Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.772 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 14:02

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

WeaZuL schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:44:
Ik heb problemen met mijn HD wave SolarEgde omvormer, ik krijg er geen netwerk verbinding mee (allemaal 00000000 in het menu). Wordt het een probleem wanneer ik de omvormer zijn kap verwijder en de netwerkkabel vervang om te kijken of deze kabel de oorzaak is van de connectie problemen? Is dat iets waar SolarEdge over kan gaan vallen wanneer ik eventueel een garantieclaim wil neerleggen?
Ondertussen is het zover dat SolarEdge actie onderneemt na bijna een maand door een vervangende omvormer op te sturen. Ik heb vernomen van mijn installateur dat op de nieuwe se5000 geen knoppen en display meer zit. Ik vindt echter deze knoppen en display wel handig, zeker nu ik geen communicatie meer had via de app. Kon ik iig via het display nog zien of er nog, en hoeveel, er aan vermogen wordt opgewekt.

Ik zou graag dit display en de knoppen behouden op mijn omvormer, ik snap sowieso niet waarom ze deze hebben verwijderd, wellicht vanuit kosten oogpunt? Wat is slim, de laatste (verbeterde?) versie van de se5000 omvormer vragen, of een nieuwe variant van mijn huidige omvormer HD-wave se5000 met (behoud van) knoppen en display? :?

Vorig type se5000:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1461/7942/products/SolarEdge_HDWave_1-fase_-_Webshop_c5aa06d1-a62e-4aa1-9cba-293539abe411.jpg?v=1516376130

Huidig type se5000:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/94720/files/266494208/800x1024x2/solaredge-solaredge-se5000-hd-wave-setapp-omvormer.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door WeaZuL op 04-07-2019 12:06 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:32
hpmkruit schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:46:
[...]

Microvezel doekjes zijn toch juist heel zacht? Wat zou jij adviseren? Ik gebruik zelf een zachte spons en zeem. Zelfde spullen waarmee ik de ramen zeem :)
Zitten allemaal hele kleine haakjes aan, zorg maar eens dat je handen heel droog zijn en haal dan een microvezel doek over je vingers, dan voelt het aan als klittenband.

Ik gebruik een ouderwetse vaatdoek (met van die kleurtjes), die zijn vaak van katoen

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 04-07-2019 12:10 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:07
hpmkruit schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:06:
Op internet wordt hier ook mee geadverteerd. Laten reinigen of zelf doen met een borstel + verlengsteel. Bijvoorbeeld: https://www.zonnepanelen.net/schoonmaken/

Zo'n borstel lijkt me dan al een stuk meer schuren dan een doekje of spons.
Zo'n borstel kopen haal je er al helemaal niet uit toch :?
Ik heb wat regenwater erover heen gegooid uit de water ton voor het stof, en met een keukenrol wat vogel poep waar ik bij kon weg geveegd met wat regenwater. Zit nog wel een waar ik niet bij kan met mijn arm, dus dat te kijken hoe ik dat het beste kan doen.

Zat ook te denken om regenwater in zo'n water spuit pomp ding(zie foto) te doen, en dan de panelen boven het dakraam schoon te sproeien met regenwater.
Afbeeldingslocatie: https://www.kabelshop.nl/image/Toolland_Drukspuit_-_Toolland_Draaggordel_5_liter_DT20005_K170113203_big.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Die nieuwe heeft een eigen lokale api. Dus je kunt veel makkelijker zelf logging maken zonder afhankelijk te zijn van solaredge. Dat zou voor mij een reden zijn om de nieuwe te willen..
WeaZuL schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:53:
[...]

Ondertussen is het zover dat SolarEdge actie onderneemt na bijna een maand door een vervangende omvormer op te sturen. Ik heb vernomen van mijn installateur dat op de nieuwe se5000 geen knoppen en display meer zit. Ik vindt echter deze knoppen en display wel handig, zeker nu ik geen communicatie meer had via de app. Kon ik iig via het display nog zien of er nog, en hoeveel, er aan vermogen wordt opgewekt.

Ik zou graag dit display en de knoppen behouden op mijn omvormer, ik snap sowieso niet waarom ze deze hebben verwijderd, wellicht vanuit kosten oogpunt? Wat is slim, de laatste (verbeterde?) versie van de se5000 omvormer vragen, of een nieuwe variant van mijn huidige omvormer HD-wave se5000 met (behoud van) knoppen en display? :?

Vorig type se5000:
[Afbeelding]

Huidig type se5000:
[Afbeelding]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 14:25
prein2 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:26:
Die nieuwe heeft een eigen lokale api. Dus je kunt veel makkelijker zelf logging maken zonder afhankelijk te zijn van solaredge. Dat zou voor mij een reden zijn om de nieuwe te willen..

[...]
Ah, klinkt goed. En die kun je dan uitlezen in.... Domoticz?

Sowieso interresant om te weten welke energieverbruiksmeters jullie gebruiken voor je zonnepanelen en je smartmeters samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:58
reneeke1970 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:35:

Een goed idee is geen groene zeep gebruiken, alleen water
Maar dan had ik nu nog op mijn dak gestaan met de tuinslang ;). (hogedruk wordt afgeraden omdat er dan water bij de cellen zou kunnen komen via de rand)
Hardnekkige vogelpoep (zuur!) is ook niet goed voor coatings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:59
LooneyTunes schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:36:
[...]

Maar dan had ik nu nog op mijn dak gestaan met de tuinslang ;). (hogedruk wordt afgeraden omdat er dan water bij de cellen zou kunnen komen via de rand)
Hardnekkige vogelpoep (zuur!) is ook niet goed voor coatings.
Ik doe alles met water, als het echt verdroogd is twee min wachten en het weekt los, zelfs mos

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:58
hpmkruit schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:06:
Op internet wordt hier ook mee geadverteerd. Laten reinigen of zelf doen met een borstel + verlengsteel. Bijvoorbeeld: https://www.zonnepanelen.net/schoonmaken/
Ik kan gewoon naast mijn panelen staan met tuinslang. (plat dak)
En er komt netjes warm water (+/- 30 graden, thermostaatkraan van de douche) uit.
Uiteraard éérst de handel goed afspoelen voordat je ook maar met iets op de panelen gaat doen met doekjes/sponsen. (krassen door zand/stof)

(lees net in een mailtje van de panelenfabrikant uit 2014 dat ik gewoon 'high-pressure' water mag gebruiken :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
herofruit schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:27:
[...]

Dat zijn exclusief PV-gerelateerde producten, dat lijkt me wel te verantwoorden. Maar of je ook zo de Btw kan terugvorderen van een RPi e.d.??
Een meterkast aanpassing is soms essentieel om een zekere hoeveelheid PV op te kunnen wekken. Een RPi is geen essentieel onderdeel.
exroosje schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:18:
[...]
Maar ik denk niet dat daar discussie over komt, je gebruikt dat ding toch voor je PV installatie
Maar zonder RPi werkt het ook prima. Dus dat is geen essentieel onderdeel van je PV installatie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:03:
[...]

Een meterkast aanpassing is soms essentieel om een zekere hoeveelheid PV op te kunnen wekken. Een RPi is geen essentieel onderdeel.

[...]

Maar zonder RPi werkt het ook prima. Dus dat is geen essentieel onderdeel van je PV installatie.
Dat hoeft ook niet, als jij van mening bent dat je een laptop nodig hebt voor je bedrijfsvoering dan trek je die ook nog af.

En ach wat boeit het, er word niemand gecontroleerd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
WeaZuL schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:53:
[...]
Ik vindt echter deze knoppen en display wel handig, zeker nu ik geen communicatie meer had via de app. Kon ik iig via het display nog zien of er nog, en hoeveel, er aan vermogen wordt opgewekt.
Misschien kan je i.p.v. het display twee kW metertjes laten plaatsen voor je groep in de meterkast? Een voor het totaal in kWh en 1 voor het huidige vermogen in W.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 07:34
Iemand ervaring met indaksystemen? Wij krijgen het Easyroof indaksysteem, 10 panelen op het voordak (ZW), 4 panelen op de uitbouw (ZO) van onze in aanbouw zijnde huis.

Het is de bedoeling dat op het voordak de panelen helemaal bovenin het dak komen, één rij pannen boven de panelen (landscape) onder de nok. Boven de dakkapel komen ook dan twee panelen te liggen, en dan blijft daar onder de panelen ook ruimte voor één rij pannen.
Levert dit nog problemen op met zo'n indaksysteem?

Later nog 15 panelen (niet indak) op een schuur (ZO)

In totaal krijgen we:
- 10 Benq 300Wp black + Solax X1 3.0 (ZW) 6 + 4 landscape
- 4 Benq 300Wp black + Solax X1 1.5 (ZO) 2x2 landscape
- 15 Benq 300Wp black + Solax X1 4.0 (ZO) 3x5 landscape

Maar het gaat me dus even om de plaatsing van het indaksysteem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:07
voorstad schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:29:
[...]

Sowieso interresant om te weten welke energieverbruiksmeters jullie gebruiken voor je zonnepanelen en je smartmeters samen.
Dat van die API wist ik ook nog niet, hoewel ik wel al heb gezien dat er nu een mooie 'site' op je omvormer IP zit (met alle instellingen en een statusscherm). Ik kreeg onlangs een nieuwe van mijn installateur (binnen twee regenachtige dagen gelukkig) omdat het relais de geest had gegeven. Ik miste ook meteen het display, maar als ik daardoor direct kan gaan uitlezen dan zou dat fantastisch zijn. Maar eens gaan duckducken.

Ik gebruik Youless als verzamelaar op de slimme meter. Daarmee kan ik zien dat er wel opgewekt (lees: teruggeleverd) wordt, ook als de SE site eruit ligt.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 17:06

CodeIT

Code IT

CurlyMo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:03:
[...]

[...]

Ik moet (als ZZPer) ieder jaar belasting aftikken over de zelf verbruikte energie. Hiervoor moet ik dus meten wat de panelen doen om er BTW over te betalen aan de BD. Lijkt me dus nogal essentieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
stefijn schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:17:
Iemand ervaring met indaksystemen? Wij krijgen het Easyroof indaksysteem, 10 panelen op het voordak (ZW), 4 panelen op de uitbouw (ZO) van onze in aanbouw zijnde huis.

Het is de bedoeling dat op het voordak de panelen helemaal bovenin het dak komen, één rij pannen boven de panelen (landscape) onder de nok. Boven de dakkapel komen ook dan twee panelen te liggen, en dan blijft daar onder de panelen ook ruimte voor één rij pannen.
Levert dit nog problemen op met zo'n indaksysteem?

Later nog 15 panelen (niet indak) op een schuur (ZO)

In totaal krijgen we:
- 10 Benq 300Wp black + Solax X1 3.0 (ZW) 6 + 4 landscape
- 4 Benq 300Wp black + Solax X1 1.5 (ZO) 2x2 landscape
- 15 Benq 300Wp black + Solax X1 4.0 (ZO) 3x5 landscape

Maar het gaat me dus even om de plaatsing van het indaksysteem
Google even op indak systeem zonnepanelen en brand..

Edit: even voor je gedaan:

https://www.rtlnieuws.nl/...randgevaarlijk-daksysteem

Twintig keer zo groot
TNO stelt verder dat de kans dat zonnepanelen die in het dak zijn verwerkt, zogenaamde in-daksystemen, relatief veel vaker in de brand vliegen dan panelen die boven op de dakpannen zijn gemonteerd. Bij deze dakpanelen is die kans volgens TNO naar schatting twintig keer zo groot als bij normale zonnepanelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Speedfightserv op 04-07-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Hallo allen,

Een vraagje tussendoor: weet iemand aanbieders of merken van panelen van 158x81cm?

Ik ben mij aan het oriënteren op zonnepanelen. Echter laat mijn dak (mede door de dakramen en de regelgeving mbt lege ruimte langs de dakranden) het niet toe om standaard maat panelen te plaatsen. Nu las is dat er dus ook kleinere panelen van 158x81cm zijn. Ik kom zat websites tegen die benoemen dat ze er zijn, maar nergens websites of merken die ze aanbieden. Zelfs websites als zonnepanelen.net (in hun tests) en solar-bouwmarkt.nl laten ze niet zien. Ik probeer er achter te komen welke merken en vermogens er zijn met die maat, om te kijken of dat eventueel een optie voor mij zou zijn. Iemand tips / richtingen naar de goede weg?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

@Pazo

https://www.winkelman-zon...tail&merk=Panasonic%20HIT

158x80

[ Voor 7% gewijzigd door TriLithium op 04-07-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Zijn tegenwoordig een stuk minder gangbaar en je betaalt er relatief veel voor. Ik heb een aantal jaren geleden een setje gekocht, sunrise solar 195WP black. Werkt met 72 5 inch cellen, dus stroom is een stuk minder als de 6 inch cellen gebruikt in panelen van 1m breedte, tegen de 5A . Je kunt ze dus net makkelijk combineren met 1m / 6 inch panelen .

Die 195WP zijn vrij veel verkocht en zie je nog wel eens langskomen op marktplaats. 2e hands is je beste kans dus. Omdat ze dan wel een paar jaar oud zijn, leveren ze minder op per oppervlak als de modernste. Dat zie je ook in vergelijk met die Panasonic. Hoeveel heb je er nodig.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Speedfightserv schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:49:
[...]

Google even op indak systeem zonnepanelen en brand..

Edit: even voor je gedaan:

https://www.rtlnieuws.nl/...randgevaarlijk-daksysteem

Twintig keer zo groot
TNO stelt verder dat de kans dat zonnepanelen die in het dak zijn verwerkt, zogenaamde in-daksystemen, relatief veel vaker in de brand vliegen dan panelen die boven op de dakpannen zijn gemonteerd. Bij deze dakpanelen is die kans volgens TNO naar schatting twintig keer zo groot als bij normale zonnepanelen.
Bedankt , maar dat vroeg ik dus niet. En het probleem zit dus niet in het indaksysteem maar in slechte connectoren, dat staat in het artikel.
De belangrijkste oorzaken voor brand zitten niet in de panelen maar in de elektrische verbindingen zoals de kabels en de stekkers die achter de panelen zijn gemonteerd, zegt onderzoeker Wim Sinke van TNO. Het gaat ook vaak mis bij het goed aansluiten van een stekker aan een kabel. Installateurs gebruiken het verkeerde gereedschap of hebben geen verstand van zaken, zegt Sinke.

Van belang is dat er bij de installatie gebruik wordt gemaakt van een stekker en een contrastekker (mannetje - vrouwtje) van hetzelfde merk. Nu worden vaak nog stekkers van het ene merk aangesloten op contacten van het andere merk. Die sluiten niet goed op elkaar aan en dat veroorzaakt hitte en brandrisico doordat die stekkers in de buurt liggen van brandbaar materiaal zoals dakfolie.
https://www.dvhn.nl/groni...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.rtlnieuws.nl/...ral-zorgen-om-elektrische

Je snapt toch ook wel dat wanneer er tegenwoordig één incident is men tegenwoordig van een trend spreekt? (ik chargeer het even)

[ Voor 29% gewijzigd door Stefke op 04-07-2019 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Geen idee.. Heb 't zelf niet. Aan het eind van onderstaand topic zijn mensen ermee aan de slag:
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

Let op: begin gaat over een andere methode..
voorstad schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:29:
[...]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

@TriLithium @exroosje Bedankt hiervoor.

Ik ben druk aan het puzzelen / oriënteren, maar ik wil ze op het zolder dak hebben. Echter zitten daar 2 dakramen in, waardoor de beschikbaar ruimte van links naar rechts circa 103cm <dakraam> 101cm <dakraam> 103cm is. Ik had gelezen dat je minimaal 20cm vrij moet houden aan de zijkanten van het dak / buren, dus panelen van 100cm kan niet. 80/81cm gaat dan net.

Tevens heb ik op de eerste verdieping een dakkapel. Ruimte tussen de dakkapel en het dakraam is ca 160cm. Boven het dakraam tot aan de nok heb ik ca 180cm. Dus de standaard panelen kunnen niet.

Ik zou er met de kleine maat 9 kwijt kunnen, als ik 3 in landscape plaats boven de dakramen, 3 in portrait (tussen de dakramen) en dan onder ook 3 in landscape. Boven de dakramen zou ik ze eventueel in portrait kunnen zetten, dan kan ik er daar 6 kwijt, wat totaal 12 zou maken.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 20:07
Pazo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:12:
@TriLithium @exroosje Bedankt hiervoor.

Ik ben druk aan het puzzelen / oriënteren, maar ik wil ze op het zolder dak hebben. Echter zitten daar 2 dakramen in, waardoor de beschikbaar ruimte van links naar rechts circa 103cm <dakraam> 101cm <dakraam> 103cm is. Ik had gelezen dat je minimaal 20cm vrij moet houden aan de zijkanten van het dak / buren, dus panelen van 100cm kan niet. 80/81cm gaat dan net.

Tevens heb ik op de eerste verdieping een dakkapel. Ruimte tussen de dakkapel en het dakraam is ca 160cm. Boven het dakraam tot aan de nok heb ik ca 180cm. Dus de standaard panelen kunnen niet.

Ik zou er met de kleine maat 9 kwijt kunnen, als ik 3 in landscape plaats boven de dakramen, 3 in portrait (tussen de dakramen) en dan onder ook 3 in landscape. Boven de dakramen zou ik ze eventueel in portrait kunnen zetten, dan kan ik er daar 6 kwijt, wat totaal 12 zou maken.
Dakraam op het zolderdak? Woon je in een vrijstaand huis of in een rijtjeshuis, want dan heb je ook nog de spouwmuur nog. En 20 cm is mooi maar mag ook dichterbij hoor. Gaat niets mis als je ze dichterbij monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

wmeester schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:14:
[...]

Dakraam op het zolderdak? Woon je in een vrijstaand huis of in een rijtjeshuis, want dan heb je ook nog de spouwmuur nog. En 20 cm is mooi maar mag ook dichterbij hoor. Gaat niets mis als je ze dichterbij monteert.
Hoekhuis. Hierbij een foto van een tijd geleden voor de verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rp8A8bR5GkfRUljVoPJ5hmkl/medium.jpg

Mbt die 20cm, dat lees ik op meerdere websites, dat het een No-Go zone is. Als ik daar wel van af mag wijken, en ik wel panelen van 100cm breed kan gebruiken, is dat denk ik beter ivm meer capaciteit en beschikbaarheid (en dus betere prijzen denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 01-10 20:07
Oei, dat zijn ook dakpannen die niet standaard zijn. Zeker op de hoek is dan wel wat om rekening mee te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

wmeester schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:30:
Oei, dat zijn ook dakpannen die niet standaard zijn. Zeker op de hoek is dan wel wat om rekening mee te houden...
Ja het zijn leien... dat maakt het inderdaad wel lastiger (en waarschijnlijk ook weer duurder), maar het kan. Heb al filmpjes op YT gezien.
Leuke is dat ik met de inschrijving van VEH (collectieve inkoop) niet mee kan doen, omdat ik dus leien heb... per definitief uitgesloten.

Maar is die 20cm no-go zone wettelijk, of is dat een 'aanbeveling' ivm bijvoorbeeld wind langs de dakrand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:03
Nee de fabrikant van het montage systeem geeft garanties tot die 20 cm. Zelf ben ik wel 20 cm van de rand gebleven, maar bij de nok net niet. Panelen liggen bij mij op het dak van de schuur (dus niet zo hoog), ik woon in het binnenland (dus minder wind dan aan de kust), daarmee durfde ik het wel aan om een rijtje extra panelen te kunnen monteren.

Als de boel eraf geblazen wordt en het is duidelijk dat jij ze op de rand had liggen en ze komen op de auto van de buurman, dan heb je mogelijk wel wat uit te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

@Oilman Duidelijk, bedankt. Dus toch beter op zoek naar de kleinere van 158x81cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
stefijn schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Bedankt , maar dat vroeg ik dus niet. En het probleem zit dus niet in het indaksysteem maar in slechte connectoren, dat staat in het artikel.

Je snapt toch ook wel dat wanneer er tegenwoordig één incident is men tegenwoordig van een trend spreekt? (ik chargeer het even)
Haha, T is geen aanval hoor ;)

T is de ervaringen die ik lees en die ik daarom deelde :)

Wat ik wel begreep is dat het niet zeker is dat het met de connecties te maken heeft of bijvoorbeeld met de warmte die er achter blijft hangen.

Maar ik ga de discussie verder niet aan, er zijn geen echte feiten naar mijn mening, veel aannamens.

Ik vond alleen dat ik dit even moest laten zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
No offence, het was me al bekend. Ons indaksysteem komt 5cm van het dak te liggen en de installateur was ook bekend met het feit dat slechte connectoren brand kunnen veroorzaken en die zal ze goed aanleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 04-07-2019 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pazo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:42:
@Oilman Duidelijk, bedankt. Dus toch beter op zoek naar de kleinere van 158x81cm.
Ze liggen hier gewoon tot de erfgrens, ook als het een hoekhuis was zou ik dat doen en een extra dakhaak plaatsen ivm de wind (alleen bij zuid west kant)
Ik zie het nut van die 20cm niet zo.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 11:57
Heb een occasieset van 8 sunpower 318 panelen samen met een sma sunnyboy 2500hf hier zit een soort earthing kit in.

Nu lees ik alles over dat deze panelen positief geaard moeten zijn.
Ga ik best nog eens met een aardingskabel alle panelen verbinden met elkaar en naar de aardingsklem? of houd dit iets anders in?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Nock372 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:08:
Heb een occasieset van 8 sunpower 318 panelen samen met een sma sunnyboy 2500hf hier zit een soort earthing kit in.

Nu lees ik alles over dat deze panelen positief geaard moeten zijn.
Ga ik best nog eens met een aardingskabel alle panelen verbinden met elkaar en naar de aardingsklem? of houd dit iets anders in?
Nee, dat moet je in de omvormer regelen. SMA had speciale setjes voor de oude Sunny Boys. De varistor ging eruit en er kwam een zekering voor in de plaats. Voor zover ik weet kan je niet werken met trafoloze omvormers.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 04-07-2019 18:13 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 11:57
ericplan schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:12:
[...]

Nee, dat moet je in de omvormer regelen. SMA had speciale setjes voor de oude Sunny Boys. Voor zover ik weet kan je niet werken met trafoloze omvormers.
Oh oke dan zit het waarschijnlijk wel goed. die set zit in de sunnyboy.
Ik zag op de panelen telkens een gaatje met een aardingsteken bij, vandaar dat ik dacht dat het nog eens extra geaard moest zijn.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Nock372 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:13:
[...]

Oh oke dan zit het waarschijnlijk wel goed. die set zit in de sunnyboy.
Ik zag op de panelen telkens een gaatje met een aardingsteken bij, vandaar dat ik dacht dat het nog eens extra geaard moest zijn.
Aarden van de panelen was destijds een voorwaarde voor garantie, of het iets uitmaakt mbt degradatie kan ik niet zeggen.

Als je omvormer is omgebouwd met zo'n setje zit er waarschijnlijk ook een grote gele sticker op.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Rol-Co schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:54:
[...]

Ze liggen hier gewoon tot de erfgrens, ook als het een hoekhuis was zou ik dat doen en een extra dakhaak plaatsen ivm de wind (alleen bij zuid west kant)
Ik zie het nut van die 20cm niet zo.
Even een "hier ook" post.

Hoekhuis: Ik heb totaal denk ik 15 cm speling. Extra dakhaken en volgooien :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
teacher schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:15:
[...]

Even een "hier ook" post.

Hoekhuis: Ik heb totaal denk ik 15 cm speling. Extra dakhaken en volgooien :Y
Ik heb aan weerszijden 2,5 dakpannen over voor het aangezicht, dan zijn de panelen niet zo "aanwezig". Dat is dus in totaal ongeveer 150cm. Achteraf gezien had daar dus gewoon met gemak nog een paneel gekund... :'(

En dat zeg ik: ik verwacht dit jaar al een overschot van 1500kWh. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
GioStyle schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:26:
[...]

Ik heb aan weerszijden 2,5 dakpannen over voor het aangezicht, dan zijn de panelen niet zo "aanwezig". Dat is dus in totaal ongeveer 150cm. Achteraf gezien had daar dus gewoon met gemak nog een paneel gekund... :'(

En dat zeg ik: ik verwacht dit jaar al een overschot van 1500kWh. :D
Das mar een Bietje....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Pazo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:33:
[...]

Ja het zijn leien... dat maakt het inderdaad wel lastiger (en waarschijnlijk ook weer duurder), maar het kan. Heb al filmpjes op YT gezien.
Leuke is dat ik met de inschrijving van VEH (collectieve inkoop) niet mee kan doen, omdat ik dus leien heb... per definitief uitgesloten.

Maar is die 20cm no-go zone wettelijk, of is dat een 'aanbeveling' ivm bijvoorbeeld wind langs de dakrand?
Ik heb wel eens in het verleden geplaatst op leitjes, (maar nooit meer, of op urenbasis) maar dat is idd een hele puzzel. het huis ziet er nieuw uit, is dat ook zo? Sommige kunstleitjes bevatten namelijk asbest, en het stoft nogal en er breekt er ook wel eens eentje.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

stefijn schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:07:
No offence, het was me al bekend. Ons indaksysteem komt 5cm van het dak te liggen en de installateur was ook bekend met het feit dat slechte connectoren brand kunnen veroorzaken en die zal ze goed aanleggen.
Oh, gelukkig, ik doe altijd maar wat als het een opdak-systeem is..... 8)7 Alsof die jongens die indak maken expres rotte connectoren plaatsen. Maar goed, het was hier al duidelijk dat ik geen indak-fan ben.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Andre1973 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:24:
[...]

Ik heb wel eens in het verleden geplaatst op leitjes, (maar nooit meer, of op urenbasis) maar dat is idd een hele puzzel. het huis ziet er nieuw uit, is dat ook zo? Sommige kunstleitjes bevatten namelijk asbest, en het stoft nogal en er breekt er ook wel eens eentje.
Daar was ik al bang voor, dat het veel werk zal zijn en dus een stuk duurder.
Huis is van 2013, dus neem aan dat er geen asbest in zit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Pazo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:28:
[...]

Daar was ik al bang voor, dat het veel werk zal zijn en dus een stuk duurder.
Huis is van 2013, dus neem aan dat er geen asbest in zit ;)
Veel uren idd, dat is ernerzijds omdat je niet ff een pan opzij schuift en dan daar kan staan, dus allees moet van de ladder, en het is elke keer zo'n schuif puzzeltje (15 stukjes, in 16 gaatjes), en je zal dan zo'n ophang haak moeten weghalen en die vervangen door een haak met een schroef tussen de leitjes. Volgens mij waren we ooit met 12 panelen met 4 man van 8:00 tot 1:30 (er was daar een feestje aan de gang 's avonds en we hebben alle gasten zien komen en ook weer gaan) bezig, incl. hoge steiger bouwen en uitzoeken hoe het moest, was ook een steil en hoog dak.
Van 2013 mag je idd verwachten dat er geen asbest in zit.
Ga je het zelf doen, zoek dan in een paar keer uit wat het handigste kunstje is (of idd Youtube) en hou dat aan. En stop als je moe word. :O

[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 04-07-2019 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Freakie1NL schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:38:
Nu in juiste topic. Vorige week is mijn installatie eindelijk afgerond. Er kwamen in dit topic verschillende vragen langs over URE/NSP 310 All Black. Nu ik ze net iets minder dan een maand gebruik ben ik erg blij met de keuze, de positieve vermogenstolerantie heb ik al verschillende keren kunnen meemaken. Ze zijn inderdaad volledig black al zit er wel een witte lijn in het midden, hierdoor lijken het kleinere panelen. Optisch is er inmiddels een daadwerkelijk all black versie beschikbaar waarbij de lijn zwart is.

Let overigens niet op de viezigheid van de panelen, na gisteren is dit weg.
Tot nu toe zijn de panelen aan te raden.

[Afbeelding]
Ben benieuwd

morgen komen er 18 op te liggen (full black) 310 met een growatt 5000 MLS
als ik de overwaarde zo zie (ergens gelezen tot 8 %) zou tegen de 6000 Wp zijn, vraag ik me af of de growatt niet te klein is en of het niet beter was geweest om een 5500 te nemen. Maar dat zien we morgen wel.

Vertraging overigens door liander opgelopen. Zomaar van 25 A naar 35 A hoofdzekering was niet zomaar gebeurt. In eerste instantie moest de grondkabel vervangen worden, (4 huizen op 1 kabel) , maar na wat druk toch nu vervangen,.en de grondkabel gebeurt nu eind augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:03
Overwaarde is misschien dubbele woordwaarde met Scrabble, maar met zonnepanelen gaat het helaas niet op vrees ik. Die omvormer lijkt mij prima gedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-08-2021
Op onze camper ligt een zonnepaneel en hieronder hangt een omvormer (Samlex Si300 hpe) Het ding maakt een enorm zoemend geluid, overdag al irritant, laat staan snachts. Weet iemand een stille omvormer voor een 12Volt accu. Vermogen liefst hoger dan de huidige 300 watt. We willen hem vooral gebruiken om een tafelmodel koelkast op aan te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 06-07-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Peter F schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:35:
[...]

Ben benieuwd

als ik de overwaarde zo zie (ergens gelezen tot 8 %) zou tegen de 6000 Wp zijn, vraag ik me af of de growatt niet te klein is en of het niet beter was geweest om een 5500 te nemen. Maar dat zien we morgen wel.

Vertraging overigens door liander opgelopen. Zomaar van 25 A naar 35 A hoofdzekering was niet zomaar gebeurt. In eerste instantie moest de grondkabel vervangen worden, (4 huizen op 1 kabel) , maar na wat druk toch nu vervangen,.en de grondkabel gebeurt nu eind augustus.
Growatt 5000 MTL-S doet 4600VA en de 5500 variant 5000VA.

Volgens mij is het verschil qua prijs zeer minimaal dus dan moet je voor de grootste omvormer gaan, want met 6000Wp en op zuid ga je zeker weten op bepaalde momenten aftoppen met 4600VA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Sebastiaan_2005 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:29:
Op onze camper ligt een zonnepaneel en hieronder hangt een omvormer (Samlex Si300 hpe) Het ding maakt een enorm zoemend geluid, overdag al irritant, laat staan snachts. Weet iemand een stille omvormer voor een 12Volt accu. Vermogen liefst hoger dan de huidige 300 watt. We willen hem vooral gebruiken om een tafelmodel koelkast op aan te sluiten.
Dat ding heb niks met je panelen te maken, is gewoon inverter van 12 volt naar 220.
Zit aan je accu aangesloten, niet aan zonnepanelen.
Ik gebruik die blauwe victron,die hoor je niet, zelfs niet met 1000 watt eraan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:37:
[...]

Dat ding heb niks met je panelen te maken, is gewoon inverter van 12 volt naar 220.
Zit aan je accu aangesloten, niet aan zonnepanelen.
Ik gebruik die blauwe victron,die hoor je niet, zelfs niet met 1000 watt eraan.
Klopt idd, maar vond dit het meest relevante topic om een antwoord te verwachten. Ben nu op marktplaats aan het kijken voor de Victron, bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat een tegenvaller. De panelen waren blijkbaar nog niet binnen.
de rest van de constructie is wel gemaakt.

blijken ze nu ook ineens München panelen te hebben besteld 310 Wp mono black. ipv de URE.

ik twijfel wat ik nu moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:46
Peter F schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:20:

blijken ze nu ook ineens München panelen te hebben besteld 310 Wp mono black. ipv de URE.

Als er URE op de offerte staan, deze ook eisen. München panelen zijn "gewone"chinese panelen met een westers naampie erop geplakt. Van URE panelen hoor ik toch goede ervaringen. Komen van een grote fabrikant.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 07:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Peter F schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:20:

Of een credit-nota / min-bedrag "eisen"

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 29-09 23:38
Sebastiaan_2005 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:59:
[...]
Klopt idd, maar vond dit het meest relevante topic om een antwoord te verwachten. Ben nu op marktplaats aan het kijken voor de Victron, bedankt voor je antwoord.
Je kunt ze ook kopen bij stroomwinkel.nl

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:34

Freakie1NL

Grote Baas

Peter F schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:35:
[...]

Ben benieuwd

En hoe is het gegaan

*Edit*
Vervelend dat ze de panelen niet hadden temeer je er zelf voor hebt gezorgd klaar te zijn. Zoals boven mijn reactie al aangegeven zou ik URE eisen in plaats van München panelen. De URE bevallen tot nu toe prima en hebben een merkbare positieve tolerantie. Natuurlijk weet je pas over 20 jaar of het echt goede panelen zijn, maar als je weet dat URE een fusie van o.a. NSP is die al goed bekend stond (hoewel niet bekend) zou ik daarbij blijven of inderdaad een significante creditnota. Let wel dat URE niet Chinees is maar Taiwanees en je daarmee er meer waarde aan mag hechten m.i.

[ Voor 27% gewijzigd door Freakie1NL op 06-07-2019 17:14 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:37
Beste mede Tweakers,

Wij zijn bezig geweest met offertes opvragen voor een PV-installatie. Nu hebben wij diverse offertes ontvangen voor de zonnepanelen en de prijzen lijken niet heel veel uit elkaar te zitten. De drie meest interessante offertes bieden allen een SolarEdge omvormer aan. Het enige échte verschil zit in het gebruikte merk voor de panelen zelf.

Onze voorkeur gaat uit naar het aanbod met de panelen van Suntech i.v.m. dat dit bedrijf tevens een grondgebonden warmtepomp kan leveren.

Wellicht dat iemand mij kan vertellen of er (veel) verschil in kwaliteit zit tussen PV panelen van Suntech, Sunpower en Recom? Ik heb gezocht via Google echter hier niet veel wijzer van geworden helaas...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Thalaron
Sunpower panelen zitten in het hoogste segment qua kwaliteit.
De rest in het midden segment.

Sunpower wordt vaak te duur gevonden, en dus minder gekozen.
De vraag is vaak, is het de meerprijs wel waard (over 10 jaar is alles al technisch verouderd, ten opzichte van de dan geldende techniek, dus tvt graag binnen 10 jaar houden)

Heb je persee solaredge nodig? Heb je schaduw?
Post eens wat fototjes van je dak en richting, schaduw, aanwezige stroomvoorziening (1 of 3 fase) in een apart topic..

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Laatst online: 30-09 17:21
Ik heb sinds kort een solaredge se2200h. Ik stoor mij alleen aan het geluid van een (ik vermoed) relais wat wordt geschakeld als hij begint met leveren. Ik wordt hier namelijk wakker van. Je hoort iets van 4 klokjes achter elkaar.

En het vervelende is dat hij een paar minuten later weer uit kan gaan (1 klik) om vervolgens 2 minuten later weer in te schakelen.

Is hier qua instellingen iets aan in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:51
Mich schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:47:
Ik heb sinds kort een solaredge se2200h. Ik stoor mij alleen aan het geluid van een (ik vermoed) relais wat wordt geschakeld als hij begint met leveren. Ik wordt hier namelijk wakker van. Je hoort iets van 4 klokjes achter elkaar.

En het vervelende is dat hij een paar minuten later weer uit kan gaan (1 klik) om vervolgens 2 minuten later weer in te schakelen.

Daar is niets aan te doen helaas. Maar het went hoor, ik heb 2 se3000 op zolder hangen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:27

Hier is niet veel aan te doen op de omvormer zelf. Wel kan helpen om de omvormer geisoleerd aan de wand te hangen. Andere plaats kan ook. Mijn Omnik doet hetzelfde in de morgen even proberen of de zaak al wil starten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04
Is het een bezwaar om zowel portrait en landscape in 1 string te doen? Ik heb de boel vandaag op het dak gezet:
- 1 string Oost: 8 landscape
- 1 string West: 4 portrait, 6 landscape

De situatie (rechts de 4 panelen portrait)
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/K4qAGlo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

wachten tot de zon later op komt? of bedenken dat vanaf dat moment de meter langzamer gaat lopen.

Ik heb 4 soladins op zolder hangen met elk een ander vermogen er aan en dus ook elk een ander zoemetje van de ventilator die geregeld word en helaas ook door het resonantiepunt van het geheel heen gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 06-07-2019 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

colvano schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 23:27:
Is het een bezwaar om zowel portrait en landscape in 1 string te doen? Ik heb de boel vandaag op het dak gezet:

[Afbeelding]
Bij die portait panelen die valt ineens het halve vermogen van het paneel weg bij een beetje schaduw op het paneel, waar bij de landscape panelen het naar 2/3 gaat, door de werking van de diodes. Omdat dit half-cut panelen zijn en bij portait het "onder" deel parallel staat aan het boven deel is het "maar de helft" bij "gewone" hele cellen zou het paneel meteen helemaal uit gaan.
Hopelijk snapt je omvormer wat er gebeurt en haalt ie er toch nog de helft uit.

En heb je ze op het grind gezet, en niet het grind weg gehaald onder die betonnen steunen (is dat solarbear?)

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 06-07-2019 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Andre1973 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 23:44:
[...]

Bij die portait panelen die valt ineens het halve vermogen van het paneel weg bij een beetje schaduw op het paneel, waar bij de landscape panelen het naar 2/3 gaat, door de werking van de diodes. Omdat dit half-cut panelen zijn en bij portait het "onder" deel parallel staat aan het boven deel is het "maar de helft" bij "gewone" hele cellen zou het paneel meteen helemaal uit gaan.
Hopelijk snapt je omvormer wat er gebeurt en haalt ie er toch nog de helft uit.

En heb je ze op het grind gezet, en niet het grind weg gehaald onder die betonnen steunen (is dat solarbear?)
Goede opmerkingen, thanks!

De schaduw zal wel meevallen gelukkig. Pas als de zon heel laag zou staan is er schaduw op deze panelen, dan doen de landscape ook (bijna) niks meer.

Ik heb het op het grind staan maar ook nog rubber tussen. Zag even geen reden waarom ik het grind weg zou halen, staan mooi stabiel. Betreft solar bear ja, even sjouwen maar mooi vlug klaar. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

colvano schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:05:
[...]

De schaduw zal wel meevallen gelukkig. Pas als de zon heel laag zou staan is er schaduw op deze panelen, dan doen de landscape ook (bijna) niks meer.

Ik heb het op het grind staan maar ook nog rubber tussen. Zag even geen reden waarom ik het grind weg zou halen, staan mooi stabiel. Betreft solar bear ja, even sjouwen maar mooi vlug klaar.
Wij halen wel altijd het grind weg onder steunen bij elke systeem op een platdak met grind, om puntbelasting te voorkomen op het dak, en Solar bear geeft dit ook aan in de handleiding op pag. 11.
https://docs.wixstatic.co...d490c89bfce14e4361a8c.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
Andre1973 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:16:
[...]

Wij halen wel altijd het grind weg onder steunen bij elke systeem op een platdak met grind, om puntbelasting te voorkomen op het dak, en Solar bear geeft dit ook aan in de handleiding op pag. 11.
https://docs.wixstatic.co...d490c89bfce14e4361a8c.pdf
Daar zit wellicht wel een goede gedachte achter.. volgens mij gaat het goed en durf ik het risico aan. Wel goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:37
Post eens wat fototjes van je dak en richting, schaduw, aanwezige stroomvoorziening (1 of 3 fase) in een apart topic..
@AUijtdehaag bedankt voor je reactie! Ik heb inmiddels een eigen topic aangemaakt;
Thalaron in "Advies gevraagd PV-Installatie (n.a.v. diverse offertes)"

Vragen/opmerkingen etc. zijn van harte welkom! _/-\o_

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
colvano schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:23:
[...]

Daar zit wellicht wel een goede gedachte achter.. volgens mij gaat het goed en durf ik het risico aan. Wel goede tip!
De schaduw onderling is erger dan je denkt wat ik op mijn logging zie dus ik zou die panelen draaien.dan maar eentje minder helaas.
Over een ouderwets grind dak moet je nlet eens teveel lopen, laat staan 60 kg beton plaatselijk drukken. Over jaartje is grind door je bitumen heen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:27
[...]

Ik heb het op het grind staan maar ook nog rubber tussen. Zag even geen reden waarom ik het grind weg zou halen, staan mooi stabiel. Betreft solar bear ja, even sjouwen maar mooi vlug klaar. :9
Ik zou alsnog na een paar dagen droog weer het grint wegvegen en de voeten met onderleg rubbers er op zetten. Zoals al gezegd door @Andre1973 krijg je punt belasting, en bij flink heet weer heb je ook nog kans dat een een kiezel door je dakbedekking heen gaat in loop der tijd.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
habbekrats schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:38:
[...]

Ik zou alsnog na een paar dagen droog weer het grint wegvegen en de voeten met onderleg rubbers er op zetten. Zoals al gezegd door @Andre1973 krijg je punt belasting, en bij flink heet weer heb je ook nog kans dat een een kiezel door je dakbedekking heen gaat in loop der tijd.
Goeie tip, ik zal het grind wel even onder de betonvoeten weghalen. Rubbers zitten er al onder dus dat moet wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Geen solar bear, dit is de groot beton ;)
https://www.degrootbeton....tagesysteem-zonnepanelen/

Al zal de installatie voorschriften geen verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
Rol-Co schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:55:
[...]

Geen solar bear, dit is de groot beton ;)
https://www.degrootbeton....tagesysteem-zonnepanelen/

Al zal de installatie voorschriften geen verschil maken.
Ja correct. Vond het een nuance verschil, beide beton :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Even een vraagje over mijn Solar Edge SE7k 3 fasen omvormer.
Ik heb een paar dagen geleden gezien dat hij uit schakelde met de melding op de display "net spanning te hoog" iod. In ieder geval hij schakelde uit met een error.
Echter in de "alerts" tab van de web pagina is geen enkele error te zien .....
De regel: "3-fase omvormer netstoring" staat ingeschakeld.
Ook regel: "netstoring" staat ingeschakeld.
Maar ik zie niks.... Doe ik wat fout ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
colvano schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:43:
[...]

Goeie tip, ik zal het grind wel even onder de betonvoeten weghalen. Rubbers zitten er al onder dus dat moet wel lukken.
Lijkt mij ook een heel goed advies, ik heb namelijk dezelfde beton voeten en ook op de dakbedekking met rubbers ertussen geplaatst.

Want de kater komt later.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SpecialistenKennis gevraagd.
Normaal gesproken sluit je op de omvormer ongeveer 12 panelen in serie in 1 string aan, is het mogelijk om hier 2 strings van 9, zoals op het 2e plaatje, op aan te sluiten ?
De panelen liggen op 10 graden zuid, aftoppen heb ik geen moeite mee.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qlzxdor1siv.jpg-Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/16upanti.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2019 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:34:
Normaal gesproken sluit je op de omvormer ongeveer 12 panelen in serie in 1 string aan, is het mogelijk om hier 2 strings van 9, zoals op het 2e plaatje, op aan te sluiten ?
[Afbeelding]-[Afbeelding]
Ja dat kan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hartelijk dank. Als je me nog even verder zou willen onderrichten zou ik je daarvoor dankbaar zijn. Hoe moet ik het minimum aantal panelen in een string berekenen voor de omvormer in het voorbeeld ? Is dat 100V / 37,1 = 3 panelen en maximaal is 500 / 37,1 = 13 panelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een sh3500 ik hoor die klik 1 keer maar alleen als k wakker ben. Hangt in de c.v ruimte naast de slaapkamer. Ik slaap er dus door heen. Is heel zachtjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:20:
[...]

Hartelijk dank. Als je me nog even verder zou willen onderrichten zou ik je daarvoor dankbaar zijn. Hoe moet ik het minimum aantal panelen in een string berekenen voor de omvormer in het voorbeeld ? Is dat 100V / 37,1 = 3 panelen en maximaal is 500 / 37,1 = 13 panelen ?
Maximum is antwoord ja, minimum in theorie ook ja maar in praktijk zeg ik altijd vanaf zeven panelen werkt het goed, kun je nog beetje schaduw permiteren.
Negen panelen is goed genoeg, met 270 volt werkt het prima, kost snufje rendement tov ideale 400 volt maar je gaat toch aftoppen dus....
De max stroom van omvormer zul je ook nlet halen want dan zit je al aan die 2800 watt.
Dus 2×9 parallel zal prima gaan, neem tenminste aan dat je maar één mpp hebt...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 15:54
Om mijn 2 Solis omvormers te monitoren heb ik 2 solis-dls-w wifi sticks gekocht.
Deze kreeg ik dit weekend geleverd, maar ik vraag me af of het wel de goede zijn. Ik kreeg:

Solis-dls-w?

Solis-dls-w??

- Ze hebben een antenne, houdt dat niet in dat het de solis-dls-wa sticks zijn (ouder model?)?
- Er staat op de stick zelf geen 'Ginlong Technologies', zoals ik wel op vrijwel alle internet afbeeldingen (incl die van de webshop waar ik ze gekocht heb) zie
Afbeeldingslocatie: https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/data/db/query.image.php?id=929

- In het instructieboekje staat ook geen referentie naar de site van Solis om te monitoren

Zijn het soms merkloze imitatie sticks? Heb er niet veel verstand van maar kan het ook niet plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:58
WoudseHoeve schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:04:
Ik heb een paar dagen geleden gezien dat hij uit schakelde met de melding op de display "net spanning te hoog" iod. In ieder geval hij schakelde uit met een error.
Misschien zie je het alleen met de installateurslogin? Lijkt me bizar want met mijn SMA zie ik desondanks als gewone gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Witlof schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:57:
Gisteren zijn er op mijn dak 11x Q Cells Q.PEAK DUO-G5 325 panelen gelegd met 11x SolarEdge P370 optimizers aan een SolarEdge SE 3500H 1-fase HD-Wave omvormer. Nu zijn ze op afstand nog wat bezig, maar waar ik mij een beetje zorgen over maak is dat er in eerste instantie wat problemen waren met verbinden. Nu zag ik dat er gisteren meer mensen last hadden van een storing bij SolarEdge monitoring, maar dat is niet mijn grootste zorg.

Gisteren werden er maar 8 van de 11 optimzers gevonden en dus ook maar 8 panelen. Vandaag zijn ze al een paar keer opnieuw aan het 'pairen', maar hoger dan 10 gaat het niet. 1 Paneel ligt dus nog niets te doen. Nu weet ik dat ze er nog mee bezig zijn, maar waardoor kan dit komen?

Waar ik bang voor ben is dat er straks 11 gevonden worden, maar als er om wat voor reden dan ook iets aan het systeem moet gebeuren, er wellicht weer zo'n moeite gedaan moet worden om alle 11 de panelen zichtbaar te krijgen. Hebben jullie nog tips voordat ik met de leverancier ga bellen?
Ondertussen is het allemaal gelukt en goed opgelost. Leverancier is vorige week nog netjes langsgekomen om het probleem met het 11e paneel op te lossen. Ondertussen draaien ze alle 11 netjes mee, heb ik een API key en ben ik de groep Tweakers.net gejoined op pvoutput.org :*)
Laat de zon nu maar schijnen! 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 23:01

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Iemand die weet of het nut heeft om de panelen in auto wax te zetten?
Bijv Geyon WetCoat. Bevalt op de auto super goed en vuil hecht nagenoeg niet.

2e vraag, kan/mag ik de panelen afspuiten met een hogedrukreiniger?

Ps.
Mijn 19x Q.Cell 325wp panelen met 5x een APSystems QS1 heb ik geplaatst en werkt.
Zal binnenkort wat foto's en info plaatsen.
Al met al heel erg tevreden.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

JanB

Het ken rotter !!!

HellStorm666 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:57:
Iemand die weet of het nut heeft om de panelen in auto wax te zetten?
Bijv Geyon WetCoat. Bevalt op de auto super goed en vuil hecht nagenoeg niet.
Als je al zoiets zou toepassen (ik weet niet of de huidige panelen al van een soort coating zijn voorzien) gaan voor een glas sealant/coating, bv. https://www.infinitywax.e...-glass-sealant-250ml.html. Een wax is gemaakt voor op lak ipv voor glas.

De gedachte is bij mij ook al eens opgekomen, alleen mij krijg je voor geen goud het dak op.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Ik zou geen ander topic weten om deze vraag te stellen. Ik heb een omvormer van 300 Watt in m'n camper hangen, deze wordt gevoed door de accu, welke weer gevoed wordt door een zonnepaneel.

Vanmiddag heb ik een tafelkoelkast binnen gekregen, maar als ik deze aansluit op de omvormer knalt de omvormer er meteen uit. Als ik via een stopcontact in huis meet wat de koelkast verbruikt dan is het maar 58 a 59 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
@Sebastiaan_2005 klinkt meer als een elektrische installatie debuggen. Dat kan nóg beter hier:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Maar sommigen van die elektro tweakers zitten ook in het PV forum, dus wellicht heb je geluk :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Sebastiaan_2005 De opstartstroom van de compressor is een veelvoud van de nominale stroom, zeker bij kleine koelkasten.
Je wil een softstarter of een omvormer die een paar milliseconden overbelast mag worden.
Makkelijker is een 12V compressorkoelkast die je direct op de accu aansluit.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 08-07-2019 21:13 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 23:01
colvano schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 23:27:

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit. Kun je ze ook in portrait mode installeren zonder dat het beton aan de zijkant uitsteekt? Ik wil namelijk drie losse panelen neerzetten en heb geen extra ruimte aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nietnormaal schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:36:
[...]

Dat ziet er goed uit. Kun je ze ook in portrait mode installeren zonder dat het beton aan de zijkant uitsteekt? Ik wil namelijk drie losse panelen neerzetten en heb geen extra ruimte aan de zijkant.
2 horizontale rails op maken?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:03
Dit weekend ook lekker aan de slag geweest:
  • APS QS1
  • 4x TrinaSolar 315WP Mono, black frame
  • Betonvoeten op 7 graden
Dak op 5 graden dus hoek is ongeveer 12 graden. Ligging op het ZZW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/30s5FfNB68qL8IXpllErfPTB/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZT6ly8spSJMMhHsPvn5BpZtU/medium.jpg

Montage op betonvoeten icm de QS1 is echt super eenvoudig. Er zit een uitsparing op de blokken om een omvormer te monteren, maar dan kwam ik met de kabel lengte van het paneel rechtsonder niet uit. Daarom de QS1 op een alu rail gemonteerd, hierdoor kon ik alle panelen aansluiten zonder verlengkabels. En kon dan meteen de AC kabel mooi wegleiden, wilde deze hoog monteren om contact met oppervlakte water ter voorkomen.

Rond 16:00 op zondag klaar, daarna leverde het systeem al een 900-1000 watt. :)

De QS1 steekt nog direct in het stopcontact, maar wil nog een tweede set van 4 stuks plaatsen op het dak van het huis. Deze kabel laat ik dan ook naar de schuur lopen en dan plaats ik een PV verdeler. Schuur heeft een eigen groep en weinig verbruikers.

[ Voor 7% gewijzigd door Marcusso op 08-07-2019 22:17 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nietnormaal schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:36:
[...]

Misschien zoiets ?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2wo56zklqdl.jpg
Wordt aangeboden op Marktplaats https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr 3e plaatje v.d. afbeeldingen 20,00 per stuk, 40,00 per paneel dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:36:
[...]

Misschien zoiets ?
[Afbeelding]
Wordt aangeboden op Marktplaats https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr 3e plaatje v.d. afbeeldingen 20,00 per stuk, 40,00 per paneel dus.
Toch niet portrait? En ook duur voor een paar stripjes. Portrait kan je beter van hout maken, gaat best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[...]

Misschien zoiets ?
[Afbeelding]
Hij ziet eruit alsof ie er erg veel zin in heeft :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Misschien zoiets ?
[Afbeelding]
Die strip kost vijf euro bij metaal handel.... Trottoir band 3 euro...
Maar uh.... De wind eronder aan lage kant en hij ligt op zijn kop

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 17:06

CodeIT

Code IT

Van het weekend heb ik een airco geïnstalleerd (CodeIT in "Airco bestellen in Spanje"). Stroomverbruik moet natuurlijk gecompenseerd worden, dus ik heb er gelijk 4 panelen bij geplaatst. 4x Solvis 300Wp op een APS QS1. Montage gedaan met betonbandjes + Clickfit Evo metaal dak railtjes + Clickfit Evo klemmen. Boven liggen 2 rubbers, onder 1, hierdoor loop het water er toch nog een klein beetje af.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CaQRzUbl.jpg

Deze week ga ik er nog 6 plaatsten op het dak van de veranda. Dan komt het totaal op 7770Wp, waarvan 4770Wp in een Oost/West opstelling en 3000Wp vlak.

Tip: Leg wat onder de bandjes als je er gaten in boort. Je zit zo door je dak heen :). Gelukkig had ik nog een koker Tixophalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
HyperBart schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:14:
[...]

Misschien zie je het alleen met de installateurslogin? Lijkt me bizar want met mijn SMA zie ik desondanks als gewone gebruiker.
Ik heb wel toegang tot de tab in de web pagina, maar daar staat niks in.
Aangezien ik hem 2dehands heb ( weet wel wie de leverancier is) zal ik eens kijken of ze wat voor me willen doen .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:34

Freakie1NL

Grote Baas

Hoe zit het eigenlijk met het vermogen van de omvormer als je 2 strings toepast waarvan 1 op oost en 1 op west. Is het dan globaal alsnog aantal * WP * 0,85. Of zou je met veel minder kunnen. Stel oost is 10 dat je dan 10 in de formule zet of als west ook 10 is de helft dus 15.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Freakie1NL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:35:
Hoe zit het eigenlijk met het vermogen van de omvormer als je 2 strings toepast waarvan 1 op oost en 1 op west. Is het dan globaal alsnog aantal * WP * 0,85. Of zou je met veel minder kunnen. Stel oost is 10 dat je dan 10 in de formule zet of als west ook 10 is de helft dus 15.
Hangt ook erg van de hellingshoek af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 27-09 13:10
Freakie1NL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:35:
Je kunt het eenvoudig uitrekenen met SunnyDesign. In mijn geval (zie signature) komt het uit op Wp * 0.849.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:34:
[Afbeelding]-[Afbeelding]
een chint heeft volgens mij maar 1 mppt. dan zal het amperage dus te hoog worden? 2 x 8 = 16 en max hint is 14.3. wij hebben een heleboel van deze dingen verkocht maar ik weet niet meer precies hoe we dat aansloten.

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 09-07-2019 21:59 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

WoudseHoeve schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:04:
Die "ac voltage too high" zou je kunnen achterhalen door in de monitoring pagina de grafieken aan te maken van ac spanning L1, L2 en L3.

Ik kan mij zomaar voorstellen dat, als je wat meer panelen hebt, de omvormers het voltage blijven verhogen om de energie het net in te duwen.

Wellicht kan je ook bij pv output het voltage in de extended data loggen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
No Hands schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:54:
[...]

een chint heeft volgens mij maar 1 mppt. dan zal het amperage dus te hoog worden? 2 x 8 = 16 en max hint is 14.3. wij hebben een heleboel van deze dingen verkocht maar ik weet niet meer precies hoe we dat aansloten.
String spanning is 270 volt maal max 14 ampère is 3700 watt.
Omvormer is maar 2800 dus die 14 ampère zal nooit belast worden bij hem.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Als ik nog even mag, welk effect heeft ipv 2 maal 9, een config van 10 en 8 of 12 en 6 ?
Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw