Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:56
Na keer op keer uitstellen in afwachting van duidelijkheid over de nieuwe regelgeving nu toch de knoop doorgehakt om een aantal concrete offertes aan te vragen en me te laten informeren over zonnepanelen op ons dak.

Ik heb 3 weken geleden 5 bedrijven benaderd en tot nu toe 2 concrete offertes gekregen. Communicatie gaat tot nu toe relatief stroef wanneer ik vragen heb, ik had niet gedacht dat ik er zo actief achteraan zou moeten maar ik ga nog proberen om een paar extra offertes te krijgen. Ik wil de offertes en onze situatie en gedachten graag aan jullie voorleggen.

Onze situatie:
We zijn met z'n tweeën en hebben een verbruik van 3500 kWh. Dit is relatief hoog en ik ga nog onderzoeken waar we wat winst kunnen halen, hier zijn echter andere topics voor :) Eind augustus krijgen we gezinsuitbreiding. De bedoeling is om wat meer op te wekken dan we verbruiken en in de toekomst wil ik misschien nog een paar goedkope panelen toevoegen op de aanbouw achter het huis (voor als we een warmtepomp aanschaffen en misschien ooit een elektrische auto). Ik ben er overigens al achter dat voor mijn huidig verbruik m'n dak al zowat vol moet komen te liggen.

Ons huis is een twee-onder-1-kap woning met een oost-west dak en een 35 graden helling. Het huis is een aantal graden gedraaid waardoor het west dak net wat meer zon krijgt, ik kon zo even geen website vinden waar ik het aantal graden kon opzoeken. Ik heb verder geen schaduw van bomen uit de omgeving.

We hebben een 3 fase aansluiting maar in beide offertes wil men de zonnepanelen op 1 fase zetten omdat het aantal panelen dat we kwijt kunnen in oost-west niet om 3 fase vragen. Ik vraag me echter af of ik dan nog wel ooit kan uitbreiden.

Op het oosten hebben we een dakkapel en op het westen zit een klein dakraam en 2 ventilatie pijpjes (1 van de CV en 1 van de mechanische ventilatie). Het was best even een puzzel maar o.b.v. de dakpan afmetingen zou het dit moeten zijn;

Dak vanaf Google Maps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ENqxthVgw5IbUdiMF4iXwt3x/full.png

Tekening van dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jgGjp8Vsu7C5uZKlyyaS30c5/full.png

Offerte 1
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Offerte 2
Members only:

Mocht ik essentiële informatie achterwege hebben gelaten dan hoor ik het graag. Wanneer ik nieuwe vragen heb of andere offertes krijg dan horen jullie het!

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
In landscape kunnen er waarschijnlijk wel 12 panelen op west

Ik weet niet of solaredge veel oplevert. Op west niks en op oost is het voordeel beperkt.
De oostkant is door de dakkapel sowieso minder optimaal.
Een optie is misschien om op oost boven de dakkapel maar vier grote 96 cell panelen neer te leggen in een aparte string op een stringomvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je met panelen van 1590 x 1053 niet beter uit te voeten? (96 cell)
Op west passen er dan 4 in de hoogte.
Die kan je dan wel doorleggen. (ook in het hoekje zou ik panelen leggen, trapsgewijs)
Ook onder je dakkapel aan de andere zou dat passen.

Een andere optie op west is standaard panelen van 1650 x 992, en dan bovenin nog 1 of 2 panelen in landscape. Neem dan wel zwarte, anders wordt het zo een tetris.

Offerte 2 lijkt niet te passen met 3m20 en panelen van 1650 hoog. (landscape zou wel gaan)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2019 11:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@TWyk Ik zal vanavond eens meten of landscape op west meer mogelijkheden heeft en er esthetisch nog redelijk uitziet. Ik had in de eerste instantie ook alleen panelen boven het dakkapel in gedachte maar er werd me verteld dat dit te weinig zou zijn om het systeem te starten met ochtend zon.

@AUijtdehaag Gezien de prijs van die panelen vraag ik me af of het de extra terugverdien tijd waard is. De panelen die nu gebruikt worden in de offertes zitten zo rond de 120-140 euro ex BTW, die Panasonics zitten daar een stuk boven. Ik ben bereid eventueel meer uit te geven als het goed te onderbouwen is (bv. ter voorkoming van dubbele aanschaf in geval van eventuele uitbreiding op uitbouw). Als ik vlug tel dan zouden er misschien wel 15 panelen op west kunnen en dan 9 op oost met de afmeting 1590x1053. Dat is dan wel weer erg veel van het goede gezien de prijs :+ Zijn er geen goedkopere panelen in die afmeting?

Qua totaal prijs had ik ongeveer gedacht ergens tussen offerte 1 en 2 uit te komen, alhoewel ik de meerprijs van offerte 2 liever in betere/meer panelen had zien gaan dan in de naam, want dat idee krijg ik wel een beetje. Materialen en garanties komen namelijk redelijk overeen in beide offertes. Ik ga zelf overigens niet leggen en dan ben ik denk ik dan toch een beetje afhankelijk van wat de partijen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Luc S
Er is geen andere fabrikant met dezelfde maat helaas. (ja sunpower, maar die is nog duurder)
En als je die optimizers (en SE) nou eens laat vallen en voor een gewone stringomvormer gaat?
Scheelt ook weer 40 euro per paneel wat je aan optimizers niet uitgeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/caUIpyVB00VhuqVHneSCFvaJ/thumb.jpg
Ik heb 14 op west geplaatst, anders past niet goed op deze omvormer. (polystring)
Maar wel op 3-fase.

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2019 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Raar dat ze in offerte 2 solaredge gebruiken maar toch alles schaduwvrij leggen, waarom dan de solaredge?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co vanwege:
- Positieve tolerantie vh paneel meepakken.
- Safe DC
- 25 jaar garantie optimizers
- logging per paneel
- vlamboogdetectie, mits het aanstaat.
- en verplicht aan internet hangen ivm garantie
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
TWyk schreef op maandag 27 mei 2019 @ 07:46:
In landscape kunnen er waarschijnlijk wel 12 panelen op west

Ik weet niet of solaredge veel oplevert. Op west niks en op oost is het voordeel beperkt.
De oostkant is door de dakkapel sowieso minder optimaal.
Een optie is misschien om op oost boven de dakkapel maar vier grote 96 cell panelen neer te leggen in een aparte string op een stringomvormer
Het wordt best wel krap op sommige stukken maar landscape op west zou dan dit ongeveer moeten zijn (bij de CV pijp heb ik echt wat extra centimeters nodig volgens mij):

20 stuks 1650x992
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jW3GYQqdidmvR9PEjHxxq6Ov/full.png

Heb er nog 1 extra kunnen plaatsen, 13 stuks. Om op 12 uit te komen kan er eventueel nog 1 komen te vervallen mocht het ergens niet passen. Alhoewel het wel een stuk mooier is om dat ene paneel simpelweg te laten vervallen. Vraag me overigens wel af of we 2 landscapes kunnen neerleggen boven elkaar op 2,04 meter?
AUijtdehaag schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:40:
Kun je met panelen van 1590 x 1053 niet beter uit te voeten? (96 cell)
Op west passen er dan 4 in de hoogte.
Die kan je dan wel doorleggen. (ook in het hoekje zou ik panelen leggen, trapsgewijs)
Ook onder je dakkapel aan de andere zou dat passen.

Een andere optie op west is standaard panelen van 1650 x 992, en dan bovenin nog 1 of 2 panelen in landscape. Neem dan wel zwarte, anders wordt het zo een tetris.

Offerte 2 lijkt niet te passen met 3m20 en panelen van 1650 hoog. (landscape zou wel gaan)
Met de Panasonic afmetingen kom ik op onderstaande tekening. Het dakraam en het feit dat er bovenaan net geen 4 naast elkaar kunnen zorgen ervoor dat ik maximaal op 13 stuks uitkom. Alhoewel er boven het CV pijpje er nog wel 1 zou kunnen maar dan wordt het nogal een apart patroon.

18 stuks 1590x1053 en 4 stuks 1650x992 (donkerblauw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zwV9L6a2b83xE290uO5nmCCe/full.png

Was dit wat jullie ongeveer voor ogen hadden? Is het nog noodzakelijk om centimeters speling te houden vanaf de randen, dakgoten, luchtpijpjes of naar de buren? Want die heb ik soms niet veel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is jammer van die panasonic, boven het dakraam.
Er moeten er echt 14 komen te liggen. (anders kan je geen 2 stringen van 7 maken, polystring)
Een klober ventilatiepan voor de mechanische ventilatie afvoer dan?
Aan de andere kant ook allemaal,dezelfde, 9 in 1 string is beter op een 3-fase string omvormer.

Hier nog wat goedkoper eventueel. (maar check de beschikbaarheid eerst)
Er zijn nog wat kortere van 1460 x 1053, maar niet zwart.

Maar het ligt wel vol he? :/

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:49
Waarom niet die pijpjes naar het dakvlak op Noord verplaatsen? Eenmalige actie, en je krijgt een dak strak vol panelen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@AUijtdehaag Gezien de afmetingen die ik heb genoteerd zou het theoretisch moeten passen, de 2 stuks boven het dakraam. Ik weet alleen niet of die bovenste dakpan misschien 2 centimeter onder de nokpan ligt, dan past het al niet meer. Die ventilatiepan is een optie, ik lees zo niet waarom dit niet zou kunnen bij mij. Dit zou dan betekenen dat er 14 stuks op west kunnen en dan 9 op oost. Ik denk dat er inderdaad toch 4 stuks naast elkaar kunnen als we de Panasonics zoveel mogelijk van de nok verwijdert leggen.

7475 Wp :D
23 x Panasonics 325 Wp a 189,00 = 4.347,00 ex BTW
Sunny Tripower 6kW 3 Fase a 1100,83 ex BTW (toch?)

En dan geen optimisers?

Pak ik ongeveer 600 euro montage materiaal (iets ruimer dan in 1 van de offertes o.b.v. 15 panelen), het leggen van 23 panelen 1.500,00 euro(?) en het ombouwen naar de ventilatiepan a 200 euro(?) dan kom ik op 7.747,83 euro ex BTW. Wel veel natte vinger werk maar het is om even een beeld te krijgen.
Ik denk dat we wat doorschieten :P

@hesselbeertje We kunnen vanuit onze eigen tuin bijna niet op het dak kijken. Het moet niet te erg zijn natuurlijk maar dat het niet helemaal esthetisch correct vol ligt maakt me niet zoveel uit op west. De 1 a 2 panelen die ik dan extra kwijt kan worden dan relatief duur als ik die pijpjes moet laten verleggen, zou het de meerprijs waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
AUijtdehaag schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:40:
...
...
Nu ik toch bezig was heb ik dit idee nog even meegenomen in een poging het dak maximaal vol te leggen met 'normale' afmeting panelen. Dit heb ik er van kunnen maken, voorwaarde is wel een ventilatiepan (volgens mij net nodig) en dat ik op 2,04 meter 2 landscape panelen kwijt kan :P

15 stuks op west
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HanoI4O3kIK4NMCEi6fmdsX2/full.png

Qua tetris gaat het nog net :) Is dit nog zinvol te overwegen of ontstaat er dan een te grote onbalans tussen oost-west, 1-fase/3-fase, o.i.d.? V.w.b. aantal Wp lijkt me dit nog best interessant, het leggen van 2 of 3 extra panelen zijn de kosten niet (relatief gezien).

Ik ga me nog even proberen te verdiepen in omvormers, strings en wat 1 fase t.o.v. 3 fase aan voor- en nadelen heeft. Als ik het goed begrijp zit ik toch een beetje op de grens als ik richting de 14-15 panelen op west wil gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou dan de 6 panelen in landscape op west onder het dakraam ook in portrait leggen.
Het wordt erg krap in landscape (met regen over de dakgoot)
Ook qua rails (verticaal) zit je dakraam in de weg.

Dus 14 op west en 7 op oost. Jasolar JAM60S02-305-PR-BK 1650 x 991 x 35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nhDx19MuRIz1i7h7EYycwcWW/thumb.jpg

En 14 op west en 7 panasonic hit 325 Wp (onder landscape)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EkAChuix6pVTLDux0BZXnZHk/thumb.jpg

En 14 op west en 9 panasonic hit 325 Wp (onder portrait)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/008XTJO2iD8ZmCrXVwzcvlp1/thumb.jpg

Met de panasonics een iets beter rendement..
Een conclusie die er niet uit te trekken valt, is dat je schaduw krijgt van de dakkapel als de zon over het dak gaat.
Met meer cellen (en in portrait en hogere Vmpp), heb je minder kans op inkakken van die string. (dus 9x panasonic)
Een optimizer is niet het geld waard op die panelen, optitrac zorgt ervoor dat de string blijft werken, maar steeds iets minder opwekt, door de schaduw. Ook staat de zon dan al in een zeer matige hoek.
Op waarde schatten van panasonic vs jasolar op die kant, tegenover de kosten, moet je zelf maar doen... ;)

Edit: als voorbeeld uit eigen moestuin: https://pvoutput.org/comp...28&sid1=67127&dt=20190513
1 string van 7 met (gedeeltelijke) schaduw, smorgens dakkapel en 'savonds schoorsteen en 1 string van 7 zonder schaduw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m2F8sWqttb19Uw8KZ3FwkcSi/thumb.jpg

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2019 07:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
Dat ziet er goed uit. Ik ga hier vanavond eens wat bedragen aan hangen zodat ik ook kan zien om wat voor prijsverschillen het gaat.

Mijn eerste gevoel zegt dat ik de optie met 7 x Panasonics buiten beschouwing laat want dat scheelt niet zoveel qua opbrengst. De 9 x Panasonics geven inderdaad een stuk hogere opbrengst maar ik denk dat deze oplossing niet de beste investering is van +/- 1000 euro extra dat ze kosten t.o.v. 7 x JA's gezien ons huidig verbruik.

Alhoewel een 650 kWh extra opwekking wel zal helpen als we voor een warmtepomp kiezen op termijn :+ Maar dan begin ik ook na te denken over de regeling verder in de toekomst met dat we op termijn toch zoveel mogelijk direct moeten verbruiken i.p.v. terugleveren, en dat je in de winter wanneer de warmtepomp bezig is juist weer amper iets opwekt vanaf je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Is ook weer zo.
En een WP heb je ook voor +/- 1000 euro. (set 3)

Maar weer on-topic.
Je kan ook eens kijken naar "half" cellen in diezelfde opstelling.
1674 x 990 past dan misschien ook nog wel. (breedte dakraam weet ik niet)
https://www.solar-bouwmar...mono-ultra-black-duo.html
Let wel op de bedrading op de achterkant. (landscape wordt lastig zonder verlengen)

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Bij het aanvragen van een offerte bij nog een partij heb ik het idee voorgelegd om er 7 op oost en 14 op west te leggen en dan de optimizers te laten vervallen (en dit over te laten aan een omvormer met optitrac).

Ze adviseren toch om optimizers te gebruiken of te gaan werken met 2 omvormers. Dit omdat het oost dak te weinig opbrengst geeft wanneer de ochtendzon er net op komt te staan om lekker te werken met 3 fase omvormers. V.w.b. optitrac was het nog maar de vraag of het in mijn situatie goed zou werken.

Ik hoop overigens dat ik het zo correct samenvat want het is een uitleg met termen als strings, stringomvormers en stringspanning, ik moet eerlijk zeggen dat mijn kennis daar wel redelijk stopt :) Waarschijnlijk heb ik ze onterecht de indruk gegeven dat ik er veel verstand van heb door het noemen van optitrac :P

Ik zie het zelf niet zo zitten om 2 omvormers te plaatsen i.v.m. de extra apparatuur, zoals ik het begrijp worden er dan zo goed als 2 losse systemen geïnstalleerd? Wordt dat vaker gedaan?

De andere optie zou een 1-fase omvormer zijn i.c.m. optimizers voor 21 panelen. Kunnen we op mijn 3-fase groepenkast wel zoveel panelen aansluiten via een 1-fase omvormer? Ik heb er wel eens wat over gelezen in een topic hier maar ik kan het niet meer snel terugvinden. Het ging dan over 3 x 25A waarop maximaal 16A aangesloten mag worden wat dan 3600 Watt is. Daar gaan 21 panelen wel overheen.

En wordt optitrac nog te weinig toegepast? Er werd niet echt uitgelegd waarom het in mijn situatie misschien niet goed zou werken. Ik had het optitrac-balletje ook opgegooid bij partij van offerte 1 en zij werkte er ook niet mee. Hij kon dit dan ook niet aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
3-fase en solaredge, lijkt me hier ook niet makkelijk toepasselijk.
Je zit nog steeds met te weinig panelen op oost in de zon. (3- fase omvormer wil 750 Vmpp hebben uit de optimizers, 350 Vmpp met 1-fase SE)
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Dus komen ze aan met 2x 1 fase.
Dat kan ook met een normale stringomvormer.

Simpel gezegd, je probleem is de Vmpp van die 7 panelen als je een 3-fase omvormer wilt.
Of dat nu solaredge is of een ander merk omvormer maakt niet zo veel uit.
Maar...... Een 3-fase SMA heeft flexibilere ruimte tussen minumum en maximum stringspanningen.
Dat is een minimum van 120 Vmpp.
4 panelen liggen dan op oost wel in de zon. 4x 32 Vmpp = 128 Vmpp. Erg krapjes (in theorie)
Met "harde" schaduw werkt optitrac het beste. (dus je dakkapel schaduw)

Maar ik zie toch liever wat meer Vmpp voor die oost kant, als je een 3-fase stringomvormer kiest.
Dat kan met de Panasonics 325, 96 cell panelen (59 Vmpp) of kan je ook 2x 1 mtr panelen daar kwijt? (39 Vmpp)
Onder andere: https://www.solar-bouwmar...-black-72-cells-copy.html

Ik moet toch weer de hulp van @Rouske inroepen, hoe hij over de situatie denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:19
@AUijtdehaag
eigenlijk weinig aan toe te voegen, prima uitgelegd (y)

@Luc S
In deze situatie met maar 7 panelen op Oost icm een 3-fase SolarEdge omvormer niet aan beginnen. Wil je echt vasthouden aan een 3-fase omvormer dan wat @AUijtdehaag al beschreven heeft.

Een 1-fase SE omvormer 4000 (18,5A) of 5000 (23A) met 2 stringen zou ook nog kunnen, mits je niks geeft om selectiviteit >:)
Dan 7x oost met p404/p505 en 14x west met p370/p500.

Of anders kom je toch echt op 2x een 1-fase SE omvormer uit. Maar ook dit kan dan met string omvormers.

Wat wil je nog uitbreiden?
We hebben een 3 fase aansluiting maar in beide offertes wil men de zonnepanelen op 1 fase zetten omdat het aantal panelen dat we kwijt kunnen in oost-west niet om 3 fase vragen. Ik vraag me echter af of ik dan nog wel ooit kan uitbreiden.

Met 2 losse 1-fase omvormers heb je toch nog een ongebruikte fase over.
En met een enkele 1-fase omvormer zelfs nog 2 fases over.
Of bedoel je dan extra panelen op de omvormer erbij? Dat wordt sowieso al lastiger, aangezien je meestal maar 2x MPPT hebt op een omvormer en die ga je al gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Offerte 3
Members only:

@AUijtdehaag Ok, ik denk dat ik je begrijp. Ik moest even Vmpp opzoeken (ik dacht hier zal vast een mooie formule achter zitten maar het staat in ieder geval gewoon in de data sheet van panelen :) ) Deze zelfde panelen die je linkt van 2m x 1m worden ook aangehaald door bovenstaande partij als optie voor oost als ik daar meer vermogen wil, dus dat is veelbelovend.

@Rouske Wat is voornamelijk het voordeel van 2 strings, uitsparen van optimisers? Uiteraard heb ik graag dat het systeem volgens de regels wordt geïnstalleerd. Mijn gevoel (voornamelijk vanwege je duivel emoticon) zegt dat deze richting wellicht niet voor mij is :9

V.w.b. uitbreiding bedoelde ik inderdaad het tweede, ik heb achter een stukje uitgebouwd waar eventueel nog een paar panelen zouden kunnen liggen. Dit kunnen misschien toch al beter zonnecollectoren worden als ik zie hoe snel de woonkamer tegenwoordig opwarmt op een dag als gisteren :/

Ik leg het systeem ook voor na de salderingsregeling waarbij het belangrijker wordt om zelf je opgewekte stroom te verbruiken. Het is dan jammer dat je je opgewekte stroom maar op 1 fase beschikbaar hebt. Ik weet niet hoe de verdeling is van mijn huishouden over de 3 fases, misschien even uitzoeken. Zou het kunnen dat alles op 1 fase draait en de inductie kookplaat de enige is die een uitstapje maakt? Dan maakt het me niet uit :+

Als ik jullie goed begrijp heb ik 3 fatsoenlijke oplossingen voor 7 panelen op oost en 14 op west:
  1. 21 panelen i.c.m. een 1-fase SolarEdge 5000 en optimisers op alle panelen
  2. 21 panelen i.c.m. 2 x een 1-fase omvormer en optimisers alleen op oost (misschien zelfs maar 3 stuks zonder SolarEdge had ik begrepen uit bovenstaande offerte optie 2)
  3. 21 panelen waarvan oost de 7 stuks 2m x1m 72 cell (die waar AUijtdehaag over spreekt) i.c.m. een 3-fase SMA omvormer met optitrac ingeschakeld (dus nergens optimisers?)
Dan neig ik naar optie 3. Ik kan echter niet echt beoordelen of het de beste keus is voor mijn situatie. Dat blijft denk ik een lastige vraag omdat ik dan ook voorbij de salderingsregeling moet gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Een 3-fase kWh meter saldeert eerst intern de 3 fases en pas daarna gaan er tellers verhoogd worden, dat is volgens mij al zeer geregeld op tweakers voorbij gekomen.

De reden om 2 stringen te gebruiken met SE is dat ze elkaar dan niet negatief beïnvloeden/beperken als de ene kant volle zon pakt en de andere kant schaduw.
Zie het topic in de eerder genoemde link.

Vandaar ook de p404/p505 op oost bij een 1-fase SE omvormer, omdat er van dit type minimaal 6 in een string nodig zijn.
Met p370/p500 zouden dat er minimaal 8 zijn.

Maar wellicht is dat met 21x 60V optimizers in 1 string niet aan de orde, dat zou dan in de SE design tool bekeken moeten worden of er een Yield melding komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Ik heb een topic gevonden waarin het intern salderen van de meter inderdaad wordt besproken. Wist ik niet, mooi dat het zo werkt!

Nu ik het wat beter begin te begrijpen lijkt me optie 1 het best voor ons (ook vanwege een persoonlijk gevoel, is veel over te vinden, door meerdere partijen geadviseerd en komt daarom solide en wat zorgelozer over).

Dit zou het legplan dan overigens worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UELdVskUfXTzxSfwgvYzDVCc/full.png

Dan nog even overwegen of ik de grotere panelen wil. Het lijkt me een deal die ik niet kan laten schieten (+/- 200 euro extra voor 350 Wp meer). Ik zou het jammer vinden als het gaat aanvoelen als prop-werk, het is toch de voorkant van het huis. In de tekening staat boven het dakkapel 2.04 meter, dat is waarschijnlijk iets meer omdat er, voor zover ik vanaf de straat kan zien, nog 1/3 dakpan ligt boven het dakkapel voordat hij begint. Misschien Google Sketchup maar eens aanzwengelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Luc S Als je voor de SE5000H gaat en 21x p370 (met 310Wp panelen) samen in 1 string vraag ze dan om de uitdraai van de SE design Tool.

Want in de offline (oude versie) die ik heb krijg je een verminderde opbrengst op Oost (~96%).
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/aywww8wd.jpg

Oost met 7x p404/p505 in een eigen string krijg je geen melding
West met 14x p370 in een eigen string is ook geen probleem.
Helaas kan je in de oude design tool niet handmatig 2 verschillende type optimizers opgeven voor elke string, dus ik kan je geen plaatje hiervan tonen.

De SE5000H heeft 2 sets DC aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Rouske Ga ik doen! Ik ging er even vanuit dat ze oost en west sowieso een eigen string geven, maar dan zouden er inderdaad geen 21 x P370 moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
7x een p370 in een eigen string kan niet, minimale eis is 8 (zie optimizer datasheet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
De offerte is afgelopen week getekend. Het wordt 6860 Wp.

Members only:

Hij had het als 1 string in de SE designer tool gezet en geen melding gekregen. Nouja 1 melding, dat we beter een grotere omvormer konden pakken maar omdat het een oost-west opstelling is voldoet de 5000 prima.

Verwacht elk moment bericht wanneer er kan worden begonnen, hopelijk snel :+

Ondertussen maar vast eens bedenken hoe ik mijn gasverbruik naar beneden kan brengen met het overschot :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Luc S schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:53:
De offerte is afgelopen week getekend. Het wordt 6860 Wp.

Ondertussen maar vast eens bedenken hoe ik mijn gasverbruik naar beneden kan brengen met het overschot :9
Proficiat.

Dat gasverbruik terugbrengen is niet lastig.
https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html
https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Uiteindelijk ga ik die apparaten wel overwegen ja. Ik denk echter dat ik nu even niet thuis aan hoef te komen met dat soort bedragen :9

Eerst maar eens wat kleinere dingen zoeken en dan tegen de winter misschien de CV uit 2002 die de geest geeft >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er gaat subsidie af.
1250 voor de atlantic en 1700 voor de pana 5 kW monobloc

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2019 18:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luc S
Sinds begin vorige week liggen de panelen erop! Ik was bang dat ze misschien wel erg tegen de randen aan zouden komen van het dak maar het valt mee.

Helaas zijn ze nog niet aangesloten omdat het erop leggen wat langer duurde :'( Het is maar goed dat de beste man de kabel en aardlek automaat niet achter heeft gelaten want anders weet ik niet of ik me had kunnen inhouden, zijn toch wel veel mooie zonnige dagen die ik nu mis! (De doos met omvormer zag ik namelijk wel op zolder staan :P)

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ziet er goed uit!
Zijn dat die van sun-solar?
Zijn het toch andere panelen geworden dan? Ook andere omvormert?

Nou hopelijk staat het snel te produceren en kan je genieten.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2019 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
Haha scherp, inderdaad. In overleg zijn het uiteindelijk 21 Yingli's geworden om op een totaal uit te komen van 6930 Wp :*)

Omvormer is dezelfde gebleven, de Solar Edge 5000.

[ Voor 17% gewijzigd door Luc S op 22-07-2019 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Deze en deze dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
Dat moeten ze zijn lijkt me 8)

I.v.m. de kleine wijzigingen ga ik nog een aangepaste factuur krijgen. Dan weet ik het zeker, heb nu de stikkertjes er niet op gecontroleerd :9

[ Voor 70% gewijzigd door Luc S op 22-07-2019 19:31 ]

Pagina: 1