Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 23:01
Ik lees al een tijdje de topics over PV, maar heb toch wat vragen over mijn situatie. Mijn dak is gelegen op WZW / ONO, maar beide buren hebben een hoger dak en ik vraag me af of dat teveel schaduw geeft. Heeft het wel zin om panelen te plaatsen. Aan het einde van de middag begint in de zomer schaduw op het dak. Ik dacht zelf aan twee rijen van 6 panelen in landscape aan de westkant, zo hoog mogelijk. Er kunnen ook nog drie panelen op de uitbouw in portrait mode. Deze staan bijna op zuid. Er is helaas wel een MV pijp aan de westkant.

Is dit een goede opstelling? Heb ik voor deze opstelling optimizers nodig? Nog tips voor een goede installateur voor Haarlem en omgeving?

Mijn verbuik is 3500kwh met een 3x25A aansluiting. Een eventuele elektrische auto zal hier niet op aangesloten worden. Voorlopig ook geen warmtepomp, de ketel is 3 jaar oud. Op zolder heb ik twee groepen voor wasmachine en droger en plek voor de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V2LXJS7.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
Interessante situatie!

Gelukkig komt de zon ook nog uit het zuiden. Dus dan heb je geen last van schaduw.
Zeker Solaredge of Micro omvormers nemen omdat ze niet allemaal tegelijk schaduw krijgen.
Heb je er een plaatje van een bovenaanzicht bij van Google Maps met je huis omcirkelt?
Op de uitbouw kan ook met SE of Micro omvormers.

Verlies is moeilijk in te schatten maar ik verwacht dat je 30% opbrengst verliest door schaduw.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
@nietnormaal
lastig dakje, vind van niet, is allemaal eigenlijk simpel te doen.

je hebt een 16A groep op zolder die je zou kunnen gebruiken, dus laten we simpel zeggen.
een omvormer met 2x een mpp van rond de 3000W (als je perse wil kun je ook voor +/-3600W gaan, maar hoeft niet voor het lage hoeveelheid aan kWh die je wil.)

en eigenlijk heb je ook geen optimizers nodig.
een omvormer die mppscanning/optitrak/pvsweep ondersteund is wel verstandig.
als voorbeeld geef ik dan een SMA sunnyboy 3.0, maar iets anders kan ook.
https://www.winkelman-zon...ifi/51212/?display=detail

je zou gewoon met een "standaard" paneel kunnen werken.
voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...5wp/51047/?display=detail
dit soort panelen hebben 3 diodes, die zorgen er voor dat bij schaduw 1/3 van het paneel word uit geschakeld maar de rest wel door werkt.
om die diodes goed te hebben zitten, moet dit paneel wel gedraaid worden.
gebruik je een paneel zoals deze:
(er zijn ook panelen te krijgen, die moeten niet gedraaid worden.
die hebben de diodes anders ingedeeld.)

ja de panelen wil je het liefst zo ver mogenlijk naar achteren, ver weg van de pijpjes af.
en zo hoog mogenlijk op dak.
ruimte zat, dus dat gaat wel lukken.

het dak is erg geschikt om een oost-west te maken, voorbeeld van mijn dak:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door dat oost en west andere momenten hebben van hun top berijken.
kun je gewoon weg al snel veel meer Wp op een kleinere omvormer hangen.
voorbeeld: neem 8x300Wp per dak helft.
dan heb je 2x8x300Wp= 4800Wp en dit kan met gemak op een 3000W omvormer.
dit zal dan ongeveer een 3500kWh per jaar opleveren.

ik vind dat omvormers stiekem best duur zijn op het project, maar Wp is stiekem de laatste jaren erg goedkoop geworden.
(prijzen zakken nu goed onder de 0,40€/Wp voor panelen, maar je blijft een omvormer nodig hebben van 600-800€)
dus dit kan nog goed kosten effectief gedaan worden.

na de omvormer is tegenwoordig het laten leggen ook een grote kosten post op het project.
het kost een legger even veel tijd om een 270Wp als een 320Wp paneel te leggen.
dus geef wat centjes uit aan een beter paneel dan zakt de totaal kosten van het project.

we rekenen hier eigenlijk altijd ex BTW, gewoon omdat je het toch grote deels terug krijgt.
en prijzen vergelijken het best door kostprijs ex BTW delen door aantal Wp.
dan krijg je een €/Wp die een beetje te vergelijken is.

er zijn nog wel een aantal varianten te verzinnen op de oplossing die ik je geef.
maar je hebt van huizen wel schaduw, maar die is hard, niet zo zacht als bij bomen.
en dat maakt werken met optimizers een beetje onnodig.
(je zult merken dat verkopers optimizers leuk vinden, verkoopt makkelijker. en klanten zijn zo omgelult.)
als je dat toch echt zou willen doen dan kun je ook kijken naar:
https://www.winkelman-zon...90wp/51739/?display=tiles
dit paneel heeft dus al optimizers ingebouwd (3 stuks per paneel).

succes met zoeken, maar moeilijk is dit dak niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Bedankt voor het advies.

@busscherski zie hieronder een plaatje van het huis.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rXGCnSu.jpg

@migjes Lastig dak was meer vanwege de schaduw en daardoor lagere opbrengst. Er is inderdaad ruimte genoeg.

Ik had bij de topicstart inderdaad gezien dat er drie diodes zijn, maar hoe kun je dat aflezen uit de specs en welke orientatie ze hebben? Ik zie daarover niks in de specsheet van de Trina bijvoorbeeld.

Zou je dan bij een oost-west opstelling twee rijen van 4 aan iedere kant doen? Wat gebeurd er als de schaduw op de onderste rij valt, heeft dat dan invloed op de rij erboven?

Ik snap dat je bij oost-west gedurende de hele dag opbrengst hebt, maar krijg je geen hogere opbrengst met alles op west?

[ Voor 6% gewijzigd door nietnormaal op 11-03-2019 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
@migjes dak schaduw is inderdaad hard, maar ik twijfel of het voltage nog wel voldoende blijft als veel diodes gaan afsluiten. Ik heb zelf, midden in de winter, ook wel eens schaduw van buurmans huis en dan stort het voltage teveel in. Zou er natuurlijk aan kunnen liggen dat mijn Solax daar wat minder goed mee is dan de meeste omvormers of omdat er maar 8 panelen in die string zitten, maar goed.

Het zou kunnen dat je gelijk hebt maar ik weet het niet zeker. Met SolarEdge is het zeker goed.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Luistert naar @migjes , Hij slaat de spijker weer eens op zijn kop. 2*8 jinko maxims op een degelijke dual tracker omvormer (SMA, Goodwe, SolaX, [zegge Solàh X] en moge u van veel zon genieten !

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
nietnormaal schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:33:
Bedankt voor het advies.

@busscherski zie hieronder een plaatje van het huis.
[Afbeelding]

@migjes Lastig dak was meer vanwege de schaduw en daardoor lagere opbrengst. Er is inderdaad ruimte genoeg.
jep, snap ik.
maar Wp is tegenwoordig zo goedkoop geworden, dat je eigenlijk geen rekening meer hoeft te houden met schaduw, gewoon voldoende Wp om die schaduw te compenseren en je hebt een go. ;)
(vroeger toen je dat nog met een lange oe schreef, waren de prijzen anders.
0,80 - 1,00 €/wp was toen normaal, nu is het nog maar 0,30-0,40Wp.
dus efficiëntie is niet meer zo heel belangrijk. ;) )
Ik had bij de topicstart inderdaad gezien dat er drie diodes zijn, maar hoe kun je dat aflezen uit de specs en welke orientatie ze hebben? Ik zie daarover niks in de specsheet van de Trina bijvoorbeeld.
het staat vaak niet in de specsheet maar op de website van de fabrikant.
maar als je het paneel voor je neus hebt dan zie je het ook erg simpel.
(gewoon de lijntjes volgen en je weet het al.)
Zou je dan bij een oost-west opstelling twee rijen van 4 aan iedere kant doen? Wat gebeurd er als de schaduw op de onderste rij valt, heeft dat dan invloed op de rij erboven?
jep dat heeft invloed, je Vmpp zakt dan flink, maar diodes schakelen de beschaduwde gedeeltes uit en alles werkt gewoon door.
(zorg wel voor een omvormer die het aan kan, iets met optitrack/pvsweep/mppscanning etc etc..
dat soort omvormers zijn wel iets duurder, maar het wel waard.)

als je het goed aanpakt, dan hoef je niet eens de maxim (jinko) panelen te gebruiken.
nog solaredge, nog tigo.
besteed het geld liever aan meer Wp als techno oplossingen die erg weinig toevoegen.
schaduw blijft schaduw, optimizer of niet. ;)
(verder het ik er geen enkel probleem mee als je dat wel wil gebruiken, zie allen het nut niet echt in om te doen. mischien wil je wel kunnen loggen per paneel en dan moet je wel naar tigo/solaredge.)
Ik snap dat je bij oost-west gedurende de hele dag opbrengst hebt, maar krijg je geen hogere opbrengst met alles op west?
als alleen west, dan kun je nog steeds maar max een 3,6kW omvormer gebruiken.
dus zit je op max een 12 panelen en haal je de 3500kWh nog niet.
met oost-west kun je met gemak 16 panelen op hangen en wel de 3500kWh halen, zelfs met een 3kw omvormer.
(dus oost-west is van wegen de beperkte aansluit mogelijkheid van de splitsing van de wasmachine aansluiting. ;) )

hier moet je eens goed over nadenken. ;)
ik heb ook nog wel een wat heftigere receptje voor je.
speciale omvormer nodig (power-one PVI 3.6).
de MV moet dan verplaatst worden naar oost.
kun je nu 12X (2x6) op west een goedkoop (iets tussen de 270-300Wp) paneel ophangen.
en voeg je later nog een keer x aantal panelen op oost bij.
dan haal je wel een 5000kWh per jaar.
waarom zeg ik je dit: nu denk je cool geen elektra rekening betalen, volgend jaar denk je knellen die gas rekening is duur.
dan wil je toch met wat subsidie een warmtepomp scoren of een elektra auto.
dan denk je had ik maar naar migjes geluisterd en het in 1x goed gedaan, dan was het allemaal goedkoper geweest. >:)

een waarschuwing: begin niet aan PV, voor je het weet ben je verslaaft en wil je meer Wp.
het is een erg vervelende hobby om een lage energie rekening te hebben. >:)
busscherski schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:30:
@migjes dak schaduw is inderdaad hard, maar ik twijfel of het voltage nog wel voldoende blijft als veel diodes gaan afsluiten. Ik heb zelf, midden in de winter, ook wel eens schaduw van buurmans huis en dan stort het voltage teveel in. Zou er natuurlijk aan kunnen liggen dat mijn Solax daar wat minder goed mee is dan de meeste omvormers of omdat er maar 8 panelen in die string zitten, maar goed.

Het zou kunnen dat je gelijk hebt maar ik weet het niet zeker. Met SolarEdge is het zeker goed.
wel rekening mee houden dat een optimizer pas start als het paneel levert.
dus als je pas 4 panelen in de zon hebt, dan heb je pas 4 optimizers gestart/eindigen.
maar de solaredge omvormer start pas als hij zijn minimale optimizers heeft.
en dat zijn er 8. :-(

een string omvormer start al bij 100V, tja daar ben je dus wel met 4 panelen.
dus die start gewoon weg eerder. ;)

(dit is niet helemaal 100% waar, praktijk is iets anders.
maar het is geen aanrader om solaredge te gebruiken, beter zou je dan tigo kunnen gebruiken.
dat combineert het sneller starten van een string omvormer en optimizers.
maar eigenlijk is het weg gooien van geld, is gewoon weg te duur en verdien je niet snel (genoeg) terug.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
@migjes Bedankt, weer een hoop om over na te denken :)

Wat is het verschil tussen de SMA en de Power one?

Ik had ook ergens gelezen dat je de pijp van de MV kan vervangen door een speciale dakpan of is dat niet verstandig vanwege mogelijke lekkage? Er staat best wat wind op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
nietnormaal schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:00:
@migjes Bedankt, weer een hoop om over na te denken :)
het geeft je wat houw vast om een leuke beslissing te maken.
het is wel jammer van je schaduw, maar met de prijzen die vandaag de dag gelden voor Wp,
het is allemaal geen ramp.
een beetje leuke keuze's maken en het komt wel goed.

uiteindelijk je hoeft echt niet te bang te zijn voor schaduw.
als je naar mijn grafiek kijkt, dan zie je ook dat mijn oost-west best veel schaduw heeft. ;)
Wat is het verschil tussen de SMA en de Power one?
vrijwel niets, of anders kleine dingen.
alleen power-one heeft 1 model die precies op een 16A groep kan.
daar mee trek je alles tot de grens van wat mogenlijk is op je aansluiting.
SMA heeft helaas niet zo een model.
Ik had ook ergens gelezen dat je de pijp van de MV kan vervangen door een speciale dakpan of is dat niet verstandig vanwege mogelijke lekkage? Er staat best wat wind op het dak.
die speciale dakpan, die is eigenlijk niet voor MV, maar voor je riolering ontspanning.
die zou ik niet op een MV gebruiken, dat kan lekken en is wel erg klein voor een MV.
maar MV verplaatsten, dat kan wel, naar oost of zelfs naar een muur.

waar een wil is een weg.
(of waar een wil is ben ik weg. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Ik heb twee offertes binnen.

De eerste 5 x300wp panelen landscape aan iedere kant (denk Trina, staat er niet bij), SE3000HD wave + P370 optimizers. Ze adviseren geen tweede rij eronder te plaatsen vanwege lage verwachte opbrengst. Verwachte opbrengst 2190kwh per jaar onder voorbehoud van schaduwwerking omliggende objecten. Andere omvormer (SMA) en panelen zonder optimizers kon niet vanwege de 5 panelen per string.

De tweede 10x 370wp csun met growatt 3600, geen legplan, geen idee hoe hij dat met de schoorstenen gaat doen.

Ook opvallend is dat beide niet op de wasmachine groep aan willen sluiten (kan niet volgens hen), maar perse een kabel buitenom naar de meterkast willen trekken.

Ik heb nog een betere foto van het huis. Het dak van de buren is toch wel iets hoger dan ik dacht, ongeveer 2m aan de rechterkant en 1,5m aan de linkerkant.

Zelfs als ik 2x 8 panelen zou willen doen, moet ik nog wel iemand vinden die dat wil plaatsen.

Wat denken jullie van de offertes? Hierboven is al aangegeven dat solar edge past werkt als 8 optimizers zon vangen, dan gaat dit systeem niet werken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6OpPnXV.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:51

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik zou er gerust 2 rijen per zijde leggen. Als het bewolkt is heb je dan iig diffuus licht en daardoor nog wat extra opbrengst.

Omvormer hoeft dan niet zwaar te zijn, mooi 2 strings parallel per MPPT.

Zo heb ik 11 panelen op noord, duurt 2x langer maar ze verdienen vanzelf terug.

[ Voor 40% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-03-2019 03:32 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BlueTooth76 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 03:26:
Ik zou er gerust 2 rijen per zijde leggen. Als het bewolkt is heb je dan iig diffuus licht en daardoor nog wat extra opbrengst.

Precies!
Als 5 in landscape kan in de nok zou ik er ook 10 per kant leggen op een 3000-3600W met 2mppt bijv.

Of als je gek wilt doen :)
zou ik ze per 5 naar binnen halen met de DC kabels, dus 5 boven per dakvlak en de rij er onder per dakvlak en die parallel aansluiten op een goodwe omvormer bijv de gw-2500 met de 2 dc aansluitingen.
https://www.warmteservice...kNWFlOTQ1YzcxYmIzZDRiY2Rl
Geen 2mppt maar is geen probleem.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
migjes schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:26:
[...]

jep, snap ik.
maar Wp is tegenwoordig zo goedkoop geworden, dat je eigenlijk geen rekening meer hoeft te houden met schaduw, gewoon voldoende Wp om die schaduw te compenseren en je hebt een go. ;)
(vroeger toen je dat nog met een lange oe schreef, waren de prijzen anders.
0,80 - 1,00 €/wp was toen normaal, nu is het nog maar 0,30-0,40Wp.
dus efficiëntie is niet meer zo heel belangrijk.
....
Kan TS dan niet beter nog 5 jaar wachten tot Wp prijzen nog verder zakken en de techniek nog beter is?

Persoonlijk vind ik PV bij ideale opstelling al discutabel (wat verdien je er nu echt mee op de lange termijn, terwijl je toch flink moet investeren). Bij enige vorm van schaduw- en oriëntatieproblemen zou ik er al helemaal niet aan beginnen tenzij je heel veel zelf kan doen.

Wasmachinegroep hoeft geen probleem te zijn. Ik denk dat veel installatiebedrijven een standaard aanpak hanteren met een erkende elektricien die de boel in de meterkast afmonteert. Dit geeft hen alleen maar meer omzet, schrikt doe-het-zelvers af en maakt het lekker simpel voor hun verantwoordelijkheid.
Technisch en ook wettelijk kan je elk stopcontact nemen dat je kan vinden ( tot 3,8kWp).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jnr24 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:31:
[...]

Kan TS dan niet beter nog 5 jaar wachten tot Wp prijzen nog verder zakken en de techniek nog beter is?

Persoonlijk vind ik PV bij ideale opstelling al discutabel (wat verdien je er nu echt mee op de lange termijn, terwijl je toch flink moet investeren). Bij enige vorm van schaduw- en oriëntatieproblemen zou ik er al helemaal niet aan beginnen tenzij je heel veel zelf kan doen.

Wasmachinegroep hoeft geen probleem te zijn. Ik denk dat veel installatiebedrijven een standaard aanpak hanteren met een erkende elektricien die de boel in de meterkast afmonteert. Dit geeft hen alleen maar meer omzet, schrikt doe-het-zelvers af en maakt het lekker simpel voor hun verantwoordelijkheid.
Technisch en ook wettelijk kan je elk stopcontact nemen dat je kan vinden ( tot 3,8kWp).
Nog 5 jaar wachten? Dus met een verbruik van 3000 kWh per jaar nog 3450,- aan elektriciteit betalen in die 5 jaar of nu voor 3000,- die set van 3000Wp leggen en na 5 jaar terug hebben met 450,- extra in je zak, wat denk jij?

Pv moet een eigen groep, gewoon in een wcd mag helemaal niet en ook niet aan te raden. Het beste is gewoon een eigen kabel naar de MK. Maakt kwa kosten ook niet echt veel uit op de termijn van 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Wat gebeurt er daar linksonder? Die rake knik :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

nietnormaal schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 23:20:
Ik heb twee offertes binnen.

De eerste 5 x300wp panelen landscape aan iedere kant (denk Trina, staat er niet bij), SE3000HD wave + P370 optimizers. Ze adviseren geen tweede rij eronder te plaatsen vanwege lage verwachte opbrengst. Verwachte opbrengst 2190kwh per jaar onder voorbehoud van schaduwwerking omliggende objecten. Andere omvormer (SMA) en panelen zonder optimizers kon niet vanwege de 5 panelen per string.

De tweede 10x 370wp csun met growatt 3600, geen legplan, geen idee hoe hij dat met de schoorstenen gaat doen.

Ook opvallend is dat beide niet op de wasmachine groep aan willen sluiten (kan niet volgens hen), maar perse een kabel buitenom naar de meterkast willen trekken.

Ik heb nog een betere foto van het huis. Het dak van de buren is toch wel iets hoger dan ik dacht, ongeveer 2m aan de rechterkant en 1,5m aan de linkerkant.

Zelfs als ik 2x 8 panelen zou willen doen, moet ik nog wel iemand vinden die dat wil plaatsen.

Wat denken jullie van de offertes? Hierboven is al aangegeven dat solar edge past werkt als 8 optimizers zon vangen, dan gaat dit systeem niet werken.

[Afbeelding]
Humm, lijkt mij een uitgesproken halfcel paneel dakje, ik maak er 2 x 9 = 18 panelen van 325wp van
is 5850wp waar netto ( -35% ) 3800wp overblijft, is dan nog goed voor 3500 tot 3800 kwu/pj
https://www.pveasy.com.au...anels-with-half-cut-cells
Alles in portret gelegd, je werkt dan in feite met 36 halve panelen waarbij de totaal spanning altijd
optimaal blijft !!
En natuurlijk schakel je dan oost en west parallel op 1 mppt, of elk op een eigen mppt, als
je voor 2 mppt omvormer gaat.
https://www.winkelman-zon...ay=detail&merk=JA%20Solar , nee ik heb geen belangen in deze zaak. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
[...]

ach ik heb panelen gehad die 1,2€/Wp hebben gekost en terug verdiend.
nu is het 0,4€/Wp, dus je kom wel binnen de 5 jaar als je echt wil.
wachten betekend alleen maar blijven betalen, en nu kun je nog van de riante vergoeding genieten.
dus waar voor zou je dat doen.
(ik denk dat panelen nog wel iets in prijs kunnen zakken, maar veel zal het niet meer zijn.
op een gegeven moment word het de kost prijs van het alu+glas dat het zwaarst mee telt.
de cellen zelf tellen al bijna niet meer mee in kost prijs.)

hang een PV setje maar aan zijn eigen groep.(mag splitsing zijn van wasmachine, geen problemen mee) ;)
veel verstandiger.
er komt 16A van de omvormer, en 16a van de groep, als het er tussen dus fout gaat, dan reageert de groep pas bij een 32A+ fout, en dat is veel voor een standaard 2,5mm kabel. ;)
Raven schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:57:
[...]

offtopic:
Wat gebeurt er daar linksonder? Die rake knik :?
dat is mijn botsing met het dominante lokale geloof. :-(

(heb een kerktoren op oost(iets meer noord) staan. :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:51

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

Of 10 jaar? Of 25 jaar? Beter en goedkoper zal altijd door gaan.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
BlueTooth76 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 03:26:

Wat is het voordeel van 2 strings parallel per MPPT?
Rol-Co schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:59:
[...]

Precies!
Als 5 in landscape kan in de nok zou ik er ook 10 per kant leggen op een 3000-3600W met 2mppt bijv.

Of als je gek wilt doen :)
zou ik ze per 5 naar binnen halen met de DC kabels, dus 5 boven per dakvlak en de rij er onder per dakvlak en die parallel aansluiten op een goodwe omvormer bijv de gw-2500 met de 2 dc aansluitingen.
https://www.warmteservice...kNWFlOTQ1YzcxYmIzZDRiY2Rl
Geen 2mppt maar is geen probleem.
Wat is het verschil tussen deze oplossing en degene van Bluetooth76?
PClop schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:22:
[...]

Humm, lijkt mij een uitgesproken halfcel paneel dakje, ik maak er 2 x 9 = 18 panelen van 325wp van
is 5850wp waar netto ( -35% ) 3800wp overblijft, is dan nog goed voor 3500 tot 3800 kwu/pj
https://www.pveasy.com.au...anels-with-half-cut-cells
Alles in portret gelegd, je werkt dan in feite met 36 halve panelen waarbij de totaal spanning altijd
optimaal blijft !!
En natuurlijk schakel je dan oost en west parallel op 1 mppt, of elk op een eigen mppt, als
je voor 2 mppt omvormer gaat.
https://www.winkelman-zon...ay=detail&merk=JA%20Solar , nee ik heb geen belangen in deze zaak. :+
Dit gaat helaas niet. Er zit een schoorsteen in de weg aan beide kanten. 5 panelen landscape gaat ook alleen maar 4 + 1.
migjes schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:56:
[...]

hang een PV setje maar aan zijn eigen groep.(mag splitsing zijn van wasmachine, geen problemen mee) ;)
veel verstandiger.
er komt 16A van de omvormer, en 16a van de groep, als het er tussen dus fout gaat, dan reageert de groep pas bij een 32A+ fout, en dat is veel voor een standaard 2,5mm kabel. ;)
Hier las ik dat het mogelijk is met extra aardlekschakelaars, of toch geen goed idee?
https://solar-box.nl/uitl...pen-zonnepanelen/ac-werk/ onderaan de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@nietnormaal

Het verschil is dat je 4 setjes van 5 in een string aan een omvormer hangt met 1 of 2 mppt, de strings moeten gelijk zijn om goed te werken. Voordeel is dat je een soort schaduwmanagement hebt doordat de 4 setjes onafhankelijk van elkaar werken dus de dc kabels moeten per 5 panelen naar binnen, dan kan je binnen ook eventueel een jaar testen met 10 in een string.
Maar nu lees ik dat de 5 in landscape niet in 1 rij liggen? Wat past er wel in 1 rij? 4 landscape tussen de schoorstenen? En daaronder past wel 5? Of wat past er portrait bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
@Rol-Co

Dat is een goed idee. Er valt namelijk best snel schaduw op de onderste panelen.

Het kan wel in 1 rij, alleen zit er ongeveer 2 meter tussen paneel 4 en 5. de twee rij weet ik niet zeker of dat lukt met 5 in een rij.

Portrait kunnen er denk ik 6 + 2, misschien 7 + 2, maar dan komt paneel 7 wel dicht bij de schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nietnormaal schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:15:
@Rol-Co

Dat is een goed idee. Er valt namelijk best snel schaduw op de onderste panelen.
Ja dan stel je de schaduw voor de hele kant wat uit doordat de bovenste rijen nog gewoon vol mee doen. Met slecht weer maakt het niet uit, dan doet alles mee.
Zo kan je met goedkoop spul er zelfs nog een rij onder plakken (mits het past) en een dual mppt omvormer pakken, 3 setjes van 5 per mppt :) en dan ineens heb je 30 panelen op een lastig dak. >:)
Het kan wel in 1 rij, alleen zit er ongeveer 2 meter tussen paneel 4 en 5. de twee rij weet ik niet zeker of dat lukt met 5 in een rij.

Portrait kunnen er denk ik 6 + 2, misschien 7 + 2, maar dan komt paneel 7 wel dicht bij de schoorsteen.
Ah de schoorsteen staat niet aan het einde, dat geeft niet dan als die 5 maar op dezelfde hoogte hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Rol-Co schreef op zondag 24 maart 2019 @ 09:48:
[...]

Nog 5 jaar wachten? Dus met een verbruik van 3000 kWh per jaar nog 3450,- aan elektriciteit betalen in die 5 jaar of nu voor 3000,- die set van 3000Wp leggen en na 5 jaar terug hebben met 450,- extra in je zak, wat denk jij?

Pv moet een eigen groep, gewoon in een wcd mag helemaal niet en ook niet aan te raden. Het beste is gewoon een eigen kabel naar de MK. Maakt kwa kosten ook niet echt veel uit op de termijn van 5 jaar.
Of 5 jaar lang geen enkel risico met €3k veilig op de bank of op de hypotheek afgelost. Dan koop je een set van €2k die in 3 jaar terugverdient (hogere kWh prijs), plus dat je al meer hebt kunnen sparen dus die €2k doet al veel minder pijn en je hebt modernere apparatuur. Ook bij onvoorziene verhuizing, ernstige garantieproblemen en faillissement van leverancier kan je beter €2k op je dak hebben liggen dan 3k.

Er is geen wet voor particuliere electra. De NEN1010 is geen wet. Je moet natuurlijk geen kroonsteentjes in de badkuip van je schoonmoeder monteren (nalatigheid).

De wasmachine kan inderdaad 32A trekken voordat de automaat uitschakelt, maar dat kan een fout of beschadiging in de bedrading van een toegewijde groep ook. Denk ook bijvoorbeeld aan meerdere inverters en/of meetapparatuur. Als er één gaat haperen dan kan die ook van het net én andere inverters gaan slurpen. 32A is zelfs voor meeraderige kabel nog wel te doen met 2,5mm2 zolang je niet langs hittebronnen loopt, met losse draad in buis is het al helemaal geen punt.
Een aparte 16A zekering voor de wasautomaataansluiting lost het 'probleem' helemaal op.

[ Voor 7% gewijzigd door jnr24 op 24-03-2019 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jnr24 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:01:
[...]

Of 5 jaar lang geen enkel risico met €3k veilig op de bank of op de hypotheek afgelost. Dan koop je een set van €2k die in 3 jaar terugverdient (hogere kWh prijs), plus dat je al meer hebt kunnen sparen dus die €2k doet al veel minder pijn en je hebt modernere apparatuur. Ook bij onvoorziene verhuizing, ernstige garantieproblemen en faillissement van leverancier kan je beter €2k op je dak hebben liggen dan 3k.
Veilig op de bank, en wat verdiend het daar? Oh ja, niks, en nee je moet het niet doen als het je laatste centen zijn nee.
Dan kan je er beter een gebruikt wagentje of een hele dikke laptop met iphone erbij kopen, veel verstandiger. :+
In je hypo gooien is ook peanuts, je kan ook die 600 vermeden kosten van je elektra elk jaar in je hypo gooien dan heb je met 10 jaar al het dubbele afgelost en gaat met de inflatie mee, geld wordt immers steeds minder waard, 3000 is nu veel maar over 20 jaar het bedrag van de boodschappen, nu niet krom liggen.

2k en in 3 jaar tvt wordt het nooit, het materiaal groeit mee, heel veel goedkoper kan al niet meer.
Er is geen wet voor particuliere electra. De NEN1010 is geen wet. Je moet natuurlijk geen kroonsteentjes in de badkuip van je schoonmoeder monteren (nalatigheid).

De wasmachine kan inderdaad 32A trekken voordat de automaat uitschakelt, maar dat kan een fout of beschadiging in de bedrading van een toegewijde groep ook. Denk ook bijvoorbeeld aan meerdere inverters en/of meetapparatuur. Als er één gaat haperen dan kan die ook van het net én andere inverters gaan slurpen.
Toegewijde groep kan maximaal 16A trekken, nou ja iets hoger maar geen 32 zonder uit te schakelen ieder geval.
Erg fout van je om dit zo op een openbaar forum te droppen, waar is het duimpje naar beneden ? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Rol-Co schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:24:
[...]

Veilig op de bank, en wat verdiend het daar?
[...]

Toegewijde groep kan maximaal 16A trekken, nou ja iets hoger maar geen 32 zonder uit te schakelen ieder geval.
Erg fout van je om dit zo op een openbaar forum te droppen, waar is het duimpje naar beneden ? :'(
Het verdient daar niks maar je kan het elk moment opnemen, dat is toch een riante buffer. Als het op je dak ligt is het eigenlijk niks meer waard. Je PV winst aflossen op je hypo gaat veel langzamer. Na 10 jaar heb dan wel 6000 afgelost maar als ik nu 3000 aflos en over 5 jaar ook 600 per maand ga doen via PV dan heb ik ook 6000 afgelost in 10 jaar maar veel minder rente betaald (want 3000 in 1 keer), minder en later investering gedaan (dus lager risico) en ook nog eens een jongere en geavanceerdere set op het dak in jaar tien.

Een toegewijde groep kan ook 32A door de bedrading trekken als er ergens vocht of beschadiging voorkomt. De kans dat dat in een wasmachine gebeurd of dat een leek een droger én wasmachine in een stekkerdoos gaat stoppen is natuurlijk groter.
Mijn edit vermelde overigens dat 32A nog geen rampscenario is voor 2,5mm2 en een aparte zekering voor de wasmachine maakt het ook weer superveilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jnr24 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:53:
[...]

Het verdient daar niks maar je kan het elk moment opnemen, dat is toch een riante buffer.
Riante buffer? Mijn bank geeft als advies 25k als buffer.
Als het op je dak ligt is het eigenlijk niks meer waard.
hoe kom je daarbij, het heeft nog gewoon waarde, vergelijkbaar met auto's, elk jaar iets minder en afhankelijk van hoeveel gedaan.
Je PV winst aflossen op je hypo gaat veel langzamer. Na 10 jaar heb dan wel 6000 afgelost maar als ik nu 3000 aflos en over 5 jaar ook 600 per maand ga doen via PV dan heb ik ook 6000 afgelost in 10 jaar maar veel minder rente betaald (want 3000 in 1 keer), minder en later investering gedaan (dus lager risico) en ook nog eens een jongere en geavanceerdere set op het dak in jaar tien.
8)7 lees nou eens wat je zelf schrijft......
Die 3k op de hypo merk je niks van in rente, ja misschien 1,- per maand 8)7

Ik ben half 2012 al begonnen om die 3k op dak te leggen en heb met de 2500,- p/j vermeden kosten inmiddels het 3 dubbele op dak en een gasloos huis zonder energie rekening, nu kan ik 2500,- per jaar in de hypo gooien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Rol-Co schreef op maandag 25 maart 2019 @ 07:10:
[...]

Riante buffer? Mijn bank geeft als advies 25k als buffer.

[...]
hoe kom je daarbij, het heeft nog gewoon waarde, vergelijkbaar met auto's, elk jaar iets minder en afhankelijk van hoeveel gedaan.

[...]

8)7 lees nou eens wat je zelf schrijft......
Die 3k op de hypo merk je niks van in rente, ja misschien 1,- per maand 8)7

Ik ben half 2012 al begonnen om die 3k op dak te leggen en heb met de 2500,- p/j vermeden kosten inmiddels het 3 dubbele op dak en een gasloos huis zonder energie rekening, nu kan ik 2500,- per jaar in de hypo gooien. ;)
Ja prima toch, nou die 3k kan een onderdeel van de 25k zijn die je bank aanraadt. Natuurlijk heeft de set nog waarde op je dak, maar 'even inruilen voor een goedkoper autootje' gaat wat lastiger met panelen van een paar jaar oud.

Ik snap wel dat je uiteindelijk geld bespaart met PV op je dak, maar ik schat dat je zo'n €9k op je dak hebt liggen, dat is toch serieus geld. Daar kan je ook 6 jaar lang je energiekosten mee betalen en die kosten komen geleidelijk zonder risico en investering. Die 3000 in je hypotheek ga je na 30 jaar natuurlijk wel merken en al eerder als je lening/huiswaarde ratio beter wordt. De €2500 winst die jij nu maakt blijft ook niet oneindig goed gaan zonder onderhoud en herinvestering.

Als alles blijft werken dan ga je natuurlijk flink besparen, maar als saldering wegvalt of je panelen en inverter worden toch slechter dan gaat de besparing weer minder hard. Jouw waardes zijn gebaseerd op goede oriëntatie, bij TS staat het er allemaal wat minder goed voor. Flink investeren en dan 8 jaar lang wachten (want schaduw) voor dat je eens gaat terugverdienen (met dan behoorlijke oude apparatuur) lijkt me gewoon niet alleen maar rozegeur en maneschijn. Ik wou het gewoon even melden omdat ik merk dat heel veel posters hier helemaal los gaan met hun PV hobby en niemand hier snel zal adviseren er gewoon nog even goed over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@jnr24
Onder goede condities ?? Ik heb panelen op noord !
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=58452

En oost zuid west ligt ook van sept tot april in de schaduw.
Dus nee, geen ideaal, toch rendabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:40
@jnr24
Ik ben het met je eens dat de TS zijn (financiele)risico moet onderzoeken.
Daar heeft niemand, behalve hij zelf zicht op.
Hij leest al even mee, dus gaat volgens mijn ook niet over 1 nacht ijs.
De hype, en maar achter de menigte aanlopen om pv te plaatsen.
Vind ik geen goede motivatie.

Maar als iedereen net als jouw maar lang genoeg wacht, komt gij van zelf te laat....
Ik denk dat hoe meer mensen pv leggen hoe oninteressanter het word, ook al gaat de techniek vooruit.
Dus waarom niet nu?
Ik geloof dat het goed is om je maandlasten omlaag te brengen en het milieu/klimaat te sparen.
Als je het geld in de hypotheek stopt, kun je het ook niet meer gebruiken om een autootje te kopen ofzo.
Net als met pv dus(minder reserve)

@Rol-Co weet als geen ander, hoe vaak mensen spijt hebben van dat (te) kleine setje.
En dan gaan ze toch weer bij leggen, of niet.
Ik geef @Rol-Co dan ook groot gelijk dat hij momenteel een grotere set adviseert.

Vergeet niet iedere situatie/moment is anders, vorig jaar betaalde ik nog 19ct/kWh, dit jaar 21ct/kWh.
Een ander rekent met 23ct/kWh. Daar zitten al vele procenten (tvt jaren)verschil tussen.
Wie weet wat het salderen gaat doen?
Met welke hypotheekrente reken jij?
Als ik ga aflossen mag ik ook weer minder hypotheekrente aftrekken.
Dus ja wat is wijsheid?????
I don't know.. :?

Uiteindelijk is het de TS die beslist wat voor hem het beste is.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@RemmyB83

Als je geen gas af neemt word de kWh prijs hoger, vandaar soms de 23 cent.

De goedkoopste aanbieder volgens gaslicht.com

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1903/538681/okovcGLM.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
@Rol-Co
Je hebt gelijk.
Ik weet dat als je met 23ct rekenend, je je nog niet rijk rekent.
Ook zijn dat de energieleveranciers die iets “meer”,(+/-12ct) voor de overproductie van je stroom betalen.
Al is rekenen met 23ct aan de hand van de huidige prijzen mijn inziens aan de hogere kant, maar ook zeker reëel.
Misschien heeft @nietnormaal ooit een energiecontract afgesloten, en betaalt hij elke maand wel netjes de hoofdprijs :+ .
@nietnormaal geeft wel aan dat hij nog even aan het gas blijft, dus de kWhprijs zou ook lager kunnen zijn.
En dan komt de combi stroom/gasprijs in beeld(evt. 2 leveranciers).
`
(@jnr24 )Ik denk dat wij hier op tweakers.net dan ook veel scenario’s mogen voorschotelen.
En het aan de ander is om uit te zoeken, hoe dat in zijn situatie uitpakt.
Wij zijn geen financieel adviseurs, die dan ook nog rekening moeten gaan houden met een hypotheekaflossing ,spaarrentes, aandelen, enzo.
En laten we eerlijk zijn.
Het is leuk om elk jaar geld terug te krijgen voor je energie, ipv te betalen (en groen bezig te zijn).
Maar echt rijk wordt je er ook niet van(of je handelt er in >:) ).
Zeker niet als bijna iedereen ze straks heeft.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Bedankt voor alle adviezen. Ik denk dat het 16 panelen gaan worden.

Ik betaal 23c hoog en 21c daltarief momenteel, maar inderdaad leuk als de rekening omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nietnormaal schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:41:
Bedankt voor alle adviezen. Ik denk dat het 16 panelen gaan worden.

Ik betaal 23c hoog en 21c daltarief momenteel, maar inderdaad leuk als de rekening omlaag gaat.
4x4 of 2x8 ? Met 4 zit je te laag aan voltage voor een stringomvormer namelijk of je moet micro omvormers nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Opstelling is 4x4, zou dan 2x8 op de omvormer aan kunnen sluiten of krijg ik dan teveel verlies door de schaduw? 4 per string kan dus niet? 20 panelen wordt weer erg duur en ga ik waarschijnlijk meer opwekken dan ik nu gebruik. Of ik moet andere panelen nemen. Nu zijn er 320Wp panelen aangeboden.

Er is ook een 1 fase 4000W omvormer aangeboden. Ik heb een 3x 25A aansluiting, gaat dat werken? Dat is meer dan 16A, kan je dat zomaar omwisselen met een 20A zekering?

Kan eventueel ook 2x 5 aan de westzijde en 1x 5 aan de oostzijde doen.

[ Voor 15% gewijzigd door nietnormaal op 26-03-2019 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
nietnormaal schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:00:
Opstelling is 4x4, zou dan 2x8 op de omvormer aan kunnen sluiten of krijg ik dan teveel verlies door de schaduw? 4 per string kan dus niet? 20 panelen wordt weer erg duur en ga ik waarschijnlijk meer opwekken dan ik nu gebruik. Of ik moet andere panelen nemen. Nu zijn er 320Wp panelen aangeboden.

Er is ook een 1 fase 4000W omvormer aangeboden. Ik heb een 3x 25A aansluiting, gaat dat werken? Dat is meer dan 16A, kan je dat zomaar omwisselen met een 20A zekering?

Als ik even snel teruglees zijn er verschillende scenario’s beschreven.
Zet even voor je zelf van iedere opstelling de positieve en negatieve punten op papier, en maak een keuze.
Zet je keuze vervolgens hier.
Dan kunnen wij kijken of het klopt, en nog even meedenken.

Wat betreft je omvormer.
Voor de selectiviteit moet de automaat 1.6 maal kleiner zijn dan de hoofdzekering.
20a is dat niet ten opzichte van 25a, 16 wel.
Maar ook hier is door @migjes al aangegeven dat een 3kw of een 3,6 kw (16a)omvormer, ivm oost/west voldoende is.
De 2helften pieken immers nooit te gelijk.
Ook niet als de zon in het midden van de nok staat, omdat de hoek dan niet optimaal is.
Met een 3kw top je niet tot minimaal af en is die goedkoper dan een 3.6.
Als je echt niet tegen een klein beetje aftoppen kunt, dan kun je kiezen voor de 3.6.
Deze is in aanschaf iets duurder, en dat verschil zal je niet terugverdienen met de extra opbrengst.

Mocht je kiezen voor de opstelling van de aangeboden offerte, dan zou ik vragen of ze deze ook kunnen aanbieden met een kleinere omvormer.
Dat ivm selectiviteit en prijs.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nietnormaal schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:00:
Opstelling is 4x4, zou dan 2x8 op de omvormer aan kunnen sluiten of krijg ik dan teveel verlies door de schaduw? 4 per string kan dus niet?
4 in een string is te laag voltage, 8 kan goed maar als er ietsje schaduw op de onderste rij valt is alles aan die kant beschaduwd dus niet slim, die 5 stuks eerst kon eigenlijk al net.
Andere panelen zou kunnen, met een hoger voltage zoals de panasonic kuro maar die kosten 233,- per stuk voor 325Wp en dat is pittig
20 panelen wordt weer erg duur en ga ik waarschijnlijk meer opwekken dan ik nu gebruik. Of ik moet andere panelen nemen. Nu zijn er 320Wp panelen aangeboden.
Je kan ook iets gangbaars nemen, 300Wp panelen van 135,-
4000 is te groot, je moet ongeveer 120% van 1 dakvlak rekenen, dus bij de 8x320Wp zou een 3000W omvormer passen, bij 10x300Wp kom je op een 3600W omvormer.
4000W omvormer kan je gewoon op 16A zetten, heb ik ook (4200) met de limiteer op 3800Wac
Ja kan, of 2x7 of 8 in portrait bij de nok 2240Wp per kant op een 2500 of 3000W omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 27-03-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
@Rol-Co @RemmyB83

Ik heb alles nog eens goed bekeken. Mijn verbruik vorig jaar was 3150 Kwh, kan nog verder omlaag als de droger vervangen moet worden en de mediabox XL met pensioen gaat. Op dit moment is het denk ik niet handig om veel extra op te wekken met het oog op de veranderende salderingsregeling. Ik snap dat je met meer panelen beter je dagelijks verbruik kunt afdekken, maar weet niet of de kosten opwegen tegen de baten.

Vandaag ook nog even gekeken wanneer de zon van het dak is en dat is om al 4 uur aan de westkant.

Mijn voorkeur heeft nu 12 panelen 320Wp half cell in landscape, 5 oost en 5 west met aan de zuidkant een extra paneel eronder, dus 6 aan iedere kant. Op die twee lage panelen valt de zon en schaduw op een vergelijkbaar tijdstip met de bovenste panelen. Als omvormer denk ik aan een growatt 2.5 met 2x MPPT (heeft deze ook schaduwoptimalisatie?). Zijn er nog andere opties? SMA heeft geen omvormer met 2 MPPT in dit formaat. Verwachte jaaropbrengst is dan ongeveer 2800kwh.

Als er dan later een warmptepomp geinstalleerd moet worden kan ik de schoostenen weghalen en het lagere paneel in de bovenrij leggen. Daarna kan ik aan beide zijden een extra rij van 6 panelen installeren. 24 totaal. Ik verwacht dan ongeveer 5000kwh.

Andere opties zijn
10 panelen west, 5 panelen oost met SMA3.6, 3300kwh
8+8 portrait SMA 3.0 3600Kwh

Deze opties zijn beide ongeveer 1000 euro ex btw duurder en meer terugleveren tegen kaal tarief.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@nietnormaal

2 dingetjes

Als beide dakvlakken gelijk zijn aan hoeveelheid panelen kan je beide ook parallel op een single tracker zetten, of 2x een 1500W omvormer is ook een optie.

Later meer erbij leggen is lastig omdat het paneel niet meer te vinden is en kost je zo weer 700 installatie kosten, de overproductie is niet erg omdat het slechts een klein gedeelte is van het totaal, je zou zelfs een boilertje kunnen aanschaffen om wat gas te verminderen mocht je er echt mee zitten. Iets over aan het eind van het jaar bij de rekening is zo relaxed kan ik je melden :) beter dan de stress van te kort komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
@nietnormaal
De growatt heeft volgens mijn geen schaduwbeheer, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Als ik het goed begrijp heb je bij je optie's de verwachte kWh/jaar er achter gezet?
Ik zou in dat geval voor de 10 west en 5 oost + SMA gaan.
Dan wek je 350kWhx0.23 + 150kWhx0.12= 99euro extra per jaar op.
Die 1000 euro verdien je terug in 10jaar(stroom word denk toch duurder, dus waarschijnlijk sneller).
Dat vind ik persoonlijk nog acceptabel.

Mocht je ooit willen uitbreiden, dan leg je alle panelen op oost.
En koop je een nieuwe set voor west(of vice versa).

Ik twijfel alleen aan je string van 5 panelen op oost ivm vmpp.
Ik stel voor om daar de 5 + 1 aan de zuidkant te leggen.
Maar daar hebben @migjes en @Rol-Co meer kijk op dan ik.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@RemmyB83

5 kan, maar niet op elke omvormer, vandaar dat ik de goodwe adviseerde, die heeft een laag mpp bereik.
Growatt heeft geen schaduwbeheer, maar heeft ook niet veel zin met laag voltage, beste is meerdere strings van minimaal 5 of micro omvormers.

@nietnormaal
Nog een optie voor je met 16 panelen die je wilt.

4x4 op dak met 2x omniksol 1k-tl2, dan zet je 2 bovenste rijen op 1 omvormer parallel en de 2 onderste rijen op de ander parallel. Dan heb je gedeeltelijk schaduwmanagement, omvormer(s) goed gevuld en de rijen onafhankelijk.
Lage mpp spanning
https://www.warmteservice...U2NDM1NTkyN2Y3MGY2MDBkMzQ

[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 29-03-2019 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
@nietnormaal
Ik vind @Rol-Co zijn laatste optie nog het beste.
De 2 omvormers samen zijn goedkoper dan de SMA (350€ verschil)
Tvt word daarmee voor je extra wp's ,ook terug gebracht naar een jaar of 7:)

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
@Rol-Co
Als twee strings parallel aangesloten zijn, hebben ze dan geen lagere opbrengst als er 1 string schaduw heeft?

Is 1000W niet te weinig voor de omvormer? 4x320*120% = 1,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nietnormaal schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:33:
@Rol-Co
Als twee strings parallel aangesloten zijn, hebben ze dan geen lagere opbrengst als er 1 string schaduw heeft?
Nee, vandaar parallel
Is 1000W niet te weinig voor de omvormer? 4x320*120% = 1,5KW
4x320=1280 en omvormer mag 1300W hebben, maar stc haal je vermoedelijk bijna nooit, 2x 1500 mag ook maar ik vermoed dat je de meerkosten er niet uit haalt, het is meer voor het gebied tussen je oren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Is warmteservice een goede installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nietnormaal schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 19:00:
Is warmteservice een goede installateur?
Geen idee maar ik denk van niet, core business is cv...

Verder
Solarbouwmarkt
Sun-solar
3xl-solarsolutions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Nog een vraag. Die Omniksol heeft 1 DC connection per MPPT, hoe sluit je dan 2 strings parallel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nietnormaal schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:06:
Nog een vraag. Die Omniksol heeft 1 DC connection per MPPT, hoe sluit je dan 2 strings parallel aan?
Zo

https://www.jenm-zonnepan...-mc4-y-splitter-male.html

Of zo

https://webshop.cedel.nl/...3fkgA0EAQYAiABEgKwr_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@nietnormaal
Er zijn ook 96 cell / 59 Vmpp panelen op de markt he? (1590 x 1053)
https://www.winkelman-zon...iles&merk=Panasonic%20HIT
Is wat makkelijker aan de ideale 350 Vmpp te komen van een stringomvormer

Omnik heeft geen schaduwmanagement (volgens mij)
Ga je de panelen in landscape plaatsen ivm horizontale schaduw en diodes?

(sorry, niet alles gevolgd)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2019 23:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 23:30:
@nietnormaal

Nee meer omdat het beter past en je zo hoog mogelijk blijft met 8 stuks. 2x4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Inderdaad omdat het beter past, maar ook vanwege diodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nietnormaal schreef op zondag 31 maart 2019 @ 00:12:
Inderdaad omdat het beter past, maar ook vanwege diodes.
De harde schaduw van het dak van de buren is alleen uitstel van een paar dagen einde seizoen, 1-2 rijen cellen kan het wel hebben maar al snel is het teveel en valt het dood hoor. (Die string)

Dat zie ik hier op de carport ook, in een paar dagen schuift de schaduw een heel paneel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 23:30:
@nietnormaal

De nieuwe Omnik's schijnen wel schaduwmanagement(anti shading function) te hebben. (https://www.warmteservice...U2NDM1NTkyN2Y3MGY2MDBkMzQ).
Of het werkt weet ik niet....
Ik kon de mijn omnik niet updaten met de schaduwmanagement(slechte service).

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
@migjes @Rol-Co @RemmyB83 @AUijtdehaag @BlueTooth76

Laatste vraag en dan maak ik een keuze :)

Ik denk nu aan 16x half cell panelen met 320Wp, in dit geval merk URE met een SMA 3.6 omvormer.

Nu is mijn vraag wat is beter 2x 8 panelen portrait of 2x 8 panelen landscape (2 rijen van 4 iedere kant). Ik begrijp van migjes dat de SMA overweg kan met schaduw op de onderste panelen.

Ik begrijp dat het voordeel van half cell in portrait is dat de panelen minder laag op het dak liggen (1,70m tov 2m bij twee rijen) en alleen de onderste helft wordt uitgeschakeld bij schaduw. In portrait misschien een goedkopere omvormer aangezien bij portrait diodes niet helpen en als ik het goed begrijp de bovenste helft normaal blijft leveren alleen met minder Wp? Bij landscape werken de diodes weer.

Sowieso vraag ik me af in hoeverre het scheelt, de zon is in ongeveer een uur van mijn dak af bij ondergaande zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
nietnormaal schreef op donderdag 11 april 2019 @ 23:10:
@migjes @Rol-Co @RemmyB83 @AUijtdehaag @BlueTooth76
Sowieso vraag ik me af in hoeverre het scheelt, de zon is in ongeveer een uur van mijn dak af bij ondergaande zon.
kijk daar zeg je iets belangrijks. ;)

wil je echt al die moeite/kosten doen voor iets wat maar een paar uurtjes is per dag.
echt heel belangrijk is het niet, het werkt de 90% wel van de andere tijd wel.
gewoon ophangen en het werkt wel.

maar ik begrijp ook heel goed, dat je toch wel er even naar wil kijken.
en er voor zorgen dat je zo veel mogenlijk buiten het schaduw gebied zit.
en evt een paneel wat er leuk mee over weg kan, en evt een omvormer die het lekker kan handelen.
etc etc..

maar het echt belangrijke daar van is zwaar in twijfel te trekken.

(probeer zo snel mogenlijk zo veel mogenlijk cellen in de zon te hebben.
dus zo hoog mogenlijk tegen de nok aan.
als je zelf bouwt, dan kun je zelfs over de nok gaan als je wil.
dat is wel flink knutselen, maar kan wel. waar een wil is is een weg.
en als iets niet lukt is dat geen probleem.)

ik hoop dat je iets kunt met de dualiteit in het bericht. ;)
als ervarings-deskundige weet ik de onzin van dit soort dingen, maar als techneut wil ik ook altijd het beste.
lastig uit te leggen. ;)

Pagina: 1