Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• insomniac
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 10:31

insomniac

AKA: ing_stripe

reneeke1970 schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:41:
[...]

Haha nooit zon ding gebruikt zeker?
Ik zie hem al gaan met dat ding achter op de aanhanger richting huis.....
Bij ons komen ze die gewoon brengen voor weinig.

::.live pvoutput.:. UniFi Fan .:. ESP8266 knutselaar .:. Domotica hobbyist .::

Als ik van het dak afstruikel, val ik toch liever op een steiger dan "hopelijk" op een schaarliftje.
(gelukkig hebben we een vanggordel om O-) )
En je moet eruit, want vanuit zo een ding werken is geen doen.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 02-09-2019 17:52 (17%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

ing_stripe schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:48:
[...]

Bij ons komen ze die gewoon brengen voor weinig.
In Zeeland is alles beter hi.

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Dat is één kant van zijn dak. Ik heb op zo'n dak mijn eerste montage gedaan, materialen vanuit een dakkapel aan de andere kant. Simpel, geen probleem. 2e schuindak systeem vanuit dakraam. Goed te doen.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
Gewoon die plaat van 2 mtr op je rug en gaan met die geit 8)7

https://tweakers.net/ext/f/NHplAMn1auD58jiKMD5ZWtys/thumb.jpg

JoKo is het niet hoor O-)

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp Totaal 11935 Wp 35°

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:23

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

JoKo schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:21:

[Afbeelding]

Dat doe je op mijn 46 graden dak ook niet hoor.....

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Rol-Co schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:25:
[...]

Dat doe je op mijn 46 graden dak ook niet hoor.....
Tuurlijk wel, heb ik ook gedaan

• onetime
  • Niet online
JoKo schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:21:

[Afbeelding]

Nee, eerst de haken en dan de rails monteren, dan de panelen met de montagen nokken stukje voor stukje naar de juiste plaats brengen en dan vastschroeven. Goed te doen van uit een raam en dan over de nok.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:41:
[...]

Tuurlijk wel, heb ik ook gedaan
Zo los op de dakpannen lopen? Vergeet het, eerst rails en dan via de rails naar boven.

• onetime
  • Niet online
@Rol-Co Dat zeg ik toch?

• Sensai
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 19:48
Wij gaan op 2 platte daken op pal zuid 2x4 panelen in portrait plaatsen , 8 in totaal dus, geen schaduw

Alle kamers zijn in gebruik als slaapkamer dus de omvormer moet in de (redelijk ruime) meterkast.

Wordt de afvoer van warmte geen probleem ? En hoe groot is een omvormer voor 8 panelen door de band genomen?

We hebben nog een draaispoelmeter maar worden door Liander elk jaar uitgenodigd om hem gratis te laten vervangen,net weer een brief gehad, doen of niet doen?

Verder is me verteld dat ik een werkschakelaar tussen de meter en de groepenkast moet laten plaatsen, is dat een must?

Volgende week komen er twee bedrijven kijken, tegen die tijd moet ik wel weten waar ik het over heb :+ :+

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

• Rol-Co

Rol-Co

Ja maar je quote joko ;)

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 11:53

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Sensai schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:56:
Wij gaan op 2 platte daken op pal zuid 2x4 panelen in portrait plaatsen , 8 in totaal dus, geen schaduw

Alle kamers zijn in gebruik als slaapkamer dus de omvormer moet in de (redelijk ruime) meterkast.

Wordt de afvoer van warmte geen probleem ? En hoe groot is een omvormer voor 8 panelen door de band genomen?

We hebben nog een draaispoelmeter maar worden door Liander elk jaar uitgenodigd om hem gratis te laten vervangen,net weer een brief gehad, doen of niet doen?

Verder is me verteld dat ik een werkschakelaar tussen de meter en de groepenkast moet laten plaatsen, is dat een must?

Volgende week komen er twee bedrijven kijken, tegen die tijd moet ik wel weten waar ik het over heb :+ :+
Een werkschakelaar is een must, maar een hoop bedrijven nemen het niet zo nauw als je de zekering van die groep heel dicht bij is, zodat niet iemand m ongemerkt kan inschakelen.
Omvormer voor dat formaat is een flinke schoenendoos, maar je moet er rekening mee houden dat er ook ruimte omheen moet zijn voor het langs kunnen stromen van lucht, dus effectief heb je meer ruimte nodig, wat meestal niet in een meterkast te vinden is.
Ook moet je opletten dat een meterkast ingedeeld is volgens normen, en dat je niet zomaar overal waar ruimte lijkt te zijn, wat kan ophangen, als er ooit een andere water gas, ... meter moet komen dan moet die ruimte er wel zijn. (hier onder zomaar een google plaatje)
https://pluimersmedia.nl/...2018/05/06281_2016.pdf://
en nog zomaar een link van de ruimte er omheen: https://www.ikwilzonneene...15-25-1VL-40-BE-nl-11.pdf

Een hoop omvormers kan je ook buiten hangen, maar vet dan wel de boutjes die in het allu gaan en je ooit los zou willen kunnen halen in met ceramisch vet, dan krijg je ze ook weer los over een jaar of 5.
Een kastje er omheen bouwen met een open onderkant oid is ook een meerdere malen toegepaste oplossing. Mocht je goedkoop aan een stukkie Trespa kunnen komen.
Deze ooit gebouwd.

Andre1973 wijzigde deze reactie 02-09-2019 21:30 (16%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Geert h
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 19-09 06:46
@Sensai , een eigen topic openen heeft voordelen, maar alvast een schot voor de boeg:
Probeer te kijken of 72-cells panelen passen, die zijn 1x2 meter en leveren net een hogere voltage. Met 8 panelen kom je dicht tegen de optimale werkspanning. Meerdere merken leveren zonnepanelen met 375 Wp of meer in 72-cell uitvoering, 3K omvormer erbij en je hebt een mooi setje.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Rol-Co schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:52:
[...]

Zo los op de dakpannen lopen? Vergeet het, eerst rails en dan via de rails naar boven.
De pannen liggen open geschoven Rob....
Rails vast houden en hup
@Sensai
Een omvormer (warmtebron) moet je niet opsluiten in een kastje, dat is vragen om problemen.
APS QS1 micro omvormers kan zowel met 60 als 72 cell panelen omgaan.
Die kan je onder de panelen schroeven. Heeft 4 aanslutingen, dus prima voor 8 panelen.

Maar.....
Panelen in portrait naar het zuiden op een platdak? Dan werken de bypass diodes niet mee, en heb je een probleem met de achterste rij, qua opbrengst. De schaduw doorkruist de rijen met cellen. Of komen ze niet achter elkaar te liggen in 2 rijen van 4?

Beter is in landscape te plaatsen. 72 cell panelen zijn ook 2 mtr, in landscape dan ook 4 mtr,
Past oost/west niet beter? Schaduw dan? Dan kan je meer panelen kwijt?

Edit: De QS1 heeft wel een beetje hier last van: Radiostoring door microomvormers

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 02-09-2019 21:17 (24%)

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:12:
[...]

De pannen liggen open geschoven Rob....
Rails vast houden en hup
Geprobeerd, en dan op de panlatten, echter heb ik van die betonnen pannen dus schuiven gewoon weer terug naar beneden :)
Bij mijzelf heb ik vertikale rails en heb hart houten steigerplanken gepakt, een paar gaten in geboord en die op de rails geschroeft met bouten, dan heb je een mooie trap. :)
Bij een kennis van me met horizontale rails alles via de rails er op gelopen, door het dakraam aangegeven door die kennis.
Als de rails ligt is het peanuts, de dakhaken het meest rechts of links boven zijn het lastigst.

Rol-Co schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:20:
[...]

Geprobeerd, en dan op de panlatten, echter heb ik van die betonnen pannen dus schuiven gewoon weer terug naar beneden :)
Bij mijzelf heb ik vertikale rails en heb een hart houten steigerplanken gepakt, een paar gaten in geboord en die op de rails geschroeft met bouten, dan heb je een mooie trap. :)
Bij een kennis van me met horizontale rails alles via de rails er op gelopen, door het dakraam aangegeven door die kennis.
Als de rails ligt is het peanuts, de dakhaken het meest rechts of links boven zijn het lastigst.
Ik ben gewoon op de haken gaan staan, ging prima en heb maar één pan gesloopt
Ik heb wel eens op een test centrum panelen gezien van 250×125,weet iemand of die nog verkocht worden?

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:25:
Ik heb wel eens op een test centrum panelen gezien van 250×125,weet iemand of die nog verkocht worden?
Je hebt wel wat van die oude panelen gehad met dat formaat maar die zijn al weg denk ik, en de 500 watters maar die zijn 205 x 130 cm ongeveer.

Edit

195 x 131 cm

https://www.sun-track.nl/...un-500-wp-96-cell-bb-mono

Rol-Co wijzigde deze reactie 02-09-2019 21:32 (11%)

• Sensai
AUijtdehaag schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:12:
@Sensai
Een omvormer (warmtebron) moet je niet opsluiten in een kastje, dat is vragen om problemen.
APS QS1 micro omvormers kan zowel met 60 als 72 cell panelen omgaan.
Die kan je onder de panelen schroeven. Heeft 4 aanslutingen, dus prima voor 8 panelen.

Maar.....
Panelen in portrait naar het zuiden op een platdak? Dan werken de bypass diodes niet mee, en heb je een probleem met de achterste rij, qua opbrengst. De schaduw doorkruist de rijen met cellen. Of komen ze niet achter elkaar te liggen in 2 rijen van 4?

Beter is in landscape te plaatsen. 72 cell panelen zijn ook 2 mtr, in landscape dan ook 4 mtr,
Past oost/west niet beter? Schaduw dan? Dan kan je meer panelen kwijt?

Edit: De QS1 heeft wel een beetje hier last van: Radiostoring door microomvormers
Als alle panelen hetzelfde liggen ben ik toch goedkoper uit met een omvormer.
Er is geen achterste rij als ze portrait liggen want het zijn 2 aparte daken van 4,5 bij 2,5 meter
Ik zou ze ook landscape kunnen leggen, maar dan wordt de ruimte tussen de twee rijen te klein denk ik
En ik zou daar inderdaad ook een oost-west opstelling van kunnen maken maar dan kom ik op extra kosten met die omvormers...

Maar die 72 cell panelen klinken goed...

Onze meterkast is niet al te klein, 80 breed, 240 hoog 35 diep

@Sensai
Je bent 140euro goedkoper uit met een stringomvormer van 2500 watt met 1 mppt
https://www.sun-solar.nl/...r-e508-incl-btw-sunsolar/

Maar je hebt dan niet de problemen van het plaatsen van de stringomvormer.
kWh metertje (met youless) in de groepenkast en een automaatje en draaien met die handel.
Ieder paneel op zichzelf.

Edit: je hebt ook betonvoeten bij sun-solar voor dual opstelling in landscape eventueel.
4,5 -7 en 10 graden
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 02-09-2019 21:58 (42%)

• onetime
  • Niet online
Sensai schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:56:
[...]
Portrait? Al aan Oost-West (15-200) gedacht? Gelijkmatiger opbrengst. Geen schaduw en volleggen.
Ik zou die Ferraris meter zolang mogelijk houden, als hij wel terug draaid. (zie openingspost).

Tussen de meter en de groepenkast? Je moet de omvormer los kunnen koppelen.
Dat mag met de groeps-automaat, zeker als je omvormer in dezelfde kast hangt. Zorg wel voor ventilatie...

Rol-Co schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:27:
[...]

Je hebt wel wat van die oude panelen gehad met dat formaat maar die zijn al weg denk ik, en de 500 watters maar die zijn 205 x 130 cm ongeveer.

Edit

195 x 131 cm

https://www.sun-track.nl/...un-500-wp-96-cell-bb-mono
Hmm... Toch even opgeslagen, kan er twaalf kwijt, toch redelijk perfect....

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:57:
[...]

Hmm... Toch even opgeslagen, kan er twaalf kwijt, toch redelijk perfect....
Ja twijfel ook al een tijdje, er passen er 10 op het zuid dak, 5000Wp of 3800 :)

Rol-Co schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:02:
[...]

Ja twijfel ook al een tijdje, er passen er 10 op het zuid dak, 5000Wp of 3800 :)
En de sf verkopen levert aardig op :9~

• onetime
  • Niet online
Zoveel moeite doen voor zo weinig extra opbrengst? Hoeveel brengen die SF op per kWp? Meer dan 1000?
Zeg 4000kWh? En die 5kWp? 85%? Zeg net iets meer dan 4000kWh?
En doen die SF het niet relatief goed in slechte omstandigheden? De winter? Beter voor einde salderen?

• Rol-Co

Rol-Co

@onetime @reneeke1970

Op zuid ligt geen sf :)

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 08:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Scherp! Klopt, dit is inderdaad het dak waarover het gaat.
onetime schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:05:
@revolution-nl Heb je een dakraam dat groot genoeg is? Ik ben gewoon het dakraam uitgeklommen.
Dus geen dakraam ;).
AUijtdehaag schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:38:
@revolution-nl
Een steiger en 2 personen.
Kan je de panelen om en om aangeven via de 3 plateaus.
Lekker klimmen ;)
Het probleem is dat de voortuin nog niet bestraat is, de ondergrond is niet stabiel en ik voel er weinig voor om de steiger aan de gevel vast te zetten. Vanaf 3 meter begint de stoep, daar zou dus prima een ladder of hoogwerker kunnen staan.
ing_stripe schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:16:
[...]

Volgens mij schreef in schaarlift, geen hoogwerker.
Op een goed bestraten tuin staat hij volgens mij stevig genoeg.
Dat is het probleem zie hierboven.

Ik zie dat ze ook een ladderlift hebben met knikpunt :). Volgens mij is deze ideaal, vraag mij af of zo'n ding een beetje eenvoudig op te bouwen is.

https://www.boels.nl/hure...montabele-ladderlift-13-m

revolution-nl wijzigde deze reactie 03-09-2019 09:05 (6%)

Mission all-electric started | 5kWp solar

Oh ja dat waren die kleine smalle paneeltjes....
Voltage ampère en wattage en afmeting??
Kan ik misschien wel wat mee...

• insomniac
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 10:31

insomniac

AKA: ing_stripe

YouTube: All-up - GEDA Demontabele Ladderlift

ziet er niet heel ingewikkeld uit, maar je moet wel een mannetje (m/v) op het dak hebben met opbouwen

::.live pvoutput.:. UniFi Fan .:. ESP8266 knutselaar .:. Domotica hobbyist .::

• HerkeLWD
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 14:44
Andre1973 schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:06:
[...]

Een werkschakelaar is een must, maar een hoop bedrijven nemen het niet zo nauw als je de zekering van die groep heel dicht bij is, zodat niet iemand m ongemerkt kan inschakelen.
Omvormer voor dat formaat is een flinke schoenendoos, maar je moet er rekening mee houden dat er ook ruimte omheen moet zijn voor het langs kunnen stromen van lucht, dus effectief heb je meer ruimte nodig, wat meestal niet in een meterkast te vinden is.
Ook moet je opletten dat een meterkast ingedeeld is volgens normen, en dat je niet zomaar overal waar ruimte lijkt te zijn, wat kan ophangen, als er ooit een andere water gas, ... meter moet komen dan moet die ruimte er wel zijn. (hier onder zomaar een google plaatje)
https://pluimersmedia.nl/...2018/05/06281_2016.pdf://
en nog zomaar een link van de ruimte er omheen: https://www.ikwilzonneene...15-25-1VL-40-BE-nl-11.pdf

Een hoop omvormers kan je ook buiten hangen, maar vet dan wel de boutjes die in het allu gaan en je ooit los zou willen kunnen halen in met ceramisch vet, dan krijg je ze ook weer los over een jaar of 5.
Een kastje er omheen bouwen met een open onderkant oid is ook een meerdere malen toegepaste oplossing. Mocht je goedkoop aan een stukkie Trespa kunnen komen.
Deze ooit gebouwd.
[Afbeelding]
Een werkschakelaar voor thuis gebruik vind ik overdreven. Wie moet de zonnegroep onverhoopt bijzetten als jij ermee bezig bent? Mocht je je partner niet vertrouwen kan je altijd nog een vergrendeling/slotje kopen voor op de automaat.

5.2 kWp Panasonic HIT Kuro @ SMA Tripower 5.0

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:03:
[...]

Oh ja dat waren die kleine smalle paneeltjes....
Voltage ampère en wattage en afmeting??
Kan ik misschien wel wat mee...
https://myshop.s3-externa...r-CL-100WM-Mono-100Wp.pdf

• thesaxofonist
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19-09 21:31
revolution-nl schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:59:
[...]

Ik zie dat ze ook een ladderlift hebben met knikpunt :). Volgens mij is deze ideaal, vraag mij af of zo'n ding een beetje eenvoudig op te bouwen is.

Ik had ook zo'n ding gehuurd om mijn zonnepanelen te plaatsen. Het opbouwen ervan viel me wel wat tegen. Daar ben ik toch wel een paar uurtjes mee bezig geweest voordat het allemaal lekker werkte. Je weet niet goed hoe het allemaal moet. De staalkabel zat bekneld. Even puzzelen met de afslagbeveiligingen. Als je het allemaal weet is het vrij simpel. Dan ben je met een uurtje wel klaar. Maar ik had (de eerste keer) dus wel wat meer tijd nodig.

Als het eenmaal staat, dan werkt het wel super. De zonnepanelen komen probleemloos boven. Geen geklauter op een ladder met een zwaar ding op je rug. Want dat zag ik niet zo zitten ;-)

thesaxofonist wijzigde deze reactie 03-09-2019 09:50 (10%)

• onetime
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:59:
[...] Kan ik al een bod doen of zijn ze nog niet van dak af hi
Interssante paneeltjes, mag ik mee bieden?
[...] Scherp! Klopt, dit is inderdaad het dak waarover het gaat.

[...] Dus geen dakraam ;). [...]
Jammer, was wel zo simpel geweest. Begin met de onderste rij haken, dan de rails en dan de rest op dezelfde manier. Kan je je na de eerste haak daar aan vast houden / er op steunen. Vergeet de stroomkabels niet ergens in dit proces door je dak te maken. En dan de panelen erop.

onetime wijzigde deze reactie 03-09-2019 13:51 (35%)

• voorstad
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 14:13
voorstad schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:35:
[...]

Yup! Maar een Maxeon Paneel (SunPower X21-350-BLK bijvoorbeeld) kost je rond de 365,- per stuk, een Sunpower Performance (SunPower P19 320-335-BLK) zit rond de 210,- . Da's ook een afweging. Ze zitten qua stuksprijs een beetje tussenin. Wanneer je dan naar de volledige opbrengst over pak 'm beet 20 jaar kijkt, komen ze er best goed uit.
mmm, kom er net achter dat de SunPower P19 320-335-BLK op 82,7% opbrengst na 20 jaar uitkomt en niet op de hogere percentages als bij de Maxeon panelen. Dat maakt het rekensommetje toch even anders (minder gunstig).
@voorstad
Neem je toch een kuro dan zit je op 86,2%
https://eu-solar.panasoni...onic_HIT_Catalogus_NL.pdf
Maar 25 jaar is lang hoor. dan ligt er hier al 2x wat anders.

• onetime
  • Niet online
@voorstad Je weet toch wel dat dat de bodem-garantie is? Het minimum gegarandeerde?
Zegt niet echt iets over de echte opbrengst tegen die tijd. En wat is die garantie eigenlijk waard?

• aeacus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:21
Welk type zonnepaneel heeft jullie voorkeur voor de langere termijn: QCell 335wp of JASolar 380wp glas-glas PERC?

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16-09 09:20
jerh schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:56:
[...]

Maatvoering is hier uitgezet op 1.65 x 0.99 en dan aan beide zijden zit nog wat speling wat met zink is opgevangen. Ik had het idee destijds dat dit als maat lang zou standhouden, maar kan niet in de toekomst kijken. Mocht het uiteindelijk anders worden, dan moeten we dat bij een eventuele vervanging oplossen met zink denk ik of een klein stuk zwart epdm. De tijd zal het leren. Bij mij liggen er wel gewone standaard rails op het dak, dus daar zal het niet aan liggen.
Alleen de lengte zie ik nu al variaties van 160 tot 170 ......
Die sandwichpanelen zou ik denk nu zoals ik al schreef voor gaan als ik een nieuwe huis zou bouwen met een schuin dak.
Roest wel sneller als dakpannen ....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• LooneyTunes
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:03
WoudseHoeve schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:35:
Tja, en zo schep ik ieder jaar allemaal gruis uit de goot van de betonpannen. ;)

• WoudseHoeve
LooneyTunes schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:50:
[...]
Tja, en zo schep ik ieder jaar allemaal gruis uit de goot van de betonpannen. ;)
Moet je ook gebakken hand vorm pannen nemen van 200 jaar oud, die waaien er ook niet af....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 19-09 22:55
WoudseHoeve schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:35:
[...]

Alleen de lengte zie ik nu al variaties van 160 tot 170 ......

[...]

Maar dat probleem heb je met gewone panelen toch ook als je eenmaal rails op het dak hebt liggen en het redelijk vullend ligt. Ik dacht in ieder geval dat ik met 1.65 x 0.99 de beste kans had om een heel eind te komen. Het nodigt ook niet uit om te vervangen, want dat is dan best een hele operatie.
@jerh
Ben je niet bang dat die houten latten gaan rotten?
Misschien is dan een goed moment om het alsnog aan te passen, als je lekkage houdt?

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 19-09 22:55
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:42:
@jerh
Ben je niet bang dat die houten latten gaan rotten?
Misschien is dan een goed moment om het alsnog aan te passen, als je lekkage houdt?
Die zijn inmiddels vervangen door aluminium. Vanwege de lekkage stond er toch al een steiger en is dat gelijk meegenomen. Hout was onderin al wel aangetast. En de aannemer had ondanks de toezegging geen geimpregneerd hout gebruikt..... maar is na een soort van faillisement overgenomen. Daar valt dus weinig te halen. Dus daar maak ik me nu geen zorgen meer over. En gisteren hebben ze het lek kunnen reproduceren en gedicht. Het dak was wel helemaal dicht, maar het lekte iets lager de kozijnen in. Dat is nu ook dicht. Dus als het goed is, is nu alles weer waterdicht.

• LooneyTunes
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:03
WoudseHoeve schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:08:
Moet je ook gebakken hand vorm pannen nemen van 200 jaar oud, die waaien er ook niet af....
Helaas, in de jaren 70/80 werden deze pannen gebruikt. }:| (niet mijn dak)

Ook toen moest het snel en goedkoop ;).

• Andre1973

Andre1973

LooneyTunes schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:14:
[...]

Helaas, in de jaren 70/80 werden deze pannen gebruikt. }:| (niet mijn dak)

[Afbeelding]

Ook toen moest het snel en goedkoop ;).
Maar dat zijn wel mijn favorieten om op te plaatsen en, blijven goed liggen,, en je schuit er 1 op en je kan er met 2 voeten in staan. beter dan die 14 keer verbeterde hollandse dingen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• D3LTA
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-09 20:53
Voor iedereen met een Omnik inverter

Kon geen goed werkend script vinden die de data rechtstreeks vanuit mijn Omnik 4K-TL3 naar pvoutput stuurde, dus ben ik zelf even gaan knutselen.

Je kan het script hier vinden.

Omnik naar pvoutput

• Sensai
Het lijkt erop dat ik het beste 8 72 cells panelen in oost west opstelling kan doen, welke omvormer(s )kan ik dan het beste nemen?
We hebben geen last van enige schaduw.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Gisteren installateurs op bezoek gehad. Ik heb nu een mooie omvormer hangen.. maar nog geen panelen :( De dakpannen bleken zodanig dat geen van de standaard haken stevig om een pannenlat kon. De dakpan hangt als het ware te hoog waardoor de beugel weinig lengte meer heeft om om de lat houvast te hebben.

Volgende week komt iemand van het bedrijf schouwen en bepalen welk ophang systeem er dan gebruikt moet worden.

Iemand wel eens zoiets aan de hand gehad?

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Nu online
mddd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:58:
Gisteren installateurs op bezoek gehad. Ik heb nu een mooie omvormer hangen.. maar nog geen panelen :( De dakpannen bleken zodanig dat geen van de standaard haken stevig om een pannenlat kon. De dakpan hangt als het ware te hoog waardoor de beugel weinig lengte meer heeft om om de lat houvast te hebben.

Volgende week komt iemand van het bedrijf schouwen en bepalen welk ophang systeem er dan gebruikt moet worden.

Zijn ze niet tevoren langs geweest voor opname en offerte dan?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• D3LTA
Sensai schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:21:
Het lijkt erop dat ik het beste 8 72 cells panelen in oost west opstelling kan doen, welke omvormer(s )kan ik dan het beste nemen?
Heb 12 x 72cells op Oost/West op een Omnik 4K-TL3, het is een beetje wat je zelf wilt

• mddd
  • Niet online
habbekrats schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:35:
Zijn ze niet tevoren langs geweest voor opname en offerte dan?
Nee als het van satelliet beeld duidelijk is dat alles past dan doen ze het zonder bezoek vooraf.
Ook bij een bezoek ter plaatse zou je echt een dakpan moeten weghalen om dit te kunnen zien, ik heb van andere bedrijven wel mensen langs gehad maar die deden dat ook niet.. dus ik weet niet of veel bedrijven dit hadden voorkomen. Nou ja nu moet ik even zien wat de oplossing gaat worden. Het kan zeker, er zijn vast systemen waarmee dit kan.

• habbekrats
  • Nu online
mddd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:19:
[...]

Nee als het van satelliet beeld duidelijk is dat alles past dan doen ze het zonder bezoek vooraf.
Ook bij een bezoek ter plaatse zou je echt een dakpan moeten weghalen om dit te kunnen zien, ik heb van andere bedrijven wel mensen langs gehad maar die deden dat ook niet.. dus ik weet niet of veel bedrijven dit hadden voorkomen. Nou ja nu moet ik even zien wat de oplossing gaat worden. Het kan zeker, er zijn vast systemen waarmee dit kan.
Meeste doorgewinterde installateurs zien dit vaak ter plekke wel. Vaak vragen ze even naar de ouderdom huis/dak . Type pan zien ze meestal wel ter plekke. Maar daar heb je nu niets aan. Staat van panlatten en tengels is ook belangrijk.

• onetime
  • Niet online
@Sensai Ik ga er van uit dat je 2x 4 panelen in serie gaat aansluiten; dan moet je een omvormer hebben die vanaf liefst 100V maar eventueel vanaf 120V binnen zijn MPPT bereik zit. Zo rond de 2-2,5kW.
Waar is de pricewatch met zijn selectie mogelijkheden?

Sensai schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:21:
2× aps qs1 voor vier panelen. Er zijn geen omvormers die met vier panelen GOED werken!
En dan twee oost en twee west panelen op aansluiten als het kan, dan heb je wat meer ruimte voor hij aftopt

reneeke1970 wijzigde deze reactie 04-09-2019 14:43 (12%)

• habbekrats
  • Nu online
D3LTA schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:07:
Voor iedereen met een Omnik inverter

Kon geen goed werkend script vinden die de data rechtstreeks vanuit mijn Omnik 4K-TL3 naar pvoutput stuurde, dus ben ik zelf even gaan knutselen.

Je kan het script hier vinden.

Omnik naar pvoutput
Ik gebruik nog altijd het wouterr python script om naar pvoutput en domoticz te sturen

• D3LTA
habbekrats schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:14:
[...]

Ik gebruik nog altijd het wouterr python script om naar pvoutput en domoticz te sturen
Die werkt niet meer met Omnik omvormers die gebruik maken van V5, daar liep ik tegen aan.
reneeke1970 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:41:
[...]

2× aps qs1 voor vier panelen. Er zijn geen omvormers die met vier panelen GOED werken!
En dan twee oost en twee west panelen op aansluiten als het kan, dan heb je wat meer ruimte voor hij aftopt
Jawel joh.
Panasonic hit 96 cell, 59 Vmpp

AUijtdehaag schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:05:
[...]

Jawel joh.
Panasonic hit 96 cell, 59 Vmpp
Ja die wel inderdaad, maar voor de meerprijs koop je heel wat omvormers....
reneeke1970 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:00:
[...]

Ja die wel inderdaad, maar voor de meerprijs koop je heel wat omvormers....
Ze gaan 25 jaar mee, dus je moet toch meerdere omvormers kopen. :>

AUijtdehaag schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:02:
[...]

Ze gaan 25 jaar mee, dus je moet toch meerdere omvormers kopen. :>
Over tien jaar zijn er panelen waar ze ingebouwd zitten...

• Andre1973

Andre1973

mddd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:58:

foto? ik heb t in 10 jaar nog niet gezien.
Ook kan je een systeem gebruiken waarbij de haak op het dak word geschroefd, en dan zo de rails op het dak komt.

Andre1973 wijzigde deze reactie 04-09-2019 17:54 (11%)

• oner
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 19-09 15:03
boys buurman van mij is ook besmet geraakt met de zonnepanelen virus..
alleen hij heeft nu een offerte met 15x300wp aan panelen met een 3680wp omvormer... lijkt mij heel onlogisch waarom zou een leverancier dat doen??

DME zonnepaneel 300wp
Sol hd wave omvormer 3680v SE3680H

kampenpower

• Andre1973

Andre1973

oner schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:46:
boys buurman van mij is ook besmet geraakt met de zonnepanelen virus..
alleen hij heeft nu een offerte met 15x300wp aan panelen met een 3680wp omvormer... lijkt mij heel onlogisch waarom zou een leverancier dat doen??

DME zonnepaneel 300wp
Sol hd wave omvormer 3680v SE3680H
O-W, alles op zuid? mijn glazenbol is wat beslagen door de plotselinge kou en hoge luchtvochtigheid... :P
Waarom ze dat doen:
-O-W systeem (met hoge hellingshoek)
-goedkopere omvormer dus lagere offerte prijs,
-lekker aan n makkelijk 16A groepje hangen.
-meer panelen verkopen?
-je buurman woont (ook) in belgie

Andre1973 wijzigde deze reactie 04-09-2019 21:47 (17%)

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Mijn glazenbol denkt 11 panelen komen op zuid west en dakhelling 43 graden
4 op noord oost dakhelling 41 graden.

Een 3680W omvormer lijkt me dan een goeie keuze. Sterker nog, ik denk dat je nauwelijks piekverliezen zult hebben. Een paar paneeltjes extra zou ik ook met dezelfde omvormer doen. Past er niet meer op het dak? ;)

• mddd
  • Niet online
Andre1973 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:51:
foto? ik heb t in 10 jaar nog niet gezien.
Ook kan je een systeem gebruiken waarbij de haak op het dak word geschroefd, en dan zo de rails op het dak komt.
Ik heb zelf geen foto maar een van de jongens liet het zien op zijn telefoon. De pan steekt verder uit boven de 'haken' waarmee hij aan de lat hangt.

Normaal is zoiets:

Bij mij zoiets:

De langste maat haak die zij hadden was net lang genoeg om om de lat heen te komen maar zij twijfelden of dat genoeg houvast zou hebben bij stevige wind.

Het komt vast goed, inderdaad met een specialere haak of een schroefsysteem maar helaas dat hadden zij niet standaard bij zich. Dus nu eerst een schouw en dan komen ze terug met het juiste materiaal.

Op zich ben ik wel blij dat ze bij twijfel eerst met hun baas overlegden in plaats van maar gewoon te doen met risico van schade voor mij. Alleen jammer dat het nu wat langer duurt voor ik weer mijn eigen stroom kan maken :)
mddd schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:06:
[...]

Ik heb zelf geen foto maar een van de jongens liet het zien op zijn telefoon. De pan steekt verder uit boven de 'haken' waarmee hij aan de lat hangt.

Normaal is zoiets:
[Afbeelding]

Bij mij zoiets:
[Afbeelding]

De langste maat haak die zij hadden was net lang genoeg om om de lat heen te komen maar zij twijfelden of dat genoeg houvast zou hebben bij stevige wind.

Het komt vast goed, inderdaad met een specialere haak of een schroefsysteem maar helaas dat hadden zij niet standaard bij zich. Dus nu eerst een schouw en dan komen ze terug met het juiste materiaal.

Op zich ben ik wel blij dat ze bij twijfel eerst met hun baas overlegden in plaats van maar gewoon te doen met risico van schade voor mij. Alleen jammer dat het nu wat langer duurt voor ik weer mijn eigen stroom kan maken :)
Monteur al foto gemaakt en bekeken, dus die kan zeggen dit moet ik hebben....
Nee eerst weer pipo voor een schouw, dan materiaal bestellen en dan nog plannen voor montage, schiet lekker op zeg....

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
mddd schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:06:
[...]

Normaal is zoiets:
[Afbeelding]

Bij mij zoiets:
[Afbeelding]

bingo, dat hebben/ hadden wij ook (pannen die stuk doorsteken boven panlat). Steiger gebouwd pannel los en shit het past niet.

Dus kwamen ze 2 weken later weer en ging het wel. Helaas moet ik je de naam van het montage materiaal schuldig blijven. Het zou Solar Construct worden, maar dat paste dus niet.

wij hebben deze pannen: https://www.wienerberger....10-zwart-edel-engobe.html

Meest ironische is dat de buitendienst man va de instalatuer een keer is wezen kijken toen de steigers stonden en de pannen gelegd werden. Die had even niet opgelet..

jacovn wijzigde deze reactie 05-09-2019 13:05 (8%)

• likewise
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 13:03
Hier een plat dak, 3 hoog zonder omgevingsschaduw, ik overweeg Oost-West opstelling met 5-15 graden omwille spoelen met regenwater. In de meterkast zie ik slechts 1 fase naar het huis gaan.

Mijn grootste angst is echter de storing op het 220V net; het hele huis is, en ik ben ook bedrijfsmatig aan huis, afhankelijk van PowerLine adapters (Devolo); zelfs de electricien krijgt geen kabels meer door de buizen getrokken voor TV/Internet.

Welke omvormer oplossing stoort het minst? Welke maatregelen moet ik nemen om zo min mogelijk storing te hebben?

Zijn er aanbieders die dit meenemen in hun oplossing en er zelfs garantie op geven? Het is voor mij een reden om geen zonnepanelen te nemen als ik daarmee geen betrouwbaar Internet overhoudt.

Ik lees enkele topics met SMA / APS als aanbeveling. Ik lees een HAM operator die ferrite coils heeft geplaatst. Echter relatief weinig topics, vandaar mijn vraag.

likewise wijzigde deze reactie 06-09-2019 10:17 (0%)
Reden: typo

• onetime
  • Niet online
@likewise Ik zou het gewoon doen, als er problemen zouden zijn zet je het systeem desnoods tijdelijk uit om het probleem op te lossen. Ik heb hier nog netfilters liggen, dat soort kan je eventueel bij je omvormer plaatsen. De ferriet kralen heb je ook al gevonden, (heb ik ook nog liggen) voor de DC aansluiting. (alle beetjes helpen.) Heb zelf overigens nog nooit last gehad van deze RF storing. Meen me een artikel van de Nederlandse radioamateur club te herinneren dat de storing tot in de tientallen MegaHertzen liep, (oh, ook 100MHz, FM radio) maar powerline adapters werken meestal op nog behoorlijk hogere frequenties.
Graag eigen topic of PM als je meer wilt weten.

• Indiaan706
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14:19
Als iemand nog tips of advies heeft, graag :).

Advies nieuwe PV installatie

• Sandrioni
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 08:49
Als een solaredge systeem een kapotte optimizer heeft wordt hierdoor, als de omvormer uit staat, geen veilige 1V doorgegeven per optimizer, maar staat de teller nu in het display op ongeveer 250V? Ik heb al een neiuwe klaarliggen, maar durf deze nu niet te vervangen....

Als ik de netspanning eraf haal (Grote hendel tussen omvormer en meterkast), is het dan veilig de optimizer te vervangen?

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

• onetime
  • Niet online
@Sandrioni Er loopt dan geen stroom, dus geen kans op vlamboog. Dus ja het is veilig om MC4 stekkers los te maken en andere aan te sluiten.

• Sandrioni
onetime schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:12:
@Sandrioni Er loopt dan geen stroom, dus geen kans op vlamboog. Dus ja het is veilig om MC4 stekkers los te maken en andere aan te sluiten.
Thanks! Ik heb hem kunnen vervangen, maar waar ik dan 10v op de lijn had verwacht (10 optimizers) , heb ik er nu 120. Voordat ik bezig ging was dat ongeveer het dubbele. Ook het pairen is nu mislukt. De monitoring software geeft exact de module aan die ik heb vervangen, serienummer klopt, maar blijkbaar is er nog iets niet goed. Any ideas?

• A. Qonsaides
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 14:41
Gisteren zijn hier 13x 300Wp panelen het schuine dak op gegaan. Uiteindelijk heb ik voor AEG glas/glas panelen gekozen, i.v.m. betere specs. Daarnaast was de WAF ook van belang. ;)
I.v.m. de panelen die deels tussen dakkapellen in zitten met de daarbij behorende schaduw heb ik bewust voor SolarEdge gekozen. Ook liggen er totaal 3 panelen op de dakkapellen met een andere hellingshoek.

Gelukkig heb ik de panelen laten plaatsen, want de dakpannen moesten worden bewerkt. Hierdoor zijn aardig wat dakpannen gesneuveld (gebroken), maar de aannemer had geluk dat de buren nog veel dakpannen over hadden.

Laat de zon nu maar komen! 8)

A wizard knows much, but says little... A fool knows little, but says much.... which, my friend, are you?

• Andre1973

Andre1973

Sandrioni schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:39:
[...]

Thanks! Ik heb hem kunnen vervangen, maar waar ik dan 10v op de lijn had verwacht (10 optimizers) , heb ik er nu 120. Voordat ik bezig ging was dat ongeveer het dubbele. Ook het pairen is nu mislukt. De monitoring software geeft exact de module aan die ik heb vervangen, serienummer klopt, maar blijkbaar is er nog iets niet goed. Any ideas?
had je na vervangen wel 10V?
Heb je Solar Frontier panelen liggen op het dak? (9x1 + 1x110V open klemspanning vanwege kapotte optimizer?)

• Sandrioni
Andre1973 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 08:39:
[...]

had je na vervangen wel 10V?
Heb je Solar Frontier panelen liggen op het dak? (9x1 + 1x110V open klemspanning vanwege kapotte optimizer?)
Nee, 120. Had juist 10 verwacht.

Inderdaad 19 SF panelen op 10 optimizers

• Andre1973

Andre1973

Sandrioni schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 08:41:
[...]

Nee, 120. Had juist 10 verwacht.

Inderdaad 19 SF panelen op 10 optimizers
Met SF op P405 (of er 1 of 2 op zitten maakt niet uit) verwacht je 1,1 V per optimizer.
Is dat anders dan is er nog steeds iets niet goed.
je zou met 10 optimizers ongeveer di 11 volt moeten hebben.

• Sandrioni
Andre1973 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 08:43:
[...]

Met SF op P405 (of er 1 of 2 op zitten maakt niet uit) verwacht je 1,1 V per optimizer.
Is dat anders dan is er nog steeds iets niet goed.
je zou met 10 optimizers ongeveer di 11 volt moeten hebben.
Exact. De vraag is nu : wat zit er niet goed?!

• Andre1973

Andre1973

Sandrioni schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 08:57:
[...]

Exact. De vraag is nu : wat zit er niet goed?!
Als je meer dan 11 volt hebt, is er nog een optimizer stuk die teveel spanning door geeft.
Dus waren er misschien 2 stuk, of je hebt de verkeerde vervangen.

• Sandrioni
Andre1973 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:48:
[...]

Als je meer dan 11 volt hebt, is er nog een optimizer stuk die teveel spanning door geeft.
Dus waren er misschien 2 stuk, of je hebt de verkeerde vervangen.
Ik heb het juiste serienummer vervangen, maar kan dat blijkbaar niet de goede zijn?

• Andre1973

Andre1973

Sandrioni schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:52:
[...]

Ik heb het juiste serienummer vervangen, maar kan dat blijkbaar niet de goede zijn?
Heb je de uitgangsspanning van de kapotte optimizer gemeten? ook SE wil (voor vergoeding van een nieuwe optimizer en uren) een foto met de meetwaarde tijdens aangesloten van de optimizer aan het paneel en een volt / multimeter op de string kabels. Met een serienummer in beeld. (da's best een kunstje op een schuin dak, regelmatig met stokjes eten helpt in de oefening)

Als je online op het paneel / optimizer gaat staan in het plaatje, dan krijg je het serie nummer te zien (die HEX code) deze moet overeen komen.

Andre1973 wijzigde deze reactie 07-09-2019 11:50 (11%)

• zxop4932
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:47
Even een vraag voor de dak haak specialisten :9

Spullen zijn binnen dus het installeren kan beginnen. Vandaag de eerste Clickfit EVO haken geplaatst. Zoals je kunt zien op de foto staat de pan wel ietsje hoger. Kan dit kwaad?

"A man with God is always in the majority."

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 00:49
@zxop4932

Nee. Dit kan geen kwaad. :)

13 x Trina 300 = 3900 wp op Solax omvormer, dak zuid | PVOutput

• habbekrats
  • Nu online
@zxop4932 Kwaad niet, ik heb ze ook zo al een jaar of 4. Voor de puristen kun je de pannen een beetje bijwerken met een flex voorzien van een diamant schijf.

@zxop4932
En morgen wat fotos van panelen? ;)

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19-09 22:16
Ik heb destijds op MP extra dakpannen gehaald en op de plek waar de haken kwamen een inkeping geslepen. ‘Originele’ dakpannen in kruipruimte bewaard.

Ik vond persoonlijk de spleet aan de zijkanten te groot.

• zxop4932
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:47
Top, dank voor de reacties. Dan ga ik het zo laten...!
De panelen komen er over een paar weken op, t.z.t. komen de foto's. 12 x 325wp Panasonic KURO met Enphase Micro's.

Eerste rij haken zit er in ieder geval op :*)

"A man with God is always in the majority."

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Scherp! Klopt, dit is inderdaad het dak waarover het gaat.

[...]

Dus geen dakraam ;).

[...]

Het probleem is dat de voortuin nog niet bestraat is, de ondergrond is niet stabiel en ik voel er weinig voor om de steiger aan de gevel vast te zetten. Vanaf 3 meter begint de stoep, daar zou dus prima een ladder of hoogwerker kunnen staan.

[...]

Dat is het probleem zie hierboven.

Het is gelukt, uiteindelijk een 18 meter verhuislift van Boels gehuurd, ging perfect :)
We zijn een dag bezig geweest om 18 panelen te installeren.

Uiteindelijk ook goed gelukt om de dakpijpen te verwijderen 8)
Nu eens zien hoe de SMA 3.6 zich houd met 5000wp >:)

revolution-nl wijzigde deze reactie 08-09-2019 09:35 (5%)

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op zondag 8 september 2019 @ 09:28:
[...]

Het is gelukt, uiteindelijk een 18 meter verhuislift van Boels gehuurd, ging perfect :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nou de andere kant nog ;)

Voor het mooie hadden ze 1 pannetje omhoog gekunt maar ach ....ze liggen. >:)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Bereid je voor op aftoppen. Ik heb 4960wp op OZO liggen en dat komt al aan de 4000 watt op een mooie morgen. Dan zal 5000wp op zuid daar ook wel aan komen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:36:
[...]

Nou de andere kant nog ;)

Voor het mooie hadden ze 1 pannetje omhoog gekunt maar ach ....ze liggen. >:)
We hebben de set gecentreerd op een paar in roof systemen in de straat ;)

Andere kant is vol noord op 45 graden dus dat kan niet echt uit. Er komen er nog 18 bij op de garage + overkapping, de garage moet alleen nog gebouwd worden :P.

De tweede set zal wel een project voor volgend jaar worden.
Tsurany schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:12:
[...]

Bereid je voor op aftoppen. Ik heb 4960wp op OZO liggen en dat komt al aan de 4000 watt op een mooie morgen. Dan zal 5000wp op zuid daar ook wel aan komen.
Volgens Sunnydesign scheelt het +/- 200kWh per jaar t.o.v. een 5kW omvormer. Denk dat de 3.6 straks naar de garage gaat, dat wordt een zuid + west opstelling dus dat past beter.

revolution-nl wijzigde deze reactie 08-09-2019 11:15 (30%)

• Rol-Co

Rol-Co

@revolution-nl

Vol noord heb ik ook, dat doet 45% dus is dan zaak om de aanschafprijs ook op 45% te hebben, dan maakt het niets uit en blijft de tvt gelijk.
:)
Moet je de kWh wel nodig hebben natuurlijk anders heeft het weinig zin, wel mooi in de zomer hoor, zuid gaat na 19:00 al erg plat en begint niet heel vroeg, noord wel.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:21:
@revolution-nl

Vol noord heb ik ook, dat doet 45% dus is dan zaak om de aanschafprijs ook op 45% te hebben, dan maakt het niets uit en blijft de tvt gelijk.
:)
Moet je de kWh wel nodig hebben natuurlijk anders heeft het weinig zin, wel mooi in de zomer hoor, zuid gaat na 19:00 al erg plat en begint niet heel vroeg, noord wel.
Mooi is het wel inderdaad, met de prijzen van tegenwoordig kan het ook prima uit.

Eerst de garage maar eens doen :P. Denk dat ik met 10kWp wel voldoende heb straks :*)
Aan de andere kant... het bloed kruipt waar het niet gaan kan :X

revolution-nl wijzigde deze reactie 08-09-2019 11:44 (4%)

• WoudseHoeve
revolution-nl schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:29:
[...]

Mooi is het wel inderdaad, met de prijzen van tegenwoordig kan het ook prima uit.

Eerst de garage maar eens doen :P. Denk dat ik met 10kWp wel voldoende heb straks :*)
Aan de andere kant... het bloed kruipt waar het niet gaan kan :X
Opeens zit je op 21kWp ......

• Thalaron
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-09 17:00
Wij staan op het punt om akkoord te geven op een offerte voor 21 Suntech PV panelen. Om te voorkomen dat ik straks, je had beter... opmerkingen krijg, klik hier :)

Alvast bedankt!

D3 Profile - <GoT>Narada#2663

• Andre1973

Andre1973

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wist niet dat ze tegenwoordig geschikt zijn voor personen transport :P die liften van Boel, nou dat krijgen we wel weer op de VCA binnen kort als die vernieuwd moet worden.

• Andre1973

Andre1973

zxop4932 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 20:32:
[...]

Top, dank voor de reacties. Dan ga ik het zo laten...!
De panelen komen er over een paar weken op, t.z.t. komen de foto's. 12 x 325wp Panasonic KURO met Enphase Micro's.

Eerste rij haken zit er in ieder geval op :*)

[Afbeelding]
verticale rail? dan schroefjes er door! Dakpannen horen nauw te sluiten vooral om inwaaien van stuifsneeuw (dat later gaat smelten) te voorkomen en opgestuwde regen tegen te houden. Maar nu komen daar waar de haken zitten meestal panelen te liggen (dat is het grote idee) en daarmee stormt het daar ter plaatse een stuk minder dan op de rest van het dak. vandaar dat ze een stukje open mogen staan. En daarom is het ook handig de onderste rail niet te laag te plaatsen (ook voor het kijken op de rail en de haak; WAF).

Andre1973 wijzigde deze reactie 08-09-2019 21:08 (34%)

Pagina: 1 ... 62 ... 65 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True