Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.781 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:57
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:02:
@reneeke1970 Als ik nog even mag, welk effect heeft ipv 2 maal 9, een config van 10 en 8 of 12 en 6 ?
Je hebt toch maar één mpp ? Dan behoren beide parallel string gelijke spanning te hebben, dus gelijke panelen. Als je twee mpp hebt dan kun je wel verschillende lengte nemen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
teacher schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:05:
[...]

Die "ac voltage too high" zou je kunnen achterhalen door in de monitoring pagina de grafieken aan te maken van ac spanning L1, L2 en L3.

Ik kan mij zomaar voorstellen dat, als je wat meer panelen hebt, de omvormers het voltage blijven verhogen om de energie het net in te duwen.

Wellicht kan je ook bij pv output het voltage in de extended data loggen?
Dat (pvoutput en extended data) doe ik ook, en dat is redelijk inzichtelijk, je ziet de spanning hier met de zon mee gaan. Vooral 1 fase waar blijkbaar de meeste 1 fase inverters op zitten (gokje)
Het scheelt hier tot volt of 4 a 5 tussen de fase met laagste en fase met hoogste spanning.

En absoluut kan het laagste en hoogste voltage op die fase wel meer dan 10 volt schelen.

De hele straat heeft hier Solar (tenminste 1 EPC paneel)

[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 10-07-2019 08:44 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 08:53

Helhond

Grunn

reneeke1970 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:18:
[...]

Dan kan string afzonderlijk uit schakelen, zou ik ook doen. Met storing gaan andere twee gewoon door.
Nog even een vraag hier over m.b.t. het aansluiten van de zonnepanelen op een 5x2.5mm² kabel vanaf het huis naar de garage. Ik wil dus (3x) YC600 + QS1 per fase terug laten leveren. (6 panelen per fase)

Elke fase/string komt met een eigen 3x2.5mm² binnen vanaf het dak en moet op de pv verdeler (5x2.5mm²) aangesloten worden.

Hoe kan je dit het beste doen?
Als je dit met 3 losse automaten doet kan alsnog de gezamenlijke aardlek er uitklappen?
Waardoor dus de andere twee fases/strings ook uit vallen.

De beste situatie lijkt mij dan :
- 3 aardlekautomaten te plaatsen (voor elke fase),
- Elke alamat wordt aangesloten op een fase van een 3P automaat (omdat je niet één 5x2.5mm² direct mag splitsen naar 3 losse (aardlek)automaten)
- De pv verdeler is aangesloten op de 5x2.5mm² richting het huis. (eventueel voor 5x4mm² kiezen)
- In huis (hoofd groepenkast) de 5x2.5mm² aangesloten op een 3P automaat en aardlek.

Klopt dit zo of is dit overkill?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 23:01

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Helhond schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:45:
[...]

Nog even een vraag hier over m.b.t. het aansluiten van de zonnepanelen op een 5x2.5mm² kabel vanaf het huis naar de garage. Ik wil dus (3x) YC600 + QS1 per fase terug laten leveren. (6 panelen per fase)

Elke fase/string komt met een eigen 3x2.5mm² binnen vanaf het dak en moet op de pv verdeler (5x2.5mm²) aangesloten worden.

Als je dit met 3 losse automaten doet kan alsnog de gezamenlijke aardlek er uitklappen?

- Elke alamat wordt aangesloten op een fase van een 3P automaat (omdat je niet één 5x2.5mm² direct mag splitsen naar 3 losse (aardlek)automaten)
- De pv verdeler is aangesloten op de 5x2.5mm² richting het huis. (eventueel voor 5x4mm² kiezen)
- In huis (hoofd groepenkast) de 5x2.5mm² aangesloten op een 3P automaat en aardlek.

Zelf heb ik het op de volgende manier gedaan, en dat gaat tot nu toe goed.
vanaf de hoofdschakelaar in de meterkast een nieuwe aardlek.
Daar achter een 25A 3P+N automaat (krachtstroom).
Daarvandaan gaat een 5x 4mm² naar de garage.
Die komt hier binnen op verdeelblokken voor het gemak (1x 20st voor aarde, 1x 8st voor N, 1x 8st voor L1, 1x 8st voor L2 en 1x 8st voor L3).
L1+N gaat naar een 16A automaat en daarvandaan met 3x 2,5mm² naar t dak naar 2x een QS1.
L2+N gaat naar een 16A automaat en daarvandaan met 3x 2,5mm² naar t dak naar 2x een QS1.
L3+N gaat naar een 16A automaat en daarvandaan met 3x 2,5mm² naar t dak naar 1x een QS1.

Ook heb ik daar L1+N naar een 16A automaat gaan welke dan naar de WCD's en verlichting onder het afdak gaan.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Helhond schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:45:
[...]

In theorie is het overkill, maar in praktijk heb ik het ook zo gedaan want stroom kan vanaf twee kanten komen, als je in het midden de kabel door knipt of vast pakt ben je altijd beveiligd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb een offerte liggen voor 10 panelen voor 4570 ex BTW (inclusief alles). Ze komen op een plat dak te liggen. De offerte gaat uit van een Solar Edge SE3000 HD-wave en 310Wp panelen. Maar, de catch is:

"Zonnepaneel: Premium 310 Wp momenteel leveren we Axitec of Q-cells met 12 jr. fabrieksgarantie"

Die Q-Cells kan ik wel vinden. Maar Axitec kom ik hier niet tegen. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:48
CodeIT schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:49:
Van het weekend heb ik een airco geïnstalleerd (CodeIT in "Airco bestellen in Spanje"). Stroomverbruik moet natuurlijk gecompenseerd worden, dus ik heb er gelijk 4 panelen bij geplaatst. 4x Solvis 300Wp op een APS QS1. Montage gedaan met betonbandjes + Clickfit Evo metaal dak railtjes + Clickfit Evo klemmen. Boven liggen 2 rubbers, onder 1, hierdoor loop het water er toch nog een klein beetje af.
[Afbeelding]

Deze week ga ik er nog 6 plaatsten op het dak van de veranda. Dan komt het totaal op 7770Wp, waarvan 4770Wp in een Oost/West opstelling en 3000Wp vlak.

Tip: Leg wat onder de bandjes als je er gaten in boort. Je zit zo door je dak heen :). Gelukkig had ik nog een koker Tixophalte.
Ben van plan ook nog 4 panelen op mijn garage te plaatsen met een QS1. Mag ik vragen hoeveel je kwijt was voor deze opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
PWM schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:17:
Ik heb een offerte liggen voor 10 panelen voor 4570 ex BTW (inclusief alles). Ze komen op een plat dak te liggen. De offerte gaat uit van een Solar Edge SE3000 HD-wave en 310Wp panelen. Maar, de catch is:

"Zonnepaneel: Premium 310 Wp momenteel leveren we Axitec of Q-cells met 12 jr. fabrieksgarantie"

Die Q-Cells kan ik wel vinden. Maar Axitec kom ik hier niet tegen. Iemand ervaring mee?
Wow, dat vind ik best duur. Ik heb vorig jaar 12*320Wp van Qcells laten leggen voor 3500 ex btw (ook plat dak), welliswaar geen SE, maar een string omvormer van Solax. Heb je schaduw? of vind je monitoring per paneel gewoon heel tof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 08:53

Helhond

Grunn

@reneeke1970 Bedankt!

@HellStorm666 Wat nu als de aardlek er uitklapt, dan valt bij jou wel je gehele opwekking dus weg?

Kan me voorstellen dat dit misschien minder een probleem is bij micro omvormers, en bij APS in het bijzonder omdat elk paneel direct op de micro omvormer is aangesloten met een degelijk connector.

Ik twijfel nog over de drie alamaten, geeft stukje meerprijs, maar ook stukje extra zekerheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Helhond op 10-07-2019 11:36 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

borft schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:29:
[...]

Wow, dat vind ik best duur. Ik heb vorig jaar 12*320Wp van Qcells laten leggen voor 3500 ex btw (ook plat dak), welliswaar geen SE, maar een string omvormer van Solax. Heb je schaduw? of vind je monitoring per paneel gewoon heel tof?
Heb er bijzonder weinig verstand van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VgymA84PhRQ42hDDrQyQmMqV/thumb.png

In de ochtend zal er wellicht wat schaduw op het dak liggen, maar over het algemeen denk ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PWM schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:36:
[...]

Heb er bijzonder weinig verstand van.

[Afbeelding]

In de ochtend zal er wellicht wat schaduw op het dak liggen, maar over het algemeen denk ik het niet.
Zou even je eigen topic aanmaken hiervoor. Maar mijn eerste indruk is een zeer dure offerte, de euro per watt piek verhouding is niet heel gunstig. Afhankelijk van je dak kan je of een veel lagere prijs vinden of juist veel meer panelen voor hetzelfde prijs.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 17:06

CodeIT

Code IT

hpmkruit schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:18:
[...]

Ben van plan ook nog 4 panelen op mijn garage te plaatsen met een QS1. Mag ik vragen hoeveel je kwijt was voor deze opstelling?
Ik was voor deze 4 panelen, omvormer, kabel en bevestiging 800 ex BTW kwijt. Ik kan wel bestellen bij de groothandel.

En gelijk maar een vraag:
Gisteren heeft het systeem goed gedraaid. 6.8 kWh opgewekt. Ik zag net echter dat de QS1 maar 9W terug levert, wat duidt op een probleem. Na controle bleek de alamat uit staan.

Ik heb de wasmachine groep naar een sub-groepenkast gelegd. Daar heb ik 3 alamats in zitten van 10A 30mA voor de APS, WP droger en een airco. In de documentatie van de APS staat dat het achter een gewone 30mA aardlek mag. De 'hoofd'-aardlek van de wasmachine-groep klapt er niet uit.

Bij het omzetten van de alamat ging deze gelijk weer uit, na nogmaals omzetten werkt het systeem weer en levert de omvormer weer aan het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Offerte zonnepanelen
Tsurany schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:40:
[...]

Zou even je eigen topic aanmaken hiervoor. Maar mijn eerste indruk is een zeer dure offerte, de euro per watt piek verhouding is niet heel gunstig. Afhankelijk van je dak kan je of een veel lagere prijs vinden of juist veel meer panelen voor hetzelfde prijs.
Bij deze dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-01 12:44
Wat zijn mijn opties om bij mijn toekomstige nokverhoging ruimte te houden voor tenminste 2 rijen zonnepanelen?

Ik heb een schuin dak boven een lage zolder waarvan ik de nok wil verhogen, net zoals mijn directe buren op de hoek van het rijtjesblok. Het dak ligt op ZuidWesten en de nokverhoging van de buren is ten ZuidOosten van mijn dak. Als ik het ontwerp van de buren overneem blijft er ruimte over voor slechts1 rij van 3 zonnepanelen.

Mijn dak is aan elke kant 14 dakpannen lang en 6 meter breed. Door een nokverhoging verschuift de nok verder naar de zuidwestkant en komen er raamkozijnen in het dak. Bij de buren zijn hierdoor 8 dakpannen overgebleven. Maar die verdeling geeft te weinig ruimte voor 2 rijen zonnepanelen. het bovenste deel is namelijk maar 3 dakpannen lang, ik begrijp dat je tenminste 4 dakpannen nodig hebt voor een rij zonnepanelen.

M.I. heb ik de volgende opties:

1. Mijn nokverhoging kan ik aan de andere kant van het dak maken.
Nadelen:
  • Schaduw van de nokverhoging van de buren blijft.
  • Kans dat de gemeente geen vergunning uitgeeft omdat dit de straatkant is.
  • Tegengestelde nokverhogingen naast elkaar is waarschijnlijk heel lelijk.
Voordelen:
  • meer dakpannen aan de ZuidWest kant waardoor er meer rijen zonnepanelen passen.
2. Ontwerp van de buren aanpassen door bij het bovenste schuine deel toch 4 dakpannen leggen.
Nadelen:
  • Lelijk
  • kans dat de buren het niet eens zijn met een afwijkend ontwerp - wat kunnen zij ertegen doen?
Voordelen:
  • ruimte voor 2 rijen panelen
  • geen schaduw van de buren
3. Hetzelfde ontwerp aanhouden en een oplossing bedenken om toch een rij panelen op 3 rijen dakpannen te leggen.
Nadelen:
  • kans dat het echt niet lukt om op 3 dakpannen een rij panelen te leggen.
Voordelen:
  • mooiste oplossing vwb het beeld van het rijtjesblok.
4. Geen nokverhoging maar een platte dakkapel
Nadelen:
  • Waarschijnlijk lelijk naast nokverhoging van de buren
  • Kans dat gemeente geen vergunning verleent omdat het ontwerp te veel afwijkt van die van de buren (en de buren aan de andere kant 2 huizen verder
  • Mogelijk mag/kan dit niet over de gehele breedte van 6 meter
Voordelen:
  • tweede rij panelen kan op het platte gedeelte
Wat vinden jullie?

[ Voor 16% gewijzigd door dodners op 10-07-2019 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:44

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Het allerlaatste beschikbare dakoppervlak hier is 3x3 meter. Dit wil ik natuurlijk zo efficient mogelijk volgooien, maar verder dan 2 panelen van 2x1 meter kom ik niet. De voorwaarde is dat het full black panelen moeten zijn. De panasonic van 85cm breed valt daarom helaas af.

Wie weet er een paneel met een bijzondere afmeting zodat ik 3 (of zelfs 4) panelen kwijt kan die ook nog eens volledig zwart is.

Terugverdientijd doen we niet meer aan, dus prijs is irrelevant ;)

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
prein2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:25:
Het allerlaatste beschikbare dakoppervlak hier is 3x3 meter. Dit wil ik natuurlijk zo efficient mogelijk volgooien, maar verder dan 2 panelen van 2x1 meter kom ik niet. De voorwaarde is dat het full black panelen moeten zijn. De panasonic van 85cm breed valt daarom helaas af.

Wie weet er een paneel met een bijzondere afmeting zodat ik 3 (of zelfs 4) panelen kwijt kan die ook nog eens volledig zwart is.

Je zou eens kunnen zoeken of je nog ergens de volgende panelen kunt vinden:
http://zonnepanelenaanbie...a-tri210bc-bb-zonnepaneel

Dat zijn opzich prima panelen met een afwijkende afmeting, al zal je er daar misschien ook niet veel meer mee op krijgen. Al kun je hiermee in principe een dakvlak van 3m x 2,3m vol leggen (6 stuks) = 1260Wp

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
prein2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:25:

Vooruit ik zal je een hint geven, als je het spelletje domino kent dan kun je vast iets leggen zodat er vier panelen van 2×1 passen.
Maak maar een rondje....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
reneeke1970 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:36:
[...]

Vooruit ik zal je een hint geven, als je het spelletje domino kent dan kun je vast iets leggen zodat er vier panelen van 2×1 passen.
Maak maar een rondje....
Haha... je hebt gelijk.. je krijgt er natuurlijk ook 4 panelen van 2x1 meter op:

3x portrait = 3x2meter, past er nog 1x landscape boven- of onderlangs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

DARKviper123 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:35:
[...]

Je zou eens kunnen zoeken of je nog ergens de volgende panelen kunt vinden:
http://zonnepanelenaanbie...a-tri210bc-bb-zonnepaneel

Dat zijn opzich prima panelen met een afwijkende afmeting, al zal je er daar misschien ook niet veel meer mee op krijgen. Al kun je hiermee in principe een dakvlak van 3m x 2,3m vol leggen (6 stuks) = 1260Wp
Thanks! daar ga ik eens achteraan..
reneeke1970 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:36:
[...]

Maak maar een rondje....
Bedankt voor de hint. Zojuist een extra spelregel bedacht: geen domino op mijn dak 8)7 ..
DARKviper123 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:39:
[...]

Haha... je hebt gelijk.. je krijgt er natuurlijk ook 4 panelen van 2x1 meter op:

3x portrait = 3x2meter, past er nog 1x landscape boven- of onderlangs ;)
met een 3 meter breed dak en 3 1 meter brede panelen, dan heb ik precies 0 cm meer over. Dat kan toch helemaal niet? Kijk, dicht bij de rand uitkomen is geen probleem, maar exact even groot als t dak gaat me net te ver..

[ Voor 21% gewijzigd door prein2 op 10-07-2019 13:42 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
prein2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:39:
[...]

Deze meneer schijnt ze te kunnen leveren:
https://navetto.nl/produc...nelen-voor-schuine-daken/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

[...]

Bedankt voor de hint. Zojuist een extra spelregel bedacht: geen domino op mijn dak 8)7 ..
Kun je dat zien dan met full black?
Het gat wat over blijft van 1×1 een zwarte trespa plaat in en voilla....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 23:01
AUijtdehaag schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:51:
[...]

2 horizontale rails op maken?
Sorry beetje late reactie. Er zit ongeveer 1,5 meter tussen de panelen met daartussen een daklicht. Dat gaat in dit geval niet werken. Ik zag dat SolarStell ook portrait standaarden heeft, maar de betonnen leken me handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:39
Ik ben mijn zonnepanelen set aan het uitbreiden.

Ligt 20x 170wp SF panelen op het dak aan een 5000w SMA omvormer.

Ga er nu 8x 335wp uitbreiden op het garage dak. Deze 8 komen op een andere ingang dan de 20x SF.
JA Solar JAM60S-10-335-PR-BF 335Wp halve cellen. De Vmpp per paneel is 34.36 dus 274.88 in totaal. Ik heb begrepen dat 350 Vmpp ideaal is, maar daar zit ik nu wat onder. Is dat heel erg of maar een paar %?

https://www.winkelman-zon...len/51779/?display=detail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
[...]

met een 3 meter breed dak en 3 1 meter brede panelen, dan heb ik precies 0 cm meer over. Dat kan toch helemaal niet? Kijk, dicht bij de rand uitkomen is geen probleem, maar exact even groot als t dak gaat me net te ver..
Ik wist niet dat die 3x3m exact 3000x3000mm was. Ook zijn de panelen onderling wel wat verschillend in maat. Zijn genoeg panelen met een breedte van bv: 992mm en een lengte van 1956mm. Met een beetje mazzel had je dat er wel opgekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

DARKviper123 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:24:
[...]

Ik wist niet dat die 3x3m exact 3000x3000mm was. Ook zijn de panelen onderling wel wat verschillend in maat. Zijn genoeg panelen met een breedte van bv: 992mm en een lengte van 1956mm. Met een beetje mazzel had je dat er wel opgekregen.
Ok.. Ik ga vanavond exact meten, dan zullen we 't zoen, zou wel mooi zijn als er 3 naast elkaar passen natuurlijk..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:39
Pakhaas schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:21:
Ik ben mijn zonnepanelen set aan het uitbreiden.

Ligt 20x 170wp SF panelen op het dak aan een 5000w SMA omvormer.

Ga er nu 8x 335wp uitbreiden op het garage dak. Deze 8 komen op een andere ingang dan de 20x SF.
JA Solar JAM60S-10-335-PR-BF 335Wp halve cellen. De Vmpp per paneel is 34.36 dus 274.88 in totaal. Ik heb begrepen dat 350 Vmpp ideaal is, maar daar zit ik nu wat onder. Is dat heel erg of maar een paar %?

In de datasheet van SMA lees ik dat de Vmpp range van een SMA 5000TL-21 van 175V tot 500V is.

Dus 275V zou voldoende moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:06:
[...]

In de datasheet van SMA lees ik dat de Vmpp range van een SMA 5000TL-21 van 175V tot 500V is.

Dus 275V zou voldoende moeten zijn?
Ja voldoende

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dodners schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:59:
Wat zijn mijn opties om bij mijn toekomstige nokverhoging ruimte te houden voor tenminste 2 rijen zonnepanelen?
Wat vinden jullie?
Ik zeg... eigen topic :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Eindelijk ze zijn klaar. de ure liggen erop. zal nog een foto maken
hadden eerst 1 string van 18 panelen, maar dat vond de growatt niet zo leuk. PVE to High.

Nu hebben ze volgens mij een string van 12 en een string van 6 gemaakt.

op dit moment met zware bewolking schommelt hij tussen de 140 en 150 W. Geen idee of dit redelijk is .

nu wachten op de zon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intussen ook maar een eigen topic aangemaakt:
Advies over offerte zonnepanelen op oost/west schuindak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 19:22
Titus schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:01:
Zo, ze, 7*300Wp JA Solar, liggen sinds gisterenmiddag, met 2000-S Growatt omvormer:
[Afbeelding]

Maar er klopt iets niet volgens mij:
[Afbeelding]

SHIT ik heb het dakraam open gezet en loop nu schaduw op mijn serie systeem te gooien |:( 8)7 Snel dicht gedaan om van 400W naar 800W te schieten O-)

Maar vandaag eens gekeken naar een hele dag:
[Afbeelding]
Wel een grillige dag zo te zien, of het ligt aan de 5 minuten interval van de monitoring. Zoals ook gepost in het opbrengst topic een ratio van 6 kWh/kWp, best hoog voor mijn gevoel.

Binnenkort iig maar eens kijken of ik mijn Growatt kan weten te loggen naar PVoutput.org. Toch net iets fijner dan die Growatt server.....

Tot slot nog een vraagje, als je goed inzoomt en kijkt op de 2e foto, dan zie je sommige panelen wat wittige vlekken. Dit was ik eerder in het topic tegen gekomen (zweet) Roelio86 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8" @Roelio86 Is het bij jou na wat regenbuien al schoongespoeld?
Sorry, een beetje late reactie i.v.m. vakantie. Maar ja, bij mij is het inderdaad wel schoongespoeld. Ik zie de vlekken nu helemaal niet meer! Moet goed komen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-09 14:08
Ik wilde net beginnen met mijn zonnesysteem plaatsen.

Het begint al lekker, want de clickfit EVO dakhaak zit helemaal ingedraaid nog helemaal los aan mijn dakpan+lat.

Wat is jullie ervaring hiermee? En hoe los ik dit op.

Waardeloos...😭

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HerkeLWD schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:41:

Het begint al lekker, want de clickfit EVO dakhaak zit helemaal ingedraaid nog helemaal los aan mijn dakpan+lat.

Waardeloos...😭
Misschien foto's van het dilemma?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Vraagje. Ik wil drie losse panelen plaatsen op mijn uitbouw. Ik heb 1,65m van muur huis naar dakrand uitbouw. Er zit ongeveer 1,5m tussen de panelen. De twee buitenste panelen hebben ongeveer 1,06m tot aan de buren.

Ik dacht zelf aan panasonic kuro omdat die wat korter zijn, maar helaas wel weer breder. Als ik deze gebruik mogen de beugels aan de zijkant niet uitsteken, anders kom ik op het dak van de buren. Ik zag portrait solarstells, maar kan nergens zien of het paneel er volledig op valt of dat de beugel uitsteekt. Iemand die dit weet of een beter idee heeft? De betonnen sets spreken me ook aan, maar daar dezelfde vraag.

Nu dacht ik een QS1 te gebruiken, maar het bedrijf dat ik wil laten installeren levert die niet. Zij leveren wel enphase of zijn er nog andere opties? Ik laat ook panelen op mijn dak monteren, kan vragen of ze een kabel willen trekken van de zolder via het dak/gevel naar beneden en dan zelf aansluiten. Moet deze kabel dan nog aan bepaalde eisen voldoen?

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:39
nietnormaal schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:43:
Vraagje. Ik wil drie losse panelen plaatsen op mijn uitbouw. Ik heb 1,65m van muur huis naar dakrand uitbouw. Er zit ongeveer 1,5m tussen de panelen. De twee buitenste panelen hebben ongeveer 1,06m tot aan de buren.

Ik dacht zelf aan panasonic kuro omdat die wat korter zijn, maar helaas wel weer breder. Als ik deze gebruik mogen de beugels aan de zijkant niet uitsteken, anders kom ik op het dak van de buren. Ik zag portrait solarstells, maar kan nergens zien of het paneel er volledig op valt of dat de beugel uitsteekt. Iemand die dit weet of een beter idee heeft? De betonnen sets spreken me ook aan, maar daar dezelfde vraag.

Nu dacht ik een QS1 te gebruiken, maar het bedrijf dat ik wil laten installeren levert die niet. Zij leveren wel enphase of zijn er nog andere opties? Ik laat ook panelen op mijn dak monteren, kan vragen of ze een kabel willen trekken van de zolder via het dak/gevel naar beneden en dan zelf aansluiten. Moet deze kabel dan nog aan bepaalde eisen voldoen?

Misschien is een foto of schets van de situatie duidelijker. Evt kiezen voor flatfix fusion eco, deze steken niet uit aan de zijkanten.

QS1 zou ik gewoon zelf aansluiten de AC kabel direct een geaard stopcontact in.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

HerkeLWD schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:41:

Waardeloos...😭
Nog niet gezien, kan je de totale dikte meten van bovenkant pan tot onderkant panlat
Oplossing is andere panlatten plaatsen....
Je kan de haak loshalen en dan de haak die achter de lat gaat omhoog zetten, dan steekt het deel wat normaal achter de panlat zit dus richting nok.
In dat deel zitten gaten en volgens mij is het het idee datje dat dan op het dak kan schroeven en dan de haak aandraaien. Daarmee win je de dikte van de stoflat,wat denk ik een mm of 5-6 is. Kan net genoeg zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

QS1 is niet geschikt voor 96 cell panelen.

Maar neem toch gewoon een stringomvormer?
Een SMA 1.5 bijvoorbeeld. Er komt 177 Vmpp van 3 panelen kuro, dus dat zit wel goed.
https://www.mg-solar-shop...eet%20SMA%20SB1.5-2.5.pdf
https://www.mg-solar-shop...Solar-Wechselrichter.html
https://www.winkelman-zon...7/?display=tiles&merk=SMA

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Plaats een strip achter op je panelen die niet uitsteekt, de strip schroef je aan de beton voet die je dan op willekeurige plaats kunt zetten, dus binnen de panelen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 06:25:
[...]

Een SMA 1.5 bijvoorbeeld. Er komt 177 Vmpp van 3 panelen kuro, dus dat zit wel goed.
@nietnormaal In dit geval gewoon de enphase IQ7X nemen. Geschikt voor 96 cell panelen en (ietsje) goedkoper dan de SMA. plus tracker per paneel. Nadeel is de montage achter t paneel, Maar dat is meer emotie. Enphase geeft gewoon garantie, die dingen zijn ontworpen voor de omstandigheden achter een paneel, dus dat komt goed.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7x-micro-omvormer.html

[ Voor 10% gewijzigd door prein2 op 12-07-2019 08:22 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
Andre1973 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:13:
[...]

Nog niet gezien, kan je de totale dikte meten van bovenkant pan tot onderkant panlat
Oplossing is andere panlatten plaatsen....
Je kan de haak loshalen en dan de haak die achter de lat gaat omhoog zetten, dan steekt het deel wat normaal achter de panlat zit dus richting nok.
In dat deel zitten gaten en volgens mij is het het idee datje dat dan op het dak kan schroeven en dan de haak aandraaien. Daarmee win je de dikte van de stoflat,wat denk ik een mm of 5-6 is. Kan net genoeg zijn.
reneeke1970 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:59:
[...]

Misschien foto's van het dilemma?
opgelost.

De ruimte in de haak helemaal ingedraaid is 3,5 cm.
Door de haak een flinke tik te geven is dit naar plusminus 3 cm gebracht.
De haken zitten nu stevig klem op de dakpan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fcoHqTL.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ow8lGxn.jpg

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wil hij ze niet uitlezen dan?

@HerkeLWD
Beetje veel haken?
Ik doe meestal om de 3 golfjes een haak (60 cm)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2019 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:46:
[...]

@HerkeLWD
Beetje veel haken?
Ik doe meestal om de 3 golfjes een haak
We zijn aan de andere kant van het dak begonnen en hebben net als jou om de 3 golfjes = +- 40cm een haak, dit deel waren we geëindigd en kwam zo uit.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-10 18:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Al voorbij gekomen?
LG introduceert nieuw zonnepaneel NeON R in V5-serie, uitlevering van start. Vermogen 375 Wp.

https://solarmagazine.nl/...rie-uitlevering-van-start

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 12-07-2019 13:27 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:49
Ik ben even mijn platte dak op geklommen om de installatie van de zonnepanelen te bekijken die er vanuit de nieuwbouw zijn opgelegd (5x trina 275wp). Het viel me op dat er geen aarde draad is gelegd en de zonnepanelen lijken ook niet geaard. Is dat juist?

Tevens viel me op dat ze het montageframe (vd valk) hebben gecombineerd met de buren. Dan maakt het verplaatsen van deze 5 panelen naar de garage niet mogelijk zonder extra montagemateriaal aan te schaffen. Gebeurt het vaker in nieuwbouw dat panelen aan elkaar gemonteerd worden?
Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Ik neem aan dat je waarneming juist is :-) . Andere vraag of het ook correct conform regels gedaan is, en in nieuwbouw dien je de NEN norm te volgen en dus de panelen te aarden (mits het recente nieuwbouw is).

Het delen van montage frames tussen 2 huizen lijkt me op zijn minst dubieus. Delen van zaken tussen buren zou beperkt moeten zijn tot zaken die inherent gedeeld zijn (zoals een gezamenlijke schutting op de erfgrens).
Daarom moet bv ook elk huis voor zijn eigen hemelwaterafvoer zorgen en een eigen aansluiting op de afvoer. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ik ga binnenkort over tot aanschaffen van de spullen voor mijn nieuwe huis (zie de post hier: klik.
Het betreft een grondopstelling, 8250‬ Wp totaal.

Ik heb het volgende bij elkaar 'gewinkeld':

Solar Edge 3 fase Omvormers 12.5K 1x á € 1877,16 incl. BTW
Solar-Edge-WiFi-kit 1x á € 61,25 incl. BTW
Canadian Solar Poly 275wp zonnepaneel 30x á € 109,00 incl. BTW, totaal € 3270,00 incl. BTW
Solar Edge P300 optimizer á € 50,37 incl. BTW, totaal € 1511,10 incl. BTW
3x10 portrait zonneschans voor totaal 30 panelen 1x á € 1761,00 incl. BTW

Totaal kom ik op een bedrag van € 8480,51 incl. BTW (BTW totaal € 1780,98).

Zit ik op het juiste spoor qua materiaal? Of heb ik gekke keuzes gemaakt en zijn er betere opties?

Er komen nog kosten bij voor solarbekabeling, stekkers, verlopen, etc. Dit moet ik allemaal nog nader bekijken samen met een kameraad van waarmee ik alles ga aanleggen (mocht iemand daar nog tips/adviezen voor hebben dan hoor ik dat graag).

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:28

DatraxZ

TrueCrypts Everything

2 Weken geleden heb ik samen met een kennis mijn PV installatie aangelegd :

18x LG Neon 2 330Wp Black - 5940Wp totaal : 8 panelen op de oostzijde , 10 panelen op de westzijde
SolarEdge 3500 omvormer, P370 optimizers , 1 string.
Zwarte frame en klemmen en dakhaken van de firma Schletter.

Ik had voorheen enkele installateurs aangeschreven, helaas waren alle offertes (ver) boven de 8000€, terwijl ons voorzien budget eigenlijk 6500€ is, dus besloten om het dan maar zelf te doen. En dat is dus gelukt, en binnen budget (BTW, Keuring, etc... inclusief).

Opbrengst sinds 01/07/2019 : 380.22 KWh.
Enkele (helaas erg brakke ) plaatjes :

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/k2r3lrpsgnsxhbc/1.jpg?dl=0
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/kfqw685si04l3nz/2.jpg?dl=0

Het Solaredge systeem werkt fijn, doch laat de monitoring het soms (eerder zelden) eens afweten. De updates komen dan pas (veel) later binnen. Een kennis met de oudere versie van deze omvormer, (degene die nog een display hadden) heeft dit probleem niet, kennissen met het nieuwe model (zonder display) hebben dezelfde issues met het monitoring systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-10 22:07
DatraxZ schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:09:
Het Solaredge systeem werkt fijn, doch laat de monitoring het soms (eerder zelden) eens afweten. De updates komen dan pas (veel) later binnen. Een kennis met de oudere versie van deze omvormer, (degene die nog een display hadden) heeft dit probleem niet, kennissen met het nieuwe model (zonder display) hebben dezelfde issues met het monitoring systeem.
Heb ik nog niet gemerkt. Ik heb sinds een paar weken het nieuwere model van mijn 'versie'.
Wel een tip: je kan bij de displayloze direct naar de omvormer kijken zonder het SE portal: zoek even uit (handigst op je router, dhcp lijst, of als je Linux ken met nmap) op welk ip adres hij zit en type dat in je browser.

Ik trek er inmiddels ook al mijn data in Domoticz uit (zie dit forum/deze post: KrL in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren" met dank aan @KrL).

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Han schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:06:
Ik ga binnenkort over tot aanschaffen van de spullen voor mijn nieuwe huis (zie de post hier: klik.

Canadian Solar Poly 275wp zonnepaneel 30x á € 109,00 incl. BTW, totaal € 3270,00 incl. BTW

Zit ik op het juiste spoor qua materiaal? Of heb ik gekke keuzes gemaakt en zijn er betere opties?

Er komen nog kosten bij voor solarbekabeling, stekkers, verlopen, etc. Dit moet ik allemaal nog nader bekijken samen met een kameraad van waarmee ik alles ga aanleggen (mocht iemand daar nog tips/adviezen voor hebben dan hoor ik dat graag).
Met grondopstellingen heb ik wel wat ervaring, 10j geleden hebben hier met de collega's 1 gebouwd van 314 panelen. De hellingshoek is 7° van die installatie.

Je voorgestelde hellingsgraad van 10° is wat betreft opbrengst OK, het verlies tegenover de 'betere' 35° hellingshoek is beperkt. (wij halen 0.8-0.85 KWh/KWp op 7°).

Echter, op deze lage hellingsgraden is jaarlijks reinigen absoluut nodig. Door de lage hellingsgraad loopt het regenwater niet erg snel af, en stof en vuil hopen zich op op de onderzijde van het paneel.
Door de lage hellingshoek is hagelinslag bvb een iets groter probleem. Wij hebben hier 4mm glas op onze panelen, en dat heeft tot nu toe alle weer-fenomenen goed weerstaan. Let dus bij de aankoop hierop, absoluut minimum is 3.2mm glasdikte.
Verder goed berekenen wat de afstand tussen de rijen zal zijn. Zoals ik zie is er voldoende plaats, dus hou best wat afstand om schaduwvorming van de rij ervoor op de rij erachter tegen te gaan.

Wat betreft omvormer : hier in .be worden we belast op het omvormer vermogen, dus hier onderdimensioneren we typisch vrij fors. Voor deze installatie zou ik een SE7K nemen.

Maak je een designer account aan op Solaredge, en teken aldaar je installatie eens uit (is erg eenvoudig), en dan kun je simuleren hoeveel clipping (meer PV vermogen dan omvormer vermogen) je hebt. Met mijn Oost-West installatie (5940Wp totaal op een SE3500) heb ik zelfs in deze zomermaanden zo goed als geen clipping. Jaarlijkse clipping is >0.2% volgens Solar edge.

Zeer belangrijk : koop echte MC4 connectoren (geen China copy). Dat gaat je later een hoop ellende besparen. Ben al meer dan eens uitgebrande, geroeste, ..; connectoren tegengekomen. Zorg er ook voor dat deze zo weinig mogelijk in contact komen met water. (met tie wraps onder de panelen vastmaken)
Gebruik altijd ononderbroken kabels (dus bvb geen 3 aparte stukken die aan elkaar gezet zijn met MC4 connectors) tussen bvb je omvormer en je PV installatie.

Veel succes met de installatie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Han
8250 Wp wat schaduwvrij ligt, heb je toch geen optimizers voor nodig?
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP8.0-3AV-40
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (Kies nieuw project)
Stop dat geld van die optimizers liever in meer panelen. Brengt meer op.

En vanwaar de keuze voor een 12,5 kW met 8250 Wp?
Wel een dure leverancier heb je gekozen als ik dit al vergelijk

Is valkfield iets?
https://www.valksolarsyst...lden/valkfield-double-row

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2019 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

DatraxZ schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:01:
[...]Echter, op deze lage hellingsgraden is jaarlijks reinigen absoluut nodig. Door de lage hellingsgraad loopt het regenwater niet erg snel af, en stof en vuil hopen zich op op de onderzijde van het paneel.
Door de lage hellingshoek is hagelinslag bvb een iets groter probleem. Wij hebben hier 4mm glas op onze panelen, en dat heeft tot nu toe alle weer-fenomenen goed weerstaan. Let dus bij de aankoop hierop, absoluut minimum is 3.2mm glasdikte.
De panelen die ik heb gekozen zijn voorzien van 3.2 mm tempered glass, het minimale wat jij aan geeft. Qua reinigen lijkt het mij geen probleem, het komt ergens op mijn perceel te staan, op een plek waar ik goed bij kan en er dus met enige regelmaat gereinigd kan gaan worden.
Verder goed berekenen wat de afstand tussen de rijen zal zijn. Zoals ik zie is er voldoende plaats, dus hou best wat afstand om schaduwvorming van de rij ervoor op de rij erachter tegen te gaan.
Ik heb gekozen voor één schans,waarop een 10 rijen van 3 zonnepanelen in portrait boven elkaar zijn gesitueerd, zoals hier, maar dan 5x aan elkaar:

Afbeeldingslocatie: https://www.sellectzonnepanelen.nl/Files/2/48000/48037/ProductPhotos/Large/567801124.jpg

Er zal enkel schaduw zijn wanneer de zon onder gaat, waarbij de onderste rij als eerste minder zon krijgt. De panelen liggen niet in elkaars baan die dus schaduw kunnen veroorzaken :)
Wat betreft omvormer : hier in .be worden we belast op het omvormer vermogen, dus hier onderdimensioneren we typisch vrij fors. Voor deze installatie zou ik een SE7K nemen.
Dit is, zover ik weet, in NL niet aan de orde. De reden dat ik een zwaardere omvormer heb gekozen is tweeledig; ten eerste biedt het mij in de toekomst de mogelijkheid om uit te gaan breiden zonder een extra omvormer te moeten aanschaffen en de andere reden is het, in verhouding, geringe prijsverschil. Een SE7K is 'slechts' € 370,00 goedkoper. Op het totale kostenplaatje een klein verschil, helemaal omdat ik ook nog de BTW terug krijg.
Maak je een designer account aan op Solaredge, en teken aldaar je installatie eens uit (is erg eenvoudig), en dan kun je simuleren hoeveel clipping (meer PV vermogen dan omvormer vermogen) je hebt.
Ga ik doen, thanx voor het advies :)
Zeer belangrijk : koop echte MC4 connectoren (geen China copy). Dat gaat je later een hoop ellende besparen. Ben al meer dan eens uitgebrande, geroeste, ..; connectoren tegengekomen. Zorg er ook voor dat deze zo weinig mogelijk in contact komen met water. (met tie wraps onder de panelen vastmaken)
Gebruik altijd ononderbroken kabels (dus bvb geen 3 aparte stukken die aan elkaar gezet zijn met MC4 connectors) tussen bvb je omvormer en je PV installatie.
Check, deze tip neem ik mee :)

@AUijtdehaag
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:26:
@Han
8250 Wp wat schaduwvrij ligt, heb je toch geen optimizers voor nodig? Stop dat geld van die optimizers liever in meer panelen. Brengt meer op.
Zo'n oppervlakte gaat nooit 100% in de zon staan wanneer de zon in beeld komt en uit beeld gaat. Wanneer de zon richting de panelen komt zzullen de panelen welke het verste weg staan het eerste de volle zon krijgen volgens mij. Net als wanneer de zon onder gaat, dan zal de bovenste rij het langste zon blijven houden ten opzichte van de onderste rij die dan schaduw krijgt.
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP8.0-3AV-40
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (Kies nieuw project)
En vanwaar de keuze voor een 12,5 kW met 8250 Wp?
Wel een dure leverancier heb je gekozen als ik dit al vergelijk
Sommige zaken zullen her en der goedkoper zijn wanneer ik los ga bestellen, echter is deze leverancier verreweg de goedkoopste qua zonneschansen (vergelijk maar eens). Gemiddeld kom ik nog vrij laag uit qua totaalprijs terwijl ik alles, m.u.v. de panelen, bij één leverancier koop. Daar ligt ook aan een stukje gemak van mijn kant, plus een stukje luiheid. Maar de keuze van leverancier is puur gebaseerd op de prijs van de zonneschans :)

[ Voor 20% gewijzigd door Han op 12-07-2019 17:46 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Han
Gelukkig heeft een SMA 2x mppt ingangen en schaduw management. (Optitrac)
Dus opsplitsen moet je zowiezo.
Maar klik eens op mijn link van sunnydesignweb om dit te controleren.
Als het om horizontale schaduw gaat, zou ik de panelen in landscape leggen ivm de diodes in de panelen.

Die optimizers ga je lang over doen om die terug te verdienen tov bovenstaande manier.
Maar goed, het zijn jouw centen, dus doe er wat nuttigs mee.

Edit
Misschien een tip. P600 of P700 met SE 15K, heb je maar de helft aan optimizers nodig.
Maar nogmaals, vind ik het een beetje zonde vh geld, bij geen schaduw.

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2019 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

@AUijtdehaag
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:49:
@Han
Gelukkig heeft een SMA 2x mppt ingangen en schaduw management. (Optitrac)
Maar klik eens op mijn link van sunnydesignweb om dit te controleren.
Als het om horizontale schaduw gaat, zou ik de panelen in landscape leggen ivm de diodes in de panelen.
Het probleem met landscape is bij 30 panelen de gehele lengte van de opstelling. Dan zou ik voor schans moeten gaan waarbij er meer dan drie boven elkaar kunnen worden geplaatst om het niet te breed te laten worden. De omvang van deze opstelling kan ik, en zeker mijn vrouw, bekoren. Die Sunnydesignweb had ik al eens bekeken maar daar kom ik niet uit, telkens als ik wat probeer poppen bij wijze van spreken nieuwe uitroeptekens op. Ik kom daar niet echt uit, er ontbreekt mij de kennis.
Die optimizers ga je lang over doen om die terug te verdienen tov bovenstaande manier.
Maar goed, het zijn jouw centen, dus doe er wat nuttigs mee.
Check, dacht het geen kwaad kon en dat het rendabel zou zijn. Maar ik heb er te weinig verstand van om het te weerleggen. Er staan geen bomen o.i.d. in de weg en de opstelling staat geheel vrij. Dan zal ik de optimizers skippen.
Dus opsplitsen moet je zowiezo.
Zou je dit willen toelichten? Moet ik een extra omvormer aanschaffen? Of de zonnepanelen niet op één string aansluiten maar meerdere? Nogmaals, ik ben een leek, excuses voor mijn onbegrip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Han dat eerste en laatste half uurtje produceren ze weinig dus erg weinig winst met optimisers.
En er is hier iemand op forum die heeft steiger pijpen de grond in gedaan waar panelen aan hangen. Jou 60 euro per paneel voor schans vind ik best beetje absurd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Aha ok, als je met 1 rij werkt zijn die berekeningen idd niet nodig.Ziet er verder prima uit.

edit : Zoals ook anderen aangeven : indien geen schaduw vorming gaat optreden zal een SMA of Fronius omvormer goedkoper uitkomen.

Ik bedacht net nog enkele dingen:

Je zal een MC4 krimptang moeten hebben om de connectoren aan de kabels te zetten.
Verder weet ik niet hoe het in NL geregeld is, maar in BE is voor een aansluiting van omvormers met een vermogen groter dan 10KVA (op een 3-fasig net) een aparte ontkoppelbeveiliging & netbewakingsrelais nodig aan AC zijde. Die zijn niet goedkoop.
Indien je overweegt om een 12.5 KW omvormer te nemen, is het misschien een goed idee om even te informeren bij de netbeheerder of dit is toegelaten (indien van toepassing voor NL)

[ Voor 8% gewijzigd door DatraxZ op 12-07-2019 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

reneeke1970 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:25:
@Han dat eerste en laatste half uurtje produceren ze weinig dus erg weinig winst met optimisers.
En er is hier iemand op forum die heeft steiger pijpen de grond in gedaan waar panelen aan hangen. Jou 60 euro per paneel voor schans vind ik best beetje absurd.
Mjah... ik ben niet handig en ben min of meer aangewezen op kant-en-klaar oplossingen waar het gaat om bevestigingsmaterialen. Deze grondzonneschans was één van de goedkoopste die ik kon vinden in combinatie met 30 panelen. Ik vind alleen maar nog duurdere oplossingen. Daar komt bij dat ik dan verzekerd ben dat het allemaal goed is, alles in één keer te plaatsen is en het mij zelf in dat opzicht geen werk en tijd kost :)
DatraxZ schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:32:
Aha ok, als je met 1 rij werkt zijn die berekeningen idd niet nodig.Ziet er verder prima uit.

Ik bedacht net nog enkele dingen:

Je zal een MC4 krimptang moeten hebben om de connectoren aan de kabels te zetten.
Verder weet ik niet hoe het in NL geregeld is, maar in BE is voor een aansluiting van omvormers met een vermogen groter dan 10KVA (op een 3-fasig net) een aparte ontkoppelbeveiliging & netbewakingsrelais nodig aan AC zijde. Die zijn niet goedkoop.
Indien je overweegt om een 12.5 KW omvormer te nemen, is het misschien een goed idee om even te informeren bij de netbeheerder of dit is toegelaten (indien van toepassing voor NL)
Het gereedschap hebben we, die kameraad van mij heeft in het verleden panelen geplaatst voor een zonneboer, dus dat komt goed, net als het plaatsen en aansluiten. Overigens heb ik geen idee of er toestemming nodig is voor het plaatsen van een dergelijke omvormer, zal daar naar informeren bij die leverancier.

[ Voor 39% gewijzigd door Han op 12-07-2019 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Han schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:23:
@AUijtdehaag
[...]

Check, dacht het geen kwaad kon en dat het rendabel zou zijn. Maar ik heb er te weinig verstand van om het te weerleggen. Er staan geen bomen o.i.d. in de weg en de opstelling staat geheel vrij. Dan zal ik de optimizers skippen.
[...]
Zou je dit willen toelichten? Moet ik een extra omvormer aanschaffen? Of de zonnepanelen niet op één string aansluiten maar meerdere? Nogmaals, ik ben een leek, excuses voor mijn onbegrip :)
Een (poly) paneel levert 31 Vmpp.

30 panelen x 31 Vmpp = 930 Vmpp
De 3-fase SMA wil het liefst 580 Vmpp (uit mijn hoofd) en gaat tot 850 Vmpp.
30 panelen in 1 string is teveel dus.

Dus deel je het door 2 = 15 panelen.
15x 31 Vmpp = 465 Vmpp per string. Is wat lage spanning en kost een kleine % verlies (minder opbrengst) omdat het geen 580 Vmpp is. Maar dat verlies is erg klein.
Beter is dus 18 of 19 panelen per mppt ingang. (ideaal) maar ook maar een kleine winst.

Dus 2 strings van 15. De SMA heeft 2 onafhankelijk MPPT ingangen.
De een beinvloed de ander niet met schaduw.
Je zou er ook 20 en 10 van kunnen maken eventueel, op 1x 3-fase stringomvormer .

Qua breedte.
3x10 portrait = 10 mtr breed. = 30 panelen
4x6 landscape = 10 mtr breed = 24 panelen
https://www.valksolarsyst.../almelo-valkfield-quattro

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2019 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:43:
[...]

15x 31 Vmpp = 465 Vmpp per string. Is wat lage spanning en kost een kleine % verlies (minder opbrengst) omdat het geen 580 Vmpp is. Maar dat verlies is erg klein.
Beter is dus 18 of 19 panelen per mppt ingang. (ideaal) maar ook maar een kleine winst.

Daarom met strings van 15 stuks normaliter P404's echter kan het tot 50 optimizers wel in 1 string.
Bij Solar edge bepaalt het V van de optimizers. Er kan 11250Wp per string.

Maar je had het over SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:43:

Je zou er ook 20 en 10 van kunnen maken eventueel.
Check, thanx voor de toelichting, het wordt mij al allemaal wat duidelijker :)
Qua breedte.
3x10 portrait = 10 mtr breed. = 30 panelen
4x6 landscape = 10 mtr breed = 24 panelen
https://www.valksolarsyst.../almelo-valkfield-quattro
Daar had ik reeds een offerte bij opgevraagd, ontzettend duur, meer iets voor bedrijven, niet voor particulieren.

En qua verdeling; wanneer ik kies voor een 4x6 opstelling dan blijf ik inderdaad binnen de 10 meter breedte maar wordt het geheel een stuk hoger. Bij 3x 10 portrait 'verticale lengte' 2,97m (3x 99,2cm), bij landscape 6,60m (4x 165cm).Dus dan heb ik en minder panelen en komen ze hoger boven de grond, hetgeen mijn uitzicht op de landerijen belemmerd. Dat krijg ik met moeders niet glad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Han
Het is andersom.
Landscape 4x 1m = 4 mtr hoog (diep)
Portrait is 3x 1m65 = 4m95 hoog (diep)

Vrije veld opstellingen

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2019 19:09 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Eind van de zomer verwacht ik het zuidelijke dak voor 3/4 vol te hebben liggen met zonnepanelen (opbrengst circa 2 maal het huidige e-verbruik). Naast het zuidelijke dak heb ik nog twee kleinere daken (oost/west), en een noordelijk dak, en ik was benieuwd hoe het vermogen zich over de dag zou spreiden. Op internet kwam ik zo snel geen tools tegen en ben zelf maar wat gaan knutselen in Excel (hoe moeilijk zou het immers kunnen zijn...?).

Na een paar weekenden denk ik een redelijke rekensheet in elkaar gedraaid te hebben, maar ik liep wel tegen enkele opvallende zaken aan welke ik graag wil delen. Laat ik beginnen met twee grafieken die grafisch de stand/verloop van de zon over de seizoenen weergeeft:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oSA24k5.png
figuur 1 - Verloop verticale stand van de zon over de tijd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NfCR72I.png
figuur 2 - Beschrijving van het verloop van de zon (per 5 dagen).

Mijn verwachting was dat het het lastigst zou zijn om het verloop van de zon goed in excel te krijgen, dus zodra ik het erin had staan maakte ik een klein vreugdedansje, en verwachtte ik in no-time het vermogen tevoorschijn te kunnen toveren. Ik begon met de input: 4 vlakken met zonnepanelen onder verschillende hoeken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8kt1HMW.png
Figuur 3 - invoer 4 dakvlakken.

De volgende stap was het uitrekenen van de invalshoek van het zonlicht (verschilhoek paneel/zon). Voor de bepaling van de verschilhoek begon ik met rekenen met verschilhoeken, maar ben uiteindelijk overstapt op rekenen met vectoren omdat dit zo lekker inzichtelijk werkt (mijn vroegere wiskunde-docent zou waarschijnlijk een hartverzakking krijgen als hij leest dat ik toch eindelijk het nut van vectoren inzie :+). Vervolgens heb ik nog enkele 1/0 voorwaarden toegevoegd zodat er geen vermogen wordt meegerekend als de invalshoek groter is dan 90 graden, of de zon onder de horizon zit.

Vervolgens komt het lastige;

[1] Mijn vermoeden was dat een uurtje zon in de ochtend minder opbrengt dan in de middag (zelfs bij dezelfde invalshoek). Dit blijkt te kloppen, zie tabel 3 van deze website: http://wiki.bk.tudelft.nl/bk-wiki/Zon_bouwfysica. Met de formule qdir,n= a-b.e-c.sin.h kun je vervolgens de intensiteit van de normaalstraling bepalen. Voor diffuus licht zijn ook formules gegeven, maar aangezien ik geen kennis heb over de efficiëntie van zonnepalen i.r.t. diffuus licht ben ik hier praktisch mee omgegeven (zie [2]). Afhankelijk van de hoek van de zon t.o.v. maaiveld en het seizoen heb je meer/minder vermogen per m2.

[2] Zonnecellen leveren het meeste op wanneer ze direct bestraalt worden door de zon, maar ook op een bewolkte dag zal er vermogen gegenereerd worden. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om enkel de directe zonbestraling mee te rekenen (zie [3]), en voor het diffuse licht een verhogingsfactor in rekening te brengen op de opbrengst welke door directe zonbestraling ontstaat (10%). Ik geef toe dat dit niet echt een wetenschappelijk verantwoorde aanpak is, maar als ingenieur kan ik hier prima mee uit de voeten O-) .

[3] Hoeveel zon moet je meerekenen? In eerste instantie was ik van plan om te gaan rekenen met het aantal zonuren, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor de normaalsom zonneschijnduur. Reden hiervoor is dat bij "zonuren" de zonintensiteit reeds verrekend zou zijn, terwijl ik dit zelf al heb bepaald. Gelukkig waren op de website van het KNMI mooie grafieken te vinden met de normaalsom (gemiddelde waarden over 30 jaar):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9Z58xrf.png
Figuur 4 - normaalsom zonneschijnduur.

Na wat geworstel met de software heb ik uiteindelijk de volgende grafiek eruit gekregen. Het geeft een inschatting van de opbrengst van de verschillende paneelgroepen in kWh/dag. Opvallend is dat er in juni een dip zit in de opbrengst, dit komt doordat de normaalsom zonneschijnduur in mei gemiddeld hoger was dan in juni (en vervolgens in juli weer toeneemt). Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht, maar vind het toch wel leuk dat dit uit de sheet komt rollen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aMWgNrA.png
Figuur 5 - Opbrengst in kWh/dag.

Doordat ik de stand van de zon elk kwartier bepaald had (en elke 5 dagen), kon ik het vermogen van de zonnepanelen over de dag ook inschatten. De legenda is een beetje lastig leesbaar doordat ik de lijnen t.b.v. de leesbaarheid deels transparant heb moeten maken. Oranje = klein oostdak / Blaauw = groot zuiddak / Paars = klein noorddak / Groen = klein westdak. De zwarte gestippelde lijnen vormen de optelsom van de 4 paneelgroepen.
De hiervoor genoemde lijnen zijn gebaseerd op gemiddelde opbrengst, maar i.r.t. de omvormen is het ook interessant om te weten hoeveel watt er geproduceerd wordt als het zonnetje volop schijnt. In het lichtgrijs heb ik zodoende ook nog het vermogen weergegeven zonder dat er gemiddeld is, dus de weergave van het gesommeerde volle vermogen. De rode lijn geeft vervolgens de capaciteit van de omvormer weer (heb er nu een 9k omvormer inzitten t.b.v. mogelijke uitbreiding systeem zuiddak)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D63p6YA.png
Figuur 6 - verloop van vermogen PV-systeem over de dag (per 5 dagen weergegeven).
Edit: eenheid op verticale as van figuur 6 dient Wp te zijn ipv KWh/dag

Volgens de rekensheet kom ik met 24 panelen van 330wp onder 45 graden (20graden gedraaid tov zuid) op een jaaropbrengst van 6978kWh (alle daken tezamen zou 11376kWh opleveren), de praktijk zal moeten uitwijzen of dit een beetje in de buurt komt :P (verlies en degradatie zitten er nog niet in verwerkt). Het was wel leuk om de sheet in elkaar te zetten en ik heb er een hoop van opgestoken. Aanvankelijk twijfelde ik nog of ik hier een post over zou moeten maken, maar wellicht kunnen andere hobbyisten/Tweakers hier nog inspiratie uit putten (en anders hoop ik dat het vermakelijk leesvoer was :7 ).

PS. Mocht iemand nog actuele documentatie hebben over de opbrengst/efficiëntie van zonnepanelen onder diffuus/indirect licht dan hoor ik het graag!

[ Voor 2% gewijzigd door Drumatiko op 15-08-2019 16:39 . Reden: update n.a.v feedback ]

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Drumatiko schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:39:
Eind van de zomer verwacht ik het zuidelijke dak voor 3/4 vol te hebben liggen met zonnepanelen (opbrengst circa 2 maal het huidige e-verbruik). Naast het zuidelijke dak heb ik nog twee kleinere daken (oost/west), en een noordelijk dak, en ik was benieuwd hoe het vermogen zich over de dag zou spreiden. Op internet kwam ik zo snel geen tools tegen en ben zelf maar wat gaan knutselen in Excel (hoe moeilijk zou het immers kunnen zijn...?).

PS. Mocht iemand nog actuele documentatie hebben over de opbrengst/efficiëntie van zonnepanelen onder diffuus/indirect licht dan hoor ik het graag!
Knap werk! Je kan je resultaten tegenchecken met onderstaande sites :

Deze is vrij accuraat :

klik
Je kan er maar 2 paneelvelden tegelijk in simuleren, maar het werkt erg goed.
Er is ook een maandelijkse berekening van directe en diffuse instraling (naar opbrengst)

Voor nog een accuratere berekening (per paneelgroep ):
klik

[ Voor 3% gewijzigd door DatraxZ op 12-07-2019 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:27
@Drumatiko
paneel temperatuur kun je ook nog meenemen varieert per type paneel tussen -0,15%/°C -0,5%/°C

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
DatraxZ schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:05:
[...]

Knap werk! Je kan je resultaten tegenchecken met onderstaande sites :

Deze is vrij accuraat :

klik
Je kan er maar 2 paneelvelden tegelijk in simuleren, maar het werkt erg goed.

Voor nog een accuratere berekening (per paneelgroep ):
klik
Bedankt d:)b , op de tweede website kom ik op de volgende resultaten:

Paneelgroep 1: (oostdak). Ik kom op 10% minder kWh uit, terwijl de website ook 15% verlies rekent.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rDHUdpa.png

Paneelgroep 2: (zuiddak). Ik kom op nagenoeg hetzelfde uit, maar de website rekent 15% verlies.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/88eZxnC.png

Mijn vermoeden is dat ik de opbrengst door indirect licht nog wat conservatief inschat, aangezien panelen welke onder een "inefficiënte" hoek staan hier relatief gezien veel baad bij hebben (andere ratio direct/indirect).

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 06:25:
[...]

Ja, dat is natuurlijk ook een idee. Ik ga er naar kijken. De panelen op het dak komen ook aan een SMA 3.0, dat worden 8x 320 oost en 8x 320 west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nietnormaal schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:31:
[...]

Ja, dat is natuurlijk ook een idee. Ik ga er naar kijken. De panelen op het dak komen ook aan een SMA 3.0, dat worden 8x 320 oost en 8x 320 west.
Die zouden eventueel parallel op 1 mppt kunnen. (mits je geen schaduw daar op hebt) (poly string)

Alleen de 3x 59 Vmpp is dan aan de krappe kant voor mppt 2

Je zou het eens in moeten voeren op sunnydesignweb (kies nieuw project)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:38:
[...]

Die zouden eventueel parallel op 1 mppt kunnen. (mits je geen schaduw daar op hebt) (poly string)

Alleen de 3x 59 Vmpp is dan aan de krappe kant voor mppt 2

Je zou het eens in moeten voeren op sunnydesignweb (kies nieuw project)
Ik heb het geprobeerd, maar hij zegt dat het niet kan. Misschien doe ik iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:24
Ik wilde er nooit aan geloven, maar toch maar eens een offerte aangevraagd. Nu worden de volgende panelen aangeboden: SUNPORT SPP295WP 60Cell POLY. Zover ik het begreep zijn deze van AEG.
Daar ik er totaal geen kijk op heb of dit van enige kwaliteit is (ik zie zoveel merken/typen), is mijn vraag of dit in het hoger segment zit. Zo niet; welke dan wel? Ik zie wel LG, Panasonic en andere grote namen. langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nietnormaal schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:03:
[...]

Ik heb het geprobeerd, maar hij zegt dat het niet kan. Misschien doe ik iets verkeerd.
Welke panelen heb je op het oog, voor oost/west ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Dat zijn URE 320Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 3.0 -1AV-41 is zowiezo te klein voor 2x 8 oost/west.
Dat moet een 3.6 -1AV-41 worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WIcyIQoWsZ4iIGUnMJu85u8V/thumb.jpg

En een 4.0 -1AV-41 kan met de 3 kuro's erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AicFXChvl0pgiJFIRwctS6WS/thumb.jpg

Al zal die mppt ingang met 3 kuros en wat schaduw wel vroegtijdig niet veel doen.
Maar het kan gewoon dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:28:
[...]

De 3.0 -1AV-41 is zowiezo te klein voor 2x 8 oost/west.
Dat moet een 3.6 -1AV-41 worden.
[Afbeelding]

En een 4.0 -1AV-41 kan met de 3 kuro's erbij.
[Afbeelding]

Al zal die mppt ingang met 3 kuros en wat schaduw wel vroegtijdig niet veel doen.
Maar het kan gewoon dus.
Ah dank je wel. Mijn dak is wel wat stijler, ik denk 50 tot 55 graden. Hier is wel schaduw van de huizen van de buren in de ochtend en avond. Had ik ooit een topic over gemaakt. Zonnepanelen op lastig dak

In principe hebben de drie kuro's geen schaduw, behalve in de winter van het huis achter ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nietnormaal
Ah ok.
Dan is een 3.0 groot genoeg inderdaad op 50 graden met 2x 8

Nog even aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DkGLHBSd1d5wyoaLn9X8xAbj/thumb.jpg

Het is alleen lastig te bepalen bij schaduw op die 2x 8 panelen, hoe dat gaat met een polystring.
Elk op een aparte mppt ingang, gaat beter denk ik.
En dan de 3 kuros toch op een kleine sma 1.5
Maar wordt wel stuk duurder.

Zijn die URE 320 Halfcell? Ik lees morgen nog eens je topic door.. :z

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2019 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietnormaal
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:47:
@nietnormaal
Ah ok.
Dan is een 3.0 groot genoeg inderdaad op 50 graden met 2x 8

Nog even aangepast:
[Afbeelding]

Het is alleen lastig te bepalen bij schaduw op die 2x 8 panelen, hoe dat gaat met een polystring.
Elk op een aparte mppt ingang, gaat beter denk ik.
En dan de 3 kuros toch op een kleine sma 1.5
Maar wordt wel stuk duurder.

Zijn die URE 320 Halfcell? Ik lees morgen nog eens je topic door.. :z
Ja klopt zijn half cell

https://www.solar-bouwmarkt.nl/ure-320wp-mono-duo-320wp.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoA
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10-2023
Goedemorgen!

ik ben bezig met een setup, heb wat offertes en ben benieuwd of ik het nu slim aangepakt heb.
Heb 3 daken waarvan 1 op het oosten en 1 met een heel klein beetje schaduw.
Vraag is of ik SolarEdge nodig heb of dat ik het ook op een andere manier kan oplossen. Wat zou jullie advies zijn?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/91tjyfA.png

ik ben een eigen topic gestart met de berekeningen en de offerte.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1933602

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
Drumatiko schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:39:

[1] Mijn vermoeden was dat een uurtje zon in de ochtend minder opbrengt dan in de middag (zelfs bij dezelfde invalshoek). Dit blijkt te kloppen, zie tabel 2 van deze website: http://wiki.bk.tudelft.nl/bk-wiki/Zon_bouwfysica. Afhankelijk van de hoek van de zon t.o.v. maaiveld en het seizoen heb je meer/minder vermogen per m2.
Ik heb het artikel gelezen en de tabel bestudeerd, maar ik blijf benieuwd naar de kwalitatieve reden van jouw vermoeden. In principe is het toch gewoon symmetrisch?

Oh en t.a.v. vectoren en wiskunde in het algemeen: zou willen dat mijn zoon zich dat ook nu al zou realiseren. 😐

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 13:27
Wiley99 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:47:
[...]

Ik heb het artikel gelezen en de tabel bestudeerd, maar ik blijf benieuwd naar de kwalitatieve reden van jouw vermoeden. In principe is het toch gewoon symmetrisch?

Oh en t.a.v. vectoren en wiskunde in het algemeen: zou willen dat mijn zoon zich dat ook nu al zou realiseren. 😐
Er zijn minimaal 2 variabelen die voor ochtend/middag asymmetrie zorgen:
1. transparantie van de atmosfeer
2. temperatuur

t.a.v. 1: in ons land komt het regelmatig voor dat het 's morgens nog niet zo helder is als 's middags
t.a.v. 2: het is gemiddeld 's morgens kouder dan 's middags en daardoor zal het paneelrendement 's morgens hoger zijn

Welke van deze 2 factoren de overhand krijgt, ligt aan het seizoen en het specifieke weer op die dag maar in principe is er geen sprake van symmetrie.

Er bestaan Python modules die met al deze factoren rekening houden. Ik ben hier ooit eens aan begonnen toen ik uit de PV data wilde afleiden of het bewolkt was vlak voor de schemering. Dit omdat ik mijn PV systeem als sensor gebruik om de verlichting aan te sturen. Ik ben daar uiteindelijk mee gestopt omdat het teveel werk was en een veel eenvoudiger oplossing gevonden maar als je zoals @Drumatiko het exact wil uitrekenen kan dat wel.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Han schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:06:

Mijn shopping-list voor een vergelijkbare set:
34 maal https://www.winkelman-zon...ly-285wp-half-cell/51751/ 9690Wp voor 3.3638,00
1 maal https://www.winkelman-zon...etapp-configuratie/51778/ 1.129,00
34 maal https://www.winkelman-zon...00-power-optimizer/50001/ 1502,80
Voor 30 panelen zou het 5.665,00 incl. BTW en 4.681,81 excl. BTW geweest zijn.
Totaal incl. BTW 6.269,80 excl. BTW 5181,65 voor 9690Wp welke onder 10 graden zonder aftoppen volgens https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#SA 9090kWh op jaarbasis gemiddeld zal gaan leveren. 4-5% er af voor het aftoppen en je krijgt een installatie die 1KWh levert voor de prijs van 0,036. Zonder eigenverbruik en een opbrengst voor terugleveren a 0,11 excl. BTW een prima investering lijkt me.
PS. Bevestigings materiaal en loonkosten zitten er nog niet in. Wel 2% onderhoudskosten per jaar.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/s5t7tmxojd.20.55.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
cville schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:42:
[...]

Er zijn minimaal 2 variabelen die voor ochtend/middag asymmetrie zorgen:
1. transparantie van de atmosfeer
2. temperatuur

t.a.v. 1: in ons land komt het regelmatig voor dat het 's morgens nog niet zo helder is als 's middags
t.a.v. 2: het is gemiddeld 's morgens kouder dan 's middags en daardoor zal het paneelrendement 's morgens hoger zijn

Welke van deze 2 factoren de overhand krijgt, ligt aan het seizoen en het specifieke weer op die dag maar in principe is er geen sprake van symmetrie.

Er bestaan Python modules die met al deze factoren rekening houden. Ik ben hier ooit eens aan begonnen toen ik uit de PV data wilde afleiden of het bewolkt was vlak voor de schemering. Dit omdat ik mijn PV systeem als sensor gebruik om de verlichting aan te sturen. Ik ben daar uiteindelijk mee gestopt omdat het teveel werk was en een veel eenvoudiger oplossing gevonden maar als je zoals @Drumatiko het exact wil uitrekenen kan dat wel.
Dat bedacht ik me ook, maar uit het artikel waaraan hij refereerde bleek dat niet. Tabel 2 komt uit pure azimuth en hoogteberekening. Verderop wordt pas over aerosolen enz. gepraat.

<edit> nog eens goed gelezen op een groot beeldscherm ipv tablet: in de tabel staat inderdaad al de qdir,n die verderop wordt uitgelegd. Je hebt helemaal gelijk dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Wiley99 op 13-07-2019 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
Wiley99 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:32:
[...]

Dat bedacht ik me ook, maar uit het artikel waaraan hij refereerde bleek dat niet. Tabel 2 komt uit pure azimuth en hoogteberekening. Verderop wordt pas over aerosolen enz. gepraat.

<edit> nog eens goed gelezen op een groot beeldscherm ipv tablet: in de tabel staat inderdaad al de qdir,n die verderop wordt uitgelegd. Je hebt helemaal gelijk dus.
Ik zal mijn post even bijwerken met de juiste verwijzing, nu staat het wel erg verwarrend :P . In mijn sheet heb ik qdir.n = a- b.e-c.sin(h) gebruikt, met de abc waarden uit tabel 3 (en de tussenliggende waarde geïnterpoleerd t.b.v. de 5-daagse rekenstappen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:41
Hm, bah. Een vervolg op onze gehaakte pannen: er liggen nu pannen scheef op ons dak waardoor ze niet goed in de naburende pannen haken. Subtiel, maar op plekken onstaan er nu wel gaten, vanuit een dakraam kan ik er zo vingers in steken. Doordat de uitvoerder de klus niet op tijd afkreeg heb ik familie moeten vragen om thuis te blijven toen ze het afmaakten.

Lekker weer :/ .

[ Voor 7% gewijzigd door Bananenplant op 13-07-2019 18:04 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Bananenplant schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:52:
Hm, bah. Een vervolg op onze gehaakte pannen: er liggen nu pannen scheef op ons dak waardoor ze niet goed in de naburende pannen haken. Subtiel, maar op plekken onstaan er nu wel gaten, vanuit een dakraam kan ik er zo vingers in steken. Doordat de uitvoerder de klus niet op tijd afkreeg heb ik familie moeten vragen om thuis te blijven toen ze het afmaakten.

Lekker weer :/ .
Meestal komt dat scheef beetje omhoog liggen doordat de haakjes niet goed zijn weggedraaid, verwijderd of teruggeplaatst (te veel ervaring met haakjes helaas :-( ). Dan zit zo'n haakje onder de pan naast de pan van waar ie op moet haken en drukt ie de boel scheef.
Ik zou n deel van de factuur nog niet betalen totdat dat is opgelost, het lag netjes neem ik aan, en dan kan het ook weer netjes worden gelegd.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 14:19

_Arthur

blub

Kan je een 1-fase omvormer gebruiken indien de woning over een 3-fase aansluiting beschikt? Of ben je dan altijd op 3-fase omvormers aangewezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

_Arthur schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:11:
Kan je een 1-fase omvormer gebruiken indien de woning over een 3-fase aansluiting beschikt? Of ben je dan altijd op 3-fase omvormers aangewezen?
Dat kan zeker als het maar een 230 / 400V aansluiting is (dat is bijna overal behalve in delen van oude steden, in Amsterdam tref je dan nog wel een aan, dan kanje alleen 1 fase toepassen tussen de fasen)) . En je mag dan maximaal 5000W AC invoeren om scheef belasting te voorkomen.
Maar het is fijner een 3 fase omvormer te hebben naar mijn idee, alleen zijn die wat DUURDER en in de strijd om de goedkoopste offerte te maken .....

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 13-07-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Andre1973 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:14:
Dat kan zeker als het maar een 230 / 400V aansluiting is (dat is bijna overal behalve in delen van oude steden, in Amsterdam tref je dan nog wel een aan, dan kanje alleen 1 fase toepassen tussen de fasen)) . En je mag dan maximaal 5000W AC invoeren om scheef belasting te voorkomen.
Maar het is fijner een 3 fase omvormer te hebben naar mijn idee, alleen zijn die wat DUURDER en in de strijd om de goedkoopste offerte te maken .....
In mijn toekomstig geval komt er en een 3-fase omvormer voor 8320wp en een 1-fase voor 2560wp. De 1-fase voor de panelen op het garage dak. Garage staat los van het woonhuis en het is lastig(er) om de panelen op het garage dak te verbinden met de 3-fase omvormer voor de panelen op het woonhuis (omvormer gepland op de zolder verdieping).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

_Arthur schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:24:
[...]

In mijn toekomstig geval komt er en een 3-fase omvormer voor 8320wp en een 1-fase voor 2560wp. De 1-fase voor de panelen op het garage dak. Garage staat los van het woonhuis en het is lastig(er) om de panelen op het garage dak te verbinden met de 3-fase omvormer voor de panelen op het woonhuis (omvormer gepland op de zolder verdieping).
Dan zou je op 5333 Wp uit komen op 1 fase (1/3 van 8320+2560) maar ik neem aan dat het op verschillende oriëntaties ligt, en dan kom je nooit aan die 5000W / fase.
Zoek voor die 1 fase omvormer wel even de fase uit met de laagste spanning, anders gaat de hele boel uit als die fase boven de bovengrens komt.
Even op meerdere momenten van de dag kijken, of eerst de boel aan de gang helpen en dan op de log van de 3 fasen omvormer kijken welke laag is, en dan wisselen indien nodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herkz
Vandaag de zonneboiler van het dak gehaald, nieuwe dakpannen geplaatst en daarna de laatste dakhaken + rails geplaatst. Oftewel, de zuidkant is af!

Nu oost nog...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5ezkolj.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Herkz op 13-07-2019 22:12 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Andre1973 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:40:
Dan zou je op 5333 Wp uit komen op 1 fase (1/3 van 8320+2560) maar ik neem aan dat het op verschillende oriëntaties ligt, en dan kom je nooit aan die 5000W / fase.
Zoek voor die 1 fase omvormer wel even de fase uit met de laagste spanning, anders gaat de hele boel uit als die fase boven de bovengrens komt.
Even op meerdere momenten van de dag kijken, of eerst de boel aan de gang helpen en dan op de log van de 3 fasen omvormer kijken welke laag is, en dan wisselen indien nodig.
3 oriëntaties is de planning: 8 stuks 75gr Oost (2560wp), 18stuks 255gr West (5760wp) en 8 stuks 165gr Zuid (2560wp). De oost/west opstelling kan qua aantallen wat varieren. Het west dak is echter wel groter qua bruikbaar oppervlak, dan oost. Het zuid dak is met 8 volledig benut.

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 13-07-2019 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Andre1973 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:40:
[...]

Met piekjes-weer kan je wel 20% boven STC uitkomen is mijn ervaring.

En hoe doen ze dat met grotere installaties, zoals de Sunny Tripower 17000, moet je die dan ook begrenzen op <5000 Watt per fase? ;) Ik denk dat je een denkfoutje maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Dre schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:37:
[...]

Met piekjes-weer kan je wel 20% boven STC uitkomen is mijn ervaring.

En hoe doen ze dat met grotere installaties, zoals de Sunny Tripower 17000, moet je die dan ook begrenzen op <5000 Watt per fase? ;) Ik denk dat je een denkfoutje maakt.
Een tripower levert netjes verdeelt over 3 fasen, Maar idd, bij één 3 fase omvormer en één 1 fase omvormer krijg je dus maar een scheef belasting van alleen die 1 fase omvormer, wat dan die 2500 W is, dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:36
Wat maakt een scheefbelasting nu uit? Als ik de wasmachine en de oven aanzet die op 1 fase zitten dan heb ik ook een scheefbelasting?

Het gaat er om dat je met een 3 fase aansluiting in Nederland in 99 van de 100 gevallen op 3x 25A zit. Voor net moet je de teruglevering dus onder de 25A houden. Maar als je op een ideaal moment 26A levert gaat dat ook nog gewoon goed, want de hoofdzekering heeft een karakteristiek en daardoor kan je altijd meer dan 25A verbruiken of terugleveren.

Wel verdient de meterkast wat extra aandacht als je echt 25A terug wilt leveren op één fase, want dan kan er meer dan 50A door zaken als busboards en aardleks gaan lopen, die vaak gespecificeerd zijn tot 40A.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik heb hier laatst advies gevraagd in dit topic, en dat had ermee te maken dat mijn omvormer steeds eruit klapte door de overspanningsbeveiliging.

Nu de omvormer is omgezet naar fase 2, lijkt het probleem opgelost. Dank daarvoor 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

3 naast elkaar kan nèt.. Ga ik dus doen!
DARKviper123 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:24:
[...]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Laatst online: 09:02
Ik ben een absolute leek in zonnepanelen maar wil me er nu toch in gaan verdiepen en mogelijk daarna deze aanschaffen.

Wij verbruiken maar liefst zo’n 7000kwh per jaar.

We hebben een plat hoog dak zonder schaduw plekken.

Wat heb ik nodig en waar begin ik?
Iemand die mij kan helpen??

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Segafreak83 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:02:
Ik heb hier laatst advies gevraagd in dit topic, en dat had ermee te maken dat mijn omvormer steeds eruit klapte door de overspanningsbeveiliging.

Nu de omvormer is omgezet naar fase 2, lijkt het probleem opgelost. Dank daarvoor 👍
Ik wil de pret niet drukken hoor maar het is nu ook geen pieken weer, even wachten tot dat weer is, mei of oktober bijvoorbeeld met schapenwolken en zon.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Gerry1982 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:18:
Ik ben een absolute leek in zonnepanelen maar wil me er nu toch in gaan verdiepen en mogelijk daarna deze aanschaffen.

Wij verbruiken maar liefst zo’n 7000kwh per jaar.

We hebben een plat hoog dak zonder schaduw plekken.

Wat heb ik nodig en waar begin ik?
Iemand die mij kan helpen??
Hoe groot is je dak? Orientatie? Kijk naar de componenten in mijn signature v.w.b. het oost-west systeem en voer deze in in SunnyDesign en je bent een heel eind op weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerry1982
cville schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:29:
[...]

Hoe groot is je dak? Orientatie? Kijk naar de componenten in mijn signature v.w.b. het oost-west systeem en voer deze in in SunnyDesign en je bent een heel eind op weg.
7x13meter ongeveer

Is er bedrijf/shop als aanrader?

[ Voor 5% gewijzigd door Gerry1982 op 15-07-2019 21:52 ]

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Gerry1982 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:51:
[...]

7x13meter ongeveer

Is er bedrijf/shop als aanrader?
Orientatie? Ik heb het meeste bij Winkelman gekocht; is goed bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerry1982
cville schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:59:
[...]

Orientatie? Ik heb het meeste bij Winkelman gekocht; is goed bevallen.
Sorry ik heb geen idee wat de oriëntatie is.....hebben best veel zon over ons huis bijna heel de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Gerry1982 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:03:
[...]

Sorry ik heb geen idee wat de oriëntatie is.....hebben best veel zon over ons huis bijna heel de dag.
Met oriëntatie bedoel ik in welke windrichting de lange kant van het dak ligt. Als je het niet weet, kijk dan op Google Maps. Je kunt zonder deze info niet op een verantwoorde manier een PV systeem ontwerpen.

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw