3 daken en mini beetje schaduw is SolarEdge beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoA
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10-2023
Ik ga verduurzamen met zonnepanelen en een warmtepomp.
Nu heb ik verschillende offertes en heb ik nog wat twijfels en zou expert advies kunnen gebruiken. Ben erg onder de indruk van het expert gehalte op dit forum.

Is Solar Edge de beste oplossing of is er een slimmere set-up mogelijk?
Als ik er nog 2-3 panelen bij doe is de omvormer dan niet te klein? Moet ik dan naar 3 fase?

Ik heb 3 plekken voor panelen.
schuine dak op het westen op 35*. 8 landscape onder de te plaatsen dakkapel. 2 op de dakkapel en 1 erboven.
9 of 10 op platte dak op 13* .(past er nog wel 1tje bij ivm met niet plaatsen zonnecollectoren).
4-6 op het oosten.
enkel schaduw op de onderste panelen rechts, maar zeer beperkt. Grote boom op de foto is al gekapt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/91tjyfA.png
https://imgur.com/91tjyfA

Heb een design gekregen vanuit SolarEdge
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BJA5Aq1.png
https://imgur.com/BJA5Aq1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HjMEYOB.png
https://imgur.com/HjMEYOB
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wtxjygX.png
https://imgur.com/wtxjygX

en de offerte
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gvTurS2.png
https://imgur.com/gvTurS2

[ Voor 2% gewijzigd door Microkid op 12-07-2019 23:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Een SE 7kw lijkt niet overbodig als je nu al een uitbreiding van + 1kw in je hoofd hebt.
Voor de rest lijkt je plan sluitend te zijn.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of APS QS1

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Hou je er wel rekening mee dat als je zonnepanelen op een plat dak zet, ze de hoogte uit de rand moeten blijven om vergunningvrij te zijn? Dus stel dat ze 40cm omhoog komen, dan moeten ze 40cm uit de rand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een driefase SE omvormer gaat niet lekker werken met vier/zes panelen op oost, maar 6 kW op één fase is niet helemaal netjes...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

@Proton_
Het lijkt idd naar 2 omvormers toe te gaan ook al kom je een eind in de goede richting
met een se7k 3f omvormer met een 4 serie
optimizer van SE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toontje_78
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-07-2022
optimisers voor schaduwvrije panelen kunner er volgens mij af. De 4 op het oosten op een eigen of microomvormers mischien als dat minder past bij 1 3fase voor de andere 2 sets.

laat die 1 boven het dakkapel zitten, rustiger aanzicht van het dak.

mogelijk nog een rij op het westen of bovenop dakkapel daar?

De eraf gevallen collectoren zouden goed moeten aangesloten kunnen worden op het buffervat warmtepomp, met tapwaterspriraal als voorverwarming voor boiler.

Warmtepomp (bodem-water toch wel?) + PV is imho op korte termijn minder duurzaam met pieken asynchroon, maar wel financieel aantrekkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:01
Hsb-3 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 08:46:
Hou je er wel rekening mee dat als je zonnepanelen op een plat dak zet, ze de hoogte uit de rand moeten blijven om vergunningvrij te zijn? Dus stel dat ze 40cm omhoog komen, dan moeten ze 40cm uit de rand.
Aan de zuidkant lekker bijna tegen de rand. Schuin begint bij 5cm en 40cm van de rand 40cm hoog zou 45 graden zijn. Meestal leg je die onder 15 of 30 graden. Hoef je alleen aan de zijkant de hoogte vrij te laten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CF-ROB
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-09 20:47
Wat heb je voor een hoofdaansluiting? Als dat 1x35A is mag deze omvormer niet. Max. 5000watt op 35A. Mocht je de enkeling zijn met 1x40A dan gaat dat wel. Anders aansluiting aanpassen naar 3x25 en een 3fase omvormer kiezen.

Dakkapel zou ik achterwege laten. Uit veiligheidsoverwegingen. Plaats die 2 panelen extra op de oostzijde. De ervaring leert dat 4 panelen op 1 dakvlak en oriëntatie te weinig is voor een goede werking.

[ Voor 19% gewijzigd door CF-ROB op 13-07-2019 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Niet op je dakkapel plaatsen als je dakkapel daar niet op gebouwd is (en dat moet je speciaal aanvragen, anders is ie daar niet op gebouwd) en krijg je op den duur lekkage.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoA
Goede tips!
Hsb-3 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 08:46:
Dak is wat dieper dan de rand dus omhoog komen valt wel mee.
Dapdodo schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:55:
[...]

Aan de zuidkant lekker bijna tegen de rand. Schuin begint bij 5cm en 40cm van de rand 40cm hoog zou 45 graden zijn. Meestal leg je die onder 15 of 30 graden. Hoef je alleen aan de zijkant de hoogte vrij te laten. ;)
Ja idd. Ze hadden hem nu zelfs op 13 graden ingetekend. Wat wel redelijk plat is.
CF-ROB schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:12:
Wat heb je voor een hoofdaansluiting? Als dat 1x35A is mag deze omvormer niet. Max. 5000watt op 35A. Mocht je de enkeling zijn met 1x40A dan gaat dat wel. Anders aansluiting aanpassen naar 3x25 en een 3fase omvormer kiezen.

Dakkapel zou ik achterwege laten. Uit veiligheidsoverwegingen. Plaats die 2 panelen extra op de oostzijde. De ervaring leert dat 4 panelen op 1 dakvlak en oriëntatie te weinig is voor een goede werking.
Hoofdschakelaar van groepenkast is op 40A. Ik weet dat er drie fase binnen komt, maar weet niet of die ook langs de onlangs geplaatste slimme meter gaan.

Denk dat ik hier sowieso wel wat werk heb ivm warmtepomp en airco.
Toontje_78 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:45:
optimisers voor schaduwvrije panelen kunner er volgens mij af. De 4 op het oosten op een eigen of microomvormers mischien als dat minder past bij 1 3fase voor de andere 2 sets.

laat die 1 boven het dakkapel zitten, rustiger aanzicht van het dak.

mogelijk nog een rij op het westen of bovenop dakkapel daar?

De eraf gevallen collectoren zouden goed moeten aangesloten kunnen worden op het buffervat warmtepomp, met tapwaterspriraal als voorverwarming voor boiler.

Warmtepomp (bodem-water toch wel?) + PV is imho op korte termijn minder duurzaam met pieken asynchroon, maar wel financieel aantrekkelijk.
Ik zat ook aan micro omvormers te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

zeker aan de oostkant moet je er voldoende plaatsen om de omvormer te laten starten (minimum string aantal) anders gaat ie pas aan als ook de anderen voldoende vermogen gaan produceren, ik heb al eens extra P405's geplaatst 1 per paneel terwijl er 2 panelen op konden, omdat anders de omvormer uren later aan ging (was een klus van een ander hoor).

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoA
Andre1973 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:18:
Niet op je dakkapel plaatsen als je dakkapel daar niet op gebouwd is (en dat moet je speciaal aanvragen, anders is ie daar niet op gebouwd) en krijg je op den duur lekkage.
Dakkapel wordt binnenkort in de fabriek gebouwd. Er kunnen panelen op. De vraag was alleen of er balken op moesten om ze te bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe diep is het platdak? Passen er 2 panelen in landscape (in de diepte)?
Anders gewoon daar oost/west op plaatsen in plaats van zuid? Kan je mooi volgooien dan met panelen tegen elkaar /\ /\ /\ /\
Heb je ook geen probleem met opstarten van die oost kant.

Ik ben geen SE expert, dus pin me er niet op vast.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoA
Andre1973 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:54:
zeker aan de oostkant moet je er voldoende plaatsen om de omvormer te laten starten (minimum string aantal) anders gaat ie pas aan als ook de anderen voldoende vermogen gaan produceren, ik heb al eens extra P405's geplaatst 1 per paneel terwijl er 2 panelen op konden, omdat anders de omvormer uren later aan ging (was een klus van een ander hoor).
Als je oost West op een kleine omvormer samen zet? West is wel op 278 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoA
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:04:
Hoe diep is het platdak? Passen er 2 panelen in landscape (in de diepte)?
Anders gewoon daar oost/west op plaatsen in plaats van zuid? Kan je mooi volgooien dan met panelen tegen elkaar /\ /\ /\ /\
Heb je ook geen probleem met opstarten van die oost kant.

Ik ben geen SE expert, dus pin me er niet op vast.
270 dus dat gaat niet lukken helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ah jammer.

Het zou dan wel in portrait kunnen, oost/west, maar dan doorkruis je de diodes van het paneel met schaduw.
Dat is dan misschien niet zo een goed idee. Paneel moet dan geheel schaduwvrij zijn, anders doet die weinig.
Zijn het half cell panelen?

Edit:
Ik zit me nog iets anders te bedenken:
- 9 panelen op het schuine dak op zuid
- 9 panelen op het platte dak op zuid
- 4 of 5 panelen op het oost dak.

Dat kan op een stringomvormer (sma tripower) ofzo
Moet je wel voor panasonic ( kuro's) kiezen vanwege de hogere spanning (59 Vmpp)
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/panasonic/

Zuid + platdak vormt een polystring met 2x 9 op mppt 1
Oost dak kan met 1x 4 of liever 1x 5 op mppt 2

En je dakkapel laat je zitten. (geen panelen)

Als je wilt kan ik het eens invoeren op sunnydesignweb (kies nieuw project)

[ Voor 77% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2019 12:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
ArnoA schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:47:

[...]

Hoofdschakelaar van groepenkast is op 40A. Ik weet dat er drie fase binnen komt, maar weet niet of die ook langs de onlangs geplaatste slimme meter gaan.
Hoofdschakelaar zegt niks.
Wat staat er op je jaarafrekening voor aansluiting of je hoofdzekering. Als je 3fase aansluiting hebt dan kan dit sowieso niet. die 6K is enkelfase. en een 3 fase systeem met deze indeling gaat je leiden naar een topic met de titel "teleurstellende performance solar edge systeem"
Ik zou ook nooit een 6k enkelfase willen want als je wel overgaat naar 3 fase later dan kun je deze omvormer niet meer gebruiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoA
No Hands schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:26:
[...]

Hoofdschakelaar zegt niks.
Wat staat er op je jaarafrekening voor aansluiting of je hoofdzekering. Als je 3fase aansluiting hebt dan kan dit sowieso niet. die 6K is enkelfase. en een 3 fase systeem met deze indeling gaat je leiden naar een topic met de titel "teleurstellende performance solar edge systeem"
Ik zou ook nooit een 6k enkelfase willen want als je wel overgaat naar 3 fase later dan kun je deze omvormer niet meer gebruiken.
Op jaarafrekening staat 3x25. Hoofdzekering kan ik niet zien. Kan kastje boven hoofdzekering en meter wel losschroeven. Kijken hoeveel eruit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:02

Freakie1NL

Grote Baas

ArnoA schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:35:
[...]

Op jaarafrekening staat 3x25. Hoofdzekering kan ik niet zien. Kan kastje boven hoofdzekering en meter wel losschroeven. Kijken hoeveel eruit komen.
Jaarafrekening zegt ook niets, zowel 1*25A, 1*35A als 3*25A worden bij de meeste netbeheerders als 3*25A weergeven ivm identieke vastrecht. Enige manier om er zonder de boel open te maken achter te komen is het invoeren van je meternummer bij de netbeheerder en op hun site opvragen welke aansluiting je hebt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Op het display van je digitale meter staat vaak ook welke fasen aangesloten zijn (L1, L2, L3).
Maar het antwoord op je topictitelvraag is wel duidelijk intussen denk ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Proton_ op 13-07-2019 13:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:44

Carboy54

Duurzaamheid coach

Aan het gebruik van optimizers zit ook een financiele kant in dit geval. De extra investering van 1000 euro vergt heel wat extra opbrengst. Ik zou persoonlijk gaan voor een omvormer met 2 of 3 strings, vaak al standaard, om het schaduwprobleempje te optimaliseren.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:46:
Op het display van je digitale meter staat vaak ook welke fasen aangesloten zijn (L1, L2, L3).
Maar het antwoord op je topictitelvraag is wel duidelijk intussen denk ik.
Eigenlijk niet.
4 panelen op oost is nog steeds te weinig...voor goed functioneren.
Zeker als er voor 3-fase SE wordt gekozen.

Edit: of bedoelde je dat ook?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2019 14:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Een oplossing is dus micro omvormers, niet optimizers, althans voor de oostkant.
Op Oost zou je kunnen kiezen voor Enphase of n andere micro omvormer. End an zou je voor zuid een string omvormer met 2 MPP's kunnen nemen als je daar geen schaduw meer hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Andre1973 op 13-07-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoA
Andre1973 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:33:
Een oplossing is dus micro omvormers, niet optimizers, althans voor de oostkant.
Op Oost zou je kunnen kiezen voor Enphase of n andere micro omvormer. End an zou je voor zuid een string omvormer met 2 MPP's kunnen nemen als je daar geen schaduw meer hebt.
Ja thanks ik denk dat ik dit even ga doorrekenen. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriekusFreak
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-09 17:53
Meer dan 5000 Watt op één fase voor een kleinverbruikersaansluiting mag gewoon niet van de netbeheerder. Deze oplossing is niet legaal...
Ik schat de afstand tussen de rijen op het platte dak zo'n 40 cm. Reken op een opbrengstverlies van 8-9% op de achterste rij daardoor. Een lagere hoek brengt uiteindelijk meer op, voldoet makkelijker aan vergunningvrij bouwen en er zal minder van te zien zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door DriekusFreak op 13-07-2019 19:52 ]

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=7614

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Afgezien van de netcode levert zo veel vermogen op één fase invoeden ook nog wel eens problemen op met de (lokale) netspanning waardoor de omvormer uit veiligheid uitgaat.
Met een driefase omvormer is dit effect zes keer zo klein. Eventueel is met meerdere éénfase omvormers verdeeld over de fasen eenzelfde effect te krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 13-07-2019 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasperCJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-06-2022
Wat is je budget? En waarom SolarEdge? Maakt de installatie onnodig duurder en storingsgevoeliger.

Ik heb de voorkeur om installaties te plaatsen met SMA, als er eventueel een paneel bij zit met schaduw dan plaats je daar een Tigo achter verder is het gewoon een string installatie.

Dier paar panelen op het oosten op de B ingang en de rest verdelen over 2 strings.

Het hangt er heel erg vanaf wat voor soort panelen je wilt. Poly? Mono? Hoeveel Watt moet het gaan opleveren per jaar-> enkel of drie fase hangt van het vermogen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l0rien
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 00:35
Dit. Waarom 2100 betalen voor een niet schaalbare inverter en optimizers, terwijl je met 6xQS1 500 euro goedkoper uit bent, tracker per paneel hebt en je systeem moeiteloos kunt uitbreiden in de toekomst. 20 jaar garantie op elke inverter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldMones
  • Laatst online: 03-03-2022
Ik zou ook voor micro omvormers gaan. Dit vanwege de kennis dat je nu al weet dat je in de toekomst wil gaan uitbreiden.

Verder heb je hier door minimale last van de schaduw die je ervaart..

Het Enphase systeem heb je in een 3 fasen uitvoering en kun je per paneel uitbreiden.

Verder een bijkomend voordeel is geen gelijkspanning door je woning en en gaat er 1 omvormer kapot blijf je stroom leveren via de andere omvormers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
l0rien schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:59:
[...]

Dit. Waarom 2100 betalen voor een niet schaalbare inverter en optimizers, terwijl je met 6xQS1 500 euro goedkoper uit bent, tracker per paneel hebt en je systeem moeiteloos kunt uitbreiden in de toekomst. 20 jaar garantie op elke inverter.
Die 4 op oost is problematisch, maar zuid kan gewoon op een stringomvormer met 2x mppt. (excl dakkapel)
De reden om geen APS te kiezen zou kunnen zijn: Radiostoring door microomvormers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoA
CasperCJ schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:06:
Wat is je budget? En waarom SolarEdge? Maakt de installatie onnodig duurder en storingsgevoeliger.

Ik heb de voorkeur om installaties te plaatsen met SMA, als er eventueel een paneel bij zit met schaduw dan plaats je daar een Tigo achter verder is het gewoon een string installatie.

Dier paar panelen op het oosten op de B ingang en de rest verdelen over 2 strings.

Het hangt er heel erg vanaf wat voor soort panelen je wilt. Poly? Mono? Hoeveel Watt moet het gaan opleveren per jaar-> enkel of drie fase hangt van het vermogen af.
Budget is niet het belangrijkste. Dak mag vol met vermogen. Wil wel een ok terugverdientijd. Hoef ook niet de panelen met 25 jaar garantie. Ergens tussen 7.5mw en 10mw zou ideaal zijn. Dus denk dat ik sowieso wel uitkom op 3 fase dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoA
l0rien schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:59:
[...]

RonaldMones schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:36:
Ik zou ook voor micro omvormers gaan. Dit vanwege de kennis dat je nu al weet dat je in de toekomst wil gaan uitbreiden.

Het Enphase systeem heb je in een 3 fasen uitvoering en kun je per paneel uitbreiden.

Verder een bijkomend voordeel is geen gelijkspanning door je woning en en gaat er 1 omvormer kapot blijf je stroom leveren via de andere omvormers.
RonaldMones schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:36:

keuze is dus eigenlijk voor alles micro (via Enphase of APS) of de lastige panelen micro en de rest in 2 strings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minder-dan-0
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06-2024
Voor maximaal vermogen terug leveren zie:
https://www.zelfenergiepr...87338461380-37e1104f-779f

Opgemerkt moet worden (na overleg Enexis) dat het aantal wp best meer mag zijn maar b.v. 1fase installatie 35A afgezekerd maximaal 5000W mag worden terug geleverd. Men kan dus de omvormer afstellen op dit maximale vermogen. Er mag rustig 10.000wp liggen.

Bekijk de site goed bij in enexis is dit per fase!
Bij liander is het totaal (andere site)

[ Voor 9% gewijzigd door Minder-dan-0 op 15-07-2019 13:51 ]

Pagina: 1