Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste
Acties:
  • 637.707 views
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 19:51:
@jobr
Moet je ze ook niet aan een micro omvormer hangen, die gecapt is.
Maar aan eenzelfde stringomvormer.

En misschien zit er wel verschil in die IQ7+ en de IQ7X ? Totaal verschillende specs.
Niet objectieve test, zoals ze zelf al aangeven.

Ze mogen ook de opbrengst nog delen door de paneel oppervlakte om tot een eerlijke vergelijking te komen.
Die qcells zouden hier niet passen en dus minder panelen dan de panasonics.
Misschien gecapt,maar er staan verschillende 320 wp tot 345 wp panelen die beter scoren dan de 320 kuro dus......
Wel lekkere spanning als je het nodig hebt hi

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970
Met een 2x1 mtr paneel haal ik ook meer opbrengst dan een panasonic hit kuro.
Lekker makkelijk, Waardeloze test dus.

Wat ik wil zeggen is dat je het moet delen door de paneel oppervlakte.
Anders weet je nog niks.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2019 20:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:01:
@reneeke1970
Staat toch een opbrengst kWh/Wp. Dus maakt hoeveelheid Wp van het paneel niet veel uit.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:01:
@reneeke1970
Ik kijk naar laatste tabel kWh per kwp .
Maar ben met je eens, zes panelen aan ruime omvormer zou beter beeld geven

1 PVoutput . Dongen NB

@jobr
SF doet het ook beter dan kuro.
Helaas kan je minder Wp kwijt, dus een lagere opbrengst.

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2019 20:06 ]

• jobr
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:05:
@jobr
SF doet het ook beter dan kuro.
Helaas kan je minder Wp kwijt.
Maar die verkopen ze niet :)
(ik vond die tabel wel leuk en wist dat je zou gaan reageren...)
@jobr
Ik begin bijna te denken dat solar-bouwmarkt gefinancierd word door die clusterbommen fabrikant.
Fijne avond.

• jobr
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:07:
@jobr
Ik begin bijna te denken dat solar-bouwmarkt gefinancierd word door die clusterbommen fabrikant.
Fijne avond.
Of grotere marge of grote onverkochte voorraad :)

• fflow
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Hoe ver kun je pv-panelen (op dak systeem) tegen de boven en onderkant van een schuin (pannen)dak plaatsen? Uitgaande van een normale windbelasting, niet aan de kust en met andere bebouwing rondom.

Wat ik veelal lees op internet en wat geadviseerd wordt in verschillende rekentools in verband met windbelasting aan de randen, is een afstand van 30cm of een dakpan afstand tot de rand. Toch zie ik verschillende systemen tegen de nok aan of zelfs net boven de nok uitsteken om het dak optimaal te vullen. Is dit verantwoord te doen? bijvoorbeeld door het plaatsen van extra dakhaken bij de bovenste rail.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-12 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

fflow schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:31:
Hoe ver kun je pv-panelen (op dak systeem) tegen de boven en onderkant van een schuin (pannen)dak plaatsen? Uitgaande van een normale windbelasting, niet aan de kust en met andere bebouwing rondom.

Wat ik veelal lees op internet en wat geadviseerd wordt in verschillende rekentools in verband met windbelasting aan de randen, is een afstand van 30cm of een dakpan afstand tot de rand. Toch zie ik verschillende systemen tegen de nok aan of zelfs net boven de nok uitsteken om het dak optimaal te vullen. Is dit verantwoord te doen? bijvoorbeeld door het plaatsen van extra dakhaken bij de bovenste rail.
Als je de dakhaken hoog genoeg onder de pannen kan krijgen kan je met de panelen best tot aan de nok, ik heb vertikale rails en panelen gelijk met de bovenkant van de nokvorsten. Wind is hier vaak zuid west en nagenoeg nooit noord dus geen last.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-12 21:39

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

fflow schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:31:

Dat advies is ook vooral om hinder door fluiten te voorkomen. Panelen die dicht bij de rand / nok liggen hebben niet alleen meer last van wind, maar kunnen door de wind ook gaan fluiten bij bepaalde windrichtingen. Ik zie ook vaak dat panelen redelijk kort op de nok worden geplaatst, zeker als je dat vanaf de straat bekijkt. Ga je horizontaal kijken dan valt het vaak als een stuk lager uit.
Dus slaap of werk je onder dat dak, dan is het zeker een risico.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:22
thesaxofonist schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 07:10:
[...]

Omdat ze niet geaard zijn? Bedoel je misschien omdat ze niet gearmeerd (gewapend) zijn?
Het waren de woorden van de verkoper.. Grote kans dat je gelijk hebt!
Andre1973 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 00:52:
[...]

Als je ze in een geschikte buis (dikwandige mantelbuis voor in de grond) in de grond legt mogen ze volgens mij gewoon ingegraven worden, dat mag je met AC kabel ook doen voor zover ik weet.
Thanks! Lijkt me er prettiger uit te komen zien :)

• Polderzon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-01-2024
Hallo experts. Een vraag: in hoeverre laten verschillende sets Solar frontier zich parallel schakelen.
Ik heb zonnepanelen op zuid:
-1x (2×5 stuks solar frontier 170), hellingshoek 55 graden , Voc =87.5V per paneel
-1x (1x 5 stuks solar frontier160, '' de groene' ), hellingshoek 30 graden en ook duidelijk meer schaduw. =Voc= 84 V.
Ik had ze op aparte mppts gezet , maar mijn kleine omvormertje is nu overleden.
Vraag: kan ik, evt als noodoplossing, de SF160-set parallel bijschakelen op de mppt van de grotere zuid- groep? En zoja, moet er dan een diode ofzo tussen? Want de 160's hebben slechts 84V per paneel, en ook lager amperage tgv schaduw en hellingshoek.
Omvormer is een goodwe 3000DNS , dus op zich zeker s winters is er qua vermogen nog wel ruimte op de zuid-mppt.
@Polderzon Geen probleem.
Pas bij 4 parallel strings moet je, je zorgen maken over diodes/zekeringen.
Ook het kleine verschil in spanning maakt weinig uit. (heb 4x 3 panelen bij de buren ook gemixt, incl groenen)
Heb zelf ook 3 strings van 5, SF-170 op noord liggen. Spanning is vandaag max 433 Vmpp

Wat was het voor omvormertje welke overleden is?

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2019 16:08 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:32
AUijtdehaag schreef op zondag 22 september 2019 @ 16:02:
@Polderzon Geen probleem.
Pas bij 4 parallel strings moet je, je zorgen maken over diodes/zekeringen.
Ook het kleine verschil in spanning maakt weinig uit. (heb 4x 3 panelen bij de buren ook gemixt, incl groenen)
Heb zelf ook 3 strings van 5, SF-170 op noord liggen. Spanning is vandaag max 433 Vmpp

Wat was het voor omvormertje welke overleden is?
Hier staat wat leesvoer, bij 3 strings meestal niet. In principe moet 1 string bestand zijn tegen de negatieve stroom van de andere 2 strings tezamen. Hiervoor moet je in de specs van de panelen kijken.
https://www.sma-benelux.c...gen-volgens-nen-1010.html

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Polderzon
@AUijtdehaag Bedankt! De sf160string stond op een (dus veel te grote) omniksol 4kTL, waarvan de andere string al kapot was, maar nu heeft hij ook nog een relay error. Hij is 7 jaar oud… loont repareren dan nog? Of beter gewoon een passende kleine kopen
@Polderzon
Een nieuwe kost ook niet zoveel
https://www.winkelman-zon...?display=tiles&merk=Omnik
Maar hebben die dingen geen 10 jaar garantie dan? (als je de bon nog kan vinden)
Edit: omnik-data-logger script zal lastig zijn met een nieuwe wifi stick (denk ik)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2019 16:26 ]

• Polderzon
@AUijtdehaag Het was een 2e hands ( een koopje, van iemand die wel beide mppts ervan nodig had) dus ik heb helaas geen bon. Is een andere 2e hands geen optie voor mij?
@Polderzon
Ja waarom niet, het mag op 1 mppt ingang, dus. (alle 3 de strings van 5)
Ff op MP kijken

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2019 16:40 ]

• Polderzon
@habbekrats @AUijtdehaag Let op, sf dunne film panelen hebben hoger voltage maar lagere stroom dan standaard panelen.
Na lezen van je linkje:
++Kortsluitstroom door een kapotte set 5x SF- panelen:
In de specsheet van de sf170 (en de sf160 zal dat ook zijn) staat: STC kortsluitstroom Isc= 2.20A, en ook:
Systeem ontwerp:
- beveiliging tegen reverse current= 7A, maar ook:
- max. Afzekering per serie ( =???) =4 A

Volgens de eerste ( en@uyterhaags' ervaring) zou 3 parallel dus terugstroom beveiliging door een kapotte paneel ) dus wel passen (2×2.2A<7), maar de tweede opmerking over series doen mee twijfelen??

++ mpp tracker bescherming:
Volgens mij ook niet nodig. 3× zeg 2.2 Amp <11 Amp = max DC current van mijn goodwe 3000dns.

Volgens mij laten de paneel- en omvormer specs dus toe om 3 verschillende sets van 5 SF's parallel te zetten, toch
@Polderzon
Zoals al eerder aangegeven, kan dat gewoon op een 1-fase omvormer met 1 mppt.
Ik draai ook al een hele tijd op 1x SMA1.5, met 15 panelen SF-170 (op noord)
Vmpp valt binnen de specs, echter Voc niet. (max 600 V)
Maar ik ondervind geen problemen.

Wil je het safe spelen, dan deze
Die gaat tot 750 Voc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3U2e1gfyOjoFk34Ih9p8tHso/thumb.jpg

Sunnydesignweb, kies nieuw project
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#

Zo te zien zit er al webconnect op. (pic en rid stikker)
Dan kan je ook mooie grafiekjes maken via sbfspot met mqtt en node-red en influxdb en grafana.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SO8bnUcSZV80Koa7e01kmrdM/thumb.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2019 18:29 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-12 06:33
Kleine cross post, na een kleine vertraging kuch.. kan ik eindelijk panelen op achterkant van de garage leggen (achterkant moest volledig afgebroken worden etc..)
Nu heb ik een dillema van hoe dat mijn 16x sf 165 wil gaan leggen. Ik heb namelijk ook 4 zonnecollectoren en wil liefst alles zo hoog mogelijk leggen ivm optimaal gebruik. Heeft iemand de wijsheid in pacht.?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uhf1STmL6JZHt6XcpXp3AAYS/medium.png
of
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jzZcHjiI3bZ0MiavEBhy7u1K/medium.png

als referentie zo liggen ze vanvoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/221Fm0xPZIkToCK9kBHVIfAa/medium.jpg

edit: @reneeke1970 any idea?:D

[ Voor 15% gewijzigd door Icekiller2k6 op 23-09-2019 11:00 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-12 12:03
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 19:51:
Ze mogen ook de opbrengst nog delen door de paneel oppervlakte om zo tot een eerlijke vergelijking te komen. Opbrengst per Wp per m2
Ja en wat velen ook interessant zullen vinden is opbrengst per paneelprijs. Dan kun je zien met welke je de meeste bang for buck krijgt.

• padoempats
AUijtdehaag schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:19:
Dan kan je ook mooie grafiekjes maken via sbfspot met mqtt en node-red en influxdb en grafana.
[Afbeelding]
Mooi, kan je van die SMA de data direct halen, of haal je dat van een SMA-portal?

En wat is 4.5 efficiency? Volgens mij Kwh / Kwp

[ Voor 3% gewijzigd door padoempats op 22-09-2019 20:20 ]

@jogaa
SBFspot kan tegenwoordig mqtt verzenden, en die komen in node-red en naar influxdb.
Dus helemaal buiten de portal, maar direct uit de omvormer.
SBFspot stuurt het ook naar pvoutput (als je dat wilt)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2019 20:37 ]

• padoempats
Op dit moment heb ik 5 schaampalenen (trina 275wp, totaal 1350wp) op mijn platte dak richting ZO liggen. Ik wil op de garage 8 jumbo panelen erbij leggen (±3000wp) omdat dat qua maatvoering het beste past om er de meeste Wp's per m2 op te krijgen. Richting is dan ZW.
Ik zou de huidige Omnik 1500w omvormer willen vervangen met eentje die 2 MPPTs ondersteunt. Bijv een SMA 3.6. Gaat dat lukken wat betreft de startspanning op de string met 5 panelen? (ik weet niet of startspanning per mppt geldt of dat het de combinatie is). Of moet ik kijken naar omvormers die lage startspanningen hebben (80-100w)?
Thanks!
@jogaa
Heb hier een link staan om in te vullen in sunnydesignweb.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

Dan zie je het vanzelf.
nieuw project, lokatie invullen, naar configuratie van de pv, enz.

• Andre1973

Andre1973

jogaa schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:42:
Op dit moment heb ik 5 schaampalenen (trina 275wp, totaal 1350wp) op mijn platte dak richting ZO liggen. Ik wil op de garage 8 jumbo panelen erbij leggen (±3000wp) omdat dat qua maatvoering het beste past om er de meeste Wp's per m2 op te krijgen. Richting is dan ZW.
Ik zou de huidige Omnik 1500w omvormer willen vervangen met eentje die 2 MPPTs ondersteunt. Bijv een SMA 3.6. Gaat dat lukken wat betreft de startspanning op de string met 5 panelen? (ik weet niet of startspanning per mppt geldt of dat het de combinatie is). Of moet ik kijken naar omvormers die lage startspanningen hebben (80-100w)?
Thanks!
Ik zou die Omnik lekker laten hangen en er een andere bij hangen. Ik denk dat je met Jumbo niet de supermarkt bedoelt, maar grote 72 cels panelen. Deze hebben een totale MPP spanning van ongeveer 288 V (0,5v per cel) en bij warm weer zo'n 260V.
die 3.6 of 3.0 van SMA start bij 125V (pagina 91) dus dat moet geen probleem zijn denk ik.
https://files.sma.de/dl/28329/SB30-50-1AV-40-BE-nl-10.pdf

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

@Andre1973
De 1AV-40 is niet meer verkrijgbaar. De 1AV-41 wel. RfG certificate.
https://www.mg-solar-shop...richter-SB3-6-1AV-40.html
https://www.mg-solar-shop...enblatt%20SB3.0-SB6.0.pdf
5x 32 Vmpp is geen probleem dus voor die schaampanelen te laten starten.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2019 21:26 ]

• padoempats
Ja ik wil juist van die Omnik omvormer af. Ik kan op geen enkele manier data uitlezen op de ingebouwde webserver van dat ding, en op de omnik portal komt geen data binnen (wifi verbinding is prima). Ik wil alles goed kunnen monitoren dus die omvormer wil ik gewoon vervangen. Tevens is de omnik omvormer een paar keer in een fout vastgelopen waardoor ik bij elkaar al wat weken aan opbrengst heb gemist.

De SMA 3.6 1AV-41 staat dan nu bovenaan het lijstje.

En bedoelde inderdaad 200cm panelen :) Garagedak is 640cm bij 515cm. In een hoek wat pijpjes. Dan kan ik 2 rijen van 3 panelen kwijt en 1 rij van 2 panelen (= 8 panelen). Met normale panelen kan ik er anders ook maar 3 op een rij kwijt. In portait zou ik wel wat meer gewone panelen kwijt kunnen, maar komt ongeveer op zelfde wp uit en zijn ze vanaf de grond erg duidelijk zichtbaar wat minder fraai is.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:39
jogaa schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:57:
Ja ik wil juist van die Omnik omvormer af. Ik kan op geen enkele manier data uitlezen op de ingebouwde webserver van dat ding, en op de omnik portal komt geen data binnen (wifi verbinding is prima). Ik wil alles goed kunnen monitoren dus die omvormer wil ik gewoon vervangen. Tevens is de omnik omvormer een paar keer in een fout vastgelopen waardoor ik bij elkaar al wat weken aan opbrengst heb gemist.
..
Welk model Omnik heb je? Ik lees deze prima intern iedere 15 seconden uit (naar mysql database).
Heb zelf de Omnik 2k-TL3-S

Database via grafana oid uitlezen en je krijgt dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j9orkjti.png

Portaal zelf werkt maar half. Mist data daardoor, totaal niet nuttig vindt ik en dus intern gaan bijhouden :)

[ Voor 0% gewijzigd door Jazsie op 23-09-2019 14:50 . Reden: Typo's ]

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• padoempats
Jazsie schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:50:
[...]

Welk model Omnik heb je? Ik lees deze prima intern iedere 15 seconden uit (naar mysql database).
Heb zelf de Omnik 2k-TL3-S

Database via grafana oid uitlezen en je krijgt dit:
[Afbeelding]

Portaal zelf werkt maar half. Mist data daardoor, totaal niet nuttig vindt ik en dus intern gaan bijhouden :)
Ik heb de Omniksol 1.5k-TL-M met een van de laatste firmwares. Daarbij is het niet meer mogelijk om data op de webserver te zien. Data zou in de status.js moeten staan, maar bij mij is die array leeg. Schijnt aan men serial versie te liggen (63...)

• Jazsie
  • Laatst online: 11:39
jogaa schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:15:
[...]
Ik heb de Omniksol 1.5k-TL-M met een van de laatste firmwares. Daarbij is het niet meer mogelijk om data op de webserver te zien. Data zou in de status.js moeten staan, maar bij mij is die array leeg. Schijnt aan men serial versie te liggen (63...)
We gaan beetje offtopic maar ik heb ook 63.. serial.
status.js geeft bij mij error 404 aan (neem aan dat je bedoelt in de root pad).

Wellicht via DM verder gaan indien je het nog een kans wilt geven...

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:41

OMX2000

By any means necessary...

Stel ik zou geld lenen voor zonnepanelen, heeft dat zin? Of beter gezegd, wat zijn de nadelen? En ja ik heb het geld er niet voor liggen, en normaal betekent dat gewoon sparen. Maar dan profiteer ik uiteindelijk minder van de subsidies die er nog zijn.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

OMX2000 schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:27:
Stel ik zou geld lenen voor zonnepanelen, heeft dat zin? Of beter gezegd, wat zijn de nadelen? En ja ik heb het geld er niet voor liggen, en normaal betekent dat gewoon sparen. Maar dan profiteer ik uiteindelijk minder van de subsidies die er nog zijn.
De nadelen lijken me simpel, je betaalt elke maand rente over de resterende schuld.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• OMX2000

OMX2000

Tsurany schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:38:
[...]

De nadelen lijken me simpel, je betaalt elke maand rente over de resterende schuld.
Point taken. ;) Voordeel is om gebruik te maken van een energiebespaarlening, toch? Of is die niet zomaar van toepassing?

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:50
OMX2000 schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:40:
[...]

Point taken. ;) Voordeel is om gebruik te maken van een energiebespaarlening, toch? Of is die niet zomaar van toepassing?
Er zitten wel wat voorwaarden aan vast, je moet bewoner en eigenaar van het huis zijn, en je mag max 75% besteden aan zonnepanelen.
Maar alle voorwaarden staan zeer duidelijk op de site.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:34
OMX2000 schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:27:
Hoewel ik het zelf niet zo snel zou doen is het best een goeie vraag, het hang natuurlijk een beetje van het rentepercentage af maar veel is zelf wel uit te rekenen volgens mij.

Vraag is, in welke richting komen de panelen te liggen en hebben ze schaduw.
Ben je bereid ze zelf te plaatsen want dat scheelt ook nogal in de kosten, ik heb ze zelf geplaatst en was voor €3800 klaar. (16x300Wp).

• OMX2000

OMX2000

Idanue schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:46:
[...]

Hoewel ik het zelf niet zo snel zou doen is het best een goeie vraag, het hang natuurlijk een beetje van het rentepercentage af maar veel is zelf wel uit te rekenen volgens mij.

Ben je bereid ze zelf te plaatsen want dat scheelt ook nogal in de kosten, ik heb ze zelf geplaatst en was voor €3800 klaar. (16x300Wp).
Oh wacht. 3800 maakt het wel een ander verhaal, want ik zat aan zo'n 6-7K te denken. Voor 16 panelen. Zelf aanleggen is voor mijzelf een uitdaging, ik ben een veredelde sjouwer laten we maar zeggen. Maar ik zal eens in mijn kennissenkring rondvragen of iemand daar kaas van gegeten heeft.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Als je refereert naar de energiebespaarlening van het Nationaal Energiebespaarfonds dan kan je die niet volledig uitgeven aan zonnepanelen. Je moet minstens 25% van de lening aan andere maatregelen uitgeven. Kosten zijn 1,7% rente, dat is niet heel hoog gelukkig.
Andere nadelen zijn natuurlijk de BKR registratie en het moeten indienen van declaraties, je krijgt het geld niet zelf in handen.

Het kan best rendabel zijn, rendement op zonnepanelen gaat hoger zijn dan die 1,7%. Echter als je op korte termijn verhuist zit je wel nog lang aan een lening vast.
Zelf leggen is geen optie, je moet het werk door een aannemer uit laten voeren conform voorwaarden van de lening.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-12 00:51
[...]

Je terugverdien tijd wordt langer, maar je investering hoef je niet met je eigen geld te doen.

Risico/nadeel bij een lening: invloed op mogelijkheden bij hypotheek afsluiten en wanneer je de lening niet meer kan betalen je verder in de problemen komt.
Je zal ook moeten afstemmen of je de lening (eerder) kan aflossen wanneer je je huis verkoopt. (misschien kun je hypotheek verhogen hiervoor?)

Het is wel een idee om je huis te verduurzamen met geleend geld, je verdient het immers terug. Alleen je zal je erin moeten verdiepen en de kosten/baten en de risico's.

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Beste opwekkers,
Sinds vandaag kan ik mijn solaredge app gebruiken om te monitoren wat mijn panelen doen.
De panelen staan zonder obstructie in de volle zon.
Dus mijn beredenering is dat de opbrengst nagenoeg hetzelfde zou moeten zijn.
Maar de app gaf behoorlijk wat anders aan.
Ik heb er geen kaas van gegeten maar is dit normaal of gaat er iets niet goed ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4OnMrygcPzkZVKUiYgqd1ske/medium.jpg

De panelen liggen er nu 3 weken.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:45

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Grandisimo schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:13:
Beste opwekkers,
Sinds vandaag kan ik mijn solaredge app gebruiken om te monitoren wat mijn panelen doen.
De panelen staan zonder obstructie in de volle zon.
Dus mijn beredenering is dat de opbrengst nagenoeg hetzelfde zou moeten zijn.
Maar de app gaf behoorlijk wat anders aan.
Ik heb er geen kaas van gegeten maar is dit normaal of gaat er iets niet goed ?

[Afbeelding]

De panelen liggen er nu 3 weken.
Wat voor panelen?
wat voor optimizers?
wat als je op totale opbrengst drukt?
foto hoe ze er bij liggen in het echt?

mijn glazen bol zegt dat er elfjes aan het werk zijn ;)

• Grandisimo
ApC_IcE schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:19:
[...]

Wat voor panelen?
wat voor optimizers?
wat als je op totale opbrengst drukt?
foto hoe ze er bij liggen in het echt?

mijn glazen bol zegt dat er elfjes aan het werk zijn ;)
Trinasolar 295
Solaredge Power Optimizer P404-5R M4M RM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U6cmBHMRJA5fifOkJrFS8dw8/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v01QJxVTAU9dyY2EhMkl5qIs/medium.jpg

Ik heb er geen kaas van gegeten, en moet me er nog echt in verdiepen.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Grandisimo schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:31:
[...]

Trinasolar 295
Solaredge Power Optimizer P404-5R M4M RM

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb er geen kaas van gegeten, en moet me er nog echt in verdiepen.
En welke richting liggen ze op en welke omvormer?

Ik zie niet zulke grote verschillen als daar bij mijnes namelijk.
En heb je een plaatje van de layout van bijv deze maand?

• Grandisimo
ApC_IcE schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:36:
[...]

En welke richting liggen ze op en welke omvormer?

Ik zie niet zulke grote verschillen als daar bij mijnes namelijk.
En heb je een plaatje van de layout van bijv deze maand?
Dat is de solaredge hd wave 3680
Ze liggen naar het zuid-westen.
En kreeg vandaag pas de mail voor het registreren.
Dus dit is alles.
Ondanks dat ik al 3 weken terug lever.
Maar ik dacht ( zonder enkele kennis nog) dat de waardes ongeveer hetzelfde zouden moeten zijn.
De middelste staat de hele dag al op 0.
Per dag zit ik tussen de 10 en 20 KWh.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-12 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Grandisimo De panelen tellen alvast niet op tot de 12 kWh die de omvormer meet. Wellicht een communicatieprobleem?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:11

twain4me

OMX2000 schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:48:
[...]

Oh wacht. 3800 maakt het wel een ander verhaal, want ik zat aan zo'n 6-7K te denken. Voor 16 panelen. Zelf aanleggen is voor mijzelf een uitdaging, ik ben een veredelde sjouwer laten we maar zeggen. Maar ik zal eens in mijn kennissenkring rondvragen of iemand daar kaas van gegeten heeft.
nog even een andere mogelijkheid:

Je gaat nu ook de slechtere tijd voor opbrengst in
opbrengst percentages ten opzichte van de jaaropbrengst
Afbeeldingslocatie: https://www.zelfstroom.nl/assets/uploads/2018/08/Opbrengst-zonnepanelen-per-maand-480x197.png

Tel de komende maanden bij elkaar op:
oktober (7%)
november (3%)
december (2%)
jan (3%)
feb (5%)

in ruil voor eenmalig 18% jaaropbrengst kan je 5 maanden langer sparen ;)

Achterkant van een bierviltje:

in het geval van 16 panelen zullen we het afhankelijk van de ligging en type panelen over 5000 kWh per jaar hebben
18% van 5000 = 900 kWh
900 kWh X 0,22 ( kostprijs van 1 kWh) = 198 euro

Door bijna een half jaar te wachten kost het je dus "maar" 198 euro aan gemiste opbrengst.
en doordat panelen steeds goedkoper worden kan het zelfs zo zijn dat je fictief gemiste opbrengsten veel lager zijn doordat je eventueel in februari meer waard voor je geld krijgt (al is dat natuurlijk koffiedik kijken)
Je kan ook nog vragen of vakantiegeld eerder wordt uitbetaald, maar niet alle werkgevers doen dit en ik weet niet of dit nadelig is voor belasting die je erover moet betalen. maar dit kan je natuurlijk navragen.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Grandisimo schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:52:
[...]

Dat is de solaredge hd wave 3680
Ze liggen naar het zuid-westen.
En kreeg vandaag pas de mail voor het registreren.
Dus dit is alles.
Ondanks dat ik al 3 weken terug lever.
Maar ik dacht ( zonder enkele kennis nog) dat de waardes ongeveer hetzelfde zouden moeten zijn.
De middelste staat de hele dag al op 0.
Per dag zit ik tussen de 10 en 20 KWh.
er gaat iets niet helemaal goed.
Dit hoort wel meer hetzelfde te zijn. Waarom je met zoveel Trina's P404 gebruikt op zuid west is wel apart te noemen

15x295=4425Wp en dat op een 3680?
En dan ook nog met P404?
Weet je dat allemaal erg zeker?
Dat had met P300 gekund (p404 kan ook maar onzin hier) en dan op een Solar Edge 5000H eigenlijk.
Of evt met P404 15 stuks op een Solar Edge 5K indien 3fase

[ Voor 16% gewijzigd door ApC_IcE op 23-09-2019 19:54 ]

• Andre1973

Andre1973

OMX2000 schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:48:
[...]

Gaat om plat of schuin dak? Bij Greenybros in Uitgeest hebben (hadden?) ze regelmatig trainingen om de basis te leren van het installeren, en wellicht zijn er hier mensen die je kunnen assisteren in de uitvoering.
Bij platdak is 16 panelen met een persoon met kennis en 1 sjouwer op zich voldoende om de boel te plaatsen.

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:44

Kiswum

Gadget reviewer

Tsurany schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:48:
[...]

Als je refereert naar de energiebespaarlening van het Nationaal Energiebespaarfonds dan kan je die niet volledig uitgeven aan zonnepanelen. Je moet minstens 25% van de lening aan andere maatregelen uitgeven. Kosten zijn 1,7% rente, dat is niet heel hoog gelukkig.
Andere nadelen zijn natuurlijk de BKR registratie en het moeten indienen van declaraties, je krijgt het geld niet zelf in handen.

Het kan best rendabel zijn, rendement op zonnepanelen gaat hoger zijn dan die 1,7%. Echter als je op korte termijn verhuist zit je wel nog lang aan een lening vast.

[...]

Zelf leggen is geen optie, je moet het werk door een aannemer uit laten voeren conform voorwaarden van de lening.
De rente is inderdaad zeer laag, vaak maximaal 2% (en aftrekbaar bij de Belastingdienst). Bij verkoop van de woning kan en mag je de panelen in 1 keer afbetalen zonder extra kosten (check voor de zekerheid de huidige voorwaarden).
Het voordeel is dat je vanaf dag 1 kan beginnen met besparen door een gedeelte van je energiekosten niet naar de energiemaatschappij geeft, maar aan de lening. Met de rest van het bedrag bespaar je direct elke maand op je rekening.

Wat onduidelijk is, is het salderen in de toekomst.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Grandisimo
ApC_IcE schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:52:
[...]

er gaat iets niet helemaal goed.
Dit hoort wel meer hetzelfde te zijn. Waarom je met zoveel Trina's P404 gebruikt op zuid west is wel apart te noemen

15x295=4425Wp en dat op een 3680?
En dan ook nog met P404?
Weet je dat allemaal erg zeker?
Dat had met P300 gekund (p404 kan ook maar onzin hier) en dan op een Solar Edge 5000H eigenlijk.
Of evt met P404 15 stuks op een Solar Edge 5K indien 3fase
Dit klopt allemaal.
Schrik wel van je bericht.
Zoals eerder aangegeven heb ik hier 0 verstand van en ging uit van de expertise van het bedrijf.
Mag ik vragen wat er niet goed is of dat er theoretisch kan gebeuren ?
Heb genoeg betaald en wil wel dat het goed is.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Grandisimo schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:33:
[...]

Dit klopt allemaal.
Schrik wel van je bericht.
Zoals eerder aangegeven heb ik hier 0 verstand van en ging uit van de expertise van het bedrijf.
Mag ik vragen wat er niet goed is of dat er theoretisch kan gebeuren ?
Heb genoeg betaald en wil wel dat het goed is.
P404 is alleen nodig wanneer je niet het minimale voltage (of aantal panelen) hebt om de omvormer te laten werken.

Bij een enkelfase omvormer (zoals de 3680) heb je minimaal 6 panelen (met P404) nodig of 7 of meer met P300,P350,P370 (ja dit is niet altijd absoluut).
Je hebt 15 stuks panelen en 300Wp of minder per paneel. Dus een P300 is genoeg.

Het kan niet stuk hierdoor. Het is zonde van het geld (P404 is duurder).
Maar het lijkt een communicatieprobleem te zijn of iets. Contact je installateur en laat hem het lekker uitzoeken lijkt me.

• Grandisimo
ApC_IcE schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:35:
[...]

P404 is alleen nodig wanneer je niet het minimale voltage (of aantal panelen) hebt om de omvormer te laten werken.

Bij een enkelfase omvormer (zoals de 3680) heb je minimaal 6 panelen (met P404) nodig of 7 of meer met P300,P350,P370 (ja dit is niet altijd absoluut).
Je hebt 15 stuks panelen en 300Wp of minder per paneel. Dus een P300 is genoeg.

Het kan niet stuk hierdoor. Het is zonde van het geld (P404 is duurder).
Maar het lijkt een communicatieprobleem te zijn of iets. Contact je installateur en laat hem het lekker uitzoeken lijkt me.
Ok
Dank je wel.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-12 19:49
@Grandisimo vandaag voor het eerst de logging? Ik zou zeggen kijk morgen eens wat het doet aan het eind van de dag, maar een paneel/optimizer die op 0 blijft lijkt me niet OK.

Is de SE3680H trouwens met of zonder display?

• Grandisimo
Rouske schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:46:
@Grandisimo vandaag voor het eerst de logging? Ik zou zeggen kijk morgen eens wat het doet aan het eind van de dag, maar een paneel/optimizer die op 0 blijft lijkt me niet OK.

Is de SE3680H trouwens met of zonder display?
Ok, ga ik doen.
Hij heeft geen display.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-12 23:00
Grandisimo schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:55:
[...]

Ok, ga ik doen.
Hij heeft geen display.
Ik neem aan dat de nieuwe serie omvormers hetzelfde werken als de oude met display: de omvormer slaat de data intern op. Zodra verbinding met de SolarEdge portal wordt gemaakt haalt de portal de historische data uit de omvormer op en is dan zichtbaar in de portal. Afhankelijk van het aantal optimizers kun je geloof ik tot een maand terug gaan.

Dat de panelen/optimizers niet exact hetzelfde aangeven kan kloppen. Dit komt doordat de gegevens van de optimizers niet op hetzelfde moment wordt doorgegeven aam de omvormer. Maar het verschil bij jou is wel heel erg groot. Daar is duidelijk iets niet in orde. Laat de installateur er maar naar kijken!

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Naar aanleiding van een discussie uit een ander topic, wil ik hier graag nog iets voorleggen.

Mijn buurman heeft panelen bij hem thuis laten installeren op basis van het volgende aanbod/offerte:
- 14x NPS Solar 310 WP Black (URE) mono panelen (totaal 4340 Wp)
- 14x Enphase IQ7 micro-omvormer
- Orientatie Zuid-West. Hellingshoek ± 30 graden
- Verwachte opbrengst 4370 kWh per jaar

Uit het eerder genoemde topic kwam naar voren dat de IQ7 micro-omvormers nooit meer dan 250 VA output kunnen leveren en dus de maximum opbrengst de 250 Watt niet kunnen overschrijven. Dat is bijna 20% minder dan de max opbrengst van het paneel. Is daarom de verwachte opbrengst in dit geval niet gelogen?

Of zie ik het niet goed en wordt een dergelijke set-up wel vaker toegepast en/of is de berekening anders?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Zelfs zonder het rendementsverlies vanwege de omvormers lijkt het mij al wel een erg optimistische schatting of is dit aan de kust?

Door de max van 250 VA verwacht ik dat je op mooie dagen max 2-3 uur aan het aftoppen bent. Op de verwachte opbrengst scheelt het dus veel minder dan 20%. Verlies van rendement zal eerder een procentje of 5 zijn, zo even snel uit het hoofd gerekend. Dat is dus nog wel te overzien, maar ik zou mij meer afvragen waarom er micro omvormers zijn gemonteerd, zoveel last van schaduw?

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Oilman schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:33:
Zelfs zonder het rendementsverlies vanwege de omvormers lijkt het mij al wel een erg optimistische schatting of is dit aan de kust?

Door de max van 250 VA verwacht ik dat je op mooie dagen max 2-3 uur aan het aftoppen bent. Op de verwachte opbrengst scheelt het dus veel minder dan 20%. Verlies van rendement zal eerder een procentje of 5 zijn, zo even snel uit het hoofd gerekend. Dat is dus nog wel te overzien, maar ik zou mij meer afvragen waarom er micro omvormers zijn gemonteerd, zoveel last van schaduw?
Nee, het is in de stad zonder noemenswaardige schaduw.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-12 22:04

Proton_

Team Welles

@Rebunted volgens praktijkonderzoek levert een 310 Wp paneel gecombineerd met een 250 W omvormer 0,7% minder op dan als een 310 W omvormer gebruikt was.

De omvormer wordt in ieder geval goed benut ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 24-09-2019 17:29 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• OMX2000

OMX2000

[...]

Mag ik vragen watvoor je setup is? Want zo klinkt het ook dat inclusief aanleg het ook voor 5000 zou moeten kunnen.

• padoempats
OMX2000 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:06:
[...]

Mag ik vragen watvoor je setup is? Want zo klinkt het ook dat inclusief aanleg het ook voor 5000 zou moeten kunnen.
Even zonder bepaalde subsidieleningen meegenomen kun je het ook zo benaderen:

16x300 = 4800 Wp. Met een veilige rekenfactor van 1,25 voor de prijs, kost je die setup max 6000,- (dat moet je dus lenen).

Je gaat jaarlijks (waarschijnlijk, afhankelijk van factoren) ongeveer 4800 * 0,9 * 0,22 = 950 euro besparen.

Als je in 8 jaar afbetaald kost je dat ongeveer 900 euro per maand (5% rente, kan vast goedkoper).

Je profiteert vanaf dag 1 omdat je energierekening omlaag kan. Je merkt er dus maandelijks niets van (aflossen/rente is gelijk aan lagere energierekening).

De volgende variabelen maken die 8 jaar korter:
Totaalprijs 6000
Rente 5%
Jaarlijkse besparing 950

Ik zou het alleen doen als je verwacht de volle periode daar ook te wonen. Anders blijf je betalen voor iets waar je niet meer woont en niet van profiteert. Maar het toont wel dat als je het geld niet hebt, je wel direct kan profiteren.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zat nog even naar greenchoice en de offerte te kijken, maar die pakekn voor 19 panelen (275wp) 2 x Growatt (ik vermoed 4000TL converters?).
Is 1 x een 5000 model niet beter ?

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-12 10:00
Ik vrees dat ik een hele domme beginnersvraag heb... ik heb 5 panelen 280WP op mijn dakkapel liggen, op het westen. Maar ik heb veel last van schaduw ivm de schoorsteen. Nu heb ik een paar Optimizers P405 op de kop getikt en er vanmiddag even tussen geklikt. Het lijkt er op dat dit niet werkt 8)7 . Komt dit omdat mijn string te kort is met 5 stuks? Of moet ik persé een SE omvormer hebben? (ik heb nu een Mastervolt)
@m_rick
Deze had je moeten hebben: https://www.solar-bouwmarkt.nl/ts4-r-optimizing.html
Nu is 5 panelen nog erg weinig Vmpp voor een stringomvormer.

Is het niet beter micro omvormers toe te passen? APS of enphase?
SE optimizers gaan niet werken zonder SE (tenzij ze aangepast zijn met een key geloof ik, maar daar weet ik niets van)

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2019 19:15 ]

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-12 10:00
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:12:
@m_rick

SE optimizers gaan niet werken zonder SE (tenzij ze aangepast zijn met een key geloof ik, maar daar weet ik niets van)
Aha, maar voor € 50 per stuk kan ik net zo goed de hele handel verkopen en over gaan op micro omvormers. Of een APS 4xMPP (kost € 300) met nog een losse. Of zijn er nog andere alternatieven?
@m_rick
Dat klopt en dat was het wel zo een beetje.

• Andre1973

Andre1973

AUijtdehaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:12:
@m_rick

Met die key zou ook moeten kunnen, maar volgens mij word dat heel weinig gedaan. Ik heb er ooit wel ven gehoord, maar nog nooit gedaan en ken ook niemand met ervaring daarin.

• rolandO
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mocht er nog iemand belang hebben bij 12 nieuwe sf 170 panelen mag diegene zich melden ;)

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
Rebunted schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:18:
Naar aanleiding van een discussie uit een ander topic, wil ik hier graag nog iets voorleggen.

Mijn buurman heeft panelen bij hem thuis laten installeren op basis van het volgende aanbod/offerte:
- 14x NPS Solar 310 WP Black (URE) mono panelen (totaal 4340 Wp)
- 14x Enphase IQ7 micro-omvormer
- Orientatie Zuid-West. Hellingshoek ± 30 graden
- Verwachte opbrengst 4370 kWh per jaar

Uit het eerder genoemde topic kwam naar voren dat de IQ7 micro-omvormers nooit meer dan 250 VA output kunnen leveren en dus de maximum opbrengst de 250 Watt niet kunnen overschrijven. Dat is bijna 20% minder dan de max opbrengst van het paneel. Is daarom de verwachte opbrengst in dit geval niet gelogen?

Of zie ik het niet goed en wordt een dergelijke set-up wel vaker toegepast en/of is de berekening anders?
Ik heb het topic waar jij aan refereert ook even gevolgd, maar ik ben al vrij snel afgehakt, omdat het een halve marktplaats / semi kroeg aan het worden was. Mijn eerste idee wat ik bij jou set-up had waren micro-omvomers. Men is hier over het algemeen niet zo van de micro's want ze zouden onnodig duur zijn, iets wat ik langer bestrijd maar dat even ter zake.

Over die maximale output heeft solar bouwmarkt wel een interessante blog geschreven:

https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jerh schreef op zondag 1 september 2019 @ 22:08:
[...]

En ik beschreef in welke problemen je dan kan belanden. Dampopen is in ieder geval een uitdaging. Dus bouwmethode heeft invloed.

Mijn dak ziet er fraai uit:
[Afbeelding: Zonnedak]

maar de waterdichtheid was dus wel een uitdaging.
Heb je enig idee welke folie destijds gebruikt is? Heb je ook een tekening hoe de nok en zijaansluiting gemaakt zijn?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb vanochtend mijn slimme meter gekregen en tijdens het vervangen blijkt dat mijn oude digitale meter geen teruglevering registreert. Ik heb sinds installatie bijna 1600kWh opgewekt, daarvan zal maar een zeer klein deel eigen gebruik zijn wat betekent dat ik makkelijk voor 200 euro aan teruglevering mis loop.

Erg jammer, gaat toch die terugverdientijd omhoog.

• ApC_IcE

ApC_IcE

jogaa schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:58:
[...]

Even zonder bepaalde subsidieleningen meegenomen kun je het ook zo benaderen:

16x300 = 4800 Wp. Met een veilige rekenfactor van 1,25 voor de prijs, kost je die setup max 6000,- (dat moet je dus lenen).

Je gaat jaarlijks (waarschijnlijk, afhankelijk van factoren) ongeveer 4800 * 0,9 * 0,22 = 950 euro besparen.

Als je in 8 jaar afbetaald kost je dat ongeveer 900 euro per maand (5% rente, kan vast goedkoper).

Je profiteert vanaf dag 1 omdat je energierekening omlaag kan. Je merkt er dus maandelijks niets van (aflossen/rente is gelijk aan lagere energierekening).

De volgende variabelen maken die 8 jaar korter:
Totaalprijs 6000
Rente 5%
Jaarlijkse besparing 950

Ik zou het alleen doen als je verwacht de volle periode daar ook te wonen. Anders blijf je betalen voor iets waar je niet meer woont en niet van profiteert. Maar het toont wel dat als je het geld niet hebt, je wel direct kan profiteren.
Alleen bij de lening krijg je dus niet de BTW terug wat je bij de aanschaf van zonnepanelen wel krijgt.

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-12 14:32
ApC_IcE schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:00:
[...]

Alleen bij de lening krijg je dus niet de BTW terug wat je bij de aanschaf van zonnepanelen wel krijgt.
Je kunt ook bij het lenen voor zonnepanelen je BTW toch achteraf terugvorderen en die direct aflossen? Of heb ik iets gemist?

• ApC_IcE

ApC_IcE

exroosje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:11:
[...]

Je kunt ook bij het lenen voor zonnepanelen je BTW toch achteraf terugvorderen en die direct aflossen? Of heb ik iets gemist?
achteraf dus als je alles hebt afbetaald?

• exroosje
Nee als je de BTW hebt teruggekregen.

Voorbeeld: installatie van 5000 euro offerte, je leent 5000 waarmee de leverancier betaald wordt, met de factuur vorder je 1000 euro BTW terug en na enkele maanden krijg je die en los je af zodat je nog maar 4000 euro schuld overhoudt (die je volgens de lening condities moet aflossen in X jaar met 2% rente) .

Je hebt dus tijdelijk een hogere schuld voor de waarde incl BTW en je houdt een schuld over volgens de waarde ex BTW

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
BTW terugvragen staat natuurlijk los van je financiering. Als je zonnepanelen koopt dan kun je BTW terugvragen, of je dat nu met eigen geld doet of niet.

Je zou alleen wel eerst moeten checken of de geldverstrekker het toestaat dat je meteen alweer 15-20% van het leenbedrag aflost. Wellicht is het slimmer om de btw in eerste instantie uit eigen zak te betalen en enkel het 'exclusief btw' bedrag te lenen. Gewoon om administratief gedoe te voorkomen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• padoempats
ApC_IcE schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:00:
[...]

Waarom zou je de btw niet kunnen vorderen dan? Wat maakt de bron van het geld uit (spaargeld, geld van een bank, geld van de buren, familie)?

• exroosje
Prcies mijn punt. Tenzij je formeel niet de opdrachtgever en eigenaar wordt in zo'n constructie natuurlijk....

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-12 16:39
Tsurany schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:54:
Ik heb vanochtend mijn slimme meter gekregen en tijdens het vervangen blijkt dat mijn oude digitale meter geen teruglevering registreert. Ik heb sinds installatie bijna 1600kWh opgewekt, daarvan zal maar een zeer klein deel eigen gebruik zijn wat betekent dat ik makkelijk voor 200 euro aan teruglevering mis loop.

Erg jammer, gaat toch die terugverdientijd omhoog.
Dat is echt klote.. :X :X

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zeker. Nu een klacht lopen bij STEDIN, ik heb me immers aangemeld bij energieleveren.nl en in hun mail staat dat ze contact opnemen indien mijn meter niet geschikt is. Je raad het al, niks gehoord...
Indien nodig stap ik naar de geschillencommissie, ik wil mijn vergoeding zien.

• exroosje
Heb je zelf niets in de gaten gehad dan? Of kijk je nooit op je meter.... Er moet of iets terugtellen /achteruit draaien of de meter moet teruglevering aangeven als apart telwerk .

En heeft bij installatie niemand je meter bekeken? Een goede installateur doet dat.

Laat onverlet dat Stedin niet verwachtingen moet wekken die ze niet waar maakt, maar ook al zouden ze je wel gewaarschuwd hebben, voordat je een nieuwe meter hebt loop je toch een flinke periode opbrengst mis. Dat had je dus ook vooraf kunnen checken / laten oplossen.

• ApC_IcE

ApC_IcE

jogaa schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:54:
[...]

Waarom zou je de btw niet kunnen vorderen dan? Wat maakt de bron van het geld uit (spaargeld, geld van een bank, geld van de buren, familie)?
Je krijgt alleen btw over iets waar je eerst btw over hebt betaald. je bent bij het huren toch ook geen eigenaar er van?

Edit:
Ow wacht ik lees verkeerd. Ik had het over huren ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ApC_IcE op 26-09-2019 17:27 ]

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12 01:03
Gisteren zijn mijn zonnepanelen aangesloten op mijn SMA omvormer door de paneelschroevers. Nu hebben ze beide strings op 1 MPPT aangesloten, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Kan ik als ik de DC load switch op de SMA op nul zet, 1 van de strings overzetten naar de andere MPPT? of moet ik ook de AC uitschakelen?
@nietnormaal
Dan kan je idd doen met de dc-switch uit.
De panelen leveren nu toch niet meer, dus zelfs dat hoeft niet.

Met 1 plat schroevedraaiertje een beetje wippen in de uitsparing en trekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kj5Byzf85Tvim8kqStCq3A4o/thumb.jpg

Doorloop even de installatie wizard in de SMA en zet op nen-en5 nogwat. (binnen de 10 uur produktie)
Anders zou die te vroeg aftoppen (paar honderd watt minder) als hij op default staat.
Dat zullen ze ook wel "vergeten" zijn dan. >:)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2019 20:06 ]

• nietnormaal
Bedankt ga ik doen.

Ik had hem gisteren al op NEN gezet, Ze wisten ook niet hoe ze hem moesten configureren....

[ Voor 11% gewijzigd door nietnormaal op 26-09-2019 20:09 ]

• nietnormaal
@AUijtdehaag daar ga ik naar kijken.

Net de kabels omgezet. Maar ze waren ook niet gelabeld. Hoe kun je dan zien of je de juiste plus en min bij elkaar hebt van 1 string?

Kun je in de SMA software de twee strings afzonderlijk zien of krijg je alleen het totaal?
@nietnormaal
Zie je vanzelf, als je omvormer blijft slapen is het niet goed aangesloten :+

Alles apart uit te lezen inderdaad. Ook via de SMA webinterface.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
{
"Timestamp": "01/08/2019 15:06:42",
"SunRise": "01/08/2019 05:59:00",
"SunSet": "01/08/2019 21:28:00",
"InvSerial": 2130120959,
"InvName": "SN: 2130120959",
"InvStatus": "Ok",
"InvTemperature": 50.000,
"InvGridRelay": "Closed",
"EToday": 5.616,
"ETotal": 17394.355,
"PACTot": 2108.000,
"UDC1": 164.900,
"UDC2": 165.210,
"IDC1": 6.404,
"IDC2": 6.772,
"PDC1": 1055.000,
"PDC2": 1118.000,
"UAC1": 238.130,
"IAC1": 8.855,
"gridfreq": 49.990,
"opertm": 27158.296,
"feedtm": 25603.546
}

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2019 20:21 ]

• nietnormaal
@AUijtdehaag Sorry voor alle vragen. Maakt het nog uit of ze op de voorste of achterste pluggen zijn aangesloten van de MPPT?
@nietnormaal
Nee maakt niet uit, die voorste en achterste, zijn intern verbonden (parallel)
Dat is om 4 strings makkelijk te kunnen aansluiten (en 2x mppt dus, links en rechts)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2019 20:29 ]

• nietnormaal
Ok. Benieuwd hoe het morgen gaat, Vandaag door het sombere weer maar 1,2 kwh met 8 panelen oost en 8 op west. Hopelijk gaat het beter met ieder een aparte MPPT.

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:25
Nu ongeveer 7 jaar een pv installatie in gebruik. Vanavond slaat ineens de aardlek eruit. De groep waarop alleen de pv is aangesloten lijkt de boosdoener. Als ik die weer omzet slaat de aardlek er weer uit. Ik kan geen waterschade ontdekken. Behalve iets mis met de omvormer, kan dit ook veroorzaakt worden door defecte aansluitingen op panelen? Net een enorme harde bui hier gehad, vlak daarna gebeurde het.

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10 10:19
Net akkoord gegeven op een offerte voor 21 Yingli 370Wp panelen met een SMA omvormer. Installatie waarschijnlijk ergens medio november door Sun Solar. Ik hoop op een mooie winter :X

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:58
Marc O. schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:24:
Net akkoord gegeven op een offerte voor 21 Yingli 370Wp panelen met een SMA omvormer. Installatie waarschijnlijk ergens medio november door Sun Solar. Ik hoop op een mooie winter :X
Ik had vandaag ook gehoopt op een akkoord te kunnen geven... helaas redde de adviseur waarmee ik vandaag een afspraak had het niet i.v.m. problemen onderweg.

Nu hopen dat hij op korte termijn alsnog kan. Des te langer het duurt voordat men langs komt voor een offerte op maat, des te verder het plaatsen zal zijn... Uiteraard gaan we een wat sombere periode tegemoet maar goed... op de bank laten staan kost nog net geen geld :+

PS: We hebben vanzelfsprekend diverse offertes laten komen en deze partij was qua contact erg prettig én men heeft bij mijn vader recent panelen geleverd dus ik weet wat ik ongeveer kan verwachten (en dat is dus dik in orde, uitgaande van die ene ervaring).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

nietnormaal schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:30:
Ok. Benieuwd hoe het morgen gaat, Vandaag door het sombere weer maar 1,2 kwh met 8 panelen oost en 8 op west. Hopelijk gaat het beter met ieder een aparte MPPT.
Helaas..... Kan hooguit 1 procent schelen

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ebk71 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:37:
Nu ongeveer 7 jaar een pv installatie in gebruik. Vanavond slaat ineens de aardlek eruit. De groep waarop alleen de pv is aangesloten lijkt de boosdoener. Als ik die weer omzet slaat de aardlek er weer uit. Ik kan geen waterschade ontdekken. Behalve iets mis met de omvormer, kan dit ook veroorzaakt worden door defecte aansluitingen op panelen? Net een enorme harde bui hier gehad, vlak daarna gebeurde het.
En hoe is het vandaag, zelfde probleem of is de aardlek nog steeds niet in te schakelen.
Hangt de omvormer binnen of buiten, wat meer info is wel handig.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-12 16:39
ebk71 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:37:
Waar hangt de omvormer?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-12 18:42
Graag jullie reactie op mijn vraag in dit topic:
13xPV op 38°NO = 11xPV op 38°NO + 2xPV+opt. op 10° ZW ???
Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw