Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.783 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Luc S schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:09:
@reneeke1970 Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp. De netbeheerder-monteur? Ik denk dat hij ze nu deze week allemaal gaat doormeten? Dat meetkastje blijft een week zitten in de meterkast waarna hij wordt uitgelezen en er conclusies uit getrokken kunnen worden (lekker ouderwets :P ).

Het mogelijk moeten overzetten van de omvormer naar een andere fase was even vooruitlopend op de resultaten van de metingen.
Als er veel installaties op een fase zitten, wordt de netspanning omhoog getrokken (door het vermogen dat de omvormers leveren). Als je spanning te hoog wordt, slaat de omvormer af.

Omdat de meeste mensen 1-fase omvormers hebben, kan het zijn dat op ene fase relatief veel PV vermogen zit, waardoor daar de spanning relatief hoog is. Als jij thuis een 2-fase aansluiting hebt, kan je dan mogelijk een van de 2 andere fases gebruiken (mits die een lagere spanning hebben natuurlijk).

Achtergrond: een omvormer moet de spanning hoger maken, dan wat er op het net zit, anders gaat er geen stroom lopen en zonder stroom geen vermogen. Hierdoor wordt de netspanning een stukje hoger (want weerstand in bekabeling). Hoe meer stroom er loopt (bv door veel en/of zware installaties), ho meer het omhoog gaat. De netbeheerder kan dit tegengaan door lokaal de spanning iets te verlagen. Echter, er zijn grenzen aan het verschil dat te compenseren is. Dat wordt oa. bepaald door hoe zwaar de bekabeling in je wijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

CodeIT schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:31:
[...]

Om de GoodWe (lokaal) uit te lezen heb ik een projectje gemaakt op Github: https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger
..
Bedankt voor het plaatsen van je project.
Ik ga bekijken of ik het kan gebruiken voor onze PowerOne omvormer (2 ingangen). Als ik het werkend krijg als leek, dan is het wellicht interessant voor mijn volgende project.
(we gaan in december verhuizen en nemen onze panelen niet meer, maar schaffen we opnieuw aan incl. allerlei andere energiebesparende maatregelen zoals een zonneboiler).

Als we de PV zelf kunnen loggen en publiceren, dan hoeft de nieuwe omvormer die techniek niet per se zelf te bezitten. Een aansluiting voor de monitoring is dan voldoende.

Hier nog een oude blog met onze panelen en logging websites:
Kiswum.com: 5 maanden "gratis" stroom met zonnepanelen

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmans
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-04 20:50
Heren,

Ben hier redelijk nieuw.
Kan via mijn werk (Klimaargarant Solar) goedkoop aan panelen komen.
Heb offerte laten maken, wil het zelf plaatsen en aansluiten.

Maar nu is de vraag: in hoeverre lossen de mensen die het zelf installeren op dat de verzekering dit goedkeurt?
Laten jullie de elektra door installateur doen? Of doen jullie alles tot laatste stukje in meterkast niet bijvoorbeeld?

Heb elektro achtergrond en ken NEN1010 redelijk goed. Alleen zit met stukje dat straks boel affikt, en dat verzekering moeilijk gaat doen.

Gaat om 8 stuks IDNL panelen PVM300-60FBDG met een Sunny boy 2.0 omvormer, plus alle rommel om het te installeren natuurlijk.

Kans is groot dat ik iets vergeet, dus let me know!

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:13
@reneeke1970 @borft Dan is het inderdaad een beetje jammer dat hij niet direct fase 2 en 3 heeft gemeten op het moment dat de zon even doorkwam toen hij bij ons was. Dan was mijn probleem misschien in 10 min opgelost door de omvormer op een andere fase te zetten i.p.v. dat ik nu een week moet wachten en 100 euro zonnestroom misloop (kijkt even naar de weersverwachting... ok, misschien geen 100 euro :9)

Als ik zelf wat metingen verricht en ik zie dat fase 2 of 3 wel laag blijft, kan/mag ik dan zelf de omvormer op een andere fase zetten? Dan wacht ik even tot het issue een paar keer is voorgevallen zodat dat meetapparaatje in ieder geval mijn probleem heeft gelogd. Als dit een oplossing is vind ik het nogal sonde van de opbrengst die ik nu mis.

Edit: Of ik het kan of mag is een rare vraag aangezien ik genoeg mensen hier langs zie komen die de hele installatie zelf doen. Ik bedoel meer, is dat peanuts? Of kan dat echt goed mis gaan... :+

[ Voor 11% gewijzigd door Luc S op 02-08-2019 15:37 ]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 09:23
Luc S schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:09:
@reneeke1970 Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp. De netbeheerder-monteur? Ik denk dat hij ze nu deze week allemaal gaat doormeten? Dat meetkastje blijft een week zitten in de meterkast waarna hij wordt uitgelezen en er conclusies uit getrokken kunnen worden (lekker ouderwets :P ).

Het mogelijk moeten overzetten van de omvormer naar een andere fase was even vooruitlopend op de resultaten van de metingen.
Gewoon even met spanning meter alle drie checken, niks bijzonders dan meet kast erop.
En ja ik zou het zelf doen, maar het feit of jij je afvraagt of het moeilijk is....... Zou ik er maar afblijven hi.
Met multi meter heb je het in twee min gezien in ieder geval.
Kan ook in kabel naar je omvormer zitten namelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door reneeke1970 op 02-08-2019 16:16 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@reneeke1970 Ik hoef zelf niet eens te meten. Het is gewoon af te lezen op het apparaat wat de beste man heeft achtergelaten:

Meetapparaat

Het looped door meerdere instellingen dus kan niet echt de top zien op elk moment maar volgens mij is het duidelijk dat ik beter over kan naar fase 1 :P

Het gaat me er meer om of het echt zo simpel is als de schakelautomaat van de omvormer uit, de 3 hoofdschakelaars van de fases uit en omprikken maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@dijkmans Het is op zich allemaal simpel. Wel netjes doen. Volgens de regeltjes. Lees je in. Als je jezelf hier niet mee vertrouwd misschien een kennis die het wel kan? Anders laten doen.

edit: @Luc S Ja zo simpel is het in beginsel. (als je niet toevallig een moment met lage spanning op L1 op de foto hebt gezet.)

[ Voor 26% gewijzigd door onetime op 02-08-2019 17:08 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Luc S schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:52:
@reneeke1970 Ik hoef zelf niet eens te meten. Het is gewoon af te lezen op het apparaat wat de beste man heeft achtergelaten:

[Afbeelding: Meetapparaat]

Het looped door meerdere instellingen dus kan niet echt de top zien op elk moment maar volgens mij is het duidelijk dat ik beter over kan naar fase 1 :P

Het gaat me er meer om of het echt zo simpel is als de schakelautomaat van de omvormer uit, de 3 hoofdschakelaars van de fases uit en omprikken maar :)
Als je je omvormer uit zet, zie je dan spanning zakken?
Maar inderdaad naar fase één lijkt de oplossing.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmans
onetime schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:03:
@dijkmans Het is op zich allemaal simpel. Wel netjes doen. Volgens de regeltjes. Lees je in. Als je jezelf hier niet mee vertrouwd misschien een kennis die het wel kan? Anders laten doen.

edit: @Luc S Ja zo simpel is het in beginsel. (als je niet toevallig een moment met lage spanning op L1 op de foto hebt gezet.)
Ik bedoelde meer, hoe doen mensen hier een verzekering regelen die alles zelf geïnstalleerd hebben (ook t meterkast stukje)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dijkmans schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:16:
[...]

Ik bedoelde meer, hoe doen mensen hier een verzekering regelen die alles zelf geïnstalleerd hebben (ook t meterkast stukje)?
Zit automatisch in je opstal, geen installateur verplichting.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Alleen melden dat er zonnepanelen zijn geïnstalleerd en eventueel verzekerd bedrag verhogen...
Hoort bij de opstal.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmans
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:22:
[...]

Zit automatisch in je opstal, geen installateur verplichting.
Welke verzekeraar heb je als ik t zo mag vragen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dijkmans schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:34:
[...]

Dat maakt toch niet uit, alles nagel vast aan je huis valt onder opstal, zelfs warmtepompen en zo.
Waaien je panelen op buurman auto dan is wa verzekering de vergoeding.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:56
dijkmans schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:34:
[...]
Ik zit bij Woongarant (via Hypotheker), gewoon gemeld of de panelen waren mee verzekerd.
Heb alles zelf gedaan, tot aan de meterkast.
Wel netjes zon PV sticker uitgeprint en opgeplakt

Kreeg gelijk te horen dat ze zijn meeverzekerd, maar nu niet, want we waren onderverzekerd. (Nieuwbouwwaarde lag 40k hoger)
Bedankt huizenmarkt.. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

reneeke1970 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:51:
[...]
Waaien je panelen op buurman auto dan is wa verzekering de vergoeding.
De WA verzekering is een verzekering voor het eigen motorvoertuig. Je bedoelt neem ik aan de aansprakelijkheidsverzekering? Die dekt doorgaans geen stormschade, die kan je hier dus niet zomaar voor aanspreken.

Sterker nog, het is nog maar de vraag of je überhaupt iemand hier aansprakelijk voor kan stellen. Stormschade is doorgaans overmacht en dan draagt ieder zijn eigen schade. Dat betekent dat de buurman hooguit bij zijn eigen verzekering terecht kan, jij als eigenaar van de panelen bent niet aansprakelijk voor zijn schade.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:56

JoeZuCK

_Fonz > all.

Mja @Deshmir je kan natuurlijk gokken op een daling van de huizenmarkt en je oude garantie tegen onverzekering door laten lopen (tot wanneer liep die eigenlijk), maar denk dat voor die paar euro extra premie ik de gok niet zou nemen.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:56
@JoeZuCK tot halverwege 2020; verwachting is niet dat de huizenmarkt dan is ingestort.
En mocht mn huis afbranden dan is het mooi als er een nieuwe komt incl zonnepanelen :+

Ps. 40k is bij ons ong 18% van de huidige waarde. Dan neem ik de gok wel voor die paar euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Deshmir schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:52:
@JoeZuCK tot halverwege 2020; verwachting is niet dat de huizenmarkt dan is ingestort.
En mocht mn huis afbranden dan is het mooi als er een nieuwe komt incl zonnepanelen :+

Ps. 40k is bij ons ong 18% van de huidige waarde. Dan neem ik de gok wel voor die paar euro extra.
Brand staat los van opstal.
Met beetje wind stort geen huis in, dus die panelen worden wel vergoed, dus wat is nu het probleem?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

timovd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:36:
Iemand een idee hoe breed je dak moet zijn (of hoe breed een rails is) als je 6 zonnepanelen in portrait naast elkaar wil installeren? De exacte breedte moet nog nagemeten worden.
Vrienden van mij hebben een huis van zo'n 6m breed. De buren hebben twee rijen van 3 in landscape geinstalleerd (60 cells). Het liefste zou op het dak van de vrienden 6 x 72 cells in portrait willen installeren.

Edit: niet goed gekeken: https://www.solar-bouwmar...-montagerails-6150mm.html = 6150mm. Alles groter dan 6,20 meter is dan voldoende?
Dat hangt dus o.a. van de breedte van je paneel. De meeste zijn zo 992 mm breed. maar er zijn er ook die breder zijn tot zo ongeveer 1052mm.
Wil je zo smal mogelijk neem dan de originele CF hak en rail, daarvan zijn de tussen klemmen 7 mm breed. die van evo zijn net ietsje breder dacht ik.
Neem 6x het paneel breedte, 5x de tussenklem maat, 2x eindklem maat (2x18 mm) en neem 40 mm speling voor uitlijnen en doorzakken (dak kromming) van de rail.
Denk er aan dat als je kantpannen heb dat je daar geen haken onder gaat zetten, dan komen ze iets scheef te liggen, is niet mooi, vaak zijn die van onder naar boven geschroefd, en als je er een sloopt heeft bijna niemand een reserve op voorraad liggen. blijf 1 pannetje uit de kant. ook voor het "fluiten" van de panelen, zeker als er mensen onder slapen / werken.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:11:
[...]

Als je je omvormer uit zet, zie je dan spanning zakken?
Op het moment van de foto was mijn omvormer alweer uitgevallen en deed dus al niet meer mee met die 248.9V. Verder was het vandaag lastig met alle wolken om te zien of het uitschakelen van mijn omvormer een direct gevolg had op de meting.

@reneeke1970 @onetime Eenmaal de kap van de groepenkast af begrijp ik er toch minder van dan ik dacht. Ik hoopte duidelijk 3 verschillende fases te kunnen onderscheiden maar ik weet toch niet helemaal hoe ik het moet zien.

Ik kan het niet heel goed zien omdat de kast nogal vol zit maar volgens mij zit de omvormer op de groene pijlen gemonteerd. De rechter bruine en de linker blauwe gaan naar mijn idee naar de omvormer aardlekautomaat.

Aardlekschakelaar

Heb ik dan 1 grote aardlekschakelaar (op het plaatje hierboven) voor alle 3 de fases? En is nummer 1 en 2 dan een fase, nummer 3 en 4 een fase en nummer 5 en 6 een fase?

Bij het meten krijg ik:
nummer 2 met N: 246
nummer 4 met N: 240
nummer 6 met N: 242

Wel gek dat ik op het meetapparaat van de netbeheerder op dat moment de volgende metingen langskwamen:
L1: 235
L2: 236
L3: 239

Ik heb een Skandia multimeter dus wellicht dat het daaraan ligt, tijd voor een nieuwe/betere dan denk ik 8)7

Kan ik de kabel van nummer 2 wisselen met die van nummer 4? Of werkt dat zo niet? O-)

Als mijn aannames geen hout snijden dan denk ik dat ik me eerst maar eens even zelf goed moet gaan inlezen of er maar gewoon vanaf moet blijven :9

[ Voor 5% gewijzigd door Luc S op 02-08-2019 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:23
@Luc S
Maak eens een foto zodanig dat de hele kast er net op staat.

Op de foto is de onderzijde van de aansluiting van de automaat. De draden zitten in een twin adereindhuls

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Luc S schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:19:
[...]

Op het moment van de foto was mijn omvormer alweer uitgevallen en deed dus al niet meer mee met die 248.9V. Verder was het vandaag lastig met alle wolken om te zien of het uitschakelen van mijn omvormer een direct gevolg had op de meting.

@reneeke1970 @onetime Eenmaal de kap van de groepenkast af begrijp ik er toch minder van dan ik dacht. Ik hoopte duidelijk 3 verschillende fases te kunnen onderscheiden maar ik weet toch niet helemaal hoe ik het moet zien.

Ik kan het niet heel goed zien omdat de kast nogal vol zit maar volgens mij zit de omvormer op de groene pijlen gemonteerd. De rechter bruine en de linker blauwe gaan naar mijn idee naar de omvormer aardlekautomaat.

[Afbeelding: Aardlekschakelaar]

Heb ik dan 1 grote aardlekschakelaar (op het plaatje hierboven) voor alle 3 de fases? En is nummer 1 en 2 dan een fase, nummer 3 en 4 een fase en nummer 5 en 6 een fase?

Bij het meten krijg ik:

Wel gek dat ik op het meetapparaat van de netbeheerder op dat moment de volgende metingen langskwamen:

Ik heb een Skandia multimeter dus wellicht dat het daaraan ligt, tijd voor een nieuwe/betere dan denk ik 8)7

Kan ik de kabel van nummer 2 wisselen met die van nummer 4? Of werkt dat zo niet? O-)

Als mijn aannames geen hout snijden dan denk ik dat ik me eerst maar eens even zelf goed moet gaan inlezen of er maar gewoon vanaf moet blijven :9
Wat je kan doen is meten met de multimeter tussen de fase van de automaat van de omvormer en die van de 3fasen aardlek (die van de foto). Waar je 0V ongeveer meet heb je dezelfde draad te pakken, waar je ongeveer 400V meet, heb je een andere fase te pakken.

Het is niet helemaal goed dat een 1 fase groep achter een 3 fasen automaat zit, maar goed dat gebeurde tot voor kort.

Voor je gaat rommelen in de MK is het van belang dat je geen machines hebt die rond draaien op 3 fasen. ga je wel de voeding daarvan veranderen dan kan dat zomaar de andere kant op gaan draaien.

Is de automaat van de omvormer aangesloten via dat gele hulsje aan de onderkant? en heb je aan de onderkant nog spanning als je die ALS uit zet (ze willen ze wel eens op hun kop aansluiten)?

En maak eens idd een foto van de hele kast, en een pijltje naar de automaat van de omvormer.
Gaan we daarna weer een stapje verder.

Kijk wel uit, je kan van 230V een levensgevaarlijke klap krijgen. Is het te spannend, blijf er dan vanaf.

Met die multimeter is het vooral vergelijken, dus die kan je daarvoor nog wel gebruiken lijkt me.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@habbekrats Links hiervan zit nog een 2e groepenkast voor een aantal krachtstroom apparaten. Die leek me echter niet relevant om er bij te zetten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Edit: Waarschijnlijk ter overvloede maar de omvormer automaat is het blokje op de bovenste rail in het midden :+

[ Voor 14% gewijzigd door Luc S op 02-08-2019 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Luc S schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:39:
@habbekrats Links hiervan zit nog een 2e groepenkast voor een aantal krachtstroom apparaten. Die leek me echter niet relevant om er bij te zetten.

Members only:
Dat is het dus wel, als je aan de onderkant wat wil veranderen aan die automaat en aan de bovenkant gaan er draden weg naar de 3 fasen machines, zeker als daar een 3 fasen motor aan zit. Dan moet je de bovenkant ook zo veranderen.
Naar mijn idee moet je er even iemand bij halen met een beetje meer elektra achtergrond.

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 02-08-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Luc S schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding: Aardlekschakelaar]

Bij het meten krijg ik:

Moeilijk op foto te zien, maar vermoedelijk inderdaad wisselen, alleen probleem is dat je de fase uit die kabel schoen moet halen waar er twee tegelijk in zitten, en daarna opnieuw verbinden met andere fase, dus je kunt dit niet zelf.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Andre1973 Geen motors o.i.d. maar een inductie kookplaat en een elektrische kachel (en nog een schakelaar, de meest linker, voor een stopcontact onder het trappengat).

Members only:

Ik ga nog even opzoeken of ik ergens meer info kan vinden over hoe onder en boven aan elkaar gelinkt zijn. Dat vind ik wel interessant om even te weten nu ik toch bezig ben :)

Edit: @reneeke1970 Ik mag niet die andere meeverhuizen? Ze zitten nu ook bij elkaar, of verhuis ik dan de 252V mee? :P

[ Voor 10% gewijzigd door Luc S op 02-08-2019 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Luc S schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:53:
@Andre1973 Geen motors o.i.d. maar een inductie kookplaat en een elektrische kachel (en nog een schakelaar, de meest linker, voor een stopcontact onder het trappengat).

Members only:

Ik ga nog even opzoeken of ik ergens meer info kan vinden over hoe onder en boven aan elkaar gelinkt zijn. Dat vind ik wel interessant om even te weten nu ik toch bezig ben :)

Edit: @reneeke1970 Ik mag niet die andere meeverhuizen? Ze zitten nu ook bij elkaar, of verhuis ik dan de 252V mee? :P
Dat smalle ding met die blauwe knop is denk ik je aardlekschakelaar voor je omvormer. Die zit verbonden met de bruine fase, en moet verhuizen naar één van de zwarte fase, dus hij moet uit dat hulsje.
Of je moet die bruine fase verder terug volgen en kijken of hij elders te wisselen / scheiden is naar een andere fase

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

reneeke1970 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:50:
[...]

Moeilijk op foto te zien, maar vermoedelijk inderdaad wisselen, alleen probleem is dat je de fase uit die kabel schoen moet halen waar er twee tegelijk in zitten, en daarna opnieuw verbinden met andere fase, dus je kunt dit niet zelf.
Het kan wel, maar dan moet ie de bovenkant van de hoofdschakelaar (die met die rode 1tjes, links naast de ALS) verwisselen, dan kan je die draden onderaan de ALS die in een adereindhuls zitten laten zitten.
Maar dan dus we de hoofdschakelaar af schakelen, meten dat je spanningsvrij bent, en dan wisselen.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 02-08-2019 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:23
Zo te zien is dit vroeger een 1fase kast geweest . Verschillende diameters draad gebruikt.

De bruine draad van de zonnepanelen groep is doorgelust op klem2 van de CDG440 automaat. De doorlussing loopt zo te zien naar de klemmenstrook onderin de kast.

Mocht de monteur langs komen dan kan die gelijk de blauwe draad goed in de B25 automaat doen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@reneeke1970 @habbekrats @Andre1973 Ik heb ook nog even gekeken en ben tot onderstaande tekening gekomen. Volgens mij klopt het inderdaad met wat jullie zeggen.

Members only:

@habbekrats Het is inderdaad een 1-fase kast geweest en heeft inmiddels minimaal 4 verschillende elektriciens gezien :P

@Andre1973 Ik zou de bovenkant van cijfer 3 kunnen wisselen met de bovenkant van cijfer 2 cijfer 1?

Ik heb 3 hoofdschakelaars (1 per fase) vóór de meter zitten waarmee ik me als het goed is volledig kan afschakelen. Die uit, de omvormer automaat uit, meten dat er geen spanning meer is en dan die 2 draden wisselen? Dat moet te doen zijn! :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Luc S op 02-08-2019 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Luc S schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:40:
@reneeke1970 @habbekrats @Andre1973 Ik heb ook nog even gekeken en ben tot onderstaande tekening gekomen. Volgens mij klopt het inderdaad met wat jullie zeggen.

Members only:

@habbekrats Het is inderdaad een 1-fase kast geweest en heeft inmiddels minimaal 4 verschillende elektriciens gezien :P

@Andre1973 Ik zou de bovenkant van cijfer 3 kunnen wisselen met de bovenkant van cijfer 2 cijfer 1?

Ik heb 3 hoofdschakelaars (1 per fase) vóór de meter zitten waarmee ik me als het goed is volledig kan afschakelen. Die uit, de omvormer automaat uit, meten dat er geen spanning meer is en dan die 2 draden wisselen? Dat moet te doen zijn! :*)
Correctie: je hebt niet 3 hoofdschakelaars, maar één 3-fasen hoofdschakelaar. (je moet met 1 schakeling de hele kast spanningsvrij kunnen maken)

En volgen mij kan je idd aan de bovenkant van de hoofdschakelaar de fasen draaien.
Ik begreep dat je een 3 fasen WCD hebt, daar sluit je ook niet iets op aan dat draait?
Bij afschakelen van een 3 fasen hoofdschakelaar altijd ook alle 1 fase automaten uit zetten, en dan weer de 3f inschakelen.
dan stap voor stap meten of je overal netjes 230 hebt aan de ingaande kant van de 1f automaten, en dan die weer inschakelen.
Heel af en toe schakelt de Nul niet / te laat mee, en dan kan je 400V over de 1 fase automaten krijgen en gaat er heel snel heel veel kapot. (losse nul syndroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Andre1973 Ik bedoel deze 3 schakelaars. Die zitten nog vóór de meter en kan ik ook uitzetten.

Schakelaars

Edit: Zojuist de draden omgewisseld. Ben toch van de 3 schakelaars hierboven op het plaatje afgebleven. Met het uitschakelen van de 3-fase schakelaar maakte ik alles inderdaad al stroomvrij in de kast.

Alles staat weer aan en lijkt goed te zijn gegaan :*) Nu met smacht wachten op de zon die doorbreekt 8)

[ Voor 36% gewijzigd door Luc S op 03-08-2019 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:15
Luc S schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 07:52:
@Andre1973 Ik bedoel deze 3 schakelaars. Die zitten nog vóór de meter en kan ik ook uitzetten.
[Afbeelding: Schakelaars]
Dat zijn geen schakelaars, maar je hoofdzekeringen (-automaten). Die kun je inderdaad ook als schakelaar gebruiken, maar daar zijn ze niet voor bedoeld.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 15:27
Goedemorgen,

Ik wil graag zonnepanelen op mijn plat dak (uitbouw) leggen en heb mij al wat ingelezen. Ik wil dit graag zelf doen (elektrotechnische achtergrond) echter vraag ik mij het rendement af.

Het platte dak ligt op het zuid-oosten, pakt de zon uit het zuiden nog mee, zodra de zon vanuit het zuid-westen komt zal het dak van mijn buren de zon blokkeren tot de zon in het westen ondergaat.

Sowieso wil ik er optimizers tussen zetten maar qua zon pakt het systeem niet de volle lading.

Iemand raad voor ik hier geld aan uitgeef? Zelf denk ik aan een setje van 8 of 11 panelen.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
THxZ0NE schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:02:
Goedemorgen,

Ik wil graag zonnepanelen op mijn plat dak (uitbouw) leggen en heb mij al wat ingelezen. Ik wil dit graag zelf doen (elektrotechnische achtergrond) echter vraag ik mij het rendement af.

Het platte dak ligt op het zuid-oosten, pakt de zon uit het zuiden nog mee, zodra de zon vanuit het zuid-westen komt zal het dak van mijn buren de zon blokkeren tot de zon in het westen ondergaat.

Sowieso wil ik er optimizers tussen zetten maar qua zon pakt het systeem niet de volle lading.

Iemand raad voor ik hier geld aan uitgeef? Zelf denk ik aan een setje van 8 of 11 panelen.

Dank!
Ik heb zelf panelen achter een gebouw liggen en die doen 60 procent rendement. Jij zult wel hoger scoren denk ik. (Ik schat 80)
Optimiser heeft nut met gedeeltelijke schaduw, volledig in schaduw blijft nog steeds schaduw dus is er geen enkele meerwaarde.
Ik vermoed dat jij ze beter achterwege kunt laten. Voor dat geld beter wat extra panelen, dat levert meer op. Technisch is 12 het beste op een één fase omvormer, maar daar hoef je je niet aan te houden natuurlijk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
Op advies even eigen topic aangemaakt https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1937394

[ Voor 90% gewijzigd door hemigidius op 03-08-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

hemigidius schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:08:
Hey Allen,

Graag zou ik wat advies inwinnen. Het idee is om zelf zonnepanelen te plaatsen op een plat dak in de tuin. Huis is naar het zuiden gericht. De eerste stap voor mij vooraleer ik ga kijken wat voor panelen en omvormers ik nodig heb is het ligplan opstellen en welk montage materiaal te gerbuiken. Een belangrijke factor hierin zijn de prijs en gewicht die ik het liefste zo laag mogelijk wil houden.

Om zoveel mogelijk panelen te plaatsen , minimaal balasting nodig en gezien het hoofdhuis mogelijk in de toekomst ook zonnepanelen zou krijgen dacht ik voor een Oost-West opstelling te gaan met een hoek van 10graden.

Voorlopig kwam ik uit op betonvoeten. Met een 14tal stuks kom toch op een 850 euro uit en een 700kg excl gewicht van de panelen. Wat denken jullie hiervan? en zijn er mogelijke betere alternatieven?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic

Hallo, leuk dat je ook aan de gang gaat met zonnepanelen, maar gezien dat je vragen heel specifiek op deze installatie zijn gericht graag even een eigen topic aanmaken, en pas deze post hierboven even aan met een linkje daar naartoe, dan zijn er vast mensen die je verder helpen.

En ik zou de panelen de andere kant op laten wijzen, nu heb je 2 dakjes, waarvan er een redelijk schaduw krijgt van de buren, als je die omdraait, zodat je een W vorm krijgt i.p.v een M dan kijken ze meer naar de vrije lucht. (deze eerste tip was gratis)

Zie hieronder.

[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 03-08-2019 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:05

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

THxZ0NE schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:02:
Goedemorgen,

Dank!
Post eens wat foto's en open een eigen topic. 8)
Dan zet je een linkje hier en kunnen we met zijn allen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Luc S schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 07:52:

[Afbeelding: Schakelaars]

Edit: Zojuist de draden omgewisseld. Ben toch van de 3 schakelaars hierboven op het plaatje afgebleven. Met het uitschakelen van de 3-fase schakelaar maakte ik alles inderdaad al stroomvrij in de kast.

Alles staat weer aan en lijkt goed te zijn gegaan :*) Nu met smacht wachten op de zon die doorbreekt 8)
Ik hoop dat je alles goed hebt aangesloten. De kast is een zooitje (understatement) en het feit dat je niet eens weet wat de hoofdzekering van de netbeheerder is geeft weinig vertrouwen.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou je adviseren om een nieuwe kast op te laten hangen en alles door een electricien opnieuw te laten opbouwen. Dat had advies had de zonnepaneelboer ook moeten geven, maar die waren waarschijnlijk bang zich uit de markt te prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Oilman Het waren maar 2 draden die ik heb verwisseld na veel hulp en informatie te hebben gekregen hier. Ik heb inmiddels zoveel geleerd dat ik dat vervangen en opruimen zelf nu ook wel kan :+

Zonder gekheid, de zonnepaneelboer gaf ook aan dat het tijd is voor een opruimactie in die kast. De boodschap is helder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Luc S schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:51:
@Oilman Het waren maar 2 draden die ik heb verwisseld na veel hulp en informatie te hebben gekregen hier. Ik heb inmiddels zoveel geleerd dat ik dat vervangen en opruimen zelf nu ook wel kan :+

Zonder gekheid, de zonnepaneelboer gaf ook aan dat het tijd is voor een opruimactie in die kast. De boodschap is helder :)
En hoe ging het vandaag met de omvormer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Goeden avond allemaal.

Wij hebben sinds kort een nieuw huis gekocht met zonnenpanelen er op 8 op het oosten en 8 op het westen deze zijn in 2007 geplaatst door de vorige eigenaar.

Nu is het zou dat wij 2 omvormers hebben 1 voor oost en 1 voor west allebij 2500watt.

Nu is er 1 overleden en ik zit er aan te denken om 1 nieuwe te kopen waar op ik oost en west op aan kan sluiten dus ik dach 2x 2500 w dus een omvormer van 5000w, klop deze gedachte gang wel ik kan er niet achter komen hoeveel wp 1 paneel is maar denken jullie dat ik safe zit als ik er een koop van 5000 watt, ik ben erg benieuwd. Al vast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
reneeke1970 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:17:
[...]

Een paar piekjes netjes overleeft op 3500+ Watt maar het was wel erg bewolkt dus ik kan er nog weinig over zeggen :P De stukjes zonneschijn waren zo klein dat elk huis in de straat op een ander moment opwekte ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Enzoz89 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:17:
Goeden avond allemaal.

Wij hebben sinds kort een nieuw huis gekocht met zonnenpanelen er op 8 op het oosten en 8 op het westen deze zijn in 2007 geplaatst door de vorige eigenaar.

Nu is het zou dat wij 2 omvormers hebben 1 voor oost en 1 voor west allebij 2500watt.

Nu is er 1 overleden en ik zit er aan te denken om 1 nieuwe te kopen waar op ik oost en west op aan kan sluiten dus ik dach 2x 2500 w dus een omvormer van 5000w, klop deze gedachte gang wel ik kan er niet achter komen hoeveel wp 1 paneel is maar denken jullie dat ik safe zit als ik er een koop van 5000 watt, ik ben erg benieuwd. Al vast bedankt
Normaal oost en west tegelijk op één omvormer komt nooit hoger dan 70 procent van de totale wp van beide daken.
Misschien is je huidige omvormer al wel voldoende. Hoe groot is die?
Kun je niet in een log vinden wat nu je maximum vermogen is op een top dag?
En dan vermenigvuldigen met twee....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Goeden avond allemaal.

Wij hebben sinds kort een nieuw huis gekocht met zonnepanelen er op 8 op het oosten en 8 op het westen deze zijn in 2007 geplaatst door de vorige eigenaar.

Nu is het zou dat wij 2 omvormers hebben 1 voor oost en 1 voor west alle bij 2500watt.

Tel even het aantal cellen, in 2007 werden er nog wel panelen verkocht met 54 cellen. Dan is de spanning wellicht wat laag voor een 5K omvormer
kan je het vermogen terug zien van een goede dag in maart / april? daar zitten meestal door het koudere weer de hoogste pieken.
Wil je dan naar een 3f omvormer van 5k? dan moet je ook de mk aanpassen, bij een 1 fase van 5k moet je ook de MK aanpassen, maar dan weer anders, en de draden dikker nemen (weet niet zeker of dat voorschrift is, maar lijkt me wel een goed plan, de 2 bestaande kabels parallel knopen mag niet)

Je kan een poging wagen de omvormer te laten repareren, er zijn specialisten die alleen PV omvormers repareren, sommige merken (Omnik, Chint) weigeren ze, wat is het merk van de omvormer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Goeden avond allemaal.

Weet je zeker dat het de omvormer is? Heb je de omvormers al eens gewisseld?

Je zou beide setjes met een y splitter op 1 omvormer kunnen zetten, topt misschien iets af maar gaat best goed.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Enzoz89 Wat Rol-Co schrijft. En als de omvormer warm wordt een ventilator voor de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-12-2023
Heeft iemand enig idee waardoor dit komt,op de 24ste vorige maand hebben de twee Goodwe 2500(zuiden) 3000 (oost-west) dit plaatje geleverd.zou dit the maken hebben met de te hoge temperatuur van de omvormer...maar het begint al in dé ochtend dus dan is het nog niet zo warm.
Of komt het misschien door een slechte WiFi verbinding.
Of kan het zoals ik hier ergens terug las door het stroomnet komen,maar bij mij begint het ook al gelijk in de morgen en niet op zijn hoogste punt in de middag waardoor iedereen het meeste terug levert..

Ik heb meerdere dag dat ik dit beeld heb..

Het bovenste beeld met de pieken en dalen zijn van beide omvormers gelijk.de grafiek eronder is van het zuiden en de andere oost-west.
De dag zelf had 31,7 opgeleverd dus niet verkeerd in mijn opzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/inn8ptZxTGnvrvvMJu4RZct3/thumb.png

Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuKkEzZz
  • Laatst online: 18-07-2022
Wellicht een domme vraag, maar is het normaal dat een (GoodWe) omvormer ’s nachts uit gaat? Dus helemaal “offline” en geen display? Ik had namelijk verwacht dat de status “Waiting” zou blijven totdat de zon weer gaat schijnen. Dus blijkbaar heeft de omvormer DC-spanning nodig om te starten...? Dan zou je dus ’s avonds geen onderhoud kunnen doen zoals firmware updates o.i.d. :?

10x S-Energy 300Wp @ GoodWe 3000-NS (3000 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@yohammer Inderdaad niet zo waarschijnlijk dat dit te hoge temperatuur is.
Wat wel is ook niet duidelijk, behalve voor iemand die dit al heeft gehad, en opgelost.

Regelmatige schaduw, bijvoorbeeld van een héél langzaam draaiende windmolen???
Of van iets anders wat met het draaien van de zon een verschuivende schaduw geeft?
Dan kan je het de mppt moeilijk maken.

@MuKkEzZz Je conclusie is juist, de omvormer heeft (bijna altijd) DC-input nodig om ook maar iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
In de nacht gaat hij uit,we hebben geen wind molens of iets anders in de buurt 5 jaar is het goed gegaan maar sinds vorige twee maanden krijg ik dit beeld . Maar als we een dag geen volle zon hebben krijg ik dit beeld niet.
Misschien toch een overbelasting van net stroomnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
yohammer schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:14:
Heeft iemand enig idee waardoor dit komt,op de 24ste vorige maand hebben de twee Goodwe 2500(zuiden) 3000 (oost-west) dit plaatje geleverd.zou dit the maken hebben met de te hoge temperatuur van de omvormer...maar het begint al in dé ochtend dus dan is het nog niet zo warm.
Of komt het misschien door een slechte WiFi verbinding.
Of kan het zoals ik hier ergens terug las door het stroomnet komen,maar bij mij begint het ook al gelijk in de morgen en niet op zijn hoogste punt in de middag waardoor iedereen het meeste terug levert..

Ik heb meerdere dag dat ik dit beeld heb..

Het bovenste beeld met de pieken en dalen zijn van beide omvormers gelijk.de grafiek eronder is van het zuiden en de andere oost-west.
De dag zelf had 31,7 opgeleverd dus niet verkeerd in mijn opzicht.

[Afbeelding]

[Afbeelding: Zuid]
Er zit een log in om naar de net spanning te kijken. En anders gewoon eens uurtje voor de omvormer gaan zitten en kijken wat er gebeurt, lijkt me simpel...
Maar net spanning kan best altijd aan hoge kant zijn, daar is geen zon voor nodig.
Heb hier in nieuwbouw wijk eens binnen gekeken, het regende en omvormer gaf 250 watt, en de net spanning was 246 volt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@yohammer Meet de netspanning eens, liever nog hou het een tijdje bij.

Maar begin met de "generation en income" tab / grafiek te selecteren en plaats die ook hier.
De power grafiek die je nu bovenin laat zien is de som van beide omvormers.
Hij is namelijk in beide plaatjes identiek, en dat kan niet voor verschillende oriëntaties...
Dan kunnen we zien welke omvormer het is.

edit: het zou een slechte net-verbinding kunnen zijn, een niet goed contact makende draad overgang.

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 04-08-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohammer
Oost west vac

Oog west vpv

Zuid vac

Zuid VVV

Hierbij de oost west VAC en VPV en zuid VAC en VPV van de betreffende dag

Generation en income van de maand Juli,op zich niet verkeerd.

Generation income

[ Voor 13% gewijzigd door yohammer op 04-08-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@yohammer De bovenste grafiek is ook hier weer in alle gevallen identiek. Dus beide omvormers samen. De oost-west set begint inderdaad eerder en gaat langer door dan zuid, zoals verwacht. De netspanning blijft onder de 250V, dat zou goed moeten zijn. De string spanning ziet er over de dag ook normaal uit, met een iets lagere dip op zuid door de iets hogere temperatuur van de panelen.
Maar de stringspanning heeft geen pieken, dus het lijkt of de stroom van de string ook niet varieert piekt.

Heb je ook een Pac of Idc of Pdc optie in de dropdownlist?

edit: heb je ook de grafiek van vorig jaar juli? Als dat ook niet teveel afwijkt lijkt het meer aan registratie dan aan opwek te liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 04-08-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@onetime

Lijkt me een logging foutje o.i.d van beide omvormers in dezelfde grafiek, ongelijk kwa tijd, zelfde nummers ...zoiets. De boogjes blijven nagenoeg identiek, dat kan niet met een zuid en oost west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

yohammer schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:06:
[Afbeelding: Oost west vac]

[Afbeelding: Oog west vpv]

[Afbeelding: Zuid vac]

[Afbeelding: Zuid VVV]

Hierbij de oost west VAC en VPV en zuid VAC en VPV van de betreffende dag

Generation en income van de maand Juli,op zich niet verkeerd.

[Afbeelding: Generation income]
Lijkt geen derating a.g.v. temp. te zijn,ook niet a.g.v. over / onder V DC / AC.
Omdat ze er nog maar net hangen zou ik de leverancier het alten oplossen.

[ Voor 40% gewijzigd door Andre1973 op 04-08-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Andre1973

2e plaatje, net boven 150v , goodwe mpp range is vanaf 80V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:44:
@Andre1973

2e plaatje, net boven 150v , goodwe mpp range is vanaf 80V
Ik zag het, vandaar de post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

onetime schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:33:
@yohammer Inderdaad niet zo waarschijnlijk dat dit te hoge temperatuur is.
Wat wel is ook niet duidelijk, behalve voor iemand die dit al heeft gehad, en opgelost.

Regelmatige schaduw, bijvoorbeeld van een héél langzaam draaiende windmolen???
Of van iets anders wat met het draaien van de zon een verschuivende schaduw geeft?
Dan kan je het de mppt moeilijk maken.

@MuKkEzZz Je conclusie is juist, de omvormer heeft (bijna altijd) DC-input nodig om ook maar iets te doen.
Ergens ook wel terecht. Zou een beetje krom zijn als een PV installatie AC-Input van 't net moet gaan betrekken om een display én WiFi module 'live' te kunnen gaan houden op momenten dat er géén productie is. Enige nadeel wat ik van deze setting tot nog toe heb kunnen ontdekken is dat je ook géén firmware upgrades kunt uitvoeren tijdens de nachtelijke uren en dat je daardoor nú dus productie gaat missen tijdens zo'n sporadische upgrade.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wimmel_1 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:44:
[...]

Ergens ook wel terecht. Zou een beetje krom zijn als een PV installatie AC-Input van 't net moet gaan betrekken om een display én WiFi module 'live' te kunnen gaan houden op momenten dat er géén productie is. Enige nadeel wat ik van deze setting tot nog toe heb kunnen ontdekken is dat je ook géén firmware upgrades kunt uitvoeren tijdens de nachtelijke uren en dat je daardoor nú dus productie gaat missen tijdens zo'n sporadische upgrade.
Er zijn wel omvormers die 24/7 aan zijn hoor, kostal piko, stecagrid coolcept, sommige sma ook als je er op klopt, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
reneeke1970 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:17:
[...]

Nu is het een prima dagje. De omvormer wekt helaas niets op, hele dag al niet. Ik heb er niet meer aangezeten na het gisteravond tot zonsondergang gewoon werkte. Alle optimizers zijn gekoppeld, status blijft staan op 'Aan het koppelen'. Geen error LED's o.i.d..

Heb maar weer een case ingezet bij Solaredge, zie nog steeds af en toe 18x3E: I-RCD MAX langskomen (was ook al het geval voordat ik de fase had omgewisseld). In de handleiding staat daarachter "Ground Current – RCD. Contact SolarEdge support.". Misschien toch iets mis met de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Luc S schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:13:
[...]

Nu is het een prima dagje. De omvormer wekt helaas niets op, hele dag al niet. Ik heb er niet meer aangezeten na het gisteravond tot zonsondergang gewoon werkte. Alle optimizers zijn gekoppeld, status blijft staan op 'Aan het koppelen'. Geen error LED's o.i.d..

Heb maar weer een case ingezet bij Solaredge, zie nog steeds af en toe 18x3E: I-RCD MAX langskomen (was ook al het geval voordat ik de fase had omgewisseld). In de handleiding staat daarachter "Ground Current – RCD. Contact SolarEdge support.". Misschien toch iets mis met de omvormer.
Volgens mij betekend dat ground currend dat je een lek naar aarde hebt vanaf de string. Ook wel een isolatiefout. is het een platdak opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Andre1973 Nee is een schuin dak met ongeveer 35 graden helling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Luc S schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:36:
@Andre1973 Nee is een schuin dak met ongeveer 35 graden helling.
En het is al even droog. Kan ook een optimizer zijn die een isolatiefout geeft. Heb ik ook 1 keer gehad.
Even SE bellen, dan kunnen ze inloggen en kijken welke het is denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Andre1973 Zojuist ergens een stappenplan gevonden hoe de omvormer te resetten. Dit gedaan en er is zowaar weer beweging ingekomen.

Voor de mensen die dit willen weten en het net zoals ik niet eerder tegen zijn gekomen:
https://www.zelfstroom.nl...-mijn-solaredge-omvormer/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luc S
@reneeke1970 @Andre1973 @habbekrats @borft @onetime Het te hoge voltage issue lijkt inderdaad te zijn verholpen. Ik heb het systeem nog niet eerder een half uur lang tussen de 3500-4000 zien opwekken. Bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Het meetapparaat geeft nu ook een ander beeld.

Dit was de meting tijdens zonneschijn waarbij mijn systeem al was uitgevallen:
Meetapparaat

Nu met mijn systeem wel werkend in de zon:
Meting2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Luc S schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 15:12:
@reneeke1970 @Andre1973 @habbekrats @borft @onetime Het te hoge voltage issue lijkt inderdaad te zijn verholpen. Ik heb het systeem nog niet eerder een half uur lang tussen de 3500-4000 zien opwekken. Bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Het meetapparaat geeft nu ook een ander beeld.

Dit was de meting tijdens zonneschijn waarbij mijn systeem al was uitgevallen:
[Afbeelding: Meetapparaat]

Nu met mijn systeem wel werkend in de zon:
[Afbeelding: Meting2]
Wel even bij monteur melden dat je gewisseld hebt denk....
En nu zit jij op l1 ,en dat geeft een stijging van 9 volt, vind ik toch aardig wat.
Dus centrale beetje bij stellen zullen ze wel doen denk ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Rol-Co schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:53:
[...]

Er zijn wel omvormers die 24/7 aan zijn hoor, kostal piko, stecagrid coolcept, sommige sma ook als je er op klopt, enz.
Inderdaad, bij mijn Fronius kun je gewoon instellen wat je wilt: aan laten staan of uit laten gaan zodra de DC spanning wegvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
@reneeke1970 Ik heb het gemeld :)

Helaas toch iets te vroeg gejuicht. Nouja, wel top dat we dit probleem getackeld hebben natuurlijk maar er is toch nog wat meer mis. Zul je net zien he, net nadat ik jullie een update stuurde was het systeem er weer klaar mee :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oOkOFcTZlIR3kOvZxjxtf4xt/full.jpg

De voltage grafiek ziet er in ieder geval veel beter uit sinds 2 dagen:
netspanning

In de omvormer komen nu de volgende errors nog langs. Deze zijn overigens niet nieuw en heb ik ook al gemeld in de eerste case bij SolarEdge. Ik denk dat ze hoopte alles in 1 keer op te lossen met de te hoge netspanning.
Error 18xAE: "AC frequency too high (Line 1/2/3)"
Error 18x3E: "Ground Current – RCD. Contact SolarEdge support." (dus dat heb ik dan maar gedaan, nieuwe case aangemaakt)

V.w.b. AC frequency too high; Ik weet niet hoeveel marge hier op mag zitten maar dit blijft tussen de 49.99 en 50.01.

Ik zal binnenkort een samenvatting in mijn eigen topic toevoegen en daar de updates en eventuele vragen in plaatsen, ik kaap nu wel erg veel van dit topic voor troubleshooten van mijn systeem :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Luc S schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:57:

Helaas toch iets te vroeg gejuicht. Nouja, wel top dat we dit probleem getackeld hebben natuurlijk maar er is toch nog wat meer mis. Zul je net zien he, net nadat ik jullie een update stuurde was het systeem er weer klaar mee :+

[Afbeelding]

[Afbeelding: netspanning]

In de omvormer komen nu de volgende errors nog langs. Deze zijn overigens niet nieuw en heb ik ook al gemeld in de eerste case bij SolarEdge. Ik denk dat ze hoopte alles in 1 keer op te lossen met de te hoge netspanning.
Error 18x3E: "Ground Current – RCD. Contact SolarEdge support." (dus dat heb ik dan maar gedaan, nieuwe case aangemaakt)

V.w.b. AC frequency too high; Ik weet niet hoeveel marge hier op mag zitten maar dit blijft tussen de 49.99 en 50.01.

Ik zal binnenkort een samenvatting in mijn eigen topic toevoegen en daar de updates en eventuele vragen in plaatsen, ik kaap nu wel erg veel van dit topic voor troubleshooten van mijn systeem :9
Ach solar edge bezitters hebben baat bij jou info toch.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Luc S
Zit die blauwe draad van de PV automaat wel fatsoenlijk vast joh?
Members only:

Die goedkope automaten van vekto.nl ben ik ook niet zo kapot van. (maar geen ervaring mee)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2019 22:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 21:19
Misschien domme vraag maar bestaan er afstand of opvulblokjes om 1 kant van je zonnepaneel 5cm hoger te laten komen op een standaard clickfit rail? Of zou dat niet kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@AUijtdehaag Heb even gekeken of ik ze nog vaster zou kunnen draaien maar ze zitten voldoende vast.

Loshalen en opnieuw vastmaken doe ik nog even niet want ik verwacht morgen een reactie van zowel de installateur als SolarEdge. Dan hoop ik weer meer te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
D3LTA schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:34:
Misschien domme vraag maar bestaan er afstand of opvulblokjes om 1 kant van je zonnepaneel 5cm hoger te laten komen op een standaard clickfit rail? Of zou dat niet kunnen?
Kan je niet gebruik maken van een koppelmoer van de bouwmarkt en een stukje M10 draadstang?
https://static.gamma.nl/dam/73897/41

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 15:27
ApC_IcE schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:26:
[...]

Post eens wat foto's en open een eigen topic. 8)
Dan zet je een linkje hier en kunnen we met zijn allen kijken.
Done that:)

Zonnepanelen zelf leggen op plat dak - zuid oost opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Er zijn ophoogblokjes van 15 mm, voor hele diepe gegolfde pannen. Maar je krijgt dan het tordeer probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Luc S schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding: netspanning]

Hoe staat jouw landinstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Andre1973 Op Nederland
AUijtdehaag schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:01:
@Luc S
Die goedkope automaten van vekto.nl ben ik ook niet zo kapot van. (maar geen ervaring mee)
Deze edit had ik nog even gemist zie ik. De automaat stond voor 65 euro ex BTW op de offerte dus ik ging er wel vanuit iets fatsoenlijks te krijgen. Zo te zien had ik snel 25 euro verdient als ik die zelf had aangeleverd :/

[ Voor 89% gewijzigd door Luc S op 05-08-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederT
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-10 10:47
Afgelopen weekend heb ik een tweede set panelen op ons dak gelegd met hulp van Patrick van Zonnekompas uit Utrecht.

8x JA Solar 315Wp op 2x QS1:

https://photos.app.goo.gl/DCJbY8WsCaeGGaZMA

Patrick verdient zeker een goede review in dit topic. Hij heeft mij eerder al van 18 panelen inclusief montage materiaal voor op ons plat dak voorzien en zijn service is top. Ook afgelopen week nam hij weer uitgebreid de tijd om samen door het installatieproces te lopen. Ik heb online geen plek gevonden waar betere prijzen worden aangeboden.

Monitoring gaat momenteel alleen nog via het wifi-netwerk van ECU-R unit.

*Edit: Ondertussen ook via portal op apsema.com.

[ Voor 35% gewijzigd door BroederT op 05-08-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is de reden om het te doen?
Er bestaan ook in hoogte verstelbare haken namelijk.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Laatst online: 01:11
Ik ben bezig om zonnepanelen te gaan plaatsen op mijn uitbouw.
Nu ben ik er over uit dat het 12x JA Solar JAM60S-10-335-PR-BF 335Wp panelen worden
Ik denk aan een Goodwe GW3600D-NS omvormer. Deze omvormer heeft echter 2 MPP trackers.
Omdat de panelen op de uitbouw van mijn huis komen in 2 landscape rijen van 6 dacht ik ze in 2 strings aan te sluiten maar gaat dit wel? Maak ik nergens een denkfout?

Cijfertjes op een rij:
Vmp per paneel 34.36, oftewel 206,16 per string.

Omvormer:
MPPT spanningbereik: 80~550V
Opstartspanning 120V
MPPT spanningsbereik vol vermogen 180-550V
MPP trackers: 2

Wat mij niet helemaal duidelijk is of bovengenoemde cijfers per string zijn, of een optelsom van beide strings. Vandaar mij vraag naar een dubbelcheck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Magicw00b schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:46:
Nu ben ik er over uit dat het 12x JA Solar JAM60S-10-335-PR-BF 335Wp panelen worden
Ik denk aan een Goodwe GW3600D-NS omvormer. Deze omvormer heeft echter 2 MPP trackers.
Omdat de panelen op de uitbouw van mijn huis komen in 2 landscape rijen van 6 dacht ik ze in 2 strings aan te sluiten maar gaat dit wel? Maak ik nergens een denkfout?

Cijfertjes op een rij:

Omvormer:
Opstartspanning 120V

Wat mij niet helemaal duidelijk is of bovengenoemde cijfers per string zijn, of een optelsom van beide strings. Vandaar mij vraag naar een dubbelcheck.
Per string, dus zes stuks gaat niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Laatst online: 01:11
En waarom gaat dat niet? En ik zie nu trouwens dat ik met de VMP reken en niet met de openklemspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
reneeke1970 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:04:
[...]

Per string, dus zes stuks gaat niet.
Ja, waarom kan dat niet? 6x 30 = 180.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
No Hands schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:20:
[...]

Ja, waarom kan dat niet? 6x 30 = 180.
En bij 180 begint mpp pas, dat zal werken....
Één paneel in schaduw en blijft 150 over, dag opbrengst....

[ Voor 13% gewijzigd door reneeke1970 op 05-08-2019 11:39 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
reneeke1970 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:37:
[...]

En bij 180 begint mpp pas, dat zal werken....
80-550 staat er in de specs.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
No Hands schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:54:
[...]

80-550 staat er in de specs.
En op vol vermogen vanaf 180.
Die 80 is gewoon een verkoop lokkertje, het werkt gewoon niet.
Staat zelfs bij opstart spanning 120 .....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Magicw00b schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:46:

Cijfertjes op een rij:

Omvormer:
Opstartspanning 120V

6 van deze panelen in een string is te weinig. Met panelen die een hogere spanning leveren zal het wel gaan lukken.
Op warme dagen start je omvormer simpelweg niet op vanwege de te lage spanning ( hoe warmer hoe lager de spanning wordt)
In de winter gaat het beter, maar je wilt juist in de zomer knallen, en gaat dus niet met deze panelen.

Als de 12 panelen in het zelfde vlak komen te liggen zou je de panelen parallel op beide MPPT kunnen zetten. Dan is je opstartspanning wel voldoende. Maar ik weet niet of dit kan bij je omvormer. Je hebt hier wel 2x een Y-splitter voor nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door drielp op 05-08-2019 12:13 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
BroederT schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:11:
Afgelopen weekend heb ik een tweede set panelen op ons dak gelegd met hulp van Patrick van Zonnekompas uit Utrecht.
[...]
https://photos.app.goo.gl/DCJbY8WsCaeGGaZMA

[...] review in dit topic.[...]
Extra panelen, mooi! Jammer dat je foto's extern staan en niet op tweakers. Na verloop van tijd verdwijnen die vaak. (ik kan ze nu ook niet zien)

Graag zou ik je voor een beoordeling naar de pricewatch verwijzen, helaas is die er nog niet voor solar !!!

Tweakers, we missen de pricewatch!!! @Femme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Nu online
@Magicw00b Gewoon als één string aansluiten is het beste. Ik heb dezelfde panelen, enkel een slechtere binning (325 WP) en met zomerse temperaturen levert dat ongeveer ongeveer 31V per paneel. Bij de 40 graden van 2 weken geleden zakte het zelfs in naar 28.5V. Dat is dus sowieso niet ideaal met deze Goodwe omvormer en je hebt een veel beter alternatief, alle 12 in serie knopen. De maximale spanning die de omvormer aankan is namelijk 550V, dat is dus 45V per paneel en daar ga je ook op een koude winterdag niet aan komen.

Bij 14 panelen was de keuze tussen 1 of 2 strings lastiger geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

AUijtdehaag schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:12:
[...]

Wat is de reden om het te doen?
Er bestaan ook in hoogte verstelbare haken namelijk.
@D3LTA, Op mijn uitbouw heb ik zelf panelen gelegd met Clickfit Evo. Omdat het dak niet stijl genoeg loopt, heb ik de onderkant op de laatste stand staan en de bovenkant op de hoogste stand. Het scheelt daarmee toch weer een paar graden. Maar wat AUijtdehaag zegt; wat is je doel?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:37:
[...] En bij 180 begint mpp pas, dat zal werken....
Nee, dat staat er niet. Er staat vol vermogen Mpp vanaf 180V. Maar met een paneel minder hoeft het ook geen vol vermogen meer te zijn. (stroom begrenzing?) Wat is dan nog het probleem, behalve dat 360V optimaal is? (ja ruimere marges zijn fijner, maar het kan toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
onetime schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:19:
[...]

Nee, dat staat er niet. Er staat vol vermogen Mpp vanaf 180V. Maar met een paneel minder hoeft het ook geen vol vermogen meer te zijn. (stroom begrenzing?) Wat is dan nog het probleem, behalve dat 360V optimaal is? (ja ruimere marges zijn fijner, maar het kan toch?)
Ik zou zeggen, zet het eens op je dak. We horen het resultaat wel, succes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@reneeke1970 Je maakt je er nu wel erg makkelijk vanaf.
Ik vraag, als de specificaties kloppen, waarom het niet zou werken. Dan draagt "zoek het uit" niet echt bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
onetime schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:26:
Ik vraag, als de specificaties kloppen, waarom het niet zou werken. Dan draagt "zoek het uit" niet echt bij.
Als jij tegenspreekt wat er staat, prima toch.
Ik hoop dat orginele vraag steller wijzer is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Oilman schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:09:
@Magicw00b Gewoon als één string aansluiten is het beste. Ik heb dezelfde panelen, enkel een slechtere binning (325 WP) en met zomerse temperaturen levert dat ongeveer ongeveer 31V per paneel. Bij de 40 graden van 2 weken geleden zakte het zelfs in naar 28.5V. Dat is dus sowieso niet ideaal met deze Goodwe omvormer en je hebt een veel beter alternatief, alle 12 in serie knopen. De maximale spanning die de omvormer aankan is namelijk 550V, dat is dus 45V per paneel en daar ga je ook op een koude winterdag niet aan komen.

Bij 14 panelen was de keuze tussen 1 of 2 strings lastiger geweest.
Dit kan op zich wel. Alleen kan ik niet vinden wat het maximale vermogen per MPPT is. Bij veel chinese omvormers is het vermogen per tracker minder dan het totale uitgangsvermogen. En dan is 2x 6 parallel over beide tracker beter voor je opbrengst.
Dan kom je namelijk wel aan het maximale vermogen van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
onetime schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:26:
In de zomer is de V van je panelen een stuk lager. Bij het opstarten van de omvormer is het startvoltage net genoeg. Als de omvormer gaat leveren dan zakt je V in en stopt je omvormer weer. Dat gaat zo een paar keer en dan stopt de omvormer voor de rest van de dag. 6 panelen met een laag voltage op 1 MPPT werkt gewoon niet. Hoog voltage panelen of 2x 6 parallel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Nu online
Die discussie is hier in het voorjaar ook al eens langs gekomen en toen was de conclusie dat geen van de bekende omvormers een limiet op de MPPT's hebben t.o.v. de max van de omvormer.

Ik heb een Solis 3.6k-4g hangen met 12 panelen aan één ingang, pieken van 4000 VA gezien van de omvormer, dus absoluut geen beperking bij het gebruik van 1 MPPT bij deze omvormer. Voor de GoodWe was de conclusie hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Oilman schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:40:
Die discussie is hier in het voorjaar ook al eens langs gekomen en toen was de conclusie dat geen van de bekende omvormers een limiet op de MPPT's hebben t.o.v. de max van de omvormer.

Ik heb een Solis 3.6k-4g hangen met 12 panelen aan één ingang, pieken van 4000 VA gezien van de omvormer, dus absoluut geen beperking bij het gebruik van 1 MPPT bij deze omvormer. Voor de GoodWe was de conclusie hetzelfde.
Oke, dan gewoon 12x op één tracker. Probleem opgelost 👍

Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw