Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.768 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 13:10
prein2 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:41:
43,9 kan heel goed hoor.. zo warm worden de sma3600s van mijn vader ook..

[...]
Mee eens, maar dat is mijn punt niet. 49.2 als er nog volop productie is (ongeveer 5500W) naar 43.9 als er nog 0W productie is lijkt mij onwaarschijnlijk. Mijn SB3000 TL laat veel grotere verschillen zien.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cville schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:00:
[...]
Is er iemand die via Modbus wel de temperatuur uit kan lezen van de STP3/4/5/6/ inverters?
Tijdje terug ook naar gekeken maar geen succes. Omvormer wordt warmer dan die temperatuur.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 05:34:
[...]

Tnx voor de tip, de usb ventilator aan een 220/usb blokje gehangen en onder de omnik geplaats, hij kwam gisteren net boven de 40 graden uit waar hij normaal een dikke 60 wordt, we gaan er maar vanuit dat het beter is voor hem. :)

[Afbeelding]
Heb jij geluk, ik heb nog steeds geen ventilator, uitverkocht, volgende week dan maar!

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flanky
knarf_st schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:37:
[...]

Kan jou vraag jammer genoeg niet beantwoorden.

Heb dezelfde omvormer, kijk misschien met mijn neus maar ik kan nergens de temperatuur van de omvormer vinden (via het web). Waar heb jij de temperatuur gevonden?

Natuurlijk ben ik ook benieuwd of iemand een antwoord op jou vraag heeft.
Als je naar server.growatt.com gaat dan log je in met je gebruikersnaam en wachtwoord, dat ken je waarschijnlijk al zonder problemen.
Dan ga je naar het tabblad "opstelling" hier kan je de spanning, stroom, en vermogen zien per mppt.
Dan ga je naar "lijst met apparaten".
Dan ga je naar omvormer", hier dubbelklik je op jou omvormer (je krijgt ook een pop-up met "dubbelklik probeer het".
Dan krijg je een lijst met heel veel data, maar als je vervolgens klikt op exporteren en je de spreadsheet opent met b.v. excel dan krijg je een nog grotere bult met data waaronder de temperatuur.
Als het niet lukt, geef dan even een reply.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
xs2tom schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:08:
[...]

Waar precies kun je dat vinden? Ik kan het tot nu toe nergens vinden.
Zie mijn eerdere antwoord hiervoor https://gathering.tweaker...message/59285954#59285954 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 10:02
Bedankt, morgen eens proberen, de pop-up kreeg ik wel maar deed niets, misschien doordat ik het op mijn telefoon probeerde te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:41
Flanky schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 23:57:
[...]

Als je naar server.growatt.com gaat dan log je in met je gebruikersnaam en wachtwoord, dat ken je waarschijnlijk al zonder problemen.
Dan ga je naar het tabblad "opstelling" hier kan je de spanning, stroom, en vermogen zien per mppt.
Dan ga je naar omvormer", hier dubbelklik je op jou omvormer (je krijgt ook een pop-up met "dubbelklik probeer het".
Dan krijg je een lijst met heel veel data, maar als je vervolgens klikt op exporteren en je de spreadsheet opent met b.v. excel dan krijg je een nog grotere bult met data waaronder de temperatuur.
Thanks!!! Gevonden! De data is nu leeg (logisch de omvormer staat uit), zal morgen overdag eens kijken hoe hoog de temperatuur oploopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 10:02
Ik kon ook niet wachten en inderdaad, in de file staat de temperatuur, toch nog circa 60 graden om 11 uur, piek van mijn systeem.
Ook kun je zo mooi de netspanning loggen.
@knarf_st je kunt een datum kiezen om te bekijken.
@Flanky Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:41
Flanky schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:09:
Ik heb een Growatt 4200 mtl-s omvormer en als ik de data bekijk van de omvormer (via web) dan zie ik 2 temperatuurmetingen.
één aangeduid met "temperature (c)" en één met de naam "IPM temperature (c)"
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is?
Alvast bedankt!
Met Google:
Growatt IPM Intelligent Power Module. IPM is a high-performance module that mounts a dedicated drive circuit for drawing greater performance from an IGBT chip, and it provides a custom IC for executing self-protection functions (short circuit, supply under voltage, and over temperature).

Main Applications:
General purpose inverters/AC servo/CVCF/solar power generation/wind power generation/elevators/UPS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hieronder de vraag en reactie van de NEN over het aansluiten van een kleine PV-omvormer (bijvoorbeeld Steca 500) op een wandcontactdoos.
Geachte heer/mevrouw,

Betreffende de NEN1010:2015 artikel 551.7.2 heb ik een vraag. Er staat
het volgende in dit artikel:

"c) de opwekeenheid mag niet met een contactstop en contactdoos op de
eindgroep zijn aangesloten"

Nu wilt een klant van mij een omvormer (Steca 500) aansluiten. Deze
omvormer is voorzien van een contactstop en moet dus op een contactdoos
worden aangesloten. Het is mij niet duidelijk wat de reden kan zijn dat
dit niet mag volgens de NEN1010. Kunt u aangeven waarom deze regel tot
stand is gekomen in de NEN1010.
Geachte heer ***,

Bepaling 551.7.2 is inmiddels gewijzigd (zie correctieblad C2): NEN 1010 neemt deze bepaling niet over uit HD 60364. Het gevolg is dat opwekeenheden op een eigen eindgroep met eigen beveiliging dienen te worden aangesloten.

De achtergrond van het niet overnemen van deze bepaling is de volgende: Het is niet mogelijk om technische eisen op te stellen voor het aansluiten van opwekeenheden op een bestaande eindgroep met verbruikers zodanig dat in alle gevallen de elektrische installatie veilig blijft.

Dit onderwerp staat in Europees verband (Cenelec) zwaar ter discussie omdat er veel druk van ‘groene’ organisaties en ook wel politieke partijen (Duitsland) is om het wel toe staan in het kader van de energietransitie. De verantwoordelijkheid van NEC 64-TC is echter de veiligheid van de installatie en die kan niet worden gegarandeerd. De Duitsers stellen nu voor dat de contactdoos/contactstop-combinatie van een ander type moet zijn dat alleen door een installateur mag worden geïnstalleerd. Nederland is hier op tegen, omdat hiermee de ‘business case’ van dergelijke panelen onderuit wordt gehaald (door de noodzaak van inschakelen van een installateur) terwijl de eindgroep elektrisch gevaarlijk kan worden.

Er valt hier een gat tussen de regels voor de elektrische installatie van een gebouw en de regels voor elektrische producten. Consumenten die een product zoals u beschrijft aanschaffen hoeven geen rekening te houden met NEN 1010, wat een installateur wel moet doen. Indien zij de stekker in een stopcontact steken overtreden zij geen regel. NEN heeft de NVWA gevraagd (de NVWA is verantwoordelijk voor het controleren dat elektrische producten voldoen aan de productnormen) wat haar mening over deze situatie. De NVWA heeft dit nog in beraad.

Zolang het bij één paneel van 500 W (2,2 A) is het risico relatief gering, maar er is geen garantie dat de consument niet bijvoorbeeld 4 van dergelijke inverters op een slof aansluit. Dan wordt de mogelijke kortsluitstroom in de betreffende eindgroep gevaarlijk groot (25 A i.p.v. 16 A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Consumenten die een product zoals u beschrijft aanschaffen hoeven geen rekening te houden met NEN 1010, wat een installateur wel moet doen. Indien zij de stekker in een stopcontact steken overtreden zij geen regel.
@Dre Ik ben erg benieuwd hoe de inboedelverzekering hier tegen aan kijkt.

Andere vraag. Afgelopen 8 juni heb ik de hoogste piek gehad van 4160W. Zo'n piek duurt dan max een paar seconde, terwijl de omliggende metingen ook wel over de 3600W gaan:

code:
1
2
3
4
5
6
13:36:37: 2811 
13:36:47: 3621
13:36:57: 3035
13:37:08: 4160
13:37:19: 3646
13:37:29: 2901

Hoe lang houdt zo'n 1-fase groep zulke pieken vol? Ik zou dus graag panelen willen bijleggen, maar kom ik dan niet in de problemen met mijn 1-fase meterkast?

[ Voor 42% gewijzigd door CurlyMo op 30-06-2019 09:21 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:49
CurlyMo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:10:
[...]

@Dre Ik ben erg benieuwd hoe de inboedelverzekering hier tegen aan kijkt.

Andere vraag. Afgelopen 8 juni heb ik de hoogste piek gehad van 4160W. Zo'n piek duurt dan max een paar seconde, terwijl de omliggende metingen ook wel over de 3600W gaan:

code:
1
2
3
4
5
6
13:36:37: 2811 
13:36:47: 3621
13:36:57: 3035
13:37:08: 4160
13:37:19: 3646
13:37:29: 2901

Hoe lang houdt zo'n 1-fase groep zulke pieken vol? Ik zou dus graag panelen willen bijleggen, maar kom ik dan niet in de problemen met mijn 1-fase meterkast?
Hier “ hangt” 7310 Wp met 2 3000 W omvormers aan 1 fase 25 Amp oost-west max stroom net geen 20 Amp. Je eigen verbruik snoep daar natuurlijk wat stroom vanaf.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:14
Flanky schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 23:57:
[...]

Ah, ik had hier al tijden geleden gezocht, maar je moet hem ook echt exporteren wil je de temperatuur krijgen -_- Hij staat niet in de web lijst van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

cville schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:00:
[...]
Ik heb de Modbus Master Simulator geïnstalleerd en gekeken wat dit register doet. Ik kan er geen touw aan vastknopen: direct na installatie om 15:30 stond de waarde op 492. Deze daalde langzaam tot 439 toen het systeem niet meer produceerde en uiteindelijk 0 toen het uit ging. Volgens de documentatie heeft dit register een TEMP datatype; de temperatuur in graden Celsius met 1 cijfer achter de komma. Ik neem aan dat de temperatuur op dit moment niet 43.9 graden is. De heatsink is 33 graden en dat geloof ik wel.

Ik heb een aantal andere registers geprobeerd om na te gaan of ik het goed doe. Deze gaven wel begrijpelijke waarden. Ik heb ook alle registers geprobeerd met data type TEMP. Die gaven dezelfde waarde of 0.

Is er iemand die via Modbus wel de temperatuur uit kan lezen van de STP3/4/5/6/ inverters?
Ja hoor, gaat hier prima

https://snapshot.raintank...oocYLIqQNoxvOo5bUF4Nn7AjB
Kun je mooi zien wanneer ik er een set ventilatoren op heb neer gelegd. Even voor de test.

Temperatuur lees ik uit op adress 30953 en delen door 10 inderdaad.

Ik heb een STP5.0-3AV-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@wizzopa hoe lang gaat een automaat zulke pieken leuk vinden voordat die afslaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
CurlyMo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:11:
@wizzopa hoe lang gaat een automaat zulke pieken leuk vinden voordat die afslaat?
Tien procent over belasting wel uur denk, als het al geen uren is..... Vijf min 4400 geeft hier geen probleem ahum...
Maar je huis heeft toch 1×35 en dan mag je toch selectief 20 ampère plaatsen

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 30-06-2019 11:26 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6ONoUGEESTrPbgvquU0fFnIx/full.jpg

is de plaatsing zo goed? en ik blaas nu naar buiten, dat is goed toch?

Wat ik gebruik is https://www.speedcomfort.nl/ slaat dus pas aan op basis van temperatuur, en heeft een heel laag verbruik. Zou mooi zijn als het zo werkt. :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ArthurMorgan schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:28:
[Afbeelding]

Wat ik gebruik is https://www.speedcomfort.nl/ slaat dus pas aan op basis van temperatuur, en heeft een heel laag verbruik. Zou mooi zijn als het zo werkt. :)
De temp sensor reageerde bij mij behoorlijk laat, ik heb die rommel terug gestuurd. Maar ltv verwarming is natuurlijk geen omvormer hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:30:
[...]

De temp sensor reageerde bij mij behoorlijk laat, ik heb die rommel terug gestuurd. Maar ltv verwarming is natuurlijk geen omvormer hi
Wij hebben er 4 door het huis en slaat bij ons erg goed aan. Hebben de temperatuur 2 graden kunnen laten zakken om zelfde comfort het hebben in huis. Maar goed daar gaat dit topic verder niet over :)

Maar warmte verspreiden is wat anders dan koelen, dus vraag me af of ik hem hier moet hebben staan. Voordeel is dan dat hij dus in elk geval aanslaat, nadeel is dat er geen lucht aan de onderkant ingeblazen wordt. Geen idee of dit goed genoeg werkt of dat ik toch echt moet gaan inblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ArthurMorgan schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:33:
[...]

Wij hebben er 4 door het huis en slaat bij ons erg goed aan. Hebben de temperatuur 2 graden kunnen laten zakken om zelfde comfort het hebben in huis. Maar goed daar gaat dit topic verder niet over :)

Maar warmte verspreiden is wat anders dan koelen, dus vraag me af of ik hem hier moet hebben staan. Voordeel is dan dat hij dus in elk geval aanslaat, nadeel is dat er geen lucht aan de onderkant ingeblazen wordt. Geen idee of dit goed genoeg werkt of dat ik toch echt moet gaan inblazen?
Als de ven open zicht heeft op koel rib maakt het niet uit, wel op zijn kop leggen zodat hij zuigt, warmte wil naar boven tenslotte.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
@AUijtdehaag : TriLithium in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8" rapporteert wel realistische waarden. Hij heeft echter een STP5.0-3AV-40 terwijl ik een STP6.0-3AV-40 heb. Welk type heb jij en welke firmware draait daarop? @TriLithium: kun jij in het webinterface de temperatuur zien ? Bij mij niet; geeft altijd 0 aan en dat is ook niet de waarde in het 30953 register.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Mooi zo, temperatuur is al een graad gedaald. Lijkt dus echt te werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

cville schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:43:
@AUijtdehaag : TriLithium in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8" rapporteert wel realistische waarden. Hij heeft echter een STP5.0-3AV-40 terwijl ik een STP6.0-3AV-40 heb. Welk type heb jij en welke firmware draait daarop? @TriLithium: kun jij in het webinterface de temperatuur zien ? Bij mij niet; geeft altijd 0 aan en dat is ook niet de waarde in het 30953 register.
Ik heb Firmwareversie: 2.13.33.R en zie in het hele webinterface gedrocht niks geen temperatuur, of ik zoek niet lang genoeg. Maar het 30953 register geeft bij mij mooie waardes welke de opbrengst en omgeving temperatuur mooi volgen.

En tussen de 5 en 6 zal je geen verschil vinden kwa interface registers is mijn vermoeden. Alle documenten zijn hetzelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door TriLithium op 30-06-2019 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:16:
[...]

Tien procent over belasting wel uur denk, als het al geen uren is..... Vijf min 4400 geeft hier geen probleem ahum...
Maar je huis heeft toch 1×35 en dan mag je toch selectief 20 ampère plaatsen
Mooi, ik weet niet wat voor een automaat er nu zit, maar 20A geeft wel ruimte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ArthurMorgan schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:33:
[...]

Ik zou hem aan de onderkant maken en achter de omvormer langs laten blazen, dan helpt de convectie je iets mee.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:00:
[...]

Ik zou hem aan de onderkant maken en achter de omvormer langs laten blazen, dan helpt de convectie je iets mee.
Ik ga eerst even kijken wat hij zo doet, want nu reageert hij puur op de sensor en hoef ik verder niks te doen.
Ik denk dat ik sowieso op de 25 graden buiten temperaturen er een echte 40 watt fan op ga zetten en die blaast dan van onderen. Als dat goed werkt dan misschien iets met een computerfan aan de onderkant die minder verbruikt. (Maar 40 watt om 300 watt te pakken vind ik ook niet echt een probleem ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ArthurMorgan schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:08:
[...]

Ik ga eerst even kijken wat hij zo doet, want nu reageert hij puur op de sensor en hoef ik verder niks te doen.
Ik denk dat ik sowieso op de 25 graden buiten temperaturen er een echte 40 watt fan op ga zetten en die blaast dan van onderen. Als dat goed werkt dan misschien iets met een computerfan aan de onderkant die minder verbruikt. (Maar 40 watt om 300 watt te pakken vind ik ook niet echt een probleem ;) )
Usb fan van de action plus een 220/ usb blokje, kost geen drol en scheelt hier 20 graden op een omnik omvormer, er zitten 2 beugeltjes aan dus kon hem zo op de plank eronder zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qlhyy1E.png
Lijkt een correlatie te zijn tussen temperatuur en piekhoogte. Specs geven wel derating aan: –25°C ... +60°C with derating above 45°C. Maar ben toch verbaasd, het lijkt wel alsof ze gewoon niet meer richting de 2000w willen pieken na de eerste week van in bedrijf zijn. Gisteren nog een kamerfan erop gericht, haalde niets uit.

Zouden de panelen zelf te warm zijn, of misschien vies zijn qua stof, of is er iets anders mis -O- Nu mis ik volgens mij weinig, maar had opzich wel graag op erg zonnige dagen gezien dat ie een beetje afplat(2100Wp op 2000W omvormer).

[ Voor 4% gewijzigd door Titus op 30-06-2019 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Titus schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:13:
[Afbeelding]
Lijkt een correlatie te zijn tussen temperatuur en piekhoogte. Specs geven wel derating aan: –25°C ... +60°C with derating above 45°C. Maar ben toch verbaasd, het lijkt wel alsof ze gewoon niet meer richting de 2000w willen pieken na de eerste week van in bedrijf zijn. Gisteren nog een kamerfan erop gericht, haalde niets uit.

Zouden de panelen zelf te warm zijn, of misschien vies zijn qua stof, of is er iets anders mis -O- Nu mis ik volgens mij weinig, maar had opzich wel graag op erg zonnige dagen gezien dat ie een beetje afplat(2100Wp op 2000W omvormer).
Gewoon te warme panelen, vandaag is er wind dus zal je weer hoger uitkomen dan gisteren, dat beeld heeft iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Duhhh mijn growatt heeft het zo makkelijk dat hij warm wordt maar niet meer als dat.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:25
Titus schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:13:
[Afbeelding]

kan ook zijn dat dit gewoon het effect is van Light Induced Degradation (LED)

https://wiki.openmod-init...Light_Induced_Degradation

Zodra je zonnepanelen de eerste uren zon hebben gezien gaan ze een beetje (1-3%) achteruit in vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:13
habbekrats schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 00:42:
[...]

Gewoon een digitale mag ook, zonder slimme als je dat wilt.
Klopt, maar salderen zal niet worden afgeschaft voordat iedereen een meter heeft met 4 telwerken, digitaal en/of slim.

Lijkt mij trouwens ook wel net zo eerlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 30-06-2019 13:42 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
TriLithium schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:56:
[...]

Ik heb Firmwareversie: 2.13.33.R en zie in het hele webinterface gedrocht niks geen temperatuur, of ik zoek niet lang genoeg. Maar het 30953 register geeft bij mij mooie waardes welke de opbrengst en omgeving temperatuur mooi volgen.

En tussen de 5 en 6 zal je geen verschil vinden kwa interface registers is mijn vermoeden. Alle documenten zijn hetzelfde.
Je hebt gelijk; de temperatuur is niet in het web interface te zien maar wel via Sunny Explorer (waar hij 0 aan geeft) en in het 1s datafile dat via het web interface te downloaden is. Hieronder een extract van dat file van gisteren (uitsluitend relevante kolommen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J5Bv9djGAp88BJPOl4sYr2s8/thumb.png

De rode kolom komt overeen met register 30953. Ik denk dat het toch wel klopt maar dat ik op het verkeerde been ben gezet door het zeer traag reageren van de interne sensor. Als er plotseling een wolk voorbij komt of de fans worden uitgezet zie je dat niet in de veranderde temperatuur. Voor de andere temperaturen heb ik geen register kunnen vinden maar die staan wel in de data dump.

Nu nog dit register uitlezen via Python (is me nog niet gelukt). Zodra ik het in Grafana heb kan ik er pas echt goed naar kijken.

@AUijtdehaag dit zou ook bij jou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:22:
[...]

Klopt, maar salderen zal niet worden afgeschaft voordat iedereen een meter heeft met 4 telwerken, digitaal en/of slim.

Lijkt mij trouwens ook wel net zo eerlijk.
Correctie, zonder aparte tel werken mag je geen PV meer in rekening brengen, salderen gaat er wel af....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Werkt ruim 1,5 jaar zo ook met pieken van 5500 watt. Btw net 5778 Watt voorbij zien komen.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 30-06-2019 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:22

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Zie bijvoorbeeld grafiekje op onderstaande pagina.. gaat best lang goed..

https://www.123groepenkast.nl/BofCkarakteristiek

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
reneeke1970 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:54:
[...]

Correctie, zonder aparte tel werken mag je geen PV meer in rekening brengen, salderen gaat er wel af....
he? pv in rekening brengen, mag toch hopen van niet.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
habbekrats schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:40:
[...]

he? pv in rekening brengen, mag toch hopen van niet.
Ja hoor, ik krijg er geld voor, jij niet dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
prein2 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:30:
[...]

Zie bijvoorbeeld grafiekje op onderstaande pagina.. gaat best lang goed..

https://www.123groepenkast.nl/BofCkarakteristiek
Is niet te lezen....

Op desktop versie klein beetje...... Het lijkt er op dat tien of misschien zelfs twintig procent boven nominale stroom (geen overbelasting dus )dat je dat eigenlijk uren kunt doen.

Zijn er ook tabellen van de smelt zekeringen die in je hoofd aansluiting zitten? Die vallen onder d toch?

[ Voor 35% gewijzigd door reneeke1970 op 30-06-2019 15:09 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:26
Bananenplant schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 06:43:
Even wat frustratie uiten: wie hier heeft nog meer het genoegen van een dak met gehaakte pannen? De installateur heeft gisteren de klus niet afgekregen en op 1 plek wilde het plaatsen van rails gewoon echt niet :( .
Hier hetzelfde verhaal (Waddinxveen)! Ze waren eerst bezig met de voorkant (13 stuks), hoorde verder niks. Pas bijna op het eind vd dag gaven ze aan dat het lastig ging ivm gehaakte dakpannen en dat ze wellicht op de achterkant (nog 7 stuks) niet zouden plaatsen :(.

Daar was ik het uiteraard niet mee eens, zeg dat dan voordat je aan de klus begint (of als je net begonnen bent). Toen na veel getrrouwtrek tussen de zonnepaneel firma en installateurs (ZZPers) en veel belletjes van mij (want had gezegd dat dan alles weer eraf mag) zijn ze na 2wk weer verder gegaan.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:51

KrL

Foto foto..

MuKkEzZz schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:23:
[...]

Op welke manier lees je de temperatuur van de omvormer uit in Domoticz? Haal je die rechtstreek uit het apparaat of middels een externe sensor? Prima oplossing in ieder geval :)
Uit het apparaat via de domoticz plugin, die haalt hem weer uit de portal (refresh elke 5 min). Maar ik lees ook zelf de omvormer uit voor de 'live' opbrengst (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59059438) dus waarschijnlijk voeg ik hem daar ook aan toe. Volgende stap is de optimizer temp maar het gaat me te ver om onder elk paneel een ventilator te hangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
OrbitZ schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:24:
Liander is nu aan het pushen op een slimme meter te plaatsen bij mij. Dit gewoon doen? Of negeren en proberen zo lang mogelijk de oude draaimeter te behouden, evt voor salderen na 2023?
Je helpt iedereen inclusief jezelf als je zolang mogelijk je ferraris houdt.
Ik heb een Growatt 4200 mtl-s omvormer en als ik de data bekijk van de omvormer (via web) dan zie ik 2 temperatuurmetingen.
Alvast bedankt!
Van jouw omvormer weet ik niet en ga ik niet voor je opzoeken; bij de Effekta waar mijn .sig naar verwijst is de ene temperatuur de interne temperatuur, en de andere de temperatuur van het koelblok.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:14
Alvast bedankt!
Ik zoek mij een ongeluk, maar waar vind je de temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:28:
[Afbeelding]

Inblazen is denk ik beter. Voel je aan de onderkant ook een merkbare luchtstroom?
Ik heb hier voor het eigenlijke doel naar gekeken maar ik vindt het te duur. (heb zelf nog veel spullen liggen)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
ja ik voel aan de onderkant ook wel iets. Niet genoeg dus er komt nog een fan aan de onderkant met timer. Maar op zich koelt het wel al, maar met een fullsize fan zakt het toch nog weer verder. En zo warm was het vandaag niet :) Dus morgen maar eens naar de action voor een kleine fan om eronder te monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
ArthurMorgan schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:34:
ja ik voel aan de onderkant ook wel iets. Niet genoeg dus er komt nog een fan aan de onderkant met timer. Maar op zich koelt het wel al, maar met een fullsize fan zakt het toch nog weer verder. En zo warm was het vandaag niet :) Dus morgen maar eens naar de action voor een kleine fan om eronder te monteren.
Of de Wibra, €2,49 als ze bij A.ction zijn uitverkocht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
wizzopa schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:49:
[...]

Bij Ali de helft, maar dan is de zomer voorbij....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:50

RvV

GioStyle schreef op zondag 30 juni 2019 @ 16:02:
[...]

Opstelling >> Lijst met apparaten >> Omvormer >> Dubbelklik de gewenste omvormer >> Exporteren.

Of heeft iemand een andere manier??

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 13:23
Ik heb de openingspost aandachtig doorgelezen maar zoek nog info over schaduw en verwachte opbrengst. Ik heb een rijtjeshuis met plat dak waarvan onze tuin zo goed als pal zuid ligt. Prima voor panalen, echter onze buren hebben beiden een opbouw van 2.5m hoogte over 75% van de diepte van het huis.

Nu heb ik al geleerd dat ik mijn 18 panelen niet in serie moet schakelen maar parallel maar is er ook freeware/betaalbare software om een analyse te maken van de verwachte opbrengst incl schaduwwerking?

Ik zie mooie plug-ins voor SketchUp maar dat loopt in de vele honderden euro’s, zijn er ook goedkopere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:12:
[...]

Bij Ali de helft, maar dan is de zomer voorbij....
Dat valt nog tegen hoor,

https://www.aliexpress.co...1602_3,searchweb201603_53

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
wizzopa schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:49:
[...]

Ga naar de kringloop, of in je naaste omgeving en scoor een mooie fan. Liefst een 12 cm regelbare natuurlijk.
Bij de kringloop hier hebben ze een grote bak met 10tallen adaptors voor een euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
cville schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:39:
[...]

Nu nog dit register uitlezen via Python (is me nog niet gelukt). Zodra ik het in Grafana heb kan ik er pas echt goed naar kijken.
Hier al eens naar gekeken ?
Dan deze ook downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Kwestie van zoeken, probleem is nog verzenden

€ 1,17 15%OFF | Draagbare Mini USB Ventilator Laptop Computer PC Cooler Cooling Desktop Fans Mini USB Desk Fan
https://s.click.aliexpress.com/e/FFQwnWkRZ

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:24:
[...]

Kwestie van zoeken, probleem is nog verzenden

€ 1,17 15%OFF | Draagbare Mini USB Ventilator Laptop Computer PC Cooler Cooling Desktop Fans Mini USB Desk Fan
https://s.click.aliexpress.com/e/FFQwnWkRZ
Ik wist het, :) op het moment dat ik versturen had in gedrukt dacht daar komt reactie met een lagere prijs. Dus de prijs van 2,49 euro van de WIBRA Fashion is nog niet zo gek. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:22

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Google anders even op uitschakelkarakteristiek zekering, geeft genoeg hits, afbeeldingen search geeft ook genoeg

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
jobr schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:11:
[...]

Hier al eens naar gekeken ?
Dan deze ook downloaden.
Ja had ik ook gevonden; ik kreeg echter met de SunSpec registers geen bruikbare output. Het is me net gelukt om met de volgende definities het wel voor elkaar te krijgen:
code:
1
2
3
UNIT = 3
register = 30953  # internal temperature
n_registers = 2

output:
code:
1
internal_temperature: 44.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

habbekrats schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:01:
[...]

Ga naar de kringloop, of in je naaste omgeving en scoor een mooie fan. Liefst een 12 cm regelbare natuurlijk.
Bij de kringloop hier hebben ze een grote bak met 10tallen adaptors voor een euro per stuk.
Het mag ook niet teveel stroom verbruiken he ;) dan schieten we het doel voorbij. Die usb dingetjes zijn prima hoor voor 2,60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
RvV schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:24:
[...]

Opstelling >> Lijst met apparaten >> Omvormer >> Dubbelklik de gewenste omvormer >> Exporteren.

Of heeft iemand een andere manier??
Ik zie daar van alles: voltages, amperages etc... Maar helemaal niets over de temperaturen. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000

RvV

Nee, klopt. Dat komt pas in de .xls file als je op "exporteren" klinkt.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
RvV schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:11:
Nee, klopt. Dat komt pas in de .xls file als je op "exporteren" klinkt.
Wat een logica... :D

Maar thanks, ik zie het nu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flanky
knarf_st schreef op zondag 30 juni 2019 @ 01:59:
[...]

Met Google:
Growatt IPM Intelligent Power Module. IPM is a high-performance module that mounts a dedicated drive circuit for drawing greater performance from an IGBT chip, and it provides a custom IC for executing self-protection functions (short circuit, supply under voltage, and over temperature).

Main Applications:
General purpose inverters/AC servo/CVCF/solar power generation/wind power generation/elevators/UPS
Bedankt en nog even wat betreft de tabel je kan hem van gisteren de data (temperatuur e.d) ook zien. door de datum van gister te nemen. Kan zelfs tot jaren terug, wordt kennelijk allemaal bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuKkEzZz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07-2022
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:32:
[...]
Ik ken je panelen niet en ook je omvormer niet, maar er is geen enkele omvormer die met string van 5/6 lekker werkt. Dat kost je rendement en een slecht werkende mpp.
10 11 12 of zelfs 13 panelen kunnen in één string voor de ideale string spanning voor je omvormer.
Mits natuurlijk wel dat alle panelen zelfde kant op kijken.
Heeft dit te maken met de Vmp van de panelen en de minimum start spanning van de omvormer?

Binnen kort krijg ik 9x 300Wp S-Energy panelen op mijn dak met een Vmp van 33,6V in combinatie met een GoodWe 3000D-NS. Deze omvormer heeft twee MPP trackers en een start spanning van 120 Volt. Is het beter om alles op één string te zetten of splitsen in vijf en vier? Kan iemand dat uitleggen?

10x S-Energy 300Wp @ GoodWe 3000-NS (3000 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
xs2tom schreef op zondag 30 juni 2019 @ 00:28:
[...]

Bedankt, morgen eens proberen, de pop-up kreeg ik wel maar deed niets, misschien doordat ik het op mijn telefoon probeerde te doen.
Mobiele telefoon (apple iphone) werkt bij mij niet android waarschijnlijk ook niet maar dat moet iemand dan even bevestigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
MuKkEzZz schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:44:
[...]

Heeft dit te maken met de Vmp van de panelen en de minimum start spanning van de omvormer?

Binnen kort krijg ik 9x 300Wp S-Energy panelen op mijn dak met een Vmp van 33,6V in combinatie met een GoodWe 3000D-NS. Deze omvormer heeft twee MPP trackers en een start spanning van 120 Volt. Is het beter om alles op één string te zetten of splitsen in vijf en vier? Kan iemand dat uitleggen?
Start spanning moet je vergeten. Gaat erom wat ideale werk gebied is van de omvormer. Het efficiëntst zijn ze allemaal rond de 350 volt. Jij gaat daar met 33×9 aardig in de buurt komen dus alles in één string zetten. Mocht één aansluiting niet het volle vermogen kunnen verwerken dat moet je met y stekkers de beide aansluitingen benutten. Maar dat weet je installateur wel. Laat je beslist niet afschepen met twee gesplitste string.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
GioStyle schreef op zondag 30 juni 2019 @ 16:02:
[...]

Even een pagina teruggaan, https://gathering.tweaker...message/59285954#59285954

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Zo voorlopig mijn laatste aanvulling een setje van tweedehands 8 175 Wp paneeltjes oost west op een tweede hands blokhut. Paste precies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gf64lCwbnPaZcyw9vUiTDedG/medium.jpg

Per 2 paneeltjes op een P500 solaredge optimizer. op de SE7k zitten nu 25 optimizers totaal 6900Wp.
Moet alleen aan de aansluit kabel van de omvormer vervangen, was tijdelijk 2 stukken van 5x 2.5 mm2 met kroonsteentjes in het midden, niet optimaal, vanmiddag stopte hij een aantal maal ivm te hoge AC spanning, in de meterkast wordt het niet te hoog.
Heb een 4x 6mm2 met AS liggen, deze week savonds er even tussen zetten.
Nu alleen nog een "afdak" paneeltje boven een deur op noord.
Gelukkig liggen de aangesloten panelen in andere hoeken als mijn hoofdsysteem van 14kWP (45 graden zuid) .... De pieken liggen allemaal verschillend. Je ziet da andere panelen deels in achter grond.

Als ik meer wil (Niet omdat het moet maar omdat het kan) moet ik echt een grotere hoofd zekering 8) ....(3x25A = 18kW)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Vraagje: Zou het lonen om nu al een grotere omvormer te nemen ten behoeve van een toename in het aantal zonnepanelen in de toekomst? Of een eventueel zonnedak. Ik heb het dan over een omvormer van 2.5 KW naar 5 kw bijvoorbeeld. Ik zag dat Delta een 5 kwh batterij levert voor amper 3000 €. Erg interessant binnen 2 jaar in combinatie met meer zonnepanelen.

[ Voor 22% gewijzigd door matthewk op 01-07-2019 08:03 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
matthewk schreef op maandag 1 juli 2019 @ 07:57:
Vraagje: Zou het lonen om nu al een grotere omvormer te nemen ten behoeve van een toename in het aantal zonnepanelen in de toekomst? Of een eventueel zonnedak. Ik heb het dan over een omvormer van 2.5 KW naar 5 kw bijvoorbeeld. Ik zag dat Delta een 5 kwh batterij levert voor amper 3000 €. Erg interessant binnen 2 jaar in combinatie met meer zonnepanelen.
Interessant?? Waar denk je die 3000 euro mee terug te verdienen? Voordat we niet meer mogen salderen is die accu alweer versleten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

reneeke1970 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 08:20:
[...]

Interessant?? Waar denk je die 3000 euro mee terug te verdienen? Voordat we niet meer mogen salderen is die accu alweer versleten
Ik praat over binnen 2-3 jaar. In België is de terugdraaiende teller dan waarschijnlijk afgeschaft, dus dan is het interessant (denk ik).

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
onetime schreef op zondag 30 juni 2019 @ 16:43:
[...]

Inblazen is denk ik beter. Voel je aan de onderkant ook een merkbare luchtstroom?
Ik heb hier voor het eigenlijke doel naar gekeken maar ik vindt het te duur. (heb zelf nog veel spullen liggen)
SpeedComfort is duur inderaad. Had zelf nog paar setjes liggen en sinds in de temp-sensor daarvan er heb uit gehaald en onder 2 SMA's heb gehangen scheelt het bijna 20 graden..

:)

ps. Gisterenavond nog de laatste 2 paneeltjes kunnen installeren. Nu op 9950Wp. >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 01-07-2019 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

GioStyle schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:12:
[...]

Wat een logica... :D

Maar thanks, ik zie het nu!
Misschien een mail naar ze sturen?
Dit zou je toch als eerste willen zien op het display?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 16:43
reneeke1970 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:03:
[...]

Start spanning moet je vergeten. Gaat erom wat ideale werk gebied is van de omvormer. Het efficiëntst zijn ze allemaal rond de 350 volt. Jij gaat daar met 33×9 aardig in de buurt komen dus alles in één string zetten. Mocht één aansluiting niet het volle vermogen kunnen verwerken dat moet je met y stekkers de beide aansluitingen benutten. Maar dat weet je installateur wel. Laat je beslist niet afschepen met twee gesplitste string.
Zo zwart-wit is het helemaal niet. Startspanning is wel degelijk van belang, want zolang je daaronder blijft doet de omvormer niets, op dat vlak wil je dus altijd een veilige marge inbouwen. Immers als de temperatuur stijgt neemt de spanning van de panelen af.

Zonder twijfel is het 't beste om 9-12 panelen in serie te zetten, mits je geen last van schaduw hebt. Heb je wel last van schaduw dan kan je omvormers plaatsen of de string in 2'en opknippen.

350V DC vertaald zich naar omzetten naar 230V AC. Hoe dichter de spanning van de string bij 350V DC hoeft te doen, des te minder hoeft de inverter te doen en dus is deze efficiënter. Het effect hiervan wordt alleen soms nogal overschat. Zie bijvoorbeeld de volgende grafiek van SMA:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uW1XCCE.png

175V komt pak 'm beet overeen met 5 panelen in serie. Dan verlies je dus bij SMA 2% rendement. Niet ideaal, maar nu ook weer geen doodzonde. Kan je het voorkomen dan knoop je de boel achter elkaar en heb je 2% sneller je zonnepanelen terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
matthewk schreef op maandag 1 juli 2019 @ 08:23:
[...]

Ik praat over binnen 2-3 jaar. In België is de terugdraaiende teller dan waarschijnlijk afgeschaft, dus dan is het interessant (denk ik).
Oh België..... Maar ze waren toch weer bezig om de boel terug te draaien of niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oilman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:22:
[...]

Zo zwart-wit is het helemaal niet. Startspanning is wel degelijk van belang, want zolang je daaronder blijft doet de omvormer niets, op dat vlak wil je dus altijd een veilige marge inbouwen. Immers als de temperatuur stijgt neemt de spanning van de panelen af.

Zonder twijfel is het 't beste om 9-12 panelen in serie te zetten, mits je geen last van schaduw hebt. Heb je wel last van schaduw dan kan je omvormers plaatsen of de string in 2'en opknippen.

350V DC vertaald zich naar omzetten naar 230V AC. Hoe dichter de spanning van de string bij 350V DC hoeft te doen, des te minder hoeft de inverter te doen en dus is deze efficiënter. Het effect hiervan wordt alleen soms nogal overschat. Zie bijvoorbeeld de volgende grafiek van SMA:
[Afbeelding]

175V komt pak 'm beet overeen met 5 panelen in serie. Dan verlies je dus bij SMA 2% rendement. Niet ideaal, maar nu ook weer geen doodzonde. Kan je het voorkomen dan knoop je de boel achter elkaar en heb je 2% sneller je zonnepanelen terugverdient.
Leuk verkoop praatje, als de koffie op is mag u naar de volgende klant.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

reneeke1970 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:34:
[...]

Oh België..... Maar ze waren toch weer bezig om de boel terug te draaien of niet?
Ja, daarom. Er is nou klacht ingediend bij de raad van state en ik vind de kans groot dat ze de procedure gaan winnen en dus de periode van 15 jaar wordt teruggebracht naar de doorlooptijd van deze procedure.
Samengevat: aan het einde van deze periode (3-4 jaar) komt er misschien nog een overgangstermijn van 1 jaar waarna iedereen over moet naar de digitale teller die niet terug draait.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:34

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik vermoed dat de WiFi antenne niet sterk genoeg is van de SMA omvormer (kan dat?) of dat mijn AP in de dode hoek zit van de antenne (antennepunt richt naar beneden en mijn AP zit een verdieping lager). Kan ik een andere antenne (die te richten is) op dat ding schroeven en zou dat werken? Iemand een idee?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuKkEzZz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07-2022
@Oilman Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Ik ga proberen om het plan te laten aanpassen. Ze kunnen beter een minder zware omvormer leveren (met één MPP tracker/string) en voor het prijsverschil een extra paneel op het dak leggen :P

10x S-Energy 300Wp @ GoodWe 3000-NS (3000 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@reneeke1970 Hoe zit het ook alweer ongeveer met hoofdzekeringen van de netbeheerder..? Wat kan een 35A (1-fase) aan.. Wil op korte termijn over naar 3 fasen.

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 01-07-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Noord27 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:29:
@reneeke1970 Hoe zit het ook alweer ongeveer met hoofdzekeringen van de netbeheerder..? Wat kan een 35A (1-fase) aan.. Wil op korte termijn over naar 3 fasen.
Is het antwoord 35A x 230V te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@CurlyMo Ja, dan had hij er al lang uit moeten liggen. Ik geloof 10 minuten 39A als grens..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Noord27 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:54:
@CurlyMo Ja, dan had hij er al lang uit moeten liggen. Ik geloof 10 minuten 39A als grens..?
Op mijn vraag van gisteren kreeg ik te horen dat er best wat buffers zitten op de automaten; 20% over een aantal uren. Dat lijk jij ook te bevestigen.

Is van die 39A al je eigen verbruik af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 16:43
@Noord27 Een smeltzekering of een automaat?

Smeltzekering hangt net af wat er in gedraaid zit, maar dat kan zo maar op 45-50A een uur goed gaan. Even boven de 35A is geen probleem, zeker als het tijdelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Oilman Hij is verzegeld die kap waarachter de hoofdzekering zit. Huis is van 1988. Toen waren er nog geen automaten?

@CurlyMo eigen verbruik is er nog niet af. Maar dat is erg laag. Stand-by van apparatuur, aquarium, vijverpomp. Laat zeggen 0,5 a 0,8 Ampere gemiddeld over de dag.

[ Voor 41% gewijzigd door Noord27 op 01-07-2019 13:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:17

orf

Dit plaatje komt best vaak voorbij in het elektra topic:

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/1757c90c654e24742de01eaf9ad333775d52ff34/?url=http%3A%2F%2Fwww.schaapbliksem.nl%2Faarding%2Fimage%2Fautomaten.jpg
(Voor automaten)

[ Voor 3% gewijzigd door orf op 01-07-2019 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:29:
Heb toevallig gisteren tabel opgezocht en tien tot twintig procent boven nominaal valt eigenlijk buiten de schaal, dus veertig ampère gaat denk ik uren goed....

Aha het staat boven me, je ziet het 1.45 keer nominaal is 10000 sec dus uurtje of drie 50 ampère Poe Poe

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 01-07-2019 13:21 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@reneeke1970 Ik heb naast de 35A (vermoedelijk, conform aansluiting) hoofdzekering van de netbeerder ook een 40A hoofdschakelaar in de meterkast zelf zitten. Schijnt ook beetje standaard te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:20:
@reneeke1970 Ik heb naast de 35A (vermoedelijk, conform aansluiting) hoofdzekering van de netbeerder ook een 40A hoofdschakelaar in de meterkast zelf zitten. Schijnt ook beetje standaard te zijn.
Ben jij modern, heb ik nooit gekregen. Misschien binnenkort, ik heb tweede meter aangevraagd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:23:
[...]

Ben jij modern, heb ik nooit gekregen. Misschien binnenkort, ik heb tweede meter aangevraagd.
Voor 100% teruglevering?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Yep, een extra allocatie punt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:26:
[...]

Kost weer 305 euries??

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:26:
[...]

Krijg je daar ook die heffingskorting op je energiebelasting?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:31:
[...]

Krijg je daar ook die heffingskorting op je energiebelasting?
Nee geld niet als extra woonhuis. Alleen 35 euro huur per jaar.
@JoKo bijna 500

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
reneeke1970 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:17:
[...]

Heb toevallig gisteren tabel opgezocht en tien tot twintig procent boven nominaal valt eigenlijk buiten de schaal, dus veertig ampère gaat denk ik uren goed....

Aha het staat boven me, je ziet het 1.45 keer nominaal is 10000 sec dus uurtje of drie 50 ampère Poe Poe
Ik ga het straks bekijken. Iets ligt er nu in ieder geval uit. Of het de hoofdschakelaar in de meterkast of de hoofdzekering van de netbeheerder is, dat weet ik straks.

Krijg geen verbinding meer sinds een uurtje of 3 en ik denk dat het op dat moment pieken is met mijn nieuwe opstelling. Wordt voorlopig even een string loshalen gok ik. En z.s.m. naar 3-fasen.

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 01-07-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Het Solaredge portaal wordt sinds vanmiddag niet meer bijgewerkt. Op het netwerk kan ik de omvormer nog benaderen. Monitoring Link en S_OK geven beide een kruisje.
Zijn er problemen bij Solaredge, of moet ik het in ons eigen netwerk zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:12
Brains schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:40:
Het Solaredge portaal wordt sinds vanmiddag niet meer bijgewerkt. Op het netwerk kan ik de omvormer nog benaderen. Monitoring Link en S_OK geven beide een kruisje.
Zijn er problemen bij Solaredge, of moet ik het in ons eigen netwerk zoeken?
Ik vermoed dat er problemen zijn bij solaredge. Ook bij mij wordt niets bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Ik ga het straks bekijken. Iets ligt er nu in ieder geval uit. Of het de hoofdschakelaar in de meterkast of de hoofdzekering van de netbeheerder is, dat weet ik straks.

Krijg geen verbinding meer sinds een uurtje of 3 en ik denk dat het op dat moment pieken is met mijn nieuwe opstelling. Wordt voorlopig even een string loshalen gok ik. En z.s.m. naar 3-fasen.
Denk je dat je ver boven 9000 watt bent gekomen dan, dan zo het mogelijk kunnen springen in theorie....
Het is een beetje winderig, ik had kwartier lang continu 2000 watt meer dan de afgelopen dagen toen het zo warm was. En dan kwam er zelfs één omvormer 400 watt tekort anders....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

reneeke1970 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:17:
[...]
1.45 keer nominaal is 10000 sec dus uurtje of drie 50 ampère Poe Poe
Dat is de 'moet uitschakelen' waarde.
De 1.13 keer nominaal is de 'mag uitschakelen' waarde.
Dus een 10A automaat mag niet uitschakelen als er drie uur lang 11A doorheen gaat (want 11A is minder dan 1.13 x 10A).
Als er drie uur lang 13A doorheen gaat, mag hij uitschakelen, maar als dat niet gebeurt betekent het niet dat hij stuk is.
Bij drie uur lang 15A moet de 10A automaat wel gegarandeerd uitgeschakeld zijn. Dat kan ook al na een minuut zijn, maar niet eerder dan na 40 seconden :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Houd er wel rekening mee dat zekeringen bij langdurig 1,13 x In loeiheet worden. Doe je dit elek dag dan wordt de zekering moe en zal toch een keer doorgaan. 2e is dat de kast en patroonhouder meestal flink poreus worden van dat heet stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
@Brains & @immie denk / hoop ook SE, ik kreeg ook al een melding dat (PVO) eruit ligt. Wilde al naar huis spoeden om de omvormer opnieuw te starten (de oude moest dat regelmatig) maar nu is het waarschijnlijker een SE portal ding...

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Proton_ schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:59:
[...]

Dat is de 'moet uitschakelen' waarde.
De 1.13 keer nominaal is de 'mag uitschakelen' waarde.
Dus een 10A automaat mag niet uitschakelen als er drie uur lang 11A doorheen gaat (want 11A is minder dan 1.13 x 10A).
Als er drie uur lang 13A doorheen gaat, mag hij uitschakelen, maar als dat niet gebeurt betekent het niet dat hij stuk is.
Bij drie uur lang 15A moet de 10A automaat wel gegarandeerd uitgeschakeld zijn. Dat kan ook al na een minuut zijn, maar niet eerder dan na 40 seconden :)
Al met al kun je nlet echt van overstroom beveiliging spreken, alleen kortsluiting beveiliging is een feit.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw