23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Laat anders ff een tekening / foto van google maps zien en geef aan waar het zuiden ligt.Gerry1982 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:10:
[...]
Het is een plat dak? Of begrijp ik het gewoon niet 😝
Vermeld daar ook de maten bij.
Maar beter nog kun je een eigen topic openen zoals de disclaimer onder aan dit topic aangeeft.
Zo hebben de buren het een paar huizen verderop.Grolsch schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:12:
[...]
Laat anders ff een tekening / foto van google maps zien en geef aan waar het zuiden ligt.
Vermeld daar ook de maten bij.
Maar beter nog kun je een eigen topic openen zoals de disclaimer onder aan dit topic aangeeft.

Noord is boven.
Voor wat het uitmaakt deze liggen er al ruim 5 jaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Gerry1982 op 15-07-2019 22:25 ]
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Precies, leggen in twee richtingen, de welke maakt niet uit. Google maar naar het principe van een oost west opstelling.Gerry1982 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:10:
[...]
Het is een plat dak? Of begrijp ik het gewoon niet 😝
Je kunt 48 panelen kwijt, aansluiten als 2×24 op een omvormer met twee aansluitingen.
Panelen van 300wp kosten 100 ex, daarbij komt 30 euro per paneel voor bevestigen. Neem hiervoor een 10 kW omvormer.
Je gaat hiermee 12000 kWh per jaar mee opwekken.
Omvormer doe ik een gokje van 1700 euro.
Op een plat dak kun je het goed zelf leggen. Durf je het niet aan dan komt er 1500 montage kosten bij.
Dit was het in een notendop, de details leer je hier de komende dagen hi
1 PVoutput . Dongen NB
5 jaar geleden was alles nog op Zuid, maar tegenwoordig zou je het op ZO-NW zetten. Of NO-ZW. en dan op 10-15 graden hellingshoek, dan leg je het hele dak vol. De prijzen van de panelen is zo gezakt dan dat nu goed uit kan.Gerry1982 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:24:
[...]
Zo hebben de buren het een paar huizen verderop.
[Afbeelding]
Noord is boven.
Voor wat het uitmaakt deze liggen er al ruim 5 jaar.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
De schuur die pal op het zuiden ligt krijgt daardoor eindelijk ook zon!
Maar ook en nieuw gebouw er naast.
Mijn vraag in deze, is: hoe belangrijk is de lage stand van de zon, in de zomer en winter?
Is het nog rendabel als de zon onder de 10* komt, of onder de 15* en/of onder de 20*?
Dat is voor mij belangrijk te weten, omdat dit bepaalt hoeveel panelen er nog zonnestralen opvangen.
Bij 10* heb ik een strook van 1,9 m hoog beschikbaar en bij 15* en 20*, resp. 2,85 en 3,40 meter hoog.
Omdat ik een warmtepomp heb staan is mijn totale gebruik groter dan mijn 3x25A invoer aan kan, want als ik het goed heb begrepen van de info in het start topic, is dat dan 11.040 Wp volgens @onetime
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik kan maximaal 11 PV-panelen kwijt: 8 aan de voorzijde (oost georiënteerd) en 3 aan de achterzijde (west georiënteerd). De opbrengsten zijn dus iets minder dan het max vermogen. Mijn omvormer komt op zolder te hangen. De afstand naar de meterkast is 9 meter.
Ik heb in een grijs verleden, voor de woning gestuct werd, twee leidingen met ieder 3 x 2,5mm2 VD-draad van de meterkast naar de beoogde plaats van de omvormer gelegd. Mogen deze gebruikt worden? En is het verstandig deze parallel te zetten want immers 2 x 2,5mm2 VD-draad maakt 5mm2.
Nota bene, Ik heb het nog niet helemaal bestudeerd, maar het lijkt er op dat het antwoord op mijn vraag vorige week hier gepubliceerd zijn in de eerste grafiek:Naalroc schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:47:
Door omstandigheden (nieuwe buren, en daardoor de kap van 3 enorme eiken aan de zuidzijde van mijn schuur) ben ik plotseling weer geïnteresseerd in de aanleg van pv panelen.
De schuur die pal op het zuiden ligt krijgt daardoor eindelijk ook zon!
Maar ook en nieuw gebouw er naast.
Mijn vraag in deze, is: hoe belangrijk is de lage stand van de zon, in de zomer en winter?
Is het nog rendabel als de zon onder de 10* komt, of onder de 15* en/of onder de 20*?
Dat is voor mij belangrijk te weten, omdat dit bepaalt hoeveel panelen er nog zonnestralen opvangen.
Bij 10* heb ik een strook van 1,9 m hoog beschikbaar en bij 15* en 20*, resp. 2,85 en 3,40 meter hoog.
Omdat ik een warmtepomp heb staan is mijn totale gebruik groter dan mijn 3x25A invoer aan kan, want als ik het goed heb begrepen van de info in het start topic, is dat dan 11.040 Wp volgens @onetime
Drumatiko in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Klopt dit?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat snap en waardeer ik ook, wacht met spanning op lekker zonnig weerRol-Co schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:22:
[...]
Ik wil de pret niet drukken hoor maar het is nu ook geen pieken weer, even wachten tot dat weer is, mei of oktober bijvoorbeeld met schapenwolken en zon.
Maar de unit klapte er dagelijks (record van 85x op één dag) uit, ook met weinig zon.
[ Voor 3% gewijzigd door Segafreak83 op 16-07-2019 01:22 ]
Wat voor omvormer neem je 3kW? ? Gezien het aantal panelen 11 en oost west lijkt mij 16A groep met 3x2,5 mm2 ruim voloende.Tilhorn schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:15:
Ik heb diverse PV leveranciers over de vloer gehad die allemaal iets anders voorstellen. In de diverse topics hier heb ik gelezen dat de aansluiting van de omvormer naar de meterkast het beste uitgevoerd kan worden in 3 x 4mm2 VD-draad.
Ik kan maximaal 11 PV-panelen kwijt: 8 aan de voorzijde (oost georiënteerd) en 3 aan de achterzijde (west georiënteerd). De opbrengsten zijn dus iets minder dan het max vermogen. Mijn omvormer komt op zolder te hangen. De afstand naar de meterkast is 9 meter.
Ik heb in een grijs verleden, voor de woning gestuct werd, twee leidingen met ieder 3 x 2,5mm2 VD-draad van de meterkast naar de beoogde plaats van de omvormer gelegd. Mogen deze gebruikt worden? En is het verstandig deze parallel te zetten want immers 2 x 2,5mm2 VD-draad maakt 5mm2.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
En met je WP kom je swinters altijd te kort, in december haal ik met 7000WP zo'n 60kWh in de maand, op een koude dag verbruikt de WP dat per dag.
In juni haal ik 45kWh per dag (ruim 1MWh per maand)
[ Voor 46% gewijzigd door Grolsch op 16-07-2019 06:47 ]
Met zo weinig wp/kwh kan dit prima op 2.5mm2.Tilhorn schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:15:
Ik heb diverse PV leveranciers over de vloer gehad die allemaal iets anders voorstellen. In de diverse topics hier heb ik gelezen dat de aansluiting van de omvormer naar de meterkast het beste uitgevoerd kan worden in 3 x 4mm2 VD-draad.
Als de lengte van deze kabel niet meer dan (ongeveer) 50m is
Ik ben meer benieuwd naar je hellingshoek van het dak en hoe je 8 oost en 3 west gaat aansluiten.
[ Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 16-07-2019 09:26 ]
Heb je nog tijd gehad om er naar te kijken? Ben wel benieuwd of het mogelijk is.AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:47:
@nietnormaal
Ah ok.
Dan is een 3.0 groot genoeg inderdaad op 50 graden met 2x 8
Nog even aangepast:
[Afbeelding]
Het is alleen lastig te bepalen bij schaduw op die 2x 8 panelen, hoe dat gaat met een polystring.
Elk op een aparte mppt ingang, gaat beter denk ik.
En dan de 3 kuros toch op een kleine sma 1.5
Maar wordt wel stuk duurder.
Zijn die URE 320 Halfcell? Ik lees morgen nog eens je topic door..
Probeer het gewoon op een 3.6.nietnormaal schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:29:
[...]
Heb je nog tijd gehad om er naar te kijken? Ben wel benieuwd of het mogelijk is.
En dan uitlezen met SBFspot (naast de bestaande webinterface) om te kijken en vergelijken op pvoutput.
2x 8 kan je makkelijk op een aparte ingang zetten naderhand om te testen.
Maar ik denk dat alles gewoon op 1 omvormer kan zonder echte problemen. polystring 2x 8 halfcell en 1x 3 kuro op zuid.
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2019 11:05 ]
Het ging om pannen die ze hadden losgehaald om een trappetje te maken. Ze hebben ze vanmorgen weer netjes gelegd, dat was gelukkig zo gebeurd. Nu eindelijk lekker achterover leunen tot de factuur komtAndre1973 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:11:
[...]
Meestal komt dat scheef beetje omhoog liggen doordat de haakjes niet goed zijn weggedraaid, verwijderd of teruggeplaatst (te veel ervaring met haakjes helaas). Dan zit zo'n haakje onder de pan naast de pan van waar ie op moet haken en drukt ie de boel scheef.
Ik zou n deel van de factuur nog niet betalen totdat dat is opgelost, het lag netjes neem ik aan, en dan kan het ook weer netjes worden gelegd.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Parallel zetten mag absoluut niet. Technisch is het geen probleem, maar de NEN1010 schrijft een duidelijke en logische installatie voor en dat betekend 1 groep per buis.Tilhorn schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:15:
Overigens is 2.5 mm2 ruim voldoende over deze afstand met 11 panelen. Winst van 4 mm2 gaat erg beperkt zijn.
Dank je wel. Ik heb geen ervaring met zonnepanelen, maar ik kan die polystring later dan toch op 2 MPPTs zetten? Hoe werkt zo'n polystring? Moet ik er dan een andere stekker op zetten?AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:02:
[...]
Probeer het gewoon op een 3.6.
En dan uitlezen met SBFspot (naast de bestaande webinterface) om te kijken en vergelijken op pvoutput.
2x 8 kan je makkelijk op een aparte ingang zetten naderhand om te testen.
Maar ik denk dat alles gewoon op 1 omvormer kan zonder echte problemen. polystring 2x 8 halfcell en 1x 3 kuro op zuid.
Ik zou ook een goedkope tweede omvormer kunnen doen zoals bijvoorbeeld een growatt 1000s ipv de duurdere SMA1.5 of heeft de SMA specifieke voordelen?
Excuus voor alle vragen en bedankt voor de hulp
Je krijgt 2 strings van 8.
De SMA 3.6 heeft 2 aansluitingen (2x - en 2x +) die inwendig parallel staan per mppt ingang.
Dus kan je de 2 strings daar direkt op aansluiten op mppt 1 (polystring = 2 strings parallel)
Als je het wilt splitsen over 2 mppt ingangen, sluit je 1 string (+ en -) simpel op de andere mppt aan (mppt2)
Alles zijn phoenix (sma) sunclix stekkers bij de omvormer en makkelijk vast en los te maken en te monteren.
Doe dit wel met de DC switch uit (zit op de zijkant vd omvormer)
Je kan inderdaad een kleinere nemen voor de 3 kuro's.
Maar ik zou het eerst zo proberen (scheelt weer een omvormer)
Tenzij je dat meteen wilt doen.
SMA is gewoon erg makkelijk uitleesbaar met meerdere mogelijkheden. (ook geintegreerd met batterij management later)
Wel duurder dan de chinese omvormers. Maar voor die extra functionaliteit betaal ik graag wat meer voor.
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2019 22:22 ]
De 5 panelen hangen aan een Omnik 1500 omvormer. Ellendig ding waar niets op uit te lezen valt, die wil ik sowieso vervangen.
De lange zijde van het garagedak kijkt uit op zuid-oost. De maten zijn 640cm x 517cm (en eromheen een wat verhoogde dakrand van 45cm breed). Qua maten komen jumbopanelen van 200cm breed het beste uit, dan kunnen er ook 3 naast elkaar, 3 rijen waarbij in de rij tegen de gevel 1 paneel minder moet ivm pijpjes dus 8 panelen. De opstelling heeft geen schaduw.
Is het mogelijk om deze 8 panelen (zat te denken aan ja solar 375wp) van 3000wp op 1 mppt tracker aan te sluiten en de andere 5 panelen bovenop het dak (5x 275wp = 1375wp) op een andere mppt tracker. Zat te denken aan een 3600/3680 omvormer met 2 mppt trackers. Orientatie van beiden is net beetje anders dus ik gok 90% van 3000 + 1375 =~ 4000 wp. Dan heb je minimale aftopping. En gaan de 5 panelen later er af, dan is de omvormer nog geschikt voor deze 3000wp installatie.
Is dit een goede oplossing?
De omvormer komt recht onder het platte dak van de garage (daar hangt de huidige voor de 5 panelen ook). Wat betreft het doorvoeren van de kabels heb ik 3 mogelijkheden.
1. Via de mechanische ventilatie. Deze hangt er ook an pijp gaat hier al direct naar boven. Heb veel gelezen dat het sterk wordt afgeraden ivm veiligheid tijdens onderhoud aan de pijpen. Echter zal in dit geval niet te missen zijn dat er 2 AC draden doorlopen. Mogelijk niet de beste, wel veruit de makkelijkste en van buiten gezien het netst.
2. Langs de dakrand en gat boren door de muur. Nadeel van deze optie is dat je aan de buitenkant een wat lelijke en zichtbare kabelgoot krijgt langs de dakrand en gevel.
3. Extra dakdoorvoer (laten) maken. Zal wat kosten om het te laten doen, risico op lekkage en extra pijpje op het dak. Als ik op termijn de CV ketel vervang voor warmtepomp heb ik daar ook een gratis doorvoer bij. Dit is mijn minst ideale optie.
Ik heb heel veel 60x40 tegels over vanwege nieuwbouwwoning. Zijn deze tegels ook geschikt als ballast of zijn deze te groot? Wat betreft montagesysteem laat ik me graag adviseren. Had Van der Valk Pro+ op het oog. Die heeft maten van 150cm steekmaten en dat past er mooi op icm afstanden en pijpjes op het dak.
Tweaker zoals ik ben leg ik het graag zelf aan. Meterkast aansluiting is niet nodig, omdat ik de huidige omvormer kan vervangen als ik de huidige panelen er ook op kan aansluiten, dat scheelt weer. Maar ik laat me graag adviseren op het geheel
Het is een hellend dak van 20 *, met de lange kant haaks op het zuiden, dus een opstelling zoals je voorstelt is uitgesloten op een hellend dak.Grolsch schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 06:43:
@Naalroc welkom in dit topic, als je ze bijv. Oost/ west kunt leggen is de piek niet zo hoog en kun je meer WP leggen.
En met je WP kom je swinters altijd te kort, in december haal ik met 7000WP zo'n 60kWh in de maand, op een koude dag verbruikt de WP dat per dag.
In juni haal ik 45kWh per dag (ruim 1MWh per maand)
Dacht ik...
En even voortbordurend op mijn eerdere vraag: ik begrijp dat er een nieuwe 3 fasen groep geplaatst moet worden met bijbehorende 3-fase automaat; die wordt dan aangesloten direct achter mijn hoofdschakelaar?
De kabellengte zal ca 80 meter bedragen, van de omvormer naar de hoofdschakelaar.
Ik zal max. 11kW aan teruglevering kunnen opbrengen, wat is dan de bijbehorende draad dikte? Gewoon 5 x 2,5mm2, of is vanwege die lengte een dikkere draad nodig, dan wordt dat 5x4, maar is weer moeilijker te verwerken.
Het gaat om een platdak met een paar dakdoorvoeren, waar als het een beetje mee zit 3x3 + 2x1 panelen op zuid op kunnen.

Ik wil de zonnepanelen eigenlijk niet zelf gaan leggen, maar de offertes die ik tot nu toe krijg vind ik vrij hoog; boven de 1.3 € excl./wp. Als ik het zelf samenstel bij winkelman-zonnepanelen:
JA Solar 335wp panelen en een 3kW omvormer neem dan kom ik incl. installatie en aansluitmateriaal op ongeveer 1.0 € excl/wp uit.
Hebben jullie tips om de offertes van de zonnepanelenboeren naar beneden te krijgen? En/of welke zonnepanelenboer levert een lage €/wp offerte en heeft nog fatsoenlijk prijs.
Of wel waar vind ik een installateur in de regio Eindhoven die alleen de installatie wil doen als ik de rest allemaal aanlever?
[ Voor 4% gewijzigd door heintjeput op 17-07-2019 07:55 ]
En blijkbaar hebben ze het druk genoeg want blijkbaar mag ik niet zelf weten of ik geld aan een oost/west opstelling uit wil geven;
...Er is inderdaad genoeg plaats voor een installatie aan de oost- en westkant, alleen omdat er aan geen van deze kanten genoeg zon valt is het onze mening dat dit géén rendabel systeem is. Voor optimale resultaten worden de zonnepanelen geïnstalleerd aan de zuidkant. Met vriendelijke groeten, Volta Solar...
[ Voor 39% gewijzigd door KleineAap op 17-07-2019 08:32 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Nee, dan kun je hooguit een noord/zuid set maken, maar echt interessant lijkt mij dat niet.Naalroc schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:49:
[...]
Het is een hellend dak van 20 *, met de lange kant haaks op het zuiden, dus een opstelling zoals je voorstelt is uitgesloten op een hellend dak.
Dacht ik...
Wat je wel kan doen is meer WP op je dak leggen en een omvormer kiezen die max 12KW aan kan, dan zal de omvormer af en toe aftoppen, maar in 95% van de gevallen niet.
Hier hebben anderen in dit topic veel meer verstand van, ik weet wel dat ik er zo'n 3 fasen "alamat" achter heb zitten. Maar hoe dit precies is aangesloten weet ik niet.En even voortbordurend op mijn eerdere vraag: ik begrijp dat er een nieuwe 3 fasen groep geplaatst moet worden met bijbehorende 3-fase automaat; die wordt dan aangesloten direct achter mijn hoofdschakelaar?
De kabellengte zal ca 80 meter bedragen, van de omvormer naar de hoofdschakelaar.
Ik zal max. 11kW aan teruglevering kunnen opbrengen, wat is dan de bijbehorende draad dikte? Gewoon 5 x 2,5mm2, of is vanwege die lengte een dikkere draad nodig, dan wordt dat 5x4, maar is weer moeilijker te verwerken.
Gasloos sinds 2020.
Mwah. 55% extra opbrengst op 35 graden helling, toch leuk meegenomenGrolsch schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:54:
[...]
Nee, dan kun je hooguit een noord/zuid set maken, maar echt interessant lijkt mij dat niet.
op 20 graden zal het eerder richting de 70% gaan schat ik.
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2019 09:28 ]
Begrijp ik dat goed? Zeg je dat 20* dakhelling aan de noordzijde 70% opbrengt vn hetzelfde paneel op de zuidzijde onder die zelfde hoek?AUijtdehaag schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:26:
[...]
Mwah. 55% extra opbrengst op 35 graden helling, toch leuk meegenomen
Zeker in de winter lijkt mij die opbrengst aan die kant dichter bij 0 (nul) qua zonnestralen, want dan komt de zon niet boven de 15* uit, als ik de grafiek van @Drumatiko van vorige week juist interpreteer.
Jaaropbrengst. Zie tabelletje openingspost.
Winter zal het weinig doen omdat de zon te laag staat en weinig diffuus licht.
Mijn 55% van de SF op noord op 35 graden helling, komt precies overeen met het tabelletje (ietsjes beter nog)
[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2019 09:38 ]
https://static.tweakers.n...YZiHA5JmsuN1rnQ2/full.jpg
Op de scheidingslijn van 20* in het gele gebied zie ik 65%, of kijk ik naar het verkeerde grafiekje.
In elk geval valt me dat nog best mee, en daar heb ik nog dakvlak zat, +/- 120 m2
Nee de volgende:
https://tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
Noord 20 graden = 70%
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2019 10:02 ]
Dankje wel!
Zou me ook niks verbazen als we naar een model gaan waar energie duurder wordt in de winter en goedkoper in de zomer.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Houd er wel rekening mee dat resultaat iets lager is met zwarte mono.Naalroc schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:05:
Ahh, een grafiekje lager, had die laatste kolom gemist![]()
Dankje wel!
De solar frontier doet het goed omdat hij minder gevoelig is voor schuine instraling,en de poly doet het goed omdat die stukken beter is met diffuus licht.
1 PVoutput . Dongen NB
Maart t/m september.Tsurany schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:17:
Die opbrengst zal dan voornamelijk in de zomer gerealiseerd worden. Met saldering nog steeds interessant maar daarna zal je de extra opbrengst vrijwel geheel terug verkopen, of het dan nog interessant is hangt van de prijzen af.
Zou me ook niks verbazen als we naar een model gaan waar energie duurder wordt in de winter en goedkoper in de zomer.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=37091&t=m
De rest is ruk.
Maar het verlengd wel de tijdsduur van opwekken per dag iets. (dus langer direkt verbruik)
Als je de installatie voordelig kan laten leggen zal het de komende jaren dus nog wel aardig renderen. Maar tegen prijzen van 1,35 euro per WP zou ik het toch laten zitten denk ik.AUijtdehaag schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:53:
[...]
Maart t/m september.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=37091&t=m
De rest is ruk.
Maar het verlengd wel de tijdsduur van opwekken iets. (dus langer direkt verbruik)
Je hebt op z'n minst 5x4 nodig, 5x2.5 heeft echt te veel verlies op de kabel met deze stromen.Naalroc schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:49:
En even voortbordurend op mijn eerdere vraag: ik begrijp dat er een nieuwe 3 fasen groep geplaatst moet worden met bijbehorende 3-fase automaat; die wordt dan aangesloten direct achter mijn hoofdschakelaar?
Daardoor ook geen data in PVOutput.
Meer mensen met dat probleem?
Ik kan de displays van de omvormers wel uitlezen in de web portal, dus er is een connectie met het internet.
Heb voor de zekerheid modem, switch en omvormers nog herstart maar het mocht niet baten.
Gisteren miste ik al de output van 1 omvormer, vandaag komt ook de 2e er niet bij...
Ze wekken wel gewoon op... in Domoticz (ik lees de Hager stroommeters apart uit) zie ik wel netjes opbrengst.
Heb inmiddels een (low priority) ticket aangemaakt bij SolarEdge maar als hier nog iemand is met hetzelfde probleem, dan zal het wss vanzelf wel oplossen.

[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-07-2019 12:14 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Voornamelijk de afmetingen en andere voltage. Zoek je gebruikte soms?Sebastiaan_2005 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:48:
Weet iemand het verschil tussen zonnepanelen op een normaal dak en die op een dak van een camper. Voor op een camper is de prijs veel hoger. Is er een werkelijk verschil, kunnen deze bijv beter tegen schokken, of is het gebakken lucht?
1 PVoutput . Dongen NB
Bij mij doet 'ie het...BlueTooth76 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:07:
Beide SolarEdge SE8k omvormers geven vandaag geen data door aan de SolarEdge portal.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Heb hier een SF set op 20 graden helling op (bijna) volledig noord liggen, doet zo'n 78-79% jaaropbrengstAUijtdehaag schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:26:
[...]
Mwah. 55% extra opbrengst op 35 graden helling, toch leuk meegenomen
Maar goed met een oude meter die achteruit kan draaien maakt het voor mij (voorlopig) nog niet uit
Wij ervaren momenteel problemen met onze server waardoor de data niet door komt naar het portaal. De omvormer is wel online gezien wij gewoon kunnen inloggen op de omvormer en het probleem wordt van onze kant zo spoedig mogelijk opgelost, u hoeft hiervoor geen verdere actie te ondernemen.
BlueTooth76 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:07:
Beide SolarEdge SE8k omvormers geven vandaag geen data door aan de SolarEdge portal.
Ik kan de displays van de omvormers wel uitlezen in de web portal, dus er is een connectie met het internet.
Heb voor de zekerheid modem, switch en omvormers nog herstart maar het mocht niet baten.
Gisteren miste ik al de output van 1 omvormer, vandaag komt ook de 2e er niet bij...
Ze wekken wel gewoon op... in Domoticz (ik lees de Hager stroommeters apart uit) zie ik wel netjes opbrengst.
Heb inmiddels een (low priority) ticket aangemaakt bij SolarEdge maar als hier nog iemand is met hetzelfde probleem, dan zal het wss vanzelf wel oplossen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
als ik het even snel inklopNaalroc schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:49:
3 fase 11kw onbelaste nul, 80 meter
2,5 mm2 ongeveer 3,8 % spannings verlies, hier gaat je omvormer waarschijnlijk snel uit schakelen
4 mm2 2,4%
6 mm2 1,57%
Dus mocht je moeten kopen zou je ook nog 6 mm2 kunnen overwegen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Verwijderd
- Gaan 5 panelen van 99cm (=495cm) passen op een dak-breedte van 510cm? Dus inclusief het begin- en eindstuk op de clickfit-rail en de houders van de panelen?
en
- Ik heb een offerte gekregen voor:
10x 310wp oost
9x 310wp west
In eerste instantie werd er een 3 fase omvormer geadviseerd (SMA Sunny Tripower 5000TL-20), nadat ik dit heb aangegeven, wordt er tweemaal (2x) een Sunny Boy 4.0 aangeboden.
- Dit kan toch gewoon op 1 Sunny Boy 4.0 daar deze 2 mppt heeft?
Het voordeel van SE is dat de data in de omvormer wordt opgeslagen. Op het moment dat ie weer verbinding krijgt met de portal, vult ie vanzelf de ontbrekende opbrengst weer aan, en daarmee ook PVoutput en mijn lokale logging.
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
En klopt ook wel voor 45 graden dak pal noord, ongeveer 45%. Voordeel van noord zit hem ook in de winter / slechte dagen, dan is noord en zuid gelijk en heb je dus toch nog wat opbrengst.Naalroc schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:05:
Ahh, een grafiekje lager, had die laatste kolom gemist![]()
Dankje wel!
Maar de dakhelling is key voor noord.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Mooi stukje privacy dit... .Solar edge kan dus ten alle tijden in je omvormer kijken?BlueTooth76 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:51:
Update: inmiddels bericht gekregen van SolarEdge dat het aan hun kant zitBest vlot, ondanks mijn "low priority" aanmelding.
Wij ervaren momenteel problemen met onze server waardoor de data niet door komt naar het portaal. De omvormer is wel online gezien wij gewoon kunnen inloggen op de omvormer en het probleem wordt van onze kant zo spoedig mogelijk opgelost, u hoeft hiervoor geen verdere actie te ondernemen.
[...]
Of heb je hier eerst een contract voor moeten opsturen waarin je expliciet toestemming geeft met mitsen en maaren?
Ja, ik heb gegoogled op een rekentool voor diameter afstand en verlies, en kwam er zo achter dat "men" een verlies van 2% maximaal, aanvaardbaar acht; dat tooltje is eigenlijk voor de DC kant, maar je kunt gewoon 230 V invoeren en 16A, dan blijkt daaruit, dat 4mm2 net iets te krap is.habbekrats schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:08:
[...]
als ik het even snel inklop
3 fase 11kw onbelaste nul, 80 meter
2,5 mm2 ongeveer 3,8 % spannings verlies, hier gaat je omvormer waarschijnlijk snel uit schakelen
4 mm2 2,4%
6 mm2 1,57%
Dus mocht je moeten kopen zou je ook nog 6 mm2 kunnen overwegen.
In elk geval is het duidelijk, dat 2,5 mm2 niet gaat voldoen.
Maar in mijn vraag ben ik uitgegaan van het maximum wat ik met 3x25A netwerk aansluiting kàn terugleveren, maar gezien de hoeveelheid panelen daarvoor benodigd, ga ik dat (voorlopig) zeker niet doen. Persoonlijk haal ik de kosten er nooit meer uit, gezien mijn jaargang
Dat kan met sma, goodwe, omnik ook hoor.thefox154 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:13:
[...]
Mooi stukje privacy dit... .Solar edge kan dus ten alle tijden in je omvormer kijken?![]()
![]()
![]()
Of heb je hier eerst een contract voor moeten opsturen waarin je expliciet toestemming geeft met mitsen en maaren?
Als je je omvormer aan het internet hangt en dus je data naar hun servers stuurt kunnen ze ook vaak in je omvormer kijken als er wat aan de hand is ok te troubleshooten. Ziggo kan ook in mijn modem kijken. Net als Bosch in mijn vaatwasser en oven kon.
Zolang je geen XTC oid lab runt en dat door het riool spoelt zal dat lang goed gaan.HerkeLWD schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:12:
Ik kom straks met 1 paneel over een rioolontluchtings dakpan uit. Die gassen/dampen tasten het paneel niet aan toch?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
En nog erger, ze kunnen ze af en toe (zonder vooraankondiging of toestemming) kapot updaten. Dan sturen ze n update naar de omvormer, em dan gaat er ergens iets niet goed en dan doet ie het niet goed meer (bij SE gezien). Wel een verse omvormer gekregen na veel zeuren.ApC_IcE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:06:
[...]
Dat kan met sma, goodwe, omnik ook hoor.
Als je je omvormer aan het internet hangt en dus je data naar hun servers stuurt kunnen ze ook vaak in je omvormer kijken als er wat aan de hand is ok te troubleshooten. Ziggo kan ook in mijn modem kijken. Net als Bosch in mijn vaatwasser en oven kon.
[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 17-07-2019 23:47 ]
Ja, dat past op 5100.Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:27:
Ik heb een tweetal vraagjes, ook gesteld in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1933236
- Gaan 5 panelen van 99cm (=495cm) passen op een dak-breedte van 510cm? Dus inclusief het begin- en eindstuk op de clickfit-rail en de houders van de panelen?
en
- Ik heb een offerte gekregen voor:
10x 310wp oost
9x 310wp west
In eerste instantie werd er een 3 fase omvormer geadviseerd (SMA Sunny Tripower 5000TL-20), nadat ik dit heb aangegeven, wordt er tweemaal (2x) een Sunny Boy 4.0 aangeboden.
- Dit kan toch gewoon op 1 Sunny Boy 4.0 daar deze 2 mppt heeft?
Anders zouden de standaard rails niet 5070 zijn.
https://www.esdec.com/wp-...re-ClickFit-EVO-NL-A4.pdf
https://www.esdec.com/downloads/
(railsysteem van sun-solar - hartman is, 4*8 + 2*25 + 5x 992 = 5042)
1 x SB 4.0 1-AV41 is voldoende inderdaad. Omdat die 2x mppt heeft.
Als er zoveel fouten gemaakt worden, hoe betrouwbaar is die partij?
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2019 07:59 ]
Dan zit het wel goedAndre1973 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:12:
[...]
Zolang je geen XTC oid lab runt en dat door het riool spoelt zal dat lang goed gaan.
Gasloos sinds 2020.
Scherp! Ik heb nog geen koffie gehadAUijtdehaag schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:12:
@HerkeLWD
Uh, bedoel je niet "west" ?
Snel die pi installeren om te kijken of optitrac werkt met de schaduw.
[Afbeelding]
Gasloos sinds 2020.
"terug te draaien"reneeke1970 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:34:
[...]
Oh België..... Maar ze waren toch weer bezig om de boel terug te draaien of niet?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ja en bij omnik stond toen ineens het onbeveiligde wifi open na een update.Andre1973 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:19:
[...]
En nog erger, ze kunnen ze af en toe (zonder vooraankondiging of toestemming) kapot updaten. Dan sturen ze n update naar de omvormer, em dan gaat er ergens iets niet goed en dan doet ie het niet goed meer (bij SE gezien). Wel een verse omvormer gekregen na veel zeuren.
Misschien moeten ze eerst aangeven dat er een update komt. Kan je kiezen.
If it aint broken, dont update

Is dit toevallig een goed jaar geleden gebeurt want ik had toen ook een keer een raar dingetje inderdaad?ApC_IcE schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:17:
[...]
Ja en bij omnik stond toen ineens het onbeveiligde wifi open na een update.
Misschien moeten ze eerst aangeven dat er een update komt. Kan je kiezen.
If it aint broken, dont update
1 PVoutput . Dongen NB
Met omnik wel. Was toen in het nieuwsreneeke1970 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:47:
[...]
Is dit toevallig een goed jaar geleden gebeurt want ik had toen ook een keer een raar dingetje inderdaad?
Heb ik dan vast gemist, ik was al bang dat dat kreng het ging begeven haha, maar dan is het weer ontrafeld het mysterie
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben bezig met zonnepaneeloffertes voor bij mijn ouders, ik ben gevraagd omdat ik net wat meer van de stof af weet. Echter is dat vooral geweest als adviserende partij bij MKB situaties, dus privé heb ik minder ervaringen mee. En werk er nu niet meer in
Situatie, geplande dak
plat dak á grofweg 7x7 meter
Daarnaast, wat moet ik nu zien als een reële €/Wp bij een installatie van ongeveer 3.5 kWp. Er is nu 1 offerte binnen met 2 opties:
Beide klinken relatief hoog in prijs en moet je het voor die prijs wel willen doen?11x310 Wp Ja Solar (kennelijk 12 jaar garantie nu? Dacht 10)
á 1,51 €/Wp ex BTW
9x390 Wp Sunpower (25 jaar garantie en volgens installateur lage degeneratie)
á 1,84 €/Wp ex BTW.
En voor zover ik begreep, BTW nog steeds terugvragen toch?
Aan de hoge kant inderdaad.
Is dat inclusief montage en omvormer.
Er is niets over te zeggen, als we de rest niet weten. Merk en type omvormer? Montage systeem?
Sunpower is mooi (maar duur) spul, maar enkel als je het geld er voor over hebt. (en er passen meer dan 9 goedkopere panelen)
Jasolar all-black panelen? (gezien de Wp?) Ook geen goed idee. Zwart wordt warmer.
Kortom veel aannames. Enige uitleg in een apart topic, komt het advies zeker ten goede.
exacte afmetingen dak, schaduiw, pijpjes, fotos, 1 of 3-fase, google maps foto, etc
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2019 13:06 ]
Wat ik zeg, vanavond een topic met wat tekeningen en uitgebreidere informatie. Nu was het snel even kijken en het gevoel zei, au...
Hebben nog steeds niet van veiligheidsgordels gehoord, als ik de plaatjes bekijk.Titus schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:19:
Krijg net een mailtje dat coolblue gaat beginnen met leveren van panelen en dat ik een offerte aan kan vragen. Gaan ze wel meteen kijken en bellen enzo, lijkt me zonde van beider onze tijd. Maar ben wel benieuwd!
https://zonnepanelen.coolblue.nl/
Edit: het paneel in het bovenste plaatje ligt niet gelijk met die erboven.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2019 13:43 ]
Ach, maar wel alles met een glimlach...AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:40:
[...]
Hebben nog steeds niet van veiligheidsgordels gehoord, als ik de plaatjes bekijk.
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Noem mij ouderwets, maar na een hele dag kromstaan op een dak, heb ik weinig trek in een potje tafelvoetbal
https://nederlandvacature...lltime-in-tilburg/205719/
Terugkomt? van het ziekenhuis?25 vakantiedagen, als je belooft dat je terugkomt
Inmiddels zonnepanelen besteld en tevreden over de opstelling:reneeke1970 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:34:
[...]
Ga eerst zelf meten met rolmaat, is stukken makkelijker bewijzen dat er gewoon twaalf passen
PS als dat een zuid dak is krijg je veel last van dat punt dak vanwege schaduw. Ik zou voor optimiser of micro omvormer gaan, kun je gelijk een paar op die punt plaatsen....
11x JA Solar JAM6 300 full black
Growatt 3000 S
1,20 €/Wp ex BTW (via collectief VEH)
Nu wil ik eigenlijk ook wel meten hoeveel ik heb opgewekt en alles in de groepenkast is van Schneider (zie eerdere foto hierboven) en kwam op de volgende module nadat ik de configuratie doorlopen had: https://www.se.com/nl/nl/product/A9MEM2110/
(1 fase, 230 volt, met scherm en meting met puls)
Alleen dit lijkt me niet helemaal de beste keus (> 200 euro) als ik de andere prijzen hierboven in het topic zie.
Ik heb een slimme meter die ik wil gaan uitlezen met een Youless en draai daarnaast een domotica server (Homeseer) waarmee ik gegevens kan loggen. Ik wil dus display en het extern kunnen uitlezen. (ik ben zelf geen programmeur) Tips?
Kan je niet gewoon je omvormer uitlezen? of de portal van je omvormer gebruiken? Lijkt me niet dat je daarvoor een aparte meter in je meterkast nodig hebt.Goof2000 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:17:
[...]
Nu wil ik eigenlijk ook wel meten hoeveel ik heb opgewekt en alles in de groepenkast is van Schneider (zie eerdere foto hierboven) en kwam op de volgende module nadat ik de configuratie doorlopen had: https://www.se.com/nl/nl/product/A9MEM2110/
Op de website van youless, staat een hele simpele kWh met s0 puls.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen, dat de youless tegenwoordig EN P1 uitleest EN s0
Dat zou je @YouLess kunnen vragen. http://www.youless.nl/hoewerkt.html
Ik gebruik zelf finder 7E met M-bus (meterbus) uitlezing
https://www.elektrowelt-z...rc=&keywords=finder+7E.64
Modbus en M-bus is genoeg over te vinden hoe uit te lezen. (ja, beetje programmeren, maar meeste googlen)
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2019 14:51 ]
Ik lees de Youless kWh-meter uit in Domoticz via de S0-uitgang. Je hebt ook een S0 Pulse Counter (S0PCM-2) nodig (http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop) of een Arduino die het omzet naar USB.AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:44:
@Goof2000
Ik durf niet met zekerheid te zeggen, dat de youless tegenwoordig EN P1 uitleest EN s0
Ja, dat doet de Youless, ik heb ook diezelfde aparte teller voor mijn wp, en kan daarnaast ook het totale verbruik van de hoofd meter aflezen.AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:44:
@Goof2000
Ik heb (nog) geen zonnepanelen
Wel valbeveiligingAUijtdehaag schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:40:
[...]
Hebben nog steeds niet van veiligheidsgordels gehoord, als ik de plaatjes bekijk.
https://zonnepanelen.cool...tallatie-van-zonnepanelen
Maar dan zie je weer een Gacia PV-verdeler

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Je staat samen met je collega op het dak en raakt perfect op elkaar ingespeeld met de montage van haken, railhttps://tweakers.net/notificatie/5d29ad6b72764e57f3016261/s en zonnepanelen.Speedfightserv schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:55:
[...]
Wel valbeveiliging
https://zonnepanelen.cool...tallatie-van-zonnepanelen
Maar dan zie je weer een Gacia PV-verdeler
+ Jullie zijn samen verantwoordelijk voor 1 à maximaal 2 installaties bij onze klanten thuis.
+ Zelfs als je een lastige situatie aantreft, weet jij altijd een oplossing voor een succesvolle installatie te bedenken.
+ Je blijft op de hoogte van (markt)ontwikkelingen en draagt verbeteringen aan op basis van jouw kennis.
- Als het regent, sneeuwt of hard waait kun je helaas niet het dak op.
Omschrijving
Het is het begin van je dag. Jij en je 2 collega's hebben net op het depot een kop koffie gedronken en zijn nu met de bus onderweg naar jullie klant. Vandaag heb je een installatie van 20 panelen op een vrijstaande woning met een schuin pannendak. In de bus hebben jullie het kabelplan alvast gemaakt. Je hebt het al helemaal in je hoofd!
Of te wel, in je hele carrière bouw je maar 1 of 2 installaties?
En je moet zelf bij blijven, krijg je geen cursus?
Je komt waarschijnlijk vaak in een lastige situatie en en oplossing is : zoek het zelf maar uit! (dat word een latertje!)
En het kabelplan moet je in zelf in de bus onderweg maken (daar krijg je dus geen tijd voor), nou dat zal er profi uit zien, en vast later nog terug te vinden zijn als er iemand een storing (en die komen er!) mag gaan oplossen op die klus.
Ik sta te popelen om te mogen solliciteren!

[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 19-07-2019 22:07 ]
Vandaar dat ik denk dat ik verticale rails moet bevestigen, met daarop horizontale, waarop de panelen komen.
Ik kan hierover heel weinig vinden, alleen bij esdec.com staat het eea vermeld wat ik denk nodig te hebben.
Dus mijn voorkeur gaat uit naar een systeem met vervanging van de bestaande RVS schroeven door de platen, met stokeinden, waarop de verticale rails komen.
Iemand hierover ideeën en links/aanwijzingen?
Dank!
Kan je de panelen niet in landscape monteren? Dan heb je geen extra horizontale rails nodig.
Sommige panelen mogen ook op de korte kant rails hebben zoals panasonic, dus kan je ze alsnog portrait monteren op verticale rails.
Schletter heeft een kruis systeem dat heet schletter gridnorm.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2019 09:40 ]
Maar ik ga even zoeken op schletter gridnorm, dat is weer een extra naam p het (korte) lijstje.
Even zoeken op "zonnepanelen op golfplaten", dan krijg je best veel informatie terug.Naalroc schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 00:06:
Ik ben aan het zoeken naar montage systemen voor pv op een golfplaat dak;
O.a.:
https://www.solar-bouwmar...nderdelen-voor-golfplaat/
Hier een voorbeeld van panelen in landscape met verticale rails. En met de verticale rails kan je wat "spelen". Dat de ene keer de overbrugging 100cm is en de volgende 95cm, maakt natuurlijk niet veel uit.

[ Voor 11% gewijzigd door _Arthur op 20-07-2019 10:05 ]
gewoon verticale rail op stokschroeven, en dan landscape panelen daarop plaatsen.Naalroc schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 00:06:
Ik ben aan het zoeken naar montage systemen voor pv op een golfplaat dak; ik denk dat ik een kruissysteem nodig heb, omdat de 3 gordingen van mijn schuur niet op dezelfde onderlinge afstand liggen; bovendien, ze zijn wel groot van afmeting, maar in de loop der tijd wat krom getrokken, waardoor ik wat stelmogelijkheden nodig heb om het eea vlak te krijgen.
Vandaar dat ik denk dat ik verticale rails moet bevestigen, met daarop horizontale, waarop de panelen komen.
Ik kan hierover heel weinig vinden, alleen bij esdec.com staat het eea vermeld wat ik denk nodig te hebben.
Dus mijn voorkeur gaat uit naar een systeem met vervanging van de bestaande RVS schroeven door de platen, met stokeinden, waarop de verticale rails komen.
Iemand hierover ideeën en links/aanwijzingen?
Dank!
Wel even opletten dat je de stokschroeven zo haaks mogelijk op het dak monteert en niet te verticaal.
Je kan ook stokschroeven plaatsen daar waar geen schroeven zitten nu.
Het beste resultaat krijg je als je de railsen onder het paneel zo veer mogelijk uit elkaar zet, omdat dan het hefboom effect van een beetje scheef staan minder is.
Zet de eerste en laatste rail gewoon vast op een vast afstand van het dak, leg daar een blokje op van een vaste maat, strek daarover een metsel lijn en stel dan de andere railsen af op die hoogte min de hoogte van dat blokje natuurlijk. neem daar de tijd voor.
Door dat netjes te doen boven je stokschroeven krijg je later een redelijk resultaat. Stellen terwijl je panelen legt is geen pretje.
Let wel op bij golfplaat, ik neem aan dat het van de cementgbonden plaat is, je zal niet de eerste zijn die er doorheen valt, en probeer niet om steeds op dezelfde plekken te lopen, soms ontstaan er schueren waar veel gelopen word.
Een net onder het dak is zeker aan te bevelen (daar zijn bedrijven voor die dat kunnen regelen) ik heb ook al een keer het net mogen raken. Dan ben je blij dat het er hangt.
Die was ik al tegengekomen Arthur, maar ik ga/ging er van uit dat ik horizontale en verticale rails nodig heb; maar bij nader inzien kunnen alleen verticale misschien ook wel, allen heb je dan, zoals je zegt, geen vaste afstanden tussen de bevestigingen van de panelen,( niet symmetrisch dus), maar dat is niet zo erg._Arthur schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:03:
[...]
Even zoeken op "zonnepanelen op golfplaten", dan krijg je best veel informatie terug.
O.a.:
https://www.solar-bouwmar...nderdelen-voor-golfplaat/
En googelen op die termen had ik natuurlijk al wel gedaan.
Dee verticale rails zie je uiteindelijk niet meer natuurlijk. Op de klemmetjes aan de buitenzijde op de panelen na dan. Of je dat erg vind, moet je zelf bepalen.Naalroc schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:40:
Die was ik al tegengekomen Arthur, maar ik ga/ging er van uit dat ik horizontale en verticale rails nodig heb; maar bij nader inzien kunnen alleen verticale misschien ook wel, allen heb je dan, zoals je zegt, geen vaste afstanden tussen de bevestigingen van de panelen,( niet symmetrisch dus), maar dat is niet zo erg.
Yep, ken ook iemand die zonder waarschuwing 7 meter naar beneden ging, krijgt ie die plaat ook nog op zijn kop. Drie dagen in coma geweest, loopt nu alleen nog maar kreupel.Andre1973 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:13:
[...]
gewoon verticale rail op stokschroeven, en dan landscape panelen daarop plaatsen.
Wel even opletten dat je de stokschroeven zo haaks mogelijk op het dak monteert en niet te verticaal.
Je kan ook stokschroeven plaatsen daar waar geen schroeven zitten nu.
Het beste resultaat krijg je als je de railsen onder het paneel zo veer mogelijk uit elkaar zet, omdat dan het hefboom effect van een beetje scheef staan minder is.
Zet de eerste en laatste rail gewoon vast op een vast afstand van het dak, leg daar een blokje op van een vaste maat, strek daarover een metsel lijn en stel dan de andere railsen af op die hoogte min de hoogte van dat blokje natuurlijk. neem daar de tijd voor.
Door dat netjes te doen boven je stokschroeven krijg je later een redelijk resultaat. Stellen terwijl je panelen legt is geen pretje.
Let wel op bij golfplaat, ik neem aan dat het van de cementgbonden plaat is, je zal niet de eerste zijn die er doorheen valt, en probeer niet om steeds op dezelfde plekken te lopen, soms ontstaan er schueren waar veel gelopen word.
Een net onder het dak is zeker aan te bevelen (daar zijn bedrijven voor die dat kunnen regelen) ik heb ook al een keer het net mogen raken. Dan ben je blij dat het er hangt.
Cement platen ben ik dus best bang voor.....
1 PVoutput . Dongen NB
Gewoon een beetje boeren verstand (al ben ik geen boer, met alle respect).
En mijn Corvette eerst uit die schuur halen natuurlijk.....Andre1973 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:13:
[...]
Vaak zie je juist nog wel een deel van de verticale rail omdat deze door de gording afstand niet mooi uit komt met de panelen, en je niet heel veel mag oversteken over de laatste stokschroef._Arthur schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 10:53:
[...]
Dee verticale rails zie je uiteindelijk niet meer natuurlijk. Op de klemmetjes aan de buitenzijde op de panelen na dan. Of je dat erg vind, moet je zelf bepalen.
Inderdaad, dat zal bij mij het geval zijn want de gordingen lopen op 246 HOH (de buitenste van 3 gordingen), en 2 panelen in landscape zijn 1,98 cm hoog, dus er zal 48 cm uitsteken onderaan, maar dat deert niemand, bijna niet zichtbaar; kan het uitstekende deel altijd nog zwart maken.Andre1973 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:38:
Vaak zie je juist nog wel een deel van de verticale rail omdat deze door de gording afstand niet mooi uit komt met de panelen, en je niet heel veel mag oversteken over de laatste stokschroef.
Maar daar kom je niet onderuit, ook niet als ik een horizontale/verticaal raster maak, alleen zullen er dan minder verticalen zijn, vermoed ik.
Daarom kijk ik nu toch naar een alternatief om wel van de (beperktere) voordelen van panelen te kunnen genieten. Voor mij is dit rendement, duurzaamheid en het feit dat ik zelf iets opwek en het leuk vind om dat te monitoren. Het geld staat anders op mijn spaarrekening en dat levert in elk geval niks op.
Na diverse projecten blijf ik terugkomen op Vrijopnaam. Energieleverancier die de mogelijkheid biedt om voor 99 euro een paneel te kopen met een gegarandeerde minimale opbrengst van 250KwH. Het rendement zou 13,9% zijn, wat natuurlijk erg mooi klinkt maar gelijk wel een alarmbel doet rinkelen. Ik kan alleen zelf niet vinden waar deze zit. Wat ik heb gevonden:
- Je moet bij hen inschrijven als energie leverancier voor (minimaal) elektra
- Je mag niet meer panelen kopen dan je zelf verbruikt (gedwongen terugverkopen bij structureel overschot)
- De looptijd is 9 jaar, maar je mag tussentijds opzeggen
- Als je opzegt krijg je de resterende waarde van de panelen, na afschrijving, terug*
- Na 9 jaar mag je verlengen als je wilt
- Vrijopnaam heeft zelf langer rendement van de panelen, want die gaan meer dan 9 jaar mee
- 99 euro per paneel met gegarandeerd 250KwH rendement
- 12 panelen kosten 1089 euro (de 1e krijg je gratis)
- opbrengst gegarandeerd na 9 jaar is 2156. Rendement is dus 1067 euro (13,9% IRR).
- Prijs per KWH = 7,986
- Inflatie = 0%*
* Hier zou een catch kunnen zitten qua afschrijving, die is 11 euro per jaar. Je betaalt bij opzeggen wel 15 euro per paneel administratiekosten. Dat is niet heel gunstig, maar wel beter dan bijvoorbeeld Zonnepanelendelen, waar je niet tussentijds uit kunt stappen.
** Welk risico kan ik lopen als de inflatie bijvoorbeeld 2% jaarlijks is? Dan gaat de IRR naar beneden lijkt me omdat de energie kosten 2% stijgen.
Het klinkt te mooi om waar te zijn in mijn ogen. Wat is jullie beeld hierbij en waar gaat het mis? Van de Consumentenbond kregen ze eerder een 10
Haal je de T tops er uit, kan je gelijk een boodschapje doen als je er in valtNaalroc schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:40:
[...]
En mijn Corvette eerst uit die schuur halen natuurlijk.....
@Aghanim
Nou dat geeft toch niks? 15 m dc kabel ligt hier ook wel aan mijn zuid SF, ik denk wel 20m zelfs. En AC geeft ook niet, daar zit ook 20m tussen meterkast en omvormer, over de punt van de zolder, door de koof van de trap door de kruipruimte en weer terug in de meterkast.
[ Voor 33% gewijzigd door Rol-Co op 20-07-2019 17:49 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Op naar de vierde installateur
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
wanneer ik een gelijk aantal en type panelen op 1 mppt zet.
wat word dan de max kortsluitstroom?
ik zit de denk aan 12x 340wp ja solar panelen in strings van 6 st.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Ongeveer 1.6xWodan89 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:16:
Iemand hier ervaring met oost west opstelling met flatfix fusion.
wanneer ik een gelijk aantal en type panelen op 1 mppt zet.
wat word dan de max kortsluitstroom?
ik zit de denk aan 12x 340wp ja solar panelen in strings van 6 st.
Als ze geen moeite willen doen om 15 meter kabel te leggen moet je ze alle drie dumpen, zeker als het excuus verlies is want gelijkstroom verliest haast niks. Hier ligt ruim 45 meter tussen......Aghanim schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:32:
De afgelopen 3 weken heb ik 3 partijen over de vloer gehad die een offerte gemaakt hebben voor het plaatsen van 12 panelen. De gezamenlijke conclusie is dat het bij ons een grote uitdaging wordt vanwege de plek waar de meterkast zich bevindt en de beperkte mogelijkheden om van daaruit een kabel te kunnen trekken naar de omvormer. Die kan alleen in de garage komen en moet dan zo’n 15m kabel richting de panelen op aangesloten worden. Dat zou mogelijk tot verlies van vermogen kunnen leiden. Twee van de 3 partijen willen dat ik zelf het kabeltraject tot aan de omvormer realiseer, de 3e had daar nog geen mening over.
Daarom kijk ik nu toch naar een alternatief om wel van de (beperktere) voordelen van panelen te kunnen genieten. Voor mij is dit rendement, duurzaamheid en het feit dat ik zelf iets opwek en het leuk vind om dat te monitoren. Het geld staat anders op mijn spaarrekening en dat levert in elk geval niks op.
Na diverse projecten blijf ik terugkomen op Vrijopnaam. Energieleverancier die de mogelijkheid biedt om voor 99 euro een paneel te kopen met een gegarandeerde minimale opbrengst van 250KwH. Het rendement zou 13,9% zijn, wat natuurlijk erg mooi klinkt maar gelijk wel een alarmbel doet rinkelen. Ik kan alleen zelf niet vinden waar deze zit. Wat ik heb gevonden:
- Je mag niet meer panelen kopen dan je zelf verbruikt (gedwongen terugverkopen bij structureel overschot)
- Als je opzegt krijg je de resterende waarde van de panelen, na afschrijving, terug*
- Vrijopnaam heeft zelf langer rendement van de panelen, want die gaan meer dan 9 jaar mee
- opbrengst gegarandeerd na 9 jaar is 2156. Rendement is dus 1067 euro (13,9% IRR).
- Prijs per KWH = 7,986
- Inflatie = 0%*
* Hier zou een catch kunnen zitten qua afschrijving, die is 11 euro per jaar. Je betaalt bij opzeggen wel 15 euro per paneel administratiekosten. Dat is niet heel gunstig, maar wel beter dan bijvoorbeeld Zonnepanelendelen, waar je niet tussentijds uit kunt stappen.
** Welk risico kan ik lopen als de inflatie bijvoorbeeld 2% jaarlijks is? Dan gaat de IRR naar beneden lijkt me omdat de energie kosten 2% stijgen.
Het klinkt te mooi om waar te zijn in mijn ogen. Wat is jullie beeld hierbij en waar gaat het mis? Van de Consumentenbond kregen ze eerder een 10
1 PVoutput . Dongen NB
Als iets te mooi klinkt om waar te zijn dan is dat vaak zo...Aghanim schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:32:
-knip lang verhaal-
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Verwijderd
Als je dit doet, met vrijopnaam in zee gaan, kun je niet meer jaarlijks overstappen en zit je vast aan het zogenaamde 'modelcontract' van hen.Aghanim schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:32:
......
- Prijs per KWH = 7,986
- Inflatie = 0%*
Modelcontract voor 2500kWh en 2000kWh teruglevering volgens gaslicht.com:

indien je wel zelf de installatie hebt en wel over kunt stappen betaal je bij GC.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2019 20:46 ]
Iemand ervaring met een montage systeem, waar de panelen aan kunnen worden opgehangen in 90gr, helling. Ze liggen dus niet meer op de pannen met hun gewicht.
Je zou denken kan op dezelfde manier als schuin dak. Maar het vacuum door wind die om de hoek komt heeft er al eens een paar pannen afgetrokken. Daar heb je op schuin dak minder of geen last van. Wel opgelost met panhaken voor de dakpannen. Maar dat is maar een spijker met kunststof beugel.
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw