Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste
Acties:
  • 635.759 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:19
Road-runner83 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:05:
@prein2 Thanks voor je reactie, ok dus in maart/april heb je de hoogste pieken. Dat moet ik dan afwachten volgend jaar. Maar qua aftoppen zou het niet veel uitmaken of zou de HD5000 beter zijn in mijn geval? Volgens mij is de meerprijs te verwaarlozen.

@wizzopa Thanks voor je reactie. Welke site designer gebruik jij precies? In mei dus de hoogste aftopping, is 3,5% veel of te verwaarlozen? Ook ben ik benieuwd hoeveel ik in het totaal zou 'mis' lopen aan opbrengst?
De Site Designer van Solaredge. Ik zou de installateur vragen voor een HD5000 de aftopping is natuurlijk jaar in jaar uit.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:14
@wizzopa Site designer mag ik niet bij zie ik maar jij bent een installateur? :)

Ik heb alvast een mail gedaan richting het zonnepaneel bedrijf, ik weet niet of ik een HD5000 kan afdwingen zonder meerkosten maar vraag me of ze zelf die Site designer gebruikt hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:01

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Road-runner83 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:42:
@wizzopa Site designer mag ik niet bij zie ik maar jij bent een installateur? :)

Ik heb alvast een mail gedaan richting het zonnepaneel bedrijf, ik weet niet of ik een HD5000 kan afdwingen zonder meerkosten maar vraag me of ze zelf die Site designer gebruikt hebben...
Iedereen kan een account aanmaken daarvoor. Hoef je geen installateur voor te zijn ;)

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@HellStorm666 Als ik inlog op designer.solaredge.com zegt ie bij mij dit:

'GEEN TOEGANG TOT DESIGNER

Het profiel van uw gebruiker heeft geen toegang tot Designer. Gelieve aan te
melden
als een installateur.
Terug naar inloggen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:01

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Road-runner83 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:48:

melden
als een installateur.
Terug naar inloggen'
hmm../ vreemd.
Ik kan wel gewoon inloggen (heb m'n proefopstelling er ook in staan).
Uiteraard ook geen installateur (al ga ik volgende week de panelen van mezelf installeren).

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-09 11:22
Road-runner83 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:48:

melden
als een installateur.
Terug naar inloggen'
Destijds heb ik me bij SolarEdge aangemeld voor een nieuw account en daarbij optie aangeklikt dat ik een installateur ben. Dummy bedrijfsnaam ingevuld en kort daarna een custom link ontvangen voor het downloaden van de software.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:51

KrL

Foto foto..

Ik heb de temperatuur/ventilatie ook met interesse gevolgd en met de temperatuur van de afgelopen dagen eens gekeken wat de temperatuur van mijn SolarEdge SE3680 (2019 met SetApp) doet. De omvormer hangt in een afgesloten CV hok op zolder en daar wordt het ondanks goede isolatie met dit weer ruim 35 graden.

derating SE

De hoogst gemeten omvormertemperatuur ligt rond de 65 graden en ik zie geen impact op het AC vermogen, ik heb hem iets overgedimensioneerd dus hij zit strak tegen zijn maximum van 3680W. Volgens de documentatie (https://www.solaredge.com...ture-derating-note-nl.pdf, wel het oude model) werkt hij tot een omgevingstemperatuur van 50 graden zonder de-rating dus dat klopt wel.

temp omvormer

Omdat ik toch een tweaker ben en geloof dat hij een langere levensduur heeft als hij niet (te) heet wordt, heb ik een oude PC ventilator van 0.8W onder de omvormer gehangen en die gevoed met een oude 12v adapter. Deze schakel ik met een klikaanklikuit schakelaar vanuit Domoticz: zodra de temperatuur van de omvormer boven de 55 graden komt gaat de fan een half uur draaien. Met een 0.8W fan die alleen draait op momenten dat het nodig is en componenten die ik toch al had liggen kost dit me dus (nagenoeg) niets en geeft het me toch weer wat (tweak)voldoening :)

temp omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Road-runner83 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:42:

Ik heb de SD op mijn pc staan, de online gebruik ik niet. Nee ik ben geen installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@wizzopa Zou je nog de percentages willen doorgeven van alle maanden dan kan ik het precies uitrekenen wat ik mis, thanks :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik snap even iets niet aan mijn jaarafrekening geloof ik.
Die ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QuRVttCPhpiZEnbhUHRJfrtL/thumb.jpg

Het lijkt erop dat mijn totale verbruik rond de 4500 kWh ligt.

Echter, ik heb volgens de logging van mijn panelen ruim 5700kwh opgewekt.

Dit zou een kleine 1200kwh overschot moeten opleveren IPV 900 tekort.

Of ga ik hier de fout in met het verbruik wat tijdens het opwekken heeft plaatsgevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:39
MikeyMan schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:27:
Ik snap even iets niet aan mijn jaarafrekening geloof ik.
Die ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

Het lijkt erop dat mijn totale verbruik rond de 4500 kWh ligt.

Echter, ik heb volgens de logging van mijn panelen ruim 5700kwh opgewekt.

Dit zou een kleine 1200kwh overschot moeten opleveren IPV 900 tekort.

Of ga ik hier de fout in met het verbruik wat tijdens het opwekken heeft plaatsgevonden?
Tja, kwestie van iedere maand je opbrengst checken, vergelijken met opwekking wat je meterkast registreerd, het verschil daartussen is de stroom die je rechtstreeks opmaakt vanaf je dak. Dus waarschijnlijk ligt je werkelijke verbruik veel hoger dan jij denkt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:02
Volgens mij zien wij niet alles, heb je een digitale meter met aparte teruglevertelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou kunnen hoor, dat mijn verbruik hoger is dan dit. Maar ik heb inderdaad een digitale meter met aparte teruglevering.

Dit is wel de hele nota, maar de vraag is of dit nu enig inzicht geeft in het verbruik zelf.

Heb overigens domoticz draaien met een P1 kabel, maar pas sinds februari helaas.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 28-06-2019 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Oilman schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:42:
Volgens mij zien wij niet alles, heb je een digitale meter met aparte teruglevertelling?
Ik mis getallen van de teruglevering,

[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 28-06-2019 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wizzopa schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:50:
[...]

Ik mis getallen van de teruglevering,
Die staan in de kolom ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuKkEzZz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07-2022
KrL schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:18:
zodra de temperatuur van de omvormer boven de 55 graden komt gaat de fan een half uur draaien.
[Afbeelding: temp omvormer]
Op welke manier lees je de temperatuur van de omvormer uit in Domoticz? Haal je die rechtstreek uit het apparaat of middels een externe sensor? Prima oplossing in ieder geval :)

10x S-Energy 300Wp @ GoodWe 3000-NS (3000 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
Liander is nu aan het pushen op een slimme meter te plaatsen bij mij. Dit gewoon doen? Of negeren en proberen zo lang mogelijk de oude draaimeter te behouden, evt voor salderen na 2023?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:06
OrbitZ schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:24:
Liander is nu aan het pushen op een slimme meter te plaatsen bij mij. Dit gewoon doen? Of negeren en proberen zo lang mogelijk de oude draaimeter te behouden, evt voor salderen na 2023?
Salderen zal er niet eerder af gaan voordat heel NL een slimme meter heeft dus ik zou het gewoon doen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
jerh schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:43:
Meedenkers gezocht: 2x YC1000 producereerde vanochtend om 09.00 uur circa 1000 watt en vallen terug naar nog geen 100 watt. Dacht eerst dat het een monitoringsprobleem was, want de laatste per dagen gaf dat problemen. Maar volgens slimme meter daadwerkelijk minder stroomteruglevering, gaan kijken en op beide een om de 10s knipperende rood lampje. Vervolgens handleiding gevolgd, zekering uitgezet, eindpunt gecontroleerd, kabels aangedrukt en geen verschil.

Er zitten 8 panelen op aangesloten en 3 produceren er 2 watt en de andere iets van tussen de 10 en 30 watt. En ik zie inderdaad stroomproductie, want als ik de zekering omzet, dan daalt het op de slimme meter. Ik heb aps support een mailtje gedicht, heb alleen toegang tot de gebrukersgrafieken. Maar als iemand nog een idee heeft is dat handig, want ik ben vandaag toevallig thuis.
Vandaag nieuwe start, bleef het rode lampje knipperen en bleven alle panelen op 0 watt staan. APS support gebeld en die gingen er naar kijken. Ze hebben op basis van mijn mail van gisteren een ticket aangemaakt, waarin ze melden dat een onderzoek in gang gezet was.

Een uur later schoot het vermogen omhoog met 1700 watt en nu doen beide yc1000's het weer en knipperen ze weer groen. Nog geen terugkoppeling gehad wat het was, maar wel 7 kWh binnengehaald. Morgen minimaal het dubbele :) en fijn dat er support is in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
MuKkEzZz schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:23:
[...]

Op welke manier lees je de temperatuur van de omvormer uit in Domoticz? Haal je die rechtstreek uit het apparaat of middels een externe sensor? Prima oplossing in ieder geval :)
Ik heb voor de gein maar es een ventilator aan de omvormer gehangen. Ik heb een Solax boost, die volgens de specs gaat deraten vanaf 45 graden. Of dat de omgeving, of de interne sensor is, dat is niet duidelijk. Nu komt de temperatuur volgens de sensor niet meer boven de 38 graden. Opbrengst van de afgelopen 2 dagen waren de hoogste van het jaar. Maar ja, het waren ook de mooiste dagen.

Hiervoor zag ik op de hete dagen temperaturen tot 57 graden. Dus ik heb wel het idee dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Grolsch schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:43:
[...]

Salderen zal er niet eerder af gaan voordat heel NL een slimme meter heeft dus ik zou het gewoon doen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk ;)
exact, en zoniet , dan toch. :+

Wat de temp betreft , ik probeerde enig tijd geleden al te achterhalen waar ik dit kan uitlezen, en ik kan het echt niet vinden.(ook niet in de documentatie.) kijk ik nu met mijn neus of hebben de nieuwe (3 fase) sma's gewoon geen temp-sensor welke zichtbaar is in web dinges toegang.
@AUijtdehaag ?

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 28-06-2019 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik heb een Growatt 4200 mtl-s omvormer en als ik de data bekijk van de omvormer (via web) dan zie ik 2 temperatuurmetingen.
één aangeduid met "temperature (c)" en één met de naam "IPM temperature (c)"
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is?
Alvast bedankt!

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:17
Grolsch schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:43:
[...]

Gewoon een digitale mag ook, zonder slimme als je dat wilt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Dat gaat je niet lukken denk ik, er is wetgeving in de maak om plaatsing van een digitale meter met minimaal 2 telwerken af te dwingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Flanky schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:21:
[...]

Bedankt allemaal, ik ga morgen een usb ventilator halen bij de action, zorgt voor voldoende luchtstroom en verbruikt 0,25 w zoals ik begrepen heb, nu zit er een tijdschakelaar tussen en die behoud ik.
Een usb adapter heb ik nog liggen dus ben ik voor € 2,49 klaar.
Dus ik hou het nu gewoon simpel.
Tnx voor de tip, de usb ventilator aan een 220/usb blokje gehangen en onder de omnik geplaats, hij kwam gisteren net boven de 40 graden uit waar hij normaal een dikke 60 wordt, we gaan er maar vanuit dat het beter is voor hem. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dzru88zmnq.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 29-06-2019 05:36 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:23
Even wat frustratie uiten: wie hier heeft nog meer het genoegen van een dak met gehaakte pannen? De installateur heeft gisteren de klus niet afgekregen en op 1 plek wilde het plaatsen van rails gewoon echt niet :( .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Bananenplant schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 06:43:
Even wat frustratie uiten: wie hier heeft nog meer het genoegen van een dak met gehaakte pannen? De installateur heeft gisteren de klus niet afgekregen en op 1 plek wilde het plaatsen van rails gewoon echt niet :( .
Ik woon aan de kust en ik denk dat 30-40% gehaakt is. Toch zijn ze met een handigheidje redelijk snel los te maken. Gedeelte waar de panelen liggen zijn ook niet meer gehaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@habbekrats ik hoop dat het ze maandag lukt. Ivm toekomstige uitbreiding vind ik het een naar idee dat dat op sommige plekken van het dak niet gaat lukken terwijl er wel gewoon oppervlakte voor is. Dus ik denk niet dat ik daar ooit nog aan zal gaan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Bananenplant schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 07:52:
@habbekrats ik hoop dat het ze maandag lukt. Ivm toekomstige uitbreiding vind ik het een naar idee dat dat op sommige plekken van het dak niet gaat lukken terwijl er wel gewoon oppervlakte voor is. Dus ik denk niet dat ik daar ooit nog aan zal gaan beginnen.
En waarom lukt het dan niet? Als je toevallig de verticale lat treft ga je pannetje om, lijkt mij simpel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@reneeke1970 geen idee, iets met lange haken ofzo? Ik ben zelf niet het dak op geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:58

Freakie1NL

Grote Baas

Bananenplant schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 06:43:
Hier waren alle pannen gehaakt, ze hebben er wat moeite mee gehad en een aantal gesloopt maar is gelukt uiteindelijk.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Eigenlijk alléén maar: Omdat 't kán. Enige voordeel zou kunnen zijn dat niet alle panelen naar '0' vallen als er eventueel wat met één paneel aan de hand zou zijn (heb géén optimizers nodig hier en om er van die dingen tussen te zetten om alleen maar wat leuke grafiekjes te kunnen ophoesten.... Beetje 'overkill' that is.).

Aangaande die (extra) ventilatoren welke mensen nu allemaal aan het inzetten zijn: Bij mijn omvormer (Fronius Primo) zitter er intern al een tweetal ventilatoren ingebouwd welke door de omvormer zélf automatisch geschakeld worden op het moment dat dat nodig is. Is dat niet standaard op alle omvormers zo? :o

Leek mij een redelijk normale 'standaard feature' op een stukje electronica te zijn tegenwoordig maar schijnbaar is dat toch niet zo?

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 29-06-2019 09:12 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

wimmel_1 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:58:
[...]

Eigenlijk alléén maar: Omdat 't kán. Enige voordeel zou kunnen zijn dat niet alle panelen naar '0' vallen als er eventueel wat met één paneel aan de hand zou zijn (heb géén optimizers nodig hier en om er van die dingen tussen te zetten om alleen maar wat leuke grafiekjes te kunnen ophoesten.... Beetje 'overkill' that is.).

Aangaande die (extra) ventilatoren welke mensen nu allemaal aan het inzetten zijn: Bij mijn omvormer (Fronius Primo) zitter er intern al een tweetal ventilatoren ingebouwd welke door de omvormer zélf automatisch geschakeld worden op het moment dat dat nodig.... Is dat niet standaard op alle omvormers zo? :o

Leek mij een redelijk normale 'standaard feature' op een stukje electronica te zijn tegenwoordig maar schijnbaar is dat toch niet zo?
Ingebouwde ventilatoren hebben voor- maar ook zeker nadelen.

- moeten mogelijk vervangen worden binnen levensduur van omvormer
- zuigen stof aan
- meer kans op insecten in de behuizing
- maken het moeilijker om het apparaat geschikt te maken voor gebruik buiten

Dus ik begrijp het wel als fabrikanten voor een passief ontwerp kiezen.

SolarEdge heeft dan vaak alleen een interne koeler die geen lucht aanzuigt van of naar buiten de behuizing.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred_Perry
  • Laatst online: 20:14
Ik heb het topic redelijk goed doorgebladerd, maar ik weet niet welke alamat ik nu moet pakken en waar dit van afhankelijk is. Daarom maar even zoveel mogelijk gegevens:
SE5k
3x25a aansluiting
15x 310wp
15x p404
Rest van meterkast is Hager, dus liefst ook Hager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fred_Perry schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:44:
Ik heb het topic redelijk goed doorgebladerd, maar ik weet niet welke alamat ik nu moet pakken en waar dit van afhankelijk is. Daarom maar even zoveel mogelijk gegevens:
SE5k
3x25a aansluiting
15x 310wp
15x p404
Rest van meterkast is Hager, dus liefst ook Hager.
Is die omvormer enkel fase? 25A alamat en je verbruikgroepen terug naar 2-3 per ALS omdat je 50A kan trekken.
3fase versie kan je gewoon op 16A zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred_Perry
Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:02:
[...]

Is die omvormer enkel fase? 25A alamat en je verbruikgroepen terug naar 2-3 per ALS omdat je 50A kan trekken.
3fase versie kan je gewoon op 16A zetten.
3fase. En de planning is een 16A alamat ivm selectiviteit. Maar er zijn ook opties qua mA. Keuze is als ik snel kijk 30, 100, of 300mA. En daar kom ik niet uit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Fred_Perry schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:14:
[...]

3fase. En de planning is een 16A alamat ivm selectiviteit. Maar er zijn ook opties qua mA. Keuze is als ik snel kijk 30, 100, of 300mA. En daar kom ik niet uit...
Meneer SE raad zelf 100 of 300 mA aan type A is toegestan aangezien SE een eigen DC beveiliging op lek bezit. Ik zou zelf de 100 nemen .
https://www.solaredge.com...erter-rcd-declaration.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:39
Hm, ik dacht, ik kijk ook eens naar de temperatuur van mijn SMA Sunny Boy SB 3.6-1AV-40, maar het lijkt er op dat die helemaal geen (uit te lezen) temperatuur sensor heeft, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

habbekrats schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:19:
[...]

Meneer SE raad zelf 100 of 300 mA aan type A is toegestan aangezien SE een eigen DC beveiliging op lek bezit. Ik zou zelf de 100 nemen .
Precies, al kan een 30mA ook wel vermoed ik, of heeft SE daar wel eens problemen mee net als een SMA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:42
Flanky schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:09:
Ik heb een Growatt 4200 mtl-s omvormer en als ik de data bekijk van de omvormer (via web) dan zie ik 2 temperatuurmetingen.
Alvast bedankt!
Kan jou vraag jammer genoeg niet beantwoorden.

Heb dezelfde omvormer, kijk misschien met mijn neus maar ik kan nergens de temperatuur van de omvormer vinden (via het web). Waar heb jij de temperatuur gevonden?

Natuurlijk ben ik ook benieuwd of iemand een antwoord op jou vraag heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Alvast bedankt!
Bij een efekta had je ook 2 temperaturen, 1 was het koellichaam (de warmste) en de ander noemde ze ambient temperature wat de omgeving zou moeten zijn, maar dat was wel de omgeving in de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Elmonogrande schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:06:
[...]

Mijn installeur ziet dat ook. Laatst moest de stroom er af door Enexis. Dat had ie meteen opgemerkt! Bleek trouwens wel dat ze mn slimme meter niet uit kunnen lezen omdat er een kpn mobiele sim kaart in de slimme meter zit en waar ik woon heeft kpn slecht bereik. Dus meter niet vervangen en weer handmatig standen doorgeven...
Wisten jullie dat van die sim kaart?
Ik niet, geen idee waar ze dat mee sturen, maar voor pv heb je daar toch weinig aan, de slimme is alleen handig voor maand reports.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
wimmel_1 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:58:
[...]

Aangaande die (extra) ventilatoren welke mensen nu allemaal aan het inzetten zijn: Bij mijn omvormer (Fronius Primo) zitter er intern al een tweetal ventilatoren ingebouwd welke door de omvormer zélf automatisch geschakeld worden op het moment dat dat nodig is. Is dat niet standaard op alle omvormers zo? :o

De ingebouwde ventilator is echt voor nood als alles begint te smelten binnen, gaan zelden aan, pas bij 60/70 graden.

Ik ken je panelen niet en ook je omvormer niet, maar er is geen enkele omvormer die met string van 5/6 lekker werkt. Dat kost je rendement en een slecht werkende mpp.
10 11 12 of zelfs 13 panelen kunnen in één string voor de ideale string spanning voor je omvormer.
Mits natuurlijk wel dat alle panelen zelfde kant op kijken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:29:
[...]

Precies, al kan een 30mA ook wel vermoed ik, of heeft SE daar wel eens problemen mee net als een SMA.
Hier gaan 2x se3000 over 20-0,03 zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa!
  • Laatst online: 23-03-2024
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:32:
[...]

De ingebouwde ventilator is echt voor nood als alles begint te smelten binnen, gaan zelden aan, pas bij 60/70 graden.

Ik ken je panelen niet en ook je omvormer niet, maar er is geen enkele omvormer die met string van 5/6 lekker werkt. Dat kost je rendement en een slecht werkende mpp.
10 11 12 of zelfs 13 panelen kunnen in één string voor de ideale string spanning voor je omvormer.
Andere optie is om de Panasonics hit panelen op het dak te leggen. Dan beperk je de rendement verliezen.

3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ , 1300WP ZO 30^ /Aruba netwerk/Denon X2800H/Klipsch R112-SW, RP-600M, RP-500C/LG Oled G3/Intex prism met ZFP 7,9 m³/Kamado Joe III/Bezzera BZ10, Mignon Specialita/AR Giulia/Trek Emonda SL/Intergas HRE 28/24 vvw tuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Alfa! schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:54:
[...]

Andere optie is om de Panasonics hit panelen op het dak te leggen. Dan beperk je de rendement verliezen.
Hij zit niet in ontwerp fase, het ligt er al....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa!
  • Laatst online: 23-03-2024
Alleen doen als je vermoed dat je ferraris meter niet goed terugdraait. (Maand lang even de standen noteren en kijken of het klopt met aftrek van je gemiddelde verbruik).

Daarnaast zo ik voor een domme meter opteren. Maar dat is persoonlijk. Ik vind deze overzichtelijker af te lezen en ivm privacy.

3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ , 1300WP ZO 30^ /Aruba netwerk/Denon X2800H/Klipsch R112-SW, RP-600M, RP-500C/LG Oled G3/Intex prism met ZFP 7,9 m³/Kamado Joe III/Bezzera BZ10, Mignon Specialita/AR Giulia/Trek Emonda SL/Intergas HRE 28/24 vvw tuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:13:
[...]

Ik niet, geen idee waar ze dat mee sturen, maar voor pv heb je daar toch weinig aan, de slimme is alleen handig voor maand reports.
Summier, maar via slimmemeterportal.nl kun je zowel verbruik al teruglevering per 15min laten uitlezen: Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wzutu480fh0k.13.00.png
evenals:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lvgj23fs6xge.16.24.png

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:15:
[...]

Summier, maar via slimmemeterportal.nl kun je zowel verbruik al teruglevering per 15min laten uitlezen: [Afbeelding]
evenals:
[Afbeelding]
Ja weet ik, ik heb het ook, maar terugleveren is geen pv opbrengst, direct verbruik meet ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:22:
[...]

Ja weet ik, ik heb het ook, maar terugleveren is geen pv opbrengst, direct verbruik meet ie niet.
Klopt, daarom zei ook summier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:28:
[...]

Ik snap je, maar daarom heb je er ook gelijk niets aan :) leuk om te kijken hoe de slimme meter het ziet, en daarmee ook gelijk de rekening gaat worden.
Wat ook jammer is, maar dat is dat slimmemeterportal, dat je geen meter totalen kan zien terwijl dat wel doorgegeven wordt vermoed ik, hoe zien ze anders de meterstanden bij GC, die krijg ik daar wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

habbekrats schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:19:
[...]

B16/0,100 of B16/0,300 allebei goed, maar meestal is de 300 mA goedkoper. De 100 mA geeft iets meer bescherming.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred_Perry
Andre1973 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:35:
[...]

B16/0,100 of B16/0,300 allebei goed, maar meestal is de 300 mA goedkoper. De 100 mA geeft iets meer bescherming.
Zo te zien heeft Hager geen 100mA in het assortiment: http://www.hager.nl/produ...aco-4-polig-6ka/97851.htm

Dan valt de keuze op de http://www.hager.nl/produ...ig-6ka/afm416g/131966.htm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:34:
[...]

Ik snap je, maar daarom heb je er ook gelijk niets aan :) leuk om te kijken hoe de slimme meter het ziet, en daarmee ook gelijk de rekening gaat worden.
Wat ook jammer is, maar dat is dat slimmemeterportal, dat je geen meter totalen kan zien terwijl dat wel doorgegeven wordt vermoed ik, hoe zien ze anders de meterstanden bij GC, die krijg ik daar wel.
Maar bij GC zie je weer dit, al 1 week geen updates. De typiste die de gegevens van Stedin in mijn geval geen tijd heeft om die in de app database te typen: ;) Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qvtqlzu1.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:28:
[...]

Summier?? Zeg maar gerust nutteloos, 100 watt productie en 100 watt verbruik geeft nul op de meter. 3000 watt productie en 3000 watt verbruik geeft ook nul aan. Dus wat weet je dan..... Juist geen ene ruk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:37
Alvast bedankt!
Waar precies kun je dat vinden? Ik kan het tot nu toe nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

reneeke1970 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:06:
[...]

En waarom lukt het dan niet? Als je toevallig de verticale lat treft ga je pannetje om, lijkt mij simpel?
Of even met zo'n multitool met een trillend zaagblad even dat stukje stoflat wegnemen. De haak gaat die functie overnemen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:00:
[...]

Summier?? Zeg maar gerust nutteloos, 100 watt productie en 100 watt verbruik geeft nul op de meter. 3000 watt productie en 3000 watt verbruik geeft ook nul aan. Dus wat weet je dan..... Juist geen ene ruk
Jij zult net als ik naar ik aanneem wel ongeveer weten wat je 'normale' verbruik overdag is, dat trek je er dan af en weet je je productie ook weer ongeveer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:20:
[...]

Jij zult net als ik naar ik aanneem wel ongeveer weten wat je 'normale' verbruik overdag is, dat trek je er dan af en weet je je productie ook weer ongeveer. ;)
Het blijft dus echt een geval van de juiste meters op de juiste plaats om het zichtbaar te maken.
Zo als ik hier doe instant verbruik opbrengst https://imgur.com/S6FJ6jP helemaal nix met een "slimme" meter, maar met en Ferraris, werkt al jaren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wizzopa schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:27:
[...]

Het blijft dus echt een geval van de juiste meters op de juiste plaats om het zichtbaar te maken.
Zo als ik hier doe instant verbruik opbrengst https://imgur.com/S6FJ6jP helemaal nix met een "slimme" meter, maar met en Ferraris, werkt al jaren. ;)
Ziet er keurig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:20:
[...]

Klopt, maar dan moet je dus alsnog zelf gaan rekenen. Als je dat toch moet doen heb je die meter cijfertjes helemaal niet nodig.
Zoals @wizzopa laat zien

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 29-06-2019 13:51 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 27-09 13:10
twain4me schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:49:
[...]

exact, en zoniet , dan toch. :+

Wat de temp betreft , ik probeerde enig tijd geleden al te achterhalen waar ik dit kan uitlezen, en ik kan het echt niet vinden.(ook niet in de documentatie.) kijk ik nu met mijn neus of hebben de nieuwe (3 fase) sma's gewoon geen temp-sensor welke zichtbaar is in web dinges toegang.
@AUijtdehaag ?
@twain4me en @DRAFTER86: Ik ben tegen hetzelfde probleem aangelopen met mijn STP6.0 en heb dit bij SMA gemeld (in april). Ondanks een aantal mondelinge toezeggingen heb ik geen antwoord gekregen. Ik ben nu aan het kijken of ik de interne temperatuur via Modbus-TCP kan uitlezen maar mijn eerste poging om dit met Pymodbus te doen resulteerde in een foutmelding. Volgens SMA documentatie wordt de temperatuur wel in een Modbus register opgeslagen (30953) en zou het dus moeten kunnen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 10:16
Ik krijg de laatste tijd regelmatig deze foutmelding op het Omnikportal.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/35ddvgn.jpg

Ligt dit aan Firefox of moet er iemand in China (Duitsland?) de server een schop geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

reneeke1970 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:32:
[...]

De panelen (11 stuks, 5 + 6, Kioto / 300wP CERB) kijken vanop 't zelfde dak naar de zon en liggen 100% zuid zonder mogelijke schaduwval. Ik zal binnenkort eens kijken of ik die twee strings naar één string kan converteren door wat stekkers onder de omvormer door te lussen (kán!) maar ik zie persoonlijk nóg niet in waarom ik daar een beter rendement mee zou moeten kunnen halen?

Nou is dit voor mij ook niet m'n dagelijkse 'ding' qua bezigheden en is 't sowieso de eerste opzet welke ik voor mezelf bedacht had, dus...... "Learning All The Time" :*)

@LooneyTunes Da's een (ASP / Active Server Page) error aan de serverkant welke jou de gegevens wil presenteren.... Als die server géén input van jouw omvormer zou krijgen dan zou je nomaliter verwachten dat er een 'nettere' melding gekomen had. Ook als serverbeheerder wil je dit soort 'meldingen' niet naar buiten laten komen doordat er nu feitelijk staat: IK BEN EEN MICROSOFT IIS SERVER EN HEB DEZE PROBLEMEN...... Allemaal info welke totaal niet relevant is tenzij je een 'lek' aan 't zoeken bent voor versie XXX van de serversoftware.... :9

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 29-06-2019 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:50
@cville
Dit is wat ik er uit krijg bij 30953:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/szwxt7.jpg

Zit niet echt iets bij wat op een temperatuur lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Idanue schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:20:
@cville
Dit is wat ik er uit krijg bij 30953:
[Afbeelding]

Zit niet echt iets bij wat op een temperatuur lijkt.
Is dat ook bij een STP6.0? SMA heeft device afhankelijke registers (helaas). Hieronder de desbetreffende regel uit de documentatie voor deze reeks inverters (filenaam: MODBUS-HTML_STP3-6-3AV-40_V11/modbuslist_en.html).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y5qnDl50hfgDg0HBwdX9xfGn/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
Het is een STP5.0-3AV-40 673

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LooneyTunes schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:14:
Ik krijg de laatste tijd regelmatig deze foutmelding op het Omnikportal.

[Afbeelding]

Ligt dit aan Firefox of moet er iemand in China (Duitsland?) de server een schop geven?
Heb ik hier ook, dat omnik portal is vaag, opnieuw in loggen of website weg klikken en opnieuw naar toe lost het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:34:
[...]

Heb ik hier ook, dat omnik portal is vaag, opnieuw in loggen of website weg klikken en opnieuw naar toe lost het op.
Bij m'n ouders draait ook een OMNIK omvormer en daar zag ik laatst al dat ze bij Omnik alles naar een "app" aan het porteren waren / zijn (waarschijnlijk vanwege deze issues, die server draait nog op IIS 6.x met .NET 2.0 spullen uit 2008).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
wimmel_1 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:17:
[...]

De panelen (11 stuks, 5 + 6, Kioto / 300wP CERB) kijken vanop 't zelfde dak naar de zon en liggen 100% zuid zonder mogelijke schaduwval. Ik zal binnenkort eens kijken of ik die twee strings naar één string kan converteren door wat stekkers onder de omvormer door te lussen (kán!) maar ik zie persoonlijk nóg niet in waarom ik daar een beter rendement mee zou moeten kunnen halen?

Nou is dit voor mij ook niet m'n dagelijkse 'ding' qua bezigheden en is 't sowieso de eerste opzet welke ik voor mezelf bedacht had, dus...... "Learning All The Time" :*)

@LooneyTunes Da's een (ASP / Active Server Page) error aan de serverkant welke jou de gegevens wil presenteren.... Als die server géén input krijgt van jouw omvormer zou krijgen dan zou je nomaliter verwachten dat er een 'nettere' melding gekomen had. Ook als serverbeheerder wil je dit soort 'meldingen' niet naar buiten laten komen doordat er nu feitelijk staat: IK BEN EEN MICROSOFT IIS SERVER EN HEB DEZE PROBLEMEN...... Allemaal info welke totaal niet relevant is tenzij je een 'lek' aan 't zoeken bent voor versie XXX van de serversoftware.... :9
Hoger rendement omdat je omvormer het liefst zo dicht mogelijk bij 350 volt komt. En daarbij met een spanning van 150 volt (wat je nu hebt )werkt waarschijnlijk je mpp niet meer dus kan hij niet het maximum uit je panelen halen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Een sma met kapotte varistor, is het dan zaak die allemaal te vervangen? Of alleen de defecte? En kan je hem laten draaien met 1 kapotte varistor? Uiteraard komt er een nieuwe in maar kan een weekje duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Dat is dezelfde serie en het zou dus het goede register moeten zijn. Kan het iets te maken hebben met de manier waarop je het uitleest? Ik heb hier nog geen ervaring mee maar moet je wellicht het Sunspec register ID (40219) gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
cville schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:47:
[...]

Dat is dezelfde serie en het zou dus het goede register moeten zijn. Kan het iets te maken hebben met de manier waarop je het uitleest? Ik heb hier nog geen ervaring mee maar moet je wellicht het Sunspec register ID (40219) gebruiken?
Bij 40219 krijg ik een timeout, ik weet er ook nog niet veel van maar ik zal me er eens in verdiepen van de week. :)

Die +5 begint nu trouwens wel langzaam te zakken naar rond de 8000, zal dat de temp misschien kunnen zijn met 2 cijfers achter de komma?

Ik lees hem uit met de Modbus Master Simulator.

[ Voor 22% gewijzigd door Idanue op 29-06-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
DELETED

[ Voor 106% gewijzigd door cville op 29-06-2019 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:39
Idanue schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:15:
[...]

Bij 40219 krijg ik een timeout, ik weet er ook nog niet veel van maar ik zal me er eens in verdiepen van de week. :)

Die +5 begint nu trouwens wel langzaam te zakken naar rond de 8000, zal dat de temp misschien kunnen zijn met 2 cijfers achter de komma?

Volgens die specificatie lijkt het dat de eerste twee int16's (vier bytes dus) samen een single precision float vormen. Modbus is voor zover ik weet altijd word (twee bytes) sized registers, vandaar deze constructie. Je kunt dus de eerste vier bytes eens in een hex to float converter gooien (even googlen, ik ben nu niet thuis).

Werkt Modbus ook over Wifi? Of enkel via bedraad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:41:
Een sma met kapotte varistor, is het dan zaak die allemaal te vervangen? Of alleen de defecte? En kan je hem laten draaien met 1 kapotte varistor? Uiteraard komt er een nieuwe in maar kan een weekje duren.
Zijn die varistors een beetje goedkoop te krijgen? Een paar op reserve lijkt mij wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
DRAFTER86 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:40:
[...]
Werkt Modbus ook over Wifi? Of enkel via bedraad?
Werkt over wifi. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
Het valt mij op dat mijn 4500wp systeem niet optimaal presteert op een dag als vandaag, nu staat de zon er perfect op en zie toch "maar" 3396watt.

Eerder dit jaar heb ik wel een keer de 4000watt aangetikt. Wat zijn jullie gedachten hierover?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:44

RvV

OrbitZ schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:02:
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Warm buiten.

Y'24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

OrbitZ schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:02:
Het valt mij op dat mijn 4500wp systeem niet optimaal presteert op een dag als vandaag, nu staat de zon er perfect op en zie toch "maar" 3396watt.

Eerder dit jaar heb ik wel een keer de 4000watt aangetikt. Wat zijn jullie gedachten hierover?
Ik snap niet eens dat je jezelf daar op je eigen verjaardag druk over aan 't maken bent bij deze temperaturen :+

Gefeliciteerd!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
wimmel_1 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:06:
[...]

Ik snap niet eens dat je jezelf daar op je eigen verjaardag druk over aan 't maken bent bij deze temperaturen :+

Gefeliciteerd!!!
Haha, true that! Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

OrbitZ schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:13:
[...]

Haha, true that! Thanks!
duss.....
Afbeeldingslocatie: https://www.alsem.nl/shop/2507-large_default/m-sol-mexico-bier-monodoos24-6-7920.jpg

stc is 25 graden. Ik denk dat je panelen nu zomaar 50 graden zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 29-06-2019 16:31 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wolly schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:51:
[...]

Zijn die varistors een beetje goedkoop te krijgen? Een paar op reserve lijkt mij wel een goed idee.
Ja geen idee, is ook mijn vraag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
teacher schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:29:
[...]

duss.....
[Afbeelding]

Mijn poly 62 gemeten? Buiten bijna 36

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:46:
[...]

Ja geen idee, is ook mijn vraag :)
Ik heb hier geloof ik in het verleden eens naar gekeken en toen was het zo dat SMA een speciaal formaat/montage methode heeft met uiteraard een speciale SMA prijs daarbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

cville schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:03:
[...]

Ik heb hier geloof ik in het verleden eens naar gekeken en toen was het zo dat SMA een speciaal formaat/montage methode heeft met uiteraard een specila SMA prijs daarbij.
Tja, beter dan een omvormer van 6 jaar weggooien en nieuwe kopen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
teacher schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:29:
[...]

duss.....
[Afbeelding]

Ik denk dat ze zeer fors warmer zijn. Ik heb vorig jaar eens de lichtgrijze vinyl dakbedekking gemeten en die kwam op een dag van ongeveer 25 graden, uit op 70 graden. Ik schat de veel donkere panelen op minstens 75-80 graden op een dag als vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:05:
[...]

Tja, beter dan een omvormer van 6 jaar weggooien en nieuwe kopen denk ik.
Absoluut waar. Het stoorde me alleen dat deze in principe goedkope componenten zeer hoog geprijsd waren door SMA en uitsluitend bij SMA te bestellen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

cville schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:09:
[...]

Absoluut waar. Het stoorde me alleen dat deze in principe goedkope componenten zeer hoog geprijsd waren door SMA en uitsluitend bij SMA te bestellen zijn.
Oh ok, tja dat ben ik wel gewend, op het werk ook machine delen die in principe het zelfde zijn als een standaard product maar met eigen nummer door de machine bouwer besteld en daar moet kopen, vaak prijs x3.
Ik heb er nog zo'n sma liggen en zal eens kijken of het veel werk is en of die varistors te vinden zijn, zal wel gesoldeerd zitten.

Edit:
Toch niet, is vrij simpel
YouTube: Varistor Change SMA 3600TL

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 29-06-2019 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:22:
[...]

Oh ok, tja dat ben ik wel gewend, op het werk ook machine delen die in principe het zelfde zijn als een standaard product maar met eigen nummer door de machine bouwer besteld en daar moet kopen, vaak prijs x3.
Ik heb er nog zo'n sma liggen en zal eens kijken of het veel werk is en of die varistors te vinden zijn, zal wel gesoldeerd zitten.
Ik herinner me wel dat ze niet gesoldeerd zitten; vandaar de meerprijs voor eenvoudige montage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:43

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Grolsch schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:37:
[...]
Jan Modaal heeft geen eens in de gaten dat zijn optimizer kapot is verwacht ik, misschien als hij een "oplettende" installateur heeft dat die er een melding van krijgt, maar ik betwijfel het.
1e keer is ontdekt door de leverancier, nadat mijn display op de SE2200 raar deed.
2e keer zelf ontdekt.
Nu, 3e keer, (de optimizer P405 die de eerste keer gewisseld is...) ook zelf ontdekt.

Leverancier bied excuses aan voor lange reparatietijd en bied aan gemiste opbrengst te vergoeden.
Dat is dan weer erg netjes! (y)

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BlueTooth76 De afgelopen dagen jouw installatie eens gevolgd, het kan zijn dat het weer erg afwijkt bij dat van mij, laatste 3 dagen binnen kleine marge ongeveer dezelfde opbrengst, bij jou zitten daar nog al verschillen in, enig idee wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het ene moment denk je een paar panelen van het dak te halen vanwege de door sommige gevreesde piekverliezen. En het andere moment kunnen er wel wat panelen bij om de omvormer te benutten. Het leven is niet makkelijk voor een zonnestroomeigenaar :P

@Rol-Co
Zit die varistor aan de AC-zijde of DC-zijde ?
Zoiets moet je hebben: https://uk.farnell.com/search?st=ThermoFuse
Iets goedkoper dan bij SMA denk ik ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Dre op 29-06-2019 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:39:
Het ene moment denk je een paar panelen van het dak te halen vanwege de door sommige gevreesde piekverliezen. En het andere moment kunnen er wel wat panelen bij om de omvormer te benutten. Het leven is niet makkelijk voor een zonnestroomeigenaar :P

@Rol-Co
Zit die varistor aan de AC-zijde of DC-zijde ?
Ik heb nog wel een paar van dit type liggen:
https://uk.farnell.com/ep...stor-14mm-275v/dp/1781931
Andere spanningen heb ik ook nog wel, maar 275V heb ik het meeste.

Iets goedkoper dan bij SMA denk ik ;)

[Edit]
Oh, ik zie dat SMA er een zekering in heeft zitten. Die zijn ook verkrijgbaar maar dan moet je even verder zoeken.
Ja klopt, het zijn die andere versie, en dan nog een tooltje maken of kopen, al lukt het ook wel met 3 fitting schroevendraaiers denk ik.
Het is van een collega, kan ook gewoon zo'n setje bij sma bestellen denk ik, moet alleen een onderdeel nummer hebben. Sb4000tl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:54:
[...]

Ja klopt, het zijn die andere versie, en dan nog een tooltje maken of kopen, al lukt het ook wel met 3 fitting schroevendraaiers denk ik.
Het is van een collega, kan ook gewoon zo'n setje bij sma bestellen denk ik, moet alleen een onderdeel nummer hebben. Sb4000tl
Ik zou het fijn vinden om te horen hoe je het uiteindelijk oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 23:01
Zijn er nog andere panelen behalve de Panasonics die 1.60m of minder lang zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Idanue schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:15:
[...]

Ik heb de Modbus Master Simulator geïnstalleerd en gekeken wat dit register doet. Ik kan er geen touw aan vastknopen: direct na installatie om 15:30 stond de waarde op 492. Deze daalde langzaam tot 439 toen het systeem niet meer produceerde en uiteindelijk 0 toen het uit ging. Volgens de documentatie heeft dit register een TEMP datatype; de temperatuur in graden Celsius met 1 cijfer achter de komma. Ik neem aan dat de temperatuur op dit moment niet 43.9 graden is. De heatsink is 33 graden en dat geloof ik wel.

Ik heb een aantal andere registers geprobeerd om na te gaan of ik het goed doe. Deze gaven wel begrijpelijke waarden. Ik heb ook alle registers geprobeerd met data type TEMP. Die gaven dezelfde waarde of 0.

Is er iemand die via Modbus wel de temperatuur uit kan lezen van de STP3/4/5/6/ inverters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:44

RvV

nietnormaal schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:55:
Sunpower X22. O-)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
nietnormaal schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:55:
Solar frontier 1+25

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

43,9 kan heel goed hoor.. zo warm worden de sma3600s van mijn vader ook..
cville schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:00:
[...]

Ik heb de Modbus Master Simulator geïnstalleerd en gekeken wat dit register doet. Ik kan er geen touw aan vastknopen: direct na installatie om 15:30 stond de waarde op 492. Deze daalde langzaam tot 439 toen het systeem niet meer produceerde en uiteindelijk 0 toen het uit ging. Volgens de documentatie heeft dit register een TEMP datatype; de temperatuur in graden Celsius met 1 cijfer achter de komma. Ik neem aan dat de temperatuur op dit moment niet 43.9 graden is. De heatsink is 33 graden en dat geloof ik wel.

Ik heb een aantal andere registers geprobeerd om na te gaan of ik het goed doe. Deze gaven wel begrijpelijke waarden. Ik heb ook alle registers geprobeerd met data type TEMP. Die gaven dezelfde waarde of 0.

Is er iemand die via Modbus wel de temperatuur uit kan lezen van de STP3/4/5/6/ inverters?

PVoutput

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

~[font size=20]~[bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic~[/bgcolor]~[/font]. :Y
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw