Basement schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:57:
[...]
Als het goed is zou een NEN expert nooit zeggen dat je maar wat aan mag rommelen in huis en zeker niet in een meterkast.
Ik denk toch wel dat als je meterkast is uitgebrand door erin te rommelen, en je maakt aanspraak op de verzekering, dat die toch eerst eens gaat onderzoeken, hoe de meterkast is aangesloten, en bij rommelwerk toch eerder zal besluiten niet uit te keren.
Tis dus maar de vraag of die gok je waard is.
Voor een consument is de NEN1010 niet verplicht, maar wel slim om je eraan te houden, dan zit je altijd goed.
de NEN1010 is voor NIEMAND verplicht.
De NEN1010 is, net als alle Normen, een norm en daarmee niet verplicht.
Verplicht zijn de richtlijnen (ja ik weet het, dat klinkt vreemd).
En om aan een richtlijn te voldoen kan je een norm gebruiken.
Als je een goede onderbouwing hebt om niet aan de norm te voldoen, dan is dat gewoon ok.
Net als de misvatting van een CE.
een CE is niets meer dan een documentje waarin de fabrikant aangeeft z'n best gedaan te hebben om het product veilig te maken.
Wil dus niet zeggen dat een product met CE markering ook daadwerkelijk veilig is.
Ook als particulier heb je de verplichting dus niet.
Wil niet zeggen dat het niet verstandig is om de norm te volgen.
Maar als je documenteer wat je gedaan hebt en waarom, dan is er niets aan de hand.
Fikt t spul af en de verzekering wil niet uitkeren (lijkt me onwaarschijnlijk) dan kan je altijd dat document met foto's overhandigen om te laten zien dat je installatie wel veilig was.