Growatt 5000UE vs Growatt 5000MTL-SAndrehj schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:58:
[...]
Leuk verhaal. Kun je dat ook staven met harde data? Want uit de rendementsgrafieken van SMA kan ik dat niet halen. Sterker nog, bij een 5 kW omvormer is de 3-fase variant bij 20 en 40% belasting zelfs 1% efficiënter dan de 1-fase uitvoering. Van de 3 en 4 kW 3-fasen omvormers heb ik geen rendementsdata, maar ook geen aanleiding om aan te nemen dat dat anders is.
Euro-efficiency: 96,7% vs 97,4%
Scheelt natuurlijk niet de wereld en ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet over de hele belastingscurve heb vergeleken. Dank voor je nuancering!
Ik reken de PE niet mee als stroomvoerende geleider. Die heb je sowieso nodig en altijd nodig. Volgens:[...]
Klopt ook al niet. Ten eerste heb je voor 3-fasen slechts 2 draden extra nodig (5 aders ipv 3). Om dezelfde lage verliezen te krijgen bij 3-fasen over 2.5mm² moet je bij 1-fase al naar 10mm². Reken maar na.
[...]
https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/
moet je inderdaad voor equivalent van 3-fase 2,5mm² naar 1-fase 6mm² (eigenlijk nog iets meer, maar verschil is <0,1%). Hier zit een klein voordeeltje. Met 3-fase reduceer je de stroom door de nul en heb je relatief iets minder koper nodig, maar volgens mij blijft hierbij gelden dat dit an sich niet de doorslaggevende factor gaat zijn.
Dit zie ik anders. De kans is wellicht twee keer zo groot, maar je uitval is 2 keer zo klein. Dat betekend dus ook dat bij falen je systeem nog steeds blijft leveren, wat bij een single-point of failure systeem niet het geval is.Het dubbele aantal mppt's is het enige voordeel. Maar prijstechnisch is dat zeker niet interessant.
[...]
De kans op falen is bij twee omvormers ook twee keer zo groot. Dit is dus ook al geen voordeel.
Fair point, dat heb ik inderdaad verwaarloost, maar zou naar gelang je omgeving (veel PV-invoeding) wel een probleem kunnen zijn/worden. Al kun je een 1-fase omvormer wel overzetten op een andere fase. Dat lukt bij een 3-fase omvormer niet. Als daar 1 fase boven de drempel komt stopt de hele omvormer.En dan hebben we het over de spanningsverhoging nog niet gehad. Alle keren dat er iemand in dit topic problemen met overspanning had, betrof het grote 1-fase installaties.
Zo kunnen meningen dus inderdaad verschillen. Ik stond precies voor die keuze en heb gekozen voor een 1-fase omvormer van 4600w. B20 alamat 100ma en hoppa gaan met dat ding. Mijn argumenten toen:Kortom: Als je een drie-fasen aansluiting hebt en van plan bent om een minimaal 3 kW omvormer te kopen, zou ik altijd voor een drie-fasen omvormer gaan.
- 1-fase omvormer is efficiënter;
- 1-fase omvormer heeft lagere startspanning (levert eerder);
- 1-fase omvormer is voordeliger;
- 1-fase omvormer is simpeler en daarmee mijn inziens minder faalgevoelig;
- 1-fase omvormer gaat beter om met kleinere strings (lagere DC-spanning)
[ Voor 4% gewijzigd door DARKviper123 op 25-07-2019 17:45 ]
2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S