Diff_Angle schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:06:
@
migjes Bij 325Wp panelen i.p.v. 275Wp heb ik voor dezelfde opbrengst 29 panelen nodig. 5st minder bevestigingsmateriaal is 125.00 + 5 * 36,53 voor de optimizers is 182,65. I.p.v. 34 panelen van 80,99 = 2753,72 + 125,00 + 182,65 = 3061,37. Bij 29 panelen mogen die 325Wp panelen dus 3061,37 / 29 = 105,56 excl BTW kosten. De goedkoopste 325Wp bij winkelman kost 123,14. 16,6% duurder, maar misschien zoek ik niet goed. Heb bevestigingsmateriaal a 25,00 en een Budget oplossing toegevoegd in de OP.
je rekent nog steeds niet in €/Wp voor het totaal.
dat is de manier om het beste te vinden.
(ik gaf niet voor niks 300-325Wp, de markt schuift continu en elke maand is het weer anders.
nu gebruik je dus de extreme 325Wp, maar mischien is het deze maand wel de 310Wp of iets anders.

ook laten leggen of zelf leggen verschuift een hoop.
plat dak en schuin dak hebben ook andere prijzen en vershuift het ook. )
je eerste optie is nu:
5811,58 / 9350Wp = 0,62€/Wp
de 2de optie is nu:
4633,48 / 9350Wp = 0,50€/Wp
en dan kun je nu proberen de 300-325Wp er in te zetten.
en kijken waar het sweet spotje zit op dit moment voor je dak.
maar ik kan het nog moeilijker maken voor je.
hier mijn opbrengst in kWh/kWp van 365 dagen van af 2013.
(de dagopbrengst in kWh delen door de kWp zodat het aantal Wp wat wisselt door de jaren niet mee doet in de cijfers.
en 365dagen opgeteld zodat je winter en zomer geen effect hebben. )
klik er op voor grote verzie:

dit zijn de cijfers van de grote set van mijn dak.
begonnen met 9x190Wp toen vrij snel 2x10x190Wp.
helaas een probleem gehad met 2 panelen. (tja ook dat kan gebeuren)
dus in 2015 zie je een aardige dip.
dit opgelost door 10x300Wp LG bij te hangen. (niet die speciale LG die je vandaag de dag hebt, maar gewoon standaard 6"cellen met 3 busbars.)
dit maakte in 2016, met zwaar onder gedimensioneerde omvormer (3kW met 5,6kWp) toch nog een leuk jaar.
dit maakte in 2017, met nieuwe omvormer (4kW met 5,6kWp) toch nog een leuk jaar, en er werd flink minder afgetopt. (scheelt weinig hé op het jaar dat aftoppen.

)
in 2018 kreeg ik de mogelijkheid om 14x245Wp panasonic te scoren (panelen zijn maar 80cm breed en dat maakt ze wel vet veel Wp per m2.
https://www.winkelman-zon...45wp/50785/?display=tiles
ik had ze wel een beetje goedkoper als ze zelfs nu nog worden aangeboden bij winkelman.

)
dat zijn wel dure panelen te noemen.
maar zie de kWh/kWp die schiet op het zelfde dak toch een 100+kWh/kWp omhoog, en dat is een +600kWh extra, mmm toch lekker.

dat is een ruime 10% extra opbrengst.
(maar ben er wel mee eens, panasonic is echt te duur voor wat het bied.
maar heb je niet veel ruimte zijn het wel panelen die met zelfs korte string een fatsoenlijke Vmpp kunnen leveren voor een vette omvormer, en dan zijn ze de centen wel waard.
https://www.winkelman-zon...30wp/50996/?display=tiles
maar ik kreeg door een wijziging in de BTW regels in eens alle BTW terug van mijn oude panelen.
en nog een lokale regeling die hielp mijn huis te vergroenen.
ik moet een beetje gokken maar uiteindelijk was ik nog geen +/-65€ per paneel er aan kwijt.
maar laten we subsidies en persoonlijke mazzeltjes er buiten houden.

)
jep, achteraf is het mooi wonen.
maar ach het maakt toch niet uit, het licht/ligt op dak en dan is het alleen maar genieten.
het beste kun je dan de TVT weg pleuren.
en overgaan op: "totaalprijs aan set besteed" / "kWh opbrengst" = kostprijs per kWh.
doe ik dit voor mij zelf:
dan heb ik +/-10k€ uitgegeven, maar heb ik nu 30.000kWh op de teller staan.
(en niet alles hangt op mijn eigen huis, 2 vrienden helpen met hun dak en hun rekening

)
maakt een kost prijs van 0,33€/kWh, maar dit getal zakt elke maand.
volgend jaar zit ik wel weer op de 0,22€/kWh en dan weet ik weer dat ik een nieuwe investering kan doen.
winst maken, dat is niet nodig voor mij.
(als je echt winst wil maken, dan kun je beter harder gaan werken, of uranium gaan smokkelen.
daar verdien je pas echt mee.

)
wat ik ga proberen volgend jaar, geen idee.
die nieuwe LG's, mmm dat ziet er ook leuk uit 370Wp, kan er 10 leggen. nice.
of mischien tigo op de LG's gooien, dan kan ik de LS functie gebruiken en west ook nog eens uitbreiden met 4 extra panelen, mmm ook leuk.
geld is geen probleem meer, tijd is eerder een probleem.
uiteindelijk moet je ook dit bedenken:
mensen kopen soms een BMW/porch/audi etc etc, terwijl als ze een citroen c1/ford feest/fiat pinda etc etc kopen dan zouden ze per kilometer ook goedkoper rijden.
en dat zijn eigenlijk duurdere uitgaves als een PV setje, en dan kijken ze ineens niet naar een TVT.
dus die TVT is maar een dingetje, maar niet heilig.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)