Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 10-10 15:21
Het Postcode roos model is ook ingewikkeld en bv hier in de buurt (zonnepark 't oor) zijn ze er weer mee gestopt (te weinig rendement). Bovendien vraagt het wederom om een organisatie, wat weer overhead geeft.

Het gaat juist om iets simpels zodat je Henk en Ingrid bereikt...

• voorstad
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13-10 08:55
jacovn schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

Alleen jammer dat rendement onder de 20% blijft steken. En hun Maxeon-3 panelen over de 22% zitten.
Yup! Maar een Maxeon Paneel (SunPower X21-350-BLK bijvoorbeeld) kost je rond de 365,- per stuk, een Sunpower Performance (SunPower P19 320-335-BLK) zit rond de 210,- . Da's ook een afweging. Ze zitten qua stuksprijs een beetje tussenin. Wanneer je dan naar de volledige opbrengst over pak 'm beet 20 jaar kijkt, komen ze er best goed uit.
Radjesh schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:28:
Ik heb momenteel een 3*35A aansluiting thuis en wil deze terugbrengen naar 3*25A.

Sinds verleden week zonnepanelen (15 stuks van 305WP) met als omvormer de SolarEdge HD-Wave 4000 SE4000H .

Alleen nu komt de vraag bij mijnaansluiting.nl wat het piekvermogen van de omvormer is.

[Afbeelding]

In deze sheet zijn de specificaties te vinden, maar ik kom er niet uit.

https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf
of je nu 3x35A hebt of 3x25A.
dat doet er eigenlijk niet toe. ;)

het gaat er om: betaal je per jaar voor 3x35A of betaal je voor 3x25A. ;)
hier zit een groot verschil tussen in bedrag per jaar.
zoek die eens op bij je netbeheerder en check je rekening.

er zijn veel mensen die hebben 3x35A maar betalen voor maar 3x25A.
de netbeheerder heeft vaak geen zin om dat te gaan aanpassen en lossen dat gewoon administratief op door je minder te laten betalen.
dan mag je de 3x35A gewoon houden, en geloven ze je blauwe ogen dat je geen 3x35A gaat gebruiken.
(dit is een erg toffe situatie, dus regel het handig voor je zelf.)

de SolarEdge HD-Wave 4000 is 4000VA wat ongeveer 4000W is en dat is dan weer 4kW.
dus tussen de 3kW tot 5kW.
exroosje schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:26:
Het Postcode roos model is ook ingewikkeld en bv hier in de buurt (zonnepark 't oor) zijn ze er weer mee gestopt (te weinig rendement). Bovendien vraagt het wederom om een organisatie, wat weer overhead geeft.

Het gaat juist om iets simpels zodat je Henk en Ingrid bereikt...
het postcode roosmodel is soms wel een draak van een regeling.
(ik ben zelf uit de organisatie er van gestapt, vond het allemaal te veel op koppelverkoop en misleiding lijken. maar goed ik wens ze alle succes van de wereld toe.)

tja hoe bereik je henk en ingrid.
door ze te dwingen tegen hun zin, zonnepanelen te nemen op hun nieuwe huis?
of door ze een regeling te geven zoals salderen, zodat ze meteen hobbyist worden, de BTW terug vragen dus professional?

(maar er gaan nog veel vreemde verhalen door de wereld, soms kom je mensen tegen die beweren dat zonnepanelen helemaal geen stroom opwekken, tja tegen die stommigheid kun je niet opboksen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:47
voorstad schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:35:
[...]

Yup! Maar een Maxeon Paneel (SunPower X21-350-BLK bijvoorbeeld) kost je rond de 365,- per stuk, een Sunpower Performance (SunPower P19 320-335-BLK) zit rond de 210,- . Da's ook een afweging. Ze zitten qua stuksprijs een beetje tussenin. Wanneer je dan naar de volledige opbrengst over pak 'm beet 20 jaar kijkt, komen ze er best goed uit.
Mee eens, ze zijn bij mij nu naar 1e plek op de optielijst gekomen, mede door feit dat ze ook in de lengte in 3 stukken schaduw mangement doen (als in 100%, 66%, 33%)
Kan ik in plaats van 4 blokjes van 10 graden elevatie met tussen ruimte naar zuid/oost een rij van 8 leggen met 10 graden elevatie richting noord/oost. Aangezien ik zeker weet dat de schaduw komt, en normaal paneel dat in 3 banen per paneel opvangt (sommige merken 4)

Dit paneel kan het dan in 3 blokken in de lengte net zo opvangen waarbij vermogen dan in stappen met 33% zakt.

jacovn wijzigde deze reactie 29-08-2019 12:00 (23%)

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:08

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Ik heb momenteel een 3*35A aansluiting thuis en wil deze terugbrengen naar 3*25A.

Sinds verleden week zonnepanelen (15 stuks van 305WP) met als omvormer de SolarEdge HD-Wave 4000 SE4000H .

Alleen nu komt de vraag bij mijnaansluiting.nl wat het piekvermogen van de omvormer is.

[Afbeelding]

3 t/m 5 kw piek teruglevering :)

Wise enough to play the fool

• LooneyTunes
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:59
We hadden het over dwingen in het bouwbesluit hé. Dus kan je een dak (procentueel) 'vol dwingen' ;)
(ik denk dan o.a. aan panelen als dakbedekking)
Schamen doe je maar op andere manieren ;)

• ThaStealth
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 12:24
Iemand een idee wanneer je de belasting kan teruggave bij de panelen? Dus wanneer de aangifte klaar staat? Heb het formulier bij stap 1 van https://www.belastingdien...-zonnepanelen-terugvragen ingevuld en opgestuurd, de brieven gekregen dat ik ondernemer ben en een gebruikersnaam en wachtwoord gekregen.
Ingelogd, rekeningnummer ingegeven en dan??? Bij stap 3 moet ik een aangifte invullen, maar er staat geen aangifte klaar in de portal...

Mess with the best, die like the rest

LooneyTunes schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:37:
[...]

We hadden het over dwingen in het bouwbesluit hé. Dus kan je een dak (procentueel) 'vol dwingen' ;)
je kunt in een bouw besluit een dak niet vol dwingen.
dat zou totale onzin zijn met de huidige en toekomstige regels.

de 1ne gebruiker gebruikt maar 1500kWh per jaar de andere gebruikt 5500kWh per jaar (vaak tweakers die hoog zitten :D , ja een computer kost wel wat extra kWh en al die gadgets slurpen ook, het mag is ook een hobby .)
je kunt maar dwingen tot het minimum gebruik, dat is het nadeel van salderen.

als wiebes met een plan zou komen dat salderen word los gelaten en we gewoon een FIT krijgen.
dan pas zou zoiets mogenlijk zijn.
maar dat lees ik niet in de plannen, en zal ook wel niet zo zijn. ;)

en als er nu op je bouwlocatie een flat gebouw staat van 10 hoog op zuid of een rij bomen.
moet je ze dan in de schaduw leggen. 8)7
vrijwillig plaatsen betekend: de beste locaties worden gevuld, de slechte locaties blijven we van af.
zo als het hoort. ;)

dus het worden weer gewoon schaam panelen.
(ik snap @Andre1973 maar al te goed, met dit soort domme regels kun je het beter maar schaam panelen noemen, want dat is het gewoon ook.
hou er ook rekening mee dat andre installateur is en veel meer ziet van de markt als jij doet. )

migjes wijzigde deze reactie 29-08-2019 13:30 (5%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:17:
vrijwillig plaatsen betekend: de beste locaties worden gevuld, de slechte locaties blijven we van af.
zo als het hoort. ;)
En dat valt in de praktijk dus enorm tegen. De daken van de woningen in mijn straat zijn perfect voor een oost-west opstelling, in alle gevallen is dat echt een zeer goede investering. Hoeveel huizen hebben panelen? Amper de helft. Straat verderop, allemaal platte daken met perfect oppervlakte waar niemand panelen legt. Of schuine daken op zuid waar slechts enkele huizen in de straat echt panelen op leggen.

Van alle goede locaties in mijn directe omgeving wordt misschien 10% daadwerkelijk benut. Is dat omdat zonnepanelen simpelweg te duur zijn of omdat het voor velen onbekend terrein is waar ze geen interesse in hebben?

Afdwingen bij particulieren levert misschien niet het beste resultaat op maar in het bedrijfsleven kan er genoeg gedaan worden. Ontzettend veel panden met perfecte platte daken die volledig onbenut blijven maar wel weilanden in de buurt die volgezet worden. Als we die panden verplicht bedekken met panelen kunnen die weilanden omgezet worden naar natuurgebieden.

En laten we natuurlijk direct beginnen bij alle overheidsgebouwen en onderdelen van onze publieke infrastructuur. Zo hebben we enorm veel treinstations die overdekt zijn en ideaal zijn voor het plaatsen van panelen terwijl er helemaal niks op die daken ligt. Dwing maar af dat zulke daken vol met panelen moeten liggen, die treinen gebruiken genoeg elektriciteit.

Als je innoverend wilt zijn als land en echt die energietransitie wilt realiseren zul je het op een gegeven moment moeten gaan afdwingen.

• ApC_IcE
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:14

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[Afbeelding]

3-5kw aanklikken se 4000 = se 4kw ;) (nee niet de se4k)

• Pietje555
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 10-10 16:25
Het Bouwbesluit dwingt al tot het plaatsen van zonnepanelen. Nu nog beperkt, maar bij de volgende stap mag een woning nog maar zo weinig energie verbruiken dat je er niet meer aan ontkomt. Dit geldt ook voor een WTW installatie.
Paneeltjes op het noorden is onzin want daar krijg je in je EPC berekening echt geen punten voor.
Panelen op kantoren gaat vaak niet. De daken zijn te licht gebouwd en moeten een laag water kunnen dragen. In de constructie is dan geen ruimte meer om ook nog een berg panelen met (veel) ballast te dragen. Daarnaast ligt het dak vaak vol met condensors en kappen van de LBK's en aanlijnvoorzieningen. Dit geeft ook veel schaduw. Dus zo eenvoudig is het niet.
Bij woningen kun je alle pijpjes niet concentreren omdat de aanzuig en afblaas en rioolbeluchting allemaal met verdunningsfactoren te maken hebben voor de onderlinge afstanden. Je zuit ook niet zomaar 300 m3/u door een platte pan rooster. Bijkomend probleem is dat het dak erg warm wordt en je dus hele warme lucht de woning in gaat brengen wat je juist met de goed geisoleerde woningen niet wilt.
Kortom voor een leek lijken het allemaal prima locaties, maar vaak kan het gewoon niet.
En wat nu een mooie locatie is kan over 10 jaar ook flut zijn omdat de boom in de tuin van de buurman te groot wordt of dat er plotseling hoogbouw bij wordt gebouwd.
ThaStealth schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:06:
Iemand een idee wanneer je de belasting kan teruggave bij de panelen? Dus wanneer de aangifte klaar staat? Heb het formulier bij stap 1 van https://www.belastingdien...-zonnepanelen-terugvragen ingevuld en opgestuurd, de brieven gekregen dat ik ondernemer ben en een gebruikersnaam en wachtwoord gekregen.
Ingelogd, rekeningnummer ingegeven en dan??? Bij stap 3 moet ik een aangifte invullen, maar er staat geen aangifte klaar in de portal...
Aangiftes zijn aan het einde van een kwartaal, einde negende maand krijg je vanzelf bericht

• ThaStealth
  • Laatst online: 13-10 12:24
reneeke1970 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:58:
[...]

Aangiftes zijn aan het einde van een kwartaal, einde negende maand krijg je vanzelf bericht
Serieus, moet ik nog een maand wachten voor een paar getallen in te vullen, om mijn geld terug te krijgen..... Waarom moet dit bij de belastingdienst op zo'n omslachtige manier....

Mess with the best, die like the rest

• jacovn
Pietje555 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:39:
En wat nu een mooie locatie is kan over 10 jaar ook flut zijn omdat de boom in de tuin van de buurman te groot wordt of dat er plotseling hoogbouw bij wordt gebouwd.
sterker nog, de gemeente heeft in hun bomenplan voor onze straat op zuid voor de meeste huizen bomen ingetekent die max 25 meter hoog kunnen worden.
Complete waanzin als je van gas af moet. Als die nu eens net zo hoog maximaal als de bouwhoogte huizen worden dan is het niet een probleem, maar meer dan de dubbele hoogte ?

Ik zal maar eens een bezwaarschift gaan maken voordat ze beginnen met planten. Er worden nu nog huizen gebouwd, dus zo snel zullen ze het groen nog niet aanpakken.
ThaStealth schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:29:
[...]

Serieus, moet ik nog een maand wachten voor een paar getallen in te vullen, om mijn geld terug te krijgen..... Waarom moet dit bij de belastingdienst op zo'n omslachtige manier....
Ondernemers doen per kwartaal aangifte, dat weet je toch van tevoren als je een bedrijf begint....

• RemmyB83
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 20:53
ThaStealth schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:29:
[...]

Als je zo graag je geld wil terugvragen, dan doe je toch gewoon ouderwets een papieren versie op de post :?
Als je het forfaitbedrag invult is de rest van je aangifte ook niet belangrijk.
Heb ik ook gedaan, was 5 voor 12 met terugvragen (max half jaar na plaatsen).
Pas na 2 maanden een blauwe brief met de goedkeuring.
Dus verwacht niet dat het geld morgen op je rekening staat ;)

Pijnacker Oost/West

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Een offerte binnen via een bekende van een collega.
Naar aanleiding daarvan een paar vraagjes.

10 x Axitec 310 Wp premium
omvormer Goodwe3000NS
RVS montage materiaal esdec
€ 3360

ipdv

Andere optie is SE3000 HD-Wave
10xpower optimizer P370 60v

dan in totaal €4250

installatie + montage
solarkabel DC 6mm2 en AC 2.5mm2
€ 1184

totaal inc btw €4300

Als ik snel ff zoek op de omvormer en panelen zie ik de panelen voor € 160,- inc en de omvormer voor € 800,-
opgeteld ongeveer € 2400. Is het RVS montage systeem dan ongeveer € 1000 ?

In principe is het m.b.t. investering niet handig om meer panelen te nemen dan dat je verbruikt. Schatting is 3kw per jaar 2 personene.
Ik zat alleen te denken als je het nu toch laat leggen, misschien beter een duurdere omvormer nemen (3 fase?) en wat meer panelen (16?). Mochten de salderingsregels uitgesteld worden of gunstig uitpakken in de toekomst haal je die extra panelen er weer uit. Mogelijk ooit in de toekomst airco.
Als je eenmaal panelen en een omvormer hebt liggen ga je niet snel upgraden.
Of is mijn logica niet correct.

Viper® wijzigde deze reactie 29-08-2019 19:50 (45%)
Reden: Zie dat ik een fout gemaakt heb.

• Gamer dénis
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:32
montage systeem zoals de clickfit evo zit zo rond de 290 euro. is wel alu en geen RVS, maar lijkt me niet 3x zo duur. wat veel mensen doen is op beide dakdelen de panelen leggen, je hebt dan genoeg aan een veel kleinere omvormer. (kun je ruim 4500Wp op een 3000 omvormer zonder aftoppen)

Gamer dénis wijzigde deze reactie 29-08-2019 19:50 (42%)

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Gamer dénis schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:48:
montage systeem zoals de clickfit evo zit zo rond de 290 euro. is wel alu en geen RVS, maar lijkt me niet 3x zo duur. wat veel mensen doen is op beide dakdelen de panelen leggen, je hebt dan genoeg aan een veel kleinere omvormer. (kun je ruim 4500Wp op een 3000 omvormer zonder aftoppen)
Je bedoelt dan dat nooit alle panelen maximaal zon vangen en je langer zon mee pakt?
Het gaat om een 2 onder 1 kap, dus kan op 1 kant maar panelen. Kunnen er wel veel op.
Dak heeft geen bomen of schaduw.

Zie trouwens net dat Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.
Zal wel een keer een eigen topic openen als ik wat meer onderzoek heb gedaan en ook de hoofdaansluiting weet.

Viper® wijzigde deze reactie 29-08-2019 20:31 (22%)

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:51

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

LooneyTunes schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:37:
[...]

Ik denk juist niet aan zonnepanelen als dakbedekking. Dat heb ik hier al meerdere keren afgeraden, breng ze nou niet op dat soort gedachten.
Ik heb een aantal keer een in-dak (BIPV) geplaatst, en elke keer was het een heel gedoe om de boel passend, waterdicht en condens vrij te maken. Begin daar nou niet aan, kost veel te veel tijd, is aan alle kanten gevoelig voor storingen en lekkage, en mooier is het naar mijn idee niet dan een knap gelegd op-dak systeem. Ook is het in NL een stuk goedkoper (en zeker praktischer) om eerst pannen te plaatsen en daarna PV er op.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Pietje555 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:39:
Het Bouwbesluit dwingt al tot het plaatsen van zonnepanelen. Nu nog beperkt, maar bij de volgende stap mag een woning nog maar zo weinig energie verbruiken dat je er niet meer aan ontkomt. Dit geldt ook voor een WTW installatie.
Paneeltjes op het noorden is onzin want daar krijg je in je EPC berekening echt geen punten voor.
Panelen op kantoren gaat vaak niet. De daken zijn te licht gebouwd en moeten een laag water kunnen dragen. In de constructie is dan geen ruimte meer om ook nog een berg panelen met (veel) ballast te dragen. Daarnaast ligt het dak vaak vol met condensors en kappen van de LBK's en aanlijnvoorzieningen. Dit geeft ook veel schaduw. Dus zo eenvoudig is het niet.
Bij woningen kun je alle pijpjes niet concentreren omdat de aanzuig en afblaas en rioolbeluchting allemaal met verdunningsfactoren te maken hebben voor de onderlinge afstanden. Je zuit ook niet zomaar 300 m3/u door een platte pan rooster. Bijkomend probleem is dat het dak erg warm wordt en je dus hele warme lucht de woning in gaat brengen wat je juist met de goed geisoleerde woningen niet wilt.
Kortom voor een leek lijken het allemaal prima locaties, maar vaak kan het gewoon niet.
Panelen op het noorden is geen onzin, ik heb er bij die mensen (ie het huis van een verkoper van een bedrijf waar ik voor werk, die verkoper, ook iemand met 10+ jaar ervaring in de PV is nog in verweer gegaan bij de architect, maar die wist et zo te draaien dat ze net genoeg zouden opleveren dan het mocht) panelen op het zuiden bij gelegd.
Google maar een op Keulse vaart 115 amsterdam, bij 2 woningen aan de voorkant zijn er panelen aangebracht, op de ZZW kan en op alle woningen, even spelen met streetview, zie je ze liggen op de NNO kant. op de gewone google zie je dat de huizen nog in aanbouw zijn.

Afgelopen weken hebben wij een systeem geplaatst o een dak dat helemaal geen ballast kan hebben, en daar staan nu toch 250 panelen op. Dat vergt wel wat kennis en kunde, en is geen ramp stamp werk, maar het kan wel! (en het ook nog een monument)

Ook op daken met zeer lage belastbaarheid kan je lange rails leggen die het gewicht door zetten naar de constructie er onder en de ballast daar plaatsen waar de spanten zijn.

Wel hebben we ergens minder panelen gelegd i.v.m. de lage belastbaarheid (daar kond er er dus net geen 10.000 op, dat was ook de max voor de trafo's), maar geen panelen heb ik nog niet gezien.

Een riool ontluchting kan wel met een platte pan, en een CV kan ook door de gevel. Er word nu vaak nog niet over na gedacht, maar in eerste instantie zo goedkoop mogelijk gebouwd.

Andre1973 wijzigde deze reactie 29-08-2019 22:15 (3%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• aeacus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 03-10 16:50
Wat is de meest optimale hellingshoek voor zonnepanelen in Oost-West opstelling? 10, 15, of 20 graden?

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13-10 13:19
aeacus schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:25:
Wat is de meest optimale hellingshoek voor zonnepanelen in Oost-West opstelling? 10, 15, of 20 graden?
Niet dat ik een expert ben, allerminst, maar ik heb net een EU website waarop je dat kunt invullen, en het antwoord is 0* !

Ter vergelijking bij 10kWp:
0*==8080
10*==7980
15*==7910
20*==7830

De verschillen zijn dus maar heel klein

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01:59

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Andre1973 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:08:
[...]

Panelen op het noorden is geen onzin, ik heb er bij die mensen (ie het huis van een verkoper van een bedrijf waar ik voor werk, die verkoper, ook iemand met 10+ jaar ervaring in de PV is nog in verweer gegaan bij de architect, maar die wist et zo te draaien dat ze net genoeg zouden opleveren dan het mocht) panelen op het zuiden bij gelegd.
Google maar een op Keulse vaart 115 amsterdam, bij 2 woningen aan de voorkant zijn er panelen aangebracht, op de ZZW kan en op alle woningen, even spelen met streetview, zie je ze liggen op de NNO kant. op de gewone google zie je dat de huizen nog in aanbouw zijn.

Afgelopen weken hebben wij een systeem geplaatst o een dak dat helemaal geen ballast kan hebben, en daar staan nu toch 250 panelen op. Dat vergt wel wat kennis en kunde, en is geen ramp stamp werk, maar het kan wel! (en het ook nog een monument)

Ook op daken met zeer lage belastbaarheid kan je lange rails leggen die het gewicht door zetten naar de constructie er onder en de ballast daar plaatsen waar de spanten zijn.

Wel hebben we ergens minder panelen gelegd i.v.m. de lage belastbaarheid (daar kond er er dus net geen 10.000 op, dat was ook de max voor de trafo's), maar geen panelen heb ik nog niet gezien.

Een riool ontluchting kan wel met een platte pan, en een CV kan ook door de gevel. Er word nu vaak nog niet over na gedacht, maar in eerste instantie zo goedkoop mogelijk gebouwd.
Ik ken ook een straat waar het noord dak vol ligt met panelen, die huizen zijn van begin dit jaar, dus wel meer dan 4 schaampanelen en opdak systeem, maar de hele rij.
Of er op de zuidkant ook wat ligt is niet te zien, kan je slecht komen.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Flanky
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 11-10 00:49
20 graden, dan heb je iets minder opbrengst maar een veel grotere spreiding over de dag.
De opwek is 's morgens meteen wat hoger en in de middag is de piek in opbrengst kleiner waardoor je een kleinere omvormer nodig hebt, tevens wekt hij later op de dag meer op dan bij 0 graden.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 12-10 17:16
@aeacus iets meer helling zorgt ook ervoor dat je panelen niet hoeft schoon te maken, het spoelt er gewoon af door de regen. Ik heb al installateurs gezien die er een schoonmaak bedrijf bij zijn gaan doen. Zeer hoogstwaarschijnlijk koppelverkoop...
Voor het uit zichzelf schoon regenen heb je minimaal 15 graden nodig.
Voor geen schaduw aan elkaar te geven is de max 15 graden.
Gezamenlijk is het antwoord dus 15 graden. Dit geeft een maximale vermogen piek van 70 procent van je totale wp opgeteld.
1000 wp is dus 700 watt omvormer

• com2,1ghz
  • Laatst online: 21:36
Heb hier een offerte waarbij ze 300watt panelen hebben toegevoegd. Ik vroeg of ze ook panelen hadden met een hogere piekvermogen en ze zeiden dat met mijn ligging dat die panelen met een hogere opbrengst geen verschil zouden maken

Klopt dit eigenlijk wel?

• voorstad
Wie heeft er ervaring met een duurzaamheidslening van de SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting)? Ik kom er nu in het proces achter dat, voor de verantwoording van je hypotheek en inkomen, je een bankafschrift van een volledige maand moet inleveren. 8)7

Ik snap dat er een controle op inkomen en verplichtingen gedaan moet worden en dat er een BKR check gedaan wordt, maar dat je dan ook je privacy moet opgeven, was mij onbekend.

Ik heb gebeld met de SVn en de medewerker van de kredietcheck gaf aan dat het toch echt nodig was. "Wie weet staan er diverse incasso's op uw afschrijving" en "als u in een maand teveel rood staat" kwamen voorbij. Ik voelde me even een scholier die een abonnement voor een te dure smartphone wil afsluiten.

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:33
voorstad schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:48:
Wie heeft er ervaring met een duurzaamheidslening van de SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting)? Ik kom er nu in het proces achter dat, voor de verantwoording van je hypotheek en inkomen, je een bankafschrift van een volledige maand moet inleveren. 8)7

Ik snap dat er een controle op inkomen en verplichtingen gedaan moet worden en dat er een BKR check gedaan wordt, maar dat je dan ook je privacy moet opgeven, was mij onbekend.

Ik heb gebeld met de SVn en de medewerker van de kredietcheck gaf aan dat het toch echt nodig was. "Wie weet staan er diverse incasso's op uw afschrijving" en "als u in een maand teveel rood staat" kwamen voorbij. Ik voelde me even een scholier die een abonnement voor een te dure smartphone wil afsluiten.
Je neem eigenlijk een bouwdepot af als lening. Die voorwaarden gelden. Dus ja het klopt dat ze die gegevens nodig hebben. Volledig normaal.

Daarnaast wordt de rente gesponsord door de regering, die verplichten allerlei dingen

13 x Trina 300 = 3900 wp op Solax omvormer, dak zuid | PVOutput

• Kiswum
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12-10 07:42

Kiswum

Gadget reviewer

voorstad schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:48:

Het is een lening waar je voor langere tijd aan vast zit. Ik heb dit proces ook gehad en uitgevoerd.

Nu ben ik weer bezig met een hypotheek van een nieuwe woning. Pff wat daarbij komt kijken is slechts een fractie van zo'n SVN lening 😉

Sluit je aan bij de grootste NL Xiaomi Facebook groep.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

@reneeke1970 cos(45)=0.707...dan kom je op 45/2 hellingshoek, voor tegenover elkaar opgestelde panelen.
En dan is de opbrengst van de helft van je panelen 70% zodat de max piek 85% is.
Dan is het volgens de analyse van @antonboonstra nog steeds geen probleem om een nog kleinere omvormer te nemen, maar de getallen zijn wel anders. Kijk maar in de tabel naar O-W op 10/20 graden in de openingspost.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• zxop4932
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:55
Vraagje over de belastingdienst papiermolen ;)

Ik heb meerdere facturen (datums verschillen) omdat ik de spullen bij verschillende bedrijven heb gekocht. Mag ik deze tezamen met één formulier indienen?

En mag ik de aanpassingen op de meterkast zoals extra groep e.d. ook meetellen?

"A man with God is always in the majority."

• voorstad
Speedfightserv schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:52:
[...]
Je neem eigenlijk een bouwdepot af als lening. Die voorwaarden gelden. Dus ja het klopt dat ze die gegevens nodig hebben. Volledig normaal.
Ik dacht dat we daar de BKR voor hadden... :?
onetime schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:13:
@reneeke1970 cos(45)=0.707...dan kom je op 45/2 hellingshoek, voor tegenover elkaar opgestelde panelen.
En dan is de opbrengst van de helft van je panelen 70% zodat de max piek 85% is.
Dan is het volgens de analyse van @antonboonstra nog steeds geen probleem om een nog kleinere omvormer te nemen, maar de getallen zijn wel anders. Kijk maar in de tabel naar O-W op 10/20 graden in de openingspost.
Ik kijk eigenlijk gewoon naar mijn eigen oost west panelen onder 15 graden, is dat ook goed?
zxop4932 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:26:
Vraagje over de belastingdienst papiermolen ;)

Ik heb meerdere facturen (datums verschillen) omdat ik de spullen bij verschillende bedrijven heb gekocht. Mag ik deze tezamen met één formulier indienen?

En mag ik de aanpassingen op de meterkast zoals extra groep e.d. ook meetellen?
Ja, nog wel een doosje parkers als je die gekocht hebt

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik heb diverse offertes opgevraagd waarbij ik voorstellen heb ontvangen voor Q-Cells en URE's zonnepanelen. De URE's heette voorheen NSP, maar ze klinken voor mij als bouwmarkt / B-merken.
Ik wil graag prijs-/kwaliteit panelen met goede garantie voorwaarden en daarvoor wil ik best wel 20% meer voor betalen zodat ik 15-25 jaar garantie heb. De panelen die ik daarvoor voorbij zag komen waren LG Neons, Panasonic Hits en Sunpowers.

Het dak staat op ZO en dat is prima voor ongeveer 10 panelen. Ik ben eigenlijk benieuwd naar de ervaringen op NW, want daar hebben we meer dan genoeg ruimte. Heeft het al zin op NO zonnepanelen te plaatsen? Zo'n 8 jaar geleden werden we ook af en toe raar aangekeken dat we zonnepanelen op de oost en westkant van het dak wilde hebben. Er waren zelfs leveranciers die het toen niet eens wilde plaatsen.

Daarnaast: Heeft de opbrengst via de achterkant van een paneel nut of is het vooral marketing?

• Tsurany
  • Niet online
Kiswum schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:15:
Daarnaast: Heeft de opbrengst via de achterkant van een paneel nut of is het vooral marketing?
Je moet je dak wel zo inrichten dat je optimale instraling op de achterkant van de panelen hebt. Er moet dus genoeg licht op het dak vallen en dat licht moet ook teruggekaatst worden. Dan moeten panelen dus al een stukje boven het dak zweven en moet je een zeer reflecterende ondergrond hebben. Een oost/west opstelling kan al niet meer omdat je dan in principe het hele dak bedekt, er komt amper licht onder de panelen.

Onder optimale omstandigheden geven ze 25% extra efficiëntie aan terwijl het op grind eerder 10% gaat zijn en op een zwart bitumen dak nog veel minder. De vraag is dan wat deze panelen aan meerkosten hebben en of je niet voor hetzelfde bedrag simpelweg meer panelen kan plaatsen.

• Diff_Angle
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 00:48
Naalroc schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:43:
[...]

Niet dat ik een expert ben, allerminst, maar ik heb net een EU website waarop je dat kunt invullen, en het antwoord is 0* !

0*==8080
10*==7980
15*==7910
20*==7830

!?!?!?! Wat doe ik fout ? Op https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#SA krijg ik
0 8680
10 9380
20 9880
30 10200
38 10300
50 10100
Oeps ik zie het het moet Oost-West zijn en wat ik deed is op Zuid. Sorry

Diff_Angle wijzigde deze reactie 30-08-2019 13:31 (6%)

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

• Tsurany
  • Niet online
Tools ken ik niet maar de tabel van Hespul is hier wel redelijk duidelijk in denk ik?

Helaas spreekt hij deze veelgebruikte tabel tegen als het om een helling van 0-10% gaat:

Maar het gaat om procenten. En aangezien je toch altijd wel minimaal 10 graden helling wilt is de consensus dat een hogere hellingshoek altijd ten koste gaat van je opbrengst.

Tsurany wijzigde deze reactie 30-08-2019 13:36 (3%)

reneeke1970 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:58:
[...] Ik kijk eigenlijk gewoon naar mijn eigen oost west panelen onder 15 graden, is dat ook goed?
Ik zou het dat niet als waarheid willen presenteren maar "als bij mij" Zeker ook nuttig.
Ik verwacht van de tabellen een hoger algemeen waarheidsgehalte.
Voor de set op mijn vorige adres klopt de tabel.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Tsurany schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:20:
[...]

Je moet je dak wel zo inrichten dat je optimale instraling op de achterkant van de panelen hebt. Er moet dus genoeg licht op het dak vallen en dat licht moet ook teruggekaatst worden. Dan moeten panelen dus al een stukje boven het dak zweven en moet je een zeer reflecterende ondergrond hebben.
De dakpannen wit verven dus :D
Een oost/west opstelling kan al niet meer omdat je dan in principe het hele dak bedekt, er komt amper licht onder de panelen.
Oost/west is bij onze oude/huidige woning, toen werden we soms vreemd aangekeken bij enkele offerte aanvragen. De nieuwe woning heeft het dak op zo/nw, helaas is het zuiden niet ingericht op een dak vol panelen, maar is er slechts plek voor 8/10 panelen (waarbij ik de huidige 5 panelen uit 2013 zou willen verplaatsen).

De andere kant daarentegen:
Daar is meer potentie, maar staat niet ideaal.

Onder optimale omstandigheden geven ze 25% extra efficiëntie aan terwijl het op grind eerder 10% gaat zijn en op een zwart bitumen dak nog veel minder. De vraag is dan wat deze panelen aan meerkosten hebben en of je niet voor hetzelfde bedrag simpelweg meer panelen kan plaatsen.
Meer panelen zou dan op het noorden moeten, maar wat zijn daarvan de uitkomsten met de huidige efficiënte panelen?

Ik zal nog wel een nieuw topic openen, om de gehele situatie uit te leggen. We moeten nog wel een aantal goede foto's van het dak maken, want Google maps is een ramp in dat dorp.

• Tsurany
  • Niet online
Kiswum schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:47:
[...]

De dakpannen wit verven dus :D

[...]

Oost/west is bij onze oude/huidige woning, toen werden we soms vreemd aangekeken bij enkele offerte aanvragen. De nieuwe woning heeft het dak op zo/nw, helaas is het zuiden niet ingericht op een dak vol panelen, maar is er slechts plek voor 8/10 panelen (waarbij ik de huidige 5 panelen uit 2013 zou willen verplaatsen).
Ik ging er vanuit dat het om een plat dak ging met een oost/west opstelling. Die BiFacial panelen zijn volstrekt zinloos op een schuin dak omdat de panelen dan dezelfde hoek hebben als het dak waardoor er amper tot geen zonlicht onder de panelen kan komen.En aangezien panelen doorgaans strak tegen elkaar aan liggen zou je enkel nog van de zijkanten een minieme hoeveelheid licht onder de panelen krijgen.
Meer panelen zou dan op het noorden moeten, maar wat zijn daarvan de uitkomsten met de huidige efficiënte panelen?

Ik zal nog wel een nieuw topic openen, om de gehele situatie uit te leggen. We moeten nog wel een aantal goede foto's van het dak maken, want Google maps is een ramp in dat dorp.
Zie deze post: Tsurany in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Je kan op basis van de richting en helling bepalen wat de te verwachten efficiëntie is. Volgens die tweede tabel zou een hellingshoek van 40 graden gericht op het noordoosten een efficiëntie halen van rond de 60%.

• Naalroc
Diff_Angle schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:30:
[...]

!?!?!?! Wat doe ik fout ? Op https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#SA krijg ik
0 8680
10 9380
20 9880
30 10200
38 10300
50 10100
Na de edit niet meer van toepassing...

Naalroc wijzigde deze reactie 30-08-2019 16:27 (39%)

onetime schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 15:33:
[...]

Ik zou het dat niet als waarheid willen presenteren maar "als bij mij" Zeker ook nuttig.
Ik verwacht van de tabellen een hoger algemeen waarheidsgehalte.
Voor de set op mijn vorige adres klopt de tabel.
Op welke tabel kun je gezamenlijk piek vermogen zien dan?
Daar heb ik nog nooit tabel van gezien, ben wel nieuwsgierig?

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:20
Kiswum schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:15:

Het dak staat op ZO en dat is prima voor ongeveer 10 panelen. Ik ben eigenlijk benieuwd naar de ervaringen op NW, want daar hebben we meer dan genoeg ruimte. Heeft het al zin op NO zonnepanelen te plaatsen? Zo'n 8 jaar geleden werden we ook af en toe raar aangekeken dat we zonnepanelen op de oost en westkant van het dak wilde hebben. Er waren zelfs leveranciers die het toen niet eens wilde plaatsen.
marketing?
Ik heb sinds feb 2019 12x320Wp panelen op zowel ZO (124 graden) als NW m(304 graden). Dakhelling is 45 graden. Opbrengst tot heden is 5200kWh opgewekt. Daarvan 3000 kWh op ZO en 2200 kWh op NW.

Dus NW levert wel minder (25%) op natuurlijk maar best nog significant vind ik zelf. Je zou ook goedkope panelen op NW kunnen doen om de opbrengst per euro investering wat omhoog te krikken.

Ik heb zelf panelen van REC met tegenwoordig 25 jaar product garantie. Zag ze nog ergens voor 160 euro incl btw. Stuk goedkoper dan LG Neons, Panasonic Hits en Sunpowers.

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

jobr schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:19:
[...]

Ik heb sinds feb 2019 12x320Wp panelen op zowel ZO (124 graden) als NW m(304 graden). Dakhelling is 45 graden. Opbrengst tot heden is 5200kWh opgewekt. Daarvan 3000 kWh op ZO en 2200 kWh op NW.

Dus NW levert wel minder (25%) op natuurlijk maar best nog significant vind ik zelf. Je zou ook goedkope panelen op NW kunnen doen om de opbrengst per euro investering wat omhoog te krikken.

Ik heb zelf panelen van REC met tegenwoordig 25 jaar product garantie. Zag ze nog ergens voor 160 euro incl btw. Stuk goedkoper dan LG Neons, Panasonic Hits en Sunpowers.
Bedankt voor je reactie en persoonlijke ervaring!

Ik zag in het tabel hierboven, dat de opbrengst +/-96% +/-vs 61% zou zijn. Het kan zijn dat de tabel al wat ouder is, waardoor de huidige panelen een stuk meer kunnen opbrengen. Het kan ook toeval zijn, maar ik durf de gok wel te nemen met dit soort cijfers.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 01:48
Kiswum schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:25:
[...]

Ik zag in het tabel hierboven, dat de opbrengst +/-96% +/-vs 61% zou zijn. Het kan zijn dat de tabel al wat ouder is, waardoor de huidige panelen een stuk meer kunnen opbrengen. Het kan ook toeval zijn, maar ik durf de gok wel te nemen met dit soort cijfers.
Als je het invult in sunnydesign hoef je niet te gokken ;)

Hier gaan bij mij binnenkort de panelen aan de NO kant het dak op.. doordat ze meeliften op de omvormer van ZW zijn ze per KWH nouwelijks duurder dan de ZW panelen.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
Kiswum schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:25:
[...]

Zon komt de komende tijd natuurlijk steeds minder richting NW en zal steeds lager komen te staan. Dus misschien verslechterd de verhouding komende tijd nog iets. Ik heb overigens een overgedimensioneerde omvormer, dus geen aftopping. Leveranciers dacht dat geoffreerde omvormer te laag zou zijn en heeft zonder meerprijs een zwaardere geleverd.
Ik heb het vooral op beide kanten gedaan om een verdeling over de dag te krijgen als er geen saldering meer is.
Hiermee kun je een indruk krijgen over de verdeling (mogelijk IE gebruiken).

• Andre1973

Andre1973

Naalroc schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:43:
[...]

0*==8080
10*==7980
15*==7910
20*==7830

Let er op dat als je de panelen plat legt, dus op 0 graden dat je dan vorst schade kan krijgen die niet vergoed word.

• Tsurany
  • Niet online
Andre1973 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:51:
[...]

Let er op dat als je de panelen plat legt, dus op 0 graden dat je dan vorst schade kan krijgen die niet vergoed word.
Komt het er niet gewoon op neer dat je nooit panelen plat moet leggen? Je zit met vuil, vorstschade,...

• Andre1973

Andre1973

Tsurany schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:05:
[...]

Komt het er niet gewoon op neer dat je nooit panelen plat moet leggen? Je zit met vuil, vorstschade,...
Soms ontkom je er niet aan omdat je geen ballast kan toevoegen, denk aan campers, woonboten, maar dan moet je dus er aan denken maatregelen te nemen hiervoor. er zijn systemen die ervoor zorgen dat de panelen ontdooien, maar daar heb ik nog niet mee gewerkt, weet alleen dat t bestaat, volgens mij zit dat dan in de omvormer.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:00

CurlyMo

www.pilight.org

Andre1973 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:51:
[...]

Dan is de logische vervolg vraag wat dan de minimale hoek zou moeten zijn?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• twain4me
Andre1973 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:08:
[...]

Soms ontkom je er niet aan omdat je geen ballast kan toevoegen, denk aan campers, woonboten, maar dan moet je dus er aan denken maatregelen te nemen hiervoor. er zijn systemen die ervoor zorgen dat de panelen ontdooien, maar daar heb ik nog niet mee gewerkt, weet alleen dat t bestaat, volgens mij zit dat dan in de omvormer.
beetje offtopic.. maar..

In mijn zoektoch naar de werking van bifacials zag ik dat het voordeel is dat ze op de achterkant starten en warm worden (zoals altijd) en dan dus de sneeuw ontdooien op de voorkant is eigenlijk best een leuk plus punt.

• Andre1973

Andre1973

CurlyMo schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:13:
[...]

Als je op de instralingsdiagrammen kijkt voor NL, dan zie je dat 0-15 graden op ongeveer 85% jaar opbrengt van optimaal geven. Mede door een betere spreiding over de dag, kan dat bij het stoppen van de salderings regelingen wellicht nog een financieel beter resultaat geven (ook kan je met een goedkopere omvormer af) uiteindelijk dan een Zuid op 30 graden.
De minimale hoek durf ik niet te zeggen. Ik zou toch wel een graad of 5 willen hebben.

• Andre1973

Andre1973

twain4me schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:24:
[...]

beetje offtopic.. maar..

In mijn zoek toch naar de werking van bifacials zag ik dat het voordeel is dat ze op de achterkant starten en warm worden (zoals altijd) en dan dus de sneeuw ontdooien op de voorkant is eigenlijk best een leuk plus punt.
Maar dat hangt neem ik aan dan wel af van de opstelling, ik kan me bifacials voorstellen op een "zuid" opstelling, waarbij dus geen paneel rug aan rug word geplaatst, en er een licht dak oppervlak is.

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Als ik totaal (9*320Wp=) 2880Wp aan panelen heb liggen en ik maximaal 2200Wp haal (soms!), is dat een beetje redelijk? Als ik uit ga van 85% efficientie zou ik op ongeveer 2400Wp uitkomen dus t valt me toch wat tegen, zou dat schaduw zijn of kan er iets niet goed afgesteld zijn? Omvormer is een SMA Sunny Boy 3.0 die max 3000Wp aan zou moeten kunnen.

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:00

CurlyMo

www.pilight.org

Andre1973 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:25:
[...]
De minimale hoek durf ik niet te zeggen. Ik zou toch wel een graad of 5 willen hebben.
Als je PIR afschot isolatie onder je dakbedekking hebt liggen, dan heb je een hoek van +/- 1o. Het zou dus mooi zijn om daar genoeg aan te hebben :)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Andre1973

Andre1973

CurlyMo schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:13:
[...]

De vraag is wat je daarvoor over hebt. Ben je bereid om te gaan schoon maken? Is het een camper die in de winter binnen staat?

Andre1973 wijzigde deze reactie 30-08-2019 22:38 (42%)

• twain4me
Andre1973 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:28:
[...]

Maar dat hangt neem ik aan dan wel af van de opstelling, ik kan me bifacials voorstellen op een "zuid" opstelling, waarbij dus geen paneel rug aan rug word geplaatst, en er een licht dak oppervlak is.
Ja dat denk ik ook, het probleem was echt de informatie voorziening van die dingen wat een ellende, totaal onvolledig en vaag.. misschien inmiddels iets beter ,maar ik kon er met betrekking tot mijn eigen situatie geen kaas van maken.
CurlyMo schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:34:
[...]

Als je PIR afschot isolatie onder je dakbedekking hebt liggen, dan heb je een hoek van +/- 1o. Het zou dus mooi zijn om daar genoeg aan te hebben :)
zelf reinigende coating op glas werkt fatsoenlijk vanaf 20 graden ongeveer.
volgens mij is het het zelfde spul :+

twain4me wijzigde deze reactie 30-08-2019 22:46 (26%)

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Cartman! schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:33:
Als ik totaal (9*320Wp=) 2880Wp aan panelen heb liggen en ik maximaal 2200Wp haal (soms!), is dat een beetje redelijk? Als ik uit ga van 85% efficientie zou ik op ongeveer 2400Wp uitkomen dus t valt me toch wat tegen, zou dat schaduw zijn of kan er iets niet goed afgesteld zijn? Omvormer is een SMA Sunny Boy 3.0 die max 3000Wp aan zou moeten kunnen.
Niet elk jaar is hetzelfde, bekijk het over enkele jaren heen en vergelijk het eventueel met andere gebruikers die ongeveer dezelfde opstelling hebben.

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:43
Zonder enige info over oriëntatie en helling valt er ook niet zo veel over te zeggen...

Ook wanneer die max van 2200W gehaald werd, laatste paar dagen met de hoge buiten temperatuur?

Al op PVOutput gezocht naar vergelijkbare systemen wat die doen?

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• Pietje555
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 10-10 16:25
Balen. Schoonvader vond dat er te weinig gras was voor zijn hobby pony's. Hij is druk gaan beregen.
Op zich kunnen de panelen hier wel tegen (staan op het weiland) was het niet dat er hier verschrikkelijk veel ijzerverbindingen in het grondwater zit.
Al mijn panelen hebben nu een prachtige oranje coating. Spul zit goed vast want ze stonden vol in de zon tijdens het beregenen.
Ik krijg het er alleen af met een poetsmachine en carcleaner/polishwas. Maar 36 te gaan.
Ze zijn wel mooi schoon en vuil en water afstotend als ik klaar ben.

• LooneyTunes
Andre1973 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:50:
Ik heb een aantal keer een in-dak (BIPV) geplaatst, en elke keer was het een heel gedoe om de boel passend, waterdicht en condens vrij te maken.
Ik heb dan maar 1 keer een in-dak systeem gezien (bij de zonneboer in de showroom, zo'n plastic bak), maar dat zou je kunnen oplossen door het dak te voorzien van een bitumen en/of EPDM dak en daarop je panelen te monteren. (kan het er mooi onderdoor tochten)

Zoiets:

De (huidige) op-dak en in-dak systemen zijn natuurlijk "aanpassingen" om het op (oude) pannendaken te monteren.

Maar als je in je ontwerp van zo'n woning er vanaf stap 1 al rekening mee houdt, lijkt het me een minder groot bezwaar dan alle bezwaren die jij nu (terecht) opvoert.
Je krijgt dan gewoon een soort van dubbel-dak.
Begin daar nou niet aan, kost veel te veel tijd, is aan alle kanten gevoelig voor storingen en lekkage,
Lijkt me een kwestie van je ontwerp. Ook de bouw moet innoveren ;)

• Naalroc
@Pietje555 Met een (zwak) zuur?
Beginnen met schoonmaak azijn?

Tja, mijn tuinsproeier is daardoor ook mooi gecoat

Naalroc wijzigde deze reactie 31-08-2019 17:31 (5%)

• Andre1973

Andre1973

LooneyTunes schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:29:
[...]

Ik heb dan maar 1 keer een in-dak systeem gezien (bij de zonneboer in de showroom, zo'n plastic bak), maar dat zou je kunnen oplossen door het dak te voorzien van een bitumen en/of EPDM dak en daarop je panelen te monteren. (kan het er mooi onderdoor tochten)

Zoiets:
[Afbeelding] [Afbeelding]

De (huidige) op-dak en in-dak systemen zijn natuurlijk "aanpassingen" om het op (oude) pannendaken te monteren.

Maar als je in je ontwerp van zo'n woning er vanaf stap 1 al rekening mee houdt, lijkt het me een minder groot bezwaar dan alle bezwaren die jij nu (terecht) opvoert.
Je krijgt dan gewoon een soort van dubbel-dak.

[...]

Lijkt me een kwestie van je ontwerp. Ook de bouw moet innoveren ;)
Het klinkt leuk EPDM er onder (hebben we ook een keer mee te maken gehad) maar dan moet je gaan bouwen en dan moet je dus over dat EPDM heen gaan lopen, waardoor er dan kleine gaatjes komen in het epdm als jij ergens staat en er zit iets scherps / hard onder.

Er bestaan al pannen van minder dan een euro per stuk, gaan er 12 ofzo in 1 m2, daar leg je de boel mee vol, dan PV er over heen.
Dan heb je goedkoop een dicht dak, wat iedereen kan maken, en dan kan je daarna er mooi PV op leggen waar je wil.
Het lijkt dubbel, maar ik loop ondertussen 10+ jaar mee in de PV (mijn dagelijks werk) en dit is waar ik op uit kom.

• LooneyTunes
Andre1973 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:17:
Het klinkt leuk EPDM er onder (hebben we ook een keer mee te maken gehad) maar dan moet je gaan bouwen en dan moet je dus over dat EPDM heen gaan lopen, waardoor er dan kleine gaatjes komen in het epdm als jij ergens staat en er zit iets scherps / hard onder.
Dan zouden alle (platte) EPDM daken lek zijn, immers wordt er (zeker tijdens de installatie) flink over gelopen.
En dat zijn ze niet. ;) Moet de bouwer maar opletten bij het plaatsen van de dakplaten (SIP's?)
Houtwolcement platen gebruiken we toch niet meer op het dak?

Nogmaals, het gaat mij om nieuw te ontwerpen huizen. Waar de ontwerper dus volledig 'out of the box' kan (en mag) denken.
Alles van de bestaande bouw moet je vergeten ;)
Log je niet naar PVoutput?
Dan kan je toch gemakkelijk vergelijken met anderen?
Zoek een dak op in de buurt, met ongeveer dezefde ligging .
Vandaag zit ik op 84% in max watt van mijn Wp. Zuiddak, 35 graden met beetje schaduw

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 31-08-2019 22:22 (5%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Nog even uitzoeken hoe ik dat moet doen, gebruik nu alleen nog even de ingebouwde logger van SMA zelf.

• Andre1973

Andre1973

LooneyTunes schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:57:
[...]

Dan zouden alle (platte) EPDM daken lek zijn, immers wordt er (zeker tijdens de installatie) flink over gelopen.
En dat zijn ze niet. ;) Moet de bouwer maar opletten bij het plaatsen van de dakplaten (SIP's?)

Nogmaals, het gaat mij om nieuw te ontwerpen huizen. Waar de ontwerper dus volledig 'out of the box' kan (en mag) denken.
Volgens mij ging het hier over schuine daken met een in-dak idee, toch? Dat EPDM op platte daken heel blijft is wat anders.
Ik heb ervaring met een nieuw huis (jaar of 5 terug) waar een indak systeem op moest komen, dat lag er voor 90% op toen kwamen ze aan bij de laatste linker boven hoek en daar paste geen paneel meer in, omdat t dak krom was.(gaat nog steeds over een nieuwbouw woning he, waarvan ze wisten dat er BIPV op kwam).
Daar hadden ze een EPDM overheen gespannen. maar daar kwamen dus tijdens montage gaten in.
Wij hebben toen alles er af gehaald, het montage systeem staat nog bij een vriend van mij (die wil het op een nog te bouwen schuur gaan leggen die niet perse waterdicht hoeft), dat mocht officieel naar de oud metaal boer. Toen hebben we daar zwart gespoten rail geplaatst, alles met de laser uitgelijnd (gelukkig had ik daar ruime ervaring mee, opgedaan in ander werk ooit) en toen daar weer panelen op geplaatst. Maar met al dat geklim en geklauter waren er wel wat gaatjes ontstaan hier n daar.

Ik heb dit soort discussies wel vaker met "kantoor mensen" architecten zijn nog erger..
Gewoon niet doen, is geen goed idee, kost te veel tijd en geld, en is zelden fraai en als er wat is, heb je een bak ellende. En het word al jaren geprobeerd, maar zelden met succes. Altijd dan wel lekkage, dan wel condens. Dus als vocht geen probleem is, (carpoort, overkapping rollend materieel, koeienstal, etc.) dan kan het best, maar NIET op woonhuizen, waar het binnen en droog en een andere temperatuur is dan buiten.
Net als de flexibele zonnepanelen, lijkt ook geweldig vanaf een bureaustoel.

Andre1973 wijzigde deze reactie 01-09-2019 00:05 (22%)

Komt de zon ergens tussen 10:00 en 16:00 recht boven je panelen? Zo nee, denk er dan aan dat de cosinus van de hoek (in graden) tussen de loodlijn op de panelen en de zon een benadering is van het percentage van de mogelijke instraling op de panelen van de zon op dat moment. Bij 450 is dat ongeveer 70%.
Buiten deze tijden neemt de invloed van de atmosfeer toe en is er naar verwachting een lagere instraling / opbrengst.

En dan is er dit. Zelden maximale instraling.

edit: en ook temperatuur is een factor van belang, vandaar dat je april-juni de hoogste pieken hebt.

onetime wijzigde deze reactie 01-09-2019 16:20 (4%)

• LooneyTunes
Andre1973 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:56:
Volgens mij ging het hier over schuine daken met een in-dak idee, toch?
Om dat (uiteindelijk) op te nemen in een bouwbesluit. (en niet zoals die kWiebes het domweg asap verplichten)
En als we met z'n allen van het gas af moeten (zoals 'Den Haag' dat nu wil) zal er toch iets gedaan moeten worden aan dat bouwbesluit.(effectief is het gasverbod er al)
Ik heb ervaring met een nieuw huis (jaar of 5 terug) waar een indak systeem op moest komen, dat lag er voor 90% op toen kwamen ze aan bij de laatste linker boven hoek en daar paste geen paneel meer in, omdat t dak krom was.(gaat nog steeds over een nieuwbouw woning he, waarvan ze wisten dat er BIPV op kwam).
Dan had dat kromme dak hersteld moeten worden.
Toch?
Een lekke waterleiding wordt toch ook hersteld voor oplevering?
Toegegeven, in mijn huis moet ik de eerste haakse binnenmuur ook nog tegen komen (bouwjaar 1979), maar voor mij is het een 2e handsje ;)). 't Zal wel een aannemers-dingetje zijn, kromme winkelhaken :*)
Ik heb dit soort discussies wel vaker met "kantoor mensen" architecten zijn nog erger..
Zo'n architect moet daar dan rekening mee houden in de teken en ontwerp fase.
De keuze van dakmaterialen (geschuimde dakpanelen) etc. zal dus aangepast moeten worden aan de eisen van de tijd.
Net als de flexibele zonnepanelen, lijkt ook geweldig vanaf een bureaustoel.
Als die nou 50% méér zouden opleveren per m2 ;)
Maar om mee te nemen voor op de camping voldoen ze vast prima.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:54
LooneyTunes schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:57:
[...]

EPDM is in de praktijk niet handig. Je wilt bijna altijd een dampopen folie. In mijn fotoalbum staan foto's van ons dak, waarin vanaf de bouw rekening is gehouden met pv. De maatvoering van het dak is compleet uitgezet op pv en er passen dus precies 33 panelen op. Er zit een dampopen, waterdichte folie op. Dat waterdichte gaf in de praktijk toch wat problemen, bijvoorbeeld bij motregen raakte de folie verzadigd en ging het lekken en bij stortbuien. We hebben dat nu opgelost door de naden tussen de pv dicht te laten kitten.

Ik zou als ik opnieuw zou bouwen toch een iets andere constructie willen. In ieder geval niet met dakpannen, want die vind ik an sich niet mooi. Maar waterdichtheid is zoals @Andre1973 wel heel belangrijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:08

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Pietje555 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:25:
Balen. Schoonvader vond dat er te weinig gras was voor zijn hobby pony's. Hij is druk gaan beregen.
Op zich kunnen de panelen hier wel tegen (staan op het weiland) was het niet dat er hier verschrikkelijk veel ijzerverbindingen in het grondwater zit.
Al mijn panelen hebben nu een prachtige oranje coating. Spul zit goed vast want ze stonden vol in de zon tijdens het beregenen.
Ik krijg het er alleen af met een poetsmachine en carcleaner/polishwas. Maar 36 te gaan.
Ze zijn wel mooi schoon en vuil en water afstotend als ik klaar ben.
Monello non-ferro is je vriend.

Wise enough to play the fool

• Andre1973

Andre1973

jerh schreef op zondag 1 september 2019 @ 08:10:
[...]

EPDM is in de praktijk niet handig. Je wilt bijna altijd een dampopen folie. In mijn fotoalbum staan foto's van ons dak, waarin vanaf de bouw rekening is gehouden met pv. De maatvoering van het dak is compleet uitgezet op pv en er passen dus precies 33 panelen op. Er zit een dampopen, waterdichte folie op. Dat waterdichte gaf in de praktijk toch wat problemen, bijvoorbeeld bij motregen raakte de folie verzadigd en ging het lekken en bij stortbuien. We hebben dat nu opgelost door de naden tussen de pv dicht te laten kitten.

Ik zou als ik opnieuw zou bouwen toch een iets andere constructie willen. In ieder geval niet met dakpannen, want die vind ik an sich niet mooi. Maar waterdichtheid is zoals @Andre1973 wel heel belangrijk.
Als ik iets zou gaan bouwen dan zou ik daar van die geïsoleerde sandwich panelen op leggen. Leg je de boel snel mee dicht, goedkoop, lekker vlak en daar kan je een goedkoop PV montage systeem op zetten, en je kan er zo overheen lopen.
Dan de rest beetje afwerken met windveren waterborden.

@Andre1973
Precies. ;)

https://tweakers.net/ext/f/n0XEb2gk2b6G7VsO23VJs0ln/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/ORmyoiotdNtmhbESlSAK8SJZ/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/zrykeQBf56F3zNYQUT5FCExp/thumb.jpg

en geen direkt brandgevaar, door de scheiding.

• twain4me
Andre1973 schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:20:
[...]
en je kan er zo overheen lopen.
dat was een uitdaging met mijn hellingshoek :D

Veder snap ik niet dat het niet veel vaker op deze manier wordt gedaan, zowel financieel als bouwkundig de veel betere oplossing. Dat de bovenplaat damp dicht is maakt niets uit aangezien de onder plaat dat ook is. En omdat die aan de warme kant zit er dus geen condens in de constructie kan komen:+
super makkelijk luchtdicht bouwen, lekker makkelijk plaatsen er zijn bijna alleen maar voordelen.
Daarnaast kan je in geval van een eisen welstand (zoals hier) er gewoon panlatten op schroeven en pannen naast leggen en dus een perfect onderdak hebt.. 8) Door het extra gewicht kan het zijn dat de platen tever doorbuigen door kruip dus je overspanningen moet je wel in de gaten houden. de tabel van de fabrikanten gaan niet meer op op het moment dat je er zonnepanelen of dakpannen op monteerd.

zie een deel van de convensatie met een fabrikant
op pagina 23 van de bouwelementen brocure las ik dat deze bij een schuin dak 5,02 meter zou bedragen
Ik wil van onze antike boederij de oude (houten) constructie niet meer belasten en vanuit de (nieuwe stalen) nok overspannen naar de goot.(bouwmuur)
echter komen er zonnepanelen en andere afwerking op het dak, nu is mijn vraag, welke belasting kunnen we toevoegen bij een maximale overspanning van 4,4 meter?

voor de toepassing die ik voor ogen zijn de overspanningen
4,4 meter (dak helling 40 graden) (ontworpen extra belasting 40 kg/m2)
4 meter (dak helling 50 graden) (ontworpen extra belasting 20 kg/m2)

met vriendelijke groet,

antwoord

4,00 m paneellengte bij 50 graden en 20 kilo extra zal wel gaan

4,40 m en 40 kg extra gaat niet (ivm de kruipfactor), je komt dan onder de 4,00 m uit, eerder 3,70 of zo

twain4me wijzigde deze reactie 01-09-2019 12:05 (31%)

• LooneyTunes
EPDM is in de praktijk niet handig.
Ik noemde EPDM en bitumen als voorbeeld.
Maar er zullen vast wel andere en/of betere folies zijn.

• DeWâl
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 21:29
Mooi opgelost! Welke maat en merk panelen heb je gebruikt?
@DeWâl
Niet mijn dak, maar er zijn sunpower panelen gebruikt geloof ik.
Of dat P19 of Maxeon 3 blk zijn ofzo, weet ik niet
Een kennis, die erg handig is met constructiewerk, heeft dat geinstalleerd, en ik was benieuwd naar de fotos.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 01-09-2019 13:54 (54%)

• jacovn
AUijtdehaag schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:50:
@DeWâl
Niet mijn dak, maar er zijn sunpower panelen gebruikt geloof ik.
Of dat P19 of Maxeon 3 blk zijn ofzo, weet ik niet
Een kennis, die erg handig is met constructiewerk, heeft dat geinstalleerd, en ik was benieuwd naar de fotos.
Ik tel 8x12 cellen, dus een x21-335 of x21-350 neem ik aan.

Maar wel een mooi vol dak zo, is gebouw aangepast aan maat zonnepanelen ?

jacovn wijzigde deze reactie 01-09-2019 17:40 (8%)

@jacovn
Ja dak is aangepast aan de panelen

• jerh
LooneyTunes schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:16:
[...]

Ik noemde EPDM en bitumen als voorbeeld.
Maar er zullen vast wel andere en/of betere folies zijn.
En ik beschreef in welke problemen je dan kan belanden. Dampopen is in ieder geval een uitdaging. Dus bouwmethode heeft invloed.

Mijn dak ziet er fraai uit:
Zonnedak

maar de waterdichtheid was dus wel een uitdaging.

• Bokno
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18:57
Ik vraag mij af hoe heet het nu onder een indak word in verband met rendenent?

Uit:Brandincidenten met fotovoltaïsche (PV) systemen in Nederland rvo Nederland.

TNO-rapport | 2019 P10287 28 / 40
Het skelet van het dak bestaat uit schuine balken: “de ribben”. Tussen de ribben bevindt zich isolatie materiaal. De binnenzijde van het dak is vaak afgewerkt met gipsplaten die tegen de onderkant van de ribben zijn bevestigd. Het isolatiemateriaal kan even dik zijn als de ribben, maar kan ook minder dik zijn.
Op de ribben is een folie gespannen. Deze folie heeft de waterkerende functie en kan van uiteenlopende materialen gemaakt zijn zoals polyethyleen en bitumen. De waterkerende folies zijn in verschillende brandklassen voorradig, maar er worden hieraan geen eisen gesteld. Als het isolatiemateriaal minder dik is dan de ribben, bevindt zich nog lucht tussen de folie en het isolatiemateriaal.
De folie wordt op zijn plaats gehouden door latten, de tengels, die over de lengte van de ribben zijn aangebracht; de folie is dus gesandwicht tussen de tengels en de ribben. Vervolgens worden panlatten horizontaal getimmerd op de tengels. Bij een in-dak PV-systeem worden de PV-panelen bevestigd aan de panlatten.
Bovenstaande is een voorbeeld van een veel toegepast in-dak systeem. Daarnaast zijn er leveranciers die met eigen constructiemateriaal (bijv. van aluminium) de verbinding met het dak maken.
De afmetingen van het constructiemateriaal en/of de panlatten bepalen hoe dicht de zonnepanelen gemonteerd zijn tegen de dakfolie. Zonnepanelen worden geleverd met een installatievoorschrift. Hierin staat onder meer wat de afstand van het zonnepaneel tot de ondergrond moet zijn. Probleem daarbij is dat niet precies gedefinieerd is wat die afstand inhoudt: Bijvoorbeeld óf van de backsheet tot het dakfolie, óf van het frame van het zonnepaneel tot de folie.
Voor zover bij ons bekend bestaan er geen eisen met betrekking tot ventilatie van in-dak zonne-energie systemen. Zo’n 20% van de energie van de zonnestraling wordt omgezet in elektrische energie en bijna 80% van het zonlicht wordt omgezet in warmte. Het is bekend dat de temperatuur van zonnepanelen hoog kan oplopen. Ref. (2) rapporteert temperaturen die oplopen tot 45oC. Eén van de schade-experts die wij spraken noemt een gemeten temperatuur tot 75oC. Ref (3) rapporteert een maximum temperatuur van 72oC voor geventileerde segmenten van een in-dak systeem en 83oC voor een niet-geventileerd segment

elcheapoeigenbouw wandverwarming type KISS 5kw pana mono; lw 3.5 kw Daikin elcheapoeigenbouw 9500 wp pv:inductiekoken atlanta wpboiler: elcheapoeigenbouw decentr.ventilatiewtw: elcheapoeigenbouw huis HSB vette iso 600m3 :elcheapoeigenbouw E bike 0.5 kw.

@jerh Mooi, maar je hebt al stroom over? Ik vind het met nog drie of zes panelen mooier, kleinere zijranden.

• jacovn
@onetime volgens mij zijn dat zonnecollectoren, die hebben aan de rand geen last van schaduw van de daktrim vroeg en laat op de dag denk ik.

• jerh
onetime schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:13:
@jerh Mooi, maar je hebt al stroom over? Ik vind het met nog drie of zes panelen mooier, kleinere zijranden.
Dat zijn idd zoals @jacovn opmerkt collectoren voor warmwater.

En je hebt nooit stroom genoeg, heb er nog 13 op een andere plek liggen. Een all electric huis en ev vreten stroom.

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16-09 09:20
[...]
EPDM is in de praktijk niet handig. Je wilt bijna altijd een dampopen folie. In mijn fotoalbum staan foto's van ons dak, waarin vanaf de bouw rekening is gehouden met pv. De maatvoering van het dak is compleet uitgezet op pv en er passen dus precies 33 panelen op.
Totdat er een paneel stuk gaat ( of om een of andere reden ze allemaal te vervangen. Geen paneel te vinden met dezelfde maat ......
Er zit een dampopen, waterdichte folie op. Dat waterdichte gaf in de praktijk toch wat problemen, bijvoorbeeld bij motregen raakte de folie verzadigd en ging het lekken en bij stortbuien. We hebben dat nu opgelost door de naden tussen de pv dicht te laten kitten.

Een eerste laag met stalen sandwichpanelen is nog niet zo gek dan. Lekker simpel monteren. goed waterdicht en geïsoleerd. Als je de panelen daarboven laat zweven kan je ook wat maat verschillen opvangen.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• jerh
WoudseHoeve schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:39:
[...]

Totdat er een paneel stuk gaat ( of om een of andere reden ze allemaal te vervangen. Geen paneel te vinden met dezelfde maat ......

[...]

Een eerste laag met stalen sandwichpanelen is nog niet zo gek dan. Lekker simpel monteren. goed waterdicht en geïsoleerd. Als je de panelen daarboven laat zweven kan je ook wat maat verschillen opvangen.
Maatvoering is hier uitgezet op 1.65 x 0.99 en dan aan beide zijden zit nog wat speling wat met zink is opgevangen. Ik had het idee destijds dat dit als maat lang zou standhouden, maar kan niet in de toekomst kijken. Mocht het uiteindelijk anders worden, dan moeten we dat bij een eventuele vervanging oplossen met zink denk ik of een klein stuk zwart epdm. De tijd zal het leren. Bij mij liggen er wel gewone standaard rails op het dak, dus daar zal het niet aan liggen.

Die sandwichpanelen zou ik denk nu zoals ik al schreef voor gaan als ik een nieuwe huis zou bouwen met een schuin dak.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 03-10 23:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ga zaterdag PV plaatsen op ons (schuine) zuid dak.

Wat zou handiger zijn, een ladderlift of een hoogwerker?

Ladderlift
https://www.boels.nl/hure...derliften/ladderlift-18-m

Hoogwerker
https://www.hoogwerkt.nl/...746000&endDate=1567782000

revolution-nl wijzigde deze reactie 02-09-2019 15:45 (6%)

Mission all-electric started | 5kWp solar

@revolution-nl Heb je een dakraam dat groot genoeg is? Ik ben gewoon het dakraam uitgeklommen.

• JoKo
  • Niet online
onetime schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:05:
@revolution-nl Heb je een dakraam dat groot genoeg is? Ik ben gewoon het dakraam uitgeklommen.
Hahaha, en je materiaal dan 8)7
Dit is zijn dak....ff zoeken :)
revolution-nl in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Ouddorp ZW 6175 Wp NO 5760 Wp Totaal 11935 Wp 35°

@revolution-nl
Een steiger en 2 personen.
Kan je de panelen om en om aangeven via de 3 plateaus.
Lekker klimmen ;)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 02-09-2019 16:39 (47%)

• insomniac
  • Registratie: februari 2006

insomniac

AKA: ing_stripe

@revolution-nl of een schaar lift. Stapeltje panelen laden instappen en gaan.

::.live pvoutput.:. UniFi Fan .:. ESP8266 knutselaar .:. Domotica hobbyist .::

ing_stripe schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:41:
@revolution-nl of een schaar lift. Stapeltje panelen laden instappen en gaan.
Dat lijkt me voor een particulier niet zo handig.
https://www.arbocentrum.nl/hoogwerker-cursus

En laat je dan ook platen komen voor een stevige ondergrond?

• insomniac

insomniac

AUijtdehaag schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:08:
[...]

Dat lijkt me voor een particulier niet zo handig.
https://www.arbocentrum.nl/hoogwerker-cursus

En laat je dan ook platen komen voor een stevige ondergrond?
Volgens mij schreef in schaarlift, geen hoogwerker.
Op een goed bestraten tuin staat hij volgens mij stevig genoeg.

@ing_stripe
Is dat niet hetzelfde dan?
Wikipedia: Schaarlift

• insomniac

insomniac

https://www.hoogwerkt.nl/...746000&endDate=1567782000
Uit de post van @revolution-nl .
De hoogwerker. Ook beschikbaar als laagwerker, voor b.v. kademuren.

nevermind

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 02-09-2019 17:25 (176%)

ing_stripe schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:16:
[...]

Volgens mij schreef in schaarlift, geen hoogwerker.
Op een goed bestraten tuin staat hij volgens mij stevig genoeg.
Haha nooit zon ding gebruikt zeker?
Ik zie hem al gaan met dat ding achter op de aanhanger richting huis.....
Pagina: 1 ... 61 ... 68 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True