Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.772 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:52
habbekrats schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:11:
Houd er wel rekening mee dat zekeringen bij langdurig 1,13 x In loeiheet worden. Doe je dit elek dag dan wordt de zekering moe en zal toch een keer doorgaan. 2e is dat de kast en patroonhouder meestal flink poreus worden van dat heet stoken.
Wat noem jij loeiheet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
ZIlver smelt bij ~ 970 graden bij een flinke overbelasting wordt de smeltdraad temperatuur redelijk snel bereikt. Bij een kleine overbelasting krijgt de smeltdraad de kans om de warmte af te geven aan de omgeving.

Een porseleinen zekering houd je dan echt niet in je handen zonder brandwonden als deze na 3 uur overbelasting er toch uit wipt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

@Brains @immie @Wiley99
Bij mij werkt hij gewoon (alles is ook online hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:07
Net is inderdaad alles weer bijgewerkt \o/

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
habbekrats schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:29:
[...]

ZIlver smelt bij ~ 970 graden bij een flinke overbelasting wordt de smeltdraad temperatuur redelijk snel bereikt. Bij een kleine overbelasting krijgt de smeltdraad de kans om de warmte af te geven aan de omgeving.

Een porseleinen zekering houd je dan echt niet in je handen zonder brandwonden als deze na 3 uur overbelasting er toch uit wipt.
Oh dat haalt ie hier niet. Zal morgen eens proberen te meten door de kap heen, maar zal wel niet gaan.
De gewone automaat word hier maar 35 dus die vind het niet spannend

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@reneeke1970 Nog even aangaande die 1 versus 2 String aansluitingen: Ik mag (én kan?) me als IT'er natuurlijk nooit echt goed bemoeien met de die discussie maar als ik van m'n eigen apparatuur én 'eigenwijze' kennis uit mag gaan dan lijkt het erop dat het met dít weer niet echt veel uitmaakt qua rendement? Als ik de diverse grafieken in de datamanager van m'n omvormer opvraag dan zie ik in ieder geval nú niet dat de minimale treshholds overdreven laat behaald worden.

M'n Fronius 3.0.1 omvormer heeft volgens de datasheet een Usable MPP voltage Range welke van 80 - 800V loopt (MPP Voltage Range ligt dan weer tussen 200 - 800V??). Wil volgens mij zeggen dat ik in mijn geval alleen tijdens de 'dagstart' en het 'dageinde' nog wat winst zou kunnen boeken doordat één string met 11 stuks 300wP panelen eerder én langer aan die 80V kan komen in vergelijking tot de huidige 5 + 6 string opstelling, toch? Misschien iets om eens uit te gaan zoeken / proberen op wat minder zonnige dagen in de winter waarbij vooral het 'opstarten' wat langer kan duren, lijkt me.

Er hangt direct lángs m'n omvormer overigens een "Philips HUE Light Sensor" zodat de lampen automagisch aangaan als ik naar de zolder loop (géén dakramen daar, alleen dakpannen en isolatie) en die dingen bevatten tevens een accurate temperatuur sensor welke o.a. door Apple Homekit uitgelezen kan worden. De datasheet van de Fronius omvormer vermeldt een Ambient Temperature van -40o tot +55o dus met de MAX. 22,5o graden celcius welke er vandaag op zolder gemeten zijn is dat ook nog wel redelijke goed te doen en hoef ik er verder ook nog geen extra 'electrische' koelventilatoren bij te gaan klussen IMHO

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 01-07-2019 19:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 09:37
reneeke1970 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:55:
[...]

Denk je dat je ver boven 9000 watt bent gekomen dan, dan zo het mogelijk kunnen springen in theorie....
Het is een beetje winderig, ik had kwartier lang continu 2000 watt meer dan de afgelopen dagen toen het zo warm was. En dan kwam er zelfs één omvormer 400 watt tekort anders....
Buurman was te fanatiek met snoeien. Heeft kabel van tuinverlichting geraakt onder de heg. Hierdoor is er een aardlekschakelaar getriggerd en 3 groepen uit gevallen.

Geen probleem dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
ApC_IcE schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:33:
@Brains @immie @Wiley99
Bij mij werkt hij gewoon (alles is ook online hier)
Inderdaad, de hele dag is weer bijgewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
wimmel_1 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:00:
@reneeke1970 Nog even aangaande die 1 versus 2 String aansluitingen: Ik mag (én kan?) me als IT'er natuurlijk nooit echt goed bemoeien met de die discussie maar als ik van m'n eigen apparatuur én 'eigenwijze' kennis uit mag gaan dan lijkt het erop dat het met dít weer niet echt veel uitmaakt qua rendement? Als ik de diverse grafieken in de datamanager van m'n omvormer opvraag dan zie ik in ieder geval nú niet dat de minimale treshholds overdreven laat behaald worden.

M'n Fronius 3.0.1 omvormer heeft volgens de datasheet een Usable MPP voltage Range welke van 80 - 800V loopt (MPP Voltage Range ligt dan weer tussen 200 - 800V??). Wil volgens mij zeggen dat ik in mijn geval alleen tijdens de 'dagstart' en het 'dageinde' nog wat winst zou kunnen boeken doordat één string met 11 stuks 300wP panelen eerder én langer aan die 80V kan komen in vergelijking tot de huidige 5 + 6 string opstelling, toch? Misschien iets om eens uit te gaan zoeken / proberen op wat minder zonnige dagen in de winter waarbij het 'opstarten' wat langer kan duren, lijkt me.

Er hangt direct lángs m'n omvormer overigens een "Philips HUE Light Sensor" zodat de lampen automagisch aangaan als ik naar de zolder loop (géén dakramen daar, alleen dakpannen en isolatie) en die dingen bevatten tevens een accurate temperatuur sensor welke o.a. door Apple Homekit uitgelezen kan worden. De datasheet van de Fronius omvormer vermeldt een Ambient Temperature van -40o tot +55o dus met de MAX. 22,5o graden celcius welke er vandaag op zolder gemeten zijn is dat ook nog wel redelijke goed te doen en hoef ik er verder ook nog geen extra 'electrische' koelventilatoren bij te gaan klussen IMHO
Vergeet die opstart spanning toch, je panelen zijn aan of uit, en er tussenin bestaat niet.
Nou je hebt het antwoord zelf al gegeven, je mpp werkt vanaf 200 volt en dat is in jou geval nipt met 7 panelen. Maar let op! Als één paneel een beetje schaduw heeft moet de mpp gaan zoeken naar een spanning waarbij die ene uitgeschakeld word, hij komt dus zoekende wijs uit op de spanning van 6 panelen, dat is 180 volt en buiten zijn werk gebied. Als je nou pech hebt is hij de kluts kwijt en blijft hij op verkeerd punt hangen met als gevolg 200 watt uit je omvormer. Zodra het zevende paneel uit schaduw komt zal hij zich hervatten en spontaan naar 1500/2000 watt springen.
Afgelopen maand hier al drie personen voorbij gekomen die het overkwam. Allemaal oorzaak te weinig panelen. Of beter gezegd te lage spanning, want als je niet meer panelen kunt plaatsen moet je kiezen voor hogere voltage panelen zodat het toch goed bij de omvormer past.
Maar jij spreekt over 800 volt, is het een drie fase omvormer?

Heb hem al gezien op je eigen link, nominale input voltage 710 volt, dus feitelijk onbruikbaar voor jou 11 panelen met 330 volt, succes....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
Zoals hier beschreven heb ik een simpele Modbus logger voor mijn SMA Sunny Boy 3.6 gemaakt. Hiermee kan ik nu ook de temperatuur sensoren loggen.

Overigens, vandaag voor het eerst gezien dat mijn 4320wp panelen op O/W aftoppen. Zal wel door de bewolking komen ofzo (Dat de boel weer afkoelt)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qMGHxnv5qFsfCpQ4kEeHTFos/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:11
reneeke1970 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:29:
[...]

Heb hem al gezien op je eigen link, nominale input voltage 710 volt, dus feitelijk onbruikbaar voor jou 11 panelen met 330 volt, succes....
De fronius primo lijn hebben een rendement van 96% bij 270 volt, en tot 98% bij 710 volt.
Mijn kuro's hangen als 2*6 op mijn fronius primo, en ik kan toch niet echt zeggen dat dit niet gaat. :)
https://pvoutput.org/live....jsp?o=gss&d=desc&tid=426

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
DRAFTER86 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:45:
Zoals hier beschreven heb ik een simpele Modbus logger voor mijn SMA Sunny Boy 3.6 gemaakt. Hiermee kan ik nu ook de temperatuur sensoren loggen.

Overigens, vandaag voor het eerst gezien dat mijn 4320wp panelen op O/W aftoppen. Zal wel door de bewolking komen ofzo (Dat de boel weer afkoelt)?
[Afbeelding]
Inderdaad afkoeling, en zodra de zon weer een gaatje ziet kan hij ook nog eens tegelijkertijd reflecteren tegen een wolk waardoor je extra zonne energie krijgt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ing_stripe schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:49:
[...]

De fronius primo lijn hebben een rendement van 96% bij 270 volt, en tot 98% bij 710 volt.
Mijn kuro's hangen als 2*6 op mijn fronius primo, en ik kan toch niet echt zeggen dat dit niet gaat. :)
Ik heb inmiddels dus ook zoiets :o De praktijk wijst mij uit dat 't wél gewoon kan?.... Heb overigens ook absoluut géén schaduwval op m'n "Zuid" dak (tenzij de wolken gek gaan doen).

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 01-07-2019 20:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
ing_stripe schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:49:
[...]

Het probleem is ook niet het rendement, want dat is maar twee procent. Gaat om niet in het werk gebied zitten van de mpp,als die op verkeerd punt blijft hangen ben je zomaar honderden watts kwijt. Zonder schaduw zal het niet veel voorkomen.
Er zijn omvormer met een lagere efficiëntie maar met een betere mpp toch meer resultaat kunnen halen.

En je kunt wel pochen met je resultaat omdat je toevallig 300 meter van het strand zit....
Maar hang maar eens 12 in een string en kijken wat ie doet?
Of komt voc boven 1000 van die dingen?

12×71 kan makkelijk, snap sowieso niet dat je met 12×59=708 volt wat de ideale spanning is voor de omvormer, dat je dan je string op gaat splitsen naar 2×6.
Je betaald je blauw aan die dingen maar gooit wel twee procent rendement weg.....

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 01-07-2019 20:02 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:11
reneeke1970 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 19:56:
[...]

Het probleem is ook niet het rendement, want dat is maar twee procent. Gaat om niet in het werk gebied zitten van de mpp,als die op verkeerd punt blijft hangen ben je zomaar honderden watts kwijt. Zonder schaduw zal het niet veel voorkomen.
Er zijn omvormer met een lagere efficiëntie maar met een betere mpp toch meer resultaat kunnen halen.

En je kunt wel pochen met je resultaat omdat je toevallig 300 meter van het strand zit....
Maar hang maar eens 12 in een string en kijken wat ie doet?
Of komt voc boven 1000 van die dingen?
Twee strings van 6 en 5 met 33v panelen zou ik ook niet doen, maar 11 in 1 zou met een beetje schaduw toch gewoon kunnen werken? Ik zou zelf ook een andere omvormer voor zo'n situatie opgehangen hebben, daar niet van.

12 in een string zou een 710,4 volt geven, denk dat het dan nog ietsje beter presteert.
Boven de 1000 zal het niet gaan. (voc = 70,9)

Jammer dat je het als pochen ziet, was als grapje bedoeld.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
ing_stripe schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:09:
[...]

Twee strings van 6 en 5 met 33v panelen zou ik ook niet doen, maar 11 in 1 zou met een beetje schaduw toch gewoon kunnen werken? Ik zou zelf ook een andere omvormer voor zo'n situatie opgehangen hebben, daar niet van.

12 in een string zou een 710,4 volt geven, denk dat het dan nog ietsje beter presteert.
Boven de 1000 zal het niet gaan. (voc = 70,9)

Jammer dat je het als pochen ziet, was als grapje bedoeld.
Oh maar ik plaagde je ook maar wat hoor...
1×11 tja in theorie wel, ik had zelf 13 panelen en dat ging niet met drie in schaduw, ook al zou de resterende tien panelen 300 volt voldoende moeten zijn, maar helaas.
Nu hangen er vijf panelen extra bij , totaal 18 dus, maar in de schaduw onder dakkapel,(tigo gebruik ) maar met 400 volt gaat het dus wel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
Ik heb een PV-installatie met 18x 310wp panelen op het oog. Deze komen in een 11-7 oriëntatie. 7 op het oosten, 11 op het zuiden. Ingeschat maximaal piekvermogen is 4600watt. Ik wil dit op een Growatt 5000mtl-s aansluiten met een 3x 4mm2 ymvk op een nieuwe eindgroep (alamat) B-20A 100ma. 20A is 4600watt.

Wat ik daarbij accepteer is een stukje niet-selectiviteit bij kortsluiting (in het stuk kabel tussen meterkast en de omvormer (7m) en in de omvormer zelf) op de C-25A automaat van Liander. Dit wordt mijn inziens nooit onveilig en het huis wordt ook nooit compleet spanningsloos immers blijven de twee andere fases altijd in!

Ik wil dit omdat:
1-fase omvormer is efficiënter;
1-fase omvormer heeft lagere startspanning (levert eerder);
1-fase omvormer is voordeliger;
1-fase omvormer is simpeler en daarmee mijn inziens minder faalgevoelig;

Ook anticipeert ik alvast op een overgang naar hybride omvormer met dc-batterij opslag na wegvallen salderingsregeling. Die ga ik nu nog niet aanschaffen. Ik verwacht een flinke prijsdaling de komende jaren.

Volgens mij is nergens verboden om een B20 te plaatsen na een C25 hoofdautomaat mits je je bewust bent van mogelijke niet-selectiviteit. Immers zou het ook toegestaan zijn om twee losse omvormers achter een B16 automaat op dezelfde fase te zetten. Daarbij gaat je hoofdzekering ook eerder.

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
DARKviper123 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:23:
Ik heb een PV-installatie met 18x 310wp panelen op het oog. Deze komen in een 11-7 oriëntatie. 7 op het oosten, 11 op het zuiden. Ingeschat maximaal piekvermogen is 4600watt. Ik wil dit op een Growatt 5000mtl-s aansluiten met een 3x 4mm2 ymvk op een nieuwe eindgroep (alamat) B-20A 100ma. 20A is 4600watt.

Wat ik daarbij accepteer is een stukje niet-selectiviteit bij kortsluiting (in het stuk kabel tussen meterkast en de omvormer (7m) en in de omvormer zelf) op de C-25A automaat van Liander. Dit wordt mijn inziens nooit onveilig en het huis wordt ook nooit compleet spanningsloos immers blijven de twee andere fases altijd in!

Ik wil dit omdat:

Ook anticipeert ik alvast op een overgang naar hybride omvormer met dc-batterij opslag na wegvallen salderingsregeling. Die ga ik nu nog niet aanschaffen. Ik verwacht een flinke prijsdaling de komende jaren.

Volgens mij is nergens verboden om een B20 te plaatsen na een C25 hoofdautomaat mits je je bewust bent van mogelijke niet-selectiviteit. Immers zou het ook toegestaan zijn om twee losse omvormers achter een B16 automaat op dezelfde fase te zetten. Daarbij gaat je hoofdzekering ook eerder.
Ik zou het gewoon doen, ik heb het hier ook zo zitten. Selectiviteit in woonhuizen met al die korte kabels is ook niet zo belangrijk. Helemaal als je zelf je netbeheerder automaat weer aan kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

DARKviper123 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:23:

Ik wil dit omdat:

Kan ook gewoon prima.
De panelen staan nooit tegelijk te pieken. En een omvormer die 3fase is zal niet eens opstarten met 7 panelen op Oost. Zelfs de 11 op zuid zal die lastig vinden. Dus begrijp je keuze volledig.

Over het stukje dat je een C25 en dan een B20 hebt daar mogen anderen zich op branden.
Ik zie het overal!
3x25A hoofdgroep en een 20A omvormer op 1 fase.
Als 3 fase niet tot de mogelijkheden behoort (te weinig panelen)

Plus, als je het zelf doet is de NEN minder belangrijk dan een installateur. Hoe gek dat klinkt.
Volgens mij (weet het dus niet zeker) was er hier een NEN expert die vertelde dat je zelf gewoon mag rommelen in je huis en dat de NEN voor installateurs is.

[ Voor 6% gewijzigd door ApC_IcE op 01-07-2019 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 08:55
ApC_IcE schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:38:
[...]

Kan ook gewoon prima.
De panelen staan nooit tegelijk te pieken. En een omvormer die 3fase is zal niet eens opstarten met 7 panelen op Oost. Zelfs de 11 op zuid zal die lastig vinden. Dus begrijp je keuze volledig.

Over het stukje dat je een C25 en dan een B20 hebt daar mogen anderen zich op branden.
Ik zie het overal!
3x25A hoofdgroep en een 20A omvormer op 1 fase.
Als 3 fase niet tot de mogelijkheden behoort (te weinig panelen)

Plus, als je het zelf doet is de NEN minder belangrijk dan een installateur. Hoe gek dat klinkt.
Volgens mij (weet het dus niet zeker) was er hier een NEN expert die vertelde dat je zelf gewoon mag rommelen in je huis en dat de NEN voor installateurs is.
Als het goed is zou een NEN expert nooit zeggen dat je maar wat aan mag rommelen in huis en zeker niet in een meterkast.

Ik denk toch wel dat als je meterkast is uitgebrand door erin te rommelen, en je maakt aanspraak op de verzekering, dat die toch eerst eens gaat onderzoeken, hoe de meterkast is aangesloten, en bij rommelwerk toch eerder zal besluiten niet uit te keren.

Tis dus maar de vraag of die gok je waard is.

Voor een consument is de NEN1010 niet verplicht, maar wel slim om je eraan te houden, dan zit je altijd goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Basement op 01-07-2019 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
Basement schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:57:
[...]

Als het goed is zou een NEN expert nooit zeggen dat je maar wat aan mag rommelen in huis en zeker niet in een meterkast.

Ik denk toch wel dat als je meterkast is uitgebrand door erin te rommelen, en je maakt aanspraak op de verzekering, dat die toch eerst eens gaat onderzoeken, hoe de meterkast is aangesloten, en bij rommelwerk toch eerder zal besluiten niet uit te keren.

[...]

Rommelen lijkt me ook een uiterst slecht idee. Maar beredeneert en zonder gevaar een keuze maken is iets anders. Dit vervolgens netjes uitvoeren is niks mis mee. Een brand ontstaat niet door een stukje niet-selectief zijn, maar door een defecte automaat bv of slechte/onder maatse bekabeling, zwakke verbindingen, onjuiste aarding, etc. Dat heet goed vakmanschap. NEN1010 zegt niks over selectiviteit, het hoofdstuk 'selectiviteit' is zelfs 'in bewerking'.
535 Coördinatie van beveiligingstoestellen
535.1 Selectiviteit tussen beveiligingstoestellen tegen overstroom

In bewerking.

[ Voor 4% gewijzigd door DARKviper123 op 01-07-2019 23:25 ]

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Haha in bewerking...... Ik vind hem goed

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Selectiviteit heeft weinig met uitbranden van je meterkast te maken in dit geval onnodig mensen ongerust maken. Dat je netbeheerder automaat 25A is en je omvormer automaat 20A kan hoogstens leiden tot ongewenst uit schakelen van je netbeheerder automaat.
Dit zeldzame voorval kan ook alleen optreden bij een volle sluiting in je omvormer, welke statistisch > 10 jaar gaat zijn.

En dat de NEN1010 in bewerking is inderdaad zo, deze is continu aan verandering onderhevig. De laatste jaren zwabberen ze wat meer vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
habbekrats schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 06:31:
Selectiviteit heeft weinig met uitbranden van je meterkast te maken in dit geval onnodig mensen ongerust maken. Dat je netbeheerder automaat 25A is en je omvormer automaat 20A kan hoogstens leiden tot ongewenst uit schakelen van je netbeheerder automaat.
Dit zeldzame voorval kan ook alleen optreden bij een volle sluiting in je omvormer, welke statistisch > 10 jaar gaat zijn.

En dat de NEN1010 in bewerking is inderdaad zo, deze is continu aan verandering onderhevig. De laatste jaren zwabberen ze wat meer vind ik.
Ik heb ook niet beweert dat er van selectiviteit brand komt, ik heb alleen gereageerd op de zin waar het over zelf rommelen ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJB
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 20:12

SJB

Heeft hier iemand ervaring met het plaatsen van zonnepanelen op een dakkapel en en de dakbelasting? Het betreft een dakkapel van 4.5x2.2m met in het midden ondersteuning door een draagmuur. Balken zijn 9x6cm en zitten om de 50cm. Iemand een vergelijkbare dakkapel met zonnepanelen (+ballast)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
SJB schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:57:
Heeft hier iemand ervaring met het plaatsen van zonnepanelen op een dakkapel en en de dakbelasting? Het betreft een dakkapel van 4.5x2.2m met in het midden ondersteuning door een draagmuur. Balken zijn 9x6cm en zitten om de 50cm. Iemand een vergelijkbare dakkapel met zonnepanelen (+ballast)?
Ja eentje van 5×2, met 8 solar frontier erop. Ballast geen, aan zijkant kapel met aluminium strip vast gezet.
20 kg per m2 moet vast wel kunnen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 14:25
Ik heb me de afgelopen week behoorlijk ingelezen in dit forum, nu ik mij aan het orienteren ben op zonnepanelen. Ik blijf toch wat vragen houden bij de keus van een omvormer. Ik neig naar een SolarEdge (waarschijnlijk SE 3000 HD wave, voor 10 315Wp panelen), maar vroeg me af:

Garantie
SolarEdge geeft 12 jaar garantie (en voor ~200 extra een verlenging naar 25). SMA geeft maar 5 jaar garantie zonder verlengoptie. Waarom kies je dan toch voor SMA?

Geluid
Mijn omvormer komt op de voorzolder. Wat is jullie ervaring met het "lawaai / geluid" van een omvormer op zolder? Er is een zolderslaapkamer naast (met deur)....

Optimizers
In mijn situatie is voor schaduw geen optimizer nodig, toch neig ik naar SolarEdge, vanwege kwaliteit en garantie. Zit ik dan automatisch vast aan optimizers? Is het ook efficienter wanneer je geen schaduw hebt?

Tweakbaarheid
Welke omvormer zouden jullie als tweaker aanraden i.c.m. bijvoorbeeld Domoticz? Ik wil graag de optie hebben om data uit de omvormer zelf te lezen en niet verplicht via een server van een fabrikant te moeten (en maar hopen dat ze die 25 jaar in de lucht houden).

Bedankt voor jullie inzichten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 23:01

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

[...]

Voor een consument is de NEN1010 niet verplicht, maar wel slim om je eraan te houden, dan zit je altijd goed.
de NEN1010 is voor NIEMAND verplicht.
De NEN1010 is, net als alle Normen, een norm en daarmee niet verplicht.

Verplicht zijn de richtlijnen (ja ik weet het, dat klinkt vreemd).
En om aan een richtlijn te voldoen kan je een norm gebruiken.
Als je een goede onderbouwing hebt om niet aan de norm te voldoen, dan is dat gewoon ok.

Net als de misvatting van een CE.
een CE is niets meer dan een documentje waarin de fabrikant aangeeft z'n best gedaan te hebben om het product veilig te maken.
Wil dus niet zeggen dat een product met CE markering ook daadwerkelijk veilig is.

Ook als particulier heb je de verplichting dus niet.
Wil niet zeggen dat het niet verstandig is om de norm te volgen.
Maar als je documenteer wat je gedaan hebt en waarom, dan is er niets aan de hand.

Fikt t spul af en de verzekering wil niet uitkeren (lijkt me onwaarschijnlijk) dan kan je altijd dat document met foto's overhandigen om te laten zien dat je installatie wel veilig was.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 23:01

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

voorstad schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:02:
Ik heb me de afgelopen week behoorlijk ingelezen in dit forum, nu ik mij aan het orienteren ben op zonnepanelen. Ik blijf toch wat vragen houden bij de keus van een omvormer. Ik neig naar een SolarEdge (waarschijnlijk SE 3000 HD wave, voor 10 315Wp panelen), maar vroeg me af:

Garantie
SolarEdge geeft 12 jaar garantie (en voor ~200 extra een verlenging naar 25). SMA geeft maar 5 jaar garantie zonder verlengoptie. Waarom kies je dan toch voor SMA?

Geluid
Mijn omvormer komt op de voorzolder. Wat is jullie ervaring met het "lawaai / geluid" van een omvormer op zolder? Er is een zolderslaapkamer naast (met deur)....

Optimizers
In mijn situatie is voor schaduw geen optimizer nodig, toch neig ik naar SolarEdge, vanwege kwaliteit en garantie. Zit ik dan automatisch vast aan optimizers? Is het ook efficienter wanneer je geen schaduw hebt?

Tweakbaarheid
Welke omvormer zouden jullie als tweaker aanraden i.c.m. bijvoorbeeld Domoticz? Ik wil graag de optie hebben om data uit de omvormer zelf te lezen en niet verplicht via een server van een fabrikant te moeten (en maar hopen dat ze die 25 jaar in de lucht houden).

Bedankt voor jullie inzichten!
Ik heb tot noch toe een ABB Tri-power, SMA 3kwh en SolarEdge 3kw beluisterd. Bij alle 3 hoor ik een hoge piep, vooral als ie flink levert.

Kijk eens naar de QS1 en YC600 micro-omvormer. Dan ligt t spul op je dak en hoor je t ook niet.
APsystems heeft standaard 10 jaar garantie, maar voor een paar tientjes (€14,- ps in mijn geval) is dat 20 jaar.
In t geval van 10x 315wp kan je 2x een QS1 nemen en 1x een YC600. gebruiken beide dezelfde kabels ed.

[ Voor 3% gewijzigd door HellStorm666 op 02-07-2019 12:11 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:51
@voorstad Zelf ben ik puur voor prijs-kwaliteit gegaan en heb ik de garantie buiten beschouwing gelaten. Waarom zou je je druk maken over 10+ jaar? Economisch is de boel dan als het goed is al lang afgeschreven en daarnaast achterhaalt.

Zelf de keuze gemaakt voor een Solis, puur vanwege de kosten/baten, verschillen tussen Chineze omvormers zijn minimaal en deze kon ik op UTP aansluiten. Omvormer schakelt 's ochtends aan en 's avonds laat weer uit, ik hoor er geen geluid uit komen, maar bij mij hangt de omvormer in de schuur dus is het sowieso geen punt. Grootste mankement is de logging (het werkt wel, maar flexibel is het niet bepaald) en de beperkte documentatie, dat heeft een bedrijf als SMA gewoon veel beter op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
@voorstad is een oplossing met SE niet veel duurder? Als je geen schaduw hebt, heb je de optimizers niet nodig.

Daarnaast, je systeem heeft veel meer componenten, dus ook meer componenten die stuk kunnen gaan, ik vraag me af of het betrouwbaarder is dan met een gewone stringomvormer. Qua garantie is er op het forum hier genoeg over te vinden denk ik.

FYI: ik heb een Chinese stringomvormer (Solax), die hangt in het washok. Die maakt geen geluid dat ik kan horen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat de MV daar ook hangt (ook al is die fluisterstil). Dus het zou kunnen dat ie iets van geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 16:47
Gisteren zijn er op mijn dak 11x Q Cells Q.PEAK DUO-G5 325 panelen gelegd met 11x SolarEdge P370 optimizers aan een SolarEdge SE 3500H 1-fase HD-Wave omvormer. Nu zijn ze op afstand nog wat bezig, maar waar ik mij een beetje zorgen over maak is dat er in eerste instantie wat problemen waren met verbinden. Nu zag ik dat er gisteren meer mensen last hadden van een storing bij SolarEdge monitoring, maar dat is niet mijn grootste zorg.

Gisteren werden er maar 8 van de 11 optimzers gevonden en dus ook maar 8 panelen. Vandaag zijn ze al een paar keer opnieuw aan het 'pairen', maar hoger dan 10 gaat het niet. 1 Paneel ligt dus nog niets te doen. Nu weet ik dat ze er nog mee bezig zijn, maar waardoor kan dit komen?

Waar ik bang voor ben is dat er straks 11 gevonden worden, maar als er om wat voor reden dan ook iets aan het systeem moet gebeuren, er wellicht weer zo'n moeite gedaan moet worden om alle 11 de panelen zichtbaar te krijgen. Hebben jullie nog tips voordat ik met de leverancier ga bellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:21
HellStorm666 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:05:
[...]

Verplicht zijn de richtlijnen (ja ik weet het, dat klinkt vreemd).
En om aan een richtlijn te voldoen kan je een norm gebruiken.
Als je een goede onderbouwing hebt om niet aan de norm te voldoen, dan is dat gewoon ok.
Delen van NEN1010 zijn wel degelijk voor iedereen verplicht, namelijk via het Bouwbesluit 2012 en de Regeling Bouwbesluit.
Artikel 6.8. Voorziening voor elektriciteit
1. Een voorziening voor elektriciteit voldoet aan:
a. NEN 1010 bij lage spanning, en
b. NEN-EN-IEC 61936-1 en NEN-EN 50522, bij hoge spanning.
2.Bij een bestaand bouwwerk voldoet in afwijking van het eerste lid, onderdeel b, de voorziening voor elektriciteit aan V 1041.
Voor woningen geldt dus dat de NEN1010 wel van toepassing is. Echter uit de Regeling Bouwbesluit blijkt vervolgens dat grote delen van de NEN1010 niet verplicht zijn. Globaal gezien zijn alleen de delen die gaan over de veiligheidseisen aangewezen. Ook hoeven oudere installaties niet te voldoen aan de nieuwste norm. Wel moeten ze ongeveer blijven voldoen aan het niveau van eisen zoals de installatie ooit is aangelegd. De absolute ondergrens ligt op de NEN 1010 uit 1962.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:55

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Witlof schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:57:
Gisteren zijn er op mijn dak 11x Q Cells Q.PEAK DUO-G5 325 panelen gelegd met 11x SolarEdge P370 optimizers aan een SolarEdge SE 3500H 1-fase HD-Wave omvormer. Nu zijn ze op afstand nog wat bezig, maar waar ik mij een beetje zorgen over maak is dat er in eerste instantie wat problemen waren met verbinden. Nu zag ik dat er gisteren meer mensen last hadden van een storing bij SolarEdge monitoring, maar dat is niet mijn grootste zorg.

Gisteren werden er maar 8 van de 11 optimzers gevonden en dus ook maar 8 panelen. Vandaag zijn ze al een paar keer opnieuw aan het 'pairen', maar hoger dan 10 gaat het niet. 1 Paneel ligt dus nog niets te doen. Nu weet ik dat ze er nog mee bezig zijn, maar waardoor kan dit komen?

Waar ik bang voor ben is dat er straks 11 gevonden worden, maar als er om wat voor reden dan ook iets aan het systeem moet gebeuren, er wellicht weer zo'n moeite gedaan moet worden om alle 11 de panelen zichtbaar te krijgen. Hebben jullie nog tips voordat ik met de leverancier ga bellen?
Pairen doe je offline en niet online. Als je er nu 10 gevonden hebt en niet 11 dan is er 1 waarschijnlijk kapot. Gewoon je leverancier even z'n werk laten doen, komt dus waarschijnlijk nog een keer terug voor een nieuwe optimizer..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

borft schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:27:
@voorstad is een oplossing met SE niet veel duurder? Als je geen schaduw hebt, heb je de optimizers niet nodig.

Daarnaast, je systeem heeft veel meer componenten, dus ook meer componenten die stuk kunnen gaan, ik vraag me af of het betrouwbaarder is dan met een gewone stringomvormer. Qua garantie is er op het forum hier genoeg over te vinden denk ik.

FYI: ik heb een Chinese stringomvormer (Solax), die hangt in het washok. Die maakt geen geluid dat ik kan horen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat de MV daar ook hangt (ook al is die fluisterstil). Dus het zou kunnen dat ie iets van geluid maakt.
Ik heb ook geen schaduw en ook hier SE
Waarom omdat ik via de instalteur goede garantie krijg ongeacht wat SE zegt.

Ik hoor mijn omvormer nooit . Je hij klikt Smorgrns heel zachtjes verder niks

Staast hier naast de slaapkamer ook in een washok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
prein2 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:17:
[...]

Pairen doe je offline en niet online. Als je er nu 10 gevonden hebt en niet 11 dan is er 1 waarschijnlijk kapot. Gewoon je leverancier even z'n werk laten doen, komt dus waarschijnlijk nog een keer terug voor een nieuwe optimizer..
Heb telefonisch contact gehad. Er zijn blijkbaar wat problemen met de verbinding naar SolarEdge of bij SolarEdge volgens de leverancier. Zij kunnen remote het 'pairprocess' starten en proberen zo alle 11 optimizers in het systeem te krijgen. Ik heb er allemaal geen verstand van en dus geloof ik het maar. Vandaag of morgen moet dan alles hopelijk volledig online zijn. Ik ben benieuwd en wacht rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Witlof schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:32:
[...]

Heb telefonisch contact gehad. Er zijn blijkbaar wat problemen met de verbinding naar SolarEdge of bij SolarEdge volgens de leverancier. Zij kunnen remote het 'pairprocess' starten en proberen zo alle 11 optimizers in het systeem te krijgen. Ik heb er allemaal geen verstand van en dus geloof ik het maar. Vandaag of morgen moet dan alles hopelijk volledig online zijn. Ik ben benieuwd en wacht rustig af.
Ik heb geen verstand van SE, maar hoe kan je remote pairen starten, als de optimizers niet gepaird zijn? Is dat niet een kip-ei probleem? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:27
Iemand nog tips voor goedkope installateurs in de regio Groningen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Witlof
borft schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:36:
[...]

Ik heb geen verstand van SE, maar hoe kan je remote pairen starten, als de optimizers niet gepaird zijn? Is dat niet een kip-ei probleem? ;)
Volgens mij gaat dat pairen via de omvormer en niet via de optimizers. Dus het pairen wordt gestart via de omvormer om de optimizers opnieuw te zoeken (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:55

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Witlof schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:42:
[...]

Volgens mij gaat dat pairen via de omvormer en niet via de optimizers. Dus het pairen wordt gestart via de omvormer om de optimizers opnieuw te zoeken (denk ik).
Dat klopt. Zou goed kunnen dat ze dat nu remote kunnen starten. Mooi dat ze ermee bezig zijn. Komt wel goed, en anders krijg je een nieuwe optimizer..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Witlof schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:42:
[...]

maar hoe kan de omvormer de optimizers vragen om te pairen, als ze nog niet gepaird zijn dan? ;) Of zouden niet gepairde optimizers gewoon continue aan het luisteren zijn, opzoek naar een omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wouter.N schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:39:
Kun je niet beter een zoeken die goed werk levert.?
Ik betaal liever iets meer dan pruts werk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 08:53

Helhond

Grunn

wouter.N schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:39:
Zelf neerleggen, evt. elektrisch aansluiten door iemand met ervaring. ;)

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:27
Helhond schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:22:
[...]

Zelf neerleggen, evt. elektrisch aansluiten door iemand met ervaring. ;)
Elektriciteit kan ik juist goed zelf, ik maak mij meer zorgen om die grote panelen dmv laddertje op mijn schuine dak te leggen. Als het een plat dat was geweest had ik het sowieso gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
Dan pak je een steiger erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
wouter.N schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:25:
[...]

Elektriciteit kan ik juist goed zelf, ik maak mij meer zorgen om die grote panelen dmv laddertje op mijn schuine dak te leggen. Als het een plat dat was geweest had ik het sowieso gedaan.
Moet niet met ladder maar met steiger, als je dan naar beneden rolt val je niet zo hard....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

voorstad schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:02:

Geluid

Optimizers
Geluid is normaal gesproken geen probleem, omdat de omvormers in stand-by gaan, als er geen licht meer is. Tenzij je in ploegendienst werkt, zal het geluid van omvormers niet relevant zijn.

Optimizer zonder schaduw is vooral handig, omdat je monitoring per paneel hebt. Als dat niet belangrijk is, kosten optimizers alleen extra geld. Zonder schaduw verbetert optimizer het rendement niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

[...]

Ik zeg ook niet dat je moet rommelen. Ik zeg alleen dat een consument niet verplicht is zich aan de NEN norm te houden.

Ik zag laatst een 3x25A hoofdgroep -> 16 -> 16 -> 16 ->16A :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

habbekrats schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 06:31:

Selectiviteit is iets lastigs, dat ik al een paar keer eerder heb uitgelegd hier. Het is een aanbeveling, maar daar waar het makkelijk leid tot sabotage (van beveiliging, lees overbruggen) kan het wel weer een must worden. In een huishouden waar alleen een dikke sluiting een automaat zal doen afschakelen die niet bedoeld was, omdat deze één stap hoger zat i.p.v. 2, zal niet snel worden overbrugd. Daar waar een groot financieel belang is (een lasser slijpt door zijn "touwtje" en de hele hal gaat plat incl. de PC van de "druk druk druk chef" zal een grote kan maken op sabotage. Zo werd het ons op school uitgelegd.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

borft schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:06:
[...]

maar hoe kan de omvormer de optimizers vragen om te pairen, als ze nog niet gepaird zijn dan? ;) Of zouden niet gepairde optimizers gewoon continue aan het luisteren zijn, opzoek naar een omvormer?
Je kan zowel op het toestel als remote pairen, de omvormer stuurt dan denk ik gewoon een vraag uit naar de string om de aanwezige optimizers zich bekend te laten maken.
Als er een zich niet meld, dan heb je daar of te weinig spanning / vermogen op, (donker, schaduw, iets niet goed aangesloten) of hij is rap stuk gegaan bij installatie, wat ook best nog wel voor komt. Wachten, zeker 20 minuten! en nog ene keer pairen is de optie. Nog niet gevonden dan even de spanning meten (1V bij de meeste, 1,1 V bij o.a. de P405) spanning niet eod dan even zoeken welke het zou moeten zijn en bedrading na kijken. Is deze goed dan optimizer uit de string halen (eerst omvormer uit zetten) en op de lange kabels de spanning meten, is deze 0 ov de paneel spanning dan is ie sowieso stuk. soms geeft ie wel 1-1,2 V maar communiceert ie toch niet . dat zijn de laststigste.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
HellStorm666 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:05:
[...]

Helaas, klopt dat niet. Het bouwbesluit bepaald dat je bij nieuwbouw de NEN1010 verplicht moet toepassen.

Het bouwbesluit is een wet en daarmee word de norm (NEN1010) dus ook een de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
ApC_IcE schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 18:49:
[...]

Ik zeg ook niet dat je moet rommelen. Ik zeg alleen dat een consument niet verplicht is zich aan de NEN norm te houden.
Ja dat zei je wel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Tegenwoordig mag iedereen aan elk huis "rommelen" je hoeft geen installateur meer te zijn. Maar je moet je daarbij wel aan de NEN 1010 (of beter) houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Basement schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:13:
[...]

Ja dat zei je wel ;-)

In principe heb je als huiseigenaar niet zo veel met de NEN1010, maar als je er een tering zooi van maakt en er ontstaat brand of een elektrocutie heb je een groot probleem.
Dus zoveel mogelijk aan houden en gezond verstand gebruiken zou ik zeker doen. En op het forum lezen en vragen natuurlijk. Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Even terug naar de PV: Ik heb een klant en daar hangt sinds een jaar of 5 een SMA omvormer buiten met een allu kast. Die is voorzien van RVS boutjes en dat gaat niet goed. Wij moeten in die kast zijn en ik heb al een boutje stuk gedraaid, en ik zoek eigenlijk naar een oplossing om ze los te draaien zonder de boel stuk te draaien. De omvormers haal ik niet zomaar van de muur om m op zijn rug te leggen zodat er kruipolie / WD 40 in kan lopen, de boutjes zitten er horizontaal in, zijn cylinderkopjes met hun kopje in het kunststof. Iemand een goed idee? warm stoken is ook niet echt een optie. Ik denk al aan uitboren en helicoils er in plaatsen, maar RVS laat zich ook niet heel lekker uitboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Basement schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:13:
[...]

Ja dat zei je wel ;-)

Daar staat toch dat die NEN expert dat zegt? En niet ik? |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Andre1973 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:44:
Even terug naar de PV: Ik heb een klant en daar hangt sinds een jaar of 5 een SMA omvormer buiten met een allu kast. Die is voorzien van RVS boutjes en dat gaat niet goed. Wij moeten in die kast zijn en ik heb al een boutje stuk gedraaid, en ik zoek eigenlijk naar een oplossing om ze los te draaien zonder de boel stuk te draaien. De omvormers haal ik niet zomaar van de muur om m op zijn rug te leggen zodat er kruipolie / WD 40 in kan lopen, de boutjes zitten er horizontaal in, zijn cylinderkopjes met hun kopje in het kunststof. Iemand een goed idee? warm stoken is ook niet echt een optie. Ik denk al aan uitboren en helicoils er in plaatsen, maar RVS laat zich ook niet heel lekker uitboren.
Dat is een heel vervelend probleem welke ik ook beleefd heb met de eerste set panelen welke hier op het dak lagen. Alle M8 rvs boutjes waren zonder kunststof ringen op het aluminium geschroefd. Aluminium vergaat op rvs en de aluminium zooi gaat in het schroefdraad van de bout zitten. Daarnaast heeft RVS draad nadeel dat bij 1 x vastlopen de schroefdraad zodanig beschadigd dat ze vast lopen.

Uitboren met een goede kobaltboor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

habbekrats schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:56:
[...]

Dat is een heel vervelend probleem welke ik ook beleefd heb met de eerste set panelen welke hier op het dak lagen. Alle M8 rvs boutjes waren zonder kunststof ringen op het aluminium geschroefd. Aluminium vergaat op rvs en de aluminium zooi gaat in het schroefdraad van de bout zitten. Daarnaast heeft RVS draad nadeel dat bij 1 x vastlopen de schroefdraad zodanig beschadigd dat ze vast lopen.

Uitboren met een goede kobaltboor
De reden dat we bij Schletter altijd reserve bouten mee moesten nemen bij een klus, dat spul moest je vaak kapot slijpen.
Maar ik hoopte eigenlijk op iets beters dan boren en helicoils. En ik ga het vaker tegenkomen denk ik...

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 02-07-2019 22:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Andre1973 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:59:
[...]

De reden dat we bij Schletter altijd reserve bouten mee moesten nemen bij een klus, dat spul moest je vaak kapot slijpen.
Maar ik hoopte eigenlijk op iets beters dan boren en helicoils. En ik ga het vaker tegenkomen denk ik...
Imbus kop laten zitten, die centreert je boor goed, (kopje breek ja later weg met je imbus sleuteltje maar dan heb je je gaatje al) neem deze boortjes, daar boren wij zo'n beetje alles mee op het werk (alleen maar rvs daar) die vliegen door rvs en kosten weinig. (Menig buitendienst monteur al een boortje kadeau gedaan omdat ze lyrisch waren over het boortje)
https://nl.rs-online.com/web/p/twist-drill-bits/0217407/

4mm boren, kan je 5 (makkelijk) tappen en dan monteren met een 5mm rvs boutje met goede montage pasta.
Bijv
https://www.interflon.com...interflon-assembly-grease

Draai je ze de volgende keer zo uit, of over 5 jaar, aluminium of niet. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54
Ik ben bezig met een offerte van SolarNRG (via VEH)
Daarin zitten:
12x JA Solar JAM6 300 full black
Growatt 3600 MTL-S
Ter info: Het dak is op het zuiden gericht.

Nu heb ik op dit moment een 1x35A aansluiting in een moderne meterkast. (huis uit 2016 dus met slimme meter etc)

De vraag is, wanneer ik in de toekomst naar 3x25A ga (bijv. in verband met een elektrische auto) dan zou ik volgens mij beter nu al deze stap kunnen maken?

Ik heb van Stedin een offerte gekregen voor 290 euro voor ombouw naar 3x25A, dan moet ik nog rekenen op een 3 fase hoofdschakelaar (Schneider Electric hoofdschakelaar 4P 40A - 12466) en dan ben ik er volgens mij wat betreft mijn kant van de werkzaamheden. (de kast is van Schneider)
Moet er dan ook een andere omvormer komen of is dat alleen handig? Ik lees verschillende verhalen, als ik het samenvat dan komt het neer op dat wanneer je onder de 16A blijft qua stroom je een 1 fase omvormer kunt gebruiken ook al heb je een 3 fase aansluiting.

Foto van de meterkast:
Meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25

swat!

computeraar

Goof2000 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:28:
Ik ben bezig met een offerte van SolarNRG (via VEH)
Daarin zitten:
12x JA Solar JAM6 300 full black
Growatt 3600 MTL-S
Ter info: Het dak is op het zuiden gericht.

Nu heb ik op dit moment een 1x35A aansluiting in een moderne meterkast. (huis uit 2016 dus met slimme meter etc)

De vraag is, wanneer ik in de toekomst naar 3x25A ga (bijv. in verband met een elektrische auto) dan zou ik volgens mij beter nu al deze stap kunnen maken?

Ik heb van Stedin een offerte gekregen voor 290 euro voor ombouw naar 3x25A, dan moet ik nog rekenen op een 3 fase hoofdschakelaar (Schneider Electric hoofdschakelaar 4P 40A - 12466) en dan ben ik er volgens mij wat betreft mijn kant van de werkzaamheden. (de kast is van Schneider)
Moet er dan ook een andere omvormer komen of is dat alleen handig? Ik lees verschillende verhalen, als ik het samenvat dan komt het neer op dat wanneer je onder de 16A blijft qua stroom je een 1 fase omvormer kunt gebruiken ook al heb je een 3 fase aansluiting.

Foto van de meterkast:
[Afbeelding: Meterkast]
Ik heb hier 3 fasen ivm een grote inductie-kookplaat (dat was de trigger).
Je kan inderdaad gewoon een 1-fase omvormer gebruiken welke dan op 1 van de 3 fasen wordt aangesloten, dit is geen enkel probleem (de netbeheerder zou liever wel een evenredige belasting van de fases zien :) )

Verder zie ik niet in waarom het handig zou zijn om dit nu al te doen. Het kost meer per maand en je schiet er nu nog niet zoveel mee op, tenzij je nog meer zware systemen gaat aanschaffen welke in totaal pieken naar > 35A?

EV6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Laatst online: 01-10 10:37
@swat! 3 x 25 A is niet duurder dan 1 x 35 met de maandelijkse lasten

@Goof2000

Zou voorlopig gewoon 1 fase houden totdat je daadwerkelijk de auto heb. Daarna kan je gewoon op 1 fase terugleveren,

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfightserv op 03-07-2019 13:36 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Speedfightserv schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:35:

@Goof2000

Zou voorlopig gewoon 1 fase houden totdat je daadwerkelijk de auto heb. Daarna kan je gewoon op 1 fase terugleveren,
Nadeel als je groepenkast later uitbreidt voor je auto, je niet meer de BTW kan terugvorderen. Nu nog wel want onderdeel van je aanleg zonnepanelen.

Ga dan gelijk voor een 3 fase omvormer en kast, ben je gewoon toekomstbestendiger en zo veel extra kost het niet.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
herofruit schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:40:
[...]

Ga dan gelijk voor een 3 fase omvormer en kast, ben je gewoon toekomstbestendiger en zo veel extra kost het niet.
Hij gaat voor 12 x 300W, Veel 3 fase omvormers willen meer dan 4000W hebben (SMA niet dacht ik) Growatt zit vanaf 3800W

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 03-07-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Speedfightserv schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:50:
[...]

Hij gaat voor 12 x 300W, Veel 3 fase omvormers willen meer dan 4000W hebben (SMA niet dacht ik) Growatt zit vanaf 3800W
Blijkbaar passen de 12 panelen niet op het dak, ze hadden 2x een dakraam over het hoofd gezien. Het zullen waarschijnlijk 10 (ik hoop nog op 11) panelen worden.
Dan kom ik helemaal niet in de buurt van de 4000W van de 3 fase omvormers.
Daarmee is de vraag of het verstandig is om nu naar 3 fase over te gaan eigenlijk al wel beantwoord.
Bedankt!
[...]

Nadeel als je groepenkast later uitbreidt voor je auto, je niet meer de BTW kan terugvorderen. Nu nog wel want onderdeel van je aanleg zonnepanelen.

Uiteindelijk is de kosten van de meterkast (290+20 euro) niet zo hoog dat het interessant wordt om naar voren te trekken.

@Goof2000

Klopt, dat lijkt me inderdaad het verstandigste.

Edit2: het worden nu 8 panelen, ik ga ze nog maar een keer bellen.

Foto dak met maten

Opstelling panelen

[ Voor 54% gewijzigd door Goof2000 op 03-07-2019 15:05 . Reden: Aanvulling op meerdere reacties. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
[...]

Je hebt helemaal gelijk! In dit geval komt de vrager inderdaad nog wat Wp's tekort. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Goof2000 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:14:
[...]

Blijkbaar passen de 12 panelen niet op het dak, ze hadden 2x een dakraam over het hoofd gezien. Het zullen waarschijnlijk 10 (ik hoop nog op 11) panelen worden.
Dan kom ik helemaal niet in de buurt van de 4000W van de 3 fase omvormers.
Daarmee is de vraag of het verstandig is om nu naar 3 fase over te gaan eigenlijk al wel beantwoord.
Bedankt!

[...]

Uiteindelijk is de kosten van de meterkast (290+20 euro) niet zo hoog dat het interessant wordt om naar voren te trekken.
[...]

Klopt, dat lijkt me inderdaad het verstandigste.

Edit2: het worden nu 8 panelen, ik ga ze nog maar een keer bellen.

[Afbeelding: Foto dak met maten]

[Afbeelding: Opstelling panelen]
Ga eerst zelf meten met rolmaat, is stukken makkelijker bewijzen dat er gewoon twaalf passen

PS als dat een zuid dak is krijg je veel last van dat punt dak vanwege schaduw. Ik zou voor optimiser of micro omvormer gaan, kun je gelijk een paar op die punt plaatsen....

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 03-07-2019 15:46 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Laatst online: 19:25

swat!

computeraar

Je hebt gelijk! Ik dacht dat er maandelijks een toelage hiervoor betaald moest worden, maar dat is niet zo.

EV6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

[...]

SMA heeft een "nieuwe" range wel als kleinste een 3kw TriPower

STP3.0-3AV-40

Zijn er in 3,4,5 en 6 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
reneeke1970 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:34:
[...]

Ga eerst zelf meten met rolmaat, is stukken makkelijker bewijzen dat er gewoon twaalf passen

PS als dat een zuid dak is krijg je veel last van dat punt dak vanwege schaduw. Ik zou voor optimiser of micro omvormer gaan, kun je gelijk een paar op die punt plaatsen....
De extra kosten voor de optimiser is en andere omvormer werd me afgeraden omdat de prijs dan flink omhoog gaat en daarom is het, volgens mij, niet interessant tov hogere opbrengst. De punt is van de buren, de erfgrens zit in het midden tussen de 2x 3 pijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Goof2000 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:01:
[...]

De extra kosten voor de optimiser is en andere omvormer werd me afgeraden omdat de prijs dan flink omhoog gaat en daarom is het, volgens mij, niet interessant tov hogere opbrengst. De punt is van de buren, de erfgrens zit in het midden tussen de 2x 3 pijpen.
Hier staan ook zulke huizen met die punten ervoor en als ik zie hoe die schaduw daar overheen draait.... Maarja voor epc schaam panelen geeft dat niet.
Weet niet of je er al lang woont en in maart april de schaduw bekeken hebt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
reneeke1970 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:11:
[...]

Hier staan ook zulke huizen met die punten ervoor en als ik zie hoe die schaduw daar overheen draait.... Maarja voor epc schaam panelen geeft dat niet.
Weet niet of je er al lang woont en in maart april de schaduw bekeken hebt?
Voorjaar 2016, de zon staat voorjaar/najaar en winter vol op de voorkant naar binnen te schijnen. Nu staat er wel sinds vorig jaar een appartementencomplex van 8 verdiepingen schuin zuidwesten (40 meter) van ons. Die houdt als de zon 's ochtends echt laag staat wel wat tegen, maar na uur of 11 komt de zon daarna er vol op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 00:00:
[...]

Imbus kop laten zitten, die centreert je boor goed, (kopje breek ja later weg met je imbus sleuteltje maar dan heb je je gaatje al) neem deze boortjes, daar boren wij zo'n beetje alles mee op het werk (alleen maar rvs daar) die vliegen door rvs en kosten weinig. (Menig buitendienst monteur al een boortje kadeau gedaan omdat ze lyrisch waren over het boortje)
https://nl.rs-online.com/web/p/twist-drill-bits/0217407/

4mm boren, kan je 5 (makkelijk) tappen en dan monteren met een 5mm rvs boutje met goede montage pasta.
Bijv
https://www.interflon.com...interflon-assembly-grease

Draai je ze de volgende keer zo uit, of over 5 jaar, aluminium of niet. :)
T punt is dat ze niet allemaal breken, en je dus eerst een poging doet om m eruit te draaien en als dat dus niet lukt is het kopje weg. Maar goed dank voor de tip van het boortje en vet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:31:
[...]

T punt is dat ze niet allemaal breken, en je dus eerst een poging doet om m eruit te draaien en als dat dus niet lukt is het kopje weg. Maar goed dank voor de tip van het boortje en vet!
Daarom niet proberen maar gelijk boren, na die ene weet je het toch? Die andere zijn echt niet veel beter zodat je ze wel er uit kan draaien. Dan boor je iedergeval in het midden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:42:
[...]

Daarom niet proberen maar gelijk boren, na die ene weet je het toch? Die andere zijn echt niet veel beter zodat je ze wel er uit kan draaien. Dan boor je iedergeval in het midden. :)
Van de 6 boutjes die er uit moesten brak er 1 af, rest ging moeizaam, maar we moeten er 10+ openen voor onderhoud. en ook weer sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:26
Voor mijn aanstaande PV setup ben ik aan het kijken naar de APS Qs1 micro omvormers. Nu hebben deze omvormers aansluitingen voor 4 panelen. Echter snap ik nog niet goed hoe je met de beperkte kabellengte van de panelen alles kan aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/niSfxKq6mpMLELzhtQyNaV59/thumb.jpg

Ik zat te kijken naar de JaSolar 325WP half cell modellen met 1m kabellengte, maar door de plaatsing van de kabelaansluiting halverwege het paneel zie ik niet hoe ik meer dan 2 panelen op de omvormer kan aan sluiten.

Hoe doen anderen dit? Standaard 2 verlengkabels per paneel gebruiken/maken?

Voor meer context; zie eigen topic.

[ Voor 10% gewijzigd door -JB- op 03-07-2019 22:12 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:02:
[...]

Van de 6 boutjes die er uit moesten brak er 1 af, rest ging moeizaam, maar we moeten er 10+ openen voor onderhoud. en ook weer sluiten.
Ow, ik dacht maar 1 8)7
Heb je een accu slagmoersleuteltje? Van makita bijv? Dat gaat vaak ook, al zou je bij sommige die echt vastgerot zitten de draad er uit slaan/draaien, kan je dan oplossen door een tapje en een 5mm langer boutje.
Maar je krijg ze wel open, en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:33

RvV

Voor die APS dingen kun je het inderdaad verlengkabels gebruiken. Met de YC600 versie moest ik maar 1 extra kabel knijpen per 2 panelen. Dus als je een beetje slim plaatst, dan kun je wel hier en daar een kabel besparen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01
[...]

Zolang die regeling loopt koop je toch gewoon een Tigo die je op het schap legt ;) Heb je toch iets PV gerelateerd bij je BTW teruggave van de meterkast.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 15:34
-JB- schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:09:
Voor mijn aanstaande PV setup ben ik aan het kijken naar de APS Qs1 micro omvormers. Nu hebben deze omvormers aansluitingen voor 4 panelen. Echter snap ik nog niet goed hoe je met de beperkte kabellengte van de panelen alles kan aansluiten.

[Afbeelding]

Ik zat te kijken naar de JaSolar 325WP half cell modellen met 1m kabellengte, maar door de plaatsing van de kabelaansluiting halverwege het paneel zie ik niet hoe ik meer dan 2 panelen op de omvormer kan aan sluiten.

Inderdaad een leuke. Ik ga dit weekend 4 panelen plaatsen met een APS QS1 op betonvoeten. Probeer de panelen en de omvormer dan zo te plaatsen dat ik alles in 1x kan aansluiten.

Zal hier nog updaten met mijn voortgang.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marked
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-08-2021
Inmiddels ben ik ook voorzien van zonnepanelen; alleen de installateur die ze heeft gezegd heeft belabberd werk geleverd :'( . Krassen op zonnepanelen, paneel scheef op de schans, schans niet in goed hoek, afgezaagde alu profielen los op het dak en nog meer ellende. Echt...is dit de standaard in zonnepanelen land? :?

Weet iemand hoe erg krassen in zonnepanelen zijn? Ze zijn niet diep, maar het lijken wel echt krassen. En het lijkt me dat micro-omvormers zoveel mogelijk onder het paneel gemonteerd moeten toch? Ze zijn nu soms aan de achterzijde van de schans gemonteerd, vol in het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Laatst online: 21:58
Gisteren heb ik de panelen weer eens met een sopje bezocht.(microvezeldoek, groene zeep en slang met sproeier)
Wat mij opviel bij het natspuiten, voordat ik met schoonmaak spul aan de gang ga,, is dat de aanwezige vogelstront en overige vuiligheid er (steeds) lastig (er) vanaf gaat in de loop der jaren.

Is het een goed idee om er een (nano) coating op te smeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:26
Andre1973 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:59:
[...]

RVS en Aluminium gaan nooit samen. Door spannings corrosie rot de RVS bout altijd vast. Gebruik hiervoor:

https://www.rvspaleis.nl/.../smeren/weicon-asw-040p_1

Doen wij op de scheepswerf ook altijd. Als je dit gebruikt krijg je ze jaren later gewoon nog los.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
@Marked klagen en niet betalen tot het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Laatst online: 23:26
Marcusso schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:00:
[...]

Inderdaad een leuke. Ik ga dit weekend 4 panelen plaatsen met een APS QS1 op betonvoeten. Probeer de panelen en de omvormer dan zo te plaatsen dat ik alles in 1x kan aansluiten.

Zal hier nog updaten met mijn voortgang.
Ik ben benieuwd! Denk dat het staat of valt met de lengte en plaatsing van de kabels op de panelen.
Meest ideale die ik tot nu toe gevonden heb zijn de Panasonic panelen. Die hebben beide kabels van 1m aan de bovenkant zitten. Andere merken met een vergelijkbare plaatsing en lengte heb ik nog niet gevonden.

Hoe erg is het om de kabels te verlengen?
Gevoelsmatig lijkt het me geen goed idee om het aantal stekkers op het dak te verdubbelen...

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Marked schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:23:
Inmiddels ben ik ook voorzien van zonnepanelen; alleen de installateur die ze heeft gezegd heeft belabberd werk geleverd :'( . Krassen op zonnepanelen, paneel scheef op de schans, schans niet in goed hoek, afgezaagde alu profielen los op het dak en nog meer ellende. Echt...is dit de standaard in zonnepanelen land? :?

Weet iemand hoe erg krassen in zonnepanelen zijn? Ze zijn niet diep, maar het lijken wel echt krassen. En het lijkt me dat micro-omvormers zoveel mogelijk onder het paneel gemonteerd moeten toch? Ze zijn nu soms aan de achterzijde van de schans gemonteerd, vol in het weer.
Wat er al gezegd wordt, Niet betalen tot ze nieuwe panelen brengen en knap monteren en hun rotzooi opruimen.

Als het echt krassen zijn heeft dat zeker invloed, al is het alleen al dat er troep achter blijft plakken. Maar je hebt toch nieuwe panelen besteld? geen beschadigde of 2e hands?

[ Voor 10% gewijzigd door ApC_IcE op 04-07-2019 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuKkEzZz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07-2022
reneeke1970 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:03:
Het efficiëntst zijn ze allemaal rond de 350 volt. Jij gaat daar met 33×9 aardig in de buurt komen dus alles in één string zetten. Mocht één aansluiting niet het volle vermogen kunnen verwerken dat moet je met y stekkers de beide aansluitingen benutten. Maar dat weet je installateur wel. Laat je beslist niet afschepen met twee gesplitste string.
Het plan is aangepast naar 10 panelen op één string. De zwaardere GoodWe 3000D-NS had geen toegevoegde waarde meer, dat is nu een “gewone” 3000NS geworden en voor het prijsverschil heb ik een extra paneel erbij gedaan.

Over twee weken komen ze installeren!
CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:59:
Zolang die regeling loopt koop je toch gewoon een Tigo die je op het schap legt ;) Heb je toch iets PV gerelateerd bij je BTW teruggave van de meterkast.
Mag je alle PV gerelateerde artikelen opgeven? Dus ook de KwH meter, Raspberry Pi, externe koeling voor de omvormer en aanpassingen aan de groepenkast?

10x S-Energy 300Wp @ GoodWe 3000-NS (3000 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
MuKkEzZz schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:13:
[...]

Mag je alle PV gerelateerde artikelen opgeven? Dus ook de KwH meter, Raspberry Pi, externe koeling voor de omvormer en aanpassingen aan de groepenkast?
Volgens mij alleen als het op de factuur van de installateur staat, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
herofruit schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:14:
[...]

Volgens mij alleen als het op de factuur van de installateur staat, toch?
Ik heb zelf later een aantal Tigo's geïnstalleerd nadat de installateur wat zonnepanelen had bijgeplaatst. Voor zowel de aanvullende installatie als door mezelf aangeschafte Tigo's kreeg ik de BTW terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
CurlyMo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:23:
[...]

Ik heb zelf later een aantal Tigo's geïnstalleerd nadat de installateur wat zonnepanelen had bijgeplaatst. Voor zowel de aanvullende installatie als door mezelf aangeschafte Tigo's kreeg ik de BTW terug.
Dat zijn exclusief PV-gerelateerde producten, dat lijkt me wel te verantwoorden. Maar of je ook zo de Btw kan terugvorderen van een RPi e.d.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 11:28
Inmiddels ben ik informatie aan het inwinnen over zonnepanelen en heb ik nu meerdere offertes binnen. Er is op mijn dak plaats voor in totaal 13 AEG monocristal panelen, ligt op het zuiden en heeft geen last van schaduw van bomen of andere opstakels. Het gaat hier in totaal om 4030 Wp, enkele string met een AEG Solar AS-4000-2 omvormer. Nou is er een optie om Solar edge systeem te plaatsen, nou vraag ik me heel erg af of ik dit nu wel of niet moet doen. Leuk dat je alles apart kan monitoren maar levert dit nou echt meer op en is het de extra inverstering waard? Hopelijk post ik deze vraag in het juiste forum, zo niet mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Dat zijn exclusief PV-gerelateerde producten, dat lijkt me wel te verantwoorden. Maar of je ook zo de Btw kan terugvorderen van een RPi
Als je een meterkast aanpassing kan terugvorderen lijkt me een raspberry voor de monitoring ook gewoon kunnen..

Bovendien, in mijn herinnering vraagt de belastingdienst alleen om een bedrag. Pas bij een controle moet je bonnetjes laten zien. Mocht dat gebeuren kun je dan alsnog de discussie aangaan met de inspecteur.

Maar ik denk niet dat daar discussie over komt, je gebruikt dat ding toch voor je PV installatie

[ Voor 15% gewijzigd door exroosje op 04-07-2019 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

rorie schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:40:
Inmiddels ben ik informatie aan het inwinnen over zonnepanelen en heb ik nu meerdere offertes binnen. Er is op mijn dak plaats voor in totaal 13 AEG monocristal panelen, ligt op het zuiden en heeft geen last van schaduw van bomen of andere opstakels. Het gaat hier in totaal om 4030 Wp, enkele string met een AEG Solar AS-4000-2 omvormer. Nou is er een optie om Solar edge systeem te plaatsen, nou vraag ik me heel erg af of ik dit nu wel of niet moet doen. Leuk dat je alles apart kan monitoren maar levert dit nou echt meer op en is het de extra inverstering waard? Hopelijk post ik deze vraag in het juiste forum, zo niet mijn excuses.
Als je helemaal geen schaduw hebt ga je de meerprijs niet terugverdienen nee.
Er zijn meer voordelen om voor Solar Edge te kiezen. Maar meer opleveren doet het niet. Je hebt meer monitoring mogelijkheden. Stel dat je in de toekomst iets hebt is het makkelijker lokaliseren. Als je dat niet boeit zie ik geen reden om voor SE te kiezen.

Hou er wel rekening mee dat AEG geen panelen en omvormers maakt. Ze kopen whitelabels en zetten er AEG op. Wilt niet zeggen dat het niet goed is. Maar dat je het weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
LooneyTunes schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 02:10:
Gisteren heb ik de panelen weer eens met een sopje bezocht.(microvezeldoek, groene zeep en slang met sproeier)
Wat mij opviel bij het natspuiten, voordat ik met schoonmaak spul aan de gang ga,, is dat de aanwezige vogelstront en overige vuiligheid er (steeds) lastig (er) vanaf gaat in de loop der jaren.

Een goed idee is geen groene zeep gebruiken, alleen water

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
LooneyTunes schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 02:10:

Geen microvezel doek gebruiken. Daar mee kan je hele kleine (microscopisch) krasjes in je panelen maken, daardoor wordt het oppervlak ruwer en blijf vogelstront etc. beter vast zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:52
Speedfightserv schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:43:
[...]

Geen microvezel doek gebruiken. Daar mee kan je hele kleine (microscopisch) krasjes in je panelen maken, daardoor wordt het oppervlak ruwer en blijf vogelstront etc. beter vast zitten
Microvezel doekjes zijn toch juist heel zacht? Wat zou jij adviseren? Ik gebruik zelf een zachte spons en zeem. Zelfde spullen waarmee ik de ramen zeem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
hpmkruit schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:46:
[...]

Microvezel doekjes zijn toch juist heel zacht? Wat zou jij adviseren? Ik gebruik zelf een zachte spons en zeem. Zelfde spullen waarmee ik de ramen zeem :)
Ramen zijn van glas en een coating niet, met alles waarmee je eroverheen gaat schuur je hem dus weg.
Hele zachte bezem en heel veel spoelend water beperkt de schade. Zoals de glazenwasser stok dus.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Dus een autowas borstel aan een slang met alleen water is wel een goed idee?

Al zitten daar ook nyon vezels aan die vast evenveel schuren als de polyamide / polypropyleen vezels van een microvezeldoekje. Al zijn dat grovere vezels dus grovere krassen.

Dat een microvezeldoek juist door de microscopische vezels meer schoonmaakkracht heeft door het veel grotere contact met het schoon te maken oppervlak is mij bekend. En elk soort contact kun je opvatten als schuren....

Het is natuurlijk ook welk kwaad kies. je. Ingedroogde vogelpoep is ook slecht voor een oppervlak, zeker een coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:52
Op internet wordt hier ook mee geadverteerd. Laten reinigen of zelf doen met een borstel + verlengsteel. Bijvoorbeeld: https://www.zonnepanelen.net/schoonmaken/

Zo'n borstel lijkt me dan al een stuk meer schuren dan een doekje of spons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
-JB- schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:09:

[Afbeelding]

Ik heb aan alle panelen een verlengkabel gehangen. Mijn panelen liggen op een houthok, rechtstreeks gemonteerd met een u profiel. De qs1 hangt helemaal vooraan, daar kwam namelijk de pijp met 220 kabel binnen.
Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw