Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
Ik ga binnenkort waarschijnlijk aan de slag met zonnepanelen op meerdere locaties, maar heb moeite om de juiste omvormers te selecteren op basis van de strings. Daarmee bedoel ik om de omvormer te vinden die het beste rendement heeft bij de ideale spanning van de string.
Het gaat om gebruikte 225Wp panelen, 66 stuks totaal, Vmp 30V, Voc 36.9V (TSM-225PC05).
Ik heb bijvoorbeeld gevonden:

OmvormerIdeale string spanning
Sunny Boy 1 fase365V
Sunny Boy 3 fase580V
Growatt 1 fase120V, 180V, 250V, 360V (vanaf 2000Wp)
Growatt 3 fase620V
Microinverters zoals APS QS1Geen spanning vermeld, 30V?

En dan de uitdaging:

LocatieAansluitingDakOrientatieSchaduwPanelenOmvormer?Update
13x35ASchuinWZWGeen24 (5400Wp)2 strings van 12 geeft 360V: Wat laag voor een Sunny Boy 3 fase? 2x 1 fase is ook niet ideaal. 1 String lijkt te veel met koude open klemspanning, zelfs voor Growatt met 1000V.1 string op 3 fase omvormer met 1000V maximum, merk TDB op basis van prijs/logging.
2a1x35ASchuinZOGeen6 (1350Wp)180V: Growatt 1000W matcht precies?-
2b1x35APlat3x6m, lange kant op ZOBoom op WNW6 portrait richting ZO (1350Wp)180V: Zelfde Growatt 1000W?-
2c1x35APlat3x8m, korte kant op ZOObstakels onder 45 graden op zowel ZO als W.6 of 8 in NO/ZW opstelling (1350/1800Wp)90/120V: Met 6 panelen blijf ik meer uit de schaduw, maar dan hou ik wel heel weinig panelen per string over. Micro-inverter voor 6/8 panelen dan maar?6 panelen met micro-inverters.
3a1x25APlat5x6m, lange kant op ZZOGeen16 in ONO/WZW opstelling (3600Wp).240V per orientatie: 2x Growatt 1500 (250V)?Combinatie van 3a en 3b op 2 strings van 12, 1 fase omvormer met 2 MPTT (SMA 4000W?)
3b1x25APlat4x5m, lange kant op ZZOMogelijk6 of 8 in ONO/WZW opstelling, hangt af van 2c. (1350/1800Wp)90/120V: Verbonden met 3a, maar hier is meer kans op schaduw. Zelfde als 2c, of samen met 3a (2 strings van 11/12 panelen) op 1 fase omvormer van SMA/Growatt?

Zijn er mensen die andere merken kennen met beter passende voltages? Vooral locatie 1 en 2c/3b zijn nogal onhandig qua voltages. Ik kan nog enigszins schuiven met panelen per locatie voor zover het past, behalve op de schuine daken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rimco op 30-07-2019 19:17 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Beste antwoord (via Rimco op 30-07-2019 17:50)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zou me niet al te druk maken over de ideale spanning.
Deze spanning volgt uit de topologie van de wisselrichter die in de praktijk voor alle inverters hetzelfde is: 360V DC bus, H-brug, filter (voor éénfase). Ook de kleinere omvormers werken zo.

Warmte, kou en schaduw laat de spanning toch veranderen, dus als je ergens tussen 300 en 400V mikt (éénfase) of 500-650V voor driefase zit je altijd wel goed.
Beter iets daarboven dan eronder, dat wel.

Met een Voc@STC van 37.1V kom je bij -10°C en -0.32%/°C op een Voc@-10 van 40.7V per paneel voor een totaal van 975V worst case.
Dat trekt elke moderne driefase omvormer wel, dat gaat (meestal) tot de kilovolt.
Op NOCT maakt dat 624V, helemaal mooi.

Met microomvormers (APS, Enphase) maakt het natuurlijk helemaal niet uit (want je hebt geen keus: er moet 1 paneel aan), en max omzetrendement ga je daar niet mee halen, maar die hebben andere voordelen.
Dat gezegd hebbende... ik zou 2 van deze panelen op één IQ7X wel aandurven.

Wat voor een hoofdaansluiting heb je op de adressen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
Lokatie één is perfect met 24 stuks, heb ik ook. Die plaats je op mpp1.
De overige maak je 2×21 van en plaats je parallel op mpp2.
De 2×21 Voorzie je van tigo optimiser.
Dit alles plaats je op 1× een drie fase omvormer van goodwe of omnik. Geen dure sma nemen want tigo neemt de optitrack voor zijn rekening.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
@reneeke1970 Ik was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk, maar de 3 locaties zijn verschillende adressen kilometers uit elkaar ;) Op locatie 2 gaat het dan nog om het huis zelf, een losstaande garage en de carport aan het huis. 2a en 2c kunnen dus evt nog samen, maar 2b is meer moeite.

Ook snap ik niet helemaal hoe je 24 panelen op 1 tracker zet. Als 2 parallelle strings van 12? Daarmee kwam ik (vond ik) wat laag uit met voltage voor de 3 fase omvormers. Daarnaast zitten er dus ook verschillende orientaties bij locatie 2, dus alles op 1 tracker is ook niet ideaal?

Ik duik ondertussen even in de datasheets van de merken die je aanhaalt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik zou me niet al te druk maken over de ideale spanning.
Deze spanning volgt uit de topologie van de wisselrichter die in de praktijk voor alle inverters hetzelfde is: 360V DC bus, H-brug, filter (voor éénfase). Ook de kleinere omvormers werken zo.

Warmte, kou en schaduw laat de spanning toch veranderen, dus als je ergens tussen 300 en 400V mikt (éénfase) of 500-650V voor driefase zit je altijd wel goed.
Beter iets daarboven dan eronder, dat wel.

Met een Voc@STC van 37.1V kom je bij -10°C en -0.32%/°C op een Voc@-10 van 40.7V per paneel voor een totaal van 975V worst case.
Dat trekt elke moderne driefase omvormer wel, dat gaat (meestal) tot de kilovolt.
Op NOCT maakt dat 624V, helemaal mooi.

Met microomvormers (APS, Enphase) maakt het natuurlijk helemaal niet uit (want je hebt geen keus: er moet 1 paneel aan), en max omzetrendement ga je daar niet mee halen, maar die hebben andere voordelen.
Dat gezegd hebbende... ik zou 2 van deze panelen op één IQ7X wel aandurven.

Wat voor een hoofdaansluiting heb je op de adressen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
@Proton_ Ik heb de TS aangepast zodat de aansluitingen er in staan.

Ik had net inderdaad nog een keer nagerekend en die 24 panelen zouden dus net op 1 string kunnen.

Die IQ7X lijkt met een maximum van 320VA geen beste optie voor 2x225Wp ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Rimco op 29-07-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 08:55
Ben je bedrijfsmatig bezig en je komt hier je informatie halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
@Basement Nee, kwam toevallig deze panelen goedkoop tegen en verdeel ze over het huis van mezelf, mijn vriendin en een recreatiewoning :) Eerste keer dat ik met PV aan de slag ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rimco schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:11:
@reneeke1970 Ik was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk, maar de 3 locaties zijn verschillende adressen kilometers uit elkaar ;) Op locatie 2 gaat het dan nog om het huis zelf, een losstaande garage en de carport aan het huis. 2a en 2c kunnen dus evt nog samen, maar 2b is meer moeite.

Ook snap ik niet helemaal hoe je 24 panelen op 1 tracker zet. Als 2 parallelle strings van 12? Daarmee kwam ik (vond ik) wat laag uit met voltage voor de 3 fase omvormers. Daarnaast zitten er dus ook verschillende orientaties bij locatie 2, dus alles op 1 tracker is ook niet ideaal?

Ik duik ondertussen even in de datasheets van de merken die je aanhaalt.
De optimiser lost de verschillende oriëntatie op.
Maar goed, verschillende adressen dus haha...
Zes panelen zou ik op een aps 600 en een qs1 combineren, dan heb je het beste rendement ook vanwege je schaduw en verschillende oriëntatie.
Een aps haalt beste rendement met 72 cell panelen, scheelt 1.5 procent met 60 cell

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
@Proton_/@reneeke1970 Thx, het lijkt er op dat de omvormers wel gaan lukken, waarop een andere vraag volgt:

Welke merken omvormers zijn goed of slecht lokaal te monitoren? Alle cloud-based oplossingen zijn leuk en aardig, maar wil het integreren in reeds bestaande influxdb met grafana. Dan wil ik dus niet vast zitten met een omvormer waar ik geen data uit kan halen.

Dit is minder een probleem voor een omvormer met 1 string (kWh meter ervoor), maar wel relevant met meer strings of met micro-omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rimco schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:53:
@Proton_/@reneeke1970 Thx, het lijkt er op dat de omvormers wel gaan lukken, waarop een andere vraag volgt:

Welke merken omvormers zijn goed of slecht lokaal te monitoren? Alle cloud-based oplossingen zijn leuk en aardig, maar wil het integreren in reeds bestaande influxdb met grafana. Dan wil ik dus niet vast zitten met een omvormer waar ik geen data uit kan halen.

Dit is minder een probleem voor een omvormer met 1 string (kWh meter ervoor), maar wel relevant met meer strings of met micro-omvormers.
Per string monitoren heb je script voor nodig om uit te lezen, maar dat is allemaal niet op gangbare wijze. De sma kan het dan denk ik het handigst, daarvoor moet je bij onze kenner @AUijtdehaag zijn.
Micro omvormers hebben hun eigen uitbreiding voor 200/300 euro en dan heb je logging per paneel.
Ik persoonlijk zou een externe kWh meter met youles voldoende vinden, die laat je loggen op pvoutput en je hebt al je vakantie huizen in één overzicht.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rimco
Ik mag geen reclame maken maar:
AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 4"
Ben nu bezig het aan te vullen met MQTT (maar ben nog niet zo thuis in die materie)
Dan kan het ook direct door naar domoticz of home assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SO3jlIpZJVEpWgkyhiyWuSRz/thumb.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2019 18:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
@reneeke1970 / @AUijtdehaag : SMA is dus goed te doen, dat is mooi. Nu nog kijken of ik iets van vinden voor de andere merken;) Voor locatie 1 lijkt SMA namelijk geen goede optie omdat zij maar tot 850V gaan. Zelfde natuurlijk voor de micro-inverters, al blijft in beide gevallen een losse kWh meter nog steeds een optie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rimco
Dan pak je een oud model, die gaat tot 1000 Voc
https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/

Edit: slecht nog leverbaar zie ik....in die webshop. Jammer, ondanks het gewicht toch betrouwbaar gebleken.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2019 18:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Fronius heeft een json-api en kan net als SMA over ethernet Modbus Sunspec praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
@AUijtdehaag De STP5.0-3AV-40 lijkt ook 850V te vermelden? Of zijn plots alle datasheets vervangen voor de nieuwe versie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rimco Je moet de STP 5000 TL-20 hebben
https://www.solar-bouwmarkt.nl/sma-sunny-boy-50-copy.html

Fronius primo (1-fase) en symo (3-fase) gaan ook tot 1000 Voc
https://www.mg-solar-shop...er/Fronius/Fronius-Primo/

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2019 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
Die is inderdaad niet goed(koop) te krijgen zien ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Maar geeft 24 van die (oudere) panelen wel een te hoge Voc spanning?

Al ingevuld in https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ (kies nieuw project) ?
Bij filter omvormer kan je de 1 of 3 fase uitvinken

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
De tool gaf mij de 3 fase omvormer met 1 string van 13 en 1 string van 11.
Geen idee wat veroudering doet met Voc, ik zou eerder verwachten dat de stroom minder wordt, maar dat de voltages gelijk blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De oudere panelen bedoel ik mee, dat die ietsjes onder de Voc zitten, vergeleken met nieuwe "hogere Wp" panelen.
Maar als sunnydesignweb zegt dat het niet kan 24 op 1 string, dan kan het niet. (kijkt bij -10C volgens mij)

Edit: Ik heb 2x 400 Vmpp. (2x 7x hit kuro)

Eerst op een 3-fase SMA en nu op 2x 1-fase SMA. Verschil in efficientie tussen beide was klein hoor.
Maar bij schaduw heb je het liefst voldoende Vmpp. Op een 3-fase kan dat net wat te laag zijn met 12 panelen (360 Vmpp) om optitrac goed te laten werken.

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2019 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@AUijtdehaag mijn 24 oude meuk gaat wel eens naar 920 volt.
In bedrijf en in de zon zakt het naar perfecte 640

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
Alleen als ik expliciet de 5000TL-20 selecteer laat hij 24 panelen toe. Met de nieuwe komt hij uit op max 18 panelen. Min temperatuur is -9 graden. Heb de juiste (oude) panelen in de tool gebruikt, dus hij zou alle specs moeten kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan toch maar een symo
https://www.mg-solar-shop...Fronius-Symo-5-0-3-M.html

Of markplaats en ebay.de met veel geduld afstruinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
@AUijtdehaag Heb de panelen nog niet, dus kan nog even blijven zoeken ;) Ondertussen de TS aangepast met de updates op basis van dit topic. Met nog wat speurwerk moet het wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rimco schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:18:
@AUijtdehaag Heb de panelen nog niet, dus kan nog even blijven zoeken ;) Ondertussen de TS aangepast met de updates op basis van dit topic. Met nog wat speurwerk moet het wel lukken :)
Zijn het echte gebruikte of die rest party nieuwe die laatst voorbij kwam?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
@reneeke1970 Ik heb het net even in het algemene topic gegooid: Rimco in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8" Mijn Google feed kwam er mee op de proppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rimco schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:41:
@reneeke1970 Ik heb het net even in het algemene topic gegooid: Rimco in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8" Mijn Google feed kwam er mee op de proppen :P
Ik zou ze wel zelf gaan halen, die Duitsers gooien ze letterlijk van de schans af, word toch verkocht als oud ijzer....
Al is de kans heel groot dat de verkoper ze selecteerd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
Zelf 2 pallets vervoeren met 200km afstand is niet ideaal, dus ik zal het moeten afwachten. Indien transportkosten hoog uitkomen kan ik het nog overwegen maar dan moet ik een flinke (aanhang)wagen zien te regelen.

Edit: Als er iemand in Friesland zin heeft om een inspectie te doen voor ons Tweakers wil ik daar natuurlijk best een vergoeding voor regelen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Rimco op 01-08-2019 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rimco schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:19:
Zelf 2 pallets vervoeren met 200km afstand is niet ideaal, dus ik zal het moeten afwachten. Indien transportkosten hoog uitkomen kan ik het nog overwegen maar dan moet ik een flinke (aanhang)wagen zien te regelen.

Edit: Als er iemand in Friesland zin heeft om een inspectie te doen voor ons Tweakers wil ik daar natuurlijk best een vergoeding voor regelen ;)
Hoe gaat het met de aankoop want de advertentie is weg inmiddels?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
@reneeke1970 Nog steeds in contact met de verkoper, maar hij heeft nogal vertraging met het binnenkrijgen van de panelen. Laatste update is "wederom" volgende week ;) Heb geen haast noch noodzaak, dus ik wacht het even rustig af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Rimco schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:18:
Kijk hier ook eens: https://www.paulspullen.nl/
Pagina: 1