag, echter DC kabel goed afgeschermd weggewerkt)

Panasonic hit levert 59 Vmpp. 5 panelen is al voldoende Vmpp op een 3-fase omvormer. Vandaar.

Ik heb ook noordpanelen. Mijn helling is 35 graden, doet 55% op jaarbasis, van wat zuid doet.
Jouw helling vh dak op het huis, is (denk ik) vlakker, dus iets betere opbrengst.
Ik vind dit altijd zo'n mooie redenatie. Panasonic HIT omdat de Vmpp 2x zo hoog is. Twee normale panelen in serie levert dezelfde Vmpp op, dus alleen als je echt heel weining panelen toch op een stringomvormer wil hebben is dit een valide argument. Echter betaal je daar dus €100 per paneel extra voor, bij 5 panelen is dit €500 en daar koop je gewoon een extra omvormer voor, waarom zou je überhaupt 5 panelen op een drie-fase omvormer willen?

In mijn beeld... 5x Panasonic HIT = > €1000, 5x willekeurig paneel = €600 heb je €400 over voor een luxere omvormer, optimizers, whatever of natuurlijk extra Wp. Die euro 400 is wat mij betreft weggegooid geld. Tenzij je echt gebrand bent bij 25 jaar garantie en kikt op een hogere Vmpp. Anders toch gewoon een APS QS1 tot vier panelen. Bij 5 panelen heb je 5x 31V = 155Vmpp en dat kun je toch prima achter een 1-fase stringomvormer zetten. Die starten bij 80V en hebben een regelberijk tussen 70V en 450V - 500V. Dat je dan 'iets' rendement inlevert, á la. Dat verdien je in je leven nooit terug met significant duurdere panelen.

Just my 2 cents.

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-10 22:36
DARKviper123 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:49:
[...]

Ik vind dit altijd zo'n mooie redenatie. Panasonic HIT omdat de Vmpp 2x zo hoog is. Twee normale panelen parallel levert dezelfde Vmpp op, dus alleen als je echt heel weining panelen toch op een stringomvormer wil hebben is dit een valide argument. Echter betaal je daar dus €100 per paneel extra voor, bij 5 panelen is dit €500 en daar koop je gewoon een extra omvormer voor, waarom zou je überhaupt 5 panelen op een drie-fase omvormer willen?

In mijn beeld... 5x Panasonic HIT = > €1000, 5x willekeurig paneel = €600 heb je €400 over voor een luxere omvormer, optimizers, whatever of natuurlijk extra Wp. Die euro 400 is wat mij betreft weggegooid geld. Tenzij je echt gebrand bent bij 25 jaar garantie en kikt op een hogere Vmpp. Anders toch gewoon een APS QS1 tot vier panelen. Bij 5 panelen heb je 5x 31V = 155Vmpp en dat kun je toch prima achter een 1-fase stringomvormer zetten. Die starten bij 80V en hebben een regelberijk tussen 70V en 450V - 500V. Dat je dan 'iets' rendement inlevert, á la. Dat verdien je in je leven nooit terug met significant duurdere panelen.

Just my 2 cents.
Of je hebt simpelweg maar plek voor 5 panelen en wil toch maximaal rendement :)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• DARKviper123
DjaRoel schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:51:
[...]

Of je hebt simpelweg maar plek voor 5 panelen en wil toch maximaal rendement :)
Definieer rendement. Dat is in mijn hoofd toch gekoppeld aan terugverdientijd. Mocht je echt doelen op zoveel mogelijk opwekken, dan zou een Panasonic HIT inderdaad te overwegen zijn, want 330Wp panelen kosten vrijwel allemaal rond de €220 - €230. Je betaald dan wel de hoofdprijs voor die extra 15 - 20 Wp, maar mocht dat oprecht je doel zijn, dan begrijp ik dat.

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-10 22:36
DARKviper123 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:56:
[...]

Definieer rendement. Dat is in mijn hoofd toch gekoppeld aan terugverdientijd. Mocht je echt doelen op zoveel mogelijk opwekken, dan zou een Panasonic HIT inderdaad te overwegen zijn, want 330Wp panelen kosten vrijwel allemaal rond de €220 - €230. Je betaald dan wel de hoofdprijs voor die extra 15 - 20 Wp, maar mocht dat oprecht je doel zijn, dan begrijp ik dat.
Als je het direct over financieel rendement hebt lijkt het inderdaad op het eerste gezicht geen goede investering, al ligt dat wel iets genuanceerder.

Ik quote mezelf even uit een andere post:
Panasonic HIT Mono N300, zijn 1463 x 1053x 35. Vier rijen van drie panelen in portret past precies.

Misschien kan je zelf wat vergelijk trekken op pv output, maar ik zie zelf dat mijn set met 1440wp op de beste warme dagen 7.6 kw levert, dat maakt 5.27kwh/kwp , mensen met de Panasonic panelen hebben een efficiëntie van 6.9kwh/kwp op diezelfde dagen, omgerekend zou ik die dag dus 1440wp x 6.9 = 9.9kw op moeten kunnen wekken.

En mijn panelen hebben een vergelijkbare temperatuurs coëfficiënt als de geoffereerde 0.42 VS 0.40 %/°c, de Panasonics doen 0.25 :*)

Dat verschil is toch best significant te noemen ;)
Ik ben zelf geen excel expert maar het zou interessant zijn als er iemand is die over de technische levensduur het rendement uit kan rekenen :9

edit foute quote

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• DARKviper123
DjaRoel schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:03:
[...]

Als je het direct over financieel rendement hebt lijkt het inderdaad op het eerste gezicht geen goede investering, al ligt dat wel iets genuanceerder.

Ik quote mezelf even uit een andere post:

[...]

Ik ben zelf geen excel expert maar het zou interessant zijn als er iemand is die over de technische levensduur het rendement uit kan rekenen :9

edit foute quote
Haha eens, maar dan komt de vraag wat is de technische levensduur en is die relevant? Want hoe ziet de wereld er over 10/15 jaar uit. Wil je dan die oude Panasonic zooi nog op je dak hebben of wil je dan die nieuwe panelen die direct waterstof opwekken, zodat je je auto thuis kan tanken, relatief eenvoudig grote hoeveelheden energie kan opslaan, etc. ;). Even gechargeerd natuurlijk. Laat ik het zo zeggen, toen ik voor de keuze stond van panelen ging ik voor de allersnelste terugverdientijd. Dat was geen 18x panasonic HIT en geen optimizers, etc. Gewoon een domme 1-fase omvormer met chinese panelen van 310Wp. €0,84 per Wp (ex btw, incl het erop gooien).

PS mocht het zo zijn dat het Panasonic HIT paneelformaat dusdanig perfect uitkomt dat je daardoor je dak veel beter kan benutten, dan is dat wel een verzachtend argument voor mijn bovestaande betoog ;)

[ Voor 7% gewijzigd door DARKviper123 op 12-09-2019 16:13 ]

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 16:59
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:36:
@fjux

Panasonic hit levert 59 Vmpp. 5 panelen is dan al voldoende Vmpp op een 3-fase omvormer, om erbij te doen op de andere vrije ingang. Vandaar.

wat ik had berekend, (via: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html) kwam ik op 60% verschil tussen 30 graden op zuiden.
(5000KwH vs 3000KwH)

Maar jullie advies is zelfs ook voor de schuur dus een lange kabel trekken naar de omvormer?
in mijn geval wordt dat wel een kabel van een meter of 20 gok ik. (zo niet, langer)

is het dan niet goedkoper om een simpele omvormer er neer te zetten? of misschien micro omvormers?
@fjux
Daar weet @DARKviper123 prima een antwoord op.
Succes.

Vergeet de logging module niet van de micro omvormers (kost ook weer een paar honderd)

• DARKviper123
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:19:
@fjux
Daar weet @DARKviper123 prima een antwoord op.
Succes.

Vergeet de logging module niet van de micro omvormers (kost ook weer een paar honderd)
Nou daar gaat hij... mijn eerste insteek voor jou situatie zou zijn:

17 panelen op 1-fase omvormer 3600Watt (€600)
5 panelen op 1-fase omvormer 1500Watt (€310)

Hang de omvormers waar je wilt, maar let vooral op dat je qua spanningsverlies van zowel AC, als DC het liefst niet boven de 1% uitkomt. Dit kun je relatief eenvoudig berekenen met de volgende tools: https://fritts.nl/zonnepanelen/tools/

Voor logging maak je of gebruik van powerline adapters en een hardwired dongle of je gaat voor wifi naar gelang je bereik hebt. Wederom just my 2 cents.

PS: Voor de looks zou je dit paneel kunnen overwegen: https://www.jenm-zonnepanelen.nl/longi-solar-full-black-half-cells-310wp.html Full black, half cells en hoog restrendement. Is iets duurder per wp dan de 280Wp voor €114, dus zou je het puur voor de looks moeten doen en/of voor de hogere opbrengst per m².

[ Voor 18% gewijzigd door DARKviper123 op 12-09-2019 16:49 ]

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

THxZ0NE schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:01:
Ik zit een beetje met hoeveel panelen we nu moeten laten leggen. Ik dacht eerst aan 12 stuks, wij wonen met 2 personen in een geschakelde woning en gebruiken iets van 2500kwh aan stroom per jaar. Een verandering in gezinssamenstelling sluit ik niet uit, nu werken we beiden overdag.

Eerst dacht ik dus aan 12 stuks, toen dacht ik aan 14 en nu aan 16 of 18. Waarom? De ene zegt dat je het beste ongeveer hetgene kan opwekken wat je op jaarbasis verbruikt en de andere zegt leg maar vol.

Mijn uitgangspunt is ongeveer 4000 euro excl. BTW incl. installatie. Maargoed als ik er dan voor weinig euro's nog 2 erbij kan laten leggen dan wordt ik weer getriggered. Wat meespeelt is dat wij maar 1 schuinlopend lessenaarsdak hebben. Ook wil ik graag zwarte panelen voor het oog.

Ik wil eigenlijk een gevoel krijgen of ik met 12 of 14 panelen gewoon prima zit. Misschien is het een beter idee om het X aantal te leggen zodat ze nog mooi "even" bij elkaar liggen.

Lastig.

2 foto's van twee verschillende offertes:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je do onderste neemt (om het raam heen) en dan met 72 cels panelen gaat werken heb je 20% meer.

En gewoon vol leggen. Er komt vast meer elektra verbruik bij.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
fjux schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:17:
[...]

wat ik had berekend, (via: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html) kwam ik op 60% verschil tussen 30 graden op zuiden.
(5000KwH vs 3000KwH)

Maar jullie advies is zelfs ook voor de schuur dus een lange kabel trekken naar de omvormer?
in mijn geval wordt dat wel een kabel van een meter of 20 gok ik. (zo niet, langer)

is het dan niet goedkoper om een simpele omvormer er neer te zetten? of misschien micro omvormers?
Misschien kun je hier nog een wat goedkopere omvormer vinden om je kosten nog wat naar beneden te halen.
(geen relatie of ervaring mee)

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

DARKviper123 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:49:
[...]

Ik vind dit altijd zo'n mooie redenatie. Panasonic HIT omdat de Vmpp 2x zo hoog is. Twee normale panelen parallel levert dezelfde Vmpp op, dus alleen als je echt heel weining panelen toch op een stringomvormer wil hebben is dit een valide argument. Echter betaal je daar dus €100 per paneel extra voor, bij 5 panelen is dit €500 en daar koop je gewoon een extra omvormer voor, waarom zou je überhaupt 5 panelen op een drie-fase omvormer willen?

Just my 2 cents.
Je vergeet de berekening van 2 omvormers nadat de garantie van 5-10 jaar is verlopen, misschien zijn de prijzen dan nog steeds hetzelfde of is het een stuk goedkoper geworden, wie zal het zeggen :/ Ik denk dat je wel rekening moet houden met 2 omvormers in de 25 jaar. Daarmee heb je het rendement van de duurdere panelen wellicht weer gelijk getrokken ;)

p.s. verder is de kans wellicht wel groot dat er over 15 jaar toch weer andere (efficientere) panelen op liggen, maar je moet je opties wel open houden voor de toekomst :)

[ Voor 5% gewijzigd door Kiswum op 12-09-2019 20:13 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
DARKviper123 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:56:
[...]
Hier inmiddels standaard maat 60 cell panelen van maar liefst 340 Wp voor 147 euro incl BTW
Jinko JKM340M-60H-V Cheetah Half Cel Full Zilver Frame 340Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
TWyk schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:31:
[...]

Hier inmiddels standaard panelen voor 340 Wp voor 147 euro incl BTW
Dan ben je helemaal spekkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DARKviper123
Kiswum schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:11:
[...]

Je vergeet de berekening van 2 omvormers nadat de garantie van 5-10 jaar is verlopen, misschien zijn de prijzen dan nog steeds hetzelfde of is het een stuk goedkoper geworden, wie zal het zeggen :/ Ik denk dat je wel rekening moet houden met 2 omvormers in de 25 jaar. Daarmee heb je het rendement van de duurdere panelen wellicht weer gelijk getrokken ;)
Dat heeft dan weer niks met het type panelen te maken. De delta tussen dure panelen + 1x nieuwe omvormer (maar duurder, want groter vermogen) en goedkope panelen + 2x nieuwe omvormer (maar goedkoper, want beide minder vermogen) is en blijft het verschil tussen de dure panelen en de goedkope panelen. Die panelen moeten dat verschil dus in rendement opbrengen, dat betwijfel ik.

Het is gewoon qua prijs vrijwel zo dat een omvormer van bv 6kW hetzelfde kost als 2x 3kW. Dat schaalt vrijwel lineair.
p.s. verder is de kans wellicht wel groot dat er over 15 jaar toch weer andere (efficientere) panelen op liggen, maar je moet je opties wel open houden voor de toekomst :)
Dat spreekt nog meer voor het feit om er nu zo min mogelijk geld in te stoppen met zo groot mogelijke rendement per euro. Opties openhouden is nu zo min mogelijk geld investeren en zo veel mogelijk rendement halen per geïnvesteerde euro. Ofwel: streven naar een zo kort mogelijke terugverdientijd. Het is daarom volgens mij ook nooit lonend om meer kwh op te wekken dan je daadwerkelijk gebruikt. Termen als: gewoon je dak vol leggen, je stroomverbruik gaat toch wel stijgen... beter leg je er dan na verloop van tijd wat panelen bij naar de huidige stand der techniek. (hou je opties open)

[ Voor 41% gewijzigd door DARKviper123 op 13-09-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
[...]

Hier inmiddels standaard maat 60 cell panelen van maar liefst 340 Wp voor 147 euro incl BTW
dat is niet verkeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
DARKviper123 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:34:
[...]
Dat heeft dan weer niks met het type panelen te maken. De delta tussen dure panelen + 2x nieuwe omvormer en goedkope panelen + 2x nieuwe omvormer is en blijft het verschil tussen de dure panelen en de goedkope panelen. Die panelen moeten dat verschil dus in rendement opbrengen, dat betwijfel ik.
Ik bedoel voornamelijk dat Panasonic HIT panelen puur qua rendement per vierkante meter ook al bijgehaald zijn door de nieuwste halfcell percium panelen die ook nog eens veel goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 14:51
[...]

Ik wou het net posten, je was me voor. Maar, momenteel is Zonnekompas het meeste bang voor the buck.
320Wp paneel van URE 99,95 exclusief BTW, markplaats. € 0,312 / Wp. Iemand nog een scherpe deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
TWyk schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:37:
[...]

Ik bedoel voornamelijk dat Panasonic HIT panelen puur qua rendement per vierkante meter ook al bijgehaald zijn door de nieuwste halfcell percium panelen die ook nog eens veel goedkoper zijn.
Ik reageerde ook niet op jouw bericht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:29
Momenteel ben ik in de offertestadium met meerdere aanbieders voor het plaatsen van 14 zonnepanelen (3x5) met 1 dakraam ertussen. Maar het dakraam valt nogal uit de toon. Zicht is voor mij belangrijk, maar niet ten koste van alles. Velux biedt dakramen aan die precies gelijk zijn aan de zonnepanelen. Zijn er ook aanbieders van zonnepanelen die alles in 1 doen. Mijn dakraam vervangen en de zonnepanelen plaatsen? Mijn hypotheekverstrekker vindt het prima als ik 1 offerte heb en daar mag mag ik dan 70% van meefinancieren.
Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
BektLekker schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:21:
Momenteel ben ik in de offertestadium met meerdere aanbieders voor het plaatsen van 14 zonnepanelen (3x5) met 1 dakraam ertussen. Maar het dakraam valt nogal uit de toon. Zicht is voor mij belangrijk, maar niet ten koste van alles. Velux biedt dakramen aan die precies gelijk zijn aan de zonnepanelen. Zijn er ook aanbieders van zonnepanelen die alles in 1 doen. Mijn dakraam vervangen en de zonnepanelen plaatsen? Mijn hypotheekverstrekker vindt het prima als ik 1 offerte heb en daar mag mag ik dan 70% van meefinancieren.
Iemand suggesties?
Ik denk dat het makkelijker is om een aannemer te zoeken die ook zonnepanelen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:59
Hallo

Ik heb een PV Installatie met een SE3500 met 12 AEG 300Wp en P300 Optimisers, Dus 3600 Wp.
De panelen liggen 3 oost 3 Zuid en 6 West.
Op een topdag levert de installatie ca 2650 W.

Nu wil ik meer panelen leggen op de West zijde. Op het moment dat de installatie 2650 W levert geven de West panelen ca 205 W per stuk. De uitbreiding is met de gelijke AEG panelen en P300.

Mag men nu extra panelen leggen tot ik met het nominale vermogen tot 1.35 x 3500W kom, of neem ik 3500 W - Huidige Piek 2650= 850 dat door te verwachte Piek per paneel (205 W) = 4 stuks.
Of 3500 * 1.35 = 4725 W - 2650 geeft ruimte van 2075 W dus 9 a 10 extra panelen.

Wat denken jullie?https://tweakimg.net/g/s/confused.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:41
Hydraulic schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:31:
Hallo

Ik heb een PV Installatie met een SE3500 met 12 AEG 300Wp en P300 Optimisers, Dus 3600 Wp.
De panelen liggen 3 oost 3 Zuid en 6 West.
Op een topdag levert de installatie ca 2650 W.

Nu wil ik meer panelen leggen op de West zijde. Op het moment dat de installatie 2650 W levert geven de West panelen ca 205 W per stuk. De uitbreiding is met de gelijke AEG panelen en P300.

Mag men nu extra panelen leggen tot ik met het nominale vermogen tot 1.35 x 3500W kom, of neem ik 3500 W - Huidige Piek 2650= 850 dat door te verwachte Piek per paneel (205 W) = 4 stuks.
Of 3500 * 1.35 = 4725 W - 2650 geeft ruimte van 2075 W dus 9 a 10 extra panelen.

Wat denken jullie?https://tweakimg.net/g/s/confused.gif
Als je niet af wilt toppen zou ik geen 9 panelen leggen. Overigens zou ik die 2075 dan delen door 300, kom je uit op 6 a 7. of 850/200, kom je uit op 4 a 5 panelen. verschil is dus niet heel groot. Beetje aftoppen is ook niet heel erg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulic
borft schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:53:
[...]

Als je niet af wilt toppen zou ik geen 9 panelen leggen. Overigens zou ik die 2075 dan delen door 300, kom je uit op 6 a 7. of 850/200, kom je uit op 4 a 5 panelen. verschil is dus niet heel groot. Beetje aftoppen is ook niet heel erg denk ik.
Dankje. Bongo (Leverancier) heeft het oover 4 stuks, maar met der verkoper kan ik geen technische discussie voeren... Ik wil echter eigenlijk wel bij de originele leverancier blijven ivm Systeem garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:47
Hydraulic schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:07:
[...]

Dankje. Bongo (Leverancier) heeft het oover 4 stuks, maar met der verkoper kan ik geen technische discussie voeren... Ik wil echter eigenlijk wel bij de originele leverancier blijven ivm Systeem garantie
Even Quick and Dirty door de site designer gehaald, met 6 panelen extra op west zou dat een aftopping geven van 1% bij een over dimensioneren van 154,29%

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Hydraulic SolarEdge specs zeggen dat overdimensioneren niet heel veel mag. Ik snap ook niet waarom dat is :)
Met je huidige setup zal het 's ochtends niet heel goed werken verwacht ik, dus zoveel mogelijk uitbreiden is technisch wel een goed idee.
Zie ook Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulic
@Proton_ Als ik mijn vermogensgrafieken bekijk zie ik een mooi oplopend en afbouwend vermogen.
Ik zie daar dus eigenlijk geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je het topic leest, zie je dat je dit probleem aantoont met de spanningsgrafiek, niet de vermogensgrafiek :)
Een mooi oplopende grafiek lijkt me juist niet wat je wil, maar hard stijgend bij zonsopgang: je hebt panelen op oost.
Dat terzijde.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulic
Het is wel heel veel info, en dat begint me allemaal een beetje te draaien voor mn ogen....
Maar snap je nu wel denk ik. De oost panelen lopen wel snel op naar 36 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TWyk schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:37:
[...]

Module rendement VBHN340SJ53: 20.3
Modele rendement JKM340M-60H-V: 20.15

https://eu-solar.panasoni...onic_HIT_Catalogus_NL.pdf
http://shop.winkelman-zon...320-340M-60H-V-A1.2C1.pdf

Jammer maar helaas.
Qua prijs heb je wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:47
Hydraulic schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:25:
Het is wel heel veel info, en dat begint me allemaal een beetje te draaien voor mn ogen....
Maar snap je nu wel denk ik. De oost panelen lopen wel snel op naar 36 V
Dat is jammer dat het gaat draaien, er word vaak cijfertjes naar voren gebracht waar je volgens mij niet om heb gevraagd.

Je wil alleen maar meer panelen, hier hangen er 3650 Wp en 3660 Wp aan 2x se3000 omvormers. zonder problemen en zelf een periode 5810 Wp aan 1 se3000 ook zonder problemen.

volgens mij kan je zonder problemen 6 extra panelen aan de omvormer knoppen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
Vandaag was het dan zover. 12x Panasonic 330wp al black geïnstalleerd in combinatie met de solaredge wave 400. Heb alleen nog geen solaredge account helaas die maken ze nog aan.

Echter heb ik wel een vraagje.
Er loopt naar zolder een aparte groep voor de wasmachine. Hier hebben ze een verdeler opgezet en zo loopt de stroom over die kabels dus ook weer terug de meterkast in. In de meterkast is de wasmachine groep vervangen voor een zwaardere 20ampere. Kan dit zo? De adviseur die hier geweest was had het er namelijk over dat ze buitenom de meterkast weer in moesten. Volgens de electro monteur was dit echter helemaal niet nodig en kon het zo mooi binnendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:07
vangoghnl schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 17:36:
Vandaag was het dan zover. 12x Panasonic 330wp al black geïnstalleerd in combinatie met de solaredge wave 400. Heb alleen nog geen solaredge account helaas die maken ze nog aan.

Er loopt naar zolder een aparte groep voor de wasmachine. Hier hebben ze een verdeler opgezet en zo loopt de stroom over die kabels dus ook weer terug de meterkast in. In de meterkast is de wasmachine groep vervangen voor een zwaardere 20ampere. Kan dit zo? De adviseur die hier geweest was had het er namelijk over dat ze buitenom de meterkast weer in moesten. Volgens de electro monteur was dit echter helemaal niet nodig en kon het zo mooi binnendoor.
Wat zit er in de verdeler? Op zich wordt dit vaker zo uitgevoerd.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
habbekrats schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 17:43:
[...]

Wat zit er in de verdeler? Op zich wordt dit vaker zo uitgevoerd.
De stekker van de wasmachine zoals hij het uitlegde. Gaat als de wasmachine aanstaat eerst alle pv stroom daarheen. Blijft erover of staat de wasmachine uit. Gaat alles naar de overige groepen in huis. En wat dan overblijft word gesaldeerd.e

[ Voor 32% gewijzigd door vangoghnl op 13-09-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vangoghnl
Proficiat. Ff aanmelden he?
https://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=1374
https://pvoutput.org/help.html#autoupload-solaredge

En pics or it didn't happen ;)

Edit: In die PV verdeler zitten toch ook nog zekeringen voor wasmachine en omvormer?
Anders zou je wasmachine 20A + 17,4 A kunnen trekken voordat de 20A zekering in de groepenkast pas uitgaat.
De bedrading is dan eerder gesmolten. :)

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2019 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:29

Ben je tevreden over de installatie? En waar heb je het laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Ja wel tevreden verder. Gedaan door Energiewonen.

https://m.imgur.com/gallery/tC7gqTz
https://m.imgur.com/gallery/310Av4Z

Eentje zit in landscape maar dat vond ik prima paste er mooi 1 meer 😀
Ik zal hem van de week even aanmelden

Ik zal straks even een foto van de verdeler en meterkast maken misschien is het duidelijker. Er zitten ook zekeringen op de verdeler idd

[ Voor 29% gewijzigd door vangoghnl op 13-09-2019 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Dat met die wasmachine verdeler (PV verdeler) mag maar tot 3000 W AC tegenwoordig (voorheen tot 3680). En 20A op bestaande 2,5 mm2 bedrading in een woonhuis is wel op het randje naar mijn idee. En dan zit er beneden wel een automaat? geen smeltzekering?

Let op die PV verdelers, die zijn vaak slecht bedraad, even afschakelen in de MK en loop na of alle ! draden zijn vastgeschroefd op het metaal en niet op het kunststof van de adereindhuls. Een collega heeft er ooit een van de muur moeten halen die in brand was gevlogen daardoor. Ik bestel ze nog wel, maar als ik er een binnen krijg loop ik m na, en heb al eens de fabrikant foto's gestuurd van verkeerd gemonteerde draden.

[ Voor 18% gewijzigd door Andre1973 op 13-09-2019 22:16 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg een SMA Sunny Boy 3.6 omvormer te gebruiken voor mijn systeem. De afstand naar de meterkast is 17 meter. Mijn installateur meldt mij dat dit ongeveer 2% verlies gaat opleveren als ik de reeds aanwezige 2.5 mm2 kabel gebruik ipv de 4 mm2. Herkennen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project

vangoghnl schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:34:
Ja wel tevreden verder. Gedaan door Energiewonen.

https://m.imgur.com/gallery/tC7gqTz
https://m.imgur.com/gallery/310Av4Z

Eentje zit in landscape maar dat vond ik prima paste er mooi 1 meer 😀
Ik zal hem van de week even aanmelden

Ik zal straks even een foto van de verdeler en meterkast maken misschien is het duidelijker. Er zitten ook zekeringen op de verdeler idd
Geen enkel plaatje is hier zichtbaar.
Gebruik anders eens mupload.nl of tweakers fotoalbum.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:09:
Ik overweeg een SMA Sunny Boy 3.6 omvormer te gebruiken voor mijn systeem. De afstand naar de meterkast is 17 meter. Mijn installateur meldt mij dat dit ongeveer 2% verlies gaat opleveren als ik de reeds aanwezige 2.5 mm2 kabel gebruik ipv de 4 mm2. Herkennen jullie dit?
Ja, ik heb ook twee procent verlies vanwege 35 meter, stukje terug staat reken tool op de website van Fritz....
Maar conclusie is sowieso ga gewoon zo dik mogelijk als je kunt mits niet te extreem hoge kosten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vangoghnl
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/w2won5i.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mov746l8gyvk.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/q1mnca1p.jpg

Het zijn 12x 330wp Oriëntatie Oost-Zuidoost.

@Andre1973 Maar moet ik dan weer contact opnemen op de offerte staat namelijk dat alles volgens de nen1010 zou worden aangelegd. Het is de zekering op de foto weet niet welke dat is

PS Let niet op de gordijnen in de serre zijn net verhuist en nog niet aan de serre toegekomen :)

[ Voor 21% gewijzigd door vangoghnl op 14-09-2019 13:41 ]

• Andre1973

Andre1973

vangoghnl schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Andre1973 Maar moet ik dan weer contact opnemen op de offerte staat namelijk dat alles volgens de nen1010 zou worden aangelegd. Het is de zekering op de foto weet niet welke dat is

PS Let niet op de gordijnen in de serre zijn net verhuist en nog niet aan de serre toegekomen :)
Volgens mijn info is het aansluiten via een PV verdeler gemaximeerd op 3000W AC, sinds ik dacht begin 2017, maar kan ook begin 2018 zijn.
Volgens mij zou de goedkoopste oplossing zijn om er 4 mm2 in te trekken en ook de PV verdeler te bedraden met 4mm2 of dikker. Dan is het gewoon een extended meterkast.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:18

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Huh?
Waarom geen 2 panelen portrait boven dat raam? Dan had je er 13 :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Andre1973 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:43:
[...]

Volgens mijn info is het aansluiten via een PV verdeler gemaximeerd op 3000W AC, sinds ik dacht begin 2017, maar kan ook begin 2018 zijn.
Volgens mij zou de goedkoopste oplossing zijn om er 4 mm2 in te trekken en ook de PV verdeler te bedraden met 4mm2 of dikker. Dan is het gewoon een extended meterkast.
3500 watt
https://www.legrand.nl/pr...ie/zonne-energie-verdeler
3680 watt (geen vermelding)
https://www.groepenkastbestellen.nl/meer/pv-verdeler
3000 watt
https://www.bespaarbazaar...ontageinstructie_zv16.pdf

Enkel ABB komt met die vermelding.
Kan je jouw info ook delen hier?

• vangoghnl
Bedankt voor de info. Maar ga ik überhaupt zoveel wp aantikken in deze oriëntatie?

2 x portrait boven het dakraam ging niet passen helaas. Ze hebben alles uitgemeten en geprobeerd maar dit was het maximale.

• habbekrats
Kan best zijn dat de ABB verdeler constructie technisch niet geschikt is om meer dan 3 kw aan te sluiten. In een verdeelkast houden ze rekening met warmte ontwikkeling door de automaten. Overigens is die ABB doc wel over datum, de genoemde 2,25A direct aansluiten is al een tijd vervallen en alleen nog teogesdtaan voor bestaande situaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Sandrioni schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:56:
[...]

Ja, ik weet zeker dat ik exact het goede exemplaar heb vervangen. Maar nu geeft de omvormer aan: "Fout 15: Omvormer momentane DC overspanning fout". Zal iets te maken hebben met de 120V. Frappante is dat het lijkt alsof er nu nóg een optimizer gesneuveld is. Toevallig of niet, het zou wel verklaren waarom er teveel spanning op de lijn staat lijkt me? Ik ga gewoon wéér een nieuwe aanvragen.
En nu zijn we weer back in business. Vervangen van optimizer nummer 2 loste het probleem op. Keurig 11v op de lijn, pairen en alles (weer) goed

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Sandrioni schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:15:
[...]

En nu zijn we weer back in business. Vervangen van optimizer nummer 2 loste het probleem op. Keurig 11v op de lijn, pairen en alles (weer) goed
En gemiste opbrengst vergoeding?
Zou er alvast paar op reserve leggen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:43:
[...]

En gemiste opbrengst vergoeding?
Zou er alvast paar op reserve leggen....
Die vergoeding is niet de moeite waard denk ik, en vooraf al een RMA aanmelden zal ook wel niet. Maar van de 10 optimizers nu de 5e vervangen in 4 jaar tijd lijkt erop alsof de rest het geen 25 jaar vol gaan houden

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:14
Maar hey! Zie het aan de zonnige kant: je hebt wel de luxe dat je per paneel kan loggen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jongens, doe eens lief.
SE en SF is een ongelukkige combinatie gebleken. Valt me nog mee dat er niet meer probleemgevallen opduiken.

Als het mijn systeem zou zijn zou ik me toch echt afvragen of ik hiermee door wil gaan.
Ook al kan je het zelf, er zijn er genoeg die niet die mogelijkheid hebben.
Maar het blijft een technisch mankement. Ik zou daar niet gelukkig van worden en er iets aan doen.

@GioStyle per 2 panelen.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Als je voor SF panelen heb gekozen, dan heb je vaak geen gebrek aan ruimte. Als dat zo is, dan zou ik die panelen te koop zetten en dan 320’ers terug plaatsen. Dan kan je quitte spelen en je Wp is bijna verdubbeld.

Ik heb alleen geen idee of dat werkbaar is met die optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
GioStyle schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:13:
Als je voor SF panelen heb gekozen, dan heb je vaak geen gebrek aan ruimte. Als dat zo is, dan zou ik die panelen te koop zetten en dan 320’ers terug plaatsen. Dan kan je quitte spelen en je Wp is bijna verdubbeld.

Of omvormer wisselen met string omvormer en gewoon 5×4 parallel....

Maargoed ik zou in ieder geval twee optimiser van marktplaats ritselen en op de plank leggen, twee weken zonder opbrengst no way.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

GioStyle schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:13:

Bij mij passen er mooi 2 boven elkaar op het schuurdak, met een 1/4 pannetje aan de bovenkant en en net iets meer dan een halve an der onderkant loopt t water nog mooi in de goot. En ondanks dat het redelijk stijl is (meer dan 36 graden) en op het zuid westen ligt en er diverse schaduwen overheen lopen heb ik toch een mooie opbrengst per jaar van 0,85 kWh / Wp met de SF SE combi. Dus soms komt het goed uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Even een beetje off-topic, maar is het mogelijk om een vraag en aanbod te starten met alleen PV materiaal? Ik zie maar weinig PV materiaal staan op V&A, er moet toch meer zijn? ik heb regelmatig wat restanten over van systemen die we niet meer gaan gebruiken. Daar zou ik graag een ander van willen laten profiteren. N hoop staat op de nominatie om als oud metaal weg te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
jobr schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:53:
Ik heb een string op ZO en een identieke string op NW. Nu aangesloten ieder op een MPPT zonder optimizers.

Nu zou ik deze 2 strings parallel willen aansluiten op 1 MPPT. Ik weet dat dit een klein beetje verlies zal opleveren maar dan kan ik de andere MPPT gaan gebruiken voor een derde string op ZW.

Echter heb ik 's morgens vroeg (gedurende 1-2 uur) wat last van schaduw op de ZO string op een deel van de panelen.
Als ik dan naar het DC voltage kijk van beide strings zie ik:

[Afbeelding: String schaduw]

Dus de spanning van de ene string is dan 200V en van de andere 400V. De DC stroom van NW is dan circa 0,5 A en de ZO loopt op van 0,5 A naar 6A in die periode van 1-2 uur.

Nu vraag ik me af wat er nu precies gebeurd met de gehele string als ik de 2 strings parallel ga aansluiten?
Wat gebeurd er met het voltage en de stroom bijv.
Gewoon parallel aansluiten. De MPPT zoekt het optimum. Als de string met lage opbrengst een hogere spanning heeft dan zal daar meer stroom van gevraagd worden totdat de spanning gelijk is aan die van de andere string. Dit zal ook een effect hebben op de andere string, deze zal een iets hogere spanning afgeven en iets minder stroom. Maar omdat de stroom op het Mpp maar iets lager is dan de maximale stroom bij die instraling zal de string met de hoogste opbrengst bepalend zijn. Het is namelijk ook zo dat als de stroom afname daalt onder het Mpp, dan zal de spanning nauwelijks stijgen.
Het komt er in dit geval op neer dat je het verschil in spanning tussen de beschaduwde panelen en de niet beschaduwde panelen in dezelfde string verliest.
(Door het verschuiven van het werkpunt van alle panelen t.o.v. het Mpp is het iets minder.)
Alleen als het verschil tussen de strings klein is zal het verschil ervoor zorgen dat beide string een klein beetje buiten hun Mpp (optimum) werken.
Dit kan duidelijker maar het lukt me nu even niet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Andre1973 schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:08:
Even een beetje off-topic, maar is het mogelijk om een vraag en aanbod te starten met alleen PV materiaal? Ik zie maar weinig PV materiaal staan op V&A, er moet toch meer zijn? ik heb regelmatig wat restanten over van systemen die we niet meer gaan gebruiken. Daar zou ik graag een ander van willen laten profiteren. N hoop staat op de nominatie om als oud metaal weg te gaan.
Volgens mij is eerder aangegeven dat je het gewoon in de overige categorie kan zetten. Als iedereen dit nu standaard met de prefix PV doet, dan ga we het hier ook wel vinden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:59
Aanstaande vrijdag komen ze eindelijk de panelen installeren. 16x 320wp O/W met een SMA 3.6, wordt aangesloten met een PV verdeler op de wasmachine groep. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten tijdens de installatie? Hoe kan het beste de kabel door het dak (via schoorsteenopening of nieuw gat boren)? Het is een nieuwbouwhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:18

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

nietnormaal schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:14:
Aanstaande vrijdag komen ze eindelijk de panelen installeren. 16x 320wp O/W met een SMA 3.6, wordt aangesloten met een PV verdeler op de wasmachine groep. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten tijdens de installatie? Hoe kan het beste de kabel door het dak (via schoorsteenopening of nieuw gat boren)? Het is een nieuwbouwhuis.
Nieuw gat, onder de panelen, maar dat weten die installateurs toch wel zeker?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Rol-Co schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:16:
[...]

Nieuw gat, onder de panelen, maar dat weten die installateurs toch wel zeker?
Daar ga ik wel vanuit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Ik zou nooit zomaar iets aannemen.

Zulke dingen moet je altijd vooraf bespreken en eigenlijk ook nog eens in de offerte laten opnemen. Doe je dat niet, dan wordt er vaak voor de manier gekozen die het makkelijkst (lees: het minst tijd kost, want tijd is geld) is voor de aannemer en dan kan het zomaar zijn dat je een houwtje touwtje oplossing krijgt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Laatst online: 10:27
Ik heb hier een topic lopen over mijn situatie waarbij aantal toekomstige panelen einde dag in de schaduw liggen.

Ik zou graag willen bepalen, hoeveel % van de totale opbrengst per jaar wordt gegeneerd na 17.00/18.00 uur. Het liefst bij panelen die op het zuiden liggen.

Heeft iemand opbrengstdata per uur (over een geheel jaar) waarmee ik dit zou kunnen bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

nietnormaal schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:14:
Ehm dat er eigenlijk maar 3000W op een wasmachine verdeler mag en dat ik 16x320 op een 3600W omvormer wat veel vind. Of is het op O-W met een hoge hellingshoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Andre1973 schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:15:
[...]

Ehm dat er eigenlijk maar 3000W op een wasmachine verdeler mag en dat ik 16x320 op een 3600W omvormer wat veel vind. Of is het op O-W met een hoge hellingshoek?
Het is O-W met hoge hellingshoek. Ja, die 3000W zag ik van de week hier voorbij komen. Had ik nog niet eerder iets over gelezen. Is dat verdeler afhankelijk of een algemene regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

nietnormaal schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:32:
[...]

Het is O-W met hoge hellingshoek. Ja, die 3000W zag ik van de week hier voorbij komen. Had ik nog niet eerder iets over gelezen. Is dat verdeler afhankelijk of een algemene regel?
Die 3000 W voor de PV verdeler (die typisch de plaats in neemt van de wasmachine WCD) is volgens mij sinds 1-1-2017, (het was wat rommelig rond die tijd) maar kan ook van wat later zijn. Het is jammer dat je niet de NEN1010 kostenloos kan inkijken daar staat het namelijk in.
Ik denk dat als je de bedrading aanpast naar 4mm2, zowel in de buis naar de MK als in de PV verdeler, da je er dan mee weg komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
Andre1973 schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:40:
[...]

Die 3000 W voor de PV verdeler (die typisch de plaats in neemt van de wasmachine WCD) is volgens mij sinds 1-1-2017, (het was wat rommelig rond die tijd) maar kan ook van wat later zijn. Het is jammer dat je niet de NEN1010 kostenloos kan inkijken daar staat het namelijk in.
Ik denk dat als je de bedrading aanpast naar 4mm2, zowel in de buis naar de MK als in de PV verdeler, da je er dan mee weg komt.
Ik kwam de volgende tekst hier (forum) tegen:

de 3000Watt max werd volgens zeggen veroorzaakt door een normbepaling van onderverdelers. Aangezien ik de installatie automaat van 20A nu niet achter een aardlek bij de andere groepen zet betreft het geen onderverdeling meer maar een directe groep en dus kan ik de 3500Watt wel kwijt.

Klinkt dat verhaal logisch voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 14:22
Ik heb een vraagje over het 'LOG' menu van de Fronius Symo. Ik merk dat de dagteller anders telt dan de jaarteller. De dagteller lijkt niet overeen te komen met de daadwerkelijke opbrengst als ik het vergelijk met de meter in mijn meterkast maar de jaarteller klopt aardig met het terugleveren.
Als voorbeeld een willekeurige dag:

Tijdstip x1
Dagteller: 11,9 kWh
Jaarteller: 6380,8 kWh
Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/1SmQZfwR1YfqziQqKJ5A0P8dzQYWjb9mc/view?usp=sharing

Tijdstip x2
Dagteller: 14,8 kWh
Jaarteller: 6385,6 kWh
Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/1SlsOgCnjmoAXgyPiP1kSTBZD-YjC-JxP/view?usp=sharing

Verschil dagteller: 2,9 kWh
Verschil jaarteller: 4,8 kWh

Ik zou verwachten dat deze tellers even hard optellen. Iemand een verklaring voor dit?

[ Voor 0% gewijzigd door Huupke op 16-09-2019 09:47 . Reden: Plaatjes willen niet meerwerken ]

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 23:10

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Cable_boy schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:45:
Ik heb een vraagje over het 'LOG' menu van de Fronius Symo. Ik merk dat de dagteller anders telt dan de jaarteller. De dagteller lijkt niet overeen te komen met de daadwerkelijke opbrengst als ik het vergelijk met de meter in mijn meterkast maar de jaarteller klopt aardig met het terugleveren.

Tijdstip x1
[Afbeelding]

Tijdstip x2
[Afbeelding]

Ik zou verwachten dat deze tellers even hard optellen. Iemand een verklaring voor dit?
En aan het einde vd dag?
Als ie uit staat?
Is dan alles weer sync?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Nee het verschil is aan het einde van de dag alleen maar groter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:11
@Cable_boy heb je de laatste firmware geïnstalleerd? Er was een bug in de day-energy waarde doordat deze af en toe bleef hangen, ze hebben toen deze waarde veranderd door hem anders te berekenen. Volgens mij een update ergens halverwege 2018.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupke
ing_stripe schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:14:
@Cable_boy heb je de laatste firmware geïnstalleerd? Er was een bug in de day-energy waarde doordat deze af en toe bleef hangen, ze hebben toen deze waarde veranderd door hem anders te berekenen. Volgens mij een update ergens halverwege 2018.
Ik heb nog de voorlaatste versie (fro28330.upd):
Display SW: 0.3.13.4
SW1 verm. module: 0.25.9.0
SW2 verm. module: 0.9.14.1

Ik zie deze update beschikbaar:
Software version: fro28500.upd
Control unit RECERBO: V0.3.14.8
Power stage set SYMO _PS: V0.26.22.0
Filter PC board SYMO _FIL: V0.9.24.1
Country setups: V0.0.81.10

Met in de changelog o.a.:
Incorrect display of the day energy meter on the display has been fixed
Het lijkt dus inderdaad een bug. Bedankt _/-\o_ Ik ga even een USB stick zoeken en kijken of het is opgelost.

Update: Bug is verholpen na wat problemen met USB update.

[ Voor 7% gewijzigd door Huupke op 17-09-2019 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:18
Frankvbr schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:45:
Ik heb hier een topic lopen over mijn situatie waarbij aantal toekomstige panelen einde dag in de schaduw liggen.

Ik zou graag willen bepalen, hoeveel % van de totale opbrengst per jaar wordt gegeneerd na 17.00/18.00 uur. Het liefst bij panelen die op het zuiden liggen.

Heeft iemand opbrengstdata per uur (over een geheel jaar) waarmee ik dit zou kunnen bepalen?
ehh in pvoutput kun je een analyze voor een dag doen en dan wordt het een beetje verdeeld in tijd blokken.

Alleen zijn dat wel grove blokken:
Before 8am
8am to 12pm
12pm to 4pm
After 4pm

Na 16:00 in de zomer op een zuid gerichte set zie ik daar ongeveer 30% staan.
Maar je kunt die denk ik bij iedereen in PVoutput doen.

Wellicht helpt je dat iets ? (moet je net mensen vinden die een schaduwloze setup op zuid hebben liggen)

Ter info, mijn set is meer zuid/west georienteerd en ik zit dan op 32% bijna na 16:00

Dus je zou wel een setup in dezelfde orientatie (in graden afwijking ten opzichte zuid) en dezelfde dakhelling (elevatie) moeten hebben. De elevatie maakt wel wat uit voor periode van het jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 16-09-2019 10:59 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Cable_boy schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:45:

Tijdstip x1
[Afbeelding]

Tijdstip x2
[Afbeelding]

Jazeker. Er zit een bug in de firmware, waardoor de dagwaarde niet goed oploopt. Vreemd genoeg wordt het wel goed gemeten, want de jaarwaarde loopt wel correct op.

De nieuwste firmware verhelpt dit probleem. (kun je via SolarWeb installeren)

(edit: Is hierboven al genoemd, excuses voor het slechte leeswerk van mijn kant :+ )

Let even op, als je via de USB een update doet, werkt daarna je omvormer niet meer. Geen paniek, je moet de county code dan even opnieuw instellen. Ik kreeg het de eerste keer ook aardig warm 8)

YouTube: How to update or reload Fronius Inverter Country Setup

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 16-09-2019 11:21 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
hesselbeertje schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:15:
[...]

Jazeker. Er zit een bug in de firmware, waardoor de dagwaarde niet goed oploopt. Vreemd genoeg wordt het wel goed gemeten, want de jaarwaarde loopt wel correct op.

De nieuwste firmware verhelpt dit probleem. (kun je via SolarWeb installeren)

(edit: Is hierboven al genoemd, excuses voor het slechte leeswerk van mijn kant :+ )

Let even op, als je via de USB een update doet, werkt daarna je omvormer niet meer. Geen paniek, je moet de county code dan even opnieuw instellen. Ik kreeg het de eerste keer ook aardig warm 8)

YouTube: How to update or reload Fronius Inverter Country Setup
Bedankt voor het vermelden van de country code. Is het altijd access code 73887 om de country code te wijzigen? En bestaat er een country code voor Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Die code is voor alle Fronius omvormers gelijk. En je komt dan in een lijstje terecht, waar je NL zo uit kunt pikken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
Frankvbr schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:45:

ik ben pas vanaf 19-02 actief met de panelen, maar log zelf in MYSQL, ik heb een uitdraai per uur met de opbrengsten in Watt in excel. Set is zuid, geen schaduw met dakhelling 38gr.
Als je deze wil, DM me even met je emailadres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 02-10 20:00
Ik heb een SMA STP6.0-3AV-40. Op 2019-09-09 zijn mijn slimme meters gewisseld en is de inverter even spanningsloos geweest. Sinds die dag heb ik regelmatig bizarre communicatieproblemen met de inverter.

Eerst wat info:
Firmware version: 3.0.5.R
Ethernet IP address: 192.168.178.110
WLAN IP address: 192.168.178.111

PING 192.168.178.110 (192.168.178.110) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.178.110: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.618 ms
64 bytes from 192.168.178.110: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.556 ms
64 bytes from 192.168.178.110: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.561 ms

PING 192.168.178.111 (192.168.178.111) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.178.111: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.609 ms
64 bytes from 192.168.178.111: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.369 ms
64 bytes from 192.168.178.111: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.614 ms

Na een aantal dagen waarbij het me helemaal niet lukte om via de ethernet port in de inverter te komen (de IP adressen zijn wel allebei te pingen) heb ik gisteren de spanning van de inverter gehaald en nu kan ik wel via het ethernet adres er weer bij maar niet via het WiFi adres.

Ik meen me te herinneren dat ik in het verleden tegelijkertijd via beide IP adressen er in kwam. Heeft iemand enig idee wat er hier aan de hand zou kunnen zijn? Kan iemand met een inverter uit dezelfde serie bevestigen dat je beide interfaces tegelijkertijd kan gebruiken?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:38
THxZ0NE schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:01:
Ik zit een beetje met hoeveel panelen we nu moeten laten leggen. Ik dacht eerst aan 12 stuks, wij wonen met 2 personen in een geschakelde woning en gebruiken iets van 2500kwh aan stroom per jaar. Een verandering in gezinssamenstelling sluit ik niet uit, nu werken we beiden overdag.

Eerst dacht ik dus aan 12 stuks, toen dacht ik aan 14 en nu aan 16 of 18. Waarom? De ene zegt dat je het beste ongeveer hetgene kan opwekken wat je op jaarbasis verbruikt en de andere zegt leg maar vol.

Mijn uitgangspunt is ongeveer 4000 euro excl. BTW incl. installatie. Maargoed als ik er dan voor weinig euro's nog 2 erbij kan laten leggen dan wordt ik weer getriggered. Wat meespeelt is dat wij maar 1 schuinlopend lessenaarsdak hebben. Ook wil ik graag zwarte panelen voor het oog.

Ik wil eigenlijk een gevoel krijgen of ik met 12 of 14 panelen gewoon prima zit. Misschien is het een beter idee om het X aantal te leggen zodat ze nog mooi "even" bij elkaar liggen.

Lastig.

2 foto's van twee verschillende offertes:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij deze een kleine update. Ik heb de juiste maten opgesnort en een legplan gemaakt. Er kunnen er 18 op in totaal. Ik merk wel dat diverse bedrijven echt een maximum van 18 panelen adviseren. Ons verbruik ligt op 2500 kwh ongeveer. Maar wellicht komt er een elektrische auto en/of airco in de toekomst.

Nu zit ik in het offertetraject, even zien wat daaruit komt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/f04jM7K/20190916-144932.jpg

Aangeboden legplan uit offerte:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Kbr9GW0/zonp2.png

[ Voor 5% gewijzigd door THxZ0NE op 16-09-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:41
cville schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:12:
Ik heb een SMA STP6.0-3AV-40. Op 2019-09-09 zijn mijn slimme meters gewisseld en is de inverter even spanningsloos geweest. Sinds die dag heb ik regelmatig bizarre communicatieproblemen met de inverter.

Eerst wat info:
Firmware version: 3.0.5.R
Ethernet IP address: 192.168.178.110
WLAN IP address: 192.168.178.111

PING 192.168.178.110 (192.168.178.110) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.178.110: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.618 ms
64 bytes from 192.168.178.110: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.556 ms
64 bytes from 192.168.178.110: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.561 ms

PING 192.168.178.111 (192.168.178.111) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.178.111: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.609 ms
64 bytes from 192.168.178.111: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.369 ms
64 bytes from 192.168.178.111: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.614 ms

Na een aantal dagen waarbij het me helemaal niet lukte om via de ethernet port in de inverter te komen (de IP adressen zijn wel allebei te pingen) heb ik gisteren de spanning van de inverter gehaald en nu kan ik wel via het ethernet adres er weer bij maar niet via het WiFi adres.

Ik meen me te herinneren dat ik in het verleden tegelijkertijd via beide IP adressen er in kwam. Heeft iemand enig idee wat er hier aan de hand zou kunnen zijn? Kan iemand met een inverter uit dezelfde serie bevestigen dat je beide interfaces tegelijkertijd kan gebruiken?
geen verstand van SMA, maar ik kan me voorstellen als je 2 interfaces hebt met IP adressen in hetzelfde subnet, dat er wat routeringsproblemen optreden. Kan je WiFi niet uitzetten? (overigens is een ethernet adres iets anders dan je denkt, denk ik, meestal bedoel je hier een MAC adres mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupke
Cable_boy schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:28:
[...]

Ik heb nog de voorlaatste versie (fro28330.upd):
Display SW: 0.3.13.4
SW1 verm. module: 0.25.9.0
SW2 verm. module: 0.9.14.1

Ik zie deze update beschikbaar:
Software version: fro28500.upd
Control unit RECERBO: V0.3.14.8
Power stage set SYMO _PS: V0.26.22.0
Filter PC board SYMO _FIL: V0.9.24.1
Country setups: V0.0.81.10

Met in de changelog o.a.:
[...]

Het lijkt dus inderdaad een bug. Bedankt _/-\o_ Ik ga even een USB stick zoeken en kijken of het is opgelost.
Eerste USB (stick) update blijft minuten in 'Wachten...' hangen om vervolgens terug te gaan naar het standaard scherm met huidige opbrengst. Meerder malen geprobeerd maar er komt nooit een update mogelijkheid. Tweede USB stick geeft 'FOUT STATUS 733' wat 'No USB flash drive connected' betekent.
Sticks zijn beide FAT32 geformatteerd, volledig leeg (op fro28330.upd na) en minder dan 8GB (4GB en 2GB).
Nog ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 02-10 20:00
borft schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:12:
[...]

geen verstand van SMA, maar ik kan me voorstellen als je 2 interfaces hebt met IP adressen in hetzelfde subnet, dat er wat routeringsproblemen optreden. Kan je WiFi niet uitzetten? (overigens is een ethernet adres iets anders dan je denkt, denk ik, meestal bedoel je hier een MAC adres mee)
Ik bedoel hier het IP adres van de ethernet NIC die net zoals het WiFi interface een eigen en bij mij bekend MAC adres heeft. Ik kan de WiFi uitzetten maar weet vrij zeker dat ik ze allebei tegelijk werkend had. Er moet iets aan de hand zijn want vorige week liet het systeem 192.168.178.113 in het configuratiescherm zien en 192.168.178.110 onderaan de home page. De 2e was gewoon fout en kon ook niet gepingd worden.

Ik overweeg om voor mijn andere inverter een web interface te kopen. Dan moet ik de UTP kabel die nu voor de STP6 gebruikt wordt, voor de SB3000 gebruiken en heb ik dus op de STP6 WiFi nodig en dat werkt ineens niet meer terwijl het adres wel pingable is.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
Cable_boy schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:20:
[...]

Eerste USB (stick) update blijft minuten in 'Wachten...' hangen om vervolgens terug te gaan naar het standaard scherm met huidige opbrengst. Meerder malen geprobeerd maar er komt nooit een update mogelijkheid. Tweede USB stick geeft 'FOUT STATUS 733' wat 'No USB flash drive connected' betekent.
Sticks zijn beide FAT32 geformatteerd en minder dan 8GB (4GB en 2GB).
Nog ideeën?
Kun je niet inloggen op je omvormer? Via ip adres in je browser, dan kiezen voor firmware update, user = admin en wachtwoord = ??? wat er destijds is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
insomniac schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:23:
[...]

Kun je niet inloggen op je omvormer? Via ip adres in je browser, dan kiezen voor firmware update, user = admin en wachtwoord = ??? wat er destijds is ingesteld.
Het huis is in verbouwing en er is nog geen netwerk beschikbaar dus die optie laat nog even op zich wachten. Ik zou het wachtwoord niet weten maar misschien kan ik het nog achterhalen bij de vorige eigenaar.

Ik zie dat op beide USB sticks wel geschreven is. Er is onder andere de file '._fro28500.upd' op weg geschreven en iets wat lijkt op logging.
Ik ga nog eens 2 andere USB sticks proberen met een volledige format vanaf Win10 ipv mijn MacBook.

Ik ga ook even proberen met de USB logbook functie aan en uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Huupke op 16-09-2019 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weet je zeker dat het niet past? Ik heb ze strak tegen het dakraam aan liggen en het lijkt vergelijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/UmYDzDJV3eBN/540.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Cable_boy schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:34:
[...]

Het huis is in verbouwing en er is nog geen netwerk beschikbaar dus die optie laat nog even op zich wachten. Ik zou het wachtwoord niet weten maar misschien kan ik het nog achterhalen bij de vorige eigenaar.

Ik zie dat op beide USB sticks wel geschreven is. Er is onder andere de file '._fro28500.upd' op weg geschreven en iets wat lijkt op logging.
Ik ga nog eens 2 andere USB sticks proberen met een volledige format vanaf Win10 ipv mijn MacBook.

Ik ga ook even proberen met de USB logbook functie aan en uit.
Ik log ook naar USB op de Fronius. Ik had ook moeite om een werkende USB stick te vinden.
Een oude van 128 MB die ik had deed het wel.
Misschien dus een oude USB stick proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
jobr schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:59:
[...]

Ik log ook naar USB op de Fronius. Ik had ook moeite om een werkende USB stick te vinden.
Een oude van 128 MB die ik had deed het wel.
Misschien dus een oude USB stick proberen.
Fronius kan dacht ik fat12,fat16 en fat32 geformateerde sticks lezen
een veel grotere usb stick kun je een kleiner formaat geven en dan formateren als fat32
kan onder andere hiermee https://www.rmprepusb.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupke
De vierde USB stick werkte uiteindelijk en was eveneens FAT32 geformatteerd. Dit was zelfs de grootste die ik had namelijk 8GB maar nog nooit gebruikt (nieuw). Ik had het idee dat deze ook wat sneller leest en schrijft.

Ik heb uiteindelijke de 'country code' niet opnieuw hoeven in te stellen.

Morgen even controleren of de bug ook echt verholpen is.

Update:
Bug is verholpen. Voor het eerst een dagopbrengst boven de 20kWh op de dagteller.

[ Voor 35% gewijzigd door Huupke op 17-09-2019 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankvbr
insomniac schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:09:
[...]

ik ben pas vanaf 19-02 actief met de panelen, maar log zelf in MYSQL, ik heb een uitdraai per uur met de opbrengsten in Watt in excel. Set is zuid, geen schaduw met dakhelling 38gr.
Als je deze wil, DM me even met je emailadres
Bedankt. Je hebt een DM!
jacovn schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:56:
[...]

ehh in pvoutput kun je een analyze voor een dag doen en dan wordt het een beetje verdeeld in tijd blokken.

Alleen zijn dat wel grove blokken:
Before 8am
8am to 12pm
12pm to 4pm
After 4pm

Na 16:00 in de zomer op een zuid gerichte set zie ik daar ongeveer 30% staan.
Maar je kunt die denk ik bij iedereen in PVoutput doen.

Wellicht helpt je dat iets ? (moet je net mensen vinden die een schaduwloze setup op zuid hebben liggen)

Ter info, mijn set is meer zuid/west georienteerd en ik zit dan op 32% bijna na 16:00

Dus je zou wel een setup in dezelfde orientatie (in graden afwijking ten opzichte zuid) en dezelfde dakhelling (elevatie) moeten hebben. De elevatie maakt wel wat uit voor periode van het jaar.
Dacht zelf ook al aan zo'n 20 a 25% vanaf 17 a 18 uur.
Specifieke dag geeft natuurlijk wel een beeld, over het gehele jaar met kortere/langere dagen scheelt het wellicht nog.

Bedankt. Ik ga eens kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
Kan iemand mij vertellen hoe "optitrac global peak" van SMA werkt?

En of het werkt ;)

ik kan op het internet nergens vinden hoe dat nou werkt.
En van mijn kant dan: waarom doet de rest dit niet als dit er voor zorgt dat je geen optimisers nodig hebt?

maar ik kan nergens een verschil of zo iets vinden tussen optitrac en op "probleem panelen" een tigo optimiser te plaatsen.

Ik ben onlangs bij mijn nieuwe huis geweest, en ben er achter gekomen dat het toch wat gunstiger is dan ik dacht. ik dacht 30 graden op het noorden, maar de helling is maar 18/20 graden!
Alleen zit er wel een schoorsteen op het dak, dus was benieuwd hoe ik hier het meest efficiënte iets mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 16:59
Ben me aan het orienteren ivm verhuizing naar een huis met plat dak en een beetje overwaarde maar kwam dit tegen: https://www.bva-auctions.com/nl/auction/index/43064%0D
Go or No-Go? Lijken qua specs etc wel prima panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
Vandread schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:36:
Ben me aan het orienteren ivm verhuizing naar een huis met plat dak en een beetje overwaarde maar kwam dit tegen: https://www.bva-auctions.com/nl/auction/index/43064%0D
Over het algemeen gaan de panelen bij BVA niet erg gunstig de deur uit. Vaak zit je aan de 80/100 euro p/st. En dan heb je vaak nog geen garantie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@insomniac
Nieuwe naam :+

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
Vandread schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:36:
2 jaar geleden was het nog rendabel toen ze SF's aanboden voor zeer gunstige prijzen en mensen er nog niet teveel naar omkeken. Inmiddels heb je voor hetzelfde geld splinternieuwe panelen met volle garantie. Paar maanden terug BVA in de gaten gehouden en er zaten zelfs veilingen tussen waarbij mensen meer betaalden als de huidige nieuwprijs (en zonder garantie)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
Yep naam was weer vrij, en zo is mijn online leven weer insync. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:38
edit: zijn bijzondere afmetingen... maargoed misschien wel interessant voor anderen.

Ik zie de Yingli 370WP niet veel voorbij komen, iemand hier ervaring mee? Een mooie opbrengst voor een nette prijs lijkt mij? In feite heb je ook minder materiaal nodig om tot een X WP te komen.

https://www.sun-solar.nl/...-btw-in-juli-op-voorraad/

[ Voor 12% gewijzigd door THxZ0NE op 17-09-2019 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

fjux schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:37:
Kan iemand mij vertellen hoe "optitrac global peak" van SMA werkt?

En of het werkt ;)

ik kan op het internet nergens vinden hoe dat nou werkt.
En van mijn kant dan: waarom doet de rest dit niet als dit er voor zorgt dat je geen optimisers nodig hebt?

maar ik kan nergens een verschil of zo iets vinden tussen optitrac en op "probleem panelen" een tigo optimiser te plaatsen.

Ik ben onlangs bij mijn nieuwe huis geweest, en ben er achter gekomen dat het toch wat gunstiger is dan ik dacht. ik dacht 30 graden op het noorden, maar de helling is maar 18/20 graden!
Alleen zit er wel een schoorsteen op het dak, dus was benieuwd hoe ik hier het meest efficiënte iets mee kan doen.
Het is n MPPT die even wat dieper (ook bij lagere spanning) kijkt dan normaal, of daar een beter rendement te halen is. dat kost wat rendement onder normale MPP omstandigheden, en is dus niet echt een vervanger voor optimizers of micro's naar mijn idee, wel n oplossing bij bijvoorbeeld wat schaduw in ochtend / avond waar de opbrengsten niet heel groot zijn en dus de meer prijs van optimizers niet uit kunnen naar mijn idee, dan wel het niet hoeven te plaatsen van optimizers waar al panelen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
Helaas niet. Ze hebben het zelfs ter plekke nog geprobeerd maar ging niet passen. De dakpannen zijn hier bekijk net wat kleiner dan dat standaard zou zijn.
kaboom1555 schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:50:
[...]

Weet je zeker dat het niet past? Ik heb ze strak tegen het dakraam aan liggen en het lijkt vergelijkbaar.

[Afbeelding]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dre schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:14:
[...] Mijn ervaring met Effekta omvormers is dat deze redelijk agressief het MPPT opzoeken. Je omvormer is bepalend in dit gedrag. Het zou kunnen dat in de ochtend je dan naar 200 Volt gaat. Er kunnen twee dingen gebeuren:
  1. Spanning gaat naar MPPT2 (200 Volt): MPPT1 gaat nauwelijks meer stroom leveren bij de lagere spanning, maar MPPT2 doet gewoon mee zoals altijd.
  2. Spanning gaat naar MPPT1 (400 Volt): MPPT1 levert zijn normale stroom, maar MPPT1 doet bijna niks omdat de schaduwpanelen de stroom bepalen.
Meestal is het wenselijk om een lage spanning te hebben en een goeie stroom. Het weerbeeld (bewolking, weinig of veel licht) is ook nog van belang.

Probeer het gewoon ;)
De meeste panelen zijn geschikt voor 15 Ampère reverse current.
Je hebt het over MPPT1 & 2, terwijl de vraag gaat over de beide strings op één MPPT.
Ik denk dat je ergens een fout maakt, en ik vind het ook erg onduidelijk.
BertP schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:21:
Is er een manier om de specs van de geplaatste panelen te controleren? Op alle rekeningen die wij hebben staat dat wij 18 360 WP panelen hebben ontvangen maar van buurtbewoners begreep ik dat er tijdens de bouw pallets klaarlagen met 300 wp panelen.

We hebben geen originele facturen, ze hebben gewoon per woning een factuur gemaakt voor de BTW maar de 'originele' inkoop factuur hebben wij niet.
Gezien de slechte ligging van de panelen zo diep in de bak, met redelijk veel schaduw, wat is de opbrengst per jaar van deze panelen? 18*360*.85=5508kWh? En welke plaats?

Wat mij betreft zijn die panelen verkeerd gemonteerd, ze zouden minstens met hun hoogste punt gelijk met de rand moeten liggen. Dus onderstel eronder, zitten die pijpjes ook niet meer in de weg en kan het dak gewoon vol zonder problemen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw