11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
ja niet :-) vlaag van verstandsverbijstering denk ik, ben geen 20 meer :-)klump4u schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:01:
[...]
Waar haal jij die nieuwe APS uit voor €99,00?
HmmmmTsurany schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:24:
[...]
Wellicht kan ik de energie van m'n zonnepanelen gebruiken voor een pacemaker?
bedankt das een goed idee, ik weet niet of hiervoor een nieuwe topic openen echt op prijs wordt gesteld?Geert h schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:11:
@D3LTA
Op het schuurdak kun je mooi 6 panelen kwijt van 72 cellen, en die passen er ook makkelijk 4 op het dak van je aanbouw. Wanneer alles dezelfde kant in kijkt heb je een mooie string te pakken.
Maar open anders een eigen topic, met de exacte maten en plaatje uit Google earth
heb nu een optie voor 12x Qcells 370wp HSQ-370-72M panelen en een Conergy omvormer. iemand hier ervaring mee? met 12 panelen liggend op frames zou ik het hele dak vol hebben.
Kent iemand die Conergy omvormers?
lees even wat er als opmerking staat bij het posten van een berichtD3LTA schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:43:
[...]
bedankt das een goed idee, ik weet niet of hiervoor een nieuwe topic openen echt op prijs wordt gesteld?
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Oh sorry dan heb ik daar overheen gelezenSpeedfightserv schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:47:
[...]
lees even wat er als opmerking staat bij het posten van een bericht![]()
[...]
Huis staat er pas een paar maanden, dus nog geen foto's van bovenaf
De makkelijkste manier om dat te regelen is een gelijk aantal panelen, maar die kunnen ook kleiner zijn (5" ipv 6" cellen) of een ander type (SF175 is 80V+ per paneel).
In de praktijk houdt dat in dat je bijvoorbeeld 6x OZO parallel zet aan de bestaande 6xZZW en dan nieuwe 13xWNW parallel aan de bestaande 13xOZO.
Een alternatief is met optimizers (tigo oid) te werken, dan ben je flexibeler.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik kan bij Omnik niet zo snel vinden wat de laatste versies zijn. Waar kan ik die informatie vinden? En is eventuele nieuwe firmware ook ergens te downloaden?
Foto: schoorsteen heeft extra verlenging, die zet ik erop als de kachel aan moet komende winter.Nu geeft ie schaduw.DjAntoon schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:39:
[...]
met geplastificeerd 2.2 draad Hmm dat zie ik nog niet voor me.
[...]
Ik moet wel aan de waf denken, maar lijkt wel mogelijk.
Mijn orientatie moet op west, of door 2 schansen oost en west misschien, al is oost door bebouwing misschien wel moeilijk / weinig rendabel.
De voor (open) kant van de veranda is op zuid (kan niet anders) dus de helling is verkeerd...
Ik wil niet met de zonnepanelen op zuid, want ik heb net 8400Wp op zuid gelegd. Idee is vooral opwek in de avond (en eventueel vroege morgen)
[...]
Interessante prijs, ik zat al wel te denken aan poly panelen, want indien slim aangepakt, zou ik ze niet hoeven te kunnen zien.
Ik zou graag foto's zien, helpt misschien ook om de vrouw te overtuigen nog meer panelen te plaatsen.
Public Publieke map | ||
![]() |
Public Publieke map | ||
![]() |
Denk dat ze onderkant detail bevestiging willen zien....Bokno schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:26:
[...]
Foto: schoorsteen heeft extra verlenging, die zet ik erop als de kachel aan moet komende winter.Nu geeft ie schaduw.
Public
Publieke map[Afbeelding]
Public
Publieke map[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Mooie oplossing, efficient gebruik van de ruimte.
Maar voor mij de verkeerde orientatie. Zoals eerder gemeld ik heb al 28 panelen pal op zuid, en mijn veranda is ook al pal op zuid. Ik wil de panelen er dus gedraait op, richting (oost) west.
Voor de onderkant : Op de locatie van de gaten in het paneelframe liggen de azobe(hardhout) sporen.reneeke1970 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 05:18:
[...]
Denk dat ze onderkant detail bevestiging willen zien....
De panelen liggen daarop en zijn verankerd met 2.2 draad , 6 per paneel waarvan 2 redundant - hetzelfde als mijn andere schans,dat zit al jaren zo.
Ik zou dit alleen doen als je er vanonder goed bij kunt ,op een gewoon dak zonder toegang gaat dat natuurlijk niet.
Ik besef dat dit outside the box is natuurlijk,maar jaren praktijk met makkelijke controle laat zien dat er geen beweging in is te krijgen. Heeft al wat stormpjes doorstaan.
Verder tussen de panelen compriband en kit.
RemmyB83 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:27:
[...] Vraag voor de experts..
Ik zat mijn af te vragen of de warmte van de "micro-kacheltjes" niet heel veel invloed heeft op de efficiëntie van de panelen. Maw of de gehele serie cellen in het paneel niet gaat presteren als de warmste/inefficiëntste cel. Net als de gehele string naar het slechte paneel.
Niet geheel correct; door de veranderde temperatuur verschuift de opbrengst karakteristiek iets, de stroom is door alle cellen per definitie exact gelijk, hierdoor veranderd alleen de afgegeven spanning per cel een klein beetje. Zolang het verschil klein is heeft het geen noemenswaardig effekt op de totale efficientie.Proton_ schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:32:
Nee. Een hogere temperatuur zorgt voor een lagere spanning (en een ietsje hogere stroom). Alleen de warmere cellen leveren dus minder op en beïnvloeden de andere cellen niet.
Omgekeerd helpt elke cel die je koelt de opbrengst weer omhoog (bijvoorbeeld met de uitgang van een warmtepompboiler of mechanische ventilatie, of PVT).
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik heb er zelf 2 pallets aangevraagd met transport, maar moet nog afwachten wanneer het daadwerkelijk verstuurd gaat worden
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Economisch afschrijfen binnen paar jaar en dan weer ISDE+ subsidie voor nieuwe aanvragen
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Interessant. Bedankt voor het melden. Krijg je ook een BTW factuur?Rimco schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:40:
Misschien zijn er meer mensen geïnteresseerd: https://www.waldnet.nl/wn...nnepanelen_als_nieuw.html
Ik heb er zelf 2 pallets aangevraagd met transport, maar moet nog afwachten wanneer het daadwerkelijk verstuurd gaat wordenDe panelen komen op z'n vroegst eind volgende week pas bij hem binnen volgens de laatste informatie die ik heb gekregen.
Als je oppervlakte genoeg hebt om het op te plakken is de prijs wel nice.Rimco schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:05:
@jacovn Op die manier heb ik tenminste ook nog iets aan die subsidie
Heb wel best veel plat dak wat niet zo gunstig ligt. Een pallet zou ik wel kwijt kunnen met wat geluk, maar deze poly panelen zijn niet WAF approved vrees ik.
[ Voor 24% gewijzigd door jacovn op 31-07-2019 11:13 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Geen idee, zou je moeten vragen.CodeIT schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:11:
[...]
Interessant. Bedankt voor het melden. Krijg je ook een BTW factuur?
@jacovn Heb inderdaad wel wat ruimte en komen zo te liggen dat ze bijna niet zichtbaar zijn, geen probleem dus.
[ Voor 20% gewijzigd door Rimco op 31-07-2019 11:18 ]
Het is plat dak op de veranda, uitbouw, grage en carport en daar kijken we op vanuit de overloop en slaapkamer. Ben van plan net buiten de dircte zichtlijnen 2 x 4 panelen neer te leggen. Dat was een zwarte aluminum "schans" en Panasonic Kuro panelen. Daar was mijn vrouw al matig enthousiast over, maar ik kom niet weg met huidige systeem met wat we verbruiken dus ze als wel akkoord gaan. Ze wil liever een jaar wachten en kijken wat gebruik is.Rimco schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:17:
[...]
Geen idee, zou je moeten vragen.
@jacovn Heb inderdaad wel wat ruimte en komen zo te liggen dat ze bijna niet zichtbaar zijn, geen probleem dus.
Gasloos sinds 2020.
"ontopic"
Op mijn schuur ga ik binnenkort panelen leggen, de pannen liggen op panlatten zonder isolatie en het is een redelijk oud dak. (80 jaar?) Is clickfit het makkelijkst om te gebruiken of kan ik beter een systeem gebruiken wat fysiek aan de panlat moet worden geschroefd?
Ook maak ik mij wat zorgen om het gewicht, is zo'n dak daarop berekend of kan ik ervan uitgaan dat als het degelijk oogt, het wel zal meevallen?
Je kunt een plank pakken en dan de dakhaken daar aan vastmaken waarbij de plank op de kepers geschroefd is.
De vraag is uiteraard of je dak van 80 jaar het kan dragen.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Weet jij zo of deze (per drie) aan te sluiten zijn op een Soladin600 met MC4 connectoren?Rimco schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:40:
Misschien zijn er meer mensen geïnteresseerd: https://www.waldnet.nl/wn...nnepanelen_als_nieuw.html
Ik heb er zelf 2 pallets aangevraagd met transport, maar moet nog afwachten wanneer het daadwerkelijk verstuurd gaat wordenDe panelen komen op z'n vroegst eind volgende week pas bij hem binnen volgens de laatste informatie die ik heb gekregen.
Of is een andere omvormer op 690Wp een betere oplossing gezien het aftoppen op 495W?
en @RimcoTrebbors schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:09:
[...]
Weet jij zo of deze (per drie) aan te sluiten zijn op een Soladin600 met MC4 connectoren?
Of is een andere omvormer op 690Wp een betere oplossing gezien het aftoppen op 495W?
met 3 stuk op een soladin600 of met 4 stuks op steca500, geen probleem. (3x op steca500 beter van niet)
(zijn 6" cellen met 60 cellen, een beetje oud spul maar oke de prijs is laag, verwacht er niet te veel van.
en het zal lastig worden een steca of soladin nog te pakken te krijgen.
ik heb er nog 1 maar die is in gebruik en laat ik zeker niet gaan.
mischien moet je er nieuwe stekkers aan zetten om hem gekoppeld te krijgen, maar dat is niet moeilijk.
edit:
ik kijk de andere kant op, maar officieel mag je een steca of soladin niet meer gewoon in een stekker steken.
domme afschaffing van een regeling die perfect was en eigenlijk niet gevaarlijk.
[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 31-07-2019 12:24 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De Soladin lijkt volgens de specs wel 3 panelen aan te kunnen al zal je wellicht iets aftoppen?
en @TrebborsRimco schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:24:
@migjes Steca 500 heeft "Maximum DC stroombereik: 5 A" terwijl het paneel 8A Isc heeft? Kan dat wel?
De Soladin lijkt volgens de specs wel 3 panelen aan te kunnen al zal je wellicht iets aftoppen?
een steca500 gaat niet hoger als 5A, dat klopt.
dan gaat hij aftoppen op 514W.
dus geen enkel probleem, maar hij moet wel 102,8+Vmpp krijgen anders haalt hij geen 514W.
dus 4x29Vmpp doen en je zit lekker.
soladin600 kan niet over weg met 4x29Vmpp, dus daar maar 3x aan hangen.
dan topt die af op +/-497W.
edit:
ik heb op mijn steca500 nu 4x190Wp hangen.
die geeft 4x36Vmpp met 5,7A.
in een halve zomer zit ik nu op 260kWh, niet slecht voor mijn noord dakje op de schuur.

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 31-07-2019 13:17 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Welk deel van mijn post is niet correct? Impp van een paneel is nauwelijks temperatuurafhankelijk, zie een willekeurige datasheet.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
een steca of soladin tja je wil ze wel kunnen loggen.
maar die kleine setjes gaan loggen met duur spul is niet kosten effectief.
via @drielp zijn tip heb ik er dit aan hangen:
https://www.hornbach.nl/s...WSghEtbF4cQEaAvRBEALw_wcB
is niet perfect maar geeft wel voldoende logging voor weinig geld.
Eerst uitzoeken wat transport per kleine afname kost.. de Soladin is t.o.v. de panelen ongunstig geprijst in het 2e hands circuit zie ik.migjes schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:42:
@Rimco en @Trebbors
een steca of soladin tja je wil ze wel kunnen loggen.
maar die kleine setjes gaan loggen met duur spul is niet kosten effectief.
via @drielp zijn tip heb ik er dit aan hangen:
https://www.hornbach.nl/s...WSghEtbF4cQEaAvRBEALw_wcB
is niet perfect maar geeft wel voldoende logging voor weinig geld.
de steca en soladin, jep ze zijn nog steeds duur ook 2de hands.
(blij dat ik er nog 1 had en al terugverdiend, net zo als de panelen.
maar 500kWh nodig om bevestiging spul terug te verdienen.)
maar ook transport is relatief duur, al snel 50€ want het kan niet met pakket post mee.
en dan maakt het niet uit of het 3 of een hele pallet is, het blijft rond de 50€.
persoonlijk met 2de hands, ik zou ze zelf afhalen, gewoon om een check te kunnen doen of ze niet gestuiterd zijn, en de kabels nog goed zijn en niet los gerukt. etc etc
maar goed dat ben ik dan weer.
Als je ruimte hebt voor vier panelen oost west, kun je ze beter met 2×2 parallel aansluiten op een aps 500. Die stuur ik voor een aanzienlijk lager bedrag naar je op dan voor de soladin prijs....Trebbors schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:57:
[...]
Eerst uitzoeken wat transport per kleine afname kost.. de Soladin is t.o.v. de panelen ongunstig geprijst in het 2e hands circuit zie ik.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zie dat de APS twee ingangen heeft.reneeke1970 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:50:
[...]
Als je ruimte hebt voor vier panelen oost west, kun je ze beter met 2×2 parallel aansluiten op een aps 500. Die stuur ik voor een aanzienlijk lager bedrag naar je op dan voor de soladin prijs....
Waarom niet één paneel per APS ingang? Is twee panelen per aansluiting, vier op één APS, efficiënter?
@zwahiel:Tsurany schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:29:
Zonnepanelen is inderdaad een verslaving. Zit nu al de hele ochtend de opbrengst in de gaten te houden
Toch maar snel eens kijken wat ik op de schuur kan doen. Dat zouden vier panelen worden, dat kan wel op een eigen omvormer rechtstreeks op de schuur groep aangesloten lijkt me? Stroomverbruik in de schuur is hoogstens wat tuinverlichting en een keer de heggenschaar.
Als je huis onder de oude NEN1010 valt (pre 2016) dan mag je een omvormer als een Soladin600 of Steca500 in je schuur inpluggen. Die sluit je nm aan op, maar is geen onderdeel van, je huisinstallatie. Wegens stekker. Helemaal net is een onderverdeler met 2 automaten in de schuur, als de schuur een eigen groep heeft.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Nee, dat heb je toch echt fout.CurlyMo schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:08:
[...] Omdat op die stekker 230v staat waar dat normaal bij stekkers niet zo is.
Daar was ik al op gewezen
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Efficiënter niet, maar wel beter benut, hij kan 275 leveren per aansluiting, zonde om daar 200 watt op aan te sluiten, dus twee parallel met andere richting of helling hoek en je haalt er continu de max uitTrebbors schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:59:
[...]
Ik zie dat de APS twee ingangen heeft.
Waarom niet één paneel per APS ingang? Is twee panelen per aansluiting, vier op één APS, efficiënter?
1 PVoutput . Dongen NB
Soaldin met 3x 54 / 60 cellen is een klassiek setje. Heb ik er ook nog 4 van draaien hier. Hij topt af bij 2,25A, met een beetje geluk is dat rond de 520W met de 230+ netspanning.Trebbors schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:09:
[...]
Weet jij zo of deze (per drie) aan te sluiten zijn op een Soladin600 met MC4 connectoren?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik heb er ook nog een paar reserve liggen, maar die gaan echt net weg met nog 5 werkende Soladins. Die zijn in 30 seconden te vervangen als je rustig aan doet.Trebbors schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:57:
[...]
Eerst uitzoeken wat transport per kleine afname kost.. de Soladin is t.o.v. de panelen ongunstig geprijst in het 2e hands circuit zie ik.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Thanks, die schuur heeft vanaf komende week zelfs twee groepen. Waarvan eentje enkel en alleen de schuur doet en eentje gedeeld is met n binnengroep (ik heb dat laatste ook niet zo bedacht!).onetime schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:19:
[...]
@zwahiel:
Als je huis onder de oude NEN1010 valt (pre 2016) dan mag je een omvormer als een Soladin600 of Steca500 in je schuur inpluggen. Die sluit je nm aan op, maar is geen onderdeel van, je huisinstallatie. Wegens stekker. Helemaal net is een onderverdeler met 2 automaten in de schuur, als de schuur een eigen groep heeft.
Qua aansluiting, waarom perse met n stekker. Kan toch prima vast lijkt me?
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
12x Qcells 370wp HSQ-370-72M op plat dak (westen) met een Omnik 4K-TL3 omvormer.
2x mpp met 2x 6 panelen strings
voor €700 meer heb ik een SolarEdge 4000HD wave met 12 x optimizer..
nu twijfel ik of dat echt zoveel beter is (lees 10% meer opbrengst)
panelen liggen plat anders kan ik er geen 12 kwijt.
Lees namelijk ook verhalen dat de omnik zelf ook al optimized?
graag advies
Nee een oost met een west parallel op één aansluiting. Beide panelen geven nooit op hetzelde moment vermogen, dus tezamen komen ze nlet boven 300 watt, eerder nog lager. Maar wel al gelijk met zon in oost, en nog steeds tot zon in west staat. Oftewel vermogen verspreiden over de dag zonder grote vermogen piek, en daarom geen grote omvormer nodig.Rimco schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:43:
@reneeke1970 Zet je dan 2xW en 2xE per 1 tracker of 2x (E+W) per tracker? Snap namelijk nog niet helemaal hoe dat laatste goed kan werken.
Mag ook noord en zuid parallel, als maar verschillend is, en het liefst zo steil mogelijk
1 PVoutput . Dongen NB
Met oost en west heb ik in de zomer van ongeveer 11u - 15u volledige belasting op beide kanten van het dak. Hier zijn mijn statistieken van oost en west:reneeke1970 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:01:
[...]
Nee een oost met een west parallel op één aansluiting. Beide panelen geven nooit op hetzelde moment vermogen, dus tezamen komen ze nlet boven 300 watt, eerder nog lager. Maar wel al gelijk met zon in oost, en nog steeds tot zon in west staat. Oftewel vermogen verspreiden over de dag zonder grote vermogen piek, en daarom geen grote omvormer nodig.
Mag ook noord en zuid parallel, als maar verschillend is, en het liefst zo steil mogelijk
https://pvoutput.org/list.jsp?id=11970&sid=9917
https://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=4079
25 juli was bijvoorbeeld een mooie dag waar je de boog van de opbrengst ziet.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Staat al in de post waar je op reageert. Je geeft aan dat de stroom toeneemt, maar de stroom door alle cellen is binnen een string per definitie gelijk.Proton_ schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:34:
[...] Welk deel van mijn post is niet correct? Impp van een paneel is nauwelijks temperatuurafhankelijk, zie een willekeurige datasheet.
Voor exacte berekening van de invloed; neem de Pmp grafiek van iedere cel, bepaal de cel temperatuur van iedere cel, en bereken de totale Pmp grafiek.
Klopt, dan kan er beter een 280 wp paneel aan, kun je ook gebruikt wel vinden voor 50/60 euroRimco schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:07:
@reneeke1970 En dan zal de tracker het beste paneel moeten selecteren, dus tijdens het middaguur wellicht wat minder optimaal? Met een steilere helling zal dat inderdaad minder een probleem zijn, maar ik wil mijn panelen laag houden, dus minder interessant voor mij
1 PVoutput . Dongen NB
Ja netjes, grotere spreiding kan bijna niet.Kiswum schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:46:
[...]
Met oost en west heb ik in de zomer van ongeveer 11u - 15u volledige belasting op beide kanten van het dak. Hier zijn mijn statistieken van oost en west:
https://pvoutput.org/list.jsp?id=11970&sid=9917
https://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=4079
25 juli was bijvoorbeeld een mooie dag waar je de boog van de opbrengst ziet.
1 PVoutput . Dongen NB
Moet niet persé, maar heeft wat voordelen; je solarsetje is geen onderdeel van je "huis-net", maar erop aangesloten. Dan gelden er andere, simpeler eisen. Je hoeft, onder voorwaarden, ook niets aan je huis-net te veranderen. Als dat makkelijk wel kan met lage kosten (eigen groep) zitten daar weer andere voordelen aan.zwahiel schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:46:
[...] Thanks, die schuur heeft vanaf komende week zelfs twee groepen. Waarvan eentje enkel en alleen de schuur doet en eentje gedeeld is met n binnengroep (ik heb dat laatste ook niet zo bedacht!).
Qua aansluiting, waarom perse met n stekker. Kan toch prima vast lijkt me?
Alle panelen in dezelfde string exact dezelfde oriëntatie, anders krijg je verliezen.CurlyMo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:36:
Hoe zat het nou met PV in dezelfde windrichting, maar in verschillende hoeken. Dan voldoen alleen optimizers op die afwijkende panelen niet toch?
Gelijke string lengtes maar met verschillende oriëntatie kunnen met kleine verliezen parallel, en hiermee kan je potentieel omvormer efficiëntie verhogen. Waardoor de string verliezen gecompenseerd kunnen worden.
Met optimizers van Tigo erop heb ik begrepen dat je "zwakkere panelen" in een string kunt opnemen om te voorkomen dat de rest van de string efficiëntie verliest. Hij verlaagt de spanning om een stroom tekort aan te vullen. Om verschillende richtingen te combineren moeten alle panelen optimizers.
Met SolarEdge zou je verschillende richtingen kunnen compenseren, maar ook daar zitten, soms onverwachtte, grenzen aan. En nu zeker een optimizer voor ieder paneel. En bijbehorende omvormer.
Juli 2019 was in vergelijk met 2018 en/of juni 2019 een tegenvaller.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Ah, je leest het zo.
De vraag was: trekt een enkele warme cel het hele paneel / de hele string naar beneden?
Voor het antwoord bekijken we hoe de karakteristieken van een warmere cel veranderen.
De enige manier waarop een cel de andere cellen in serie kan beperken, is door de stroom (Impp) te beperken.
In datasheets lezen we dat Impp van een warmer paneel niet lager, maar hoger is. De cel zal de rest dus niet beperken (maar wel ietsje uit zijn eigen mpp te werken, dat is niet erg).
Als je de IV curve (Pmp grafiek?) op jouw manier uitwerkt, zal je dit ook terug zien: van een heel paneel waarvan één cel 10 graden warmer is, zal van het hele paneel de Vmpp enkele millivolts lager liggen en de Impp stroom enkele microamperes (~onmeetbaar) hoger.
Je kunt dit narekenen met een eenvoudig model (Vcell: y=Voc/60 - e^(3(x-Isc-0.3))
Omnik doet dat zeer zeker niet. Maar mocht het slecht werken kun je altijd nog 12×45 euro tigo plaatsen. Dan werkt het net zo goed als solar edgeD3LTA schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:57:
Ik denk dat ik eruit bent en het de volgende setup wordt
12x Qcells 370wp HSQ-370-72M op plat dak (westen) met een Omnik 4K-TL3 omvormer.
2x mpp met 2x 6 panelen strings
voor €700 meer heb ik een SolarEdge 4000HD wave met 12 x optimizer..
nu twijfel ik of dat echt zoveel beter is (lees 10% meer opbrengst)
panelen liggen plat anders kan ik er geen 12 kwijt.
Lees namelijk ook verhalen dat de omnik zelf ook al optimized?
graag advies
1 PVoutput . Dongen NB
Nee want met een lage danwel hoge zon is er telkens een wisselend afwijkend paneel.CurlyMo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:36:
Hoe zat het nou met PV in dezelfde windrichting, maar in verschillende hoeken. Dan voldoen alleen optimizers op die afwijkende panelen niet toch?
Financieel kun je afwegen of het voor het aantal panelen de moeite waard is.
1 PVoutput . Dongen NB
Pin me er niet op vast, maar:reneeke1970 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:11:
[...]
Omnik doet dat zeer zeker niet. Maar mocht het slecht werken kun je altijd nog 12×45 euro tigo plaatsen. Dan werkt het net zo goed als solar edge
RemmyB83 in "Zonnepanelen op lastig dak"
(ach neem toch een SMA...
Dan zie ik toch liever eerst bewijs want iedere mpp is schaduw management.AUijtdehaag schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:16:
[...]
Pin me er niet op vast, maar:
RemmyB83 in "Zonnepanelen op lastig dak"
(ach neem toch een SMA...)
Maar wie weet, de nieuwste modellen....
1 PVoutput . Dongen NB
Alleen dan zonder de monitoring per paneel en de rest van de voordelen.reneeke1970 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:11:
[...]
Omnik doet dat zeer zeker niet. Maar mocht het slecht werken kun je altijd nog 12×45 euro tigo plaatsen. Dan werkt het net zo goed als solar edge
Plus de extra montage kosten/tijd.
Dan komt er 200 bij ja, dat maakt het net zo duur. Montage tijd is sneller dan de solar edge spul hoor.ApC_IcE schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 08:47:
[...]
Alleen dan zonder de monitoring per paneel en de rest van de voordelen.
Plus de extra montage kosten/tijd.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik bedoelde dat alles in 1 x wel beter is dan achteraf weer dingen doen.reneeke1970 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 08:55:
[...]
Dan komt er 200 bij ja, dat maakt het net zo duur. Montage tijd is sneller dan de solar edge spul hoor.
Hij heeft een plat dak dus das geen puntApC_IcE schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:12:
[...]
Ik bedoelde dat alles in 1 x wel beter is dan achteraf weer dingen doen.
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn situatie:
Ik heb een dak van 13 x 7m georienteerd op het zuiden met een helling van 60 graden.
Ik verwacht niet of nauwelijks schaduw.
Omdat het nieuwbouw betreft, en het dak er erg strak uitziet qua dakpannnen wil ik ook investeren in full black panelen.
Ik heb de volgende offerte ontvangen:
Panelen: 44x LG solar, NeON2, full black, 325 Wp
Omvormer: Omnik 13.0TL3 incl. communicatie-module 3 fase
WP = 14300
kosten: 17.000 ex btw incl montage
Kosten per WP E1,19
In deze offerte heb ik geen optimizers meegenomen.
Wat denken jullie van deze offerte? Zijn de juiste keuzes gemaakt?
w00t
Las zelfs dit verhaal, nu is het wel een ouder artikel maar toch, weet niet wat er van waar is.reneeke1970 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:11:
[...]
https://www.zonnepanelen....olaredge-weggegooid-geld/
Ik persoonlijk, met de nadruk op persoonlijk, vind dat het technisch waar isD3LTA schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:17:
[...]
Las zelfs dit verhaal, nu is het wel een ouder artikel maar toch, weet niet wat er van waar is.
https://www.zonnepanelen....olaredge-weggegooid-geld/
1 PVoutput . Dongen NB
Je geeft helaas niet de losse prijzen. Ik krijg de indruk dat je dure panelen in de offerte hebt staan. Als dat een bewuste keuze is, ok. Ik ben van het zelf doen en zou denk ik geen omnik kiezen. En andere panelen. Zeker voor zo een grote set zou ik onder de €1/Wp uit willen komen...FireStarter schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:07:
Ik ben nog een het worstelen met de offertes.
Mijn situatie:
Ik heb een dak van 13 x 7m georienteerd op het zuiden met een helling van 60 graden.
Omdat het nieuwbouw betreft, en het dak er erg strak uitziet qua dakpannnen wil ik ook investeren in full black panelen.
WP = 14300
Kosten per WP E1,19
edit: met meer details in een eigen topic verder?
Wat heb ik op het oog;
* 14x JA Solar 305Wp Black - 140,00 p/s
* GoodWe 4200D-NS - 689,00
* Clickfit evo systeem - 439,95
Totaal 3088,95 incl / 2552,86 ex de btw. Prijzen zijn bij diverse "zonnebouwmarkten" ongeveer gelijk.
Wat zeggen jullie hiervan? Lijkt mij veel "bang for buck", maar is dat ook werkelijk het geval? Is deze omvormer een goede match bij de panelen? Alvast bedankt voor jullie input.
[ Voor 3% gewijzigd door dj_dysaster op 01-08-2019 11:34 ]
Ik zou ruim onder de 1 euro per WP uit willen komen op zulke grote schaal, de vaste kosten zijn per paneel een stuk lager dan wanneer je voor slechts 10 panelen zou gaan. Ik kwam met 26 panelen uit op een prijs van euro 0,9 netto per WP. Dan heb ik 310Wp panelen van Jinko in full black. Die LG zal wel iets duurder zijn maar zoveel duurder?FireStarter schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:07:
Mijn situatie:
WP = 14300
Kosten per WP E1,19
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat ziet er netjes uit. Als je ruimte hebt om meer te leggen zou ik dat gelijk doen. Ik heb hier ook een sww-wp, zwembad-wp en airco en mijn verbruik is rond de 7500kWh.dj_dysaster schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:34:
Even een grove peiling of ik op het juiste spoor zit. Op de garage van mijn nieuwe woning (met puntdak, te gebruiken dakzijde op zuid-oost, geen schaduw) ben ik van plan om zelf 14 panelen (2 rijen van 7 panelen) te installeren. Woning zal worden voorzien van sww-wp-boiler, zwembad-wp en andere zaken die wel wat stroom lusten en te sturen zijn kwa verbruiks moment (dus als de panelen opwekken).
Wat heb ik op het oog;
Totaal 3088,95 incl / 2552,86 ex de btw. Prijzen zijn bij diverse "zonnebouwmarkten" ongeveer gelijk.
Wat zeggen jullie hiervan? Lijkt mij veel "bang for buck", maar is dat ook werkelijk het geval? Is deze omvormer een goede match bij de panelen? Alvast bedankt voor jullie input.
Hoe ga je de omvormer uitlezen daarmee de verbruikers sturen?dj_dysaster schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:34:
Even een grove peiling of ik op het juiste spoor zit. Op de garage van mijn nieuwe woning (met puntdak, te gebruiken dakzijde op zuid-oost, geen schaduw) ben ik van plan om zelf 14 panelen (2 rijen van 7 panelen) te installeren. Woning zal worden voorzien van sww-wp-boiler, zwembad-wp en andere zaken die wel wat stroom lusten en te sturen zijn kwa verbruiks moment (dus als de panelen opwekken).
Wat heb ik op het oog;
Een zwembad WP is toch niet om je huis te verwarmen hoop ik?
Het is beter om te weten hoeveel de slimme meter (als je die hebt) teruglevert en op basis daarvan (groot)verbruikers aan te zetten. Als dan bijv. de wasmachine + vaatwasser aan staan en je minder/niet teruglevert, wil je de verbruikers niet aanzetten terwijl je wel genoeg opwekt.AUijtdehaag schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:41:
[...]
Hoe ga je de onvormer uitlezen daarmee de verbruikers sturen?
Een zwembad WP kan mijns inziens gebruikt worden als normale WP. Ik zou het persoonlijk ook niet doen omdat ze vaak duurder zijn omdat ze een titanium warmtewisselaar hebben. Tevens hebben ze vaak een groter debiet nodig, dus pomp je je suf, maar ik denk dat het wel gaat werken.
Een zwembad WP is aan/uit meestal en er zit geen subsidie op.
Dan kost het inderdaad een hoop kWh. Cop is ook niet om aan te zien denk ik...
Je kan een omvormer prima uitlezen hoor en "wat" doen met die info.
(maar goodwe zal lastiger zijn, van daar mijn vraag)
https://snapshot.raintank...QG2dn49OF4hBwht4gDcso2w4I
Maar mijn vraag was voor @dj_dysaster bedoeld eigenlijk.
Bedankt voor de input! Volgend jaar wil ik eerst het dak van het woonhuis vernieuwen (warm dak isolatie toepassen) en daarna voorzien van panelen. Er komt dus waarschijnlijk meer, maar we beginnen hiermeeCodeIT schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:50:
[...]
Dat ziet er netjes uit. Als je ruimte hebt om meer te leggen zou ik dat gelijk doen. Ik heb hier ook een sww-wp, zwembad-wp en airco en mijn verbruik is rond de 7500kWh.
Voor het uitlezen was ik van plan de RS485 bus te gebruiken als input voor het domotica systeem. Daarin kan ik dan de schakel logica vastleggen. De zwembad WP is niet voor de verwarming van de woning, maar voor het zwembadAUijtdehaag schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:41:
[...]
Hoe ga je de omvormer uitlezen daarmee de verbruikers sturen?
[ Voor 26% gewijzigd door dj_dysaster op 01-08-2019 12:59 ]
Waarom niet meteen via modbus tcp/ip ?
AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 4"
Wel een SMA aanschaffen dan.
Isoleren is belangrijk inderdaad. Maar ventileren net zo belangrijk. Ik heb hier ventilatie wtw toegepast.
Dat scheelt ook een hoop met verlies. (itho qualityflow)
Misschien wat tips voor je schuur:

Om ontopic te blijven
[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2019 13:04 ]
Om de GoodWe (lokaal) uit te lezen heb ik een projectje gemaakt op Github: https://github.com/jantenhove/GoodWeLoggerAUijtdehaag schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:57:
@CodeIT
Een zwembad WP is aan/uit meestal en er zit geen subsidie op.
Dan kost het inderdaad een hoop kWh. Cop is ook niet om aan te zien denk ik...
Je kan een omvormer prima uitlezen hoor en "wat" doen met die info.
(maar goodwe zal lastiger zijn, van daar mijn vraag)
https://snapshot.raintank...QG2dn49OF4hBwht4gDcso2w4I
Maar mijn vraag was voor @dj_dysaster bedoeld eigenlijk.
Hiermee kun je de data ook gelijk naar Pvoutput sturen. Daar heb je niet zo'n dure SMA voor nodig.
Werk jij overigens voor SMA of heb je er aandelen in? Of ben je er gewoon heel erg blij mee?
Je grafana dashboard ziet er mooi uit. Ik heb deze even schaamteloos nagemaakt voor mijn Goodwe: https://snapshot.raintank...4c2eS7BK03M7S24yBJgCQHkkd
[ Voor 9% gewijzigd door CodeIT op 01-08-2019 14:41 ]
In mijn omgeving draaien de nodige mensen op een SMA en dat functioneerd prima, maar persoonlijk stop ik die 400 euro liever in andere upgrades van het huis.
Wel aan de dure kant.FireStarter schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:07:
Mijn situatie:
WP = 14300
Kosten per WP E1,19
44x 330 LG Neon 2 (325 wordt niet meer gemaakt)
met goodwe 15k + installatie is al meer dan 1300 goedkoper
Dus je betaald flink meer dan "marktconform"
Ik moet 1 dakpan naast mijn panelen verwijderen ivm een nieuwe daklijst plaatsen, is dit gevaarlijk?
want stel dat ik bij het verwijderen van de kantdakpannen uitschiet en mijn paneel raakt?
Wat moet ik evt doen uitschakelen omvormer of wachten tot het donker is, dat laatste is natuurlijk erg lastig.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ik hoop niet dat je ze alle 14 in 1 string stopt, want bestaat de kans dat de 1-fase omvormer kaduk gaat met 618 Vocdj_dysaster schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:49:
De meerprijs voor een vergelijkbare SMA is zo'n 400 euro in mijn geval. Nou zie ik in mijn geval de meerwaarde daar niet echt van in. Het loggen via het projectje van CodeIT hierboven past mooi bij mijn home automation setup (daar loopt alles al via mqtt). Daarnaast is de garantie van de SMA ook nog eens de helft van wat GoodWe bied.
In mijn omgeving draaien de nodige mensen op een SMA en dat functioneerd prima, maar persoonlijk stop ik die 400 euro liever in andere upgrades van het huis.
Een 3-fase omvormer is qua V hier beter op zijn plaats.En hou je een ingang over voor uitbreiding.
Je hebt 1 of 3-fase in huis?
@CodeIT
Nee ik werk niet voor SMA.
Werk jij voor Goodwe? Of voor Ali express?
Ik vind het zo een dood doener om iemand zo in een hok te zetten.....
Dus hou het maar op goede ervaringen met het merk.
Uitschakelen is voldoende, en leg verhuis dekens over rand panelen, krijg je geen krassen ookmerlin1201 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:18:
vraagje tav werken naast zonnepanelen.
Ik moet 1 dakpan naast mijn panelen verwijderen ivm een nieuwe daklijst plaatsen, is dit gevaarlijk?
want stel dat ik bij het verwijderen van de kantdakpannen uitschiet en mijn paneel raakt?
Wat moet ik evt doen uitschakelen omvormer of wachten tot het donker is, dat laatste is natuurlijk erg lastig.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit is een 3 polige schakelaar. Nu schroef ik hem net open en zie ik dat L1, L2 en L3 geschakeld zijn, de N is gewoon een verbindingsblok.
Is het niet de bedoeling dat de N ook wordt meegeschakeld? Of mag ik gewoon L1 en L2 gebruiken?

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 01-08-2019 20:08 ]
Terugsturen?
https://www.elektramat.nl...werksch25a-4p-dgrs-2xm25/
Edit: of is het een 1-fase omvormer?
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2019 20:11 ]
Betreft een 1 fase omvormerAUijtdehaag schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:10:
@Wolly
Terugsturen?
https://www.elektramat.nl...werksch25a-4p-dgrs-2xm25/
Edit: of is het een 1-fase omvormer?
Begrijp niet goed waarom de nul in deze schakelaar met een koppelblokje is uitgevoerd

Gewoon L1 en L2 (of beter L3 dat geeft meer afstand tussen de draden) en als je dan wel de juiste kleuren gebruikt (i.i.g. blauw voor de nul, en groen+geel voor de aarde en die NIET SCHAKELEN ) dan zou het voor iedereen die die schakelaar open mag maken duidelijk moeten zijn dat het hier om 1 fase gaat.Wolly schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:07:
Tijd voor achterstallig onderhoud! Er moet nog een werkschakelaar tussen omvormer en netaansluiting, hiervoor heb ik de ABB BW325TPN aangeschaft.
Dit is een 3 polige schakelaar. Nu schroef ik hem net open en zie ik dat L1, L2 en L3 geschakeld zijn, de N is gewoon een verbindingsblok.
Is het niet de bedoeling dat de N ook wordt meegeschakeld? Of mag ik gewoon L1 en L2 gebruiken?
[Afbeelding]
Neem bij deze schakelaar even de tijd om het plaatje er uit te tikken dat nu het gat voor de wartel afsluit, als je te hard slaat, wat bij veel lasdozen wel kan, dan breekt het randje richting de deksel en kan je de wartel niet goed meer aandraaien. Han je m buiten / ergens waar het nat is af en toe, dan beide wartels aan de onderkant. Wartels aan de bovenkant geeft op de lange duur altijd gezeur.
[ Voor 17% gewijzigd door Andre1973 op 01-08-2019 20:23 ]
Was ook mijn plan, vroeg mij alleen af of dat ook zo 'hoort'.AUijtdehaag schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:17:
@Wolly
Ik zou de N ook mee laten schakelen, zodat de omvormer helemaal ontkoppelt is (behalve PE voor de veiligheid)
Goed plan. Kleurschema houd ik natuurlijk aan.Andre1973 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:18:
[...]
Gewoon L1 en L2 (of beter L3 dat geeft meer afstand tussen de draden) en als je dan wel de juiste kleuren gebruikt (i.i.g. blauw voor de nul) dan zou het voor iedereen die die schakelaar open mag maken duidelijk moeten zijn dat het hier om 1 fase gaat.
Hij komt droog en binnen te hangen, maar bedankt voor de tip.Neem bij deze schakelaar even de tijd om het plaatje er uit te tikken dat niet het gat voor de wartel afsluit, als je te hard slaat, at bij veel lasdozen wel kan, dan breekt het randje richting de deksel en kan je de wartel niet goed meer aandraaien. Han je m buiten / ergens waar het nat is af en toe, dan beide wartels aan de onderkant. Wartels aan de bovenkant geeft op de lange duur altijd gezeur.
Een brand met niet in-dak panelen dat zie je niet vaak.
Volgens mij toch onder het dak aan de rook te zien?stormfly schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:44:
https://twitter.com/nwolt.../1156834102441664512?s=21
Een brand met niet in-dak panelen dat zie je niet vaak.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
klump4u schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:48:
[...]
Volgens mij toch onder het dak aan de rook te zien?
https://www.omroepbrabant...huis-deels-verwoest-VIDEOWERKENDAM - De zolder van een huis aan de Floreffestraat in Werkendam is donderdagochtend door brand verwoest. Het dak van het huis is gedeeltelijk ingestort. De bewoners zijn veilig.
De brand werd om half tien gemeld. Rond tien uur was de brand onder controle.
De brand is begonnen in de zonnepanelen.
Neuh die rook is geen peiler om conclusies aan te verbinden. Rook gaat soms wel tot 1 a 2 huizen verder onder de pannen/nok. Met je zaklamp zien je dan rookdeeltjes zweven op de zolder van huis nr 3 in de rij.klump4u schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:48:
[...]
Volgens mij toch onder het dak aan de rook te zien?
Maar goed panelen vliegen niet zo snel in brand dat weten we, en stenen dakpannen ook niet. Misschien wel een slechte connector op het dakbeschot bij de pandoorvoer. Blijft gissen...
Heb je deze in NL aangeschaft?Wolly schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:07:....................
Denk het niet, want volgens mij is dit type voor andere landen bedoeld, want met name Duitsland, Engeland en (vroeger in elk geval) ook België schakelen de nul niet, dit is echt iets Nederlands. En ik weet dat omdat ik in de bovenstaande landen heb gewoond..
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Gewoon in NL bij de groothandel aangeschaft. Model is ook bij de bekende online shops gewoon verkrijgbaar (Electramat, SanderVulnerink, installatievakwinkel).Naalroc schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:21:
[...]
Heb je deze in NL aangeschaft?
Denk het niet, want volgens mij is dit type voor andere landen bedoeld, want met name Duitsland, Engeland en (vroeger in elk geval) ook België schakelen de nul niet, dit is echt iets Nederlands. En ik weet dat omdat ik in de bovenstaande landen heb gewoond..
Heb voor deze gekozen omdat ik dit model vaak op foto's zag bij installaties van anderen. Maakt verder niet uit, is een solide schakelaar en ziet er prima uit.
Als ik de informatie bekijk dan haak je ze om de panlat én de dakpan heen. Vervolgens draai je de stelschroef aan om de klem dicht te klemmen. Komt er dan niet veel spanning op een dakpan te staan met als gevolg gebroken pannen? Dit hoeft niet gelijk te gebeuren maar kan ook pas over 5, 10 of 15 jaar gebeuren door de druk van de haak.
https://gathering.tweaker...ist_messages/1937224/last
Zouden jullie er is naar willen kijken?
Vrienden van mij hebben een huis van zo'n 6m breed. De buren hebben twee rijen van 3 in landscape geinstalleerd (60 cells). Het liefste zou op het dak van de vrienden 6 x 72 cells in portrait willen installeren.
Edit: niet goed gekeken: https://www.solar-bouwmar...-montagerails-6150mm.html = 6150mm. Alles groter dan 6,20 meter is dan voldoende?
[ Voor 15% gewijzigd door timovd op 02-08-2019 13:41 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Zo ziet de 'parabool' er uit op een redelijk zonnige dag

Solaredge support geeft aan dat de omvormer geregeld 252V meet waardoor hij continue uitvalt. De netbeheerder heeft zojuist een kastje in mijn meterkast geplaatst om een week lang metingen te verrichten. Hiermee hopen ze nieuwe max/min waarden te kunnen instellen in de transformatorkast o.i.d.(?).
Ik stond overigens wel even te kijken toen de netbeheerder-monteur zei de straat ingekeken te hebben en dat zoveel zonnesystemen natuurlijk gewoonweg niet kan... gevolgd door een lange stilte... (was telefonisch, ik was op het werk en hij bij mij thuis). Voor nu ga ik er even vanuit dat hij bedoelt dat 'het niet gaat werken' met de standaard instellingen/verdeling die er is toegepast in de transformatorkast en ik volgende week lekker kan genieten van de volledige opbrengst

Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat het probleem misschien ook opgelost kan worden door mijn omvormer op een andere fase te zetten (heb 3 fase in huis maar een 1 fase omvormer). Zit het issue dan in mijn eigen 'net'?
Kunnen mijn buren hier nu ook last van hebben nu mijn systeem is aangesloten? Of werkt dat niet zo?
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Heeft die monteur andere fases niet gecontroleerd dan?Luc S schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:47:
Ik moet nog even geduld hebben totdat ik mijn systeem in volle glory kan gebruiken (details te vinden in topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1925518). De omvormer blijft steeds restarten wanneer de zon goed doorkomt.
Zo ziet de 'parabool' er uit op een redelijk zonnige dag![]()
[Afbeelding: Omvormer_restarts]
Solaredge support geeft aan dat de omvormer geregeld 252V meet waardoor hij continue uitvalt. De netbeheerder heeft zojuist een kastje in mijn meterkast geplaatst om een week lang metingen te verrichten. Hiermee hopen ze nieuwe max/min waarden te kunnen instellen in de transformatorkast o.i.d.(?).
Ik stond overigens wel even te kijken toen de netbeheerder-monteur zei de straat ingekeken te hebben en dat zoveel zonnesystemen natuurlijk gewoonweg niet kan... gevolgd door een lange stilte... (was telefonisch, ik was op het werk en hij bij mij thuis). Voor nu ga ik er even vanuit dat hij bedoelt dat 'het niet gaat werken' met de standaard instellingen/verdeling die er is toegepast in de transformatorkast en ik volgende week lekker kan genieten van de volledige opbrengst![]()
Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat het probleem misschien ook opgelost kan worden door mijn omvormer op een andere fase te zetten (heb 3 fase in huis maar een 1 fase omvormer). Zit het issue dan in mijn eigen 'net'?
Kunnen mijn buren hier nu ook last van hebben nu mijn systeem is aangesloten? Of werkt dat niet zo?
1 PVoutput . Dongen NB
Het mogelijk moeten overzetten van de omvormer naar een andere fase was even vooruitlopend op de resultaten van de metingen.
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw