Zonnepanelen zelf leggen op plat dak - zuid oost opstelling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:29
Goedeavond!

Ik wil graag zonnepanelen gaan leggen op het plat dak van onze woonkamer en hoop dat jullie mij wat raad kunnen geven in mijn plannen.

Ons huis heeft een lessenaarsdak (1 kant op schuin aflopend) richting het zuid oosten. In dezelfde richting ligt ook het plat dak van onze woonkamer. Dit plat dak is zeer gemakkelijk toegankelijk vanaf het raam van 1 van de kamers op de eerste etage of via een ladder vanuit de tuin. Wij wonen nu sinds vorig jaar in onze woning en ik wil graag zelf zonnepanelen gaan leggen omdat “energie vanuit de zon” mij aanspreekt en het een leuke investering is.

Ik durf zelf niet op het schuin dak te lopen/werken dus wil ik graag een eerste setup uitproberen op het platte dak van een wat groter oppervlak dan 6.10 bij 4.10 meter. Deze afmeting heb ik opgenomen rekening houdend met onze gashaard afvoer. Hiernaast heb ik een familielid die mij graag wil helpen met de meterkast aansluiting.

Ik zou graag advies willen hebben in de setup die ik zal nemen en met name of ik optimizers nodig heb, ook zie ik verschillende formaten in zonnepanelen en Wp verschillen. Waarom een optimizer? Nou de zon heb ik de gehele dag vrij maar omdat het dak op het zuid oosten ligt en de zon over de daken richting het westen verdwijnt heb ik vanaf 15:00 – 17:30 uur een weggaande zon.

Een aantal details:
  • De afmetingen zijn 4.10* 6.10 (b*l) meter, er is wel een klein beetje speling.
  • Het is een plat dak op losse stenen.
  • De zon is er de gehele dag, vanaf 15:00 – 17:30 verdwijnt de zon geleidelijk aan. Gemeten op 4 augustus 2019.
  • Vanaf onze tuin liggen ze bijna niet in het zicht schat ik in.
  • Ik twijfel nog om onze groepenkast naar 3 fase (nu 1 fase) om te bouwen.
  • Sowieso komt er 1 aardlek en 1 installatie-automaat bij.
  • Plat dak om 14:30 uur (volle zon)
  • 15:30 uur ongeveer helft nog zon.
  • Plat dak om 17:00 uur nog 1/3 zon.
Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2019/08/04/20190804_164518.jpg

Ik denk aan de volgende setup:
  • 2 rijen van 6 stuks
  • JA Solar JAM60S02-305 305 Wp (991*1650 b*l)
  • Pakket met SolarEdge 3500HD Wave SE3500H
Indicatieve plattegrond:

Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2019/08/04/Basic-Floor-Plan-1.png

Hebben jullie opmerkingen of tips over mijn setup en zullen optimizers meerwaarde leveren en.. heeft het zin omdat ik tot een beperkte tijd zonlicht heb?

[ Voor 5% gewijzigd door THxZ0NE op 04-08-2019 23:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Vegeet SolarEdge of andere optimizers. Leg de panelen zo, dat de schaduw langs de lange kant van de panelen omhoog kruipt. Scheelt misschien iets in opbrengst maar verdien je waarschijnlijk niet terug, en er kan minder kapot gaan.
Maar heeft het schuine dak niet veel langer zon? Dan is dat toch echt veel beter om te gebruiken.
Als je die al vol hebt liggen zal best een goed idee zijn om het lage dak ook te benutten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Eens met hierboven; SE heeft hier geen meerwaarde.
Het platte dak grenst aan je buitenmuur, dus het meest eenvoudig en goedkoop is een schans vastmaken aan de muur. Dat scheelt schaduw en ballast.
Grote kans dat je dan landscape 3 panelen van 2x1 meter naast elkaar kwijt kan, 4 rijen hoog (voor 4320 Wp) en dat je lessenaardak leeg kan blijven.

Zelf doen spaart meer uit dan je hoge dak meer opbrengt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Dank voor de reacties zover. Ik wil graag het plat dak benutten omdat ik dit dus zelf durf te leggen en het vervolgens zeer eenvoudig schoon te houden is door mijzelf, hierdoor spaar ik dus ook montagekosten uit.

Extra info;
Geel deel is het platte dak boven de woonkamer, daarvoor zit het schuin dak en daarvoor het balkon.

Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2019/08/05/moerschans27.png

Ok voor zover dus geen optimizers, het schuin dak heeft inderdaad meer zon maar niet zelf te doen. Ik ga het binnenkort eens in een floorplan uittekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Een schans is voorgesteld, maar je kan ook nno-zzw leggen, lekker veel Wp op een omvormer.
Gewoon overdimensioneren, gelijkmatiger opbrengst. Vallen de meerkosten ook wel mee. Afwegen tegen de kosten van een schans. Ik dacht dat die duurder was dan een platdaksysteem in /\ vorm.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
Ok dus qua ligging heb ik verschillende mogelijkheden, helder, ik denk dat ik voor een schans of platdaksysteem ga.

Als ik het goed begrijp kan ik ze het beste zoals in onderstaande afbeelding leggen, wellicht kan ik er net 4 kwijt in 3 rijen. En dan geen optimizer aangezien de schaduw gelijkmatig over de strings van het paneel loopt.

De 12 panelen dan in 1 string aansluiten op de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://www.cleansolar.nl/upload/zonnepaneel-moet-worden-gereinigd.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door THxZ0NE op 07-08-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik heb het over een platdaksysteem nno-zzw, net als een o-w systeem. (Ik kan jouw plaatje niet zien...)

Pagina: 1