Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voorop gesteld, ik heb weinig/geen verstand van zonnepanelen. Ik heb 2 schuine daken die niet heel gunstig liggen. Echter, achter op het dak van de schuur zouden we wel panelen kunnen plaatsen.

Foto's van de situatie zoals nu in de offerte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5HZMqnIeoOBPRkEp60PSXJhq/thumb.png

De bovenste 3 vlakken zijn van mij, de onderste 3 vlakken zijn van de buurman. In mijn geval zouden er 10 panelen passen. Het overgrote deel van de dag, staat het dak in de volle zon. Alleen in de ochtend zal er wat schaduw zijn.

De offerte die ik heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VgymA84PhRQ42hDDrQyQmMqV/thumb.png

In de eerste regel zie je de panelen. Over Q-Cells kan ik aardig wat vinden. Over Axitec zie ik niet veel. Ook krijg ik de optie om voor 580 ex btw een upgrade te nemen naar: LG NeON2 330 Wp

Als laatste:
Deze offerte gaat uit van 10 panelen met een totaalvermogen van 3200 Wattpiek (Wp). De verwachte opbrengst hangt af van de ligging en hellingshoek van uw dak en het type omvormer. In uw geval verwachten we dat u met een Zuid en Oost-West ligging en met het gebruik van een SolarEdge omvormer 85% procent van uw maximale vermogen opwekt, oftewel 2720 kWh per jaar.
De hele offerte staat hier

De vraag die ik initieel had, zijn die Axitec panelen goed? De vervolg vraag is natuurlijk: Is het een net aanbod?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
@PWM
ik zie niet waarom jij solaredge nodig hebt?
(dat is best wel duur en levert in jouw geval weinig extra op.)

zoiets als 6mm solarkabel dat is eigenlijk onzin.
(aan de panelen zitten als 2 meter per paneel, dus daar heb je al 20meter 4mm kabel zitten, dan maakt die paar meter 6mm niet meer uit. ;)
beetje domme reclame dus. )

op je foto staan 19 panelen, offerte is 10 panelen?

je hebt een leuk oost-west dak, maak daar gebruik van als het kan.
ik haal met oost-west ook een 85%.
voordeel van oost-west is dat die op andere momenten hun top bereiken.
zie:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dus je kunt een kleinere (goedkopere) omvormer gebruiken.
zo heb ik 6,4kWp op een 4kW omvormer hangen. >:)
(als je echt de solaredge wil blijven gebruiken kun je dus 4500Wp op de SE3000 hangen. ;) )

ik zou zeggen, lever de gegevens beter aan, dan kijken we hier naar een andere oplossing als solaredge.
(denk aan dak maten, hoeveel panelen kun je oost-west leggen etc etc..
en wat je nog meer denk dat handig is, gewoon vertellen.
dan denken we wel mee.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Kun je de maten van de twee dakvlakken opgeven voor zover die van jou zijn.
Als je er niet bij kan met een meetlint meet dan 1 dakpan en tel de pannen (evt 20x30 reken voor de dakpannen)
migjes schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:35:
@PWM
Onderste 3 vlakken met 9 panelen zijn van buurman.

[ Voor 50% gewijzigd door TWyk op 10-07-2019 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:35:
@PWM
ik zie niet waarom jij solaredge nodig hebt?
(dat is best wel duur en levert in jouw geval weinig extra op.)
Ik zal het nagaan bij de partij.
10 voor mij en 9 van de buurman. We krijgen allebei een eigen gescheiden systeem. Ik zal eens gaan meten in de achtertuin. Het zijn dus totaal vlakke daken (geen dakpannen te meten dus ;) ).

[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 10-07-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@PWM Over de panelen heb ik niet echt een mening.
Het is me nog niet helemaal duidelijk over welke tien panelen het gaat, maar als ze niet alle tien op hetzelfde dakvlak liggen dan gaat SolarEdge met de P370 optimizers niet goed werken.
Zie ook
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@PWM
betere gegevens van het huis zou wel hanig zijn.
nu heb je 4 panelen van 1,6x1m op het hoofd dak liggen.
maar dat zou betekenen dat je huis maar 3,5m breed is en 6m diep, of te wel dat is een erg klein huis zelfs voor Nederlandse begrippen. ;)

meeste van dat soort huizen zijn wat dieper en breder.
en dan past er per oost-west kant er vaak wel 10 panelen.
(dus 2x20x???Wp op een 4kW omvormer oost-west.
en dan heb je voor later nog een keer het schuurdak over. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:36:
@PWM
betere gegevens van het huis zou wel hanig zijn.
nu heb je 4 panelen van 1,6x1m op het hoofd dak liggen.
maar dat zou betekenen dat je huis maar 3,5m breed is en 6m diep, of te wel dat is een erg klein huis zelfs voor Nederlandse begrippen. ;)
Zo erg is het niet ;) Alles wat je ziet is plat en schuur. Het huis staat helemaal rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PWM schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:40:
[...]

Zo erg is het niet ;) Alles wat je ziet is plat en schuur. Het huis staat helemaal rechts.
Ik volg het even niet meer. Kan je even een plaatje plaatsen waar je aangeeft wat allemaal jouw dak is en welk deel plat is en welk deel niet? En wat de hoogten zijn?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:07
Qua techniek kunnen anderen je beter helpen maar qua prijs kan ik je aanraden nog een paar vergelijkbare offertes op te vragen. Ik heb een jaar geleden een identieke installatie laten plaatsen (met solaredge en optimizers, vanwege schaduwvorming) en was voor 3,700 ex. BTW klaar. Toch een aardige impact op je terugverdientijd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:39
PWM schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:52:
[...]
De vervolg vraag is natuurlijk: Is het een net aanbod?
Als ik het goed heb onthouden uit je posts zit je zelf in de sales. Ik hoop dat je tijdens je werk ook niet je keuze op één offerte baseert? Met andere woorden: vraag nog een 2-3 offertes op ;)
Wellicht komen ze met zaken waar je zelf nog niet aan gedacht had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:56
Ter vergelijking; ik heb begin juli mn eigen platte dak vol gelegd met 9x 325 JaSolar.
Totale prijs; 81cent per Wp!

(Wel zelf geinstalleerd, maar is nou niet echt rocket science!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is echt te prijzig voor een SE systeem met matige panelen. Of verder onderhandelen, of verder zoeken.

Zou je op je foto aan kunnen geven waar ze komen... ik kom er niet uit.
Heb je ook eigen fotos?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QaKf48VgnscpIxdgjyFUectO/thumb.jpg

Dit is het dak. Links deel ik dus 50% met de buurman. Het stuk in het midden is van mij. Ik zal morgen eens van dichtbij wat overzicht maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter info/vergelijk:
momenteel hier ook twee offertes liggen voor in totaal 12 JA-solar panelen oost en west, op een schuin dak met 3000w Solaredge:

Offerte 1: 12x300=3600wp voor €5339,- = €1,48 per wp
Offerte 2: 12x305=3660wp voor €4855,- = €1,33 per wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@PWM
oke, foto maakt veel duidelijk.

even 3 losse tips.

1. je wil vrij plat gaan op dat dak.
een steile hoek geeft geen zin op een laag dak.
en platter levert maar amper minder op zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
zeker als je weet dat dit grafiekje eigenlijk niet klopt. platter is efficiënter als hier aangegeven. ;)
(van mij mag je zelfs helemaal plat gaan.
dat betekend wel dat je soms even moet gaan poetsen, ongeveer 1 a 2 x per jaar.)
2. je hebt veel ruimte zeker als je een beetje plat gaat.
probeer eens of je niet 12x???Wp er kunt plaatsen.
dit omdat 12x32Vmpp = perfect voor TL omvormer.
3. solaredge, geen idee waarvoor je dat nodig hebt.
maakt het duurder zonder dat je er iets aan hebt.
(of je wil perse kunnen loggen per paneel.)

je wil het laten aanleggen?
het dak ziet er niet al te moeilijk uit, je zou ook kunnen overwegen om het zelf op dak te leggen.
(al dan niet met wat hulp voor de moeilijke dingen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Poetsen maakt mij niet zoveel uit, zeker niet eens per 6 maanden.

Het argument van degene die de offerte maakte, was dat bij lage zon en schuine opstelling, panelen deels in de schaduw van het andere paneel zouden kunnen komen te liggen.

Ik krijg woensdag iemand voor een tweede offerte. Ik moet ook nog even kijken hoe ik een kabel kan laten leggen, ik begreep dat het op een aparte groep moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PWM schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:09:
Poetsen maakt mij niet zoveel uit, zeker niet eens per 6 maanden.
dan mag je van mij voor plat gaan.
(waar bij plat betekend.
gewoon schuindak stangen gebruiken, en aan 1 kant een extra stoep tegel er onder.
dan heb je nog een graad of 3-4 en watert het nog een beetje af.)
en dan zouden 12 panelen op je dak wel kunnen lukken lijkt mij.
Het argument van degene die de offerte maakte, was dat bij lage zon en schuine opstelling, panelen deels in de schaduw van het andere paneel zouden kunnen komen te liggen.
kul argument.
bij lage zon is de opbrengst ook erg laag (zon staat te schuin op de panelen) dus dan mis je iets als het niks zou doen, dus nog steeds niks verlies.
en panelen hebben ook nog diodes, dus die schakelen ook zonder optimizers per 1/3 een paneel af.
(zolang je voldoende Vmpp hebt kan het, je wil 10 panelen dus je kunt 2/3 uitgeschakeld hebben zonder veel problemen.)
Ik krijg woensdag iemand voor een tweede offerte. Ik moet ook nog even kijken hoe ik een kabel kan laten leggen, ik begreep dat het op een aparte groep moet.
jep een apparte groep. (of een splitsing maken zoals een wasmachine groep kunt doen.)
ik zou voor iets van 16A gaan als ik je plannen begrijp.
en dan een omvormer scooren van ook rond de 16A.
(ik heb een 4kVA omvormer op een 16A groep hangen, dus net iets meer als 16A.
het geeft geen problemen en is veiliger als een 20A groep.)

je zou ook aan een leverancier een zelf bouw setje kunnen vragen.
dak is niet echt moeilijk te bereiken, dus kun je ook wel zelf in elkaar zetten.
(moeilijk is het niet, maar je moet het wel willen.)

Pagina: 1