Als er veel installaties op een fase zitten, wordt de netspanning omhoog getrokken (door het vermogen dat de omvormers leveren). Als je spanning te hoog wordt, slaat de omvormer af.Luc S schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:09:
@reneeke1970 Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp. De netbeheerder-monteur? Ik denk dat hij ze nu deze week allemaal gaat doormeten? Dat meetkastje blijft een week zitten in de meterkast waarna hij wordt uitgelezen en er conclusies uit getrokken kunnen worden (lekker ouderwets).
Het mogelijk moeten overzetten van de omvormer naar een andere fase was even vooruitlopend op de resultaten van de metingen.
Omdat de meeste mensen 1-fase omvormers hebben, kan het zijn dat op ene fase relatief veel PV vermogen zit, waardoor daar de spanning relatief hoog is. Als jij thuis een 2-fase aansluiting hebt, kan je dan mogelijk een van de 2 andere fases gebruiken (mits die een lagere spanning hebben natuurlijk).
Achtergrond: een omvormer moet de spanning hoger maken, dan wat er op het net zit, anders gaat er geen stroom lopen en zonder stroom geen vermogen. Hierdoor wordt de netspanning een stukje hoger (want weerstand in bekabeling). Hoe meer stroom er loopt (bv door veel en/of zware installaties), ho meer het omhoog gaat. De netbeheerder kan dit tegengaan door lokaal de spanning iets te verlagen. Echter, er zijn grenzen aan het verschil dat te compenseren is. Dat wordt oa. bepaald door hoe zwaar de bekabeling in je wijk is.