En van de MK naar het dak, is dat wel mogelijk? dan zou je met micro's zoals Enphase kunnen werken, heb je geen omvormer in huis of schuur nodig.Aghanim schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:32:
De afgelopen 3 weken heb ik 3 partijen over de vloer gehad die een offerte gemaakt hebben voor het plaatsen van 12 panelen. De gezamenlijke conclusie is dat het bij ons een grote uitdaging wordt vanwege de plek waar de meterkast zich bevindt en de beperkte mogelijkheden om van daaruit een kabel te kunnen trekken naar de omvormer. Die kan alleen in de garage komen en moet dan zo’n 15m kabel richting de panelen op aangesloten worden. Dat zou mogelijk tot verlies van vermogen kunnen leiden. Twee van de 3 partijen willen dat ik zelf het kabeltraject tot aan de omvormer realiseer, de 3e had daar nog geen mening over.
Daarom kijk ik nu toch naar een alternatief om wel van de (beperktere) voordelen van panelen te kunnen genieten. Voor mij is dit rendement, duurzaamheid en het feit dat ik zelf iets opwek en het leuk vind om dat te monitoren. Het geld staat anders op mijn spaarrekening en dat levert in elk geval niks op.
Na diverse projecten blijf ik terugkomen op Vrijopnaam. Energieleverancier die de mogelijkheid biedt om voor 99 euro een paneel te kopen met een gegarandeerde minimale opbrengst van 250KwH. Het rendement zou 13,9% zijn, wat natuurlijk erg mooi klinkt maar gelijk wel een alarmbel doet rinkelen. Ik kan alleen zelf niet vinden waar deze zit. Wat ik heb gevonden:
- Je moet bij hen inschrijven als energie leverancier voor (minimaal) elektra
- Je mag niet meer panelen kopen dan je zelf verbruikt (gedwongen terugverkopen bij structureel overschot)
- De looptijd is 9 jaar, maar je mag tussentijds opzeggen
- Als je opzegt krijg je de resterende waarde van de panelen, na afschrijving, terug*
- Na 9 jaar mag je verlengen als je wilt
- Vrijopnaam heeft zelf langer rendement van de panelen, want die gaan meer dan 9 jaar mee
- 99 euro per paneel met gegarandeerd 250KwH rendement
- 12 panelen kosten 1089 euro (de 1e krijg je gratis)
- opbrengst gegarandeerd na 9 jaar is 2156. Rendement is dus 1067 euro (13,9% IRR).
- Prijs per KWH = 7,986
- Inflatie = 0%*
* Hier zou een catch kunnen zitten qua afschrijving, die is 11 euro per jaar. Je betaalt bij opzeggen wel 15 euro per paneel administratiekosten. Dat is niet heel gunstig, maar wel beter dan bijvoorbeeld Zonnepanelendelen, waar je niet tussentijds uit kunt stappen.
** Welk risico kan ik lopen als de inflatie bijvoorbeeld 2% jaarlijks is? Dan gaat de IRR naar beneden lijkt me omdat de energie kosten 2% stijgen.
Het klinkt te mooi om waar te zijn in mijn ogen. Wat is jullie beeld hierbij en waar gaat het mis? Van de Consumentenbond kregen ze eerder een 10
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!