Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.782 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Aghanim schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:32:
De afgelopen 3 weken heb ik 3 partijen over de vloer gehad die een offerte gemaakt hebben voor het plaatsen van 12 panelen. De gezamenlijke conclusie is dat het bij ons een grote uitdaging wordt vanwege de plek waar de meterkast zich bevindt en de beperkte mogelijkheden om van daaruit een kabel te kunnen trekken naar de omvormer. Die kan alleen in de garage komen en moet dan zo’n 15m kabel richting de panelen op aangesloten worden. Dat zou mogelijk tot verlies van vermogen kunnen leiden. Twee van de 3 partijen willen dat ik zelf het kabeltraject tot aan de omvormer realiseer, de 3e had daar nog geen mening over.

Daarom kijk ik nu toch naar een alternatief om wel van de (beperktere) voordelen van panelen te kunnen genieten. Voor mij is dit rendement, duurzaamheid en het feit dat ik zelf iets opwek en het leuk vind om dat te monitoren. Het geld staat anders op mijn spaarrekening en dat levert in elk geval niks op.

Na diverse projecten blijf ik terugkomen op Vrijopnaam. Energieleverancier die de mogelijkheid biedt om voor 99 euro een paneel te kopen met een gegarandeerde minimale opbrengst van 250KwH. Het rendement zou 13,9% zijn, wat natuurlijk erg mooi klinkt maar gelijk wel een alarmbel doet rinkelen. Ik kan alleen zelf niet vinden waar deze zit. Wat ik heb gevonden:

- Je moet bij hen inschrijven als energie leverancier voor (minimaal) elektra
- Je mag niet meer panelen kopen dan je zelf verbruikt (gedwongen terugverkopen bij structureel overschot)
- De looptijd is 9 jaar, maar je mag tussentijds opzeggen
- Als je opzegt krijg je de resterende waarde van de panelen, na afschrijving, terug*
- Na 9 jaar mag je verlengen als je wilt
- Vrijopnaam heeft zelf langer rendement van de panelen, want die gaan meer dan 9 jaar mee
- 99 euro per paneel met gegarandeerd 250KwH rendement
- 12 panelen kosten 1089 euro (de 1e krijg je gratis)
- opbrengst gegarandeerd na 9 jaar is 2156. Rendement is dus 1067 euro (13,9% IRR).
- Prijs per KWH = 7,986
- Inflatie = 0%*

* Hier zou een catch kunnen zitten qua afschrijving, die is 11 euro per jaar. Je betaalt bij opzeggen wel 15 euro per paneel administratiekosten. Dat is niet heel gunstig, maar wel beter dan bijvoorbeeld Zonnepanelendelen, waar je niet tussentijds uit kunt stappen.

** Welk risico kan ik lopen als de inflatie bijvoorbeeld 2% jaarlijks is? Dan gaat de IRR naar beneden lijkt me omdat de energie kosten 2% stijgen.

Het klinkt te mooi om waar te zijn in mijn ogen. Wat is jullie beeld hierbij en waar gaat het mis? Van de Consumentenbond kregen ze eerder een 10 :+
En van de MK naar het dak, is dat wel mogelijk? dan zou je met micro's zoals Enphase kunnen werken, heb je geen omvormer in huis of schuur nodig.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 19:59:
[...]

Als je dit doet, met vrijopnaam in zee gaan, kun je niet meer jaarlijks overstappen en zit je vast aan het zogenaamde 'modelcontract' van hen.
Modelcontract voor 2500kWh en 2000kWh teruglevering volgens gaslicht.com:
[Afbeelding]
indien je wel zelf de installatie hebt en wel over kunt stappen betaal je bij GC.
[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp maakt jouw analyse tussen deze 2 modelcontracten het verschil in rendement/overgebleven kosten inzichtelijk tussen Vrijopnaam en panelen op mijn dak via GC? Dat het rendement van zelf panelen leggen flink hoger is weet ik, maar in het geval dat dit echt niet kan lijkt me Vrijopnaam een beter alternatief dan helemaal geen panelen.

Het jaarlijks overstappen klopt. Dat vind ik voor elektriciteit niet zo’n probleem. Zelf verwacht ik meer variatie in de gas tarieven de komende jaren. Maar dat blijft een risico inderdaad.

@Allen: boeiend om te lezen dat jullie geen problemen zien om panelen op mijn dak te krijgen. Ik zal dit eens teruggeven aan de installateurs. Het lijkt alsof ze genoeg werk hebben en liever voor de eenvoudige klussen gaan.

De uitdaging bij ons is dat de meterkast op een ongelukkige plek zit. Ongeveer 3M van de voordeur tegen de woonkamer aan. Dat klinkt gek, maar we hebben een hal van 16m2. Boven de MK zit een vloer en er is geen kruipruimte. Helaas geen tekening van de elektra leidingen maar het zijn allemaal ‘dunne’ pvc buizen waar geen dikke grijze kabel doorheen kan. Deze moeten we dus aanleggen en door 3 andere ruimtes laten lopen voordat we in de garage komen. Het kan inderdaad wel, maar het lijkt erop alsof ze weinig zin hebben om dit te realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09 20:45
@Aghanim
Hoe zit de stroom van de garage aangesloten? Zoals ik het lees is het geen aparte groep? Anders kun je vrij makkelijk op de plaats waar de stroom de garage inkomt een pv-verdeler ophangen. Maar ook wanneer het geen aparte groep is, bestaat de kans dat de stroom rechtstreeks naar de meterkast gaat. In dat geval is er vrij makkelijk een aparte groep van te maken.

Maar gezien het aantal vragen zou je ook een eigen topic aan kunnen maken, met in de startpost alle informatie die je tot nog toe hebt gegeven.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Geert h schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:02:
@Aghanim
Hoe zit de stroom van de garage aangesloten? Zoals ik het lees is het geen aparte groep? Anders kun je vrij makkelijk op de plaats waar de stroom de garage inkomt een pv-verdeler ophangen. Maar ook wanneer het geen aparte groep is, bestaat de kans dat de stroom rechtstreeks naar de meterkast gaat. In dat geval is er vrij makkelijk een aparte groep van te maken.

Maar gezien het aantal vragen zou je ook een eigen topic aan kunnen maken, met in de startpost alle informatie die je tot nog toe hebt gegeven.
Stroom in de garage is een normale stroomafsluiting (zwart, blauw, bruin) en is wel een aparte groep. De wasmachine staat daar ook (net als wasdroger en een extra koelkast) en ook de tuinverlichting etc. zitten op die groep. Als ik de omvormer in de garage plaats en aansluit op de bestaande groep dan zitten er dus o.a. de wasmachine en droger op dezelfde kabel. Ik zat zelf te kijken naar het maken van een extra groep inderdaad, wat volgens mij met een PV-verdeler kan. Ik heb echter begrepen dat er alsnog een ‘dikke grijze’ kabel naar de meterkast moet lopen gezien het vermogen en niet een ‘normale’ kabel zoals bij ons het geval is. Dat zou dus het probleem zijn?

Afbeeldingslocatie: https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/wp-content/uploads/2013/05/Omvormer-op-eigen-groep.jpg

Eigen topic heb ik: Offertevergelijking zonnepanelen met Vereniging Eigen Huis maar had deze vraag ingeschat als meer algemeen dan specifiek voor mijn situatie. Maar geen probleem om daar door te gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert h
  • Laatst online: 25-09 20:45
@Aghanim
Ervan uitgaande dat het om 3 x 2,5mm2 gaat, mag je het gewoon zo aansluiten zoals op het schema. Wanneer de aardlekschakelaar moeilijk gaat doen in de meterkast kun je hem daar altijd nog een eigen aardlekschakelaar geven, of er daar tussenuit laten en in de garage aardlekautomaten gebruiken. Wat van die twee de beste oplossing is kunnen andere hier je vast beter vertellen dan ik.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op zondag 21 juli 2019 @ 07:38:
[...]

Het jaarlijks overstappen klopt. Dat vind ik voor elektriciteit niet zo’n probleem. Zelf verwacht ik meer variatie in de gas tarieven de komende jaren. Maar dat blijft een risico inderdaad.
Geen probleem, ook als dat 99,00 per jaar blijkt te kosten ?
Je betaald in je voorbeeld 1089,00 voor 12 panelen, 1e was 'gratis', plus 9 * 99,00 extra wegens het verplichte modelcontract, per saldo betaal je volgens mij op deze manier 1980,00.
Voor die investering van 1980,00 krijg je een vermindering op je energienota van 2156,00, die IRR kun je zelf vast wel uitrekenen ;)
PS. Voor het leggen van die kabel heb je volgens mij een enorm budget om eenzelfde/betere IRR te behalen met een eigen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Aghanim schreef op zondag 21 juli 2019 @ 07:38:
[...]

Als ik het goed begrijp maakt jouw analyse tussen deze 2 modelcontracten het verschil in rendement/overgebleven kosten inzichtelijk tussen Vrijopnaam en panelen op mijn dak via GC? Dat het rendement van zelf panelen leggen flink hoger is weet ik, maar in het geval dat dit echt niet kan lijkt me Vrijopnaam een beter alternatief dan helemaal geen panelen.

@Allen: boeiend om te lezen dat jullie geen problemen zien om panelen op mijn dak te krijgen. Ik zal dit eens teruggeven aan de installateurs. Het lijkt alsof ze genoeg werk hebben en liever voor de eenvoudige klussen gaan.

De uitdaging bij ons is dat de meterkast op een ongelukkige plek zit. Ongeveer 3M van de voordeur tegen de woonkamer aan. Dat klinkt gek, maar we hebben een hal van 16m2. Boven de MK zit een vloer en er is geen kruipruimte. Helaas geen tekening van de elektra leidingen maar het zijn allemaal ‘dunne’ pvc buizen waar geen dikke grijze kabel doorheen kan. Deze moeten we dus aanleggen en door 3 andere ruimtes laten lopen voordat we in de garage komen. Het kan inderdaad wel, maar het lijkt erop alsof ze weinig zin hebben om dit te realiseren.
Je moet dus 3 meter van de meterkast naar de voordeur overbruggen en buiten kun je dan alle kanten op?
Gootje op de muur boven de plint?
Koofje op de muur?
Wat is het probleem eigenlijk?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nonesuch
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 15:45
@XeNeRgY: Als er een kruipruimte aanwezig is, zou je daar een YMVK doorheen kunnen leggen, zo heb ik het vaker kunnen oplossen. In de meterkast naar beneden en in de garage weer omhoog halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
Ik wil zonnepanelen plaatsen op mijn garage. De omvormer kan in de garage. De mechanische ventilatie is ook geplaatst in de garage en de luchtpijp zit daar boven.

Het zou het mooiste zijn als de dc-kabels door de luchtpijp van de mechanische ventilatie naar binnen kan en binnen dan netjes eruit laten komen de omvormer in, die pal naast de mechanische ventilatie geplaatst zal worden. Heb in deze thread zo'n oplossing soms met afkeur gezien, voornamelijk vanwege veiligheidsrisico bij onderhoud/schonen van de pijp. Nou zit de pijp direct erboven (wel met een knik in het plafond, maar de kabel zal nooit te missen zijn, als er ooit onderhoud zou komen. Is dit een oplossing die prima is?

Om de kabel over de dakrand te laten lopen en via de muur naar binnen te laten gaan en in de garage ook weer via pvcpijpjes over de muur te laten gaan is ook een optie, maar is wel veel meer werk en absoluut minder mooi (esthetisch gezien).

Een 3e optie is een pijp te laten plaatsen op het dak pal boven de omvormer. Minder ideaal vanwege hogere kosten en mogelijk lekkage risico.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

jogaa schreef op zondag 21 juli 2019 @ 12:30:
Ik wil zonnepanelen plaatsen op mijn garage. De omvormer kan in de garage. De mechanische ventilatie is ook geplaatst in de garage en de luchtpijp zit daar boven.

Het zou het mooiste zijn als de dc-kabels door de luchtpijp van de mechanische ventilatie naar binnen kan en binnen dan netjes eruit laten komen de omvormer in, die pal naast de mechanische ventilatie geplaatst zal worden. Heb in deze thread zo'n oplossing soms met afkeur gezien, voornamelijk vanwege veiligheidsrisico bij onderhoud/schonen van de pijp. Nou zit de pijp direct erboven (wel met een knik in het plafond, maar de kabel zal nooit te missen zijn, als er ooit onderhoud zou komen. Is dit een oplossing die prima is?

Om de kabel over de dakrand te laten lopen en via de muur naar binnen te laten gaan en in de garage ook weer via pvcpijpjes over de muur te laten gaan is ook een optie, maar is wel veel meer werk en absoluut minder mooi (esthetisch gezien).

Een 3e optie is een pijp te laten plaatsen op het dak pal boven de omvormer. Minder ideaal vanwege hogere kosten en mogelijk lekkage risico.

Wat zouden jullie doen?
Optie 3 natuurlijk, mits goed aangebracht de beste oplossing.
Optie 2 is ook goed, ik snap dan nooit dat bekrompen gezever over minder mooi en WAF e.d.
nonesuch schreef op zondag 21 juli 2019 @ 12:27:
@XeNeRgY: Als er een kruipruimte aanwezig is, zou je daar een YMVK doorheen kunnen leggen, zo heb ik het vaker kunnen oplossen. In de meterkast naar beneden en in de garage weer omhoog halen.
Er is geen kruipruimte schrijft hij toch?

[ Voor 11% gewijzigd door klump4u op 21-07-2019 12:42 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
jogaa schreef op zondag 21 juli 2019 @ 12:30:

Wat zouden jullie doen?
Van buitenaf gezien kan de pijp ook alleen voor kabel doorvoer zijn toch, van binnenuit zie je de omvormer dus als een schoonmaker zoiets over het hoofd ziet is het grote boerenlul.
Tijdens voorjaarsschoonmaak sta je er zelf bij toch? Desnoods kabels even los klikken.
Was het al duidelijk dat ik optie één zou doen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:39
reneeke1970 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:06:
[...]

Van buitenaf gezien kan de pijp ook alleen voor kabel doorvoer zijn toch, van binnenuit zie je de omvormer dus als een schoonmaker zoiets over het hoofd ziet is het grote boerenlul.
Tijdens voorjaarsschoonmaak sta je er zelf bij toch? Desnoods kabels even los klikken.
Was het al duidelijk dat ik optie één zou doen?
DC bekabeling door een MV buis voeren, ik weet niet hoeveel €€€ je investeerd in PV maar kunnen er dan niet een paar tientjes vanaf om een dakdoorvoer te maken of via de zijgevel naar binnen boren?

In geval van DC afkomstig van PV zit er geen aardlekschakelaar of andere soort beveiliging tussen welke de stroom afschakeld als er iemand met zijn vingers aanzit.
DC kabels door een stalen ventilatie buis trekken is gewoon een slecht idee, die kabels zitten 20+ jaar in die buis, als na verloop van tijd de kabel beschadigt komen je MV kanalen onder stroom te staan.

Optie 2 of 3 is de enige juiste keuze in deze kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:00
205Gutmann schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:35:
[...]

DC bekabeling door een MV buis voeren, ik weet niet hoeveel €€€ je investeerd in PV maar kunnen er dan niet een paar tientjes vanaf om een dakdoorvoer te maken of via de zijgevel naar binnen boren?

In geval van DC afkomstig van PV zit er geen aardlekschakelaar of andere soort beveiliging tussen welke de stroom afschakeld als er iemand met zijn vingers aanzit.
DC kabels door een stalen ventilatie buis trekken is gewoon een slecht idee, die kabels zitten 20+ jaar in die buis, als na verloop van tijd de kabel beschadigt komen je MV kanalen onder stroom te staan.

:Y

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jogaa
Dakdoorvoer op je garage kan je eventeel nog combineren met een L/W warmtepomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NuWlUtYcgZ1Xrlj6avSm7is3/thumb.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
205Gutmann schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:35:
[...]

Laat even loodgieter komen, ben je zo 200 kwijt.
Niemand laat zijn panelen twintig jaar liggen.
En ik heb geen staal maar kunststof.
Maar iedereen mag doen waar ie zin in heeft hoor, jou feestje.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:39
reneeke1970 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:30:
[...]

De panelen zullen misschien geen 20 jaar blijven liggen, maar wellicht de kabeltjes wel, die zijn immers nog prima toch?
Als je gaat verhuizen licht je de nieuwe bewoners dan ook in over deze potentiële gevaarlijke situatie?

Het huren van een steiger en valbeveiliging kost ook geld, zullen we dat dan ook maar achterwege laten, kost je ook gauw 200 euro.
Je kunt immers ook prima met je gammele ladder het dak op, de buurman staat er toch bij voor het geval het misgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

205Gutmann schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:25:
[...]

De panelen zullen misschien geen 20 jaar blijven liggen, maar wellicht de kabeltjes wel, die zijn immers nog prima toch?
Als je gaat verhuizen licht je de nieuwe bewoners dan ook in over deze potentiële gevaarlijke situatie?

Het huren van een steiger en valbeveiliging kost ook geld, zullen we dat dan ook maar achterwege laten, kost je ook gauw 200 euro.
Je kunt immers ook prima met je gammele ladder het dak op, de buurman staat er toch bij voor het geval het misgaat.
Volgens mij ging 't hier nu over panelen op een simpele garage met een plat dak uit. Heb je daarbij ook al een steiger én valbeveiliging nodig :o

Ik denk dat ik de volgende keer maar een hoogwerker ga laten komen als er weer eens een keer een voetbal op 't dak van de garage terecht gekomen is en de rekening daarvan vervolgens doorbelast aan de kinderen welke die bal óp dat dak getrapt hebben.... Dát zal ze leren, de schavuiten :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Bij het gebruik van een ventilatiekanaal hou je je i.i.g. niet aan de NEN1010, deugdelijk vastmaken lukt namelijk ook niet.
Maar goed, ik heb t ook wel eens gedaan in nadrukkelijke opdracht van de opdrachtgever....
Dat zet ik dan ook als een van de opmerkingen op de factuur bij de uitgevoerde werkzaamheden.
Als die betaald is neem ik aan dat het document gelezen is.
Mocht je toch optie 1 nemen, voorzie de kabels dan stuk voor stuk van een PVC pijp, grijs, slag vast waar het kan, soepel waar het moet. Dat scheelt weer 1 laag naar de buiten wereld en 2 naar elkaar toe, en gebruik wartels waar je door de wand heen gaat.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:56
Ik ben even nieuwschierig naar mijn opties. Ik ben mij langzaam aan het verdiepen om zonnepanelen te plaatsen op mijn schuur (ongeveer 7x3m) en misschien op mijn overkapping (zelfde afmeting).

Nu verwacht ik alleen een uitdaging met mijn groepen kast. Ik heb 1 dikkere grondkabel richting mijn schuur lopen en mijn schuur is een aparte groep. Echter zitten hier verbruikers op (verlichting en koelkast). Nu lees ik dus dat je maximaal 500w op een verbruikende groep mag zetten.

Is dit op te lossen zonder de bestrating open te gooien en een nieuwe grondkabel te leggen en deze op een aparte groep in de meterkast te monteren?7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:37

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

Nou... eh...

https://www.energienulhuis-kroon.nl

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:46
Soms doet iemand het, 20 jaar met dezelfde panelen, maar gezien de dakoppervlakte(35m2) en het aantal Watt piek(3.6), zou het slimmer geweest zijn om de panelen te vervangen.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

ing_stripe schreef op maandag 22 juli 2019 @ 01:14:
Soms doet iemand het, 20 jaar met dezelfde panelen, maar gezien de dakoppervlakte(35m2) en het aantal Watt piek(3.6), zou het slimmer geweest zijn om de panelen te vervangen.
Maar ze leveren genoeg blijkbaar.

Ook een mooie degradatie test, na 26 jaar op het dak :)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00
prekz schreef op zondag 21 juli 2019 @ 23:26:
Ik ben even nieuwschierig naar mijn opties. Ik ben mij langzaam aan het verdiepen om zonnepanelen te plaatsen op mijn schuur (ongeveer 7x3m) en misschien op mijn overkapping (zelfde afmeting).

Nu verwacht ik alleen een uitdaging met mijn groepen kast. Ik heb 1 dikkere grondkabel richting mijn schuur lopen en mijn schuur is een aparte groep. Echter zitten hier verbruikers op (verlichting en koelkast). Nu lees ik dus dat je maximaal 500w op een verbruikende groep mag zetten.

Is dit op te lossen zonder de bestrating open te gooien en een nieuwe grondkabel te leggen en deze op een aparte groep in de meterkast te monteren?7
In de schuur een pv verdeler neer zetten 1 groep voor de panelen en 1 voor de huidige verbruikers

bv https://www.elektrototaal...WysEuUeCxwNBoCAa4QAvD_BwE

Paar automaten en een hoofdschakelaar erin. Als de schuur heel erg droog en netjes is zou je ook een gewone hager op verdeel kastje kunnen nemen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prekz
habbekrats schreef op maandag 22 juli 2019 @ 06:33:
[...]

In de schuur een pv verdeler neer zetten 1 groep voor de panelen en 1 voor de huidige verbruikers

bv https://www.elektrototaal...WysEuUeCxwNBoCAa4QAvD_BwE

Paar automaten en een hoofdschakelaar erin. Als de schuur heel erg droog en netjes is zou je ook een gewone hager op verdeel kastje kunnen nemen.
Dank _/-\o_ ik had stiekem op dit soort reacties gehoopt, dat is in iedergeval erg positief.
Deze situatie is dus wel 100% veilig en een electricien heeft geen moeite met de aanleg hiervan (qua veiligheid etc)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Dat is zo te lezen de bleeding edge geweest.

Zie je gelijk een nadeel van indak, moeilijker te upgraden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:04
prekz schreef op maandag 22 juli 2019 @ 07:20:
[...]

Dank _/-\o_ ik had stiekem op dit soort reacties gehoopt, dat is in iedergeval erg positief.
Deze situatie is dus wel 100% veilig en een electricien heeft geen moeite met de aanleg hiervan (qua veiligheid etc)?
Deze oplossing voldoet perfect aan alle eisen. Enkel als de kabel naar de schuur erg lang is en de aders maar 2.5 mm2 zijn dan ga je wat verlies krijgen op je kabel. Daarnaast wordt je gelimiteerd op het aantal panelen dat je aan kunt sluiten, bij een omvormer van 3600 VA zal het waarschijnlijk nog net gaan zonder aanpassing in de meterkast. Bij 4000 VA zal de zekering in de meterkast vervangen moeten worden voor een 20A exemplaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prekz
Oilman schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:00:
[...]

Deze oplossing voldoet perfect aan alle eisen. Enkel als de kabel naar de schuur erg lang is en de aders maar 2.5 mm2 zijn dan ga je wat verlies krijgen op je kabel. Daarnaast wordt je gelimiteerd op het aantal panelen dat je aan kunt sluiten, bij een omvormer van 3600 VA zal het waarschijnlijk nog net gaan zonder aanpassing in de meterkast. Bij 4000 VA zal de zekering in de meterkast vervangen moeten worden voor een 20A exemplaar.
totaal opstelling zal 6-10 panelen bevatten (6 schuur, en eventueel 4 op de overkapping) dus ik verwacht niet aan de 3600VA te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Waarom zou je het niet twintig jaar laten liggen? Ik leg straks 5800 kWh neer, waarom zou ik dat binnen nu en 20 jaar vervangen? Na dertig jaar levert dat alsnog 4640 kWh op volgens de datasheet van het zonnepaneel.
Dan hoef ik hooguit vier extra panelen bij te plaatsen om weer op de oorspronkelijke 5800 kWh uit te komen.

Mijn panelen zouden trouwens donderdag gelegd gaan worden, ik ben benieuwd of dat nog door gaat gezien ze een temperatuur tussen de 35 en 40 graden verwachten. Dan sta je niet met veel plezier drie hoog op een dak te werken :o

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 22-07-2019 08:58 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Tsurany schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:57:
[...]

Waarom zou je het niet twintig jaar laten liggen? Ik leg straks 5800 kWh neer, waarom zou ik dat binnen nu en 20 jaar vervangen? Na dertig jaar levert dat alsnog 4640 kWh op volgens de datasheet van het zonnepaneel.
Dan hoef ik hooguit vier extra panelen bij te plaatsen om weer op de oorspronkelijke 5800 kWh uit te komen.

Mijn panelen zouden trouwens donderdag gelegd gaan worden, ik ben benieuwd of dat nog door gaat gezien ze een temperatuur tussen de 35 en 40 graden verwachten. Dan sta je niet met veel plezier drie hoog op een dak te werken :o
We spreken elkaar over tien jaar als jou huis meer dan het dubbele nodig heeft voor nul op de meter.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

reneeke1970 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:05:
[...]

We spreken elkaar over tien jaar als jou huis meer dan het dubbele nodig heeft voor nul op de meter.
Kan je dat ook onderbouwen? Met een eigen energieverbruik van 3000 kWh heb ik nog 2800 kWh over voor verwarming en SWW, dat moet toch redelijk in de buurt komen. Waarom zou ik dan over 10 jaar opeens 11200 kWh nodig hebben? Verwacht je zulke sterke temperatuurdalingen?

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 22-07-2019 09:07 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:50
Tsurany schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:07:
[...]

Kan je dat ook onderbouwen? Met een eigen energieverbruik van 3000 kWh heb ik nog 2800 kWh over voor verwarming en SWW, waarom zou ik dan over 10 jaar opeens 11200 kWh nodig hebben?
Omdat salderen op termijn afgeschaft gaat worden, waardoor je dus meer kWh's moet gaan opwekken om geen energiekosten te hebben.

Daarnaast: een dakdoorvoer kan je toch met gemak zelf doen? Been there, done that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GioStyle schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:08:
[...]

Omdat salderen op termijn afgeschaft gaat worden, waardoor je dus meer kWh's moet gaan opwekken om geen energiekosten te hebben.
Dan heb je het over een nul op de rekening woning, dat is wat anders dan nul op de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:05:
[...]

Misschien vergis ik me, maar het lijkt me niet echt verstandig om de omvang van de installatie te dimensioneren op de combinatie van maximaal verbruik (langdurige vorst), en minimale opbrengst (korte dagen, lage invalshoek). Pas wanneer je energie kunt bufferen (waterstofgas, accu's, of andere manier), heeft het naar mijn mening zin om te spreken over nul op de meter*. Ik zie de extra E-productie meer als een manier om in het voorjaar/najaar het gasverbruik drastisch te verminderen; je hebt dan een redelijke dagopbrengst en je hebt minder (piek)vermogen nodig om je huis warm te houden.

Ik ben overigens grote voorstander van meer produceren dan je (nu) gebruikt, maar het nut van zonnepanelen gedurende de 90 kortste dagen is naar mijn mening beperkt.

*Ik neem aan dat je hiermee ook bedoeld dat je in de wintermaanden voorziet in je eigen energiebehoefte.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Drumatiko schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:17:
[...]

Misschien vergis ik me, maar het lijkt me niet echt verstandig om de omvang van de installatie te dimensioneren op de combinatie van maximaal verbruik (langdurige vorst), en minimale opbrengst (korte dagen, lage invalshoek). Pas wanneer je energie kunt bufferen (waterstofgas, accu's, of andere manier), heeft het naar mijn mening zin om te spreken over nul op de meter*. Ik zie de extra E-productie meer als een manier om in het voorjaar/najaar het gasverbruik drastisch te verminderen; je hebt dan een redelijke dagopbrengst en je hebt minder (piek)vermogen nodig om je huis warm te houden.

Ik ben overigens grote voorstander van meer produceren dan je (nu) gebruikt, maar het nut van zonnepanelen gedurende de 90 kortste dagen is naar mijn mening beperkt.

*Ik neem aan dat je hiermee ook bedoeld dat je in de wintermaanden voorziet in je eigen energiebehoefte.
Nee in de winter niet, tenzij ik alleen hout ga stoken dan wel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tsurany schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:07:
[...]

Kan je dat ook onderbouwen? Met een eigen energieverbruik van 3000 kWh heb ik nog 2800 kWh over voor verwarming en SWW, dat moet toch redelijk in de buurt komen. Waarom zou ik dan over 10 jaar opeens 11200 kWh nodig hebben? Verwacht je zulke sterke temperatuurdalingen?
Nou die 2800 is krap aan, en dan gaan we nog koelen in de hete zomers, en elektrisch rijden.
En inderdaad nul op de rekening is de bedoeling, anders kun je net zo goed gas blijven verbruiken.
Dus zodra PV helft goedkoper word, of panelen produceren dubbel, dan vervang jij ze net zo gemakkelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Edwinres schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:14:
[...]

Even recht zetten: Op ZonnepanelenDelen kun je altijd investeren, ongeacht bij welke energieleverancier je klant bent en je kunt ook altijd tussentijds 'uitstappen' (of beter gezegd: Verkopen). Dat gebeurt nu al op ons platform en we werken er aan dit in de nabije toekomst verder te vergemakkelijken.

Daarbij stuur ik graag een vergelijking van de verschillende aanbieders op naar de mensen die geïnteresseerd zijn, dat kan door mij een email te sturen op mail@mail.com

Thanks. Met vriendelijke groet,
Edwin Res
Hoewel je reactie als "spam" aangemerkt zou kunnen worden (misschien je mailadres weghalen, lijkt nu actieve klantenwerving) ben ik tegelijkertijd ook wel benieuwd.

Ik weet dat het extra rendement geeft op de investering via jullie bedrijf als ik bij het energiebedrijf zit wat de samenwerking is aangegaan.

Ik vraag me wel af hoe het zit met GreenChoice, Zonnepanelen delen, hoge teruglevering en een negatieve stroomrekening.

Ik zit al bij GreenChoice. Mijn set levert ongeveer 8000kWh terug, boven de 10.000kWh krijg ik voor het totaal ineens 4 cent per kWh minder dus is het zorg om daar onder te blijven.

Stel dat ik instap, wordt die opwekking dan opgeteld bij wat ik zelf opwek? Of heeft dat 0,0 invloed?

En hoe gaat het mij überhaupt voordeel opleveren in de vorm van korting op stroom als ik een negatieve stroomrekening heb?

Dat zijn scenario's waar ik op jullie site niets over kan vinden, terwijl juist op dit forum veel mensen zitten die een aardige overproductie hebben en vanuit hun hobby misschien best wel geïnteresseerd zijn ;)

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-07-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinres
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-05-2024

Edwinres

Bedrijfsaccount ZonnepanelenDelen
BlueTooth76 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:33:
[...]

Hoewel je reactie als "spam" aangemerkt zou kunnen worden (misschien je mailadres weghalen, lijkt nu actieve klantenwerving) ben ik tegelijkertijd ook wel benieuwd.

Ik weet dat het extra rendement geeft op de investering via jullie bedrijf als ik bij het energiebedrijf zit wat de samenwerking is aangegaan.

1.
Ik vraag me wel af hoe het zit met GreenChoice, Zonnepanelen delen, hoge teruglevering en een negatieve stroomrekening.

Ik zit al bij GreenChoice. Mijn set levert ongeveer 8000kWh terug, boven de 10.000kWh krijg ik voor het totaal ineens 4 cent per kWh minder dus is het zorg om daar onder te blijven.

2.
Stel dat ik instap, wordt die opwekking dan opgeteld bij wat ik zelf opwek? Of heeft dat 0,0 invloed?

3.
En hoe gaat het mij überhaupt voordeel opleveren in de vorm van korting op stroom als ik een negatieve stroomrekening heb?

Dat zijn scenario's waar ik op jullie site niets over kan vinden, terwijl juist op dit forum veel mensen zitten die een aardige overproductie hebben en vanuit hun hobby misschien best wel geïnteresseerd zijn ;)
Even je vragen genummerd:
1. Elk zonne-energie keert eenmaal per jaar de waarde van de zonnestroom uit op het moment in het jaar dat ook het project is gestart.
Dat verloopt via de samenwerkende energieleverancier als je daar klant bent (inclusief bonus opslag), of direct via een uitbetaling naar je bankrekeningnummer als je 'ergens anders' klant bent.

2. In het geval van Greenchoice is de bonus-opslag over het eigen elektriciteitsverbruik. Dus mocht je al meer opwekken dan verbruiken dan zul je het reguliere tarief ontvangen.

3. Net zoals zonnepanelen op je eigen dak is de waarde van de zonnestroom afhankelijk van twee variabelen, de productie (in kWh) en de energieprijs. Die waarde krijg je elk jaar uitgekeerd.

Je kunt op ons platform onbeperkt investeren, los van je eigen energierekening. (Tot 80.000 euro per persoon, zoals gesteld door de AFM).

Voor elk project wordt er een uitgebreid informatie memorandum opgesteld met alle informatie, hier staat alles uitvoerig in beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
AUijtdehaag schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:09:
@jogaa
Dakdoorvoer op je garage kan je eventeel nog combineren met een L/W warmtepomp
[Afbeelding]
Op zich goed punt, maar mijn CV-ketel hangt ook in de garage met een dubbele pijp daar recht boven. Als de CV-ketel wordt vervangen door een L/W-warmtepomp is dat het moment om die dakdoorvoer daarvoor te gebruiken en wellicht gelijk de kabel van de PV-installatie te verleggen door die doorvoer. Ik verwacht binnen 2 jaar wel over te gaan op een warmtepomp. Dan durf ik het wel aan om tijdelijk de buis van de mechanische ventilatie te misbruiken totdat de CV-ketel eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Aghanim schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:32:
De afgelopen 3 weken heb ik 3 partijen over de vloer gehad die een offerte gemaakt hebben voor het plaatsen van 12 panelen. De gezamenlijke conclusie is dat het bij ons een grote uitdaging wordt vanwege de plek waar de meterkast zich bevindt en de beperkte mogelijkheden om van daaruit een kabel te kunnen trekken naar de omvormer. Die kan alleen in de garage komen en moet dan zo’n 15m kabel richting de panelen op aangesloten worden. Dat zou mogelijk tot verlies van vermogen kunnen leiden. Twee van de 3 partijen willen dat ik zelf het kabeltraject tot aan de omvormer realiseer, de 3e had daar nog geen mening over.
Die 15m kabel zou ik me geen zorgen over maken, je kan ook denken aan een 3 fase omvormer dan is het nog minder een issue of een 4 of 6mm2 kabel.
Die kan je zelf toch even trekken, ingraven, installateur laten aansluiten? Maar goed ik weet je situatie niet. Een installateur heeft vaak een hekel aan graven .... Als je dat voorbereid?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hz7SwUTpfzTVBF1p8sCih7aq/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iBBrIH7Jamysv8nd9QlIkpVK/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/liI5AuUnFa45WUCEns4YZApE/medium.jpg

Dit weekend 4 panelen erbij geplaatst, op het dak van het huis. Hellingshoek 10 graden, oriëntatie recht op het zuiden. Gekozen voor opsluitbandjes met 7 meter (2 x 3,5) clickfit evo rails. Gaten gemaakt in de bandjes en de M8 bouten iets verzonken (16mm ingeboord) en vast gezet met een chemisch anker.

Gekozen voor Longi solar LR6 285wp op een QS1. Kon deze goedkoop aanschaffen waardoor de totale installatiekosten rond de €0,7 per Wp liggen. Aangesloten op een PV verdeler in de schuur, schuurkabel loopt direct door vanuit de meterkast.

Met de schuur erbij nu dus 2400Wp op 2 stuks QS1. Ben benieuwd wat dit gaat doen komende tijd. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Marcusso op 22-07-2019 15:52 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49
Volgens mij worden mijn panelen een beetje warm, haal max nog geen 3400w terwijl omvormer max 3680 kan leveren, met een set van 4425wp:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q9aKkx6.png

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46

CodeIT

Code IT

Marcusso schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit weekend 4 panelen erbij geplaatst, op het dak van het huis. Hellingshoek 10 graden, oriëntatie recht op het zuiden. Gekozen voor opsluitbandjes met 7 meter (2 x 3,5) clickfit evo rails. Gaten gemaakt in de bandjes en de M8 bouten iets verzonken (16mm ingeboord) en vast gezet met een chemisch anker.

Gekozen voor Longi solar LR6 285wp op een QS1. Kon deze goedkoop aanschaffen waardoor de totale installatiekosten rond de €0,7 per Wp liggen. Aangesloten op een PV verdeler in de schuur, schuurkabel loopt direct door vanuit de meterkast.

Met de schuur erbij nu dus 2400Wp op 2 stuks QS1. Ben benieuwd wat dit gaat doen komende tijd. :)
Ik heb een vergelijkbare set gemaakt 2 weken geleden. 2x een QS1 + 1x een YC600. Ook met betonnen bandjes en Clickfit Evo. Ik heb alleen staaldak railtjes gebruikt ipv de grote montagerails.
Ik heb er ook een ECU-R bij genomen voor de logging. Hoe doe jij de logging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

PASware schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:27:
Volgens mij worden mijn panelen een beetje warm, haal max nog geen 3400w terwijl omvormer max 3680 kan leveren, met een set van 4425wp:

[Afbeelding]
Klopt wel hoor.
Dit zijn 13 LG 365 op pal zuid 35 graden:
Piek van 3880W
Aantal Wp is 4745
Opgewekte kWh is 27,55 tot nu (17.00 uur)

Solar Edge

[ Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 23-07-2019 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:49
Mij valt de piek vandaag ook sterk tegen. Het lijkt net wel/ net niet een record dag m.b.t. totale opbrengst voor mij te worden (eerste keer dat ik überhaupt een volledige belcurve zie), maar de piek ligt op 5.734kW (9*300Wp Oost, 13*300Wp Zuid, 9*300Wp West =9,3kWp), terwijl ik eerder (14/07) een piek van 8.354kW bereikte... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:16
PASware schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:27:
Volgens mij worden mijn panelen een beetje warm,
Vanmiddag nog gekeken (thermometer aan de achterkant van het paneel geplakt)

67 graden.

Opbrengst max 1871W (met 2455 wp op het dak aan een 2K omvormer).

[ Voor 3% gewijzigd door LooneyTunes op 23-07-2019 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:05
Gelukkig niet de enige dus; max 2168 om 14:05.
2925 aan een 3k omvormer, op zuid-west met 13' helling.

Wel een hele mooie curve vandaag!

[ Voor 15% gewijzigd door Deshmir op 23-07-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:14
Marcusso schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe bevalt de QS1? Is het plug & play zeg maar? Heb je er ook de monitoring unit bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die fans op de omvormer doen het goed. Staat op een slecht geïsoleerde zolder. Buitentemperatuur 32 geweest hier, en de omvormer heeft het bij 34.7 gehouden.
Nu nog net zulke leuke koeling voor de panelen graag :D

(piek van net geen 2500 met 3240 op 3000, maar met deze temperaturen verwacht ik ook niet echt anders. Na een slechte week trouwens wel weer on par gekomen vandaag :) Maar dat is meer voor het andere topic denk ik)

[ Voor 35% gewijzigd door ArthurMorgan op 23-07-2019 19:58 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Topt nog steeds af :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/75ad5wk.jpeg

11:00-17:00

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
@ArthurMorgan Same here! Vandaag een perfecte paraboolgrafiek op PVOutput, dus was een mooie test voor de ventilatoren. Heb 2x 80mm die schuin onder de omvormer staan en er achterlangs omhoog blazen.

Voorheen tikte de omvormer 48-52 graden aan, vandaag niet hoger gezien dan 35,5°
Had niet verwacht dat het zo’n verschil zou maken, want ze blazen niet heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wie heeft zin om wat te sturen? Ik heb al wat ingezonden!

https://www.telegraaf.nl/financieel/2000169014/oproep-lopen-bezitters-van-zonnepanelen-binnen
Oproep: Lopen bezitters van zonnepanelen binnen?

UTRECHT - Heeft u zonnepanelen? Zo ja, profiteert u dan van de huidige hittegolf en het hoge aantal zonuren?

Of zijn uw panelen niet geschikt voor deze hitte? Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen.

Mail ze naar e.van.der.schoot@telegraaf.nl.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-07-2019 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BlueTooth76
Die klub neem je toch niet serieus zeker?
Zonde van de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

AUijtdehaag schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:31:
@BlueTooth76
Die klub neem je toch niet serieus zeker?
Zonde van de tijd.
Ik neem de Telegraaf absoluut niet serieus, ze zijn anti warmtepomp, anti windmolen, anti alles wat naar links ruikt, anti noem maar wat.

Neemt niet weg dat ik toch 8 regels tekst heb gemaild met een linkje naar m'n PVOutput.

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-07-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:29
CodeIT schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:33:
[...]

Ik heb een vergelijkbare set gemaakt 2 weken geleden. 2x een QS1 + 1x een YC600. Ook met betonnen bandjes en Clickfit Evo. Ik heb alleen staaldak railtjes gebruikt ipv de grote montagerails.
Ik heb er ook een ECU-R bij genomen voor de logging. Hoe doe jij de logging?
Door jouw post was ik op het idee gekomen voor die betonbandjes. :) Omdat het dak niet helemaal recht loopt heb ik gekozen voor de rails om zo een stabiele ondergrond te creëren voor de panelen, om ze goed vast te kunnen zetten. Een bandje in het midden werd aan de onderkant zelfs al iets opgetild door de rails. :+

Monitoring doe ik nog niet, althans ik lees via zo'n site de slimme meter uit om te kijken wat de teruglevering is. Dit was gisteren bijvoorbeeld 11,8 Kwh. Maar dit is natuurlijk geen meting om te kijken wat het systeem op wekt, dus ben nog wel van plan de ECU-R te nemen, hoe bevalt die? Of ik plaats een simpele power / kWh meter in de de PV verdeler.

@marteltor QS1 bevalt goed. Eenvoudig aan te sluiten, echt plug and play. Systeem is ook meteen voorzien van randaarde via de QS1. Voor een groot systeem is het misschien minder handig, maar voor 4 panelen op 2 plekken, of veel schaduw vorming, is het ideaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Marcusso op 23-07-2019 22:43 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Marcusso schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:41:
[...]

Door jouw post was ik op het idee gekomen voor die betonbandjes. :) Omdat het dak niet helemaal recht loopt heb ik gekozen voor de rails om zo een stabiele ondergrond te creëren voor de panelen, om ze goed vast te kunnen zetten. Een bandje in het midden werd aan de onderkant zelfs al iets opgetild door de rails. :+

Monitoring doe ik nog niet, althans ik lees via zo'n site de slimme meter uit om te kijken wat de teruglevering is. Dit was gisteren bijvoorbeeld 11,8 Kwh. Maar dit is natuurlijk geen meting om te kijken wat het systeem op wekt, dus ben nog wel van plan de ECU-R te nemen, hoe bevalt die? Of ik plaats een simpele power / kWh meter in de de PV verdeler.
Nice! Ik kon niet makkelijk een kWh meter plaatsen, mede omdat het op 2 groepen is aangesloten. Ik heb nog zitten twijfelen om er 2 Sonoff POW R2's tussen te zetten. Deze kunnen ook 'negatieve' energie meten, maar toch niet gedaan omdat er aardig wat stroom door loopt en ik ze niet helemaal vertrouw.
De ECU-R is aardig in te stellen. Beetje outdated, maar als het eenmaal is ingesteld werkt het goed. Wel moet je een installateurs account hebben van APS om de ECU te koppelen aan hun portal. Maar dat kan je snel genoeg worden.
Via het installateurs-account kun je ook geavanceerde data (per paneel) uitlezen.
Het normale dashboard is overzichtelijk en laat alle relevante informatie zijn bij normaal gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Bxn31b8l.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YVWt1Ghl.png

Ik heb zelf een koppeling gemaakt naar Home Assistant en vanuit Home Assistant weer naar Pvoutput.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
ArthurMorgan schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:54:
Nu nog net zulke leuke koeling voor de panelen graag :D
Ooit bedacht om een 2e plaat achter een paneel te plakken (zodat je een holle ruimte krijgt) en dat te vullen met water / koelvloeistof.

Misschien is dat nu met glas-glas panelen wel te doen. Daar blijft de siliconen kit voor de tussenschotten wel zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:10
LooneyTunes schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:02:
[...]

Ooit bedacht om een 2e plaat achter een paneel te plakken (zodat je een holle ruimte krijgt) en dat te vullen met water / koelvloeistof.

Misschien is dat nu met glas-glas panelen wel te doen. Daar blijft de siliconen kit voor de tussenschotten wel zitten ;)
Als producenten nou eerst de achterkant matzwart maken in plaats van glanzend wit, dan zal dat ook al een paar graden schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil nog eens reclame maken voor solar-bouwmarkt / Rob van greenguys.

Nadat ze al verreweg de goedkoopste waren bij de installatie van m'n panelen, bleek hun advies al heel goed. Ik werk bij de brandweer en wilde de meest brandveilige optie. Rob adviseerde mij micro-omvormers, zodat de panelen direct wisselstroom vanaf het paneel opleveren. Kans op vlambogen enzovoort is daarmee nagenoeg nul geworden.

Nu blijken de aftersales ook nog eens geweldig. Twee van m'n micro-omvormers gaven geen informatie terug aan het systeem over hun productie, omdat deze wel heel ver verwijderd liggen van de meterkast én deze geïnstalleerd zit op een groep waar ook nog andere apparatuur op zit (in een tijd dat dit nog kon volgens de NEN1010).

Deze problemen zijn op afstand in een halfuurtje door Solar-bouwmarkt/greenguys verholpen. Ook is me nog eens uitgelegd hoe ik ze alsnog op een eigen groep kan zetten indien gewenst, en ik weet zeker dat ze me ook nog eens komen helpen als ik het vraag.

Niets dan lof over zo'n fijne club. En dan ook nog eens transparant over prijzen en mogelijkheden. Hulde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-09 13:23
Marcusso schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:41:
[...]
Ik ben van plan om een houten veranda te gaan bouwen (waarschijnlijk pas volgend jaar)
Ik heb al 28 panelen (8kW 3 fase omvormer) recht op het zuiden, dus gisteren een mooie parabool.
Op deze veranda zou ik nog extra panelen kunnen plaatsen op het westen, nagenoeg schaduw vrij, en dat word na het salderen misschien wel interessant.
Maximum zal denk ik 2a 3kW zijn aangezien ik dan aan het maximum voor 3x 25A zit.
Ik kan 2 bestaande groepen vrij eenvoudig bereiken, dat betekent dan (verdeelt over 2 fasen) ieder 1kW per groep.
Misschien is dit wel interessant voor micro omvormers? En zo ja, mag ik die dan bij de bestaande groep aansluiten zonder PV verdeler. :? :X

Maar belangrijker voor het ontwerp van de veranda nu, ik leg er liever niet een hoop ballast op.
Heeft er iemand ervaring met voorzieningen om de schans aan het dak vast te schroeven? Misschien (als het een bitumen dak word) extra stroken op de bitumen schroeven, en deze ook weer voorzien van bitumen dak bedekking? Of is het risico dan nog groot dat je een lekkage krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred_Perry
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 11:03
Even een vluggertje tussendoor. 1 augustus worden de panelen gelegd en ik doe de geleverde AC kabel zelf. Ik krijg ik een 3 fase SE4K, maar ze hebben me een 3x4mm2 kabel meegegeven. Klopt dit? Want ik verwacht namelijk een 5x4mm2 kabel te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Dat gaat niet goed nee, 3-fasen is inderdaad vijf aders: 3 fasen (bruin,zwart,grijs + blauw + aarde).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18

RvV

Ter info..
Die "micro-kacheltjes" maken het wel lekker warm op de onderste rij panelen.
De APS inverters zelf zitten op 69°C.

micro-kacheltjes

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

@RvV Mooi om te zien. Mijn warmste APS QS1 is nu 77 °C. Ik vind het eigenlijk wat te warm voor elektronica.
De GoodWe omvormer staat in de buurt van de airco en is maar 36°C.

[ Voor 23% gewijzigd door CodeIT op 24-07-2019 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

LooneyTunes schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:02:
[...]

Dat bestaat als jaren, use all energy maakt dat soort platen om zo een PVT paneel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Andre1973 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:29:
Dat bestaat als jaren, use all energy maakt dat soort platen om zo een PVT paneel te maken.
Shit, ik had mijn idee in 2014 moeten deponeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
DjAntoon schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:53:
[...]
Ik ben van plan om een houten veranda te gaan bouwen (waarschijnlijk pas volgend jaar)
Ik heb al 28 panelen (8kW 3 fase omvormer) recht op het zuiden, dus gisteren een mooie parabool.
Op deze veranda zou ik nog extra panelen kunnen plaatsen op het westen, nagenoeg schaduw vrij, en dat word na het salderen misschien wel interessant.
Maximum zal denk ik 2a 3kW zijn aangezien ik dan aan het maximum voor 3x 25A zit.
Ik heb 21kWp op 3x25A(=18kW) zitten, nog geen problemen. Ze kijken wel veel verschillende hoeken en kanten op. De maxima worden ooit tegelijk bereikt. Ik heb max 16kW het huis zien verlaten (dus na aftrek van het eigen verbruik) met de klikaanklikuit server aangesloten op de digitale meter. (vandaag max 11kW bij 13kW opwek)
Ik kan 2 bestaande groepen vrij eenvoudig bereiken, dat betekent dan (verdeelt over 2 fasen) ieder 1kW per groep.
Misschien is dit wel interessant voor micro omvormers? En zo ja, mag ik die dan bij de bestaande groep aansluiten zonder PV verdeler. :? :X
Nee dat mag niet, ze kunnen elkaars stroom gaan verbruiken bij problemen.
Maar belangrijker voor het ontwerp van de veranda nu, ik leg er liever niet een hoop ballast op.
Heeft er iemand ervaring met voorzieningen om de schans aan het dak vast te schroeven? Misschien (als het een bitumen dak word) extra stroken op de bitumen schroeven, en deze ook weer voorzien van bitumen dak bedekking? Of is het risico dan nog groot dat je een lekkage krijgt.
Ik heb panelen op een blokhut gelegd, gewoon slotbouten door het bitumen en het dakbeschot. Klikfit dak haken de haak vanaf gezaagd en een gat in geboord. Beetje tixophalte in het schroefgat. Muur vast, beter als ballast. Maar een schans kun je natuurlijk ook vastzetten aan het dakbeschot, flinke ringen aan de binnenkant dan worden de bouten er niet doorheen getrokken.
Je kan ook hout op het bitumen leggen, dat weer afdekken met bitumen en daar in schroeven. Het hout zet je ook vast aan het dak beschot. @Andre1973 doet nu een groot project waarbij ze dat doen.

[ Voor 1% gewijzigd door WoudseHoeve op 24-07-2019 17:06 . Reden: inzicht ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Laatst online: 09:18
Vraagje. Inmiddels hebben we ons nieuwe huis en zijn er 2 mensen geweest voor een offerte. Wat prijs zitten ze op €10 na gelijk. Met Lg passen er helaas minder panelen dan met Panasonic vandaar de keuze voor Panasonic.

Nu is mijn vraag heb ik bij deze opstelling de juiste omvormers? Dit gaat niet altijd goed lees ik nog weleens. Beide bedrijven komen wel met dezelfde

-12x Panasonic hit kuro all black 330wp
-Solaredge se 4000 HD wave
-12x optimizer p404

Beide komen zonder BTW rond de €5800.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vangoghnl
Heb je 1 of 3-fase wat je huis binnen komt?
Heb je schaduw?
Wat is de richting van het dak en de helling?

Edit: al gevonden.

Geen probleem. Behalve de optimizer. De P404 is voor 60 of 72 cell panelen lees ik.
https://static.webshopapp...ge-p300-p500-optimzer.pdf
De hit kuro is 96 cell, is P500 dan niet beter? @Rouske
Maar het kan ook op een SMA zonder optimizers, tenzij je persee logging per paneel wilt.

Edit: hoge prijs?
Als ik het uitreken en op een SMA 4.0, en laten installeren (1250 euro), kom ik uit op dat bedrag incl btw. (ongeveer)
https://www.solar-bouwmar...uro-330wp-full-black.html
De sma is goedkoper bij winkelman

[ Voor 93% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2019 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:12:
@vangoghnl
Heb je 1 of 3-fase wat je huis binnen komt?
Heb je schaduw?
Wat is de richting van het dak en de helling?

Edit: al gevonden.

Geen probleem. Behalve de optimizer. De P404 is voor 60 of 72 cell panelen lees ik.
https://static.webshopapp...ge-p300-p500-optimzer.pdf
De hit kuro is 96 cell, is P500 dan niet beter? @Rouske
Maar het kan ook op een SMA zonder optimizers, tenzij je persee logging per paneel wilt.

Edit: hoge prijs?
Als ik het uitreken en op een SMA 4.0, en laten installeren (1250 euro), kom ik uit op dat bedrag incl btw. (ongeveer)
https://www.solar-bouwmar...uro-330wp-full-black.html
De sma is goedkoper bij winkelman
Het gaat om 1 fase wat het huis binnenkomt. Voorkeur heb ik zelf voor solaredge vanwege logging per paneel.

Wat optimizer betreft ik heb geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vangoghnl
P404 is niet goed, je moet P500 hebben, omdat het paneel 96 cellen heeft
Zie de omschrijving:
https://www.solar-bouwmar...p404-power-optimizer.html
https://www.solar-bouwmar...p500-power-optimizer.html

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2019 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Je hebt gelijk wat raar dat ze allebei p404 zeggen. Weet iemand misschien een andere goede zonnepaneel installateur? De offertes zijn van Energiewonen en zon 7. Woon in Zutphen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vangoghnl
Winkelman proberen?
https://www.winkelman-zon...ing/49937/?display=detail
(geen persoonlijke ervaring mee hoor)
Daar staan alleen nog niet de 330 Wp kuros op, wel de 325 Wp

Op solar-bouwmarkt weer wel.
https://www.solar-bouwmar...-t-m-12-zonnepanelen.html

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2019 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Nope P404 is prima met de 96cells Panasonic 325/330

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ApC_IcE
Waarom klopt de documentatie niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:59
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:51:
@ApC_IcE
Tja, naampjes in de tabel.... :?
Toen de p500 nog niet bestond werden 96-cel panelen op p404's aangesloten.

Lijkt mij dat de p500 ontwikkeld is om inderdaad een 96-cel paneel te kunnen aansluiten op een optimizer met een 60V output aan de string kant i.p.v. 85V aan de string kant zoals bij de p404.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Allemaal weer bedankt voor de reacties. Documentatie zorgt idd voor verwarring. Maar kan dus net zo goed de p404 zijn? Of is het nu ik de keus heb toch beter om de p500 te pakken. Maakt mij niet uit als het maar werkt :p. En heeft iemand op dit forum toevallig ervaring met Energiewonen of zon 7? Offertes liggen namelijk op €10 na bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
WoudseHoeve schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:03:
[...]

Ik heb 21kWp op 3x25A(=18kW) zitten, nog geen problemen. Ze kijken wel veel verschillende hoeken en kanten op. De maxima worden ooit tegelijk bereikt. Ik heb max 16kW het huis zien verlaten (dus na aftrek van het eigen verbruik) met de klikaanklikuit server aangesloten op de digitale meter. (vandaag max 11kW bij 13kW opwek)

[...]

Nee dat mag niet, ze kunnen elkaars stroom gaan verbruiken bij problemen.
En meld je dan maar 11kW aan bij de energie leverancier ivm 3x25A?

Hmmm, 10A automaat tussen de omvormer en groep. >:)
[...]

Ik heb panelen op een blokhut gelegd, gewoon slotbouten door het bitumen en het dakbeschot. Klikfit dak haken de haak vanaf gezaagd en een gat in geboord. Beetje tixophalte in het schroefgat. Muur vast, beter als ballast. Maar een schans kun je natuurlijk ook vastzetten aan het dakbeschot, flinke ringen aan de binnenkant dan worden de bouten er niet doorheen getrokken.
Dat is natuurlijk een optie ja, het is ook niet de wereld mocht er een lekkage komen...
[...]
Je kan ook hout op het bitumen leggen, dat weer afdekken met bitumen en daar in schroeven. Het hout zet je ook vast aan het dak beschot. @Andre1973 doet nu een groot project waarbij ze dat doen.
Ja, dus het idee dat ik ook al had, ik zou graag wat van @Andre1973 zijn oplossing zien als hij klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakka
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-11-2024
Het lukt mij niet om de WiFi stick, behorende bij de Solis omvormer, de data naar een lokale server te laten sturen (Server B in de Advanced Config). Navraag bij Solis leverde het volgend op:
"WIFI stick does not support simultaneous transfer of 2 servers"

Helaas dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokno
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
[...]

Als je durft kun je ook doen wat ik gedaan heb in januari :

Ik heb 15 nieuwe b keus panelen in landschap op mijn veranda (8x 3.5) gemaakt,

Basis 6 palen 20x20 op schroef fundering die kun je met twee man er zo indraaien nodig om een goede verankering te hebben ivm wind belasting., daarop horizontaal 4 gordingen 10x 20.

Daarop de sporen 3 meter lang, dik 6x6 azobe. 3 per 3 panelen, ervoor zorgend dat die op maat van de paneel gaten liggen, dakhoek ong 15 a 20 graden.

Met compriband en kit waterdicht gemaakt van binnenuit. bevestigd ook van binnen uit ,geen geklauter op de panelen.

De panelen van binnenuit met geplastificeerd 2.2 draad aan de azobe bevestigd, voor heb ik dit net zo gedaan met een andere veranda zit al 10 jaar zo. Onder de panelen losse houten delen op latten,zo altijd toegankelijk en panelen uit het zicht .

Daardoor dus geen : dakbeschot en waterkerende laag en geen duur montage systeem.

De nieuwe Turkse b panelen waren 15 x 60 euro pst,, fronius 3.0, totaal 1500 euro voor 4000 wp.

Ongeveer dezelfde kosten als dakbeschot met epdm,maar dan geen panelen…..

Ik zal eens een paar fotos maken indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:51:
@ApC_IcE
De P404 is er voor ontwikkeld. Ik zie het in de nieuwe datasheets niet staan. Ik heb contact opgenomen met Solar Edge en kan met de P404 en de P5xx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
ApC_IcE schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:24:
[...]

De P404 is er voor ontwikkeld. Ik zie het in de nieuwe datasheets niet staan. Ik heb contact opgenomen met Solar Edge en kan met de P404 en de P5xx.
Dat klopt, je moet niet kijken naar xx Cell panelen maar naar de VOC van een paneel bij lage temperatuur.
De Solaredge optimizers hebben een bepaald voltage aan de paneel kant waar de mpp tracker in werkt maar de VOC bij lage temperatuur is de limiet.

Zowel de P404 als de P500 hebben 80 volt maximaal.

De MPPT tracker van de P500 is wat 'beter', die werkt van 8-80 Volt (P404 van 12.5-80)
De Isc is gelijk met 10.1 A. Met bepaalde panelen kan de Isc te hoog worden en moet je dan naar een P505
(14 A)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben mij aan het oriënteren op zonnepanelen op mijn garagedak. Mijn huidige meterkast heeft een 1 fase aansluiting. In de toekomst wil ik een warmtepomp aansluiten en daarmee zou ik een 3 fase aansluiting moeten hebben. Mijn vraag is het mogelijk is om nu een 1 fase omvormer te kopen en deze later te gebruiken bij een 3 fase aansluiting. Of is het verstandiger om nu alvast de meterkast te laten ombouwen naar een 3 fase aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuKkEzZz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07-2022
Volgens mij is het zo dat je met een drie fasen meterkast en een één fase omvormer, je eigen verbruik alleen binnen dezelfde fase opgenomen kan worden. Bijvoorbeeld een kookplaat op fase 1 kan dus niet profiteren van eigen stroom als de omvormer op fase 2 aangesloten is.

10x S-Energy 300Wp @ GoodWe 3000-NS (3000 Wp)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:58:
In de toekomst wil ik een warmtepomp aansluiten en daarmee zou ik een 3 fase aansluiting moeten hebben.
Waarom?
MuKkEzZz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:08:
Volgens mij is het zo dat je met een drie fasen meterkast en een één fase omvormer, je eigen verbruik alleen binnen dezelfde fase opgenomen kan worden. Bijvoorbeeld een kookplaat op fase 1 kan dus niet profiteren van eigen stroom als de omvormer op fase 2 aangesloten is.
Boeit niet want dat wordt in de meter intern verrekend.

[ Voor 50% gewijzigd door CurlyMo op 25-07-2019 10:09 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 22:09
MuKkEzZz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:08:
Dat klopt dus niet, en is al meerdere malen (met brondata) in dit topic aangetoond. Een slimme meter telt het verbruik van alle fasen op, en trekt daar het terugleveren van alle fasen weer vanaf. Je saldeert dus altijd automatisch tussen de fasen. Dit is ook in de eisen van zo'n meter vastgelegd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Bokno schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:50:
[...]
Als je durft kun je ook doen wat ik gedaan heb in januari :

Ik heb 15 nieuwe b keus panelen in landschap op mijn veranda (8x 3.5) gemaakt,

Basis 6 palen 20x20 op schroef fundering die kun je met twee man er zo indraaien nodig om een goede verankering te hebben ivm wind belasting., daarop horizontaal 4 gordingen 10x 20.

Daarop de sporen 3 meter lang, dik 6x6 azobe. 3 per 3 panelen, ervoor zorgend dat die op maat van de paneel gaten liggen, dakhoek ong 15 a 20 graden.

Met compriband en kit waterdicht gemaakt van binnenuit. bevestigd ook van binnen uit ,geen geklauter op de panelen.

De panelen van binnenuit met geplastificeerd 2.2 draad aan de azobe bevestigd, voor heb ik dit net zo gedaan met een andere veranda zit al 10 jaar zo. Onder de panelen losse houten delen op latten,zo altijd toegankelijk en panelen uit het zicht .
met geplastificeerd 2.2 draad Hmm dat zie ik nog niet voor me.
[...]

Daardoor dus geen : dakbeschot en waterkerende laag en geen duur montage systeem.
Ik moet wel aan de waf denken, maar lijkt wel mogelijk.
Mijn orientatie moet op west, of door 2 schansen oost en west misschien, al is oost door bebouwing misschien wel moeilijk / weinig rendabel.
De voor (open) kant van de veranda is op zuid (kan niet anders) dus de helling is verkeerd...
Ik wil niet met de zonnepanelen op zuid, want ik heb net 8400Wp op zuid gelegd. Idee is vooral opwek in de avond (en eventueel vroege morgen)
[...]

De nieuwe Turkse b panelen waren 15 x 60 euro pst,, fronius 3.0, totaal 1500 euro voor 4000 wp.

Ongeveer dezelfde kosten als dakbeschot met epdm,maar dan geen panelen…..

Ik zal eens een paar fotos maken indien nodig.
Interessante prijs, ik zat al wel te denken aan poly panelen, want indien slim aangepakt, zou ik ze niet hoeven te kunnen zien.

Ik zou graag foto's zien, helpt misschien ook om de vrouw te overtuigen nog meer panelen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuKkEzZz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07-2022
Andrehj schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:29:
[...]

Dat klopt dus niet, en is al meerdere malen (met brondata) in dit topic aangetoond. Een slimme meter telt het verbruik van alle fasen op, en trekt daar het terugleveren van alle fasen weer vanaf. Je saldeert dus altijd automatisch tussen de fasen. Dit is ook in de eisen van zo'n meter vastgelegd.
Oh dat wist ik niet. Dus het maakt dus niet zoveel uit op welke fase je de omvormer aansluit? Heb je toevallig nog een linkje naar de discussie?

10x S-Energy 300Wp @ GoodWe 3000-NS (3000 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Nope. Zelf maar even goed zoeken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
prekz schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:11:
[...]

totaal opstelling zal 6-10 panelen bevatten (6 schuur, en eventueel 4 op de overkapping) dus ik verwacht niet aan de 3600VA te komen.
Bovenstaand is een korte situatieschets.
Nu ben ik inmiddels weer een stapje verder, en ben ik mijn zoektocht gestart naar zonnepanelen op marktplaats. Voorkeur gaat uit tussen de 200-300 watt piek per stuk.

Wat voor omvormers raden jullie aan? Ik wil graag de historie inzien, en ik gebruik home-assistant als domotica systeem thuis (waar ik dus de data in wil hebben). Op de website van home-assistant kom ik namen als Enphase envoy, SMA en SolarEdge (kunnen er meer zijn maar ik heb ze zo 1 2 3 niet gevonden).
Voorkeur heeft om dit via Wifi uit te lezen daar ik geen kabel in de schuur heb. Wat misschien ook nog van belang is (?) dat hij een eigen ventilator heeft. In de schuur kan het wat warmer worden tijdens deze zomer dagen.

SolarEdge lees ik verhalen over dat ze relatief prijzig zijn.

Schuur ligt op zuid-west.

[ Voor 12% gewijzigd door prekz op 25-07-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is dan het nut van een 3 fase omvormer als een 1 fase omvormer goedkoper is en hetzelfde kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[...]

Als je nog moet bouwen en het word niet geisoleerd dan kan je de houten plaat die bovenop ligt wat dikker nemen (18 / 21 mm) dan kan je daar door de bitumen heen rails vastschroeven en waar je door schroeft plaats je EPDM tape onder de rail, of thixopalthe (maar dat is zo'n smeerboel). Wel de rail van boven naar beneden plaatsen. Je neemt dan rail die ook gebruikt word voor stalen daken, of een gewone rails op voetjes.

Wij zijn nu bezig op een "warm dak" (1126 x 385 Wp.) vandaag ook letterlijk, maar daar ligt de isolatie op de constructie direct gevolgd door de dakbedekking (is hier bitumen) waar je niets aan vast kan schroeven. Vandaar de oplossing van het inplakken van het hout, waardoor je eigenlijk dezelfde situatie krijgt als dat je het bitumen direct op het hout plaatst. Ik zal nog wel een linkje plaatsen zodra er plaatjes zijn (van de week was er een drone komen filmen) op de site van de opdrachtgever.

[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 25-07-2019 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:47:
Wat is dan het nut van een 3 fase omvormer als een 1 fase omvormer goedkoper is en hetzelfde kan?
Met 1x25A of 1x35A kun je minder zonnepanelen plaatsen dan 3x25A 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Goof2000 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:30:
[...]

Met 1x25A of 1x35A kun je minder zonnepanelen plaatsen dan 3x25A 8)
En een stuk praktischer mocht je veel meer energieverbruikers aan gaan sluiten. Een auto laden gaat veel sneller met een twee fase lader bijvoorbeeld. En als je een elektrische auto combineert met zonnepanelen, warmtepompen, elektrisch koken,... dan kom je een keer tegen de limiet aan van 1x35A.

Hier gaat het goed, einde van de dag klaar :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HKs5B0p1F7JUaVgTZYfZRSoT/full.jpg
Gelukkig sta ik zelf niet op het dak, wat een hitte op dat zwarte pannendak zeg :F

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 25-07-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Verwijderd schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:47:
Je kunt veel hogere vermogens aansluiten (factor 3) en hebt veel minder verliezen in de AC-kabels (factor 6).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
DjAntoon schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:21:
[...]
En meld je dan maar 11kW aan bij de energie leverancier ivm 3x25A?
Nee gewoon 21kW, dan krijg je wel een brief dat het wat veel is en ik mogelijk een dikkere aansluiting nodig heb. Niet op gereageerd.
Ja, dus het idee dat ik ook al had, ik zou graag wat van @Andre1973 zijn oplossing zien als hij klaar is.
Dat moet dan van @Andre1973 komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
Andrehj schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:25:
[...]

Je kunt veel hogere vermogens aansluiten (factor 3) en hebt veel minder verliezen in de AC-kabels (factor 6).
Tot onder nabij de 5000W is een 1-fase omvormer efficiënter. In feite is de opbouw van een 3-fase omvormer eigenlijk 3x een kleine 1-fase omvormer in 1. Hij splits intern de DC-stroom op en verdeeld deze over 3 DC/AC converters, welke een faseverdraaiing kennen gelijk met L1, L2 en L3. Hoe kleiner de converters des te ineffciënter, dus een 3-fase omvormer van 5000W is theoretisch altijd 'minder efficiënt' als een 1-fase omvormer van 5000W. De AC-bekabeling kun je natuurlijk gewoon uitleggen op het vermogen. Is 4mm² niet genoeg, dan leg je 6mm² dat zijn an sich vaak de kosten niet, tenzij je meters en meters moet leggen. Vergeet namelijk niet dat je bij 3-fase ook gewoon 4x 2,5mm² = 10mm² koper legt om het vermogen te transporteren. Dan kun je dus voor 1-fase al naar 5mm² equivalent.

Het is zelfs discutabel of het bij vermogens boven de 5000W niet slimmer is om 2 losse 1-fase omvormers op te hangen ipv een enkele 3-fase omvormer. Je krijgt dan en extra MPPT's (2x 2). De meeste omvormers hebben er namelijk 2, dus bij twee omvormers kun je dan 4 onafhankelijke strings aansluiten. Terwijl je bij een 3-fase omvormer vaak gebonden bent aan maximaal 2 (afgezien van de hele grote omvormers >10kW). Tevens is bij het falen van een 3-fase omvormer meteen al je opwekking weg, terwijl bij een 2x 1-fase er minimaal 50% blijft opwekken.

Grosso modo zou ik zeggen: tot 5kW = 1x 1-fase omvormer, tussen 5 - 10kW = 2x 1-fase omvormer, boven de 10kW = 3-fase omvormer of 3x 1-fase omvormer. Specifieke en bijzondere gevallen uitgezonderd uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door DARKviper123 op 25-07-2019 16:33 ]

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

DARKviper123 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:26:
[...]

Grosso modo zou ik zeggen: tot 5kW = 1x 1-fase omvormer, tussen 5 - 10kW = 2x 1-fase omvormer, boven de 10kW = 3-fase omvormer of 3x 1-fase omvormer. Specifieke en bijzondere gevallen uitgezonderd uiteraard.
Met dat laatste, een 8k systeem zou ik gewoon 3 fasen doen. Je wilt 2x20A omvormer aansluiten op bij 1X35A? Kost je ook 2x een omvormer. Dit kan prima op 3x16. En gelijkmatiger verdeeld en minder hoge spanningen.
Met 2x 5000w zit je zelfs op 2x20/25A en hoe ga je dat doen op 1x35A? Dan is ook 3x16A “beter”.
Naja goed. Het kan wel maar moet je (en de netbeheerder) dit willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
DARKviper123 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:26:
[...]

Tot onder nabij de 5000W is een 1-fase omvormer efficiënter. In feite is de opbouw van een 3-fase omvormer eigenlijk 3x een kleine 1-fase omvormer in 1. Hij splits intern de DC-stroom op en verdeeld deze over 3 DC/AC converters, welke een faseverdraaiing kennen gelijk met L1, L2 en L3. Hoe kleiner de converters des te ineffciënter, dus een 3-fase omvormer van 5000W is theoretisch altijd 'minder efficiënt' als een 1-fase omvormer van 5000W.
Leuk verhaal. Kun je dat ook staven met harde data? Want uit de rendementsgrafieken van SMA kan ik dat niet halen. Sterker nog, bij een 5 kW omvormer is de 3-fase variant bij 20 en 40% belasting zelfs 1% efficiënter dan de 1-fase uitvoering. Van de 3 en 4 kW 3-fasen omvormers heb ik geen rendementsdata, maar ook geen aanleiding om aan te nemen dat dat anders is.
De AC-bekabeling kun je natuurlijk gewoon uitleggen op het vermogen. Is 4mm² niet genoeg, dan leg je 6mm² dat zijn an sich vaak de kosten niet, tenzij je meters en meters moet leggen. Vergeet namelijk niet dat je bij 3-fase ook gewoon 4x 2,5mm² = 10mm² koper legt om het vermogen te transporteren. Dan kun je dus voor 1-fase al naar 5mm² equivalent.
Klopt ook al niet. Ten eerste heb je voor 3-fasen slechts 2 draden extra nodig (5 aders ipv 3). Om dezelfde lage verliezen te krijgen bij 3-fasen over 2.5mm² moet je bij 1-fase al naar 10mm². Reken maar na.
Het is zelfs discutabel of het bij vermogens boven de 5000W niet slimmer is om 2 losse 1-fase omvormers op te hangen ipv een enkele 3-fase omvormer. Je krijgt dan en extra MPPT's (2x 2). De meeste omvormers hebben er namelijk 2, dus bij twee omvormers kun je dan 4 onafhankelijke strings aansluiten. Terwijl je bij een 3-fase omvormer vaak gebonden bent aan maximaal 2 (afgezien van de hele grote omvormers >10kW).
Het dubbele aantal mppt's is het enige voordeel. Maar prijstechnisch is dat zeker niet interessant.
Tevens is bij het falen van een 3-fase omvormer meteen al je opwekking weg, terwijl bij een 2x 1-fase er minimaal 50% blijft opwekken.
De kans op falen is bij twee omvormers ook twee keer zo groot. Dit is dus ook al geen voordeel.

En dan hebben we het over de spanningsverhoging nog niet gehad. Alle keren dat er iemand in dit topic problemen met overspanning had, betrof het grote 1-fase installaties.

Kortom: Als je een drie-fasen aansluiting hebt en van plan bent om een minimaal 3 kW omvormer te kopen, zou ik altijd voor een drie-fasen omvormer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@prekz
Een SMA (TL xxxx-21 en huidige model) is in ieder geval uit te lezen via modbus tcp/ip (huidig model ook wifi dus) en in Node-red (code heb ik).
Daarmee wordt het vrij eenvoudig (code aan te vullen) om naar home-assistant te gaan lijkt me.

1 probleempje. 4 standaard panelen (60 cell) leveren te weinig Vmpp op, voor de SMA.
Dus moet je op zoek naar 96 cell panelen.
Panasonic hit (kuro) of Sunpower. Beide ietsjes duurder dan een standaard paneel.
4 en 6 panelen per string is daarmee geen probeem meer op een 2x mppt omvormer.

Of je schroeft micro omvormers (APS) onder een normaal (60 cell) paneel. Koppeling home-assistant dan? Geen idee.

Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw