ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Dat zeker!Andre1973 schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:10:
[...]
Voor 45% van de aanschaf prijs als mijn eerste panelen op zuid (uit 2004) kan ik denk ik hele luxe panelen uitkiezen.
Maar noord moet gewoon zo goedkoop mogelijk, maakt ook niet uit hoe groot die dingen zijn, de paneeltjes die ze tegenwoordig vervangen is ook prima, 260-300W.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verticale rail inderdaad. Bedoel je een schroefje door de rail in de haak?Andre1973 schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:03:
[...]
verticale rail? dan schroefjes er door! Dakpannen horen nauw te sluiten vooral om inwaaien van stuifsneeuw (dat later gaat smelten) te voorkomen en opgestuwde regen tegen te houden. Maar nu komen daar waar de haken zitten meestal panelen te liggen (dat is het grote idee) en daarmee stormt het daar ter plaatse een stuk minder dan op de rest van het dak. vandaar dat ze een stukje open mogen staan. En daarom is het ook handig de onderste rail niet te laag te plaatsen (ook voor het kijken op de rail en de haak; WAF).
Ja, ik weet zeker dat ik exact het goede exemplaar heb vervangen. Maar nu geeft de omvormer aan: "Fout 15: Omvormer momentane DC overspanning fout". Zal iets te maken hebben met de 120V. Frappante is dat het lijkt alsof er nu nóg een optimizer gesneuveld is. Toevallig of niet, het zou wel verklaren waarom er teveel spanning op de lijn staat lijkt me? Ik ga gewoon wéér een nieuwe aanvragen.Andre1973 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:48:
[...]
Heb je de uitgangsspanning van de kapotte optimizer gemeten? ook SE wil (voor vergoeding van een nieuwe optimizer en uren) een foto met de meetwaarde tijdens aangesloten van de optimizer aan het paneel en een volt / multimeter op de string kabels. Met een serienummer in beeld. (da's best een kunstje op een schuin dak, regelmatig met stokjes eten helpt in de oefening)
Als je online op het paneel / optimizer gaat staan in het plaatje, dan krijg je het serie nummer te zien (die HEX code) deze moet overeen komen.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Ik denk dat inderdaad dit wordt bedoeld.zxop4932 schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:07:
[...]
Verticale rail inderdaad. Bedoel je een schroefje door de rail in de haak?

Handleiding pagina 18
Thanks. Deze heb ik inderdaad in de planning staan!pep_82 schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:31:
[...]
Ik denk dat inderdaad dit wordt bedoeld.
[Afbeelding: Evo Landscape Schroefje]
Handleiding pagina 18
[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 09-09-2019 16:27 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
De installateur geeft aan dat er altijd optimizers bij worden verkocht (nu een kleine 500 euro bruto) omdat dit beter is. Na nog een keer doorvragen kreeg ik hetzelfde antwoord. Doen de installateurs dit nu voor extra inkomen of?
Dat dat heel slim gekozen is een oost west opstelling omdat de panelen aan twee kanten werken....stormfly schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:23:
https://twitter.com/gideo.../1170333396112945152?s=12 8200wp en 11.000kw opbrengst....wat denken jullie?
1 PVoutput . Dongen NB
Extra inkomen en niet na hoeven denken, en een installatie leveren die op afstand te controleren is.THxZ0NE schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:31:
In hoeverre vinden jullie het gebruik van optimizers nuttig? Ik heb sterk mijn twijfels omdat ik een offerte heb opgevraagd om 12 zonnepanelen te plaatsen op een lessenaarsdak richting het zuid-oosten. Rond een uur of 18:00 uur verwacht ik dat de zon over de nok wegtrekt wat schaduw op de panelen oplevert, in welk patroon is mij onbekend.
De installateur geeft aan dat er altijd optimizers bij worden verkocht (nu een kleine 500 euro bruto) omdat dit beter is. Na nog een keer doorvragen kreeg ik hetzelfde antwoord. Doen de installateurs dit nu voor extra inkomen of?
Daarvoor is solar edge....
Nodig gewoon nog wat meer mensen uit tot je een goeie treft.
1 PVoutput . Dongen NB
Het staat een stukje verder in de reacties op de tweet gerelateerd aan de belastingdienst. De belastingdienst gebruikt nu Wp als maatgeving voor grootte van het systeem. Wat dit nu aantoont is dat Wp eigenlijk geen maatgeving meer is voor de dimensionering c.q. opbrengst van een systeem en dat de grens van 10000 Wp nu helemaal willekeurig is. Voor een niet optimale opstelling was die grens al vervelend.stormfly schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:23:
https://twitter.com/gideo.../1170333396112945152?s=12 8200wp en 11.000kw opbrengst....wat denken jullie?
Mooi prijsje! Ja inderdaad.. echt de hele dag zon. Tot hij weg trekt rond 1900 uur.AUijtdehaag schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:50:
@THxZ0NE
Gewoon zoiets wegleggen:
https://www.sun-solar.nl/...2-euro-incl-btw-sunsolar/
Een zon die wegtrekt, noemt men geen schaduw, maar gewoon avond...
Ik ga meer offertes opvragen dankje!reneeke1970 schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:37:
[...]
Extra inkomen en niet na hoeven denken, en een installatie leveren die op afstand te controleren is.
Daarvoor is solar edge....
Nodig gewoon nog wat meer mensen uit tot je een goeie treft.
Door de haak in de rail idd.zxop4932 schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:07:
[...]
Verticale rail inderdaad. Bedoel je een schroefje door de rail in de haak?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Klopt, maar dat word nog wel eens vergeten (te leveren).pep_82 schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:31:
[...]
Ik denk dat inderdaad dit wordt bedoeld.
[Afbeelding: Evo Landscape Schroefje]
Handleiding pagina 18
Op het bovenstaande heb ik nog geen duidelijk antwoord ontvangen, maar ik zie ook dat ik de vraag niet heb gesteld. Daarnaast zie ik dat men hier regelmatig de goedkopere panelen aanbeveelt of geen problemen ziet met de offertes voor goedkopere panelen. Met de standaard productgarantie van 10/12 jaar en nieuwsberichten over brandgevaar (o.a. EU panelen), ben ik huiverig voor goedkope panelen.Kiswum schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:15:
Ik heb diverse offertes opgevraagd waarbij ik voorstellen heb ontvangen voor Q-Cells en URE's zonnepanelen. De URE's heette voorheen NSP, maar ze klinken voor mij als bouwmarkt / B-merken.
Ik wil graag prijs-/kwaliteit panelen met goede garantie voorwaarden en daarvoor wil ik best wel 20% meer voor betalen zodat ik 15-25 jaar garantie heb. De panelen die ik daarvoor voorbij zag komen waren LG Neons, Panasonic Hits en Sunpowers.
Wat vinden jullie, valt het allemaal wel mee met goedkope panelen of zijn er toch merken die je echt links moet laten liggen?
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
De 5kWp set met nieuwe SMA 3.6 omvormer, installatiemateriaal, lift huur, man uren voor assistentie met de installatie kwam op 3000,- euroRol-Co schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:18:
[...]
Dat zeker!
Maar noord moet gewoon zo goedkoop mogelijk, maakt ook niet uit hoe groot die dingen zijn, de paneeltjes die ze tegenwoordig vervangen is ook prima, 260-300W.
Het had een prima setje voor noord kunnen zijn
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Naar mijn idee valt het mee met de goedkope panelen. Langere garantie is mooi, maar daar betaal je wel (flink) voor. Wie zegt dat de leverancier nog bestaat over x-aantal jaar? En stel dat je over 10 jaar aanklopt: hebben ze dan dat zelfde paneel nog? En over 10 jaar zijn er betere panelen.Kiswum schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:27:
[...]
Op het bovenstaande heb ik nog geen duidelijk antwoord ontvangen, maar ik zie ook dat ik de vraag niet heb gesteld. Daarnaast zie ik dat men hier regelmatig de goedkopere panelen aanbeveelt of geen problemen ziet met de offertes voor goedkopere panelen. Met de standaard productgarantie van 10/12 jaar en nieuwsberichten over brandgevaar (o.a. EU panelen), ben ik huiverig voor goedkope panelen.
Wat vinden jullie, valt het allemaal wel mee met goedkope panelen of zijn er toch merken die je echt links moet laten liggen?
Ik heb zelf ook URE panelen maar vindt dit zelf goede panelen. Brand bij panelen komt meestal door verkeerde/slechte connectoren en bijna nooit door de panelen zelf.
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Voor de een is dak vol stampen met goedkope panelen omdat ie toch elke 10 jaar de boel vervangt, voor de ander is dat top of the bill. Dus slaap je niet lekker met goedkope panelen op je dak, dan moet je dat niet doen.Kiswum schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:27:
[...]
Op het bovenstaande heb ik nog geen duidelijk antwoord ontvangen, maar ik zie ook dat ik de vraag niet heb gesteld. Daarnaast zie ik dat men hier regelmatig de goedkopere panelen aanbeveelt of geen problemen ziet met de offertes voor goedkopere panelen. Met de standaard productgarantie van 10/12 jaar en nieuwsberichten over brandgevaar (o.a. EU panelen), ben ik huiverig voor goedkope panelen.
Stel, een systeem van 2 rijen van 6 panelen in portraitopstelling krijgt door een gebouw in de loop van de middag te maken met schaduw vanaf de zijkant. Hierdoor komen en blijven er een aantal panelen in de schaduw. Nu begrijp ik dat middels optimizers (zoals Tigo) de belemmering van een paneel in de schaduw voor een stringomvormer ondervangen kan worden zodat de rest van het systeem normaal blijft opwekken. Maar ik kan me voorstellen dat er niet oneindig panelen in de schaduw gecorrigeerd kunnen worden.
Van de 12 panelen, hoeveel panelen met optimizers kunnen er in de schaduw komen voordat het hele systeem inkakt?
Een en ander hangt natuurlijk ook af van de gebruikte panelen en omvormer maar met een inschatting ben ik al enorm geholpen.
Ga je nog loggen met die kleine?revolution-nl schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:42:
[...]
De 5kWp set met nieuwe SMA 3.6 omvormer, installatiemateriaal, lift huur, man uren voor assistentie met de installatie kwam op 3000,- euro![]()
De SBFspot versie met mqtt kan je ook leuke dingen mee doen.
AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 4"
Hangt van de spanning van de panelen af, in combinatie met wat de omvormer minimaal nodig heeft. Als tigo een aanpassing doet zakt van dat paneel de spanning tot misschien wel tien volt.fflow schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:30:
In verband met vooronderzoek de volgende vraag over optimizers:
Stel, een systeem van 2 rijen van 6 panelen in portraitopstelling krijgt door een gebouw in de loop van de middag te maken met schaduw vanaf de zijkant. Hierdoor komen en blijven er een aantal panelen in de schaduw. Nu begrijp ik dat middels optimizers (zoals Tigo) de belemmering van een paneel in de schaduw voor een stringomvormer ondervangen kan worden zodat de rest van het systeem normaal blijft opwekken. Maar ik kan me voorstellen dat er niet oneindig panelen in de schaduw gecorrigeerd kunnen worden.
Van de 12 panelen, hoeveel panelen met optimizers kunnen er in de schaduw komen voordat het hele systeem inkakt?
Een en ander hangt natuurlijk ook af van de gebruikte panelen en omvormer maar met een inschatting ben ik al enorm geholpen.
Maar als er vijf over blijven komt het wel goed schat ik in.
1 PVoutput . Dongen NB
Nu zou ik deze 2 strings parallel willen aansluiten op 1 MPPT. Ik weet dat dit een klein beetje verlies zal opleveren maar dan kan ik de andere MPPT gaan gebruiken voor een derde string op ZW.
Echter heb ik 's morgens vroeg (gedurende 1-2 uur) wat last van schaduw op de ZO string op een deel van de panelen.
Als ik dan naar het DC voltage kijk van beide strings zie ik:

Dus de spanning van de ene string is dan 200V en van de andere 400V. De DC stroom van NW is dan circa 0,5 A en de ZO loopt op van 0,5 A naar 6A in die periode van 1-2 uur.
Nu vraag ik me af wat er nu precies gebeurd met de gehele string als ik de 2 strings parallel ga aansluiten?
Wat gebeurd er met het voltage en de stroom bijv.
Ja zoiets koste het voor een kennis van me ook een jaar geleden, maar noord moet goedkoper hoor wil het interessant zijn, eerder 30-35 cent/Wp.revolution-nl schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:42:
[...]
De 5kWp set met nieuwe SMA 3.6 omvormer, installatiemateriaal, lift huur, man uren voor assistentie met de installatie kwam op 3000,- euro![]()
Dat is flink minder (=positief) panelen dan ik had verwacht. Ik zou denken dat het wel zou ophouden na 3 tot 4 panelen. Dus zolang de spanning niet zakt onder het minimum van de omvormer is er niks aan de hand.reneeke1970 schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:44:
[...]
Hangt van de spanning van de panelen af, in combinatie met wat de omvormer minimaal nodig heeft. Als tigo een aanpassing doet zakt van dat paneel de spanning tot misschien wel tien volt.
Maar als er vijf over blijven komt het wel goed schat ik in.
In de geschetste situatie zijn naast micro-omvormers, ook optimizers een optie met de juiste keuze van panelen en omvormer. Interessant.
Klopt, maar doe het niet met solar edge want die gaat wel uit.fflow schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:02:
[...]
Dat is flink minder (=positief) panelen dan ik had verwacht. Ik zou denken dat het wel zou ophouden na 3 tot 4 panelen. Dus zolang de spanning niet zakt onder het minimum van de omvormer is er niks aan de hand.
In de geschetste situatie zijn naast micro-omvormers, ook optimizers een optie met de juiste keuze van panelen en omvormer. Interessant.
Micro omvormer is het beste wat je kunt hebben, maar het kost ook wat....
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn ervaring met Effekta omvormers is dat deze redelijk agressief het MPPT opzoeken. Je omvormer is bepalend in dit gedrag. Het zou kunnen dat in de ochtend je dan naar 200 Volt gaat. Er kunnen twee dingen gebeuren:jobr schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:53:
Ik heb een string op ZO en een identieke string op NW. Nu aangesloten ieder op een MPPT zonder optimizers.
Nu zou ik deze 2 strings parallel willen aansluiten op 1 MPPT. Ik weet dat dit een klein beetje verlies zal opleveren maar dan kan ik de andere MPPT gaan gebruiken voor een derde string op ZW.
Echter heb ik 's morgens vroeg (gedurende 1-2 uur) wat last van schaduw op de ZO string op een deel van de panelen.
Als ik dan naar het DC voltage kijk van beide strings zie ik:
[Afbeelding: String schaduw]
Dus de spanning van de ene string is dan 200V en van de andere 400V. De DC stroom van NW is dan circa 0,5 A en de ZO loopt op van 0,5 A naar 6A in die periode van 1-2 uur.
Nu vraag ik me af wat er nu precies gebeurd met de gehele string als ik de 2 strings parallel ga aansluiten?
Wat gebeurd er met het voltage en de stroom bijv.
- Spanning gaat naar MPPT2 (200 Volt): MPPT1 gaat nauwelijks meer stroom leveren bij de lagere spanning, maar MPPT2 doet gewoon mee zoals altijd.
- Spanning gaat naar MPPT1 (400 Volt): MPPT1 levert zijn normale stroom, maar MPPT1 doet bijna niks omdat de schaduwpanelen de stroom bepalen.
Probeer het gewoon
De meeste panelen zijn geschikt voor 15 Ampère reverse current.
reneeke1970 schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:07:
[...]
Klopt, maar doe het niet met solar edge want die gaat wel uit.
Micro omvormer is het beste wat je kunt hebben, maar het kost ook wat....
De reverse current voor mijn panelen is 25A. Omvormer is een Fronius.Dre schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:14:
[...]
Mijn ervaring met Effekta omvormers is dat deze redelijk agressief het MPPT opzoeken. Je omvormer is bepalend in dit gedrag. Het zou kunnen dat in de ochtend je dan naar 200 Volt gaat. Er kunnen twee dingen gebeuren:Meestal is het wenselijk om een lage spanning te hebben en een goeie stroom. Het weerbeeld (bewolking, weinig of veel licht) is ook nog van belang.
- Spanning gaat naar MPPT2 (200 Volt): MPPT1 gaat nauwelijks meer stroom leveren bij de lagere spanning, maar MPPT2 doet gewoon mee zoals altijd.
- Spanning gaat naar MPPT1 (400 Volt): MPPT1 levert zijn normale stroom, maar MPPT1 doet bijna niks omdat de schaduwpanelen de stroom bepalen.
Probeer het gewoon
De meeste panelen zijn geschikt voor 15 Ampère reverse current.
De opbrengst van de NW (MPPT1) string is in die periode maar 0,25 kWh dus als ik deze zou verliezen (in jouw eerste optie) is geen ramp.
De panelen met de schaduw hebben dus de meeste opbrengst in die periode, ong 2 kWh.
Maar als ik het goed begrijp kan er dus niets worden beschadigd? Hoogstens verlies van opbrengst.
Klopt, alleen verlies in opbrengst.jobr schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:27:
[...]
De reverse current voor mijn panelen is 25A. Omvormer is een Fronius.
De opbrengst van de NW (MPPT1) string is in die periode maar 0,25 kWh dus als ik deze zou verliezen (in jouw eerste optie) is geen ramp.
De panelen met de schaduw hebben dus de meeste opbrengst in die periode, ong 2 kWh.
Maar als ik het goed begrijp kan er dus niets worden beschadigd? Hoogstens verlies van opbrengst.
Nu ben ik positief verrast door de opbrengst.
Echter ik heb nog ruimte op oost voor 6 panelen.
Hier valt echter na 1100 a redelijk wat schaduw.
oostkant van mijn woning zit vast aan het huis van de buren ( hoekwoning )
nu vroeg ik me af.
kun je op een APS QS1 micro omvormer 2 ingangen parallel gebruiken? dit zal wel wat aftopping geven lijkt me. ?
echter 6x300wp = 1800w op een 1200w omvormer lijkt me niet heel wild ?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Dat kan volgens mij als je binnen de max stroom (12A) en spanning (60V) per ingang blijft.Wodan89 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:28:
Ik heb vorige week mijn installatie uitgebreid met 9 st 300wp op het oosten.
nu vroeg ik me af.
kun je op een APS QS1 micro omvormer 2 ingangen parallel gebruiken? dit zal wel wat aftopping geven lijkt me. ?
De max stroom ga ik wel kort overheen. Wat voor een impact zou dat kunnen hebben?CodeIT schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:36:
[...]
Dat kan volgens mij als je binnen de max stroom (12A) en spanning (60V) per ingang blijft.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dat weet ik ook niet. Mogelijk is er iemand anders die daar wat over kan zeggen.Wodan89 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:30:
[...]
De max stroom ga ik wel kort overheen. Wat voor een impact zou dat kunnen hebben?
Mijn, ongefundeerde, gok zou zijn dat de inverter in storing gaat omdat deze een kortsluiting meent te detecteren.
Als er na 11 uur al schaduw op valt zullen die panelen vrijwel niks gaan opleveren in de winter en zelfs in de zomer zeer beperkt opleveren. In de periode tot salderen zal je er niet heel veel rendement uithalen en in de periode na salderen zal het erg weinig toevoegen ten opzichte van de huidige 9x300Wp die je al hebt om het directe gebruik in de ochtend af te dekken.Wodan89 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:28:
Ik heb vorige week mijn installatie uitgebreid met 9 st 300wp op het oosten.
nu vroeg ik me af.
Financieel gezien lijkt het mij geen interessante keuze.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Kleine aanvulling.Tsurany schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:45:
[...]
Als er na 11 uur al schaduw op valt zullen die panelen vrijwel niks gaan opleveren in de winter en zelfs in de zomer zeer beperkt opleveren. In de periode tot salderen zal je er niet heel veel rendement uithalen en in de periode na salderen zal het erg weinig toevoegen ten opzichte van de huidige 9x300Wp die je al hebt om het directe gebruik in de ochtend af te dekken.
Financieel gezien lijkt het mij geen interessante keuze.
Ik reken met 12 cent per Kwh voor de teruglever vergoeding van greenchoice.
Verder lever ik nu al ruimschoots meer dan dat ik verbruik.
Nu heb ik totaal 9,3Kwp liggen.
Echter het is me meer te doen om zelf actief aan CO2 reductie te doen,
Een elektrische auto zit er voor mij niet in voorlopig ( moet regelmatig een zware paarden trailer trekken )
Dus wil ik graag mij jaarlijks dieselverbruik van 2300L afdekken met 8000Kwh netto levering aan het net
Ik heb nog ruimte voor ong 9Kwp . als ik dit voor een relatief betaalbare prijs kan leggen is het voor mij O.k
We hebben geen originele facturen, ze hebben gewoon per woning een factuur gemaakt voor de BTW maar de 'originele' inkoop factuur hebben wij niet.
Wij zijn ook aan het overwegen om naar glas glas te gaan. Inmiddels zijn we al weer een aantal maanden verder. Hoe bevallen de Denim panelen tot heden?PentaClover schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:50:
[...]
Ik heb Denim Glas/Glas panelen liggen sinds september 2018, en ze doen het![]()
Op papier goede panelen, in de praktijk geen idee, 8 maanden is denk ik te kort om iets zinnigs over de kwaliteit te kunnen zeggen.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Meest betrouwbaar is om 1 paneel even te lichten en en foto te maken.BertP schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:21:
Is er een manier om de specs van de geplaatste panelen te controleren? Op alle rekeningen die wij hebben staat dat wij 18 360 WP panelen hebben ontvangen maar van buurtbewoners begreep ik dat er tijdens de bouw pallets klaarlagen met 300 wp panelen.
We hebben geen originele facturen, ze hebben gewoon per woning een factuur gemaakt voor de BTW maar de 'originele' inkoop factuur hebben wij niet.
Gelukkig komen ze volgende week de panelen schoonmaken, vraag ik wel even of ze een foto van de specificaties kunnen maken. Heeft elk paneel een typeplaatje oid? Kan zelf namelijk erg lastig bij de panelen komen, ze liggen in een soort van 'bak' op ons platte dak en we hebben geen dakluik.habbekrats schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:23:
[...]
Meest betrouwbaar is om 1 paneel even te lichten en en foto te maken.

Elk paneel heeft verplicht een type plaat en de meeste panelen hebben ook een serienummer. De sticker zit meestal bij de aansluitdoos aan de achterzijde.BertP schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:27:
[...]
Gelukkig komen ze volgende week de panelen schoonmaken, vraag ik wel even of ze een foto van de specificaties kunnen maken. Heeft elk paneel een typeplaatje oid? Kan zelf namelijk erg lastig bij de panelen komen, ze liggen in een soort van 'bak' op ons platte dak en we hebben geen dakluik.
[Afbeelding]
Dat is mooi, dan ga ik even vragen of ze volgende week bij de schoonmaak een kleine steekproef willen doen bij de panelen die er liggen. En als ze dat niet willen maar een keer kijken hoe ik er zelf op kan komen.habbekrats schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:39:
[...]
Elk paneel heeft verplicht een type plaat en de meeste panelen hebben ook een serienummer. De sticker zit meestal bij de aansluitdoos aan de achterzijde.
300Wp lijkt me realistischer dan 360Wp
Mooi oost-west opstelling. Welk montage materiaal is gebruikt? Ligt strak op elkaarBertP schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:27:
[...]
Gelukkig komen ze volgende week de panelen schoonmaken, vraag ik wel even of ze een foto van de specificaties kunnen maken. Heeft elk paneel een typeplaatje oid? Kan zelf namelijk erg lastig bij de panelen komen, ze liggen in een soort van 'bak' op ons platte dak en we hebben geen dakluik.
[Afbeelding]
We hebben bij de bouw een 'compleet pakket' aangeschaft. Hierin zit o.a. een Itho daalderop warmtepomp, pv panelen, vloerverwarming en een WTW systeem. Ik probeer nu achter te achterhalen wat we exact gekocht hebben.exroosje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:53:
Zo te zien zijn het redelijk standaard 60 cells panelen van 1m60 bij 1 meter. Zijn er 360Wp panelen in die maat ? Ik dacht dat de pana's ook ophouden bij 320-330Wp, en het zijn duidelijk ook geen half cells.
300Wp lijkt me realistischer dan 360Wp
Het probleem is dat een buurtbewoner voor plaatsing pallets heeft zien staan met hierop 300 WP papieren/folders. Vandaar mijn vermoeden dat we op alle facturen die gemaakt zijn door de aannemer zien dat het 360 WP panelen betreft. De echte inkoopfacturen van de aannemer krijgen we niet te zien. Maar goed, als ze volgende week komen poetsen zouden we met een paar foto's dus al heel wat opheldering kunnen krijgen.
En @jogaa ik durf het je oprecht niet te zeggen.
/edit
Heb even via google images gezocht, zouden dit ze niet kunnen zijn?
https://www.sun-solar.nl/...eel-prijs-e-376-incl-btw/
[ Voor 8% gewijzigd door BertP op 10-09-2019 14:13 ]
Dat kan maar dat zouden wel hele dure panelen zijn om in zo'n rare betonbak te leggen.BertP schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:01:
[...]
Heb even via google images gezocht, zouden dit ze niet kunnen zijn?
https://www.sun-solar.nl/...eel-prijs-e-376-incl-btw/
Door die dakrand echt een onhandig dak voor zonnepanelen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Even een side note:BertP schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:21:
Is er een manier om de specs van de geplaatste panelen te controleren? Op alle rekeningen die wij hebben staat dat wij 18 360 WP panelen hebben ontvangen maar van buurtbewoners begreep ik dat er tijdens de bouw pallets klaarlagen met 300 wp panelen.
Weet je zeker dat panelen op het eigen dak liggen? of doen jullie dit samen via een vve ofzo, ze passen allemaal wel heel erg netjes (en ik kom nergens tot een aantal van 18 op wat ik denk dat de erfgrens is)
mocht het zo zijn dat ze bij elkaar op het dak liggen, zorg ervoor dat dit goed geregeld is want je kan hele rare dingen krijgen op het moment dat iets lang genoeg op andermans grond staat
Zo liggen de elektronen uit de windTsurany schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:04:
Snap het idee achter die dakranden ook niet helemaal.
Ah natuurlijk, dat is ook zo. Je wilt niet dat die elektronen wegwaaien van je panelen af.
En het houd je panelen ook warm, zonnepanelen werken het beste als het lekker warm is
Geen idee, veel ophef in April over die regeltjes die van van kracht werden maar niemand die wist wat, en geen geen bedrijf die een certificaat kon maken.jantje112 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:27:
Hoe is het tegenwoordig met de verplichte certificering? Kan je nog "gewoon" aanmelden of moet er een rapportje bij nu ?
Ik zou me er niet aan storen, en volhouden dat de installatie van feb 2019 is.
[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 10-09-2019 15:48 ]
https://www.sma-benelux.c...-op-de-sma-omvormers.html
of solaredge
https://www.solarnovus.co...with-rfg-code_N11940.html
Yep, daar gaan enorme verliezen optreden. De panelen liggen er volgens mij vooral om een bepaalde theoretische opbrengst te halen en zeker niet om het maximaal haalbare rendement te pakken. Anders zouden ze er denk ik wel voor gekozen hebben om ze hoger/beter te plaatsen. De waarden die wij in het contract met klimaatgarant hebben staan moeten 'gehaald' worden, en dat wil dus ook zeggen dat ze niet perse naar optimaal rendement kijken.Tsurany schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:04:
Ga je niet enorme verliezen hebben in de winter en 's ochtends en 's avonds als de zon vrij laag staat? Schuine instraling bijna niet mogelijk, zeker panelen aan de randen gaan vaak in de schaduw liggen. Snap het idee achter die dakranden ook niet helemaal.
We hebben geen VVE, in theorie zouden de 18 panelen op een ieders dak moeten liggen maar door de foto's met de drone weet ik zeker dat dat niet het geval is. Een van de zaken die ik eng vind is ook de juridische afhandeling in deze, wat ga je doen als een paneel van je buren op jouw dak in de brand vliegt en schade veroorzaakt.twain4me schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:09:
[...]
Even een side note:
Weet je zeker dat panelen op het eigen dak liggen? of doen jullie dit samen via een vve ofzo, ze passen allemaal wel heel erg netjes (en ik kom nergens tot een aantal van 18 op wat ik denk dat de erfgrens is)
mocht het zo zijn dat ze bij elkaar op het dak liggen, zorg ervoor dat dit goed geregeld is want je kan hele rare dingen krijgen op het moment dat iets lang genoeg op andermans grond staat
Mijn onderbuikgevoel zegt mij dat ze een vrij hoog verwachte opbrengst hebben berekend en de ruimte op het dak hier eigenlijk niet geschikt genoeg voor is en dat de enige oplossing was om het maar op deze manier 'vol te gooien'.
/edit
e.e.a. is ook wel besproken in dit topic dat ik eerder heb gestart. Daar staan ook wat foto's en tekeningen
identieke PV installatie; verschil met de buren
[ Voor 4% gewijzigd door BertP op 10-09-2019 16:26 ]
Nog steeds goed, aanstaande donderdag liggen ze er een jaar op. De opbrengst tot nu toe is is 3650 kWh met 3600 Wp aan panelen.Thalaron schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:22:
[...]
Wij zijn ook aan het overwegen om naar glas glas te gaan. Inmiddels zijn we al weer een aantal maanden verder. Hoe bevallen de Denim panelen tot heden?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ik zou heel even het koopcontract erbij pakken en kijken of er iets staat vermeld, want dit is anders een behoorlijke inbreuk op iemands eigendomsrecht er zou iets van recht van overbouw in moeten staan. of mensen moeten op een andere manier afstand hebben gedaan van bepaalde rechten en anders even advies in winnen, ik zou het echt niet zo willen/ toestaan zonder dat e.e.a. op papier staat. voor je het weet staat frank visser op de stoepBertP schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:24:
[...]
e.e.a. is ook wel besproken in dit topic dat ik eerder heb gestart. Daar staan ook wat foto's en tekeningen
identieke PV installatie; verschil met de buren
ontopic.. wel een mooi strak veld
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 10-09-2019 18:30 ]
Houd er wel even rekening mee dat er een grens zit aan het vermogen dat je bij Greenchoice tegen dat tarief mag terugleveren. Zodra je boven de 10.000 kWh (per jaar) komt krijg je een veel lagere vergoeding over het gehele teruggeleverde vermogen (dus niet alleen het deel boven de 10.000 kWh, wat je wellicht zou verwachten).Wodan89 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:52:
[...]
Kleine aanvulling.
Ik reken met 12 cent per Kwh voor de teruglever vergoeding van greenchoice.
Verder lever ik nu al ruimschoots meer dan dat ik verbruik.
Nu heb ik totaal 9,3Kwp liggen.
Echter het is me meer te doen om zelf actief aan CO2 reductie te doen,
Een elektrische auto zit er voor mij niet in voorlopig ( moet regelmatig een zware paarden trailer trekken )
Dus wil ik graag mij jaarlijks dieselverbruik van 2300L afdekken met 8000Kwh netto levering aan het net![]()
![]()
Ik heb nog ruimte voor ong 9Kwp . als ik dit voor een relatief betaalbare prijs kan leggen is het voor mij O.k
Ik weet niet als je de omvormer ook uitleest maar dan kun je toch het vermogen van 1 MPPT uitlezen en als dit op de top zit kijken als dit een beetje uitkomt met het aantal panelen x 360W. Er van uitgaande dat elke richting op een eigen MPPT zit.BertP schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:21:
Zijn er ook regels voor deze kabels bv. hoe dik (koper/isolatie) en moeten deze in een (speciale) buis?
Te dunne kabels kosten je rendement, veel te dikke verdien je bijna niet terug.mongkut schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:18:
Wie weet hoelang de kabels maximaal mogen wezen van je pv installatie naar de omvormer?
Zijn er ook regels voor deze kabels bv. hoe dik (koper/isolatie) en moeten deze in een (speciale) buis?
Verlies is makkelijk uit te rekenen als je de spanning en stroom weet.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kun je eens proberen
[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 10-09-2019 19:25 ]
Wij nemen tot een totale stringlengte van 100 meter 4mm2, en bij langer 6mm2. Maar vaak komen er op grote systemen gewoon rollen met 6 mm2 aan.mongkut schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:18:
Wie weet hoelang de kabels maximaal mogen wezen van je pv installatie naar de omvormer?
Niet een speciale buis, wel horen de + en de - van de DC gescheiden te zijn, dan wel door een buis, goot of 6 cm separatie (in 1 goot, maar met een scheidings schot of degelijk aan weerskanten gebundeld).
Bovendien kan je solarkabel beter niet in een horizontale buis buiten plaatsen, die gaat uiteindelijk wel vol water staan, en dat gaat op de lange duur niet goed.
[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 10-09-2019 19:37 ]
https://content.jwplatform.com/manifests/NbZGvEeR.m3u8
Goede tip!thesaxofonist schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 18:32:
[...]
Houd er wel even rekening mee dat er een grens zit aan het vermogen dat je bij Greenchoice tegen dat tarief mag terugleveren. Zodra je boven de 10.000 kWh (per jaar) komt krijg je een veel lagere vergoeding over het gehele teruggeleverde vermogen (dus niet alleen het deel boven de 10.000 kWh, wat je wellicht zou verwachten).
opzich moet dat wel lukken.
ik verwacht er onder te blijven.
echter als ik er net overheen dreig te gaan
fakel ik nog wel een paar KWH,s af met mijn 9Kw bouwheater
Dank je wel, uit jou antwoord kan ik dus concluderen dat er GÉÉN regels zijn (wat mij verbaast)Andre1973 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:35:
[...]
Wij nemen tot een totale stringlengte van 100 meter 4mm2, en bij langer 6mm2. Maar vaak komen er op grote systemen gewoon rollen met 6 mm2 aan.
Niet een speciale buis, wel horen de + en de - van de DC gescheiden te zijn, dan wel door een buis, goot of 6 cm separatie (in 1 goot, maar met een scheidings schot of degelijk aan weerskanten gebundeld).
Bovendien kan je solarkabel beter niet in een horizontale buis buiten plaatsen, die gaat uiteindelijk wel vol water staan, en dat gaat op de lange duur niet goed.
De volgende situatie doet bij mij voor; tuinhuis in achtertuin, 15 meter van het dak van mijn tuinhuis (waar de pv installatie komt) naar mijn achtergevel waar mijn woonkamer bevind, de afstand naar mijn omvormer is 6 meter (binnenmuur voorgevel), van daar uit een vmvk kabel 3meter naar mijn meterkast.
De kabels van de pv installatie gaan dus 10 meter over de bovenkant van de schutting, naar het dak, over het dak, door de voorgevel naar de omvormer.
Totale lengte 25 á 30 meter van pv installatie tot omvormer.
4mm2 moet dus genoeg wezen?
4mm2 is meer dan genoeg.mongkut schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:31:
[...]
Dank je wel, uit jou antwoord kan ik dus concluderen dat er GÉÉN regels zijn (wat mij verbaast)
De volgende situatie doet bij mij voor; tuinhuis in achtertuin, 15 meter van het dak van mijn tuinhuis (waar de pv installatie komt) naar mijn achtergevel waar mijn woonkamer bevind, de afstand naar mijn omvormer is 6 meter (binnenmuur voorgevel), van daar uit een vmvk kabel 3meter naar mijn meterkast.
De kabels van de pv installatie gaan dus 10 meter over de bovenkant van de schutting, naar het dak, over het dak, door de voorgevel naar de omvormer.
Totale lengte 25 á 30 meter van pv installatie tot omvormer.
4mm2 moet dus genoeg wezen?
https://photovoltaic-soft...c-drop-voltage-calculator
Als je daar 30 meter invult.
Geeft dit bij 8A een verlies van 0.56%
6mm2 is wel beter maar duurder.
ik denk niet dat je de meerprijs er ooit uit haalt.
Dus 2 draden onbeschermd in de zon over de schutting en over het dak naar mijn omvormer, daar is dus geen wet/regelgeving voor, en is dus oke?Wodan89 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:38:
[...]
4mm2 is meer dan genoeg.
https://photovoltaic-soft...c-drop-voltage-calculator
Als je daar 30 meter invult.
Geeft dit bij 8A een verlies van 0.56%
6mm2 is wel beter maar duurder.
ik denk niet dat je de meerprijs er ooit uit haalt.
dat hoor je mij niet zeggen.mongkut schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:43:
[...]
Dus 2 draden onbeschermd in de zon over de schutting en over het dak naar mijn omvormer, daar is dus geen wet/regelgeving voor, en is dus oke?
Ik zou gaan voor een gewapende grondkabel.
puur jou vraag of 4mm2 genoeg is.
Wodan89 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:44:
[...]
dat hoor je mij niet zeggen.

Volgens mij was dit mijn vraag;Wodan89 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:44:
[...]
Een gewapende grondkabel over mijn dak?
4mm2 per aarde, dat is nog duurder dan de pv installatie
in een normaal woonhuis ga je dat ook niet snel halen met 4mm2.
DC kabels zijn al dubbel geisoleerd.
Ik zou ze wel degelijk leggen.
dus ja in een buis.
geen idee wat de NEN er nu officeel over zegt.
mongkut schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:49:
[...]
Volgens mij was dit mijn vraag;
Dat klinkt érg netjes in ieder geval.PentaClover schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 18:17:
[...]
Nog steeds goed, aanstaande donderdag liggen ze er een jaar op. De opbrengst tot nu toe is is 3650 kWh met 3600 Wp aan panelen.
Ik heb hier een offerte voor 21 stuks 300 (dus 6300 wp in totaal) aan glas-glas panelen van Denim. Hierbij heeft men SolerEdge Optimizers P300 meegenomen i.c.m. een SolarEdge SE6K 3 fase omvormer. Nu weet ik niet hoeveel panelen jij hebt en welke optimizer / omvormer jij daarbij hebt.
Wellicht heb jij een idee of dit wel/niet bijgesteld zou moeten worden (of wellicht iemand anders(!))
Alvast bedankt
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Naar je meterkast is 3 meter zeg je dus ik ga er van uit dat je het over de DC kabels hebt? 2x een 4mm2 naar de panelen toe.mongkut schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:49:
[...]
Volgens mij was dit mijn vraag;
Die kunnen zo lang zijn als jij wilt, ik heb er ook die over de zolder naar de andere kant van het huis lopen, die zijn denk ik 15 meter +
PV installatie's gaan tot 1000 Volt DC spanning. Ik zou hier zeker geen grondkabel voor gebruiken. Deze kan die spanningen helemaal niet aan.Wodan89 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:44:
[...]
Je kan wel pv grondkabel kopen, kost wel een paar knaken extra. Als je een klein systeem hebt welke ik bv nog heb liggen 4xShell 100 watt hier gaat de spanning niet hoger als 250v. Hier zit gewone grondkabel aan. Uizonnefreak schreef op woensdag 11 september 2019 @ 07:57:
[...]
PV installatie's gaan tot 1000 Volt DC spanning. Ik zou hier zeker geen grondkabel voor gebruiken. Deze kan die spanningen helemaal niet aan.
De monitoring per paneel is erg leuk, ik kan precies de schaduw vd bomen over de panelen zien lopen in het dagfilmpje. Die bomen gaan er nog uit. Toch hebben ze gisteren nog 47,57 kWh opgeleverd.
Ik heb ook de Envoy Metered in de meterkast geplaatst zodat het huisverbruik ook perfect per fase in kaart wordt gebracht. Erg mooi systeem!
Mag ik weten wie heeft je installatie aangelegd? Ben zelf ook nog op zoek naar een goede installateur met veel Enphase en Envoy Metered S ervaring....pirke schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:21:
Mijn installatie is sinds vorige week ook actief: 40x denim 300wp glas glas panelen met Enphase IQ7+ micro omvormers
De monitoring per paneel is erg leuk, ik kan precies de schaduw vd bomen over de panelen zien lopen in het dagfilmpje. Die bomen gaan er nog uit. Toch hebben ze gisteren nog 47,57 kWh opgeleverd.
Ik heb ook de Envoy Metered in de meterkast geplaatst zodat het huisverbruik ook perfect per fase in kaart wordt gebracht. Erg mooi systeem!
Heb het geheel besteld bij solar-bouwmarkt.nl incl volledige installatie.voorstad schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:08:
[...]
Mag ik weten wie heeft je installatie aangelegd? Ben zelf ook nog op zoek naar een goede installateur met veel Enphase en Envoy Metered S ervaring....
Kun je delen hoe de koppeling met Home Assistant is gerealiseerd? Ik gebruik zelf ook Home Assistant als domotica platform, maar mijn ECU-R hier nog niet mee weten te koppelen. (Heb wel install account voor de online omgeving, maar niks over een api?)CodeIT schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:57:
[...]
Nice! Ik kon niet makkelijk een kWh meter plaatsen, mede omdat het op 2 groepen is aangesloten. Ik heb nog zitten twijfelen om er 2 Sonoff POW R2's tussen te zetten. Deze kunnen ook 'negatieve' energie meten, maar toch niet gedaan omdat er aardig wat stroom door loopt en ik ze niet helemaal vertrouw.
De ECU-R is aardig in te stellen. Beetje outdated, maar als het eenmaal is ingesteld werkt het goed. Wel moet je een installateurs account hebben van APS om de ECU te koppelen aan hun portal. Maar dat kan je snel genoeg worden.
Via het installateurs-account kun je ook geavanceerde data (per paneel) uitlezen.
Het normale dashboard is overzichtelijk en laat alle relevante informatie zijn bij normaal gebruik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb zelf een koppeling gemaakt naar Home Assistant en vanuit Home Assistant weer naar Pvoutput.
ik heb 12x310wp op solaredge in home assistant, en 4x325wp die ik dus nu alleen via EMU omgeving kan zien, zou deze graag aan de HA setup toevoegen.
Daarvoor moest ik een kleine aanpassing aan het Rest component maken. Daar heb ik een pull request gemaakt: https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/25417lolle1212 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 16:49:
[...]
Kun je delen hoe de koppeling met Home Assistant is gerealiseerd? Ik gebruik zelf ook Home Assistant als domotica platform, maar mijn ECU-R hier nog niet mee weten te koppelen. (Heb wel install account voor de online omgeving, maar niks over een api?)
ik heb 12x310wp op solaredge in home assistant, en 4x325wp die ik dus nu alleen via EMU omgeving kan zien, zou deze graag aan de HA setup toevoegen.
Je kunt daar ook de yaml vinden om de EMA gegevens uit te lezen.
Ik heb vorig jaar 12 panelen (3600Wp) op mijn garage gelegd, en achter 1 Growatt omvormer van 3000W gehangen.Thalaron schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:39:
[...]
Dat klinkt érg netjes in ieder geval.
Ik heb hier een offerte voor 21 stuks 300 (dus 6300 wp in totaal) aan glas-glas panelen van Denim. Hierbij heeft men SolerEdge Optimizers P300 meegenomen i.c.m. een SolarEdge SE6K 3 fase omvormer. Nu weet ik niet hoeveel panelen jij hebt en welke optimizer / omvormer jij daarbij hebt.
Wellicht heb jij een idee of dit wel/niet bijgesteld zou moeten worden (of wellicht iemand anders(!))
Alvast bedankt
Alleen in de winter heb ik aan het einde van de middag schaduw van mijn huis op de panelen, maar dan is de opbrengst toch al zo laag dat ik niet de moeite heb genomen om de weg van optimizers te bewandelen.
Elk doosje met elektronica kan stuk denk ik dan maar, en minder doosjes, is minder kans op dingen die stuk gaan.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Schouwer gister geweest. Die vond dat er inderdaad een grotere, verstelbare haak nodig was om te passen maar dat het verder geen probleem moest zijn. De monteurs hadden dat zelf kunnen (moeten) beslissen. Maargoed. Beter te voorzichtig dan te weinig denk ik maar. Ze gaan een nieuwe installatiedatum plannen. Het elektrawerk hoeven ze in elk geval al niet meer te doen
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Eerst dacht ik dus aan 12 stuks, toen dacht ik aan 14 en nu aan 16 of 18. Waarom? De ene zegt dat je het beste ongeveer hetgene kan opwekken wat je op jaarbasis verbruikt en de andere zegt leg maar vol.
Mijn uitgangspunt is ongeveer 4000 euro excl. BTW incl. installatie. Maargoed als ik er dan voor weinig euro's nog 2 erbij kan laten leggen dan wordt ik weer getriggered. Wat meespeelt is dat wij maar 1 schuinlopend lessenaarsdak hebben. Ook wil ik graag zwarte panelen voor het oog.
Ik wil eigenlijk een gevoel krijgen of ik met 12 of 14 panelen gewoon prima zit. Misschien is het een beter idee om het X aantal te leggen zodat ze nog mooi "even" bij elkaar liggen.
Lastig.
2 foto's van twee verschillende offertes:

[ Voor 26% gewijzigd door THxZ0NE op 12-09-2019 12:07 ]
Ik heb mijn dak ook zover vol gelegd dat het er netjes vol op ligt.
28 panelen, voor 2 persoons huishouden.
[ Voor 41% gewijzigd door DjAntoon op 12-09-2019 12:27 ]
ik zit al een poosje te kijken naar dit topic!
Ik ga in december verhuizen naar een nieuwe woning (vanaf appartement) en nu dus een "echt" woonhuis.
En dan kan ik ook over zonnepanelen gaan nadenken!!
Ik vind het gehele concept gewoon heel vet.
Nu zit ik alleen met een "probleem" Het dak van het huis staat vol op het Noorden.
Nu ben ik toch gaan kijken wat het zou opleveren. en moet ik zeggen dat het me nog mee viel met de opbrengst.
Het dak staat dus op het noorden (-170 graden) (dus 10 graden naar het oosten)
en heeft een hellingshoek van 30 graden. Nu is het wel een redelijk oppervlak:
6.3 Meter bij 5.5. dus ik kan aardig wat panelen kwijt. (mijn berekening nu 17 stuks (er zit 1 kleine schoorsteen voor de mechanische ventilatie))
even gereken met panelen van 280wP en dan kom ik op totaal 4760wP
Als ik dan hier kijk: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
heb ik toch nog een verwachte opbrengt van +/- 3000KwH
Als ik de kosten laag kan houden (kan een groot deel zelf installeren) dan zou ik alsnog op een terug verdien tijd komen van 5 tot 7 jaar.
Ik verwacht ook wel echt de 3000KwH te gaan gebruiken omdat ik ook elektrisch rij.
Nu zit ik nog wel met een paar vragen:
- wat zijn jullie ideeen over het algemeen met panelen op het noorden?
- hoe zit het met een omvormer hiervoor? want ik ga er even stiekem vanuit dat ik geen omvormer nodig heb die 5000wP aan kan want dat halen de panelen toch nooit?
Daarnaast bedacht ik me ook net dat ik ook nog een schuur/berging heb die in de zelfde stijl is als het huis. en ook dus zelfde richting en hellingshoek. Daar is het dak 2m breed en 5.2m lang. (hier zou ik dus 5 panelen kwijt kunnen in landscape)
Zou het handig zijn om eerst hier op te testen of het überhaupt wat is?
Graag jullie meningen/ideeën!
PS. extra vraag:
hoe zit het met "oude"/gebruikte panelen? hiervan is de opbrengst minder, maar is dat over het algemeen,of halen die panelen de max simpelweg niet meer en kunnen ze misschien wel goed gebruikt worden voor Noord oriëntatie?
misschien is het een stomme vraag, maar ik heb geen flauw idee hoe de panelen verouderen.
[ Voor 8% gewijzigd door fjux op 12-09-2019 12:32 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Correct.CurlyMo schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:34:
@fjux Klopt de aanname dat je geen puntdak hebt?
Ter illustratie:

Aan de linkerkant van de foto is de berging te zien. en het gaat om het "bovenste" stuk van het dak.
en het dak staat dus gericht op het noorden......
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet 100% zeker weet of de bering ook de zelfde hoek heeft
[ Voor 9% gewijzigd door fjux op 12-09-2019 12:39 ]
Dat gevoel heb ik ook. Het is trouwens een dakraamDjAntoon schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:26:
Is de bovenste offerte een beetje (te) optimistisch dat er 3 rijen boven de dakkapel kunnen?
Ik heb mijn dak ook zover vol gelegd dat het er netjes vol op ligt.
28 panelen, voor 2 persoons huishouden.
Misschien beter zelf ff opmeten... Inderdaad mooi vol is esthetisch ook een keuze ja.
Als je geluk hebt rendeert noord op 60%. Als je dus een set weet te leggen voor ~ € 0,60 / Wp excl. BTW dan zou ik dat doen.
De meeste van ons die noord vol leggen hebben ook zuid al vol gelegd. Dat scheelt gewoon heel veel in de € / Wp prijs en het totale rendement. Als je het alleen van noord moet hebben, dan wordt het al gauw duur.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Met een beetje zoeken kun je volgens mij best leuke panelen vinden voor een mooi prijsje.
ik had 280wP gevonden van Ja solar voor 114€ inc btw.
dan zit ik dus rond de 2000 euro voor de panelen.
+/- 1000 voor de omvormer
alleen dan dus nog installatie materiaal + montage zelf. Elektra doe ik zelf wel.ben alleen niet zn held op het dak..
Ps. waarom zou het uitmaken voor het rendement als je zuid al vol hebt liggen?
Je rekent je zelf toch alleen maar rijk als je zuid ook gaat mee tellen?
kosten en oplevering voor noord blijven gelijk toch?
hoe zien jullie het onder dimensioneeren van de omvormer voor een noord ligging?
Ik zie geen directe reden om je dak niet vol te leggen, zeker met de verschuiving van gas naar een andere vorm van energie is de kans erg groot dat je elektriciteit gebruik gaat stijgen.
Helaas zit ik op het geweldige concept van stadsverarming aangeslotenTsurany schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:12:
Het is doorgaans vrij simpel, een offerte voor 20 panelen is niet twee keer zo duur als een offerte voor 10 panelen. Die laatste 10 panelen zijn qua euro/wp dus al een stuk goedkoper.
Ik zie geen directe reden om je dak niet vol te leggen, zeker met de verschuiving van gas naar een andere vorm van energie is de kans erg groot dat je elektriciteit gebruik gaat stijgen.

dus opzich mooi gasloos. helaas ook 2x zo duur.
Ook daar kan je gewoon vanaf, je zit er niet aan vast.fjux schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:20:
[...]
Helaas zit ik op het geweldige concept van stadsverarming aangesloten![]()
Heb ik op aangesloten gezeten. Kun je inderdaad vanaf. Aanhouder wint.fjux schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:20:
[...]
Helaas zit ik op het geweldige concept van stadsverarming aangesloten![]()
Dat is ook zoTsurany schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:21:
[...]
Ook daar kan je gewoon vanaf, je zit er niet aan vast.
Maarja eerst maar de overdracht van het huis. bekijken wat ik wil gaan doen met zonnepanelen en daarna daar maar eens over denken
ps. Heeft er iemand nog ideeën over het onderdimensioneren van de omvormer gezien ze op het noorden liggen?
En hoe kijken jullie aan tegen het 1fase/3fase verhaal?
ik ga sowieso naar 3fasen vanwegen de elektrische auto. is het dan verstandiger om ook voor een 3 fase omvormer te gaan?
met 17 panelen met totaal 4800wP ligt het redelijk op het omslag punt.....
.
17 panelen is "lekkerder" qua Vmpp op een 3-fase omvormer.
https://www.winkelman-zon...6/?display=tiles&merk=SMA
@fjux
Neem een 4 kW 3-fase omvormer 17 panelen (poly of mono) op mppt1 en nog 5 Panasonic hit op je andere dakvlak.(schuurtje is niet dezelfde helling zo te zien) op mppt2
[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2019 15:21 ]
Is het niet handiger om voor de schuur een 2e kleine omvormer te nemen? anders worden de DC kabels wel erg lang denk ik. (of zit daar niet zn verlies op?)AUijtdehaag schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:06:
Waarom is 1-fase beter?
17 panelen is "lekkerder" qua Vmpp op een 3-fase omvormer.
https://www.winkelman-zon...6/?display=tiles&merk=SMA
@fjux
Neem een 4 kW 3-fase omvormer 17 panelen (poly of mono) op mppt1 en nog 5 Panasonic hit op je andere dakvlak.(schuurtje is niet dezelfde helling zo te zien) op mppt2
Ik ga zaterdag langs en dan kijk ik gelijk even naar de hoek van het dak van de schuur.
ps. waarom op de schuur Panasonic hit? zien er goed uit hoor maar zijn ook 2x zo duur als de 285 panelen die ik zag.
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw