Offertevergelijking zonnepanelen met Vereniging Eigen Huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van zonnepanelen, mede door de inkoopactie van Vereniging Eigen Huis. Mijn doel is om wat spaargeld in te zetten om ons verbruik ongeveer te compenseren vanuit duurzaamheid. Er is eventueel ruimte voor meer panelen op hetzelfde dak.

Situatieschets
Verbruik 3000kWh
Aantal panelen 12
Ligging dak Zuid-West
Hellingshoek Standaard 45 graden
Leeftijd dakpannen 1979 (40jaar)
Leeftijd meterkast 1979 (40 jaar) 3x25A (volgens eindafrekening Nuon)
Geen schaduw op het dak

Dak
Gek genoeg zit dat raam rechts op het dak er helemaal niet, zijn gewoon pannen daar. Alleen dakkapel dus. Lengte dak is ongeveer 14 meter. Hoogte naar schatting 5 meter.

Mk1

Mk2

Offerte VEH
12x TALESUN 275 WPPOLY
Growatt omvormer, type onbekend
Installatie
10 jaar garantie
Verwachte opbrengst 2730kWh
Besparing jaar 1 €631
Prijs exclusief BTW €3342
TVT 6.1 jaar

Offerte veelgenoemde installateur regio Den Bosch
12x Yingli Solar Mono 310Wp full black (deze set van Sun-Solar)
Growatt 3600MTL omvormer
MC4 stekkers
4mm2 Solarkabels in kleur rood en zwart
Hartmann-clickfit bevestingsmateriaal voor schuin pannen dak met verstelbare dakhaken met zwarte klemmen plaatjes
16A aardlekautomaat 300mA ( Kema keur )
Optie : minigroepenkast met klep 4 slots € 25,-
3 x 4mm2 YMVK kabel op nacalculatie € 2,50,- / meter
Klein Elektra materiaal
Verwachte opbrengst 3720WP
Prijs exclusief BTW € 3.315,92 (waarvan installatie €730)

Offerte 3 incoming

Vragen
In hoeverre wijzigt een offerte nog fors nadat een bedrijf daadwerkelijk op locatie heeft gekeken?
Hoe groot is de kans dat mijn meterkast uit 1979 compleet aangepast moet worden?
Is 1 van beide merken panelen te verkiezen boven de ander?
Is er per definitie een reden om niet voor het aanbod van VEH te kiezen?
Is jullie beeld dat deze aanbiedingen scherp zijn of kan het nog een stuk scherper?

[ Voor 19% gewijzigd door Aghanim op 21-07-2019 07:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Allereerst, vul je topic nog wat meer aan zodat mensen beter kunnen meedenken. Zie ThinkPadd in "Offerte beoordelen zonnepanelen" voor wat handig is om toe te voegen.

Daarnaast: wat is het doel met de panelen? Wil je je verbruik precies afdekken of heb je spaargeld over en heb je zoiets van: "Gooi dat dak maar vol", heb je plannen om van het gas af te gaan/elektrische auto in de toekomst?

Ook mis ik het punt of er schaduw is/bepaald moment van de dag een deel van de panelen in schaduw, of helemaal geen schaduw. Als er wel schaduw is dan is het wellicht zinvol om naar optimizers te kijken. Heb je geen schaduw dan kunnen die evt. achterwege blijven.

In hoeverre wijzigt een offerte nog fors nadat een bedrijf daadwerkelijk op locatie heeft gekeken?
In principe niet :? Ik heb geen cent extra betaald dan wat er op de definitieve offerte stond.
Hoe groot is de kans dat mijn meterkast uit 1979 compleet aangepast moet worden?
Als je dit noemt dan twijfel je blijkbaar over de betrouwbaarheid. Wellicht dan juist het voordeel er van in zien dat je deze ook gelijk kunt meepakken om te upgraden? Hoeft echt geen duizenden euro's te kosten, een groepenkast voor gemiddeld woonhuis is qua materiaal 3-400 euro. Hij moet dan ook nog geplaatst worden, maar hoeft ook niet de wereld te kosten.

Ik zou even polsen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 met een fotootje van je groepenkast dat je zonnepanelen wilt laten plaatsen en wat ze daar van je groepenkast vinden.
VEH wil er waarschijnlijk ook aan verdienen, zelf een aanbieder benaderen kan wellicht goedkoper uitvallen.
Is jullie beeld dat deze aanbiedingen scherp zijn of kan het nog een stuk scherper?
Als je het goed wilt bekijken moet je even de prijs per Wp berekenen: ThinkPadd in "Onderzoek naar zonnepanelen". Dat vergelijkt makkelijker.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2019 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:37
Ik denk de alternatieve aanbieder een goede deal is. Bij VEH is ook maar de vraag wanneer ze tijd hebben...

Groepenkast kun je ook btw van terugvragen. Ik zou het dus in 1x meenemen. Heb ik recent ook gedaan bij mijn smeltgroepenkast uit 1979

Tip; bij elekramat ben ik een eaton holec kast besteld met 8 groepen. Schijnt goede kwaliteit te zjjn. Was nog geen 200 euro ex btw. Dan alleen nog laten installeren. Dat is hooguit 1.5 uur werk als er niks geks is. Dus als je een goede elektromonteur kunt vinden die dit voor je kan doen zou je voor 300 euro klaar moeten kunnen zijn. Overigens kreeg ik via werkspot ook 'aanbiedingen voor dubbel dit bedrag.

[ Voor 54% gewijzigd door marteltor op 26-06-2019 15:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

- hebben slechts 275 Wp paneln ipv 310 en dus sowieso te duur, scheelt gewoon 1000 kwh/jaar
- is erg summier
- VEH zegt mij niet zoveel, als zij een installateur inschakelen die ver weg woont, ben je sowieso beter af met een lokale installateur lijkt me.

samengevat
VEH - wat een slecht aanbod ;)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:15
Ik las in het algemene topic dat er ook nog iemand in het huishouden kijkt naar hoe mooi het is, ook daar pleit offerte twee voor. Een geheel zwarte installatie ziet er een stuk strakker uit dan poly panelen.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diff_Angle
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
De lokale aanbieder biedt 310/275=127% prestatie voor hetzelfde geld, keuze niet moeilijk lijkt me. De installatie zal onder 'normale/gunstige' omstandigheden 1kWh per 1Wp per jaar leveren. Indien je de installatie in 25 jaar afschrijft betekent dat ((3316 / (12 * 310) ) / 25 = 0.03566 als kostprijs voor 1kWh. Als je meer produceert dan je zelf gebruik levert dat 0,11 op, een rendement van ongeveer 208% als ik het goed heb. Iets meer dan op een spaarrekening.

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Diff_Angle schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:37:
De lokale aanbieder biedt 310/275=127% prestatie voor hetzelfde geld, keuze niet moeilijk lijkt me. De installatie zal onder 'normale/gunstige' omstandigheden 1kWh per 1Wp per jaar leveren. Indien je de installatie in 25 jaar afschrijft betekent dat ((3316 / (12 * 310) ) / 25 = 0.03566 als kostprijs voor 1kWh. Als je meer produceert dan je zelf gebruik levert dat 0,11 op, een rendement van ongeveer 208% als ik het goed heb. Iets meer dan op een spaarrekening.
Thx. De aanbieder komt woensdag de situatie bekijken. Als ik jouw berekening bekijk adviseer je om meer panelen te plaatsen danig zelf nodig heb. Dat is zeker een optie maar heb ik eigenlijk nog niet zo overwogen. Vooral om mezelf niet ‘vast’ te zetten qua investering zodat ik over 8-10 jaar niet zou willen verhuizen, al is de resterende investering dan ook maar beperkt.

Zijn de panelen van Yunli kwalitatief goed? Op zonnepanelen.net kwamen andere uitvoeringen van dit merk goed uit de vergelijkingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
@Aghanim Een bekende van mij heeft ook onlangs via VEH een voorstel ontvangen. "Tot wel 20% lager dan de marktprijs"...

Nadat hij bij diverse aanbieders een offerte heeft aangevraagd, bleek VEH ongeveer 10% boven de marktprijs te zitten.

Kortom, het was absoluut geen scherpe aanbieding van VEH. Welke regio woon je? In mijn geval waren de offertes van jenm-zonnepanelen.nl en beterduurzaam.nl heel erg scherp.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
herofruit schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:01:
@Aghanim Een bekende van mij heeft ook onlangs via VEH een voorstel ontvangen. "Tot wel 20% lager dan de marktprijs"...

Nadat hij bij diverse aanbieders een offerte heeft aangevraagd, bleek VEH ongeveer 10% boven de marktprijs te zitten.

Kortom, het was absoluut geen scherpe aanbieding van VEH. Welke regio woon je? In mijn geval waren de offertes van jenm-zonnepanelen.nl en beterduurzaam.nl heel erg scherp.
Dat lijkt inderdaad aan te sluiten bij mijn aanbod. Regio Den Bosch woon ik. Zal eens een offerte bij hen opvragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 27-06-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Dan zou ik eens vragen bij https://www.jenm-zonnepanelen.nl, heb ik veel lui hier op het forum over gehoord.

@Aghanim Kan je eens wat meer vertellen over je huis? Wat is het doel?

Let trouwens op met de eindafrekening van de Nuon, ook al heb je 1x35 dan kan er alsnog 3x35 op de rekening staan. Dit is namelijk het zelfde tarief.

[ Voor 51% gewijzigd door herofruit op 27-06-2019 15:53 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Aghanim schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:54:
[...]

Thx. De aanbieder komt woensdag de situatie bekijken. Als ik jouw berekening bekijk adviseer je om meer panelen te plaatsen danig zelf nodig heb. Dat is zeker een optie maar heb ik eigenlijk nog niet zo overwogen. Vooral om mezelf niet ‘vast’ te zetten qua investering zodat ik over 8-10 jaar niet zou willen verhuizen, al is de resterende investering dan ook maar beperkt.

Zijn de panelen van Yunli kwalitatief goed? Op zonnepanelen.net kwamen andere uitvoeringen van dit merk goed uit de vergelijkingen.
Reken eens uit wat die panelen na8-10 jaar opgebracht hebben als je max, zou plaatsen. De woning heeft als je hem zou verkopen een jaarlijkse winst van X en heeft dus heel duidelijk meerwaarde tov een woning die Y per jaar aan energiekosten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Aghanim schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:28:
[...]

Stroom in de garage is een normale stroomafsluiting (zwart, blauw, bruin) en is wel een aparte groep. De wasmachine staat daar ook (net als wasdroger en een extra koelkast) en ook de tuinverlichting etc. zitten op die groep. Als ik de omvormer in de garage plaats en aansluit op de bestaande groep dan zitten er dus o.a. de wasmachine en droger op dezelfde kabel. Ik zat zelf te kijken naar het maken van een extra groep inderdaad, wat volgens mij met een PV-verdeler kan. Ik heb echter begrepen dat er alsnog een ‘dikke grijze’ kabel naar de meterkast moet lopen gezien het vermogen en niet een ‘normale’ kabel zoals bij ons het geval is. Dat zou dus het probleem zijn?

[Afbeelding]

Eigen topic heb ik: Offertevergelijking zonnepanelen met Vereniging Eigen Huis maar had deze vraag ingeschat als meer algemeen dan specifiek voor mijn situatie. Maar geen probleem om daar door te gaan :)
Kan je over het plafond van je woonkamer ? Ik neem aan dat de meeste leidingen daar tussen vloer en plafond zitten?

Of in de hal een nette goot tegen vloer of plafond naar buiten, eenmaal buiten kan ie in de grond. 3 meter onder je huis door graven kan vast ook maar dat gaan die panelen boeren niet doen, zelf zou je het kunnen doen misschien.
Leg je er gelijk een dikke pvc pijp in voor als je nog eens wat hebt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:50:
[...]

Kan je over het plafond van je woonkamer ? Ik neem aan dat de meeste leidingen daar tussen vloer en plafond zitten?

Of in de hal een nette goot tegen vloer of plafond naar buiten, eenmaal buiten kan ie in de grond. 3 meter onder je huis door graven kan vast ook maar dat gaan die panelen boeren niet doen, zelf zou je het kunnen doen misschien.
Leg je er gelijk een dikke pvc pijp in voor als je nog eens wat hebt.
Het meest eenvoudig is in de meterkast boren zodat ik in een keukenkastje uit kom. Vanaf daar moet er nog een aantal keren geboord worden maar komen we wel uit bij de garage waar de omvormer zou moeten komen.

Ik krijg nu de indruk uit het algemene topic dat het niet noodzakelijk is om een dikkere kabel tussen omvormer en meterkast te leggen, klopt dat? Dat zou namelijk het probleem direct helemaal oplossen.

Dan kan de omvormer op een bestaand stopcontact op de garage groep worden gekoppeld. Er zitten daar wel een aantal grootverbruikers op (wasmachine, droger, jacuzzi en sproei installatie tuin). Jacuzzi is met 2150w bij verwarmen het hoogst. Kan ik het probleem van vermogen en kortsluiting op de groep oplossen met een PV-verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Aghanim schreef op zondag 21 juli 2019 @ 09:07:
[...]

Het meest eenvoudig is in de meterkast boren zodat ik in een keukenkastje uit kom. Vanaf daar moet er nog een aantal keren geboord worden maar komen we wel uit bij de garage waar de omvormer zou moeten komen.
Goed plan, een 2,5 mm2 kabel kan je prima kwijt, dat is niet heel dik.
Ik krijg nu de indruk uit het algemene topic dat het niet noodzakelijk is om een dikkere kabel tussen omvormer en meterkast te leggen, klopt dat? Dat zou namelijk het probleem direct helemaal oplossen.
Afhankelijk van de grootte van je set, ik zou zelf de voorkeur aan eigen groep geven.
Dan kan de omvormer op een bestaand stopcontact op de garage groep worden gekoppeld. Er zitten daar wel een aantal grootverbruikers op (wasmachine, droger, jacuzzi en sproei installatie tuin). Jacuzzi is met 2150w bij verwarmen het hoogst. Kan ik het probleem van vermogen en kortsluiting op de groep oplossen met een PV-verdeler?
Is dat enkel fase in de garage? Daar zit namelijk al aardig veel op en kan niet eens tegelijk aan waarschijnlijk, echter ga je daar bijv 4000Wp aan pv leggen kan je die pv verdeler wel zwaar overbelasten. Die jacuzzi moet eigenlijk al een eigen groep met zijn 2100W.

Ik zou toch kijken of je een apparte kabel voor pv kan maken daar, of de omvormer op een andere plek en de dc kabels daar naartoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:42
Als die garage groep een 16 ampère binnen heeft zitten zal hij nog wel niet overbelast zijn. De PV gaat hem juist ontlasten dus lijkt me simpele oplossing.

Heel misschien is het vrij rechte buis en is de 3×2.5 terug te trekken en kun je er 3×4 door doen. Een zogenaamde dikke grijze kabel is nergens goed voor, dat is voor vrij liggende kabels.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 22:05
Diff_Angle schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:37:
Dat is wel min de degradatie van de panelen, die doen over 25 jaar echt geen 1 kWh per 1 Wp meer, dat lijkt mij voor nieuw zelfs al aan de hoge kant in Den Bosch. Het is immers niet ieder jaar zulk zonnig weer als in 2018. Daarnaast zal de omvormer het waarschijnlijk ook geen 25 jaar vol gaan houden, maar goed wat zal een omvormer over 12 jaar kosten? Waarschijnlijk minder dan vandaag de dag.
De 11 cent krijg je nu bij een paar aanbieders (al betaal je daar wel extra vastrecht voor), als je zo'n berekening maakt zou ik gewoon met de echte prijs rekenen en dat is 6-7 cent per kWh. En dan wordt het verdienmodel uiteindelijk een stuk lastiger.

Voor een nieuwe koper kan een beetje netto inkomsten qua elektriciteit een argument zijn om een huis te kopen. Maar de meeste Nederlanders zijn geen Tweakers en dan kan de kleur van de keukenkastjes op eens een stuk belangrijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Met een PV verdeler mag je max 3000 W AC invoeren. En je had het over 12 panlen. Laatd at 3600 Wp zijn, dan neem je een omvormer van 3kW en heb je een onderdimensionering van 0,83. Nu vinden veel menden 0,85 acceptabel. Dat scheelt een hoop hak en breek werk, alleen zal je af en toe een paar "platte knajes" aan de grafiek aantreffen.

Maar je hebt ook geen kruipruimte?
Ik heb het bovenstaande niet allemaal doorgelezen, ben geswitched vanaf "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Oilman schreef op zondag 21 juli 2019 @ 12:17:
[...]

Dat is wel min de degradatie van de panelen, die doen over 25 jaar echt geen 1 kWh per 1 Wp meer, dat lijkt mij voor nieuw zelfs al aan de hoge kant in Den Bosch. Het is immers niet ieder jaar zulk zonnig weer als in 2018. Daarnaast zal de omvormer het waarschijnlijk ook geen 25 jaar vol gaan houden, maar goed wat zal een omvormer over 12 jaar kosten? Waarschijnlijk minder dan vandaag de dag.
De 11 cent krijg je nu bij een paar aanbieders (al betaal je daar wel extra vastrecht voor), als je zo'n berekening maakt zou ik gewoon met de echte prijs rekenen en dat is 6-7 cent per kWh. En dan wordt het verdienmodel uiteindelijk een stuk lastiger.

Voor een nieuwe koper kan een beetje netto inkomsten qua elektriciteit een argument zijn om een huis te kopen. Maar de meeste Nederlanders zijn geen Tweakers en dan kan de kleur van de keukenkastjes op eens een stuk belangrijker zijn.
Ik lees weinig/niets over de werkelijke degradatie.
De teruglevertarieven v.d. diverse leveranciers https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Ik zie ook weinig/geen relatie tussen 'verhoogd vastrecht' en hoge terugleververgoeding, maar kan aan mij liggen.
Hier kun je a.d.h.v. gemiddelde zonuren de jaaropbrengst voor jouw adres berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Diff_Angle schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:51:
[...]

De teruglevertarieven v.d. diverse leveranciers https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Ik zie ook weinig/geen relatie tussen 'verhoogd vastrecht' en hoge terugleververgoeding, maar kan aan mij liggen.
Hier kun je a.d.h.v. gemiddelde zonuren de jaaropbrengst voor jouw adres berekenen.
Ondanks dat je gelijk hebt en ik panelen heb van 15 jaar oud met nul komma nul degradatie hoort deze discussie niet thuis in dit persoonlijke forum.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oilman schreef op zondag 21 juli 2019 @ 12:17:
[...]

Dat is wel min de degradatie van de panelen, die doen over 25 jaar echt geen 1 kWh per 1 Wp meer, dat lijkt mij voor nieuw zelfs al aan de hoge kant in Den Bosch.
Nou helemaal niet vreemd hoor als je geen schaduw hebt.
Het is immers niet ieder jaar zulk zonnig weer als in 2018. Daarnaast zal de omvormer het waarschijnlijk ook geen 25 jaar vol gaan houden, maar goed wat zal een omvormer over 12 jaar kosten? Waarschijnlijk minder dan vandaag de dag.
Als je van 10 jaar uit gaat en je omvormer gaat dan kapot kan je al lachend een nieuwe kopen, dat is slechts 1 jaar tvt die je allang hebt.
Ik zou niet weten waarom je 6-7 cent moet rekenen, je kan met je overschot ook gewoon gas verhuizen naar elektra, dan is het weer 23 of meer.
Je hoeft ook geen tweaker te zijn, maar als een koper denkt dat hij het er gratis bij krijgt is dat de eerste verdienste per maand, hij heeft immers geen aanschaf. Op het bedrag van het huis merk je het toch niet, die prijzen zijn al jaren wat een gek ervoor geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@reneeke1970 Als de opmerking "Dat is wel min de degradatie van de panelen, die doen over 25 jaar echt geen 1 kWh per 1 Wp meer" gemaakt wordt, hoe wordt ik dan geacht om daar op te antwoorden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Diff_Angle schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:57:
@reneeke1970 Als de opmerking "Dat is wel min de degradatie van de panelen, die doen over 25 jaar echt geen 1 kWh per 1 Wp meer" gemaakt wordt, hoe wordt ik dan geacht om daar op te antwoorden ?
Is het nog belangrijk over 25 jaar >:) dan hebben ze 25x600,- verdiend, nou lijkt me prima als ze dan 550,- doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Diff_Angle schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:57:
Gewoon negeren want het is flauwekul totdat iemand het bewijst. Hier ligt oud naast nieuw met logging per paneel dus ik weet dat het onzin is. Of die nieuwe zijn heel slecht haha.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diff_Angle
@Rol-Co @reneeke1970 Het maakt mij ook niet uit, de vraagsteller vind het kennelijk wel een 'probleem' wat ik voor hem probeer 'te neutraliseren'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 15:10:
[...]

Gewoon negeren want het is flauwekul totdat iemand het bewijst. Hier ligt oud naast nieuw met logging per paneel dus ik weet dat het onzin is. Of die nieuwe zijn heel slecht haha.
Polderpv @zonnigtype heeft de oudste die ik ken.

http://www.polderpv.nl/ni...derPV_15_jaar_aan_het_net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Diff_Angle schreef op zondag 21 juli 2019 @ 15:16:
@Rol-Co @reneeke1970 Het maakt mij ook niet uit, de vraagsteller vind het kennelijk wel een 'probleem' wat ik voor hem probeer 'te neutraliseren'.
Heeft @Aghanim daar probleem mee dat wist ik niet, vast overheen gelezen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Diff_Angle schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:51:
[...]

Er is op dit moment 1 aanbieder waar je op dit moment 11 cent per terug geleverde kWh krijgt en dat is GreenChoice. Zijn er nog een paar die daar net onder zitten en voor de rest is het allemaal gewoon de prijs van een kWh zonder btw, pak 'm beet 6 cent dus. Bij GreenChoice, betaal je meer vastrecht (4-5 tientjes per jaar) dan bij andere goedkope leveranciers, oftewel je extra terugleververgoeding betaal je voor het grootste deel gewoon zelf.

De berekening die gemaakt wordt klopt gewoon niet. Overal van het meest positieve uitgaan voor de berekening, bij GreenChoice betaal ik 21 cent per kWh, niet 23. Suggeren dat er voor jaren met 23 cent te rekenen is, terwijl we allemaal weten dat het salderen niet tot in de oneindigheid gaat duren en daarnaast de belasting op elektriciteit verminderd gaat worden.

Als je een installatie aanlegt die 1 Euro per WP kost (erg optimistisch als je het laat doen, doe je het zelf dan goed haalbaar), rekenen voor het gemak met 1 WP = 1 kWh. De TS laat een installatie installeren die exact z'n eigen verbruik afdekt, de terugverdientijd is dan €1/€0.21= 4.8 jaar
Alles wat je er extra oplegt en niet gaat gebruiken gaat aan €1/€0,07=14 jaar voor je de extra investering terugverdient hebt, althans ik durf mij niet rijk te rekenen met die 11 cent van GreenChoice, die prijs is niet marktconform en kan volgend jaar over zijn.

Extra neerleggen wordt pas interessant als je het ook kunt gebruiken in het huidige salderingsregime, dus een warmtepomp installeren of een elektrische auto kopen, dan slaat de rekensom plots heel snel de goede kant op. Terugverdientijden van 10+ jaar passen bij mij niet in een goede business case, dan kan ik beter wat anders met dat geld doen.
reneeke1970 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 15:10:
[...]

Het zal niet snel gaan bij ons, omdat we relatief weinig extreem weer hebben, maar er vanuit gaan dat over een periode van 25 jaar de output constant blijft is gewoon de feiten negeren en jezelf rijk rekenen:
https://www.nrel.gov/docs/fy12osti/51664.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Oilman op 22-07-2019 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Greenchoice, Eneco, van de bron, power peers, pure energie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Eneco inderdaad 9.2 cent, al weer een stuk dichter bij de daadwerkelijk kWh prijs zonder belasting. VanDeBron is 6 cent, enkel bij Zonnecollectief krijg je 10.2 cent. Voor komend jaar kan je dus inderdaad een mooi bedrag extra krijgen voor je teruglever kWh's als je goed shopt, maar om daar nu een business case op te baseren van 25 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diff_Angle
@Oilman Kijk hier maar eens om te kijken wat 'normale' tarieven voor energie opgewekt met PV zijn. https://www.rvo.nl/sites/...SDE%20voorjaar%202019.pdf
En uit de postcoderoos regeling. Onze regering maakt de regeling en energiebedrijven voeren deze uit:

Energiekorting op jaarafrekening per saldo 0,122573 per kWh / TVT 8,16 jaar

Alle leden krijgen jaarlijks (maximaal 15 jaar) een korting van € 0,1013 (excl. btw) op hun jaarafrekening. De energieleverancier voert deze energiekorting uit. Na afloop van een opwekjaar berekend de enregiecoöperatie hoeveel opgewekte elektriciteit er aan de deelnemers wordt toegeschreven. De deelnemers ontvangt hiervan een verklaring. De deelnemer stuurt deze verklaring naar zijn eigen energieleverancier, die de korting verrekent op de jaarnota.
Rekenvoorbeeld

Coöperatie Energiewende heeft een installatie van zonnepanelen die per jaar 55.000 kWh opwekt. Aan de coöperatie zijn 30 leden verbonden die allemaal dezelfde inleg hebben betaald. Dit betekent dat de leden jaarlijks een korting van € 185,68 (1833 kWh x € 0,1013) op hun energienota ontvangen. Samen met de 21% btw die niet hoeft te worden afgedragen is de korting € 224,67. De energieleverancier verrekent deze korting.

Dat vele energiebedrijven helaas minder willen betalen zegt e.e.a. over die energiebedrijven. Voor alle energiebedrijven die meer betalen dan 0,06 geldt dat het niets met 'liefdadigheid' te maken heeft.

[ Voor 81% gewijzigd door Diff_Angle op 22-07-2019 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oilman schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:47:
Eneco inderdaad 9.2 cent, al weer een stuk dichter bij de daadwerkelijk kWh prijs zonder belasting. VanDeBron is 6 cent, enkel bij Zonnecollectief krijg je 10.2 cent. Voor komend jaar kan je dus inderdaad een mooi bedrag extra krijgen voor je teruglever kWh's als je goed shopt, maar om daar nu een business case op te baseren van 25 jaar.
Vergeet de btw niet, het loopt op richting 15 cent in sommige gevallen. Een paar keer klimaat akkoord daling en stroom kopen is net zo duur als verkopen.
Business case 25 jaar? Waarom als het gemiddeld 8 jaar tvt is?
Ik zit met overschot prijs zelfs op 5 jaar dankzij zelf monteren.
Volgend jaar plaats ik weer 2/3000 kWh erbij.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@reneeke1970 Hoe ga je dat met je 3 * 25A realiseren ?
@Oilman Misschien kun je hier nog inspiratie opdoen. Wat kost 1kWh van jouw PV-installatie ?

[ Voor 52% gewijzigd door Diff_Angle op 22-07-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Diff_Angle schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:23:
@reneeke1970 Hoe ga je dat met je 3 * 25A realiseren ?
@Oilman Misschien kun je hier nog inspiratie opdoen. Wat kost 1kWh van jouw PV-installatie ?
Alles oost west, en verder gewoon de automaat warm stoken haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@reneeke1970 Ik zie een nieuwe toepassing voor je WP als Automaat-Cooler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Diff_Angle schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:50:
@reneeke1970 Ik zie een nieuwe toepassing voor je WP als Automaat-Cooler
De boiler draait al op piek moment.
En verder wil ik in mijn buffer met hygiëne spiraal een element plaatsen die inschakelt via stroom spoel om de PV kabel heen, hoger dan 26 ampère.....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1