Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.782 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
Andrehj schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:58:
[...]

Leuk verhaal. Kun je dat ook staven met harde data? Want uit de rendementsgrafieken van SMA kan ik dat niet halen. Sterker nog, bij een 5 kW omvormer is de 3-fase variant bij 20 en 40% belasting zelfs 1% efficiënter dan de 1-fase uitvoering. Van de 3 en 4 kW 3-fasen omvormers heb ik geen rendementsdata, maar ook geen aanleiding om aan te nemen dat dat anders is.
Growatt 5000UE vs Growatt 5000MTL-S
Euro-efficiency: 96,7% vs 97,4%

Scheelt natuurlijk niet de wereld en ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet over de hele belastingscurve heb vergeleken. Dank voor je nuancering!
[...]

Klopt ook al niet. Ten eerste heb je voor 3-fasen slechts 2 draden extra nodig (5 aders ipv 3). Om dezelfde lage verliezen te krijgen bij 3-fasen over 2.5mm² moet je bij 1-fase al naar 10mm². Reken maar na.

[...]
Ik reken de PE niet mee als stroomvoerende geleider. Die heb je sowieso nodig en altijd nodig. Volgens:
https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/
moet je inderdaad voor equivalent van 3-fase 2,5mm² naar 1-fase 6mm² (eigenlijk nog iets meer, maar verschil is <0,1%). Hier zit een klein voordeeltje. Met 3-fase reduceer je de stroom door de nul en heb je relatief iets minder koper nodig, maar volgens mij blijft hierbij gelden dat dit an sich niet de doorslaggevende factor gaat zijn.
Het dubbele aantal mppt's is het enige voordeel. Maar prijstechnisch is dat zeker niet interessant.

[...]

De kans op falen is bij twee omvormers ook twee keer zo groot. Dit is dus ook al geen voordeel.
Dit zie ik anders. De kans is wellicht twee keer zo groot, maar je uitval is 2 keer zo klein. Dat betekend dus ook dat bij falen je systeem nog steeds blijft leveren, wat bij een single-point of failure systeem niet het geval is.
En dan hebben we het over de spanningsverhoging nog niet gehad. Alle keren dat er iemand in dit topic problemen met overspanning had, betrof het grote 1-fase installaties.
Fair point, dat heb ik inderdaad verwaarloost, maar zou naar gelang je omgeving (veel PV-invoeding) wel een probleem kunnen zijn/worden. Al kun je een 1-fase omvormer wel overzetten op een andere fase. Dat lukt bij een 3-fase omvormer niet. Als daar 1 fase boven de drempel komt stopt de hele omvormer.
Kortom: Als je een drie-fasen aansluiting hebt en van plan bent om een minimaal 3 kW omvormer te kopen, zou ik altijd voor een drie-fasen omvormer gaan.
Zo kunnen meningen dus inderdaad verschillen. Ik stond precies voor die keuze en heb gekozen voor een 1-fase omvormer van 4600w. B20 alamat 100ma en hoppa gaan met dat ding. Mijn argumenten toen:
- 1-fase omvormer is efficiënter;
- 1-fase omvormer heeft lagere startspanning (levert eerder);
- 1-fase omvormer is voordeliger;
- 1-fase omvormer is simpeler en daarmee mijn inziens minder faalgevoelig;
- 1-fase omvormer gaat beter om met kleinere strings (lagere DC-spanning)

[ Voor 4% gewijzigd door DARKviper123 op 25-07-2019 17:45 ]

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00
DARKviper123 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:38:

Ik reken de PE niet mee als stroomvoerende geleider. Die heb je sowieso nodig en altijd nodig. Volgens:
https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/
moet je inderdaad voor equivalent van 3-fase 2,5mm² naar 1-fase 6mm² (eigenlijk nog iets meer, maar verschil is <0,1%). Hier zit een klein voordeeltje. Met 3-fase reduceer je de stroom door de nul en heb je relatief iets minder koper nodig, maar volgens mij blijft hierbij gelden dat dit an sich niet de doorslaggevende factor gaat zijn.
Ik neem maar aan dat je de Nul N bedoeld. PE gebruiken we voor aarde.
Bij een zuivere 3 fase terug levering loopt er inderdaad geen stroom door de nul.

Wat wel lullig is dat je inderdaad geen keuze hebt om even een andere fase te pakken. Hier in de buurt is L1 de hoogste door alle PV. Ik zit met mijn 4 kw op L2.

Ik vraag me dus af of een 3fase omvormer geheel uit gaat indien 1 van de fasen > 253V te boven gaat.
Ik vermoed dat hij gewoon uit gaat en niet op 2 fase verder gaat

[ Voor 8% gewijzigd door habbekrats op 25-07-2019 19:34 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
habbekrats schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:28:
[...]

Bij een zuivere 3 fase terug levering loopt er inderdaad geen stroom door de nul.

Wat wel lullig is dat je inderdaad geen keuze hebt om even een andere fase te pakken. Hier in de buurt is L1 de hoogste door alle PV. Ik zit met mijn 4 kw op L2.

Ik vraag me dus af of een 3fase omvormer geheel uit gaat indien 1 van de fasen > 253V te boven gaat.
Ik vermoed dat hij gewoon uit gaat en niet op 2 fase verder gaat
Ik heb hier twee omvormers die gaan onder 700 terug naar twee fase en bij 350 watt naar één fase. Dus ik denk dat ze best wat kunnen balanceren, mijn drie fasen schelen hooguit één of twee volt, en dat met drie omvormers tegelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:40
RvV schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:32:
Ter info..
Die "micro-kacheltjes" maken het wel lekker warm op de onderste rij panelen.
De APS inverters zelf zitten op 69°C.

[Afbeelding: micro-kacheltjes]
Vraag voor de experts..
Ik zat mijn af te vragen of de warmte van de "micro-kacheltjes" niet heel veel invloed heeft op de efficiëntie van de panelen. Maw of de gehele serie cellen in het paneel niet gaat presteren als de warmste/inefficiëntste cel. Net als de gehele string naar het slechte paneel.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nee. Een hogere temperatuur zorgt voor een lagere spanning (en een ietsje hogere stroom). Alleen de warmere cellen leveren dus minder op en beïnvloeden de andere cellen niet.
Omgekeerd helpt elke cel die je koelt de opbrengst weer omhoog (bijvoorbeeld met de uitgang van een warmtepompboiler of mechanische ventilatie, of PVT).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:11
CodeIT schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:52:
@RvV Mooi om te zien. Mijn warmste APS QS1 is nu 77 °C. Ik vind het eigenlijk wat te warm voor elektronica.
De GoodWe omvormer staat in de buurt van de airco en is maar 36°C.
Ik zag in een vorige post dat je de panelen op betonbandjes hebt gemonteerd. Waar heb je de APS gestopt? Koelt dat voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik ben ook bezig om mijn platdak te voorzien van zonnepanelen. Ben nu bezig met uitzoeken en waar ik niet uitkom is de max DC voltage.Ik zal er denk ik overheen lezen maar kan het niet vinden hoe dit te bekijken/berekenen.

Ik heb al een omnik 4.0k-tl2 ter beschikking en het moet daar dus ook op gaan werken.

Volgens de specs mag de ingangs DC spanning max 590 V zijn.

Nu wil ik de volgende panelen gebruiken: JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp

Als ik deze invul in de SMA calculator dan vind hij dat als ik 1 streng maak dat ik over de 600 volt ga. maar als ik 2 strengen maak dan mag het wel volgens die calculator. dit is wel met een SMA convertor die max 600 V input heeft maar ook 2 ingangen (MPP) heeft.

Nu is mijn vraag. Kan ik gewoon 2x 6 van de bovenstaande panelen aansluiten op deze omvormer?

Onderstaande geeft de SMA calculator als getallen
Alles in 1 streng: 644 V
alles in 2 strengen: 322 V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
Met 1x 12 panelen ga je in de winter dik over de 600V. Dat is dus helaas geen optie.

2x 6 panelen is jouw oplossing. Het enige wat jammer eraan is dat het voltage dan wel aan de lage kant is; ik gok zo’n 230/250V. Kost je ietsjes aan efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
habbekrats schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:28:
[...]

Nee, ik bedoelde daadwerkelijk de PE. Stroomvoerend kan zijn (bij onevenredige belasting): L1, L2, L3, N = 4x 2,5mm² = totaal 10mm². Bij twee fase heb je alleen L1 en N die stroom voeren, vandaar dat ik zei dat je 2,5mm² bij 3-fase al moet vergelijken met 5mm² bij 2-fase. Ik liet de PE compleet buiten beschouwing omdat die geen stroomvoerende functie heeft. Was wellicht iets onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DARKviper123
ApC_IcE schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:46:
[...]

Met dat laatste, een 8k systeem zou ik gewoon 3 fasen doen. Je wilt 2x20A omvormer aansluiten op bij 1X35A? Kost je ook 2x een omvormer. Dit kan prima op 3x16. En gelijkmatiger verdeeld en minder hoge spanningen.
Met 2x 5000w zit je zelfs op 2x20/25A en hoe ga je dat doen op 1x35A? Dan is ook 3x16A “beter”.
Naja goed. Het kan wel maar moet je (en de netbeheerder) dit willen?
Ik snap je reactie niet. Ik ging natuurlijk uit van 3-fase aansluiting bij de netbeheerder (3x 25A). Anders heeft het weinig zin om een 3-fase omvormer af te wegen tegen 1-fase omvormers. Bij 1 fase aansluiting van de netbeheerder kun je immers niet veel anders dan een (of meerdere) 1-fase omvormers ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-10 12:56
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:27:
@prekz
Een SMA (TL xxxx-21 en huidige model) is in ieder geval uit te lezen via modbus tcp/ip (huidig model ook wifi dus) en in Node-red (code heb ik).
Daarmee wordt het vrij eenvoudig (code aan te vullen) om naar home-assistant te gaan lijkt me.

1 probleempje. 4 standaard panelen (60 cell) leveren te weinig Vmpp op, voor de SMA.
Dus moet je op zoek naar 96 cell panelen.
Panasonic hit (kuro) of Sunpower. Beide ietsjes duurder dan een standaard paneel.
4 en 6 panelen per string is daarmee geen probeem meer op een 2x mppt omvormer.

Of je schroeft micro omvormers (APS) onder een normaal (60 cell) paneel. Koppeling home-assistant dan? Geen idee.
Thanks voor de info O-)

Huidig model is dan de SMA Sunnyboy 1.5/2.0/2.5? (link: https://www.sma-benelux.c...lio_Jan_2019_5__FINAL.pdf

Op mijn schuurdak komen sowieso 6 panelen. Kan ik dan wel vooruit met de 60cell panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
Andrehj schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:29:
[...]

Dat klopt dus niet, en is al meerdere malen (met brondata) in dit topic aangetoond. Een slimme meter telt het verbruik van alle fasen op, en trekt daar het terugleveren van alle fasen weer vanaf. Je saldeert dus altijd automatisch tussen de fasen. Dit is ook in de eisen van zo'n meter vastgelegd.
Hmm ik heb het bij mij gecontroleerd. Op dit moment heb ik bijv 350w terugleveren op L3 en verbruik van 90w op L2. Op dat moment lever is dus op een fase terug aan het net en gelijktijdig op een andere fase vraag ik van het net. Ik zie ook beide tellers oplopen, terwijl ik eigenlijk meer teruglever dan dat ik aan eigen gebruik heb op dat moment. Dus hoogtarief terugleveren loopt nu op and hoogtarief verbruik loopt op.
Dat je op papier saldeert is leuk voor nu, maar als je het voor je eigen gebruik doet, is het niet zo handig om een 1-fase omvormer te hebben op een fase waar je nauwelijks continu gebruik hebt. Met 3-fase omvormer is de kans dat je het zelf gebruikt groter. Het beste is eigenlijk 1-fase aansluiting en 1-fase omvormer, dan weet je zeker dat je alle stroom direct zelf kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 10:10
jogaa schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:29:
[...]

Hmm ik heb het bij mij gecontroleerd. Op dit moment heb ik bijv 350w terugleveren op L3 en verbruik van 90w op L2. Op dat moment lever is dus op een fase terug aan het net en gelijktijdig op een andere fase vraag ik van het net. Ik zie ook beide tellers oplopen, terwijl ik eigenlijk meer teruglever dan dat ik aan eigen gebruik heb op dat moment. Dus hoogtarief terugleveren loopt nu op and hoogtarief verbruik loopt op.
Dat je op papier saldeert is leuk voor nu, maar als je het voor je eigen gebruik doet, is het niet zo handig om een 1-fase omvormer te hebben op een fase waar je nauwelijks continu gebruik hebt. Met 3-fase omvormer is de kans dat je het zelf gebruikt groter. Het beste is eigenlijk 1-fase aansluiting en 1-fase omvormer, dan weet je zeker dat je alle stroom direct zelf kan gebruiken.
Deja vu?
Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
jogaa schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:29:
[...]

Als je beide tellers tegelijk ziet oplopen heb je net als ik een meter die niet intern verrekend.
Als voordeel kun jij nu werkelijk zien wat je zelf verbruikt, en of je je huis aansluitingen dus goed verdeelt hebt.
Het nadeel is dat als salderen verdwijnt jij mogelijk meer moet gaan afrekenen omdat je dan eigenlijk per fase betaald.
Maar dat is kwestie van bellen en je hebt zo nieuwe meter want deze voldoet feitelijk niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46

CodeIT

Code IT

BreiTech schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:39:
[...]

Ik zag in een vorige post dat je de panelen op betonbandjes hebt gemonteerd. Waar heb je de APS gestopt? Koelt dat voldoende?
Die ligt op een eigen stuk betonband met een Clickfit beugel. Ongeveer hetzelfde als montage op rails op het dak. In principe kan er gewoon wind onder de panel langs. Op een plat dak met opstand heb je echter iets minder wind, dus ik denk dat ze wel wat heter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grappig dat in jou link al staat dat het op afstand te fiksen is met software update. Dit bewijst voor mij dat de belofte van wiebes zo wankel is als wat, dat wij onze eigen rechtstreeks gebruikte stroom nooit hoeven te betalen. Als hij het in zijn kop krijgt kan hij via software dus heel simpel intern over fase salderen ook afschaffen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Essent meet tijdens warme dagen tot 15 procent stijging stroom verbruik vanwege extra airco etc....
Feitelijk is de stijging hoger omdat het DEELS word opgevangen door zonnepanelen.
Dus hoezo netwerk verzwaren vanwege teveel PV..... Er is nog veel te weinig PV!!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Goed idee @reneeke1970, ik zal binnenkort kijken of ik de ruimte die niet benut is bij het plaatsen van mijn zonnepanelen en vrijgekomen is na het verwijderen van de CV ketel, kan aanvullen met extra zonnepanelen.

Volgens mij moeten er nog 6 zonnepanelen bijkunnen waardoor ik van 5760 naar 7680 zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prekz schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:48:
[...]

Thanks voor de info O-)

Huidig model is dan de SMA Sunnyboy 1.5/2.0/2.5? (link: https://www.sma-benelux.c...lio_Jan_2019_5__FINAL.pdf

Op mijn schuurdak komen sowieso 6 panelen. Kan ik dan wel vooruit met de 60cell panelen?
Inderdaad. Maar die je opnoemt hebben maar 1 ingang. En je wilt 2 ingangen, omdat je 2 ongelijke strings hebt.
Dus vanaf een sma 3.0 1AV-41
6x 60 cell is geen probleem.
4x 60 cell is kritisch met 128 Vmpp, (grens ligt op 100 Vmpp (uit mijn hoofd)
Dus liever 4x 96 cell

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2019 16:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Laatst online: 02-10 10:08

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

DARKviper123 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 23:04:
[...]

Ik snap je reactie niet. Ik ging natuurlijk uit van 3-fase aansluiting bij de netbeheerder (3x 25A). Anders heeft het weinig zin om een 3-fase omvormer af te wegen tegen 1-fase omvormers. Bij 1 fase aansluiting van de netbeheerder kun je immers niet veel anders dan een (of meerdere) 1-fase omvormers ophangen.
Je kan beter 250 uitgeven om naar 3 fase te gaan dan 600-900 voor een 2e enkelfase omvormer.

In de praktijk worden 2 omvormers om deze redenen niet vaak gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DARKviper123
ApC_IcE schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:48:
[...]

Je kan beter 250 uitgeven om naar 3 fase te gaan dan 600-900 voor een 2e enkelfase omvormer.

In de praktijk worden 2 omvormers om deze redenen niet vaak gedaan.
De discussie staat wat mij betreft los van de aansluiting bij de netbeheerder, maar in de discussie ging ik er wel vanuit dat je de mogelijkheid hebt om een 3-fase omvormer aan te sluiten.

Alleen heb je op een 3-fase aansluiting nog steeds de mogelijkheid om 1-fase omvormers aan te sluiten. Zo stelde ik dat het wel eens helemaal niet zo 'verstandig' hoeft te zijn voor de opwekker om bij vermogens boven de 3600w al naar 3-fase omvormers over te stappen. Ik stelde dat het wat mij betreft zelfs wel eens handiger kan zijn om tot 5000w gewoon op een enkele fase te blijven terugleveren. Vervolgens tussen 5kW en 10kW twee 1-fase omvormers op te hangen. (Prijs is echt exact gelijk: 2x 5500MTL-S vs 1x 10000TL3-S = €1400 vs €1400).

Om de voordelen die ik al eerder schetste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:51

BlueTooth76

Let the sun shine!

De extra koeling op de omvormers blijkt behoorlijk effectief, de garage is nu 33,5 graden en de omvormers blijven rond de 51 graden. Zonder koeling zouden ze fors warmer zijn nu (vorig jaar september werden ze bij een test op een mooie dag al 54 graden als ik de koeling uitschakelde en toen was het in de garage nog lang zo warm niet).

Wel blijft de warmte erg hangen op de plek waar de omvormers hangen dus heb er nu als test eens een bureauventilator neergezet. De temperatuur op PVOutput zakt gelijk een beetje in.

Volgende week krijg ik 4 Sunnon fans (92mm) binnen die tot 3000 rpm kunnen, ik wil eens testen wat die kunnen doen als ik ze onder de omvormer monteer.

Mocht de test slagen, dan monteer ik ze wat netter, met fangrill en temperatuurregeling (inschakelen bij xx graden met een W1209 en per koeler een eigen traploze temperatuurregeling tussen 20 en 50 graden zodat ze niet gelijk "voluit" gaan).

Gelukkig hangt de omvormer 4cm vrij van de muur (destijds spacers gemaakt van aluminiumprofiel dat over was van het dak omdat er al 2x 14cm fans achter gemonteerd zitten) dus heb ruim 10cm ruimte voor fans. Anders zou ik 6cm fans moeten gebruiken.

Is het allemaal nodig? De omvormer zit nog ruim binnen z'n de-rating dus eigenlijk niet. Maar het is wel een beetje hobby / sport van me om computers en apparatuur te koelen dus is het wel een leuk project :)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heeft wat voeten in de aarde gehad, met name de kabel naar de meterkast die buitenom moest, maar het is keurig afgeleverd en staat nu lekker op te wekken. Om half 3 stond er 4100 watt op de meter, benieuwd wat er morgen staat als de panelen wat koeler zijn en de oost kant vol in de zon ligt, dat zijn de meeste panelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik kreeg net een error op beide omvormers, ze zijn blijkbaar herstart op dat moment.
De error is er eerder geweest.

Voltage op de 3 fasen zit tussen de 235 en de 240 dus dat is nog niet te hoog.
Error Code: 89
Passive anti islanding
Error opgezocht:
44 2x90 89 8x38 Islanding - Passive
AC grid voltage malfunction. When AC voltage returns the inverter should restart after the reconnection time.
If the problem persists, consult with the grid operator
Momenten dat de error optrad:
07/26/2019 15:33
07/26/2019 15:32
07/25/2019 17:58
06/30/2019 09:54

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-07-2019 15:55 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

BlueTooth76 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:54:
Ik kreeg net een error op beide omvormers, ze zijn blijkbaar herstart op dat moment.
De error is er eerder geweest.

Voltage op de 3 fasen zit tussen de 235 en de 240 dus dat is nog niet te hoog.

[...]

[...]

Momenten dat de error optrad:

[...]
Dan ziet ie het net niet, en voorkomt ie dat ie in eiland bedrijf (los van het net spanning opwekt) gaat. Dan heb je denk ik ergens een los contact dat af en toe weer wel contact maakt als het meerdere keren voor komt. reden voor serieus onderzoek!
Of je hebt een aantal keren echt geen spanning op het net gehad (of zelf in de MK gezeten, maar dat had je dan wel geweten denk ik), maar dat komt niet veel voor in NL.

Anti eiland bedrijf is normaal gesproken voor de veiligheid, dat als je de hoofdschakelaar omzet in de MK dat dan de omvormer snel stopt met spanning op net zetten (meestal binnen 2 sec.) Ook moet de omvormer in de pas blijven lopen met de netfrequentie die nog wel eens en beetje heen er weer schuift en dan kan het zijn dat als het net en de omvormer te lang apart zouden blijven door werken dat als er dan weer contact is dat dan de fase zoveel verschoven is dat er een fors spanningsverschil is, en dan kan er een hoop stuk gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Andre1973 op 26-07-2019 16:36 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Andre1973 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:30:
[...]

Dan ziet ie het net niet, en voorkomt ie dat ie in eiland bedrijf (los van het net spanning opwekt) gaat. Dan heb je denk ik ergens een los contact dat af en toe weer wel contact maakt als het meerdere keren voor komt. reden voor serieus onderzoek!
Of je hebt een aantal keren echt geen spanning op het net gehad (of zelf in de MK gezeten, maar dat had je dan wel geweten denk ik), maar dat komt niet veel voor in NL.

Anti eiland bedrijf is normaal gesproken voor de veiligheid, dat als je de hoofdschakelaar omzet in de MK dat dan de omvormer snel stopt met spanning op net zetten (meestal binnen 2 sec.) Ook moet de omvormer in de pas blijven lopen met de netfrequentie die nog wel eens en beetje heen er weer schuift en dan kan het zijn dat als het net en de omvormer te lang apart zouden blijven door werken dat als er dan weer contact is dat dan de fase zoveel verschoven is dat er een fors spanningsverschil is, en dan kan er een hoop stuk gaan.
Opmerkelijk is wel dat beide omvormers dezelfde melding gaven, zitten ieder op eigen groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:01
Toch wel leuk om te zien hou bij ons in de straat diverse zonnepanelen installateurs aan het werk zijn, maar jeetje wat zit daar een verschil in.
Vanmorgen vroeg om 7:00 komt een ploeg van 5 mensen de panelen plaatsen bij mijn buurman die een paar weken daarvoor mij om ervaring/advies vroeg, ik mijn ervaring gegeven van mijn installateur en de reden waarom ik voor die partij had gekozen.
Bij mij ging het echt super vlot, 3 man om 7:00 aan de deur en om 13:00 alle 16 panelen aan 2 zijden geplaatst en de omvormer aangesloten.
Inmiddels is het bijna 16:45. de hele straat ligt vol bende, enkel het bevestiging systeem is geplaatst en lopen hier 5 bellende knakkers rond, zal wel warm zijn, tja dan denk ik dat je beter een minder zonnige dag moet nemen want 38 graden op een dak mmmm. ook geen beste reclame.
oja de buurman had een andere party gekozen ..

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
merlin1201 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:49:
tja dan denk ik dat je beter een minder zonnige dag moet nemen want 38 graden op een dak mmmm. ook geen beste reclame.
Ik ben net zelf een half uur klaar met mijn dak klus die ik om 10:00 begon. Gelukkig wel op mijn noord dak :p Soms heb je dingen nou eenmaal voor een bepaald weekend gepland.
Als de buurman dan ook nog een party geeft, dan moet je niet verwachten dat die jonge knakkers snel doorwerken :+

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

CurlyMo schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:57:
[...]

Als de buurman dan ook nog een party geeft, dan moet je niet verwachten dat die jonge knakkers snel doorwerken :+
:9B lol :9B

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 10:10
Toch wel leuk om te zien hou bij ons in de straat diverse zonnepanelen installateurs aan het werk zijn, maar jeetje wat zit daar een verschil in.
Vanmorgen vroeg om 7:00 komt een ploeg van 5 mensen de panelen plaatsen bij mijn buurman die een paar weken daarvoor mij om ervaring/advies vroeg, ik mijn ervaring gegeven van mijn installateur en de reden waarom ik voor die partij had gekozen.
Bij mij ging het echt super vlot, 3 man om 7:00 aan de deur en om 13:00 alle 16 panelen aan 2 zijden geplaatst en de omvormer aangesloten.
Inmiddels is het bijna 16:45. de hele straat ligt vol bende, enkel het bevestiging systeem is geplaatst en lopen hier 5 bellende knakkers rond, zal wel warm zijn, tja dan denk ik dat je beter een minder zonnige dag moet nemen want 38 graden op een dak mmmm. ook geen beste reclame.
Afgelopen week waren er bij mij in de wijk ook twee mannetjes bezig met het installeren van 9 zonnepanelen. De outfit kwam professioneel over, mooi bedrijfslogo. Maar met alleen een laddertje van 6 meter zonder enige andere zichtbare vorm van valbescherming, bracht me aan het twijfelen. Toen ik er langs kwam toen ze klaar waren, werd m'n beeld bevestigd. Panelen in landscape, met het eerste bevestigingspunt ongeveer halverwege het paneel. Denk dat die de eerste storm eraf liggen, of in tweeën geknakt. Een idee voor apart topic "het wrak op het dak"? (vrij naar het wrak van de weg), de slechtst geïnstalleerde panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 21:58
Welke partij heeft bij jouw de installatie verzorgd als ik vragen mag ?

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
il-Principe schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 23:42:
[...]

Afgelopen week waren er bij mij in de wijk ook twee mannetjes bezig met het installeren van 9 zonnepanelen. De outfit kwam professioneel over, mooi bedrijfslogo. Maar met alleen een laddertje van 6 meter zonder enige andere zichtbare vorm van valbescherming, bracht me aan het twijfelen. Toen ik er langs kwam toen ze klaar waren, werd m'n beeld bevestigd. Panelen in landscape, met het eerste bevestigingspunt ongeveer halverwege het paneel. Denk dat die de eerste storm eraf liggen, of in tweeën geknakt. Een idee voor apart topic "het wrak op het dak"? (vrij naar het wrak van de weg), de slechtst geïnstalleerde panelen?
Als de haak stevig genoeg is geen probleem, die knakken niet. Ik heb zelfs al boerderij gezien waar ze gewoon halve meter buiten de gevel steken. Extra overstek hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:01
@ierssi Ik wil eigelijk geen reclame maken zowel positieve als negatieve, simpelweg omdat een ploegje installateurs het visitekaartje zijn van een bedrijf, en dat kan positief of negatief zijn en wil niet altijd iets zeggen over het bedrijf zelf.
Mijn keuze destijds heb ik gemaakt nog voordat ik dit forum kende, en zou nu mogelijk een andere keuze maken maar als leek heb ik vooral gekeken naar het soort bedrijf, of deze solo werkte of dat ze zijn aangesloten bij de diverse waarborg instanties. Ook vond ik het destijds een goede gedachte dat ik zag dat Essent aandeelhouder was in dat bedrijf.
Omdat je toch iets aanschaf dat hopelijk langer als 30 jaar zijn diens gaat doen vind ik het belangrijk dat dit soort bedrijven dan nog bestaan ipv de kleine bedrijfjes die waarschijnlijk binnen enkele jaren niet meer bestaan, maar zoals gezegd het is het gevoel wat je bij een bedrijf heb en dat vind ik belangrijker als de goedkoopst mogelijke prijs afdingen, want dat is wat hier in de straat voor 90% gedaan word.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zonnepanelen is inderdaad een verslaving. Zit nu al de hele ochtend de opbrengst in de gaten te houden :+

Toch maar snel eens kijken wat ik op de schuur kan doen. Dat zouden vier panelen worden, dat kan wel op een eigen omvormer rechtstreeks op de schuur groep aangesloten lijkt me? Stroomverbruik in de schuur is hoogstens wat tuinverlichting en een keer de heggenschaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Tsurany schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:29:
Toch maar snel eens kijken wat ik op de schuur kan doen. Dat zouden vier panelen worden, dat kan wel op een eigen omvormer rechtstreeks op de schuur groep aangesloten lijkt me? Stroomverbruik in de schuur is hoogstens wat tuinverlichting en een keer de heggenschaar.
Zonder PV-verdeler mag het officieel niet, onofficieel zal er weinig mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tsurany
Je moet een pv verdeler plaatsen in je schuur en dan moet het een kabel zijn zonder aftakkingen naar de groepenkast.
https://www.groepenkastbestellen.nl/blog-pv-verdeler

@CurlyMo was me voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Tsurany als je de onofficiële route volgt, zorg dan tenminste dat het een vaste aansluiting wordt en geen stekker. Dat laatste is levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een PV verdeler was inderdaad het idee, als het goed is zit er namelijk niks anders op die groep. Zal het tzt wel even door een elektricien laten aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:02

Freakie1NL

Grote Baas

Omgekeerde ervaring hier, de partij waarmee ik in zee ging is een gerenommeerde naam, maar man man wat maakte de installatie 'ploeg' er een puinhoop van. Gaten naar kruipruimte geboord zonder eerst inspectie van kruipruimte, 1 man in zijn eentje het dak op, onderling ruzie maken, veel te laat komen aankakken, dakpannen breken en zeggen dat het al zo was (dat het gebeurt geeft niet maar hang geen lul verhaal op), veel te lang bezig meer dan 12 uur; is meer dan 1 per paneel, niet opruimen. Ben echt de hele dag tijdens de installatie bezig geweest met de contractuele partij bellen, die gasten goed in de gaten houden en ze correcties laten doorvoeren. Achteraf gezien had ik misschien ze moeten afbreken, maar je hebt op zo'n moment zoveel aan je hoofd.

Was de eerste in de wijk, dus veel buren hebben om advies gevraagd. Nodeloos te zeggen dat ik deze partij niet heb aangeraden.

Wat een ander verhaal bij mijn moeder, juist omdat ik daar een perfecte installatie belangrijk vond hier extra opgezocht. En wat kwam er een nette partij, keurig alles opruimen, niet zomaar boren (mochten ze niet eens) , alles goed overleggen hoewel 1 woord genoeg was. Zo'n installatie maakt of kraakt echt de partij waarbij je het afsluit. Want ook bij mijn moeder ging het niet volgens plan maar dat kwam door de indeling van het huis. Maar zowel de installateur als de partij die alles regelen zaten er goed en flexibel op waardoor alles binnen een kortere tijd dan als bij mij perfect gereed was. 7 panelen meer maar wel sneller en netter.

Oh ja bij mij moesten ze nog een keer terugkomen omdat ze niet alles hadden afgerond ....

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Toevoeging bovenaan de openingspost:
Zouden we zonnepanelen in de pricewatch willen? Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?
Het zou het zoveel makkelijker maken om passende (de juiste maat of spanning/stroom) te vinden.
En dan meteen goede leverancier(s) weten te vinden met betrouwbare levertijden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Tsurany schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:21:
Een PV verdeler was inderdaad het idee, als het goed is zit er namelijk niks anders op die groep. Zal het tzt wel even door een elektricien laten aansluiten.
PV verdeler maken is toch niet zo moeilijk. Helemaal omdat je de stroomtoevoer helemaal kan afschakelen zonder afhankelijk te zijn van je hoofdschakelaar. Dat maakt het een stuk veiliger en makkelijker werken dan werken in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik ben mij nog in de materie aan het verdiepen, aanleiding voor mijn vraag is een (eerste) offerte die ik heb ontvangen.

De aanbieder is wezen kijken en weet dat de capaciteit van mijn aansluiting 1x25A is. Als ik de startpost goed lees betekent dit dat de omvormer max 3.680 Watt mag zijn. Toch wordt in de offerte een SolarEdge omvormer van 5000 watt aangeboden (totaal vermogen aangeboden panelen is 4650 wp).

Is dat gebruikelijk of klopt hier iets niet? Kan het ook aan de aanbieder vragen maar hier is het vast iets onafhankelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:41

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Gaat prima!
mrnn schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:50:
Ik ben mij nog in de materie aan het verdiepen, aanleiding voor mijn vraag is een (eerste) offerte die ik heb ontvangen.

De aanbieder is wezen kijken en weet dat de capaciteit van mijn aansluiting 1x25A is. Als ik de startpost goed lees betekent dit dat de omvormer max 3.680 Watt mag zijn. Toch wordt in de offerte een SolarEdge omvormer van 5000 watt aangeboden (totaal vermogen aangeboden panelen is 4650 wp).

Is dat gebruikelijk of klopt hier iets niet? Kan het ook aan de aanbieder vragen maar hier is het vast iets onafhankelijker.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Gezien selectiefiteit een geen must is maar een aanbeveling kan je hoger gaan dan 16A, wel even op de draad diameter letten.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ten eerste kan je gratis naar 1x35A via Liander of stedin.
De Solar Edge 5000 kan je begrenzen op 16-24A (uit mijn hoofd) dus dan kan er in principe een 20 of 25A op zonder problemen.

Die 3680 is 16A x 230V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:27
In mijn ervaring vraagt stedin €222 voor een verzwaring van 25A naar 35A.

Met oog op de toekomst zou je dan kunnen overwegen om meteen voor 3*25A te gaan. Die ombouw kost (mits de kabel er al ligt) €290. Prijzen zijn ook te vinden op de site van stedin. Plus natuurlijk de benodigde aanpassingen aan je meterkast.

[ Voor 15% gewijzigd door -JB- op 27-07-2019 23:05 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:29
CurlyMo schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:44:
@Tsurany als je de onofficiële route volgt, zorg dan tenminste dat het een vaste aansluiting wordt en geen stekker. Dat laatste is levensgevaarlijk.
Waarom zou een stekker levensgevaarlijk zijn?

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:16
Wanneer zou je overwegen naar een 3x35A aansluiting te gaan? Dit is wat mijn instalateur aanraadt nu ik straks inductie/wp/21 zonnepanelen krijg.. vastrecht wordt dan 700 euro per jaar hoger :'(
-JB- schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 23:04:

Met oog op de toekomst zou je dan kunnen overwegen om meteen voor 3*25A te gaan. Die ombouw kost (mits de kabel er al ligt) €290. Prijzen zijn ook te vinden op de site van stedin. Plus natuurlijk de benodigde aanpassingen aan je meterkast.

[ Voor 3% gewijzigd door DeWâl op 28-07-2019 08:43 ]

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
DeWâl schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:41:
Wanneer zou je overwegen naar een 3x35A aansluiting te gaan? Dit is wat mijn instalateur aanraadt nu ik straks inductie/wp/21 zonnepanelen krijg.. vastrecht wordt dan 700 euro per jaar hoger :'(

[...]
Je overweegt het als je het nodig hebt, zo simpel is de rekensom. En dat is bij jou vast niet het geval, tenzij inductie op één fase word aangesloten, tesamen met een 8 kW één fase warmtepomp. En je neemt een 8 kW één fase omvormer op de andere vrije fase. Dan heb je het nodig.
Maar dan kun je beter je installateur de deur wijzen......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prein2

prein2

Kan echt prima op 3x25.. Kan zelfs nog een laadpaal bij als je die laadpaal enigszins intelligent maakt dat ie bij piek vermogen even wat langzamer laadt. Daar zijn inmiddels zat commerciële producten voor te krijgen.

3x35 doe je pas als het vaker dan eens per jaar mis gaat 😊 maar dan moet je wel meer je best doen

[...]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Marcusso schreef op zondag 28 juli 2019 @ 01:19:
[...]

Waarom zou een stekker levensgevaarlijk zijn?
Omdat op die stekker 230v staat waar dat normaal bij stekkers niet zo is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[...]
Ik heb hier inductie, 9 kW all-electric warmtepomp en 4700 Wp zonnepanelen, en dat gaat goed op 3x25.
zonnepanelen helpen juist mee om met een kleinere aansluiting te werken. Met een beetje spelen kan je ook nog zo veel mogelijk eigen opwek compenseren. Ik laat de warmtepomp voor warm water draaien op het moment dat ik de meeste opwek heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

-JB- schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 23:04:

Wow. Dure grap. Hier is het gratis. En naar 3x25A koste 240 geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Die 21 zonnepanelen zijn niet van invloed op je aansluiting, want die leveren terug.
En een gewone WP en inductie is echt geen probleem op 3x25A. Dat is een combi die zeer veel mensen hier hebben. Je moet gewoon je belastingen netjes over de fasen verdelen, dan is er niets aan de hand. Mocht het echt nodig zijn dan kun je zelf ook wel wat sturen, door bijvoorbeeld de WP uit te schakelen als je aan het koken bent (kan automatisch, en heb je bij een besparing van € 700 per jaar snel terugverdiend).

Overigens stel je deze vraag in het verkeerde topic. Omdat je 21 panelen niet van invloed zijn op je aansluiting, is deze discussie is meer op zijn plek in dit topic, of eventueel in het warmtepomptopic.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:29
CurlyMo schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:08:
[...]

Omdat op die stekker 230v staat waar dat normaal bij stekkers niet zo is.
Nee hoor. Als de micro omvormer (zoals een APS QS1) een aangesloten 230v heeft zal deze pas na 2 minuten gaan produceren.

Als je stekker uit het stopcontact haalt staat hier geen spanning op, dus kan je deze veilig aanraken.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:09

[...]
Met 3 x 25A kun je een langdurig piekvermogen van 17KW aan, en dat is echt ruimschoots voldoende voor "normale" huishoudens.

Wij hebben geen gas, en doen alles elektrisch

11,2KW WP
12KW inductie kookplaat
7000WP op het dak

En in de afgelopen 2,5 jaar (zoals als ik hier woon) welgeteld 0 x problemen gehad, en ook nergens rekening mee gehouden, regelmatig alles tegelijkertijd, en nog nooit 1 probleem gehad.

Wel alles "Mooi" over de 3 fasen verdeeld, zowel kookplaat, WP als omvormer zijn 3 fasen apparatuur.

Voor alle apparatuur geldt eigenlijk dat ze nooit het volle vermogen trekken, en al helemaal niet tegelijkertijd.

De hoogste piekvermogens die ik gezien heb is een keer 11 á 12KW midden in de winter als de WP SWW draait en mijn vrouw aan het koken is.

De gemiddelde piekspanning in december / januari is bij mij 6,5KW.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 28-07-2019 10:08 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Marcusso schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:42:
[...]

Nee hoor. Als de micro omvormer (zoals een APS QS1) een aangesloten 230v heeft zal deze pas na 2 minuten gaan produceren.

Als je stekker uit het stopcontact haalt staat hier geen spanning op, dus kan je deze veilig aanraken.
Gaat dat op voor alle omvormers? Ik zou het er niet op willen gokken. Vaste aansluiting met een werkschakelaar is weinig meer werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 13:02
Dat geld voor alle omvormers. De gedachte dat een stekker niet goed is komt voort uit dat een stekker en of stopcontact niet geschikt is om langdurig grote stromen te verwerken. Maar goede kwaliteit en niet te grote stromen bv tot 2000 watt zie ik geen probleem. We hebben jaren lang boilers met stekkers aangesloten. Het is een kwestie van gezond verstand.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

snameroc schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:45:
Dat geld voor alle omvormers. De gedachte dat een stekker niet goed is komt voort uit dat een stekker en of stopcontact niet geschikt is om langdurig grote stromen te verwerken. Maar goede kwaliteit en niet te grote stromen bv tot 2000 watt zie ik geen probleem. We hebben jaren lang boilers met stekkers aangesloten. Het is een kwestie van gezond verstand.
Inderdaad, en ligt er ook nog aan wat voor stekker, een gewone huis tuin en keuken stekker CQ prut stekker van de bouwmarkt of iets degelijks als een aangegoten stekker met 2,5 mm2 kabel.

Ik heb op mijn zuid al jaren een mennekes CEE stekker 2p+A (campingstekker) en gaat prima.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sommige omvormers reageren op L en N.
Een normale stekker kan er op 2 manieren in (in nederland).....een CEE stekker niet.
Voor henk en ingrid is dat verwarrend, nadat ze gestofzuigd hebben en de stekker er weer in doen.
Het geeft misschien ook een schrik effect, als ze de vlamboog zien, bij volle produktie.

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-07-2019 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
AUijtdehaag schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:17:
Sommige omvormers reageren op L en N.
Een normale stekker kan er op 2 manieren in (in nederland).....een CEE stekker niet.
Voor henk en ingrid is dat verwarrend, nadat ze gestofzuigd hebben en de stekker er weer in doen.
Het geeft misschien ook een schrik effect, als ze de vlamboog zien, bij volle produktie.
Veel vlamboog op AC is er niet hoor bij 230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
Andrehj schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:40:
[...]

Die 21 zonnepanelen zijn niet van invloed op je aansluiting, want die leveren terug.
En een gewone WP en inductie is echt geen probleem op 3x25A. Dat is een combi die zeer veel mensen hier hebben. Je moet gewoon je belastingen netjes over de fasen verdelen, dan is er niets aan de hand. Mocht het echt nodig zijn dan kun je zelf ook wel wat sturen, door bijvoorbeeld de WP uit te schakelen als je aan het koken bent (kan automatisch, en heb je bij een besparing van € 700 per jaar snel terugverdiend).

Overigens stel je deze vraag in het verkeerde topic. Omdat je 21 panelen niet van invloed zijn op je aansluiting, is deze discussie is meer op zijn plek in dit topic, of eventueel in het warmtepomptopic.
Omdat de installateur doet voorkomen alsof de panelen wel van invloed zijn op de aansluiting, vond ik de vraag wel in dit topic passen. Misschien drop ik 'm elders nog, maar ik denk dat ik zo al voldoende munitie voor een discussie heb. Dank voor jullie reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:04:
[...]

Met 3 x 25A kun je een langdurig piekvermogen van 17KW aan, en dat is echt ruimschoots voldoende voor "normale" huishoudens.

Wij hebben geen gas, en doen alles elektrisch

11,2KW WP
12KW inductie kookplaat
7000WP op het dak

En in de afgelopen 2,5 jaar (zoals als ik hier woon) welgeteld 0 x problemen gehad, en ook nergens rekening mee gehouden, regelmatig alles tegelijkertijd, en nog nooit 1 probleem gehad.

Wel alles "Mooi" over de 3 fasen verdeeld, zowel kookplaat, WP als omvormer zijn 3 fasen apparatuur.
Een 3 fase kookplaat verdeelt zijn belasting niet echt over de fasen. Naar mijn ervaring zijn de kookpitten gewoon verdeeld over de fasen, dus als jouw favoriete kookpit vol aan staat wordt er 1 fase belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:09
Wolly schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:51:
[...]

Een 3 fase kookplaat verdeelt zijn belasting niet echt over de fasen. Naar mijn ervaring zijn de kookpitten gewoon verdeeld over de fasen, dus als jouw favoriete kookpit vol aan staat wordt er 1 fase belast.
Klopt, maar nog nooit geen problemen gehad hier.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Wolly schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:51:
[...]

De meeste 4 pits zijn verdeelt over 2 fasen (vaak zie je dat aan de binnenkant weer terug dat t 2 2 pits lijken in 1 behuizing), soms 3, de meeste grotere wel over 3, maar dan is het maar net wat je aan hebt staan.
Daardoor kunnen die 4pits vaak op een een "kookgroep" 2 parallel geschakelde groepen op 1 fase)
Kijk bij aanschaf even op het plaatje, daar staan vaak meerdere aansluitmanieren op, daar kan je wat wijzer van worden, al is dat voor de leek wat lastig.

Maar goed terug naar de PV.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 28-07-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
DeWâl schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:11:
[...]
Omdat de installateur doet voorkomen alsof de panelen wel van invloed zijn op de aansluiting, vond ik de vraag wel in dit topic passen. Misschien drop ik 'm elders nog, maar ik denk dat ik zo al voldoende munitie voor een discussie heb. Dank voor jullie reacties! _/-\o_
DeWâl in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Ik wil graag nog even verder doorborduren op mijn eerdere opmerkingen/vragen, want er zijn een aantal zaken die me nog niet helder zijn; en ja, ik heb het openings topic ook gelezen, en geprobeerd alles te snappen.
Wat overblijft op dit moment:
Ik begrijp dat je een over-dimensionering van de omvormer kunt toepassen; dit staat er in het openings topic:
Zolang de omvormer tussen de 70% en 130% van het aangesloten Wp vermogen is kan dit goed genoeg zijn. Dat komt doordat het slechts zelden gebeurd dat de zoninstraling echt hoog is.
Als ik het goed heb, dan kan je dus een 30% 'te kleine' omvormer constant op te veel panelen zetten; de reden daarvoor is, neem ik aan, uitsluitend de prijs van een kleinere omvormer.
Maar wat gebeurt er als er op een prachtige,niet te warme dag 'te veel' vermogen vn de panelen af komt? gaat dat meerdere dan verloren, of gaat het gewoon het net in, maar bekort mogelijk de levensduur van de omvormer?
En een te grote wordt uitsluitend gekozen ivm latere uitbreidingsmogelijkheden?

Strings: Als ik het goed begrijp, dan zijn er 2 redenen voor meerdere strings: beperking van het aantal panelen op 1 string, om de geleverde spanning binnen de grenzen van de omvormer te houden, en 2: om ervoor te zorgen dat als er schaduw op enkele, of een rij van panelen komt, dit niet het hele vermogen van de set te laten verminderen, maar van slechts 1 string...?
Nog andere redenen?

DC spanning: Is dit een beperking van het aantal panelen op 1 string? Ik vind vaak geen gegevens van de max DC spanning, en ook niet van het minimum, wat door een paneel geleverd wordt; als de totaal spanning van een string onder het minimum van de omvormer komt, werkt hij dan helemaal niet meer? Of wat is de invloed van een 'te lage' string spanning?
Dan wordt er nog gesproken over het aantal 'elementen' (weet de juiste benaming even niet meer) in een paneel Wat is de invloed daarvan? heeft dat te maken met de DC spanning van een paneel? Er wordt vaker aan gerefereerd, maar ik zie het verband niet.

Optimisers: als die gebruikt worden om de invloed van schaduw te beperken, moeten dan alle panelen worden voorzien van optimisers, of alleen diegenen, die met schaduw te maken krijgen

Natuurlijk is het fijn om alle antwoorden te krijgen, maar als het al eerder op het forum is besproken/ uitgelegd, dan worden linkjes natuurlijk ook op prijs geteld
Dank!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Naalroc schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:28:
Ik wil graag nog even verder doorborduren op mijn eerdere opmerkingen/vragen, want er zijn een aantal zaken die me nog niet helder zijn; en ja, ik heb het openings topic ook gelezen, en geprobeerd alles te snappen.
Wat overblijft op dit moment:
Ik begrijp dat je een over-dimensionering van de omvormer kunt toepassen; dit staat er in het openings topic:
Zolang de omvormer tussen de 70% en 130% van het aangesloten Wp vermogen is kan dit goed genoeg zijn. Dat komt doordat het slechts zelden gebeurd dat de zoninstraling echt hoog is.
Als ik het goed heb, dan kan je dus een 30% 'te kleine' omvormer constant op te veel panelen zetten; de reden daarvoor is, neem ik aan, uitsluitend de prijs van een kleinere omvormer.
Maar wat gebeurt er als er op een prachtige,niet te warme dag 'te veel' vermogen vn de panelen af komt? gaat dat meerdere dan verloren, of gaat het gewoon het net in, maar bekort mogelijk de levensduur van de omvormer?
En een te grote wordt uitsluitend gekozen ivm latere uitbreidingsmogelijkheden?
Bij volop opwek dan topt de omvormer af, ofwel de energie die opgewekt had kunnen worden, wordt simpelweg niet opgewekt. Niets aan de hand.. Beetje verlies..
Strings: Als ik het goed begrijp, dan zijn er 2 redenen voor meerdere strings: beperking van het aantal panelen op 1 string, om de geleverde spanning binnen de grenzen van de omvormer te houden, en 2: om ervoor te zorgen dat als er schaduw op enkele, of een rij van panelen komt, dit niet het hele vermogen van de set te laten verminderen, maar van slechts 1 string...?
Nog andere redenen?
Vast wel. Bv panelen in verschillende richtingen leggen. Dus 1 string op Oost, 1 op west..
DC spanning: Is dit een beperking van het aantal panelen op 1 string? Ik vind vaak geen gegevens van de max DC spanning, en ook niet van het minimum, wat door een paneel geleverd wordt; als de totaal spanning van een string onder het minimum van de omvormer komt, werkt hij dan helemaal niet meer? Of wat is de invloed van een 'te lage' string spanning?
Dan wordt er nog gesproken over het aantal 'elementen' (weet de juiste benaming even niet meer) in een paneel Wat is de invloed daarvan? heeft dat te maken met de DC spanning van een paneel? Er wordt vaker aan gerefereerd, maar ik zie het verband niet.
Een omvormer heeft een werkgebied, daar moet je met je spanning in zitten. Het paneel geeft maximaal Voc af (of als hetheel koud is ietsje meer). En minimaal 0V in de nacht 😉.
Als je buiten het werkgebied van de omvormer komt dan werkt het meestal helemaal niet meer. Vandaar dat je rekent met Vmppt, dat is de spanning waarop het paneel (ongeveer) het meest vermogen levert. Verder moet je natuurlijk binnen de max Voc blijven.
Optimisers: als die gebruikt worden om de invloed van schaduw te beperken, moeten dan alle panelen worden voorzien van optimisers, of alleen diegenen, die met schaduw te maken krijgen
Bij het solaredge systeem moet elk paneel een optimizer. Je kunt ook optimizers van tigo kiezen. Dan kies je voor een standaard string omvormer en hoef je enkel de problematische panelen te optimaliseren met een tigo
Natuurlijk is het fijn om alle antwoorden te krijgen, maar als het al eerder op het forum is besproken/ uitgelegd, dan worden linkjes natuurlijk ook op prijs geteld
Dank!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Dat is snel, en al verhelderend @prein2 ; waar staan de afkortingen : Vmppt en Voc voor?

En wat is de consequentie van "te weinig" paneel vermogen op een omvormer, dus wat gebeurd er als je een omvormer kiest (voor latere uitbreiding van panelen) die maar voor 50 % van het maximale vermogen aan panelen belast wordt? Efficiëntie verlies, of anders?

en
Vast wel. Bv panelen in verschillende richtingen leggen. Dus 1 string op Oost, 1 op west.
Ja dat snap ik, even niet aan gedacht!

[ Voor 72% gewijzigd door Naalroc op 28-07-2019 23:06 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Naalroc schreef op zondag 28 juli 2019 @ 23:01:
Dat is snel, en al verhelderend @prein2 ; waar staan de afkortingen : Vmppt en Voc voor?

En wat is de consequentie van "te weinig" paneel vermogen op een omvormer, dus wat gebeurd er als je een omvormer kiest (voor latere uitbreiding van panelen) die maar voor 50 % van het maximale vermogen aan panelen belast wordt? Efficiëntie verlies, of anders?

en
[...]

Ja dat snap ik, even niet aan gedacht!
Vmpp(t) is voltage maximum powerpoint (tracker) = de spanning van het paneel dat geleverd word onder ideale opwek omstandigheden. (de panelen worden belast door de omvormer, de spanning zakt,m aar de stroom stijgt en waar het product van die 2 maximaal is, is het momentele MPP. De tracker is een stukje electronica / emb. software die daar steeds aan rekent / voorspeld waar dat zit.
Voc= Spanning open klem, dat is de maximale spanning die er op staat bij geen belasting (geen stroom dus), dat kan voorkomen indien de netspanning weg valt (kan altijd gebeuren), en dan is er ook geen productie.
Voor beide spanningen is een werkgebied resp. max. spanning aangegeven op de omvormer. Houd daarbij de + en -10% aan, dus ook bij de panelen spanningen x 0,9 en x1,1 moet het nog in het bereik van de omvormer liggen, vanwege de spanningsverandering van de cel t.g.v. de temp. van de cel.
Een te lage spanning geeft een laag rendement, een te hoge een zeer korte levensduur van de omvormer (ik ken er een met 0 sec. opwek)

Een te grote omvormer zal duurder zijn, en waarschijnlijk iets minder rendement geven. waarschijnlijk gaat de levensduur wel omhoog vanwege minder hoge temperatuur in de omvormer.

[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 28-07-2019 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40
Ik heb hier nog 4 ok 4 omvormers liggen. Zonder bekabeling. Iemand tips hoe deze aan te sluiten of weet iemand nog een setje kabels te koop. Wil ze graag even testen zodat ik er allicht iemand nog blij mee kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jantje112 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 07:46:
Ik heb hier nog 4 ok 4 omvormers liggen. Zonder bekabeling. Iemand tips hoe deze aan te sluiten of weet iemand nog een setje kabels te koop. Wil ze graag even testen zodat ik er allicht iemand nog blij mee kan maken.
Je omschrijving doet mij geen belletje rinkelen. Heb je een linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
CurlyMo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 08:28:
[...]

Je omschrijving doet mij geen belletje rinkelen. Heb je een linkje?
De befaamde, geliefde en vervloekte .. http://www.polderpv.nl/PV-systeem4.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
100W omvormer. Nice. Zelfs als micro-omvormer niet eens meer geschikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
CurlyMo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:14:
[...]

100W omvormer. Nice. Zelfs als micro-omvormer niet eens meer geschikt :)
Er zijn er nog genoeg in gebruik, er zijn er immers 1000en van gelegd.

Maar, de vraag blijft staan, weet iemand een setje aansluitkabels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
jantje112 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:17:
[...]

Er zijn er nog genoeg in gebruik, er zijn er immers 1000en van gelegd.

Maar, de vraag blijft staan, weet iemand een setje aansluitkabels?
Is het een optie om ze gewoon (gratis) aan te bieden met de melding dat de kabels missen en de werking onbekend is? Zie ik vaak genoeg gebeuren hier op tweakers met willekeurige apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:07

DropjesLover

Dit dus ->

Wat voor marges moeten er nu werkelijk gehanteerd worden rondom de panelen?
Ik heb een pannendak voorkant/achterkant met onder een stijlere hoek ook een zijkant.
Volgens de ene leverancier kan ik 8 panelen kwijt (5 onder 3 boven, alles portrait) als we een beetje smokkelen met 1 paneel 5cm over de erfgrens op het dak van de buren (die hebben daar een dakkapel en kunnen echt geen paneel kwijt). 8x Q-cell 325Wp + SolarEdge voor €3800 (excl btw)
De andere leverancier (CoolBlue) rekent met fors meer marge tot de dakrand, nok, een dakkapel en de erfgrens en kan maar 5 panelen kwijt (feitelijk alles in landscape) :/ 5x JAsolar + SolarEdge voor €3500

En ik heb tot nu toe geen enkele partij gevonden die met Tigo optimisers (wil) werken :-(
Louter en alleen SolarEdge, of niks...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zie wat vreemd gedrag in mijn Sunny Portal, de omvormer spring soms opeens terug van 4700 watt naar 100 watt en stijgt dan minutenlang weer heel langzaam naar de 4000+ watt toe. Is dit simpelweg een issue in de weergave van de opbrengst of zit er een onderliggend probleem aan vast?
Ik zie geen foutmeldingen voorbij komen, puur de Current PV Power meter die instort en weer stijgt.

Kan dit door aftopping komen? Ik zie dat het systeem af en toe tegen de 5000 watt aan zit, wat het limiet is van de SB 5.0. Al zou dit volgens de website van de SMA geen probleem moeten zijn, pas vanaf de 10.000 watt zou aftopping technische problemen opleveren.

[ Voor 25% gewijzigd door Tsurany op 29-07-2019 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
DropjesLover schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:38:
Wat voor marges moeten er nu werkelijk gehanteerd worden rondom de panelen?
Ik heb een pannendak voorkant/achterkant met onder een stijlere hoek ook een zijkant.
Volgens de ene leverancier kan ik 8 panelen kwijt (5 onder 3 boven, alles portrait) als we een beetje smokkelen met 1 paneel 5cm over de erfgrens op het dak van de buren (die hebben daar een dakkapel en kunnen echt geen paneel kwijt). 8x Q-cell 325Wp + SolarEdge voor €3800 (excl btw)
De andere leverancier (CoolBlue) rekent met fors meer marge tot de dakrand, nok, een dakkapel en de erfgrens en kan maar 5 panelen kwijt (feitelijk alles in landscape) :/ 5x JAsolar + SolarEdge voor €3500

En ik heb tot nu toe geen enkele partij gevonden die met Tigo optimisers (wil) werken :-(
Louter en alleen SolarEdge, of niks...
De discussie over 'dakgrens" van de buren gebruiken is hier vaker langs gekomen. Gaat goed, totdat ze er wat van vinden en dan moet je alles lostrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@DropjesLover Dit is geen vraag die je aan ons moet stellen, maar een waarvoor je bij de buurman moet zijn. Als die het prima vind dan gewoon doen, zo niet, dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 21:33

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik zit me al een poosje wat af te vragen.

Er zijn genoeg setjes met 2 of 3 panelen en een omvormer welke je dan met een stekker in een WCD prikt en zo hop op je dak monteert. Vaak zijn dit schuursystemen. Ze blijven dan onder de 600~700 watt en je hoeft er geen aparte groep voor te installeren.

Die setjes zijn niet extreem duur. En als je 700 wp in zo'n set haalt is het op zich best interessant om zoiets te monteren lijkt me. Ik zit bijvoorbeeld met het feit dat het dak van de VvE is en dat onze energielevering gesplitst is. Dus we hebben 4 appartementen, en per twee zitten er aansluitingen, die andere twee 'liften' dus mee op de twee die aansluitingen hebben ;(

Ik woon op de begaande grond en heb dus geen dak, behalve mijn schuur. Voor mij zou een dergelijk schuursysteem wel interessant zijn. Ik vraag me wel af, kun je dat gewoon plaatsen, en hoe zit zoiets met schaduw. Scheelt dat enorm veel? Zit er super veel verschil in de systemen of is het gewoon net als elke PV installatie maar dan gewoon wat kleiner?

Je hebt al sets vanaf 450 euro met wat oudere generatie panelen waarbij je toch tussen de 600 en 750 pwh gaat. Ansig lijkt me zoiets best handig, zeker als je geen gelegenheid hebt om een grote 'echte' PV installatie te kunnen plaatsen. Wat vinden jullie?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 23:07

DropjesLover

Dit dus ->

jantje112 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:16:
[...]

De discussie over 'dakgrens" van de buren gebruiken is hier vaker langs gekomen. Gaat goed, totdat ze er wat van vinden en dan moet je alles lostrekken.
CurlyMo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:19:
@DropjesLover Dit is geen vraag die je aan ons moet stellen, maar een waarvoor je bij de buurman moet zijn. Als die het prima vind dan gewoon doen, zo niet, dan niet.
Dat is de vraag ook helemaal niet ;)
CoolBlue wil er gewoon helemaal niet aan beginnen en hanteert minimaal 20cm van eigenlijk elk object (dakrand, dakkapel, nok, erfgrens, schoorsteen, etc). Daardoor kan ik fors minder panelen kwijt dan bij een andere toko. Vandaar mijn vraag wat een beetje de standaarden hier voor zijn.

Dat met de erfgrens scheelt maar 1 paneel in mijn situatie.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
zwahiel schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:21:
Ik zit me al een poosje wat af te vragen.

Er zijn genoeg setjes met 2 of 3 panelen en een omvormer welke je dan met een stekker in een WCD prikt en zo hop op je dak monteert. Vaak zijn dit schuursystemen. Ze blijven dan onder de 600~700 watt en je hoeft er geen aparte groep voor te installeren.
Eigenlijk wel, want het het mag volgens de NEN niet meer.
Ik woon op de begaande grond en heb dus geen dak, behalve mijn schuur. Voor mij zou een dergelijk schuursysteem wel interessant zijn. Ik vraag me wel af, kun je dat gewoon plaatsen, en hoe zit zoiets met schaduw. Scheelt dat enorm veel? Zit er super veel verschil in de systemen of is het gewoon net als elke PV installatie maar dan gewoon wat kleiner?
Als je een eigen aansluiting hebt gewoon doen, anders eerst bij je gemeente informeren of het wel mag als VVE.
Je hebt al sets vanaf 450 euro met wat oudere generatie panelen waarbij je toch tussen de 600 en 750 pwh gaat. Ansig lijkt me zoiets best handig, zeker als je geen gelegenheid hebt om een grote 'echte' PV installatie te kunnen plaatsen. Wat vinden jullie?
Zoals gezegd, mits het mag gewoon doen. Stekker in stopcontact is twee pagina's geleden over gegaan.

@DropjesLover Hier ligt een rij panelen strak tegen de dapkapel en tegen een schoorsteen, geen enkel probleem. Het is alleen wat onhandiger lopen op het dak.
Noord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

CurlyMo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:26:
[...]

Eigenlijk wel, want het het mag volgens de NEN niet meer.

[...]

Als je een eigen aansluiting hebt gewoon doen, anders eerst bij je gemeente informeren of het wel mag als VVE.

[...]

Zoals gezegd, mits het mag gewoon doen. Stekker in stopcontact is twee pagina's geleden over gegaan.

@DropjesLover Hier ligt een rij panelen strak tegen de dapkapel en tegen een schoorsteen, geen enkel probleem. Het is alleen wat onhandiger lopen op het dak.
[Afbeelding: Noord]
Had dat gelezen ja, maar goed. Vast of stekker, maakt mij niks uit. Het is of een kabel erin of met een stekker. Buiten de langdurige effecten en 't feit dat je 230 op je vingertjes kan krijgen snap ik dat wel maar maakt het niet veel uit in mijn situatie.

Ik vraag me alleen of of het zich loont. Bedoel 450 euro voor 750wp. Dan zou je na 2,5 jaar de investering eruit moeten hebben mits je maximale opbrengst hebt. Ik zou dan liever 3,5 jaar tellen.

Stiekem wil ik 'm meer om de airco te compenseren ;)

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
zwahiel schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:30:
[...]
Ik vraag me alleen of of het zich loont. Bedoel 450 euro voor 750wp. Dan zou je na 2,5 jaar de investering eruit moeten hebben mits je maximale opbrengst hebt. Ik zou dan liever 3,5 jaar tellen.
Gewoon doen. Voor € 0.6,- is dat meer dan prima voor je TVT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

CurlyMo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:34:
[...]

Gewoon doen. Voor € 0.6,- is dat meer dan prima voor je TVT.
Uhu, volgens mij heb ik er in 2,5 tot max 3 jaar weer uit (zo lang gaan we hier niet meer wonen denk ik).

Zit alleen met schaduw te kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
zwahiel schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:41:
[...]

Uhu, volgens mij heb ik er in 2,5 tot max 3 jaar weer uit (zo lang gaan we hier niet meer wonen denk ik).

Zit alleen met schaduw te kijken...
Kan je genoeg over lezen in dit topic, of anders de topic warning volgen hieronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
zwahiel schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:30:
[...]

Had dat gelezen ja, maar goed. Vast of stekker, maakt mij niks uit. Het is of een kabel erin of met een stekker. Buiten de langdurige effecten en 't feit dat je 230 op je vingertjes kan krijgen snap ik dat wel maar maakt het niet veel uit in mijn situatie.

Stiekem wil ik 'm meer om de airco te compenseren ;)
Voor 450 euro heb je spiksplinter nieuw mag ik hopen, APS yc500 is 99 euro, 315Wp panelen ook zoiets, plat dak montage iets van 35 per paneel

Wat betreft invoeren op bestaande groep; officieel mag het niet meer. Voorheen mocht je tot 500Wp invoeren op een bestaande groep met een stekker, tegenwoordig niet meer. 't gaat er min of meer om dat de totale stroom in die groep bij een kortsluiting/fout kan oplopen tot boven de afgezekerde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:55:
[...]

Voor 450 euro heb je spiksplinter nieuw mag ik hopen, APS yc500 is 99 euro, 315Wp panelen ook zoiets, plat dak montage iets van 35 per paneel

Wat betreft invoeren op bestaande groep; officieel mag het niet meer. Voorheen mocht je tot 500Wp invoeren op een bestaande groep met een stekker, tegenwoordig niet meer. 't gaat er min of meer om dat de totale stroom in die groep bij een kortsluiting/fout kan oplopen tot boven de afgezekerde waarde.
Waar haal jij die nieuwe APS uit voor €99,00?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:55:
[...]

Alles behalve panelen zijn nieuw ja. En ja dat invoeren. Het mag niet meer met stekker, wel dus vast.
Ik begrijp niet helemaal waarom dat voor zoveel mensen een issue is, buiten dat je eigenlijk een aparte groep moet trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
zwahiel schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:04:
[...]

Alles behalve panelen zijn nieuw ja. En ja dat invoeren. Het mag niet meer met stekker, wel dus vast.
Ik begrijp niet helemaal waarom dat voor zoveel mensen een issue is, buiten dat je eigenlijk een aparte groep moet trekken.
Er is zelfs korte tijd geweest dat 2000 watt mocht met stekker, koop een gebruikte aps en zeg dat hij sinds die tijd hangt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zijn zulke dips normaal? Vind het wat veel als het slechts om wat bewolking zou gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VhkiHHKDH5gqqfVHj9ZX5DLN/full.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Tsurany
Ganz normal....

Hier kan je nog verder inzoomen
https://snapshot.raintank...R3D5zCVIBrZ5SQ0hUC7Sr6Ouw

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2019 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 21:19
Ik heb een tuin op westen, nu heb ik een schuur van 2,5x6m met grind plat dak en een overkapping van 4x3m met een EPDM dak, deze zit vast aan de schuur, iemand ervaring of advies of het mogelijk is daar zonnepanelen op te leggen.

Kan ik op die oppervlakte een totaal van 10 panelen kwijt of is dat niet mogelijk?

Ik dacht zelf aan een zonneschans op schuurdak zodat de panelen strak tegen elkaar kunnen liggen en op de overkapping een ClickFit EVO staaldak systeem.

Of pak ik het dan verkeerd aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09 20:45
@D3LTA
Op het schuurdak kun je mooi 6 panelen kwijt van 72 cellen, en die passen er ook makkelijk 4 op het dak van je aanbouw. Wanneer alles dezelfde kant in kijkt heb je een mooie string te pakken.

Maar open anders een eigen topic, met de exacte maten en plaatje uit Google earth

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ik heb zojuist een topic met een vraag voor de experts gestart, alle feedback is welkom :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ah top. Zag de omvormer via Sunny Portal ook een paar keer naar 100 watt zakken, dat leek me wel erg weinig. Ik denk dat ik maar even Node-Red, InfluxDB en Grafana op m'n Raspberry Pi ga zetten voor accurate monitoring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Ik ben e.e.a. aan het onderzoeken en uitmeten om evt. zonnepanelen op ons platte dak(je) op de dakkapel/opbouw te leggen. Ik ben van plan de panelen zelf te leggen: de plek is goed bereikbaar via een dakterras en ik denk de techniek aardig te begrijpen. Ik ben vrij zeker dat het een installatie moet worden met 8 panelen (Jinko 310Wp) met 2 APS QS1 micro inverters (dit ivm ongelijkmatige zon inval en gemak) op 2 2x2 FlatFix Fusion Oost-West frames.

Wat mij minder duidelijk is, is de benodigde ballast hierbij. De 2 maal 2x2 opstelling zou net moeten passen, maar de ruimte tot en met de rand van het dak is klein (30-45cm) en de locatie is erg hoog (12m) en de dakrand vrij laag (6-8cm). Juist om deze reden denk ik dat de Flatfix fusion in oost-west praktisch is (vangt minder wind en valt nog een stuk onder de dakrand). De calculator geeft aan dat er relatief weinig ballast nodig is (32kg per 'dakje' van 2 panelen), maar ook dat er eigenlijk minimaal 2m van de rand moet worden gelegd. Nu lijkt het alsof die laatste stelregel door bijna niemand wordt opgevolgd als ik zo de foto's bekijk, maar veiligheid is uiteindelijk wel het belangrijkste.

Wat is jullie ervaring met deze specifieke opstelling?

Foto's ter illustratie. Groen is het deel van het dak waarvoor we aan de VVE toestemming hebben gevraagd om te gebruiken. Schaal is niet accuraat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MRDaMqhmBUEgQZ6sjz2BHPFs/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wi9qIOcT1OYuq6wxdeLOKly5/full.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Jazzle op 29-07-2019 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Tsurany schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:24:
[...]

Ah top. Zag de omvormer via Sunny Portal ook een paar keer naar 100 watt zakken, dat leek me wel erg weinig. Ik denk dat ik maar even Node-Red, InfluxDB en Grafana op m'n Raspberry Pi ga zetten voor accurate monitoring.
Zou je dat wel doen?
Ik weet niet of je hartslag dat aan kan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ApC_IcE schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:18:
[...]

Zou je dat wel doen?
Ik weet niet of je hartslag dat aan kan O-)
Wellicht kan ik de energie van m'n zonnepanelen gebruiken voor een pacemaker? :+

Pagina: 1 ... 53 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw