jep, snap ik.
maar Wp is tegenwoordig zo goedkoop geworden, dat je eigenlijk geen rekening meer hoeft te houden met schaduw, gewoon voldoende Wp om die schaduw te compenseren en je hebt een go.
(vroeger toen je dat nog met een lange oe schreef, waren de prijzen anders.
0,80 - 1,00 €/wp was toen normaal, nu is het nog maar 0,30-0,40Wp.
dus efficiëntie is niet meer zo heel belangrijk.

)
Ik had bij de topicstart inderdaad gezien dat er drie diodes zijn, maar hoe kun je dat aflezen uit de specs en welke orientatie ze hebben? Ik zie daarover niks in de specsheet van de Trina bijvoorbeeld.
het staat vaak niet in de specsheet maar op de website van de fabrikant.
maar als je het paneel voor je neus hebt dan zie je het ook erg simpel.
(gewoon de lijntjes volgen en je weet het al.)
Zou je dan bij een oost-west opstelling twee rijen van 4 aan iedere kant doen? Wat gebeurd er als de schaduw op de onderste rij valt, heeft dat dan invloed op de rij erboven?
jep dat heeft invloed, je Vmpp zakt dan flink, maar diodes schakelen de beschaduwde gedeeltes uit en alles werkt gewoon door.
(zorg wel voor een omvormer die het aan kan, iets met optitrack/pvsweep/mppscanning etc etc..
dat soort omvormers zijn wel iets duurder, maar het wel waard.)
als je het goed aanpakt, dan hoef je niet eens de maxim (jinko) panelen te gebruiken.
nog solaredge, nog tigo.
besteed het geld liever aan meer Wp als techno oplossingen die erg weinig toevoegen.
schaduw blijft schaduw, optimizer of niet.
(verder het ik er geen enkel probleem mee als je dat wel wil gebruiken, zie allen het nut niet echt in om te doen. mischien wil je wel kunnen loggen per paneel en dan moet je wel naar tigo/solaredge.)
Ik snap dat je bij oost-west gedurende de hele dag opbrengst hebt, maar krijg je geen hogere opbrengst met alles op west?
als alleen west, dan kun je nog steeds maar max een 3,6kW omvormer gebruiken.
dus zit je op max een 12 panelen en haal je de 3500kWh nog niet.
met oost-west kun je met gemak 16 panelen op hangen en wel de 3500kWh halen, zelfs met een 3kw omvormer.
(dus oost-west is van wegen de beperkte aansluit mogelijkheid van de splitsing van de wasmachine aansluiting.

)
hier moet je eens goed over nadenken.
ik heb ook nog wel een wat heftigere receptje voor je.
speciale omvormer nodig (power-one PVI 3.6).
de MV moet dan verplaatst worden naar oost.
kun je nu 12X (2x6) op west een goedkoop (iets tussen de 270-300Wp) paneel ophangen.
en voeg je later nog een keer x aantal panelen op oost bij.
dan haal je wel een 5000kWh per jaar.
waarom zeg ik je dit: nu denk je cool geen elektra rekening betalen, volgend jaar denk je knellen die gas rekening is duur.
dan wil je toch met wat subsidie een warmtepomp scoren of een elektra auto.
dan denk je had ik maar naar migjes geluisterd en het in 1x goed gedaan, dan was het allemaal goedkoper geweest.
een waarschuwing: begin niet aan PV, voor je het weet ben je verslaaft en wil je meer Wp.
het is een erg vervelende hobby om een lage energie rekening te hebben.

busscherski schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:30:
@
migjes dak schaduw is inderdaad hard, maar ik twijfel of het voltage nog wel voldoende blijft als veel diodes gaan afsluiten. Ik heb zelf, midden in de winter, ook wel eens schaduw van buurmans huis en dan stort het voltage teveel in. Zou er natuurlijk aan kunnen liggen dat mijn Solax daar wat minder goed mee is dan de meeste omvormers of omdat er maar 8 panelen in die string zitten, maar goed.
Het zou kunnen dat je gelijk hebt maar ik weet het niet zeker. Met SolarEdge is het zeker goed.
wel rekening mee houden dat een optimizer pas start als het paneel levert.
dus als je pas 4 panelen in de zon hebt, dan heb je pas 4 optimizers gestart/eindigen.
maar de solaredge omvormer start pas als hij zijn minimale optimizers heeft.
en dat zijn er 8.
een string omvormer start al bij 100V, tja daar ben je dus wel met 4 panelen.
dus die start gewoon weg eerder.
(dit is niet helemaal 100% waar, praktijk is iets anders.
maar het is geen aanrader om solaredge te gebruiken, beter zou je dan tigo kunnen gebruiken.
dat combineert het sneller starten van een string omvormer en optimizers.
maar eigenlijk is het weg gooien van geld, is gewoon weg te duur en verdien je niet snel (genoeg) terug.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)